AlainS schreef op zondag 30 juni 2013 @ 20:36:
Het meest belachelijke vind ik dat Pirelli in eerste instantie roept dat het probleem niet bij Pirelli ligt. Of dit zo is of niet maakt op dat moment niet uit. Feit is dat er veel banden exploderen en dan moet je eerst de hand in eigen boezem steken.
Het probleem is dat Pirelli dolgraag de banden aan wil passen zodat ze minder snel uit elkaar vallen. De teams moeten hier unaniem goedkeuring voor geven, en dat hebben ze niet gedaan (volgens geruchten ligt vooral Force India dwars, die hebben namelijk net een verschrikkelijk goed jaar en zijn bang dat hun voordeel wegvalt).
Het probleem ligt dus wel bij Pirelli, maar ze hebben geen goedkeuring om een oplossing te implementeren.
Gek genoeg, maar wat gisteren is gebeurd is eigenlijk het beste scenario voor Pirelli. De problemen zijn nu dusdanig groot geworden dat de FIA waarschijnlijk wel bijzondere maatregelen gaat nemen waardoor wijzigingen zonder goedkeuring van de teams doorgevoerd kunnen worden.
De Duitse GP is volgend weekend al, en de teambazen speculeren nu al openlijk of die race wel door kan gaan als Pirelli de problemen niet heeft opgelost. De mogelijke oplossingen:
- Voor de Duitse GP terug vallen op 2012 band; en tegelijk een betere band ontwikkelen met dezelfde degradation als de 2013 band zodat die zo snel mogelijk ingezet kan gaan worden.
- Direct al overstappen op een betere 2013 band (stalen delen van de band vervangen met kevlar dat ook in 2012 werd gebruikt).
Of die oplossingen mogelijk zijn zal voornamelijk liggen aan de productiecapaciteit van Pirelli.
Als bewezen wordt dat dit probleem echt bij Pirelli ligt mogen ze van mij poging tot doodslag aan hun broek krijgen, door de race niet stil te leggen.
Verder vond ik het een zeer vermakelijke race. Veel inhaalactie's en gevechten. Mooie winnaar en lekker voor het WK.

Pirelli heeft de macht niet om een race stil te leggen. Dat is een beslissing die de stewards moeten maken, en die zaten gisteren op het randje om rode vlaggen uit te hangen.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)