Mij heb je er iig al erg mee geholpen! Zojuist doorgevoerd!scorpion303 schreef op zondag 29 september 2013 @ 09:26:
Omdat ik zelf minimaal 15 uur heb besteed aan het troubleshooten wilde ik deze waarschuwing vooral met jullie delen. Omdat de combinatie tussen de Vera en de Onkyo receiver in eerste instantie niet snel gelegd wordt, plaats ik deze post in beide GoT topics.
Ondertussen heb ik de tasker kan ook klaar (pas sinds vandaag in bezit van taskerThe-Source schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:46:
Nou dat gedeelte van via http aansturen heb ik zelf al gereed alleen heb ik een nette interface nog niet klaar. LUUP voor controle van de wekker tijd heb ik hierboven al gepost
Alleen is het nu wel 2 losse acties, je telefoon wekker instellen en apart via http: je wekker instellen. Dit wil ik later eventueel via tasker gaan doen
Alleen zit er nog 1 puntje in die ik anders zou willen hebben. En dat is dat tasker elke keer bij het instellen een nieuw alarm aanmaakt. En als je dus de 1e keer het verkeerd invoert je voor de volgende dag 2 alarm hebt staan... Voordat ik het script hier neer pleur wil ik kijken of ik dat probleempje er nog uit kan slopen.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Gisteravond weer aan het programmeren en hen nu een script gemaakt die het weer bericht van de dag ophaald en deze eventuele kan verzenden of emaillen.
Ik gebruik hem zelf om de tekst welke het script genereert te verzenden naar en webpagina welke deze weer kan serveren op aanvraag. Die aanvraag komt dan weer wanneer ik wakker ben dmv tasker die de tekst voorleest voor mij. ( dus wekker uit... Gelijk het weer bericht voor de dag
)
Bij interesse gooi ik het script vanavond hier wel neer..
Ik gebruik hem zelf om de tekst welke het script genereert te verzenden naar en webpagina welke deze weer kan serveren op aanvraag. Die aanvraag komt dan weer wanneer ik wakker ben dmv tasker die de tekst voorleest voor mij. ( dus wekker uit... Gelijk het weer bericht voor de dag
Bij interesse gooi ik het script vanavond hier wel neer..
Leuk idee! Heb zelf me kast die het weer laat zien doormiddel van de RGBW controller.
De wekker is je telefoon? Of een normale wekker?
De wekker is je telefoon? Of een normale wekker?
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Wekker is telefoon en als backup heb ik altijd nog een normale 
Maar als tasker input heb ik alarm done, dus bij elk alarm die afgaat word daarna het weer bericht verteld
hier onder het lua gedeelte
En het php script ziet er dan als volgt uit
Een aantal variabelen zijn zoals je kunt zien omgezet naar namen zodat het hacken minder makkelijk maakt
Heb wel wat problemen met de mysql real escape maar daar kom ik nog wel uit.
Roep je de weer.php pagina op zonder GET request dan wordt het bericht in een echo weer gegeven welke je weer via tasker kunt ophalen
waarschijnlijk zal dit niet voor iedereen duidelijk zijn maar vragen kan altijd
Ik heb de code voor mijzelf aangepast omdat het voorlezen van x komma x milimeter regen niet echt interessant is. Dus heb het komma x gedeelte eruit gestript.
Laatste stukje luup code in je vera scene komt er dan als volgt uit te zien:
Maar als tasker input heb ik alarm done, dus bij elk alarm die afgaat word daarna het weer bericht verteld
hier onder het lua gedeelte
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| -- eerst bepalen welke dag het is local t = os.date('*t') local Hdag = t.wday -- Hdag is huidige dag local dag = "vandaag" -- zondag = dag 1 zaterdag = dag 7 if Hdag == 1 then dag = "zondag" elseif Hdag == 2 then dag = "maandag" elseif Hdag == 3 then dag = "dinsdag" elseif Hdag == 4 then dag = "woensdag" elseif Hdag == 5 then dag = "donderdag" elseif Hdag == 6 then dag = "vrijdag" else dag = "zaterdag" end -- weerbericht site laden local status, weer = luup.inet.wget("http://www.weermorgen.nl/nederland/utrecht/", 10) local start = 1 local einde = 2 start = string.find(weer, "Het weer " .. dag) einde = string.find(weer, "De windsnelheid", start) einde = einde - 2 local tekst = "tekst" tekst = string.sub (weer, start, einde) tekst = string.gsub (tekst, " ", "-") -- omdat spaties niet worden verwerkt met een http GET worden ze eerst naar - omgezet -- luup.variable_set("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1","Variable4", start,119) -- luup.variable_set("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1","Variable5", tekst,119) -- bovenstaande regels was voor controle wat er verstuurd werd luup.inet.wget("http://www.mijndomeinnaam.nl/het-php-script.php?weer=" .. tekst) |
En het php script ziet er dan als volgt uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| <?php $data = $_GET['weer']; $data = str_replace("-", " ", $data); // $data = mysql_real_escape_string($data); INCLUDE "database-config.php"; $dbhandle = mysql_connect($hostname, $username, $password) or die("Unable to connect to MySQL"); mysql_select_db("jouw-databse") or die(mysql_error()); if ($data <> null ){ $Squery = "Update Jouw-weer-tabel SET Weer = \"" . $data . "\" where dag = \"vandaag\""; mysql_query($Squery)or die(mysql_error()); } else { $Squery = "Select Weer From Jouw-weer-tabel Where dag='vandaag' "; $data1 = mysql_query($Squery)or die(mysql_error()); echo $data; $data2 = mysql_fetch_array( $data1 ); echo $data2['Weer']; } mysql_close($dbhandle); $dbhandle = null; $password = null; $username = null; ?> |
Een aantal variabelen zijn zoals je kunt zien omgezet naar namen zodat het hacken minder makkelijk maakt
Heb wel wat problemen met de mysql real escape maar daar kom ik nog wel uit.
Roep je de weer.php pagina op zonder GET request dan wordt het bericht in een echo weer gegeven welke je weer via tasker kunt ophalen
waarschijnlijk zal dit niet voor iedereen duidelijk zijn maar vragen kan altijd
Ik heb de code voor mijzelf aangepast omdat het voorlezen van x komma x milimeter regen niet echt interessant is. Dus heb het komma x gedeelte eruit gestript.
Laatste stukje luup code in je vera scene komt er dan als volgt uit te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| local tekst = "tekst" local tekstv2 = "tekst" local regenstart = 1 local regeneinde = 2 regenstart = string.find tekst = string.sub (weer, start, einde) regenstart = string.find(tekst, "komma") regeneinde = string.find(tekst, "milimeter") regenstart = regenstart -1 regeneinde = regeneinde -1 tekstv2 = string.sub(tekst, 1, regenstart) tekstv2 = tekstv2 .. string.sub(tekst, regeneinde) tekst = string.gsub (tekstv2, " ", "-") |
[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 13-10-2013 17:11 ]
Verwijderd
Hallo allemaal,
aan het beginnen met Z-wave, en al redelijk wat ingelezen, moet goedkomen!
1 ding wat ik nergens gevonden krijg; graag wil ik het systeem koppelen met een bestaand alarm systeem; Honeywell galaxy 16.
Nu begreep ik dat er op mijn alarm vrije (programmeerbare) uitgangen aanwezig zijn, dus ik stel me dan voor dat deze uitgang bij alarm een spanning doorgeeft. Nu ben ik op zoek naar iets wat die spanning opmerkt en omzet in een Z-wave signaal. Ik begrijp dat de fibaro modules het kunnen, echter heb ik dan waarschijnlijk nog een extra relais nodig. Zijn er oplossingen die 1-op-1 zoiets kunnen?
Iemand ervaring hierin?
Alvast bedankt!
Jeroen
aan het beginnen met Z-wave, en al redelijk wat ingelezen, moet goedkomen!
1 ding wat ik nergens gevonden krijg; graag wil ik het systeem koppelen met een bestaand alarm systeem; Honeywell galaxy 16.
Nu begreep ik dat er op mijn alarm vrije (programmeerbare) uitgangen aanwezig zijn, dus ik stel me dan voor dat deze uitgang bij alarm een spanning doorgeeft. Nu ben ik op zoek naar iets wat die spanning opmerkt en omzet in een Z-wave signaal. Ik begrijp dat de fibaro modules het kunnen, echter heb ik dan waarschijnlijk nog een extra relais nodig. Zijn er oplossingen die 1-op-1 zoiets kunnen?
Iemand ervaring hierin?
Alvast bedankt!
Jeroen
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 22:50 ]
* The-Source is beveiligingsmonteur en als bedrijf hebben we Honeywell Galaxy als huismerk 
Als je een FGBS001 neemt en deze aan dezelfde 12v & GND aansluit als die van je Galaxy dan kun je de input draden rechtstreeks doorlussen aan je uitgangen. Persoonlijk ben ik wel voorstander om het te doen op relais basis omdat je dan gewoon 100% zeker bent wat er gebeurt. Binnen een vera krijg je dan een motion sensor die in alarm springt en daaraan kun je weer een scene aan koppelen.
Als je een FGBS001 neemt en deze aan dezelfde 12v & GND aansluit als die van je Galaxy dan kun je de input draden rechtstreeks doorlussen aan je uitgangen. Persoonlijk ben ik wel voorstander om het te doen op relais basis omdat je dan gewoon 100% zeker bent wat er gebeurt. Binnen een vera krijg je dan een motion sensor die in alarm springt en daaraan kun je weer een scene aan koppelen.
Verwijderd
Hey Source,
bedankt voor je antwoord! Als een beveiligingsexpert zegt dat het beter is via een relais ben ik meteen geneigd om die te volgen, maar ben toch nieuwsgierig naar de reden. Aangezien ik er nog niet veel verstand van heb, heb ik het idee dat er uiteindelijk exact hetzelfde gebeurt; het genereren van een z-wave signaal, op basis waarvan ik dingen kan laten gebeuren. Maar blijkbaar is er toch een verschil?
Daarnaast was ik aan het kijken naar alle Fibaro producten, op aanraden van een vriend e op basis van de goede feedback die ik krijg van een leverancier. (mag ik de naam hier noemen?)
Een ding wat ik nog steeds niet snap is het advies om pulsschakelaars te gebruiken. Ik wil juist niet alle schakelaars vervangen omdat ik dan over moet stappen op een andere serie afmontagemateraal.
Heb vaker gehoord dat pulsschakelaars beter zouden zijn, maar ik kan er maar geen beeld van krijgen waarom dan. Onhandige bediening? Slecht voor iets?
Ik heb in mijn huis veel hotelschakelingen zitten. Vaak ook is 1 schakelaar daarvan samengevoegd met een andere schakelaar in 1 frame. Dit klinkt verwarrend maar ik bedoel:
Dubbele schakelaar in keuken:
-1 helft schakelt keukenlamp (deze staat in hotel met schakelaar in woonkamer).
-1 helft schakelt trapgatlamp (deze staat in hotel met schakelaar boven)
Ik hoop dat ik in deze situatie een Fibaro 2*1,5kW module in kan zetten om ineens 2 lichtpunten te automatiseren. Maar blijkbaar is een en ander ook nog afhankelijk van welke de 1e en welke de 2e schakelaar is de hotelschakeling....
Zou de Eminent EM6556 een betere oplossing zijn? Die bouw je volgens mij in bij de lamp zelf in plaats van bij de schakelaar. Maar werkt dit met een Vera Lite samen? Aaaah.
Ik was echt van plan om deze week alles te bestellen en in te bouwen, maar er zitten toch nogal wat haken en ogen aan volgens mij.
Lang verhaal geworden, ik hoop dat iemand mij weer verder kan helpen! Thnx!
Jeroen
bedankt voor je antwoord! Als een beveiligingsexpert zegt dat het beter is via een relais ben ik meteen geneigd om die te volgen, maar ben toch nieuwsgierig naar de reden. Aangezien ik er nog niet veel verstand van heb, heb ik het idee dat er uiteindelijk exact hetzelfde gebeurt; het genereren van een z-wave signaal, op basis waarvan ik dingen kan laten gebeuren. Maar blijkbaar is er toch een verschil?
Daarnaast was ik aan het kijken naar alle Fibaro producten, op aanraden van een vriend e op basis van de goede feedback die ik krijg van een leverancier. (mag ik de naam hier noemen?)
Een ding wat ik nog steeds niet snap is het advies om pulsschakelaars te gebruiken. Ik wil juist niet alle schakelaars vervangen omdat ik dan over moet stappen op een andere serie afmontagemateraal.
Heb vaker gehoord dat pulsschakelaars beter zouden zijn, maar ik kan er maar geen beeld van krijgen waarom dan. Onhandige bediening? Slecht voor iets?
Ik heb in mijn huis veel hotelschakelingen zitten. Vaak ook is 1 schakelaar daarvan samengevoegd met een andere schakelaar in 1 frame. Dit klinkt verwarrend maar ik bedoel:
Ik hoop dat ik in deze situatie een Fibaro 2*1,5kW module in kan zetten om ineens 2 lichtpunten te automatiseren. Maar blijkbaar is een en ander ook nog afhankelijk van welke de 1e en welke de 2e schakelaar is de hotelschakeling....
Zou de Eminent EM6556 een betere oplossing zijn? Die bouw je volgens mij in bij de lamp zelf in plaats van bij de schakelaar. Maar werkt dit met een Vera Lite samen? Aaaah.
Ik was echt van plan om deze week alles te bestellen en in te bouwen, maar er zitten toch nogal wat haken en ogen aan volgens mij.
Jeroen
Nou juist bij gebruik van puls drukkers is hotelschakelingen en eitje.
Want pulst er 1 kant dan schakelt de fibaro om en geef je later aan de andere kant een puls schakelt deze weer. Dit zelfde geld ook voor dimmers 1 maal drukken is schakelen tussen aan/uit Ingedrukt houden is dimmen tussen het eventueel opgegeven bereik (standaard 0 tot 100%, maar kan ook van bijvoorbeeld 40% tot 80% ingesteld staan) en een dubbele puls doet altijd de maximale waarde (in het voorbeeld hierboven de 100 of 80%)
Je zou je uitgang in principe rechstreeks op de In1 en In2 van de FGBS001 kunnen aansluiten maar mocht je om wat voor reden dan ook een andere voeding kiezen dan die van je alarm dan zal je als nog naar een relais variant toe moeten gaan. Je zou de FGBS bij een gemiddelde sensor kunnen inbouw en zo ook je alarm status kunnen afvangen. Het hebben van de installateurscode is dan wel handig
Het resetten ervan is overigens niet moeilijk
Want pulst er 1 kant dan schakelt de fibaro om en geef je later aan de andere kant een puls schakelt deze weer. Dit zelfde geld ook voor dimmers 1 maal drukken is schakelen tussen aan/uit Ingedrukt houden is dimmen tussen het eventueel opgegeven bereik (standaard 0 tot 100%, maar kan ook van bijvoorbeeld 40% tot 80% ingesteld staan) en een dubbele puls doet altijd de maximale waarde (in het voorbeeld hierboven de 100 of 80%)
Je zou je uitgang in principe rechstreeks op de In1 en In2 van de FGBS001 kunnen aansluiten maar mocht je om wat voor reden dan ook een andere voeding kiezen dan die van je alarm dan zal je als nog naar een relais variant toe moeten gaan. Je zou de FGBS bij een gemiddelde sensor kunnen inbouw en zo ook je alarm status kunnen afvangen. Het hebben van de installateurscode is dan wel handig
Het resetten ervan is overigens niet moeilijk
hoi aard01aard01 schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 07:51:
[...]
Er zijn van Somfy twee Plugins beschikbaar:
- Somfy Universal RTS interface URTSI-II
- Somfy ST30 blinds interface
Deze werken allebei volgens de beschijving via een RS232/RS485 interface, met een kabeltje dus.
Een dure oplossing die volgens mij wel gaat werken is gebruik te maken van een Z-RTS interface van Somfy... ($$$ 340,-)
Iemand al ervaring met het aansturen van een Somfy RTS motor met de Vera Lite? Kan dit wel?
<edit>
Ik ben er net achter dat de afstandbediening die ik heb (Somfy Telis 1) een frequentie van 433,42MHz gebruikt, dus geen ZWave...
Bingo...al nadenkend het volgende bedacht:
Ik kan mijn huidige afstandbediening (een Somfy Telis 1) openschroeven en de drukcontacten laten maken door een Z-Wave schakelaartje (bv Fibaro 2x1,5kW schakelaar), ik moet dan wel ergens voeding vandaan halen... Vergt wel wat soldeerwerk en kan eventueel een tweede afstandbediening kopen voor handbediening (kost 40 euro). Een andere optie waar ik achter ben gekomen is om gebruik te maken van Somfy Dry Contact: Dit is een printplaatje van de afstandbediening uitbedraad en in een kastje. Bespaart het soldeerwerk en is maar een fractie duurder dan een losse afstandbediening.
De Fibaro moet overigens wel een puls geven, dit kan ingesteld worden bij de Fibaro module zelf.
heb je dit inmiddels werkend gekregen? ik zit te twijfelen welk systeem ik voor zou gaan, vera, rpi met razberry of zstick etc. (iig zwave), maar loop telkens aan tegen het feit dat somfy niet ondersteund wordt. op de amerikaanse forums heb ik inmiddels gelezen dat zij het oplossen door een RTSII module (volgens mij) of de ZRTSI module van somfy, echter werken deze op andere frequentie dan Europese (bevestigd door somfy).
enige oplossing blijft dus volgens mij fibaro solderen op de afstandsbedieningen. ikzelf heb 3 rolluiken met 3 aparte afstandsbedieningen. hoe gaat e.e.a. eruit zien?
en hoe heb je het nu opgelost? met de rfxfcom module, of de afstandsbediening icm solderen op fibaro?
lol, ben jij soms dezelfde aard?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ben ik enkele weken geleden ook tegen gelopen ... de TCP/IP implementatie van de Onkyo is niet bepaald "robuust" te noemenscorpion303 schreef op zondag 29 september 2013 @ 09:26:
Hierbij een waarschuwing voor iedereen met een Onkyo netwerk receiver (in mijn geval de TX-NR717) in combinatie met een Vera (Lite) Mios Z-Wave domotica systeem. Ik bleef maar last houden van een versterker die niet met het netwerk wilde verbinden (netwerk settings greyed-out, systeem krijgt wel ipadres via dhcp, is pingable maar geen poorten open) en waarvan USB niet werkte (geen bestanden bekijken of firmware updaten).
Deze problemen komen schijnbaar veel vaker voor en worden uitgebreider beschreven in o.a. de volgende threads:
http://onkyoproductsupport.forumotion.com/t1371-new-tx-nr717-no-network-no-firmware
http://onkyoproductsupport.forumotion.com/t1984-installed-onkyo-tx-nr818-a-week-ago-was-working-great-until-this-morning
http://onkyoproductsupport.forumotion.com/t1891-iphone-remote-2-app-not-detecting-nr717
Hoewel velen van ons hier letterlijk dagen mee stoeien en de receiver some meerdere keren heen en weer sturen naar de repair afdeling van Onkyo, lijkt het probleem te liggen in de combinatie van een Vera die (te) uitgebreid met upnp netwerkpaketten aan het strooien is en een Onkyo waarop hierdoor de netwerk interface compleet vastloopt. Zie o.a. de volgende beschrijvingen/oplossingen:
Ui5 misbehaving / Vera causing Onkyo issues - http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=11478.0
Vera Lite Interfering with A/V Equipment - http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,12420.0.html
Need assistance with a long term network issue - http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,12773.60.html
De oplossingen varieren tussen het plaatsen van beide apparaten in aparte subnets of vlans. Omdat dit vervolgens weer andere uitdagingen met zich meebrengt, heb de volgende oplossing gisternacht succesvol kunnen toepassen:
http://forum.micasaverde.....msg113981.html#msg113981
Het komt erop neer dat je op de Vera de optie 'Auto detect devices on my home network' uitschakelt, via ssh/putty het root wachtwoord achterhaalt, inlogt op Vera's openwrt admin pages en het uitgaande upnp verkeer (UDP1900 en TCP5000) blokkeert op de firewall.
Omdat ik zelf minimaal 15 uur heb besteed aan het troubleshooten wilde ik deze waarschuwing vooral met jullie delen. Omdat de combinatie tussen de Vera en de Onkyo receiver in eerste instantie niet snel gelegd wordt, plaats ik deze post in beide GoT topics.

Had een case open gedaan maar uiteindelijk zelf gevonden na wat snuffelwerk ...
Goed idee om dit te posten hier
Vanavond (en gister avond
) weer de boel wat verder geautomatiseerd 
Zo had ik al een hele tijd de wake-up ramp plugin (wake up light). Maar omdat ik bijna elke werkdag wel een andere starttijd om te gaan werken was het triggeren via een scene eigenlijk niet te doen.
Maar door gebruik van tasker heb ik toch een goed werkende implementatie voor elkaar gekregen.
Tasker (wat alleen op android werkt) gecombineerd met autoalarm plugin zorgt er voor dat de scene, welke mijn "wake-up device" start, elke keer 20 minuten voor dat de wekker gaat geactiveerd word. De reden dat ik dit via een scene laat lopen is dat ik voor de start nog wat andere waardes wil controleren zoals huidig tijdstip en na een specifieke tijdinterval nog een apparaat aansturen.
Zo had ik al een hele tijd de wake-up ramp plugin (wake up light). Maar omdat ik bijna elke werkdag wel een andere starttijd om te gaan werken was het triggeren via een scene eigenlijk niet te doen.
Maar door gebruik van tasker heb ik toch een goed werkende implementatie voor elkaar gekregen.
Tasker (wat alleen op android werkt) gecombineerd met autoalarm plugin zorgt er voor dat de scene, welke mijn "wake-up device" start, elke keer 20 minuten voor dat de wekker gaat geactiveerd word. De reden dat ik dit via een scene laat lopen is dat ik voor de start nog wat andere waardes wil controleren zoals huidig tijdstip en na een specifieke tijdinterval nog een apparaat aansturen.
Vraag. Ik wil een Micasa Verde aanschaffen met rookmelder (Everspring EVR SF812) en Fibaro deur/raambeveiliging.
Als alarmsysteem:
raam of deur open --> tijd is tussen 0.00u en 6.00u --> alle rookmelders af laten gaan.
Als gelinkte brandmelders:
rookmelder detecteert rook --> controller laat alle rookmelders in huis af gaan.
Is dit mogelijk? Ik kan alleen informatie vinden over de data die de rookmelder naar de controller stuurt, maar niet of ik de rookmelder kan bedienen vanaf de controller?
Als alarmsysteem:
raam of deur open --> tijd is tussen 0.00u en 6.00u --> alle rookmelders af laten gaan.
Als gelinkte brandmelders:
rookmelder detecteert rook --> controller laat alle rookmelders in huis af gaan.
Is dit mogelijk? Ik kan alleen informatie vinden over de data die de rookmelder naar de controller stuurt, maar niet of ik de rookmelder kan bedienen vanaf de controller?
[ Voor 19% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-10-2013 10:43 ]
^^ zie deze post: http://forum.micasaverde.....msg120756.html#msg120756
Ze gaan, omdat het batterij gevoede apparaten zijn, in een slaap modus. Dus het zelf triggeren word niet ondersteund
Ze gaan, omdat het batterij gevoede apparaten zijn, in een slaap modus. Dus het zelf triggeren word niet ondersteund
Je zou natuurlijk wel gelinkte rookmelders kunnen aanschaffen en de link draad ook in de meterkast laten uitkomen en hier dmv een FGS de link kabel voorzien van 230v zodat ze toch allemaal afgaan. Dus bij brand gaan ze allemaal af en als je dmv een scene de FGS laat schakelen ook.Basically it seems to a very expensive piece of cr*p and you are far better buying non-z-wave proprietory radio linked smoke alarms.
Na het nodige speurwerk blijkt dat het aansluiten van een z-wave deurbel op Vera nog best lastig is (zie bijv. http://www.robbshop.nl/over-z-wave/z-wave-projecten#deurbel). Ik ben daarom voor een alternatief gegaan wat mij tot nu toe prima bevalt. Als je de RFXTrx al hebt is het nog goedkoper ook.
Benodigd:
- 1x Klik Aan Klik Uit ACDB-7000BC deurbel + gong
- RFXTrx
De drukknopzender werkt al standaard op een batterij en is daardoor erg eenvoudig aan de bestaande deurbel te koppelen. Vervolgens heb ik de zender NIET aan de gong gekoppeld. Het doel van deze gesplitste opzet is dat ik extra logica kan toevoegen, zoals wanneer de bel het wel en niet mag doen.
Druk de bel in zodat Vera deze vindt en noem deze "deurbel". Maak vervolgens voor de gong in de RFXtrx controller device een custom AC Switch "gong" aan (bedenk zelf wat leuke codes). Zet de gong in leermodus en leer hem de custom switch.
Je hebt nu twee devices: deurbel en gong. Deze worden nu "gekoppeld" in Vera met een Scene. Deze scene die je laat triggeren door de deurbel zet de gong aan zet na 1 seconde de deurbel en gong weer uit (omdat er anders niet nog een keer aangebeld kan worden). Dit is de basis.
Vervolgens kan je logica tussenvoegen met schedule of triggers over wanneer hij het wel of niet doet. Ik gebruik hier PLEG voor, maar dat hoeft niet. Ook kan je uiteraard lampen gaan schakelen, een snapshop van de camera naar je Vera Alert sturen, etc.
Benodigd:
- 1x Klik Aan Klik Uit ACDB-7000BC deurbel + gong
- RFXTrx
De drukknopzender werkt al standaard op een batterij en is daardoor erg eenvoudig aan de bestaande deurbel te koppelen. Vervolgens heb ik de zender NIET aan de gong gekoppeld. Het doel van deze gesplitste opzet is dat ik extra logica kan toevoegen, zoals wanneer de bel het wel en niet mag doen.
Druk de bel in zodat Vera deze vindt en noem deze "deurbel". Maak vervolgens voor de gong in de RFXtrx controller device een custom AC Switch "gong" aan (bedenk zelf wat leuke codes). Zet de gong in leermodus en leer hem de custom switch.
Je hebt nu twee devices: deurbel en gong. Deze worden nu "gekoppeld" in Vera met een Scene. Deze scene die je laat triggeren door de deurbel zet de gong aan zet na 1 seconde de deurbel en gong weer uit (omdat er anders niet nog een keer aangebeld kan worden). Dit is de basis.
Vervolgens kan je logica tussenvoegen met schedule of triggers over wanneer hij het wel of niet doet. Ik gebruik hier PLEG voor, maar dat hoeft niet. Ook kan je uiteraard lampen gaan schakelen, een snapshop van de camera naar je Vera Alert sturen, etc.
Kan je ook afhankelijk van een mugshot met face recognition een aparte ringtone af laten gaan voor je schoonmoeder?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Daar zou ik dan de telefoon-ping voor gebruiken en dan bel uit, licht uit, tv uit, deur op slot. Kan allemaal zonder problemen.
NB: de ringtone van de KAKU is helaas niet remote aan te passen.
NB: de ringtone van de KAKU is helaas niet remote aan te passen.
^ leuk komen ze op verjaardag van je partner gaat alles automatisch uit
Gisteren de Vera 3 binnen gekregen i.c.m. de RFXcom voor mijn bestaande KIKA schakelaars. Maar ik zal waarschijnlijk iets heel simpels over het hoofd zien, maar ik heb geen idee hoe ik die schakelaars via de Vera kan bedienen.
De RFXcom heb ik als device beschikbaar binnen Vera, maar hoe ik nu de KIKA schakelaars erin krijg, ik weet het niet.
Iemand hier hints?
De RFXcom heb ik als device beschikbaar binnen Vera, maar hoe ik nu de KIKA schakelaars erin krijg, ik weet het niet.
Iemand hier hints?
Ja, de RFXCOM updaten en via de manager die bij de rfxcom zit een aantal protocollen veranderen.
Zie de rfxcom manual (op rfxcom.com) welke protocollen aan/uit moeten.
Alles aan gaat mis.
als de goede erin staan hoef je gewoon een keer een knop in te drukken en de vera zet hem er vanzelf bij.
Zie de rfxcom manual (op rfxcom.com) welke protocollen aan/uit moeten.
Alles aan gaat mis.
als de goede erin staan hoef je gewoon een keer een knop in te drukken en de vera zet hem er vanzelf bij.
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Inderdaad, laatste firmware installeren is een must (lang problemen door ondervonden). Dan AC / Anslut en ARC aan via de instellingen van de KAKU controller device, rest kan uit als je alleen KAKU gebruikt.PatrickH schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:44:
Iemand hier hints?
Daarna is het een kwestie van KAKU-knop indrukken en je krijgt twee extra devices (remote en switch). De remote kan je in de meeste gevallen negeren (hoewel je er scenes mee zou kunnen starten). Omzetten naar dimmer handmatig via advanced gaat fout! Dat moet door device toe te voegen met zelfde code, maar van dimmertype (die overschrijft 'm dan). Zelf (virtuele) devices toevoegen kan ook (zoals in mijn hierboven beschreven KAKU-bel-oplossing).
Mocht het nog niet lukken, laat maar even weten wat er mis gaat.
Ik heb de laatste firmware er net opgezet, daarna had ik als magie m'n KaKu's er tussen staan.
Thanks!
Nu nog een keer kijken wat de beste iPhone app is om 'm te bedienen.
Thanks!
Nu nog een keer kijken wat de beste iPhone app is om 'm te bedienen.
Wat zijn de voordelen van de Vera tov een honeywell L5100?
Ik zoek namelijk een alarmsysteem en thuis automatisering is meer een bijzaak dan hoofdzaak.
Het liefst wil ik werken met IP camera`s (via IP of mail snapshot), deurswitches, Pir en breukdetecties.
Ik ben niet echt thuis is dit soort systemen en zie door de bomen het bos niet meer.
Ik zoek namelijk een alarmsysteem en thuis automatisering is meer een bijzaak dan hoofdzaak.
Het liefst wil ik werken met IP camera`s (via IP of mail snapshot), deurswitches, Pir en breukdetecties.
Ik ben niet echt thuis is dit soort systemen en zie door de bomen het bos niet meer.
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Ik denk net zoals de Honeywell Tuxedo dat deze voor de US markt bedoelt is en dus met de frequentie problemen krijgt.
Oke ja dat zou niet zo mooi zijn.The-Source schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:13:
Ik denk net zoals de Honeywell Tuxedo dat deze voor de US markt bedoelt is en dus met de frequentie problemen krijgt.
Ik sta toch op het punt een vera 3 aan te schaffen.
Nu een vraagje wat betreft video opnamen. Is het mogelijk om het beeldmateriaal op te slaan via de vera dmv een externe HD? Of eventueel snapshots naar mijn mail?
Het gaat om het verbinden van deze camera:
http://www.ebay.nl/itm/14...1423.l2649#ht_3685wt_1400
[ Voor 38% gewijzigd door Masterkale1 op 29-10-2013 11:09 ]
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Omdat ik de verlichting thuis via mijn Vera lite bestuur gebruik ik best vaak de Vera Mobile App om even het licht aan of juist uit te zetten. Dit werkt prima maar omdat dit een iPhone App is ziet het er op een iPad wat minder mooi uit. Op zoek naar een iPad App heb ik nu http://veramate.com/ gevonden, en dat ziet er een stuk mooier uit en werkt (nu een paar dagen) net zo goed als de Vera app.
Die ga ik eens even proberen. Ik heb nu de Lite versie van de officiele app op m'n iPhone, maar inderdaad het gemis van een iPad app is best jammer, daarbij crasht de app ook regelmatig bij mij, dus deze maar eens een kans geven.
jeej! mijn vera lite is binnen. samen besteld met 1 fibaro schakelaartje. eerst maar eens in een inbouw doosje proberen, daarna ga ik hem proberen te solderen aan mijn somfy afstandsbediening om mijn rolluik op afstand te bedienen. 
overigens zit ik even te k*tten met het instellen van dag/nacht shizzle enzo. is wel even zoeken hoor allemaal.
overigens zit ik even te k*tten met het instellen van dag/nacht shizzle enzo. is wel even zoeken hoor allemaal.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ben benieuwd, houd ons opde hoogte, ik wil dit ook nog steeds met mijn somfy doen
Hai, ik zie dat je vraag nog niet echt beantwoord is, dus ik doe een poging:Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:43:
Zou de Eminent EM6556 een betere oplossing zijn? Die bouw je volgens mij in bij de lamp zelf in plaats van bij de schakelaar. Maar werkt dit met een Vera Lite samen? Aaaah.![]()
Jeroen
Fibaro modules werken bij default het lekkerst met pulsdrukkers, de dimmer kan je dan makkelijk met een lange puls harder of zachter dimmen. Daarnaast kunnen de fibaro dimmers en schakelaars ook prima met een gewone schakelaar overweg. Hiervoor moet je wel een instelling veranderen (parameter 14 moet 1 worden)
Als je dat gedaan hebt dan is het zo dat iedere wisseling in spanning op een van de schakelingangen, de betreffende uitgang aan of uit schakelt. (Het kan dus zijn dat je de schakelaar "uit" moet doen on het licht aan te doen. Dat komt omdat je de module natuurlijk ook via zwave kan schakelen. Een module kan dus uit zijn, terwijl de schakelaar nog aan staat) aangezien je aangaf dat je 2 hotelschakelingen hebt zal je dat waarschijnlijk niet storen, omdat daar ook de werking van schakelaar 1 omdraait aan de hand van de stand van schakelaar 2)
Op zich is dat gedrag prima bruikbaar bij een hotelschakeling. Als je het schema van zo'n schakeling bekijkt heb je om te beginnen een fasedraad. Dan schakelaar 1, dan 2 zwarte draden. dan schakelaar 2, dan een zwarte schakeldraad, de lamp, en een nuldraad weer terug. Als je de fibaro module inbouwt bij de 2e schakelaar, en de uitgang van die schakelaar gebruikt in de fibaro te switchen, dan bereik je volgens mij precies wat je wil, en kan je ook je huidige schakelmateriaal behouden....
Of je beide hotelschakelingen met een fibaro switch af kan, hangt even af van hoe het nu zit ingebouwd. Als de dubbele schakelaar in de keuken voor beide hotelschakelingen functioneert als schakelaar 2 (en de schakeldraden van beide lampen daarop zitten aangesloten dan kan het. Zit het andersom, dan moet je even goed kijken of je het kan omdraaien, of dat puls-schakelaars of een tweede fibaro switch toch niet handiger zijn.
het met een somfy AB doen is niet zo moeilijk blijkt op internet...maar het mooi doen, daar heb ik problemen mee. zie mijn eerdere vraag of je een zwakstroom circuit kan onderbreken en weer kan connecten met soort van "plaatjes" zoals je die hebt in draadloze telefoonopladers. dan hoef je die module niet altijd vastgesoldeerd aan je afstandsbediening te hebben...screamhouse schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 22:57:
Ben benieuwd, houd ons opde hoogte, ik wil dit ook nog steeds met mijn somfy doen
op die vraag heb ik echter nog geen antwoord gehad.
overigens...ik heb 4 websites waar ze een somfy AB aan relaitjes hangen (of van fibaro, of printplaatjes).
http://www.perceptiveauto...iewtopic.php?f=11&t=10083
http://www.robbshop.nl/ov...en#Z-wave_somfy_koppeling
http://www.domotique-info...ets-somfy-ipx800-zipabox/
http://www.touteladomotiq...id=25:domotique&Itemid=13
De ene keer gebruiken ze een afstandsbediening van somfy, de andere keer gebruiken ze een drukschakelaar van somfy, en soms een rolluik switch, en soms een 2x1,5 schakelaar van fibaro. en dan nog solderen ze allemaal op andere manier de knoppen aan de relais....
schiet mij maar in kerstboom, maar makkelijker wordt het er niet op.
Weet iemand trouwens het verschil tussen http://www.zonweringtekoo...dzender-smoove-origin-rts en http://www.zonweringtekoo...l-lock-controller-somfy-1
Enige wat ik kan ontdekken is io. Maar wat dat betekent...
[ Voor 7% gewijzigd door fabstar81 op 03-11-2013 10:26 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Als bij mij de stroom er af is geweest gaan alle schakelaars aan als de stroom weer terug is. Wat zit hem dat in? Is dat een Vera iets, zwave of zie ik iets over het hoofd en wordt mijn 'alles aan' event getriggered?
Afhankelijk van welke schakel actor je gebruikt en of je deze via parameters kunt instellen. Word in ieder geval niet door de vera getriggert
Ja hoor, ik heb alles werkend gekregen met wat gesoldeer op een Somfy Telis 1 afstandbediening. Werkt perfect!fabstar81 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:39:
[...]
hoi aard01
heb je dit inmiddels werkend gekregen? ik zit te twijfelen welk systeem ik voor zou gaan, vera, rpi met razberry of zstick etc. (iig zwave), maar loop telkens aan tegen het feit dat somfy niet ondersteund wordt. op de amerikaanse forums heb ik inmiddels gelezen dat zij het oplossen door een RTSII module (volgens mij) of de ZRTSI module van somfy, echter werken deze op andere frequentie dan Europese (bevestigd door somfy).
enige oplossing blijft dus volgens mij fibaro solderen op de afstandsbedieningen. ikzelf heb 3 rolluiken met 3 aparte afstandsbedieningen. hoe gaat e.e.a. eruit zien?
en hoe heb je het nu opgelost? met de rfxfcom module, of de afstandsbediening icm solderen op fibaro?
lol, ben jij soms dezelfde aard?
Wat heb ik gedaan:
Ik heb het printplaatje van een Telis 1 (30 euro) samen met een Fibaro module in een stekkermodule (Conrad) gesoldeerd. Die heb ik in een stopcontact ergens in de woonkamer gestopt. Meer is er niet voor nodig.
Het is zo goed bevallen dat ik een zonnescherm en twee vouwgordijnen hiermee bedien (de twee vouwgordijnen samen op 1 Telis 1). We hebben al maanden niet meer de vouwgordijnen met de hand bediend. Ik heb ze op een schedule lopen die relatief is aan de zonsondergang. 's-ochtends gaan ze op een vaste tijd weer open (weekend wat later haha).
Hiernaast heb ik naast de vouwgordijnen nog een aparte Telis 1 aan de muur geschroefd om ze eventueel met de hand nog te kunnen bedienen (is niet echt nodig). Je kunt een Somfy motor door meerdere afstandbedieningen laten bedienen en omgedraaid kan een afstandbediening meerdere Somfy motoren aansturen.
De grootste uitdaging was een motortje vinden voor de vouwgordijnen.
Dus: ik zou voor de Vera gaan en Somfy motoren!
En die aard dat ben ik...lol
Wat foto's en een schema:
foto1
foto2
schema
[ Voor 8% gewijzigd door aard01 op 03-11-2013 15:30 . Reden: foto's toegevoegd ]
Het gebeurt bij Z-Wave.Me inbouwschakelaars en de Nuon tussenstekkers.The-Source schreef op zondag 03 november 2013 @ 11:10:
Afhankelijk van welke schakel actor je gebruikt en of je deze via parameters kunt instellen. Word in ieder geval niet door de vera getriggert
Top! Bedankt aard. Ikzelf heb volgende oplossing op het oog. Een alles-aan-alles-uit-touch-wandzender a 40 euro via ebay, ingebouwd in mijn berker schakelmateriaal. Ik ga er tenminste van uit dat de printplaat hetzelfde is. Ook solderen van de fibaro 2 x 1.5 switch erop, met behulp van jouw schema. Moet lukken.
De oplossing van aan elke afstandsbediening een fibaro module eventueel onderbroken zodat de modules loskonden van de afstandsbediening heb ik maar laten varen. Wanneer wil je dan ook geautomatiseerd alle rolluiken apart bedienen....
De oplossing van aan elke afstandsbediening een fibaro module eventueel onderbroken zodat de modules loskonden van de afstandsbediening heb ik maar laten varen. Wanneer wil je dan ook geautomatiseerd alle rolluiken apart bedienen....
[ Voor 11% gewijzigd door fabstar81 op 04-11-2013 07:51 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Van 1 van de 4 schakelaars en stopcontacten die in hetzelfde berker afdekraam zitten?
Shit, zie nu net dat ik de touch versie van de drukschakelaar heb besteld. Zou die printplaat enigszins hetzelfde zijn als de gewone versie? In de trent van, kan ik daarop ook de draadjes solderen?
Shit, zie nu net dat ik de touch versie van de drukschakelaar heb besteld. Zou die printplaat enigszins hetzelfde zijn als de gewone versie? In de trent van, kan ik daarop ook de draadjes solderen?
[ Voor 54% gewijzigd door fabstar81 op 05-11-2013 09:39 . Reden: oops! ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Mijn oplossing werkt inderdaad niet zo goed als je meer Somfy motoren apart wilt bedienen. Dan heb je een grote berg Telis 1 / Fibaro combinaties nodig. Een kostbare aangelegenheid. Een optie zou dan zijn de interface die Somfy levert om via een Zwave module te communiceren met het Somfy radiosignaal, 16 kanalen. Kost wel ca. 300 euro, maar dan heb je ook alle vrijheid. (Z-RTSI interface - Z-Wave to RTS Interface #1811265). Ik heb hier overigens geen ervaringen mee en weet niet of deze ook met europese frequenties te krijgen is.fabstar81 schreef op zondag 03 november 2013 @ 22:21:
[ Voor 10% gewijzigd door aard01 op 05-11-2013 17:12 ]
Houd er overigens rekening mee dat drukkers in de vorm van een wipcontact niet te krijgen zijn. De jalouzieschakelaars die je overal tegenkomt (Busch Jaeger enzo) zijn allemaal twee wippers die naast elkaar gemonteerd worden. Ik heb me ook suf gezocht en niets kunnen vinden.fabstar81 schreef op zondag 03 november 2013 @ 22:53:
Van 1 van de 4 schakelaars en stopcontacten die in hetzelfde berker afdekraam zitten?
ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Ik heb deze somfy handschakelaar gekocht:
http://www.ebay.nl/itm/1-...ain_3&hash=item1c3231b5d2
die wil ik gebruiken in plaats van een telis 1 om de fibaro module op aan te sluiten zoals hier.
echter, omdat degene die ik gekocht heb een touchschakelaar is, en niet een "knoppenschakelaar" van somfy zoals deze, ben ik bang dat de printplaat anders is. Kan iemand dat bevestigen? ik kan op internet nergens afbeeldingen vinden van de printplaat van die touch variant.
anders moet ik mijn order wijzigen naar de niet-touch.
http://www.ebay.nl/itm/1-...ain_3&hash=item1c3231b5d2
die wil ik gebruiken in plaats van een telis 1 om de fibaro module op aan te sluiten zoals hier.
echter, omdat degene die ik gekocht heb een touchschakelaar is, en niet een "knoppenschakelaar" van somfy zoals deze, ben ik bang dat de printplaat anders is. Kan iemand dat bevestigen? ik kan op internet nergens afbeeldingen vinden van de printplaat van die touch variant.
anders moet ik mijn order wijzigen naar de niet-touch.
[ Voor 13% gewijzigd door fabstar81 op 06-11-2013 09:12 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik voorzie een probleem om de Somfy schakelaar (touch of drukknop maakt niet uit) in te bouwen in Berker schakelmateriaal. De kans is klein dat dit gaat passen of je moet de exacte afmetingen hebben.
Een jalouzieschakelaar (bv de Busch Jaeger http://www.elektrototaalm...loezie-impulsdrukker.aspx) zou je dan moeten gebruiken maar dan zou je de drukcontacten van deze schakelaar op de Fibaro moeten aansluiten. En op deze Fibaro de Somfy printplaat gesoldeerd zoals eerder aangegeven.
Een jalouzieschakelaar (bv de Busch Jaeger http://www.elektrototaalm...loezie-impulsdrukker.aspx) zou je dan moeten gebruiken maar dan zou je de drukcontacten van deze schakelaar op de Fibaro moeten aansluiten. En op deze Fibaro de Somfy printplaat gesoldeerd zoals eerder aangegeven.
er is een adapterraam voor Berker van 5,5 naar 5,0.

en in http://www.perceptiveauto...iewtopic.php?f=11&t=10083 zie je toch echt dat die printplaat ook gewoon 3 knoppen heeft zoals in jouw somfy afstandsbediening.
ach, ik krijg net bericht van de ebay verkoper. het lukt hem niet om de printplaat los te maken van de touchknop. ik laat de order dus omzetten naar degene met de buttons erop en ga ik die gewoon proberen op de fibaro module aan te sluiten. jammer, want de touch versie is echt veel strakker.
als het niet lukt, heb ik voor 33 euro een alles neer alles op schakelaar bij de deur. ook handig
en dan koop ik daarna wel een telis 1 afstandsbediening om op te offeren.
en in http://www.perceptiveauto...iewtopic.php?f=11&t=10083 zie je toch echt dat die printplaat ook gewoon 3 knoppen heeft zoals in jouw somfy afstandsbediening.
ach, ik krijg net bericht van de ebay verkoper. het lukt hem niet om de printplaat los te maken van de touchknop. ik laat de order dus omzetten naar degene met de buttons erop en ga ik die gewoon proberen op de fibaro module aan te sluiten. jammer, want de touch versie is echt veel strakker.
als het niet lukt, heb ik voor 33 euro een alles neer alles op schakelaar bij de deur. ook handig
[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 07-11-2013 07:24 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik ben van plan om thuis een z-wave installatie aan te leggen voor de hobby 
Nu denk ik aan een Vera Lite. Echter heb ik gelezen dat dit via de servers van Micasaverde loopt. Betekend dit wanneer er een storing is bij mijn internetprovider het hele systeem is uitgeschakeld / plat ligt?
Ik wil namelijk ook brand en inbraak koppelen en dan lijkt me dit niet wenselijk.
Nu denk ik aan een Vera Lite. Echter heb ik gelezen dat dit via de servers van Micasaverde loopt. Betekend dit wanneer er een storing is bij mijn internetprovider het hele systeem is uitgeschakeld / plat ligt?
Ik wil namelijk ook brand en inbraak koppelen en dan lijkt me dit niet wenselijk.
Nee, hij slaat als zijnde backup zijn configuratie en statussen OOK online op. Ligt je internet eruit en zijn er gegevens veranderd dan zal je van afstand niet die gegevens zien maar de oudere.
ok thnx ik heb gelijk een aantal modules besteld plus de Vera LiteThe-Source schreef op donderdag 07 november 2013 @ 12:51:
Nee, hij slaat als zijnde backup zijn configuratie en statussen OOK online op. Ligt je internet eruit en zijn er gegevens veranderd dan zal je van afstand niet die gegevens zien maar de oudere.
iemand ervaring met het toevoegen van een module achter een zonnescherm? ik heb nu een 3 standen schakelaar ervoor met anti-stop. in/neutraal/uit
ik weet dat achter die schakelaar fantastisch veel draden zitten. uitboren naar 5 cm is denk ik enigste optie bij mij, aangezien zowel naar boven als naar beneden pvc-leidingen zitten.
qua hardware heb je ws die roller shutter nodig. maar welke? v1 of v2? wat is het verschil? en wat voor schakelaar heb je nodig? ik neem aan dat die drie standen schakelaar niet meer werkt of niet goed samen werkt met die fibaro module.
zelfde heb ik trouwens met de mechanische afzuiginstallatie. die draait nu continu op 36 watt en wordt aangestuurd door een normale schakelaar. boven is laag 36 watt, beneden is hoog 87 watt. die wil ik uiteindelijk eens laten aansturen door vocht/aanwezigheidsmeter in de badkamer. maar ook hier gaat die schakelaar dan niet werken, aangezien ze anders zijn aangesloten ivm stand hoog/laag.
ik weet dat achter die schakelaar fantastisch veel draden zitten. uitboren naar 5 cm is denk ik enigste optie bij mij, aangezien zowel naar boven als naar beneden pvc-leidingen zitten.
qua hardware heb je ws die roller shutter nodig. maar welke? v1 of v2? wat is het verschil? en wat voor schakelaar heb je nodig? ik neem aan dat die drie standen schakelaar niet meer werkt of niet goed samen werkt met die fibaro module.
zelfde heb ik trouwens met de mechanische afzuiginstallatie. die draait nu continu op 36 watt en wordt aangestuurd door een normale schakelaar. boven is laag 36 watt, beneden is hoog 87 watt. die wil ik uiteindelijk eens laten aansturen door vocht/aanwezigheidsmeter in de badkamer. maar ook hier gaat die schakelaar dan niet werken, aangezien ze anders zijn aangesloten ivm stand hoog/laag.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Wellicht dat je hier in verband met de ventilatie wat aan hebt?
http://www.robbshop.nl/ov...ecten#badkamer-ventilatie
http://www.robbshop.nl/ov...ecten#badkamer-ventilatie
[ Voor 18% gewijzigd door aard01 op 11-11-2013 21:17 ]
Joh! Dat lijkt precies op hoe ik het hier heb. Overigens erg blij dat zij de module gewoon bij de stekker van de ventilatie hebben geplaatst. Die module had echt niet gepast in WCD.
Zijn er trouwens alternatieven voor die Everspring die ze noemen? is zo groot ding en kan je weer instellen enzo. lekker handig voor de vrouw...
En die 2*1,5 module had ik voorlopig ook nog geen doel voor gevonden. Mijn somfy schakelaar is er namelijk nog steeds niet
Zijn er trouwens alternatieven voor die Everspring die ze noemen? is zo groot ding en kan je weer instellen enzo. lekker handig voor de vrouw...

En die 2*1,5 module had ik voorlopig ook nog geen doel voor gevonden. Mijn somfy schakelaar is er namelijk nog steeds niet
[ Voor 19% gewijzigd door fabstar81 op 12-11-2013 10:22 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Een luchtvochtigheidsensor heeft aon labs ook (de 4-in-1). http://www.wirelesswonen....Multisensor-(4-in-1).html
Die zou ik dan wel op netspanning aansluiten want hij lust aardig wat penlites;)
Die zou ik dan wel op netspanning aansluiten want hij lust aardig wat penlites;)
aanbiedingkie voor IP-camera. vermoed dat die niet werkt met vera lite, gezien de ondersteuningstabel op de site?
toch maar voor foscam...
toch maar voor foscam...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
http://dx.com/s/NIP+02 hier goedkoper te krijgen
dat weet ik niet, was alleen om aan te geven dat het geen aanbieding was
pfffpfff, ik krijg mijn vera lite maar niet op de goeie tijd.
ik heb de location aangepast naar de stad, timezone, etc.. In het netwerk heb ik een windows DHCP server met als time server ingesteld time.nist.gov. De windows server en Linux Mint clients draaien op goeie tijd.
de DHCP zegt als time server te gebruiken eerst de DNS/DHCP-server, vervolgens time.nist.gov, als dat niet lukt de modem, welke op zijn beurt kijkt naar pool.ntp.-nog iets.
ik snap er niets van...
ik heb de location aangepast naar de stad, timezone, etc.. In het netwerk heb ik een windows DHCP server met als time server ingesteld time.nist.gov. De windows server en Linux Mint clients draaien op goeie tijd.
de DHCP zegt als time server te gebruiken eerst de DNS/DHCP-server, vervolgens time.nist.gov, als dat niet lukt de modem, welke op zijn beurt kijkt naar pool.ntp.-nog iets.
ik snap er niets van...
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
^ ticket aanmaken en remote access activeren (op je vera) en er word dan een 'update' op je vera geinstalleerd en daarna moet het wel goed gaan.
Je bent niet de enige die hier last van heeft (gehad)
Je bent niet de enige die hier last van heeft (gehad)
done. kijken wanneer het wordt opgelost. ook van de tech page een luup script gedraaid maar die helpt niet
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
misschien erg gekke vraag, maar mijn Sony Tablet S heeft een IR oog om alles vanaf de tablet te bedienen. Nu kan je in de vera een plugin installeren voor die QR Blaster oid. Alleen kan mijn tablet dat al. De vraag is dus of ik met de Vera mijn tablet S kan bedienen zodat ik dezelfde functionaliteit heb plus/minus.
als ik op Sony zoek in de apps dan heb ik 0 hits, dus standaard kan dit niet. op google ook vrij weinig te vinden, hoewel er wel ontwikkelingen zijn met de Samsung S4 en een tablet van samsung die blijkbaar ook zo een IR oog hebben.
als ik op Sony zoek in de apps dan heb ik 0 hits, dus standaard kan dit niet. op google ook vrij weinig te vinden, hoewel er wel ontwikkelingen zijn met de Samsung S4 en een tablet van samsung die blijkbaar ook zo een IR oog hebben.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik heb nu de Vera Lite in mijn bezit. Ik heb nog een aantal funkmanagement actoren van Jung in mijn bezit.
Weet iemand of dit te koppelen is met de Vera Lite?
Weet iemand of dit te koppelen is met de Vera Lite?
Volgens mij is het wel dezelfde frequentie maar een heel ander protocol. Maar wat let je om het te proberen
Vera in inleermodus en wat op de knoppen jengelen
haha niks maar zitten allemaal aangesloten. Dacht als er al mislukte/geslaagde pogingen van mensen waren dan had dat mij de teleurstelling bespaard
. Het zit volg mij ook een andere freq. Dacht namelijk 433Mhz
Ik ga het toch eens proberen.
Ik ga het toch eens proberen.
[ Voor 20% gewijzigd door ilovebrewski op 18-11-2013 20:20 ]
433 zou eventueel weer via de rfxcom kunnen;)
kan iemand vertellen waarom de vera lite niet met dns-namen overweg kan?
ik heb die xbmc plugins geinstalleerd voor mijn xbmc spelers, zodat vera een scene kan afspelen als bijvoorbeeld xbmc op pauze gaat. echter, ik moet per se in de config een IP-adres van mijn xbmc-spelers neerplempen. DNS-namen werken niet.
toch krijgt de vera een ip adres van mijn dhcp/dns server. raar? of is dit gewoon zo?
ik heb die xbmc plugins geinstalleerd voor mijn xbmc spelers, zodat vera een scene kan afspelen als bijvoorbeeld xbmc op pauze gaat. echter, ik moet per se in de config een IP-adres van mijn xbmc-spelers neerplempen. DNS-namen werken niet.
toch krijgt de vera een ip adres van mijn dhcp/dns server. raar? of is dit gewoon zo?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Nou je vera kan wel met dns overweg hoor. Want in diverse scripts laat ik de vera praten met het een website welke ik heb draaien. En aangezien dit Virtuele Server is is het benaderen via ip niet echt mogelijk 
Je clients zijn dus echt pc's?
En als je via een pc ping 'DNS' doet, krijg je dan antwoord (na een verse herstart en na die herstart nog niet met die client contact hebben gezocht.)
Kan namelijk goed zijn dat je pc iets in z'n cache bewaard waardoor het daarop wel goed lijkt te gaan.
Je clients zijn dus echt pc's?
En als je via een pc ping 'DNS' doet, krijg je dan antwoord (na een verse herstart en na die herstart nog niet met die client contact hebben gezocht.)
Kan namelijk goed zijn dat je pc iets in z'n cache bewaard waardoor het daarop wel goed lijkt te gaan.
het gaat er met name om dat ik vanaf de vera náár de clients niet kan pingen. de clients zijn rpi's. waarvan 1 echt is aangemeld in het domein. alle rpi's worden in de DNS verwezen naar ip-adressen.
pingen gaat goed.
pingen gaat goed.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Voor mijn nieuwe woning wil ik z.s.m. een alarmsysteem aanschaffen, met de volgende eisen:
- audio alarm
- draadloze camera bij voordeur
- draadloze deur/window sensors
- geen bewegingsdetectoren
Ik twijfel op dit moment tussen een los alarm systeem, of een Vera Lite i.c.m. Fibaro modules. Ik neig naar de laatste optie omdat ik in de toekomst ook verlichting wil aansturen etc.
Mijn vraag: hoe betrouwbaar is de Vera i.c.m. draadloze deur/window sensors? Gaat hij bijv. om de haverklap nodeloos af zodra er een sensor verbinding verliest, reset het apparaat zich s'nachts (ergens gelezen), geeft hij aan wanneer de batterijen gewisseld moeten worden? Hoe stabiel is de Vera software?
Ik ben helemaal voor knutselen, maar m'n vrouw iets minder
- audio alarm
- draadloze camera bij voordeur
- draadloze deur/window sensors
- geen bewegingsdetectoren
Ik twijfel op dit moment tussen een los alarm systeem, of een Vera Lite i.c.m. Fibaro modules. Ik neig naar de laatste optie omdat ik in de toekomst ook verlichting wil aansturen etc.
Mijn vraag: hoe betrouwbaar is de Vera i.c.m. draadloze deur/window sensors? Gaat hij bijv. om de haverklap nodeloos af zodra er een sensor verbinding verliest, reset het apparaat zich s'nachts (ergens gelezen), geeft hij aan wanneer de batterijen gewisseld moeten worden? Hoe stabiel is de Vera software?
Ik ben helemaal voor knutselen, maar m'n vrouw iets minder
[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-11-2013 13:45 ]
Het werkt prima, maar je mag het niet vergelijken met een professioneel alarmsysteem met doormelding.
Heb zelf de Fibaro deursensoren met een Foscam camera. De buitencamera geeft heel veel false positives.
Heb zelf de Fibaro deursensoren met een Foscam camera. De buitencamera geeft heel veel false positives.
Heeft hier iemand ook ervaring met camera's die niet of nauwelijks last hebben van false positives?screamhouse schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:28:
Het werkt prima, maar je mag het niet vergelijken met een professioneel alarmsysteem met doormelding.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Het is ook meer ter afschrikking. Ervaring met beveiligers is dat ze toch altijd te laat zijn.screamhouse schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 14:28:
Daarnaast wil ik niet 24/7 bezig zijn met het idee dat iemand zou kunnen inbreken.
Nog een reden dat het systeem gewoon moet werken. Instellen, testen, batterijtjes wisselen en that's it.
daar gebruik ik het ook voor. Dan werkt het best leuk. Je kan netjes een notification op je smartphone krijgen als de deur open gaat en afhankelijk van de tijd of waar je je bevindt of je vrouw zich bevindt op basis van de locatie van de smartphone, kunnen de alarmbellen gaan rinkelen. Foto's van de cam kunnen naar je dropbox gestuurd worden, lichten gaan knipperen, de sky is the limit
Moet wel zeggen dat de mijne op een raam staat, dus zonlicht wil nog wel eens een false positive geven. Meestal is het echter regen, hagel of sneeuw[b]
Heeft hier iemand ook ervaring met camera's die niet of nauwelijks last hebben van false positives?
[ Voor 26% gewijzigd door screamhouse op 26-11-2013 15:04 ]
Ja er zijn camera's die je vrij goed kunt afstellen en dus ook het verschil zien tussen een verplaatsende schaduw of echte beweging.
Ik heb zelf laatst nog een beveiligingsoplossing gemaakt dmv 2 camera's waarbij zelfs gewoon een grote hond vrij kon rondlopen. Via een knop (kan ook anders) kan de klant in kwestie het 'alarm' aan/ uit zetten. Tevens krijg hij notificaties via mail / sms (mailtosms) en app notificatie meldingen. En des gewenst een filmpje van het moment gelijk mee gestuurd. Daarnaast word het beeld ook op een nas opgeslagen in 5MP in dag & nacht.
En als leuke optie kun je ook nog eens inluisteren & terug praten
Ik heb zelf laatst nog een beveiligingsoplossing gemaakt dmv 2 camera's waarbij zelfs gewoon een grote hond vrij kon rondlopen. Via een knop (kan ook anders) kan de klant in kwestie het 'alarm' aan/ uit zetten. Tevens krijg hij notificaties via mail / sms (mailtosms) en app notificatie meldingen. En des gewenst een filmpje van het moment gelijk mee gestuurd. Daarnaast word het beeld ook op een nas opgeslagen in 5MP in dag & nacht.
En als leuke optie kun je ook nog eens inluisteren & terug praten
In dit geval is het gemaakt met Mobotix D14 camera's... Nu is deze vervangen voor D15. En je koopt in principe een camera body en kiest daar 1 of 2 lenzen bij. De D15sec is in de D serie de beste. De D24 is echt een stap minder omdat deze maar ruimte bied voor 1 lens ipv 2. (het laatste cijfers staat voor de serie, en voor de logica
is het cijfer ervoor bepalen of er 1 of 2 lenzen in kunnen, bij het cijfer 1 zijn dat er 2 en bij het cijfer 2 weer juist 1
Maar zo zou je ook voor een M15 of M24 kunnen kiezen.
Ze zijn alleen wel behoorlijk prijzig maar je kunt er ook gruwelijk veel mee instellen als je dat wilt. En als je bv een Q24 hebt (die 's nachts overigens niets ziet
) kun je zelf heatmaps tonen / mensen tellen etc

Maar zo zou je ook voor een M15 of M24 kunnen kiezen.
Ze zijn alleen wel behoorlijk prijzig maar je kunt er ook gruwelijk veel mee instellen als je dat wilt. En als je bv een Q24 hebt (die 's nachts overigens niets ziet
Tja, dan kunnen ze net zo goed m'n inboedel jatten.
Ben ik evenveel geld kwijt
Ben ik evenveel geld kwijt
^ Tja dat ligt aan je inboedel
Komen ze inbreken om je camera's te jatten
[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26-11-2013 20:25 ]
maar werken ze ook met vera's?!
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
^ let wel heatmaps = waar is er veel beweging
dus geen optische temperatuur meting 
edit:
edit:
De camera's kunnen ip notify's versturen en ontvangen. En als je dus een scene maakt die als trigger en standaard component heeft. Dan kun je dus via luup wel weer een notify versturen dat je wilt dat de camera jouw wens gaat uitvoeren. En zo ook kan deze bij een motion weer een bericht sturen
[ Voor 72% gewijzigd door The-Source op 27-11-2013 19:12 . Reden: Een vorige reactie was door slecht 3g niet gepost.. ]
Verwijderd
Hallo,
Ben van plan om een Vera Lite aan te schaffen met de bedoeling mijn huis wat te automatiseren.
Is het volgende mogelijk:
1. Kan je voor elke dag van de week verschillende scenes aanmaken bvb. maandagavond wil ik lamp 1 om 21h00 aan en om 23h00 uit. Dinsdagavond wil ik lamp 1 om 21h30 aan en om 22h00 uit, enz...
2. Kan ik als er een sensor wordt getriggerd hiervan onmiddellijk een sms krijgen of een email?
3. Kan een cam een video maken (bvb. 30s of 1min) van zodra een trigger wordt geactiveerd en deze naar mij mailen?
Bedankt !
Ben van plan om een Vera Lite aan te schaffen met de bedoeling mijn huis wat te automatiseren.
1. Kan je voor elke dag van de week verschillende scenes aanmaken bvb. maandagavond wil ik lamp 1 om 21h00 aan en om 23h00 uit. Dinsdagavond wil ik lamp 1 om 21h30 aan en om 22h00 uit, enz...
2. Kan ik als er een sensor wordt getriggerd hiervan onmiddellijk een sms krijgen of een email?
3. Kan een cam een video maken (bvb. 30s of 1min) van zodra een trigger wordt geactiveerd en deze naar mij mailen?
Bedankt !
1: JA
2: Ja -> email
3: Ligt denk ik ook een beetje aan de camera welke je gaat nemen
Verwijderd
Welke camera raadt u aan voor een vera lite?The-Source schreef op donderdag 05 december 2013 @ 18:05:
Hij zal waarschijnlijk binnen staan gecamoufleerd achter het venster
Ik zou hem ook graag vanop afstand kunnen bedienen (pan, tilt)
SMS of telefooncall kan ook hoor.....gisteren gingen de telefoons thuis allemaal af door de Vera. CO2 waarde was wat hoog door de sinterklaasvisiteThe-Source schreef op donderdag 05 december 2013 @ 18:05:
die telefoon krijg ik niet goed geconfigged. krijg gewoon die bevestigingscodes niet binnen. op 2 telefoons niet.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik gebruik Twilio, dus niet helemaal gratis, maar die gaat alleen af in geval van een echte emergency (smoke etc)
Verwijderd
Ik zou graag ook enkele schakelaars voorzien van een zwave module (inbouwschakelaar). Blijkbaar heb je dan een neutrale blauwe draad nodig en ik heb al gemerkt dat sommige van mijn schakelaars maar 2 draden hebben (de L draad en de zwarte schakeldraad, geen blauwe)
Kan ik deze zwave module dan wel inbouwen?
Kan ik deze zwave module dan wel inbouwen?
nope, zie verder meerdere berichten in dit forum.
Of zet ze bij je verbruiker (plafonddoos) of neem een dimmer module welke wel 2draads is.
Of zet ze bij je verbruiker (plafonddoos) of neem een dimmer module welke wel 2draads is.
Aanvulling op punt 2:Verwijderd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:11:
Hallo,
Bedankt !
Ik gebruik op mijn Android telefoon de app Vera Alerts. Werkt perfect. Ik krijg dan een notificatie op mijn telefoon.
Verwijderd
Dus als ik bvb. de Fibaro FGD211 zou installeren, dan zou dit moeten werken met een 2-draads aansluiting?DRuw schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 14:19:
nope, zie verder meerdere berichten in dit forum.
Kan die FGD211 ook aangesloten worden op lampen of leds die niet dimbaar zijn?
A: ja, werkt prima met 2 draads
B: Nee, wat niet dimbaar is is ook niet dimbaar te maken door deze unit...
Verwijderd
Die lampen hoeven niet gedimd te worden ! Ik vroeg me alleen af of ik deze unit kon gebruiken voor niet-dimbare leds (bvb. aansturen van halogeenlamp 100W of aansturen van 12V Leds. Het kan nl. zijn dat de unit enkel te gebruiken is voor dimbare leddrivers e.d.DRuw schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:41:
eindelijk alles voor elkaar gekregen met de somfy afstandbediening en een fibaro fgs211 switch. heb er een hele dag over gedaan om die draadjes op de AB te solderen. man man man, wat een kolerewerk. kan er ook aan liggen dat ik voor het laatst gesoldeerd heb op de middelbare school.
vanmiddag deed alles het. net alles ingebouwd in een grote opbouw lasdoos dus ben benieuwd of het het morgen allemaal nog steeds doet
kan helaas nu niet testen want vrouw slaapt en rolluiken maken herrie.
nog even wat praktisch geneuzel. deze fibaro 2x1,5 switch is de eerste switch ever die ik toevoeg. aard01 zei dat de parameters 4 en 5 aangepast moeten worden naar 10, want dan wordt er een puls gegeven (ipv ?). nu heb ik vanmiddag al even de luikjes op en neer weten te doen, maar waarom moet ik dan nog die parameters aanpassen? bovendien....de switch heeft 2 x licht devices aangemaakt. is dit te veranderen naar een ander icoon, en moet ik de parameters in beide devices aanpassen?
en nu moet ik ook voor het eerst een scene maken. wil dat ze tijdje na zonsondergang naar beneden gaan...hoe ga ik te werk?
zou het ook mogelijk zijn om de rolluiken kwart, half, of driekwart neer te laten gaan?
vanmiddag deed alles het. net alles ingebouwd in een grote opbouw lasdoos dus ben benieuwd of het het morgen allemaal nog steeds doet
nog even wat praktisch geneuzel. deze fibaro 2x1,5 switch is de eerste switch ever die ik toevoeg. aard01 zei dat de parameters 4 en 5 aangepast moeten worden naar 10, want dan wordt er een puls gegeven (ipv ?). nu heb ik vanmiddag al even de luikjes op en neer weten te doen, maar waarom moet ik dan nog die parameters aanpassen? bovendien....de switch heeft 2 x licht devices aangemaakt. is dit te veranderen naar een ander icoon, en moet ik de parameters in beide devices aanpassen?
en nu moet ik ook voor het eerst een scene maken. wil dat ze tijdje na zonsondergang naar beneden gaan...hoe ga ik te werk?
zou het ook mogelijk zijn om de rolluiken kwart, half, of driekwart neer te laten gaan?
[ Voor 6% gewijzigd door fabstar81 op 08-12-2013 00:35 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Proficiat, mooi dat het gelukt is!!fabstar81 schreef op zondag 08 december 2013 @ 00:17:
Wat die parameters betreft: de Somfy moet een puls krijgen (net alsof je met je vinger op het knopje drukt). Als je parameter 4 en 5 niet instelt geef je geen puls maar geef je een continue signaal naar je Somfy afstandbediening. Door 4 en 5 op 10 in te stellen geef je een 1sec puls (10x0,1sec) waardoor de Fibaro automatisch weer 'uit' gaat nadat je hem 'aan' hebt gezet. Als je dat niet doet moet je de Fibaro weer met de hand 'uit' zetten voordat je hem weer 'aan' kan zetten (vergelijk het met je vinger op de drukknop houden).
Iedere Fibaro 2x1,5 maakt 2 devices aan, in jouw geval zet je een device 'aan' om het rolluik te openen, het andere device zet je 'aan' om het rolluik te sluiten. Icoontjes aanpassen moet kunnen, maar ik zou niet weten hoe. Je moet de parameters in je 'parent' device aanpassen. Maar als je ze op allebei aanpast moet het ook goed komen.
Het rolluik op een bepaalde stand (kwart, half, driekwart) te laten staan kan alleen als je op tijdbasis een 'stop' commando geeft. Hiervoor zou je het derde contact op de Somfy afstandbediening moeten solderen aan een tweede Fibaro. Je krijgt geen terugkoppeling van de positie van je rolluik.
Succes verder!
[ Voor 4% gewijzigd door aard01 op 08-12-2013 10:21 ]
Ok, heb nu op beide devices de twee parameters aangepast. Op 1 krijg ik telkens een fout. Hij doet het wel maar geeft een "failed at: setting user configuration". die parent device kan ik volgens mij niet vinden of ik snap je niet goed.
Een tweede fibaro solderen op deze doe ik niet. Kostte me nu al een dag om drie draadjes te solderen...
Overigens lukt het deze baas om met een gewone somfy schakelaar (geen rts blijkbaar) wel om halverwege zijn rolluiken te stoppen.
Een tweede fibaro solderen op deze doe ik niet. Kostte me nu al een dag om drie draadjes te solderen...
Overigens lukt het deze baas om met een gewone somfy schakelaar (geen rts blijkbaar) wel om halverwege zijn rolluiken te stoppen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Als je bij het device onder het tabje Advanced kijkt bij 'Controlled via' en er staat 'ZWave' achter, dan heb je de parent te pakken.fabstar81 schreef op zondag 08 december 2013 @ 21:06:
Ok, heb nu op beide devices de twee parameters aangepast. Op 1 krijg ik telkens een fout. Hij doet het wel maar geeft een "failed at: setting user configuration". die parent device kan ik volgens mij niet vinden of ik snap je niet goed.
Die 'baas' waar je het over hebt schakelt rechtstreeks de motor van zijn rolluik, met behulp van een ander type Fibaro module. Dit kan niet met een Somfy motor. Helaas.