Acties:
  • 0 Henk 'm!
SMSfreakie schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:38:
[...]

kunnen ze niet gewoon een nieuwe x264/5 "stream" aanbieden op de huidige modulator :?
Ja dat kan wel maar hoe ga je T2 doen dan met de huidige modulator? Enne wat ga je doen met de huidige ontvangers 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Voetbal op Digitenne in prijs verlaagd, weer eens wat anders als steeds maar hoger wordende abo prijzen. Op itv wordt het zelfs gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja mooi he. Op iTV is het niet gratis maar is het als keuze pakket erbij gekomen als je compleet bent (met mobiel van KPN erbij). Normaal kost het volgens mij ook 7,50 zo'n pakket,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 20:41
Nu wij tijdelijk ergens anders gaan wonen zijn wij ook aangewezen op Digitenne.

Mijn huidige ervaring met Ziggo is dat het zappen sneller gaat met een losse decoder (basisontvanger).

Echter zie ik dat de basisontvanger van Digitenne alleen maar met een scartkabel aangesloten kan worden.
Levert het kijken met de insteekkaart een beter beeld op of maakt dat niets uit?

Heb even gezocht in dit topic maar kan er zo snel niets over vinden. Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JaMaaT schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:40:
Nu wij tijdelijk ergens anders gaan wonen zijn wij ook aangewezen op Digitenne.

Mijn huidige ervaring met Ziggo is dat het zappen sneller gaat met een losse decoder (basisontvanger).

Echter zie ik dat de basisontvanger van Digitenne alleen maar met een scartkabel aangesloten kan worden.
Levert het kijken met de insteekkaart een beter beeld op of maakt dat niets uit?
In theorie wel omdat je geen digitaal->analoog->digitaal conversie hebt. In de praktijk hangt het ook af van je TV. Het beeld met een scartkabel kan wat "wolliger"/vager zijn wat bij een beperkte bitrate als "beter" kan worden ervaren.

Maar dit hangt dus erg van je TV èn persoonlijke voorkeur af.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
franssie schreef op maandag 04 juli 2016 @ 01:11:
Aan NED 123 en RTL4 heb ik voldoende, zo nu en dan cartoon network en de rest pak ik van de SAT uit de UK en DE. De belgen kijk ik goed genoeg niet, StuBru zou leuk zijn maar luister ik al via internet.
De resterende 20 'reality show channels' kunnen me gestolen worden, discovery was 12 jaar geleden nog leuk maar stelt nu ook niets meer voor.
Aangezien ik bang ben dat juist meer Digitenne kijkers er zo over denken (en velen zonder abo omdat ze RTL4 wel kunnen missen) en ook aangezien dat er veel mensen zonder abonnement kijken is het een erg lastige businesscase.
Dat gezegd hebbende, in alle (!) andere landen om ons heen zijn de meeste zenders FTA en wij hebben UPC Ziggo en KPN IPTV als een van de weinige en dure alternatieven.

Pas als ziggo gedwongen wordt om TV en internet te scheiden is er een markt voor een dienst als digitenne, en juist dat mag dan weer niet begreep ik (ik kan het fout hebben) vanwege regels die de gemeenten ooit opstelden toen ze hun ziel aan UPC verkochten.
Waar Digitenne en DVB-T echt handig voor zijn is portable gebruik. In mijn woning boeit het me voor geen meter, daar heb ik kabel en/of IPTV, maar ik kijk op mijn tablet of telefoon via een speciaal DVB-T2Wifi minikastje geregeld DVB-T (kan er alleen FTA/FTV mee bekijken, dus in Nederland alleen NL123).

Ik gebruik dit vrijwel uitsluitend om zo directe sportuitzendingen te zien (wielrennen, schaatsen, OS, soms voetbal e.a.) als ik in weekeinden met het gezin op stap ben of om andere redenen niet thuis ben. Geef mij in Nederland op DVB-T NL123, de Vlaamse zenders en Eurosport en de rest mag je houden.

Nu weet ik wel dat ik met bovenstaande allesbehalve een doorsneeprofiel van de Nederlandse TV-kijker heb maar ik denk dat DVB-T aanbieders in kabel-dichte landen als Nederland een nichemarkt hebben als ze zich op een of andere manier veel beter richten op portable gelegenheids tv-kijkers en mensen die op de camping, boot e.d. even snel goede en betaalbare tv willen zien. Streaming tv via G3/G4 is vooralsnog geen goed alternatief: valt geregeld uit, slechte of geen ontvangst in dunbevolkte gebieden, slechte of matige beeldkwaliteit, duur en - voor mij een dealbreaker - het signaal loopt vele seconden tot soms een halve minuut achter. Ik heb diverse tv-streaming diensten/experimenten (o.a. van Vodafone e.a.). geprobeerd en allemaal hetzelfde euvel.

Zorg als aanbieder ook voor goeie betaalbare hardware waarmee je op telefoon of tablet betaalde (lees versleutelde) DVB-T en in de toekomst DVB-T2 kan kijken zodat men voor Digitenne niet alleen is aangewezen op een normale tv met kastjes of ingebouwde DVB-T(2). Er ligt daar een markt, mogelijk zelfs interessanter dan op die afnemende groep die geen kabel of ip heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corkscrew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02-2024
Ik heb een vraag. Ik heb een Samsung UE32B6000VP televisie met ingebouwde DVB-T tuner, en wil graag de FTA publieke zenders ontvangen :) . Ik heb daarvoor een Konig KN-DVBT-IN51 binnenantenne aangesloten op mijn 'Antenna' aansluiting (coax). Antenne aangezet en bij het raam gezet en scannen maar. Maar wat ik ook probeer met kanalen scannen (digitaal of analoog), ik vind geen kanalen. Wat doe ik fout? Ik hoor t graag! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dus het lampje op de antenne brandt? Dan zou het moeten werken, vreemd. Maar ook zonder de versterker te gebruiken zou je wel iets moeten kunnen vinden. Het zijn digitale kanalen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Laatst online: 30-03 17:44
Ik heb ik mijn TV en stukje 2,5 kwadraat electrakabel gestopt, werkt goed. Maar zelfs zonder kabel had ik redelijk ontvangst, blijkbaar dicht in de buurt van een zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet werken, wat ik zo kan bedenken:
  • Je antenne dient wel spanning te krijgen anders wordt het een verzwakker in plaats van een versterker.
  • Probeer is zoals boven beschreven gewoon een stukje draad.
  • Je zoekt via het verkeerde menu in je ontvanger.

• corkscrew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02-2024
Bedankt voor de suggesties. Ik heb samsung ook maar ff gebeld toen ik alleen coax kabel er aan had hangen.. Zij kwamen ook niet verder dan coax kabel vervangen. Misschien iets stuk in tv. Ik probeer binnenkort nog wel even een andere kabel voor de zekerheid..
Gaat het lampje op de antenne aan? Zo nee, zoek dan in het menu van je TV naar "actieve antenne" of "5V" of iets dergelijks en zet dat aan. Het lampje moet aangaan.

Controleer ook de frequentie/QAM/guard interval/etc. Op http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html zie je een overzicht van alle zendmasten met informatie. Frequentie en QAM moet je goed invullen, de rest kan meestal automatisch gedetecteerd worden. Let op: soms moet je de frequentie invoeren in kilohertz in plaats van megahertz.

Heb je dubbel glas? Dubbel glas kan funest zijn voor je signaal, soms heb je dan meer geluk als je de antenne tegen een muur zet. Simpele test: verlengsnoertje aansluiten en de antenne even buiten zetten.

Hoe ver woon je van de zendmast af? Als je meer dan 5 kilometer van de mast afzit heb je soms (afhankelijk van allerlei omstandheden) een buitenantenne nodig.

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Van gisterenavond 20:00 tot vanochtend 9:00 heeft de publieke mux er in Den Haag e.o. uitgelegen. Communicatie met KPN ging ook weer op het niveau Beavis & Butt-head, dus zonder resultaat. Onbegrijpelijk dat dit niet actiever wordt gemonitord. Het gaat tenslotte ook om een rampenzender.

Probleem zal vast in een multiplexer hebben die natuurlijk alleen onder kantoortijd herstart kan worden...

Misschien moet NPO ook hiervoor maar eens KPN Broadcast Services inruilen voor Broadcast Partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Cordering van kanaal 24 in Den Haag is van de leg, Ik kan geen enkele zender uit die mux nu zien, waaronder één en Canvas :'(

Zal mij benieuwen wanneer KPN dit überhaupt door gaat krijgen, want een beetje monitoring doen ze niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Hier bij Leiden is niets te merken; wel was er een paar dagen geleden veel storing op Ned 1-2 en 3.
Wij hebben hier nog steeds een vrij oude TV met scart; is het waar dat nieuwere TV's geen scart maar een HDMI aansluiting hebben?

[ Voor 40% gewijzigd door racinfo op 04-11-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Storing is na twee dagen opgelost. Kennelijk werken ze bij KPN Broadcast Services alleen tijdens kantooruren en hebben ze thuis geeneens Digitenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Daarvoor hebben we V&A ;).

[ Voor 107% gewijzigd door Michael Knight op 28-04-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

racinfo schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:59:
[mbr] Daarvoor hebben we V&A ;). [/mbr]
Wat is V&A ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:10
Vraag en aanbod bovenaan de site,

,
https://tweakers.net/aanbod/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niq
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-04 11:45

niq

Eet nooit gele sneeuw!

https://www.kpn.com/alles...semkt:c=rsd:d=mei17:f1=v4

De tarieven voor het abonnement en de tv-ontvanger wijzigt.

Per 1 juli 2017 wordt het abonnementstarief voor Digitenne met € 1,50 per maand verhoogd.
Ook wordt de huur van een extra betaalde tv-ontvanger of insteekkaart verhoogd van € 4,- naar € 5,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zeker vast cashen voor de investeringen die ze moeten gaan doen... alleen investeringen in een dooie bedoeling?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online
@niq tsja - met name de huur van de conax modules wordt nu wel hoog - die dingen zijn nieuw ook iets van een jaar huur. Investeren doen ze niet en ik zit bij edpnet ipv kpn maar netflix is nu wel een stuk goedkoper!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Die 1.50 verhoging overleven we wel weer, tenslotte is de abo prijs onlangs met 5,- verlaagd. Wij gebruiken 3x tuners in eigendom, dus geen huur ervan. Dat scheelt ook elke maand. Ik blijf overigens nieuwsgierig hoelang we het huidige zend systeem nog kunnen gebruiken en- of er toch in de toekomst HD mogelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Tja, het beste zou zijn om een DVB-T2 + x265 in te zetten.. de Radio zenders er ook meteen af.. (eventueel bouw je er DAB+ ontvangst bij in) scheelt weer wat bandbreedte..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!
racinfo schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 08:17:
Die 1.50 verhoging overleven we wel weer, tenslotte is de abo prijs onlangs met 5,- verlaagd. Wij gebruiken 3x tuners in eigendom, dus geen huur ervan. Dat scheelt ook elke maand. Ik blijf overigens nieuwsgierig hoelang we het huidige zend systeem nog kunnen gebruiken en- of er toch in de toekomst HD mogelijk wordt.
Onlangs? :? Dat vind ik wel een hele ruime interpretatie van 10 jaar geleden. 8)7

Ik heb de prijsontwikkeling maar weer eens van een update voorzien. Ik heb alleen geen idee wanneer ze de prijs van €13,95 naar €14,- hebben aangepast.
SMSfreakie schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:58:
Tja, het beste zou zijn om een DVB-T2 + x265 in te zetten.. de Radio zenders er ook meteen af.. (eventueel bouw je er DAB+ ontvangst bij in) scheelt weer wat bandbreedte..
Sinds de introductie van de MPEG4-paragraaf in 2008 heb ik er geen letter aan hoeven te veranderen. Een paragraaf die maar liefst 9 jaar lang in ongewijzigde vorm perfect actueel bleef! Kleuters zijn in de tussentijd pubers geworden! Obama is gekozen, geïnaugureerd, herkozen en afgetreden! Maar deze paragraaf bleef actueel!

Tot nu!

\[DVB-T] Het grote Digitenne/edpnet topic deel 11#mpeg4

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 02-05-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Totaalprijs had ik eigenlijk moeten schrijven, incl. voetbal en die werd onlangs goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online
voetbal - tsja daar kijkt niet iedereen naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SMSfreakie schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:58:
Die DVB-T2 met x265 zie ik ook wel zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edje_Kroketje schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:17:
[...]

Die DVB-T2 met x265 zie ik ook wel zitten ;)
Vanwaar die knipoog? Technisch gezien kan het gewoon, Italië heeft het al gedaan:
Only DVB-T2/HEVC TV sets on sale in Italy From Branislav Pekic in Rome January 5, 2017
As of January 1st, the sale of TV sets with DVB-T/MPEG-2 or MPEG-4 encoding is no longer allowed in Italy.

Retailers can market only TV sets with tuner compatible with the new second-generation digital terrestrial standard DVBT-2/HEVC, which allows for more efficient use of frequencies by an estimated 30 per cent compression of the signal.

By opting for the DVBT-2/HEVC standard, Italy has averted a double migration (the first to the DVB-T2 MPEG-4 and the second to the DVB-T2 HEVC), with the consequent need for viewers to purchase new receivers in a very short time.
Of doelde je erop dat x265 een encoder implementatie van HEVC is. Tja, slordigheidje, dat vergeef ik wel..

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 03-05-2017 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duitsland is ook al om naar DVB-T2 met HEVC. Lijkt me meer een kwestie van tijd want KPN gaat toch niet tot 2030 door met MPEG2 video neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 946775

Kan iemand me helpen met dit probleem?

Ik woon in Kleve zo'n 30 km van Arnhem. Heb een Digitenne abonnement en ontvang alle door de zender in Arnhem uitgestraalde "bouquetten" m.u.v. dat op kanaal 31 (554 Mhz). Volgens actuele (?) zenderoverzichten zou dat wel moeten.
Heeft iemand enig idee?

Merci,
Dré

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arnhem zendt niet uit op Kanaal 31. Voor een overzicht kan hier kijken of meer specifiek voor Arnhem hier.
Ik vermoed echter dat je NTS2 vanuit de oude locatie in Nijmegen ontving. Deze is vanaf de Electriciteitscentrale verplaatst naar een andere mast, wellicht dat daardoor je ontvangst is weggevallen.
NTS 2 zou je vanuit Arnhem moeten kunnen ontvangen op kanaal 58.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo Ed(je), merci voor je snelle reactie. Heb me in mijn chat inderdaad vergist met Nijmegen. Maar ook kanaal 58 geeft helemaal geen signaal volgens de kanaalsterkte functie van mijn tv. De andere Arnhemse kanalen 28, 36, 42 en 53 komen wel duidelijk door. NTS2 wordt ook niet opgepikt bij een automatische zenderinstallatie. Dat ik voorheen NTS2 via Nijmegen kreeg zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet wat voor een antenne je hebt maar kanaal 58 zit dicht tegen de 4G, LTE aan. Wellicht dat je ontvanger daar last van heeft. Als je een kans hebt zou ik een antenne op de kop tikken die KPN levert bij zijn ontvangers die hebben een 4G filter ingebouwd, voordeel is dat je ook extra versterking hebt. Nadeel is dat de antenne 5 volt nodig heeft daarvoor zal je dan weer een power inserter nodig hebben.
Als je in de buurt een GSM mast ziet staan zou je je antenne is kunnen verplaatsen zodat die die antenne niet meer direct ziet. Arnhem zou in mijn beleving goed moeten lukken.
Het zou ook nog kunnen zijn dat je last hebt van DVB-T2 zenders in Kleve zelf die de boel oversturen. Ik weet niet of je direct zicht hebt op die mast anders die ook in de schaduw zetten. Kortom een hoop mogelijke oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gebruik al jaren een One for All SV9455 antenne met voeding en 4G/LTE filter. Heb vorige week een nieuwe aangeschaft om Digitenne rechtstreeks op mijn tv met CI+ slot te kunnen ontvangen. Mijn oude SV9455 gebruik ik voor mijn DVB-T2 HEVC receiver/decoder omdat doorlussen sowieso een slecht resultaat gaf.
NTS2 ben ik nu enkele maanden kwijt, weet echter niet precies sinds wanneer. Dat met een, eventueel nieuwe GSM mast, ga ik eens uitzoeken.
Woon aan de rand van Kleve met geen hoge gebouwen op de zichtas naar Arnhem. Wel een hoge/brede beukenboom in de tuin van mijn buurman. Kan die in de weg zitten nu ie weer blad draagt sinds dit voorjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die one for all's zijn echt zo vreselijk slecht, veel te veel versterking.
Bladeren kunnen inderdaad de ontvangst belemmeren. Of dat in jouw geval zo is weet je over een paar maanden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor je reacties. Zal ook nog eens in mijn omgeving uitkijken naar andere Nederlanders die Digitenne hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
@Anoniem: 946775 Misschien een wat late reactie na een week, maar als je in het buitenland Nederlandse TV wilt kijken kun je de komende weken ook even Joyne in de gaten houden. Als je de ruimte hebt om ergens een schotelantenne te planten, heb je een uitgebreider pakket (en waarschijnlijk ook betere beeldkwaliteit) voor niet veel meer geld...

Op hun site www.joyne.nl is nog niet echt veel te vinden. Maar als je even googlet op hun naam zie je verschillende nieuwsberichten waarin al pakketten en prijzen te lezen zijn.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
En we gaan dus toch nog voor 2020 naar dvbt2 over..

Ben benieuwd.. Als ze nou ook nog eens de optie gaan bieden van een maand abbo voor de commerciële zenders... Maar dat zal wel dromen blijven

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Laatst online: 30-04 20:51
Dan hier waar het nu precies over gaat:
https://www.telecompaper....oor-komst-dvb-t2--1208699
http://www.totaaltv.nl/ni...ing-digitenne-naar-dvbt2/
https://forum.kpn.com/dig...itenne-435625/index1.html

Op het forum schrijven ze dat je met hun ontvangers ook de Duitse kanalen kan ontvangen.
Dat impliceert dus dat KPN ook overstapt op DVB-T2 H.265 HEVC, net als bij onze oosterburen.

Codering staat nog niet helemaal vast, maar het ziet ernaar uit dat ze die ook gaan upgraden.

[ Voor 16% gewijzigd door cornfed99111 op 21-08-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edje_Kroketje schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:42:
Duitsland is ook al om naar DVB-T2 met HEVC. Lijkt me meer een kwestie van tijd want KPN gaat toch niet tot 2030 door met MPEG2 video neem ik aan.
Ik had eigenlijk gedacht Digitenne ruim voor die tijd al een langzame dood gestorven zou zijn. Mogelijk zelfs al voor 2020, maar blijkbaar..
cornfed99111 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:08:
Dan hier waar het nu precies over gaat:
https://www.telecompaper....oor-komst-dvb-t2--1208699
http://www.totaaltv.nl/ni...ing-digitenne-naar-dvbt2/
https://forum.kpn.com/dig...itenne-435625/index1.html

Op het forum schrijven ze dat je met hun ontvangers ook de Duitse kanalen kan ontvangen.
Dat impliceert dus dat KPN ook overstapt op DVB-T2 H.265 HEVC, net als bij onze oosterburen.

Codering staat nog niet helemaal vast, maar het ziet ernaar uit dat ze die ook gaan upgraden.
Wel heel veel gegis. Alles is gebaseerd op één bericht van een webcare medewerker. KPN bevestigde wel dat ze over gaan stappen, maar bevestigde de inhoudelijke informatie niet.

Neem nu het vervangen van die CI-modules. TotaalTV trekt meteen de conclusie dat KPN dus ook de codering aan gaat passen. Volgens mij is het op zich ook mogelijk om een module te maken (mogelijk bestaan ze al) die h.265 omzet naar h.264. Een televisie met DVB-T2 maar zonder h.265 zou dan toch kunnen blijven werken. Een televisie zonder DVB-T2 echter nog steeds niet. Tenzij KPN natuurlijk overstapt op h.265 maar DVB-T2 nog even uit zou stellen.

Wat gaat dit nu ècht betekenen? Een breder zenderpakket lijkt me onwaarschijnlijk. Daar is iTV voor, ze gaan niet met zichzelf concurreren. HDTV dan? Ik betwijfel dat KPN op korte termijn de publieke mux om kan zetten. Dan moeten ze dus NPO 1/2/3 dubbel uitzenden (fat chance) of heb je RTL 4 in HD maar NPO 1 niet. Dat gaat dus ook niet gebeuren.

Wat gaat er dan wel gebeuren? Ik ken de details niet, maar gok dat de vergunning het al dan niet via een omweg allicht mogelijk maakt voor KPN om het aantal muxen te reduceren en vervolgens in te zetten voor mobiel internet. Dus voorlopig nog wat klanten wegpesten, de huidige 4 commerciële muxen omzetten naar 1 mux in DVB-T2 met h.265 en de andere 3 gebruiken voor 4G.

Moet kunnen - 1 mux in DVB-T2 vergelijkbaar in ontvangst met Bouquet 3/4/5 kan voorzien in 33Mbit/s. Ze zouden 1Mbit/s per zender kunnen gebruiken (misschien zelfs minder) dus dan heb je 30+ zenders. Digitenne heeft nu als ik het goed tel 29 zenders dus dat komt perfect uit. Hoeven ze aan de zenderkant ook niet al teveel te investeren om dit gedaan te krijgen. :X

En iedereen gaat er nu vanuit dat KPN die ontvangers gratis om gaat wisselen, maar dat staat nergens. Als je hem gekocht hebt hoef je geen gratis ontvanger te verwachten lijkt me. Heb je hem in bruikleen, dan kunnen ze ook wel een constructie verzinnen waardoor je de omruil zelf mag betalen. Sowieso blijf je natuurlijk de huur betalen, dus als KPN je voor één jaar bij laat tekenen voor de omruil hebben ze de kosten er al haast uit. :)

Als ze Digitenne laten leven kan dat in mijn ogen alleen maar om contractuele redenen zijn.

Qua marktaandeel is dit even het meest recente wat ik kan vinden:
Digitenne via KPN verliest op dit moment in een hoog tempo abonnees. In het derde kwartaal van 2014 telde de dienst 508.000 klanten, in het eerste kwartaal van 2015 nog maar 478.000.
De prijs is ondertussen alleen maar verder gestegen dus heel veel klanten kunnen er niet over zijn. Ik kan me bijna niet voorstellen dat Digitenne nog een winstgevend product is.
Maar de overheid wil dat KPN gebruik gaat maken van de nieuwe standaard DVB-T2 om uitzendfrequenties te besparen. KPN wil echter niet de kosten gaan betalen voor nieuwe decoders die klanten nodig hebben.
Als KPN nu helemaal schofterig is hebben ze het voor elkaar gekregen om de belastingbetaler te laten betalen voor die nieuwe decoders terwijl klanten tegelijkertijd via de huur ook de vervanging/afschrijving betalen/betaalden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Het is zeker even afwachten wat KPN allemaal officieel gaat doen.
Ik vermoed dat intern wel allerlei beslissingen zijn genomen, maar nog niet de bedoeling was om dat publiek te maken. Dan is die KPN forum gast een beetje uit de school geklapt, denk ik.
Daarbij staat in het artikel van TelecomPaper dat KPN in 2019 al de 700 MHz frequentie moet vrijmaken.
Dan moet je eigenlijk al dit jaar beginnen met alle voorbereiden, want anders wordt erg eng qua planning.

Qua codering is ook afwachten, maar de achtergrond is dat hoe beter de kwaliteit wat uitgezonden wordt, hoe meer eisen aan de codering wordt gesteld. Dan is de overgang naar CI+ voor de hand liggend. De contentverzorgers (zenders/filmmaatschappijen e.d.) verlangen nu eenmaal naar een strengere norm.
Met de huidige 'VHS' kwaliteit speelt dat allemaal geen rol en voldoet het oude Conax nog prima.

Overigens zijn codering en codec (h.264/h.265) twee verschillende dingen.
Ze staan los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online
Mentalist schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 17:32:
[...]

<>
Als ze Digitenne laten leven kan dat in mijn ogen alleen maar om contractuele redenen zijn.
<>
Dat denk ik ook. Sowieso moeten NED 123 dacht ik FTA beschikbaar blijven - hadden ze digitenne maar niet moeten kopen de prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cornfed99111 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:10:
Het is zeker even afwachten wat KPN allemaal officieel gaat doen.
Ik vermoed dat intern wel allerlei beslissingen zijn genomen, maar nog niet de bedoeling was om dat publiek te maken. Dan is die KPN forum gast een beetje uit de school geklapt, denk ik.
Daarbij staat in het artikel van TelecomPaper dat KPN in 2019 al de 700 MHz frequentie moet vrijmaken.
Dan moet je eigenlijk al dit jaar beginnen met alle voorbereiden, want anders wordt erg eng qua planning.

Qua codering is ook afwachten, maar de achtergrond is dat hoe beter de kwaliteit wat uitgezonden wordt, hoe meer eisen aan de codering wordt gesteld. Dan is de overgang naar CI+ voor de hand liggend. De contentverzorgers (zenders/filmmaatschappijen e.d.) verlangen nu eenmaal naar een strengere norm.
Met de huidige 'VHS' kwaliteit speelt dat allemaal geen rol en voldoet het oude Conax nog prima.
Zover ik weet vragen zenders/filmmaatschappijen daar helemaal niet om. Het zijn de providers die deze bagger zo graag pushen zodat ze meer controle over de klant krijgen. En het werkt, want waar je als klant vroeger gewoon zelf een programma op kon nemen heb je daar als iTV klant nu een duurder abonnement voor nodig. Ook bij Ziggo mag je €10 per maand extra dokken voor een pakket met recorder.
franssie schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:29:
[...]

Dat denk ik ook. Sowieso moeten NED 123 dacht ik FTA beschikbaar blijven - hadden ze digitenne maar niet moeten kopen de prutsers.
Frequenties voor mobiel internet kosten een fortuin als de overheid ze gaat veilen, dus als ze hiermee via een omweg tot 2030 drie van de Digitene muxen voor mobiel internet kunnen gebruiken is het een topdeal. Of dit ook zo is weet ik niet, maar het is in mijn ogen de enige logische verklaring.

[ Voor 19% gewijzigd door Mentalist op 22-08-2017 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sowieso zit je met de regio kanalen.. Al zou je die natuurlijk ook in een carrousel kunnen zetten net als joyne doet

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awake1977
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-01-2021
KPN gaat in het laatste kwartaal van 2018 Digitenne in HD uitzenden, zie https://www.digitenne.nl/...nne/wat-is-een-ci-module/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
@Awake1977

Nou, eindelijk de kogel door de kerk.
Komt precies uit met de eerdere berichtgeving van TelecomPaper.

Gaat vermoedelijk nog wat stormen in glazen water opleveren qua ondersteunende apparatuur.
Veel TV's van de afgelopen jaren ondersteunen wel DVB-T2, maar alleen via het H.264 codec.
Nu men kiest voor HEVC (H.265) zal dat veel ongenoegen opleveren.
Heb je een redelijk recente TV, moet je alsnog een losse decoder/receiver kopen/huren.

Nog erger is dat men nu nog TV's verkoopt in de winkels zonder H.265 codec.
Die hebben dan over een paar maanden een waardeloze DVB-T2 tuner.
Hopelijk kunnen de klanten dan gratis hun tv omruilen voor een ander exemplaar.

[ Voor 19% gewijzigd door cornfed99111 op 19-01-2018 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awake1977
cornfed99111 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:33:
@Awake1977

Nou, eindelijk de kogel door de kerk.
Komt precies uit met de eerdere berichtgeving van TelecomPaper.

Gaat vermoedelijk nog wat stormen in glazen water opleveren qua ondersteunende apparatuur.
Veel TV's van de afgelopen jaren ondersteunen wel DVB-T2, maar alleen via het H.264 codec.
Nu men kiest voor HEVC (H.265) zal dat veel ongenoegen opleveren.
Heb je een redelijk recente TV, moet je alsnog een losse decoder/receiver kopen/huren.

Nog erger is dat men nu nog TV's verkoopt in de winkels zonder H.265 codec.
Die hebben dan over een paar maanden een waardeloze DVB-T2 tuner.
Hopelijk kunnen de klanten dan gratis hun tv omruilen voor een ander exemplaar.
Dat is inderdaad niet fijn, maar misschien wel noodzakelijk. Door de toegenomen honger naar snel mobiel internet wordt de frequentieruimte voor radio- en tv via de ether steeds meer ingeperkt. Wil je nog steeds een redelijk zenderpakket aanbieden (en ook nog in HD kwaliteit), dan zal je de de nieuwste compressietechniek moeten gebruiken. Toch maar even door de zure appel heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online
@cornfed99111 hmmm - als ik het goed heb zijn onze oosterburen (DE) al op H.265 aan het uitzenden? Dan zou deze lijst een goede eerste indicatie kunnen zijn welke TV-sets het ondersteunen. (vooralsnog lijkt die van mij het niet te doen) http://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraeteliste

Zou fijn zijn als er snel een testkanaal beschikbaar komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
@Awake1977

Dat je verder moet met de techniek is mij duidelijk.
Alleen is men erg terughoudend qua informatie van KPN zijde uit en van de fabrikanten van apparatuur.
De consument moet nu zelf uitvogelen welke standaarden er aan gaan komen en hoe het ondersteund wordt.
Voor de simpele klant met een decoder maakt het niet zoveel uit, maar de DVB-T2 tweaker heeft weer huiswerk voor de boeg.

@franssie

Inderdaad. TV's voor de huidige Duitse markt hebben vrijwel allemaal DVB-T2 HEVC. Maar tot vlak voor de invoering van de Duitse DVB-T2 zijn er nog veel modellen verkocht die geen HEVC (H.265) aan boord hadden. Ik heb toevallig ook zo een exemplaar.
Nu is het soms mogelijk om via een firmware update HEVC toe te voegen. Alleen moet de chipset dit wel aankunnen. Als je pech hebt, koop je een gloednieuw verouderd model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mooi.. eind van het jaar dus.. hoef ik dit jaar voor de vakantie nog geen DVB-T2 / HVEC compatible setupje te maken :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online
Ach - ik kijk eigenlijk alleen maar NED1 en NED3 dus dan komt er zoiets zonder Conax:

https://nl.aliexpress.com...-Box-VGA/32847915066.html

Voor die twee tientjes dan maar nog een afstandsbediening, scheelt me ook weer ruim honderd euro per jaar aan edpnet kosten.

De keuze voor H265 ipv H264 begrijp ik technisch gesproken. Echter in combinatie met de encryptie kon dit wel eens de doodsteek voor digitenne worden. Televisie over IP lijkt dan de winnaar te worden naast kabel en een beetje DVB-S.
Ziggo wordt uiteindelijk de grote winnaar (de enige aanbieder met een stabiel CI product, de rest werkt met externe boxes). Aan de andere kant ben ik het al gewoon om Netflix etc op te starten vanaf mijn mobiel naar de chromecast, dus misschien moesten we deze stap maar gewoon overslaan net zoals DAB+. Sinds ik een DAB+ radio met BT had en onbeperkt mobiel internet luitster ik alleen nog maar naar StuBru via hun app (woon in NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
op de camping komen we ook niet verder dan NPO1/2/3/regio zender :-)
al zou ik denk ik liever een USB tuner op een Kodi doosje steken.. want sleep nu toch ook al raspi3 mee ;)

alleen tja de Pi3 gaat geen x265 doen :(
maar ach wie weet is er tegen die tijd wel een Pi4 :D

of een ander kodi capable doosje :-) met x265

[ Voor 18% gewijzigd door SMSfreakie op 19-01-2018 18:07 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awake1977
franssie schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:59:

De keuze voor H265 ipv H264 begrijp ik technisch gesproken. Echter in combinatie met de encryptie kon dit wel eens de doodsteek voor digitenne worden. Televisie over IP lijkt dan de winnaar te worden naast kabel en een beetje DVB-S.
Ziggo wordt uiteindelijk de grote winnaar (de enige aanbieder met een stabiel CI product, de rest werkt met externe boxes). Aan de andere kant ben ik het al gewoon om Netflix etc op te starten vanaf mijn mobiel naar de chromecast, dus misschien moesten we deze stap maar gewoon overslaan net zoals DAB+. Sinds ik een DAB+ radio met BT had en onbeperkt mobiel internet luitster ik alleen nog maar naar StuBru via hun app (woon in NL).
Misschien, maar ik zie juist graag een concurrent voor kabel, satelliet en IPTV. Een beperkt aantal zenders, maar wel in HD kwaliteit, zou onverwacht nog best veel mensen kunnen aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online
Awake1977 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:17:
[...]

Misschien, maar ik zie juist graag een concurrent voor kabel, satelliet en IPTV. Een beperkt aantal zenders, maar wel in HD kwaliteit, zou onverwacht nog best veel mensen kunnen aanspreken.
Ik ook! - dat is misschien wel de voornaamste reden dat ik bij digitenne zit en telfort internet heb, mobiel van Tele2 etc - bij echte commodities ga ik voor prijs en tegen de marktspelers in als het kan. Het zou de NL overheid sieren als ze net als de rest van Europa een openbaar netwerk zouden onderhouden (DVB-T2 H265) dat gewoon FTA is. Het huidige Digitenne mengelmoesmodel leeft op buitengebieden en vakantiegangers.

edit:// en wat voor mij erg belangrijk is, is dat mocht het internet eruit liggen - dat ik nog iets van bewegende beelden kan kijken ... Dat heb ik op al die 3-in-1 aanbiedingen tegen.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 19-01-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sowieso krijgen ze straks nog het probleem dat de 700mhz ook ingeleverd moet worden .. gok niet dat ze die ruimte kunnen opvangen binnen de kanalen 21 - 48 ( uitgaande dat 48 de laatste is die NIET boven de 700mhz komt )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Valt allemaal mee. In Duitsland moeten ze ook die 700 MHz overlaten aan de mobiele netwerken en daar zijn meer zenders te ontvangen dan Digitenne in totaal heeft. Codec H.265 maakt het verschil.
En dan zit daar ook een groot aantal HD zenders bij.

Dus Digitenne zal straks ook ruimte over hebben om meer zenders uit te zenden of om de kwaliteit sterk te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
cornfed99111 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:59:
Valt allemaal mee. In Duitsland moeten ze ook die 700 MHz overlaten aan de mobiele netwerken en daar zijn meer zenders te ontvangen dan Digitenne in totaal heeft. Codec H.265 maakt het verschil.
En dan zit daar ook een groot aantal HD zenders bij.

Dus Digitenne zal straks ook ruimte over hebben om meer zenders uit te zenden of om de kwaliteit sterk te verbeteren.
hoeveel % bandbreedte (ongeacht codec) krijg je er simpelweg bij als je de huidige DVB-T parameters zou vertalen naar DVB-T2 parameters?

dus netto de zelfde signaal kwaliteit / error correctie etc ?
laten we de gebruikte codecs nog even weg..

[ Voor 3% gewijzigd door SMSfreakie op 20-01-2018 13:32 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
@SMSfreakie

DVB-T is nog steeds met MPEG2.
Dus de overgang naar DVB-T2 met MPEG4 geeft al veel meer ruimte. Hoeveel precies is moeilijk
te zeggen, want de gekozen encoder is hierin een grote factor. Reken maar op zeker meer dan helft efficiënter bij gelijke kwaliteit.
Nu komt daar HEVC (H.265) nog bij. Dus je maakt al twee slagen efficiënter dan de oude standaard.
Als ik het internet mag geloven is het voordeel tegenover H.264 en H.265 al 40-50% bij gelijke beeldkwaliteit. Dat is best fors.

Maar ik ben geen expert hierin. Doe maar een poging.

Hoeveel meer kanalen in de ether komt, is moeilijk te zeggen/voorspellen.
Wat ik wel weet is dat de datastreams en foutcorrectie individueel in stellen zijn. Dus alles is flexibel.
Hoeveel zenders je kan ontvangen en in welke kwaliteit, ligt eraan hoe je alles instelt bij Digitenne.

[ Voor 48% gewijzigd door cornfed99111 op 20-01-2018 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SMSfreakie schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:32:
[...]

hoeveel % bandbreedte (ongeacht codec) krijg je er simpelweg bij als je de huidige DVB-T parameters zou vertalen naar DVB-T2 parameters?

Volgens mij is dat ongeveer 30%. Voordeel is dat het ook robuuster is. Aan de andere kant kan ze natuurlijk weer zoveel instellen dat het niet een hard gegeven is.

Als ze HEVC gaan doen, wat voor de hand ligt, dan heb je schat ik nog maar 25% bandbreedte nodig om dezelfde kwaliteit te houden als nu in MPEG2. Maar omdat het HD moet heb je weer meer bandbreedte nodig dus ben erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Awake1977
Deze reactie van een medewerker op het KPN forum (https://forum.kpn.com/dig...r-digitenne-dvb-t2-443375) en een artikel op Broadband TV News (https://www.broadbandtvne...-table-for-dvb-t2-switch/) lijken te wijzen op de inzet van HEVC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Awake1977 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:37:
KPN gaat in het laatste kwartaal van 2018 Digitenne in HD uitzenden, zie https://www.digitenne.nl/...nne/wat-is-een-ci-module/
Wat een verzameling gelul weer. "Deze techniek wordt slechts sinds kort in televisies meegeleverd, hierdoor is er nog geen geschikte insteekmodule/CI-module beschikbaar die dit ondersteunt."

"Wolven zijn pas sinds kort in Nederland, hierdoor is er nog geen geschikt voer met ondersteuning voor wolven beschikbaar."

|:(

Je zou hooguit een firmware update nodig hebben om een reguliere CI (zonder "plus", "plus" staat hier voor "Providers Lauweren Uw Sabotage") te laten werken. Maar KPN verkoopt liever nieuwe zooi.

Ik dacht dat het mogelijk was om een CI module te maken die h.265 omzet naar (b.v.) MPEG2, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Maar ik zou toch nog moeten zien dat ze zoiets zouden doen.
SMSfreakie schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:05:
op de camping komen we ook niet verder dan NPO1/2/3/regio zender :-)
al zou ik denk ik liever een USB tuner op een Kodi doosje steken.. want sleep nu toch ook al raspi3 mee ;)

alleen tja de Pi3 gaat geen x265 doen :(
maar ach wie weet is er tegen die tijd wel een Pi4 :D

of een ander kodi capable doosje :-) met x265
Pi3 kan wel h.265. Zeker 720p, 1080i/p is maar de vraag. Wel allemaal in software natuurlijk.

Wat ik me afvraag is of ook de publieke omroep naar h.265 omgaat. Wanneer komt er dan iets van een informatiecampagne op gang? Of gaat bij de mensen die alleen NPO kijken eind dit jaar gewoon opeens het beeld op zwart. :X
SMSfreakie schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:32:
[...]

Another example, for an Italian SFN DVB-T profile (64-QAM, 8k, coding rate 2/3, guard interval 1/4) and a DVB-T2 equivalent (256-QAM, 32k, coding rate 3/5, guard interval 1/16), achieves an increase in bit rate from 19.91 Mbit/s to 33.3 Mbit/s (+67%).[22]
Een deel van de muxen van Digitenne heeft precies die instelling, de rest heeft een coding rate van 1/2. (15 Mbit/s)
cornfed99111 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:28:
@SMSfreakie

DVB-T is nog steeds met MPEG2.
Dus de overgang naar DVB-T2 met MPEG4 geeft al veel meer ruimte. Hoeveel precies is moeilijk
te zeggen, want de gekozen encoder is hierin een grote factor. Reken maar op zeker meer dan helft efficiënter bij gelijke kwaliteit.
Nu komt daar HEVC (H.265) nog bij. Dus je maakt al twee slagen efficiënter dan de oude standaard.
Als ik het internet mag geloven is het voordeel tegenover H.264 en H.265 al 40-50% bij gelijke beeldkwaliteit. Dat is best fors.

Maar ik ben geen expert hierin. Doe maar een poging.
H.265 kan toe met ongeveer de helft van de bandbreedte van H.264. Echter.. Dat is bij videobestanden. Bij een stream waar minimaal 1x per seconde een keyframe in moet omdat het zappen anders wel heel erg lang gaat duren kan de winst afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij moet je voor HD content wel degelijk naar CI plus zodat de gedecodeerde stroom niet ongecodeerd is af te vangen en op te nemen dan wel te verspreiden. Ik denk dat de aanbieders van de content dit bepalen. Voor de huidige kwaliteit is dit blijkbaar geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Mentalist schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 03:02:
[...]

H.265 kan toe met ongeveer de helft van de bandbreedte van H.264. Echter.. Dat is bij videobestanden. Bij een stream waar minimaal 1x per seconde een keyframe in moet omdat het zappen anders wel heel erg lang gaat duren kan de winst afwijken.
Was maar een schatting. Wel kan je het een en ander afleiden vanuit de Duitse situatie.
Daar zenden ze bijna 40 zenders uit tussen kanaal 21 tot 48. Met zover ik kan zien maar één SD kanaal.
De rest is allemaal HD.

Nu is de vraag hoeveel zenders in het huidige aanbod van Digitenne ook in HD beschikbaar komen.
Als dat niet zoveel HD zenders zijn, kan het aanbod doorgroeien naar 50-60 zenders in theorie.
Dus DVB-T2 kan best een concurrerend alternatief vormen voor kabel, IPTV en satelliet TV.
De prijs per maand zal uitmaken of het een succes wordt.

Verder zie ik dat men HEVC compressie en codering door elkaar gooit.
Ook op andere fora zie ik dat ook steeds.
Het analoge signaal uit de ether (ja analoog, digitaal bestaat niet in de natuur) wordt door de tuner omgezet naar een digitale datastroom. Die gaat dan naar de chip waar de datastroom gedecomprimeerd (HEVC) wordt. Je hebt dan een 'normaal beeld' dat verder verwerkt wordt voor het klaar is om naar de TV gestuurd te worden. Bij gecodeerde zenders moet het beeld nog ontsleuteld worden voor het naar de TV kan.
Dat gebeurt in de coderingsmodule. Die kan vast ingebouwd zijn in de receiver of als losse CI module gezet worden in receivers en TV's.
Dus HEVC en CI (codering) staan los van elkaar.
Je kan nu ook gratis naar de publieke omroep kijken in Duitsland. Geen coderingsmodule voor nodig en toch wordt alles uitgezonden in DVB-T2 H.265.

Als je alleen FTA wilt kijken is nu wel duidelijk waaraan je receiver of TV moet voldoen.
Een DVB-T2 tuner met H.265 mogelijkheid.
Pas bij gecodeerde zenders is nog niet helemaal duidelijk. KPN houdt daarin graag zijn klanten dom.
We weten wel dat de Conax codering weg gaat. Dus CI wordt vervangen door CI+.
Dus die eis (CI+ slot) komt er nog bij als je betalende klant bent van Digitenne.
Verder is het afwachten of KPN nog wat gaat mededelen.
Virtuele smartcards? Verplichte eigen ontvangers? CI+ beperkingen met betrekking tot opnames en timeshift?

[ Voor 9% gewijzigd door cornfed99111 op 24-01-2018 13:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Misschien een idee om voor de grote klapper deel 12 te starten van het grote Digitenne Topic? Houden we alles met DVB-T2 en HEVC mooi apart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edje_Kroketje schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:02:
Volgens mij moet je voor HD content wel degelijk naar CI plus zodat de gedecodeerde stroom niet ongecodeerd is af te vangen en op te nemen dan wel te verspreiden. Ik denk dat de aanbieders van de content dit bepalen. Voor de huidige kwaliteit is dit blijkbaar geen issue.
Sowieso natuurlijk al: waarom zou je Hotter than my daughter zo nodig in HD moeten zien.. Zover er al iemand de moeite zou willen doen om die kul te verspreiden halen ze dat gewoon van ondemand platforms.

Amerikaanse/Britse series met Nederlandse ondertitels in beeld verspreiden? Doet geen hond.

En dan zijn er natuurlijk een paar kleinere aanbieders zoals Caiway. (en zover nog niet uitgefaseerd sommige gebieden met DVB-C over glasvezel) De aanbieders van de content kan dit echt geen drol schelen, het zou hooguit Film1 zijn die daar allicht naar kijkt - een zender die Digitenne toch niet heeft.

Als er al een zender zou gaan miepen (NGC of Discovery misschien), dan geef je die lekker in SD door. De NPO, SBS en RTL zal het niet boeien.
cornfed99111 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:21:
Verder zie ik dat men HEVC compressie en codering door elkaar gooit.
Ook op andere fora zie ik dat ook steeds.
Het analoge signaal uit de ether (ja analoog, digitaal bestaat niet in de natuur) wordt door de tuner omgezet naar een digitale datastroom. Die gaat dan naar de chip waar de datastroom gedecomprimeerd (HEVC) wordt. Je hebt dan een 'normaal beeld' dat verder verwerkt wordt voor het klaar is om naar de TV gestuurd te worden. Bij gecodeerde zenders moet het beeld nog ontsleuteld worden voor het naar de TV kan.
Bij gecodeerde zenders is de digitale datastroom gecomprimeerd. Die moet eerst door de coderingsmodule heen en dan komt er een HEVC, audio, teletekst, etc datastroom uit. In geval van CI+ zal de module die datastroom weer opnieuw coderen, maar dan met een sleutel die de TV al heeft ingebouwd. In principe zou de module op dat moment volgens mij dus ook voor hij de HEVC weer gaat versleutelen het om kunnen zetten naar AVC.
Als je alleen FTA wilt kijken is nu wel duidelijk waaraan je receiver of TV moet voldoen.
Een DVB-T2 tuner met H.265 mogelijkheid.
Is mij niet duidelijk. Gaat DVB-T/MPEG2 eruit dit jaar, of blijft de NPO daarop uitzenden? Mocht de NPO ook omgezet worden, blijven ze dan wel FTA? Vergis je niet, dat is in 2006 ook bijna gebeurd toen KPN de bende FTV wilde maken.
Pas bij gecodeerde zenders is nog niet helemaal duidelijk. KPN houdt daarin graag zijn klanten dom.
We weten wel dat de Conax codering weg gaat. Dus CI wordt vervangen door CI+.
Hoeft niet? Conax kan ook met CI+. (maakt verder geen moer uit hoor, je CI-module kan toch in de vuilbak als ze CI+ gaan forceren)
Dus die eis (CI+ slot) komt er nog bij als je betalende klant bent van Digitenne.
Verder is het afwachten of KPN nog wat gaat mededelen.
Virtuele smartcards? Verplichte eigen ontvangers? CI+ beperkingen met betrekking tot opnames en timeshift?
Edje_Kroketje schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 17:32:
Misschien een idee om voor de grote klapper deel 12 te starten van het grote Digitenne Topic? Houden we alles met DVB-T2 en HEVC mooi apart/
Dat kan, mocht het daadwerkelijk een grote klapper worden. (in de zin van posts in dit topic) Maar dit topic is op dit moment redelijk dood omdat KPN jaren bezig is geweest om klanten weg te pesten door het aantal smartcards te beperken en de prijs te verhogen. De keuze voor CI+ is ook niet echt om vrienden te maken. Mocht er daadwerkelijk een opleving van dit topic plaatsvinden, dan wil ik best een nieuw deel starten en de TS nog eens nakijken. Maar voorlopig zie ik het nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online
Mentalist schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:13:
[...]
<>
Amerikaanse/Britse series met Nederlandse ondertitels in beeld verspreiden? Doet geen hond.
<>
Waarschijnlijk niet al zijn ze er wel. Maar waar het om gaat is dat de rechthebbende (een fox of BBC) gaat niet specifiek naar de NL situatie kijken maar verbiedt het gewoon. Ik vraag me nu eigenlijk wel af hoer dat in DE gaat, zouden ze daar wel de Engelse audiostream mogen meesturen met het signaal? Dnn is het daar makkelijker af te tappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
franssie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:43:
[...]

Waarschijnlijk niet al zijn ze er wel. Maar waar het om gaat is dat de rechthebbende (een fox of BBC) gaat niet specifiek naar de NL situatie kijken maar verbiedt het gewoon.
Behalve voor Caiway dan zeker. En de glasvezelaanbieders toen je daar nog DVB-C kon krijgen. Of CanalDigitaal waar je iig vroeger ook gewoon met je CI kon kijken.

De BBC maalt er echt niet om, die zenden al via DVB-T en DVB-S alles zonder encryptie en in HD uit. En ja, in de kerstvakantie komen er op de BBC dan ook heel veel films van Disney en Dreamworks voorbij. Allemaal in HD. Nou zeg hoe is dat nu mogelijk want ze hebben helemaal geen CI+!!!!!11

En voor de NPO maken ze ook een uitzondering, want die zenden ook gewoon Kill Bill uit. Zonder CI+.

De zenders hebben hier geloof ik ook al eens op gereageerd. Die vragen hier niet om. (iig SBS en RTL niet) CI+ en dat soort rommel is volslagen ineffectief om verspreiding te voorkomen. De enige partij die hier baat bij heeft is de provider. Die kunnen per televisie een bedrag in rekening brengen. En wil je programma's op kunnen nemen? Mag je ook extra voor betalen. Per maand, uiteraard. En natuurlijk de ontvanger of module: die mag je vaak huren. Vroeger kocht je zo'n ding gewoon, nu betaal je ieder jaar weer de nieuwprijs. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

En als je dan toch zit opgescheept met een of andere providerbox dan kunnen ze ook hun ondemand platform gaan pushen. Want daar valt dan nog meer geld mee te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 22:42
Ik heb DVB-C over glas via Plinq en daar heb ik gewoon een stuk of 30 gebruikelijke (NL+BE+DE+UK) zenders in HD zonder codering. Dus dat kan wel gewoon.

Heb alleen een (koop-)CI+-module in een tv die alleen CI (zonder +) aan kan voor Fox Sports.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

[...]

Dat kan, mocht het daadwerkelijk een grote klapper worden. (in de zin van posts in dit topic) Maar dit topic is op dit moment redelijk dood omdat KPN jaren bezig is geweest om klanten weg te pesten door het aantal smartcards te beperken en de prijs te verhogen.
Vergis je niet, ook al geven we geen blijk van aanwezigheid; we kijken nog steeds het forum af op zoek naar nieuwtjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
racinfo schreef op zondag 28 januari 2018 @ 06:50:
[...]

Vergis je niet, ook al geven we geen blijk van aanwezigheid; we kijken nog steeds het forum af op zoek naar nieuwtjes ;)
Lang leve de RSS functie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Al sinds het nog Conceptview heette (2004) zijn wij van de partij _/-\o_

Edit
Ik kijk alvast eens naar iets waarmee ik ook via usb kan opnemen, zoals nu op de 5000 van TopField.

[ Voor 20% gewijzigd door racinfo op 12-02-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Is er al iets bekend over de codec voor de NPO-mux? H.264 lijkt daarvoor voldoende, toch? En dit wordt door veel meer apparaten ondersteund dan H.265 (publieke taak van NPO!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Laatst online: 10-09-2024
Hageneis schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:59:
Is er al iets bekend over de codec voor de NPO-mux? H.264 lijkt daarvoor voldoende, toch? En dit wordt door veel meer apparaten ondersteund dan H.265 (publieke taak van NPO!).
Naar ik heb begrepen wordt het allemaal HVEC (H.265), ook NPO. Las daar enige artikelen over een goede maand terug.

Dus naast dat al die (goedkope) USB DVB-T stickjes in Nederland straks de prullenbak in kunnen, moet je ook niet gaan investeren in de ook inmiddels redelijk goedkoop te krijgen DVB-T2 stickjes etc die in regel alleen H.264 ondersteunen als je op de pc e.d. gratis naar NPO wil kijken. Over TV's met bestaande DVB-T(2) decoders nog te zwijgen, maar die kan je tenminste nog als kabel-tv of via HMDI gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hageneis
Jammer dat NPO zich dan weer H.265 laat aanleunen door KPN. Met 4 zenders is er eigenlijk geen reden om daar een dergelijke codec voor te gebuiken. H.264 is meer dan voldoende en wordt door meer ontvangers ondersteund. Op papier heeft NPO namelijk een publieke taakstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gokje. Npo mix wordt straks deels verhuurd aan kpn voor commerciële doeleinden?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Dat zou onder de huidige mediawet niet mogen. In het begin van Digitenne werd al ruimte uitgeruild (toen zaten de twee VRT-zenders nog bij Nederland 1/2/3). Met de uitfasering van de analoge uitzendingen mocht dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51
Is de verwachting dat de nieuwe tuners voor DVB-T2 Digitenne nog een SCART aansluiting zullen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Op aliexpress heb ik er wel eentje gekocht. Uiteraard werkt deze niet met smartcard, alleen FTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:13
Shadow_Zero schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:23:
Is de verwachting dat de nieuwe tuners voor DVB-T2 Digitenne nog een SCART aansluiting zullen hebben?
De KPN tuner heeft HDMI, geen SCART. Op Ali en bijvoorbeeld Amazon.de zijn wel tuners met SCART te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hageneis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Shadow_Zero schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:23:
antidote schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:24:
[...]

De KPN tuner heeft HDMI, geen SCART. Op Ali en bijvoorbeeld Amazon.de zijn wel tuners met SCART te koop.
Je kunt wel degelijk nog via Scart aansluiten lees ik net op het forum van KPN:
Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel.

Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt!

Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51
Ik had het inmiddels gezien ja. Alleen is het geen SCART RGB meer dus, maar composiet (gele tulp). Maar het is wat iig! Kan voor mij misschien nog van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
en waarom hebben die DVB-T kabels en antennes nou nog steeds veredelde dropvetertjes als coax?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SMSfreakie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 08:57:
en waarom hebben die DVB-T kabels en antennes nou nog steeds veredelde dropvetertjes als coax?
Waarom niet, wat is daar volgens jou nou precies op tegen?
Ben wel benieuwd naar argumenten. Roeptoeteren is zo makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Edje_Kroketje schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:14:
[...]

Waarom niet, wat is daar volgens jou nou precies op tegen?
Ben wel benieuwd naar argumenten. Roeptoeteren is zo makkelijk ;)
dat geeft toch een afscherming van 3x niks?
en volgens mij ook niet echt een goede overdracht tussen de antenne / ontvanger :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SMSfreakie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:22:
[...]

dat geeft toch een afscherming van 3x niks?
en volgens mij ook niet echt een goede overdracht tussen de antenne / ontvanger :?
Het is gewoon standaard 75 ohm coax kabel. Maak je router of telefoon is open dan zal je zien dat daar nog dunnere coax wordt gebruikt, niets op tegen.
De afscherming is prima, het enige nadeel is dat de isolatie tussen kern en afscherming dun is. Dit betekent in de praktijk meer verlies. Maar omdat je al weet dat het verlies er aan komt wordt er in de antenne alvast een voorschot genomen door het signaal met een versterkertje te versterker. Hierdoor til je alles omhoog en zolang het bij de ontvanger maar boven de minimale gevoeligheid blijft is er niets aan het handje.
Op deze manier kan je dunne coax, met weliswaar hogere verliezen, gewoon gebruiken en leidt dit niet tot kwaliteitsverlies.
Voor de techneuten: De signaal ruisverhouding wordt voor 95% bepaald door het passieve antenne element en de gebruikte versterker in de antenne.

[ Voor 7% gewijzigd door Edje_Kroketje op 23-03-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nou simpele passieve antenne welke met RG-6 coax naar een decoder loopt doet het beter dan zo`n Funke v4 op de zelfde opstelplaats...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik zie dat er geen smartcard meer gebruikt met de vernieuwde Digitenne propositie. Ben dan wel benieuwd of er extra kosten zijn; heb nu 3 ontvangers met smartcards die geactiveerd waren voor je die 4€ per stuk bij moest betalen.
Niet aan de prijs van het abonnement of per tuner. Een los Digitenne abonnement blijft €15,50 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand.
[...]

Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.
Juistem, mijn abo wordt dus 10€ (!) duurder :(

[ Voor 48% gewijzigd door Tomba op 24-03-2018 12:23 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Tomba schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:20:
Ik zie dat er geen smartcard meer gebruikt met de vernieuwde Digitenne propositie. Ben dan wel benieuwd of er extra kosten zijn; heb nu 3 ontvangers met smartcards die geactiveerd waren voor je die 4€ per stuk bij moest betalen.

[...]

Juistem, mijn abo wordt dus 10€ (!) duurder :(
Bij mij ongeveer het zelfde probleem:
  • TV met smartcard-module in de woonkamer (wordt het meest gebruikt)
  • Gratis huurtuner in de slaapkamer (word zelden gebruikt)
  • Bullit PDVBT702 portable TV met mini-SIM formfactor Digitenne kaart in de werkkamer
Als ik het zo wil houden zoals ik het nu heb moet ik dan dus ook €10,= meer gaan betalen en wordt voor mij als niet-veeleisende TV-kijker Ziggo toch een steeds serieuzere optie. Vooral omdat je daar nog iets meer opties hebt qua apparatuur, hoewel de keuze ook daar wel beperkt is.

Voorlopig ga ik het op deze manier maar oplossen denk ik:
  • Gratis huurtuner van de slaapkamer laten vervangen en dan aan de TV in de woonkamer.
  • Geen Digitenne op de slaapkamer. Ik kijk daar toch zelden TV. Anders kan ik nog op mijn tablet gebruik maken van Ziggo Go met het account van mijn moeder die thuis Ziggo heeft en haar Ziggo Go niet gebruikt.
  • In de werkkamer kan ik ook mij tablet met Ziggo Go gebruiken ipv de portable Digitenne ontvanger.
Ik hoop dat KPN heel snel gaat nadenken over smartcards, insteekkaarten, TV's, diverse TV-ontvangers (met en zonder opnamemogelijkheid), etc. Met uitzondering van de HD-kwaliteit voelt de opwaardering naar DVB-T2 nu vooral als een achteruitgang... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
op deze manier is het ook voor vakantie gangers toch minder praktisch?

eerder trok je gewoon je smartcard er thuis uit... en in je "vakantie" ontvanger.....
nu moet je dus je hele decoder mee gaan slepen.. en daar weer zender zoeken etc..

en na de vakantie moet je thuis de boel weer aansluiten enzo :')

of zo gek zijn om elke maand 5 euro te gaan aftikken voor die decoder, die de meesten niet meer dan 1a2 maand per jaar gebruiken (al het verbruik op de camping etc bij elkaar geteld)

[ Voor 34% gewijzigd door SMSfreakie op 24-03-2018 18:23 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Joen schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:28:
[...]
Ik hoop dat KPN heel snel gaat nadenken over smartcards, insteekkaarten, TV's, diverse TV-ontvangers (met en zonder opnamemogelijkheid), etc. Met uitzondering van de HD-kwaliteit voelt de opwaardering naar DVB-T2 nu vooral als een achteruitgang... :/
Meer mogelijkheden qua hardware zou mooi zijn, maar zie ik somber in gezien het beleid waarmee:
[...]

(..) KPN jaren bezig is geweest om klanten weg te pesten door het aantal smartcards te beperken en de prijs te verhogen. De keuze voor CI+ is ook niet echt om vrienden te maken.
DVB-T2 wordt ingevoerd omdat dit een voorwaarde is bij de nieuwe licentie. Verder heeft KPN al jaren laten blijken niet geïnteresseerd te zijn in Digitenne-only klanten; het aantal daarvan is dan ook teruggelopen van rond het miljoen naar 250.000. Voor KPN lijkt het verwerven van de rechten op DVB-T vooral defensief: liever zelf dit medium in handen, dan in die van een concurrent. Daarnaast is het handig voor klanten die te weinig bandbreedte hebben voor meerdere interactieve TV streams.

Ondanks alle prijsverhogingen kijk ik nog steeds via Digitenne. Reden daarvoor zijn de gratis tweede smartcard, en het kunnen pauzeren en opnemen via eigen hardware. Zoals denk ik voor meerdere hier opgaat: wanneer ik m'n smartcards moet gaan omwisselen, ben ik weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hageneis schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:53:
Jammer dat NPO zich dan weer H.265 laat aanleunen door KPN. Met 4 zenders is er eigenlijk geen reden om daar een dergelijke codec voor te gebuiken. H.264 is meer dan voldoende en wordt door meer ontvangers ondersteund. Op papier heeft NPO namelijk een publieke taakstelling.
Welke ontvangers kunnen er wèl met DVB-T2 overweg maar niet met H.265?
arsimo schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:08:
[...]

Naar ik heb begrepen wordt het allemaal HVEC (H.265), ook NPO. Las daar enige artikelen over een goede maand terug.

Dus naast dat al die (goedkope) USB DVB-T stickjes in Nederland straks de prullenbak in kunnen, moet je ook niet gaan investeren in de ook inmiddels redelijk goedkoop te krijgen DVB-T2 stickjes etc die in regel alleen H.264 ondersteunen als je op de pc e.d. gratis naar NPO wil kijken. Over TV's met bestaande DVB-T(2) decoders nog te zwijgen, maar die kan je tenminste nog als kabel-tv of via HMDI gebruiken.
Die goedkope DVB-T2 stickjes ondersteunen helemaal geen H.264. Ook geen H.265 of MPEG2 trouwens. Ook geen geluid of kleur. Dat is allemaal software.
Hageneis schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:53:
Zou prima gaan ja. NPO 1 HD op mux 1, NPO 2 HD op mux 2, NPO 3 HD op mux 3 en de commerciëlen daar kijkt toch niemand naar.

Hoe zie jij het precies voor je, H.264 "meer dan voldoende" voor de NPO? Of bedoel je dan niet in HD?
https://apparatuurvoorthu...a-scartconvertor/?pos=265

Een composietkabel en een standaard SCART-blokje!

Wide screen signalling? Neuh. :P
antidote schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:47:
[...]

DVB-T2 wordt ingevoerd omdat dit een voorwaarde is bij de nieuwe licentie. Verder heeft KPN al jaren laten blijken niet geïnteresseerd te zijn in Digitenne-only klanten; het aantal daarvan is dan ook teruggelopen van rond het miljoen naar 250.000. Voor KPN lijkt het verwerven van de rechten op DVB-T vooral defensief: liever zelf dit medium in handen, dan in die van een concurrent. Daarnaast is het handig voor klanten die te weinig bandbreedte hebben voor meerdere interactieve TV streams.
Het gekke is dat er helemaal geen concurrent is.
De vergunning zou door Agentschap Telecom worden verdeeld via een veiling die vanaf 4 juli a.s. gepland stond. Doordat één van de twee deelnemers zich heeft teruggetrokken uit de veiling, is de noodzaak tot veilen komen te vervallen en wordt de vergunning verleend aan de enige resterende deelnemer.
Nog een geruststelling trouwens:
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Dus de NPO blijft FTA als ik het zo lees, geen FTV avonturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Mijn tv-scherm ondersteunt wél h.264 voor DVB-T2. Net als eigenlijk alle recente niet-UHD-schermen.
In Engeland en Spanje werkt dit prima, heb ik mogen aanschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hageneis schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:04:
Mijn tv-scherm ondersteunt wél h.264 voor DVB-T2. Net als eigenlijk alle recente niet-UHD-schermen.
In Engeland en Spanje werkt dit prima, heb ik mogen aanschouwen.
In Engeland voerden ze Freeview HD met DVB-T2 in 2010 in. 8 jaar geleden! Niet zo heel gek dus dat ze toen voor h.264 hebben gekozen.

Ik durf niet te zeggen hoeveel TV's er zijn met DVB-T2 maar zonder H.265, maar als we de overstap toch nu pas maken dan ook maar beter meteen met H.265. Anders kan je ook beter DVB-T2 laten zitten en HD doen met H.264 over DVB-T. Werkt ook prima namelijk.

Bovendien maakt het KPN geen bal uit. Voor de commerciële zenders moet je toch een kastje hebben, wat voor TV je ook hebt.

Ik zou het zelf trouwens ook netter vinden als de NPO nog een paar jaar beschikbaar blijft als simulcast zoals het nu is via DVB-T. Eind dit jaar gaan de eerste regio's al over maar nog niemand die naar de NPO kjikt via DVB-T weet daar iets van. Ja, 5 mensen op Tweakers, 20 op het KPN forum, 15 op sat4all en 4½ lezers van TotaalTV en andere nieuwssites. Een informatiecampagne moet nog op gang komen. Zelfs op https://help.npo.nl/vragen/3 staat nog niks.

[ Voor 22% gewijzigd door Mentalist op 25-03-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hey @Mentalist goed dat je een aantal dingen plat slaat.
Een dag voor de veiling heeft inderdaad een andere gegadigde zich terug getrokken, zo bleef alleen KPN over en kreeg de vergunning om niets. Blijkbaar is er geen andere partij die iets ziet in Digitale TV via de ether in Nederland.

Wat ik raar vind is de H264 HEVC discussie. Kom op mensen, zelfs mijn iPhone slaat video al op in HEVC. Je gaat nu toch niet introductie starten met H264 een standaard die uit begin van deze eeuw stamt?

Voor Duitsland is er een lijst met TV's die DVB-T2 en HEVC ondersteunen: http://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraeteliste

[ Voor 6% gewijzigd door Edje_Kroketje op 26-03-2018 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Mentalist schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:59:
[...]

Het gekke is er helemaal geen concurrent is.
In m'n vorige bericht heb ik het verkeerd geschreven. Ik doelde niet op het verwerven van de licentie vorig jaar, maar van het meerderheidsbelang in het vorige decennium. Het was toen voor KPN van belang dat Digitenne niet in handen zou vallen van een concurrent (telecom-, internet- of TV-aanbieder). Dit belang speelt nu inderdaad niet meer, Digitenne als aanvulling op beperkte bandbreedte bij interactieve TV klanten nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edje_Kroketje schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:16:
Hey @Mentalist goed dat je een aantal dingen plat slaat.
Een dag voor de veiling heeft inderdaad een andere gegadigde zich terug getrokken, zo bleef alleen KPN over en kreeg de vergunning om niets. Blijkbaar is er geen andere partij die iets ziet in Digitale TV via de ether in Nederland.

Wat ik raar vind is de H264 HEVC discussie. Kom op mensen, zelfs mijn iPhone slaat video al op in HEVC. Je gaat nu toch niet introductie starten met H264 een standaard die uit begin van deze eeuw stamt?
Het enige argument daarvoor zijn (relatief) recent verkochte televisies die DVB-T2 ondersteunen maar geen HEVC. Met dat argument zou het zinniger zijn om de overstap 1 of 2 jaar uit te stellen. Maar nu nog aan H.264 beginnen, daar zie ik ook geen heil in..
Voor Duitsland is er een lijst met TV's die DVB-T2 en HEVC ondersteunen: http://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraeteliste
Mooi lijstje, exacte typenummers kunnen wel afwijken voor Nederland maar deze ga ik toevoegen aan de nieuwe topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een nieuw deel... dan kan deze op slot.
Verder in \[DVB-T] Het grote Digitenne/edpnet topic deel 12
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Dit topic is gesloten.