Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 17:35

TrafeX

Tuned for life!

maomanna schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:54:
bij ijn fibaro dimmers zie ik een R icoontje staan.

Betekent dit Repeater??

[afbeelding]
Nee dit betekent router. Bijna alle zwave modules die een vaste voeding hebben (dus geen batterijen) dienen als router in het zwave netwerk. Wanneer een module buiten bereik van de controller is zal het signaal via andere modules die deze routing mogelijkheid hebben verstuurd worden.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:51
TrafeX schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:40:
[...]

Nee dit betekent router. Bijna alle zwave modules die een vaste voeding hebben (dus geen batterijen) dienen als router in het zwave netwerk. Wanneer een module buiten bereik van de controller is zal het signaal via andere modules die deze routing mogelijkheid hebben verstuurd worden.
ah ok, dank je!

Hoe kan ik overigens de 2e knop gebruiken om scenes of andere dingen te schakelen?

http://www.fibaro.com/man...212/FGD-212-EN-T-v1.0.pdf
parameter 28 op 1 zetten?
en dan?

[ Voor 9% gewijzigd door maomanna op 14-11-2015 23:35 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:04
zwoellie schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 09:59:
Als ik in de markt zou zijn voor een nieuwe controller, dan zou ik nog ff wachten op de aanstaande Vera Plus.
Ok. Lees inderdaad dat de vera plus komt, alleen niet precies wanneer. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 12-06 14:00
iemand enig idee hoe je de Qubino flash 2 (2 x relais switch) kan laten werken met de vera lite? het ding is zwave plus, maar zou moeten werken met de lite. krijg echter een enkele light switch, en geen 2.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:20
dcc88 schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:23:
[...]

Ok. Lees inderdaad dat de vera plus komt, alleen niet precies wanneer. Enig idee?
Tussen eind deze maand en st. Juttemis.
Vroeger had ik eerder laatste gezegd, nu kan het zomaar eind deze maand zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
fabstar81 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 09:12:
iemand enig idee hoe je de Qubino flash 2 (2 x relais switch) kan laten werken met de vera lite? het ding is zwave plus, maar zou moeten werken met de lite. krijg echter een enkele light switch, en geen 2.
Moet je niet een parameter aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:28

HeroS

SmartHome Nerd

dcc88 schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:23:
[...]

Tegen mij is verteld oktober...en is het al bijna december. Dus ;)

Ik krijg er een toegestuurd als hij er is. Dus review volgt. Ben zeer benieuwd.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
met behulp van vera support nieuwe beta firmware 672 op de vera lite geinstalleerd. de qubino flush 2 relay switch wordt nu wel herkend, heb 2 schakelaars nu, en een master switch met usage indicator.

paar dingen gaan echter nog steeds niet goed.
1. heb de oude fibaro aansluitingen gebruikt precies op de qubino
2. relais switchen wanneer ik de switches bedien op de vera, ik hoor ze
3. 1 relais gaat na uitschakelen na een x-periode automatisch weer aan :(
4. hoewel de relais reageren op de bediening op de vera, toch gaat mijn licht niet aan/uit. op de andere heb ik een stekkerdoos aangesloten en die blijft oook gewoon aan.

ik denk dat ik het goed heb aangesloten, maar de praktijk wijst anders uit.

even proberen tekstueel vast te leggen hoe het nu is aangesloten:
spanning op L, blauwe draad op N
op relais 1 - licht: de zwarte draad van de schakelaar van het licht heb ik doorgeknipt en 1 kant zit nu op Q1, de andere kant op I1
op relais 2 - stekkerdoos: bruine draad doorgeknipt waarbij 1 kant op Q2 zit, andere kant op I2.

volgens mij moet dit nu prima werken, maar niks doet het. zucht...

iemand nog tips?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• maomanna
fabstar81 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:56:
met behulp van vera support nieuwe beta firmware 672 op de vera lite geinstalleerd. de qubino flush 2 relay switch wordt nu wel herkend, heb 2 schakelaars nu, en een master switch met usage indicator.

4. hoewel de relais reageren op de bediening op de vera, toch gaat mijn licht niet aan/uit. op de andere heb ik een stekkerdoos aangesloten en die blijft oook gewoon aan.

op relais 1 - licht: de zwarte draad van de schakelaar van het licht heb ik doorgeknipt en 1 kant zit nu op Q1, de andere kant op I1
op relais 2 - stekkerdoos: bruine draad doorgeknipt waarbij 1 kant op Q2 zit, andere kant op I2.

iemand nog tips?
toch even een paintje erbij?

ben wel benieuwd wat je hebt gedaan om de 2e schakelaar te kunnen zien.

• fabstar81
Zal hem vanavond even uittekenen als het lukt. Heb iig de tweede schakelaar kunnen tonen door een bèta firmware van MCV.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• who
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:56

who

fabstar81 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:56:

iemand nog tips?
Even volgen; heb zelf ook dezelfde qubino liggen die niet herkend wordt. Heb op dit moment echter weinig tijd om het allemaal te gaan debuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
stap 1 is de beta firmware vanaf deze link installeren onder UI5:

http://download.mios.com/...-1.5.672-en-mios.squashfs

hierna zie je in ieder geval de 2 switches terug in vera. ze reageren ook prima. je hoort ze klikken daarna. alleen heb ik blijkbaar iets niet goed aangesloten. tekening volgt.

Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/qubino_zps04lh8agv.png

de blauwe draad naar de schakelaar ben ik niet zeker van of die er is. dan moet ik de schakelaar open maken. want denk dat ik die vandaar van andere schakelaar heb gepakt, die is nu niet te zien in de meterkast.

[ Voor 32% gewijzigd door fabstar81 op 20-11-2015 10:34 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
het lijkt erop dat je ze precies andersom hebt aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2wd8x7a.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dus de draden op I aangesloten, moet op de Q en vise versa?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
de schakelaar moet je op de I zetten en de lamp en stekkerblok op de Q.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik zie het nu. kom van een fibaro die 2 keer kaduuk ging en nu vervangen door een qubino. ik heb de draden netjes gelabeld ttv de fibaro en zie nu dat ik de O1 en O2 op de I1 en I2 heb aangesloten.

edit: BAM! ze doen het. beide, en het lijkt erop dat de automatische aan/uit na x seconden ook weg is.

OK, resume:

download de laatste beta firmware voor UI5
voeg de Qubino toe volgens de voorgeschreven wijze
ervan uitgaande dat je alles goed hebt aangesloten, zou je nu 2 werkende schakelaars moeten hebben.

ik denk overigens dat er nog een device is bijgekomen, dat zal de sensor zijn, maar configureren doet ie niet.

[ Voor 52% gewijzigd door fabstar81 op 20-11-2015 14:31 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 10:42

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
I is input (schakelaar) en Q (denk het streepje weg) is de O van output;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
blijkbaar ja... :)

wel vaag dat de fibaro 1 aansluiting meer heeft. die heeft 7 poorten, qubino 6.

correctie: 1 van de switches gaat na verloop van tijd (plusminus 4 minuten) automatisch weer aan. gelukkig is het led-verlichting dus niet al te duur, maar wel irritant. de status in de vera wordt dan ook niet bijgewerkt.

ik ga even zoeken in de handleiding of de parameter die dit veroorzaakt aangepast kan worden.

edit: crap, handleiding spreekt over auto-off...niet auto-on. :?

[ Voor 69% gewijzigd door fabstar81 op 20-11-2015 15:35 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
de ghost devices die je mogelijk krijgt kan je verbergen met:
code:
1
luup.attr_set("invisible","1",device id)

Dat doe je bij Develop Apps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik hoef per se de device niet te verbergen. ik ga misschien ooit die sensor (als die het is) gebruiken om met ds18b20 sensor de douche-WTW te meten.

gaat me nu eigenlijk om de auto-on functie van die ene switch die roet in het eten gooit. heb MCV support maar weer ingeschakeld. benieuwd wanneer ze reageren.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvrsnor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-05 14:03
Ik heb een vera edge en zou graag een scene maken dat als de beweginssensor (of andere sensoren) armed zijn dat mijn binnenalarm na 10s gaat loeien als ze beweging opmerken.
Dit op zich is geen probleem maar in die 10s zou ik graag nog de tijd hebben om deze scene te stoppen (als ik zelf binnen kom). Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ja schijnbaar heb je een plugin met een timer.
Na afloop van die timer voert ie scene X uit.
Die timer moet je dus beeindigen.

Hoe die app werkt, geen idee.
Snap daar niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik wil twee extra 'Aeon Labs Multisensors' aanschaffen. Ik heb er inmiddels twee draaien en bij het gebruik van USB voeding en wat parameter aanpassingen werken ze prima.

Ik heb echter te weinig tijd beschikbaar om mijn Vera Lite (met UI5) gecontroleerd te gaan updaten naar UI7, dus ik zoek een multisensor die nog te koop EN compatibel met UI5 is.

Weet iemand of de AEOEZW074 inmiddels ook werkt op UI5, of zal ik op zoek moeten naar de oudere (AEO_MULTISENS) versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
gvrsnor schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:01:
Ik heb een vera edge en zou graag een scene maken dat als de beweginssensor (of andere sensoren) armed zijn dat mijn binnenalarm na 10s gaat loeien als ze beweging opmerken.
Dit op zich is geen probleem maar in die 10s zou ik graag nog de tijd hebben om deze scene te stoppen (als ik zelf binnen kom). Is dit mogelijk?
Ja, kan inderdaad met een timer:
scene1: if bewegingssensor is armed and motion detected-> activate timer
scene2: if timerafgelopen -> sirene aan.
scene3 (of koppeling): if schakelaar X is activated->stop/reset timer.
Dit heb ik ook voor mijn tuinsproeiers die niet tegelijk aan kunnen:)
spoeier 1 aan and set timer-> afloop sproeier 2 aan tussendoor te onderbreken door de buitenlamp aan te zetten want anders blijft hij de scene runnen terwijl je hem per ongeluk hebt geactiveerd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blavlaa
  • Laatst online: 22:57
Ik heb ze ook en had ergens op internet gevonden dat je dan bij "Device Options" variable 8 moet toevoegen.
Hier is de link:

http://www.domotica-blog....ultisensor-quad-vera-edge

Dacht dat ook in de manual van de sensor staat vermeld dat elke decimale waarde 8 sec is (dus 1 is 8s, 2 =16 enz)

enigste nadeel vind ik dat de motion sensor pas na 24sec weer gaat opletten. Weet iemand een motion sensor die korter ingesteld kan worden, fibaro?
[/quote]

PV 8x355 W45 & 8x355 O45 / 2x MT 5.12 kWh V151 CT003 V114 Landis & Gyr E350 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
  • Laatst online: 22:56

who

pfff

Vera Edge Lua/Luup

Hoe ik een status van een lamp op kan vragen is me inmiddels duidelijk:

local lamp_status = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","Status", 35)
if()
then
else

Maar hoe ik een lamp met een pulsdrukker kan schakelen kan ik maar niet achter komen. Kan iemand mij op weg helpen met een stukje code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb zojuist een qubino rolluik schakelaar besteld voor ons zonnescherm (waarom in deze tijd :+ ). in de inbouwdoos achter de schakelaar zit echt niks geen ruimte meer en dus ben ik genoodzaakt om de module buiten onder het scherm zelf in te bouwen.

ik vraag me af, of ik daar alle benodigde draden zal hebben voor de module. er loopt in ieder geval een 3-aderige kabel naartoe. plaats ik dus de module tussen zonnescherm en schakelaar? heeft de module dan wel altijd stroom? of moet ie juist tussen de meterkast en vóór de schakelaar?'

ik kan alleen maar een low-res pdf vinden van het aansluitschema en kan het dus niet goed lezen.

wat zou een ander alternatief zijn? ergens in de centraaldoos in het plafond misschien?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
net gekeken...wordt allemaal lastig als buiten niet mogelijk blijkt. in de inbouwdoos is echt geen ruimte. enige mogelijkheid daar is gewoon dieper in het beton boren, dwars door de inbouwdoos heen om extra ruimte te creeren.

buiten vooralsnog de beste optie, maar ik denk toch echt dat ik draden tekort kom daar. en extra draden trekken is ook lastig. iets met flexibele buis en al 3 draden doorheen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Kijk even naar je elektrische schema (of post het ff).
Als je hem buiten doet zul je extra draden moeten trekken gok ik omdat de schakelaar dan binnen zit en er 2 draden vanaf de schakelaar naar de module gaan.
Tenzij je natuurlijk de handbediening achterwegen laat of een andere module binnen koppelt aan de rolluik module (schakelaar met als s1 aan zet rolluik s1 aan etc).
op die manier heb je geen extra draden nodig en zit al het extra spul buiten maar moet wel je controller blijven leven;)
wellicht een ideetje voor je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:06
Als je de qubino rolluikschakelaar buiten hebt gemonteerd, hoef je niet persé extra draden te trekken. Ik zelf zat met hetzelfde probleem. Ik heb als volgt opgelost. Binnen zit meer qubino schakelmateriaal en daar zat o.a. een dimmer bij. Deze dimmer heeft 3 ingangen I1, I2 en I3. I1 gebruik ik om de lampen te dimmen en aan uit te zetten. En met I2 en I3 stuur ik commando's naar de rolluikschakelaar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Kun je dus net zo goed een fibaro rolluik module plaatsen he;)
Voordeel qubino is wel dat je daar een (dure) theemometer op kan zetten en dan heb je dus een zwave buitenthermometer gelijk:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
De Qubino was dit keer goedkoper dan de Fibaro. 50 euro momenteel dus keuze was snel gemaakt. Als ik hem buiten gemonteerd krijg heb ik inderdaad ook als voordeel de eventuele sensor.

Afijn, zover is het nog niet. Zal het schema proberen te verklaren.

Binnen zit naar schakelaar L, N en aarde. Vanaf schakelaar gaat er drieaderige kabel naar zonnescherm met zwarte draad erbij. aarde spreekt voor zichzelf, N ook. Bruin gaat naar open contact en zwart naar sluiten contact.

Dat is het.

Monteer ik hem buiten heeft de module dus geen stroom als ik niet een extra L draad naar buiten trek. Beide draden zwart en bruin vanuit de schakelaar naar het zonnescherm zijn nl deaud als zonnescherm = niet in bedrijf.

Nog even ander vraagje, is er een draadloze zwave schakelaar die in Berker afdekraam past?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Laatst online: 31-03 17:53
fabstar81 schreef op zondag 29 november 2015 @ 20:20:
Binnen zit naar schakelaar L, N en aarde. Vanaf schakelaar gaat er drieaderige kabel naar zonnescherm met zwarte draad erbij. aarde spreekt voor zichzelf, N ook. Bruin gaat naar open contact en zwart naar sluiten contact.

Dat is het.

Monteer ik hem buiten heeft de module dus geen stroom als ik niet een extra L draad naar buiten trek. Beide draden zwart en bruin vanuit de schakelaar naar het zonnescherm zijn nl deaud als zonnescherm = niet in bedrijf.

Nog even ander vraagje, is er een draadloze zwave schakelaar die in Berker afdekraam past?
Extra L trekken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
gvrsnor schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:01:
Ja.
Zet een globale variabele en check die na de 10 sec. counter.

Dus in je (in UI5) APPS -> Develop Apps -> Edit Startup Lua bv: AlarmTrigered = "No"
Dan als je de scene start (wordt getriggerd) de variabele AlarmTrigered op Yes zetten en de 10 seconde counter starten.
Voor het aanzetten van de sirene na de 10 seconde counter eerst controleren of AlarmTrigered nog op Yes staat. Zo ja, sirene aan, zo nee, sirene niet aan.
Dan een andere scene maken die op een trigger (schakelaar, of knop van een afstandsbediening) het alarm uitzet. als deze scene loopt, kan deze AlarmTrigered weer op No zetten en de sirene uitzetten.

Zo heb ik het iig opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvrsnor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-05 14:03
Bedankt voor de raad allemaal.
Ik heb het uiteindelijk opgelost met de app Simple Alarm.
De mogelijkheden zijn wel beperkter maar voorlopig werkt het goed.

http://empuk-blog.berriau...ite-plugin-simplealarm-en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dit is helaas niet mogelijk. te weinig ruimte. ooit geen rekening mee gehouden natuurlijk met de verbouwing om gewoon NOOIT flexibele buis te gebruiken. afijn...

wordt een keer de inbouwdoos uitboren aan de achterkant en extra ruimte creeeren. leuk projectje voor als iedereen keer het huis uit is.

iemand nog een tip voor een draadloze Zwave schakelaar die in een Berker afdekraam past?
of wellicht een kaku schakelaar voor in een Berker afdekraam? beschik ook over een RFXcomE, dus zou ook nog mogelijk zijn...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
fabstar81 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:22:
[...]

dit is helaas niet mogelijk. te weinig ruimte. ooit geen rekening mee gehouden natuurlijk met de verbouwing om gewoon NOOIT flexibele buis te gebruiken. afijn...
Als je wel ruimte hebt, maar niet door de flexibele buis vreest te komen kan je ook de bestaande draden aan een trekveer monteren en er dan gelijktijdig uittrekken. Extra draad er bij en terug de flexibele buis door. Is een hels karwei maar heeft een kans van slagen ;)

Maar goed, een dure les geleerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
uiteraard is dat ook mogelijk, maar heeft wel een risico. als de draden losraken van elkaar heb ik helemaal niets meer. denk toch dat het dieper uitboren dwars door de achterkant van de inbouwdoos meer kans heeft van slagen.

hoewel ik dan wel mis dat ik de temperatuur sensor ooit zou kunnen aansluiten, want dan komt de module binnen. hmmm....keuzes.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik wil binnenkort wellicht toch upgraden naar UI7, omdat de Qubino flush 2 relay switch nog steeds niet onder UI5 werkt. Ondanks wekenlange support van MCV en heen en weer sturen van modules met mijn leverancier. MCV zegt dat hij zal werken onder de laatste firmware van UI7.

v.w.b. een aantal plugins ben ik echter een beetje "bang" hoe en of die straks gaan werken onder UI7. Met name de volgende:
*Imperihome
*OpenThermGateway
*Wunderground weather
*RFXComE (we hebben Somfy rolluiken en zonnescherm)
*Robot Electronics relayboards (heb ik onder eigen beheer)

De laatste plugin heeft 1 user die met de laatste versie problemen aangeeft onder UI7. Een versie ervoor schijnt wel goed te werken.

Ik heb volgende modules:
*AEON labs verzonken deursensors (1e generatie)
*Fibaro power plug
*Nuon smart plug 1
*Nuon smart plug 6-slof
*Philio deursensor 4-in1
*AEON labs multisensor
*Fibaro 2x1,5kWh switches
*Qubino shutter
*Qubino flush 2 relay switch

Is UI7 compatible met bovenstaande plugins en modules, werkt alles naar behoren en kan ik nog andere problemen verwachten? Wat zou mijn stappenplan moeten zijn? gewoon upgraden (buiten de backups) en zien wat er omvalt?

Verder is er behoorlijk wat geprogrammeerd, gaat dat allemaal netjes mee, is UI7 backwards compatible met UI5 code?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-06 01:07

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Op het risico af een "domme" vraag te stellen:

Ik heb een Vera Edge met een Powered USB-hub eraan met daaraan weer de slimme meter kabel en een USB stick. De USB stick is gemount, maar waar ( in welke directory) vind ik de USB-stick als ik met WINSCP in de Vera kijk?

EDIT: /dev/sda1 ?

[ Voor 3% gewijzigd door Twiek-San op 16-12-2015 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C4Vette
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07-2021
Als het de eertse en enige USB-stick is zal dat inderdaad het device zijn. Als je ooit de logging van de Vera zelf naar USB wilt laten schrijven moet je een tweede partitie maken omdat Vera altijd de eerste zal pakken zodra je die functie enabled en eventuele data overschrijven zonder enige waarschuwing.
Zelf heb ik een USB-stick met twee partities:
/dev/sda1 on /tmp/log/cmh
/dev/sda2 on /DATA

Waarbij bij mij de tweede gebruikt wordt voor de app DataYours.

Edit /etc/rc.local en voeg een regel toe als:
mount /dev/sda2 /DATA/ -o noatime &
zodat na een reboot die tweede partitie er ook weer is.

[ Voor 14% gewijzigd door C4Vette op 16-12-2015 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 22:20
fabstar81 schreef op zondag 13 december 2015 @ 00:14:
v.w.b. een aantal plugins ben ik echter een beetje "bang" hoe en of die straks gaan werken onder UI7. Met name de volgende:
*Wunderground weather
Werkt, gebruik ik zelf ook.
Ik heb volgende modules:
*Fibaro power plug
*Nuon smart plug 1
*Nuon smart plug 6-slof
*AEON labs multisensor
Werken.
Is UI7 compatible met bovenstaande plugins en modules, werkt alles naar behoren en kan ik nog andere problemen verwachten? Wat zou mijn stappenplan moeten zijn? gewoon upgraden (buiten de backups) en zien wat er omvalt?

Verder is er behoorlijk wat geprogrammeerd, gaat dat allemaal netjes mee, is UI7 backwards compatible met UI5 code?
Sommige plugins zullen problemen kunnen krijgen met nieuwe weergave in UI7, zijn vnl layout dingen voor zover ik weet. Paar plugins kunnen stoppen met werken(liep zelf tegen battery monitor aan).

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
net uur aan de telefoon gezeten met tech support van vera om de Qubino nog onder UI5 proberen te includen/werkend te krijgen. Ligt nu weer bij hun development team.

als het uiteindelijk niet werkt, zal ik toch maar upgraden naar 7.

fijn om te lezen dat het allemaal werkt.

blijft de eigen ETH8020 plugin over...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Twiek-San

Twiek-San

C4Vette schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:59:
Als het de eertse en enige USB-stick is zal dat inderdaad het device zijn. Als je ooit de logging van de Vera zelf naar USB wilt laten schrijven moet je een tweede partitie maken omdat Vera altijd de eerste zal pakken zodra je die functie enabled en eventuele data overschrijven zonder enige waarschuwing.
/dev/sda2 on /DATA

Dank voor je uitgebreide antwoord!

Vera geeft aan dat je een nieuwe ongebruikte ongeformatteerde stick moet gebruiken. Is dat echt nodig?

Even vooraf: ben een Linux-noob, maar kan en wil wel leren :)

Dus ik maak eerst 2 partities op de USB-stick (met Windows of Gparted of WINSCP- beide FAT32 en even groot?), en vervolgens maak ik via WINSCP mappen aan op /dev/sda1 en dev/sda2?

De Datayours devices geef ik dan die mappen weer als filelocatie op?

• C4Vette
Vera zegt dat de stick leeg moet zijn zodat je niet per ongeluk data kwijt raakt. Als er een stick aanwezig is en via de UI7 zet je via Settings-->Logs-->"Store logs on USB device" op enabled wordt er automatisch een partitie aangemaakt en gemount aan de directory /tmp/log/cmh.
Dit is een reeds bestaande directory waar de partitie als het ware 'overheen' wordt gelegd. Dat is wat mount doet: een partitie (eigenlijk een filesystem) koppelen aan een directory.
Ik kan het mij niet meer met zekerheid herinneren maar ik denk dat Vera de gehele stick inpikt. Dus als je twee partities op dezelfde stick wilt hebben met je dat zelf eerst regelen. Ik heb een 1GB stick opgedeeld in twee gelijke partieties en dat gaat al jaren goed. Het maken van de partities heb ik waarschijnlijk met een Ubuntu PC gedaan. Het zou inderdaad al kunnen onder Windows. Vera zal de eerste partitie opnieuw formatteren en het filingsystem ext3 gebruiken. Om de tweede partitie te kunnen gebruiken zal er ook ext3 of ext4 opgezet moeten worden. Dat zou moeten lukken met het commando:
mkfs.ext4 /dev/sda2
Daarna het mount commando uitvoeren. Hiervoor moet je eerst kiezen aan welke directory je dit tweede filesystem wilt koppelen. Zelf heb ik dat gedaan met: mkdir /DATA
Op dit moment heb ik geen Vera voor mijn neus en kan het niet verifiëren ....

Edit: Oja, voor DataYours zou ik de pdf's even bekijken want er is ergens een config-file waar je het path moet aanpassen. FF gezocht:
edit the file carbon.conf parameter LOCAL_DATA_DIR to point to your desired
Whisper database directory (this parameter should start and end with a “/“) and
place it into your Vera’s /www directory!

[ Voor 12% gewijzigd door C4Vette op 17-12-2015 13:32 ]

• Twiek-San

Twiek-San

Dank!!!!! Het aanpassen van het path was ik al tegengekomen, maar desondanks ook dank voor die opmerking. Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 13:01
Ik heb een zipato rgbw led bulb, met de rgb plugin werkt dit prima je kunt veel kleuren instellen.
Heeft iemand toevallig de waardes van de standaard scenes die Philips Hue bijvoorbeeld hanteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Laatst online: 16-06 10:46
C4Vette schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:59:
/dev/sda2 on /DATA

Waarom sla je het niet op onder /tmp/log/cmh/data? Of geeft dat problemen?

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Vette
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Klein risico is wel dat als de Vera-box de partitie opnieuw aanmaakt na b.v. een update dat je alles kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
Hmm. lijkt niet echt te werken, de data lijkt iedere dag "vergeten" te worden. Wellicht iets met rotering van logs o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nny116
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-06 23:48
Dag iedereen,
Ik heb een aantal vragen/problemen. Ik ben sinds kort eigenaar van een Vera Edge. Werkt in principe allemaal echt fantastisch echter heb ik een paar vragen/problemen.

Ik ben al een tijd in het bezit van een Foscam F19831P V2. Deze werkt perfect en doet wat ie moet doen. Zoals motion detecteren op bepaalde tijdstippen en opnemen naar mijn FTP server etc (met foscam eigen software)

Nu heb ik met veel pijn en moeite de IP Camera werkend gekregen op mijn Vera. Dit middels het handmatig toevoegen van de Cam doormiddel van het IP adres en het toevoegen van een ''URL''. Ik heb ook de APPS in Vera toegevoegd echter weet ik niet of deze überhaupt wel iets doen? Wat ik eigenlijk graag zou willen is dat mijn Foscam een Motion Sensor wordt om lampen aan/uit te zetten en bepaalde acties te laten uitvoeren. Weet iemand hoe ik dit kan realiseren? Ik kom er namelijk echt niet uit na van alles geprobeerd te hebben. Help!!;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
r0nny116 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 09:47:
Dag iedereen,
Ik heb een aantal vragen/problemen. Ik ben sinds kort eigenaar van een Vera Edge. Werkt in principe allemaal echt fantastisch echter heb ik een paar vragen/problemen.

Ik ben al een tijd in het bezit van een Foscam F19831P V2. Deze werkt perfect en doet wat ie moet doen. Zoals motion detecteren op bepaalde tijdstippen en opnemen naar mijn FTP server etc (met foscam eigen software)

Nu heb ik met veel pijn en moeite de IP Camera werkend gekregen op mijn Vera. Dit middels het handmatig toevoegen van de Cam doormiddel van het IP adres en het toevoegen van een ''URL''. Ik heb ook de APPS in Vera toegevoegd echter weet ik niet of deze überhaupt wel iets doen? Wat ik eigenlijk graag zou willen is dat mijn Foscam een Motion Sensor wordt om lampen aan/uit te zetten en bepaalde acties te laten uitvoeren. Weet iemand hoe ik dit kan realiseren? Ik kom er namelijk echt niet uit na van alles geprobeerd te hebben. Help!!;)
Geen idee. Volgens mij gaat dat alleen werken als je zelf Luup code er voor schrijft. Maar ik heb niet heel veel ervaring met de IP camera's in combi met de Vera. Kan de Foscam niet iets triggeren? Een plugin schrijven die iets gaat doen op het moment dat de Foscam software een url aanraakt ofzo wanneer er beweging gedetecteerd wordt is nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wheelmans
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-02-2016
Hallo iedereen!

Ik heb een probleem: ik heb een sinds een paar maanden een VeraEdge. Alles gaat hier behoorlijk goed en nu wilde ik graag de voordeur automatisch openen. Om de elektrische ontsluiter te kunnen bedienen heb ik een Fibaro Relay Switch 2 x 1,5 kW gekocht; deze zou ook potentiaalvrij moeten kunnen schakelen en dit gedurende een bepaalde tijd (bv. 30 sec.)
Alles verloopt prima; ik krijg het toestelletje vlot geïnstalleerd (een goede prestatie ,vind ik zelf,gezien mijn ABSOLUTE onkunde wat betreft alles wat maar enigszins op een computer lijkt....) ,maar ik heb werkelijk totaal geen idee hoe ik er aan moet beginnen om de tijd in te stellen.
Op de manual zie ik iets over parameters, maar ik heb er geen benul van hoe of waar ik moet beginnen.
Ten einde raad heb ik op internet gezocht, en zo ben ik hier terecht gekomen.
Kan er iemand mij helpen, aub?

Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Makkelijker voor jou zou gewoon een scene zijn: if relay aan-> after 30 sec->relay uit.
Heel basaal:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wheelmans
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-02-2016
Ja, natùùrlijk!

Brillant simpel!

Dank u!!!! :) :)

• Twiek-San

Twiek-San

Mijn Vera Edge was deels overleden en nu heb ik een nieuwe (hoera)

Intussen heb ik Datayours draaien en daarvoor met WinSCP een map "Whisper" aangemaakt in de root van de Vera. Ik kan nu leuke grafiekjes maken van de gegevens van mijn slimme meter.

So far so good, maar het lukt me nog steeds niet om een map op een USB stick aan te maken. Ik zie wel sda1 en sda2, maar daar kan ik niks mee. In de Vera zit een powered USB-hub, met daarin de slimme meter aansluiting en een 512mb USB-stick.

Vervolgens klik ik in Settings-Logs op: Store logs on USB device*.

Is dat eigenlijk wel nodig? Gaat "Store logs on USB device*" niet alleen maar om de logs van de Vera zelf en niet over de logs/data van andere apps?

Weet iemand daar een antwoord op?

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb sinds kort mijn Vera Lite (met UI5) voorzien van de Philips Hue Plugin van Intveld. Het lijkt allemaal prima te werken met mijn nieuwe Hue bridge en mijn 3 hue lampen, maar ik ben al een tijdje op zoek naar:
  1. een manier om via een LUUP call mijn Hue lampen rechtstreeks te voorzien van een bepaalde kleur (zonder gebruik van de kleurenpresets in de plugin, maar door ze direct te voorzien van een RGB(? kleurenwaarde)
  2. een manier om de Hue dimmer (de platte, met batterijen) ook te kunnen gebruiken van het starten van Vera scenes
Weet iemand of zoiets uberhaubt mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
fabstar81 schreef op zondag 13 december 2015 @ 00:14:
ik wil binnenkort wellicht toch upgraden naar UI7, omdat de Qubino flush 2 relay switch nog steeds niet onder UI5 werkt. Ondanks wekenlange support van MCV en heen en weer sturen van modules met mijn leverancier. MCV zegt dat hij zal werken onder de laatste firmware van UI7.

*Imperihome
*OpenThermGateway
*Wunderground weather
*Robot Electronics relayboards (heb ik onder eigen beheer)

De laatste plugin heeft 1 user die met de laatste versie problemen aangeeft onder UI7. Een versie ervoor schijnt wel goed te werken.

Ik heb volgende modules:
*AEON labs verzonken deursensors (1e generatie)
*Fibaro power plug
*Nuon smart plug 1
*Nuon smart plug 6-slof
*Philio deursensor 4-in1
*AEON labs multisensor
*Qubino shutter
*Qubino flush 2 relay switch

kogel is door de kerk, eindelijk UI7 hier. _/-\o_ ziet er prima uit en de upgrade ging eigenlijk best goed, nadat iets of iemand in ieder geval had verholpen dat ie tijdens het upgrade vastliep.

afijn, nu even aantal scenes opnieuw programmeren omdat devices uitgebreider ondersteund worden, maar dat is het dan ook wel.

waar ik benieuwd naar ben is die standaard status Home, Away, Vaction, Night te manipuleren. Er schijnt vanaf ui7 geolocation gebruikt te kunnen worden, maar ik kan het in vera nergens vinden en in de app van mios.com ook niet.

heb ik de goede app of zie ik settings over het hoofd?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 00:24

TheVMaster

Moderator WOS
fabstar81 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:09:
[...]

kogel is door de kerk, eindelijk UI7 hier. _/-\o_ ziet er prima uit en de upgrade ging eigenlijk best goed, nadat iets of iemand in ieder geval had verholpen dat ie tijdens het upgrade vastliep.

afijn, nu even aantal scenes opnieuw programmeren omdat devices uitgebreider ondersteund worden, maar dat is het dan ook wel.

waar ik benieuwd naar ben is die standaard status Home, Away, Vaction, Night te manipuleren. Er schijnt vanaf ui7 geolocation gebruikt te kunnen worden, maar ik kan het in vera nergens vinden en in de app van mios.com ook niet.

Het zit er in hoor...zelfs de (universele) Windows (Phone) heeft er ondersteuning voor. Het zit in de Apps....de officiële apps ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
fabstar81 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:09:
[...]
Heel veel settings en mogelijkheden zitten alleen in de web interface. Wat betreft geofetching, veel meer dan het lokale weer heb ik er nog niet van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
TheVMaster schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:37:
[...]

Het zit er in hoor...zelfs de (universele) Windows (Phone) heeft er ondersteuning voor. Het zit in de Apps....de officiële apps ;)
ik heb deze en zie toch echt nergens opties over geofencing. Volgens mij is dit wel de officiele app. |:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
fabstar81 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:12:
[...]

ik heb deze en zie toch echt nergens opties over geofencing. Volgens mij is dit wel de officiele app. |:(
Ik zie hem toch echt wel hoor...en het werkt ook goed :+

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/O3aaa8JKolO7M0OM7NVZ0qDk/full.png

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/y7iL0yDsEhIzTp8T3nbD3Qbx/full.png

Welke Windows versie heb je op je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:47
Ik heb de android app, maar ik zie ook niet de Geofencing optie. Rooms, alerts en privacy policy heb ik trouwens ook niet.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrafeX
  • Laatst online: 13-06 17:35

TrafeX

Tuned for life!

Geofencing zit in de Android app onder 'My modes' op het dashboard, helemaal onderaan.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
TrafeX schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:22:
Geofencing zit in de Android app onder 'My modes' op het dashboard, helemaal onderaan.
zo, he he. gevonden! dat vind je zo 123 niet. bedankt!

huisadres geofence toegevoegd en nu maar hopen dat het gaat werken. en de vrouw ook even de app laten installeren natuurlijk.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
fabstar81 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:12:
[...]

zo, he he. gevonden! dat vind je zo 123 niet. bedankt!

huisadres geofence toegevoegd en nu maar hopen dat het gaat werken. en de vrouw ook even de app laten installeren natuurlijk.
Jups...anders zit ze in het donker als jij zelf van huis gaat.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Gonnhirrim schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:47:
Na het nodige speurwerk blijkt dat het aansluiten van een z-wave deurbel op Vera nog best lastig is (zie bijv. http://www.robbshop.nl/over-z-wave/z-wave-projecten#deurbel). Ik ben daarom voor een alternatief gegaan wat mij tot nu toe prima bevalt. Als je de RFXTrx al hebt is het nog goedkoper ook.

Benodigd:
- 1x Klik Aan Klik Uit ACDB-7000BC deurbel + gong
- RFXTrx

De drukknopzender werkt al standaard op een batterij en is daardoor erg eenvoudig aan de bestaande deurbel te koppelen. Vervolgens heb ik de zender NIET aan de gong gekoppeld. Het doel van deze gesplitste opzet is dat ik extra logica kan toevoegen, zoals wanneer de bel het wel en niet mag doen.

Druk de bel in zodat Vera deze vindt en noem deze "deurbel". Maak vervolgens voor de gong in de RFXtrx controller device een custom AC Switch "gong" aan (bedenk zelf wat leuke codes). Zet de gong in leermodus en leer hem de custom switch.

Je hebt nu twee devices: deurbel en gong. Deze worden nu "gekoppeld" in Vera met een Scene. Deze scene die je laat triggeren door de deurbel zet de gong aan zet na 1 seconde de deurbel en gong weer uit (omdat er anders niet nog een keer aangebeld kan worden). Dit is de basis.

Vervolgens kan je logica tussenvoegen met schedule of triggers over wanneer hij het wel of niet doet. Ik gebruik hier PLEG voor, maar dat hoeft niet. Ook kan je uiteraard lampen gaan schakelen, een snapshop van de camera naar je Vera Alert sturen, etc.
heb mijzelf een ACDB-7000AC set gekocht en ik krijg dit totaal niet voor elkaar. het begint al bij het aanmelden van de deurbel. vera ziet het als een scene controller oid met de opties "Dim", "Bright", "Group off","Group on". Zelfde met de gong, die krijgt ook zo een item erbij.

Wanneer ik een AC device aanmaak in de plugin, doet het ding niks en ik kan niet learning mode in of zo.

Kan je misschien nogmaals uitleggen hoe je dit hebt gedaan? Liefst met screenshots? :) ik krijg n.l. totaal andere opties zo te merken.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07-2024
fabstar81 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:43:
[...]

heb mijzelf een ACDB-7000AC set gekocht en ik krijg dit totaal niet voor elkaar. het begint al bij het aanmelden van de deurbel. vera ziet het als een scene controller oid met de opties "Dim", "Bright", "Group off","Group on". Zelfde met de gong, die krijgt ook zo een item erbij.

Wanneer ik een AC device aanmaak in de plugin, doet het ding niks en ik kan niet learning mode in of zo.

Kan je misschien nogmaals uitleggen hoe je dit hebt gedaan? Liefst met screenshots? :) ik krijg n.l. totaal andere opties zo te merken.
@Fabstar,
Je had deze vraag ook gepost op het micasaverde forum en mij een PM gestuurd met de vraag hoe ik dit opgelost heb. Bij deze: Als je de zender en de gong gekoppeld hebt (zie handleiding) en vervolgens op de zender/drukknop drukt wordt inderdaad een scene controller aangemaakt in Vera Niet helemaal logisch maar goed.. Als je dan op de "group on"knop drukt dan gaat de gong ook af. Dus als je wilt kun je de gong ook af laten gaan op basis van andere zaken. Als je in die scene controller kijkt onder de "Advanced tab"dan zie je daar onder Variables staan o.a. "sI_SceneActivated" en daarachter staat een nummer. In mijn geval is dat 100.
Dit kun je gebruiken in scenes door bijvoorbeeld de lamp in de hal aan te laten gaan als iemand op de deurbel drukt of een notificatie te sturen naar je smartphone of een camera een snapshot te laten maken. Dan kies je als trigger in die scene het devicenr van de scene controller. Vervolgens kies je bij "what type of event" voor "A scene is activated" en bij "which scene number" het betreffende nummer, in mijn geval dus "100".
Ik heb zelf een virtuele switch aangemaakt en die "deurbel"genoemd die op "ON"gezet wordt als de deurbel gaat. Na ongeveer 10 sec gaat die dan weer automatisch op ""OFF" Maar dat hoef je niet per se te doen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
het is gelukt. de deurbel is én gekoppeld op de normale manier, en gekoppeld via de vera. nu ben ik wel benieuwd of ik een mail krijg op moment dat er gebeld wordt. dit heb ik nog niet kunnen testen en werkt ook :+ .

bedankt voor de uitleg!

nu nog overwegen of we de standaard koppeling inderdaad weghalen en alles door de vera te laten regelen.

[ Voor 22% gewijzigd door fabstar81 op 24-02-2016 15:52 . Reden: wel getest en werkt nu :) ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-06 10:25
Ik overweeg de nieuwe Vera Plus te kopen als opvolger van mijn Zipato met 50 zwave devices (voornamelijk Fibaro en Duwi) en hue via de vierkante hub. hiernaast twee foscam camera's.

Redenen:
- data in huis (geen cloudafhankelijkheid)
- goede backup functie
- geen extra kosten voor nieuwe features
- goede ondersteuning andere apparaten (zoals Nest rookmelders, hue en 1-wire via EDS)
- leuke extra zijn nieuwe protocollen (Zigbee en bluetooth)

Vorig jaar was er nogal ontevredenheid in dit forum maar nu lijkt er (niet alleen op dit forum) een positievere stemming te zijn over o.a. de Vera Edge. Dus ik dacht dat wel te kunnen doorvertalen naar de Plus. De UI7 lijkt stabieler.

Met name die stabiliteit vind ik belangrijk , al was het maar voor de WAF factor.
Kunnen jullie dit vanuit de Edge ervaring beamen?

En zijn er nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-06 18:19
Anjos schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 17:34:
Ik overweeg de nieuwe Vera Plus te kopen als opvolger van mijn Zipato met 50 zwave devices (voornamelijk Fibaro en Duwi) en hue via de vierkante hub. hiernaast twee foscam camera's.

Redenen:
- data in huis (geen cloudafhankelijkheid)
- goede backup functie
- geen extra kosten voor nieuwe features
- goede ondersteuning andere apparaten (zoals Nest rookmelders, hue en 1-wire via EDS)
- leuke extra zijn nieuwe protocollen (Zigbee en bluetooth)

Vorig jaar was er nogal ontevredenheid in dit forum maar nu lijkt er (niet alleen op dit forum) een positievere stemming te zijn over o.a. de Vera Edge. Dus ik dacht dat wel te kunnen doorvertalen naar de Plus. De UI7 lijkt stabieler.

Met name die stabiliteit vind ik belangrijk , al was het maar voor de WAF factor.
Kunnen jullie dit vanuit de Edge ervaring beamen?

En zijn er nog tips?
Ik overweeg ook de aanschaf van de Veraplus om bijna dezelfde reden heb ook Nest en Hue.
Helaas heeft Vera niet zo'n fraaie rule creator als Zipato maar wellicht komt deze er nog.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
geen ervaring met de edge zelf, alswel sinds kort met UI7. Ik vindt het stabiel genoeg. direct na installatie was het ook een stuk sneller dan UI5, d.w.z. modules reageerden sneller. Nu op enkele lamp ervaar ik wat vertraging. maar kan ook aan de tig scenes liggen die ik heb draaien.

genoeg te tweaken nog sinds ui7, maar belangrijkste vond ik dat ui5 gewoon eindig is en je maar aan de ontwikkelaar ben overgeleverd of hij zijn plugin blijft onderhouden.

overigens werkt geloof ik ongeveer zowat alles wat onder ui5 werkt, ook onder ui7.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Thnx.

De rulecreator vind ik niet zo'n probleem.

Ik heb gisterenavond op het forum van Vera zitten lezen.
o.a. dit: http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,35799.0.html
Iemand die weg wil bij Vera, een alternatief zoekt en veel bijval krijgt.
Daar wordt ik dan weer niet blij van. Anderzijds wordt ook geconcludeerd dat geen van de controllers op dit moment nog optimaal is. Dat vind ik niet zo'n probleem mits het maar blijft werken als het eenmaal werkt. Niets zo vervelend voor vrouw en kids als het iedere keer niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdolder
Anjos schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 06:30:
Thnx.

Daar wordt ik dan weer niet blij van. Anderzijds wordt ook geconcludeerd dat geen van de controllers op dit moment nog optimaal is. Dat vind ik niet zo'n probleem mits het maar blijft werken als het eenmaal werkt. Niets zo vervelend voor vrouw en kids als het iedere keer niet werkt.
Helemaal mee eens, inderdaad belangrijkste is stabiliteit. Dat is bij Zipato niet het geval. Traagheid van box, lampen die niet of laat aangaan bij beweging trigger, is onze grootste ergernis.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Anjos schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 06:30:
Thnx.

ik denk dat geen van de oplossingen helemaal sluitend ultra betrouwbaar is. Als je zoiets never failing wilt hebben moet je denk ik overstappen op KNX (of zoiets) wat allemaal bedraad is en door dedicated modules wordt gecontroleerd. Lijkt mij het summum. Voor zwave wireless blijf je altijd met dit soort vertragingen zitten.

Betrouwbaarheid hangt ook af van de vele plugins die je er zelf op installeert. ik denk dat iedereen die een stock vera draait nergens problemen mee heeft en alles snel(ler) reageert. maar ja, we vinden het toch leuk om die hue's aan te sturen, via andere protocollen nog even deze legacy lamp, je versterker met infrarood nog even tussendoor, etc.. Als je dat in je achterhoofd houdt voldoet elke controller met zwave.

ikzelf heb er voor gekozen om alles, maar dan ook alles minimaal ook fail safe uit te voeren dat er nog een handmatige knop oid voor de vrouw is. handig als het licht aan gaat met bewegingsmelder, of dat je met 1 scene je je blu-ray speler, tv en versterker en subwoofer kan aanzetten, maar ze kan ook gewoon op de knop drukken van de 6-slof.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Never failing is niet mijn doel en ik ken de tekortkomingen van draadloos. Draadloos is niet het probleem.
Sterker ik heb klik aan-klik uit in de slaapkamer wat al jaren feilloos werkt. Dat is ook waarom ik het nog niet heb vervangen.

Wat mij vooral stoort is als ik een aantal rules heb draaien, dat soms de rules niet meer werken en of dat er 10 seconden vertraging zit in de actie. Technisch gezien is dat volgens mij niet nodig.

Je suggestie om alles ook lokaal te laten bedienen ondersteun ik echter voor 100%. Heb ik ook gedaan.
Maar aan bijvoorbeeld scene sturing via een knop (alles in de woonkamer uit bijv) raak je ook erg gewend. Als dat het dan niet doet geeft dat gemopper. Of afwezigheidsverlichting die niet aangaat als je op vakantie ben.

Overigens een goed punt wat je noemt om het niet te complex te maken en op de kwaliteit van de plugins te letten. Is daar bij Vera ook een soort sterren systeem aan gekoppeld wat de kwaliteit van de plugin vanuit de gebruiker aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Neen, er is vanuit de vera zelf geen sterren systeem beschikbaar. als je via de dedicated portal je apps installeert heb je dat wel. de vraag is wel hoeveel recht die sterren doen aan de kwaliteit. zo kan een plugin bij de ene persoon stabiel werken, bij de andere weer niet omdat die een andere conflicterende plugin heeft draaien. maar dat laatste is bijna nooit inzichtelijk zonder intensief debuggen.

mijn vera draait stabiel, over het algemeen worden de plugins goed ingedeeld door ontwikkelaars of en op welke versie ze stabiel en/of zelfs beschikbaar zijn.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
TheVMaster schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 00:04:
[...]

Jups...anders zit ze in het donker als jij zelf van huis gaat.... _/-\o_
het lijkt erop dat de geofencing app iets anders reageert als ik dacht. de app op de vrouw haar telefoon geinstalleerd met vinkje aan, dat als iemand nog thuis is de status op HOME blijft staan. voor mijn vrouw een aparte user aangemaakt in de vera waarmee ingelogd op haar app.

toch is het zo, elke keer dat ik van huis wegga, de status op AWAY komt te staan terwijl zij nog thuis is. waar kan dit aan liggen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
fabstar81 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:58:
[...]

het lijkt erop dat de geofencing app iets anders reageert als ik dacht. de app op de vrouw haar telefoon geinstalleerd met vinkje aan, dat als iemand nog thuis is de status op HOME blijft staan. voor mijn vrouw een aparte user aangemaakt in de vera waarmee ingelogd op haar app.

toch is het zo, elke keer dat ik van huis wegga, de status op AWAY komt te staan terwijl zij nog thuis is. waar kan dit aan liggen?
Dat is mij ook al opgevallen....geen idee hoe dat komt...bugje in de beta software? Ik heb geofencing maar weer uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Ik draai momenteel een bescheiden domotica systeem de volgende combinatie Synology NAS / Domoticz. Één en ander draaid leuk maar wil eigenlijk overstappen naar een dedicated syeem zoals bv. Vera Edge/Plus.

Nu heb ik begrepen dat het programmeren van ALS/DAN/ANDERS regels niet zomaar 'out of the box' gaat met Vera?

Situatie : ik heb een 'Aeon Labs Multisensor 6' die momenteel 2 electrische verwarmingsplaten aanstuurt middels 2 'Aeon Labs Smart Switch 6' middels de volgende regel (versimpeld) in Domoticz:

Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/fezk7brFv9jy8T5y7

ALS Multisensor TEMP < 19 DAN SmartSwitch AAN ANDERS
ALS Multisensor TEMP > 19.5 DAN SmartSwitch UIT

Is eea op een makkelijke wijze ook in VERA moeglijk ?

[ Voor 32% gewijzigd door giancarlo_f op 09-03-2016 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:06
Ja met de PLEG plug-in. Is niet kosteloos maar de kosten zijn te overzien. Ben er tevreden mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Datvkan toch ook met 2 scenes of denk ik nou dom...
Trigger sensor boven 19.5 actuator aan en een anderen met onder 19 uit...
Waarom zou dat niet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
if then else gaat prima met de vera. inderdaad 2 scenes met 2 triggers. enige is wel dat je vaak voor dit soort dingen meerdere scenes nodig hebt. wil je dit in 1 scene proppen, dan moet je programmeren. maar dit is zeker niet noodzakelijk. 2 scenens en up and running ben je.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 611467

Hallo allemaal,

Ik zoek en motion sensor die goed werkt met de Vera Egde of Vera Plus en die geen valse notificaties afgeeft. Bestaan die en welke kunnen jullie aanbevelen?
Hoeft geen multi sensor te zijn mag natuurlijk wel :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92654

@CPR70

Kijk eens naar de Fibaro motionsensor FGMS-001.
Werkt bij mij zonder problemen op de vera edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 22:49

Hokkie

Hello

n00b vraag;

Sinds eergisteren een trotse bezitter van de Vera Edge+ en direct een rfxtrx433e gekoppeld voor leuke KAKU spulletjes. Nu heb ik voor het testen een KAKU raam/deursensor gekocht bij Karwei, maar ik zie dat Vera hier 2 devices aanmaakt. Een 'Group Control' en het device zelf. Wat moet ik hiermee? Als bij alle KAKU devices zaken dubbel worden neergezet, het mij nogal onoverzichtelijk lijkt.

Tweede vraag. Klopt het dat jullie onder de rfxtrx433e geen KAKU device kunnen toevoegen via 'New Device', maar via tabblad 'Manage Devices' ?

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nny116
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-06 23:48
Naar mijn weten werkt geofencing nog niet met 2 toestellen. Volgens mij is dit een bekend probleem en ook bekend bij Vera. Geofencing werkt wel als je het inschakelt op 1 mobiel toestel. Correct me if iam wrong ;). PS: Zelf heb ik eindelijk mijn Foscam ip camera werkend op mijn Vera, alleen na alles geprobeerd te hebben kan ik in de Vera app de CAM maar niet bewegen? Meer mensen hier problemen mee en hoe is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdolder
Gisteren mijn VeraPlus binnengekregen. Nu druk met inrichten en overzetten van de devices van Zipabox naar de VeraPlus.
Eerste indruk is positief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
r0nny116 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:54:
Naar mijn weten werkt geofencing nog niet met 2 toestellen. Volgens mij is dit een bekend probleem en ook bekend bij Vera. Geofencing werkt wel als je het inschakelt op 1 mobiel toestel. Correct me if iam wrong ;). PS: Zelf heb ik eindelijk mijn Foscam ip camera werkend op mijn Vera, alleen na alles geprobeerd te hebben kan ik in de Vera app de CAM maar niet bewegen? Meer mensen hier problemen mee en hoe is dit op te lossen?
die geofence werkt op zich wel met 1 device, echter, krijg nu altijd de error "command cannot be sent to our servers", heel vervelend.

daarnaast vind ik uberhaupt de home modes een beetje dubieus. ik vind de night modus bijvoorbeeld wel erg prettig omdat je ze in scenes kan gebruiken. je hoeft dan nooit meer luup te schrijven ïf luup.isnight = true of zo. vinkje bij Night modus en klaar. maakt het wel makkelijker. met de house modes plugin kan je de modes wat beter manipuleren, maar ontkom je nog niet aan programmeren. zo wil ik best de Home mode aan de Day or Night plugin koppelen, maar behalve als ik vakantie heb of op vakantie ben. dan moet ie continu op vakantie staan. pfff, blijft lastig :) wel weer leuk om uit te vogelen.

hoe heb je je foscam aan de gang gekregen? ik probeer al vanaf UI5 dat ding aan de praat te krijgen maar werkt voor geen meter. binnenkort maar eens een 2e cam aanschaffen, maar het liefst zou ik in ieder geval de geluids-/bewegingsmelder aan de praat krijgen zodat ik die kan koppelen aan scenes in de vera. als de baby jankt de tv wat zachter of zo. of weer wat anders gebeurt.... _/-\o_ maar lukt voor geen meter.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goedenmiddag,

Wil overstappen van homewizard naar Vera Plus wat is de beste winkel om deze aanschaf te doen in mijn regio. Belangrijk voor mij service en support iste duurder heb ik geen probleem. Wie kunnen jullie aanbevelen?? Woon in Zuid Holland.

8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdolder
Anoniem: 611467 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:51:
Goedenmiddag,

Wil overstappen van homewizard naar Vera Plus wat is de beste winkel om deze aanschaf te doen in mijn regio. Belangrijk voor mij service en support iste duurder heb ik geen probleem. Wie kunnen jullie aanbevelen?? Woon in Zuid Holland.

8)7 8)7
Ik ben ook overgestapt (van Zipato) op de Vera Plus. Ik koop al mijn domotica spullen bij Robbshop online zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag de Vera Plus besteld met wat Aeon Labs tussen stekkers en een dimmer. Daarna rustig uitbouwen.

Besteld bij Robbschop na een korte chat met Luuk over de mogelijk en onmogelijkheden van Zwave Plus.

Heb er alle vertrouwen in ook omdat Vera op hun facebook altijd binnen 1 dag antwoordt terug geeft en ook met ondersteuning van Robbschop waar nodig. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben nu een week aan het stoeien met de Vera Plus en moet zeggen tot nu toe valt het het mee. Ik kom van een Homewizard en dat was allemaal in het Nederlands dus makkelijker te begrijpen. Ook vind ik de homewizard app er beter uitzien als de Vera App. Nu heb je in de Vera plus verschillende modes zoals Home, Away, Night en Vacation. Kan je hiervan ook maar twee modes van maken zoals Home en Away?

En als je met meerdere plus switches werkt moet je dan de switches aan elkaar koppelen of gaat automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Imperihome app is makkelijker imho.
Blijven wel 4 settings...
Vwb plus: volgens mij als je 1 non-plus in je netwwrk hebt gaat je hele netwerk naar non-plus. Het is zegmaar alles of niets. Dit geldt overigens alleen voor de encriptie en niet het bereik. Maargoed, kan achterhaalde info zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Even een vraagje voor de review van de Vera Plus...

Weet iemand of de RFXcom inmiddels al goed werkt met de Vera (Edge/Plus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Druw wat ik er uit begrijp heb je gelijk. De voordelen van Zwave Plus vallen voor een groot deel weg zodra je en non plus element in je netwerk zet. Dus met een Plus controller kan je beter in Zwave Plus elementen blijven.

Toch raar dat dit niet heel erg bekend is.

Ben wel tevreden met mijn Vera Plus en met mijn plus switches en dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Och, iets in de trant van zo sterk zijn als de zwakste schakel is an sich wel logisch..
Maar webshops melden dit vaak niet want niet alles is (al) in plus te krijgen en daarmee verlies je dus een mooi verkoopargument voor overstappers. De verdere voordelen zijn naar mijn mening niet de investering waard benodigd voor een overstap. In ieder gevsl niet bij een uitgebreid stabiel bestaand netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

HeroS schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:15:
Even een vraagje voor de review van de Vera Plus...

Weet iemand of de RFXcom inmiddels al goed werkt met de Vera (Edge/Plus)?
Om mezelf maar even te quoten :) Als je de juiste weg voor het installeren volgt werk het. Zie ook hier:
http://www.domotica-blog.nl/post/review-veraplus

Bedankt, RFXcom.com voor het beschikbaar stellen van de module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 765189

Goedemorgen,

Ik heb de Vera Edge. Ik heb de Fibaro multi sensor aangeschaft. Ik krijg de bewegingssensor niet aan de gang. De multisensor is wel toegevoegd aan devices ondanks dat de setup niet volledig wordt afgemaakt zoals bij andere sensoren. Ik ben eerlijk gezegd ook nieuw in het wereldje. Is er iemand die deze sensor ook heeft en mij de stappen zou kunnen uitleggen. Ik had een scene aangemaakt om te proberen. Bij beweging springt er een lamp aan. Dit werkt dus niet. Op de deur/raam sensor van fibaro werkt dit prima. Staan de instellingen van de sensor wel goed. Ik lees dingen over tripped etc.... Ik hoor het graag.

Groet,

Jeroen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 765189 op 01-05-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Anoniem: 765189 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:40:
Goedemorgen,

Ik heb de Vera Edge. Ik heb de Fibaro multi sensor aangeschaft. Ik krijg de bewegingssensor niet aan de gang. De multisensor is wel toegevoegd aan devices ondanks dat de setup niet volledig wordt afgemaakt zoals bij andere sensoren. Ik ben eerlijk gezegd ook nieuw in het wereldje. Is er iemand die deze sensor ook heeft en mij de stappen zou kunnen uitleggen. Ik had een scene aangemaakt om te proberen. Bij beweging springt er een lamp aan. Dit werkt dus niet. Op de deur/raam sensor van fibaro werkt dit prima. Ik hoor het graag.

Groet,

Jeroen.
Voeg hem even opnieuw toe en zorg dat hij dicht bij de controller is.

Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste