Koel, JoopC, kun jij wat met die link? Op deze manier zou ik mijn Netduino wel willen "beveiligen".tw_eek schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:51:
[...]
Ok, laten we het met een filmpje op deze avond beter bekijken. Een hardware watchdog is een normale gang van zake bij een embedded systeem.
http://highfieldtales.wor...atchdog-for-the-netduino/
De nieuwe code (Totaal nieuw van opzet) is anders van opbouw met een eigen watchdog. Het verzenden van data loopt in een eigen thread en wanneer deze vastloopt wordt de thread disposed. De timer loopt ook in een andere thread.tw_eek schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:17:
[...]
Waarschijnlijk is de beste oplossing een hardwarematige watchdog. Een simple timertje die je in je while loop moet resetten en als dat niet gebeurd zal de timer een hardwarematige reset geven.
Ik heb al eerder uitgelegd, de Netduino loopt niet vast maar de Thread zit in een forever loop. Maar dat zou opgelost worden door Secret Labs. Geduld is een schone zaak.
Ik lijk er overigens met mijn eigen code minder last van te hebben in debugging mode. Kan het nog niet helemaal staven met cijfers, maar het lijkt langer goed te gaan.
Kan ik nog ergens mijn steentje bijdragen door aan te geven dat mij het ook dwars zit?Kortom. we kunnen beter debuggen en de echte oorzaak vinden/oplossen. Persoonlijk denk ik ook dat het goed is om te weten op welk moment de netduino eruit knalt. Voor nu moeten we ons vasthouden aan de bug die gevonden is door JoopC en belangrijk is gemaakt door de medetweakers. Hopelijk hebben we daarmee de belangrijkste ook te pakken.
hier ligt upc er soms uit, soort van dipjes heb ik wel eens gemerkt als ik toevallig thuis ben, zal waarschijnlijk daar wel aan liggenRol-Co schreef op maandag 18 maart 2013 @ 21:05:
[...]et
Krijg je bijna alleen als de spanning er af is geweest van de router of als er geen internet is/ was.
Hier blijft de v2 tot nu toe gewoon draaien.
ik zal die php mailer instellen.. kan je mij uitleggen hoe die php mailer precies zijn werk doet?EnsconcE schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:08:
[...]
Je kan de php pagina laten mailen zodat je het iig weet wanneer hij eruit ligt...
update:
via cosm kunnen achterhalen dat vanochtend rond 11.07.17uur de netduino uit de lucht viel
nu nog uitzoeken wat er rond 11uur zich afspeelde..

[ Voor 37% gewijzigd door Bruzski op 19-03-2013 00:53 ]
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Gé, dit is ook een van de redenen dat de code in zijn geheel herschreven wordt. Ik gooi alles eruit, blijft maar weinig van het oude over. Maaaaaar het wordt 10x zo krachtig.Gé Brander schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:11:
[...]
JoopC heeft het al gemeld eerder in dit topic. Het is een fout in de Netduino SDK of Netduino firmware. Is ook al gemeld bij Netduino.
Heel mooi! Ondanks dat heb ik de onderdelen voor de hardwarematige watchdog besteld om eens te kijken hoe het werkt.
Ik heb overigens de laatste tijd weer bar weinig last van vastlopers...
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Moghe.Gé Brander schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:18:
Dank aan EnsconcE voor het beschikbaar stellen van zijn creatie op CodePlex. Op een aparte pagina: http://p1pnetduino.codeplex.com/
Handleiding en meer informatie volgt later. Thanks EnsconcE!
Hier werkt de netduino al dik twee maanden onafgebroken en zonder problemen. Maar da's dan ook de V1.
Vraagje aan EnsconcE: moet je bij iedere code update de install.php opnieuw draaien?
edit: toch maar gedaan. Als je de logfiles importeert in de installatie, en je hebt flink wat logfiles, stopt de informatieverstrekking na 33 regels. In mijn geval was de laatste melding: "Import 22-02-2013 ok."
Ik heb vervolgens met MySql query browser moeten constateren dat het importeren geslaagd was.
Ik ga nu even de paginaatjes bekijken.
[ Voor 25% gewijzigd door hansdegit op 19-03-2013 10:39 ]
@JoopC
Het probleem met het hangen heb ik ook maar is maar heel zelden, wel heb ik een ander probleem en vroeg me af of dit hieraan is gerelateerd.
Mijn Netduino V1 zit via een router die in bridge staat geconfigureerd, gekoppeld aan mijn hoofd router (draadloos). Wanneer ik ga downloaden met mijn PC met maximale snelheid (bv nieuwsgroepen en ook draadloos) stopt de logging en de upload naar PVoutput. Na een tijdje (dit is wisselend maar meestal gemiddeld rond de 30 min) gaat hij weer verder met loggen maar start met alle waarden op 0. Als er niet genoeg bandbreedte is voor de Netduino, kan het dan zo zijn dat hij zichzelf reset? Als dit zo is zou het beter zijn dat hij met de oude waardes verder gaat.
Het probleem met het hangen heb ik ook maar is maar heel zelden, wel heb ik een ander probleem en vroeg me af of dit hieraan is gerelateerd.
Mijn Netduino V1 zit via een router die in bridge staat geconfigureerd, gekoppeld aan mijn hoofd router (draadloos). Wanneer ik ga downloaden met mijn PC met maximale snelheid (bv nieuwsgroepen en ook draadloos) stopt de logging en de upload naar PVoutput. Na een tijdje (dit is wisselend maar meestal gemiddeld rond de 30 min) gaat hij weer verder met loggen maar start met alle waarden op 0. Als er niet genoeg bandbreedte is voor de Netduino, kan het dan zo zijn dat hij zichzelf reset? Als dit zo is zou het beter zijn dat hij met de oude waardes verder gaat.
Nee, dat is niet de bedoeling. Maar ik kan niets uitsluiten. Zolang de PHP pagina in beta fase is, is de kans dat de install.php elke keer gedraaid moet worden. Pas als hij productie is, zal ik wanneer het nodig is, migratie scripts gaan schrijven. Voor de beta doe ik dat niet. Maar, 0.6 is pas de 1ste maal dat dit, sinds de publieke release, nodig is geweest.hansdegit schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:17:
[...]
Moghe.
Hier werkt de netduino al dik twee maanden onafgebroken en zonder problemen. Maar da's dan ook de V1.
Vraagje aan EnsconcE: moet je bij iedere code update de install.php opnieuw draaien?
edit: toch maar gedaan. Als je de logfiles importeert in de installatie, en je hebt flink wat logfiles, stopt de informatieverstrekking na 33 regels. In mijn geval was de laatste melding: "Import 22-02-2013 ok."
Ik heb vervolgens met MySql query browser moeten constateren dat het importeren geslaagd was.
Ik ga nu even de paginaatjes bekijken.
Het importeren is nog niet heel mooi. Ik zou eigenlijk willen dat je live kan zien dat hij aan het importeren is, maar daar heb ik me nog niet op gefocussed.
Ik las trouwens op zijn blog dat bij de V2 versie de 3.3 volt even naar 0,5 volt gaat bij een reset en daarom de V2 vastloopt. Misschien dat bij een aansluiting op de 5 volt er geen probleem is.Gé Brander schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 09:03:
Heel mooi! Ondanks dat heb ik de onderdelen voor de hardwarematige watchdog besteld om eens te kijken hoe het werkt.
(altijd een gedoe met verschillende versies, hardware of software, het maakt niet uit, maken is meestal eenvoudiger dan onderhouden)
zojuist weer een vastloper maar geen blue led errortw_eek schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 00:10:
[...]
Ik las trouwens op zijn blog dat bij de V2 versie de 3.3 volt even naar 0,5 volt gaat bij een reset en daarom de V2 vastloopt. Misschien dat bij een aansluiting op de 5 volt er geen probleem is.
(altijd een gedoe met verschillende versies, hardware of software, het maakt niet uit, maken is meestal eenvoudiger dan onderhouden)

Ik heb 2 netduino's lopen op 1adaptertje van 6V 300ma.Bruzski schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 00:29:
[...]
zojuist weer een vastloper maar geen blue led errorzou mijn voeding soms te zwak zijn? ik heb er namelijk nu een 5v 0.7A usb voeding tussen
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
ik heb al heel lang veel minder vastlopers meer gehad met een 9V voeding.Rol-Co schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 05:28:
[...]
Ik heb 2 netduino's lopen op 1adaptertje van 6V 300ma.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Wat zijn jullie toch geluksvogels met die "vastlopers"
Vandaag gaat de nieuwe carrousel in de nieuwe code, ik ben benieuwd.
verder vanaf de browser prompt kunnen geen veranderingen meer worden doorgevoerd anders dan laden directory, laden bestanden en reset Netduino, de rest is weg.....verdampt zeg maar.
Vandaag gaat de nieuwe carrousel in de nieuwe code, ik ben benieuwd.
verder vanaf de browser prompt kunnen geen veranderingen meer worden doorgevoerd anders dan laden directory, laden bestanden en reset Netduino, de rest is weg.....verdampt zeg maar.
Ja, dat voelt echt heel fijnJoopC schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 07:50:
Wat zijn jullie toch geluksvogels met die "vastlopers"
Poef! Foetsie... Hans Klok is er niets bij!de rest is weg.....verdampt zeg maar.
[ Voor 4% gewijzigd door Gé Brander op 20-03-2013 08:23 ]
Maar daar krijg je wel wat voor terug, nu wordt het mogelijk om data op te splitsen in meerdere DataStreams. Snel extra DataStreams toevoegen wordt nu appeltje eitje
Ik denk dat ik onduidelijk was in de vorige post. Mijn excuses hiervoor.Bruzski schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 00:29:
[...]
zojuist weer een vastloper maar geen blue led errorzou mijn voeding soms te zwak zijn? ik heb er namelijk nu een 5v 0.7A usb voeding tussen
Mijn opmerking over de voeding van 3.3 volt en de reset heeft betrekking op de hardware watchdog die is ontwikkeld door een netduino gebruiker. De watchdog maakt gebruik van een 3.3 volt voeding en blijkbaar gaat dat niet goed met een V2 versie. De 3.3 volt gaat na een hardwarematige reset op de reset pin even naar 0.5 volt en daar loopt de netduino V2 op blijkbaar op vast.
Zie onderstaande blog voor meer informatie:
http://highfieldtales.wor...atchdog-for-the-netduino/
[ Voor 1% gewijzigd door tw_eek op 20-03-2013 12:08 . Reden: link gemaakt ]
Je link werkt niet.tw_eek schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:09:
[...]
Ik denk dat ik onduidelijk was in de vorige post. Mijn excuses hiervoor.
Mijn opmerking over de voeding van 3.3 volt en de reset heeft betrekking op de hardware watchdog die is ontwikkeld door een netduino gebruiker. De watchdog maakt gebruik van een 3.3 volt voeding en blijkbaar gaat dat niet goed met een V2 versie. De 3.3 volt gaat na een hardwarematige reset op de reset pin even naar 0.5 volt en daar loopt de netduino V2 op blijkbaar op vast.
Zie onderstaande blog voor meer informatie:
[url]http://highfieldtales.wor...atchdog-for-the-netduino/[/url]
Verwijderd
Super tool! gisteravond geinstalleerd.... het werkte gelijk!EnsconcE schreef op zondag 17 maart 2013 @ 17:53:
Hierbij versie 0.6
https://www.dropbox.com/s/i026gvhfz98fpqp/netduinoV0.6.zip
http://p1pnetduino.codeplex.com/
HIervoor moet je je bestaande database leegmaken. Draai vervolgens weer de install.php zoals je initieel hebt gedaan. Er zijn wat wijzigingen geweest in de database waarvoor ik geen migratie script heb geschreven.
Wat hierbij nieuw is dat je zelf kan bepalen wat wordt weergegeven, dit kan onder settings. Alleen de Chart tabblad werkt bij settings. Als er geen foutmelding komt weet je dat alles goed gegaan is.
Ook de kleuren van de charts zijn initieel goed afgestemd. Als je wat anders wil, dan kan dat nu.
Daarnaast heb ik nog wat bugfixes gedaan/ontwerpswijzigingen gemaakt.
- Een loadingpagina bij day, week, month en custom. Houd er nu dus rekening mee dat je geduld moet hebben bij in ieder geval bij de week, month en custom. Er worden grote hoeveelheden data verwerkt en het duurt even voordat die data op beeld is.
- Bugfixes @ custom
- Bij custom mogelijk maken een standaard lijst te hebben met keuzes die meteen weergeven wordt
- Meerdere datasets bij custom mogelijk maken, hierdoor heb je een lijst met standaard datasets als keuze
- Het disabelen en het weglaten van een logveld (b.v. gas consumed total of electra consumed low)
- Het weglaten van een hele chart (b.v. solar of temp)
- Sturen van een mailtje wanneer de netduino niet te bereiken is
- De dialogs hebben nog wat aandacht nodig
- Aanklikken text van text achter checkboxes mogelijk maken
- Standaardkleuren die aan te passen zijn voor een logveld
- Bij animo ook ondersteuning voor meerdere netduino's
- Vast nog iets wat ik vergeten ben
Nu nog een manier vinden om de "pin13" value te vullen in de database omdat ik geen S0 gebruik maar een andere linux tool (SMATOOL) om de converter rechtstreeks uit te lezen en in een db te stoppen. Suggesties zijn welkom
Het is mij gelukt om die vervelende bug eruit te halen, het zogenoemde blauwe lampjes syndroom.
Komt in de nieuwe code
Komt in de nieuwe code
Ook voor de V1?JoopC schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:28:
Het is mij gelukt om die vervelende bug eruit te halen, het zogenoemde blauwe lampjes syndroom.
Komt in de nieuwe code
Zoals ik het nu bekijk past de nieuwe code ook in de V1.
Denk dat ik minimaal nog ruim een week programmeerwerk heb.
Zou echt te gek zijn voor de v1. KLASSEJoopC schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 20:47:
[...]
V1 loopt bij mijn perfect
Ook de PHP werkt prima

[ Voor 10% gewijzigd door Troek op 20-03-2013 21:19 ]
JoopC schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 20:47:
[...]
Wat zou die WatchDog dan moeten doen?......resetten?Gé Brander schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 09:03:
Om jouw pin13 data in de database te krijgen kan je de cronjob.php aanpassen. Je kan alle code (uitlezen en in de database stoppen) daar meteen inzetten, dat is ook het makkelijkst als er straks updates aankomen. Dan hoef je alleen die code te copy pasten en je bent weer klaar. De livedata is nagenoeg niet te doen omdat dit er echt ingehacked moet worden. PM me maar als je ondersteuning nodig hebt.Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 11:55:
[...]
Super tool! gisteravond geinstalleerd.... het werkte gelijk!
Nu nog een manier vinden om de "pin13" value te vullen in de database omdat ik geen S0 gebruik maar een andere linux tool (SMATOOL) om de converter rechtstreeks uit te lezen en in een db te stoppen. Suggesties zijn welkom
Misschien dat ik in de toekomst nog wel een mogelijkheid ga bieden om meerdere sources in de database te stoppen. Maar dat zal zeker niet op korte termijn zijn.
Aangezien "bar weinig" niet gelijk is aan "geheel niet", ja dat zou het idee moeten zijn. Ook gewoon een stukje hobby om te kijken hoe het werkt.JoopC schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 21:52:
[...]
Wat zou die WatchDog dan moeten doen?......resetten?
Goede vraag. Een watchdog is een waakhond die je wakker schud als er iets aan de hand is.JoopC schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 21:52:
[...]
Wat zou die WatchDog dan moeten doen?......resetten?
Een andere uitleg:
In de netduino loopt een programma die 24 uur per dag moet lopen. Het kan zijn dat dat programma op de een of andere reden vastloopt. Zij het een internetverbinding die even wegvalt of een proces dat te lang duurt. Name it en het kan gebeuren.
Je wil niet dat je elke keer moet kijken of het programma het doet. Dat kan iemand anders veel beter.
Daar komt de watchdog in beeld. Een watchdog is een waakhond die zelfstandig werkt en als het niet goed gaat een reset geeft aan het systeem. In de meeste gevallen is het een tellertje die loopt van 0 tot n. Als de waarde n wordt bereikt zal de watchdog een reset geven. Zolang je programma loopt wil je dat niet dus zet je de teller op tijd op 0 zodat n niet bereikt wordt.
Het resetten van de teller zet je in de grote loop die een snellere doorlooptijd heeft dan de watchdog tot n kan tellen.
Het voordeel van een hardwarematige watchdog is de onafhankelijkheid, je kan in de netduino wel een softwarematige hebben maar als die ook niet meer werkt ben je nergens meer. Het zou mooi zijn als de netduino zelf een hardware watchdog heeft maar dat is voor zover ik het weet niet het geval.
Als Joop de fout heeft gevonden is dit waarschijnlijk overbodige luxe. Het is wel leuk om mee te spelen.
JoopC schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:28:
Komt in de nieuwe code
+1+1+1....
Waar is het duimpjes knopje?
Ik ben heel benieuwd.
Nou, ik kan het wel laten zien hoor dat ik de netduino bug heb geëlimineerd.tw_eek schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 23:44:
[...]
+1+1+1....
Waar is het duimpjes knopje?
Ik ben heel benieuwd.
[YouTube: http://youtu.be/E_iLtJykWig]
JoopC schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 08:58:
[...]
Nou, ik kan het wel laten zien hoor dat ik de netduino bug heb geëlimineerd.
[video]

zie er erg goed uit.
Moet zeggen dat ik zelf weinig last heb van de bug met een v2 en een 9 volt losse adapter.
draait al meer dan 1 maand probleemloos.
Als het goed is moet je er ook geen last van hebben, er loopt op de achtergrond een Thread mee die het Netduino geheugen saved en daarna reset, maar dat is natuurlijk geen oplossing.elmo_1978 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 09:49:
[...]
![]()
![]()
![]()
zie er erg goed uit.
Moet zeggen dat ik zelf weinig last heb van de bug met een v2 en een 9 volt losse adapter.
draait al meer dan 1 maand probleemloos.
Dit is natuurlijk veel mooier en stabieler.
Als ik wat kan testen, of wat voor je kan doen stuur maar een bericht.JoopC schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 09:56:
[...]
Als het goed is moet je er ook geen last van hebben, er loopt op de achtergrond een Thread mee die het Netduino geheugen saved en daarna reset, maar dat is natuurlijk geen oplossing.
Dit is natuurlijk veel mooier en stabieler.
ik heb denk ik een van de oudste firmware van de v2 erop zitten.
HalSystemInfo.halVersion: 4.2.0.0
HalSystemInfo.halVendorInfo: Netduino Plus 2 (v4.2.1.2)
verder een P1 meter, en een temperatuur sensor, wil er nog een 2e aan gaan hangen.
En een iets afwijkend IC SN74LS04N
Natuurlijk cosm en thinspeak ook ingericht.
Verwijderd
Dat zou echt geweldig zijn! Nog een ruime week in spanning afwachtend...JoopC schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 20:47:
[...]
Goed bezig
Na oplevering door JoopC aan mij en een gezamenlijke test wordt het vrijgegeven via CodePlex inclusief handleiding.Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 17:55:
[...]
Dat zou echt geweldig zijn! Nog een ruime week in spanning afwachtend...
Goed bezig
Dus iets langer voor jullie. Sorry.
[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 21-03-2013 18:28 ]
Joop/Gé, wordt de code van de nieuwe versie ook gewoon gepubliceerd, zodat de code zelf aangepast kan worden? Mogelijk wil ik nl. zelf nog iets knutselen om data naar interne ftp-server oid te schrijven (ik wil zelf ergens bestanden neer kunnen zetten, die door sonnenertrag worden opgehaald; de import van sonnenertrag bij pvoutput werkt bij mij niet lekker (leest exported energy ipv generated energy).
Ja, de code wordt gewoon public net als eerder. Heb allen even geduld, sneller als nu kan ik niet schrijven.Cranberry schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 00:33:
Joop/Gé, wordt de code van de nieuwe versie ook gewoon gepubliceerd, zodat de code zelf aangepast kan worden? Mogelijk wil ik nl. zelf nog iets knutselen om data naar interne ftp-server oid te schrijven (ik wil zelf ergens bestanden neer kunnen zetten, die door sonnenertrag worden opgehaald; de import van sonnenertrag bij pvoutput werkt bij mij niet lekker (leest exported energy ipv generated energy).
Je hebt niks aan code die niet helemaal af is of niet doet zoals bedoeld. Er zal daarna veel getest moeten worden en er zullen nog veel schrijffoutjes gecorrigeerd moeten worden maar dan heb je ook wel iets compleet nieuws.
Doe maar rustig aan, de oude code werkt ook nog primaJoopC schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 08:44:
[...]
Ja, de code wordt gewoon public net als eerder. Heb allen even geduld, sneller als nu kan ik niet schrijven.
Je hebt niks aan code die niet helemaal af is of niet doet zoals bedoeld. Er zal daarna veel getest moeten worden en er zullen nog veel schrijffoutjes gecorrigeerd moeten worden maar dan heb je ook wel iets compleet nieuws.
(maar ik ben wel benieuwd!)
Ik ben een nieuwe debugger aan het schrijven, output naar je webpagina.... hoef je niet meer met je usb kabeltje te klooien.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 22:17:
Werkt hier alweer ruim een maand helemaal prima!!
ik heb nu een 9v 300mA voeding ertussen, nu afwachten of alles stabieler blijft!
@JoopC laat je niet opjagen. Want jagen doe je in het bos.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Geweldig, alle verbeteringen die er aan zitten te komen!!JoopC schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 22:53:
[...]
Ik ben een nieuwe debugger aan het schrijven, output naar je webpagina.... hoef je niet meer met je usb kabeltje te klooien.
Super, Joop!
Ok, de laatste versie van de webpages (die hier al bekend was wegens bekendmaken van de Live link eerder) staat nu ook op CodePlex. Ik heb nog geen tijd gehad om de handleiding aan te passen.
Versie van de laatste versie van de webpages is V1.1
http://p1netduinoplus.codeplex.com/releases/view/97554
V2 is nog steeds in ontwikkeling dus daar is de komende weken nog geen nieuws over te verwachten. Na vrijgave van JoopC zullen we deze eerst goed testen en de handleiding schrijven.
Versie van de laatste versie van de webpages is V1.1
http://p1netduinoplus.codeplex.com/releases/view/97554
V2 is nog steeds in ontwikkeling dus daar is de komende weken nog geen nieuws over te verwachten. Na vrijgave van JoopC zullen we deze eerst goed testen en de handleiding schrijven.
Iemand nog interesse in een digitale voltcraft S0 teller....
doe een leuk bod via Pm en ik stuur hem naar je toe...
doe een leuk bod via Pm en ik stuur hem naar je toe...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik had het programma al lang klaar maar de sdcard doet het niet, zit het al een tijdje te proberen. De andere V2 doet het wel (dus aan het sdkaartje ligt het niet) maar die heb ik nodig voor mijn secret project, .......dit zal eea vertragen.
Verwijderd
Thanks Joop

JoopC schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:22:
Dit menu heb ik op verzoek gemaakt, werkt echt goed...
Syntax: IF VELD Groter dan < OR > kleiner dan WAARDE <OR> VELD THEN PINx ON/OFF
[afbeelding]
Zo een programma schrijven kost erg veel tijd, dit komt omdat de Netduino een extern apparaat is en bij testen iedere keer via debug code gekeken moet worden of eea goed loopt. Als je dat 30x hebt gedaan op een avond heb je het ook wel gezien. Maar de code is bijna klaar, ik doe het nooit meer.
neeeeeJoopC schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 21:05:
Als je dat 30x hebt gedaan op een avond heb je het ook wel gezien. Maar de code is bijna klaar, ik doe het nooit meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Bruzski op 27-03-2013 00:34 ]
Als ik het zo zie, staat de laatste programma code er niet op, ook de laatste web pagina niet.
Nu is het mogelijk om een Initial Value voor de pulsemeter in te geven. Dit is op verzoek van een Tweaker.

Als er nog een verzoek is of iemand een goed idee heeft, roept u maar......

Nu is het mogelijk om verschillende pins aan te sturen indien data verzonden wordt, alles dynamisch per stream waarbij alles gelimiteerd is door de hardware (aantal beschikbare pins, daarom heb ik 3 74HC595 gebruik) Ik hou wel van een lampje.
op dit plaatje staat IC(0) voor de eerste 74HC595 en Q1 voor pin 1 van deze 74HC595, alles in te voeren via pull down menu's met full tooltip help.

dit is het schema van zo een ic (5 voor 2 euro op ebay)

en met dit menu koppel je de ic:

makkelijker kan ik het niet maken.
op dit plaatje staat IC(0) voor de eerste 74HC595 en Q1 voor pin 1 van deze 74HC595, alles in te voeren via pull down menu's met full tooltip help.

dit is het schema van zo een ic (5 voor 2 euro op ebay)

en met dit menu koppel je de ic:

makkelijker kan ik het niet maken.
Geweldig Joop. 'n Kind kan de was doen!JoopC schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 10:54:
Nu is het mogelijk om een Initial Value voor de pulsemeter in te geven. Dit is op verzoek van een Tweaker.
Als je toch zo expliciet om een verzoek vraagt:
1. Een mogelijkheid om een hoogst gemeten piek ooit ergens weg te schrijven (bijv. hoogste piek obv tijd tussen twee pulsen en hoogste 5 min. gemiddelde bijv)
2. Mogelijkheid om de dagopbrengst weg te schrijven naar een FTP-server (tbv sonnenertrag.eu / zonnestroomopbrengst.nl)
Het eerste lijkt me leuk, het tweede wil ik nog gaan inregelen, maar dat zou evt. ook kunnen door een andere machine (bijv mijn raspberry) de data uit de Netduino te laten uitlezen. Ik ben echter onvoldoende thuis in die materie. Vandaar het verzoek
Veel succes nog!
Worden er ook andere IC's ondersteund, dit omdat bijna iedereen denk ik een ander ic heeft.JoopC schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:46:
Daarom heb ik 3 74HC585 gebruik) Ik hou wel van een lampje.![]()
op dit plaatje staat IC(0) voor de eerste 74HC585 en Q1 voor pin 1 van deze 74HC585, alles in te voeren via pull down menu's met full tooltip help.
vb: De SN74LS04N ???
Die wordt toch gebruikt om de P1 poort uit te lezen?elmo_1978 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:30:
[...]
Worden er ook andere IC's ondersteund, dit omdat bijna iedereen denk ik een ander ic heeft.
vb: De SN74LS04N ???
JoopC schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:03:
[...]
Als ik het zo zie, staat de laatste programma code er niet op, ook de laatste web pagina niet.

Dus deze is niet de correcte? (Directe link http://p1netduinoplus.codeplex.com/downloads/get/643976)
Ik dacht dat dat de laatste was...
Van de Netduino code weet ik ook niet meer wat nu de laatste is...
SN74LS04N bevat zes independent inverters, gewoon niveau van een I/O pin omdraaien, is dus geen driver voor nodig.JoopC schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:35:
[...]
Die wordt toch gebruikt om de P1 poort uit te lezen?
Ik keek net even naar de 74HC585 (welke ik altijd als 74HC595 gelezen had) en als ik even snel zoek wordt dit door geen enkel merk gemaakt, klopt dit type nummer wel of is dit echt een chinees IC?
Edit: Even een paar bladzijdes terug gekeken en daar gebruikt JoopC de "standaard" HC595, ik ga er dus vanuit dat de 585 een tik fout is. (zoals JoopC hieronder ook aangeeft een tikfout)
[ Voor 16% gewijzigd door W.Wonderland op 27-03-2013 13:13 ]
Heb het even nagekeken, het is ook de 595, foutje bij het intypen.W.Wonderland schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:02:
[...]
SN74LS04N bevat zes independent inverters, gewoon niveau van een I/O pin omdraaien, is dus geen driver voor nodig.
Ik keek net even naar de 74HC585 (welke ik altijd als 74HC595 gelezen had) en als ik even snel zoek wordt dit door geen enkel merk gemaakt, klopt dit type nummer wel of is dit echt een chinees IC?
Vandaag en gisteren stopte de netduino v1 met optellen, geen average power meer in de middag.
Iemand een idee hoe dat komt?
Hij loopt niet vast of zo maar telt niet meer op en dat komt ook niet meer goed voor die dag dan.
Hij loopt niet vast of zo maar telt niet meer op en dat komt ook niet meer goed voor die dag dan.
Ja dat weet ik, je hebt een internet storing gehad, de software heeft zich gereset, als je een sd kaartje erin hebt zitten, functioneert dat kaartje naar behoren?.Rol-Co schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:25:
Vandaag en gisteren stopte de netduino v1 met optellen, geen average power meer in de middag.
Met de nieuwe software moet dit opgelost zijn. Als ik wat tijd heb dan bouw ik de routine in de oude V1 software dan komt dit niet meer voor.
Nee absoluut geen internet storing, die heb ik erna veroorzaakt om te kijken of hij dan weer begon. (router ge reset)
Ik was thuis toen het gebeurde zelfs en keek op pv output.
Het lijkt zelfs te maken met de hoeveelheid pulsen, gisteren zo'n mooie dag en 14:50 stopt ie, savonds gereset en vandaag stopt ie weer in de middag, dat valt wel op.
Zou elke minuut naar pv output het probleem zijn? Al heb ik dat de maand ervoor ook gedaan en geen last.
Edit:
Ik heb geen kaartje er in of geprobeerd joop dus kan het je niet vertellen.
Het lijkt zelfs te maken met de hoeveelheid pulsen, gisteren zo'n mooie dag en 14:50 stopt ie, savonds gereset en vandaag stopt ie weer in de middag, dat valt wel op.
Zou elke minuut naar pv output het probleem zijn? Al heb ik dat de maand ervoor ook gedaan en geen last.
Edit:
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 27-03-2013 16:04 ]
Probeer dan in ieder geval even de frequentie naar PVOutput op 5 minuten te zetten en eens te kijken of hij dan ook vastloopt.Rol-Co schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 15:57:
Nee absoluut geen internet storing, die heb ik erna veroorzaakt om te kijken of hij dan weer begon. (router ge reset)
Edit:
Rolco, je logt per 10 minuten, je netduino is gereset om 14.15, als je een sd kaartje erin had gehad dan had je niets gemerkt.
Vanavond gaat de nieuwe code voor de V 1 naar Gé, als de code goed draait dan moet je je netduino erin doen, dan is die vervelende bug weg.
Dan moeten alle V1 en V2 gebruikers updaten, Dit betreft nog niet de geheel nieuwe code, die is nog niet klaar. Als we op de programmeurs van Netduino moeten wachten......ppppffff
Vanavond gaat de nieuwe code voor de V 1 naar Gé, als de code goed draait dan moet je je netduino erin doen, dan is die vervelende bug weg.
Dan moeten alle V1 en V2 gebruikers updaten, Dit betreft nog niet de geheel nieuwe code, die is nog niet klaar. Als we op de programmeurs van Netduino moeten wachten......ppppffff
De netduino stuurt elke 60 sec en pv output staat op 10 min inderdaad. Hoe bedoel je joop met als je een sd kaartje er in had gehad?
Kaartje er in en sd aanzetten zou dit niet gebeuren bedoel je?
Maar waarom dan een maand geen last en dan toevallig 2 dagen achter elkaar enook toevallig die 2 dagen volle zon dus veel data.
Kaartje er in en sd aanzetten zou dit niet gebeuren bedoel je?
Maar waarom dan een maand geen last en dan toevallig 2 dagen achter elkaar enook toevallig die 2 dagen volle zon dus veel data.
Verstuurt je Netduino nou elke 60 seconden naar PVOutput of elke 10 minuten? Ik begrijp hem even niet...Rol-Co schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 17:13:
De netduino stuurt elke 60 sec en pv output staat op 10 min inderdaad. Hoe bedoel je joop met als je een sd kaartje er in had gehad?
Als het goed is zou de data ook naar de SD kaart geschreven worden en de laatste waarde ingelezen worden bij herstart. Zeg ik het zo goed JoopC?Kaartje er in en sd aanzetten zou dit niet gebeuren bedoel je?
Dat is dus de vraag waar we mee zittenMaar waarom dan een maand geen last en dan toevallig 2 dagen achter elkaar enook toevallig die 2 dagen volle zon dus veel data.
Het is niet altijd zo dat een symptoom of omstandigheid leidend is voor de oplossingsrichting
Kan je hem zo configureren dat hij elke vijf minuten naar PVOutput schrijft en dan even een zonnige dag afwachten.
Elke 60 sec stuurt de netduino, pv output maakt daar elke 10 min iets moois van.Gé Brander schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 17:17:
[...]
Verstuurt je Netduino nou elke 60 seconden naar PVOutput of elke 10 minuten? Ik begrijp hem even niet...
Ah, raar dat joop het zelf nooit heeft zo te zien, leuke is dat de v2 het gewoon nog deed en die heeft de naam.Als het goed is zou de data ook naar de SD kaart geschreven worden en de laatste waarde ingelezen worden bij herstart. Zeg ik het zo goed JoopC?
Ja natuurlijk kan dat.Dat is dus de vraag waar we mee zitten
Het is niet altijd zo dat een symptoom of omstandigheid leidend is voor de oplossingsrichting
Kan je hem zo configureren dat hij elke vijf minuten naar PVOutput schrijft en dan even een zonnige dag afwachten.
Nog iets wat opvalt.
Mijn systeem single
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982
En als compare met joop.
http://pvoutput.org/compa...82&sid1=10049&dt=20130327
Zie beide bij mij de opgewekte kwh, bij de compare is hij weer op nul begonnen tijdens MIJN herstart, bij de single niet.
Mijn systeem single
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982
En als compare met joop.
http://pvoutput.org/compa...82&sid1=10049&dt=20130327
Zie beide bij mij de opgewekte kwh, bij de compare is hij weer op nul begonnen tijdens MIJN herstart, bij de single niet.
Volgens mij niet, dan moet je voor de restart een Savememory doen en na de restart een LoadmemoryGé Brander schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 17:17:
[...]
Als het goed is zou de data ook naar de SD kaart geschreven worden en de laatste waarde ingelezen worden bij herstart. Zeg ik het zo goed JoopC?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ja, het is juist wat Gé schrijft, het geheugen wordt op een geheugenkaartje bewaard/weggeschreven.klump4u schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 17:33:
[...]
Volgens mij niet, dan moet je voor de restart een Savememory doen en na de restart een Loadmemory
Maar wacht effe af, misschien heb ik wat leuks voor jullie.
Ok, de nieuwste versie, V1.2.x op basis van de V1.x.x code staat online op CodePlex en werkt nu op de V1 hardware én op de V2 hardware van de Netduino Plus!
http://p1netduinoplus.codeplex.com/releases/view/104137
Ook de nieuwste Webpages staan daar ter download aangeboden.
Tijdens de Paasdagen ga ik proberen een korte handleiding te maken op basis van deze release. De handleiding volgt dus later.
Ook de nieuwste Webpages staan daar ter download aangeboden.
Tijdens de Paasdagen ga ik proberen een korte handleiding te maken op basis van deze release. De handleiding volgt dus later.
beste Gé,Gé Brander schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 20:02:
Ok, de nieuwste versie, V1.2.x op basis van de V1.x.x code staat online op CodePlex en werkt nu op de V1 hardware én op de V2 hardware van de Netduino Plus!
Ook de nieuwste Webpages staan daar ter download aangebode
ik zie in de code 1.2.x van de V2 na 11-02-2013 geen veranderingen tov. versie 1.1, wat zijn de verschillen dan
Klopt dit was programma code die nog niet geplaatst was.Bruzski schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 22:00:
[...]
beste Gé,
ik zie in de code 1.2.x van de V2 na 11-02-2013 geen veranderingen tov. versie 1.1, wat zijn de verschillen danook de 1.2 webpages laten niet echt verschil zien, of is de voorwaarde dat je eerst de 1.2 code laad??
Ik heb net nieuwe Netduino software naar Gé geupload met een nieuwe routine die het beruchte blauwe lampje moet voorkomen. Ik heb het net ook bij mezelf in de Netduino geplaatst. Resetten van de Netduino is dan voltooid verleden tijd. Als dit testen klaar is kan het wat mij betreft asap naar codeplex.
Dit is dus een tussenversie voor zowel de V1 en V2
De gloednieuwe programma code met webpagina's zijn nog niet helemaal af.
hier loop de test Netduino: https://cosm.com/feeds/80258
En je ziet dat de code om 21.25 is geplaatst.
Ik heb om 22.08 de internet verbinding verbroken.
Ik heb om 22.11 de internet verbinding hersteld.
Je ziet ...hij hobbelt gewoon verder, het werkt uitstekend..
[ Voor 12% gewijzigd door Willie Wortel op 27-03-2013 22:19 ]
perfect joop, ik wacht gespannen af. 
goed bezig !
goed bezig !
De nieuwe code die JoopC vanavond opgeleverd heeft voor de V1 en de V2 waarin de bug niet meer op zou moeten treden staat als Bèta gemarkeerd op CodePlex:
http://p1netduinoplus.codeplex.com/releases/view/104150
Ik heb vanavond geen tijd gehad om te updaten, morgen gaat het ook niets worden, dus feel free to test!
Vrijdag ga ik zelf aan de gang inclusief handleiding.
Ik heb vanavond geen tijd gehad om te updaten, morgen gaat het ook niets worden, dus feel free to test!
Gé Brander schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 22:52:
De nieuwe code die JoopC vanavond opgeleverd heeft voor de V1 en de V2 waarin de bug niet meer op zou moeten treden staat als Bèta gemarkeerd op CodePlex:
JoopC schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 22:05:
[...]
Klopt dit was programma code die nog niet geplaatst was.
Ik heb net nieuwe Netduino software naar Gé geupload met een nieuwe routine die het beruchte blauwe lampje moet voorkomen. Ik heb het net ook bij mezelf in de Netduino geplaatst. Resetten van de Netduino is dan voltooid verleden tijd. Als dit testen klaar is kan het wat mij betreft asap naar codeplex.
Dit is dus een tussenversie voor zowel de V1 en V2![]()
De gloednieuwe programma code met webpagina's zijn nog niet helemaal af.
hier loop de test Netduino: https://cosm.com/feeds/80258
En je ziet dat de code om 21.25 is geplaatst.
Ik heb om 22.08 de internet verbinding verbroken.
Ik heb om 22.11 de internet verbinding hersteld.
Je ziet ...hij hobbelt gewoon verder, het werkt uitstekend..
woorden komen te kort!
[ Voor 22% gewijzigd door Bruzski op 27-03-2013 23:11 ]
Top!Gé Brander schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 22:52:
Morgen maar eens er in knallen, tis me nu te laat 5 uur gaat de wekkert weer

respectRol-Co schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 23:17:
[...]
tis me nu te laat 5 uur gaat de wekkert weer
Je kan toch geen software op codeplex zetten die je nog helemaal niet bekeken hebt.Gé Brander schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 22:52:
Ik dacht dat je het eerst zou testen.
Nou mijn bevindingen voor de V1 zijn, die workaround werkt niet met een V1, waarom niet...weet ik veel.
De routine heeft de gehele avond gedraaid op een V2 zonder problemen dus daar zou verder getest kunnen worden.
Ik heb de software aangemerkt als Beta, niet als final.JoopC schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 01:34:
[...]
Je kan toch geen software op codeplex zetten die je nog helemaal niet bekeken hebt.
Ik dacht dat je het eerst zou testen.
Morgen ga ik aan de gang met testen.Nou mijn bevindingen voor de V1 zijn, die workaround werkt niet met een V1, waarom niet...weet ik veel.
De routine heeft de gehele avond gedraaid op een V2 zonder problemen dus daar zou verder getest kunnen worden.
Ja, die software moet eerste goed getest worden om daarna de uiteindelijke versie te schrijven.Gé Brander schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 07:34:
[...]
Ik heb de software aangemerkt als Beta, niet als final.
[...]
Morgen ga ik aan de gang met testen.
Maar samen kunnen we echt krachtige software ontwikkelen door onze bevindingen te delen.
Ok, de V1.3 is nog even niet public op CodePlex. Binnenkort komt het weer beschikbaar. Sorry voor de blije gezichten
kunnen jullie beter niet ff bellenGé Brander schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 08:36:
Ok, de V1.3 is nog even niet public op CodePlex. Binnenkort komt het weer beschikbaar. Sorry voor de blije gezichten
[ Voor 68% gewijzigd door Bruzski op 29-03-2013 01:07 ]
Het moet ook leuk voor jullie blijven toch?Bruzski schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 01:03:
[...]
kunnen jullie beter niet ff bellenhehe... heerlijke zulke conversaties
We zijn toch druk aan het testen, mag wel hè met een kleine 8000 regels nieuwe code.Gé Brander schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 08:11:
[...]
Het moet ook leuk voor jullie blijven toch?
Bij software bedrijven hebben programmeurs 1 tester per regel code! En dan duurt het maanden voordat alles netjes draait. Kan het weten, ben een kleine 35 jaar hobby programmeur en Guru van de Clipper, dat was een dBase taal ver voor jullie tijd.
ClipperJoopC schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 09:00:
[...]
We zijn toch druk aan het testen, mag wel hè met een kleine 8000 regels nieuwe code.
Bij software bedrijven hebben programmeurs 1 tester per regel code! En dan duurt het maanden voordat alles netjes draait. Kan het weten, ben een kleine 35 jaar hobby programmeur en Guru van de Clipper, dat was een dBase taal ver voor jullie tijd.
ken ik nog uit 85/86 meen ik me te herinneren, dbase3 volgens mij..JoopC schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 09:00:
[...]
Clipper, dat was een dBase taal ver voor jullie tijd.
Ja, ik heb nog geld verdiend bij Computer Associates.
De 2 testversies staan nu te draaien, Gé Branders is er ook mee bezig.
Als het goed is zijn de bugs eruit.
mijn output met de tussencode: https://cosm.com/feeds/80258
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=12106&sid=10049
iedere 5 minuten haal ik het netwerk neer voor 15 seconden, om de Netduino's te testen.
en een stukje 1 uur down.
iedere 5 minuten haal ik het netwerk neer voor 15 seconden, om de Netduino's te testen.
[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 29-03-2013 16:24 ]
Dus het komt er nu op neer dat je beter de v2 kan gebruiken joop? Dan zet ik ze alle 3 op de v2 namelijk.JoopC schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 16:23:
Ja, ik heb nog geld verdiend bij Computer Associates.
Kan niet wachten om te testen,
had mooi geweest voor het paasweekend
Rolco, zoals het er nu uitziet, en ik schrijf en test samen met Gé Branders, kan de tussencode snel public worden (ligt niet alleen aan mij). Maar ik wil er absoluut zeker van zijn dat de code goed werkt. En van mijn part voor Pasen. De echte nieuwe versie moet nog verder geschreven worden, die is nog niet af. Maar een aantal routines zijn overgezet.Rol-Co schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 17:25:
[...]
Dus het komt er nu op neer dat je beter de v2 kan gebruiken joop? Dan zet ik ze alle 3 op de v2 namelijk.
Kan niet wachten om te testen,
had mooi geweest voor het paasweekend
O ja en zoals ik het nu inschat loopt alles tot nu toe op V1 en V2 maar de codes zijn NIET onderling uitwisselbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Willie Wortel op 29-03-2013 18:01 ]
Jouw pv output heeft al 4 uur geen update overigens joop.
Joop, iemand nodig die je engels checkt?
Wise enough to play the fool
welnee, ik begrijp mezelf.teacher schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:33:
Joop, iemand nodig die je engels checkt?