Wat een "discussie" hier

Twee kampen waarvan we al pagina's weten dat ze het zo fundamenteel oneens zijn dat verdere herhaling van argumenten helemaal niks uithaalt. Vooral niet omdat een deel van de argumenten aan beide kanten gewoon correct/waar/verdedigbaar zijn, er wordt alleen een verschillende weging aan gegeven. Kunnen we nog 20 pagina's over doorzagen, wordt het niet anders van.
In Nederland (of welk land ik ook woon op dat moment) zou ik bij een poging tot wetswijziging naar een Amerikaans systeem protesteren en er moeite in steken om te proberen het te voorkomen maar uiteindelijk is het imperfecte systeem "parlementaire democratie" me meer waard. En als de helft + 1 in beide kamers het erdoor krijgt, succes ermee. Ik koop dan geen wapen maar dat is dan maar mijn keuze.
Persoonlijk interesseert het me geen donder meer wat ze in de US doen, veel succes ermee. Oh een school shooting? Checken of eventuele bekenden in die regio in orde zijn, zo ja: zappen naar ander kanaal. Kleuter schiet broertje dood? Kut, maar mijn dag wordt er niet anders van. Malloot met Bushmaster gaat los in DC, same. Maar de Amerikaanse manier van verdriet uiten die je vaak ziet na dat soort gebeurtenissen (met veel vlagvertoon, God bless en hier en daar "nationale verontwaardiging") kan ik ook prima zonder. You made your bed, now sleep in it.
Cricketts en andere "My First Rifle" marketing is precies dat: marketing. Bij oplettende ouders die weten wat ze doen, hun kind meteen doordringen van hoe je goed met die dingen omgaat en 100% consequent in zijn is er weinig aan de hand. Ik snap de marketing wel, je creëert een doelgroep voor later. Dat een enkel moment van onachtzaamheid ernstige gevolgen kan hebben is ook zeker waar, in mijn huis zouden ze er niet inkomen maar ik ben niet opgegroeid in die cultuur. En een enkel moment van onachtzaamheid met een fles bleek is ook geen feest. Daarnaast, kinderen kunnen nog steeds geen wapens kopen, daar zijn dan alsnog consenting adults aan te pas gekomen. Niet mijn manier, ik zou het toejuichen als het anders zou zijn, maar realiseer je ook dat "kind schiet kind dood met crickett" hier wél op de websites staat maar "kind dood door inname bleek" niet. "Maar een fles bleek berg je op waar ze er niet bijkunnen" "wapens ook" "maar wapens kan je zonder" "dat is jouw mening". En alles is wel gezegd.
Voor mij was ooit de belangrijkste realisatie dat wat je over dit onderwerp in de Amerikaanse media ziet 90% politiek is. Dit is één van die piketpaaltjes die jaren geleden de grond in is geslagen omdat het bij uitstek een onderwerp is waar democraten en republlikeinen het fundamenteel oneens zijn, ze weten dat hun harde kern achterban hun argumenten graag hoort, veel argumenten verdedigbaar zijn (zie bijv Gambieter en Hillie in dit topic, beide hebben goede punten). Appeleren aan vrijheid en the constitution doet het altijd goed in de VS, bij goed gebruik is er weinig aan de hand (go republicans!). Mensen zijn oprecht en legitiem boos na shootings, aantoonbaar is niet iedereen in staat er 100% goed mee om te gaan (go democrats!), dus beide partijen springen er iedere keer weer bovenop en vinden een stok om de ander mee te slaan. Ik denk niet dat de gemiddelde politicus daar de illusie heeft dat er ooit iets structureel verandert in de wapenwetgeving, daar is het politieke systeem van
first past the post niet op gemaakt en de verdeling is niet 100% volgens party lines dus het is onmogelijk. En dat maakt het meteen een "veilig" onderwerp, ook voor democrats, je kan namelijk fijn blijven roepen, hier en daar een wetsvoorstel "see, we tried, but them damned republicans!" "ha! they tried curtailing our rights, damn democrats" en de achterban is weer tevreden de komende paar jaar.
Al met al is het het voor mij niet waard om meer dan één post aan te besteden, dus bij dezen
* Bundin goes back to lurking