Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-06 18:43
1) Looks van UI7 zijn veel beter, maar ik kijk er nauwelijks naar. Basis werkt veel stabieler, heb veel minder last van vertraging bij uitvoeren scenes. Z-wave netwerk lijkt daardoor veel stabieler. Negatief was bij eerste releases een do-or-break update(een update slaagde of je controller moest gereset worden, dus altijd die backup maken vooraf en direct achteraf), plugins die al niet meer bijgehouden werden, stopten met werken. Plugin van RFXCOM LAN-tranceiver is daar een voorbeeld van, maar ook battery monitor bijvoorbeeld(welke heel simpel met een paar regels luup ondervangen kan worden).

Er zijn een aantal ontwikkelaars van plugins gestopt rond het uitkomen van UI7 uit onvrede over wegblijven dev-resources en ook waardering vanuit MIOS, dat hangt samen met, maar maakt UI7 niet perse slecht(aantal plugins zitten nu std in firmware bijv).

2) geen ervaring

Als je dan ook de RFXCOM LAN tranceiver hebt, zou ik op UI5 blijven totdat iemand is opgestaan om die plugin te refactoren(het meest ondankbare werk dat er waarschijnlijk bestaat).

specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05

HeroS

SmartHome Nerd

Vandaag deze rakker binnen gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F08%2Fvera-edge-review.jpg.axdx

Review volgt z.s.m. en ook een vergelijking met de Zipabox.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231944

@HeroS ben heel benieuwd naar je bevindingen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvrsnor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-05 14:03
Ik zou graag grafiekjes hebben (bvb temperatuur) of gegevens wanneer iets werd getriggerd.
Is hier geen simpel programma voor? Ik heb Datayours gevonden maar het je moet er blijkbaar toch heel wat voor configureren en ik heb niet echt veel zin om hier tijd in te steken..

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 10:42

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
even een hele stomme vraag wellicht maar weet iemand als je een scene hebt die een delayed action heeft of je die tussentijds kunt stopzetten?
Ik heb 2 groepen waarbij ik de ene direct aanzet door een knop en na 10 mins gaat die uit en gaat groep 2 aan. Nu wil de vrouw dat knopje weleens per ongeluk aanraken en dan heb ik prima ingesteld dat groep 1 weer uitgaat maar na 10 minuten gaat alsnog groep 2 aan natuurlijk....

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:08
ja daar heb je een app voor. Countdown timer oid heet ie.

Hoe het precies werkt weet ik niet. Als je eruit bent hoor ik t graag :)

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• DRuw

DRuw

Topicstarter
ja die heb ik ook in gebruik voor wat anders.
je kunt ipv de timer in de scene ook zeggen dat hij een timer direct aanzet en een nieuwe scene maken die bij het aflopen van de timer groep 2 aanzet.
maargoed dan maak ik weer extra scenes en ik dacht dat dit wellicht slimmer kon.
bij de knop nogmaals indrukken geef je dan aan dat hij de countdown rest zodat deze niet afloopt...
Kost een extra countdown timer en een extra scene... moet toch slimmer kunnen;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
hallo,

moet binnenkort een nieuwe draadloze telefoon hebben voor thuis. is er nog eentje aan te raden of te koppelen met een vera light? :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Laatst online: 31-03 17:53
DRuw schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:46:
ja die heb ik ook in gebruik voor wat anders.
je kunt ipv de timer in de scene ook zeggen dat hij een timer direct aanzet en een nieuwe scene maken die bij het aflopen van de timer groep 2 aanzet.
maargoed dan maak ik weer extra scenes en ik dacht dat dit wellicht slimmer kon.
bij de knop nogmaals indrukken geef je dan aan dat hij de countdown rest zodat deze niet afloopt...
Kost een extra countdown timer en een extra scene... moet toch slimmer kunnen;)?
Globale variabele gebruiken en deze instellen bij aan of uitschakelen (variabele "Scene1" is "Waar" of "Onwaar" of ja/nee, wat je wil)
aan de hand van de waarde dan nadat de counter verstreken is eerst checken of deze nog steeds waar is en dan pas de vertraagde actie uitvoeren.

Voor zover mij bekend helaas geen mogelijkheid om een scene met vertraging te cancelen... als je hier ooit achter komt, ben ik ook heel geïnteresseerd!

[ Voor 8% gewijzigd door BlueFlame op 17-08-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ok, was ff een klusje maar de review van de Vera Edge is klaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F08%2Fvera-edge-review-hd.jpg.axdx

Conclusie:

Deze controller van Vera heeft mij verrast met zijn frisse UI en gemakkelijke functionaliteiten. Het toevoegen van modules is zeer netjes en overzichtelijk geregeld.

De logging is geweldig. Je kunt precies zien waar dingen niet goed gaan. Hier kunnen andere controllers nog wat van leren.

De scene creator zit best goed in elkaar, maar mist de mogelijkheid om wat ingewikkelde zaken te regelen. Voor een beginner zal dit voldoende zijn, maar als je meer wilt zul je echt in de programmeertaal moeten duiken. Dit zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Aan de andere kant zal deze controller voor een gevorderde gebruiker, met wat programmeerervaring, genoeg mogelijkheden bieden.

Wat mij voor de rest opviel is de stabiliteit van de controller. Ik had een paar keer dat ik niet meer kon inloggen en het systeem traag reageerde. Dit mag eigenlijk niet gebeuren.

De ondersteuning van modules/apparaten is goed op orde. Het is fijn om lijst met namen/types te zien. Of er echt 1.200 apparaten ondersteund worden betwijfel ik.

Het is jammer dat er standaard geen alarm en klimaat paneel in de Vera zitten. Dit kun je natuurlijk deels zelf in elkaar zetten, want de onderdelen zijn wel aanwezig. Dit vereist wel wat kennis en inspanning.

Deze controller geeft mij een dubbel gevoel. Aan de ene kant is hij fijn om mee te werken en werkt alles zeer prettig. Aan de andere kant kost het te veel moeite om wat ingewikkelde zaken te regelen. Daarnaast kan de performance wel een issue worden.

+

Ondersteuning voor veel apparaten/modules
Heldere interface
Uitgebreide logging mogelijkheid
Niet cloud based
Modules/apparaten toevoegen zeer gebruiksvriendelijk
Backup mogelijkheid
Prijs

-

Standaard missen er een aantal onderdelen (alarm, klimaat, etc)
Steile leercurve als je ingewikkelde regels/scene's wilt maken
Standaard mogelijkheden voor maken van scene's beperkt

:Y >> Lees verder op: http://www.domotica-blog.nl/post/review-vera-edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
goeie review! leuk!

waar ik nog wat ondersteuning bij zoek is het volgende. Kan iemand helpen mijn service file te reviewen?

ik heb nu dit voor de volgende plugin:
https://apps.mios.com/plugin.php?id=6376
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
<?xml version="1.0"?>
<scpd xmlns="urn:schemas-upnp-org:service-1-0">
    <specVersion>
        <major>1</major>
        <minor>0</minor>
    </specVersion>
    <serviceStateTable>
    <stateVariable sendEvents="no">
      <name>Outputs</name>
      <dataType>number</dataType>
    </stateVariable>
      <name>Inputs</name>
    </stateVariable>
      <name>modelName</name>
      <dataType>string</dataType>
    </stateVariable>
      <name>modelId</name>
    </stateVariable>
      <name>hardware</name>
    </stateVariable>
      <name>firmware</name>
    </stateVariable>
      <name>timeFormat</name>
    </stateVariable>
      <name>appVersion</name>
    </stateVariable>
      <name>RelayIds</name>
    </stateVariable>
      <name>pollingInterval</name>
    </stateVariable>
      <name>lastUpdate</name>
    </stateVariable>
  </serviceStateTable>

<actionList>
    <action>
      <name>SetTarget</name>
      <argumentList>
        <argument>
          <name>target</name>
          <direction>in</direction>
          <relatedStateVariable>target</relatedStateVariable>
        </argument>
      </argumentList>
    </action>
    </actionList>
</scpd>

klopt dit?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Bedankt! Was ook leuk om te maken. Hopelijk binnenkort ook een Fibaro HC2 review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhoogerwerf
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-06 09:30
HeroS schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 08:24:
Ok, was ff een klusje maar de review van de Vera Edge is klaar.

[afbeelding]

Conclusie:

Deze controller van Vera heeft mij verrast met zijn frisse UI en gemakkelijke functionaliteiten. Het toevoegen van modules is zeer netjes en overzichtelijk geregeld.

De logging is geweldig. Je kunt precies zien waar dingen niet goed gaan. Hier kunnen andere controllers nog wat van leren.

De scene creator zit best goed in elkaar, maar mist de mogelijkheid om wat ingewikkelde zaken te regelen. Voor een beginner zal dit voldoende zijn, maar als je meer wilt zul je echt in de programmeertaal moeten duiken. Dit zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Aan de andere kant zal deze controller voor een gevorderde gebruiker, met wat programmeerervaring, genoeg mogelijkheden bieden.

Wat mij voor de rest opviel is de stabiliteit van de controller. Ik had een paar keer dat ik niet meer kon inloggen en het systeem traag reageerde. Dit mag eigenlijk niet gebeuren.

De ondersteuning van modules/apparaten is goed op orde. Het is fijn om lijst met namen/types te zien. Of er echt 1.200 apparaten ondersteund worden betwijfel ik.

Het is jammer dat er standaard geen alarm en klimaat paneel in de Vera zitten. Dit kun je natuurlijk deels zelf in elkaar zetten, want de onderdelen zijn wel aanwezig. Dit vereist wel wat kennis en inspanning.

Deze controller geeft mij een dubbel gevoel. Aan de ene kant is hij fijn om mee te werken en werkt alles zeer prettig. Aan de andere kant kost het te veel moeite om wat ingewikkelde zaken te regelen. Daarnaast kan de performance wel een issue worden.

+

Ondersteuning voor veel apparaten/modules
Heldere interface
Uitgebreide logging mogelijkheid
Niet cloud based
Modules/apparaten toevoegen zeer gebruiksvriendelijk
Backup mogelijkheid
Prijs

-

Standaard missen er een aantal onderdelen (alarm, klimaat, etc)
Steile leercurve als je ingewikkelde regels/scene's wilt maken
Standaard mogelijkheden voor maken van scene's beperkt

:Y >> Lees verder op: http://www.domotica-blog.nl/post/review-vera-edge
Leuke review! ik ben me aan het oriënteren op een z-wave systeem, ik heb nu nog homewizard. Ik zou graag het systeem gebruiken voor schakelingen, scenes en als een "alarmsysteem". Ik heb al veel gelezen over diverse systemen maar nog niet eruit welke het best bij mij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
ff opmerkingetje: je kunt beter de app van imperihome gebruiken, werkt veel ebter dan de (trage) vera app.

Dat je je onkyo neit werkend hebt gekregen klopt. de app wordt al een tijd niet meer ondersteund en in UI7 is hij nooit goed werkend geweest, althans, hij doet het wel maar het ding geeft aan je versterker niet te kunnen vinden (ook niet na je IP adres goed bij je settings te hebben gezet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX
  • Laatst online: 13-06 17:35

TrafeX

Tuned for life!

De vernieuwde Vera Android app werkt wel erg goed (was tijd ook)!
Met de laatste update is de laadtijd enorm verbeterd, merk dat ik nu vaker de app gebruik dan de website die ik altijd in een Chrome tab open heb staan.
Ook Geofencing werkt prima en is redelijk accuraat. Vermoed dat de daar nu de Google Geofencing API voor gebruik wordt waardoor je ook weinig van het batterij verbruik merkt.
Enig nadeel is nog dat niet alle devices ondersteund worden die middels plugins toegevoegd worden, maar dat is de volgende stap waar ze aan werken. De app is nu bij mij iig zeer stabiel!

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
moet zeggen dat ik vaak mailtjes krijg van homewizard met leuke nieuwe features. ziet er altijd gelikt uit. maar het blijft 1-weg-communicatie.

[ Voor 8% gewijzigd door fabstar81 op 25-08-2015 21:36 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
TrafeX schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 19:24:
De vernieuwde Vera Android app werkt wel erg goed (was tijd ook)!
Met de laatste update is de laadtijd enorm verbeterd, merk dat ik nu vaker de app gebruik dan de website die ik altijd in een Chrome tab open heb staan.
Ook Geofencing werkt prima en is redelijk accuraat. Vermoed dat de daar nu de Google Geofencing API voor gebruik wordt waardoor je ook weinig van het batterij verbruik merkt.
Enig nadeel is nog dat niet alle devices ondersteund worden die middels plugins toegevoegd worden, maar dat is de volgende stap waar ze aan werken. De app is nu bij mij iig zeer stabiel!
welke app gebruik je dan voor dat geofencing?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

fabstar81 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:37:
[...]

welke app gebruik je dan voor dat geofencing?
Als ik zijn post zo lees, dan gebruikt hij de GetVera App?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX
  • Laatst online: 13-06 17:35

TrafeX

Tuned for life!

Freemann schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:48:
[...]

Als ik zijn post zo lees, dan gebruikt hij de GetVera App?
Klopt! Wel de Android versie, die is de afgelopen tijd helemaal opnieuw gebouwd.
De IOS versie staat op de planning om ook opnieuw te bouwen.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
link? kan hem niet vinden in de store. overigens gebruik ik ook al tijden imperihome. de paid edition wel te verstaan. niet dat ik de extra features veel gebruik... :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

fabstar81 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:56:
link? kan hem niet vinden in de store. overigens gebruik ik ook al tijden imperihome. de paid edition wel te verstaan. niet dat ik de extra features veel gebruik... :+
Android versie kun je hier vinden:
Google Play: VeraMobile™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
aaaah, vandaar. ik moest de legacy gebruiken vanwege UI5.
ik begrijp hieruit dat in de UI7 versie dus geofencing zit? nu gebruik ik vooral vaste wifi ipadressen om te bepalen of 1 van ons thuis is. echter, vanwege het slechte wifi modem van ziggo vervalt de connectie nog wel eens en is dus zo betrouwbaar als niente.

misschien toch eens overstappen op UI7....hoewel daar volgens mij de RFXcom module weer niet tegen kan. zucht...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
fabstar81 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:25:
aaaah, vandaar. ik moest de legacy gebruiken vanwege UI5.
ik begrijp hieruit dat in de UI7 versie dus geofencing zit? nu gebruik ik vooral vaste wifi ipadressen om te bepalen of 1 van ons thuis is. echter, vanwege het slechte wifi modem van ziggo vervalt de connectie nog wel eens en is dus zo betrouwbaar als niente.

misschien toch eens overstappen op UI7....hoewel daar volgens mij de RFXcom module weer niet tegen kan. zucht...
Verwacht geen wonderen van geofencing in de app. Ik heb het zelf ook aan staan, met een diameter van 200m en toch af en toe vertrek ik uit huis zonder te bewegen ;) Zal komen doordat ik tussen 2 netwerkmasten van mobiel inzit waardoor de locatie af en toe zwalkt.
De RFXLAN wordt door de dev van de plugin niet meer onderhouden, heb je de RFX433(e) van andere dev die doet het prima.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb de RFXCOMe. doet die dan prima onder UI7?
misschien dat ik dan eens overstap.
heb een vera light, doet ie het daar goed op? heb niet al te veel goede verhalen gehoord over UI7, maar die zijn inmiddels al weer van een jaar geleden of zo.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 16:11

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Ben nieuw op het gebied van domotica en heb intussen met de Vera Edge mijn eerste stapjes gezet. Eerst eenvoudig: tussenstekkers toevoegen en bedienen wat uitstekend werkt.

Nu heb ik een iets grotere uitdaging: ik heb een "Everspring HAC01, 1 kanaal draadloze Z-Wave Sensor" toegevoegd. Deze is aangesloten op een normale aan/uit wipschakelaar.

Nu wil ik met die lichtschakelaar meerdere lichtpunten tegelijkertijd aan/uit kunnen zetten. Ik heb een scene gemaakt waarbij al het licht aan gaat. Dat werkt. Maar hoe krijg ik het voor elkaar om de verlichting weer uit te zetten met dezelfde knop? Dit moet toch mogelijk zijn of heb ik de verkeerde sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

buzzlightyear schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:39:

Nu wil ik met die lichtschakelaar meerdere lichtpunten tegelijkertijd aan/uit kunnen zetten. Ik heb een scene gemaakt waarbij al het licht aan gaat. Dat werkt. Maar hoe krijg ik het voor elkaar om de verlichting weer uit te zetten met dezelfde knop? Dit moet toch mogelijk zijn of heb ik de verkeerde sensor?
Je kunt toch een scene maken op basis van de "UIT" van de everspring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
fabstar81 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:21:
ik heb de RFXCOMe. doet die dan prima onder UI7?
misschien dat ik dan eens overstap.
heb een vera light, doet ie het daar goed op? heb niet al te veel goede verhalen gehoord over UI7, maar die zijn inmiddels al weer van een jaar geleden of zo.
RFX433 en RFX433e doen het goed, ik heb de laatste op UI7 in gebruik. Voor de duidelijkheid, dit is dus de USB-versie en niet de LAN-versie.
UI7 bevalt, alleen is de laatste release(7.0.10) door aanpassing firmware Zwave chip wat minder(sigmatek is ook niet goed in firmware zo blijkt. 7.0.9 werkt bij mij prima.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Je kunt toch een scene maken op basis van de "UIT" van de everspring?
Ongetwijfeld maar ik ben een newbie... Hoe koppel ik dit aan de schakelaar? Ik krijg het licht wel aan met de schakelaar maar weet niet hoe ik het uit moet krijgen met dezelfde schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://community.zipato.com/public/temp/da54a13fd125870fa3af5e3b9c757a09.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Loekie schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:02:
[...]

RFX433 en RFX433e doen het goed, ik heb de laatste op UI7 in gebruik. Voor de duidelijkheid, dit is dus de USB-versie en niet de LAN-versie.
UI7 bevalt, alleen is de laatste release(7.0.10) door aanpassing firmware Zwave chip wat minder(sigmatek is ook niet goed in firmware zo blijkt. 7.0.9 werkt bij mij prima.
ik heb gelukkig de USB versie. dus die zou dan goed moeten werken. wel erg huiverig voor de overstap. heb net alles geprogrammeerd en neem toch aan dat ik alle modules opnieuw moet koppelen? of neemt ie het zwave netwerk over van de oude installatie?

niet zoveel zin om alles weer opnieuw te koppelen. grrrr

om het maar niet te hebben over de compatibility met de modules. of zit dat wel goed?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Dank voor de reactie HeroS. Het kwartje is helaas nog niet gevallen...

Bij Step 1 selecteer ik de schakelaar als trigger.
Dan geef ik aan "A scene is activated"
Bij Step 2 geef ik aan dat ik twee tussenstekkers AAN wil zetten.
Bij Step 3 ken ik de kamer toe

Het resultaat van bovenstaande is dat alle lampen aan gaan.

De bovenstaande stappen heb ik doorlopen om een scene aan te maken waarbij alle tussenstekker UIT worden gezet. Ik heb dus twee scenes.

Als ik de schakelaar klik dan gaat alles AAN. Als ik de schakelaar nog een keer klik dan gebeurd er niets.

Ik denk dat ik het begrip scenes nog niet helemaal goed begrijp. Ik hoop dat je het kwartje bij mij aan het vallen kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

buzzlightyear schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:47:
Dank voor de reactie HeroS. Het kwartje is helaas nog niet gevallen...

Bij Step 2 geef ik aan dat ik twee tussenstekkers AAN wil zetten.

De bovenstaande stappen heb ik doorlopen om een scene aan te maken waarbij alle tussenstekker UIT worden gezet. Ik heb dus twee scenes.

Als ik de schakelaar klik dan gaat alles AAN. Als ik de schakelaar nog een keer klik dan gebeurd er niets.

Ik denk dat ik het begrip scenes nog niet helemaal goed begrijp. Ik hoop dat je het kwartje bij mij aan het vallen kan krijgen
Het lijkt er meer op dat het "uit" signaal niet goed door komt. Stuur eens gewoon een email ofzo op de uit dus en kijken in de logs wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Stuur eens gewoon een email ofzo op de uit..
Zou wel willen maar zit nog in de studiefase, dus geen idee hoe ik iets op de uit moet sturen. Ik denk dat ik iets verkeerd doe met de scenes.

Alles aanzetten gaan prima. Maar voor het uitzetten moet ik dan de schakelaar weer als trigger gebruiken? Als ik dat doe dan weet ie volgens mij niet of die aan of uit moet gaan?

Of heb ik wellicht een verkeerde sensor gekocht?

[ Voor 6% gewijzigd door buzzlightyear op 28-08-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 15:29
Iemand enig idee of er voor Vera ook iets in de trend van een RSS plugin bestaat?

Wat ik graag zou willen is als mijn P2000 pager afgaat dat de verlichting onder het bed, overloop, badkamer en gang automatisch aangaat op max dim. Zodat ik snel met net voldoende licht mij kan aankleden en de voordeur kan uitrennen?

Koppeling pager met vera is niet te doen(zou een extra pager moeten kopen). Beter is om het via een p2000 website te regelen met rss feed. https://www.alarmeringdroid.nl/rssbuilder als voorbeeld.

Enig idee of dit bestaat of "eenvoudig" te maken is? Ik heb al gegoogled op vera en rss maar kom weinig nuttigs tegen.
ThinkPadd schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 22:24:
RSS kan ook wel. Zelf een (PHP) scriptje schrijven wat de RSS feed 'bekijkt'. Nieuwe melding die aan filter voldoet? > Roep Domoticz virtuele schakelaar aan (via JSON URL).

En dan in Domoticz een event maken 'IF virtuele_switch_1234 = On THEN alle_lampen_aan'
Heb ik wel gevonden maar geen idee hoe ik php kan laten draaien op een vera

[ Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 28-08-2015 13:49 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
en de vera is het enige wat je aan webservice heb draaien in je netwerk? tweaker freemann heeft enkele scripts om php uit te lezen volgens mij van een andere lokaal gehoste site. die leest hij op de e.o.a. manier weer in, in vera.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb een NAS welke een webserver heeft, hier draaien alleen lokale admin pagina's op(qnap/transmission/DAL) dus die zou zo nog wat kunnen draaien.
Ik denk dat ik iets met JSON oid zal moeten, deze een RSS om de 10 sec binnen laten halen. Vervolgens bepaald de virtuele switch op basis van de JSON of hij op aan springt -->start scene lampen max dim -->uit na 5 minuten.

[ Voor 21% gewijzigd door Appie Heijn op 28-08-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
iemand die ook de regel code weet om scenes vanuit code aan te schoppen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03
Scene runnen via html
code:
1
http://192.168.1.41:49451/data_request?id=lu_action&output_format=xml&serviceId=urn:micasaverde-com:serviceId:HomeAutomationGateway1&action=RunScene&SceneNum=6

Gebruikte is destijds voor het aansturen van een scene op mijn Vera2 (dmv html)
Maar hierin staan wel de juiste lua termen vermeld ;)

apparaat aansturen:
code:
1
http://192.168.1.41:3480/data_request?id=action&DeviceNum=11&serviceId=urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1&action=SetTarget&newTargetValue=1

Zoals gezegd voor gebruik in lua moet je het iets aanpassen.
Bij gebruik in html moet je wel opletten dat je de poort nummers niet door elkaar haalt.

[ Voor 36% gewijzigd door The-Source op 28-08-2015 23:36 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dat zal een luup.inet.wget worden denk ik dan?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dat kan maar is zeer omslachtig want met de luup.callaction ( uit mijn hoofd gezegd, heb al een tijd geen vera meer) zou je de tekst vanaf de serviceid kunnen gebruiken. Ben eens een kijkje op het mcv forum daar staat het zeker tussen. Gebruik bv RunScene als zoektekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
bedankt voor de tip, het schijnt deze code te zijn:

code:
1
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:HomeAutomationGateway1","RunScene",{ SceneNum = scnnum },0)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
fabstar81 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:46:
[...]

ik heb gelukkig de USB versie. dus die zou dan goed moeten werken. wel erg huiverig voor de overstap. heb net alles geprogrammeerd en neem toch aan dat ik alle modules opnieuw moet koppelen? of neemt ie het zwave netwerk over van de oude installatie?

niet zoveel zin om alles weer opnieuw te koppelen. grrrr

om het maar niet te hebben over de compatibility met de modules. of zit dat wel goed?
Hij neemt gewoon bestaand netwerk mee, dat hoeft geen probleem te zijn. Ik maak altijd backup net voor en na upgrade, dan kan je terug naar vorige release of zelfs UI5. Persoonlijk zou ik op dit moment kiezen voor de 7.0.9 release, 7.0.10 is naar berluid wat buggy.
Compatibility met modules ervaar ik als beter(zwave.me modules die nu goed met scene-support werken bijv.) en UI7 is het platform dat verder ontwikkeld wordt, dus nieuwe modules kunnen op UI5 wel eens niet meer gaan werken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
bij mij werkt het prima op UI7 behalve de fibaro binaiy sensor en die philio 4-in-1..
rest werkt goed en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Appie Heijn schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:42:
Iemand enig idee of er voor Vera ook iets in de trend van een RSS plugin bestaat?

Wat ik graag zou willen is als mijn P2000 pager afgaat dat de verlichting onder het bed, overloop, badkamer en gang automatisch aangaat op max dim. Zodat ik snel met net voldoende licht mij kan aankleden en de voordeur kan uitrennen?

Koppeling pager met vera is niet te doen(zou een extra pager moeten kopen). Beter is om het via een p2000 website te regelen met rss feed. https://www.alarmeringdroid.nl/rssbuilder als voorbeeld.

Enig idee of dit bestaat of "eenvoudig" te maken is? Ik heb al gegoogled op vera en rss maar kom weinig nuttigs tegen.

[...]

Heb ik wel gevonden maar geen idee hoe ik php kan laten draaien op een vera
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
DRuw schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:22:
bij mij werkt het prima op UI7 behalve de fibaro binaiy sensor en die philio 4-in-1..
rest werkt goed en stabiel.
MCV heeft me ooit eens een mail gestuurd dat die philio 4-in-1 nou juist wel zou moeten werken onder UI7, toen ik mailde dat die het onder UI5 niet deed :'(

anyways...heb zelf een plugin overgenomen voor het aansturen van een robotics ethernet relay board en ik heb geen idee of die werkt onder UI7. dat zou jammer zijn als die niet meer werkt :|

iemand die toevallig zo een board heeft en onder UI7 deze plugin wilt testen? zal het ook op forum van MCV vragen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

fabstar81 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:48:
[...]

MCV heeft me ooit eens een mail gestuurd dat die philio 4-in-1 nou juist wel zou moeten werken onder UI7, toen ik mailde dat die het onder UI5 niet deed :'(
Ik ben net mijn review van de Zipato/Philio 4in1 aan het afronden met de Vera. En kan bevestigen dat hij prima werkt op de Vera Edge/UI7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
maar heeft hij ook echt 4 sensors? want onder UI5 toont ie er dus maar 3. :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
hmmm, toch eens opnieuw ex- en includen.
in de tussentijd ook 3x de fw bijgewerkt volgens mij dus wellicht dat hij nu wel werkt...

edit, ik heb overigens wel een Vera3 maar dat zou niet uit moeten maken :+

[ Voor 22% gewijzigd door DRuw op 31-08-2015 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Zie hier het bewijs dat die werkt :)

http://www.domotica-blog....ultisensor-quad-vera-edge

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F08%2Fzipato-multisensor-quad-review-hd.jpg.axdx

Conclusie:
Ik heb deze sensor al ruim 1 jaar hangen en hij is zeer betrouwbaar. Tot op heden nog geen valse of ontbrekende meldingen gehad. Hij is ook zeer zuinig met de batterij, deze heb ik tot op heden nog niet hoeven vervangen. De verschillende plak strips zijn een handige extra. Qua uiterlijk is hij niet zo mooi, dat had wel wat slanker gekund.

+
Prijs
Bewegings-, temperatuur-, deur- en lichtsensor.
Toevoegen gaat snel en goed

-
Formaat
Geen z-wave +

ps: Er komen nog meer reviews van modules met de Vera Edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
De philio is wel plus... Vanwaar de zipato niet dan? Oude chip in gegooit of oude productie opgekocht ofzo?
Ik vind zelf overigens het formaat juist meevallen. Ik dacht dat hij groter was voor ik hem kocht een zeker voor de functies die het ding bied (de extra deursensor) maakt hem best een mooi product imho..

Kleine edit: in je review maak je een scène maar dat is op deze manier heb conditionele scène die kijkt naar de deur EN licht volgens mij. Lijkt wel zo in de tekst maar volgens mij heb je daar een aparte app voor nodig of Lua.... Toch?

[ Voor 27% gewijzigd door DRuw op 01-09-2015 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Weet iemand waar de "heal" functie zit in UI7
Hier mee kon/kun je je z-wave netwerk testen, bij bereik problemen was dit 9 van de 10x de oplossing. Ik kan hem alleen niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

DRuw schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:41:
De philio is wel plus... Vanwaar de zipato niet dan? Oude chip in gegooit of oude productie opgekocht ofzo?
Ik vind zelf overigens het formaat juist meevallen. Ik dacht dat hij groter was voor ik hem kocht een zeker voor de functies die het ding bied (de extra deursensor) maakt hem best een mooi product imho..
Goed punt, zal nogeens extra onderzoek doen of hij nu wel of niet plus is. Want zag gisteren dat er een sticker op de achterkant zit met plus maar op de doos weer niet en volgens de website van sigma ook weer niet.
Kleine edit: in je review maak je een scène maar dat is op deze manier heb conditionele scène die kijkt naar de deur EN licht volgens mij. Lijkt wel zo in de tekst maar volgens mij heb je daar een aparte app voor nodig of Lua.... Toch?
Dat viel mij ook al op inderdaad. Maar volgens mij moet dit gewoon werken Zal er nog eens uitgebreider naar kijken. Voor mij is de Vera ook nog even zoeken naar wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Appie Heijn schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 10:14:
Weet iemand waar de "heal" functie zit in UI7
Hier mee kon/kun je je z-wave netwerk testen, bij bereik problemen was dit 9 van de 10x de oplossing. Ik kan hem alleen niet meer vinden.
Als je de allerlaatste firmware hebt(7.0.10) zit dat er niet meer in. Vanwege laatste Z-wave firmware is dat er uitgehaald omdat die versie de healing functie niet meer ondersteund, dat is iig de officiële lezing.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 09:30

Ik had het na ongeveer 4maanden met de support van vera heen en weer gemailt te hebben een beetje opgegeven met de nieuwe (plus versie) Philio 3in1 en 4in1. achter afgelopen weekend toch maar weer is geprobeerd na een firmware update. hij lijkt nu goed te werken. ik kan alleen nog niks zeggen over de betrouwbaarheid. Tot nu toe lijkt hij een beetje na te ijlen/soms niet te triggeren maar dat kan ook aan een trage vera lite liggen (trager dan vroeger met alles).

Ik had nog wat oude Philio sensoren en die zijn nu alleen aardig corrupt geraakt verschillende child devices spontaan aangemaakt die ik niet weg krijg. van het weekend maar is helemaal excluden en scenes opnieuw aanmaken. Daarnaast lijkt de lux en % waarde van de licht sensor aardig door elkaar gegooid te zijn. Iemand anders hier ook last van? |:(

andere vraag:
ik heb lange tijd zowel de RFXcom als een USB stick voor datamine aangesloten gehad op mijn vera lite.
echter wordt de RFXcom sinds kort niet meer herkend. de USB stick werkt nog wel gewoon prima. als ik de RFXcom direct in de vera stop wordt hij wel goed herkend.
Ik vermoed dat er iets mis is met de powered USB hub echter lijkt die ook nog te werken. USB stick werkt wel en als ik de power er uit haal blijft het lampje van de USB stick gewoon aan. Als ik omgekeert de usb kabel uit de vera haal maar de power kabel aangesloten laat blijft het lampje van de USB stick ook nog aan (lijkt dus nog wel power te krijgen). De RFXcom geeft een heel zwak lampje als ik deze in de hub stop (lampje is veel feller als ik hem in de vera stop). uiteraard verschillende usb poorten geprobeerd op de hub en verwisselt met de USB stick. helaas heb ik geen andere powered USB hub om te testen.
iemand een idee waar het aan kan liggen? geeft de USB hub toch te weinig power?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Jahaa! schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 16:16:
geeft de USB hub toch te weinig power?
Als ik lees wat je allemaal geprobeerd hebt... ja, check ff je voeding van je hub...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 09:30
DRuw schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 16:21:
[...]

Als ik lees wat je allemaal geprobeerd hebt... ja, check ff je voeding van je hub...
Was inderdaad de hub. all fixed.

Met betrekking tot de Philio 3in1 en 4in1 (zwave plus versie):
Alles werkt goed en redelijk betrouwbaar. Enigste wat ik heb moeten doen is parameter 7 naar 22 zetten anders krijg je geen motion of window/door 'triped' door. Temperatuur is iets aan de hoge kant. Daarnaast is de licht sensor waarde ook niet correct maar wel mee te werken. 10 LUX overdag en 2 LUX savonds met een lamp aan 8)7 .

enigste nadeel vind ik dat de motion sensor pas na 24sec weer gaat opletten. Weet iemand een motion sensor die korter ingesteld kan worden, fibaro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:02
Bij de Fibaro is dat mogelijk.

Iemand goede ervaringen met de support van Vera? Ik begin ondertussen een sik van het product te krijgen. Ik heb errors die ik niet weg krijg, GeoFencing werkt niet met de Apple App. Heb het gevoel dat ik te maken heb met een miskoop.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

DiedX schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:03:
Bij de Fibaro is dat mogelijk.

Iemand goede ervaringen met de support van Vera? Ik begin ondertussen een sik van het product te krijgen. Ik heb errors die ik niet weg krijg, GeoFencing werkt niet met de Apple App. Heb het gevoel dat ik te maken heb met een miskoop.
Welke Vera heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Sorry, de Vera Edge. Laatste firmware.

Ik heb een radiatorknop gehad die niet meer lekker werkte op de radio. Heb deze verwijderd door de knop te deleten uit vera.

De error dat 'a device not respond' krijg ik niet weg, zelfs als alle logs verwijderd zijn.

GeoFencing werkt niet, terwijl ik volgens mij alle items (vera ingesteld dat GeoFencing aan staat, en dat hij moet reageren als beide huiseigenaren weg zijn && iPhones dat ze binnen 100 meter rapporteren) ingesteld zijn. Ik vermoed dat dat aan de App ligt: ik zag vanavond dat je een notify kon krijgen bij GeoFencing, maar mijn iPhone doet er niets mee..

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Kun je niet een backup terug zetten en dan die radiatorknop niet deleten maar unpairen?

GeoFencing geen ervaring mee. Ik gebruik deze methode op de Zipabox:
http://www.domotica-blog....ie-tracking-automateitapp

Dan heb je veel meer controle over je positie. Zou ook op de Vera moeten kunnen als je een virtuele meter kunt aanmaken (is volgens mij een plugin voor).

• DiedX
HeroS schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:45:
Kun je niet een backup terug zetten en dan die radiatorknop niet deleten maar unpairen?
Zal eens kijken hoe ver die backup terug gaat. Op zich een interessante denkwijze :)

De geofencing zal ik eens naar kijken. Ik heb alleen geen Zipabox, maar wellicht werkt eea wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:07
Voor wie een Sonos systeem heeft: Er is een upgrade van de app voor Vera beschikbaar waardoor Text-To-Speech (TTS) weer werkt.
Mooi om een tekst via je sonos te laten uitspreken voor als bijvoorbeeld de gordijnen dichtgaan :)

• buzzlightyear

buzzlightyear

Is er wellicht iemand die mij kan helpen met een probleem dat ik heb om iets heel eenvoudigs voor elkaar te krijgen (zie mijn vraag enige posts terug) ? Ik kom er niet uit... Hellup

[iupdate 7 okt: iemand?]

[ Voor 7% gewijzigd door buzzlightyear op 07-10-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
buzzlightyear schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:48:
Is er wellicht iemand die mij kan helpen met een probleem dat ik heb om iets heel eenvoudigs voor elkaar te krijgen (zie mijn vraag enige posts terug) ? Ik kom er niet uit... Hellup

[iupdate 7 okt: iemand?]
wat is precies je wens? heb eens terug gelezen maar zag verschillende vragen en verschillende antwoorden. weet niet wat er nu nog precies je vraag is :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 17-02-2024
Ik zit hier ook met iets geks:

Ik heb een vera lite in samenwerking met Fibaro binaire sensor met 4 temp sensoren.
2 sensoren leest hij structureel niet uit. Als ik unpair en pair doet hij het weer (soms een dag soms paar dagen net 15 min) en dan weer niks....

Is fibaire binaire sensor met 4 temp sensoren niet compatibel met vera?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 16:12
Jawel hoor de binaire sensor van Fibaro werkt met de Lite en de Edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Hangt wel van je fw af... Ik heb weken gezeur gehad met mijn vera3 en de Binary sensor.
Nu op domoticz maar heb begrepen dat het met de recentere fw weer werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
The-Source schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 17:52:
[...]

Ipv de scene 41 via luup zich zelf aan laten roepen (dus een loop creëren ) zou je dus return true moeten gebruiken om naar je devices actie toe te gaan.
Wat je eigenlijk zou moeten doen is gewoon is via countdown plugin het volgende
deur sensor triggert.
In deze scene stuur je lamp aan (met eventueel voorwaarde dat het wel donker moet zijn)
En de countdown plugin welke op 5 minuten is ingesteld, activeer je dmv de restart functie OF start functie. Verschil is dat restart na meermaals openen pas 5 minuten NA de laatste activering afloopt.
Nu maak je een scene aan om de verlichting uit te zetten,
Hier zet je als triggert de countdown plugin.
DMV luup voor je controle uit of het voor 23uur is. Als dat het geval is gewoon return false.
Is het na 23uur dan return true en via devices tab je lamp uit zetten.

Zo simpel is het eigenlijk.
ik probeer met LuuP die 23 uur te timen, maar lukt niet. heb deze code uit de handleiding samengesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
local hour = os.date("%H")
if (luup.is_night()) then
    if ((hour > 17) and (hour < 23)) then
        return false
        else return true
    end
else return false
end

werkt alleen voor geen meter. :(

wat doe ik fout?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Basis cursus programmeren ;)
Je kan dus volgende doen:
code:
1
2
3
4
5
if (luup.is_night()) and (hour >17) and (hour<23)) then 
  return true
else
  return false
end

En als je dat dus via de developer code test optie gooit zul je nu nog return false krijgen maar na 18:50 zou het true moeten worden.
Aangezien ik al lang geen luup/lua heb gedaan kan het zijn dat je de 1e ( en laatste ) misschien ook wel weg kunt laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik zit met een vaag verschijnsel.
Ik heb 2x een Fibaro Dimmer FGD-211 (zelfde versie V2.2)
Beide ook dezelfde firmware.

Op de babykamer werkt het correct met 2e puls knop op S2
Echter krijg ik nu de nieuwe module niet zo geconfigureerd zoals ik dat op de babykamer voor elkaar kreeg. Ik wil namelijk de s2 ingang ook met een puls schakelaar aan kunnen sturen(scene controler).

Wat maar niet te voorschijn komt:
  • sl_SceneActivated
  • LastSceneID
  • LastSceneTime
Deze waarden zouden naar voren moeten komen wanneer je parameter 41 op 1(dec) zet. De parameters zijn voor beide modules hetzelfde.

Iemand enig idee?

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 13-10-2015 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
The-Source schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:19:
code:
1
2
3
4
5
  return true
else
  return false
end

En als je dat dus via de developer code test optie gooit zul je nu nog return false krijgen maar na 18:50 zou het true moeten worden.
Aangezien ik al lang geen luup/lua heb gedaan kan het zijn dat je de 1e ( en laatste ) misschien ook wel weg kunt laten.
omdat je de true en false hebt omgedraaid heb ik de gt en lt tekens ook omgedraaid. vanavond testen met de schuurdeur, want de developer test optie doet niks op mijn vera :(

erg vervelend...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
fabstar81 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 08:15:
[...]

omdat je de true en false hebt omgedraaid heb ik de gt en lt tekens ook omgedraaid. vanavond testen met de schuurdeur, want de developer test optie doet niks op mijn vera :(

erg vervelend...
Lijkt mij niet dat zoals je code was dat er bij donker situatie de scène true moet zijn behalve wanneer het tussen 17 en 23 uur is. Nu is het true wanneer het tussen 17&23 is en daar buiten om niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

fabstar81 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:20:
[...]

wat is precies je wens? heb eens terug gelezen maar zag verschillende vragen en verschillende antwoorden. weet niet wat er nu nog precies je vraag is :)
Mijn wens is dat ik met een wandschakelaar drie wall plugs aan en uit kan zetten. Oftewel net zoals een normale wandschakelaar met een lichtpunt.

Wat heb ik:
Vera edge controller
1x wandschakelaar (gewoon een normale wipschakelaar, deze is niet verbonden met een lichtpunt)
1x Everspring HAC01, 1 kanaal draadloze Z-Wave Sensor (deze is met twee draden verbonden aan de wipschakelaar en met andere twee aan de 230V fase en nul)
3x Fibaro wall plug

Wat ik doe is het volgende:
Bij Step 2 geef ik aan dat ik drie tussenstekkers AAN wil zetten.

Ik begrijp echter niet hoe ik moet programmeren om alles weer uit te zetten met dezelfde schakelaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
The-Source schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:46:
[...]

Lijkt mij niet dat zoals je code was dat er bij donker situatie de scène true moet zijn behalve wanneer het tussen 17 en 23 uur is. Nu is het true wanneer het tussen 17&23 is en daar buiten om niet
het is nu dit met omgekeerde gt en lt. even kijken of je gelijk hebt:
code:
1
2
3
4
5
6
if (luup.is_night() and (hour < 17) and (hour > 23)) then 
  return true
else
  return false
end

ik lees hem als volgt: als het donker is, en voor 17 uur en na 23 uur dan licht aan, anders niet.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
buzzlightyear schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:26:
[...]

Mijn wens is dat ik met een wandschakelaar drie wall plugs aan en uit kan zetten. Oftewel net zoals een normale wandschakelaar met een lichtpunt.

Wat heb ik:
Vera edge controller
1x wandschakelaar (gewoon een normale wipschakelaar, deze is niet verbonden met een lichtpunt)
1x Everspring HAC01, 1 kanaal draadloze Z-Wave Sensor (deze is met twee draden verbonden aan de wipschakelaar en met andere twee aan de 230V fase en nul)
3x Fibaro wall plug

Wat ik doe is het volgende:
Bij Step 2 geef ik aan dat ik drie tussenstekkers AAN wil zetten.

Ik begrijp echter niet hoe ik moet programmeren om alles weer uit te zetten met dezelfde schakelaar....
ik denk dat je fout gaat bij step 1, waar je zegt dat een scene activated is. ik heb geen edge, maar hoe ik het in de lite zou programmeren (en lees maar eens hoe goed ik daarin ben :+ ) :
1: devices die geschakeld moeten worden, dus de 3 wall plugs
2: trigger = de wandschakelaar die aangaat

en andere scene:
1: devices die geschakeld moeten worden, dus de 3 wall plugs
2: trigger = de wandschakelaar die uitgaat

kamer, whatever. die is optioneel. ik heb een kamer "_scenes" gemaakt waar scenes die ik zelf actief wil gebruiken in zitten.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

trigger = de wandschakelaar die aangaat
en andere scene:
2: trigger = de wandschakelaar die uitgaat
Daar gaat het volgens mij mis. Hoe weet de Vera Edge of die Everspring nu "aan" of "uit" is? De eerste scene gaat prima maar hoe trigger ik met dezelfde switch de andere scene? Kan eventueel wel een screenshotje samenstellen als dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoellie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01-2023
Als ik jou was zou ik het niet met scènes doen, maar met associaties. Check de handleiding van je Everspring schakelaar om te zien hoe dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 16:12
Of een PLEG gebruiken. Die kan dit prima oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
fabstar81 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:19:
[...]

het is nu dit met omgekeerde gt en lt. even kijken of je gelijk hebt:
code:
1
2
3
4
5
6
if (luup.is_night() and (hour < 17) and (hour > 23)) then 
  return true
else
  return false
end

ik lees hem als volgt: als het donker is, en voor 17 uur en na 23 uur dan licht aan, anders niet.
En dat zal elke keer false hebben gegeven als het goed is :P tenzij je het na 23:00 gaat testen ;)
Daarom moet je gewoon luup code testen in develop menu dan krijg je gelijk antwoord. En met print functie (even uit mijn hoofd) kun je ook output weergeven van. Output van regel 2 en zo gewoon meerdere keren toepassen zodat je precies kunt volgen welke stappen je script neemt. Maar dat is allemaal via mcv wel terug te vinden.
Maar persoonlijk denk ik dat je de basis if then else eens goed moet doornemen voordat je een voorbeeld gaat editten. En dat gezegd hou ik dit probleem ook verder voor gezien.

in de edit zijn ook () verwijderd wat misschien de functionaliteit niet beïnvloed maar zo blijf je bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Appie Heijn schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:12:
Ik zit met een vaag verschijnsel.
Ik heb 2x een Fibaro Dimmer FGD-211 (zelfde versie V2.2)
Beide ook dezelfde firmware.

Op de babykamer werkt het correct met 2e puls knop op S2
Echter krijg ik nu de nieuwe module niet zo geconfigureerd zoals ik dat op de babykamer voor elkaar kreeg. Ik wil namelijk de s2 ingang ook met een puls schakelaar aan kunnen sturen(scene controler).

Wat maar niet te voorschijn komt:
  • sl_SceneActivated
  • LastSceneID
  • LastSceneTime
Niemand?
Deze waarden zouden naar voren moeten komen wanneer je parameter 41 op 1(dec) zet. De parameters zijn voor beide modules hetzelfde.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
The-Source schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:54:
[...]

En dat zal elke keer false hebben gegeven als het goed is :P tenzij je het na 23:00 gaat testen ;)
Het statement >23 uur zal nooit plaatsvinden... Na 23:59 wordt het 00:00...

Het lijkt met beter om het statement aan te passen naar >22 Dan zal hij na 22:59 schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ja en daarom was ik z'n probleem oplossing een beetje zat aangezien hij eerst zelf gaat aanpassen ipv voorbeeld doet testen en resultaat posten. Want op die manier blijf je bezig en helemaal als de aanpassing die gedaan wordt ook dusdanig is dat het niet kan gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:00
Ik heb een situatie waar ik niet uit kom. De "Door/window" sensor moet wanneer de deur open gaat de verlichting in de hal aanzetten en na 2 minuten weer uitschakelen. Wel zijn er twee voorwaardelijkheden:

• Het moet natuurlijk wel donker zijn, daarvoor gebruik ik de Day/Night app
• De lamp moet niet al aan staan, want dan schakelt de lamp na 2 minuten weer uit. De lamp zal vast met een reden aangezet zijn ;)

Op het Vera forum heb ik wat Luup code gevonden en volgens mij moet het zo werken. Echter gaat de lamp ook uit als de verlichting al aan staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
local function checkNacht()
    local dID = 45           -- Device ID of your DayTime plugin
    local allow = false       -- true runs scene during daytime, false runs it at night
    local status = luup.variable_get("urn:rts-services-com:serviceId:DayTime","Status",dID)
    return ((status == "1") == allow)
end

local function checkLampalaan()
    local dID = 25           -- Device ID of your Z-Wave Switch
    local allow = false       -- true runs scene if switch is on, false blocks it
    local status = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","Status",dID)
    return ((status == "1") == allow)
end

return checkNacht() and checkLampalaan()

Wat vervolgens gebeurt is dat de schakelaar voor de hal weer als _aplliance module wordt weergegeven en ik de scene opnieuw moet instellen. Het deviceid schuift dan ook een nummertje op en de scene moet wederom aangepast worden. Het is net als het 2e deel van de Luupcode daarvoor zorgt. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

/edit
Vandaag is ook het Day/Night device niet meer te vinden? :?

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 19-10-2015 19:36 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
The-Source schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 13:02:
Ja en daarom was ik z'n probleem oplossing een beetje zat aangezien hij eerst zelf gaat aanpassen ipv voorbeeld doet testen en resultaat posten. Want op die manier blijf je bezig en helemaal als de aanpassing die gedaan wordt ook dusdanig is dat het niet kan gaan werken.
Nou nou, niet iedereen is een kei in programmeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
The-Source schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:19:
code:
1
2
3
4
5
  return true
else
  return false
end

for the sake of proof heb ik nu jouw code gebruikt (waar overigens een haakje teveel in stond :+ ) en ga ik als ik thuis ben de code testen.

resultaat zal ik uiteraard posten.

ik doe ook maar mijn best 8)7

heb al aardig wat bij elkaar (werkend!) geprogrammeerd, maar tijden vind ik gewoon lastig ivm het "rond de klok - 0:00 uur" principe. blijft lastig programmeren. :F

afijn, we zullen het vanavond weten.

edit: om uur of 18:00, toen het "night" was, ging mooi het lampje uit na 5 minuten, terwijl hij al aanstond voordat ik de deur opende. Helaas werkt deze code niet zoals verwacht.

[ Voor 8% gewijzigd door fabstar81 op 21-10-2015 08:43 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik ben op dit moment even aan het PLEG'en geslagen. Dit is tot 95% duidelijk voor mij.
Ik gebruik een dimmer van fibaro.
S1 is voor normale bediening lamp
S2 wil ik als een soort slaapknop gebruiken, dit houdt in dat na het indrukken van deze knop een Vera Scene wordt gestart(met vertraging) welke (bijna) alle z-wave geschakelde apparatuur en de HUE verlichting uitzet. Dit alles heb ik al ingesteld en werkt.

PLEG ondersteund het runnen van LUA onder de actions tap. Alleen kan ik nergens vinden wat de LUA code is voor het runnen van een scene.

Hier staat dat je dit moet gebruiken: RunScene
Ik heb dit er maar van gemaakt: RunScene id:3
Echter krijg ik terug: Overloop Dim PLEG[278] : Invalid LUA Action:Sleepactivation

Kan iemand mij op weg helpen om de laatste hindernis te tackelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoellie
Het leuke van Pleg is dat je vaak helemaal geen lua hoeft te gebruiken. In jouw geval ook niet. Lees de Pleg basics en dan met name het stuk over timers. Je komt een heel end met de voorbeelden die aan het einde staan.

Edit 1 : ik neem aan dat je het Micasaverde forum ook wel kent. Hier staat de Pleg basics pdf:
http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=21603.0

Edit 2: sterker nog, nu ik er nog eens over nadenk is het nog eenvoudiger. Vergeet die scène die je hebt aangemaakt en ga naar je Pleg.

Maak daar een input. Kies je s2, geef een naam en stel in op "ingeschakeld".

Maak daarna een condition aan, geef die een naam en vul als waarde alleen de naam in van je input.

Maak tenslotte een action bij de zojuist aangemaakte condition, waarbij je een delay instelt van X seconden. Daarna voeg je al je devices toe en stel je de juiste waardes in zodat ze uitschakelen zodra de delay voorbij is.

Daar moet het mee lukken.

[ Voor 68% gewijzigd door zwoellie op 25-10-2015 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Ik ben bezig om een device te schakelen via een http request, alleen wil dat niet lukken.

Ongeacht welke regel ik gebruik, dan krijg ik
[quote]
ERROR: Invalid Service
[/quote]

of
[quote]
ERROR: No implementation
[/quote]

De regel die ik gebruik is:
[code]
http://IPVERA:poort/data_request?id=action&DeviceNum=48&serviceId=urn:schemas-upnp-org:device:DimmableLight:1&action=SetTarget&newTargetValue=30
[/code]

http://wiki.micasaverde.com/index.php/Luup_Requests#action Tweede optie

Heb een Vera Lite met UI7, FW 1.7.690

Edit:
Gevonden!

ip:port/data_request?id=action&output_format=xml&DeviceNum=105&serviceId=urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1&action=SetTarget&newTargetValue=1

Dus niet de device_type (urn:schemas-upnp-org:device:BinaryLight:1) gebruiken na serviceId

[ Voor 20% gewijzigd door maomanna op 26-10-2015 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
iemand ervaring met de Pan06 icm de vera lite?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben bezig met het vervangen van een opbouw aan-uit schakelaar door een dimmer. Helaas heeft de oude inbouwdoos veel te weinig plaats voor een Z-Wave inbouw module (icm een pulsdrukker) en ben ik niet in staat een grotere inbouwdoos te plaatsen. Dit betekent dat ik gebruik zal moeten blijven maken van opbouw.

Ik ben op zoek gegaan naar Z-Wave opbouw dimmers, maar deze lijken niet te bestaan. Heeft iemand wellicht ervaring met het plaatsen van een complete opbouwdoos met daarin een z-wave dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Het vervangen van een 40mm inbouwdoos naar een 50mm inbouwdoos is niet zo heel moeilijk. Alleen de invoer van draden is erg lastig zonder meer schade. Je zou er een naast kunnen plaatsen?

Kan je de dimmer niet in het doosje bij de lamp plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
maomanna schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:03:
Het vervangen van een 40mm inbouwdoos naar een 50mm inbouwdoos is niet zo heel moeilijk. Alleen de invoer van draden is erg lastig zonder meer schade. Je zou er een naast kunnen plaatsen?

Kan je de dimmer niet in het doosje bij de lamp plaatsen?
of het niet zo heel moeilijk is, is volledig afhankelijk van waar de kleine inbouwdoos nu in zit. een mooi gespachtelputzte betonnen draagmuur of een gipsplaatje met behang...

zo zit ik al jaar aan te hikken tegen de 40mm inbouwdoos in onze draagmuur, met spachtelputz, voor een roller shutter in te bouwen voor ons electrisch zonnescherm. doos zit al vol met draden, voor een module is simpelweg geen plek.

hier ook misschien als enige oplossing een gat erbij boren, maar wat blijft er dan over van je spachtelputz. dieper maken/boren, ook niet superoplossing.

waarschijnlijk beste oplossing bij het zonnescherm zelf de module te plaatsen, maar dan ben ik benieuwd of de goede draden daar beschikbaar zijn.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Sowieso zijn daar de juiste draden beschikbaar, anders werkt het zonnescherm nu toch ook niet? eventueel een nuldraad trekken is niet zoveel moeite.

Maar hij heeft het over een dimmer, dus ga ik uit van een lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Als ik jou was zou ik het niet met scènes doen, maar met associaties. Check de handleiding van je Everspring schakelaar om te zien hoe dit werkt.
Grote dank dat je me in de juiste richting hebt geholpen. Associaties werkt perfect! Nu weer verder aan het rommelen om 'geavanceerdere' scenes te programmeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Hoi,

Ik ben een total noob in domotica maar na wat lezen toch wel geinteresseerd geraakt in domotica.
En de Vera Edge (of Vera 3, welke raden jullie aan? Vera 3 is 2e hands te krijgen dus kosten lager) lijkt me prima om mee te beginnen.
Waar moet ik zeker op letten? Ik wil beginnen me wat verlichting te automatiseren en een gordijn.
Nog een vraag: Ik heb op dit moment een alarm system van Verisure hangen (ja met maandelijks abonnement). Is deze te koppelen aan de Vera zodat ik van het abonnement af kan of is dat een no go en moet ik nieuwe apparatuur aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
bij ijn fibaro dimmers zie ik een R icoontje staan.

Betekent dit Repeater??

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RkB25wX.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimstradamus
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-05 15:44
maomanna schreef op maandag 02 november 2015 @ 13:54:
bij ijn fibaro dimmers zie ik een R icoontje staan.

Betekent dit Repeater??
ik denk misschien relay switch, bij de binary sensor zie ik het niet staan en dat is ook een repeater als ik me niet vergis.

PSN ID: wimstradamus Youtube: wimstradamus00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

dcc88 schreef op maandag 02 november 2015 @ 08:56:
Hoi,

Ik ben een total noob in domotica maar na wat lezen toch wel geinteresseerd geraakt in domotica.
En de Vera Edge (of Vera 3, welke raden jullie aan? Vera 3 is 2e hands te krijgen dus kosten lager) lijkt me prima om mee te beginnen.
Waar moet ik zeker op letten? Ik wil beginnen me wat verlichting te automatiseren en een gordijn.
Nog een vraag: Ik heb op dit moment een alarm system van Verisure hangen (ja met maandelijks abonnement). Is deze te koppelen aan de Vera zodat ik van het abonnement af kan of is dat een no go en moet ik nieuwe apparatuur aanschaffen?
Ik ben wellicht nog meer een noob dan jij (zie mijn vragen enkele posts naar boven) en heb gekozen voor de Veraedge. Deze is vriendelijker geprijsd en er zijn geen abonnementskosten of iets dergelijks vereist. De interface is eenvoudig en een scene is stap voor stap aan te maken. Eventueel kun je ook geavanceerder te werk gaan en LUUP code gebruiken maar zover ben ik nog lang niet.
Of je Verisure te koppelen is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoellie
Als ik in de markt zou zijn voor een nieuwe controller, dan zou ik nog ff wachten op de aanstaande Vera Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Ik gebruik deze code om een snapshot van de camera naar mijn email te verzenden. Zodra de deurbel ingedrukt wordt ontvang ik een mail met afbeelding van de camera.

Wanneer ik die email ontvang op mijn iPhone (IOS 9.02) zie ik netjes een afbeelding. Als ik het scherm draai verdwijnt deze afbeelding en moet ik het attachment downloaden. Dan gebeurt er echter niets. Draai ik terug naar portrait dan krijg ik de afbeelding niet terug. Start ik mijn iPhone opnieuw op en open ik dan de mail is er niets aan de hand. Ontvang ik echter een nieuwe mail van de Vera dan begint het weer van voor af aan.
Als ik de mail doorstuur naar mezelf (vanaf iPhone) kan ik de bijlage uberhaupt niet downloaden (foutmelding) Open ik de mails via de browser (hotmail) dan is er niets aan de hand, en kan ik hem gewoon downloaden.

Ik heb het gevoel dat er iets niet goed gaat in de methode van verzending, maar ben te n00b om te zien wat:

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
local ltn12 = require("ltn12")
local mime = require("mime")
local smtp = require("socket.smtp")
local myEmail = "test@test.nl"
local mto = {   'test@test.nl',
                'test@test.nl'}

local result, content = luup.inet.wget("http://192.168.x.x:poort/Streaming/channels/1/picture?auth=blablabla")

local attachment = ltn12.source.chain(
  ltn12.source.string(content),
  ltn12.filter.chain(
    mime.encode("base64"),
    mime.wrap()
  )
)

local source = smtp.message({
  headers = {
     from = "Huis <home@test.nl>",
     to = myEmail,
     subject = "Deurbel voordeur"