Kan volgens mij niet. Maar met pilight kan dit wel.Verwijderd schreef op zondag 08 september 2013 @ 22:58:
Kun je met domoticz ook de goedkopere 433mhz (ebay) sender receivers aansturen ? Enig idee of iemand dat hier op tweakers al eerder heeft gedaan?
Ik krijg helaas de impuls ontvangers van de action niet aan de praat, ik heb ook al dat scriptje gedraaid die alle mogelijkheden test, helaas geen resultaat ... wie heeft nog tips? Ik gebruik al rfx manager, maar je moet de housecode en unitcode invullen, in de impuls ontvangers zitten dipswitches 10 stuks genummer van 1 ....10, waarvan 6 t/m 10 staat voor ABCDE, dit is de systeemcode die ook in de afstandsbedieningen zit met 5 dipswitches.
[ Voor 238% gewijzigd door HendrikT op 09-09-2013 04:29 . Reden: verkeerde bericht ]
Verwijderd
In de RFXtrx User Guide (op de RFXCOM download page) staat in hoofdstuk 7.3 beschreven hoe je de schakelaars in de IMPULS module moet instellen.
En er is een beta firmware versie 68 op te vragen bij support rfxcom.com waar een verbetering in aangebracht is voor IMPULS.
Zie ook: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=275
En er is een beta firmware versie 68 op te vragen bij support rfxcom.com waar een verbetering in aangebracht is voor IMPULS.
Zie ook: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=275
Hoe je de Impulse schakelaars van Action gebruikt staat in de rfxtrx user guide, maar die vond ik niet echt duidelijk.
Hieronder een voorbeeld die ik ergens gevonden heb en mij goed geholpen heeft:
In de afstandbediening schakelaar 2 op on gezet, dan gebruik je code 2.
Dat komt overeen met E in housecode light1.
Schakelaar A = E5
B = E3
C = E2
D = E17
E = E33
Hieronder een voorbeeld die ik ergens gevonden heb en mij goed geholpen heeft:
In de afstandbediening schakelaar 2 op on gezet, dan gebruik je code 2.
Dat komt overeen met E in housecode light1.
Schakelaar A = E5
B = E3
C = E2
D = E17
E = E33
[ Voor 6% gewijzigd door LosBrinkos op 09-09-2013 21:48 ]
Zit in dit image ook de support voor de Razberry?gizmocuz schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 18:16:
Kant en klare Raspberry Pi image nu beschikbaar:
http://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_RaspberryPi_SD_Image
Dan bestel ik namelijk de Razberry en de RFXcom module en ga ik de Vera(Lite), Zipabox en HomeTroller van mijn lijstje schrappen en met domoticz aan de slag. Had al de Smart plug 6 en een gewone smart plug bij Nuon besteld om - zodra ik een keuze voor een zwave controller had gemaakt - met zwave te kunnen experimenteren.
Kan de HomeWizard eerdaags op marktplaats....
Is er ook ergens een demo-pagina van de interface te vinden trouwens? Dat vind ik altijd wel leuk :-)
[ Voor 18% gewijzigd door garp op 24-09-2013 10:24 ]
Hoe zijn je ervaringen met de zwave ondersteuning in Domoticz? Ik ga mijn ' oude' KaKu spul herbruiken maar ga verder met Zwave. Ik zag je ' kerstkado' en dat is ongeveer wat ik voor ogen heb om aan te schaffen. Als de fibaro spullen goed werken dan bestel ik de Rfxcom module en het razberry GPIO board.gertjuhh schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:23:
Zijn er toevallig mensen die de Fibaro FGD-211 dimmer module gebruiken in Domoticz?
Bij mij gaat dit namelijk fout icm scenes en groups, zie http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=294
Op het Domoticz forum lijken weinig z-wave gebruikers te zijn...
Edit: spullen besteld. Ik ga dit weekend lekker spelen
[ Voor 49% gewijzigd door garp op 24-09-2013 12:56 ]
Mijn ervaring beperkt zich tot Fibaro spullen, nog geen andere merken in huis gehaald.
Maar ik ben zeer blij dat ik de overstap heb gemaakt.
Nooit problemen met bereik gehad vanwege de repeat/router functie.
Alle modules hebben een reeks aan instellingen die je naar je eigen hand kant zetten.
(Fibaro) modules zien er een stuk aantrekkelijker uit dan hun KAKU equivalenten.
De Z-Way interface is niet helemaal top (1.3.1, vandaag is toevallig 1.4 gereleased), maar tot dusver heb ik die alleen gebruikt om de settings van een module aan te passen.
Ik hoop dat je een offerte hebt opgevraagd ergens, er zit (volgens mij) namelijk nogal wat overhead op de Fibaro modules.
Kan op een grote order al snel > €100,- schelen.
Maar ik ben zeer blij dat ik de overstap heb gemaakt.
Nooit problemen met bereik gehad vanwege de repeat/router functie.
Alle modules hebben een reeks aan instellingen die je naar je eigen hand kant zetten.
(Fibaro) modules zien er een stuk aantrekkelijker uit dan hun KAKU equivalenten.
De Z-Way interface is niet helemaal top (1.3.1, vandaag is toevallig 1.4 gereleased), maar tot dusver heb ik die alleen gebruikt om de settings van een module aan te passen.
Ik hoop dat je een offerte hebt opgevraagd ergens, er zit (volgens mij) namelijk nogal wat overhead op de Fibaro modules.
Kan op een grote order al snel > €100,- schelen.
Even voor de duidelijkheid: jij gebruikt de razberry raspberry add-on in combinatie met domoticz?
Ik heb nog veel KaKu spul, dus heb de Rfxcom module en het razberry GPIO board besteld. Zodra die binnen zijn. Heb al een paar NUON smart plugs klaarliggen om mee te gaan experimenteren, die had ik al besteld.
Volgens mij gaat mijn stappenplan om de boel werkend te krijgen er ongeveer zo uit zien:
1) domoticz image op SD card zetten
2) razberry board op raspberry aansluiten, pi dichtmaken en SD kaart er in stoppen en booten
3) RfxCom aansluiten
4) Domoticz readme doornemen
Later > Devices connecten > scenes maken en de rest. Met Kerst koop ik dan wel de Fibaro spullen en leg die onder de boom :-)
Ik heb nog veel KaKu spul, dus heb de Rfxcom module en het razberry GPIO board besteld. Zodra die binnen zijn. Heb al een paar NUON smart plugs klaarliggen om mee te gaan experimenteren, die had ik al besteld.
Volgens mij gaat mijn stappenplan om de boel werkend te krijgen er ongeveer zo uit zien:
1) domoticz image op SD card zetten
2) razberry board op raspberry aansluiten, pi dichtmaken en SD kaart er in stoppen en booten
3) RfxCom aansluiten
4) Domoticz readme doornemen
Later > Devices connecten > scenes maken en de rest. Met Kerst koop ik dan wel de Fibaro spullen en leg die onder de boom :-)
[ Voor 5% gewijzigd door garp op 24-09-2013 14:21 ]
Ik heb een Raspberry Pi met de RazBerry GPIO add-on en een RFXtrx433 USB Transceiver.
Op de Pi is Raspbian geinstalleerd met daarop:
Mocht Z-Way er niet op staan, geen probleem, dit is HEEL simpel te installeren.
v.w.b. NUON modules heb ik verschillende verhalen gehoord, niet allemaal even positief.
Mocht je een (goed) adresje nodig hebben voor Z-Wave spullen stuur me even een PM, zal hier verder geen reclame maken.
Op de Pi is Raspbian geinstalleerd met daarop:
- Domoticz
- Z-Way (RazBerry software controller, hier doe je dus je instellingen voor je Z-Wave modules)
- OpenVPN (om extern veilig verbinding te kunnen maken met Domoticz)
- En nog wat andere niet gerelateerde software
Mocht Z-Way er niet op staan, geen probleem, dit is HEEL simpel te installeren.
v.w.b. NUON modules heb ik verschillende verhalen gehoord, niet allemaal even positief.
Mocht je een (goed) adresje nodig hebben voor Z-Wave spullen stuur me even een PM, zal hier verder geen reclame maken.
[ Voor 8% gewijzigd door gertjuhh op 24-09-2013 14:43 ]
Ok, dan hebben we dus zometeen dezelfde setup. Ik ben alleen wel van zins het voorgekookte image te gebruiken. Ik heb al een andere pi draaien voor wat 'lollige' zaken en OpenVPN draait op een router. Deze pi wordt dedicated ingezet als controller voor allerlei leuke domotica-zaken en moet zo stabiel mogelijk gaan draaien. Uiteindelijk wil ik ook met deursloten en tags/telefoons als deursleutel te gaan experimenteren en dan is het zaak een stabiele setup te hebben. Eerst de verlichting maar eens stabiel zien te krijgen. De boel moet wel family-friendly worden uiteindelijk :-)
Over die NUON dingen: ik heb minimaal 2 plekken waar ik minstens 2 apparaten wil schakelen in de buurt van een stopcontact. Als van de smartplug 6 alleen al de individuele stopcontacten te bedienen zijn is voor mij de situatie al afdoende. Alle 6 zou geweldig zijn en als we het verbruik dan ook nog zouden kunnen bekijken per contact ben ik 100% tevreden. Als het verbruik niet lukt dan is dat geen grote teleurstelling. Ik hoop wel dat ze als routing slave optreden, dan ben ik qua dekking in huis meteen redelijk gedekt.
Ik zal mijn ervaringen hier posten....
Over die NUON dingen: ik heb minimaal 2 plekken waar ik minstens 2 apparaten wil schakelen in de buurt van een stopcontact. Als van de smartplug 6 alleen al de individuele stopcontacten te bedienen zijn is voor mij de situatie al afdoende. Alle 6 zou geweldig zijn en als we het verbruik dan ook nog zouden kunnen bekijken per contact ben ik 100% tevreden. Als het verbruik niet lukt dan is dat geen grote teleurstelling. Ik hoop wel dat ze als routing slave optreden, dan ben ik qua dekking in huis meteen redelijk gedekt.
Ik zal mijn ervaringen hier posten....
[ Voor 29% gewijzigd door garp op 24-09-2013 19:17 ]
Ik gebruik Domoticz samen met de RazBerry en Nuon smartplug 6.
Het herkennen gaat allemaal prima, had alleen het probleem dat het verbruik niet automatisch bijwerkt.
Had niet veel tijd om het allemaal uit te zoeken, (zit nu nog geen timer functie in de UI van Razberry) maar heb even een script geschreven die elke 5 sec 1 van de plugs update. Dan komt het verbruik mooi in domoticz terecht. (kijk even op het forum, staat er allemaal)
Het herkennen gaat allemaal prima, had alleen het probleem dat het verbruik niet automatisch bijwerkt.
Had niet veel tijd om het allemaal uit te zoeken, (zit nu nog geen timer functie in de UI van Razberry) maar heb even een script geschreven die elke 5 sec 1 van de plugs update. Dan komt het verbruik mooi in domoticz terecht. (kijk even op het forum, staat er allemaal)
Pana WC12H9E8 / 1000L
Kijk, da's dus een meevaller. Kun je dan 1 van de 6 plugs uitlezen of kun je dat met alle zes doen? Edit: ik heb je post gevonden. Zou je het script met me willen delen?
Weet je toevallig of de smartplug werkt als routing slave?
[ Voor 30% gewijzigd door garp op 25-09-2013 07:23 . Reden: Post op forum gevonden ]
De boel draait al. Image op sd-card zetten, boten en draaien met die hap. Perfect. Ik heb de IP-camera al toegevoegd, die werkt. Pluspunt 1 boven de homewizard :-)
Nu is het wachten op TNT met de Rfxcom module en het razberry GPIO board.
Ondertussen valt me wel op dat niet al het geheugen van de pi wordt aangesproken. Ik zie 'maar' KiB Mem: 383744 total. Nou heb ik met deze Pi wel wat vreemde issues gehad met firmware en zo, maar dit is wel vreemd. In de config.txt wordt 16MB gereserveerd voor GPU, dan zou ik toch meer mem over moeten houden voor het systeem. Weird.
Nu is het wachten op TNT met de Rfxcom module en het razberry GPIO board.
Ondertussen valt me wel op dat niet al het geheugen van de pi wordt aangesproken. Ik zie 'maar' KiB Mem: 383744 total. Nou heb ik met deze Pi wel wat vreemde issues gehad met firmware en zo, maar dit is wel vreemd. In de config.txt wordt 16MB gereserveerd voor GPU, dan zou ik toch meer mem over moeten houden voor het systeem. Weird.
Heb je toevallig al geupgrade naar Z-Way 1.4?MarFan schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:57:
Ik gebruik Domoticz samen met de RazBerry en Nuon smartplug 6.
Hier schijnt een fix in te zitten waardoor jouw script niet meer nodig is.
Heb zelf geen smartplug 6 dus kan het niet testen.
Update: de KaKu spullen zitten er nu 'in' en lijken te werken. Ook 1 zo'n nuon zwave ding heb ik kunnen includen. Een tweede toevoegen wil niet. Geen idee maar 't lukt niet. Als er iemand tips heeft dan hoor ik het graag.
Ik lees in de usermanual van de Razberry o.a. dit:
For every device included into Z-Way the following steps need to be done.
1. In the tab Network Management include the device into the network.
2. Check in Device Status Tab if the interview was completed.
3. In the tab Device Conguration congure device specic parameters.
4. In the tab Zones place the devices in the area they belong to and
rename it.
De stap 4 wordt moeilijk: die tab Zones heb ik niet....
Ik lees in de usermanual van de Razberry o.a. dit:
For every device included into Z-Way the following steps need to be done.
1. In the tab Network Management include the device into the network.
2. Check in Device Status Tab if the interview was completed.
3. In the tab Device Conguration congure device specic parameters.
4. In the tab Zones place the devices in the area they belong to and
rename it.
De stap 4 wordt moeilijk: die tab Zones heb ik niet....
Ik heb 1.4 erop gezet, maar geen updates van waardes. Zie ook nergens een scheduler.gertjuhh schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:42:
[...]
Heb je toevallig al geupgrade naar Z-Way 1.4?
Hier schijnt een fix in te zitten waardoor jouw script niet meer nodig is.
Heb zelf geen smartplug 6 dus kan het niet testen.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Ik ontving van z-wave het volgende :garp schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 23:21:
Kijk, da's dus een meevaller. Kun je dan 1 van de 6 plugs uitlezen of kun je dat met alle zes doen? Edit: ik heb je post gevonden. Zou je het script met me willen delen?
code:
1
| http://IP:8083/JS/Run/setInterval(function() { for (var n = 1; n < 6; n++) zway.devices[GREEN_WAVE_NODE_ID].instances[n].Meter.Get(); }, 60*1000) |
This will inject a script in the egnine to update data every minute.
ik kreeg het niet aan de praat

Dus even quick en dirty een vb-app
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| Public Class Form1 Private _instance As Int16 = 0 Private Sub Form1_Load(sender As System.Object, e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load End Sub Private Sub Timer1_Tick(sender As System.Object, e As System.EventArgs) Handles Timer1.Tick Dim webClient As New System.Net.WebClient Try Dim url As String = "http://IP:8083/ZWaveAPI/Run/devices[2].instances[" + _instance.ToString + "].Meter.Get()" Dim result As String = webClient.DownloadString(url) Debug.Print("update {0} on {1}", _instance.ToString, Now.ToShortTimeString) _instance += 1 If _instance = 7 Then _instance = 0 Timer1.Interval = 5000 End If Catch ex As Exception Debug.Print("Error " + Now.ToShortDateString) End Try End Sub End Class |
Pana WC12H9E8 / 1000L
Interesse in pilight....??
Zou mooi nieuw iets zijn...
En hulp van ervaringsdeskundige is altijd makkelijk :-)
Zou mooi nieuw iets zijn...
En hulp van ervaringsdeskundige is altijd makkelijk :-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Hebben ze je ook verteld waar je die code in moest plakken?
Ik zou ook best een script willen maken en laten draaien dat die nodes uitleest, maar dat is voor mij net een stapje te hoog gegrepen...
Mocht iemand dus weten hoe ik deze commando's op de pi elke 5 seconden kan laten 'draaien' en een voorbeeld scriptje hebben: ik houd me aanbevolen:
Ik zou ook best een script willen maken en laten draaien dat die nodes uitleest, maar dat is voor mij net een stapje te hoog gegrepen...
Mocht iemand dus weten hoe ik deze commando's op de pi elke 5 seconden kan laten 'draaien' en een voorbeeld scriptje hebben: ik houd me aanbevolen:
code:
1
2
3
| http://ipadr:8083/ZWaveAPI/Run/devices[2].instances[0].Meter.Get() http://ipadr:8083/ZWaveAPI/Run/devices[18].instances[0].Meter.Get() http://ipadr:8083/ZWaveAPI/Run/devices[20].instances[0].Meter.Get() |
MarFan schreef op woensdag 25 september 2013 @ 19:47:
[...]
Ik ontving van z-wave het volgende :
code:
1 http://IP:8083/JS/Run/setInterval(function() { for (var n = 1; n < 6; n++) zway.devices[GREEN_WAVE_NODE_ID].instances[n].Meter.Get(); }, 60*1000)
This will inject a script in the egnine to update data every minute.
ik kreeg het niet aan de praat![]()
Dus even quick en dirty een vb-app
Visual Basic .NET:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 Public Class Form1 Private _instance As Int16 = 0 Private Sub Form1_Load(sender As System.Object, e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load End Sub Private Sub Timer1_Tick(sender As System.Object, e As System.EventArgs) Handles Timer1.Tick Dim webClient As New System.Net.WebClient Try Dim url As String = "http://IP:8083/ZWaveAPI/Run/devices[2].instances[" + _instance.ToString + "].Meter.Get()" Dim result As String = webClient.DownloadString(url) Debug.Print("update {0} on {1}", _instance.ToString, Now.ToShortTimeString) _instance += 1 If _instance = 7 Then _instance = 0 Timer1.Interval = 5000 End If Catch ex As Exception Debug.Print("Error " + Now.ToShortDateString) End Try End Sub End Class
Dat moest gewoon in je browser, 1 maal, maar ik kreeg fout meldingen.garp schreef op donderdag 26 september 2013 @ 11:49:
Hebben ze je ook verteld waar je die code in moest plakken?
code:
1 2 3 http://ipadr:8083/ZWaveAPI/Run/devices[2].instances[0].Meter.Get() http://ipadr:8083/ZWaveAPI/Run/devices[18].instances[0].Meter.Get() http://ipadr:8083/ZWaveAPI/Run/devices[20].instances[0].Meter.Get()
[...]
had weinig tijd, dus Q&D opgelost
mbt je commando's je moet voor elke plug een Get() doen. Dus om alle 6 de waardes te updaten, moet je ze alle 6 getten geen echt nederlands denk ik, maar je snapt me
Pana WC12H9E8 / 1000L
Toch werkt die methode die je van hen hebt gekregen. Ik heb de url (in Chrome) geplakt, het IP aangepast naar mijn situatie en het deviceID gezet waar GREEN_WAVE_NODE_ID staat. Op enter drukken met een licht verhoogde hartslag en wachten maar. En ja hoor: ik krijg nu keurig de status binnen, interval is inderdaad 1 minuut.
Nu nog even uitvogelen of dit voor de enkelvoudige plugs ook werkt.
Update; dat werkt ook, alleen niet met de standaard syntax. Voer het device ID op onderstaande url:
Nu nog die vervelende groene leds de nek om draaien :-)
Update: de leds gaan aan als de plug (2?) minuten niet gecommuniceerd heeft met de controller. Als dat wel gebeurt - en dat gebeurt na de opdracht zoals hierboven gegeven.
De boel is bij mij nog niet helemaal stabiel, weet nog niet waar dat aan ligt. Soms wordt de status van een zwave apparaat niet doorgegeven. Ook is een buitenlamp die via KaKu geschakeld werd niet aangegaan.
Later meer.
code:
1
| http://10.0.0.29:8083/JS/Run/setInterval(function() { for (var n = 1; n < 6; n++) zway.devices[DEVICE ID].instances[n].Meter.Get(); }, 60*1000) |
Nu nog even uitvogelen of dit voor de enkelvoudige plugs ook werkt.
Update; dat werkt ook, alleen niet met de standaard syntax. Voer het device ID op onderstaande url:
code:
1
| http://10.0.0.29:8083/JS/Run/setInterval(function() { zway.devices[DEVICE ID].Meter.Get(); }, 60*1000) |
Nu nog die vervelende groene leds de nek om draaien :-)
Update: de leds gaan aan als de plug (2?) minuten niet gecommuniceerd heeft met de controller. Als dat wel gebeurt - en dat gebeurt na de opdracht zoals hierboven gegeven.
De boel is bij mij nog niet helemaal stabiel, weet nog niet waar dat aan ligt. Soms wordt de status van een zwave apparaat niet doorgegeven. Ook is een buitenlamp die via KaKu geschakeld werd niet aangegaan.
Later meer.
[ Voor 63% gewijzigd door garp op 26-09-2013 21:13 . Reden: Updates in de code ]
Nou, ik heb het nog een keer geprobeerd, eerst niets, kreeg als reactie steeds een getal, eerst 2 toen 3 enz.garp schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:31:
Toch werkt die methode die je van hen hebt gekregen. Ik heb de url (in Chrome) geplakt, het IP aangepast naar mijn situatie en het deviceID gezet waar GREEN_WAVE_NODE_ID staat. Op enter drukken met een licht verhoogde hartslag en wachten maar. En ja hoor: ik krijg nu keurig de status binnen, interval is inderdaad 1 minuut.
Op een gegeven moment gingen de eerst 5 inderdaad automatisch zichzelf bijwerken. Alleen de 6de niet

Snap er niets van, maar ja, lijkt te werken, nu kijken of het stabiel is.
Bij mij geeft hij nu alleen in Domoticz bij de sensor niet de juiste waarde, wel totaal verbruik, maar niet de huidige. Is niet heel erg, want die staat bij Meter. Maar het staat raar, morgen even een bug melding maken (of request, zou daar liever dag verbruik zien, dan heb je actueel, dag en totaal)
Pana WC12H9E8 / 1000L
Ik kreeg als reactie ook een getal. Gisteravond leek alles zich netjes bij te werken. Alleen het totaal kan ik niet vinden. Hoe zie je dat?
Verder is het zwave-deel toch echt niet helemaal stabiel. Gisteravond is zijn wel netjes 2 lampen (enkelvoudige smartplugs) uitgegaan, een derde (smartplug 6) niet. En dat terwijl op dat moment wel netjes het verbruik werd doorgegeven.
Vanmorgen was in ieder geval 1 van die schakelaars (enkelvoudige smartplug) niet aangegaan, dus die heb ik met de hand aangedrukt op de plug. De groene led's brandden ook weer, dus er was blijkbaar geen contact met de plug. Weird. Ik zal even een Everspring plug bestellen, kijken of die wel gewoon werkt. Als dat zo is gaan in ieder geval die enkelvoudige plugs weer terug naar NUON.
Ik zal de voeding van de raspberry pi twouwens ook even ruilen met een andere; deze voeding levert 750 milliampere, misschien dat dat iets met de stabiliteit van de transmitters te maken heeft.
Hebben jullie toevallig nog tips voor een bepaalde plug, met power metering?
Ik krijg deze foutmelding. Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Verder is het zwave-deel toch echt niet helemaal stabiel. Gisteravond is zijn wel netjes 2 lampen (enkelvoudige smartplugs) uitgegaan, een derde (smartplug 6) niet. En dat terwijl op dat moment wel netjes het verbruik werd doorgegeven.
Vanmorgen was in ieder geval 1 van die schakelaars (enkelvoudige smartplug) niet aangegaan, dus die heb ik met de hand aangedrukt op de plug. De groene led's brandden ook weer, dus er was blijkbaar geen contact met de plug. Weird. Ik zal even een Everspring plug bestellen, kijken of die wel gewoon werkt. Als dat zo is gaan in ieder geval die enkelvoudige plugs weer terug naar NUON.
Ik zal de voeding van de raspberry pi twouwens ook even ruilen met een andere; deze voeding levert 750 milliampere, misschien dat dat iets met de stabiliteit van de transmitters te maken heeft.
Hebben jullie toevallig nog tips voor een bepaalde plug, met power metering?
Ik krijg deze foutmelding. Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
[ Voor 21% gewijzigd door garp op 27-09-2013 11:00 ]
Korte vraag. In de documentatie wordt gesproken over het volgende:
Ik kan echter niet vinden waar ik dit kan doen. Tips zijn welkom.The context menu command Network Reorganization allows re-detecting all neighborhood
information (battery powered devices will report after their next wakeup!) Please refer to the
manual section Network Stability for further information about the use of this function.
Die methode werkt toch nog niet helemaal lekker, in ieder geval niet op mijn licht instabiele omgeving. Ik heb dus toch even een simpel script geschreven om de boel te updaten.
Dis is mijn update script voor de NUON smart plugs op linux, in mijn geval de Razberry:
Er moet ook een manier zijn om die wget requests te doen zonder dat er iets weggeschreven wordt (wat vast beter is voor je SD card), maar hoe weet ik even niet. Tips zijn welkom uiteraard.
Update: Ik heb de voeding van de PI (en dus ook de RfxCom) aangepast. Ding hangt nu aan een iPhone lader, die levert 1A. Zou genoeg moeten zijn.
Update: de boel lijkt nu wel stabiel te zijn. Mogelijk was het dus toch de voeding de tekort schoot. De Rfxcom module moet natuurlijk ook zijn voeding uit de Pi halen, dus die 1A lijkt echt nodig te zijn.
Dis is mijn update script voor de NUON smart plugs op linux, in mijn geval de Razberry:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| #! /bin/bash # Script to update NOUN (Greenwave smart plugs including smart plug 6) information # on a Razberry (linux) z-wave controller # # Save the script somewhere and add it to crontab with 'crontab -e' # The result should be something like this: # # #min hour day month weekday command # */1 * * * * /home/pi/script/updatescript.sh # # Adjust the IPADRESS and the DEVICEID (see example rule) to your own situation like i did # # EXAMPLE: wget --quiet "http://IPADRESS:8083/ZWaveAPI/Run/devices[DEVICEID].instances[0].Meter.Get()" # # Single smart plugs wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[2].instances[0].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[18].instances[0].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[20].instances[0].Meter.Get()" # Smart node 6 - kitchen table corner wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[21].instances[0].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[21].instances[1].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[21].instances[2].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[21].instances[3].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[21].instances[4].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[21].instances[5].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[21].instances[6].Meter.Get()" # Smart node 6 - behind the tv wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[25].instances[0].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[25].instances[1].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[25].instances[2].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[25].instances[3].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[25].instances[4].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[25].instances[5].Meter.Get()" wget --quiet "http://10.0.0.29:8083/ZWaveAPI/Run/devices[25].instances[6].Meter.Get()" # clean up the trash rm -rf devices* |
Er moet ook een manier zijn om die wget requests te doen zonder dat er iets weggeschreven wordt (wat vast beter is voor je SD card), maar hoe weet ik even niet. Tips zijn welkom uiteraard.
Update: Ik heb de voeding van de PI (en dus ook de RfxCom) aangepast. Ding hangt nu aan een iPhone lader, die levert 1A. Zou genoeg moeten zijn.
Update: de boel lijkt nu wel stabiel te zijn. Mogelijk was het dus toch de voeding de tekort schoot. De Rfxcom module moet natuurlijk ook zijn voeding uit de Pi halen, dus die 1A lijkt echt nodig te zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door garp op 28-09-2013 20:51 . Reden: Update over stabiliteit na vervangen voeding ]
Zoekende naar een simpel en begrijpbaar project.
Domoticz is wel een heel erg mooi systeem, ik zoek alleen een feature die imo nodig is bij een domotica systeem.
Heeft domoticz een soort van terugkoppeling.
Weet hij dus of een device aan staat, en controleert hij dat.
Als ik een RFXcom usb koop, doet deze stick dat uit zichzelf, bij alle protocollen?
En kun je op domoticz ook een simple 433mhz receiver en transmitter zetten als hardware?
En werkt deze dan ook met de terugkoppeling?
Domoticz is wel een heel erg mooi systeem, ik zoek alleen een feature die imo nodig is bij een domotica systeem.
Als ik een RFXcom usb koop, doet deze stick dat uit zichzelf, bij alle protocollen?
En kun je op domoticz ook een simple 433mhz receiver en transmitter zetten als hardware?
En werkt deze dan ook met de terugkoppeling?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dat RFXcom ding is een transciever, dus reciever en transmitter. Echter, je krijgt geen terugkoppeling omdat dat systeem dat niet ondersteunt. Heeft niet zoveel met domoticz zelf te maken. Als je bv een remote hebt die je lampen aanzet, dan kan domoticz dat wel weergeven omdat hij dat signaal ook ontving. Maar dat is iets anders dan dat je uit het contact _zelf_ leest of ie aan staat.Dylantje2 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 10:17:
Als je je server uit zet, je lampen aan doet, en je server dan weer aan doet, dan weet ie niet wat de dilly is dus.
Volgens mij kan dat wel met die zWave spullen?
sig
Is er dan een soort van transceiver die domoticz ondersteund die dat wel doet?
Of is deze featur niet weggelegd voor domoticz?
Wat heb ik dan minimaal nodig om Klik aan klik uit aan te sturen met domoticz?
Zwave kan dat wel inderdaad.
@hierboven: een rfxcom en iets waar domoticz op kan draaien, bijv een Rasberry
@hierboven: een rfxcom en iets waar domoticz op kan draaien, bijv een Rasberry
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Volgens mij begreep je me niet helemaal: het heeft niet zoveel met domoticz te maken: zo'n systeem als klikaanklikuit, zeg bijvoorbeeld een dimmer in je map, die stuurt zelf geen signaal. Er is geen methode voor een tranciever of domoticz om signalen die niet gestuurd worden te ontvangenDylantje2 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 11:02:
sig
Voor Klik aan Klik uit heb je niet meer nodig dan de RFXCOM en een computer voor Domoticz. Dat kan een RaspberryPI zijn maar ook iedere andere computer of laptop. Die moet je dan wel 24/7 aan laten staan en dan is een RPI het meest zuinig in energieverbruik.Dylantje2 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 11:02:
KAKU ondersteund echter geen twee weg communicatie. Domoticz zal dus geen bevestiging ontvangen van de schakelaars dat ze aan of uit zijn gegaan. Die status houdt Domoticz zelf bij maar als het signaal niet is ontvangen door de schakelaar dan staat deze dus verkeerd in Domoticz.
Als je 2-weg communicatie wilt hebben dan zal je van z-wave gebruik moeten maken. Dat kan ook met Domoticz i.c.m. bijv. een Razberry op een Raspberry PI. Je hebt dan geen KAKU schakelaars maar z-wave schakelaars nodig. Mocht je al KAKU in huis hebben dan zal je die moeten vervangen voor z-wave materiaal.
Ik heb een (klein) issue met KaKu schakelaars om scenes aan te sturen.
Voorheen kon ik een KaKu handschakelaar een schakelaar aanzetten met de (1) knop en uitschakelen met de (0) knop.
Ik dacht dus: daar kan ik ook mooi scenes in Domoticz mee aansturen. Dus Ik maak een scene woonkamer AAN en een scene woonkamer UIT, en leer de scene AAN een code waarbij ik de (1) knop op een KaKu afstandsbediening indruk en leer de scene UIT de code als ik op de (0) knop druk. Dat werkt op zich wel, dat wordt allemaal opgeslagen.
Druk ik op de de (1) knop op de afstandsbediening om de scene te starten dan werkt dat. Top. Maar wat schetst mijn verbazing: als ik op de uitknop druk gebeurt er niets. Sterker nog: Domoticz slaat op hol. De web-inteface reageert niet meer. Inloggen via ssh werkt nog wel, maar domoticz service stoppen werkt niet. Een reboot (lange-halen-snel-thuis) werkt wel. Druk ik op de (0) om de scene UIT te activeren: weer een interface die niet reageert. Nog maar een reboot en de boel werkt weer.
Na de reboot de code verwijderd uit de UIT scene en de boel is weer stabiel.
Iemand enig idee hoe dit kan?
Voorheen kon ik een KaKu handschakelaar een schakelaar aanzetten met de (1) knop en uitschakelen met de (0) knop.
Ik dacht dus: daar kan ik ook mooi scenes in Domoticz mee aansturen. Dus Ik maak een scene woonkamer AAN en een scene woonkamer UIT, en leer de scene AAN een code waarbij ik de (1) knop op een KaKu afstandsbediening indruk en leer de scene UIT de code als ik op de (0) knop druk. Dat werkt op zich wel, dat wordt allemaal opgeslagen.
Druk ik op de de (1) knop op de afstandsbediening om de scene te starten dan werkt dat. Top. Maar wat schetst mijn verbazing: als ik op de uitknop druk gebeurt er niets. Sterker nog: Domoticz slaat op hol. De web-inteface reageert niet meer. Inloggen via ssh werkt nog wel, maar domoticz service stoppen werkt niet. Een reboot (lange-halen-snel-thuis) werkt wel. Druk ik op de (0) om de scene UIT te activeren: weer een interface die niet reageert. Nog maar een reboot en de boel werkt weer.
Is een issue op de domoticz site..garp schreef op maandag 30 september 2013 @ 13:55:
Ik heb een (klein) issue met KaKu schakelaars om scenes aan te sturen.
Zoeken programmeurs voor meer features..
Prio heeft geloof ik deze bug oid..
http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=565
Rustig hier zeg,,,
Vraag.
Domoticz, met RFXCOM
Nu wil ik een newkaku ontvanger koppelen aan domoticz.
Kan ik dit alleen maar via een handzender.
Dus eerst een newkaku ontvanger koppelen aan een handzender.
En dan in domoticz de handzender weer inleren?
Of is er ook een optie om iedere ontvanger apart in te leren via domoticz.
Vraag.
Domoticz, met RFXCOM
Nu wil ik een newkaku ontvanger koppelen aan domoticz.
Kan ik dit alleen maar via een handzender.
Dus eerst een newkaku ontvanger koppelen aan een handzender.
En dan in domoticz de handzender weer inleren?
Of is er ook een optie om iedere ontvanger apart in te leren via domoticz.
Je kan dit handmatig met domoticz en de kaku doen.
Ga naar tabblad schakelaars, klik op handmatig toevoegen, geef je schakelaar een naam.
Selecteer als protocol volgens mij was het AC en kies een willekeurige code.
Dan stop je de Kaku in een stopcontact en als je dan binnen 5 of 10 seconden de test knop druk is de code geprogrammeerd.
Ga naar tabblad schakelaars, klik op handmatig toevoegen, geef je schakelaar een naam.
Selecteer als protocol volgens mij was het AC en kies een willekeurige code.
Dan stop je de Kaku in een stopcontact en als je dan binnen 5 of 10 seconden de test knop druk is de code geprogrammeerd.
@ Nikki Thanks!!
Als ik toch eens jonger was geweest....
Nog een vraagje.
Is er iemand die mij de settings kan geven van hoe een onewire aan de domoticz te koppelen.
Nog een vraagje.
Is er iemand die mij de settings kan geven van hoe een onewire aan de domoticz te koppelen.
ik ben misschien ouder dan jij. Maar ik voel me jong.Dylantje2 schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 10:36:
@ Nikki Thanks!!
Nog een vraagje.
Een babybooomer..................
De boel draait stabiel en ik ben zeer content met mijn huidige setup. Zelfs het energieverbruik van de smartplugs lijkt te kloppen.
Nu heb ik recentelijk een aantal Fibaro 3 in 1 raam/deur sensoren aangeschaft inclusief temperatuursensoren. Toegevoegd aan via Z-way en ze verschijnen ook in Domoticz. Briljant, so far so good.
Wat ik alleen niet begrijp is hoe ik zie of een deur open of dicht is. Ook wordt de temperatuur niet of slechts zeer incidenteel doorgegeven. Van 1 device zie ik niet eens dat er een tempertatuursensor in zit, na het includen. Kortom: deze dingen werken niet erg stabiel.
Heeft iemand van jullie ervaring met deze sensoren in 'onze' setup? Hoe krijg ik deze dingen werkend?
Nu heb ik recentelijk een aantal Fibaro 3 in 1 raam/deur sensoren aangeschaft inclusief temperatuursensoren. Toegevoegd aan via Z-way en ze verschijnen ook in Domoticz. Briljant, so far so good.
Wat ik alleen niet begrijp is hoe ik zie of een deur open of dicht is. Ook wordt de temperatuur niet of slechts zeer incidenteel doorgegeven. Van 1 device zie ik niet eens dat er een tempertatuursensor in zit, na het includen. Kortom: deze dingen werken niet erg stabiel.
Heeft iemand van jullie ervaring met deze sensoren in 'onze' setup? Hoe krijg ik deze dingen werkend?
Thx. Ik heb toch echt wel gezocht, maar jouw post nooit gevonden. We wachten de update rustig af....
Probleempje met Kaku...
http://www.klikaanklikuit...bouw-schakelaar-awmr-231/
Kan het zijn dat ik de inbouwschakelaar verkeerd heb zitten?
"Gewoon" zoals in de gebruiks aanwijzijng staat, is hij aangesloten.
Ik dus deze ontvanger achter een bestaande schakelaar gemaakt.
De status van de schakelaar klopt niet meer in Domoticz, als ik hem handmatig aan of uit druk.
Als ik hem draadloosbestuur met zenders en domoticz status klopt alles en werkt hij ook goed.
Het zal toch niet zo zijn dat voor een lamp een zender en een ontvanger moet inbouwen?
Of moet ik hem op manier 2 in het systeem maken, dus zonder de witte draadjes? [ in de gebruiksaanwijzing ]
Iemand ervaring?
En misschien nog ouder als een babyboomer................
De status van de schakelaar klopt niet meer in Domoticz, als ik hem handmatig aan of uit druk.
Als ik hem draadloosbestuur met zenders en domoticz status klopt alles en werkt hij ook goed.
Het zal toch niet zo zijn dat voor een lamp een zender en een ontvanger moet inbouwen?
Of moet ik hem op manier 2 in het systeem maken, dus zonder de witte draadjes? [ in de gebruiksaanwijzing ]
Iemand ervaring?
En misschien nog ouder als een babyboomer................
waarom zou de schakelaar een wireless signaal gaan uitzenden als je hem lokaal bedient?Dylantje2 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:10:
Probleempje met Kaku...
Als ik hem draadloosbestuur met zenders en domoticz status klopt alles en werkt hij ook goed.![]()
![]()
Het zal toch niet zo zijn dat voor een lamp een zender en een ontvanger moet inbouwen?![]()
Iemand ervaring?
En misschien nog ouder als een babyboomer................![]()
![]()
Tsja
Als je hem zo stelt..
Mijn kaku zender zit er wel tussen.
Dus ik dacht dat hij misschien inwendig iets doorgaf dat de kaku door heeft dat hij aan of uit gaat.
Is de 2de manier dan wel goed voor een signaal.
Als je hem zo stelt..
Mijn kaku zender zit er wel tussen.
Dus ik dacht dat hij misschien inwendig iets doorgaf dat de kaku door heeft dat hij aan of uit gaat.
Is de 2de manier dan wel goed voor een signaal.
Weet iemand of de König SEC-ALARM110 werkt met RFXCOM (en dus Domoticz)? Ik zie dat hij wel op 433Mhz werkt, zou een mooie goedkope alarmoplossing zijn!
Vandaag bij de Mediamarkt in de dagaanbieding, maar ik zie dat de prijs (€59.95) een gangbare prijs is voor dit setje.
Vandaag bij de Mediamarkt in de dagaanbieding, maar ik zie dat de prijs (€59.95) een gangbare prijs is voor dit setje.
Dat alarm werkt op 433 Mhz maar welk protocol er gebruikt wordt zie ik er niet bij staan. Hij staat ook niet in deze lijst. Is dus een gok. De onderdelen van het alarm communiceren onderling dus je alarm zal het wel doen. Waar wil je Domoticz voor gebruiken?mrwolf schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 08:02:
Weet iemand of de König SEC-ALARM110 werkt met RFXCOM (en dus Domoticz)? Ik zie dat hij wel op 433Mhz werkt, zou een mooie goedkope alarmoplossing zijn!
Voor monitoring, pushberichten, events die getriggerd worden door een alarm, en het belangrijkste: omdat het kan!
Deze module heeft geen zender, alleen een ontvanger.
Wanneer je de lamp met de schakelaar schakelt zal er dus geen signaal richting Domoticz gaan.
Met Z-Wave is dit overigens wel mogelijk.
Koop een setje, kijk of het werkt en laat het ons weten :-)
Werkt het niet kun je het altijd weer retourneren bij de MM.
Werkt het niet kun je het altijd weer retourneren bij de MM.
mrwolf schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 08:52:
Voor monitoring, pushberichten, events die getriggerd worden door een alarm, en het belangrijkste: omdat het kan!
Ik zou graag zowel mijn gasverbruik als mijn electriciteitsverbruik willen bijhouden in Domoticz. RaZberry hangt in de meterkast, dus er kan zo een kabeltje van de meter naar de Pi.
Ik heb nog geen slimme meter, maar die ga ik wel eerdaags aanvragen (Gas en Electriciteit). Wat heb ik dan nog nodig? Een P1 kabel zoals hier (http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop) wordt verkocht?
Ik heb nog geen slimme meter, maar die ga ik wel eerdaags aanvragen (Gas en Electriciteit). Wat heb ik dan nog nodig? Een P1 kabel zoals hier (http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop) wordt verkocht?
http://www.wirelesswonen....bel-tbv-Slimme-meter.html en thats it:) (is dezelfde en heb ik voor mijn Vera)
[ Voor 17% gewijzigd door DRuw op 11-10-2013 14:21 ]
Alleen dit zou misschien al een reden kunnen zijn om een "gewone" 433MHz ontvanger op de RPI te maken.s_schimmel schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 08:48:
[...]
Dat alarm werkt op 433 Mhz maar welk protocol er gebruikt wordt zie ik er niet bij staan. Hij staat ook niet in deze lijst. Is dus een gok. De onderdelen van het alarm communiceren onderling dus je alarm zal het wel doen. Waar wil je Domoticz voor gebruiken?
Gewoon omdat het kan? of omdat je dan voor weinig meer kan ontvangen.
Alleen hoe en of dat het dan werkt in Domoticz? Ik zou het helaas niet weten.
Voor €5-10 heb je in china al zoveel ontvangers.. [ ik wou dat ik het kon maken in domoticz.]
Dat het kan om alle zenders van 433MHz te onvangen is zeker, er zijn meerdere projecten die alles uitlezen, en er soms ook nog wat mee doen..
Maar ja, dan misschien weer niet zo mooi en stabiel dan Domoticz..
Iemand al een setje aan de gang?
Misschien eens een kijkje nemen in onderstaand topic?Dylantje2 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 21:48:
[...]
Alleen dit zou misschien al een reden kunnen zijn om een "gewone" 433MHz ontvanger op de RPI te maken.
Voor €5-10 heb je in china al zoveel ontvangers.. [ ik wou dat ik het kon maken in domoticz.]
Dat het kan om alle zenders van 433MHz te onvangen is zeker, er zijn meerdere projecten die alles uitlezen, en er soms ook nog wat mee doen..
pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi
Het zou natuurlijk nog mooier zijn als die oplossing samen zou kunnen werken met Domoticz
Ik zoek een schakelaar die ik op de muur kan plakken en waar ik een groep mee aan en uit kan zetten. Het is mijn eerste Zwave schakelaar dus weet nog niet precies hoe en wat. Lukt dat met bijvoorbeeld deze (http://www.domotica-shop....-uitvoering--p-16543.html) schakelaar?
Of moet ik dan deze (http://www.robbshop.nl/z-wave-me-wandzender-duwi-everlux) hebben?
Kan iemand me vertellen wat het verschil tussen deze 2 schakelaars is en welke er goed werkt met Domoticz?
Of moet ik dan deze (http://www.robbshop.nl/z-wave-me-wandzender-duwi-everlux) hebben?
Kan iemand me vertellen wat het verschil tussen deze 2 schakelaars is en welke er goed werkt met Domoticz?
Het zijn dezelfde.
Ik zou wel de Zwave.me uitvoering gebruiken. deze heeft nieuwere software waar de status direct wordt gemeld (en nog wat andere dingen)
Deze is dat: http://www.wirelesswonen....-Jaeger-DURO-2000-SI.html
Of het goed werkt met domoticz durf ik je niet te zeggen. Voor zwave werkt hij prima, alleen het includen geeft af en toe wat issues...
Ik zou wel de Zwave.me uitvoering gebruiken. deze heeft nieuwere software waar de status direct wordt gemeld (en nog wat andere dingen)
Of het goed werkt met domoticz durf ik je niet te zeggen. Voor zwave werkt hij prima, alleen het includen geeft af en toe wat issues...

[ Voor 3% gewijzigd door DRuw op 14-10-2013 17:06 ]
Phoolie schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:41:
[...]
Misschien eens een kijkje nemen in onderstaand topic?
Het zou natuurlijk nog mooier zijn als die oplossing samen zou kunnen werken met Domoticz
Hoe goed is je engels..Phoolie schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:41:
[...]
Maak jij een topic aan...
Ik durf niet meer.

Phoolie schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:41:
[...]
Hoe goed is je engels..Phoolie schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:41:
[...]
Maak jij een topic aan...
Ik durf niet meer.

Die RFXcom kan op zich wel alle 433Mhz signale ontvangen maar als in de firmware geen ondersteuning is gebouwd voor een bepaald type zender / ontvanger dan kunnen de signalen niet juist geinterpreteerd worden. Domoticz kan er dan niks mee.Dylantje2 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 21:48:
[...]
Alleen dit zou misschien al een reden kunnen zijn om een "gewone" 433MHz ontvanger op de RPI te maken.
Pak je zo'n ontvanger uit China dan zal je zelf je firmware / drivers / software moeten schrijven die de signalen omzet in data waar je wat mee kan. Vervolgens kan je Domoticz daar op laten aansluiten.
De signalen kunnen ontvangen is 1, ze juist interpreteren is het moeilijke deel :-)
je betaalt bij rfxcom niet alleen voor de hardware maar ook voor de permanente software ondersteuning. Vroeger vond ik rfxcom schreeuwend duur maar met de rfxtrx433 is de prijs wat mij betreft prima voor wat je krijgt.s_schimmel schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 21:53:
[...]
Die RFXcom kan op zich wel alle 433Mhz signale ontvangen maar als in de firmware geen ondersteuning is gebouwd voor een bepaald type zender / ontvanger dan kunnen de signalen niet juist geinterpreteerd worden. Domoticz kan er dan niks mee.
Pak je zo'n ontvanger uit China dan zal je zelf je firmware / drivers / software moeten schrijven die de signalen omzet in data waar je wat mee kan. Vervolgens kan je Domoticz daar op laten aansluiten.
De signalen kunnen ontvangen is 1, ze juist interpreteren is het moeilijke deel :-)
Ik zal er 1 bestellen, kijken hoe 'ie werkt met domoticz.
Heeft iemand enig idee of deze (manual) werkt in Domoticz? Dat zijn 4 knoppen die scenes kunnen starten. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek.
Heeft iemand enig idee of deze (manual) werkt in Domoticz? Dat zijn 4 knoppen die scenes kunnen starten. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek.
DRuw schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 17:05:
Het zijn dezelfde.
Ik heb een Intel NUC besteld en wil ook eens aan de slag met Domoticz. Erg leuke dingen van gezien en wil het nu zelf ook wel een keer gaan toepassen. Nu ben ik me aan het orienteren op een RFXCOM module, maar kom er nu 2 tegen. De RFXLAN van 245 Euro en ook de RFXTRX van 94 Euro. Wat is het verschil tussen deze apparaten, behalve de aansluiting USB of LAN. Zijn er in performance verschillen of zijn er situaties waarin je de LAN versie zou moeten nemen of andersom? Ik hoor het graag, ben nu nog aardig een n00b...
Volgens mij alleen de aansluiting USB of LAN en het bereik. De LAN versie heeft een groter bereik. Beiden kunnen aan Domoticz toegevoegd worden. Als je niet direct met je RFXcom hoeft te werken over het netwerk dan zou ik de USB versie nemen. Is een stuk goedkoper en het bereik kan je vergroten met een andere antenne (hoewel dat officieel niet mag).rogiertw schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:30:
Ik heb een Intel NUC besteld en wil ook eens aan de slag met Domoticz. Erg leuke dingen van gezien en wil het nu zelf ook wel een keer gaan toepassen. Nu ben ik me aan het orienteren op een RFXCOM module, maar kom er nu 2 tegen. De RFXLAN van 245 Euro en ook de RFXTRX van 94 Euro. Wat is het verschil tussen deze apparaten, behalve de aansluiting USB of LAN. Zijn er in performance verschillen of zijn er situaties waarin je de LAN versie zou moeten nemen of andersom? Ik hoor het graag, ben nu nog aardig een n00b...
@ S schimmel
Pilight leest alle 433Mhz signalen uit, met de lowpassfilter en software.
Ik wou dat dit ook op Domoticz zou kunnen [ misschien werkt het wel, maar ik ben te dom ]
@ garb. & Rogier
Als hij niet in delijst van RFXcom staat is de kans klein dat hij werkt..http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/12103
Of je moet een universele 433MHz ontvanger op domticz werkend krijgen...[ ui uit lezen in de software ]
Koop een usb een netwerken is alleen als usb niet volstaat.
Aleen een voorbeeld zoals jij aangeeft is een Zwave, en daarvoor heb je andere hardware nodig dan een RFXCOM. [ bijv razberry ] En waarom geen RPi?
En als je in domoticz gaat werken zul je zien dat je scenes kunt maken tot je erbij neer valt.
Via telefoon, ontvanger, sleutelhanger enz enz enz
Pilight leest alle 433Mhz signalen uit, met de lowpassfilter en software.
Ik wou dat dit ook op Domoticz zou kunnen [ misschien werkt het wel, maar ik ben te dom ]
@ garb. & Rogier
Als hij niet in delijst van RFXcom staat is de kans klein dat hij werkt..http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/12103
Of je moet een universele 433MHz ontvanger op domticz werkend krijgen...[ ui uit lezen in de software ]
Koop een usb een netwerken is alleen als usb niet volstaat.
Aleen een voorbeeld zoals jij aangeeft is een Zwave, en daarvoor heb je andere hardware nodig dan een RFXCOM. [ bijv razberry ] En waarom geen RPi?
En als je in domoticz gaat werken zul je zien dat je scenes kunt maken tot je erbij neer valt.
Via telefoon, ontvanger, sleutelhanger enz enz enz
@Dylantje2
Een Pi heb ik hier liggen, maar ik kan maar moeilijk thuis worden in Linux... Windows gaat prima ondanks dat ik alleen mat Macs werk..
Wat voor hardware zou ik dan nodig hebben als ik bijv met KaKu schakelaars aan de slag zou willen?
Een Pi heb ik hier liggen, maar ik kan maar moeilijk thuis worden in Linux... Windows gaat prima ondanks dat ik alleen mat Macs werk..
Wat voor hardware zou ik dan nodig hebben als ik bijv met KaKu schakelaars aan de slag zou willen?
@rogiertw
De bij RFXCom verkochte RFXLan is NIET compatible met domoticz.
De RFXTrx wel... (433Mhz zou ik nemen!!)
Het is natuurlijk wel mogelijk om een RPi op te offeren, dan heb je ook een RFXLan hiermee
Wat ik gedaan heb is net zo effectief... een vette 70cm antenne aangeschaft... boost het ontvangst (en zend) enorm... maar officieel is dit natuurlijk niet toegestaan, dus als je geen N (zend) licentie hebt adviseer ik dit natuurlijk niet
Het is natuurlijk wel mogelijk om een RPi op te offeren, dan heb je ook een RFXLan hiermee
Wat ik gedaan heb is net zo effectief... een vette 70cm antenne aangeschaft... boost het ontvangst (en zend) enorm... maar officieel is dit natuurlijk niet toegestaan, dus als je geen N (zend) licentie hebt adviseer ik dit natuurlijk niet
Dank voor de vlotte antwoorden. Het gaat toch de NUC worden van Intel, mede omdat ik een windows platform kan gebruiken voor wat andere progjes. Dit vooral omdat ik alleen maar Mac in huis heb... ik ga niet voorde RFX lan versie, want zie de toegevoegde waarde van de lan versie niet boven de USB versie, behalve de prijs...
Waar is die "RFXCOM - RFXLAN Transciever 433.92 MHz with LAN interface" die in Domoticz onder hardware gekozen kan worden dan voor?gizmocuz schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:11:
@rogiertw
Happy birthday btw
pilight is prima in staat om alle vormen van KaKu te schakelen en ontvangen in een bereik van +/- 30m*. Een van de mogelijkheden die pilight heeft boven RFXCom is het ontvangen van Impuls. Daarnaast kost alles wat je nodig hebt voor pilight maar 15 euro.gizmocuz schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 18:13:
Als je Kaku wilt doen (en nog vele anderen later) dan raad ik de RFXtrx433 aan.
Dit is getest met een ebay ontvanger + DIY antenne. Wellicht dat het met die Aurel nog beter gaat.
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 18-10-2013 10:01 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
De RFXLAN selectie in Domoticz kan gebruikt worden voor een remote RPI met RFXtrx433. Installeer socat of ser2com op de RPI en je kunt een remote locatie beheren.s_schimmel schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 19:41:
Waar is die "RFXCOM - RFXLAN Transciever 433.92 MHz with LAN interface" die in Domoticz onder hardware gekozen kan worden dan voor?
De RFXCOM RFXLAN kan geflashed worden met TCP/IP of xPL firmware.
Dit apparaat wordt door alle xPL oplossingen ondersteund en een redelijk aantal huisautomatiseringspakketten echter niet door Domoticz.
Zie de tab Will Support en Supported By voor de lijst van ondersteunde protocollen en software
http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/11201
De RFXtrx433 wordt volledig ondersteund door Domoticz.
Voor enkele afstandbedieningen is ontvangst niet geïmplementeerd omdat deze protocollen minder betrouwbaar zijn. Om een goede synchronisatie te krijgen heeft het de voorkeur om commando's van schakelaars en remotes via Domoticz te laten lopen die dan de modules schakelt.
De X10, KAKU en HomeEasy schakelaars en remotes werken betrouwbaar.
De KAKU en HomeEasy raam/deur sensors kunnen beter niet gebruikt worden om verlichting alleen via Domoticz te schakelen. Deze sensors zenden een seconde of 4 en produceren te lang RF signalen en zorgen daarmee voor een vertraging. Wil je ze toch gebruiken, programmeer deze sensor dan ook in de modules die geschakeld moeten worden of beter gebruik een X10 raam/deur sensor.
Ondersteunde apparatuur en protocollen:
Alecto WS1200
ANSLUT
ATI Remote Wonder
ATI Remote Wonder Plus
ATI Remote Wonder II
Aidebao
Atlantic
A-OK blind motor
Blyss,Thomson
BOFU
Brennenstuhl
ByeByeStandBy
Byron SX chime
Chacon
COCO
Cresta weather sensors
Digimax / TLX7506
DI.O
Düwi
DomiaLite
ELRO AB400, AB600
Ematronic blind motor
EMW100, EMW200
Energenie
Flamingo
Harrison curtain
Hasta blind motor
HE105 heater control
Hideki weather sensors
HomeEasy EU
HomeEasy UK
Huger weather sensors
Ikea Koppla
Intertechno
Impuls (control)
KD101 smoke detector (Avidsen, Chacon, NEXA, Flamingo, Blyss, Proove)
KlikAanKlikUit
La Crosse weather sensors
Lexibook (SM883)
LightwaveRF
MDREMOTE LED dimmer
Media Mount projector screen
Meiantech
Mertik Maxitrol, G6R-H4T1, G6R-H4TB
NEXA
Nexus design IW008T
Oregon 1.0 weather sensors
Oregon 2.1 weather sensors
Oregon 3.0 weather sensors
Oregon BWR101/BWR102
Oregon GR101
OWL CM113, CM119, CM160, CM180, cent-a-meter, Electrisave
PC Remote
Phenix (control)
Philips SBC SP370 series
Proove
PT2262 (control all)
Raex YR1326 T16 motor
RFXSensor
RFXMeter
RisingSun (control)
RollerTrol blind motor
RTS10 / RFS10 / TLX1206
RUBiCSON stektermometer 48659, 48695
Sartano (control)
Siemens
TFA weather sensors
UPM/Esic WT260,WT260H,WT440H,WT450,WT450H,WDS500,RG700
Viking 02035, 02038, 02811
Visonic CodeSecure
Visonic PowerCode
Waveman
X10 lighting, x10, Xdom, ebode
X10 Ninja/Robocam
De RFXtrx433 kan door de gebruiker geflashed worden. Regelmatig verschijnt er een update waarbij nieuwe protocollen toegevoegd zijn die dan ook in Domoticz beschikbaar gemaakt worden en betrouwbaar werken.
Ah ok, dank voor de verduidelijkingb_weijenberg schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 12:32:
[...]
De RFXLAN selectie in Domoticz kan gebruikt worden voor een remote RPI met RFXtrx433. Installeer socat of ser2com op de RPI en je kunt een remote locatie beheren.
...
Ik heb het ook al op het domoticz forum gepost, maar misschien dat iemand hier het weet.
Ik heb een Z-wave schakelaar en tussenstekker toegevoerd via Z-way en daar zie ik ze gewoon en werken ze (iig de tussenstekker kan ik aan en uitzetten via de webinterface.
Ik zie de devices alleen niet in Domoticz. Iemand enig idee hoe dat kan en wat ik daar aan kan doen?
Update: is gefixt. In de laatste 'unstable' versie heeft Rob e.e.a. opgelost, de Z-wave.me wall switch is nu toegevoegd. Hulde!
Ik heb een Z-wave schakelaar en tussenstekker toegevoerd via Z-way en daar zie ik ze gewoon en werken ze (iig de tussenstekker kan ik aan en uitzetten via de webinterface.
Ik zie de devices alleen niet in Domoticz. Iemand enig idee hoe dat kan en wat ik daar aan kan doen?
Update: is gefixt. In de laatste 'unstable' versie heeft Rob e.e.a. opgelost, de Z-wave.me wall switch is nu toegevoegd. Hulde!
[ Voor 21% gewijzigd door garp op 19-10-2013 23:00 ]
Al enige tijd maak ik gebruik van Domoticz. Deze heb ik op mijn NAS (Synology DS212+) geïnstalleerd.
Sinds het weekend heb ik ook een RFXCom er aan gekoppeld maar krijg deze nog niet aan de praat.
Ik heb deze link: http://sirloon.net/installing-usb-serial-modules-on-nas-synology-ds212 gevolgd maar de adapter wordt niet herkend. Tenminste niet juist.
Als ik het commando lsusb uitvoer dan krijg ik de volgende output
Zoals te zien is wordt de adapter dus herkend op Bus 2 device 2.
Met het commande dmesg krijg ik het volgende
De RFXCom wordt herkend maar niet met de juiste drivers.
Heeft iemand en idee waar ik moet zoeken?
Sinds het weekend heb ik ook een RFXCom er aan gekoppeld maar krijg deze nog niet aan de praat.
Ik heb deze link: http://sirloon.net/installing-usb-serial-modules-on-nas-synology-ds212 gevolgd maar de adapter wordt niet herkend. Tenminste niet juist.
Als ik het commando lsusb uitvoer dan krijg ik de volgende output
code:
1
2
3
4
5
6
| Bus 002 Device 004: ID 0bc2:2312 Seagate RSS LLC Bus 002 Device 002: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003 Bus 001 Device 003: ID 05e3:0726 Genesys Logic, Inc. Bus 001 Device 002: ID 05e3:0608 Genesys Logic, Inc. USB-2.0 4-Port HUB Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 |
Zoals te zien is wordt de adapter dus herkend op Bus 2 device 2.
Met het commande dmesg krijg ik het volgende
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| ... [ 57.120000] usb 2-2: new SuperSpeed USB device using xhci_hcd and address 4 [ 57.140000] usb 2-2: configuration #1 chosen from 1 choice ... [ 93.770000] usbcore: registered new interface driver usbserial [ 93.780000] usbserial: USB Serial Driver core [ 93.880000] USB Serial support registered for FTDI USB Serial Device [ 93.890000] usbcore: registered new interface driver ftdi_sio [ 93.890000] ftdi_sio: v1.5.0:USB FTDI Serial Converters Driver ... |
De RFXCom wordt herkend maar niet met de juiste drivers.
Heeft iemand en idee waar ik moet zoeken?
kom je met deze link verder?
http://sourceforge.net/p/...d/9cf4bd2f/?limit=50#cc5d
of deze
http://www.synology-forum...e8d51ae2a7c7d28b;?t=12203
http://sourceforge.net/p/...d/9cf4bd2f/?limit=50#cc5d
of deze
http://www.synology-forum...e8d51ae2a7c7d28b;?t=12203
Bedankt voor de input. Maar helaas. Die links had ik ook gevonden.
Het zou mooi zijn als er iets soortgelijks zou zijn als de Heatlink van HomeWizzard.
Ik heb ook al even op het Domoticz forum gekeken, daar hebben ze het wel over een OpenTherm gateway, maar als ik het goed begrijp is dat puur informatie via OpenTherm ophalen en niet de CV aansturen.
Ik heb ook al even op het Domoticz forum gekeken, daar hebben ze het wel over een OpenTherm gateway, maar als ik het goed begrijp is dat puur informatie via OpenTherm ophalen en niet de CV aansturen.
Nee de vraag op het Forum is om ook de temperatuur te kunnen wijzigen.Phoolie schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:55:
Het zou mooi zijn als er iets soortgelijks zou zijn als de Heatlink van HomeWizzard.
En op de site van de ontwerper van de gateway zijn dit de mogelijkheden.
Forward OpenTherm messages between the thermostat and the boiler
Report about the messages on the serial interface
Change the thermostat setpoint
Set the clock of the thermostat
Send the outside temperature to the thermostat
Control the domestic hot water option of the boiler
Obtain additional information from the boiler
Firmware updates through the serial interface
Nog even verder wezen stoeien. Zo is er namelijk voor de ds212+ een alternatieve repo met een package waar de ftdi drivers e.d in zitten. Ook zit hier de cp210 driver in. En wat schets mijn verbazing de rfxcom wordt met die driver herkend.
Het lijkt erop dat de ftdi driver iets mee mis is. Is er iemand die een ds212+ heeft en het werkend die de file ftdi_sio.ko kan delen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| T: Bus=02 Lev=01 Prnt=01 Port=02 Cnt=02 Dev#= 2 Spd=12 MxCh= 0 D: Ver= 2.00 Cls=00(>ifc ) Sub=00 Prot=00 MxPS= 8 #Cfgs= 1 P: Vendor=0403 ProdID=6001 Rev= 6.00 S: Manufacturer=RFXCOM S: Product=RFXtrx433 S: SerialNumber=A1WP58VN C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=a0 MxPwr= 90mA I:* If#= 0 Alt= 0 #EPs= 2 Cls=ff(vend.) Sub=ff Prot=ff Driver=cp210x E: Ad=81(I) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms E: Ad=02(O) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms |
Het lijkt erop dat de ftdi driver iets mee mis is. Is er iemand die een ds212+ heeft en het werkend die de file ftdi_sio.ko kan delen?
Kan zijn dat ik het gemist heb, maar is er voor domoticz ook een smartphone app?
En kan domoticz ook ping requests doen als je smartphone in de buurt is? Zit even af te wegen of de 150 euro vera controller opweegt tegen een razberry module van 60 euro... :-) behalve dan dat het leuk is om aan een open source project mee te doen, of gebruik van te maken.
Wat zijn verder de voordelen, leukigheden?
En kan domoticz ook ping requests doen als je smartphone in de buurt is? Zit even af te wegen of de 150 euro vera controller opweegt tegen een razberry module van 60 euro... :-) behalve dan dat het leuk is om aan een open source project mee te doen, of gebruik van te maken.
[ Voor 23% gewijzigd door fabstar81 op 25-10-2013 00:01 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Niet een echte app: maar als je de website van Domoticz bookmarkt en op je springboard zet, functioneert het wel als een app.Het is ook mogelijk om ping-requests te doen, maar de meeste smartphones (waaronder iPhone) zetten wifi na een bepaalde tijd om energie te besparen. Ik heb het opgelost met een bluetooth-dongle die continue scant of mijn telefoon in de buurt is. Leuk speelgoed: als ik nu het oprit op kom rijden gaat de verlichting in huis automatisch aan.
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Voor Android ben ik er een aan het maken. Loopt een draadje over op het Domoticz forum. Geofencing staat op de planning om in te gaan bouwen.fabstar81 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:42:
Kan zijn dat ik het gemist heb, maar is er voor domoticz ook een smartphone app?
De reden waarom ik voor Domoticz gekozen heb is dat ik zo een breede ondersteuning heb voor verschillende technieken en apparaten. Geen vendor lock-in en makkelijk uit te breiden.
Daarnaast is het goedkoper dan een Vera om mee te beginnen. Ik heb om het te proberen een RFXCOM aangepast en Domoticz draait nu op mijn Windows desktop. Een RPI komt er binnenkort aan. Je kan klijn beginnen en als blijkt dat het bevalt kan je makkelijk uitbreiden.
[ Voor 23% gewijzigd door s_schimmel op 25-10-2013 08:27 ]
En ik kan je vertellen dat deze app geweldig is. nog wel in het begin stadium. maar een zeer goed begin.
fine tuning en inderdaad clean widgets en hij is af.
fine tuning en inderdaad clean widgets en hij is af.
s_schimmel schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:25:
[...]
Voor Android ben ik er een aan het maken. Loopt een draadje over op het Domoticz forum. Geofencing staat op de planning om in te gaan bouwen.
De reden waarom ik voor Domoticz gekozen heb is dat ik zo een breede ondersteuning heb voor verschillende technieken en apparaten. Geen vendor lock-in en makkelijk uit te breiden.
Daarnaast is het goedkoper dan een Vera om mee te beginnen. Ik heb om het te proberen een RFXCOM aangepast en Domoticz draait nu op mijn Windows desktop. Een RPI komt er binnenkort aan. Je kan klijn beginnen en als blijkt dat het bevalt kan je makkelijk uitbreiden.
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Ik ben heel erg benieuwd jongens. Zit op moment te twijfelen tussen razberry module of aeon zwave stick v2. Verder is misschien knuppel in hoenderhok, maar wat is verschil tussen domotiga en domoticz? Ik lees iig hard dat domotiga de stick ondersteunt. maar domoticz nog niet?
Ik zal qua hardware beginnen met of stick of razberry op mijn rpi die ik al heb. En dan nog een 2*1,5 schakelaar van fibaro om mijn somfy's mee aan te sturen. Vrij optimistich voor een n00b als ik
Heb je voor rond de 120 euro iig al iets leuks om mee te stoeien. voor dat geld heb je alleen nog maar een vera en kan je nog niks. hulde aan dit soort projecten!
Ik zal qua hardware beginnen met of stick of razberry op mijn rpi die ik al heb. En dan nog een 2*1,5 schakelaar van fibaro om mijn somfy's mee aan te sturen. Vrij optimistich voor een n00b als ik
Heb je voor rond de 120 euro iig al iets leuks om mee te stoeien. voor dat geld heb je alleen nog maar een vera en kan je nog niks. hulde aan dit soort projecten!
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik heb beide geprobeerd. Domotiga is al wat langer bezig dan domoticz. Ik vond de webtoegang niet zo handig. (kan inmiddels dus wel beter zijn).maar wat is verschil tussen domotiga en domoticz? Ik lees iig hard dat domotiga de stick ondersteunt. maar domoticz nog niet?
Als je in VB wel eens geprogd hebt is domotiga een aanrader deze is geheel in Gambas gemaakt.
Je kunt hier dus ook makkelijker zelf iest aan sleutelen (als je VBer bent/was)
Domoticz is in een andere taal gemaakt, heb ik niet bekeken.
Ik heb domoticz nu draaiende en ben er tevreden over. Ook op het forumheb je op je vragen snel antwoord. Omdat domoticz nog relatief nieuw is zijn lang niet alle zaken aanwezig , maar op het forum is een Feature Requests / Suggestions sectie.
Beide makers doen het erbij dacht ik, dus harde eisen stellen kun je niet. Het zijn ook open source projecten.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik ben toch maar voor vera lite gegaan. Als ik erbij rekende dat ik er eigenlijk geen rpi voor wilde opofferen en dus ook nieuwe voor moest kopen, kwam ik op rpi+razberry ongeveer 100 euro. Nou, voor 35 eurro meer heb je een vera.
Bedankt voor advies toch. Zo goed in VB ben ik toch niet
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Maar ben je wel beperkt tot dure Zwave...fabstar81 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 09:25:
Ik ben toch maar voor vera lite gegaan. Als ik erbij rekende dat ik er eigenlijk geen rpi voor wilde opofferen en dus ook nieuwe voor moest kopen, kwam ik op rpi+razberry ongeveer 100 euro. Nou, voor 35 eurro meer heb je een vera.
En zou je die paar kanken meer voor een RPI met RFXcom en Razberry er heel snel uit uit hebben..
Er zijn schakelingen die net zo goedgedaan kunnen worden door een KaKu dan een Zwave
En ik vrees dat opensource op dit soort onderdelen beter blijft dan closed. { A la Dreamboxen. ]
Ik heb respect voor deze mensen, die dit kunnen maken en willen delen...
Ik vrees dat je spijt krijgt van je Vera..
Waarom zou je spijt krijgen van een Vera?
Zwave werkt perfect en je kunt er altijd nog een rfxcom aanhangen als je KAKU wilt.
Ik denk dat het ieder zn keuze is maar spijt zal hij er niet van krijgen hoor, al is het alleen al de telefoonapps die je kunt gebruiken en daarbij het gebruikersforum waar je enorm veel info uit kan halen;)
Zwave werkt perfect en je kunt er altijd nog een rfxcom aanhangen als je KAKU wilt.
Ik denk dat het ieder zn keuze is maar spijt zal hij er niet van krijgen hoor, al is het alleen al de telefoonapps die je kunt gebruiken en daarbij het gebruikersforum waar je enorm veel info uit kan halen;)
Ik denk ook niet dat ik snel spijt zal krijgen van de vera. Ik heb bewust gekozen voor de -helaas- veel duurdere optie zwave en wil zo weinig mogelijk te maken hebben met kaku. Dan duurt het maar wat langer voordat ik mijn set up compleet heb ivm prijs.
Wel heb ik ws net zoveel respect voor de open source projecten als jou. helemaal als je weet dat sommige initiatieven nog maar paar maanden oud zijn en al als volwaardig alternatief gezien kunnen worden. petje af.
Heb ook de live cd van domotiga gepribeerd en kan alleen maar bewondering hebben. desondanks kan ik niet wachten tot ik mijn pakketje hassle free vera op de mat zie liggen.
Wel heb ik ws net zoveel respect voor de open source projecten als jou. helemaal als je weet dat sommige initiatieven nog maar paar maanden oud zijn en al als volwaardig alternatief gezien kunnen worden. petje af.
Heb ook de live cd van domotiga gepribeerd en kan alleen maar bewondering hebben. desondanks kan ik niet wachten tot ik mijn pakketje hassle free vera op de mat zie liggen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Weet iemand hoe je de slider actief krijgt van KAKU dimmers?
Ik heb een Raspberry Pi met een RFXcom draaien. Deze herkent automatisch de dimmers als ik ze gebruik. Maar dan werken de sliders van de dimmers niet. Aan/uit werkt goed, maar dimmen helaas niet.
Ik heb op het Domoticz forum wel iets gelezen over het subtype van de dimmer, deze is nu ARC en zou AC moeten zijn??
Iemand bekend hiermee?
Ik heb een Raspberry Pi met een RFXcom draaien. Deze herkent automatisch de dimmers als ik ze gebruik. Maar dan werken de sliders van de dimmers niet. Aan/uit werkt goed, maar dimmen helaas niet.
Ik heb op het Domoticz forum wel iets gelezen over het subtype van de dimmer, deze is nu ARC en zou AC moeten zijn??
Iemand bekend hiermee?
Mijn KAKU-dimmers zijn inderdaad ingesteld als AC, en werken prima. Maar dat had je natuurlijk zelf ook even kunnen testen
Het ARC protocol is voor de oudere KAKU modules met adrescode wieltjes A-P/1-16.
De dimmer modules van dit type hebben geen dim set level maar door nogmaals een ON commando te versturen gaat de module in een dim cycle en je stopt dan met nog een ON command op het gewenste niveau.
Het AC protocol is voor de nieuwe KAKU modules met code inleeroptie.
De dimmer modules van dit type hebben een set dim level en werken met de slider.
Maar... deze modules kan je ook aansturen met het ARC protocol en dan werkt alleen het On/Off commando en heb je dus geen set dim level en dus ook geen slider in Domoticz.
De dimmer modules van dit type hebben geen dim set level maar door nogmaals een ON commando te versturen gaat de module in een dim cycle en je stopt dan met nog een ON command op het gewenste niveau.
Het AC protocol is voor de nieuwe KAKU modules met code inleeroptie.
De dimmer modules van dit type hebben een set dim level en werken met de slider.
Maar... deze modules kan je ook aansturen met het ARC protocol en dan werkt alleen het On/Off commando en heb je dus geen set dim level en dus ook geen slider in Domoticz.
Ik heb dus oudere dimmers.
Is het mogelijk om deze alsnog in te stellen als AC dimmers? Want ARC kan dus alleen aan en uit.
Helaas is het niet mogelijk om vanuit het systeem het subtype te wijzigen.
Is het mogelijk om deze alsnog in te stellen als AC dimmers? Want ARC kan dus alleen aan en uit.
Je kan het in Domoticz wel instellen maar als je dimmers geen AC ondersteunen gaan ze het niet doen.arnwie schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:40:
Ik heb dus oudere dimmers.
Kan je geen scenes aanmaken voor de meest gebruikte dim standen of anders een LUA script? Verstuur twee keer het aan signaal en na x seconden nog een keer het aan signaal. Misschien een optie.
Oke. Gelukkig veranderen we bijna nooit de sterkte, dus als het moet, dan kan het altijd nog wel met de afstandbediening.
Bedankt.
Bedankt.
Ben je nog steeds geïnteresseerd in de oplossing? Ik heb hem gisteravond gevonden. Het blijkt dat het package gcc een paar bestanden niet mee installeert.spaanplaat1 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 13:45:
Ik ben al een tijdje bezig om Domoticz op mijn synology aan de praat te krijgen, maar het wil me maar niet lukken. Nu ben ik wel een beetje bekend met linux, maar ben er niet heel bedreven mee. Ik heb op het synology forum en het domoticz forum ook al een topic staan, maar ik probeer het hier nog een keer.
Als ik de handleiding volg van de install.txt op de domoticz site loop ik vast bij het commando 'make' van cmake.
Ik heb overigens een DS1511 en volgens verschillende bronnen zou ik syno-i686-bootstrap_1.2-7_i686.xsh moeten gebruiken voor bootstrap.
Ik zal mijn stappen eens beschrijven, wie weet doe ik iets heel doms verkeerd.
Inmiddels heb ik op het domoticz forum te horen gekregen dat cmake 8.11.1 uit is en hier heb ik het ook mee geprobeerd, maar telkens krijg ik weer dezelfde error.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 Via Putty maak ik contact met de NAS en log in met de root account. wget http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/optware/syno-i686/cross/unstable/syno-i686-bootstrap_1.2-7_i686.xsh sh syno-i686-bootstrap_1.2-7_i686.xsh rm syno-i686-bootstrap_1.2-7_i686.xsh Hierna een reboot van de NAS en na de reboot ipkg update via putty. ipkg install gcc ipkg install make ipkg install optware-devel ipkg install boost-dev ipkg install boost-thread ipkg install boost-system ipkg install boost-date-time wget http://www.cmake.org/files/v2.8/cmake-2.8.10.tar.gz tar xvf cmake-2.8.10.tar.gz cd cmake-2.8.10 ./bootstrap make (en hier gaat het na 46% fout)
De error die ik krijg is de volgende (meer kan ik niet zien in putty, of is er ergens een log aanwezig?):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 /opt/include/ncurses.h:773: error: expected '=', ',', ';', 'asm' or '__attribute__' before 'wdelch' /opt/include/ncurses.h:774: error: expected '=', ',', ';', 'asm' or '__attribute__' before 'wdeleteln' /opt/include/ncurses.h:775: error: expected '=', ',', ';', 'asm' or '__attribute__' before 'wechochar' /opt/include/ncurses.h:776: error: expected '=', ',', ';', 'asm' or '__attribute__' before 'werase' /opt/include/ncurses.h:777: error: expected '=', ',', ';', 'asm' or '__attribute__' before 'wgetch' /opt/include/ncurses.h:198: error: parameter name omitted /root/cmake-2.8.10/Source/CursesDialog/form/fld_arg.c:89: error: expected '{' at end of input make[2]: *** [Source/CursesDialog/form/CMakeFiles/cmForm.dir/fld_arg.c.o] Error 1 make[1]: *** [Source/CursesDialog/form/CMakeFiles/cmForm.dir/all] Error 2 make: *** [all] Error 2
Ik heb echt geen idee wat ik fout doe
Mijn oplossing was (DS412+, DSM 4.3 beta):
1. installeer éérst ncurses (ipkg install ncurses-dev) . Eventueel eerst alle genoemde ipkg packages removen.
2. kopieer de map+inhoud /opt/include/ncurses naar een andere lokatie
3. ipkg remove ncurses-dev
4. nu de bovengenoemde ipkg packages installeren (gcc, optware-devel, etc)
5. de map /opt/include/ncurses is nu nog leeg, kopieer de inhoud die je apart gezet hebt terug
6. drie symbolic links aanmaken
ln -s /opt/include/ncurses/ncurses_dll.h /opt/include/ncurses_dll.h
ln -s /opt/include/ncurses/unctrl.h /opt/include/unctrl.h
ln -s /opt/lib/libidn.so.11.6.8 /lib/libidn.so.11
Trouwens, bij mij was de wget error bij het installeren van optware-devel wel degelijk een probleem, als volgt overkomen:
cd /tmp
wget 'http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/optware/syno-i686/cross/unstable/libidn_1.25-1_i686.ipk'
wget 'http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/optware/syno-i686/cross/unstable/wget-ssl_1.12-2_i686.ipk'
ipkg remove wget
ipkg install libidn_1.25-1_i686.ipk
ipkg install wget-ssl_1.12-2_i686.ipk
export PATH=/opt/bin:$PATH
ipkg update
ipkg install optware-devel
en voordat domoticz daadwerkelijk wilde starten moest ik echt ook nog het pthread probleem oplossen:
fix known pthread problem:
1) backup the pthread libraries found in /opt/arm-none-linux-gnueabi/lib/ :
mkdir /opt/arm-none-linux-gnueabi/lib_disabled
mv /opt/arm-none-linux-gnueabi/lib/libpthread* /opt/arm-none-linux-gnueabi/lib_disabled
2) Copy the pthread libraries found in /opt/lib:
cp /lib/libpthread.so.0 /opt/arm-none-linux-gnueabi/lib/
cd /opt/arm-none-linux-gnueabi/lib/
ln -s libpthread.so.0 libpthread.so
ln -s libpthread.so.0 libpthread-2.5.so
3) cp /opt/lib/libboost_* /lib
Kan iemand me uitleggen hoe die modules van Zwave werken.
Bij Kaku heb je een achterbouw switch waarmee je draadje gewoon aan je schakelaar kunt knopen.
Handmatig en via 433Mhz te schakelen, helaas zonder status update.
Maar wel achter elke bijna schakelaar te maken.
Nu zie ik die Zwave modules, en ik wil van sommige dingen zeker weten of open/dicht aan/uit staan. [ zonnescherm, garagedeur enz ]
Ook wil ik eigenlijk mijn radiatorkranen gaan bedienen.
Ik snap dat ik een Razberry opm mijn RPi moet zetten en dan "beeld" zou hebben.
Kan ik achter elke schakelaar een zwave maken, past dat op alle merken?
Handmatig en via Rf en met beide manier status update?
Werken alle Zwave producten op de razberry?
Mensen met ervaring Zwave icm Domoticz?
Hoor graag de voors en tegens...
Bij Kaku heb je een achterbouw switch waarmee je draadje gewoon aan je schakelaar kunt knopen.
Handmatig en via 433Mhz te schakelen, helaas zonder status update.
Maar wel achter elke bijna schakelaar te maken.
Nu zie ik die Zwave modules, en ik wil van sommige dingen zeker weten of open/dicht aan/uit staan. [ zonnescherm, garagedeur enz ]
Ook wil ik eigenlijk mijn radiatorkranen gaan bedienen.
Ik snap dat ik een Razberry opm mijn RPi moet zetten en dan "beeld" zou hebben.
Kan ik achter elke schakelaar een zwave maken, past dat op alle merken?
Handmatig en via Rf en met beide manier status update?
Werken alle Zwave producten op de razberry?
Mensen met ervaring Zwave icm Domoticz?
Hoor graag de voors en tegens...
het zou vet vinden als iemand een ipkg voor synology kan maken. domoticz staat wel in synocommunity github alleen kreeg ik het niet werkend. Is hier wel iemand die dit kan en wil doen?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Even een kort vraagje met betrekken tot IP camera's en Domoticz. Als ik het manual lees, lijkt het erop dat de camera een snapshot kan maken op basis van een gebeurtenis (bijv. bewegingsmelder of schakelaar).
Kan dit ook andersom? Ik zou graag als de camera iets detecteert iets willen aanzetten en dus de camera als "gebeurtenis trigger" willen gebruiken.
Zelf is de WIKI en het manual een beetje summier wat dit betreft. Ik hoop dat iemand wat meer "hands-on" ervaring heeft.
Kan dit ook andersom? Ik zou graag als de camera iets detecteert iets willen aanzetten en dus de camera als "gebeurtenis trigger" willen gebruiken.
Zelf is de WIKI en het manual een beetje summier wat dit betreft. Ik hoop dat iemand wat meer "hands-on" ervaring heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door gurbo op 04-11-2013 16:29 ]
Dat kan, Gurbo.
Ik kan nu niet aan mijn installatie... en een hele uitleg erachter
Edit: nu wel.
Bij het bekijken van de camera's in je systeem, kan je onderaan een switch of een scène selecteren, en die zal dan aangaan bij het detecteren van beweging
Ik kan nu niet aan mijn installatie... en een hele uitleg erachter
Edit: nu wel.
Bij het bekijken van de camera's in je systeem, kan je onderaan een switch of een scène selecteren, en die zal dan aangaan bij het detecteren van beweging
[ Voor 42% gewijzigd door fl1p op 06-11-2013 13:46 ]
Uiteindelijk is het mezelf gelukt en heb ik de drivers zelf gecompileerd. Sinds gister heb ik nu een werkende module op mijn nas.neorider schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:56:
Nog even verder wezen stoeien. Zo is er namelijk voor de ds212+ een alternatieve repo met een package waar de ftdi drivers e.d in zitten. Ook zit hier de cp210 driver in. En wat schets mijn verbazing de rfxcom wordt met die driver herkend.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 T: Bus=02 Lev=01 Prnt=01 Port=02 Cnt=02 Dev#= 2 Spd=12 MxCh= 0 D: Ver= 2.00 Cls=00(>ifc ) Sub=00 Prot=00 MxPS= 8 #Cfgs= 1 P: Vendor=0403 ProdID=6001 Rev= 6.00 S: Manufacturer=RFXCOM S: Product=RFXtrx433 S: SerialNumber=A1WP58VN C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=a0 MxPwr= 90mA I:* If#= 0 Alt= 0 #EPs= 2 Cls=ff(vend.) Sub=ff Prot=ff Driver=cp210x E: Ad=81(I) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms E: Ad=02(O) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms
Zit alleen nog met één ding. Ik heb een Elro dimmer van het type AB600ID. Deze krijg ik niet juist aan de praat.
Het aan en uit zetten van de module gaat via de Uit-knop en het dimmen via de Aan-knop.
Als ik de schakelaar heb toegevoegd en ik klik erop krijg ik de melding dat die aan gaat. Echter doet die dat niet omdat dit het Aan-commando is. Hoe kan ik dit op de juiste manier werkend krijgen? Hopelijk is het verhaal duidelijk.
Kan je niet het type "dimmer" selecteren in plaats van "switch"?
Dimmen tot 0% is dan ook uit, normaal gezien... Probeer eens?
Dimmen tot 0% is dan ook uit, normaal gezien... Probeer eens?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
- De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de GitHub repo.
- Ook is er een Domoticz wiki
- En een eigen Domoticz forum
- Lees ook de Domoticz handleiding eens door