Heel goed idee. 1-Wire temperatuur metingen met behulp van DS18B20's is een stuk preciezer dan een TMP36 over lange afstanden. Die hebben last van capacitieve last en spanningsval, zodat de metingen gekalibreerd moeten worden om precies te zijn bij het gebruik van lange kabels. Lijkt me dus heel goed om de 1-Wire optie beschikbaar te stellen.Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 20:25:
Hartstikke goed, heb je nog een aansluitschema nodig?
Voor de 1-Wire lijkt het me handig meteen de 2 mogelijkheden (direct gevoed en parasite power) te beschrijven. Ik heb zelf de invloed nog niet getest, maar ik kan me voorstellen dat direct gevoed met lange kabels (met voldoende aders zoals een CAT5) in een 1-Wire ster netwerk minder problemen oplevert.
Lijkt me ook handig om meteen de 'standaard' RJ11/12 6p4c en RJ45 aansluitingen van 1-Wire toe benoemen.
En als ik dan toch mijn ideeën aan het spuien ben. Het lijkt mij handig de SDA vrij proberen te houden voor gebruik van de I2C bus. Die komt normaal gesproken direct op die pin dacht ik? I2C wil ik zelf gaan gebruiken voor een zeer lokaal netwerkje in de meterkast. Puls logging d.m.v. I2C counters met RTC timestamping en een back-up batterij. Dan kan de Netduino crashen, of voorzit worden van een update zonder dat er pulsen niet worden geteld.
Als ik volgende week genoeg tijd heb zal ik mijn 1-Wire network discovery code van knutsel status naar herbruikbaar omzetten en met jullie delen. Dat is bij een berg sensors in een 1-Wire netwerk namelijk wel handig. Of LudoS is me voor.
Aanvulling op post:
- Ik heb mijn DS18B20's bij dealextreme gekocht. Zie deze link.
- Op 1-Wire.Org is veel informatie terug te vinden aangaande bekabeling, schema's, bus masters, etc.
edit:
Aanvulling op post geplaatst.
Aanvulling op post geplaatst.
[ Voor 9% gewijzigd door The Lord op 08-02-2013 14:28 ]