Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Al sinds het nog Conceptview heette (2004) zijn wij van de partij _/-\o_

Edit
Ik kijk alvast eens naar iets waarmee ik ook via usb kan opnemen, zoals nu op de 5000 van TopField.

[ Voor 20% gewijzigd door racinfo op 12-02-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Is er al iets bekend over de codec voor de NPO-mux? H.264 lijkt daarvoor voldoende, toch? En dit wordt door veel meer apparaten ondersteund dan H.265 (publieke taak van NPO!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Hageneis schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:59:
Is er al iets bekend over de codec voor de NPO-mux? H.264 lijkt daarvoor voldoende, toch? En dit wordt door veel meer apparaten ondersteund dan H.265 (publieke taak van NPO!).
Naar ik heb begrepen wordt het allemaal HVEC (H.265), ook NPO. Las daar enige artikelen over een goede maand terug.

Dus naast dat al die (goedkope) USB DVB-T stickjes in Nederland straks de prullenbak in kunnen, moet je ook niet gaan investeren in de ook inmiddels redelijk goedkoop te krijgen DVB-T2 stickjes etc die in regel alleen H.264 ondersteunen als je op de pc e.d. gratis naar NPO wil kijken. Over TV's met bestaande DVB-T(2) decoders nog te zwijgen, maar die kan je tenminste nog als kabel-tv of via HMDI gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hageneis
Jammer dat NPO zich dan weer H.265 laat aanleunen door KPN. Met 4 zenders is er eigenlijk geen reden om daar een dergelijke codec voor te gebuiken. H.264 is meer dan voldoende en wordt door meer ontvangers ondersteund. Op papier heeft NPO namelijk een publieke taakstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gokje. Npo mix wordt straks deels verhuurd aan kpn voor commerciële doeleinden?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Dat zou onder de huidige mediawet niet mogen. In het begin van Digitenne werd al ruimte uitgeruild (toen zaten de twee VRT-zenders nog bij Nederland 1/2/3). Met de uitfasering van de analoge uitzendingen mocht dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 22:42
Is de verwachting dat de nieuwe tuners voor DVB-T2 Digitenne nog een SCART aansluiting zullen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Op aliexpress heb ik er wel eentje gekocht. Uiteraard werkt deze niet met smartcard, alleen FTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:24
Shadow_Zero schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:23:
Is de verwachting dat de nieuwe tuners voor DVB-T2 Digitenne nog een SCART aansluiting zullen hebben?
De KPN tuner heeft HDMI, geen SCART. Op Ali en bijvoorbeeld Amazon.de zijn wel tuners met SCART te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hageneis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Shadow_Zero schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:23:
antidote schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:24:
[...]

De KPN tuner heeft HDMI, geen SCART. Op Ali en bijvoorbeeld Amazon.de zijn wel tuners met SCART te koop.
Je kunt wel degelijk nog via Scart aansluiten lees ik net op het forum van KPN:
Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel.

Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt!

Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 22:42
Ik had het inmiddels gezien ja. Alleen is het geen SCART RGB meer dus, maar composiet (gele tulp). Maar het is wat iig! Kan voor mij misschien nog van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
en waarom hebben die DVB-T kabels en antennes nou nog steeds veredelde dropvetertjes als coax?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SMSfreakie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 08:57:
en waarom hebben die DVB-T kabels en antennes nou nog steeds veredelde dropvetertjes als coax?
Waarom niet, wat is daar volgens jou nou precies op tegen?
Ben wel benieuwd naar argumenten. Roeptoeteren is zo makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Edje_Kroketje schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:14:
[...]

Waarom niet, wat is daar volgens jou nou precies op tegen?
Ben wel benieuwd naar argumenten. Roeptoeteren is zo makkelijk ;)
dat geeft toch een afscherming van 3x niks?
en volgens mij ook niet echt een goede overdracht tussen de antenne / ontvanger :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SMSfreakie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:22:
[...]

dat geeft toch een afscherming van 3x niks?
en volgens mij ook niet echt een goede overdracht tussen de antenne / ontvanger :?
Het is gewoon standaard 75 ohm coax kabel. Maak je router of telefoon is open dan zal je zien dat daar nog dunnere coax wordt gebruikt, niets op tegen.
De afscherming is prima, het enige nadeel is dat de isolatie tussen kern en afscherming dun is. Dit betekent in de praktijk meer verlies. Maar omdat je al weet dat het verlies er aan komt wordt er in de antenne alvast een voorschot genomen door het signaal met een versterkertje te versterker. Hierdoor til je alles omhoog en zolang het bij de ontvanger maar boven de minimale gevoeligheid blijft is er niets aan het handje.
Op deze manier kan je dunne coax, met weliswaar hogere verliezen, gewoon gebruiken en leidt dit niet tot kwaliteitsverlies.
Voor de techneuten: De signaal ruisverhouding wordt voor 95% bepaald door het passieve antenne element en de gebruikte versterker in de antenne.

[ Voor 7% gewijzigd door Edje_Kroketje op 23-03-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nou simpele passieve antenne welke met RG-6 coax naar een decoder loopt doet het beter dan zo`n Funke v4 op de zelfde opstelplaats...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:34

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik zie dat er geen smartcard meer gebruikt met de vernieuwde Digitenne propositie. Ben dan wel benieuwd of er extra kosten zijn; heb nu 3 ontvangers met smartcards die geactiveerd waren voor je die 4€ per stuk bij moest betalen.
Niet aan de prijs van het abonnement of per tuner. Een los Digitenne abonnement blijft €15,50 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand.
[...]

Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.
Juistem, mijn abo wordt dus 10€ (!) duurder :(

[ Voor 48% gewijzigd door Tomba op 24-03-2018 12:23 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Tomba schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:20:
Ik zie dat er geen smartcard meer gebruikt met de vernieuwde Digitenne propositie. Ben dan wel benieuwd of er extra kosten zijn; heb nu 3 ontvangers met smartcards die geactiveerd waren voor je die 4€ per stuk bij moest betalen.

[...]

Juistem, mijn abo wordt dus 10€ (!) duurder :(
Bij mij ongeveer het zelfde probleem:
  • TV met smartcard-module in de woonkamer (wordt het meest gebruikt)
  • Gratis huurtuner in de slaapkamer (word zelden gebruikt)
  • Bullit PDVBT702 portable TV met mini-SIM formfactor Digitenne kaart in de werkkamer
Als ik het zo wil houden zoals ik het nu heb moet ik dan dus ook €10,= meer gaan betalen en wordt voor mij als niet-veeleisende TV-kijker Ziggo toch een steeds serieuzere optie. Vooral omdat je daar nog iets meer opties hebt qua apparatuur, hoewel de keuze ook daar wel beperkt is.

Voorlopig ga ik het op deze manier maar oplossen denk ik:
  • Gratis huurtuner van de slaapkamer laten vervangen en dan aan de TV in de woonkamer.
  • Geen Digitenne op de slaapkamer. Ik kijk daar toch zelden TV. Anders kan ik nog op mijn tablet gebruik maken van Ziggo Go met het account van mijn moeder die thuis Ziggo heeft en haar Ziggo Go niet gebruikt.
  • In de werkkamer kan ik ook mij tablet met Ziggo Go gebruiken ipv de portable Digitenne ontvanger.
Ik hoop dat KPN heel snel gaat nadenken over smartcards, insteekkaarten, TV's, diverse TV-ontvangers (met en zonder opnamemogelijkheid), etc. Met uitzondering van de HD-kwaliteit voelt de opwaardering naar DVB-T2 nu vooral als een achteruitgang... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
op deze manier is het ook voor vakantie gangers toch minder praktisch?

eerder trok je gewoon je smartcard er thuis uit... en in je "vakantie" ontvanger.....
nu moet je dus je hele decoder mee gaan slepen.. en daar weer zender zoeken etc..

en na de vakantie moet je thuis de boel weer aansluiten enzo :')

of zo gek zijn om elke maand 5 euro te gaan aftikken voor die decoder, die de meesten niet meer dan 1a2 maand per jaar gebruiken (al het verbruik op de camping etc bij elkaar geteld)

[ Voor 34% gewijzigd door SMSfreakie op 24-03-2018 18:23 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Joen schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:28:
[...]
Ik hoop dat KPN heel snel gaat nadenken over smartcards, insteekkaarten, TV's, diverse TV-ontvangers (met en zonder opnamemogelijkheid), etc. Met uitzondering van de HD-kwaliteit voelt de opwaardering naar DVB-T2 nu vooral als een achteruitgang... :/
Meer mogelijkheden qua hardware zou mooi zijn, maar zie ik somber in gezien het beleid waarmee:
Mentalist schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:13:
[...]

(..) KPN jaren bezig is geweest om klanten weg te pesten door het aantal smartcards te beperken en de prijs te verhogen. De keuze voor CI+ is ook niet echt om vrienden te maken.
DVB-T2 wordt ingevoerd omdat dit een voorwaarde is bij de nieuwe licentie. Verder heeft KPN al jaren laten blijken niet geïnteresseerd te zijn in Digitenne-only klanten; het aantal daarvan is dan ook teruggelopen van rond het miljoen naar 250.000. Voor KPN lijkt het verwerven van de rechten op DVB-T vooral defensief: liever zelf dit medium in handen, dan in die van een concurrent. Daarnaast is het handig voor klanten die te weinig bandbreedte hebben voor meerdere interactieve TV streams.

Ondanks alle prijsverhogingen kijk ik nog steeds via Digitenne. Reden daarvoor zijn de gratis tweede smartcard, en het kunnen pauzeren en opnemen via eigen hardware. Zoals denk ik voor meerdere hier opgaat: wanneer ik m'n smartcards moet gaan omwisselen, ben ik weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hageneis schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:53:
Jammer dat NPO zich dan weer H.265 laat aanleunen door KPN. Met 4 zenders is er eigenlijk geen reden om daar een dergelijke codec voor te gebuiken. H.264 is meer dan voldoende en wordt door meer ontvangers ondersteund. Op papier heeft NPO namelijk een publieke taakstelling.
Welke ontvangers kunnen er wèl met DVB-T2 overweg maar niet met H.265?
arsimo schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:08:
[...]

Naar ik heb begrepen wordt het allemaal HVEC (H.265), ook NPO. Las daar enige artikelen over een goede maand terug.

Dus naast dat al die (goedkope) USB DVB-T stickjes in Nederland straks de prullenbak in kunnen, moet je ook niet gaan investeren in de ook inmiddels redelijk goedkoop te krijgen DVB-T2 stickjes etc die in regel alleen H.264 ondersteunen als je op de pc e.d. gratis naar NPO wil kijken. Over TV's met bestaande DVB-T(2) decoders nog te zwijgen, maar die kan je tenminste nog als kabel-tv of via HMDI gebruiken.
Die goedkope DVB-T2 stickjes ondersteunen helemaal geen H.264. Ook geen H.265 of MPEG2 trouwens. Ook geen geluid of kleur. Dat is allemaal software.
Hageneis schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:53:
Zou prima gaan ja. NPO 1 HD op mux 1, NPO 2 HD op mux 2, NPO 3 HD op mux 3 en de commerciëlen daar kijkt toch niemand naar.

Hoe zie jij het precies voor je, H.264 "meer dan voldoende" voor de NPO? Of bedoel je dan niet in HD?
https://apparatuurvoorthu...a-scartconvertor/?pos=265

Een composietkabel en een standaard SCART-blokje!

Wide screen signalling? Neuh. :P
antidote schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:47:
[...]

DVB-T2 wordt ingevoerd omdat dit een voorwaarde is bij de nieuwe licentie. Verder heeft KPN al jaren laten blijken niet geïnteresseerd te zijn in Digitenne-only klanten; het aantal daarvan is dan ook teruggelopen van rond het miljoen naar 250.000. Voor KPN lijkt het verwerven van de rechten op DVB-T vooral defensief: liever zelf dit medium in handen, dan in die van een concurrent. Daarnaast is het handig voor klanten die te weinig bandbreedte hebben voor meerdere interactieve TV streams.
Het gekke is dat er helemaal geen concurrent is.
De vergunning zou door Agentschap Telecom worden verdeeld via een veiling die vanaf 4 juli a.s. gepland stond. Doordat één van de twee deelnemers zich heeft teruggetrokken uit de veiling, is de noodzaak tot veilen komen te vervallen en wordt de vergunning verleend aan de enige resterende deelnemer.
Nog een geruststelling trouwens:
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Dus de NPO blijft FTA als ik het zo lees, geen FTV avonturen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Mijn tv-scherm ondersteunt wél h.264 voor DVB-T2. Net als eigenlijk alle recente niet-UHD-schermen.
In Engeland en Spanje werkt dit prima, heb ik mogen aanschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hageneis schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:04:
Mijn tv-scherm ondersteunt wél h.264 voor DVB-T2. Net als eigenlijk alle recente niet-UHD-schermen.
In Engeland en Spanje werkt dit prima, heb ik mogen aanschouwen.
In Engeland voerden ze Freeview HD met DVB-T2 in 2010 in. 8 jaar geleden! Niet zo heel gek dus dat ze toen voor h.264 hebben gekozen.

Ik durf niet te zeggen hoeveel TV's er zijn met DVB-T2 maar zonder H.265, maar als we de overstap toch nu pas maken dan ook maar beter meteen met H.265. Anders kan je ook beter DVB-T2 laten zitten en HD doen met H.264 over DVB-T. Werkt ook prima namelijk.

Bovendien maakt het KPN geen bal uit. Voor de commerciële zenders moet je toch een kastje hebben, wat voor TV je ook hebt.

Ik zou het zelf trouwens ook netter vinden als de NPO nog een paar jaar beschikbaar blijft als simulcast zoals het nu is via DVB-T. Eind dit jaar gaan de eerste regio's al over maar nog niemand die naar de NPO kjikt via DVB-T weet daar iets van. Ja, 5 mensen op Tweakers, 20 op het KPN forum, 15 op sat4all en 4½ lezers van TotaalTV en andere nieuwssites. Een informatiecampagne moet nog op gang komen. Zelfs op https://help.npo.nl/vragen/3 staat nog niks.

[ Voor 22% gewijzigd door Mentalist op 25-03-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hey @Mentalist goed dat je een aantal dingen plat slaat.
Een dag voor de veiling heeft inderdaad een andere gegadigde zich terug getrokken, zo bleef alleen KPN over en kreeg de vergunning om niets. Blijkbaar is er geen andere partij die iets ziet in Digitale TV via de ether in Nederland.

Wat ik raar vind is de H264 HEVC discussie. Kom op mensen, zelfs mijn iPhone slaat video al op in HEVC. Je gaat nu toch niet introductie starten met H264 een standaard die uit begin van deze eeuw stamt?

Voor Duitsland is er een lijst met TV's die DVB-T2 en HEVC ondersteunen: http://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraeteliste

[ Voor 6% gewijzigd door Edje_Kroketje op 26-03-2018 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Mentalist schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:59:
[...]

Het gekke is er helemaal geen concurrent is.
In m'n vorige bericht heb ik het verkeerd geschreven. Ik doelde niet op het verwerven van de licentie vorig jaar, maar van het meerderheidsbelang in het vorige decennium. Het was toen voor KPN van belang dat Digitenne niet in handen zou vallen van een concurrent (telecom-, internet- of TV-aanbieder). Dit belang speelt nu inderdaad niet meer, Digitenne als aanvulling op beperkte bandbreedte bij interactieve TV klanten nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edje_Kroketje schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:16:
Hey @Mentalist goed dat je een aantal dingen plat slaat.
Een dag voor de veiling heeft inderdaad een andere gegadigde zich terug getrokken, zo bleef alleen KPN over en kreeg de vergunning om niets. Blijkbaar is er geen andere partij die iets ziet in Digitale TV via de ether in Nederland.

Wat ik raar vind is de H264 HEVC discussie. Kom op mensen, zelfs mijn iPhone slaat video al op in HEVC. Je gaat nu toch niet introductie starten met H264 een standaard die uit begin van deze eeuw stamt?
Het enige argument daarvoor zijn (relatief) recent verkochte televisies die DVB-T2 ondersteunen maar geen HEVC. Met dat argument zou het zinniger zijn om de overstap 1 of 2 jaar uit te stellen. Maar nu nog aan H.264 beginnen, daar zie ik ook geen heil in..
Voor Duitsland is er een lijst met TV's die DVB-T2 en HEVC ondersteunen: http://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraeteliste
Mooi lijstje, exacte typenummers kunnen wel afwijken voor Nederland maar deze ga ik toevoegen aan de nieuwe topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een nieuw deel... dan kan deze op slot.
Verder in \[DVB-T] Het grote Digitenne/edpnet topic deel 12
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Dit topic is gesloten.