Bozznl schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 09:19:
Wat is jullie ervaring tot nu toe met die camera.. is het een groot gemis om geen 13 mp camera te hebben, of juist een voordeel om 4 mp ultrapixels te hebben (voor low licht areas). Mis je die overige mp niet overdag bij de foto's ? Zit sterk te twijfelen om m te halen, de rest is top namelijk !
In de korte tijd dat ik er mee heb kunnen spelen (hij's nu even weg i.v.m. gaps) was ik er toch echt zeer tevreden mee. (
Zie ook de foto's die ik er de eerste dag mee heb gemaakt.)
Van de mindere resolutie mag worden gezegd dat het iets nadelig is voor compositie achteraf, maar dat wordt naar mijn mening gecompenseerd door het feit dat Zoes ook een wonder zijn voor compositie.
Laat ik wat voordelen van de One uitbeelden in foto's: (Om te beginnen,
zie hier de volledige gallerij met de foto's op volle resolutie.)
Ten eerste dus die Zoes, je kan er gigantisch makkelijk een groepsfoto* mee "opschonen", maar bovendien is het ook handig voor ietwat onrustige dieren. Zo bijvoorbeeld deze kat, van alle twintig foto's die uit zo'n Zoe kwamen zat er maar een bij waar 'ie de camera recht aankeek:
Maar een van mijn favoriete dingen van de One is dat het een mooie scherptediepte weergeeft en bovendien een behoorlijk schone bokeh heeft:
Ook zijn de prestaties in slecht licht echt het aanprijzen waard, het houdt ruis (in night mode) zeer goed onder controle en de OIS voorkomt blurring zeer goed. Dit zou voor een point 'n shoot al acceptabel zijn, maar voor een telefoon is het gewoonweg ongelofelijk:

Er mag echter wel worden vermeld dat bij echt uitzonderlijk weinig licht de autofocus in de weg gaat zitten, zo is dit de scherpste foto die kwam uit een serie van tien:
Maar die lichtgevoeligheid helpt niet alleen bij slecht licht. Bij goed licht betekent het dat de camera echt gigantisch snel kan zijn. Zo kan je uit een trein die zo'n 100 km/u rijdt een foto schieten waarvan het bijna lijkt alsof 'ie stil staat:

(Het nadeel is wel dat het apertuur van f/2.0 voor wat opgeblazen highlights kan zorgen.)
Dit laatste heeft ook als voordeel dat er dus vrijwel geen rolling shutter effect te zien is bij video. Video is sowieso het allerbeste wat ik tot nu toe uit een telefoon heb zien komen, zeker in combinatie met de gigantisch goede microfoons.
Deze snelheid komt overigens niet alleen voor in de sluiter, maar vooral ook het algemeen gebruik, welke ongeëvenaard is. Het opstarten van de camera en focussen is gebeurd binnen een seconde, en de One heeft altijd op het moment dat je op de knop drukt een foto.
Dit is toch zeer belangrijk, zeker als je bedenkt dat de GS4 welke het zogenaamd "net zo goed doet" in slecht licht in hun Night Mode er
meerdere seconden over doet om een foto te maken nadat je op de knop hebt gedrukt. Dit is gewoon irritant in gebruik en hierbij kan er allerlei blurring (vanwege de lange sluitertijden) en ghosting (omdat 'ie in Night Mode ook composite HDR doet) voordoen.
De foto's van de One produceren niet genoeg detail om als desktopachtergrond of poster te functioneren voor mij, maar dit niveau heeft nog geen enkele telefoon bereikt. (De N8 en 808 uitgezonderd, maar deze functioneren nauwelijks als smartphone voor mij.) Waar het mij om gaat is dat de foto's goed werken als momentopnames, ze moeten laten zien wat ik wil laten zien en dat doen ze dankzij de bovengenoemde voordelen uitstekend.
*(Om even door te gaan op groepsfoto's, het maken van foto's van mensen is echt iets waar de One dankzij alle bovengenoemde voordelen in uitblinkt, maar om privacy redenen zal ik hier natuurlijk geen voorbeelden van uitlichten.)