Het kan zijn dat de remmen ingedrukt zijn, of zelfs de parking brake.
Daar had ik ook last van, in mijn geval was de axis omgedraaid, dus als ik de remmen niet aanraakte stond de rem er juist op. Indrukken zorgde ervoor dat de remmen eraf waren. Duurde even voordat ik daar achter kwam

Landen was daardoor ook bijzonder lastig. Dat is het overigens sowieso met de p51/tf51 (en ik vermoed de meeste ww2 vliegtuigen in DCS), maar met de remmen erop was het constant omkiepen en in de fik vliegen.
Axis even omgedraaid; problem solved.
Verder heeft het vliegtuig erg veel torque, dus snel open gooien is ook geen goed idee. Dan ligt ie zo op z'n kant.
Maar als het echt recht voorover kiepen is, dan denk ik eerder de remmen.
Weet niet of de tf51 ook een training heeft inbegrepen, anders die even volgen. Die van de p51 heeft me iig goed geholpen.
Verder kun je een paar
youtube tutorials kijken over opstijgen met een p51/tf51
Edit:
Even kort de procedure, zoals ik het doe:
- Taxi naar waar je wilt starten
- Trek en houd stick naar achter (dit is kennelijk nodig om op de grond te kunnen sturen met het roer)
- Verhoog langzaamaan het vermogen totdat je ca. 100mph gaat
- Ik laat de stick vervolgens zakken, en druk zelfs iets naar voren om 'm vlak te houden. Ik pak nog wat extra snelheid, tot ongeveer 150mph.
- Nu kun je goed opstijgen. Let er wel op dat ie naar links zal willen trekken vanwege de grote hoeveelheid torque. Hoe langzamer je gaat, hoe merkbaarder dit is.
-> Ik doe het zelf niet, maar men adviseert ca. 5 graden roer trimmen naar rechts. Ik doe gewoon op gevoel wat extra roer naar rechts meegeven tijdens opstijgen.
(flaps gebruik ik niet, ik heb liever wat meer snelheid dan strikt noodzakelijk voordat ik opstijg om minder effect te ondervinden van de torque, en met 150mph is het m.i. niet nodig.)
Dit is wel een goed voorbeeld, als je er geen uitleg bij hoeft:
YouTube: DCS: P-51 Take-off with 0% assistance (1080p tutorial)
Ik zou het raampje wel even op de grond alvast dicht doen
[
Voor 36% gewijzigd door
defusion op 18-01-2019 09:46
]