Ik heb de One sinds afgelopen zondag, als opvolger van mijn inmiddels 3 jaar oude HTC Legend. Uiteraard zijn deze 2 toestellen niet te vergelijken, maar voor iemand die geen diehard smartphone-gebruiker is (mede door het gebrek aan ruimte op m'n Legend en traagheid ervan) gaat er nu wel een wereld voor me open: apps starten in no-time, alles haarscherp, zelfs het installeren van apps lijken amper tijd te kosten nu. Wat een verademing.
Anyway, toch enkele punten van kritiek...
Allereest de BlinkFeed: tenzij ik iets over het hoofd zie, wat een waardeloos iets. Via de instellingen heb ik Facebook, Twitter, en wat andere zaken aangezet met als gevolg dat er wat ogenschijnlijk willekeurige brokjes informatie (voornamelijk plaatjes) getoond worden; welgeteld 2 tot 4 zichtbaar op het scherm. Wat moet dit mij zeggen? Ik heb totaal geen idee of het recent is, wat de context is en of er bijvoorbeeld Facebook posts zijn die dus niet getoond worden. Mijn vriendenlijsten op Facebook en Twitter zijn relatief beperkt en normaal gesproken bekijk ik alles dat er gepost wordt. In mijn ogen doet BlinkFeed niets anders dan zomaar wat leukuitziende posts selecteren en deze met gigantische(!) thumbnails tonen. BlinkFeed uitschakelen gaat niet, dus dan maar een ander panel als home instellen en de BlinkFeed helemaal naar links verplaatst.. maarja, dit @#$%ding zit er wel en neemt toch weer een panel in beslag.
Ten tweede: zo'n enorme resolutie, maar toch zijn alle iconen gigantisch. Ik heb de fontgrootte al aangepast, maar toch voelt alles nog steeds aan alsof het voor slechtzienden of mensen met erg dikke vingers bedoeld is. Een pane geeft ruimte aan 4x4.... exact hetzelfde als mijn oude Legend

Ik snap natuurlijk dat een ruime opzet en grote iconen overichtelijk zijn, maar anno 2013 en zoveel Android versies verder had ik op z'n minst wel een optie verwacht om de grootte van iconen aan te passen en daardoor extra ruimte te creeeren.
En tot slot viel me op dat ik een actieve (blauwe) pixel heb. Morgen dus maar even terug naar Vodafone... hopende dat dit gewoon onder garantie valt en dat ze me een ander toestel meegeven.