aard01 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:12:
Ik heb nu een VeraPlus omdat mijn oude Vera 3 is overleden, maar ik heb een probleem met mijn ZWave netwerk. Alles is nu nog gepaird met de Vera 3 die het niet meer doet. Ik moet nu alles excluden, maar dat kan niet meer omdat de Vera 3 het dus niet meer doet.
Even een update:
Ik heb mijn VeraPlus aangesloten en heb gisteren bijna alle modules kunnen resetten en opnieuw kunnen includen. Mijn ervaringen:
- Een backup van de software van de Vera3 kan in de VeraPlus worden ingeladen. De LUUP code gaat dus niet verloren, veel van de rest wel. Omdat alle ID-adressen van het ZWave netwerk zijn aangepast dient de code doorlopen en aangepast te worden. Omdat de devices die scenes triggeren niet bekend zijn, worden de triggers niet meegenomen. Deze moet ik dus opnieuw instellen, samen met de devices die aan/uitgezet moeten worden. Schedules zijn wel overgezet. Ook worden de Apps die je gebruikt vanzelf meegenomen.
- Voordeel van de VeraPlus is dat deze modules ook kan includen die verder weg van de controller staan (behalve door locks). Dit scheelt enorm en is een goede verbetering tov de Vera3. De controller kan dan ook in de meterkast blijven zitten.
- Fibaro raam/deur sensoren FGK101 zijn batterij gevoed. Het resetten gebeurt niet zoals in de handleiding maar er is wel een video op youtube hoe het wel moet. Maar deze klopt ook niet helemaal mbt het aantal keren dat het ledje knippert na een gedane reset.
- Fibaro dubbele schakelaars FGS221 resetten/includen via het driekeer snel drukken lukt niet. Hiervoor moet dus het B-knopje ingedrukt worden zoals @Sunnybird hierboven heeft beschreven (Thanks Sunnybird!). Resetten komt dus (weer) niet overeen met de handleiding van Fibaro. Uiteindelijk valt het enigszins mee. Omdat alle schakelaars al aangesloten zijn in de inbouwdozen moet je op zoek gaan naar het gaatje van de Fibaro module waarachter de B-knop zit. Gelukkig is dit over het algemeen redelijk eenvoudig te bereiken zonder draden los te hoeven maken. Het hierna weer terugfrotten zodat alles weer in de inbouwdoos past is nog het meeste werk. Wel moeten steeds elektrische groepen in de meterkast worden in- en uitgeschakeld om de reset uit te kunnen voeren, dus vooraf goed kijken wat er allemaal uitvalt (en de vera, router en Wifi access point even op een andere groep zetten anders valt er weinig te includen op de Vera). Ook de gezinsleden even inlichten dat de Wifi uitvalt en zo.
- Om de Fibaro schakelmodules te includen heb ik de truc dat een module die gereset is en weer van spanning wordt voorzien automatisch in de include modus komt. Dus net voordat de spanning erop gezet wordt, zet ik mijn Vera in de include modus, spanning op de module en voila hij gaat automatisch includen.
- De Fibaro schakelmodules worden iedere keer met drie instances geinclude. Nog steeds een bug in de Vera die al een aantal jaren bestaat. Het is dus even uitzoeken welke van de drie modules nu wat schakelt van de beide schakelaars.
- Ik heb ook een Aeotec multisensor 4 in 1 (DSB05). Als je deze wilt includen in de EdgePlus en dit lukt niet, geeft de Vera je de mogelijkheid deze eerst te resetten. Hiervoor dus geen ingewikkelde knopjes procedure nodig (had het eerst wel geprobeerd op te zoeken en alles al geprobeerd voordat ik hier achter kwam…). Een prima methode die goed werkt. Als je het weet tenminste.
- Ik heb twee schakelstekkers (TZ68 van TKBHome) waarvan ik wel drie verschillende handleidingen heb gevonden hoe deze te resetten. Je raadt het al, geen enkele methode werkte, in ieder geval niet in een keer. Na heel veel proberen (drie keer drukken, soms een keer) is het uiteindelijk gelukt deze weer te includen. Ik had ze bijna in de kliko geflikkerd…
- Een grote les: Goed documenteren waar nu alle modules zitten helpt enorm. Het blijkt dat ik vier(!) jaar geleden een Fibaro module in een lege inbouwdoos achter een kast heb ingebouwd. Niet zo handig. Het heeft even geduurd voordat ik hier achter was. De kast moet ik nog verschuiven..
- Naast het documenteren van de modules is het ook verstandig om de LUUP code in TXT bestanden op een andere plek op te slaan. Mocht het nodig zijn dan kun je de LUUP code knippen en plakken in een nieuwe Vera zonder afhankelijk te zijn van de backup van de Vera.
- Een aantal modules heb ik nog apart moeten parametreren. Gelukkig had ik dit wel goed opgeschreven

(parameters voor bijvoorbeeld voor het aansturen van Somfy en gordijnmotor en voor het aansturen van de badkamer ventilatie).
Concluderend is het jammer dat ZWave producten (en zelfs producten van dezelfde fabrikant) niet op een eenduidige wijze gereset kunnen worden en de juiste methode zelfs niet in de handleiding staat. Het heeft veel moeite gekost dit uit te zoeken.
Mijn gezin en ik hebben nu een aantal dagen alles met de hand moeten doen (gordijnen, licht). Het valt me op hoe je eraan gaat wennen dat alles automatisch gaat. Ik heb voor de eerste keer sinds vier jaar de gordijnen met de hand weer open en dicht moeten doen… haha. Even wennen, maar is nu weer gelukkig
opgelost.
Als alles achter de rug is ga ik eens proberen om mijn oude Vera3 weer nieuw leven in te blazen.