martinusz schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 14:58:
[...]
Meeste standaard opleidingen zijn "algemeen", ik heb bijvoorbeeld bedrijfskundige informatica gestudeerd, maar hier kun je letterlijk alle kanten mee op!
Uit die opleiding kun je misschien wel halen welke gebieden jou het beste liggen en kun je daarna specificeren in die richting. Meestal ga je pas specificeren met opleidingen, cursussen die betrekking hebben op je baan. In andere gevallen zullen mensen eerst specificeren waarna ze pas een baan gaan zoeken.
Denk aan doktor in het ziekenhuis, eerst algemene opleiding, daarna specificeren in een vakgebied.
Mijn vraag was eigenlijk ook een beetje: Als er veel mensen zijn die iets heel anders doen dan hun opleiding, hoe waardevol is zo'n opleiding dan? En als je dan een heel specifieke opleiding doet, ga je al snel iets anders doen. Aan de andere kant, als de opleiding te algemeen is, kun je dan nog wel iets zinnigs zeggen over je papiertje?
Inderdaad, met cursussen kun je je binnen een bedrijf vaak verder ontwikkelen dus op die manier wordt het "probleem" toch een beetje goed opgelost.
Maar zoals ik het zie moet de ICT toch ook een beetje je hobby zijn, anders heb je een verkeerd segment gekozen. Dit geldt misschien niet zozeer voor servicedeskmedewerkers, maar wel voor programmeurs, consultants, DBAs, etc. Het is leuk als je al jaren extern zit bij hetzelfde bedrijf en nog in Cobol programmeert, maar het zou jammer zijn als je door één ombouwproject van de huidige software zonder werk kom te zitten omdat je niet meer meekunt.
En ik bedoel niet dat je in je vrije tijd nog keihard aan het werk moet zijn, maar het is wel verrekte handig als je een beetje weet wat er speelt en welke richting de ICT opgaat zodat je daar op voorbereid bent. Hiermee kom ik weer terug op de opleidingen: Omdat de ICT zo'n verranderlijk segment is, lijkt mij affiniteit met technologische vooruitgang belangrijker dan een specifieke opleiding.
Iemand die net uit school komt en gepassioneerd bezig is met technologische ontwikkelingen (voor zover je daar gepassioneerd mee bezig kan zijn) is in die zin misschien waardevoller dan een ervaren rot die maar één programmeertaal kent.
Ik ben geen recruiter en heb geen idee hoe werkgevers naar opleidingen kijken - misschien kan iemand me daar meer over vertellen -, maar het niet afmaken van een opleiding (kan om zoveel redenen gebeuren) of het afronden van een andere opleiding lijken me niet de belangrijkste issues tijdens een sollicitatiegesprek. Aan de andere kant is het wel een stevig onderhandelingspunt om te korten op je salaris, dat wel.