@ocf81 is gewoon erg kritisch (no offense meantBever! schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:23:
[...]
Watvoor beperkingen bedoel je dan? Ik heb in het verleden (lees toen ik nog een gpu had) veel met de oculus 1 gevlogen en ondanks dat de resolutie ruk was toch veel lol mee gehad.
De schermtechniek zorgt voor een beeld waar te weinig contrast is en waar je de pixels van kan tellen omdat er een duidelijk raster zichtbaar is. Ook is het probleem met god rays bij de HP Reverb G2 erg storend.Bever! schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:23:
[...]
Watvoor beperkingen bedoel je dan? Ik heb in het verleden (lees toen ik nog een gpu had) veel met de oculus 1 gevlogen en ondanks dat de resolutie ruk was toch veel lol mee gehad.
Er is wel een klein voordeel in het nabije, maar het slechte contrast en het raster zorgen ervoor dat ik alles dat verder dan een kilometer of anderhalf gewoon niet goed zichtbaar is. Dat is voor een luchtgevecht binnen gezichtsafstand of een grondaanval gewoon funest. Daarnaast moet om de performance op pijl te houden het detailniveau danig worden teruggeschroefd. Netto een verlies dus. In vergelijking met het 40" 2160p scherm waar ik op speel is het een achteruitgang in beeldkwaliteit die mijn vermogen om het goed spel te spelen aantast. Ik wacht dus tot de schermkwaliteit goed genoeg is om die nadelen niet te hebben en de kracht van de GPU's en CPU's groot genoeg is om een realistische scene weer te geven met voldoende details om niet onder te doen voor een plat scherm.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Het is niet zo moeilijk hoor. Het moet gewoon beter zijn dan mijn huidige oplossing. De stap terug die VR vereist maakt dat dit nu nog niet het geval is.Bloedvat schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:00:
[...]
@ocf81 is gewoon erg kritisch (no offense meant). Meeste van ons die DCS met VR proberen (hoe goedkoop en low res ook) willen niet meer terug naar pancake
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Fair enough, God rays, screendoor effect, performance eisen, allemaal zaken die verder verbeterd moeten worden (al heb ik zelf met m'n Reverb G1 totaal geen hinder van godrays of SDE. Wellicht omdat de Reverb zo veel beter is dan de Rift waar ik vandaan kwam en dat ik snel tevreden ben). Oh en ground target spotting is noueenmaal super lastig, zonder inzoomen is het ook vreselijk moeilijk op een 2D scherm.ocf81 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:05:
[...]
De schermtechniek zorgt voor een beeld waar te weinig contrast is en waar je de pixels van kan tellen omdat er een duidelijk raster zichtbaar is. Ook is het probleem met god rays bij de HP Reverb G2 erg storend.
Er is wel een klein voordeel in het nabije, maar het slechte contrast en het raster zorgen ervoor dat ik alles dat verder dan een kilometer of anderhalf gewoon niet goed zichtbaar is. Dat is voor een luchtgevecht binnen gezichtsafstand of een grondaanval gewoon funest. Daarnaast moet om de performance op pijl te houden het detailniveau danig worden teruggeschroefd. Netto een verlies dus. In vergelijking met het 40" 2160p scherm waar ik op speel is het een achteruitgang in beeldkwaliteit die mijn vermogen om het goed spel te spelen aantast. Ik wacht dus tot de schermkwaliteit goed genoeg is om die nadelen niet te hebben en de kracht van de GPU's en CPU's groot genoeg is om een realistische scene weer te geven met voldoende details om niet onder te doen voor een plat scherm.
Maar deze onvolkomenheden vallen wat mij betreft in het niet bij de immens veel betere diepte die je waarneemt in VR en de één op één 6 DOF (i.t.t. TrackIR waar je je hoofd 2 cm beweegt om 180° achter je te kijken). Vooral die dieptewaarneming is zo veel beter dan op een scherm, ongeacht hoe groot dat scherm is. Het maakt het vliegen zo ongelooflijk veel meer gevoelsmatig (vooral AAR, formatie vliegen, helikopter vliegen, air to air "guns only" gevechten, het insturen op de apex bij race sims... alles waarbij depth perception een grote rol speelt)
Maar goed, iedereen heeft natuurlijk recht op zijn/haar eigen mening. Let's agree to disagree op dit vlak ocf81
Ik vond het alleen wel zo fair om naast de nadelen ook even de (in mijn ogen) extreme voordelen te benoemen. Maar mss ga ik iets te veel off topic nu
.* Schurem gaat naast bloedvat staan.
Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.
Dat mag. Het ligt er ook wel aan wat je precies belangrijk vindt bij het spelen van een flightsim. Ik wil gewoon kunnen winnen, en een VR headset zit daarbij in de weg.
© ocf81 1981-infinity
We are thrilled to introduce the Airplane Simulation Company who proudly present a modernized version of a truly iconic tactical airlifter, the C-130J. The arrival of this four engined turboprop transport will bring a new era of rich logistics gameplay in DCS.

Nice. Een keer iets heel anders.
[ Voor 81% gewijzigd door dawg op 02-09-2022 17:26 ]
Wat is er toch aan de hand? Er lijkt nu haast elke week wel een nieuwe 3rd party aan te haken om DCS-content te maken en daar zitten nu ook namen bij met ervaring op andere platformen. Heeft DCS critical mass bereikt of is er bij ED iets veranderd waardoor DCS aantrekkelijker is geworden voor 3rd parties?
Top Gun: Maverick heeft denk ik ook wel invloed.downtime schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:09:
Wat is er toch aan de hand? Er lijkt nu haast elke week wel een nieuwe 3rd party aan te haken om DCS-content te maken en daar zitten nu ook namen bij met ervaring op andere platformen. Heeft DCS critical mass bereikt of is er bij ED iets veranderd waardoor DCS aantrekkelijker is geworden voor 3rd parties?
Dit is er idd 1 voor het verlanglijstjedawg schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:24:
[...]
[Afbeelding]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Kijk al uit naar de multicrew en tanker operationsdawg schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:24:
[...]
[Afbeelding]
Steam: the_real_abradolf | Origin / Uplay: TheRealAbradolf | PSN: lennert1984 | Xbox Live: therealabradolf
Inderdaad!Homme schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:36:
[...]
Kijk al uit naar de multicrew en tanker operations
Al hoop ik vooral op goede implementatie van tactical airlift. Artillerie en (lichte) voertuigen droppen/afzetten vlakbij het front. Hoe vet gaat dat zijn!
Hoe dan ook een unieke toevoeging aan DCS!
(De Anubis C-130 mod was ook even leuk, maar inmiddels mis ik toch wel echt de finesse en details van een full fidelity module)
Blijkbaar werken de mensen van Anubis ook hier aan mee.Bloedvat schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:35:
[...]
Inderdaad!
Al hoop ik vooral op goede implementatie van tactical airlift. Artillerie en (lichte) voertuigen droppen/afzetten vlakbij het front. Hoe vet gaat dat zijn!![]()
Hoe dan ook een unieke toevoeging aan DCS!
(De Anubis C-130 mod was ook even leuk, maar inmiddels mis ik toch wel echt de finesse en details van een full fidelity module)
YouTube: DCS: C-130J Development Q&A!
Steam: the_real_abradolf | Origin / Uplay: TheRealAbradolf | PSN: lennert1984 | Xbox Live: therealabradolf
Four more new 3rd party module announcements in the cue. What could they be? :)
Aldus Wags gisteren.
Aldus Wags gisteren.
Iemand deze mod al geprobeerd?
Hou zelf m'n DCS liever "clean", maar soms maak ik een uitzondering (A-4E bijvoorbeeld). OV-10A lijkt me leuk in VR.
Hou zelf m'n DCS liever "clean", maar soms maak ik een uitzondering (A-4E bijvoorbeeld). OV-10A lijkt me leuk in VR.
Volgende aankondiging: DCS Tornado.
We are thrilled to introduce a new third party partner. AviaStorm is pleased to announce the development of the MRCA PA-200 Tornado, IDS variant. Please read the details below.
Inmiddels tijdje de rig aangevuld met wat spulletjes
Wat losse alu profielen besteld om het te monteren.
De throttle op een mooi platform gebouwd voor de linkerkant:
De stick aan de rechterkant aan de al aanwezig balk. Deze aangevuld met nog een extra liggend profiel.
Base staat op een 3D print https://www.thingiverse.com/thing:5342644
Op deze manier kan ik hem heel makkelijk naar voren schuiven als ik hem niet in gebruik heb en ik bijvoorbeeld gewoon wat aan het websurfen ben. Dan kan het toetsenbord mooi ervoor klappen.
/f/image/vG4hxSm5BQ1mkKIWd7ZHf9nK.png?f=fotoalbum_large)
En alles zoals het daarna eruit ziet.
Inmiddels rechts ook weer een simpel mdf plankje gemonteerd als armleuning met een kleine hap eruit zodat die rond de stick past en de muis ernaast past rechts. Was prettiger mbt arm/positie
/f/image/K98NRDAXCAFt5X1FcsLoVy79.png?f=fotoalbum_large)
De rudder pedals van KBsim passen perfect onder de pedal plate voor het racen. Dus gewoon schuiven en klaar voor gebruik.
Wel klein stripje van buis issolatie op die pedal plate rand gedaan. Telkens tegen die dunne/scherpe rand stoten was na 2 keer wel klaar
![]() | ![]() |
De stick aan de rechterkant aan de al aanwezig balk. Deze aangevuld met nog een extra liggend profiel.
Op deze manier kan ik hem heel makkelijk naar voren schuiven als ik hem niet in gebruik heb en ik bijvoorbeeld gewoon wat aan het websurfen ben. Dan kan het toetsenbord mooi ervoor klappen.
/f/image/vG4hxSm5BQ1mkKIWd7ZHf9nK.png?f=fotoalbum_large)
Inmiddels rechts ook weer een simpel mdf plankje gemonteerd als armleuning met een kleine hap eruit zodat die rond de stick past en de muis ernaast past rechts. Was prettiger mbt arm/positie
/f/image/K98NRDAXCAFt5X1FcsLoVy79.png?f=fotoalbum_large)
De rudder pedals van KBsim passen perfect onder de pedal plate voor het racen. Dus gewoon schuiven en klaar voor gebruik.
Wel klein stripje van buis issolatie op die pedal plate rand gedaan. Telkens tegen die dunne/scherpe rand stoten was na 2 keer wel klaar
- Ircghost
- Registratie: Februari 2010
- Laatst online: 16-09 12:02
Honeybadger doesn't care!
Topicstarter:strip_icc():strip_exif()/u/347700/honeybadger.jpg?f=community)
Heel vet! Maar hoe stap jij in? 
En de KBsim pedals blijven dus eronder staan voor het vliegen? Kun je ook remmen met die dingen?
En de KBsim pedals blijven dus eronder staan voor het vliegen? Kun je ook remmen met die dingen?
Nope, VKB T-rudder mk.IV heeft maar 1 axis. Dus geen toebrakes.Ircghost schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:56:
Mooi manPaulus07 schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:51:
Inmiddels tijdje de rig aangevuld met wat spulletjes![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gaaf stuurtje ook
Gewoon via de linkerkant. voet over de throttle heen. Als er geen 3 schermen stonden was het wat makkelijker. Maar dit werkt ook prima.Ircghost schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:56:
En kan nog altijd misschien keer kijken voor zoiets:
/f/image/F6M8bPKowu7k7QkGxmXeua5x.png?f=fotoalbum_large)
Dan zou ik in theorie ook die throttle makkelijk kunnen schuiven over het profiel. Dan is er weer een grotere instap. Of ik gebruik de kleine "Stiftsleutel (vage naam
Uitstekend. Echt kwaliteit spul (thrustmaster airbus stick en throttle kunnen weer in de verkoop nu
Gevoel is erg nice en subtiel wanneer nodig. Zeker zoals ik het nu op de rig heb zitten. Lekker comfortabel
Voor nu nog vooral wat gevlogen in msfs2020 in de avonden om te chillen.
En beetje uitzoeken welke button mappings handig zijn etc.
Want knoppen zijn er genoeg
Merk alleen dat soms bij opstarten pc ik even van de base & throttle de usb ff opnieuw moet inpluggen om ze goed werkend te krijgen. Maar is een kleine handeling dus prima te doen.
Is het enige usb apparaat waarbij ik dit moet doen overigens.
De throttle start dan bijvoorbeeld op met de witte LED verlichting of buttons werken dan niet op de stick. Na ff de usb eruit/erin te doen werkt het dan wel weer.
iemand trouwens nog een bruikbaar virpil profiel liggen?
- Ircghost
Die throttle opnieuw moeten inpluggen had ik ook. Was opgelost toen ik het ding op een USB aansloot welke direct op moederbord zit. Dus niet via een USB-hub o.i.d.Paulus07 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:24:
[...]
Uitstekend. Echt kwaliteit spul (thrustmaster airbus stick en throttle kunnen weer in de verkoop nu).
Gevoel is erg nice en subtiel wanneer nodig. Zeker zoals ik het nu op de rig heb zitten. Lekker comfortabel
Voor nu nog vooral wat gevlogen in msfs2020 in de avonden om te chillen.
En beetje uitzoeken welke button mappings handig zijn etc.
Want knoppen zijn er genoeg![]()
Merk alleen dat soms bij opstarten pc ik even van de base & throttle de usb ff opnieuw moet inpluggen om ze goed werkend te krijgen. Maar is een kleine handeling dus prima te doen.
Is het enige usb apparaat waarbij ik dit moet doen overigens.
De throttle start dan bijvoorbeeld op met de witte LED verlichting of buttons werken dan niet op de stick. Na ff de usb eruit/erin te doen werkt het dan wel weer.
@Ircghost met een button. Voorheen deed ik het met de hendel op de flightstick (deze heeft @Paulus07 nu). Met mijn nieuwe stick ook de hendel maar bij de nieuwe stick is dat een axis.
Differential braking ook dezelfde hendel axis met een modifier voor L/R.
@Ircghost Zoals Dawg al zei met hendel op de flightstick
Werkt tot nu toe nog perfect in zowel DCS, MSFS2020 en IL-2
Werkt tot nu toe nog perfect in zowel DCS, MSFS2020 en IL-2
Ik heb er nog geen tijd voor gevondenPaulus07 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:46:
Iemand deze trouwens al gedownload/geprobeerd?
[YouTube: OV-10A BRONCO BY SPLIT AIR | DCS TRAILER]
Exact dezelfde vraag stelde ik (letterlijk) hier trouwens
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72704548#72704548
Ik zoek een flightchair (vlieg F18) welke is leuk? Ik ben beginner maar wil er best wel wat geld aan uitgeven. 2k max.
Flightchair? Dan zou ik een simpele rig nemen. Een Sim-Lab GT1 Evo of de Treq equivalent. Paar €100 ben je wel klaar.
welke is beter?dawg schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:02:
Flightchair? Dan zou ik een simpele rig nemen. Een Sim-Lab GT1 Evo of de Treq equivalent. Paar €100 ben je wel klaar.
Ja heb em geïnstalleerd en even getest. Beetje arcade-achtig, zowel qua flightmodel als graphics. Niet mijn ding.Paulus07 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:46:
Iemand deze trouwens al gedownload/geprobeerd?
[YouTube: OV-10A BRONCO BY SPLIT AIR | DCS TRAILER]
Daar was ik al een beetje bang voorGurbY{nl} schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:15:
[...]
Ja heb em geïnstalleerd en even getest. Beetje arcade-achtig, zowel qua flightmodel als graphics. Niet mijn ding.

Ik ga (als leven het effe toelaat) het zelf ook nog even proberen..
Voor wie geïnteresseerd is, hier heeft iemand een aantal interactieve training missies gemaakt voor de Bronco (zijn missies zijn meestal erg goed. Hij weet wel wat hij doet)
Sale... hmm, is de Syrie kaart iets om nu aan te schaffen? Ik heb al Gulf, Channel en de default maps.
IMHO is de Syrie kaart de beste van DCS.durian schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:03:
Sale... hmm, is de Syrie kaart iets om nu aan te schaffen? Ik heb al Gulf, Channel en de default maps.
Gegroet! Lukas
Downloading as we speak :-) (duurt 3 uur met mijn 4g "internet")MTFDarkEagle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:50:
[...]
IMHO is de Syrie kaart de beste van DCS.
+1MTFDarkEagle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:50:
[...]
IMHO is de Syrie kaart de beste van DCS.
Weer een mooi uitgebreid changelog van update 2.7.18.30348 Open Beta.
https://www.digitalcombatsimulator.com/en/news/changelog/
Aandachtspuntje: wel even parking brake gaan gebruiken... (zelfs als je thrust op idle staat).
Anders rijd je best vlot naar voren
Aandachtspuntje: wel even parking brake gaan gebruiken... (zelfs als je thrust op idle staat).
Welke module doel je op?Ruben279 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:43:
Weer een mooi uitgebreid changelog van update 2.7.18.30348 Open Beta.
(Voor de AV8B is dit trouwens al jaren zo
Ik merkte het bij de F16, toen ie stond te autostarten en ik intussen even wat drinken aan het pakken was. Toen ik terug kwam lag stond ie in de andere shelterBloedvat schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:53:
[...]
Welke module doel je op?
(Voor de AV8B is dit trouwens al jaren zo)
Zou tijd zijn... Met name bij de F16 is de grond/rollende frictie echt nog niet wat het zou moeten zijn.
Gegroet! Lukas
Wordt/werd die F16 eigen nog geupdatet? Ik vond wat reviews van toen'ie uit kwam, maar niet veel over wat en hoeveel die bijgewerkt is... Ik wil nog iets moderns en twijfel tussen de F18 en de F16...
Deze wordt nog steeds bijgewerkt inderdaad.durian schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:34:
Wordt/werd die F16 eigen nog geupdatet? Ik vond wat reviews van toen'ie uit kwam, maar niet veel over wat en hoeveel die bijgewerkt is... Ik wil nog iets moderns en twijfel tussen de F18 en de F16...
Het is persoonlijke voorkeur maar ik zou toch voor de Hornet gaan. Meer diverse wapensystemen, en carrier ops! Vooral i.c.m. de Supercarrier is de Hornet echt fantastisch.
De Tomcat blijft toch wel heer en meester voor carrier ops imhodawg schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:40:
[...]
Het is persoonlijke voorkeur maar ik zou toch voor de Hornet gaan. Meer diverse wapensystemen, en carrier ops! Vooral i.c.m. de Supercarrier is de Hornet echt fantastisch.
De hornet heb ik persoonlijk dan weer echt helemaal niks mee.. Ja hij is heel capabel, maar ik vind hem compleet zielloos, of saai bijna.
Gegroet! Lukas
Ieder zijn meug. Ik vind de Tomcat niks, ik kan er mijn vinger niet goed op leggen.MTFDarkEagle schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:50:
[...]
De Tomcat blijft toch wel heer en meester voor carrier ops imho![]()
De hornet heb ik persoonlijk dan weer echt helemaal niks mee.. Ja hij is heel capabel, maar ik vind hem compleet zielloos, of saai bijna.
Maar hij vroeg F-16 <-> F/A-18. Vandaar.
Kwam tijdje terug nog een video tegen (zal kijken of ik hem nog kan vinden) met wat updates/uitleg etc.
Ook wat screenshots van een nieuwe map:
Sinai Map Images & FAQ posted by OnReTech on ED Forum
https://www.reddit.com/gallery/xqmcr8
Ook wat screenshots van een nieuwe map:
Sinai Map Images & FAQ posted by OnReTech on ED Forum
https://www.reddit.com/gallery/xqmcr8
Ja, de keuze us eigenlijk tussen F18 of F16, ik heb de A10C en Viggen al, dus wil iets moderners :-) F14 is een generatie ouder als ik het goed begrepen heb.
Ik ben het, zoals wel vakerdurian schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:34:
Wellicht zal de Viper op een bepaald moment voor mij de Hornet van de troon stoten, op dit moment doe ie dat nog niet. En ja, ED heeft zeker nog steeds veel aandacht voor de F-16, echter gaat het zoals we gewend zijn, langzaaaam... Kijk maar eens bij de patch notes.
Ik wacht zelf vooral op het moment wanneer de Viper van een QF-16C, veranderd naar een échte F-16C (pilot body
EDIT:
Oh, en mocht je inderdaad voor de Hornet gaan, doe jezelf dan een (extra) pleziertje en pak ook de Supercarrier module mee. (volgens mij is die nu ook in sale)
[ Voor 7% gewijzigd door Bloedvat op 29-09-2022 14:12 ]
Vraagje :
Is er hier toevallig iemand die DCS in VR gebruikte en van een 5900x naar een 5800X3D is "gedowngrade"
Is er hier toevallig iemand die DCS in VR gebruikte en van een 5900x naar een 5800X3D is "gedowngrade"
De Hornet is gekocht! (Zag dat de supercarrier daarna 5 USD goedkoper werd, extra korting voor Hornet kopers? Tempting)Bloedvat schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:08:
[...]
Oh, en mocht je inderdaad voor de Hornet gaan, doe jezelf dan een (extra) pleziertje en pak ook de Supercarrier module mee. (volgens mij is die nu ook in sale)
Gewoon doen mandurian schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:06:
[...]
De Hornet is gekocht! (Zag dat de supercarrier daarna 5 USD goedkoper werd, extra korting voor Hornet kopers? Tempting)
Een keer iets minder drinken in de kroeg en je hebt het er al uit (en als bonus: minder kater de dag erna)
- Ircghost
Blijkbaar is die invite link maar 7 dagen geldig, ik haal het voor nu wel weg.Ruben279 schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:00:
Was het al eens opgevallen dat de Discord URL niet meer werkt?
[Afbeelding]
Als we het toch over andere kanalen hebben, dan heb ik nog een interessante Matrix space voor de mensen die graag DCS onder linux draaien (ben je gelijk van dat nare Discord af)
[ Voor 28% gewijzigd door ocf81 op 08-10-2022 16:12 ]
© ocf81 1981-infinity
Zie er goed uit

Inderdaad!
Al vrees ik dat dit de nekslag voor m'n GPU gaat zijn
Ik had liever multithreading/Vulkan gezien, maar dat zal wel DCS 3.0 worden over x jaar..
Hear hear.Bloedvat schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:34:
[...]
Inderdaad!
Al vrees ik dat dit de nekslag voor m'n GPU gaat zijn
Ik had liever multithreading/Vulkan gezien, maar dat zal wel DCS 3.0 worden over x jaar..
Als je wilt lachen :
Heb gedowngrade van een 5900x naar een 5800X3D :
Nog niet veel bezig geweest met DCS, alleen maar snel getest maar in VR constant 45 FPS stabiel, geen frame drops.
Krijg ook geen CPU limit meer wat bij de 5900x wel heel erg vaak was.
Alleen hogere single core snelheid zegt dus ook niet alles.
Blijft eigenlijk rond uit belachelijk : maar hardware tegen iets aan gooien en maar bidden dat het werkt/beter gaat draaien
Binnenkort is het weer zo ver, DCS World 2023 and beyond trailer!
Eagles Dynamics maakt de beste trailers ter wereld.
De trailer van dit jaar.
YouTube: DCS WORLD | 2022 AND BEYOND
Ik heb meerdere modules waaronder de F-16, F-18, AH-64 Apache, Warthog, AV/8B en nog meer modules. Helaas heb ik te weinig tijd, waardoor ik deze modules niet kan leren, terwijl ik het heel graag wil.
De trailer van dit jaar.
Ik heb meerdere modules waaronder de F-16, F-18, AH-64 Apache, Warthog, AV/8B en nog meer modules. Helaas heb ik te weinig tijd, waardoor ik deze modules niet kan leren, terwijl ik het heel graag wil.
[ Voor 30% gewijzigd door Toonen1988 op 19-10-2022 17:07 ]
Dat laatste geldt voor velen van ons (iig ook voor mijToonen1988 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:02:
Binnenkort is het weer zo ver, DCS World 2023 and beyond trailer!
De trailer van dit jaar.
En inderdaad, die trailers zijn altijd smullen. Helaas is het meestal meer "beyond" dan 202x, maar goed, als je van DCS wil houden moet je ook leren geduld hebben
(Ik vind overigens ook dat er vaak DCS cinematics op YT voorbij komen van "gewone" gebruikers, met kwaliteit waar ED nog een puntje aan kan zuigen)
Maakt GA nog deze officiele cinematics eigenlijk?
Gegroet! Lukas
Het is wel algemeen bekend dat de Syrie map graag wat RAM gebruikt... en als je dan ook nog wat templates erbij doet is 32Gb RAM zo op 
Is er hier toevallig iemand die dus de Syrie map heeft en 64Gb RAM ?
Word die 64Gb ook vol gegooid of hou je daar over ?

Zal toch ook samenhangen met welke preload radius je instelt?dierkx36 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:10:
Het is wel algemeen bekend dat de Syrie map graag wat RAM gebruikt... en als je dan ook nog wat templates erbij doet is 32Gb RAM zo op
Gegroet! Lukas
Hmm, goeie, ga het proberenMTFDarkEagle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:02:
[...]
Zal toch ook samenhangen met welke preload radius je instelt?

Maakt niet uit, hij blijft 32Gb RAM vretenMTFDarkEagle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:02:
[...]
Zal toch ook samenhangen met welke preload radius je instelt?
De 2.8 update is trouwens ook uit
[ Voor 43% gewijzigd door Paulus07 op 28-10-2022 20:19 ]
Syrie komt bij meestal op 42 tot 48gb gebruik uit (4YA multiplayer server). Mijn instellingen (voor VR):dierkx36 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:10:
/f/image/XdvnMTQEq0LJnNNxay3wYhWe.png?f=fotoalbum_large)
PC specs: inventaris: Desktop 2021
--- EDIT---
Zojuist nog weer even geprobeerd, alleen het inladen van de 4YA multiplayer server op de Syria map neemt al ca. 40gb in beslag. Vervolgens een toestel kiezen om in te vliegen (in dit geval AH-64D) en het RAM gebruik stijgt door naar ca. 48gb.
[ Voor 12% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 28-10-2022 21:33 ]
Hmm, 'k doe alleen maar single player maar hier vult ie dus ook, zoals hiervoor al aangegeven, de 32Gb RAM, zonder problemen.Koekemoeroetoe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:33:
[...]
Syrie komt bij meestal op 42 tot 48gb gebruik uit (4YA multiplayer server). Mijn instellingen (voor VR):
[Afbeelding]
PC specs: inventaris: Desktop 2021
--- EDIT---
Zojuist nog weer even geprobeerd, alleen het inladen van de 4YA multiplayer server op de Syria map neemt al ca. 40gb in beslag. Vervolgens een toestel kiezen om in te vliegen (in dit geval AH-64D) en het RAM gebruik stijgt door naar ca. 48gb.
...echt geen zin om nou nog eens een 64Gb set te gaan aanschaffen
Heeft iemand 2.8 trouwens al in VR geprobeerd ?
Hoe zielig moeten we worden ?
Toen ik de vorige keer de pc ging upgraden kon in kiezen 32gb of 64, en gezien DCS's huidige RAM gebruik wat in de toekomst mogelijk alleen maar meer gaat worden voor 64 gegaan. Lees echter vaak zat dat 32gb ook prima is, desnoods je pagefile wat vergroten (en zorgen dat deze op een SSD ingesteld staat). Zou voor nu lekker op 32gb blijven.dierkx36 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:41:
[...]
Hmm, 'k doe alleen maar single player maar hier vult ie dus ook, zoals hiervoor al aangegeven, de 32Gb RAM, zonder problemen.
Wat betreft VR, heb net dus kort geprobeerd maar nog niet direct een verschil gemerkt. Apache is nog steeds pittig om te draaien, Caucasus live fire range instant action is op het randje van speelbaar. Gister een andere missie op toen nog 2.7 gedaan, merk met 2.8 geen verschil. In de MI-24 op Persian Gulf de Disaster Relief instant action is super smooth.
Overigens een Reverb G2 op 90% resolutie en settings van vorige post. OpenXR heeft voor mij wel wonderen gedaan.
Of 2.8 echt geen impact heeft gehad op de frames weet ik nog niet, maar eerste tests vallen me niet tegen.
Net 2 uurtjes wat zitten aanklooien in VR (op mijn inmiddels low end systeem, 8700k, 1080ti, 32gb ram, nvme ssd, Reverb G1).dierkx36 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:41:
[...]
Hmm, 'k doe alleen maar single player maar hier vult ie dus ook, zoals hiervoor al aangegeven, de 32Gb RAM, zonder problemen.
- PG map lighting 's nachts is echt enorm verbeterd! Palmeilanden en Abu Dhabi zien er geweldig uit nu vanaf grote hoogte in de nacht.
- Canopy rain effect is drastisch meer aanwezig. Dikkere druppels die je nu eindelijk mooi over de canopy ziet rollen/glijden. Als je naar buiten kijkt is alles ook veel meer distorted nu door de regen.
- Nog niks gemerkt van performance loss in VR (ook geen gain trouwens
), maar alleen simpele SP missies geprobeerd tot nu toe.
- Ik had het idee dat de wolken iets meer contast hebben nu (wat "scherpere" randen). Maar dat ligt mss gewoon aan mij omdat ik er nu extra aandacht aan schonk.
Bloedvat schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:35:
[...]
Net 2 uurtjes wat zitten aanklooien in VR (op mijn inmiddels low end systeem, 8700k, 1080ti, 32gb ram, nvme ssd, Reverb G1).
- PG map lighting 's nachts is echt enorm verbeterd! Palmeilanden en Abu Dhabi zien er geweldig uit nu vanaf grote hoogte in de nacht.
- Canopy rain effect is drastisch meer aanwezig. Dikkere druppels die je nu eindelijk mooi over de canopy ziet rollen/glijden. Als je naar buiten kijkt is alles ook veel meer distorted nu door de regen.
- Nog niks gemerkt van performance loss in VR (ook geen gain trouwens
), maar alleen simpele SP missies geprobeerd tot nu toe.
- Ik had het idee dat de wolken iets meer contast hebben nu (wat "scherpere" randen). Maar dat ligt mss gewoon aan mij omdat ik er nu extra aandacht aan schonk.
Op het DCS forum begint het al weer warm te worden :
https://forum.dcs.world/forum/483-game-performance-bugs/
Zucht...ga morgen wel proberen...
[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 29-10-2022 00:10 ]
Vervelend, ik kan nooit niks kopen met zo'n sale :-)Paulus07 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:22:
DCS HALLOWEEN SALE 2022
Maar ik wil ook een heli, en o.a de Huey is 50%...
Persoonlijk zou ik als ik jou was dan toch voor de Apache gaan..durian schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:30:
[...]
Vervelend, ik kan nooit niks kopen met zo'n sale :-)
Maar ik wil ook een heli, en o.a de Huey is 50%...
Ik weet het; meer dan 2x zo duur en ja, de UH-1 is ook hartstikke leuk, maar de AH-64 is echt wel next level. Ik ben er helemaal verliefd op iig

Tempting :-) Maar werkt dat een beetje met single player?Bloedvat schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:25:
[...]
Persoonlijk zou ik als ik jou was dan toch voor de Apache gaan..
Ik weet het; meer dan 2x zo duur en ja, de UH-1 is ook hartstikke leuk, maar de AH-64 is echt wel next level. Ik ben er helemaal verliefd op iig(en dat terwijl hij nog in EA is)
Ja joh, ik speel vrijwel alleen maar SPdurian schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:33:
[...]
Tempting :-) Maar werkt dat een beetje met single player?
George AI moet (en zal) nog flink verbeterd worden, maar het is nu al heerlijk om vanuit de CP/G seat George AI als pilot te laten hoveren, 'm commando's geven (beetje naar boven, beneden, links, rechts) om jezelf te positioneren en dan de niets vermoedende vijand te bestoken.
Ding vliegt ook heerlijk. Ik ben er dol op! (en met de nog komende upgrades zoals FCR, pilot bodies, George AI improvement, etc., gaat het alleen nog maar beter worden)
Vanavond alvast de Normandy 1944 map gekocht, met het oog op de update (Normandy 2) die binnenkort gereleased wordt. Dan kan je Normandy 2 kopen voor 10 dollar (meer info)
Normandy 1944 bevalt erg goed qua details op de ground, wat de map leuk maakt voor low level flying.
/f/image/GHKnjZFXpt6GO30f8stVXsw0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CqlM2DH4f8OvmYOsZjNRz7Q6.png?f=fotoalbum_large)
Normandy 1944 bevalt erg goed qua details op de ground, wat de map leuk maakt voor low level flying.
/f/image/GHKnjZFXpt6GO30f8stVXsw0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CqlM2DH4f8OvmYOsZjNRz7Q6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MUOhzooV97Fg7XurkWRYRTKe.png?f=fotoalbum_large)
Geweldig nieuws voor VA VAICOM gebruikers!
Na maandenlange absentie van de geestelijk vader van VAICOM (Hollywood_315) en het potentiele einde van deze plugin (VAICOM werkte al nooit voor de Apache en was met de komst van DCS 2.8 helemaal gebroken), heeft Hollywood_315 nu de source code van zijn software openlijk beschikbaar gesteld!
Een groep op Discord heeft al een (tijdelijke) fix uitgebracht voor 2.8 en er zullen ongetwijfeld nog meer verbeteringen komen
https://forum.dcs.world/topic/311594-the-future-of-vaicom/#comment-5077606
Na maandenlange absentie van de geestelijk vader van VAICOM (Hollywood_315) en het potentiele einde van deze plugin (VAICOM werkte al nooit voor de Apache en was met de komst van DCS 2.8 helemaal gebroken), heeft Hollywood_315 nu de source code van zijn software openlijk beschikbaar gesteld!
Een groep op Discord heeft al een (tijdelijke) fix uitgebracht voor 2.8 en er zullen ongetwijfeld nog meer verbeteringen komen
Mooi nieuws. Toch hoop ik dat ED met de nieuwe ATC een eigen versie implementeert. Ik lees veel requests op het forum hiervoor.Bloedvat schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:10:
Geweldig nieuws voor VA VAICOM gebruikers!
Een groep op Discord heeft al een (tijdelijke) fix uitgebracht voor 2.8 en er zullen ongetwijfeld nog meer verbeteringen komen![]()
Dat zou natuurlijk het mooiste zijn. Maar ED staat niet echt bekend om het goed/efficiënt/snel ontwikkelen van basisfeatures die niet rechtstreeks geld opleverendawg schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:37:
[...]
Mooi nieuws. Toch hoop ik dat ED met de nieuwe ATC een eigen versie implementeert. Ik lees veel requests op het forum hiervoor.
V.w.b. VAICOM, denk ik dat het goed is, dat het programma nu niet meer afhankelijk is van één persoon.
Hmm, tijd om te zien of VAICOM ook op linux werkend te krijgen is. Maar het lijkt me inderdaad beter als zoiets in DCS verwerkt wordt. Het is technisch al heel lang mogelijk, en het zou een hele stap zijn voor flight simming in het algemeen als stemherkenning een onderdeel zou worden van de communicatie.
BTW, recent zijn de systeemeisen weer bijgewerkt:
BTW, recent zijn de systeemeisen weer bijgewerkt:
MINIMUM | RECOMMENDED |
---|---|
OS: Windows 10 CPU: Intel or AMD 3.0Ghz+ with 2 cores or more RAM: 8GB+ RAM Video: Discrete AMD or NVIDIA 4GB+ DLC size: 120GB+ Input: Keyboard / Mouse / Joystick | OS: Windows 10 CPU: Intel or AMD 4.5Ghz+ with 6 cores or more RAM: 32GB+ RAM Video: Discrete AMD or NVIDIA 8GB+ DLC size: 300GB+ Input: Joystick / Pedals / VR / Track IR / Haptic Gloves |
© ocf81 1981-infinity
Heeft er iemand nog meer een password reset mail gekregen van DCS? 
Zonder reden zo'n mailtje maakt mij een beetje bezorgd.
Zonder reden zo'n mailtje maakt mij een beetje bezorgd.
let the past be the past.
Nee, ik heb er geen ontvangen. Gezien de (gemiddelde) waarde van een account is het wel verstandig om er 2FA op te zetten.
© ocf81 1981-infinity
Bloedvat/Apache 1 -- Durian 0 :-)Bloedvat schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:03:
[...]
Ding vliegt ook heerlijk. Ik ben er dol op! (en met de nog komende upgrades zoals FCR, pilot bodies, George AI improvement, etc., gaat het alleen nog maar beter worden)
Ik kan er ook nog steeds heel erg weinig mee, met de Apache. Ben met de trainingen bezig, maar als ik bv de throttle naar Fly zet, en daarna collective geef krijg ik direct een warning over de engine RPM. Rechtuit vliegen is ook amper te doen, enzovoorts. Vermoedelijk sla ik wat over als ik sec de trainingen volg, maar kan even niet bedenken wat.
Zo is ook de training van bv de F18 een enorm drama. Er komt lap na lap tekst voorbij, en daarna gaat ie van active pause af en is het maar hopen dat je alles wat onthouden hebt...
Zo is ook de training van bv de F18 een enorm drama. Er komt lap na lap tekst voorbij, en daarna gaat ie van active pause af en is het maar hopen dat je alles wat onthouden hebt...
Staan allebei de throttle's op fly ?GurbY{nl} schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:26:
Ik kan er ook nog steeds heel erg weinig mee, met de Apache. Ben met de trainingen bezig, maar als ik bv de throttle naar Fly zet, en daarna collective geef krijg ik direct een warning over de engine RPM. Rechtuit vliegen is ook amper te doen, enzovoorts. Vermoedelijk sla ik wat over als ik sec de trainingen volg, maar kan even niet bedenken wat.
Draaien allebei de motoren wel ?
APU uit (zou niet uit mogen maken uit m'n hoofd)
Of de throttles op fly of lockout staan maakte dacht ik niet uit ...weet het niet zeker
En ja, de Apache stabiel houd is of heel goed met de trim kunnen omgaan of fingerspitzengefühl : hele kleine correctie geven en "zien" wat ze doet.
De Hind is erger
[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 02-11-2022 09:12 ]
Naast wat @dierkx36 al zei; Als je in het begin nog wat moeite hebt met die RPM cautions (collective bediening is inderdaad wel een stukje delicater dan bijvoorbeeld in de Huey), defuel je Apache een beetje. Probeer eens met 70% of 80% fuel.GurbY{nl} schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:26:
Als je de collective te snel optrekt gaat ie toch ook in rpm caution ?Bloedvat schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:42:
[...]
Naast wat @dierkx36 al zei; Als je in het begin nog wat moeite hebt met die RPM cautions (collective bediening is inderdaad wel een stukje delicater dan bijvoorbeeld in de Huey), defuel je Apache een beetje. Probeer eens met 70% of 80% fuel.
(Schiet me net te binnen)
Zit nou niet in de buurt van de desktop, kan het niet controleren...
[ Voor 66% gewijzigd door dierkx36 op 02-11-2022 11:04 ]
Ja klopt, vandaar ook dat ik zei dat de collective bediening redelijk delicaat is. Ineens te veel collective, zorgt ervoor dat de bladen enorm proberen te "happen" in de lucht, de weestand die dat oplevert is dan ineens zo hoog, dat het toerental gaat zakken. Andersom, ineens van veel naar heel weinig collective, zal ervoor zorgen dat de rotorweestand plots enorm daalt, waardoor rpm in overspeed gaat. Is allemaal niet zo'n probleem, zo lang je het binnen de perken houdt.dierkx36 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:51:
[...]
Als je de collective te snel optrekt gaat ie toch ook in rpm caution ?
(Schiet me net te binnen)
Zit nou niet in de buurt van de desktop, kan het niet controleren...
Er is een balans op hoe snel je hoeveel collective input kan geven. Te snel te veel werkt averechts. Airflow over de bladen zal dan turbulent worden, waardoor je juist lift verliest. Eerste reactie is dan vaak "oei ik val.. meer collective", waardoor je dus juist nog meer lift verliest.
Die balans vinden is best even wennen, maar als je het punt eenmaal "aanvoelt", is dat heel rewarding en kun je echt heel snel vanuit stilstand wegvliegen of juist tot stilstand komen.
(ik gebruik zelf Simshaker, dat helpt wel met aanvoelen van wat er wanneer gebeurd. zeker bij VRS. Maar da's weer een ander onderwerp.
- Throttles staan beide op Fly, 105%
- Beide motoren draaien
- APU uit
- Trek de collective heeeeel kalm omhoog
WARNING WARNING enz.
Dan voorzichtig throttle wat naar beneden, maar als ik dan langzaam opstijg moet dat weer omhoog. Je blijft klooien. Met de UH bijvoorbeeld kan de throttle vol open en daarna alleen collective. Blijkbaar kan dat in de Apache niet.
- Beide motoren draaien
- APU uit
WARNING WARNING enz.
Dan voorzichtig throttle wat naar beneden, maar als ik dan langzaam opstijg moet dat weer omhoog. Je blijft klooien. Met de UH bijvoorbeeld kan de throttle vol open en daarna alleen collective. Blijkbaar kan dat in de Apache niet.
[ Voor 22% gewijzigd door GurbY{nl} op 02-11-2022 11:48 ]
Open deur maar draait de rotor welGurbY{nl} schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:47:
- Beide motoren draaien
- APU uit
WARNING WARNING enz.
Staat rotor brake niet aan ?
Want zodra de throttle op fly/lockout staat doe je net als met de Huey alles voor de rest met de collective.
Zoals Bloedvat ook al aangaf , als je de collective te snel omhoog trekt gaat ie ook in RPM caution.
PS :
Schrijf eens stap voor stap wat je doet, zit nou achter de desktop dus kan DCS zo opstarten.
[ Voor 22% gewijzigd door dierkx36 op 02-11-2022 12:12 ]
Weet je zeker dat je bij DCS options niet "easy mode" (of hoe heet het) aan hebt staan?GurbY{nl} schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:47:
- Beide motoren draaien
- APU uit
WARNING WARNING enz.
Dat werkt namelijk (nog) niet goed bij de Apache
Edit:
Oh en @GurbY{nl}, heb je misschien een rare curve toegevoegd aan je collective axis? (op kleine thumbsticks na, zet ik zelf altijd alles gewoon lineair)
[ Voor 11% gewijzigd door Bloedvat op 02-11-2022 13:29 ]
Of nóg beter: plaats een track filedierkx36 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:00:
[...]
PS :
Schrijf eens stap voor stap wat je doet, zit nou achter de desktop dus kan DCS zo opstarten.
Gegroet! Lukas
Let op:
Discord waar spelers elkaar kunnen vinden voor samenvliegen:
- CombatFlight https://discord.gg/sQcJps7Cqx
Discord waar spelers elkaar kunnen vinden voor samenvliegen:
- CombatFlight https://discord.gg/sQcJps7Cqx