Mentalist schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 03:02:
[...]
H.265 kan toe met ongeveer de helft van de bandbreedte van H.264. Echter.. Dat is bij videobestanden. Bij een stream waar minimaal 1x per seconde een keyframe in moet omdat het zappen anders wel heel erg lang gaat duren kan de winst afwijken.
Was maar een schatting. Wel kan je het een en ander afleiden vanuit de Duitse situatie.
Daar zenden ze bijna 40 zenders uit tussen kanaal 21 tot 48. Met zover ik kan zien maar één SD kanaal.
De rest is allemaal HD.
Nu is de vraag hoeveel zenders in het huidige aanbod van Digitenne ook in HD beschikbaar komen.
Als dat niet zoveel HD zenders zijn, kan het aanbod doorgroeien naar 50-60 zenders in theorie.
Dus DVB-T2 kan best een concurrerend alternatief vormen voor kabel, IPTV en satelliet TV.
De prijs per maand zal uitmaken of het een succes wordt.
Verder zie ik dat men HEVC compressie en codering door elkaar gooit.
Ook op andere fora zie ik dat ook steeds.
Het analoge signaal uit de ether (ja analoog, digitaal bestaat niet in de natuur) wordt door de tuner omgezet naar een digitale datastroom. Die gaat dan naar de chip waar de datastroom gedecomprimeerd (HEVC) wordt. Je hebt dan een 'normaal beeld' dat verder verwerkt wordt voor het klaar is om naar de TV gestuurd te worden. Bij gecodeerde zenders moet het beeld nog ontsleuteld worden voor het naar de TV kan.
Dat gebeurt in de coderingsmodule. Die kan vast ingebouwd zijn in de receiver of als losse CI module gezet worden in receivers en TV's.
Dus HEVC en CI (codering) staan los van elkaar.
Je kan nu ook gratis naar de publieke omroep kijken in Duitsland. Geen coderingsmodule voor nodig en toch wordt alles uitgezonden in DVB-T2 H.265.
Als je alleen FTA wilt kijken is nu wel duidelijk waaraan je receiver of TV moet voldoen.
Een DVB-T2 tuner met H.265 mogelijkheid.
Pas bij gecodeerde zenders is nog niet helemaal duidelijk. KPN houdt daarin graag zijn klanten dom.
We weten wel dat de Conax codering weg gaat. Dus CI wordt vervangen door CI+.
Dus die eis (CI+ slot) komt er nog bij als je betalende klant bent van Digitenne.
Verder is het afwachten of KPN nog wat gaat mededelen.
Virtuele smartcards? Verplichte eigen ontvangers? CI+ beperkingen met betrekking tot opnames en timeshift?
[
Voor 9% gewijzigd door
cornfed99111 op 24-01-2018 13:36
]