Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kun je met Tado geo-fencing uitschakelen? Kan je met Nest zelflerend programma uitschakelen? Ik wil zolang Evohome niet goed bij mij werkt graag een andere thermostaat gaan gebruiken.

Iets wat via app bestuurbaar is, ketel via aan/uit stuurt en waarmee je programma's kunt instellen. Maar ik wil geen geo-fencing/zelflerendheid die toch niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:16
woekele schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:44:
kun je met Tado geo-fencing uitschakelen? Kan je met Nest zelflerend programma uitschakelen? Ik wil zolang Evohome niet goed bij mij werkt graag een andere thermostaat gaan gebruiken.

Iets wat via app bestuurbaar is, ketel via aan/uit stuurt en waarmee je programma's kunt instellen. Maar ik wil geen geo-fencing/zelflerendheid die toch niet werkt.
Ik zeg ThermoSmart eventueel via app (Drebbl die zorgt voor geo-fencing en wat verrassend goed werkt, 2 mensen met androidphones bij ons.) je ziet dat hij goed de schakeltijden volgt voor wanneer je de warmte in huis wil hebben. Verder voordeel zowel aan-uit als modulerend dus ooit andere ketel geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
begrijp ik goed dat die je die ketelinterface tussen ketel en thermostart inzet via de bestaande thermostaatkabel? En dat de voeding van Thermosmart dus verloopt via die thermostaatkabel? Die kabel is bij mij namelijk niet echt super... hij is in staat om een simpele thermostaat de ketel te laten sturen, maar toen ik vorige keer op zolder probeerde er 4V op te zetten om Evohome in de woonkamer te voeden, werkte het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bij de ketelinterface zit een losse voeding.

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

woekele schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:44:

Bij Tado kun je geofencing uitschakelen en programma's instellen. Binnenkort komt daar een update voor uit, die de mogelijkheden verder uitbreidt.

Maar zoals gezegd: geofencing werkt heel goed, dus ik zou het lekker aanzetten. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
ferdw schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 17:36:
Bij de ketelinterface zit een losse voeding.
maar de vraag is voor mij hoe de thermostaat zelf gevoed wordt. Via de dunne thermostaatdraadjes die van interface naar thermostaat lopen? Want die zijn bij mij dermate slecht dat dat waarschijnlijk niet lukt. Eens kijken hoe dat bij Tado zit.

[ Voor 15% gewijzigd door woekele op 19-03-2015 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
woekele schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:24:
[...]

maar de vraag is voor mij hoe de thermostaat zelf gevoed wordt. Via de dunne thermostaatdraadjes die van interface naar thermostaat lopen? Want die zijn bij mij dermate slecht dat dat waarschijnlijk niet lukt. Eens kijken hoe dat bij Tado zit.
Ik heb ook brakke bekabeling, maar werkt perfect met de TS. Wordt idd gevoed Door de interface.

Ik kan natuurlijk niet beoordelen Hoe brak jouw bekabeling is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sjouke de leeuw schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:04:
[...]

Ik heb eigenlijk geen idee. Voor mijn gevoel klopt het aardig. Maar of het op de M3 nauwkeurig is lijkt mij sterk. Je moet het denk ik ook zien als indicatie, en niet als verbruik monitor.
Ik moet zeggen dat het verbruik bij mij toch erg nauwkeurig is. Werkelijk verbruik in heel 2015 is 310m3, de Easy geeft 304m3 aan. Een afwijking van 2% dus. Waarschijnlijk is de afwijking exact het verbruik van het gasfornuis, +/-35m3 per jaar.
Mijn ketel is trouwens een Topline HRC25.
Om de afwijking zo klein mogelijk te houden is het wel van belang dat de gas/lucht verhouding goed staat afgesteld.
Het zal geen grote afwijking geven, maar verschil geeft het zeker.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke de leeuw
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-01-2022
Dat is goed te horen oxellaar, onderhoud gebeurd hier jaarlijks, dus ik neem aan dat ze dat ook mee pakken. Ik heb zelf een smartline HRC24cw4 dus een aantal functies zoals douche timer werken hier niet, maar mis ik ook niet echt. Vooral het zelflerende vermogen mis ik. Of de temp staat al op de ingestelde temp als ik dat wil, maar vooral in de winter heeft hij deze nog niet bereikt. Waar ik wel veel last van heb is een temp die doorschiet. Ingestelde temp bijv. 22 graden. Dan gebeurd het regelmatig dat deze doorschiet naar 22.4 graden. Lijkt misschien niet veel, maar kan mij herinneren dat dit bij mijn oude moduline 30 niet het geval was. Misschien dat dit in de volgende update ook meegenomen is.

[ Voor 29% gewijzigd door Sjouke de leeuw op 20-03-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zelflerende functie is wat anders dan aanwarmvervroeging, verwar die twee niet met elkaar.
Verder is 0.4 doorwarmen normaal en juist de bedoeling. Bij opstoken zal die 0.4 graden zeer snel opgenomen worden door muren, meubels enz enz. Zo voorkom je dat de ketel na twee tellen weer aan moet slaan omdat de temperatuur onder gewenst zakt.

Je Moduline 30 deed dit ook, alleen kon je het niet zien ivm de onnauwkeurigheid van de draaiknop. Je wist namelijk nooit of je de thermostaat op 20 of 20.5 had gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat houdt de zelflerende functie eigenlijk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
In mijn beleving (en bij mijn heel oude honeywell chronoterm III (aan/uit) was dat ook zo) houd de zelflerende functie in dat de thermostaat leert hoe laat hij moet gaan stoken om het bijvoorbeeld om 6 uur 's morgens 18 graden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat zoveel anders dan aanwarmvervroeging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
  • Laatst online: 23-08 23:36
janne_nl, wat jij omschrijft is aanwarmvervroeging. Dat zit er al in.
Zelflerend is in ons geval dat de thermostaat leert van je acties. Je stelt telkens zelf de temperatuur in, en na 1-2 weken kent de thermostaat je week programma en hoef je niet meer zelf aan te passen. (Mag wel, dat leert hij dan bij)

Het voordeel tov een klokprogramma is dat de thermostaat bij blijft leren en daarmee uiteindelijk jou ideale klokprogramma weet te leren.

“An elephant is a mouse with an operating system”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
hm, dan werkt de aanwarmvervroeging van de Easy totaal niet goed naar mijn idee, komt maar zelden voor dat de temperatuur al goed is, vaak te laat (los van de overshoot).

De Chronotherm III leerde van de temperatuur wijzigingen in huis. Klokslag de ingestelde tijd had het huis de in het klokprogramma ingestelde temperatuur, na een paar weken pas uiteraard. Dit ongeacht de temperatuur van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke de leeuw
en aanwarm vervroeging is een vaste tijd. Zeg een half uur. Maar niet anticiperen aan de omgevings temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:57:
[...]

Ik heb ook brakke bekabeling, maar werkt perfect met de TS. Wordt idd gevoed Door de interface.

Ik kan natuurlijk niet beoordelen Hoe brak jouw bekabeling is.
Nou ja, zo brak dat de Evohome er niet op wou draaien. 4V, geen idee hoeveel ampère. Power-stealing om simpel thermostaatje te draaien werkt echter prima. Misschien maar gewoon gaan proberen. Maar als ik pech heb moet ik alles retourneren en dan nemen ze het niet aan (reeds geopend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:14
Elephtera schreef op maandag 16 maart 2015 @ 09:05:
[...]

Op dit moment wordt V2.15.10 over de hele markt uitgerold, dat heeft als gevolg dat de reguliere update tijden verlengd zijn tot ongeveer 2 weken. (fifo updater)
Kijk het nog even aan, ik vermoed dat je begin deze week de update krijgt. Mocht je het eind deze week nog niet hebben dan heeft het zin om contact op te nemen met Nefit en kunnen we helpen om eventuele problemen met routers op te lossen.
Je had gelijk, ik heb netjes de update van 2.15.00 gekregen van woensdag op donderdag en van donderdag op vrijdag de 2.15.10 update.
janne_nl schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:02:
hm, dan werkt de aanwarmvervroeging van de Easy totaal niet goed naar mijn idee, komt maar zelden voor dat de temperatuur al goed is, vaak te laat (los van de overshoot).

De Chronotherm III leerde van de temperatuur wijzigingen in huis. Klokslag de ingestelde tijd had het huis de in het klokprogramma ingestelde temperatuur, na een paar weken pas uiteraard. Dit ongeacht de temperatuur van het huis.
dat herken ik ook, hiervoor had ik de moduline 300 die wel beter op de schakelpunten op temperatuur was maar de easy heeft het nog niet netjes op temperatuur kunnen krijgen. dit heb ik opgelost om het schakelpunt 10 minuten te vervroegen en nu is hij mooi op temperatuur.

Wel is er inderdaad wat overshoot maar niet meer dan 0.3~0,4 graden, en voor mij acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hier staat de aanwarmvervroeging uit. Tijdens het opstoken voelt het al snel behaaglijk, ook als de gewenste temperatuur nog niet is bereikt.
Sowieso stook ik om de twee uur de huiskamer ongeveer 0,3 graden warmer, van 19 in de morgen naar 20.5 in de middag. Vervroeging is dan niet echt gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik moet zeggen dat de moduline 300 het niet beter of slechter deed san de easy.

Begrijp me niet verkeerd, de easy werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke de leeuw
Hier ook dik tevreden over de easy, maar zijn kleine dingen die opvallen. En ja, we blijven Nederlanders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal,

vraagje, ik heb een Toon hangen en lees nu mijn actuele verbruik vn stroom en gas af, verder niets omdat ik geen klant ben bij eneco.
nu wil ik graag via de Toon mijn hue gaan bedienen.
is er een manier dat ik zelf de nieuwe software upload waardoor ik als niet klant van Eneco toch deze functie kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het voordeel van een zelflerende thermostaat niet. Ik begrijp dat zo'n thermostaat aan de hand van je stookgedrag in 1-2 weken jouw weekprogramma leert. Dat werkt volgens mij alleen goed als je een vaste weekindeling met een dito stookgedrag hebt. Maar in dat geval kun je toch net zo goed zelf je weekprogramma instellen, of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ja, dat zo'n thermostaat ook leert hoe lang het duurt om die ingestelde temperatuur te bereiken. Als hij dat onder de knie heeft kan hij korter/beter getimed laten stoken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke de leeuw
Ja, en daar gaat het mij nu net om. Weten hoe lang hij nodig heeft van temp X naar temp Y te komen en hier zo efficiënt mogelijk met gas omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Aanwarmvervroeging leert al hoe lang hij nodig heeft om op een bepaalde temperatuur te komen. Als dat niet goed werkt dan ligt dat meestal aan warm water gebruik in die leer periode. Dat verstoord het leren.

Voor zelf lerend klok programma zit het voordeel er in voor mensen die geen heel regelmatig ritme hebben of het niet kennen. Dan helpt deze functie je klok programma te optimaliseren, en zal het ook blijven leren.
Uiteindelijk klopt het, als jij een regelmatig leven hebt en je klok programma precies kent, dan voegt zelflerend niet zoveel meer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:02
Oxellaar schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:46:
Hier staat de aanwarmvervroeging uit. Tijdens het opstoken voelt het al snel behaaglijk, ook als de gewenste temperatuur nog niet is bereikt.
Sowieso stook ik om de twee uur de huiskamer ongeveer 0,3 graden warmer, van 19 in de morgen naar 20.5 in de middag. Vervroeging is dan niet echt gewenst.
De "optimalisatie" heb jij dus uitstaan in de App? En dan programmeer je je schakelmomenten desnoods iets vroeger?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 17:52
Waar zet je die optimalisatie dan eigenlijk uit? Ik dacht dat dit automatisch aan stond? Ik zie iig geen setting daarvoor in de app.... :|

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
M.v.Veelen schreef op maandag 23 maart 2015 @ 15:57:
Waar zet je die optimalisatie dan eigenlijk uit? Ik dacht dat dit automatisch aan stond? Ik zie iig geen setting daarvoor in de app.... :|
in het instellingen/settings scherm -> aanwarmvervroeging/optimisation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb daar alleen Aanwarmvervroeging: Aan, en als ik er op klik dan kan ik alleen Actief aanzetten. Verder niets? De Easy heeft wel de laatste update gehad (gisteren geloof ik). Moet dit dan nog voor de iPhone app doorkomen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nee, je kunt het alleen aan of uit zetten, verder niets.
Elephantra geeft ook de Engelse versie mee in zn uitleg ;)

Ik gebruik het niet omdat de temperatuur hier zelden erg laag is, vanwege de houtkachel die de hele nacht nog warmte afgeeft.
Er hoeft hier maar zelden meer dan één of twee graden opgewarmd te worden, vandaar dat ik het niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Oh :) Dus als ik aanwarmvervroeging aan heb, dan is dat al optimalisatie ;) Check.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke de leeuw
zal die optimalisatie ook eens een tijdje aan laten. Tot nu toe is het nog nooit gelukt om de gewenste temp op de gewenste tijd te krijgen. Misschien is mijn periode wel te kort geweest of verstoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Sjouke, als dat zo is zou je contact op kunnen nemen met de Nefit helpdesk. Wellicht dat er een ander probleem is waardoor het niet werkt, want onder normale omstandigheden zou de aanwarmvervroeging goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke de leeuw
Elephtera schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:55:
Sjouke, als dat zo is zou je contact op kunnen nemen met de Nefit helpdesk. Wellicht dat er een ander probleem is waardoor het niet werkt, want onder normale omstandigheden zou de aanwarmvervroeging goed moeten werken.
Ik wacht het even rustig af. Heb het meestal na 2 dagen weer uitgeschakeld. Als het zou moeten werken moet ik het wel even de kans geven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:47
Ook ik heb dit probleem. Ik heb een Bosch HRC35/II ketel. Sinds gisteren dit probleem dat om de paar uur deze foutmelding verschijnt. Op de ketel lijkt er niets aan de hand te zijn.
Elephtera schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:46:
[...]

Officieel mag ik geen changelog geven.

Zoals je zelf al gemerkt hebt zijn er wijzigingen met thermische desinfectie (legionella preventie/TD) doorgevoerd.
Indien dit faalt krijg je nu een melding dat het gefaald is.

TD is iets wat je ketel doet maar vanuit de thermostaat geconfigureerd kan worden (vanaf V2.15.10, apps volgen nog). Bij de meeste ketels is TD niet nodig (geen opslag vat, of een temperatuur van meer dan 60 graden) en zou de ketel een OK terug moeten geven. Sommige ketels geven een NOK terug indien TD niet nodig was maar wel aangevraagd is. Dat geeft dan ook een notificatie met foutmelding.

Wat voor ketel heb je? Dan kan ik dat voor je uitzoeken. Zou je me anders een PB kunnen sturen? Dan kan ik je daarlangs verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik had de melding dat de thermische desinfectie weer niet was gelukt. Ook mijn vrouw kreeg deze melding op haar iPhone. Ik heb geen idee wat de melding inhoudt, maar als ik me geen zorgen hoef te maken zou ik ook willen zien dat die melding verdwijnt. Het heeft geen zin om elke maand een dergelijke foutmelding te krijgen.
En als ik me wel zorgen moet maken: wat zijn dan de te volgen stappen?

Edit: ik heb een Nefit Easy met een Nefit SmartLine HRC24 CW4 ketel.

[ Voor 8% gewijzigd door M.v.Veelen op 30-03-2015 22:08 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke de leeuw
M.v.Veelen schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:05:
Ik had de melding dat de thermische desinfectie weer niet was gelukt. Ook mijn vrouw kreeg deze melding op haar iPhone. Ik heb geen idee wat de melding inhoudt, maar als ik me geen zorgen hoef te maken zou ik ook willen zien dat die melding verdwijnt. Het heeft geen zin om elke maand een dergelijke foutmelding te krijgen.

Nu heb ik exact de zelfde combinatie, maar ik heb deze melding nog nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
M.v.Veelen schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:05:

Deze melding kan bij jou geen kwaad, echter is het wel verstandig om contact op te nemen met de Nefit helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Done. Al vind ik het wat tegenstrijdig: foutmelding die geen kwaad kan, maar toch wordt weergegeven en waarbij ik contact met de helpdesk moet opnemen. Beetje raar. Maar goed, ik hoop dat ze snel een oplossing kunnen bieden.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
Ik had hierover ook al contact gehad met de Nefit helpdesk en hun reactie was dat ik de notifications van de app moest uitzetten. Heb ik dan ook gedaan, maar ja, nu krijg ik ook geen notifications van dingen die wel belangrijk zijn (lage waterdruk bijvoorbeeld). Overigens had ik gezien dat na een TD notification ook op de ketel zelf een storingscode in het display stond, moest de ketel uit/aan zetten om daar vanaf te komen. Ben ik niet zo blij mee

@Elephtera Hoe zit het met de update van de app die nog moet komen? Ik begrijp dat het TD proces vanuit de easy wordt geregeld. Kunnen we dat in de nieuwe app gewoon helemaal uitzetten of kunnen we alleen de notifications hiervoor uitzetten? Het zou fijn zijn als er straks ook geen foutcodes op de ketel zelf meer verschijnen voor iets wat de ketel blijkbaar toch niet goed ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Ketels zonder boiler hebben geen TD nodig, en ondersteunen het daarom ook niet. Er zijn oude ketels die melden dat ze een boiler hebben, terwijl dat niet zo is. Op die ketels zal dan ook TD gestart worden, wat dan weer een foutmelding/notificatie oplevert.

Er zijn betere oplossingen, beter dan het "zet notificaties uit". We zullen zorgen dat die informatie bij de helpdesk terecht komt.
Waarom niet hier? Omdat ik maar een ontwikkelaar ben, en dat qua aansprakelijkheid niet handig is.

@synthdood, in de volgende app zit ondersteuning voor het aanpassen van de TD instellingen. Mocht de ketel het niet ondersteunen, dan zal de app TD automatisch uitschakelen en zou het probleem opgelost moeten zijn.
Verder geef je aan dat je de code op je ketel zag, heb je die afgelopen jaren nooit gehad, of het nu pas gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
De code die ik kreeg was A01. Had ik nog nooit eerder gezien, maar ja, ik kijk natuurlijk niet elke dag op de ketel. Wellicht dat de storingsmelding op de ketel vanzelf weer wegvalt na een tijdje en dat ik 'm daarom nog nooit heb gezien. Toen het er bij mij na een halve dag nog steeds stond heb ik de ketel maar even uit/aan gezet. Daarna was het weg.

De helpdesk had ook genoemd dat ik als workaround de Eco stand kon instellen. Wat doet dat eigenlijk precies? Heb ik dan nog wel direct warm water? De handleiding is er niet duidelijk over. Als dat hetzelfde doet als "warmwater volgt klokprogramma" dan wil ik dat niet. Die optie klinkt namelijk heel handig maar is nutteloos want als je dan buiten de CV tijden warm water nodig hebt blijkt de ketel domweg niet in actie te komen (in elk geval niet bij mijn Smartline HR24/CW4). Mijn watertemperatuur staat vast op ongeveer 50 graden. In de servicemanual van de ketel staat dat er vanaf 45 graden geen risico op legionella is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb wel mijn warm water meeschakelen met het klokprogramma op dezelfde ketel als wat jij hebt en als het een keer voorkomt dat ik buiten het programma om warm water nodig heb, pak ik 'n telefoon en zet ik het aan. Kost me een paar tellen en dan werkt het ook meteen. Daarna weer uitzetten en voilá.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Werkelijk? Eerst de in de app "de kraan aan zetten", en dan "de echte kraan aanzetten"? Dat krijg ik er thuis niet doorheen. Bij mezelf ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ja, werkelijk. Het komt bij mij slechts sporadisch voor dat ik buiten de gezette tijden om douche en dan vind ik dat geen enkel probleem om even aan te tikken op de iPhone. Mijn vrouw ook niet trouwens. Als je dat voor een extra stukje besparing over moet hebben dan doe ik dat graag hoor :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
het kan ook op de RRC. door tweemaal op het huidige icoontje (hand/clock/huisje/etc) te klikken krijg je de keus voor warmwater aan/uit. Dit zit vanzelfsprekend ook op die manier in de app.

De eco stand zou je even in de handleiding moeten opzoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Elephtera op 31-03-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Dat is ook precies de manier waarop wij het aan zetten. En als je boven bent en al op het punt staat om onder de douche te springen, dan is het wel handig dat je niet eerst naar beneden hoeft te stormen om het op de Easy te doen :) Precies wat ik zeg: met een paar tellen staat het aan en ook weer uit.

Ondertussen in afwachting van reactie van Nefit. Hoop dat ze me een goed antwoord kunnen geven en dat ik me geen zorgen hoef te maken over die melding....het klinkt namelijk best alarmerend :|

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

synthdood schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:15:
De code die ik kreeg was A01. Had ik nog nooit eerder gezien, maar ja, ik kijk natuurlijk niet elke dag op de ketel. Wellicht dat de storingsmelding op de ketel vanzelf weer wegvalt na een tijdje en dat ik 'm daarom nog nooit heb gezien. Toen het er bij mij na een halve dag nog steeds stond heb ik de ketel maar even uit/aan gezet. Daarna was het weg.

De helpdesk had ook genoemd dat ik als workaround de Eco stand kon instellen. Wat doet dat eigenlijk precies? Heb ik dan nog wel direct warm water? De handleiding is er niet duidelijk over. Als dat hetzelfde doet als "warmwater volgt klokprogramma" dan wil ik dat niet. Die optie klinkt namelijk heel handig maar is nutteloos want als je dan buiten de CV tijden warm water nodig hebt blijkt de ketel domweg niet in actie te komen (in elk geval niet bij mijn Smartline HR24/CW4). Mijn watertemperatuur staat vast op ongeveer 50 graden. In de servicemanual van de ketel staat dat er vanaf 45 graden geen risico op legionella is.
Je kan voor de boiler aparte tijden invoeren.
Ik vind het gek om de hele dag 25 liter water warm te houden terwijl er niemand thuis is.
En ook niet nodig dat de ketel inschakelt, omdat iemand zijn handen afspoelt.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:29
Geurt-kun schreef op woensdag 01 april 2015 @ 06:46:
[...]

Je kan voor de boiler aparte tijden invoeren.
Ik vind het gek om de hele dag 25 liter water warm te houden terwijl er niemand thuis is.
En ook niet nodig dat de ketel inschakelt, omdat iemand zijn handen afspoelt.
Waarom is eigenlijk het warm houden van het water niet in te stellen dat dit mee gaat op de aanwezigheidsdetectie?
Ik kreeg het iig niet gevonden in de app, of gaat dit al automatisch mee met de verwarming?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
M.v.Veelen schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:42:
Dat is ook precies de manier waarop wij het aan zetten. En als je boven bent en al op het punt staat om onder de douche te springen, dan is het wel handig dat je niet eerst naar beneden hoeft te stormen om het op de Easy te doen :) Precies wat ik zeg: met een paar tellen staat het aan en ook weer uit.

Ondertussen in afwachting van reactie van Nefit. Hoop dat ze me een goed antwoord kunnen geven en dat ik me geen zorgen hoef te maken over die melding....het klinkt namelijk best alarmerend :|
Wat is in godensnaam het nut? Dat je niet eerst wat "koud water" hoeft te laten stromen tijdens opwarmen?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
S0epkip schreef op woensdag 01 april 2015 @ 16:46:
[...]

Wat is in godensnaam het nut? Dat je niet eerst wat "koud water" hoeft te laten stromen tijdens opwarmen?
Wat is je vraag precies? Waar wil je het nut van weten, wat begrijp je niet?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 17:13
@Soepkip
Wanneer " de kraan aanzetten" in de app is uitgeschakeld, warmt in oudere toestellen, zoals de ecomline, de boiler niet meer op, ook niet als je de kraan laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
ohwwww, onhandig.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ja, slimme thermostaten worden steeds slimmer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Veerman24 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 19:23:
@Soepkip
Wanneer " de kraan aanzetten" in de app is uitgeschakeld, warmt in oudere toestellen, zoals de ecomline, de boiler niet meer op, ook niet als je de kraan laat lopen.
Dat heeft een technische reden waar de Easy niets aan kan doen.
De Ecomline heeft alleen een boilertemperatuur sensor, die wordt uitgeschakeld zodra je tapwater uitzet op de Easy.
De Ecomline weet dus niet eens dat er water wordt getapt.

Nieuwere toestellen hebben een stromingssensor. Dat heeft als voordeel dat de warmhoudfunctie uitgezet kan worden terwijl ww tappen zelf gewoon blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Oxellaar schreef op woensdag 01 april 2015 @ 21:52:
[...]

Dat heeft een technische reden waar de Easy niets aan kan doen.
De Ecomline heeft alleen een boilertemperatuur sensor, die wordt uitgeschakeld zodra je tapwater uitzet op de Easy.
De Ecomline weet dus niet eens dat er water wordt getapt.

Nieuwere toestellen hebben een stromingssensor. Dat heeft als voordeel dat de warmhoudfunctie uitgezet kan worden terwijl ww tappen zelf gewoon blijft werken.
Dus het idee om water te blijven verwarmen als het eenmaal stroomt, bij uitgeschakeld, heeft dus geen zin bij de Ecomline. Want de Ecomline ziet niet dat het water stroomt...
Grappig dat jij hier het antwoord geeft, terwijl ik net onder de douche de vraag bedacht. Ik ging namelijk om 7:55 onder de douche, terwijl ww om 8:00 uur uitgeschakeld wordt. Dankzij de 25 liter voorraad en de wtw was het ruim voldoende.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Als je in kunt stellen welke ketel je hebt zou het probleem opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Hoe bedoel je dat Nokiaan? We kunnen vanuit de easy alle nefit ketels detecteren. Daar maken we ook gebruik van met betrekking tot bepaalde functionaliteit (bijvoorbeeld douche timer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:51:
Als je in kunt stellen welke ketel je hebt zou het probleem opgelost zijn.
Het niet werken van de functie heeft niets met de Easy te maken. Het is een beperking die je hebt met een Ecomline ketel. Een ketel met boiler heeft namelijk geen flowsensor nodig. De functie kan gewoon nooit werken op een Ecomline.
Bij een doorstroom toestel kun je instellen dat de warmhoudfunctie uit gaat en alleen nog gaat branden op vraag van de flowsensor. Een ketel met boiler heeft logisch alleen een warmhoudfunctie. Zet je die uit, dan is de hele ww voorziening uitgeschakeld.

De nieuwere Aquapower toestellen hebben een boiler en daarnaast ook een flowsensor, daar werkt de functie wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 02-04-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ah duidelijk. Las het alsof dit daarom voor alle ketels was uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:47
Even een vraag over energiemeters. Ik heb zonnepanelen en een ferrarismeter. De schijf gaat beide kanten op dus. Nu wil ik een sensor plaatsen om netto verbruik/opbrengst te meten. Enige goede sensor die ik gevonden heb is deze. http://www.flexicontrol.nl/producten/wendy/
Disksensor FSDSK1-G8. Na telefonisch contact kan deze ook beide richtingen meten. Echter vind ik dit product te duur. (Complete wendy met sensoren voor ongeveer 400 euro).

Hebben jullie ervaring met deze sensor of iets vergelijkbaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Kijk even in het youless topic, je kunt een aparte pulsmeter bij je omvormer(groep) plaatsen, en dan apart je (bruto) productie meten.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Is er een forum waar je wensen ten aanzien van de Easy kan doorgeven? Ik weet dat hier een developer meeleest. Stookgedrag van de ketel en detailgegevens over het verbruik zouden zeer wenselijk zijn :)

(nu wel in het juiste topic...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
Zou graag op dag of week niveau de gegevens willen zien ipv maand. Daarnaast zit er een bug in het verbruik, de cijfers en de grafieken komen niet overeen. Heb 100 kuub verschil. Blijkbaar inmiddels bekende bug welke in de maart update van de app zou worden gefixd. Vermoed dat dat april word :)
gysman11 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:34:
Is er een forum waar je wensen ten aanzien van de Easy kan doorgeven? Ik weet dat hier een developer meeleest. Stookgedrag van de ketel en detailgegevens over het verbruik zouden zeer wenselijk zijn :)

(nu wel in het juiste topic...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 06:22
Hoop inderdaad dat jullie wensen gehoord worden. Heb zelf ook een Easy en zou graag de mogelijkheid willen dat de Easy in bv. Domoticz aangestuurd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Alle bugs, features, wensen, etc mbt de Easy worden besproken binnen het ontwikkelteam, blijf ze dus vertellen.

De door jullie genoemde features zijn allemaal al besproken, en staan op de backlog. Ik ben echter niet in de positie om iets over de status ervan te zeggen.

Momenteel zijn we druk bezig de volgende release af te ronden. Zoals al gecommuniceerd zit daar in iedergeval het zelflerende klokprogramma in, en de ondersteuning voor thermische desinfectie vanuit de apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:29
Elephtera schreef op maandag 13 april 2015 @ 07:22:
Alle bugs, features, wensen, etc mbt de Easy worden besproken binnen het ontwikkelteam, blijf ze dus vertellen.

De door jullie genoemde features zijn allemaal al besproken, en staan op de backlog. Ik ben echter niet in de positie om iets over de status ervan te zeggen.

Momenteel zijn we druk bezig de volgende release af te ronden. Zoals al gecommuniceerd zit daar in iedergeval het zelflerende klokprogramma in, en de ondersteuning voor thermische desinfectie vanuit de apps.
Goed om te weten :)

Maar het enige wat ik nog echt mis, is een koppeling naar andere systemen zoals bijvoorbeeld domoticz, homewizard of IFTTT.
Mag bijvoorbeeld ook heel simpel via http commands.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slashpaq
  • Niet online
gaat met de komende Easy update ook de functie "als zondag " weer werken
heeft een poos gewerkt, maar na de update van 19 dec werkte het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:55
Komt er ook nog zoiets als een dagoverzicht qua verbruik? Handig dat ik nu kan zien wat ik per maand verbruik, maar ik zou graag inzicht krijgen wat het per dag is. Kan ik alles goed vergelijken!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
slashpaq schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:43:
gaat met de komende Easy update ook de functie "als zondag " weer werken
heeft een poos gewerkt, maar na de update van 19 dec werkte het niet meer
Deze bug is nieuw voor ons, gebruik je de android of iOS app? Als het goed is, is dat versie 2.2.5 en heeft je easy thermostaat versie 2.15.10. Zou je dat kunnen verifieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slashpaq
  • Niet online
De Easy heeft sinds kort 2.15.10
De apps zijn voor Android 2.2.5 en voor IOS 2.2.5, je kunt het vinkje voor morgen als zondag aan zetten maar wordt genegeerd.
Met de kerst en oud en nieuw gemerkt dat het niet werkte, gemeldt aan Nefit.

Consumentenservice bevestigde via mail ,half januari, dat het niet (goed) werkte , maar dat het voor de volgende feestdagen middels een app update gefixed zou worden.
Denk dat het een bekende bug zou moeten zijn, en de vraag is welke feestdagen werden er bedoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
@slashpaq, voor zover we kunnen zien is het een visuele fout, en niet een functionele.
Vanaf 00:00 tot het 1e schakelpunt van zondag zal de thermostaat de laatste temperatuur van gisteren gebruiken (meestal het slapen schakelpunt)
Vanaf het 1e schakelpunt op zondag zou hij de zondag moeten volgen.

Visueel is het tot het passeren van het 1e schakelpunt niet juist weergegeven op de thermostaat. In de app zou je wel het juiste programma moeten zien op thermostaat scherm.
Zou dit ervoor kunnen zorgen dat jij ervaart dat het niet goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39
Kan iemand mij vertellen hoe de locatietracker van de Eon EnergieAssistent werkt, en of dit op meerdere gsm toestellen te gebruiken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slashpaq
  • Niet online
Elephtera schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:33:
@slashpaq, voor zover we kunnen zien is het een visuele fout, en niet een functionele.
Vanaf 00:00 tot het 1e schakelpunt van zondag zal de thermostaat de laatste temperatuur van gisteren gebruiken (meestal het slapen schakelpunt)
Vanaf het 1e schakelpunt op zondag zou hij de zondag moeten volgen.

Visueel is het tot het passeren van het 1e schakelpunt niet juist weergegeven op de thermostaat. In de app zou je wel het juiste programma moeten zien op thermostaat scherm.
Zou dit ervoor kunnen zorgen dat jij ervaart dat het niet goed werkt?
1e Kerstdag viel het op dat om 07:30 de kachel aan ging, je hoort de buizen tikken, zondag is opstaan 10:30, maar om 07:30 ging de kachel aan, was ingesteld via Android
2e kerstdag hetzelfde, weer om 07:30 kachel aan,.
Voor 1 jan opnieuw getest, ingesteld met IOS, weer kachel om 07:30 ipv 10:30
ik kijk dan niet in de app, maar hoor de verwarming starten.
Ervaren we niet als visueel, maar het werd gewoon 3 uur te vroeg warm in huis
Op dat moment had de easy nog 2.15.00 als firmware,
Is dit een App of een firmware issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke de leeuw
slashpaq schreef op woensdag 15 april 2015 @ 17:16:
[...]

1e Kerstdag viel het op dat om 07:30 de kachel aan ging, je hoort de buizen tikken, zondag is opstaan 10:30, maar om 07:30 ging de kachel aan, was ingesteld via Android
Is het niet gemakkelijker om feestdagen als zondag in te stellen. Moet trouwens zeggen dat via iOS vandaag als zondag en morgen als zondag gewoon goed werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjouke de leeuw op 15-04-2015 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
slashpaq schreef op woensdag 15 april 2015 @ 17:16:
[...]

Zou je bereid zijn om via een prive bericht jou credentials te sturen? Dan kunnen we meekijken in je thermostaat. Indien je dat liever niet hebt, zou je dan je klok programma kunnen opsturen, en een overzichtje van de instellingen in het home en instellingen scherm.
Misschien dat we daar al wat mee kunnen om het probleem verder te analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Even tussendoor:
Zou je bereid zijn om via een prive bericht jou credentials te sturen? Dan kunnen we meekijken in je thermostaat. Indien je dat liever niet hebt, zou je dan je klok programma kunnen opsturen, en een overzichtje van de instellingen in het home en instellingen scherm.
Misschien dat we daar al wat mee kunnen om het probleem verder te analyseren.
Het is dit soort support waardoor ik geen seconde twijfelde om de Easy aan te schaffen en het aan vrienden en kennissen aanbeveel.

Carry on :)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Misschien dat ik papa ook maar eens een Easy kado ga doen. Hij heeft nu een Moduline 100 aan de Trendline hangen. Hij was bang dat de Easy te ingewikkeld was. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slashpaq
  • Niet online
Sjouke de leeuw schreef op woensdag 15 april 2015 @ 17:21:
[...]

Is het niet gemakkelijker om feestdagen als zondag in te stellen. Moet trouwens zeggen dat via iOS vandaag als zondag en morgen als zondag gewoon goed werkt.
Zo staat het ook ingesteld, ziet er in de app prima uit, en op de Easy prima uit.
Je verbaasd je alleen als de kachel aan springt op vroeg tijdstip op een "als zondag dag"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Tado krijgt IFTTT integratie. :) Vorige week is er ook een update gelanceerd om verschillende temperaturen over de dag heen in te stellen. Jammer dat mijn Tado nu uitstaat. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Zal een stukje rustiger worden hier met dat lekkere weer. Mijn Easy staat momenteel op manual, 15 graden. Is al een tijdje niet meer actief geweest. Verwarming wordt momenteel verzorgd door de zon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 17:13
slashpaq schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:02:
[...]

Zo staat het ook ingesteld, ziet er in de app prima uit, en op de Easy prima uit.
Je verbaasd je alleen als de kachel aan springt op vroeg tijdstip op een "als zondag dag"
Heb je de aanwarmvervroeging ingeschakeld? Bij mij slaat de cv als de aanwarmvervroeging is ingeschakeld, ongeveer twee uur voor de ingestelde tijd aan. Ik zou me kunnen voorstellen dat de cv op werkdagen eerder op temperatuur moet komen. Je merkt dan niet dat de aanwarming vervroeging aanslaat, omdat je dan nog in dromenland bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke de leeuw
slashpaq schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:02:
[...]

Dan zal er waarschijnlijk toch iets aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slashpaq
  • Niet online
Veerman24 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:34:
[...]

Heb je de aanwarmvervroeging ingeschakeld? Bij mij slaat de cv als de aanwarmvervroeging is ingeschakeld, ongeveer twee uur voor de ingestelde tijd aan. Ik zou me kunnen voorstellen dat de cv op werkdagen eerder op temperatuur moet komen. Je merkt dan niet dat de aanwarming vervroeging aanslaat, omdat je dan nog in dromenland bent ;)
Aanvroegverwarming staat inderdaad aan, maar het huis koelt 's nachts bijna niet af, dus hij start ongeveer 15 minuten eerder dan zonder aanvroegverwarming.
Staat inmiddels ook op manual, de zon doet de rest, maar er wordt wel even getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
slashpaq schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:17:
[...]

Aanvroegverwarming staat inderdaad aan, maar het huis koelt 's nachts bijna niet af, dus hij start ongeveer 15 minuten eerder dan zonder aanvroegverwarming.
Staat inmiddels ook op manual, de zon doet de rest, maar er wordt wel even getest.
Hartelijk dank voor je hulp met de analyse slashpaq, zoals in de mail geschreven is het probleem inmiddels geidentificeerd, en zal het worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke de leeuw
Ik had de easy update inmiddels wel verwacht. Zit er ergens nog een kink in de kabel of ben ik weer te voorbaarig en zit hij er deze week aan te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hellup !!!

Ik heb een Nefit Easy gekocht en wil deze aansluiten op een Bosch HRC 30/2 ketel. Alles netjes aangesloten op klem 2 en 4, maar helaas ik krijg geen spanning op de Nefit Easy. Dus hij werkt niet.
Volgens de documentatie heb ik geen extra adapter nodig.

Weet iemand de oplossing ?

Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Krisp schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:09:
Tado krijgt IFTTT integratie. :) Vorige week is er ook een update gelanceerd om verschillende temperaturen over de dag heen in te stellen. Jammer dat mijn Tado nu uitstaat. :P
De Thermosmart ondersteund nu ook IFTTT.

Ik heb er gisteren mee gespeeld, en je kunt er best leuke dingen mee doen.

Een beetje jammer dat Whatsapp er nog niet mee werkt, maar ik zie hier zeker mogelijkheden om eenvoudig zaken te regelen.

Zo kun je bijvoorbeeld de wekker van je telefoon af laten gaten als een bepaalde temperatuur in je woonkamer is bereikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 23:11:
Hellup !!!

Ik heb een Nefit Easy gekocht en wil deze aansluiten op een Bosch HRC 30/2 ketel. Alles netjes aangesloten op klem 2 en 4, maar helaas ik krijg geen spanning op de Nefit Easy. Dus hij werkt niet.
Volgens de documentatie heb ik geen extra adapter nodig.

Weet iemand de oplossing ?

Ruud
Ik zou de Nefit helpdesk bellen. Die kunnen je denk ik beter helpen dan wij op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:21

Cliffie

Trompetslet

Heb sinds kort de Toon in gebruik, maar het valt me op dat er toch wel sprake is van overshoot....

Temperatuur ingesteld op 19,5 graden, maar schiet bijna altijd door naar 20,5. Staat gewoon op modulerend en mijn oude thermostaat (Chronotherm Vision) had er geen last van.

Valt ook op dat de radiatoren erg heet worden.

Iemand soortgelijke ervaringen?

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51

JSchut

.....

Zit er aan om de Easy te halen. (Wij hebben nu nog een hele oude draai thermostaat :P)

Ik huiver alleen nog een beetje bij het "slimme" en "zelf lerende".

Wat ik absoluut niet wil is dat hij voor mij gaat bepalen wanneer hij aan en uit moet. Ik wil zelf een vast schema in kunnen stellen waar hij niet van afwijkt tenzij ik het handmatig overrule. Kan dat met dit apparaat?

Nu weet ik dat er goedkopere thermostaten zijn die werken met enkel een programma. Maar het oog wil ook wat en het gebruik van een app is ook wel wenselijk.

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
@Cliffie:
Bijna alle thermostaten zorgen voor een overshoot.

Dit is een samenloop van een aantal omstandigheden. De belangrijkste is dat je alleen kan verwarmen. Je moet het geheel dan zo inregelen dat de woning wel warm wordt, maar niet te warm. En dat kun je alleen door de verwarming op tijd uit te schakelen. Want zodra je de juiste temperatuur hebt bereikt zal de verwarming nog altijd warmte afgeven.

Omdat je voor comfort niet binnen 10 minuten de verwarming weer aan wil laten springen kiezen bijna alle thermostaten ervoor om een (kleine) overshoot te genereren.
De meeste thermostaten tonen de overshoot niet, omdat er teveel klachten/vragen over komen.

In de Nefit Easy wordt de overshoot momenteel wel getoond. Het gevolg is dat er redelijk wat vragen zijn over de overshoot van 0.1 tot 0.4 graden (afhankelijk van je huis). Dit is echter volledig volgens het algorithme wat nodig is om je huis op temperatuur te krijgen en te houden.

Er zijn andere merken die meer overshoot genereren, zoals de Toon. Maar ook Honeywell genereert een overshoot van 1 volle graad. Deze wordt bij Honeywell echter niet getoont. Die zal dus in jou situatie gewoon 19.5 zeggen, ook al is het 20.5 graden.

Conclusie: het is by design.

@JSchut
Dat kan allemaal prima met de Easy. Je kunt de app downloaden, die heeft een demo mode die je kan uitproberen zonder een echte Nefit easy te hebben. Daarmee kom je erachter of hij aan jou wensen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Elephtera, hoezo niet binnen 10 minuten weer aan? Om de kamer op temperatuur te houden, zal hij toch sowieso om de X minuten weer even aan moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Om de kamer warm te houden moet je inderdaad zo nu en dan bijstoken, dat wil je echter zo min mogelijk doen, of in ieder geval zo efficient mogelijk (moduleren)

Omdat een CV-systeem een zogenaamd traag systeem is, duurt het lang voordat de warmte uit de CV is.
bijvoorbeeld, als je geen overshoot maakt en je vraagt 19.5 dan kom je op 19.5 graden, en 10 minuten later op 19.4, dan zou je weer moeten stoken om 0.1 graden te verwarmen. Dat is iets wat onmogelijk is zonder hele grote overshoot vanwege het trage systeem.

Een oplossing zou kunnen zijn om de temperatuur te laten zakken tot 19.0 graden, en dan weer te verwarmen naar 19.5. Dan heb je als gebruiker dus eigenlijk nooit je comfort temperatuur.
Er is daarom gekozen om een (kleine) overshoot te genereren en af te koelen tot net onder de gevraagde temperatuur, waardoor de gebruiker voornamelijk de comfort temperatuur krijgt. En je niet elke paar minuten hoeft te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
waarom is het onmogelijk om 0.1 graden te verwarmen zonder grote overshoot? Dat is toch precies wat je ook doet als je eenmaal rond het setpoint bent? Telkens om de X minuten een beetje bijverwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:21

Cliffie

Trompetslet

Dat vind ik ook vreemd ja, er zijn toch niets voor niets modulerende ketels? Het lijkt bij mij nu meer een aan/uit ketel. Bij de oude thermostaat was de kachel lauwwarm, nu loeiheet...

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke de leeuw
JSchut schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:04:
Zit er aan om de Easy te halen. (Wij hebben nu nog een hele oude draai thermostaat :P)

Ik huiver alleen nog een beetje bij het "slimme" en "zelf lerende".

Wat ik absoluut niet wil is dat hij voor mij gaat bepalen wanneer hij aan en uit moet. Ik wil zelf een vast schema in kunnen stellen waar hij niet van afwijkt tenzij ik het handmatig overrule. Kan dat met dit apparaat?

Nu weet ik dat er goedkopere thermostaten zijn die werken met enkel een programma. Maar het oog wil ook wat en het gebruik van een app is ook wel wenselijk.
Dat kan wel met de easy hoor. Al de dingen die je benoemd zijn mogelijk maar moeten niet. Zelf een zeer tevreden gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Overshoot..... Mensen wat maakt het uit dat een thermostaat een paar tiende schommelt?
Het enige waar je het aan kan merken is dat het in de display staat, want voelen doe je het niet.
Alsof je op de bank zit en denkt.... Brrr wat koud, ik had hier liever 0,2 graden warmer gehad.
Of andersom natuurlijk.

Zelfs een halve graad is eigenlijk niet voelbaar.
Daarbij zijn er nogal wat warmtebronnen in een woning die opeens uit of aan gaan.
Denk aan verlichting, computer, beeldscherm en tv. Ook mensen geven aardig wat warmte af.
Dit kan zeker voor een paar tiende schommeling zorgen, waar de thermostaat geen rekening mee kan houden.

Uit ervaring weet ik dat in ruimtes waar niemand kan zien hoe warm het is, er het minst geklaagd wordt over de temperatuur. Dus minder op de display van je thermostaat kijken werkt het beste ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 23-04-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Oxellaar schreef op donderdag 23 april 2015 @ 23:24:
Overshoot..... Mensen wat maakt het uit dat een thermostaat een paar tiende schommelt?
Het enige waar je het aan kan merken is dat het in de display staat, want voelen doe je het niet.
Alsof je op de bank zit en denkt.... Brrr wat koud, ik had hier liever 0,2 graden warmer gehad.
Of andersom natuurlijk.

Zelfs een halve graad is eigenlijk niet voelbaar.
Daarbij zijn er nogal wat warmtebronnen in een woning die opeens uit of aan gaan.
Denk aan verlichting, computer, beeldscherm en tv. Ook mensen geven aardig wat warmte af.
Dit kan zeker voor een paar tiende schommeling zorgen, waar de thermostaat geen rekening mee kan houden.

Uit ervaring weet ik dat in ruimtes waar niemand kan zien hoe warm het is, er het minst geklaagd wordt over de temperatuur. Dus minder op de display van je thermostaat kijken werkt het beste ;)
Dat is ook precies de reden dat mijn Thermosmart regelt in 0,1 graden, maar weergeeft op 0,5 graden.

Kleine factoren zoals de zon welke even achter de wolken wegkruipt, of iemand die spontaan begint te koken in de keuken, een deur naar de garage welke open gaat beïnvloeden allemaal de temperatuur.

Pagina: 1 ... 15 ... 41 Laatste