Dank, bij mij blijft de tijd ook goed na een handmatige reboot. Maar twee keer waren de datum en tijd naar het verleden gezet, en de overeenkomst was dat de telefoon eerst om de pincode van de sim vroeg. Ik neem aan dat er een crash en automatische reboot was, maar ik weet het niet zeker.
Providers die er een paar minuten naast zitten kan je vreselijk vinden, maar ik verkies het boven de huidige situatie, waarbij mijn telefoon -zonder aanwijsbare reden- ineens een willekeurig tijdstip in het verleden heeft. Nu heb ik een telefoon waarvan het alarm en de agenda onbetrouwbaar zijn.
Edit:
Meer onderzoek heeft dit opgeleverd: Je kan een "soft reset" doen door vijf seconden Power + Volume Down in te drukken. Een soft reset is een herstart van de telefoon. Na de herstart is de datum op de telefoon 1 september 2012, tijd is tussen 6 en 8 uur 's ochtends.
Normaal gesproken wordt na een soft reset de tijd automatisch (binnen een uur of zo) gecorrigeerd, maar bij mij is de optie niet eens aanwezig - naar ik begrijp zou deze bij Instellingen-Datum & Tijd moeten staan. Mijn provider is Vodafone NL en dezelfde SIM heeft onder Android wel deze optie, en werkte daar gewoon.
De consequenties gaan verder dan je in eerste instantie zou denken. Een gebruiker op een forum klaagde dat hij geen SMSjes kon ontvangen, overigens zei hij niet welke provider hij had. Verder zijn er nogal wat services waar je niet kan inloggen als je tijd verkeerd is, waaronder SkyDrive. Dus ook geen backups.
Je vraagt je misschien af hoe je nou per ongeluk een soft reset kan doen. Geen idee, de telefoon zat in mijn broekzak. Maar let op: de toetscombinatie werkt ook als de telefoon idle of in beveiligde mode is! Ik dacht altijd dat een beveiligde mode dient te voorkomen dat je per ongeluk toetsen indrukt, maar dat is dus niet het geval.
Ten slotte, ik denk dat er een andere toetscombinatie is die ook een soort reset doet, waarbij de datum en tijd worden ingesteld op de laatste keer dat je de datum en tijd instelde. Want ook deze reset heb ik inmiddels vaker gehad.
[
Voor 55% gewijzigd door
Free rider op 12-08-2013 14:48
]