Ik ben het voor een groot deel eens, maar kom dan toch tot een andere conclusie. Ik denk ook dat dat een heel duidelijke reden heeft: mijn eerste playthrough is mijn persoonlijke canon, alle daaropvolgende zijn 'rondmutsen in een sandbox met andere skills/items'. Mijn eerste run was corpo/netrunner, de tweede streetkid/blades (meen ik), die laatste was meer 'kijken wat er nog meer kan' dan spelen voor de winst.
Het verhaal is inderdaad B-movie niveau, zoals overigens vrijwel alle story-heavy games. Het moet allemaal groots en meeslepend en je moet natuurlijk wel echt impact maken in de spelwereld. Toch vond ik hier meer nuance in zitten dan bijvoorbeeld Mass Effect of de Dragon Age serie. Er is wel een bad guy maar die is minder ronduit wereldbedreigend slecht dan in ME/DA. Fallout New Vegas is vergelijkbaar vind ik: meerdere facties, varierend van meer idealistisch tot volle bak dictatoriaal, maar overleven staat op 1 voor ze terwijl jij je mysterie aan het oplossen bent.
Dat keuzes slechts hier en daar een andere cutscene of andere eindbaas opleveren is ook geen verrassing: die assets moeten allemaal gemaakt worden en het meest efficient is als 100% vasn de spelers 100% van de assets tegenkomt. Dat wordt dan misschien wat minder door wat verschillende cutscenes en startlocaties. Meer verschil betekent meer content maken voor hetzelfde resultaat.
Pas wanneer een enorm deel van je klanten de game een aantal keer doorloopt, zou het eventueel kunnen lonen. Maar ik vermoed dat hele hordes spelers er max 2x helemaal doorheen gaan.
Het issue zit 'm dan in marketing: als je vooraf te veel belooft, dan vindt men er iets van. Jij ook en dat is best wel terecht als je 't mij vraagt. Ik kan er niet zo zwaar aan tillen, mijn eerste playthrough was top en dat is goed genoeg.
@
Llopigat ik vind soms ook dat een spel te lang duurt. Ook een goed verhaal hoeft geen 200 uur te duren als de gameplay op een gegeven moment niet langer wezenlijk verandert. Bij gevecht 121 waarbij ik dezelfde efficiente tactiek uitvoer heb ik het echt wel gezien, ook als het verhaal top is. Voorbeeld: Dragon Age Origins. Prima verhaal, mooie wereld, leuke tactical combat, maar gevecht na gevecht was hetzelfde

Ook BG3, wat ik echt een topspel vond, had delen die van mij de helft korter hadden gemogen (act 2 vooral).
[
Voor 4% gewijzigd door
Bundin op 19-01-2026 14:16
]