Nou, het is zo dat er op - dit moment - geen goed alternatief is voor onze geliefde spreadsheets in space simulator
Daarbij zijn er ook echt goede verbeteringen in het spel gekomen. Maar iedereen roept al tijden dat er iets aan 0.0 moet gebeuren. CCP roept ook al tijden dat ze dit binnenkort gaan doen. Ik meende tijdens de CSM minutes uit 2011 of 2012 te hebben gelezen dat men in 2014 gaan kijken naar de SOV mechanics en tijdens elke Fanfest wordt er wel iets over geroepen.
Nu met diverse EVE Online concurrenten om de hoek - ik heb diverse mensen gesproken die deze titels gaan spelen en EVE gaan verlaten - en de 0.0 problematiek moet CCP wel wat gaan doen; anders gaat het hun echt subs kosten.
Net als dat het altijd al is geweest dat je aan de ene kant de 'blobbers' hebt, die geen ~good fights~ willen, maar enkel veel mensen in local stoppen, en aan de andere kant de ~elite pvp'ers~ die vinden dan ze een complete vloot met een druk op de knop horen uit te schakelen omdat ze zichzelf zo goed vinden. En uiteraard die net zo hard kleinere groepen blobben.
Het gebruik van de IWIN-button is veel aangehaald argument. Het wordt pas een IWIN button op het moment dat de andere partij niet wil inzien dat ze iets verkeerd doen waardoor het door de gamemechanics een IWIN-button wordt. Daarbij vind ik het niet logisch dat meer mensen per definitie moet zorgen voor een overwinning. Dat neemt niet weg dat de gamemechanics een aantal flaws had waardoor ze echt overpowered waren (Het doomsdayen van subcaps en het doomsdayen door een cyno komt even in mij op). Maar in de afgelopen 2 jaar zijn behoorlijk wat nerfs - en door tegenstanders getypeerd als de IWIN button - behoorlijk in het voordeel van CFC & Co beoordeeld.
De factoren van het niet snappen van de game mechanics (of juist expres misbruiken van de mechanics met als doel om de tegenpartij in een kwaad daglicht te zetten en om je gelijk te tonen) en de assumption dat meer mensen moet zorgen voor een overwinning (al dan niet met de bijbehorende propaganda - vanuit voornamelijk de CFC hoek -) heeft in het verleden al enorm veel verkeerde feiten naar voren gebracht waardoor het eindresultaat resulteerde in een nerf dat er voor zorgde dat het counteren van meer mensen nagenoeg onmogelijk gerealiseerd kon worden.
En blobben is een gevolg van, jawel, het blobben door de andere tegenstander. Het is een vicieuze cirkel en laten we eerlijk zijn, CCP vindt dit prachtig en het is ook de richting die ze op willen gaan.
Net als dat hele geneuzel dat goons enkel Eve zouden willen verkloten voor andere (ik ben nooit in GS geweest, drie weken in FCON is het dichtste dat ik erbij ben geweest). Woopdiedoop. Hebben ze ook ooit 7 jaar geleden gezegd. En ondertussen blijven ze maar doorspelen. En ondertussen valt het merendeel van de NBSI entities onder de beschrijving dat ze het enkel voor andere willen verkloten. (Suicide gankers, corp thieves, corp 'infiltreren' met alt om dan simpele ganks te krijgen, newbies harassen, en elke kleine 0.0 groep die een paar nutteloze systemen heeft wordt direct aangevallen).
Wat doen goons nou in de praktijk dat andere niet net zo hard doen?
Mijn ervaring is dat wanneer je roamt met een paar BC's word je of geblobt of je krijgt te maken met mensen die safe zitten totdat je weg gaat. GF's bestaan nagenoeg niet meer en de meeste escalaties in gevechten of ganks is het gevolg van een fuck up door de andere partij.
Onze corp/alliance is berucht om Cho Wong en de vele awox-ops die wij met hem hebben. Het grappige is dat hij het voor elkaar krijgt om zijn awox-alts binnen te halen bij corps/alliances terwijl dezelfde alt eerder is gebruikt voor dezelfde doeleinden in dezelfde corp/alliance. Wij kunnen er niks aan doen dat sommige mensen zo extreem dom zijn
De reden waarom wij zoveel gebruik maken van awoxing komt door het probleem dat het voor ons nagenoeg onmogelijk is om mensen in anoms te pakken omdat zij bij een neutral direct wegwarpen. De juicy kills pakken wij dan ook voornamelijk door login traps en awoxing.
De huidige interceptor aanpassingen is een goede verbetering en daardoor kunnen wij een iets wat onoplettende persoon alsnog tacklen. Op de forums van EVE Online lees je toch wel behoorlijk wat commentaar op deze changes en ook ingame hoor ik het één en ander. Maar ja, het heet niet voor niks een interceptor
Persoonlijk vind ik het verschil tussen ons en de goons/CFC toch wel dat de goons proberen hun eigen wensen voor iedereen binnen EVE te laten gelden met de expliciete reden om het spel voor andere te verzieken of om te winnen. Ongeacht of je in 0.0 of in empire zit, je merkt als speler toch wel de invloed van deze groep spelers. En gezien de huidige situatie in 0.0 (circa 2/3 van 0.0 is in het bezit van CFC & Co en de mogelijkheden om hun grote fleets tegen te houden wordt steeds kleiner en kleiner) zijn ze enorm hard op weg om hun utopie van world domination te realiseren.
[
Voor 6% gewijzigd door
nwagenaar op 16-12-2013 14:14
]