Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 22:15:
[...]
Interessant stuk inderdaad! Maar weet je wat het altijd is met deze columns, ze zijn achterhaald! Waarom zeg ik dit? Iedereen kan wel zeggen wat blackberry zou moeten doen, maar ze hebben een keuze gemaakt en voor hetzelfde geval was het wel goed uitgepakt. Dit is eigenlijk gewoon nog een trap nageven op iets dat wel bekend was. De vele mensen die zeggen dat blackberry een zinkend schip is, hebben het ook fout. Blackberry maakt kwalitatief geweldige producten en zaten in een crisis welke markt ze moesten gaan bedienen. Vergeet niet dat iOs en Android het grootste deel van de markt hebben en niet iedereen een nieuw mobieltje koopt om de havenklap. WP8 was ook niet in één klap hot, daar was ik ook de eerste van die deze in bezit had (komt door het slechte beta systeem dat blackberry had uitgebracht op de eerste testversies van de Z10).
Even een mooi voorbeeld hoe de markt in elkaar zit.
[
afbeelding]
Wij kunnen onszelf wel zien als de innovators. De early adopters komen er langzamerhand aan, let maar op! Dit gebeurde ook bij WP8 dat heel veel positieve reacties kreeg aan het begin en dit had blackberry helaas niet in het begin.
Misschien dat ik iets te ver doordrijf in mijn verhaal, maar ik begin een beetje moe te worden van al die mensen die weten wat de toekomst is van blackberry in hun columns.
Ben het helemaal met je eens! Ik zweer wat dat betreft bij BlackBerry.
Vond het vooral een interessant stuk omdat ik erg geïnteresseerd ben in het marketing aspect van BlackBerry.
In mijn ogen hebben ze namelijk, ondanks dat bb10 nog een jong os is, een besturingssysteem met een grote potentie (zeker met Android apps in het vooruitzicht en met QNX als basis) om in de mobile computing markt de zgn. Prosumers te bedienen.
Ondanks dat ik iOS en Android ook kan waarderen, hekel ik het feit dat je er zwaar afhankelijk van wordt. Wil je dat je toestel optimaal functioneert, zul je een Apple of Google account moeten maken, waarna het erg lastig is om daar vervolgens weer van 'los' te komen of minder afhankelijk te willen zijn.
BlackBerry heeft dit mijnsinziens niet, of althans in veel mindere mate. Daarnaast is het veilger op elk vlak, heb je dadelijk toch een groot app aanbod en maakt het je daardoor minder afhankelijk bijvoorbeeld Android en kan je toch optimaal gebruik maken van alle moderne functies.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat ze dit bij BlackBerry echt duidelijker mogen en moeten aangeven in haar marketingcampagnes om enigszins van belang te blijven in de keiharde smartphone wereld. Daarbij denk ik aan bijvoorbeeld de hitserie Hawai Five-0 waar Windows (phone) 8 enorm wordt geëtaleerd.
Veiligheid, degelijkheid en innovatie zijn tenslotte de kernwaarden van dit bedrijf en dat mag best veel duidelijker uitgedragen worden (zeker in tijden waar er veel vraagtekens zijn omtrent privacy). Ook aan alle andere relevante en unieke functies zoals bijvoorbeeld de hub, real multitasking en het toetsenbord mag best meer aandacht worden besteed in de campagnes.
Natuurlijk moet je je in het begin focussen op een kleinere doelgroep die als het ware de fundering is en kan leggen voor het grotere publiek, maar uiteindelijk willen mensen zich op een of andere manier altijd kunnen identificeren met bepaalde personen en dan zal de marketing toch echt anders moeten denk ik...
Ik hoop dan ook ontzettend dat CEO Chen het bedrijf kan brengen wat het nu nodig heeft, niet alleen op marketing vlak, maar op ieder front.