Kan je niet want is veel complexer.redwing schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 01:00:
Dat zijn geen drogredenen, dat is verbanden proberen te leggen.As je ziet dat het totale geweld in een land terug loopt/toeneemt nadat er vuurwapens worden toegestaan kun je daar best een conclusie aan verbinden zonder vanuit je mening te redeneren.
Dan ga je allerlei correlaties toevoegen, precies wat nu gedaan wordt vanuit de pro-gun lobby om de zaak zoveel mogelijk te vertroebelen. Je hebt teveel vertrouwen in statistieken en correlaties, en misschien ook teveel vertrouwen dat mensen inherent eerlijk zijnredwing schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 01:00:
Oftewel als je met vuurwapens ander geweld zou voorkomen en dat aan zou kunnen tonen heb je een punt voor vuurwapens en andersom.
Ja, een getrainde kikker die springt op commando wordt doof als je zijn achterpoten uitttrekt (of is de puberteit ingegaan). Want hij weigert te springen.Dat zijn geen drogredenen, dat is verbanden proberen te leggen.
Er zijn verschillende mensen die je nooit moet toestaan verbanden te leggen gebaseerd op statistieken. Politici en lobbyisten horen daar bij...
Toch wil je nu juist de nutcases die kans geven om de zaak zoveel mogelijk te vertroebelen. Het is nog even wachten op de entree...Ja, en het is zelfs zo dat als de ouderdom toeneemt het wapengebruik afneemt. Maar om dan te zeggen dat we de jeugd af moeten schaffen lijkt me een beetje ver gaan. Je moet dus wel heel erg opletten met conclusies die je trekt
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Niet echt, daarom zeg ik ook dat je die conclusies gewoon niet moet trekken. Alleen dat betekent ook dat je dezelfde cijfers niet tegen vuurwapens moet gaan gebruiken. Wat je hier nu vaak ziet gebeuren is dat de argumenten voor pro-vuurwapens afgeschoten worden maar dat andersom dezelfde argumenten wel gebruikt worden. Of zoals jij zegt dat de pro het gebruiken om de zaak te 'vertroebelen' terwijl de con precies hetzelfde probleem hebben.gambieter schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 02:50:
[...]
Dan ga je allerlei correlaties toevoegen, precies wat nu gedaan wordt vanuit de pro-gun lobby om de zaak zoveel mogelijk te vertroebelen. Je hebt teveel vertrouwen in statistieken en correlaties, en misschien ook teveel vertrouwen dat mensen inherent eerlijk zijn
Ik denk dat je voor beide kanten geen bewijs kunt vinden en je dus meer moet kijken wat je gevoel zegt. Zoals k995 al zegt, het is te ingewikkeld om er een conclusie te trekken of vuurwapens nu wel of niet veiliger zijn, doe het dan ook niet. Kijk hoe je het wil hebben en pas daar de regelgeving op aan. Ik zie liever geen vuurwapens maar aan de andere kant denk ik ook niet dat vuurwapens zorgen voor veel meer geweld.Toch wil je nu juist de nutcases die kans geven om de zaak zoveel mogelijk te vertroebelen. Het is nog even wachten op de entree...
Denk je dat dat alleen het gevolg is van vuurwapens of zouden er ook andere factoren meespelen ? Over de andere vragen kun je niets zeggen. De meeste doden vallen omdat de een de ander wil vermoorden. Dat kan net zo goed met een honkbalknuppel als een mes als een vuurwapen.begintmeta schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 01:14:
redwing, waarom is Noord-Amerika zoveel gewelddadiger dan bijvoorbeeld West-Europa? Zou geweld met bijvoorbeeld honkbalknuppels geweld met vuurwapens vervangen? En is geweld met bijvoorbeeld messen even effectief als geweld met vuurwapens?
[ Voor 18% gewijzigd door redwing op 12-01-2013 04:45 ]
[removed]
Ik vroeg naar jou visie erop.
Volgens mij is trouwens niet direct noodzakelijk dat de meeste doden zouden vallen omdat iemand de ander wil vermoorden, daarnaast is het voor zover ik weet niet zo dat alle wapens voor iedereen even bruikbaar zijn voor het doden van iemand.
Volgens mij is trouwens niet direct noodzakelijk dat de meeste doden zouden vallen omdat iemand de ander wil vermoorden, daarnaast is het voor zover ik weet niet zo dat alle wapens voor iedereen even bruikbaar zijn voor het doden van iemand.
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 12-01-2013 08:49 ]
Geweld niet maa de effecten van dat geweld worden wel verveelvuldigd.redwing schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 04:41:
Ik denk dat je voor beide kanten geen bewijs kunt vinden en je dus meer moet kijken wat je gevoel zegt. Zoals k995 al zegt, het is te ingewikkeld om er een conclusie te trekken of vuurwapens nu wel of niet veiliger zijn, doe het dan ook niet. Kijk hoe je het wil hebben en pas daar de regelgeving op aan. Ik zie liever geen vuurwapens maar aan de andere kant denk ik ook niet dat vuurwapens zorgen voor veel meer geweld.
Vergelik zwitserland met de VS, beide enorm aantal wapens, beide wapencultuur echter heeft zwitserland enkele keren minder moorden dan de VS.
Je moet dus het wapenbezit beperken om de gevolgen ervan te beperken EN het belangrijkste je moet iets doen aan de paranoia and "wapens als een oplossing" mentaliteit die de VS heeft.
Veel simpeler met een geweer/pistool.Denk je dat dat alleen het gevolg is van vuurwapens of zouden er ook andere factoren meespelen ? Over de andere vragen kun je niets zeggen. De meeste doden vallen omdat de een de ander wil vermoorden. Dat kan net zo goed met een honkbalknuppel als een mes als een vuurwapen.
Vandaar ook dat het VS moordcijfer (ongeveer 4-5 per 100 000 per jaar) dubbel tot 10 keer zo hoog is als andere westerse landen.
Maar waarom trek jij nu als conclusie dat je wapenbezit moet beperken. Als ik Zwitserland en de VS met elkaar vergelijk lijkt me jouw 2e conclusie de enige echt logische. Beide landen hebben veel wapens, alleen de mentaliteit van Zwitserland is anders.k995 schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:01:
[...]
Vergelik zwitserland met de VS, beide enorm aantal wapens, beide wapencultuur echter heeft zwitserland enkele keren minder moorden dan de VS.
Je moet dus het wapenbezit beperken om de gevolgen ervan te beperken EN het belangrijkste je moet iets doen aan de paranoia and "wapens als een oplossing" mentaliteit die de VS heeft.
Niet als je specifiek iemand wil vermoorden.[...]
Veel simpeler met een geweer/pistool.
Weer zo'n conclusie...... Als je naar de staten kijkt waar wel een vuurwapenverbod is is het moordcijfer nog steeds zoveel hoger. Als je dan de gang-moorden er af haalt en de zelfmoorden is het cijfer plotseling niet eens zo gek hoog meer. Dit is nu precies wat ik bedoel met die conlusies trekken. Aan de ene kant mag jvc niet zulke conclusies trekken maar aan de andere kant wordt het door anderen wel gedaan om te bewijzen dat hij fout zit.Vandaar ook dat het VS moordcijfer (ongeveer 4-5 per 100 000 per jaar) dubbel tot 10 keer zo hoog is als andere westerse landen.
Mijn visie is dat vuurwapens snel mogelijk verboden moet worden. Ik denk alleen ook dat daarmee het probleem niet is opgelost en dat de VS bij dezelfde soort moordcijfers zal blijven. Hooguit dat je er zo'n schietpartij als waarmee deze thread mee begon kan voorkomen en dat is al genoeg reden om voor afschaffing te zijn. Pas als er daar echt een mentaliteitsverandering komt zal het aantal moorden omlaag gaan.begintmeta schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 08:23:
Ik vroeg naar jou visie erop.
[removed]
Daarbij is de beschikbaarheid van een wapen wel een factor.[b][message=39576711,noline]De meeste doden vallen omdat de een de ander wil vermoorden.
In Israel ging prompt het aantal moorden en zelfdodingen omlaag nadat is besloten om soldaten die in het weekeind met verlof gaan, niet meer hun wapen mee naar huis te laten nemen.
Daaruit blijkt dat het niet alleen maar een kwestie is van "willen", het is ook een kwestie van opwelling die de volgende dag voorbij is, en natuurlijk de beschikbaarheid van een wapen.
Misschien als je denkt dat doden vanop afstand even makkelijk of moeilijk is als doden van dichtbij ('close combat') - waarom gebruikt het leger dan vuurwapens? Knuppels en messen zijn veel goedkoper.Dat kan net zo goed met een honkbalknuppel als een mes als een vuurwapen.
Dus nee, niet "net zo goed".
[ Voor 12% gewijzigd door BadRespawn op 12-01-2013 15:10 ]
Heel simpel, als zo'n gang iemand dood wil hebben gaat ie dood of dat nu van 100 meter afstand is of van dichtbij. En gang-moorden zijn nog steeds het merendeel van de moorden in de VS.BadRespawn schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 15:08:
[...]
Misschien als je denkt dat doden vanop afstand even makkelijk of moeilijk is als doden van dichtbij ('close combat') - waarom gebruikt het leger dan vuurwapens? Knuppels en messen zijn veel goedkoper.
Dus nee, niet "net zo goed".
[removed]
Tja en dus besluit je maar niks te doen?redwing schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 13:49:
[...]
Maar waarom trek jij nu als conclusie dat je wapenbezit moet beperken. Als ik Zwitserland en de VS met elkaar vergelijk lijkt me jouw 2e conclusie de enige echt logische. Beide landen hebben veel wapens, alleen de mentaliteit van Zwitserland is anders.
Uit alle statistieken (zowel moord, als ongelukken, als zelfmoorden) zijn vuurwapens de voornaamste reden.
Je zorgt er dus voor dat vuurwapens beter weggeborgen worden dat de high capacity magazines en aanvals wapens verboden worden,... Ok voor een pistool voor zelfverdediging gedaan met de 50+ kogels bevattende s AR15's .
Net zoals zoveel andere wapens verboden zijn.
Onzin baseball knuppel is veel moeilijker dan gelijk welk vuurwapen.Niet als je specifiek iemand wil vermoorden.
Staten maakt weiniguit 300+miljoen wapens en die gaan de grenzen vlot over.Weer zo'n conclusie...... Als je naar de staten kijkt waar wel een vuurwapenverbod is is het moordcijfer nog steeds zoveel hoger. Als je dan de gang-moorden er af haalt en de zelfmoorden is het cijfer plotseling niet eens zo gek hoog meer. Dit is nu precies wat ik bedoel met die conlusies trekken. Aan de ene kant mag jvc niet zulke conclusies trekken maar aan de andere kant wordt het door anderen wel gedaan om te bewijzen dat hij fout zit.
Daarbij zal gelijk welke maatregel jaren/decenia duren om effect te hebben.
Die "gang" moorden en zelmoorden zijn de standaard excuses. Precies alsof die in andere landen niet bestaan en precies alsof dat een verschil maakt.
Met die redenering kan je ook iedereen mortieren en atoomwapens toestaan, en is totaal irrelevant voor de discussie. Je zegt aan de ene kant dat je tegen wapens bent, aan de andere kant gebruik je echter alle afleidingsmanoeuvres en discussiemethodes die normaal bij de pro-gun lobby vandaan komen (dwz alles behalve het over vuurwapengeweld hebben)redwing schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 23:54:
Heel simpel, als zo'n gang iemand dood wil hebben gaat ie dood of dat nu van 100 meter afstand is of van dichtbij. En gang-moorden zijn nog steeds het merendeel van de moorden in de VS.
In je redenering hoef je ook messen niet meer op te ruimen bij kleine kinderen, anders vinden ze wel wat anders om zich mee te bezeren.
En passant lijkt me deze cartoon wel relevant voor deze discussie:
Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de pro-gun lobby nooit zal toegeven en dat het ook zinloos is om ze de kans te geven vertragingsmanoeuvres uit te voeren; het gaat alleen om het vasthouden van de eigen rechten. Goed vergelijkbaar met de Ulster Unionisten in Noord-Ierland (de dominee Paisley methode van NO!!!! NEVER!!!!), de ultrarechtse zionisten in Israel etc. Dan is het beter om de wetten aan te passen en de nieuwe generatie daaraan te laten wennen, dinosaurussen zullen niet mee evolueren.
Het roken is een goed voorbeeld van wat er kan, en wat voor positieve effecten dat heeft gehad op de mentaliteit. Men zal protesteren, gillen, zeuren maar op de lange termijn went men er aan. Vergelijk de houding van rokers twintig jaar terug en nu, en van een vaak behoorlijk asociale houding waarbij men de eigen rechten als absoluut zag, zie je dat er nu bewustwording is bij de meesten.
[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 13-01-2013 02:02 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
Denk voor jezelf en ga alsjeblieft geen dingen lezen die er niet staan.redwing schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 13:34:
[...]
Je weet zelf donders goed dat dat precies is wat je wilde insinueren. Ga AUB normaal de discussie aan hier of houd er mee op. Dit is gewoon de boel verzieken.
Een tank heeft ook brandstof nodig. Brandstof wordt over het algemeen vervoerd in enkelwandige tankers. Zelfs in Irak in 2003 deden ze dat. Een paar .308 incendiary rounds daar doorheen en *dag dag* tanker. Zeker met de brandstof die die M1's slikken.redwing schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 13:34:
[...]
Ik vraag me ook altijd af wat de gewone burger denkt te kunnen beginnen tegen het leger ? Ja je kunt guerilla achtig bezig gaan zijn en wat speldenprikken uitdelen. Aan de andere kant begin je weinig tegen tanks/vliegtuigen e.d.
Verder heeft bijna elke militair een familie. Die kun je bijv. gijzelen. Etc. etc.
Die lui in Afghanistan hebben ook geen luchtdoelgeschut of professionele anti-tank wapens. Toch blijft het nog flink lastig voor de NAVO legers. Als je zo'n oorlog op eigen gebied hebt (tegen eigen leger) moet de regering de economische steun voor dat leger ook nog uit eigen land halen.
Welke cijfers pak je dan? Alleen vuurwapenmoord? Moord en doodslag?BadRespawn schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:02:
[...]
Hoe verklaar je dan dat in landen waar het moeilijker is om aan wapens te komen dan in VS de geweldscijfers (per hoofd vd bevolking) lager zijn dan in de VS?
Of het complete riedeltje (moord en doodslag, verkrachting, beroving, mishandeling)? Als je dat doet, komt de VS er beter vanaf dan de meeste Europese landen. Waarbij je dan natuurlijk de vraag kunt stellen of dat is omdat er meer plaatsvind of omdat er meer gerapporteerd wordt.
En als je alleen naar moord kijkt; haal dan eens vuurwapendoden uit de selectie; voila, de VS heeft nog steeds veel meer. Denk je dat dat ook minder wordt als vuurwapens verboden worden?
Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de gun-control lobby nooit zal toegeven. Niet nadat hun Washington DC 'Blood in the street' doembeeld niet uitkwam, niet nadat hun doembeelden over de gevolgen van elke concealed carry / castle doctrine wet in de gehele VS totaal _niet_ uitkwamen, etc. etc. etc.gambieter schreef op zondag 13 januari 2013 @ 01:16:
[...]
Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de pro-gun lobby nooit zal toegeven [...]
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2013 02:15 ]
Je hebt eikels en je hebt jcvVerwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 01:49:
[...]
Denk voor jezelf en ga alsjeblieft geen dingen lezen die er niet staan.
Voor de rest reageer ik niet meer op jou aangezien je niet eens weet wat je zelf typt...... (oh ja, Irak kon ook zoveel beginnen tegen Amerika he ! )
Ik kijk wat er aan bewijs is voor het standpunt van beide kanten en voor beide is er geen hard bewijs te vinden dat het een beter is als het ander. Als ik dan zie dat onderzoeken voor pro-vuurwapens als onbetrouwbaar worden gezien en daarna soortgelijk onderzoeken voor con-vuurwapen wel gebruikt worden zet ik daar wel mijn vraagtekens bij jagambieter schreef op zondag 13 januari 2013 @ 01:16:
[...]
Met die redenering kan je ook iedereen mortieren en atoomwapens toestaan, en is totaal irrelevant voor de discussie. Je zegt aan de ene kant dat je tegen wapens bent, aan de andere kant gebruik je echter alle afleidingsmanoeuvres en discussiemethodes die normaal bij de pro-gun lobby vandaan komen (dwz alles behalve het over vuurwapengeweld hebben)
[ Voor 74% gewijzigd door redwing op 13-01-2013 02:27 ]
[removed]
Verwijderd
Na het uiteenvallen van de overheid wel ja. Al die aanslagen begonnen niet direct na de invasie, maar pas later. Irak als land + leger niet nee. Alleen al gezien dat laatste hadden ze nooit moeten binnenvallen, maar dat is een ander verhaal.redwing schreef op zondag 13 januari 2013 @ 02:24:
[...]
(oh ja, Irak kon ook zoveel beginnen tegen Amerika he ! )
Maar dat is niet wat je doet. Het toevoegen van irrelevante data om dan te claimen dat het bewijs niet sterk genoeg is, is een strategie die vooral gebruikt wordt als men de utkomsten wil bestrijden omdat ze niet in het gewenste plaatje passen. Als het om verkeersongelukken gaat ga je ook niet de ongelukken met frituurpannen gebruiken in de discussie.redwing schreef op zondag 13 januari 2013 @ 02:24:
Ik kijk wat er aan bewijs is voor het standpunt van beide kanten en voor beide is er geen hard bewijs te vinden dat het een beter is als het ander. Als ik dan zie dat onderzoeken voor pro-vuurwapens als onbetrouwbaar worden gezien en daarna soortgelijk onderzoeken voor con-vuurwapen wel gebruikt worden zet ik daar wel mijn vraagtekens bij ja
Het gaat trouwens niet om pro- of anti-vuurwapenonderzoeken, het gaat om de correlatie tussen vuurwapenwetgeving (of de afwezigheid ervan) en de daarmee samenhangende mentaliteit, en vuurwapengeweld.
Verwijderd
Zo klopt 'ie welgambieter schreef op zondag 13 januari 2013 @ 03:01:
[...]
[...]
, het gaat om de correlatie tussen vuurwapenwetgeving (of de afwezigheid ervan) en de daarmee samenhangende mentaliteit, en vuurwapengeweld.
Vuurwapengeweld zal altijd minder zijn als er geen wapens zijn. De vraag is of er totaal meer/minder geweld is met/zonder vuurwapens.gambieter schreef op zondag 13 januari 2013 @ 03:01:
[...]
Het gaat trouwens niet om pro- of anti-vuurwapenonderzoeken, het gaat om de correlatie tussen vuurwapenwetgeving (of de afwezigheid ervan) en de daarmee samenhangende mentaliteit, en vuurwapengeweld.
Als je een kruispunt aan gaat passen om auto-ongelukken te voorkomen is het wel handig om ook te kijken of het voor fietsers/voetgangers ook veiliger wordt. Als je door de aanpassingen 1 auto-dode minder krijgt en er 10 fiets/voetganger-doden voor terug krijgt kun je mij niet wijsmaken dat de oplossing goed was.gambieter schreef op zondag 13 januari 2013 @ 03:01:
[...]
Maar dat is niet wat je doet. Het toevoegen van irrelevante data om dan te claimen dat het bewijs niet sterk genoeg is, is een strategie die vooral gebruikt wordt als men de uitkomsten wil bestrijden omdat ze niet in het gewenste plaatje passen. Als het om verkeersongelukken gaat ga je ook niet de ongelukken met frituurpannen gebruiken in de discussie.
Als je minder geweld wilt moet je dus een oplossing zien te vinden die ervoor zorgt dat alle vormen van geweld terug gedrongen worden. Als je het zo aanpast dat je 10 minder vurwapendoden krijgt maar er 10 doden door ander geweld voor terug krijgt ben je niets opgeschoten en heeft de aanpassingen totaal geen nut gehad. Ander geweld er bij pakken is dus echt niet irrelevant.
[removed]
Als je daarna niet probeert de veroorzakende factoren voor dat andere geweld weg te nemen dan schiet je er weinig mee op ja. Maar ik zou dan proberen dat wel te doen. En zo ga je steeds meer factoren die dat geweld veroorzaken/faciliteren uitschakelen zodat je wel een significante daling van dat geweld kunt bewerkstelligen.redwing schreef op zondag 13 januari 2013 @ 05:32:
Als je minder geweld wilt moet je dus een oplossing zien te vinden die ervoor zorgt dat alle vormen van geweld terug gedrongen worden. Als je het zo aanpast dat je 10 minder vurwapendoden krijgt maar er 10 doden door ander geweld voor terug krijgt ben je niets opgeschoten en heeft de aanpassingen totaal geen nut gehad. Ander geweld er bij pakken is dus echt niet irrelevant.
Als één stap niet voldoende is dan neem je er twee... of drie... of twintig...
Maar de grote vraag is dan natuurlijk waarom je niet eerst met de andere factoren begint voordat je vuurwapens verbied ?CaptJackSparrow schreef op zondag 13 januari 2013 @ 10:38:
[...]
Als je daarna niet probeert de veroorzakende factoren voor dat andere geweld weg te nemen dan schiet je er weinig mee op ja. Maar ik zou dan proberen dat wel te doen. En zo ga je steeds meer factoren die dat geweld veroorzaken/faciliteren uitschakelen zodat je wel een significante daling van dat geweld kunt bewerkstelligen.
[removed]
Omdat je wéét dat die een directe relatie hebben tot al die sterfgevallen door loodvergiftiging. Jouw 'stelling' dat er dan mogelijk iets anders voor in de plaats komt is al onbewezen. Hoe wil je dan nu al weten welke factoren dat eventueel zullen zijn?
Het gaat hier om een simpel beleidsprincipe dat je het niet laat bij één maatregel als die onvoldoende zou blijken te zijn.
Het gaat hier om een simpel beleidsprincipe dat je het niet laat bij één maatregel als die onvoldoende zou blijken te zijn.
Jammer dat je dezelfde "discussie"-aanpak als de topictroll gebruikt met het doorstrepen. Je weet eigenlijk al dat je de verkeerde aanpak volgt als daar overlap mee is.redwing schreef op zondag 13 januari 2013 @ 05:32:
Vuurwapengeweld zal altijd minder zijn als er geen wapens zijn. De vraag is of er totaal meer/minder geweld is met/zonder vuurwapens.
Dat is de manier waarop een bepaald soort politici proberen stagnatie te misbruiken. Dan kun je ook zeggen dat geen enkel project mag worden begonnen als het niet wereldwijd alle problemen oplost.Als je minder geweld wilt moet je dus een oplossing zien te vinden die ervoor zorgt dat alle vormen van geweld terug gedrongen worden. Als je het zo aanpast dat je 10 minder vurwapendoden krijgt maar er 10 doden door ander geweld voor terug krijgt ben je niets opgeschoten en heeft de aanpassingen totaal geen nut gehad. Ander geweld er bij pakken is dus echt niet irrelevant.
Ander geweld kan andere oorzaken hebben. Verder is het beter als mensen op de vuist gaan dan dat ze messen gebruiken en dat is weer beter dan vuurwapens. Ook helpt het met de aanpassing van de mentaliteit, het denken dat wapens een recht zijn is een van de hoofdproblemen.
(waarbij het typisch is dat dergelijke mensen bij rechten vergeten dat die samen met plichten komen)
Interessant dat je jezelf neerzet als 'anti gun' maar wel met dezelfde soort nihilistische/postmodernistische argumenten komt als de pro-gun lobby.redwing schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 23:54:
[...]
Heel simpel, als zo'n gang iemand dood wil hebben gaat ie dood of dat nu van 100 meter afstand is of van dichtbij.
Je doet het voorkomen alsof ivm het bereiken van een doel het niet uitmaakt hoeveel moeite het kost om iets te doen.
Verwijderd
Wellicht zegt dat iets over jouw bekrompen kijk op de zaak.gambieter schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:58:
[...]
Jammer dat je dezelfde "discussie"-aanpak als de topictroll gebruikt met het doorstrepen. Je weet eigenlijk al dat je de verkeerde aanpak volgt als daar overlap mee is.
Dat doet niks af aan de zaak. Ja, de uitkomst zou wel eens minder bloedig kunnen zijn als een vuurwapen wordt ingeruild voor een mes, maar als het aantal incidenten enorm toeneemt kan het netto-effect negatief zijn.gambieter schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:58:
[...]
Dat is de manier waarop een bepaald soort politici proberen stagnatie te misbruiken. Dan kun je ook zeggen dat geen enkel project mag worden begonnen als het niet wereldwijd alle problemen oplost.
Ander geweld kan andere oorzaken hebben. Verder is het beter als mensen op de vuist gaan dan dat ze messen gebruiken en dat is weer beter dan vuurwapens. Ook helpt het met de aanpassing van de mentaliteit, het denken dat wapens een recht zijn is een van de hoofdproblemen.
(waarbij het typisch is dat dergelijke mensen bij rechten vergeten dat die samen met plichten komen)
De manier waarop jij de selectie beperkt tot vuurwapengeweld is er eentje uit de categorie 'Sloten moeten verboden worden, dan zal er geen sprake meer zijn van inbraak' Dat als gevolg daarvan insluiping met 500% toeneemt negeer je.

Als zo'n verbod ook maar marginaal effectief zou zijn, zouden er in Chicago en Washington DC met hun enorme restricties op handvuurwapens de minste gang-moorden zijn. Hmm...BadRespawn schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:45:
[...]
Interessant dat je jezelf neerzet als 'anti gun' maar wel met dezelfde soort nihilistische/postmodernistische argumenten komt als de pro-gun lobby.
Je doet het voorkomen alsof ivm het bereiken van een doel het niet uitmaakt hoeveel moeite het kost om iets te doen.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2013 18:53 ]
Gezien de hoeveelheid (vuurwapen)geweld in de VS zou het tijd zijn om onderzoek naar mogelijke effecten van vuurwapenregulering wat makkelijker te maken zou ik denken.Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:47:
...
Dat doet niks af aan de zaak. Ja, de uitkomst zou wel eens minder bloedig kunnen zijn als een vuurwapen wordt ingeruild voor een mes, maar als het aantal incidenten enorm toeneemt kan het netto-effect negatief zijn.
Als er eerst 100 inbraken waren en 1 insluiping ljkt me dat prima. Het bovenstaande kan je ook tot een bepaalde categorie rekenen...... 'Sloten moeten verboden worden, dan zal er geen sprake meer zijn van inbraak' Dat als gevolg daarvan insluiping met 500% toeneemt negeer je.
Het is niet bepaald plausibel dat minder gemakkelijk beschikbaar zijn van vuurwapens het geweld noodzakelijk laat toenemen.
Verwijderd
Het is in de ogen van basisschool leerlingen die op een open dag op een middelbare school rondkijken ook niet plausibel dat een pluk staalwol in massa toeneemt na verbranding.
Ga je nou dit hele topic doorspekken met dit soort non-argumenten?Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:29:
Het is in de ogen van basisschool leerlingen die op een open dag op een middelbare school rondkijken ook niet plausibel dat een pluk staalwol in massa toeneemt na verbranding.
Het valt me trouwens op dat er steeds door pro-gun mensen gewezen wordt naar de handgun/gang violence, als reden dat de assault rifle niet schuldig is. Het enige wat de andere kant wil, is dat de MASSAmoorden afgelopen zijn. De gewone moorden zijn mi niet direct toe te schrijven aan het beschikbaar zijn van pistolen. Als een gang pistolen wil, dan komen ze daar op een andere manier ook wel aan. Excessen aanpakken, de rest komt op een andere manier wel.
[ Voor 39% gewijzigd door supreme tweaker op 13-01-2013 20:34 ]
Burp
Verwijderd
Dat iets niet plausibel is, wil niet zeggen dat iets niet zo is. Ik bak dus eenzelfde non-argument om de absurditeit van het non-argument van begintmeta aan te duiden.
Ook van de massamoorden wordt slechts een miniem deel gepleegd met een zogenaamd 'assault rifle'. Het verbieden van die dingen heeft dan ook een 0,0 effect op die massamoorden. In een gebouw is het met een handvuurwapen wellicht nog eenvoudiger om veel schade aan te richten dan met een .223" wapen wat veelal groot en zwaar is.
Als de andere kant oprecht wil dat die moordpartijen niet meer voorkomen zouden ze niet zo verkrampt reageren op een voorstel om de conciërge een vuurwapentraining te geven. Of om eens door de opvallend overeenkomende medicijnkast van de daders te spitten.
En in het geval van de bioscoop schutter: die heeft zijn gear min of meer afgerekend met een directe subsidie van de Federale overheid.
Ook van de massamoorden wordt slechts een miniem deel gepleegd met een zogenaamd 'assault rifle'. Het verbieden van die dingen heeft dan ook een 0,0 effect op die massamoorden. In een gebouw is het met een handvuurwapen wellicht nog eenvoudiger om veel schade aan te richten dan met een .223" wapen wat veelal groot en zwaar is.
Als de andere kant oprecht wil dat die moordpartijen niet meer voorkomen zouden ze niet zo verkrampt reageren op een voorstel om de conciërge een vuurwapentraining te geven. Of om eens door de opvallend overeenkomende medicijnkast van de daders te spitten.
En in het geval van de bioscoop schutter: die heeft zijn gear min of meer afgerekend met een directe subsidie van de Federale overheid.

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2013 20:41 ]
offtopic:
jcvjcvjcvjcv schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:29:
Dat is natuurlijk ook niet zo, na verbranding is een pluk staalwol geen pluk staalwol meer.
Dat is natuurlijk ook niet zo, na verbranding is een pluk staalwol geen pluk staalwol meer.
Heb ik dat beweerd dan? Ik wilde alleen je ongefundeerde stellingen en implicaties wat relativeren.Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:33:
Dat iets niet plausibel is, wil niet zeggen dat iets niet zo is. ...
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:33:
... Ik bak ... het non-argument ...
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 13-01-2013 20:53 ]
Verwijderd
Daarom staat er ook 'verbranding' tussen.begintmeta schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:41:
offtopic:
Het is niet ongefundeerd, jij betwijfeld alleen of het causale verband daadwerkelijk bestaat of dat het slechts een zeer toevallig correlatie is of nog toevalliger net in alle gevallen te wijten is aan een andere verandering.begintmeta schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:41:
[...]
Heb ik dat beweerd dan? Ik wilde alleen je ongefundeerde stellingen en implicaties wat relativeren.
begintmeta schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 08:23:
Volgens mij [...] meeste doden [...] even bruikbaar [...]
En jij wilt zeggen dat dit wel de goede argumentatie is ? Omdat ik iets zeg wat de topictroll zegt is het dus per definitie fout (ik had zijn reaktie trouwens nog niet eens gezien) ?gambieter schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:58:
[...]
Jammer dat je dezelfde "discussie"-aanpak als de topictroll gebruikt met het doorstrepen. Je weet eigenlijk al dat je de verkeerde aanpak volgt als daar overlap mee is.
Ik ben het niet eens met jouw stelling en streep het daarom door omdat naar mijn idee jouw gewenste resultaat de foute is. Minder vuurwapendoden moet het doel niet zijn. Minder doden/geweld moet het doel zijn.
Nee, je moet iets aanpakken dat ook duidelijk iets toevoegt voor het resultaat. Als je iets aanpakt wat in net zoveel ellende resulteert heb je dus duidelijk niet de goede aanpak. Dat wil niet zeggen dat je dan maar niets aan moet pakken, dat wil alleen maar zeggen dat je goed moet nadenken over wat je aanpakt.[...]
Dat is de manier waarop een bepaald soort politici proberen stagnatie te misbruiken. Dan kun je ook zeggen dat geen enkel project mag worden begonnen als het niet wereldwijd alle problemen oplost.
Zoals b.v. : een van de grootste oorzaken van de vele moorden zijn de gangs. Zou je die niet eerst eens goed aan gaan pakken en dan een manier bedenken die wel werkt. Het is wel duidelijk dat het niet werkt om iedereen op te pakken/geweld terug te gebruiken. Zolang je dat soort zaken niet aan pakt zal je aantal moorden niet omlaag gaan, ook niet door het verbieden van allerlei wapens.
En dit is dus net mijn grootste punt. Begin eens met het aanpakken van de echte oorzaak en niet met het aanpakken van allerlei vervolg problemen. (zie b.v. het Zwitserland voorbeeld, net zoveel wapens maar wel een van de veiligste landen, schijnbaar zijn daar de echte oorzaken wel onder controle)Ook helpt het met de aanpassing van de mentaliteit, het denken dat wapens een recht zijn is een van de hoofdproblemen.
Ook interessant is dat dit soort argumenten altijd zonder enige onderbouwing onderuit geschopt worden door de con-lobby.BadRespawn schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:45:
[...]
Interessant dat je jezelf neerzet als 'anti gun' maar wel met dezelfde soort nihilistische/postmodernistische argumenten komt als de pro-gun lobby.
Heel simpel, ik ben anti-gun maar als ik dan ga zoeken naar echt goede onderbouwde argumenten is 'gevoel' de beste die ik kan vinden. Ook als ik dit hele topic doorlees ben ik nog geen argumenten tegen gekomen die niet net zo makkelijk weer te weerleggen zijn.
Als je weet dat ze net zo lang doorgaan totdat het doel bereikt is maakt dat inderdaad bar weinig uit.Je doet het voorkomen alsof ivm het bereiken van een doel het niet uitmaakt hoeveel moeite het kost om iets te doen.
[ Voor 17% gewijzigd door redwing op 14-01-2013 02:50 ]
[removed]
Nee, het gaat om de aanpak. Wat je doet heeft namelijk geen doel, behalve als verwarring zaaien en stagnatie in de discussie veroorzaken het doel is.redwing schreef op maandag 14 januari 2013 @ 02:26:
En jij wilt zeggen dat dit wel de goede argumentatie is ? Omdat ik iets zeg wat de topictroll zegt is het dus per definitie fout (ik had zijn reaktie trouwens nog niet eens gezien) ?
Bij vuurwapendoden weet je de oorzaak. Je gaat met een messenverbod niet minder vuurwapendoden krijgen. Opnieuw: je doet nu alsof elke actie gelijk alle problemen moet oplossen, alsof je niet met deelproblemen kunt beginnen.Ik ben het niet eens met jouw stelling en streep het daarom door omdat naar mijn idee jouw gewenste resultaat de foute is. Minder vuurwapendoden moet het doel niet zijn. Minder doden/geweld moet het doel zijn.
Maar dat maakt nog niet dat je redenering ook maar enig hout snijd: het enige wat je zegt is dat er niets kan gebeuren totdat je zeker weet dat het gaat werken. Dat is stilstand, zeker in zaken als deze waar je gewoon weer een nieuwe verpeste generatie krijgt die denkt dat vuurwapenbezit normaal en goed is.Nee, je moet iets aanpakken dat ook duidelijk iets toevoegt voor het resultaat. Als je iets aanpakt wat in net zoveel ellende resulteert heb je dus duidelijk niet de goede aanpak. Dat wil niet zeggen dat je dan maar niets aan moet pakken, dat wil alleen maar zeggen dat je goed moet nadenken over wat je aanpakt.
Gangs hebben eigenlijk niets met het probleem te maken: een vuurwapenverbod zal daar niet zoveel aan doen, daar de meeste wapens al illegaal zullen zijn. Maar er zijn veel meer vuurwapendoden dan alleen gangs. Uberhaupt zijn gangs een apart probleem die een heel andere aanpak nodig hebben dan de wapenlikkebaardende Tea Party redneck.Zoals b.v. : een van de grootste oorzaken van de vele moorden zijn de gangs. Zou je die niet eerst eens goed aan gaan pakken en dan een manier bedenken die wel werkt. Het is wel duidelijk dat het niet werkt om iedereen op te pakken/geweld terug te gebruiken. Zolang je dat soort zaken niet aan pakt zal je aantal moorden niet omlaag gaan, ook niet door het verbieden van allerlei wapens.
Je kunt geen mentaliteitsverandering krijgen in de huidige wapenwetgeving. Zwitserland is geen vergelijkingsmateriaal doordat veel van die wapens vanwege de militaire dienst en reservisten zijn, die thuis worden opgeslagen. Het is een plicht, geen recht.En dit is dus net mijn grootste punt. Begin eens met het aanpakken van de echte oorzaak en niet met het aanpakken van allerlei vervolg problemen. (zie b.v. het Zwitserland voorbeeld, net zoveel wapens maar wel een van de veiligste landen, schijnbaar zijn daar de echte oorzaken wel onder controle)
De belachelijk lichte wapenwetgeving is het probleem, de vele vuurwapen-gerelateerde misdaden een gevolg. Dat er uberhaupt gewone mensen een vergunning voor een concealed vuurwapen kunnen krijgen zegt al heel veel.
Dat is gewoon een stromanargument gambieter. Je overdrijft het standpunt van redwing (die ik opvat als "een verbod op wapens leidt naar mijn verwachting niet tot een netto vermindering in geweld") naar "we zouden niets moeten doen tenzij we zeker weten dat het werkt" en valt dat standpunt (wat dus helemaal niet van redwing is) aan. Een beetje jammer.Maar dat maakt nog niet dat je redenering ook maar enig hout snijd: het enige wat je zegt is dat er niets kan gebeuren totdat je zeker weet dat het gaat werken. Dat is stilstand, zeker in zaken als deze waar je gewoon weer een nieuwe verpeste generatie krijgt die denkt dat vuurwapenbezit normaal en goed is.
ONTOPIC:
Bij het maken van een wet kijk je altijd van tevoren of een wet mogelijk niet het gewenste effect sorteert. Dat is iets anders dan de volledige uitwerking van een wet proberen te voorspellen, iets dat overduidelijk onmogelijk is. Dat wetende, is het wel zeker relevant om te kijken naar veranderingen en verschillen in misdaadcijfers tussen verschillende landen met verschillende verschillende situaties. Je moet je gewoon bewust zijn van de verschillen, en duidelijk maken waarom je denkt dat bepaalde verschillen wel of geen invloed hebben.
Het heeft als doel om aan te geven dat er eens gekeken moet worden naar het geheel en dat je moet opletten niet met de verkeerde doelen te werken. Vuurwapendoden aanpakken is alleen maar zinvol als je ook kijkt naar wat de onderliggende oorzaken zijn. Ik zie echter vooral dat de vuurwapen-aanpak als hoofd-doel wordt gezien en dat is een foute insteek en zal het echte probleem ook niet gaan verhelpen.gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 02:43:
[...]
Nee, het gaat om de aanpak. Wat je doet heeft namelijk geen doel, behalve als verwarring zaaien en stagnatie in de discussie veroorzaken het doel is.
Klopt, maar waarom worden de cijfers van gangs dan wel meegenomen in de totale doden ondanks dat bekend is dat het een apart probleem is (en het wel degelijk een zeer groot gedeelte van het totaal is) ? Als je naar het totale geweld in de VS kijkt zie je dat ze overal bovengemiddeld scoren. Blijf je dan stug vol houden dat de vuurwapens het probleem zijn of wordt het dan eens tijd om te kijken wat er nu echt fout gaat ?Gangs hebben eigenlijk niets met het probleem te maken: een vuurwapenverbod zal daar niet zoveel aan doen, daar de meeste wapens al illegaal zullen zijn. Maar er zijn veel meer vuurwapendoden dan alleen gangs. Uberhaupt zijn gangs een apart probleem die een heel andere aanpak nodig hebben dan de wapenlikkebaardende Tea Party redneck.
Dat plicht vs recht is natuurlijk onzin. Als je alle Amerikanen nu zou verplichten om een wapen in huis te hebben en het dus van een recht een plicht maakt zal er weinig veranderen. De mentaliteit erachter is wel anders. Waarom wil een Amerikaan een wapen in huis en waarom vindt de Zwitser het niet meer dan iets dat ie in huis moet bewaren (meestal ergens op zolder weg gestopt)[...]
Je kunt geen mentaliteitsverandering krijgen in de huidige wapenwetgeving. Zwitserland is geen vergelijkingsmateriaal doordat veel van die wapens vanwege de militaire dienst en reservisten zijn, die thuis worden opgeslagen. Het is een plicht, geen recht.
De vuurwapenaanpak is dan ook goed om te doen mits gecombineerd met andere akties om de oorzaak van het geweld weg te nemen. En vooral dat laatste mist compleet ondanks dat dat eigenlijk veel belangrijker is dan het vuurwapenverbod.
Klopt helemaalPatriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 03:30:
[...]
(die ik opvat als "een verbod op wapens leidt naar mijn verwachting niet tot een netto vermindering in geweld")
Klopt ook helemaal en dit gedeelte mis ik veelal.ONTOPIC:
Bij het maken van een wet kijk je altijd van tevoren of een wet mogelijk niet het gewenste effect sorteert. Dat is iets anders dan de volledige uitwerking van een wet proberen te voorspellen, iets dat overduidelijk onmogelijk is. Dat wetende, is het wel zeker relevant om te kijken naar veranderingen en verschillen in misdaadcijfers tussen verschillende landen met verschillende verschillende situaties. Je moet je gewoon bewust zijn van de verschillen, en duidelijk maken waarom je denkt dat bepaalde verschillen wel of geen invloed hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door redwing op 14-01-2013 03:53 ]
[removed]
Verwijderd
Stagnatie is niet het doel, daarom moet je niet kunstmatig de focus beperken zoals jij doet. Al de aandacht die dan gaat zitten in een gun-ban is verloren als het gaat om de aanpak van echte problemen.gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 02:43:
[...]
Nee, het gaat om de aanpak. Wat je doet heeft namelijk geen doel, behalve als verwarring zaaien en stagnatie in de discussie veroorzaken het doel is.
Maar wellicht wel meer.gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 02:43:
[...]
Bij vuurwapendoden weet je de oorzaak. Je gaat met een messenverbod niet minder vuurwapendoden krijgen.
Nee, elke actie dient het totale eindresultaat te verbeteren.gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 02:43:
Opnieuw: je doet nu alsof elke actie gelijk alle problemen moet oplossen, alsof je niet met deelproblemen kunt beginnen.
1e jaars studenten Rechten leren in Nederland dat wapenbezit een 'primair mensenrecht' is. En dat is geschreven door een clubje professoren.gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 02:43:
[...]
Maar dat maakt nog niet dat je redenering ook maar enig hout snijd: het enige wat je zegt is dat er niets kan gebeuren totdat je zeker weet dat het gaat werken. Dat is stilstand, zeker in zaken als deze waar je gewoon weer een nieuwe verpeste generatie krijgt die denkt dat vuurwapenbezit normaal en goed is.
Ja, zoals zelfmoorden; ook niet echt relevant. Er zijn inderdaad meer moorden dan alleen van gangs, maar volgens sommige bronnen is het aandeel van de gang moorden 74% van het totaal aantal moorden.gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 02:43:
[...]
Gangs hebben eigenlijk niets met het probleem te maken: een vuurwapenverbod zal daar niet zoveel aan doen, daar de meeste wapens al illegaal zullen zijn. Maar er zijn veel meer vuurwapendoden dan alleen gangs.
Ook een andere aanpak dan slachtofferontwapeninggambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 02:43:
Uberhaupt zijn gangs een apart probleem die een heel andere aanpak nodig hebben dan de wapenlikkebaardende Tea Party redneck.
Er worden meer misdaden voorkomen dan gepleegd met vuurwapens in de VSgambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 02:43:
[...]
De belachelijk lichte wapenwetgeving is het probleem, de vele vuurwapen-gerelateerde misdaden een gevolg.
Nee, dat zegt niet heel veel.gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 02:43:
Dat er uberhaupt gewone mensen een vergunning voor een concealed vuurwapen kunnen krijgen zegt al heel veel.
Kom eens met wat bronnen dan. Voordat je dat doet stel ik voor dat we ervan uitgaan dat in ieder geval de statistische feiten waarnaar je verwijst onwaar zijn.
Verwijderd
Targeting Guns, Dr. Gary Kleck, Criminologist, Florida State University, Aldine, 1997
Maar uiteraard staat het je vrij om even terug te bladeren...
Vooralsnog is het wachten vooral nog op enige bronvermelding van de gungrabbers hier. Maarja, dat is wereldwijd zo.
Vooralsnog is het wachten vooral nog op enige bronvermelding van de gungrabbers hier. Maarja, dat is wereldwijd zo.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2013 04:58 ]
Dat is geen bronvermelding, dat is het plempen van een boektitel. Aan welke uitspraak refereer je, op welke pagina staat die en iemand die een goede bronvermelding plaatst op het internet zet er ook nog een citaatje bij, vooral bij een papieren bron.Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 04:54:
Targeting Guns, Dr. Gary Kleck, Criminologist, Florida State University, Aldine, 1997
EDIT:
Overigens is het dan ook wel handig om telkens aan te geven aan welke bron je refereert.
[ Voor 9% gewijzigd door Patriot op 14-01-2013 04:58 ]
Verwijderd
Ik heb er nog een plaatje voor je bijgevonden:

Dat is dan alleen Defensive Gun Use. Het niet plegen van misdaden omdat de potentiële dader het risico van een bewapend slachtoffer te hoog vind is nog niet meegeteld dus.
Uiteraard is dat getal van die 2.5 miljoen weer een extrapolatie, uiteraard weet je ook niet of in afwezigheid van het wapen er wel een misdaad gepleegd was, maar zelfs een fractie van 2,5 miljoen is al zat
En gezien de datum zal het ondertussen ook sowieso al wel wat minder zijn.

Dat is dan alleen Defensive Gun Use. Het niet plegen van misdaden omdat de potentiële dader het risico van een bewapend slachtoffer te hoog vind is nog niet meegeteld dus.
Uiteraard is dat getal van die 2.5 miljoen weer een extrapolatie, uiteraard weet je ook niet of in afwezigheid van het wapen er wel een misdaad gepleegd was, maar zelfs een fractie van 2,5 miljoen is al zat
En gezien de datum zal het ondertussen ook sowieso al wel wat minder zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2013 05:09 ]
Nee, dat is geen stroman. Redwing zegt zelf dat aangezien de mensen die willen moorden wel een ander wapen vinden, en het daarom niet zinvol is om vuurwapens te verbieden. Maar dat is als zeggen dat als er een harddrugs probleem is, maatregelen ook de softdrugs, alcohol en sigaretten moeten targetten, want anders gaan mensen die gebruiken..Patriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 03:30:
Dat is gewoon een stromanargument gambieter. Je overdrijft het standpunt van redwing (die ik opvat als "een verbod op wapens leidt naar mijn verwachting niet tot een netto vermindering in geweld") naar "we zouden niets moeten doen tenzij we zeker weten dat het werkt" en valt dat standpunt (wat dus helemaal niet van redwing is) aan. Een beetje jammer.
Maar aangezien je niet alle problemen in een keer kan oplossen, zul je het toch op moeten breken in kleinere problemen en daarmee beginnen. Dat betekent niet dat je ze apart moet zien, maar ook dat je niet beleid moet stilleggen totdat alle problemen op te lossen zijn.Bij het maken van een wet kijk je altijd van tevoren of een wet mogelijk niet het gewenste effect sorteert. Dat is iets anders dan de volledige uitwerking van een wet proberen te voorspellen, iets dat overduidelijk onmogelijk is. Dat wetende, is het wel zeker relevant om te kijken naar veranderingen en verschillen in misdaadcijfers tussen verschillende landen met verschillende verschillende situaties. Je moet je gewoon bewust zijn van de verschillen, en duidelijk maken waarom je denkt dat bepaalde verschillen wel of geen invloed hebben.
Een boek is geen peer-reviewed stuk. Verder is ook het werk van Kleck aan flinke kritiek onderhevig, waarbij het gezien de polarisatie in het onderwerp bijna onmogelijk is om te scheiden of kritiek objectief is of subjectief.Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 04:54:
Nee, dat is niet het soort plicht was bedoeld wordt. Nu gaat het erom dat men zelf kan kiezen of men een vuurwapen neemt (recht), zonder dat er een goede screening of training plaatsvind, en is de aanschaf deels gedreven door angst. Het initiatief gaat uit van degene die het vuurwapen wil hebben. In Zwitserland gaat het bij de plicht om de mannen die eerst een militaire training hebben gevolgd, daarna reservist zijn en een wapen thuis moeten hebben (plicht). Het is geen keuze of je in dienst gaat (dienstplicht), en daarmee is het ook geen keuze voor het vuurwapen. Ook betekent het dat er een fline screening- en preventiemogelijkheid is, en ~20% van de kandidaten wordt afgekeurd. En die 20% hebben geen dienstwapen thuis. Daarmee krijgen de mannen training, komt het met een verantwoordelijkheid etc. Compleet verschillend met waar het initiatief ligt in de VS.redwing schreef op maandag 14 januari 2013 @ 03:44:
Dat plicht vs recht is natuurlijk onzin. Als je alle Amerikanen nu zou verplichten om een wapen in huis te hebben en het dus van een recht een plicht maakt zal er weinig veranderen. De mentaliteit erachter is wel anders. Waarom wil een Amerikaan een wapen in huis en waarom vindt de Zwitser het niet meer dan iets dat ie in huis moet bewaren (meestal ergens op zolder weg gestopt)
[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 14-01-2013 11:02 ]
Saillant onderscheid tussen de VS en Zwitserland is ook nog eens dat dat overgrote deel van de wapens in handen van burgers ze gegeven is... door de overheid. Diezelfde overheid die in de VS als boeman wordt gebruikt om het vuurwapenbezit van burgers mee te rechtvaardigen.
Oeps!
Oeps!
Het is wel een stroman omdat ik zeg dat je onderliggende problemen ook aan moet pakken omdat je anders hetzelfde probleem blijft houden. Daar ben je nog geen een keer op in gegaan, je gaat alleen in op dat vuurwapenverbod terwijl het enige dat ik zeg is dat die geen nut heeft tenzij er ook aan de echte oorzaak wordt gewerkt. Wat je nu ziet is dat het vuurwapenverbod als HET middel wordt gebruikt om moorden terug te dringen terwijl er aan de echte oorzaak amper wat wordt gedaan. Naar mijn idee ben je dan erg fout bezig en ik kan je dan ook garanderen dat mocht dat verbod er door komen de resultaten tegen zullen vallen.gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:53:
[...]
Nee, dat is geen stroman. Redwing zegt zelf dat aangezien de mensen die willen moorden wel een ander wapen vinden, en het daarom niet zinvol is om vuurwapens te verbieden. Maar dat is als zeggen dat als er een harddrugs probleem is, maatregelen ook de softdrugs, alcohol en sigaretten moeten targetten, want anders gaan mensen die gebruiken..
Kom jij dan eens met een peer-reviewed stuk die jouw standpunt verdedigd en dan wel een die niet aan wat voor kritiek dan ook onderhevig is. Ik geef je eerlijk gezegd weinig kans om welke van de 2 standpunten dan ook op een overtuigende manier te kunnen verdedigen.[...]
Een boek is geen peer-reviewed stuk. Verder is ook het werk van Kleck aan flinke kritiek onderhevig, waarbij het gezien de polarisatie in het onderwerp bijna onmogelijk is om te scheiden of kritiek objectief is of subjectief.
[...]
Bedenk eens dat dus 80% wordt goedgekeurd en dus een wapen in huis heeft ! Oftewel iedereen kan zonder al te veel problemen aan een wapen komen, ook die 20% aangezien die altijd wel een vriend/kennis/familie zullen hebben die wel een wapen heeft. De vuurwapens op zich zijn dus duidelijk niet het issue, het is de mentaliteit die er achter zit. Pak dat dan aan...... (Je zegt het trouwens zelf eigenlijk ook al met je recht vs. plicht, het is de instelling van de mensen waar het probleem ligt)Nee, dat is niet het soort plicht was bedoeld wordt. Nu gaat het erom dat men zelf kan kiezen of men een vuurwapen neemt (recht), zonder dat er een goede screening of training plaatsvind, en is de aanschaf deels gedreven door angst. Het initiatief gaat uit van degene die het vuurwapen wil hebben. In Zwitserland gaat het bij de plicht om de mannen die eerst een militaire training hebben gevolgd, daarna reservist zijn en een wapen thuis moeten hebben (plicht). Het is geen keuze of je in dienst gaat (dienstplicht), en daarmee is het ook geen keuze voor het vuurwapen. Ook betekent het dat er een fline screening- en preventiemogelijkheid is, en ~20% van de kandidaten wordt afgekeurd. En die 20% hebben geen dienstwapen thuis. Daarmee krijgen de mannen training, komt het met een verantwoordelijkheid etc. Compleet verschillend met waar het initiatief ligt in de VS.
[removed]
Dat Zwitserse 'argument' is echt een non-argument en ik vind het veelzeggend dat men blijkbaar geen betere voorbeelden heeft.
Ik heb het niet nagezocht maar ik maak me sterk dat die mensen met zo'n dienstwapen heel goed snappen dat ze dat slechts met één doel/toepassing gekregen hebben en waarschijnlijk zal elk ander gebruik verboden zijn en zal daar een sanctie op staan. Dat zou ik nl. ook doen als ik de Zwitserse overheid was.
De manier waarop men dat wapen gekregen heeft en de voorwaarden die daaraan verbonden zijn maken natuurlijk ook een zeer groot verschil. Die restrictieve condities BEPALEN ook in belangrijke mate de mentaliteit die men heeft t.a.v. die vuurwapens. Door vuurwapens niet meer als 'normaal' te bestempelen zal die mentaliteit dus ook gaan veranderen alleen niet van vandaag op morgen omdat de vuurwapenverslaving (want daar heeft het veel van weg) bij heel veel Amerikanen heel diep zit.
Onderdeel van het niet meer als 'normaal' beschouwen van die enorme prevalentie van vuurwapens in de Amerikaanse samenleving zal MOETEN inhouden dat je die grotendeels uit die samenleving gaat verwijderen, behalve evt. bij o.a. de reservisten die er in Amerika ook zijn analoog aan die in Zwitserland, met analoge restricties.
Ik heb het niet nagezocht maar ik maak me sterk dat die mensen met zo'n dienstwapen heel goed snappen dat ze dat slechts met één doel/toepassing gekregen hebben en waarschijnlijk zal elk ander gebruik verboden zijn en zal daar een sanctie op staan. Dat zou ik nl. ook doen als ik de Zwitserse overheid was.
De manier waarop men dat wapen gekregen heeft en de voorwaarden die daaraan verbonden zijn maken natuurlijk ook een zeer groot verschil. Die restrictieve condities BEPALEN ook in belangrijke mate de mentaliteit die men heeft t.a.v. die vuurwapens. Door vuurwapens niet meer als 'normaal' te bestempelen zal die mentaliteit dus ook gaan veranderen alleen niet van vandaag op morgen omdat de vuurwapenverslaving (want daar heeft het veel van weg) bij heel veel Amerikanen heel diep zit.
Onderdeel van het niet meer als 'normaal' beschouwen van die enorme prevalentie van vuurwapens in de Amerikaanse samenleving zal MOETEN inhouden dat je die grotendeels uit die samenleving gaat verwijderen, behalve evt. bij o.a. de reservisten die er in Amerika ook zijn analoog aan die in Zwitserland, met analoge restricties.
Weer zo simplistisch geredeneerd;Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:47:
[...]
Als zo'n verbod ook maar marginaal effectief zou zijn, zouden er in Chicago en Washington DC met hun enorme restricties op handvuurwapens de minste gang-moorden zijn. Hmm...
alsof criminelen of illegale wapenhandelaren daar kunnen niet even de stad uit kunnen om elders wapens te halen.
Aan de andere kant, als er in heel de VS strenge wapenwetgeving (en streng toezicht op naleving) zou zijn zodat criminelen wapens uit het buitenland zouden moeten halen, dan zou het wel erg veel lastiger zijn om aan een wapen te komen. Hmmm...
Misschien heb jij dan betere voorbeelden waarom vuurwapens wel verboden zouden moeten worden ?CaptJackSparrow schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:34:
Dat Zwitserse 'argument' is echt een non-argument en ik vind het veelzeggend dat men blijkbaar geen betere voorbeelden heeft.
Ik vind het nl. wel nogal duidelijk maken dat het probleem niet bij de wapens maar bij de mentaliteit ligt. En dan kun je wel zeggen dat vuurwapens verwijdert MOETEN worden, maar schijnbaar kan het in Zwitserland wel goed gaan MET heel veel wapens (80% van de mannen is 40% van de bevolking en zo'n beetje elk gezin)
Waar ze in Amerika van af moeten is dat ze per se zelf hun huis moeten kunnen 'veilig' houden met behulp van wapens. En dat voorkom je niet door vuurwapens te verbieden, daarvoor zal meer moeten gebeuren (waarbij vuurwapenverbod misschien wel een van de stappen is)
[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 14-01-2013 13:55 ]
[removed]
Een percentage is hier volstrekt irrelevant. Zwitserland heeft een véél kleinere bevolking dan Amerika en DUS is een groot deel van de bevolking reservist voor het leger wat de hoofdreden is voor dat vuurwapenbezit.redwing schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:55:
Misschien heb jij dan betere voorbeelden waarom vuurwapens wel verboden zouden moeten worden ?
Ik vind het nl. wel nogal duidelijk maken dat het probleem niet bij de wapens maar bij de mentaliteit ligt. En dan kun je wel zeggen dat vuurwapens verwijdert MOETEN worden, maar schijnbaar kan het in Zwitserland wel goed gaan MET heel veel wapens (80% van de mannen is 40% van de bevolking en zo'n beetje elk gezin)
Als men het in Amerika precies zo zou doen (wat ik ook zei) zou dat procentueel een veel kleiner deel van de bevolking zijn dat ook nog eens véél strikter geselecteerd en gereguleerd zou zijn. Reken maar dat dat een heel andere situatie zou zijn vergeleken met de huidige.
Het is een stroman omdat je een aangepaste versie van zijn standpunt aanvalt.gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:53:
[...]
Nee, dat is geen stroman. Redwing zegt zelf dat aangezien de mensen die willen moorden wel een ander wapen vinden, en het daarom niet zinvol is om vuurwapens te verbieden. Maar dat is als zeggen dat als er een harddrugs probleem is, maatregelen ook de softdrugs, alcohol en sigaretten moeten targetten, want anders gaan mensen die gebruiken..
Rechten en vrijheden van mensen afpakken doe je niet zomaar. Als het verbieden van bepaald gedrag resulteert in een verschuiving van gedragingen naar een ander gebied wat net zo onacceptabel is, dan doet de wet meer kwaad dan goed: Je hebt het probleem (onacceptabele gedragingen) niet verholpen noch verminderd, en toch zijn je burgers vrijheden kwijt.
Je hebt dan misschien het probleem van onaceptabele gedragingen niet opgelost, maar als de Amerikanen ineens collectief gaan jaywalken in plaats van mass shooten dan zou ik dat toch winst willen noemen..Patriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 17:46:
[...]
Het is een stroman omdat je een aangepaste versie van zijn standpunt aanvalt.
Rechten en vrijheden van mensen afpakken doe je niet zomaar. Als het verbieden van bepaald gedrag resulteert in een verschuiving van gedragingen naar een ander gebied wat net zo onacceptabel is, dan doet de wet meer kwaad dan goed: Je hebt het probleem (onacceptabele gedragingen) niet verholpen noch verminderd, en toch zijn je burgers vrijheden kwijt.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Dat is dan ook een verschuiving in gedragingen naar een gebied dat wel acceptabel is. Als dat het geval is, dan zou ik zeggen: Afpakken die handel. Als het echter zo is dat er in de praktijk niet minder geweldsdelicten worden gepleegd met dodelijk gevolg (dus de mensen houden zich niet aan de wet, of gebruiken andere wapens om mensen om te leggen) dan is jeboesOne schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:09:
[...]
Je hebt dan misschien het probleem van onaceptabele gedragingen niet opgelost, maar als de Amerikanen ineens collectief gaan jaywalken in plaats van mass shooten dan zou ik dat toch winst willen noemen..
Weet je überhaupt wat dat isSnap je nu waarom het geen stroman is?
EDIT: Ninja-editter you, dat laatste zinnetje stond er wel degelijk
[ Voor 3% gewijzigd door Patriot op 14-01-2013 18:14 ]
Nope. Het gaat namelijk om de aanpak (uitstellen), niet om het specifieke standpunt. Je kan wel stroman blijven roepen, maar dat is geen inhoudelijke respons.Patriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 17:46:
Het is een stroman omdat je een aangepaste versie van zijn standpunt aanvalt.
Ook dat hangt weer af van hoe onacceptabel de gedragingen zijn. Niemand zegt dat het moeilijker maken van wapenbezit de enige maatregel is, maar je moet ergens beginnen, en je hebt een mentaliteitsverandering nodig. En die mentaliteitsverandering krijg je niet zonder maatregelen, zonder signaal dat het de spuigaten is uitgelopen. Nu is het als een verslaving, men ontkent het.Rechten en vrijheden van mensen afpakken doe je niet zomaar. Als het verbieden van bepaald gedrag resulteert in een verschuiving van gedragingen naar een ander gebied wat net zo onacceptabel is, dan doet de wet meer kwaad dan goed: Je hebt het probleem (onacceptabele gedragingen) niet verholpen noch verminderd, en toch zijn je burgers vrijheden kwijt.
Klagen over een stroman is ietwat hypocriet als je er zelf een knallende ingooit met het vetgedrukteredwing schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:11:
Het is wel een stroman omdat ik zeg dat je onderliggende problemen ook aan moet pakken omdat je anders hetzelfde probleem blijft houden. Daar ben je nog geen een keer op in gegaan, je gaat alleen in op dat vuurwapenverbod terwijl het enige dat ik zeg is dat die geen nut heeft tenzij er ook aan de echte oorzaak wordt gewerkt. Wat je nu ziet is dat het vuurwapenverbod als HET middel wordt gebruikt om moorden terug te dringen terwijl er aan de echte oorzaak amper wat wordt gedaan. Naar mijn idee ben je dan erg fout bezig en ik kan je dan ook garanderen dat mocht dat verbod er door komen de resultaten tegen zullen vallen.
Maar zullen we het stromangeroep laten verstommen en back on-topic gaan?
[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 14-01-2013 18:19 ]
Dan is het at best een hellendvlakredenering. Het feit dat het niet nemen van enige maatregel leidt tot stagnatie heeft in ieder geval niets te maken met het niet nemen van deze maatregel.Nope. Het gaat namelijk om de aanpak (uitstellen), niet om het specifieke standpunt.
Er valt zeker wat voor te zeggen. Zolang in de gaten wordt gehouden dat de genomen maatregelen in verhouding staan tot het bereikte resultaat.Ook dat hangt weer af van hoe onacceptabel de gedragingen zijn. Niemand zegt dat het moeilijker maken van wapenbezit de enige maatregel is, maar je moet ergens beginnen, en je hebt een mentaliteitsverandering nodig. En die mentaliteitsverandering krijg je niet zonder maatregelen, zonder signaal dat het de spuigaten is uitgelopen. Nu is het als een verslaving, men ontkent het.
Jawel, want de maatregel (inperking/moeilijker maken van vuurwapenbezit) is direct gerelateerd aan het probleem (vuurwapengeweld).Patriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:19:
Dan is het at best een hellendvlakredenering. Het feit dat het niet nemen van enige maatregel leidt tot stagnatie heeft in ieder geval niets te maken met het niet nemen van deze maatregel.
Een verbod is ook zinloos, maar bewustwording gaat niet gebeuren zolang men met de NRA-wind blijft meewaaien of bang is om een minder populaire maatregel te nemen.Er valt zeker wat voor te zeggen. Zolang in de gaten wordt gehouden dat de genomen maatregelen in verhouding staan tot het bereikte resultaat.
Maar als je graag de reactie van mensen om wil buigen bijvoorbeeld van dodelijk geweld gebruiken naar een rondje op straat lopen inclusief een jaywalk, dan moet je wel daarvoor een basis leggen in wetten, rechten en instituties. Een mentaliteitsverandering is traag proces. Stap 1 is het denormaliseren van het ongewenste gedrag en daarvoor zal je de faciliteiten die het gedrag mogelijk maken moeten wegnemen. Geen guns meer dus en ook het bezitten en rondlopen met andere wapens moeiliIjker maken.Patriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:14:
[...]
Dat is dan ook een verschuiving in gedragingen naar een gebied dat wel acceptabel is. Als dat het geval is, dan zou ik zeggen: Afpakken die handel. Als het echter zo is dat er in de praktijk niet minder geweldsdelicten worden gepleegd met dodelijk gevolg (dus de mensen houden zich niet aan de wet, of gebruiken andere wapens om mensen om te leggen) dan is je
Point taken.. Het stond er inderdaad en na wat lezen moest ik het toch maar weghalen..Weet je überhaupt wat dat isDat staat er compleet los van. Gambieter stelde het argument van redwing gelijk aan "je moet niets doen tenzij je alle gevolgen daarvan kan overzien", en dat was niet zijn argument. Het is dus wel degelijk een stroman.
EDIT: Ninja-editter you, dat laatste zinnetje stond er wel degelijk
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Dus? Het inperken/moeilijker maken van vuurwapenbezit is niet de enige maatregel tegen vuurwapengeweld. Het niet nemen van deze maatregel sluit het nemen van andere maatregelen niet uit dus het niet nemen van deze maatregel leidt niet automatisch tot stagnatie.gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:21:
[...]
Jawel, want de maatregel (inperking/moeilijker maken van vuurwapenbezit) is direct gerelateerd aan het probleem (vuurwapengeweld).
Ok, dus het doel is bewustzijn creëren en hopelijk een mentaliteitsverandering in gang zetten. Het middel is strengere wapenwetgeving. Daar valt wel wat voor te zeggen denk ik, strengere wapenwetgeving is in ieder geval vooralsnog geen groot gevaar voor de werkelijke rechten en vrijheden van burgers.[...]
Een verbod is ook zinloos, maar bewustwording gaat niet gebeuren zolang men met de NRA-wind blijft meewaaien of bang is om een minder populaire maatregel te nemen.
[ Voor 17% gewijzigd door Patriot op 14-01-2013 18:40 ]
Maar het niet nemen van die maatregel is wel het bewust laten hangen van het laaghangend fruit en schaadt de geloofwaardigheid van de rest van het programma. Je komt nogal onserieus over als je iets aan veel doden door schietwapens wil doen en vervolgens niks doet aan de ruime beschikbaarheid van de wapens..
Je zal toch iets aan guncontrol moeten gaan doen als je wil dat het niet meer normaal is om bij een conflict een gun te trekken.
Je zal toch iets aan guncontrol moeten gaan doen als je wil dat het niet meer normaal is om bij een conflict een gun te trekken.
Het staat er wel centraal in. Je krijgt anders geen bewustwording; zonder inperking was het roken ook niet verminderd.Patriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:37:
Dus? Het inperken/moeilijker maken van vuurwapenbezit is niet de enige maatregel tegen vuurwapengeweld. Het niet nemen van deze maatregel sluit het nemen van andere maatregelen niet uit dus het niet nemen van deze maatregel leidt niet automatisch tot stagnatie.
Nee, dat is het inderdaad niet, behalve in de ogen van wat aluhoedjes. Maar ook dan krijg je dat mensen vooral aan hun eigen rechten denken en niet aan maatschappelijke plichten, en de egoistische NIMBY-houding ("waarom moet ik wat opgeven? Laat anderen dat maar doen") zeker zal volgen.Ok, dus het doel is bewustzijn creëren en hopelijk een mentaliteitsverandering in gang zetten. Het middel is strengere wapenwetgeving. Daar valt wel wat voor te zeggen denk ik, strengere wapenwetgeving is in ieder geval vooralsnog geen groot gevaar voor de werkelijke rechten en vrijheden van burgers.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als het behoud van het recht om wapens bij je te dragen erg belangrijk voor je is, vind ik het niet meer dan logisch dat je maatregelen neemt die de beschikbaarheid van wapens (zo veel mogelijk) intact proberen te houden.boesOne schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:52:
Maar het niet nemen van die maatregel is wel het bewust laten hangen van het laaghangend fruit en schaadt de geloofwaardigheid van de rest van het programma. Je komt nogal onserieus over als je iets aan veel doden door schietwapens wil doen en vervolgens niks doet aan de ruime beschikbaarheid van de wapens..
EDIT:
Dat is irrelevant, het neemt niet weg dat het niet nemen van deze specifieke maatregel niet direct stagnatie ten gevolg heeft.Het staat er wel centraal in. Je krijgt anders geen bewustwording; zonder inperking was het roken ook niet verminderd.
[ Voor 14% gewijzigd door Patriot op 14-01-2013 19:04 ]
Wat in ieder geval een maatregel is die het nemen van (eventueel) andere maatregelen lastiger maakt tegengaan van onderzoek dat mogelijk zou kunnen leiden tot inperking van vuurwapenrechten. En dat is iets wat uit 'NRA-hoek'' nog al eens wordt gepropageerd.Patriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:37:
...
Dus? Het inperken/moeilijker maken van vuurwapenbezit is niet de enige maatregel tegen vuurwapengeweld. Het niet nemen van deze maatregel sluit het nemen van andere maatregelen niet uit dus het niet nemen van deze maatregel leidt niet automatisch tot stagnatie.
...
Wat je betoogd is een technische spitsvondigheid en laat zien dat je wapenbezit eigenlijk belangrijker vind dan terugdringen van de vele slachtoffers.Patriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:01:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als het behoud van het recht om wapens bij je te dragen erg belangrijk voor je is, vind ik het niet meer dan logisch dat je maatregelen neemt die de beschikbaarheid van wapens (zo veel mogelijk) intact proberen te houden.
EDIT:
[...]
Dat is irrelevant, het neemt niet weg dat het niet nemen van deze specifieke maatregel niet direct stagnatie ten gevolg heeft.
Alsof je graag de vele verkeersslachtoffers in de winkelstaat wil terugdringen maar niet de maximumsnelheid in de winkelstaat wil verlagen naar 50 of misschien 30 kmh, nee 80 is ie en moet ie blijven, want recht op 80 rijden is belangrijk. Dit is geen stagnatie want we kunnen wel eerst andere maatregelen nemen zoals aanleg van zebrapaden.. Sure.. De voetgangers worden kapot gereden omdat de auto's te hard rijden, klaar uit.
Analoog hieraan is het evident dat je geen verandering krijgt in wat de amerikaan normaal vindt wat betreft het gebruik van guns als je die niet inperkt. Simpelweg het bezitten en ermee rondlopen lokt het gebruik uit. Als bezit normaal is dan wordt gebruik dat ook. Wil je wat aan het gebruik doen dan moet je ook wat aan het bezit doen.
Ik heb trouwens eens ergens gelezen dat recenter geproduceerde wapens relatief vaker bij criminele acties worden gebruikt. Zou niet weten of het zo is natuurlijk.
Juist wel. Zonder strengere vuurwapenwetgeving is de rest een wassen neus. Vandaar de vergelijking met roken: omdat men lafjes niets durfde te doen en om de zaak heendraaide, werd er gewoon een dikke middelvinger opgestoken en de niet-roker compleet uitgelachen. Men moest niets, en er was geen roken-inperkende maatregel. Pas sinds die er zijn (zoals de rookvrije werkplek), is er besef beginnen te komen.Patriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:01:
Dat is irrelevant, het neemt niet weg dat het niet nemen van deze specifieke maatregel niet direct stagnatie ten gevolg heeft.
Je krijgt geen bewustwording met liflafjes.
Dan heb je verkeerd gelezen. Ik heb sowieso niet gezegd dat ik tegen het terugdringen van wapenbezit ben. Ik heb alleen gezegd dat je moet kijken naar de gevolgen van een maatregel aan twee kanten, en dat de voordelen wel moeten opwegen tegen de nadelen.boesOne schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:41:
[...]
Wat je betoogd is een technische spitsvondigheid en laat zien dat je wapenbezit eigenlijk belangrijker vind dan terugdringen van de vele slachtoffers.
Als het inderdaad duidelijk is dat de snelheid veroorzaker is van de ongelukken is het niet meer dan logisch om de maximum snelheid te verlagen. Als de snelheidverlaging echter niet resultaat in minder slachtoffers dan is het uiteindelijk een erg slechte maatregel.Alsof je graag de vele verkeersslachtoffers in de winkelstaat wil terugdringen maar niet de maximumsnelheid in de winkelstaat wil verlagen naar 50 of misschien 30 kmh, nee 80 is ie en moet ie blijven, want recht op 80 rijden is belangrijk. Dit is geen stagnatie want we kunnen wel eerst andere maatregelen nemen zoals aanleg van zebrapaden.. Sure.. De voetgangers worden kapot gereden omdat de auto's te hard rijden, klaar uit.
Daarom moet je van tevoren onderzoek doen. Kijk naar de huidige situatie en de oorzaken daarvan, en baseer daar je maatregelen op. Een maatregel nemen puur en alleen om de boel op gang te krijgen vind ik onverantwoordelijk, want je hebt niet eens de moeite genomen om te kijken of het wellicht niet compleet tegenover je gewenste resultaat komt te staan.
Als uit onderzoek blijkt dat zuiver de rechtmatigheid van het bezit van wapens leidt tot meer onacceptabel gebruik van die wapens dan is het inderdaad een goed idee om dat gebruik aan banden te leggen. Is dat echter zo, of is dat iets wat je baseert op een gevoel?Analoog hieraan is het evident dat je geen verandering krijgt in wat de amerikaan normaal vindt wat betreft het gebruik van guns als je die niet inperkt. Simpelweg het bezitten en ermee rondlopen lokt het gebruik uit. Als bezit normaal is dan wordt gebruik dat ook. Wil je wat aan het gebruik doen dan moet je ook wat aan het bezit doen.
Wat een discussie over wel of geen wapens. Iedereen weet dat de Amerikanen een wapencultuur hebben, die ga je er echt niet zomaar uit slopen. Voor zover ik weet is het ook het enige 'geciviliseerde' land waar het wapenbezit zelfs als grondrecht is aangemerkt, kun je nagaan hoe ver dat gaat.
Blijkbaar kan niet iedereen even goed overweg met die verworven vrijheid. Land of the free.
Blijkbaar kan niet iedereen even goed overweg met die verworven vrijheid. Land of the free.
Tenzij dat onderzoek al is gedaan.Patriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:02:
...Als het inderdaad duidelijk is dat de snelheid veroorzaker is van de ongelukken is het niet meer dan logisch om de maximum snelheid te verlagen. Als de snelheidverlaging echter niet resultaat in minder slachtoffers dan is het uiteindelijk een erg slechte maatregel.
Daarom moet je van tevoren onderzoek doen...
Mbt samenhang tussen maximumsnelheid en verkeersongevallen is veel ervaring opgedaan en er zijn statistieken van bijgehouden. Dat wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.
Dat geldt ook voor vuurwapenwetgeving en vuurwapengeweld.
Maar de pro-gun lobby legt de nadruk op de uitzonderingen (die elk goed verklaarbaar zijn) ipv zich wat gelegen te laten liggen aan de algemene trend mbt samengang tussen vuurwapenwetgeving en vuurwapengeweld.
Het is niet voor het eerst dat een land voor zo'n probleem staat, maar veel Amerikanen en kennelijk ook sommige Nederlanders voeren "American Exceptionalism" wel erg ver door.
Dan nodig ik je uit om dat te staven met wat bronnen.BadRespawn schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:57:
[...]
Dat geldt ook voor vuurwapenwetgeving en vuurwapengeweld.
Maar de pro-gun lobby legt de nadruk op de uitzonderingen (die elk goed verklaarbaar zijn) ipv zich wat gelegen te laten liggen aan de algemene trend mbt samengang tussen vuurwapenwetgeving en vuurwapengeweld.
Hier heb je een paar mooie bronnen uit PubMed:
- Temporal association between federal gun laws and the diversion of guns to criminals in Milwaukee
Vanaf het moment dat wapenverkopers niet meer traceerbaar/verantwoordelijk waren voor wapens, was het doorsluizen naar criminelen meer dan verdubbeld.
- Effects of a gun dealer's change in sales practices on the supply of guns to criminals
Zelfde groep, vergelijkbare uitkomsten.
- Wat ouder: Firearms regulation: Canada in the international context
Ook Canada is echt geen paradijs qua vuurwapengeweld en -doden. Quote: considerable research in an international context suggests that there is a relationship between access to firearms and deaths and injuries caused by firearms. Interventions to reduce access to firearms include regulation, education and engineering. Legislative reforms aimed at reducing gun deaths and injuries have been introduced recently in Canada and in many other countries.
Er is wel meer te vinden
- Temporal association between federal gun laws and the diversion of guns to criminals in Milwaukee
Vanaf het moment dat wapenverkopers niet meer traceerbaar/verantwoordelijk waren voor wapens, was het doorsluizen naar criminelen meer dan verdubbeld.
- Effects of a gun dealer's change in sales practices on the supply of guns to criminals
Zelfde groep, vergelijkbare uitkomsten.
- Wat ouder: Firearms regulation: Canada in the international context
Ook Canada is echt geen paradijs qua vuurwapengeweld en -doden. Quote: considerable research in an international context suggests that there is a relationship between access to firearms and deaths and injuries caused by firearms. Interventions to reduce access to firearms include regulation, education and engineering. Legislative reforms aimed at reducing gun deaths and injuries have been introduced recently in Canada and in many other countries.
Er is wel meer te vinden
Verwijderd
Waarom focust iedereen zich op enkel vuurwapengeweld? Geweld is breder dan alleen dat.
Je hebt ook verkrachtingen en dergelijke. En potentieel geweld door de overheid tegen de eigen bevolking.
70 jaar geleden stopte de Amerikaanse overheid hun eigen (japanse) burgers in concentratiekampen, zoiets kan makkelijk weer gebeuren.
Je hebt ook verkrachtingen en dergelijke. En potentieel geweld door de overheid tegen de eigen bevolking.
70 jaar geleden stopte de Amerikaanse overheid hun eigen (japanse) burgers in concentratiekampen, zoiets kan makkelijk weer gebeuren.
Focust iedereen zich enkel op vuurwapengeweld?
Hmm, dat lijkt in ieder geval het beeld te bevestigen dat een losser vuurwapenbeleid misbruik ervan in de hand werkt. Maar als ik het goed begrijp is dat losse beleid nu al niet meer van kracht, toch?
Als we het over stromannen hebbengambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:14:
Je doet alsof de mentaliteitsverandering vanzelf gaat komen, en dat dit haalbaar zou zijn zonder inperking van vuurwapens, en dat is nogal naief.
OkMaar zullen we het stromangeroep laten verstommen en back on-topic gaan?
En waarom is dat zo ? Ik heb nog geen een onderzoek (of peer-reviewed stuk.....) gezien die ook maar enigszins deze kant op wijst.gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:45:
[...]
Juist wel. Zonder strengere vuurwapenwetgeving is de rest een wassen neus.
Het was eerder andersom, omdat er steeds meer mensen waren die vonden dat roken slecht was kon er een wet doorgevoerd worden waarna het roken ook echt af nam.Pas sinds die er zijn (zoals de rookvrije werkplek), is er besef beginnen te komen.
Ook niet door dingen domweg te verbieden. Het enige wat je momenteel ziet gebeuren is dat de Amerikanen weer steeds meer tegen een verbod aan het worden zijn. Dat is geen goede basis om een verbod in te voeren en hem ook nog te kunnen handhaven.Je krijgt geen bewustwording met liflafjes.
Voorlopig zie ik alleen nog maar bewijs van het laatste. Maar zoals ik al zei geldt datzelfde voor het niet aan banden leggen van wapens. De link tussen vuurwapens en geweld/doden zie ik nog nergens bewezen. Voor elk onderzoek is wel een tegenonderzoek te vinden die het tegenovergestelde bewijst.Patriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:02:
Als uit onderzoek blijkt dat zuiver de rechtmatigheid van het bezit van wapens leidt tot meer onacceptabel gebruik van die wapens dan is het inderdaad een goed idee om dat gebruik aan banden te leggen. Is dat echter zo, of is dat iets wat je baseert op een gevoel?
[removed]
Het is een wisselwerking. Een grote of kleine beschikbaarheid en aanwezigheid van vuurwapens beïnvloed de perceptie van wat de norm is en dus de mentaliteit.redwing schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:00:
Het was eerder andersom, omdat er steeds meer mensen waren die vonden dat roken slecht was kon er een wet doorgevoerd worden waarna het roken ook echt af nam.
[...]
Ook niet door dingen domweg te verbieden. Het enige wat je momenteel ziet gebeuren is dat de Amerikanen weer steeds meer tegen een verbod aan het worden zijn. Dat is geen goede basis om een verbod in te voeren en hem ook nog te kunnen handhaven.
Omgekeerd kan de mentaliteit de behoefte aan een bepaald beleid, meer of minder restrictief, beïnvloeden.
Wat we nu dus zien in Amerika is een groeiende roep om strengere wapenwetten i.v.m. de schade die die wapens toebrengen aan schoolkinderen door het soort moordpartijen waar dit topic om begonnen is. Vergelijk het maar met de anti-rookbeweging. Daar is de anti-mentaliteit (ook) als minderheidsopinie begonnen waar flinke weerstand tegen was. Je mocht niet aan de rokers hun sigaretje komen. En kijk... nu is zowel de regelgeving als de mentaliteit in Nederland t.a.v. roken aanzienlijk verschoven... en het roken is sterk afgenomen. Zou mooi zijn als dat ook in Amerika kan t.a.v. vuurwapens.
Kip, ei... je moet ergens beginnen.
Niemand die het eerste zegt. Maar waar wil jij dan beginnen?redwing schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:00:
en dat er dus meer nodig is dan simpelweg de vuurwapens te verbieden. Vuurwapens verbieden kan een stap zijn, maar dan wel gecombineerd met akties die het echte probleem aanpakken.
Zie het derde stuk wat ik in gambieter in "Meerdere doden bij schietpartij op basis..." aanhaal. In Canada en andere landen heeft men dus wel strengere regels ingesteld, en laten die landen nu veel minder vuurwapen- of ander geweld hebben. Die drie publicaties had ik trouwens in een paar minuten in PubMed, er zal vast en zeker veel meer zijn.En waarom is dat zo ? Ik heb nog geen een onderzoek (of peer-reviewed stuk.....) gezien die ook maar enigszins deze kant op wijst.
Ten eerste moet je onderzoeken niet als meningen zien, het gaat om de kwaliteit en onafhankelijkheid van die onderzoeken. Kwaliteit, niet kwantiteit. Verder mis je de quote in mijn stukje:Voorlopig zie ik alleen nog maar bewijs van het laatste. Maar zoals ik al zei geldt datzelfde voor het niet aan banden leggen van wapens. De link tussen vuurwapens en geweld/doden zie ik nog nergens bewezen. Voor elk onderzoek is wel een tegenonderzoek te vinden die het tegenovergestelde bewijst.
Wat een Dr Dino of Craig verteld is niet een balans voor wat een Dawkins of Hitchin verteld, het verschil aan kwaliteit van de verhalen maakt dat de eerste twee niemand overtuigen.considerable research in an international context suggests that there is a relationship between access to firearms and deaths and injuries caused by firearms.
Juist wel. De wet dat ze niet meer verantwoordelijk waren werd ingevoerd in 2003, dwz de verkeerde kant opPatriot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:53:
Hmm, dat lijkt in ieder geval het beeld te bevestigen dat een losser vuurwapenbeleid misbruik ervan in de hand werkt. Maar als ik het goed begrijp is dat losse beleid nu al niet meer van kracht, toch?
[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 14-01-2013 23:25 ]
Met eens een keer goed uitzoeken wat er nu moet gebeuren. Iets dat 10 jaar geleden al had moeten gebeuren. Als je naar de onderzoeken kijkt die er tot nu toe gedaan zijn zie je steevast dat ze ten eerste vanuit een conclusie het onderzoek zijn begonnen ipv andersom. Daarnaast zie je ook iedere keer weer dat ze alleen naar vuurwapens kijken en niet naar het effect van afschaffen op het totale geweld.gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:21:
[...]
Niemand die het eerste zegt. Maar waar wil jij dan beginnen?
Daarnaast vind ik het afschaffen van vuurwapens nog steeds een goed idee, ik stel alleen dat het effect veel minder zal zijn dan waar ze op hopen omdat de onderliggende oorzaken eerst eens aangepakt moeten worden.
Klopt, maar je ziet daar dat ze naast het vuurwapenverbod veel meer verandert hebben (Interventions to reduce access to firearms include regulation, education and engineering). Wat je nu in Amerika ziet is dat ze puur de vuurwapens willen verbieden zonder met een totaal plan te komen. Iets wat in Canada dus wel is gebeurt. Het afschaffen van vuurwapens moet een onderdeel van het plan zijn en niet een doel op zich.[...]
Zie het derde stuk wat ik in gambieter in "Meerdere doden bij schietpartij op basis..." aanhaal. In Canada en andere landen heeft men dus wel strengere regels ingesteld, en laten die landen nu veel minder vuurwapen- of ander geweld hebben. Die drie publicaties had ik trouwens in een paar minuten in PubMed, er zal vast en zeker veel meer zijn.
[...]
Sorry, maar wat is dat voor bullshit conclusie, over kwaliteit gesprokenTen eerste moet je onderzoeken niet als meningen zien, het gaat om de kwaliteit en onafhankelijkheid van die onderzoeken. Kwaliteit, niet kwantiteit. Verder mis je de quote in mijn stukje:

Maar dat is maar net hoe je er naar kijkt. Wat ik hierboven al zeg, vind ik de onderzoeken die jij noemt veelal ook niet echt van hoge kwaliteit. Wat je dan ook meestal ziet is dat als er goed naar gekeken wordt er zonder problemen heel veel gaten in te schieten zijn vanwege subjectieve aannames die naar de gewenste conclusie toewerken.[...]
Wat een Dr Dino of Craig verteld is niet een balans voor wat een Dawkins of Hitchin verteld, het verschil aan kwaliteit van de verhalen maakt dat de eerste twee niemand overtuigen.
[...]
[removed]
Que? Hoe kun je die bronnen beoordelen/verwerpen aan de hand van een zin in de abstract?redwing schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 01:58:
Wat ik hierboven al zeg, vind ik de onderzoeken die jij noemt veelal ook niet echt van hoge kwaliteit.

Het probleem in de VS is dat een luidruchtige groep helemaal niet zit te wachten op welke intervention toe reduce access toe firearms dan ook, laat staan afschaffing van vuurwapens.redwing schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 01:58:
Interventions to reduce access to firearms include regulation, education. and engineering. ... Het afschaffen van vuurwapens moet een onderdeel van het plan zijn en niet een doel op zich.
Verwijderd
Zou het dan net zo moeilijk worden om als persoon de grens over te gaan?BadRespawn schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:46:
[...]
Weer zo simplistisch geredeneerd;
alsof criminelen of illegale wapenhandelaren daar kunnen niet even de stad uit kunnen om elders wapens te halen.
Aan de andere kant, als er in heel de VS strenge wapenwetgeving (en streng toezicht op naleving) zou zijn zodat criminelen wapens uit het buitenland zouden moeten halen, dan zou het wel erg veel lastiger zijn om aan een wapen te komen. Hmmm...
Hmmm, officiële 'schatting': 10,8 miljoen illegalen in de VS
Iets zegt me dat als de overheid daar niet in staat is te / niet wil voorkomen dat gigantische aantallen mensen over de grens komen dat de controle op vuurwapens nog een stapje te hoog gegrepen is.
Hmm, zo veel lastiger wordt het er volgens mij niet op. Gangs verkopen drugs, dus het distributiekanaal is er al. Her en der wat vuurwapens erbij in die distributie en klaar. Voor de normale burger wordt het echter wel een stuk lastiger. En dat laat zich zeer waarschijnlijk ook weer zien in misdaad cijfers. (hoger)
Ja, zelfmoorden, nou en?gambieter schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:25:
Er is wel meer te vinden
Ja, ei, kip; van roken weten allemaal heel erg zeker dat het schadelijk is voor de gezondheid, het lauter bezitten van vuurwapens is dat... niet.CaptJackSparrow schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:18:
[...]
Het is een wisselwerking. Een grote of kleine beschikbaarheid en aanwezigheid van vuurwapens beïnvloed de perceptie van wat de norm is en dus de mentaliteit.
Omgekeerd kan de mentaliteit de behoefte aan een bepaald beleid, meer of minder restrictief, beïnvloeden.
Wat we nu dus zien in Amerika is een groeiende roep om strengere wapenwetten i.v.m. de schade die die wapens toebrengen aan schoolkinderen door het soort moordpartijen waar dit topic om begonnen is. Vergelijk het maar met de anti-rookbeweging. Daar is de anti-mentaliteit (ook) als minderheidsopinie begonnen waar flinke weerstand tegen was. Je mocht niet aan de rokers hun sigaretje komen. En kijk... nu is zowel de regelgeving als de mentaliteit in Nederland t.a.v. roken aanzienlijk verschoven... en het roken is sterk afgenomen. Zou mooi zijn als dat ook in Amerika kan t.a.v. vuurwapens.
Kip, ei... je moet ergens beginnen.
Het doel is uiteindelijk minder doden, minder gewonden, minder kosten, etc. Doden door roken tegengaan kan door sigaretten weg te nemen, mits uiteraard de gebruikers niet wegvluchten naar een schadelijker bezigheid. Met wapenbezit gaat die redenering niet op.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2013 02:46 ]
Laten we het er op houden dat als er na lang onderzoek zo'n conclusie uitkomt dat mij een zeer slecht gevoel geeftgambieter schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 02:14:
[...]
Que? Hoe kun je die bronnen beoordelen/verwerpen aan de hand van een zin in de abstract?
Klopt, maar tegenwerking zul je altijd hebben en daar zul je je weinig van aan moeten trekken. Je moet echter wel een plan hebben om ervoor te zorgen dat die groep steeds kleiner wordt.begintmeta schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 02:17:
[...]
Het probleem in de VS is dat een luidruchtige groep helemaal niet zit te wachten op welke intervention toe reduce access toe firearms dan ook, laat staan afschaffing van vuurwapens.
[removed]
Gevoel in dit soort zaken komt meestal uit de onderbuik en die moet je niet voor discussies gebruikenredwing schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 02:34:
Laten we het er op houden dat als er na lang onderzoek zo'n conclusie uitkomt dat mij een zeer slecht gevoel geeft
Zeker wel.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 02:28:
Ja, ei, kip; van roken weten allemaal heel erg zeker dat het schadelijk is voor de gezondheid, het lauter bezitten van vuurwapens is dat... niet.
Het doel is uiteindelijk minder doden, minder gewonden, minder kosten, etc. Doden door roken tegengaan kan door sigaretten weg te nemen, mits uiteraard de gebruikers niet wegvluchten naar een schadelijker bezigheid. Met wapenbezit gaat die redenering niet op.
Roken, je zou het ook als een laagdrempelige aanwezigheid/verkrijgbaarheid van sigaretten in een samenleving kunnen beschouwen, heeft een verhoogde KANS op o.a. dood door longkanker en hart/vaatziekten tot gevolg. Op het niveau van de volksgezondheid is dat dus een vrij schadelijk fenomeen.
Geheel analoog kun je constateren van vuurwapens, je zou het ook als een laagdrempelige aanwezigheid/verkrijgbaarheid van vuurwapens in een samenleving kunnen beschouwen, dat die een verhoogde KANS op o.a. dood door kogelwonden tot gevolg hebben. Op het niveau van de volksgezondheid is dat dus een vrij schadelijk fenomeen.
Het is niet alleen het potentieel schadelijk effect op een individu maar het cumulatieve potentieel schadelijke effect op de gehele bevolking als groep. In die zin weten we wel degelijk dat een hoge graad van bezit van vuurwapens (en nee Zwitserland is vanwege al genoemde essentiële verschillen géén vergelijkingsmateriaal) schadelijk is voor de 'volksgezondheid' in de zin dat het meer vuurwapendoden tot gevolg heeft.
Dat elk individu niet meteen mensen gaat doodschieten zodra hij een vuurwapen heeft doet er hier niets toe. Het gaat om het statistische gedrag van de bevolking als groep waar je bij het maken van landelijk beleid (ook vooral) rekening mee moet houden.
Meer sigaretten -> meer doden door roken.
Meer vuurwapens -> meer doden door kogels.
Je hebt helemaal gelijkgambieter schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 02:56:
[...]
Gevoel in dit soort zaken komt meestal uit de onderbuik en die moet je niet voor discussies gebruiken.
Leuk dat er essentiële verschillen zijn, maar die essentiële verschillen zorgen er wel voor dat je stelling niet klopt. Schijnbaar zorgen die essentiële verschillen er voor dat meer vuurwapens niet tot meer doden leidt. Waarom dan toch alleen concentreren op vuurwapens verbieden en waarom niet eens beginnen met die essentiële verschillen ook in Amerika te krijgen ?CaptJackSparrow schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:41:
[...]
en nee Zwitserland is vanwege al genoemde essentiële verschillen géén vergelijkingsmateriaal
Meer sigaretten -> meer doden door roken.
Meer vuurwapens -> meer doden door kogels.
[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 15-01-2013 11:22 ]
[removed]
Wil je Zwitserland toch als voorbeeld gebruiken? OK.
Dan in Amerika ook de vuurwapens aan de bevolking laten verstrekken door de overheid na een militaire dienstplicht onder strikte voorwaarden. Dán kunnen we kijken welk aspect nou precies aanleiding gaf tot al die extra doden in de VS.
Dan in Amerika ook de vuurwapens aan de bevolking laten verstrekken door de overheid na een militaire dienstplicht onder strikte voorwaarden. Dán kunnen we kijken welk aspect nou precies aanleiding gaf tot al die extra doden in de VS.
Ik wil alleen maar aangeven dat er meer aan de hand is dan het beschikbaar zijn van vuurwapens. Je moet ook de reden waarom mensen die wapens gebruiken verminderen.CaptJackSparrow schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:27:
Wil je Zwitserland toch als voorbeeld gebruiken? OK.
[removed]
Wat probeer je te suggereren, dat het niet uitmaakt dat de afstand tot de landsgrens groter is dan de afstand tot andere steden binnen hetzelfde land, en dat grenscontrole het illegaal invoeren van wapens niet moeilijker maakt dan wapens importeren vanuit een andere stad in hetzelfde land?Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 02:28:
[...]
Zou het dan net zo moeilijk worden om als persoon de grens over te gaan?
Een van de redenen om een vuurwapen te gebruiken is dat het gebruik relatief makkelijk is. Het afknippen of genetisch weg-engineeren van triggerfingers om het moeilijker te maken lijkt me echter wel weer een wat vergaande maatregel.redwing schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:35:
[...]
Ik wil alleen maar aangeven dat er meer aan de hand is dan het beschikbaar zijn van vuurwapens. Je moet ook de reden waarom mensen die wapens gebruiken verminderen.
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 15-01-2013 15:56 ]
Verwijderd
Zeker niet. Van sigaretten weten we dat er een causaal verband is tussen roken en voortijdige dood. In het geval van een lagere beschikbaarheid van sigaretten is ons niks bekend van andere dingen die de rokers gaan doen die nog schadelijker zijn.CaptJackSparrow schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:41:
[...]
Zeker wel.
Roken, je zou het ook als een laagdrempelige aanwezigheid/verkrijgbaarheid van sigaretten in een samenleving kunnen beschouwen, heeft een verhoogde KANS op o.a. dood door longkanker en hart/vaatziekten tot gevolg. Op het niveau van de volksgezondheid is dat dus een vrij schadelijk fenomeen.
Terwijl we van vuurwapens weten dat er wel degelijk gevallen zijn waar restricties niet leiden tot minder doden, maar juist meer dodenCaptJackSparrow schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:41:
Geheel analoog kun je constateren van vuurwapens, je zou het ook als een laagdrempelige aanwezigheid/verkrijgbaarheid van vuurwapens in een samenleving kunnen beschouwen, dat die een verhoogde KANS op o.a. dood door kogelwonden tot gevolg hebben. Op het niveau van de volksgezondheid is dat dus een vrij schadelijk fenomeen.
Dat er meer vuurwapendoden komen met meer vuurwapens heeft hier naar mijn weten nooit iemand betwijfeld, ook al is dat geen eens zo'n vaste connectie:CaptJackSparrow schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:41:
Het is niet alleen het potentieel schadelijk effect op een individu maar het cumulatieve potentieel schadelijke effect op de gehele bevolking als groep. In die zin weten we wel degelijk dat een hoge graad van bezit van vuurwapens (en nee Zwitserland is vanwege al genoemde essentiële verschillen géén vergelijkingsmateriaal) schadelijk is voor de 'volksgezondheid' in de zin dat het meer vuurwapendoden tot gevolg heeft.

^ban in 1997
Wat echter belangrijker is, is het effect op het totaal aantal moorden en andere misdaden.
Is de belangrijkste reden die je weg moet halen niet dat je wil voorkomen dat iemand überhaupt geweld wil gebruiken (of vindt dat hij een wapen nodig heeft) ? Je kunt de gevolgen misschien kleiner maken maar als je die reden niet weg haalt zal iemand in plaats van een vuurwapen wel een mes pakken (of via illegale weg alsnog aan een vuurwapen komen). Naar mijn idee moet je dat juist willen voorkomen.begintmeta schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:28:
[...]
Een van de redenen om een vuurwapen te gebruiken is dat het gebruik relatief makkelijk is. Het afknippen of genetisch weg-engineeren van triggerfingers om het moeilijker te maken lijkt me echter wel weer een wat vergaande maatregel.
[removed]
Natuurlijk kan je het beste voorkomen dat iemand geweld gebruikt.
Maar als je kijkt naar iemand die geweld gebruikt: waarom gebruikt diegene een vuurwapen? Je kan vermoeden dat dat is omdat het vuurwapen bepaalde voordelen heeft boven de alternatieven. Daarnaast is ook de beschikbaarheid van het soort wapen van belang. Als een vuurwapen beschikbaar is zal dat mogelijk gebruikt worden. Bij gebrek aan vuurwapens zal iemand eventueel een mes gebruiken en bij gebrek aan een mes zijn handen. Het kost normaalgesproken meer moeite een mes of handen veel schade te laten aanrichten dan een vuurwapen. Als de intentie te doden/zwaar te verwonden niet bestaat is dat nog sterker zo.
Daarnaast is het denk ik niet uit te sluiten dat een wapenwedloopeffect tussen criminelen onderling en criminelen en slachtoffers voor een grotere verspreiding en ook gebruik van zwaardere wapens kan zorgen. En de 'normaliteit'van vuurwapens kan eventueel bepaald gedrag makkelijker maken.
Maar als je kijkt naar iemand die geweld gebruikt: waarom gebruikt diegene een vuurwapen? Je kan vermoeden dat dat is omdat het vuurwapen bepaalde voordelen heeft boven de alternatieven. Daarnaast is ook de beschikbaarheid van het soort wapen van belang. Als een vuurwapen beschikbaar is zal dat mogelijk gebruikt worden. Bij gebrek aan vuurwapens zal iemand eventueel een mes gebruiken en bij gebrek aan een mes zijn handen. Het kost normaalgesproken meer moeite een mes of handen veel schade te laten aanrichten dan een vuurwapen. Als de intentie te doden/zwaar te verwonden niet bestaat is dat nog sterker zo.
Daarnaast is het denk ik niet uit te sluiten dat een wapenwedloopeffect tussen criminelen onderling en criminelen en slachtoffers voor een grotere verspreiding en ook gebruik van zwaardere wapens kan zorgen. En de 'normaliteit'van vuurwapens kan eventueel bepaald gedrag makkelijker maken.
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 16-01-2013 00:55 ]
Verwijderd
En dan eindigen we uiteindelijk met een verbod op sportscholen; want daar zit ook veel tuig overbodige spieren te kweken, puur voor intimidatie....
Nee hoor.
Trouwens zou al die tijd die in het kweken van spieren gaat zitten niet kunnen worden gebruikt voor intimidatie of eventuele criminele activiteiten, dus dat is mooi meegenomen. Een wapen kopen is nu eenmaal sneller. (en spieren zijn toch iets minder intimiderend)
Trouwens zou al die tijd die in het kweken van spieren gaat zitten niet kunnen worden gebruikt voor intimidatie of eventuele criminele activiteiten, dus dat is mooi meegenomen. Een wapen kopen is nu eenmaal sneller. (en spieren zijn toch iets minder intimiderend)
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 16-01-2013 01:34 ]
Waarom wordt daar dan zo weinig aan gedaan ?begintmeta schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 00:48:
Natuurlijk kan je het beste voorkomen dat iemand geweld gebruikt.
Je andere punten staan niet echt ter discussie behalve de vraag of vuurwapens voor totaal meer of minder geweld zorgen. Aan de ene kant is een vuurwapen beter beschikbaar dus zal hij vaker gebruikt worden aan de andere kant werkt het ook als afschrikking waardoor er juist minder geweld gebruikt zal worden. Welke zwaarder weegt is erg onduidelijk en de verschillende onderzoeken spreken zich daarop tegen.
[removed]
Het schrikt niet af, het verplaatst zich alleen naar waar minder wapens zijn, en als je de NRA-waanzin volgt kom je alleen maar uit bij een nieuwe situatie waar iedereen wapens heeft, maar sommige mensen meer en je dus weer nieuwe zones krijgt met relatief minder wapens. Naast een self-fulfilling prophecy krijg je dan ook een wapenwedloop, plus je voegt geweld toe door de extra eigenaren van de wapens die zich "verdedigen".redwing schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:12:
Je andere punten staan niet echt ter discussie behalve de vraag of vuurwapens voor totaal meer of minder geweld zorgen. Aan de ene kant is een vuurwapen beter beschikbaar dus zal hij vaker gebruikt worden aan de andere kant werkt het ook als afschrikking waardoor er juist minder geweld gebruikt zal worden. Welke zwaarder weegt is erg onduidelijk en de verschillende onderzoeken spreken zich daarop tegen.
Nofi, maar het wordt een beetje drammerig zoals je terug blijft komen met "ander" geweld dat zogenaamd net zo erg zou zijn en over zou nemen: ik heb liever dat ze nietmachines als wapen gebruiken dan vuurwapens, zowel qua gemak als afstand. En ja, ook met nietmachines kun je iemand doden, maar je moet wel verdomd veel moeite doen.
En dan ook nog wat relevant nieuws:
Obama komt woensdag met nieuwe wapenwet
De Amerikaanse president Barack Obama zal woensdag zijn nieuwe plannen bekend maken over de verscherping van de wapenwet in Amerika. Een van de maatregelen is het verbieden van het bezit van semiautomatische aanvalswapens. Woordvoerder van het Witte Huis Jay Carney laat weten dat er scherper zal worden gekeken naar de achtergrond van mensen die een wapen aanschaffen. Ook magazijnen voor vuurwapens waar veel patronen in kunnen moeten verboden worden.
[...]
De in totaal 19 wijzigingen op de huidige wapenwet zijn opgesteld door een werkgroep onder leiding van Biden. Ze zijn zo geformuleerd dat Obama geen toestemming van het Amerikaanse Congres nodig heeft om de veranderingen door te voeren.
[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 16-01-2013 02:33 ]
Verwijderd
Ah, dus geef je toe dat gun-free zones geweld in de hand werkengambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:20:
[...]
Het schrikt niet af, het verplaatst zich alleen naar waar minder wapens zijn,
Geweld van verdedigen is gerechtvaardigd, dus dat neem je niet mee in de statistiek. Net zoals mensen die met een mes op de politie af rennen en worden doodgeschoten: die tel je ook niet mee onder moord en doodslag.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:20:
[...]
en als je de NRA-waanzin volgt kom je alleen maar uit bij een nieuwe situatie waar iedereen wapens heeft, maar sommige mensen meer en je dus weer nieuwe zones krijgt met relatief minder wapens. Naast een self-fulfilling prophecy krijg je dan ook een wapenwedloop, plus je voegt geweld toe door de extra eigenaren van de wapens die zich "verdedigen".
Want? Wat maakt het nu uit hoe iemand verwond / vermoord wordt? Het gaat erom dat het gebeurd. En daar willen we minder van. Niet slechts een categorie.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:20:
[...]
Nofi, maar het wordt een beetje drammerig zoals je terug blijft komen met "ander" geweld dat zogenaamd net zo erg zou zijn en over zou nemen: ik heb liever dat ze nietmachines als wapen gebruiken dan vuurwapens, zowel qua gemak als afstand.
Tankje perslucht en een flinke tacker in een volle metro....gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:20:
[...]
En ja, ook met nietmachines kun je iemand doden, maar je moet wel verdomd veel moeite doen.
Maar daar gaat het niet om; inbreken, stelen, moorden, beroven, verkrachten: het is allemaal moreel verwerpelijk en verboden door God en aardse wetgeving. Dat jij alsmaar weg loopt voor 'totaal geweld' en een obsessie lijkt te hebben voor de categorie 'vuurwapengeweld' zegt mij dat het je helemaal niet om een reductie in geweld gaat, maar om het ontwapenen.
Aangezien je weer zoveel onzin produceert zal ik weer even op je reageren, en daarna de rommel weer negeren.
Als je nu eens zou nadenken ipv Pavloviaans te kwijlen? Een gunfree zone met daaromheen nutcases met meer wapens dan hersengebruik werkt inderdaad niet. Vandaar dat je wat moet doen aan het hebben van wapens in de handen van mensen die ze niet zouden moeten hebben.Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:33:
Ah, dus geef je toe dat gun-free zones geweld in de hand werken
Complete bullshit. In een beschaving is alleen gepast geweld gerechtvaardigd. Wat jij voorstaat heeft niets met beschaving en alles met wraak en bloeddorstigheid te maken. Je vind geweld helemaal niet erg, als het maar door de eigen groep gebeurt tegen de mensen die je niet ziet zitten.Geweld van verdedigen is gerechtvaardigd
Het enige wat je wilt is vertragingstechnieken zodat je kunt vasthouden aan je cirkeltjes. Ik geloof geen seconde dat je je druk maakt om geweld.Want? Wat maakt het nu uit hoe iemand verwond / vermoord wordt? Het gaat erom dat het gebeurd. En daar willen we minder van. Niet slechts een categorie.
Die god mag je eruit laten, en overmatig geweld onder het mom van zelfverdediging, en het je preventief bewapenen omdat je zogenaamd bang bent en je daarmee flink voelen, is net zo moreel verwerpelijk. Wat jij wilt heeft niets met moreel te maken, maar alles met kortsluitingen in de denkprocessen.het is allemaal moreel verwerpelijk en verboden door God en aardse wetgeving.
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 16-01-2013 02:40 ]
Peer-reviewed stuk waarin dit staat graag ? Dit is nl. weer duidelijk een mening zonder onderbouwing. Vandaar ook dat ik zeg dat alle onderzoeken hiernaar elkaar tegen spreken of te eenzijdig de zaak belichten. Als de link tussen geweld en vuurwapens zo duidelijk was waren ze allang verboden.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:20:
[...]
Het schrikt niet af, het verplaatst zich alleen naar waar minder wapens zijn, en als je de NRA-waanzin volgt kom je alleen maar uit bij een nieuwe situatie waar iedereen wapens heeft, maar sommige mensen meer en je dus weer nieuwe zones krijgt met relatief minder wapens. Naast een self-fulfilling prophecy krijg je dan ook een wapenwedloop, plus je voegt geweld toe door de extra eigenaren van de wapens die zich "verdedigen".
Tja, en ik vind het nogal drammerig dat jij continue weer alleen naar vuurwapens aan het kijken bent.Nofi, maar het wordt een beetje drammerig zoals je terug blijft komen met "ander" geweld dat zogenaamd net zo erg zou zijn en over zou nemen: ik heb liever dat ze nietmachines als wapen gebruiken dan vuurwapens, zowel qua gemak als afstand. En ja, ook met nietmachines kun je iemand doden, maar je moet wel verdomd veel moeite doen.
Ik zeg verder nog steeds niet dat dat geweld net zo erg is, ik zeg alleen dat je de oorzaak van het geweld weg moet nemen om echt een stap vooruit te maken. Zolang je dat niet doet zal er weinig veranderen (met wat geluk krijg je wat minder doden en meer gewonden, maar je komt iig niet in de gewenste situatie)
Maar waar zijn de wijzigingen die de echte oorzaak wegnemen ? Dit is wat ze noemen symptoombestrijding wat best effectief kan zijn alleen een stuk minder effectief dan als je het zou combineren met oorzaak-bestrijding.
Ik snap dat je jcv zijn manier van schrijven niet zo leuk vind, maar het helpt niet om hetzelfde terug te doen. In je hele reaktie heb je nu aannames staan die niet in jcv zijn stuk staan (waar haal je vandaan dat hij pro-geweld is ? Hij is tegen het vuurwapenverbod maar dat is toch echt heel iets anders)gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:39:
Aangezien je weer zoveel onzin produceert zal ik weer even op je reageren, en daarna de rommel weer negeren.
En trouwens over dat preventief bewapenen, weet je hoeveel mensen in Nederland wel niet een maglight oid naast het bed hebben staan 'voor als de electriciteit uitvalt' (maar dan wel minimaal de 4 versie anders is ie een beetje klein om voor andere dingen te gebruiken). Dat zit nu eenmaal in het aard van het beestje en kun je moeilijk moreel verwerpelijk vinden.
[removed]
Elke reis begint met de eerste stap.redwing schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 03:15:
...
Zolang je dat niet doet zal er weinig veranderen
Je impliceert dat jij het weet, dus ik ben benieuwd, vertel het me maar (natuurlijk liefst met een aantal peer-reviewed stukken erbij)weet je hoeveel mensen in Nederland wel niet een maglight oid naast het bed hebben staan 'voor als de electriciteit uitvalt' ... Dat zit nu eenmaal in het aard van het beestje ...
Wel eens van logisch redeneren gehoord?redwing schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 03:15:
Peer-reviewed stuk waarin dit staat graag ?
Niet alles is met peer-reviewed artikelen te bewijzen. Uberhaupt, wat er dan gebeurt is dat er gezocht wordt naar een artikel dat wat anders zegt, en dan is het "ze spreken elkaar tegen". Heb je zelf naar artikelen gezocht?
Je komt niet van het ene op het andere moment in de ideale situatie, het is een traject. Maar voorlopig blijf je zeggen dat de eerste stap niet kan worden genomen, omdat er ook ander geweld is. Dan blijf je toch weer hangen in de inactiviteit.Ik zeg verder nog steeds niet dat dat geweld net zo erg is, ik zeg alleen dat je de oorzaak van het geweld weg moet nemen om echt een stap vooruit te maken. Zolang je dat niet doet zal er weinig veranderen (met wat geluk krijg je wat minder doden en meer gewonden, maar je komt iig niet in de gewenste situatie)
Vandaar een verzoek: je zegt dat je niet overtuigd bent van het effect van het verminderen van vuurwapenbeschikbaarheid en het aanscherpen van de wetten om zo vuurwapenbezit te bemoeilijken. Wat is je voorstel? Dan komen we wat verder dan alleen "tja, ik weet niet of dit de juiste aanpak is".
Het verschil is dat ik dan on-topic dram, want deze discussie gaat over vuurwapens. De laatste moordpartij op scholen met honkbalknuppels is al weer erg lang geleden.Tja, en ik vind het nogal drammerig dat jij continue weer alleen naar vuurwapens aan het kijken bent.
Wat verwacht je nu eigenlijk? Je claimt dat je niet eist dat men zeker is dat alle maatregelen gaan werken, maar je bekritiseert nu al de maatregelen en komt niet met alternatieven. Dan blijf je in een cirkeltje ronddraaien, en het enige wat dat oplevert is duizeligheid.Maar waar zijn de wijzigingen die de echte oorzaak wegnemen ? Dit is wat ze noemen symptoombestrijding wat best effectief kan zijn alleen een stuk minder effectief dan als je het zou combineren met oorzaak-bestrijding.
Zelfs een signaal is een goed begin. Daarmee krijg je debat, en ook dat het duidelijk is dat het geen heilig huisje meer kan zijn, hoe hard er ook geblaft wordt vanuit de NRA.
Hij praat geweld goed als het zogenaamd om zelfverdediging gaat. Het woordje "gepast" vergeet hij gevoeglijk en interesseert hem volgens mij ook totaal niet. Ook is zijn hele redenering er puur en alleen op gericht om op iedere verandering "nietes" te noemen, er is nog geen enkele constructieve bijdrage geweest voor vermindering van geweld. En gezien vele andere topics waar vergelijkbaar ver-rechts/libertarisch gebral wordt geproduceerd, is de voordeel van de twijfel allang niet meer beschikbaar.Ik snap dat je jcv zijn manier van schrijven niet zo leuk vind, maar het helpt niet om hetzelfde terug te doen. In je hele reaktie heb je nu aannames staan die niet in jcv zijn stuk staan (waar haal je vandaan dat hij pro-geweld is ? Hij is tegen het vuurwapenverbod maar dat is toch echt heel iets anders)
En zowaare: in de post hieronder laat hij zien dat hij eigen rechtertje spelen geen probleem vind. Precies het soort redeneringen die met beschaving niets te maken hebben, maar ik had niets anders verwacht.

Nee, dat zit niet in het aard van het beestje, dat zit misschien wel in de aard van bepaalde beesten. Maar zeg het maar, waar haal je deze mogelijkheid vandaan? Alhoewel begintmeta's vraag om peer-reviewed stukken terecht is gezien je eigen interesse erin, ben ik ook wel tevreden met redelijk neutrale andere berichten die dit bevestigenEn trouwens over dat preventief bewapenen, weet je hoeveel mensen in Nederland wel niet een maglight oid naast het bed hebben staan 'voor als de electriciteit uitvalt' (maar dan wel minimaal de 4 versie anders is ie een beetje klein om voor andere dingen te gebruiken). Dat zit nu eenmaal in het aard van het beestje en kun je moeilijk moreel verwerpelijk vinden.
Verwijderd
Ga je jezelf negeren dan?gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:39:
Voila; dus het werkt niet. En wat die gekken hebben maakt weinig uit; het gaat erom dat ze er zijn. Met een mes of met de blote handen kun je ook een kleuterklas uitmoorden.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:39:
[...]
Als je nu eens zou nadenken ipv Pavloviaans te kwijlen? Een gunfree zone met daaromheen nutcases met meer wapens dan hersengebruik werkt inderdaad niet.
Dus niet de wapens afpakken van de goede mensen op kwetsbare plekken.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:39:
Vandaar dat je wat moet doen aan het hebben van wapens in de handen van mensen die ze niet zouden moeten hebben.
Ja; het geweld van verdedigen.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:39:
[...]
Complete bullshit. In een beschaving is alleen gepast geweld gerechtvaardigd.
Wraak is als de politie komt en iemand in een kooi gaat stoppen _na_ de feiten. Ik ben voorstander van het idee dat de dader direct op de plaats delict gestopt wordt. Als daar een vuurwapen voor nodig is; so be it. Als daar door een verkrachter aan het eind van zijn leven komt: het zij zo.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:39:
Wat jij voorstaat heeft niets met beschaving en alles met wraak en bloeddorstigheid te maken.
Inderdaad. Verkrachters, rovers, moordenaars; allemaal mensen die ik niet zie zitten.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:39:
Je vind geweld helemaal niet erg, als het maar door de eigen groep gebeurt tegen de mensen die je niet ziet zitten.
Jij geloofd iets niet en ik moet God eruit laten? Lekker hypocriet hoor.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:39:
[...]
Het enige wat je wilt is vertragingstechnieken zodat je kunt vasthouden aan je cirkeltjes. Ik geloof geen seconde dat je je druk maakt om geweld.
Dat overmatig haal jij erbij; ik niet. Ja, bewapenen kun je beter preventief doen dan achteraf. Net zoals het afsluiten van verzekeringen; je hebt meer aan een inboedelverzekering die je afsluit _voor_ een brand dan erna.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:39:
[...]
Die god mag je eruit laten, en overmatig geweld onder het mom van zelfverdediging, en het je preventief bewapenen omdat je zogenaamd bang bent en je daarmee flink voelen, is net zo moreel verwerpelijk. Wat jij wilt heeft niets met moreel te maken, maar alles met kortsluitingen in de denkprocessen.
Veel vaker de 3D versie. Ik heb die dingen een tijd lang verkocht. De oplaadbare Maglite (MagCharger) verkocht ook altijd goed (nog beter zelfs). Veel te duur voor de hoeveelheid licht die hij gaf; maar daar werd 'ie dan ook niet voor gekocht. De MagCharger heeft overigens dezelfde lengte als een 3D Maglite. De MagCharger weegt zo'n 900 gram met accu, een normale 3D met hoge-capaciteits D-cellen ietsje minder. De 4D is door z'n lengte wat lastiger te 'swingen'; ik denk dat je beter af bent met een 3D; dan kun je veel sneller en vaker slaan.redwing schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 03:15:
[...]
En trouwens over dat preventief bewapenen, weet je hoeveel mensen in Nederland wel niet een maglight oid naast het bed hebben staan 'voor als de electriciteit uitvalt' (maar dan wel minimaal de 4 versie anders is ie een beetje klein om voor andere dingen te gebruiken). Dat zit nu eenmaal in het aard van het beestje en kun je moeilijk moreel verwerpelijk vinden.
Verwijderd
Ah, Obama gaat weer eens voor keizer spelen:gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 02:20:
[...]
En dan ook nog wat relevant nieuws:
[...]
We hebben daar een paar woorden voor: machtsmisbruik, ongrondwettelijk, minachting van het parlement, overtreden van ambtseed, etc. etc.Ze zijn zo geformuleerd dat Obama geen toestemming van het Amerikaanse Congres nodig heeft om de veranderingen door te voeren.
Als er iemand is begonnen met zagen om 'peer reviewed' ben jij het wel gambieter.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 03:36:
[...]
Wel eens van logisch redeneren gehoord?
Geef dan meteen toe dat totaal geweld je geen lor kan schelen en dat je aan de kant van de emotie-melkende gun-grabbers staat.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 03:36:
Het verschil is dat ik dan on-topic dram, want deze discussie gaat over vuurwapens. De laatste moordpartij op scholen met honkbalknuppels is al weer erg lang geleden.
Niemand kiest hier de kant van de NRA. Een 'signaal' een goed begin? Wat? Symboolpolitiek?gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 03:36:
[...]
Wat verwacht je nu eigenlijk? Je claimt dat je niet eist dat men zeker is dat alle maatregelen gaan werken, maar je bekritiseert nu al de maatregelen en komt niet met alternatieven. Dan blijf je in een cirkeltje ronddraaien, en het enige wat dat oplevert is duizeligheid.
Zelfs een signaal is een goed begin. Daarmee krijg je debat, en ook dat het duidelijk is dat het geen heilig huisje meer kan zijn, hoe hard er ook geblaft wordt vanuit de NRA.
De inhoud van de medicijnkast en de geweld-bevorderende werking daarvan is al eerder langs geweest, maar dat schijnt jou niks te kunnen schelen, wat nog een extra lijntje is naar de conclusie 'het gaat gambieter niet om totaal geweld'.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 03:36:
[...]
Hij praat geweld goed als het zogenaamd om zelfverdediging gaat. Het woordje "gepast" vergeet hij gevoeglijk en interesseert hem volgens mij ook totaal niet. Ook is zijn hele redenering er puur en alleen op gericht om op iedere verandering "nietes" te noemen, er is nog geen enkele constructieve bijdrage geweest voor vermindering van geweld.
Ik keur niet iedere verandering af. Zo heb ik me onder andere positief uitgelaten over het veranderen van de wapenwetten van Washington DC en Chicago, het afschaffen van 'gun-free zones', etc; allemaal veranderingen waar ik geen 'nietes' tegen zeg.
Maar wil je echt ergens komen zijn er veel meer stappen nodig. Daarnaast is het handig om je reis enigszins te plannen zodat je stappen de goede kant op gaan.begintmeta schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 03:25:
[...]
Elke reis begint met de eerste stap.
[...]
Ik impliceer niet dat ik het weet, maar vraag maar eens na bij vrienden/familie/kenissen en je zult er verbaasd van staan hoeveel mensen er wel niet zo'n ding (of zoiets dergelijks) hebben.Je impliceert dat jij het weet, dus ik ben benieuwd, vertel het me maar (natuurlijk liefst met een aantal peer-reviewed stukken erbij)
Ja, maar daar komt helaas meestal een hoop gevoel bij kijken welke bij verschillende mensen anders is. Je kunt ook logisch redeneren dat een vuurwapen in huis zorgt voor minder inbrekers.gambieter schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 03:36:
[...]
Wel eens van logisch redeneren gehoord?
De enige reden waarom ik het daar over heb is omdat die in deze thread al verschillende keren van jvc gevraagd worden zonder dat er ook maar iets tegenover staat.Niet alles is met peer-reviewed artikelen te bewijzen. Uberhaupt, wat er dan gebeurt is dat er gezocht wordt naar een artikel dat wat anders zegt, en dan is het "ze spreken elkaar tegen". Heb je zelf naar artikelen gezocht?
Ik vind dat hele peer-reviewed gedoe eerlijk gezegd nogal storend omdat wat je meestal ziet is dat mensen geen goede argumenten meer hebben en dan maar om peer-reviewed stukken gaan roepen zonder zelf met iets te komen. Ik kan me niet herinneren in dit hele topic ook maar 1 document gezien te hebben die in de buurt komt van een peer-reviewed stuk.
Lees jij wel wat ik schrijf ? Want zo komen we inderdaad in een cirkel terecht. Ik heb al verschillende keren aangegeven dat ik vind dat vuurwapens verbieden een goede zet is. Ik vraag me echter wel af of het echt effectief is tegen het totale geweld en snap dan ook niet dat er niet meer aan de onderliggende oorzaak gewerkt wordt.[...]
Je komt niet van het ene op het andere moment in de ideale situatie, het is een traject. Maar voorlopig blijf je zeggen dat de eerste stap niet kan worden genomen, omdat er ook ander geweld is. Dan blijf je toch weer hangen in de inactiviteit.
Dat kan zijn, maar als je het alleen over vuurwapens wilt hebben is de discussie snel afgelopen want dan komen we inderdaad uit bij de conclusie dat als er geen vuurwapens zijn er ook geen vuurwapendoden zullen zijn. Consequenties hoef je niet naar te kijken want die interesseren je dan niet. Dat lijkt me nogal een zinloze/saaie discussie aangezien zelfs jvc zal het er mee eens zijn dat er zonder vuurwapens ook geen vuurwapendoden meer zullen zijn.[...]
Het verschil is dat ik dan on-topic dram, want deze discussie gaat over vuurwapens. De laatste moordpartij op scholen met honkbalknuppels is al weer erg lang geleden.
Het signaal is inderdaad goed, ik mis alleen het plan om het probleem verder aan te pakken. En nu niet meer terug komen met dat ik het niet eens ben met dat vuurwapenverbod want daar ben ik het vanaf het begin al mee eens[...]
[removed]
Gewoon goed in de gaten houden of je de goede kant uitgaat. Soms kan je niet eens beoordelen wat de goede richting zou zijn omdat je blijft staan. Het tegengaan van onderzoek (zoals men doet vanuit pro-gun-hoek) lijkt in ieder geval niet de beste manier de richting te kunnen bepalen.redwing schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 06:56:
Maar wil je echt ergens komen zijn er veel meer stappen nodig. Daarnaast is het handig om je reis enigszins te plannen zodat je stappen de goede kant op gaan.
Het is toch moeilijk anders te interpreteren. Bijvoorbeeld in het bovenstaande laat je ook blijken te weten/kunnen voorspellen dat ik er verbaasd over zou zijn hoeveel mensen zoiets doen. Daarbij is duidelijk dat dat niet zal zijn omdat het er zo weinig zijn of omdat het er precies zoveel zijn als ik zou verwachten . Je weet dus kennelijk iets erover, ik ben benieuwd wat.Ik impliceer niet dat ik het weet, maar vraag maar eens na bij vrienden/familie/kenissen en je zult er verbaasd van staan hoeveel mensen er wel niet zo'n ding (of zoiets dergelijks) hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 16-01-2013 09:49 ]
Dat lijkt me ook inderdaad niet de oplossingbegintmeta schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 09:19:
[...]
Gewoon goed in de gaten houden of je de goede kant uitgaat. Soms kan je niet eens beoordelen wat de goede richting zou zijn omdat je blijft staan. Het tegengaan van onderzoek (zoals men doet vanuit pro-gun-hoek) lijkt in ieder geval niet de beste manier de richting te kunnen bepalen.
Je kunt dingen ook te letterlijk pakken, je weet best wat er bedoelt wordt[...]
Je weet dus kennelijk iets erover, ik ben benieuwd wat.
[removed]
Ik heb maandag drie stukken geciteerd (en had er veel meer kunnen geven), twee daarvan laten zien dat strengere wetgeving gelinkt is met vermindering van wapentransfer naar criminele kringen (en andersom), waar je niet op in bent gegaan, en een publicatie waar je viel over een zin in de abstract. Je zult dus echt wat aan je geheugen moeten doenredwing schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 06:56:
Ik vind dat hele peer-reviewed gedoe eerlijk gezegd nogal storend omdat wat je meestal ziet is dat mensen geen goede argumenten meer hebben en dan maar om peer-reviewed stukken gaan roepen zonder zelf met iets te komen. Ik kan me niet herinneren in dit hele topic ook maar 1 document gezien te hebben die in de buurt komt van een peer-reviewed stuk.