Hahn schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:48:
[...]
Dat is wel heel schraal, een salarisverhoging van 1,5% in 2 (3?) jaar tijd

Inflatie is gemiddeld zo'n 2% per jaar, dus eigenlijk ben je er gewoon meerdere procenten op
achteruit gegaan in de afgelopen paar jaar.
Inderdaad. Ik zou er ook direct 500 bij vragen als ik jou was! Of dit jaar 300 en volgend jaar 300 of zo. Je wordt gewoon uitgebuit (heb het zelf ook meegemaakt), of je moet wel heel erg simpel werk doen en niet meer kunnen of willen. Salaris onderhandelen is een kunst, maar verbazingwekkend vaak zijn ze bereid te verhogen als je hun smoesjes gewoon negeert en je mannetje staat. Die smoesjes kunnen overigens heel overtuigend overkomen, maar als je er vanuit gaat dat de gemiddelde manager 2-6x zo veel verdient als jij en lang niet zo veel meer kennis heeft, dan zegt dat genoeg.
In de IT zijn zo'n beetje de meeste banen te vinden. Er is altijd veel kennis vereist, ingewikkelde kennis ook nog eens, en de salarissen liggen daarvoor vaak te laag gewoonweg omdat de gemiddelde nerd niet durft te onderhandelen. Ben er zelf ook zo eentje, maar inmiddels 29 en nu begin ik het spelletje een beetje door te krijgen. Mede dankzij dit topic
Ik vind persoonlijk dat IT-ers echt vaak 'mishandeld' worden op de arbeidsmarkt. Vooral als ik sommige salarissen zie in dit topic. Aan de andere kant gaat het gelukkig ook vaak wél goed.
De meeste tweakers zijn hun hele tienerjaren aan het hobbyen geweest, ook op zaterdagavond als de rest lekker aan het uitgaan is. Je doet een opleidinkje omdat je een papiertje nodig hebt en vervolgens wordt je met 10 jaar hobby+studie ervaring en een mega goed inzicht in het vakgebied op je 22e ergens voor een minimumloontje + 150 euro weggezet omdat je op school niet hebt leren onderhandelen of leren opkomen voor jezelf. 't Is een schande
Laat ik het vergelijken met andere baantjes hier op de werkvloer.
Een boekhouder bijvoorbeeld. Die heeft 4(?) jaar gestudeerd, en that's it. Die verdient hier meer dan ik.
Ik ben sinds mijn 12e aan het programmeren, nu 29 en ben dus 17 jaar met grote interesse met mijn vak bezig. Zie jij iemand in de avonduren op z'n 14e gezellig boekhouden? Dacht het niet!
Customer service medewerkers hier, zijn zo dom als het maar zijn kan, hebben amper gestudeerd en op basis van 40 uur verdienen ze vrijwel evenveel als ik.
Zelfs een orderverwerker van 6 jaar jonger zonder enige werk/studieervaring krijgt al bijna evenveel als ik.
Management hierzo. Geen opleiding, kunnen goed lullen, kunnen nog beter liegen, hebben veel vriendjes en een gladde glimhach. Ze verdienen 3x zo veel als ik, exclusief bonussen. Ondertussen laten ze mij zweten omdat ze me een half uur van te voren laten weten dat ze een presentatie hebben bij een klant van het product dat ik een maand geleden opgeleverd heb, dat niemand ooit heeft bekeken en waar dus nog dingen in veranderd moeten worden.
In vergelijking met IT; management is vaak ook al in hun tienerjaren bezig met goed lullen, verkopen, mensen opdrachten geven en egoistisch zijn. Waarom verdienen ze dan zo veel meer? Zonder IT komen ze nergens tegenwoordig.
Het enige positieve dat ik ze meegeef is dat ze hard werken. Hard, maar niet goed. Verder is het verafschuwend volk. (hoop dat ik er niemand mee kwets, maar het zal vast herkenbaar zijn voor velen)
En in mijn functie zit er dan ineens geen speling meer, ik mag nog blij zijn dat ik 70% reiskostenvergoeding krijg.
Mijn salaris? 2560 bruto. 7 jaar ervaring als php webapplicatie developer. 29 jaar ervaring als nerd.
Zo snel mogelijk weg hier...