Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Voor m'n gevoel worden er hier alleen problemen gemeld bij de V2 i.c.m. uitlezen P1-poort (corrigeer me als dit onjuist is).
@Tio132: in het verleden heb ik i.v.m. problemen met uploaden naar PVOutput ook geprobeerd om foutmeldingen op de ND te achterhalen, maar dat kreeg ik niet voor elkaar.
Als je in deze URL je SID en API-key invult en 'm vervolgens in je browser plakt, komt er dan wel wat binenn bij PVOutput:
http://pvoutput.org/servi...tem-Id&d=20130506&g=12000
Als dat werkt, kun je PVOutput als oorzaak wegstrepen.
Heb jij de mogelijkheden & kennis om te sniffen wat de ND richting PVOutput stuurt en wat er als reactie terugkomt?
(ik kan niet inschatten of je een al dan niet thuis bent in netwerken)
[ Voor 4% gewijzigd door Cranberry op 06-05-2013 18:27 ]
kijken of dit stabieler is. alles draait inmiddels weer prima
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Ja, ik gebruik de netduino plus 2 de update frequentie staat default op 10 minuten.
Het gekke is dat iedere morgen start het op een verschillende tijd maar stopt al dagen om 7:10 en dan op 75 watt. Maar wel steeds met andere waarden. De 75 Watt en 7:10 is wel erg opvallend, maar ik kan het niet verklaren. Ik reset niet meer maar observeer. Cosm loopt gewoon door.
Ik gebruik p1 en p0.
No Input No Output.....?RuudMR schreef op maandag 06 mei 2013 @ 19:01:
Pvoutput:
Ja, ik gebruik de netduino plus 2 de update frequentie staat default op 10 minuten.
Het gekke is dat iedere morgen start het op een verschillende tijd maar stopt al dagen om 7:10 en dan op 75 watt. Maar wel steeds met andere waarden. De 75 Watt en 7:10 is wel erg opvallend, maar ik kan het niet verklaren. Ik reset niet meer maar observeer. Cosm loopt gewoon door.
Ik gebruik p1 en p0.
Zal van het weekend even pv output en cosm erbij instellen
Kijken of dat verschil maakt met vastlopers.
Ook zit ik nog steeds op de eerste versie software en een oude firmware van de netduino.
Zie bij mij soms dat hij 1 minuut niet heeft geüpload, maar gaat dan altijd vanzelf verder.
Hou jullie op de hoogte.
De input loopt gewoon verder, te zien op Cosm, maar waarom stopt smorgens om 7:10 dan de registratie op pvoutput? Dan gaat het pas beginnen, maar ik zie de hele dag niets meer op pvoutput?
Dus ik begrijp jouw opmerking niet.
Ik dacht dat het avonds was. Nee, dan is het vreemd.RuudMR schreef op maandag 06 mei 2013 @ 19:28:
JoopC,
De input loopt gewoon verder, te zien op Cosm, maar waarom stopt smorgens om 7:10 dan de registratie op pvoutput? Dan gaat het pas beginnen, maar ik zie de hele dag niets meer op pvoutput?
Dus ik begrijp jouw opmerking niet.
Maar als Cosm juist weergeeft, waarom PVoutput dan niet?
Nee, de productie loopt al, nog niet lang, maar er staan dan al 5 tot 20 metingen en dan 7:10 smorgens stopt alles, de volgende dag weer het zelfde.
Het lijkt of er een data stopsignaal wordt gegeven, die middernacht wordt gereset.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nee, in de Cosm registratie die doorloopt is niet iets vreemds te ontdekken.
Ook gaat de productie gewoon door. Erg vreemd. Maar ik ga kijken wat er morgen gebeurd.
Ik reset niet, maar observeer wat er gebeurt.
Ik heb zelf een eigen ip adres ingegeven. En Cosm blijft het wel doen, zelfde ip.
[ Voor 15% gewijzigd door RuudMR op 06-05-2013 19:48 ]
Ik moet nog steeds de V2 software in de plus 2 rommelen maar kan die tijd nog niet vinden, misschien vanavond want ik ben wel erg benieuwd.
de nieuwe software reset zich niet meer vanwege de timer functie.Rol-Co schreef op maandag 06 mei 2013 @ 20:01:
Hij loopt wel door om middernacht maar reboot wel zover ik begrepen heb van joop., of het moet in de nieuwe software niet meer zijn.
Ik moet nog steeds de V2 software in de plus 2 rommelen maar kan die tijd nog niet vinden, misschien vanavond want ik ben wel erg benieuwd.
De dag standen worden op nul gezet om 00.00 uur.
Ik krijg bij het deployen van de hex een signature melding,..... erg?
Ik heb net de URL getest en dan krijg ik de meldingCranberry schreef op maandag 06 mei 2013 @ 18:26:
Hier iedere minuut, V2 met FW 4.2.2.1 en SW 1.3.2. Loopt inmiddels al weer enkele weken probleemloos (sterker nog, 'k heb eigenlijk nog nooit last gehad van hangers/blaue led issue).
Voor m'n gevoel worden er hier alleen problemen gemeld bij de V2 i.c.m. uitlezen P1-poort (corrigeer me als dit onjuist is).
@Tio132: in het verleden heb ik i.v.m. problemen met uploaden naar PVOutput ook geprobeerd om foutmeldingen op de ND te achterhalen, maar dat kreeg ik niet voor elkaar.
Als je in deze URL je SID en API-key invult en 'm vervolgens in je browser plakt, komt er dan wel wat binenn bij PVOutput:
http://pvoutput.org/servi...tem-Id&d=20130506&g=12000
Als dat werkt, kun je PVOutput als oorzaak wegstrepen.
Heb jij de mogelijkheden & kennis om te sniffen wat de ND richting PVOutput stuurt en wat er als reactie terugkomt?
(ik kan niet inschatten of je een al dan niet thuis bent in netwerken)
OK 200: Updated Output
terug.
Het lijkt me dat dat goed gaat dus.
Ik heb inderdaad ook een ND+2, maar het vreemde is dat bij mij de led niet blijft branden. Dat gaat gewoon door. Het is wel zo dat ook COSM en Thingspeak niet verder bijgewerkt worden. Het is dus niet alleen een PVoutput probleem.
Ik heb overigens geen idee hoe ik zou moet sniffen op mijn netwerk.
Ben slechts een simpele accountant.
Ik ga denk ik nog maar eens een keertje de code door om te kijken of ik niet toch ergens een foutje maak.
Zit de manual nu door te lezen en zo te zien valt het best mee allemaal voor hoeveel werk het is om het aan te sluiten, code laden en dan moet het min of meer werken. Toch?
Een ding krijg ik echter niet voor elkaar en dat is opzoeken wat die puls nou écht is. Volgens het schema lijkt het erop dat het een soort wisselcontact is? Er is helaas geen wiki hierover en googlen op s0 levert al helemaal bar weinig op (of ik doe iets fout). En ik ben wel benieuwd wat de netduino eigenlijk precies 'meet'. Want de +5v, gnd en D13 staan aangesloten. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe het werkt, leuk als iemand wat meer info hierover heeft maar anders moet ik het maar zien als black box.
Oh en Joop/Ge ik kwam tijdens het lezen bij het aansluiten van de s0 pulse op de netduino een tikfoutje tegen, boven het schema van de s0 en de netduino staat P1, ik neem aan dat dat s0 moet zijn?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Je moet de S0 zien als een schakelaar. Een puls is niets anders dan dat de schakelaar even 'sluit' (lees: de ingang en uitgang zijn even aan elkaar verbonden). De ingang van de ND (bijv. pin D13) wordt continu 'hoog' / 5V gehouden (logische 1), behalve als een puls optreedt: de ingang D13 gaat dan naar een laag nivo. Deze pulsen worden door het programma geteld en gebruikt om e.e.a. te berekenen.
werkt de button savetonetduino nog niet ? er gebeurd niets en rijg zelfs geen melding bij het invullen van een ww
Het ziet er wel gelikt uit zeg.
Biertje voor jou!Cranberry schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:33:
Haha, jij hebt precies dezelfde vragen als ik enkele maanden geleden
Je moet de S0 zien als een schakelaar. Een puls is niets anders dan dat de schakelaar even 'sluit' (lees: de ingang en uitgang zijn even aan elkaar verbonden). De ingang van de ND (bijv. pin D13) wordt continu 'hoog' / 5V gehouden (logische 1), behalve als een puls optreedt: de ingang D13 gaat dan naar een laag nivo. Deze pulsen worden door het programma geteld en gebruikt om e.e.a. te berekenen.
Alleen de meter heeft de volgende specificaties:
S0 pulsen 1000 Imp/kWh, DIN 43864, ti=90 msec, 27V, 27mA
Waarom staat er 27v/27mA bij eigenlijk? Het is deze meter: http://www.youless.nl/productdetails/product/kWh-meter.html
Zo'n beetje de goedkoopste die ik kan vinden, 1000p/kwh. Als iemand nog een tip heeft voor een goede (betaalbare) meter die werkt is dat ook fijn
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dat wil volgens mij zeggen dat er geen spanning >27V op de S0-interface mag staan en de stroom < 27mA moet zijn.
'k Heb 2 S0-meters aangesloten op de ND, waarvan er één vergelijkbare specs heeft, m.a.w. deze meter zal prima gebruikt kunnen worden.
Waar je mogelijk nog wel op wil letten, is het feit of de meter ook pulsen geeft en/of doortelt als je omvormer energie verbruikt (standby-stand). De éne meter doet dat wel, de andere niet.
Meetbereik
0,05-50 Ampere
0,05*230=11,5. Gezien de omvormer een eigen consumptie heeft 's nachts van <1,2W gaat hij dat niet tellen. Althans, volgens de specs niet
Nu log ik alleen de zéér geringe opbrengsten niet maar die vallen dan in het niet met meetfouten, kabelverlies e.d.
Je moet uiteraard je netwerk goed hebben staan voor die Netduino maar dat hoef ik jou niet te vertellen, en je moet je port forwarden op Poort 61234 geloof ik. Het opstart password is "Netduino" Maar die gegevens had ik je gegeven en je hebt 2 versies, 1 met en 1 zonder de timer functie. Als je eenmaal kan communiceren met de Netduino is alles te veranderen in de menu'sRol-Co schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:36:
Joop
werkt de button savetonetduino nog niet ? er gebeurd niets en rijg zelfs geen melding bij het invullen van een ww
Het ziet er wel gelikt uit zeg.
En natuurlijk doet de save button het. Nog wel vanaf mijn vakantie adres ben ik mijn huisraad aan het bedienen. (lampje aan/lampje uit, pompje aan/pompje uit Net als in de NUON reclame (kek hebbedingetje)) Maar ik ben een versie verder aan het testen dan jij nu in je bezit hebt.
Iemand anders er ook last van?
Ben benieuwd of hij nu hierdoor vastloopt of niet.....
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12106&sid=10049
https://cosm.com/feeds/80258
https://www.thingspeak.com/channels/3281
De netduino is te pingen, ik kan load from netduino ook en dan krijg ik opstart data maar als ik dingen instel en save doe gebeurd er niets, geen balk niets.JoopC schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 06:23:
[...]
Je moet uiteraard je netwerk goed hebben staan voor die Netduino maar dat hoef ik jou niet te vertellen, en je moet je port forwarden op Poort 61234 geloof ik. Het opstart password is "Netduino" Maar die gegevens had ik je gegeven en je hebt 2 versies, 1 met en 1 zonder de timer functie. Als je eenmaal kan communiceren met de Netduino is alles te veranderen in de menu's
En natuurlijk doet de save button het. Nog wel vanaf mijn vakantie adres ben ik mijn huisraad aan het bedienen. (lampje aan/lampje uit, pompje aan/pompje uit Net als in de NUON reclame (kek hebbedingetje)) Maar ik ben een versie verder aan het testen dan jij nu in je bezit hebt.
Zonder ww er in krijg ik ook geen melding dat het ww niet goed is.
Ik heb de timer versie
Ik kreeg wel een certifikaat meldind, zie vorige post. Erg?
testen misschien? ik heb trouwens jou firmware versie v4.2.1.2 gistermiddag via DfuSe geladen, afwachten dat stabieler is. had je nog wat 40106 IC's nodig??elmo_1978 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 06:30:
Thingspeak ligt er bij mij uit?
ben trouwens nu 2 weekjes op vakantie en zit nu weekje in winterswijk
En zou het ook mogelijk zijn om een instralingssensor te plaatsen? Of bestaan die niet? Dan zie je echt hoe goed je panelen het doen zeg maar
Werkt weer, thinspeak was vanmorgen even uit de lucht voor onderhoud.elmo_1978 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 06:30:
Thingspeak ligt er bij mij uit?
In de meterkast om mijn nas te monitoren voor temperatuurNoxiuZ schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:42:
Mag ik trouwens vragen waar jullie de temperatuursensor hebben hangen? Het lijkt me gaaf om dat mee te loggen, code ligt er min of meer al. Mij lijkt het het beste om hem achter een paneel te plakken?
En zou het ook mogelijk zijn om een instralingssensor te plaatsen? Of bestaan die niet? Dan zie je echt hoe goed je panelen het doen zeg maar
Mijn draad was te kort, deze wordt over 2 weken aangelegd om sensor 2
Dacht hem zelf om aan de zijkant van het frame te plakken, onderkant is misschien nog wel beter.
Met paneeltemp heb je ten minste een constante. Plus je sensor hangt droog zodat water niet voor verkeerd beeld zorgt. Thans, zo dacht ik ten minste
Pvoutput stopte vanmorgen om 7:00 in de ochtend dus.
Het lijkt wel dat als het opgewekte vermogen boven de 100w komt de pvoutput stopt.
Ik gebruik leds als uitlezing, kan dit er iets mee te maken hebben?
En Cosm loopt gewoon door. Geen idee hoe het komt.
Iets anders:
Ik gebruik de wattmeter (vermogensmeter) van de bespaarbazaar, een prima ding. 1000p/kWh
Maar deze meet zowel verbruik al teruglevering, maw ziet geen verschil tussen de richting van de stroom.
Maar snachts verbruikt de omvormer wat energie die kan leiden tot een pulsje.
Dit pulsje komt bij de netduino terecht en deze denkt dan dat de levering is gestart en gaat data verzenden naar pvoutput, dit gebeurt dus op willekeurige momenten in het begin van de nacht.
Hierna veranderd er in de meetwaarde uren niks.
Ja en dan stopt het om ca 7:00 uur (bij mij) om onduidelijke reden.
Over de vermogensmeter:
De pulsuitgang is in werkelijkheid een optokoppel ivm de optische scheiding.
Is vergelijkbaar met een schakelaar, maar is polair en kan werken met een beperkte spanning en stroom.
Vandaar de waardeopgave van <27v en <27ma. Deze waarden mogen niet overschreden worden.
De ingang met een trekweerstand is dan ook prima.
Uit de p1 poort komt gewoon data, ook uit een optokoppel, maar geïnverteerd vandaar de inverter.
Joop
Lokaal hoef ik de router toch niet in te stellen met een port forwarding?
Straks weer even verder pielen maar ik vermoed dat het 1 of ander niet werkt door die signature melding, kan dat kloppen? Mis ik nog iets mischien met de 4,3 firmware?
Rolco, dat je geen verbinding hebt, port forwarding moet altijd, dus ook local.Rol-Co schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 18:48:
Joop of Ge
Joop
Lokaal hoef ik de router toch niet in te stellen met een port forwarding?
Straks weer even verder pielen maar ik vermoed dat het 1 of ander niet werkt door die signature melding, kan dat kloppen? Mis ik nog iets mischien met de 4,3 firmware?
Hier heb ik al eens een artikel over geschreven zal ik opzoeken als ik thuis ben.
Signature,...Heb je versie 4.3 in je Netduino, ik bedoel heb je de PLUS versie?
En ja kan met mfDeploy eenvoudig zien wat er in je Netduino geladen is inclusief debug meldingen.
[ Voor 17% gewijzigd door Willie Wortel op 07-05-2013 19:54 ]
Natuurlijk, hoe gaat dit het gemakkelijkste?
Port-forwarding is niet nodig als je niet vanaf internet je Netduino wilt uitlezen, toch? Ik heb het in ieder geval niet ingesteld en het werkt bij mij prima.JoopC schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 19:45:
[...]
.. port forwarding moet altijd, dus ook local.
Hier heb ik al eens een artikel over geschreven zal ik opzoeken als ik thuis ben.
Ik heb de boel opnieuw gecompileerd en naar de netduino gezonden, ik ga kijken hoe het morgenochtend werkt.
NetduinoPlus2_Firmware_4.3.0.0_Beta1JoopC schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 19:45:
[...]
Rolco, dat je geen verbinding hebt, port forwarding moet altijd, dus ook local.
Signature,...Heb je versie 4.3 in je Netduino, ik bedoel heb je de PLUS versie?
En ja kan met mfDeploy eenvoudig zien wat er in je Netduino geladen is inclusief debug meldingen.
DeviceInfo:
HAL build info: 4.3.0.0, Netduino Plus 2 (v4.3.0.0 beta 1) by Secret Labs LLC
OEM Product codes (vendor, model, SKU): 34, 177, 4102
Serial Numbers (module, system):
00000000000000000000000000000000
0000000000000000
Solution Build Info: 4.3.0.0, Netduino Plus 2 (v4.3.0.0 beta 1) by Secret Labs LLC
AppDomains:
default, id=1
Assemblies:
mscorlib,4.3.0.0
Microsoft.SPOT.Native,4.3.0.0
Microsoft.SPOT.Hardware,4.3.0.0
Microsoft.SPOT.Net,4.3.0.0
System,4.3.0.0
Microsoft.SPOT.Hardware.SerialPort,4.3.0.0
Microsoft.SPOT.IO,4.3.0.0
System.IO,4.3.0.0
Microsoft.SPOT.Hardware.PWM,4.3.0.0
Microsoft.SPOT.Hardware.Usb,4.3.0.0
SecretLabs.NETMF.Hardware.Netduino,4.3.0.0
Microsoft.SPOT.Hardware.OneWire,4.3.0.0
Microsoft.SPOT.Time,4.3.0.0
Microsoft.VisualBasic,1.0.0.0
SecretLabs.NETMF.Hardware.NetduinoPlus,4.3.0.0
NetduinoMonitoring,0.0.6.1
SecretLabs.NETMF.Hardware.AnalogInput,4.3.0.0
SecretLabs.NETMF.Hardware,4.3.0.0
Nou joop, ik had de 4,3 net framework niet blijkbaar dus mfdeploy was een 4,2 versie dus kan die signature verklarenJoopC schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 21:16:
Rolco, helemaal goed, zal het probleem in je router zitten ivm je poort.
nu wel de 4,3 maar die ziet de netduino niet ......en 4,2 ook niet dus wat er nu is.
ik ga weer verder pielen
Moet je bij versie 4.3 niet met Visual Basic 2012 werken?Rol-Co schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 21:32:
[...]
Nou joop, ik had de 4,3 net framework niet blijkbaar dus mfdeploy was een 4,2 versie dus kan die signature verklaren
nu wel de 4,3 maar die ziet de netduino niet ......en 4,2 ook niet dus wat er nu is.
ik ga weer verder pielen
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
mist een driver oid .....
edit, hij is er weer
[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 07-05-2013 21:48 ]
Wel benaderbaar maar als ik de hex wil laden zegt ie no response from deviceRol-Co schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 21:47:
ja klopt, staat er allemaal op, netduino geflashed
mist een driver oid .....
edit, hij is er weer
4,2 versie mfdeploy doet dat wel maar geeft signature melding weer ......
edit
he he , de hex is zonder fouten geladen ....robbie blij.....nu verder
edit 2
ik kan een config invullen maar bij save heb ik een leeg scherm . dus niet zo.
JoopC in "P1, S0 en Temperatuur logging met de Netduino Plus"
edit 3
load from netduino krijg ik dit
strStartupDATA;-1,,,,,,,;-1,,,,,,,;-1,,,,,,,;-1,,,,,,,;-1,,,,,,,;-1,,,,,,,;-1,,,,,,,;-1,,,,,,,;-1,,,,,,,;-1,,,,,,,;-1,,,,,,,;-1,,,,,,,;-1,,,,,,,;0,30,;0,,,,,80,61234,1,31480;
alleen startup data dus lijkt het.
[ Voor 53% gewijzigd door Rol-Co op 07-05-2013 23:11 ]
Probeer maar eens cosm aan de praat te krijgen. Als je bij provider Cosm eerst de content selecteer en daarna op veldnaam klikt wordt automatisch de veldnaam ingevuld, uiteraard kan je dit zelf aanpassen.
En remember, het overzenden gaat met 100bytes per 2 seconden dus je bent zomaar 10 seconden verder voordat alles ingeladen is, dus geduld is een schone zaak.
En ALLEEN NA de melding "data succesful blabla..." is de Netduino juist geladen.
Ik weet zeker dat we veel plezier aan het programma gaan beleven.
Hier zit de ook het grote probleem waarom Netduino's stoppen met loggen. Ik ga het niet opnieuw uitleggen waarom je je router moet vertellen dat de poort gereserveerd is. Maar je Netduino stopt wel als je het niet juist hebt ingesteld., dus......Cranberry schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 20:15:
[...]
Port-forwarding is niet nodig als je niet vanaf internet je Netduino wilt uitlezen, toch? Ik heb het in ieder geval niet ingesteld en het werkt bij mij prima.
Natuurlijk gedaan joop , via de webpagina alles ingesteld zoals 1 s0 met api , id,stream enz maarr dan bij save heb ik een lege containerJoopC schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 06:47:
Ja Rolco, je moet zelf je API KEY en velden met de bijgeleverde webpagina naar de Netduino zenden,
Probeer maar eens cosm aan de praat te krijgen. Als je bij provider Cosm eerst de content selecteer en daarna op veldnaam klikt wordt automatisch de veldnaam ingevuld, uiteraard kan je dit zelf aanpassen.
En remember, het overzenden gaat met 100bytes per 2 seconden dus je bent zomaar 10 seconden verder voordat alles ingeladen is, dus geduld is een schone zaak.
En ALLEEN NA de melding "data succesful blabla..." is de Netduino juist geladen.
Ik weet zeker dat we veel plezier aan het programma gaan beleven.
Ik heb gisteren een foutje gemaakt met de schakeling die door RuudMR is geplaatst. In plaats van eea op de GND aan te sluiten heb ik het draadje in de VIN geprikt. Beide leds op de ND begonnen toen te knipperen. Ik heb het geheel toen van de spanning gehaald. Als ik de ND nu aan de voeding hang gaan de leds weer knipperen. Als ik de ND aan mijn USB poort hang blijven de leds heel even branden zoals normaal bij het opstarten om daarna iets te dimmen. Mijn pc herkent de ND niet meer. De reset knop doet niets.
Kan het zijn dat ik iets heb doorgebrand? Ik heb geen idee waar de VIN poort voor is. Ik heb daar ook niet direct iets over kunnen vinden en als ik zoek op knipperende leds krijg ik alleen maar linkjes naar Blinky.
;-)
'k Zou eens even rondsnuffelen op het Netduino forum (http://forums.netduino.com/) en evt. jezelf registreren en je vraag daar neerleggen. Daar zit een hoop kennis. Ook de ontwikkelaars van de ND lezen en posten daar regelmatig.
Electronica is tegenwoordig heel robuust, dus zo maar defect gaan is niet uitgesloten maar ook niet waarschijnlijk als de spanning onder de 5 volt blijft.
Ik zou de ND eerst even los testen met een klein sw stukje sw.
Ook even kijken of diagnose en uitlezen bv van de sw stand nog mogelijk is.
Wat anders:
Bij mij werkt de pvoutput, de registratie loopt nu door, ik heb gisteren de sw opnieuw ingelezen.
Nu maar even kijken of dit dooooooorloopt.
Het gaat dus gewoon werken.
Nog wat anders:
Toen ik een 9v adaptor gebruikte was mijn vermogenopname uit het net 4,2Watt.
Hierna een willekeurige USB voeding gebruikt, daalde dit tot 2,4Watt.
Maar bij gebruik van een iPhone 5volt steker voeding is mijn ND verbruik gedaald tot 1,2 Watt.
De moeite waard dus, maw weer wat meer vermogen opbrengst.
Conclusie is dus dat de moderne telefoonladers behoorlijk efficient zijn!
RuudMR wat bedoel je met lost testen van klein stukje sw (software?).
Als ik de ND los aan de voeding hang beginnen de leds te knipperen en via usb aan mijn pc dimmen de ledjes na een paar seconden. Mijn pc herkent de ND niet. Ik hoor heel zacht een hele hoge piep vlak voor de ledjes dimmen. Kan dat iets zijn?
USB uit de computer, reset knop ingedrukt gehouden, USB in je computer en reset knop loslaten, Daarna Netduino wissen en opnieuw de Netduino software deployen.
Er zit dus nog leven in de ND, met sw bedoel ik een simpel programma om bv de led te laten knipperen.
Maar dan moet de pc nog wel de ND zien natuurlijk. Hier start het, zoals joopC aangeeft wissen en opnieuw contact proberen te krijgen. Als er nog leven in zit dan is er grote kans dat het weer gaat werken.
Ik vrees dat ik een nieuwe aan zal moeten schaffen.
http://forums.netduino.co...2-firmware-v422-update-2/
Ik kan je de workaround wel vertellen maar dat is 123 niet de bedoeling.
Door dit leerproces kunnen we straks de software aanpassen.
Even nagedacht, in de nieuwe HEX komt een PING button, om te zien of de instellingen juist zijn ingesteld.
[ Voor 20% gewijzigd door Willie Wortel op 08-05-2013 16:20 ]
Solar ini heb ik ip en poort staan inderdaad, vreemd was wel dat het ip er al in stond, ik heb best een unieke maar stond er al.JoopC schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:35:
Rolco, heb je solar.ini goed staan, de webpagina krijgt geen contact met de Netduino.
Ik kan je de workaround wel vertellen maar dat is 123 niet de bedoeling.
Door dit leerproces kunnen we straks de software aanpassen.
Even nagedacht, in de nieuwe HEX komt een PING button, om te zien of de instellingen juist zijn ingesteld.
Als ik gewoon een pulse instel met de gegevens, wat overigens mooi is en vrij simpel, krijg ik in de container een blank vlak ipv text, dat is vreemd of niet? Dan heb je toch nog niets met de netduino te maken of wel?
Ik kan dan met load from netduino wel de opstart data halen die dan in beide tabs komen, dus logisch is het wel dat die save knop niets doet omdat er niets te doen is, de container is immers leeg.
Ik kan de netduino gewoon pingen, ik kan ook de data halen met ip+poort/ wachtwoord en daarna de now regel.
Command Now
LastTimeReceivedTelegram: 01/01/1601 00:00:00
ConsumedElectraNight: 0.00
ConsumedElectraDay: 0.00
ConsumedGas: 0.00
SolarDeliveryDay: 0.00
SolarDeliveryNight: 0.00
ElectraRate: Day (High)
CurrentSolarDeliver: 0.00
CurrentConsumingElectra: 0.00
Solar soMeter Deliver Now: 0
Solar soMeter Total KWH: 0.00
Dus verbinding is er wel.
[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 08-05-2013 19:29 ]
Je hebt een sdkaartje, Maak een string van providers etc met de webpagina en save de opstart string uit de container met je kladblok in de bestandsnaam "NetduinoConfig.ini" in de root directory van je kaartje en start je netduino op.
Nadat je een en ander hebt ingesteld moet de string tekst in de container verschijnen. Ik heb nog nooit gehad dat dat fout ging. Het heeft niets met de Netduino te maken of met de verbinding, dit is puur en alleen een webpagina. De configuratie kan je maken zonder een Netduino ingeschakeld te hebben.Rol-Co schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 17:55:
[...]
Als ik gewoon een pulse instel met de gegevens, wat overigens mooi is en vrij simpel, krijg ik in de container een blank vlak ipv text, dat is vreemd of niet? Dan heb je toch nog niets met de netduino te maken of wel?
JoopJoopC schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 19:57:
Ondanks dat ik het getest heb tot in de finesse, ik kan zo even niet zien wat er fout gaat, maar er is een simpele workaround.
Je hebt een sdkaartje, Maak een string van providers etc met de webpagina en save de opstart string uit de container met je kladblok in de bestandsnaam "NetduinoConfig.ini" in de root directory van je kaartje en start je netduino op.
Daar staat niets, blanco, dus ik kan niets in kladblok kopieren.
Ik ga daar even zoeken , windows 7 iedergeval.
Gevonden joop, explorer 9 gaat niet werken, nu versie 10 en voilaJoopC schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 20:20:
[...]
Nadat je een en ander hebt ingesteld moet de string tekst in de container verschijnen. Ik heb nog nooit gehad dat dat fout ging. Het heeft niets met de Netduino te maken of met de verbinding, dit is puur en alleen een webpagina. De configuratie kan je maken zonder een Netduino ingeschakeld te hebben.
robbie weer blij......zal ik 1 S0 configureren of gelijk alle 3 op 1 netduino?
The project type is not supported by this installation.
1 Microsoft Visual C# Express 2010EnsconcE schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 22:12:
In de huidige handleiding mis ik welke software geinstalleerd moet worden. Ik heb net Microsoft Visual Basic 2010 Express geinstalleerd op mijn schone windows 7 installatie, maar ik krijg
2 .NET Micro Framework SDK v4.2
3 Netduino SDK v4.2.2.0 (32-bit) or Netduino SDK v4.2.2.0 (64-bit)
Foutmelding heb ik ook een keer gehad. Het werkte altijd prima, tot het moment dat ik de op dat moment nieuwste versie probeerde te installeren. Het probleem heb ik uiteindelijk verholpen door alle software die te maken had met de Netduino (SDK, Netduino drivers, micro .NET Framework en Visual Studio) compleet te verwijderen, m'n laptop te rebooten en alles opnieuw te installeren, in de volgorde zoals Rol-Co hierboven al beschreef (let op: C# is niet nodig, VisualBasic wel).EnsconcE schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 22:12:
In de huidige handleiding mis ik welke software geinstalleerd moet worden. Ik heb net Microsoft Visual Basic 2010 Express geinstalleerd op mijn schone windows 7 installatie, maar ik krijg
Misschien dat dit je verder helpt.
C# is geloof ik niet de versie die nodig is voor VB
@Cranberry,
Thanks, misschien moet ik een reboot eens proberen
Klopt. Ik heb de handleiding tijdelijk aangepast met de gegevens uit de V1.0.1 handleiding. Het is dus nog niet helemaal up to date maar beter dan niets. Later volgt een betere versie.EnsconcE schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 22:12:
https://p1netduinoplus.codeplex.com/releases/view/104150
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
nee C# niet gebruiken maar de 2 sdk wel anders werkt het niet.EnsconcE schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 22:45:
[...]
C# is geloof ik niet de versie die nodig is voor VB. Ik heb hem geprobeerd en die opent de vbproj helemaal niet, hij ziet hem niet eens...
@Cranberry,
Thanks, misschien moet ik een reboot eens proberen
weer stapjes verder, ik heb de config regels nu en kan ze laden naar de netduino maar dan blijft hij hier op staan.

geen melding niks verder.
ik ga nu de workaround eens proberen.
Edit:
Up and running met 3 verschillende S0 pulse meters (2000-opwek set1 / 1600-verbruik / 100-opwek set2 pulse) en 2 verschillende system ID op 1 Netduino plus 2 naar pv output en sd kaart
verbruik werkt, de andere 2 ook met de hand, we gaan het zien over een uurtje of 6.
[ Voor 37% gewijzigd door Rol-Co op 09-05-2013 00:56 ]
Bij mij werkt de nieuwe versie al een paar weken stabiel zonder enig probleem. Ook in de V1.
De HEX is trouwens alleen voor de V2 aangemaakt.
However, na maximaal 60 seconden zou je het uberhaubt weten want dan wordt de string verwerkt indien de Netduino alles juist heeft ingeladen, daar hoeft men niet bang voor te zijn dat dat niet goed gaat vanwege de checksum.
En heb je een sdkaart dan wordt de string direkt weggeschreven voor volgend gebruik. Je kan dus je config file ook uitlezen vanaf je web pagina.
Maar nog genoeg te hobby klussen.
Het komt niet aan bij de netduino door iets in het netwerk dus ook geen terug koppeling, de webpagina afsluiten en opnieuw starten om de data te lezen uit de netduino geeft dan alleen de opstart data.
Pingen kan
Data halen kan
Maar hij is niet zichtbaar in het netwerk in de routers, dat is me meer opgevallen
Nu hij in de first router (heb er 2 waarvan 1 als switch/wifi dient 2e verd) lijkt het wel goed te gaan maar zal dat nog eens proberen. Boven aan het netwerk dus niet terwijl verder alles wel werkt.
Mijn netduino's zitten normaal altijd met een 20cm kabel gelijk in de router, geen switch of iets er tussen.
Zo te zien werkt het in 1x, alles opnieuw gesoldeerd/ bedraad met stekkertjes en wat meer netheid in de bedrading dus een foutje sluipt er zo in.
Alleen de V2 dus nu met 4.3 firmware, en de nieuwe software, kijken of het stabiel blijft lopen al loopt de V2 nooit vast hier.
Helemaal top dus
Ik zie dat de no input no output optie er niet in zit, en dan bedoel ik die van tafkar zodat aan het eind van de productie de waarden op 0 gaan.
Kan ik dat nog ergens aanpassen?
Of omdat je niet thuis bent en er niets gebeurd verder.Bruzski schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 00:40:
Paar daagjes hotel Frerikshof Winterswijk maar thuis loopt alles nog stabiel, firmware downgrade lijkt dus de oplossing![]()
Ik weet niet hoe jij en Gé Brander er over denken maar wat mij betreft kan er wat meer Tweakers die het leuk vinden om te testen deze nieuwe software uittesten (uitnodigen middels een PM of zo). Moet je zelf weten, niets hoeft en geheel vrijblijvend.
Ik ga straks de boot op en weet niet wanneer ik weer online ben.
mmmmm ok ok... hehe... afwachtenRol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 05:26:
[...]
Of omdat je niet thuis bent en er niets gebeurd verder.
Ja ik vind het prima joop, het loopt goed dus durf het wel aan.JoopC schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 05:55:
Rolco, het op 0 zetten van de Wattage komt in de volgende versie, is alleen cosmetisch omdat er niet wordt bijgeteld zeg maar (geen pulse detected).
Ik weet niet hoe jij en Gé Brander er over denken maar wat mij betreft kan er wat meer Tweakers die het leuk vinden om te testen deze nieuwe software uittesten (uitnodigen middels een PM of zo). Moet je zelf weten, niets hoeft en geheel vrijblijvend.
Ik ga straks de boot op en weet niet wanneer ik weer online ben.
Explorer 10 nodig
Nd plus V2
Firmware 4,3 beta 1 + de update tools
Net framework 4,3
Vb 2012 (al gebruik je die niet)
Dus wie het ziet zitten stuur maar pm dan maak ik een download link.
Mailen kan ook wel denk ik.
Laten we de eerste 10 verzoeken honoreren om eerst even wat beperkt te testen, later volgen er meer.
Van nu af aan alleen de V1.x.x software in dit topic bespreken en V2 in het nieuwe topic.
Vanavond komt het nieuwe topic.
Edit: Morgen hoop ik, anders zondag. Iets meer tijd kost het
[ Voor 26% gewijzigd door Gé Brander op 10-05-2013 23:44 ]
me happy
maar ja die had ik ook niet met de V2
hey R, mocht het toch weer vastlopen ga ik 4.3 proberen, wat zijn eigelijk de verschillen van 4.3 t.o.v 4.2.2.2Rol-Co schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:41:
4.3 beta al getest? geeft hier vooralsnog geen probs
maar ja die had ik ook niet met de V2
is daar iets zinnigs over te vertellen?

Dat die met de nieuwe V2 software werktBruzski schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:45:
[...]
hey R, mocht het toch weer vastlopen ga ik 4.3 proberen, wat zijn eigelijk de verschillen van 4.3 t.o.v 4.2.2.2![]()
is daar iets zinnigs over te vertellen?

jaja
Van nu af aan graag alleen V1.x versie hier bespreken. V2.x verise in het volgende topic bespreken
Anoniem: 493805
(als software gebruik ik nog wel "de laatste")
Nu zie ik iets geks in de telegram's welke uit de P1 interface binnen gehaald worden: het jaartal en de tijd kloppen niet meer:
Command Now
LastTimeReceivedTelegram: 05/12/1985 09:02:25
(actuele tijd van het nemen van deze capture is 05/12/2013 15:02:25)
De overige waarde in het telegram lijken wel te kloppen.
Er wordt nog wel geupload naar COSM, maar er zit volgens de COSM debug "no body" in het bericht. Ik vermoed dat dit met de timestamp te maken heeft.
iemand enig idee?
4.2.1.2 werkt hier nog prima..
Anoniem: 493805
vreemd... zowel "now" als "telegram" geeft dezelfde verkeerde tijd aanBruzski schreef op zondag 12 mei 2013 @ 20:27:
command now werkt niet bij mij alleen command telegram en geeft een juiste datum aan,
4.2.1.2 werkt hier nog prima..
enTweaking_Deejay schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 18:58:
Ik heb inmiddels alles binnen en ben net bezig de software in te stellen. Nu vraag ik me het volgende af:
waarom is een S0 meter verplicht bij uploaden naar pvoutput? Ik lees mijn SMA via Bluetooth uit en stuur die data al door naar pvoutput. Ik wil eigenlijk alleen de temperatuur en mijn electra verbruik daar toevoegen...
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=13571
Kan ik de S0 meter vergeten en alleen temp en verbruik doorsturen?
Dit moet dan waarschijnlijk verandert worden in deze code:Rol-Co schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 19:26:
Vast wel, v1 v2 wijzigen in v3 v4 en op het zelfde id.
Temp weet ik niet uit mijn hoofd v5 dan denk ik maar die kan je gewoon aanzetten en een sensor aansluiten.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| #If SendDataToPVoutput AndAlso SOpulseMeter Then ' * No input, no output Static intPulseCount As Integer = PulsePinD13.PulsesCount If intPulseCount = PulsePinD13.PulsesCount Then Exit Select intPulseCount = PulsePinD13.PulsesCount ' * &d= date ' * &t= time ' * &v1= Energy Generation KWH ' * &v2= Power generation watts ' * &v3= Energy Consumpion ' * &v4= Power Consumption ' * &v5= Temperature ' * &v6= Voltage ' * &c1= Cumulative flag ' * We use the stringbuilder for speed and better memory * ' * management() * sbFeeds.Clear() sbFeeds.Append("&v1=" & PulsePinD13.KWH.ToString("F0")) sbFeeds.Append("&v2=" & (PulsePinD13.WattageNow).ToString) |
Kan iemand mij hierbij helpen? Ik ben een VB noob
"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono
voor temperatuur kan je mee laten lopen via wunderground net als ik of met een sensor aan de netduino en die aanzetten in de code
Heb je 1 S0 en meet je verbruik verander dan de V1 V2 in V3 V4 en sluit hem aan op pin 13 (onderste 2 regels)
Ik denk dat dat wel werkt.
Voor het verbruik wil ik de P1 gebruiken. De temp sensor heb ik al wel, moet hem alleen nog ergens achter mijn panelen plakken... Deze staat nu nog uitgeschakeld.Rol-Co schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:11:
lees je verbruik uit via een S0? of anders?
voor temperatuur kan je mee laten lopen via wunderground net als ik of met een sensor aan de netduino en die aanzetten in de code
Heb je 1 S0 en meet je verbruik verander dan de V1 V2 in V3 V4 en sluit hem aan op pin 13 (onderste 2 regels)
Ik denk dat dat wel werkt.
"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono
Mijn huidige V1.3.1 software heeft er in ieder geval geen moeite mee.
Alleen het elektra verbruik op pvoutput haalde ik terug van cosm en de weatherground net is gestopt om 16:15 uur. Maar goed daar kijk ik later wel eens naar. Elektra verbruik maar direct vanuit de netduino loggen naar pvputputGé Brander schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:25:
Newsflash: Cosm.com heet vanaf heden Xively.com. Alles lijkt nog te werken.
Mijn huidige V1.3.1 software heeft er in ieder geval geen moeite mee.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=14110&sid=11975
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Begrijp ik het goed dat je hier zegt dat je je verbruik weergeeft in PVOutput.org en dat je de data daarvoor ophaalt uit Cosm?zonnebaas schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 22:16:
[...]
Alleen het elektra verbruik op pvoutput haalde ik terug van cosm en de weatherground net is gestopt om 16:15 uur. Maar goed daar kijk ik later wel eens naar. Elektra verbruik maar direct vanuit de netduino loggen naar pvputput![]()
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=14110&sid=11975
Zo ja, hoe doe je dat?
In de settings van pv output bij automatic uploads net als wunderground.Gé Brander schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 22:35:
[...]
Begrijp ik het goed dat je hier zegt dat je je verbruik weergeeft in PVOutput.org en dat je de data daarvoor ophaalt uit Cosm?
Zo ja, hoe doe je dat?
Secondary device en cosm uit de lijst.
Maar ik kan niet in het andere topic SW2 dit posten
Deze beta is een goede uitgang om passend te maken voor mij, vanwege de multi S0 optie
Ik heb geen P1 maar wel 3xS0 verbruik, maar eerst probeer ik de 3 omvormer S0 (DRS155D) gelijktijdig aan de praat te krijgen.
Ik gebruik nu 1kOhm pull-ups 1 voor 1 geeft de actuele waarde binnen 2-3 Watt, maar als ik 2 gelijktijdig aansluit met zelfde ID krijg ik iets tussen de 2 vermogens in i.p.v. van een optelling.
Bij drie de bovenste wordt weergeven ook als ik operate vinkje uitschakel en voor 2+3 alleen aangesloten met zelfde ID nul.
Zie ik iets in het een option scherm over het hoofd of is het toch electronisch vanwege de drie 1kOhm's parallel staan met gemeenschappelijke plus ? (aansluit schema zoals handleiding V1.3.x maar dan 3x)
[ Voor 195% gewijzigd door Domba op 15-05-2013 13:29 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant