Dat is wel relevant. Als degenen boven hem een sterke voorkeur hebben gehad, heeft hij dat waarschijnlijk ook.
LiquidT_NL schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 09:18:
[...]
Dus jij vindt dat mensen op scholen dus bewapend moeten zijn in de off chance dat er een shooting is op zo'n school? Nou goed, ik niet. Daarnaast vind ik het volstrekt belachelijk dat mensen op een basis school bewapend rond lopen. Zouden wij nu ook bewapende bewakers in de winkelcentra moeten invoeren ofzo?
Nee, ik vind dat je geen malle zones moet gaan maken als je een land als de VS hebt. Dat is namelijk een garantie tot aantrekken van diegenen met slechte bedoelingen. Nergens heb ik gezegd dat mensen bewapend
moeten zijn.
Ik heb hier een dik boek liggen,
More guns, less crime van ene John Lott. Sowieso is de afwezigheid van statistieken die een toename van geweld laten zien al veelzeggend.
Overigens, in 2005 zijn 680 mensen overleden aan een accidental shooting, waarvan meer dan 500 buiten de jacht om. Grappig, gezien dat aanzienlijk meer is dan de incidentele shooting die ze hebben op scholen (even uitgaande van het argument "wapenverbod lost highschool shootings niet op").
Hoe kom je aan die 680? Ik zie
789
Waarvan weer een deel zeer waarschijnlijk helemaal geen ongeluk is*.
*Targeting Guns: Firearms and Their Control, Gary Kleck, Aldine de Gruyter 1997 at 293-324Dat percentage ligt in Nederland circa drie keer zo hoog, zoals ik eerder al heb aangegeven.
[...]
Niet daarvoor nee. Maar is destijds de wet ingevoerd om die mass-shootings tegen te gaan? Ik dacht juist dat het voor de 99% van de andere gevallen was: gewoon om bedreigingen etc. te voorkomen. Niet voor die ene zot die zwaar bewapend naar school gaat.
Geen idee waarom die wet is ingevoerd. Wellicht om via de 'unintended consequences' meer emotie te kunnen kweken voor een algemeen verbod.
Het is even een definitie kwestie. Sommige mensen hanteren een sprookje als waarheid, dus vandaar dat ik even om opheldering vraag. Ik val helemaal niks aan, het is puur een vraag. Een vraag die
mphilipp zelf al prima beantwoord heeft ondertussen.
Dat kan nu ook al. Als ik jou even twee tellen bewerk met een reciprozaag ben je er ook geweest. Idem dito voor spijkerpistolen, zwaarden, speren, messen, opgevoerde tasers, honkbalknuppels, vuurwerkbommen, etc. Alleen zijn al deze wapens wat handiger als aanvalswapen dan als verdedigingswapen.
Zie hierboven.
Wat betreft die drooglegging:

Ik zeg alleen dat er alternatieve kosten zijn. Al de tijd die media en politiek verspelen om over zo'n non-issue te zeuren hadden ze zich ook druk kunnen maken voor een verbod op bijvoorbeeld de veel dodelijkere badkuipen.
Ik denk dat altijd. Ook al ben ik het er wel mee eens. Maar in die gevallen zijn er al genoeg mensen die dat vertolken.
mphilipp schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:34:
[...]
Nou, nee. Die was er toen nog niet echt. Het is meer geschreven met de Britse overheerser in het achterhoofd. Het waren hele andere tijden. Het is een beetje zoals de kerk nog steeds aan een bijbel vasthoudt die 2000 jaar geleden geschreven is, toen alles heel anders was.
Nou, wel. Dat die federale overheid er nog niet compleet was wil niet zeggen dat je het niet meteen goed moet regelen.
En ook in die Bijbel staan veel relevante dingen. Zoals in Lukas 11:21

[...]
Jaja...zulke conclusies kan ik ook trekken. Het is gebruikelijk dat inbrekers komen als je niet thuis bent. Dat is geen unicum voor de VS. In Nederland doen ze dat ook niet. Dat komt door het keukenmes dat ik altijd klaar heb liggen (ook zo'n onzinconclusie).
Een woningoverval is weer anders, want daar willen ze dat je thuis bent omdat ze verwachten dat je geld in een kluis hebt liggen. Ik noem maar voorbeelden. Het gaat erom dat in de VS een inbreker of tasjesrover eerder een wapen bij zich zal dragen omdat zijn slachtoffers heel vaak ook gewapend zijn. In Nederland zal je dat niet zo 1-2-3 meemaken. Je moet wel bij de les blijven.
Nee, 13% tegenover ongeveer 45% *
Targeting Guns: Firearms and Their Control, Walter de Gruyter, Inc., New York, 1997
Die dieven etc. zijn helemaal niet op confrontatie, daarom pakken ze ook altijd de zwakkeren: ouderen, vrouwen, etc. Als het om inbreken gaat pakken ze de woningen die afgelegen zijn..
Klopt. En in mijn boek is dat Wild West van bewapende burgers net zo goed een verzinsel.
Nee, je koopt ze als verzekering, belegging, sport object en omdat ze mooi zijn.
Je sluit ook geen arbeidsongeschiktheidsverzekering af om die te gebruiken. Sterker nog: je hoopt dat je die nooit hoeft te gebruiken. Idem dito met wapens die voor verdediging gekocht worden.
De Yank beweert dat ie een vuurwapen NODIG heeft om zijn vrijheid te garanderen. Men roept dan steeds dat het gaat om inbrekers of overvallers. Dat betekent dus dat ze die wapens willen inzetten tegen deze mensen. Ze doen er openlijk stoer over. Dus lul je hier niet uit. En als je een wapen trekt, moet je bereid zijn het te gebruiken, dat is een hele simpele regel. Dus op inbraak staat dan de doodstraf. Heel simpel.
Dat is
niet helemaal helemaal niet de praktijk.
Van de 2,5 miljoen keren dat Amerikanen een wapen gebruiken om zichzelf te verdedigen wordt slechts in 8% van de gevallen gericht geschoten.
Gemiddeld is die dode inbreker waar jij hebt over hebt er gemiddeld pas bij > 1000 gevallen.
Targeting Guns, Kleck, from the National Self-Defense Survey, 1995
En als iemand mij in elkaar wil trappen, me de tanden uit de mond slaan etc. om mijn portemonee te jatten: ja, dan heb ik geen probleem met kogel in diens hoofd, maar dan liefst wel
voordat mijn tanden eruit zijn. Of die kogel dan uit het wapen van een agent komt of van een gewapende burger maakt mij niet uit.
Met als gevolg dat mensen liever de politie helemaal niet bellen, het aanzien van de politie door het putje gaat en de huiseigenaar alsnog gearresteerd wordt. Wellicht moeten we hier eens gaan kijken naar actie en reactie. Zonder een crimineel die noodweer verdediging nodig maakt was er geen exces geweest. Net zoals in de VS moeten we dan gewoon de straf voor het 'exces' op het bordje van de crimineel zelf schuiven. Zoals in dat geval van twee overvallers waarvan er eentje wordt doodgeschoten door de winkelier: resterende overvaller wordt aangeklaagd voor moord/doodslag.
En dat is goed. Dat het maar eens per 10-15 jaar voorkomt en dat dan iedereen heel verontwaardigd is, moeten we dan maar op de koop toenemen. Dat het zo zelden voorkomt zegt overigens genoeg. Het is dus totaal geen probleem bij ons.
Noodweer exces eens per tien jaar? Pardon?
En waarom 'dat is goed'? Heb je daar een bron van of is dat gewoon een eigen verzinsel?
[...]
Helemaal mee eens. Ik heb het dan ook nooit gehad over een vuurwapenverbod. En wie denkt dat de regering in de VS daarop uit is, is delusional. Dat zijn de lui van de NRA die dat roepen, zodat niemand op enige wet gaat stemmen die in de richting van gun control wijst. Het is tactiek. Wij hebben toch ook geen totaal wapenverbod? Wat is er mis met de situatie in Nederland?
Dat hebben we in feite wel. En de weinige die er zijn (voor sport) worden ook nog eens gereguleerd door een stel macht-junkies van een private club (de KNSA) die vooral de baas willen spelen en geen enkele kritiek dulden aangezien ze dan meteen je vergunning intrekken. En ja, de rechter moest er aan te pas komen om dat weer recht te breien. Naja, recht...
Natuurlijk klopt de NRA dat beeld op, want in alle landen waar het naar een verbod is toegegaan is het stapsgewijs gegaan: restricties op aanschaf, verplichte registrering, nog meer restricties, verplichte buy-back en uiteindelijk totale criminalisatie.
Uiteraard kan het systeem uit Nederland nooit 100% op de VS worden geprojecteerd, want alleen de jacht daar is al heel anders geregeld. Maar er is imho niets mis met het systeem van ons. Misschien niet perfect, maar wat dat betreft is niets perfect.
Ons systeem zit vol met onzinnigheden. Zoals de restrictie op de lengte: een schuifkolf (zoals op de M4) van (ingeklapt) 30 cm mag niet, een vaste kolf van 30cm mag wel.

En alleen wapens voor "KNSA disciplines" zijn toegestaan. En wat als iemand gans niks te maken wil hebben met wedstrijden maar voor de lol gewoon in z'n eentje wil schieten? Daarnaast zitten er absurde kosten aan verbonden (bijvoorbeeld het verplichte lidmaatschap van dat stel heersertjes van het KNSA).
Het grootste probleem in de VS is dat iedereen al wapens heeft. Dus elke wet die iets aan beperking doet in de zin van: minder makkelijk verkrijgbaar en/of wapens thuis in de kluis etc, gaat niet werken. Men blijft bang omdat de crimineel ook wapens heeft, dus de gun gaat gewoon in het slaapkamerlaatje of onder het kussen. En daar kan ik me alles bij voorstellen.
Je zult in ieder geval een gigantische 'grandfather' clausule moeten inbouwen om mensen niet tegen de haren te strijken ja.
Dus ik ben benieuwd wat ze van plan zijn. Maar wees niet bang: zolang er republikeinen zijn en de NRA bestaat, gaat er hooguit een gedrocht uitkomen waar geen enkele dode minder om zal vallen. Je kunt beter gaan proberen rijst te verbieden in China...
Al zou die NRA er niet zijn en de Republikeinen ook niet, krijgen we dan het droombeeld van de Democraten, zoals in de steden die hoofdzakelijk door Democraten bestuurd worden zoals Chicago, Detroit en Washington DC? Ofwel: nog veel meer geweld, beroving en moord?
Dat iets niet werkt wil niet zeggen dat overheden het niet doen. En de geschiedenis laat ook zien dat overheden het niet zo nauw nemen met mensen die er graag niks mee te maken willen hebben.