Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of het nu echt kan worden bestempeld als audiofiel weet ik niet dat is voor jullie om te bepalen :).

Van eigen bodem, Lavinia Meijer speelt Philip Glass. Helaas schijnt de CD opname (volgens Bol.com review) ruk te zijn :(.

Die Kari Bremnes nummers schijnen inderdaad geweldig goede opnames te zijn. Alleen ik kan dat toch niet beluisteren beschik niet over high-end apparatuur. Als we het dan toch over Noordse artiesten hebben vind ik Agnes Obel op zijn tijd erg lekker in het gehoor liggen. Goede stem gekoppeld met prettige melodieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Jammer dat de kwaliteit slecht is! Maar er zullen vast wel goede ergens cd's met harp muziek te vinden zijn die wel goed opgenomen zijn. Erg mooi instrument! Het ziet er erg moeilijk uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat die opname van Lavinia Meijer 'ruk' is lijkt me sterk. Het is een SACD van Channel Classics, en die hebben een meer dan uitstekende reputatie. Ik heb dat label nog nooit op een minder dan zeg maar '8+' opname kunnen betrappen, en ik denk dat ik 30% van hun catalogus in huis heb (deze dan natuurlijk weer net niet!)

Ach, als je het niet vertrouwt, dan pak je toch iets van Floraleda Sacchi. Die geldt toch als het grootste talent op harp, en dat wat ik van haar ken is allemaal behoorlijk goed opgenomen, al zou ik het niet meteen in de hoogste categorie plaatsen.

Ik heb ze even in spotify naast elkaar gezet. Uiteraard is Spotify niet het ultieme medium om e.e.a. te vergelijken, maar ik vind dat de versie van Meijer meer 'body' heeft. Muzikaal vind ik Sacchi echter interessanter. Meijer speelt het stuk toch als een metronoom, Sacchi legt er veel meer van zichzelf in.

Naar mijn bescheiden mening is veel 'minimal music' (Glass, Reich, Riley, Adams) echter weinig 'audiofiel', met uitzondering dan van Vita Nova van Gavin Bryars (orginele opname met David James op ECM, niet de haperende live-versie van de Lockerbie Memorial) en Tabula Rasa / Fratres van Pärt (versie met Gidon Kremer en Keith Jarrett - kan je dan nog iets anders dan absolute top verwachten...? ook op ECM uiteraard.) en Giya Kanchelli's 'Leben ohne Weihnacht' of zijn fantastische Liturgie 'vom Winde beweint' (Op Olympia). Maar goed, dat valt allemaal ook eerder onder het kopje 'nieuwe sacrale muziek' dan dat ze nog echt 'minimal' zijn. Ik bedoel maar: is Perotin 'minimal music'? In zekere zin wel, en de schatplichtigheid van met name Reich en Glass aan deze middeleeuwse meester ligt er duimendik op, maar even afgezien dat die term in de 12e eeuw helemaal niet bestond, dachten ze daar in zijn tijd heel anders over! Nu nog steeds, overigens.

Reich's Desert Music en Drumming op Nonesuch zijn allebei erg mooi opgenomen, maar toch klopt er iets niet, Drumming/Six Pianos op DG is een iets beter lot beschoren, maar nog steeds niet echt dat je zegt 'wow!' En dat geldt voor veel van de muziek van Glass ook, bv. Itaipu op Sony. Hardstikke goede opname, dat koor is werkelijk overweldigend (ik ben benieuwd wat daar op Spotify van over blijft) maar toch gebruik ik 'm nooit als showpiece. The Canyon, daarentegen, op dezelfde CD, voldoet wel aan de eisen. Volgens mij ligt het aan de structuur van de muziek, en niet aan de opname.

Waarmee maar gezegd wil zijn dat een audiofiele opname meer is dan een sublieme productie en perfecte opnametechniek.

Daarom vind ik het Franse 'melomane' ook een veel treffender en mooier woord dan 'audiofiel'.

Enne, ChicaneBT: afgaande op joetoep zeg ik 'nee', maar joetoep mag en kan nooit de graadmeter zijn. Als je dit leuk vind, luister dan ook eens naar Violet Indiana (wat ik overigens -for all to obvious reasons- niet op de lijst ga zetten.)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2013 06:36 . Reden: Even alles in de juiste context plaatsen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk dat je zo uitgebreid reageert. Ik heb hier zeker wat aan want moet nog veel klassieke muziek ontdekken :). Als je zegt dat het label wat de CD van Lavinia uitgeeft bekend staat voor de goede kwaliteit dan ga ik die CD gewoon een kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Je kan uiteraard altijd de cd downloaden om te kijken of het wat is. Zo voorkom je een miskoop. Ik zag dat hij gewoon in FLAC te downloaden is.
Ik koop nooit meer zomaar een cd zonder hem gehoord te hebben want daar heb ik slechte ervaringen mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brik
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 11:11
ik ben de laatste tijd helemaal fan van
Afbeeldingslocatie: http://funkysouls.com/img/Parov_Stelar-The_Princess.jpg

http://www.youtube.com/wa..._detailpage&v=hwsufz9C4A8

Kennen jullie nog soortgelijke muziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die CD van Lavinia Meijer gekocht en de mensen op Bol die beweren dat het een slechte opname is hebben overduidelijk geen verstand van hoe een harp hoort te klinken.

Ik denk dat ik wel begrijp waar ze over vallen, maar dat is nou net waarom deze opname zo goed is. Je zou het kunnen vergelijken met een pijporgel, waarvan ze dan niet willen dat je het aanblazen hoort, of een acoustische gitaar waar je het piepen van de handen over de hals als ze de verschillende akkoorden grijpen niet zou mogen horen. En nee, compressie, daar doet Jared niet aan. Uit principe niet. Nergens.

Ja, er zitten nogal wat bijgeluiden in een harp, en deze opname heeft ze prachtig gevangen. Je hoort elke subtiliteit in de verschillende manieren van tokkelen en plukken in haar aanslag en hoe haar vingers over de snaren dansen. Luister maar eens naar het begin van The Poets Acts. Dat is nou een geluidstechnisch WOW moment!

De opname is prachtig, vol, dynamisch, met een uitstekende balans tussen het instrument en de ruimte er omheen, transparant en ze staat precies waar je haar zou verwachten, op ongeveer 5 meter afstand.

Kortom: een aanrader! Ik vind de versie van Sacchi op Decca muzikaal nog steeds interessanter, maar deze opname is oneindig veel beter. Ik geef 'm technisch een 9+, muzikaal een 8-. Sacchi, met vrijwel hetzelfde materiaal op Amadeus Arte, geef ik technisch een 9- en muzikaal een 8 1/2. Sacchi's methamorphosis op Decca (Minimal Harp) geef ik technisch een 8 en muzikaal een 9+. Kortom, een welkome aanvulling op mijn collectie, nog bedankt voor de tip, ChicaneBT!

Oh, en ik speel 'm gewoon op mijn CD speler, SA doe ik al een tijdje niet meer aan.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

nog een nominatie voor op de lijst: YouTube: Katie Melua - Nine Million Bicycles

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Brik schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:24:
[afbeelding]

http://www.youtube.com/wa..._detailpage&v=hwsufz9C4A8

Interessant nummer! Mooie clip. Bedankt voor de tip. :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 20:54
Brik schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:24:

Dat is mooie muziek, bedankt voor het posten.

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
Metric - Help I'm Alive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Er was iemand in dit topic op zoek naar acoustiche gitaar muziek. Ik kan even niet meer vinden wie dat was, maar voor diegene:

Mark Kozelek - Like Rats

http://open.spotify.com/track/268LZraDaxq6MFniCqgW0W

En de rest van het album staat er uiteraard ook, goed opgenomen ingetogen acoustische gitaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Dat was ik, thanx!
Klinkt goed :)

Ik quote Negakinu uit het headphone topic even voor deze platen want hier horen ze ook wel thuis.
Negakinu schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:15:
[...]

Als je echt een beleving wilt op het gebied van Electronische muziek moet je dit eens in FLAC luisteren:

Hecq - Steeltongued
Afbeeldingslocatie: http://userserve-ak.last.fm/serve/500/54647239/steeltongued.jpg

Ben Frost - By The Throat
Afbeeldingslocatie: http://userserve-ak.last.fm/serve/500/86191845/By+The+Throat+Ben+Frost.png

Monolake - Ghosts
Afbeeldingslocatie: http://userserve-ak.last.fm/serve/500/74668306/Ghosts+1200x1200+PNG.png
Dit zijn wat notities die ik er bij heb gemaakt. Ik heb dat album van Hecq nog niet geluisterd maar die lijkt me wel interessant.

Monolake - Ghosts:
2. Taku: Grappig, wel leuk om te horen. Je hoort al die glas dingetjes om je heen. Ik heb niet het idee dat het echt subliem is opgenomen maar de kans is veel groter dat ik gewoon aan de limiet van mijn FiiO e10 zit.
3. Afterglow: Wat hoor jij bij 2:28? Bij mij klinkt het als een soort van ruis maar ik heb het idee dat het moet klinken als een soort metalen plaat die als een ronddraaiend muntje omvalt en langzaam stil komt te liggen.

Dit album is veel te donker, ligt voor een deel ook aan mijn setup denk ik. Erg donkere headphone + donkere dac/amp. Wel grappig om te horen maar ik ga het niet vaker luisteren ofzo, begint snel te vervelen als vind ik Taku wel leuk klinken. Bij nummer 6 heb ik het opgegeven. :P Zijn er nog nummer die het luisteren waard zijn?

Ben Frost – By The Throat:
Dit album is binaural opgenomen, sommige stukken in ieder geval. Dit album is beter opgenomen dan die van Monolake.
Hier kan ik ook geen heel album van luisteren ofzo, het is wel mooie ambiance muziek en zet je heel ergens anders neer.
Het nummer Leo Needs a New Pair of Shoes past perfect in een horror game zoals amnesia ofzo.

Van dat album van Hecq staat ook een stukje op youtube over hoe die zijn muziek maakt.
Hierzo: YouTube: Hecq forges music from noise
In het begin van het filmpje hoor je al meteen hoe het geluid van een stift is omgezet in muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 08:12:
Kortom: een aanrader! Ik vind de versie van Sacchi op Decca muzikaal nog steeds interessanter, maar deze opname is oneindig veel beter. Ik geef 'm technisch een 9+, muzikaal een 8-. Sacchi, met vrijwel hetzelfde materiaal op Amadeus Arte, geef ik technisch een 9- en muzikaal een 8 1/2. Sacchi's methamorphosis op Decca (Minimal Harp) geef ik technisch een 8 en muzikaal een 9+. Kortom, een welkome aanvulling op mijn collectie, nog bedankt voor de tip, ChicaneBT!

Oh, en ik speel 'm gewoon op mijn CD speler, SA doe ik al een tijdje niet meer aan.
Mooi om te horen dat je zo kunt genieten van Lavinia Meijer. Ik had een Best of Philip Glass besteld en daar zou als extra Aangenaam Klassiek 2011 bijzitten met de CD van Lavinia Meijer maar helaas was deze extra er niet meer :(. Voor alsnog moet ik het even stellen met de MP3's :).

Een erg lekker nummer wat mij betreft en kijkend naar de YouTube views een componist, Douwe Eisenga, die niet erg goed gevonden wordt door het publiek. Staat niet op Spotify.

Minimalistic jazz, van Moondog, die ik tegenkwam door op Spotify wat door te klikken :). Te kort wat mij betreft maar dat heb je vaak bij nummers die zo lekker klinken :).:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=OvXROes0ar8]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Geen idee of het in de smaak valt, maar Garden Of Emotions van Ayreon heeft voor mij vrijwel alle facetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChicaneBT: Net zo lang door blijven klikken tot je bij Jon Gibson (1940, fluit en sax, niet die ene die "in den Heere" is) uitkomt, zou ik zeggen. Hij heeft een prachtige versie van Pat's Aria (uit Nixon in China van Adams) opgenomen, staat op zijn CD 'In good company' (volgens mij niet op Spotify beschikbaar.)

YouTube: Jon Gibson - 1992      *In Good Company*

Eisenga... Nee. Doe mij dan maar Canto Ostinato, da's ook NL, en ook minimaal, maar heel wat virtuoser. Of Adams' Grand Pianola Music, natuurlijk!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2013 18:42 . Reden: Als hij Adams heet is het Adams' en niet Adam's! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Je moet ervan houden, maar ik vind het heerlijk wegluisteren: Het nieuwe album van José James, met o.a. dit nummer: [YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=5Gz2kqOupCI]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo! Robin Mullarkey zit daar weer even een lekker partijtje te bassen, zeg!

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2013 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:21

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Lekker nummertje hoor van José James en zeker mooi partijtje bassen... Zou wel kennis willen maken met wat meer Artiesten die een beetje in de sfeer van dit nummer platen maken. Beetje funky jazzy met sterke ritme sectie.
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:33

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

zAo schreef op zondag 24 februari 2013 @ 18:00:
Geen idee of het in de smaak valt, maar Garden Of Emotions van Ayreon heeft voor mij vrijwel alle facetten.
Hij staat er inderdaad bekend om alles goed te doen. Andere albums van Lucassen zijn ook heerlijk om te luisteren.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• ErikG2
Dit is niet per definitie Audiofiel maar ik kwam dit tegen en moest het toch even delen.
Deze muziek is binaural opgenomen en met de dummyhead die daarvoor gebruikt wordt is hij daarna rond gaan lopen langs de luidsprekers. Wel met hoofdtelefoon op luisteren anders werkt het niet goed.

https://soundcloud.com/pogomix/upular-virtual-3d

Niet iets om lang naar te luisteren maar wel erg leuk gedaan, geeft je hoofdtelefoon weer een nieuwe dimensie :-).

[ Voor 11% gewijzigd door ErikG2 op 28-02-2013 19:04 . Reden: typo en tekst duidelijker gemaakt ]

• Heilige Kaas
Ik moet hem nog even luisteren, maar binaural was volgens mij anders dan wat jij zegt. Ik dacht dat het muziek was dat wordt opgenomen met een dummy head waar de microfoons op de plek van het trommelvlies zitten.

• ErikG2
Ja dat klopt idd. En met zo'n dummy is hij volgens mij gaan rondlopen :-).

Ik heb de post iets aangepast zodat het wat duidelijker is.

@Heilige kaas
Na wat zoeken op spotify deze gevonden:
http://open.spotify.com/album/3MpwRAKM4kRrW6Aun3biZr
Acoustische gitaar binaural opgenomen, misschien is het wat voor je.

Deze horen ook in de lijst:
Neil Young - Harvest Moon
Neil Young - One of these Days

[ Voor 94% gewijzigd door ErikG2 op 01-03-2013 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hecq is idd goed. Deze had ik nog niet. S ff zoeken.
Uit minimal; abstract heb ik nog wel het eea aan goede opnames. Van het label Raster Noton komen erg veel goede opnames. Alva Noto bv met Insen. Heerlijk. Byetone, klinkt ook erg goed, Fennesz.

Ik ben nu naar the Cardigans aan het luisteren. Grand Turismo uit 1998. Klinkt erg goed. Strakke droge opname maar de bas gaat echt door je maag. Echt rock op zijn best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En omdat ik een zekere reputatie heb hoog te houden heb ik ook maar weer eens 6 tracks toegevoegd.

Twee van Jazzanova, dat vreemde Berlijnse gezelschap dat telkens weer de verkeerde noten weet te vinden. Toen José James hier onlangs voorbij schoof zat ik maar te denken 'waar ken ik die stem van' en toen schoot het me ineens te binnen!

YouTube: Jazzanova - Little Bird (ft. Jose James)

Maar goed, die hadden we dus al, bij wijze van spreken.

Ik vind 'In Between' nog steeds de meest geinspireerde CD van Jazzanova, sowieso wel een heel bijzonder werk. Helaas is de eerste track van die CD (L:o.v.e And You and I) op Spotify niet beschikbaar, vermoedelijk omdat men denkt dat de digitale transfer mislukt is, maar ik raad iedereen aan om daar maar eens naar te luisteren. Is het audiofiel? Op zijn eigen manier!

YouTube: Jazzanova - L.O.V.E and You and I

Van Richard Bona heb ik de eerste twee tracks van zijn CD 'Reverence' gekozen. Gewoon omdat dat een mooie introductie is. De CD is verder een beetje een mixed bag, maar de opname (van/door Rob Eaton) is meer dan voortreffelijk.

En van Richard Bona is het een kleine stap naar Keiko Matsui, als er al sprake is van een stap. Immers, hij bepaalt voor een groot deel het geluid op haar CD Moyo.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2013 08:45 . Reden: Toch maar een linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Ik kwam net via allmusic dit album tegen:

Solex Ahoy! - The Sound Map of the Netherlands.

Ik vindt de opnames erg goed klinken (zeker als je nagaat dat het op een kleine boot is opgenomen), zie hiervoor o.a. dit interview.

Hier een linkje naar 1 van de nummers, ik heb er ook 1 in de Spotify lijst gezet, de rest van het album is zeker de moeite waard om naar te luisteren (lees wel eerst even wat info over het album zodat je je niet af zit te vragen waar je eigenlijk naar zit te luisteren :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaaa! Geweldig, zo willen we Nederland horen!

Truus (de Groot) kennende zal ze vast trots zijn om middels dat interview samen 'getagd' te zijn met Bob Dylan en PJ Harvey. Kennen jullie Truus? Nee? Dan mis je wat! De lijst van mensen met wie ze samengewerkt heeft leest bijna als een 'who is who in influencial alternative music.' Hier is een link naar haar youtube kanaal:

YouTube: truusdotnet's channel

Je zal er niks audiofiels tegenkomen, maar 'weirder' zal je niet snel vinden. Je komt een van mijn freaky electronica-projecten daar ook nog een paar keer prominent tegen! Toch jammer dat dat ding na ruim 30 jaar dan toch de geest gegeven heeft. Ik voel me (vermoedelijk met recht) persoonlijk aangesproken als Truus zegt 'Hello France' en vanuit Frankrijk antwoord ik daarom 'Hoi Truus. Als je wil dat ik die rare doos nog repareer moet je 'm wel opsturen, en nee, de voeding hoeft niet mee!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2013 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:39
Valt me mee dat nog niemand Crime of the Century genoemd heeft. Een naar mijn mening subliem gemasterd album van Supertramp.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=_BqSOn78L9Y]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij betreft hoort Masters of Reality met hun debuutalbum ook wel in dit topic thuis, opgenomen in Sound City.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 'm dan NU toevoegt heb je de eer de honderdste track aan de lijst toegevoegd te hebben! Een mijlpaal, zou ik zeggen!

[edit]

Ik vond dat de 100e wel weer eens wat echt heel goeds mocht worden...

En het werd: Shirley Horn: 'My man is gone now', van haar album 'I remember Miles'. Test hier voortaan de kwaliteit van je installatie maar mee. Die drums zijn werkelijk fenomenaal. Als dat er nog lekker uit komt heb je een prima setje.

En nu we toch bezig zijn - en omdat ik graag dit soort dwarsverbanden leg: Roy Hargrove, Mr Clean van de cd 'Earfood', een opname van de briljante Al Schmitt, ik denk de meest consistente opnametechnicus van tegenwoordig.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2013 00:44 . Reden: Te laat! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Ik ga ‘t ‘n keer proberen met wat klassiek. Als ‘t niet interessant is doe ik ‘t niet meer. Zo wel, laat ‘t dan ff weten.

Het betreft hier slechts een zeer kleine greep uit mijn collectie waarbij ik me beperk tot wat ‘t laatste jaar is uitgekomen en absoluut audiofiele opnamen zijn.
Een groot verschil met (de meeste) pop opnamen is dat het altijd akoestische opnamen zijn. Het audiofiele bestaat er juist uit dat er in de door mij genoemde opnamen een stem, instrument of instrumenten-groep altijd goed in de ruimte staat, los van andere instrumenten maar ook de “kleur” van het orkest waarbij je de akoestiek “hoort” (of je kunt die waarnemen) van de zaal/ ruimte waarin de opname plaatsvindt.

Bach: sonates en partitas voor viool solo - Isabelle Faust, viool
Afbeeldingslocatie: http://cps-static.rovicorp.com/3/JPG_250/MI0002/947/MI0002947753.jpg?partner=allrovi.com
Het 2e deel, het eerste kwam in 2010 uit waarmee nu de opnamen van de sonates en partitas compleet zijn.
De viool staat mooi los in de ruimte zonder dat het geluid “zweeft” (zoals je dat bij veel opnamen hoort) zodat je als het ware om de viool heen kunt lopen. De soundstage is niet al te groot omdat het instrument vrij direct is opgenomen waardoor je het hele spectrum aan kleuren goed hoort wat bijdraagt aan de mooie warme klank van de viool.
Faust bouwt de muziek laag voor laag op, met een grote natuurlijkheid die de innerlijke kracht van deze muziek volledig blootlegt.
Zij is een van de (weinige) violisten die niet zelf op de voorgrond wil staan met haar virtuoze spel maar de muziek voor zich laat spreken. Dat is 1 van de redenen dat ik elke nieuwe uitgave met haar direct in huis haal.
Wellicht heb ik haar, ook vorig jaar uitgekomen cd met het onaards mooie vioolconcert van Alban Berg en het vioolconcert van Beethoven nog grijzer gedraaid, een schitterende symbiose met dirigent Claudio Abbado met de viool ingebed in het orkest zoals de bescheiden violiste dat in al haar concert-opnamen doet.

Wagner - Tristan und isolde
Rundfunk Sinfonieorchester Berlin o.l.v. Marek Janowski

Afbeeldingslocatie: http://i.prs.to/t_200/pentatoneptc5186404.jpg
Mijn eerste Wagner opera die ik hoorde, Das Rheingold (1e opera uit Der Ring des Nibelungen) was onder Janowski. Hij nam in de jaren 80 als eerste de complete Ring digitaal op. Momenteel is hij bezig met een hernieuwde Ring in het kader van de Wagner viering omdat het dit jaar 200 jaar geleden is dat Wagner werd geboren (1813-1883) Hiermee heeft Janowsk tussen 2010 en 2013 alle grote Wagner operas opgenomen in concertante live uitvoeringen.
De opname van de (live) uitvoering van Die Meistersinger von Nurnberg in 2011 heb ik mee mogen maken en ook die van Siegfried van 1 maart jongstleden. Helaas kon ik niet alle uitvoeringen bijwonen want alle kaarten waren (in 2009 al) zeer snel uitverkocht. Ik heb dus wel een lichte voorkeur voor Janowski maar dat wil niet zeggen dat bijvoorbeeld deze Tristan ook de beste uitvoering is die ik ken ondanks zijn enorme drive en urgentie. Dat is namelijk nog altijd die verschroeiende opname uit Bayreuth uit 1966 onder Karl Bohm. Qua klank is de huidige opnamen uiteraard veel beter met het opvallend “lichte” en “doorzichtige” dirigeren met een perfecte balans in het orkest waarbij de klank nooit dichtslibt zodat de enorme structuur van Leidmotieven inzichtelijk wordt. Elke instrumenten groep is als het ware los van elkaar te onderscheiden en te beluisteren waardoor elke her-beluistering weer een intrigerende onderneming is wat in de eerste plaats de verdienste van Wagner is. Op het gebied van orkestreren was hij tenslotte een tovenaar.
Dit is zeker niet de eerste opera om kennis te maken met Wagner. Echter is de muziek zo diep doordringend en vooral het enorme liefdesduet in de 2e akte zo gepassioneerd en intens dat wanneer je deze opera in het theater bijwoont je voorgoed en definitief een ander persoon bent.

Verdi - The operas - Georg Solti
Afbeeldingslocatie: http://www.deccaclassics.com/imgs/s300x300/4783705.jpg
Verdi is in het zelfde jaar als Wagner geboren dus dit jaar wordt ook hij gevierd.
Een doosje met 16 cd’s met de Verdi operas die Solti tussen 1960 en 1994 opnam. Ik heb ze nog niet allemaal gedraaid want ik heb ‘t pas ‘n paar dagen in huis. Ik heb ze echter wel eerder gehoord omdat ze nog uit het gramofoon tijdperk zijn. Mijn allereerste Aida die ik hoorde zit in dit doosje.
Dit zijn geen audiofiele opnamen zoals we dat tegenwoordig gewend zijn maar waren dat in de tijd waarin ze zijn opgenomen wel degelijk. De opname van bijvoorbeeld Un Ballo in Maschera is in 1960 opgenomen, de gouden Decca tijdperk waarin fantastische gramofoon opnamen zijn gemaakt van onder meer de allereerste studio opname van de complete Ring van Wagner onder Solti die overigens iedere liefhebber in de kast heeft staan.
De leeftijd wordt echter verraden door de aanwezige ruis en de hier en daar wat dunne strijkers en vervorming bij tuttis. Toch klinken deze opnamen heel natuurlijk en staat het orkest mooi in de ruimte wat ze zelfs beter maken dan veel huidige opnamen van bijvoorbeeld Naxos.

John Adams - Harmonielehre + Short ride in a fast machine
San Francisco Symphony o.l.v. Michael Tilson Thomas

Afbeeldingslocatie: http://cps-static.rovicorp.com/3/JPG_250/MI0003/316/MI0003316696.jpg?partner=allrovi.com
Adams is min of meer ontdekt door onze eigen Edo de Waart die chef-dirigent was van het SFS. Hij heeft sinds de jaren 80 verschillende werken van Adams ten doop gehouden en opgenomen. Adams is dus diep verbonden met dit orkest en Tilson Thomas, de opvolger van de Waart en dit is te horen in deze fenomenale live registraties. Ze spelen deze muziek met twee vingers in hun neus. Met 47 minuten wel een beetje korte cd. Er had best nog wel bijvoorbeeld zijn vioolconcert of Harmonium bij gekund om het feest compleet te maken.
Alle (in eigen beheer) gemaakte opnamen van dit orkest zijn zo’n beetje de mooist denkbare. De zaal (Davies Symphony Hall) heeft een mooie akkoestiek en het orkest een eigen klank. Je hebt altijd mooi “zicht” op het orkest waar je “omheen” en “tussendoor” kunt kijken, de soundstage is 3D. De incidentele slagen op de grote trom bij Short ride in a fast machine doen je opveren van je stoel. Geweldig.
Ook de complete Mahler cyclus van deze dirigent en orkest kan ik, al dan niet als secundaire cyclus, zonder voorbehoud aanraden.

Bruckner: symfonie nr. 9
Berliner Philharmoniker o.l.v. Simon Rattle

Afbeeldingslocatie: http://www.musicweb-international.com/classrev/2012/May12/Bruckner9_Rattle_9529692.jpg
De eerste overtuigende uitvoering van de complete 9e van Bruckner. Bruckner heeft van de 9e tijdens zijn leven slechts de eerste 3 delen kunnen voltooien. Hij heeft het 4e deel, de finale, weliswaar vrijwel volledig op papier kunnen zetten maar de coda en de instrumentatie niet. De finale is gereconstrueerd, gecompleteerd en geïnstrumenteerd door musicologen. Wellicht niet de allerbeste opname van de eerste 3 delen, toch zijn de climaxen en zeker die in het derde deel verpletterend.
Het Berlijnse orkest laat hier horen dat het wellicht het mooiste Bruckner orkest is want ze spelen Bruckners gouden harmonieen met een ongelofelijke schoonheid. De klank niet op de laatste plaats mede gerealiseerd door de fraaie akoestiek van hun eigen concertzaal. Een mooie 3D soundstage waarbij je op een van de voorste rijen zit.

Mahler: symfonie nr. 9
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Bernard Haitink

Afbeeldingslocatie: http://i.prs.to/t_200/brklassik900113.jpg
Waar de Berlijners een “zilveren” klank hebben, heeft dit radio orkest een “bronzen” klank waarmee ik de warmte van hun klank bedoel waarmee dit orkest voor mij een van de mooiste orkesten is.
Na een eerste beluistering niet de allerbeste of allermooiste 9e Mahler maar een uitvoering die zijn geheimen pas prijsgeeft bij herhaaldelijk luisteren zoals bij de meeste uitvoeringen onder Haitink. Ook hier een mooie 3D soundstage waardoor je bij deze opname je op de eerste rang waant waarbij je bijna om elke instrumentengroep heen kunt lopen met die mooie akoestiek van de zaal in München.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van mij mag je! Ik vind overigens ook dat er meer klassiek op de lijst mag, maar het probleem is vaak dat je dan een kort stukje moet zoeken. Ik heb enige tijd geleden al een paar showpieces toegevoegd, zat toen ook aan de 9e van Bruckner te denken, maar dan de uitvoering van Solti.
Adams' Harmonielehre had ik ook al een keer genomineerd.Overigens mag ook de 9e van Schubert er op, ook met Solti, het 2e deel (Andante) met name. Verder heb ik nog wat Stravinski in de aanbieding, en natuurlijk Shostakovich! En voor diegenen die wat minder bekende werken willen horen, kan ik de 3e en 5e van Tubin aanbevelen.
Maar de meest indrukwekkende muziek ooit gemaakt -nmbm dan toch- is de 5e symfonie van Nielsen! Luister naar de uitvoering op BIS met Myung Whun Chun, want dat vioolconcert mag er ook wezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:11

franssie

Save the albatross

Sowieso laat akoestische muziek je set meer leven vind ik, zo nu en draai ik een stukje cello om extra van mijn set te genieten (en de cello). En je beschrijving van Wagner was erg herkenbaar, zo weer eens iets opzetten (vriendin is vanavond lekker weg - kan ie weer eens goed hard). Favoriete stuk van hem is de stilte voor de storm met die steeds verder aanzwellende golven. Ik vraag me nog steeds af hoe hij dat heeft kunnen componeren want de dreiging die van dat stukje uitgaat is angstig realistisch.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielsens 5e toegevoegd aan de lijst, alleen het eerste deel. Als je denkt dat je klaar bent om het tweede deel ook te beluisteren is dat vanuit Spotify een kleine moeite.

Nielsen voelde, begin jaren twintig, de tijdgeest behoorlijk goed aan. In zijn 4e symphonie (de onuitwisbare) toonde hij zich bezorgd maar hoopvol. In de 5e symphonie was er van die hoop weinig meer over. Hoewel hij het zelf zo niet wilde zien was dit, volgens velen, zijn persoonlijke afrekening met de gruwelen van de 1e wereldoorlog.

Nielsens 5e was een van de laatste grote 'rellen' in het klassieke genre, weliswaar niet te vergelijken met de ophef die Stravinsky 10 jaar eerder met Le Sacre had veroorzaakt, maar toch. De premiere in Amsterdam was afgeladen vol, want de uitvoeringen in Copenhagen en Gothenburg hadden diepe sporen getrokken. In Gothenburg was zelfs paniek in de zaal uitgebroken toen halverwege het eerste deel een kwart van de bezoekers zich naar de uitgang probeerden te knokken! Toch bleken ook in Amsterdam maar weinig aanwezigen bestand tegen wat ze over zich heen kregen. Het verhaal gaat dat het na de laatste paukenslagen 3 minuten lang oorverdovend stil bleef. De ene helft van het publiek had de zaal al gedurende het concert verlaten, de andere helft zat volkomen verbauwereerd achter in hun stoel gedrukt.

Als je vrienden hebt die teveel kletsen, zet dit dan op, hier praat niemand doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

Verwijderd schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 14:17:
Maar de meest indrukwekkende muziek ooit gemaakt -nmbm dan toch- is de 5e symfonie van Nielsen! Luister naar de uitvoering op BIS met Myung Whun Chun, want dat vioolconcert mag er ook wezen!
Wel ‘s van de bovengenoemde Tristan het voorspel van de 1e akte gehoord..?? Of het voorspel van de 2e acte en daarin het slot van het liefdesduet, een in muziek uitgebeelde coitus interuptus..? Het voorspel van de 3e acte is door de dood doorvoelde muziek waar je haren recht van overeind gaan staan. De Tristan gloeit van begint tot eind van de spanning..!!
Let wel, dit is net zoals dat voor jou ook voor mij geheel persoonlijk. Over smaak en gevoel valt niet te twisten.

Leuk dat je Nielsen noemt, zijn muziek is terecht weer met een, al dan niet bescheiden, revival bezig. Desondanks wordt hij nauwelijks gespeeld. De laatste keer dat ik ‘n concert bijwoonde met werk van Nielsen dateert als ik ‘t me goed herinner alweer uit 2004 of 2005. Toen heeft Paavo Jarvi de 5e (als onderdeel van een programma) gedirigeerd voor het concertgebouworkest. Overigens dirigeert Jarvi Nielsen wel eens voor zijn eigen orkest in Frankfurt waar overigens vele schitterende en waarheidgetrouwe opnamen vandaan komen. Hun opnameprocede bestaat uit slechts 2 zaalmicrofoons, meer niet maar het resultaat is verbluffend. Uit Frankfurt is er ook een heel mooi opgenomen Mahler cyclus met eliahu inbal, wel al een oudere opname maar dat hoor je er beslist niet aan af.
En ik heb er een aantal Bruckner symfonieen meegemaakt waarvan een 7e en 9e op cd zijn verschenen.

En omdat ik me (om ‘t overzichtelijk te houden) beperk tot zeer recente opname komt Nielsen er karig van af. Hoewel er eind vorig jaar nog wel een geweldige uitvoering van zijn vioolconcert is gemaakt door Hilde Vrang, een violiste uit de huidge generatie topviolisten.
Nielsens symfonieen zijn in 2011 compleet opgenomen door Colin Davis met het London Symphony Orchestra die mijn al oude cyclus met Herbert Blomstedt uit ‘89 vervangt toevallig met het San Fransisco Symphony maar nog steeds mooie opnamen zoals die altijd uit die zaal komen. Dat kan niet altijd worden gezegd van de zaal van het LSO (Barbycan Hall) waar onder meer de opnamen van de Mahler cyclus met Gergiev onder te lijden hebben. Maar deze Nielsen cyclus is een voltreffer met spannende uitvoeringen waar de toen 83 jarige Davis bovendien ook een dosis vitaliteit aan toevoegt.

Overigens vind ik de 4e en 5e samen zeer complentatief omdat het beide “oorlogssymfonieen” zijn en daarom nauw aan elkaar verbonden waardoor ik ze het liefst samen hoor.
Desondanks kan ik niet zeggen dat zijn 5e het meest spannende is wat ik heb gehoord, voor mij zijn daarvoor teveel gegadigden die nog voor gaan. Daarvoor hoef ik me slechts te beperken tot een aantal tijdgenoten van Nielsen die symfonieen hebben geschreven die je ook zelden tot nooit hoort;
  • Arnold Bax. Mooi brede epische thema’s en briljante instrumentale vondsten. Zeer filmisch en beeldende muziek. Ik zou er een nier voor overhebben wanneer er een paar van zijn meesterwerken door het concertgebouw worden gespeeld. Een audiofiele cyclus is er o.l.v. Vernon Handley en het BBC orkest. Schitterend en draai ik zeer regelmatig.
  • Ralph Vaughan Williams. Zeer meeslepende, super spannende en diepdoordringende muziek. Ook zeer filmisch en beeldend. Altijd verhalend. Zijn 5e is niet zozeer spannend maar wel bloedstollend mooi. Mijn tweede nier zou er aan moeten gaan om de hele cyclus door het CGO te worden gespeeld. Het liefst door onze eigen Bernard Haitink. Haitink heeft overigens al een schitterende cyclus met het LSO gemaakt. En absoluut audiofiel. 2 complete cycli door Adrian Boult (1 nog uit het mono tijdperk), uit 2003 door Vernon Handley. Allemaal met het LSO. De meest recente is door Richard Hickox. Door mij al helemaal stuk gedraaid.
    Boult ontsteekt het heilig vuur in deze muziek maar Haitink en Handley zijn het meest consistent.
    Vaughan Williams wordt overigens wel vaak in Engeland gespeeld en met enige regelmaat staat ook op het vaste land sommige symfonische gedichten op het repertoire.
    Doe jezelf een lol en zoek ‘s ff “The lark ascending” op..!! Een prachtige uitbeelding van het gespeel van een Leeuwerik uitgebeeld door een viool met orkest.
  • Jean Sibelius. Toch geen onbekende maar staat er wel ‘s een symfonie van hem op ‘t repertoire..?? Zeer zelden..!! Wel hoor je met enige regelmaat zijn vioolconcert.
    Karajan heeft ze met de Berliner Philharmoniker schitterend geregistreerd, Osmo Vänskä is momenteel bezig met een mooie audiofiele cyclus.
    Paavo Berglund heeft met het Helsinki Philharmonic Orchestra (Finser kan het niet) een gloedvolle audiofiele cyclus opgenomen met mooi "romig" spel waarbij de altviolen en bassen (belangrijk voor Sibelius) pregnant naar voren komen en waarbij ook de koper- en houtblazers mooi in het orkest geintegreerd zijn. (uit m'n hoofd dacht ik opgenomen in de jaren 80 en heruitgegeven in 2009)
  • Van Edward Elgar horen we regelmatig zijn vioolconcert en Celloconcert maar zijn 3 symfonieen worden althans op het vaste land ook NOOIT uitgevoerd. Waarom toch niet..?? Ze zijn werkelijk prachtig..!!
  • En wat dacht je van die 3 symfonieen van Alfredo Casella..?? Geheel vergeten en genegeerd na de 2e wereld oorlog vanwege zijn openlijke waardering voor Mussolini tijdens zijn regime.
    Vooral zijn 2e en 3e symfonie gloeien werkelijk van de spanning.
    Ik heb dan weliswaar geen nieren meer maar nog wel wat ander bruikbaar weefsel in de aanbieding voor een uitvoering door het concertgebouworkest voor alleen zijn prachtige “Concerto Romano”, een soort orgelconcert, of zijn “A Notte Alta”, voor piano en orkest.
En zo zijn er nog handen vol tijdgenoten van Nielsen te bedenken waarmee je hele topics kunt vullen maar wat ik schreef hoort ongetwijfeld in een algemeen klassiek topic en valt wellicht te ver buiten wat audiofiel is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je noemt een aantal interessante namen...

Bax, de vergeten 'Master of the Kings Music', de eerste 3 minuten van Tintagel zijn fantastisch, net als bijna al zijn tone poems. Toch sla ik de Symphonic Variations hoger aan, want bij veel van Bax's muziek heb ik het gevoel dat het begon met een geweldig goed idee dat daarna nooit echt goed uit de verf is gekomen... In de Symphonic Variations weet hij de spanning wel tot het einde vast te houden. Ooit was hij de beroemdste componiste in Engeland, tegenwoordig zo goed als vergeten. Misschien wel terecht... Neemt niet weg dat ik de complete serie op Chandos in de kast heb staan, inclusief 'the truth about the Russian Dancers' wat echt een verschrikkelijk beroerd werk is.

Maar als je Bax noemt, waarom Moeran dan niet? Diens Symphony in G spreekt hetzelfde idioom als Bax en is een oneindig veel betere opname dan willekeurig welke andere Handley/Ulster SO. De familie Couzens doet zijn werk meestal erg goed, maar af en toe stijgen ze werkelijk boven zichzelf uit.

Ireland's Pianoconcerto/May Dun uit de zelfde reeks mag er ook wezen, trouwens.

Ik ga met je mee wat betreft RVW, maar het probleem met The Lark Ascending op Chandos is dat hij zo traag is. De laatste live uitvoering die ik ervan gehoord heb was in London bij de proms door Janine Jansen, en die gooide er een heel ander tempo tegenaan. Daardoor 'zwelgt' het minder, komt de muziek ten goede.

RVN en Elgar vormen samen zo'n beetje de 'core of British music', hoewel ik daar ook graag Delius bij zet. Ik kan de leeuwerik niet los zien/horen van Delius' "On hearing the first Chuckoo in spring", ook een fantastisch opname van Handley, ik meen met het LSO in dit geval. Maar ik ben te lui om het op te zoeken.

Elgars 'world premiere recording' van de 3e symphony (voltooid door Anthony Payne) is wat mij betreft het hoogtepunt in Engelse klassieke muziek van de laatste 25 jaar. Ik zit telkens te janken, ik kan er niks aan doen. En een prachtige opname bovendien. En een mooie documentaire. Onlangs (nou, kan al meer dan een jaar geleden zijn) weer eens herhaald op een van die vele boeiende vrijdagavonden op BBC4.

Sibelius: Ik heb jaren rondgelopen met het 2e deel van zijn 3e symphonie in mijn kop, en kon er maar niet meer achter komen waar die melodie vandaan kwam... Geeft dat een beetje weer wat je bedoelt? Ik moet zeggen, hoewel ik zijn vioolconcert zeer hoog heb aangeschreven heb ik het er wel een beetje mee gehad sinds ze dat in de jaren 90 bij het Elizabeth-concours 'sort of' herondekt hebben. Ik zou nu ook niet meer weten welke versie ik het beste vind. En ga 't voorlopig ook niet uitzoeken. Dan luister ik toch liever Shostakovich's 2e vioolconcert, of dat van Walton, als we het toch over Engelse muziek hebben.

Ik denk dat het probleem met Sibelius is dat het simpelweg te mooi is, dat 'men' er te weinig uitdaging in ziet. Net als met de eerste 5 of 6 symfonien van Dvorak, ik bedoel maar: wie voert die nog op? En wie heeft er iets van Glazunov in de kast staan, en draait dat ooit nog eens, behalve ik dan? Hoe dan ook, Sibelius voor mij is: 'Kullervo'. Mijn god, wat is dat goed! Kullervo is ongeveer wat de laatste 6 minuten van de Götterdämmerung is voor Wagner: als je dat gehoord hebt weet je alles wat er te weten valt over wat de man kan en gedaan heeft, daar zit alles in en alles staat perfect op zijn plaats. Tristan is prachtig, Parsival ook, de overtures van alle cycli van de Ring zijn briljant. Ik haat opera, maar Wagner, dat is muziektheater, dat is heel wat anders! En we kunnen toch moeilijk alles wat hij geschreven heeft op de lijst zetten. Neem nou het moment waarop Hagen aan Gudrun vertelt dat Siegried niet terug zal keren van de jacht, zeker als Matti Salminen de rol van Hagen heeft! Moet dat op de lijst, of toch gewoon Siegfrieds Trauermarsch? Ik heb voor het laatste gekozen. Wat is lekkerder, chocola of sinaasappel? Sommige zaken laten zich gewoon niet vergelijken.

Terug naar Sibelius: Ik heb de opnames van Berglund ook in de kast staan, en onderschrijf je oordeel. Maar ik vind de cyclus van Ashkenasi toch ook wel heel erg mooi. En die staat ook in de kast. Ik zou echt niet kunnen zeggen welke ik beter vind. soms de één soms de ander, en soms is het de cyclus van Neeme -always in a hurry- Järvi, want die heb ik ook. Ik ben niet zo kapot van Karajan en DG. Wel op vinyl, maar niet op CD, vreemd genoeg. Maar vinyl, daar doe ik niet meer aan. Maar als iemand zegt 'dat is de beste', dan ga ik daar niet tegenin. Ik oordeel niet over wat ik niet zelf in huis heb.

En als we dan toch in noordelijke contreien uitkomen, dan is er op Chandos ook een fantastische CD 'Music from Estonia' uitgebracht, audiofiel van hier tot gunder, en muzikaal zeer interessant. Heino Eller spreekt zeker in hetzelfde idioom als Sibelius, zou ik zeggen.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik niet zo'n hoge pet op heb van Casella, sowieso is italiaanse klassieke muziek niet mijn ding, met uitzondering van Petrassi, dan. Iemands politieke voorkeur interesseert me daarbij niet, verdorie, Wagner was wat dat betreft zo fout als je maar zijn kan, maar dat doet aan de kwaliteit van zijn muziek toch ook niets af? En wat te denken van Gesualdo (Ho, toch een Italiaan die ik kan waarderen!) een veroordeeld moordenaar! Trouwens, de sonates van Scarlatti zijn ook van buitenaardse kwaliteit, en de opnames van Pletnev zijn fe-no-me-naal. Kortom, het is niet allemaal zo zwart/wit als het gaat om Italiaanse muziek.

Volgens de erkende kritieken was Prokofiev's 5e symphonie de laatste 'grote' symphonie ooit gecomponeerd. Ik weet het niet, vind de 6e eigenlijk nog beter en zou sowieso de eer aan Shostakovich gunnen, danwel met de 10e maar meer nog met de 13e, hoewel die dan weer uit 5 delen bestaat en daaroor dus niet in de 'klassieke' traditie zou passen.

Maar dan heb ik Howard Hanson nog helemaal niet genoemd, of Samuel Barber, of Rachmaninov, of Messian, of Penderecky, Cesar Franck, Saint Saens.... En Scriabin, mijn hemel, ik zou bijna Scriabin vergeten!

Ik denk dat we met klassieke muziek in dit topic in een spagaat zitten omdat we twee verschillende dingen tegelijk proberen te doen: fantastische muziek en fantastische opnames in één doorgang bespreken. Dat is met pop en jazz veel eenvoudiger omdat er niet zoveel verschillende opnames van bestaan, in elk geval niet gangbaar. Ik heb van sommige jazz standards 6 of 7 verschillende versies, maar ik heb bv. ook 11 verschillende uitvoeringen van Shostakovich's 4e symfonie in de kast staan, 6 versies van Wagners Ring op CD en 3x op DVD, 6 keer het volledig oeuvre van Nielsen, 5 volledige series van Shostakovich overige symphonisch werk, 5 complete Beethoven cycli en helemaal NIETS van Mozart omdat ik niet kan kiezen. En dan wordt het lastig om te zeggen 'dat is de beste'. En daar gaat het eigenlijk ook helemaal niet om! Terwijl dat hier toch van ons gevraagd wordt.

Maar wat is nou audiofiel? Ik heb bv. de Carmina Burana van Previn op de lijst gezet. Muggeziftende luisteraars zullen klagen dat die EMI opname (ik meen uit 1964) ruist. Ja, en so what? Maar luister nou eens naar die warmte, naar de atmosfeer, naar de lol die er vanaf straalt als die jongens 'Oh oh oh, Totus Floreo' zingen, daar ga ik spontaan van lachen, en als dan vervolgens 'Dulcicime' inzet zit ik weer te janken. Dit is een opname die je meeneemt in een achtbaan van emoties, is dat niet net zo veel waard, en misschien zelfs nog wel meer dan dat je zegt 'klinkt wel mooi, zeg!' Doet dat laatste dan niet eigenlijk enorm tekort aan waar het feitelijk om gaat, verschralen we dan niet op een akelige manier, reduceren we de muziek dan niet te veel tot een objectief en kil kwaliteits-criterium? Alsof het allemaal altijd maar perfect -en daarmee bijna als vanzelf emotieloos- zou moeten zijn?

Muziek is meer dan techniek! Of, om Shostakovich te parafraseren: "We hebben het hier wel over muziek, niet over losse tonen en het reproduceren daarvan!'

Ik zie dit topic als een eye-opener topic. Sommige mensen posten dingen waar ik nog nooit van gehoord heb die zeer de moeite waard blijken te zijn (en anderen posten rommel wat de naam muziek niet mag dragen) en ik denk dat dit voor de meeste abonnées van de spotify lijst ook geldt: het is een avontuur van de ontdekking. Als ik zeg dat (nmbm - onderschat die 4 letters niet!) Nielsens 5e de meest indrukwekkende muziek ooit gemaakt is, dan is dat op een aantal zaken gebaseerd. Ik denk dat als je de muziektheorie kent je wel snapt waarom ik dat vindt. De 5e is perfect, in alle opzichten, en veel dirigenten en critici zijn van mening dat de muziek perfecter is dan hij kan worden uitgevoerd. Daarmee doe ik niets af aan wat alle andere grootheden geschreven hebben, ik zeg alleen iets over de 'stroke of genius' die Nielsen trof, en die 'm, want dat mogen we wel constateren, zo'n 10 jaar van zijn leven gekost heeft. Alles heeft zijn prijs... Maar hé, de passacaglia van Shostakovich's 2e vioolconcert gaat ook door merg en been. Misschien vind ik dat morgen wel het beste stuk muziek ooit gemaakt.

Dus Mowa: ga vooral door, ik doe mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

Laat ik eerst beginnen met te beantwoorden wat ik onder audiofiel versta;
Het zo perfect of goed mogelijk weergeven van muziek (geluid). Het streven naar een waarheidsgetrouwe weergave zoals dat klinkt bij een live uitvoering of opnamesituatie in de studio waarbij aan de bron ook aandacht wordt besteedt aan een zo perfect mogelijke opname.
Dus de keten van opname naar weergave.

Goede en mooie muziek zijn twee verschillende dingen en heeft niets met audiofiel te maken.
Wat goed is hoeft niet perse mooi te zijn en vice versa. Daarnaast vind ik dat iedereen voor zich bepaald wat goed en of mooi is. Waarom zou muziek van bijvoorbeeld Frans Bauer slecht zijn? Weet je hoeveel mensen er naar luisteren en naar zijn concerten gaan?
Ik durf zelfs te stellen dat slechte muziek daarom helemaal niet bestaat..!!
Maar ook; wanneer jij opnamen uit '64 aan de lijst toevoegt is het misschien wel goede muziek maar niet audiofiel..!!
Een van de meest indrukwekkende uitvoeringen van de Tristan die ik heb is uit 1936. Een pre-audiofiele opname zal ik maar zeggen maar met Wagner zang zoals we dat nadien nooit meer hebben gehoord met Lauritz Melchior, Kirsten Flagstad en Friedrich Schorr. En ik heb daarnaast nog een schat aan opnamen die teruggaan tot aan het begin van de 20e eeuw toen ze met z'n allen voor zo'n grote hoorn stonden te brullen.

Daarom beperk ik me (tot nu toe, zo veel mogelijk) tot recente opnamen zoals in het lijstje wat ik in mijn eerste post heb weergegeven. Dat wil dus niet zeggen dat ze van betreffende werken ook de beste uitvoeringen zijn.
En in het lijstje van mijn eerste post heb ik opgeschreven wat me zo te binnen schoot met goede uitvoeringen die ook nog zeer recent en audiofiel zijn. Dat vind ik een leuke uitdaging.
Dat wil niet zeggen dat er in het verleden geen audiofiele opnamen zijn gemaakt. In tegendeel, er zijn genoeg oudere opnamen die wat betreft opname kwaliteit niet onder doen voor huidige "computer" opnamen. Hoewel de meeste opnamen die tegenwoordig uitkomen, die ik althans heb gehoord, zijn van zeer hoge kwaliteit. Willen ze tegenwoordig überhaupt een klassieke plaat verkopen dan moet de bron sowieso helemaal goed zijn. Toch verbaasd het me dat bij een zo sterk krimpende klassieke markt zoveel nieuws uit komt.

Bovendien beperk ik me bij het audiofiel luisteren tot klassiek. Thuis hoor ik voldoende popmuziek en we gaan elk jaar naar alle 3 North Sea Jazz dagen om ons te laven aan jazz. Mijn collectie jazzmuziek is daarom schrikbarend klein omdat ik na zo'n festival (maar ook The Hague Jazz) voor het hele jaar voldoende heb om op te teren.
Anderzijds heb ik een grote collectie klassiek ondanks dat ik heel vaak naar concerten en opera in binnen- en buitenland ga. Zo hebben we al meer dan 10 jaar een abonnement bij De Nederlandse Opera.
En met name voor Wagner zijn we regelmatig in verschillende theaters bij onze oosterburen te vinden omdat Wagner daar gewoon op het reguliere repertoire staat.
Ik heb het geluk gehad een voorstelling van Tannhauser en Parsifal in Bayreuth mee te mogen maken. Voor kaarten sta je immers 10 jaar op de wachtlijst. En ik kan dan ook beamen dat Parsifal ECHT voor Bayreuth is bedoeld en dat er helaas geen 1 van mijn favoriete opname is die de Bayreuther akoestiek ook maar benaderd. Parsifal is tenslotte helemaal geconcipieerd voor Bayreuth zoals je ongetwijfeld zult weten.
Eind dit jaar wordt het de vierde keer dat ik de complete Ring in het muziektheater zie sinds 1999. Ik heb ook alle losse voorstellingen gezien. Van de Ring vind in Enschede eind dit jaar mogelijk mogelijk geen reprise plaats want ze zijn dusdanig gekort dat er veel voorstellingen zijn geschrapt. Heel jammer want het waren hele mooie voorstellingen maar er zijn gelukkig filmopnamen van bewaard gebleven.
Van Wagner heb ik zowat alles wat los en vast zit in huis. Behalve de laatste (huidige) Metropolitan Ring, de 24-bit remaster van de Solti ring die vorig jaar uit is gekomen en zijn opera's voor Rienzi.
De laatste MET Ring heb ik overigens in de bioscoop gezien (2011). Je kent ongetwijfeld wel het fenomeen dat er een opera uit de MET simultaan in verschillende bioscopen wereldwijd te zien is. Ik geloof dat er voor Parsifal van de uitvoering van 3 maart jongstleden wereldwijd 800.000 kaarten zijn verkocht. Dat was overigens een heerlijk Wagner weekeinde met eerst op 1 maart Siegfried in Berlijn en Parsifal hier in de bios in Den Haag.
Van die MET ring zijn al dvd's in de omloop waarvan ik alleen Die Walküre heb, die ik deze week wil vergelijken met de huidige Walküre uit de Scala. Alleen gooit de champions league wat roet in het muzikale eten.

Waarom ik Moeran niet noemde..??
Zoals ik aangaf kan ik nog handenvol symfonieen van tijdgenoten van Nielsen noemen maar dat wordt me een enorme pagina. Zelfs als ik naast Bax, VW (en met Moeran) de symfonieën van alleen Engelse componisten bedoel.
Echter is Benjamin Britten de core van de 20e eeuwse Engelse componisten. Hij is tenslotte de belangrijkste van 't stel. Het is overigens naast Verdi en Wagner ook het gedenk jaar van Britten en Francis Poulenc maar dat is weer 'n ander verhaal
Ik moest meteen aan Britten denken toen ik die cd met de Harmonielehre van Adams beschreef. In dat eerste deel van de Harmonielehre komen namelijk heel subtiel wat gamelan ritmes en klanken voor. In The Prince of the Pagodas verwerkte Britten veel Balinese gamelan klanken waarmee hij tijdens ww 2 mee bekend raakte.

Shostakovitch (Shostakovich/Sjostakovitsj of what ever) noem ik bovendien expres niet. Die is overbekend en wordt zo'n beetje plat gespeeld. Ik heb ook niet overdreven veel Shostakovitch in huis hoewel ik wel verschillende uitvoeringen van zijn complete symfonische cyclus heb. Dat is de schuld van Gergiev en Svetlanov. Ik ging al jaarlijks naar het Gergiev festival in 010 maar ik heb heb in de jaren 90 de 8ste in Haarlem bijgewoond (ik geloof in 95, er is een cd van) met het Kirov orkest. En verschillende hier in Den Haag o.l.v. Svetlanov, ook in de jaren 90. Alles wat ik daarna hoorde viel zo ontzettend tegen dat ik gewoon niet meer naar een uitvoering op cd kon luisteren.
Sowieso vind ik luisteren naar te veel Mahler en Shostakovitch niet gezond ondanks dat ik veel van die muziek hou. Er zitten zoveel zieleroerselen in die muziek. Mahler hakt er al echt in maar Shostakovitch snijdt zelfs diep in het vlees. En die uitvoeringen van Gergiev en Svetlanov waren tot op het bot. In zijn oorlogssymfonieen waait altijd een gure ijskoude wind. De bevolking van Leningrad was door die winters gedecimeerd dus ook het orkest die de 7e moesten spelen terwijl ze graatmager van de honger waren en ze moesten soms letterlijk over de bevroren lijken stappen om bij de concertzaal te komen. Niemand keek er immers meer naar om wanneer er een lijk lag. Men was te murw, had het te koud en te veel honger om daar nog acht op te slaan. Svetlanov liet dat bij de 7e horen en voelen. Ik zal dat nooit meer vergeten en krijg het al koud om het hart als ik aan de 7e of 8ste denk.
Wanneer er desondanks het vermoeden bestaat dat er in 1 van de grote concertzalen Shostakovitch op het programma staat heb ik 't kaartje al.
Iets soortgelijks als bovengenoemde verhaal geldt ook voor Prokovjef van wie momenteel overigens voorstellingen bij DNO van zijn opera De liefde voor de 3 sinaasappelen zijn. Ik zit er vrijdag.

Trouwens waarom zou een symfonie met meer dan 4 delen niet "klassiek" zijn..?
Beethovens 6e bestaat ook uit 5 delen, zijn 14e strijkkwartet Op.131 heeft 7 delen. Bovendien is zijn 9e symfonie dan ook niet klassiek want het slotdeel is een cantate..!! Reeds Brahms heeft de structuur van de symfonie al zo overhoop gehaald dat zijn symfonieën ook niet meer strict klassiek genoemd kunnen worden.
En om te miereneuken;
Strict gezien is klassieke muziek de muziek die zo tussen 1725/30 tot 1820 (of iets later tot het overlijden van Beethoven)

Ja leuk hoor.

edit:
Als ik zeg dat (nmbm - onderschat die 4 letters niet!) Nielsens 5e de meest indrukwekkende muziek ooit gemaakt is, dan is dat op een aantal zaken gebaseerd. Ik denk dat als je de muziektheorie kent je wel snapt waarom ik dat vindt. De 5e is perfect, in alle opzichten, en veel dirigenten en critici zijn van mening dat de muziek perfecter is dan hij kan worden uitgevoerd.
Omdat ik gisteren, voor de champions league pot, in allerijl nog ff mijn stukje schreef heb ik jouw laatste alinea over het hoofd gezien en ik heb er nog ‘n opmerking over.
Muziektheorie gaat ons niet helpen om te bepalen of zijn 5e zo goed is, laat staan perfect.
Jij zult het stuk ongetwijfeld beter kennen dan ik dus ik hoor daar echter graag een uitleg van jou over.

Met mijn kennis van de muziektheorie ik het stuk wel analyseren en verklaren.
Ik weet dat de zowel het eerste als het tweede deel beiden hybride vormen zijn. Dus het langzame deel zit in het eerste verwerkt en een soort scherzo in het tweede deel. Uit mijn hoofd weet ik niet wat de toonsoorten zijn maar van het eerste deel is F majeur dacht ik de hoofd toonsoort. Echter gebruikt Nielsen tonale progressie / progressieve tonaliteit zoals Mahler dat ook deed in zijn symfonieën. Dus een stuk eindigt in een andere toonsoort dan waar het in begint of afwijkend van de hoofd toonsoort.
Veel van wat ik schrijf zal iedereen wel kunnen horen dat is geen rocket science.
Ik zal vanavond de partituur wel ff downloaden om er naar te kijken ook al kost dat wat van mijn kostbare tijd om in ieder geval nog 1 Walküre helemaal te bekijken. ;)

Overigens hoor ik graag wat jou favo uitvoeringen van bijv. de Ring zijn.
Dat en je eventuele uitleg mag ook via mail of pm om dit topic niet al te veel te "vervuilen"
.

[ Voor 10% gewijzigd door mowa op 14-03-2013 15:01 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie je nou wat het probleem is met klassiek en audiofiel? Er gebeurt teveel tegelijk, er is teveel waar je uit moet kiezen, en die keuze is niet zwart/wit, nooit. Het is veel makkelijker om je in deze draad tot pop en jazz te beperken, daar kan je uitvoering en opname meestal niet los van elkaar zien/krijgen.

En zeg nou niet dat een opname uit 1964 niet audiofiel is, dat is hij namelijk wel, ondanks de ruis. Als dat een diskwalificatie zou betekenen zou ook geen enkele vinyl-drager nog ooit audiofiel kunnen zijn, en dan zou je de 'echte' audiofielen eens tekeer horen gaan.

Ring:
Van de moderne concertante opnames vind ik die met Levine in New York de mooiste, al zijn niet alle rollen even sterk bezet... Maar de opnames zijn geweldig.En Salminen heeft er de beste Hagen ooit! Die draagt die versie, samen met Hildegard Behrens, veel meer nog dan Tomlinson of Jerusalem dat ooit ergens gedaan hebben.

Visueel is de versie met Metha/ La Fura del Baus in Valentia zeer spectaculair te noemen, daar viel mijn bek echt van open, maar ik vond 'm muzikaal niet half zo bijzonder. De 5.1 DTS track is echter een meesterwerk op zich. Pierre Audi's regie in Amsterdam was visueel ook fantastisch, maar de cast was een teleurstelling, veel meer nog dan die van Metha, waar ik met name de boel orchestraal wat haperig vind.
Barenbaum/Kupfer in Bayreuth was heel indrukwekkend, en profiteert van een geweldige cast, de 'grote drie' doen het buitengewoon goed.
De oude Boulez heeft wellicht de meest degelijk versie op zijn naam staan, daar is alles goed, maar ja, tegelijkertijd is er niets buitengewoon, hoewel dat laatste op zich dan al weer buitengewoon zou zijn...
Solti is wat mij betreft een gepasseerd station, vrees ik. Ik heb de box op Regio1 NTSC-DVD die met mijn nieuwe niet regio-vrije speler niet meer speelt, maar ga daar geen remaster meer van kopen.

Dus, als ik er alleen naar hoeft te luisteren, dan kies ik Levine en accepteer een paar zwakke rollen die me niet echt storen, als ik er ook naar wil kijken, dan Barenbaum.

Ik heb niet zo'n zin om uit te leggen waarom Nielsens 5e 'perfect' is, al was het maar omdat je dan van veel andere werken ook zou kunnen gaan beweren dat die 'daarom' ook perfect zouden zijn (en dat vaak ook zijn!) Het voegt ook weinig toe, want zoals gezegd, chocola en sinaasappel zijn allebei lekker, als je er van houdt, tenminste. Maar ik kan geen noot vinden die ik zou kunnen weglaten of toevoegen zonder aan het karakter van het werk te komen, en dat vind ik al heel wat. Alles wat je anders doet aan het werk dan wat er geschreven is maakt het minder, dat is een vorm van perfectie die ik zelden zie. Ik daag je uit om 1 componist/arrangeur te vinden die een betere versie van Nielsens 5e kan maken dan wat Nielsen zelf gedaan heeft.

Oh, en de opmerking dat slechte muziek niet zou bestaan, die heb ik veel mensen al horen maken. Nou, dat is dus niet waar: het bestaat, in overvloed zelfs! Maar het probleem is, net als bv. met wetenschap, dat muziek geen middelen heeft om zich te verdedigen tegen argumenten die zich buiten de regels die de muziek zichzelf heeft opgelegd bewegen. Er is niet eens sprake van een 'strijd', je kan gewoon niet argumenteren als de andere partij de regels niet kent of begrijpt. En daarmee zeg ik niet dat jij de regels niet zou kennen of begrijpen, maar dat 'slechte' muziek de elementaire regels overtreedt zonder ook maar een poging te doen om die regels te kennen of te begrijpen. En dan kan je zeggen 'is dat dan belangrijk?' nou, dat ligt er maar aan hoe je er zelf tegenover staat. Net als ik het in de wetenschap belangrijk vind dat de regels van de wetenschap worden nageleefd, omdat je anders nergens meer op kunt vertrouwen, vind ik dat in de muziek ook. Er is ook zoiets als goede smaak, ook al zal niemand je kunnen vertellen wat dat is, zeker wanneer je niet zelf over goede smaak beschikt...

Veel plezier in/bij 'de liefde'. Ik ga vrijdag overigens hier in Toulouse naar Don Giovanni, over liefde gesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Na al dat klassieke geweld hier even een nummer om wat bij te komen ;)

Duke Ellington en Louis Armstrong - Do nothin' till you hear from me.

http://open.spotify.com/track/2Gw76XitcWOIkCkawh9km0

En deze is ook erg mooi, live opgenomen in de blue note club, je hoort er mensen door heen praten maar dat draagt alleen maar bij aan de sfeer, de opname is erg mooi. Je kan je goed inbeelden dat je er bij bent.

Duke Ellington - On the sunny side of the street.

http://open.spotify.com/track/0CfnpR4zLb2MyKz8Gf8RR2

[ Voor 44% gewijzigd door ErikG2 op 19-03-2013 11:01 . Reden: 1 nummer toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[YouTube: http://youtu.be/VtxLme3J8AY]

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2013 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Niet online

mowa

u are what u is

Ik zie het probleem niet. Als een opname uit 1964 jaar na christus in jouw beleving audiofiel is, is dat toch helemaal goed?
Ik heb stapels opnamen uit rond die tijd, sommige iets ouder, sommige jonger. Opnamen uit die tijd zou je als historische opnamen kunnen beschouwen. We hebben het immers over zo'n 50 jaar geleden hoewel je eventueel een scheidslijn zou kunnen trekken bij opnamen voor de eerste stereo opnamen wanneer je het hebt over historisch.
Hele goede opnamen uit die tijd, neem bijvoorbeeld de Solti Ring, waren destijds audiofiel. Ze waren zo kritisch mogelijk opgenomen. Nogmaals, dat was Decca's gouden tijdperk. Na die tijd en vooral rond de jaren 80 is er zo ontzettend veel progressie geboekt op het gebied van opnemen en ook afspelen waarbij de natuurgetrouwheid bij de weergave is toegenomen.
Echter kan ik moeilijk met droge ogen beweren dat dergelijke opnamen als audiofiel te betitelen zijn.

Een vergelijking tussen cd en vinyl is appels met peren vergelijken, is een heel andere discussie en gaat dus mank.
De vinyl versie van genoemde Solti Ring klinkt natuurgetrouwer dan zelfs de '97 remaster. In de '97 remaster hoor ik bijvoorbeeld niet meer het gezucht en gestamp van Solti of het incidenteel omslaan van bladmuziek.
Wat ruis en af en toe een tikje neem ik voor lief en ik vind de grammofoon mooier klinken maar die opnamen kan ik 50 jaar later echt niet meer als audiofiel betitelen. En ja ik heb ook nog een aantal meters onvervangbaar vinyl liggen.

Slechte muziek bestaat niet.
Om dat met eventuele regels bevestigd te zien is onzin.
De westerse muziek heeft zijn eigen "klassieke" "regels" of normen zo je wilt maar vanaf Wagner en vooral vanaf de 2e Weense school zijn die "regels" met voeten getreden, weggevaagd, die golden niet meer of werden op zijn minst betwist met nieuwe, geheel andere regels.
Niet westerse muziek zoals muziek uit de Arabische, Indiase of Chinese kultuur hebben hun eigen regels die vaak ouder zijn dan onze westerse regels. Deze regels stroken niet met de onze maar dat wil echt niet zeggen dat die muziek slecht is.
Je kunt alleen zeggen dat bepaalde muziek niet jouw smaak is en je die bij voorkeur niet beluisterd maar dat maakt die muziek nog niet slecht.
Ik ken nog wel een hand vol argumenten maar ik laat het hier even bij.

Nielsen:
Wie A zegt moet ook B zeggen vind ik, maar goed.
Met de partituur op schoot heb ik zijn 4e, 5e en 6e symfonie bekeken. Nielsen maakt een boeiende ontwikkeling door in vrij korte tijd waarin hij aansluit bij de 2e Weense school. Ik zie althans segmenten in zijn muziek die 12 toons zijn. Dat had ik niet verwacht en maakt Nielsens muziek progressiever, "moderner", dan ik had gedacht.
Ik zie dat hij een echte vakman was en maakte muziek passend bij zijn tijd maar ik heb die stroke of Genius nog niet gezien. Om maar een simpel voorbeeld aan te halen die me zo te binnen schiet (om niet weer met Wagner te komen) In bijvoorbeeld een pianosonate als KV333 van Mozart is het langzame deel een soort vergezicht of "glazen bol" zoals je wil. Alleen al daarin heeft hij bij wijze van spreken Schubert "uitgevonden". Slechts 1 van de ontelbare voorbeelden in zijn muziek maar Mozart was ook in het klein heel groot. Dat is pas een stroke of Genius en kan je "perfect" of volmaakt noemen. Iets soortgelijks heeft Nielsen niet weten te componeren.
Dat neemt niet weg dat hij erg mooie en boeiende muziek heeft gecomponeerd die, nogmaals veel te weinig wordt uitgevoerd.

Ring op DVD/blu ray
Laat ik me haasten met te zeggen dat de ideale Ring niet bestaat.
Toch met Solti als norm vwb de bezetting voor zowel cd als DVD. Wellicht wat arbitrair maar het is de eerste complete Ring die in de studio is opgenomen, in stereo en met een bezetting die na die tijd niet meer is geëvenaard.

Met het mes op de keel zou ik waarschijnlijk voor Boulez en Haenchen gaan en in 2e instantie voor Barenboim (Bayreuth jaren 90)
Mehta in Valencia vind ik muzikaal veel mooier dan Levine (MET)
Muzikaal een indrukwekkende Ring in een spectaculaire vormgeving en enscenering.
Mehta toont zich zelfs een opvolger van Solti: prachtig mooi van helderheid, klank en balans, maar niet altijd getuigend van diepte en inzicht in de psychologische details. Solti was een klanktovenaar met een enorm oor voor klank en klankverhoudingen. Ook dirigeert Mehta soms naar mijn smaak iets te 'horizontaal', met onvoldoende aandacht voor de scherpe ritmiek van de muziek, waardoor psychologische details verloren gaan. In zijn natuurschilderingen bereikt hij echter adembenemende momenten en zijn 'Rheinfahrt' klinkt ook echt als een 'Rheinfahrt'.

Een echte zwakke plek bij Metha vind ik de Wotan van Uusitalo die weliswaar authoriteit uitstraalt maar erg vlak is.
Salminnen laat wel horen dat hij vocaal ingeboet heeft maar is al 30 jaar de meest sinistere Hagen (maar ook Fafner en Hunding) Jennifer Wilson weet ondanks wat te weinig kracht mooi te nuanceren. Peter Siefert zet een stralende Siegmund neer.
Lance Ryan heeft vocaal alles voor de veeleisende rol van Siegfried in huis maar mist het "heldische" wat ik op 1 maart wel hoorde van Stephen Gould in de Janowski Siegfried in Berlijn.

Ongeveer in die trant dirigeert Levine ook; Glorieus maar met de neiging om de muziek op te blazen. Een beetje op effect gericht en weinig gedetailleerd. In zijn Bayreuther Ring van '97 vertoond hij veel meer "drive" en meer ruimte voor de zangers.
Zijn MET Ring is sterk bezet. Maar Lake en Norman zijn als Wälsungenpaar ongeloofwaardig en Behrens is gewoon een misbezetting.
Bertrand de Billy in Barcelona (2005) heeft een sterke bezetting met John Treleaven als bovengemiddelde Siegfried. De Billy heeft een consistente visie zonder de authoriteit of spanning die Levine, Boulez, Barenboim en Sawallish wel hebben.
Wolfgang Sawallisch biedt in Muchen (1989) van begin tot eind een dramatische spanning in de klasse van Karl Böhm (1966) Behrens is beter bij stem dan bij Levine, overtuigend en zeer geloofwaardig. Sawallish beschikt met Rene Kollo ook over een echte Siegfried, echter reeds in zijn nadagen, in zijn ring bij Janowski was hij natuurlijk beter bij stem.

Nog beter dan Levine, Metha en Barenboim is de directie onder Christian Thieleman in Bayreuth. Een echte ouderwetse dirigent in de Duits-Romantische traditie. Thielemann laat de muziek glorieus bloeien waarbij elke Leitmotief van belang is. Schitterend mooi. Helaas is de bezetting en de regie niet optimaal. Op de cd versie horen we de bloedmooie Sieglinde van onze eigen Eva Maria Westbroek. De cd versie is schitterend van klank waar we de Bayreuther akoestiek op zijn mooist horen.

Ik kies voor Boulez omdat hij niet alleen de meest sensationele Ring van Bayreuth oplevert sind het ontstaan van het festival, het werd tevens maatgevend voor de manier waarop wij sindsdien naar opera zouden gaan kijken en voor velen is de Ring van Chéreau een soort ijkpunt gebleven voor datgene wat men “regisseursopera” is gaan noemen.
Destijds een extreem controversiële productie waarbij doodsbedreigingen en bommeldingen waren, financiers om een volledig nieuwe productie te plannen om deze maar te schrappen.
Iedereen bleek het mis te hebben want na de laatste opvoering in 1980 werd deze productie beloond met een ovatie die 90 minuten aanhield.
Boulez heeft een grote authoritaire overkoepelende visie, met bijzonder doorzichtige detailwerking gericht op het woord en helaas zien we voor het laatst een regie waarbij de acteerprestaties en geloofwaardigheid bij de zangers voorop staat. Nooit meer zagen we een Wälsungenpaar echt verliefd en de pijn, verslagenheid en verdriet bij Wotan wanneer hij Brünhilde moest opsluiten omgeven door een muur van vuur. De oprechtheid en geloofwaardigheid is toch waar het om draait..??
Ook hier kan je kritiek hebben op individuele prestaties van zangers, zoals Manfred Jung die als Siegfried veel kritiek kreeg maar tegenwoordig zouden we een moord doen om zo'n Siegfried te kunnen zien en horen.

Die volledig op het woord gerichte detailwerking hoor ik ook terug op de haast intieme ring uit Amsterdam onder Haenchen.
Destijds zeer vernieuwend en wereldvermaard is nu 15 jaar later helaas provinciaals te noemen wanneer je weet dat het eind van dit jaar in reprise gaat. Bovendien zijn veel zangprestaties middelmatig. Deze Ring is ietwat te vroeg vastgelegd want latere reprises waren volledig uitgekristalliseerd.
Toch horen we hier voor het eerst wat Wagner uiteindelijk bedoelde met zijn Ring. Haenchen heeft alle aantekeningen, die Wagner liet maken bij alle uitvoeringen sinds 1876, verwerkt in zijn Ring waardoor we zo getrouw mogelijk de bedoelingen van Wagner horen. Zo wilde Wagner bel-canto stemmen die nooit gesmoord mogen worden door het orkest. Veel daarvan horen we hier terug. Daarom is ook deze Ring een must.

Zeer verrassend zijn de allernieuwste producties uit de MET met Levine/Luisi en uit de Scala met Barenboim.
De MET Ring heb ik in de bios gezien zoals ik eerder zei. Daarvan heb ik momenteel Das Rheingold en Die Walküre, de twee overige delen hoop ik komende week in mijn bezit te hebben. Deze Ring gaat wat mank doordat Levine de eerste twee delen dirigeerde en de laatste twee vanwege rugproblemen (hernia) moest overlaten aan Fabio Luisi.
Hier weer de bekende Levine drive waarbij hij het MET orkest schitterend laat glanzen.
Verbazingwekkend mooi is de personen dramaturgie waarbij overtuigend geacteerd wordt. Sinds de Boulez Ring heb ik dit niet meer gezien..!!
We zien een droom Wälsungenpaar met Eva Maria Westbroek die de mooiste en overtuigendste Sieglinde neerzet sinds Astrid Varnay en met Jonas Kaufmann de mooiste Siegmund sinds James King (bij Solti en Böhm en Jon Vickers bij Karajan). Zij maken de eerste akte van Die Walküre onvergetelijk.
De pret is nog niet op want de grootste Wotan na Morris en Tomlinson is opgestaan; Bryn Terfel die de verpersoonlijking is van Wotan, zo waarachtig akteert hij en elk woord, elke lettergreep geeft hij een lading mee. Fantastisch..!!!
Ik heb hem verschillende keren in Amsterdam gezien en als Wotan in een Glyndebourne productie. Dit is zijn eerste Amerikaanse Wotan/Wanderer maar hij is ongelofelijk gegroeid en doet Morris en Tomlinson wat mij betreft vergeten.
Voor sommige mist hij wellicht het diepe bas fundament, hij is dan ook een Basso Cantante/heldenbariton.
Maar is dit niet een stem zoals Wagner dat graag wilde..?? En zijn de bulderende bassen niet een gevolg van de steeds harder spelende orkesten..??
We horen en zien ook een overtuigend akterende Brünnhilde van Deborah Voigt. Als enige kritiek is aan te merken dat ze het Duits met een hoorbaar Amerikaans accent zingt. Dat geldt ook voor de Siegfried van Jay Hunter Morris. Hij is eigenlijk derde keus als Siegried. Windgassen was in de Solti Ring, onvoorstelbaar, ook tweede keus..!! In Siegfried stuitert hij echter onvermoeibaar 4 uur lang over het podium.
De Siegried en Götterdämmerung staan me niet meer heel helder voor de geest het is tenslotte alweer ruim een jaar geleden dat ik ze in de bios zag om daar goed over te oordelen.
Maar alleen al vanwege Terfel moet je deze Ring in huis halen.
De regie is overtuigend en we zien hier ook de projecties in navolging van de video-wall uit Valencia maar hier veel "rustiger" ogend. De Valencia projecties werken af en toe vermoeiend. De "Machine" is een verbluffend staaltje techniek en werkt schitterend in de hele Ring.

De Scala Ring kent ook video projecties. Deze Ring is nog niet voltooid want mist nog een Götterdämmerung.
Barenboim zet hier zijn beste prestatie neer waarbij hij de zangers op de voet volgt die nooit in het gedrang komen.
Het orkest hangt aan zijn lippen en zitten op het puntje van hun stoel te spelen. Fantastisch met een mooie warme orkest klank die ik prefereer boven die uit de MET.
Een schitterende Waltraute Meier die op haar 55ste een overtuigend jeugdige Sieglinde neerzet. Sinds 1978 zingt zingt zij al grote Wagner rollen wat zich hier volledig uitkristalliseerd. Ik weet echt niet wie ik mooier en overtuigender vind; Westbroek of Meier..!!??
Wellicht opzienbarender is de Brünhilde van Nina Stemme. De mooiste en krachtigste sinds Birgit Nilsson..!! Maar met een warmere stem.
Zij is tevens hoorbaar als Isolde (ook de mooiste sinds Nilsson) op de Janowski Tristan, met Domingo als Tristan olv Pappano en op een DVD uit Glyndebourne. Halen die hap..!!
De weinig opzienbarende Lance Ryan kennen we al als Siegfried uit Valencia en Bayreuth. Helaas zingt Rene Pape, als bijna even grote Wotan als Terfel, alleen in Das Rheingold.

Ik heb nog lang niet alle producties besproken ;)
En dan hebben we die op cd nog niet gehad O-)

[ Voor 3% gewijzigd door mowa op 20-03-2013 11:06 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de laatse tijd ook echt into the vinyl!.
Het heeft gewoon iets magisch, het laat veel meer dingen horen als een cd, Ik heb ook het idee dat de meeste cds zo verpest worden dat er niks meer aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:13
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 00:03:

Ik ga effe speuren of er tussen mijn Chineese spul nog iets zit wat de moeite van het aanbevelen waard is, en wat ook op het net terug te vinden is.
Heb je inmiddels al wat moois gevonden?
Dit nummer kreeg ik te horen toen ik een versterker aan het beluisteren was:
YouTube: Luo Haiying - Mongolian

Ik was helemaal overdonderd. Wat is de erhu toch een mooi muziek instrument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Russel88 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 09:57:
[...]

Heb je inmiddels al wat moois gevonden?
Dit nummer kreeg ik te horen toen ik een versterker aan het beluisteren was:
YouTube: Luo Haiying - Mongolian

Ik was helemaal overdonderd. Wat is de erhu toch een mooi muziek instrument.
Dit is wel erg mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik twijfel een beetje, het is orkestmuziek en klinkt imo wel goed, maar ben niet overtuigd
vinden jullie dat ie in de spotify lijst hoort?
YouTube: Battlefield 2: Theme - London Philharmonic Orchestra and Andrew Skeet
en natuurlijk op spotify

deze vind ik dan wel weer van goede kwaliteit:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=G_UXvcr22rM"]YouTube: Charles & Eddie - Would I Lie To You?[/video]
spotify

[ Voor 24% gewijzigd door mrc4nl op 27-03-2013 13:54 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 15:34:
Ik ben de laatse tijd ook echt into the vinyl!.
Het heeft gewoon iets magisch, het laat veel meer dingen horen als een cd, Ik heb ook het idee dat de meeste cds zo verpest worden dat er niks meer aan is.
Ben het met je eens dat vinyl een magisch iets is, maar wat bedoel je met "verpest" ?
Nummers tot aan het dak aflimiten (als je dat bedoeld) heeft niets te maken met het medium waarop het gespeeld wordt.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja ik vindt de meeste cd's gewoon zo plat klinken, denk je wel is van een bepaalde artiest die is goed! Daar haal ik een cd van en dan is die cd ook zo vlak gemasterd ofzo en is er geen reet meer aan.
Ik vindt vinyl een mooier en voller geluid geven, in mijn oren een realistischer geluid ook meer details.
Alleen had ik laatst wel een Lp van Alicia Keys die vondt ik niet zo bijster mooi klinken en vervelende tikjes erin :P zelfs naar 2 x wassen, het zit gewoon in de plaat terwijl hij nieuw is.

Maar ik zet vaak zat een cd aan hoor. langleve de cd :P
Als het om het apparaat en de cd zelf gaat, is een stuk makkelijker ja dan een Lp.
Veel minder last van Stof, krasjes, slecht afgestelde draaitafel enzo, hoop werk telkens de platen om draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2013 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Iemand nog advies voor goede EDM? Ik vind dat nummer klangkarussel bijvoorbeeld wel erg lekker klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb een cdtje met systesyser muziek gevonden, vinden jullie het goed genoeg voor in de lijst?
album: http://open.spotify.com/album/60Tx1vkreGy82WmzC0o5Cv
mijn 2 suggesties :)
http://open.spotify.com/track/36qogFb0sCtexHV01YWs1o
http://open.spotify.com/track/4encVX2xPnhEKi9M34DJJn

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat vinden jullie muzikaal eigenlijk van Macklemore - Can't Hold Us? De tekst inhoudelijk vind ik niet bijzonder maar muzikaal zou ik meer van dergelijke 'populaire' muziek willen zien:

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2013 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:42
Is Opeth ook al langs geweest? Het laatste album Heritage vind ik persoonlijk ook erg goed klinken.

Net zoals het werk van Arjen Lucassen, dat klinkt ook alijd goed. :-)
Russel88 schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:34:
Tijdens een etentje zat m'n vrouw te klagen dat ik elke avond muziek moest luisteren tegen een vriendin. Zei die vriendin: ken je Winterplay? Een Koreaanse band. Ik zei nee en zei dat ik K-pop helemaal niks vind, ze zei Winterplay is een Koreaanse jazz band en ze zette Winterplay op. Een prachtige Billie Jean cover.[video]

Een van de liedjes die ik elke avond moest horen:
.[video]
Dit klinkt idd erg goed :o En wat een stem heeft die dame _/-\o_

[ Voor 52% gewijzigd door WernerL op 16-06-2013 08:10 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

Dit komt me zo bekend voor, het heeft wel wat weg van ayreon!

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:42
Arjen Lucassen is Ayreon :D Dit is zijn solo project.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Ik vind het toch wat meer lijken op Star One :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

WernerL schreef op zondag 16 juni 2013 @ 08:09:
Is Opeth ook al langs geweest? Het laatste album Heritage vind ik persoonlijk ook erg goed klinken.

[video]
Ik ben zelf niet weg van Opeth, te progressief voor mijn hoofd :) Productie is wel goed, want geen kapotte compressie, gewoon goed volume en ruimte voor alle instrumenten.

Zelf luister ik naast lompe thrash metal en 80's hardcore punk nogal eens alternatieve 80's muziek en daar zit ook wel wat tussen met fijne analoge producties welke gewoon erg fijn klinken:

Duidelijke bastonen, goede drums, typische jaren 80 waterige gitaren en de vocalen van Siouxsie niet te vergeten:

Snake Corps is wat minder alternatief, maar blijft gewoon erg fijne en onterecht onbekende muziek:

En nog even wat lompere muziek, al probeer ik het rustig te houden, ik zie nogal veel fijngevoelige muziek in het topic :)

Dit liedje heeft nogal een typische productie voor harde muziek, geen muur van geluid maar heel veel dynamiek. Wapperende VU meters 8)7

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Hier nog eentje die eigenlijk wel prima klinkt maar wel net op het randje is.

Het past wel prima bij de muziek hoe het is gemixed. Je moet van de muziek houden maar het is wel heerlijk! Luister het al maanden en het verveeld eigenlijk niet tot nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Dit is mijn soundcloud. Ik ben onlangs een eigen techno label begonnen...
https://soundcloud.com/avlmusic

Zijn hier meer mensen met soundcloud of moet ik een nieuw topic openen voor Soundcloud?
:)

[ Voor 19% gewijzigd door A87 op 17-06-2013 17:42 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 03:01:
Wat vinden jullie muzikaal eigenlijk van Macklemore - Can't Hold Us? De tekst inhoudelijk vind ik niet bijzonder maar muzikaal zou ik meer van dergelijke 'populaire' muziek willen zien
Ik vindt macklemore echt super goed. Er zit van alles in, piano's violen cellos. Noem maar op. Dat nummer can't hold us vindt ik zelf een van de mindere van het album maar wings of same love vindt ik echt goed. Daar vindt ik de texten ook goed van.

Hmmm, die major parkinson klinkt wel leuk :P Zo gouw even op mijn laptopje dan. Jammer dat er geen flacjes van zijn. O:

[ Voor 10% gewijzigd door Heilige Kaas op 17-06-2013 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Major Parkinson doet me veel aan System of a Down denken, maar dan iets minder zwaar. Klinkt wel goed, ik heb het album op rdio.com beluisterd, is goed te doen.

Ik zit nu hier naar te luisteren:
http://open.spotify.com/track/2RX9i3JFtlA09l8mqOnKaE

YouTube: Melt Yourself Down - We Are Enough

Lekker veel energie, goeie muziek om even wakker te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globefrotter
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-07 14:32
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 08:12:
Ik heb die CD van Lavinia Meijer gekocht en de mensen op Bol die beweren dat het een slechte opname is hebben overduidelijk geen verstand van hoe een harp hoort te klinken.

Geen idee met wat voor installatie jij luistert, maar bij mij op een High-End installatie
(o.a. B&W Nautilus Speakers) klinkt de CD alsof er een gordijn voor hangt.....

Niet bij alle nummes, maar bij de meeste. Inderdaad niet gewend van Channel Classics, maar het kan blijkbaar wel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb ook veel CD's van LAvina Meijer, bij mij klinkt het goed op de luidsprekers, maar bij een hoofdtelefoon lijkt het wat rommelig. Maar de harp is dan ook niet zo zuiver als ie lijkt (er resoneren toch een hoop snaren mee in zo'n ding).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 08:10:
En omdat ik een zekere reputatie heb hoog te houden heb ik ook maar weer eens 6 tracks toegevoegd.

Twee van Jazzanova, dat vreemde Berlijnse gezelschap dat telkens weer de verkeerde noten weet te vinden. Toen José James hier onlangs voorbij schoof zat ik maar te denken 'waar ken ik die stem van' en toen schoot het me ineens te binnen!

YouTube: Jazzanova - Little Bird (ft. Jose James)

Maar goed, die hadden we dus al, bij wijze van spreken.

Ik vind 'In Between' nog steeds de meest geinspireerde CD van Jazzanova, sowieso wel een heel bijzonder werk. Helaas is de eerste track van die CD (L:o.v.e And You and I) op Spotify niet beschikbaar, vermoedelijk omdat men denkt dat de digitale transfer mislukt is, maar ik raad iedereen aan om daar maar eens naar te luisteren. Is het audiofiel? Op zijn eigen manier!

YouTube: Jazzanova - L.O.V.E and You and I

Van Richard Bona heb ik de eerste twee tracks van zijn CD 'Reverence' gekozen. Gewoon omdat dat een mooie introductie is. De CD is verder een beetje een mixed bag, maar de opname (van/door Rob Eaton) is meer dan voortreffelijk.

En van Richard Bona is het een kleine stap naar Keiko Matsui, als er al sprake is van een stap. Immers, hij bepaalt voor een groot deel het geluid op haar CD Moyo.
Zijn een paar voorbij gegaan na deze post, maar ik lees hem net voor het eerst. Bedankt voor het delen, ik vind Little Bird echt prachtig! Sowieso ben ik wel fan van José James, dus dit ligt wel in mijn straatje. Ik zal binnenkort eens de tijd nemen om meer van jazzanova te luisteren.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

WernerL schreef op zondag 16 juni 2013 @ 08:09:

[video]

Net zoals het werk van Arjen Lucassen, dat klinkt ook alijd goed. :-)
[video]

[...]

Dit klinkt idd erg goed :o En wat een stem heeft die dame _/-\o_
Ik lurk af en toe in dit draadje, en nu zie ik de laatste cd van Opeth genoemd worden.
Persoonlijk was ik juist teleurgesteld in het veel te iele geluid van deze plaat. Nu weet ik dat Steven Wilson dat zo bedoeld heeft, die 'retro' sound. Maar Michael's vocalen zijn veel te veel naar de achtergrond verdrongen.
Opeth's vorige platen (en dan met name Blackwater Park, die is in mijn ogen perfect! Overigens óók door SW geproduceerd) klonken veel beter.
Maar... dit is duidelijk een kwestie van smaak. Muzikaal was de cd ook al wennen voor mij, en het in mijn oren matige geluid heeft de adoptie van deze plaat voor mij danig in de weg gezeten helaas...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Heilige Kaas
Hmm ik zit een beetje op youtube te kijken en daar kom ik in een keer 432hz muziek tegen. Dat is dus anders getuned en zou natuurlijker moeten klinken. Kennen jullie goede flacjes of albums waar ik dit mee kan testen?

Opzich houd ik wel van een natuurlijk geluid dusja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearZeaL
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-08 18:39
Ikzelf luister om een installatie te testen vaak deze:
Bird on a wire - Jennifer Warnes
Mits deze op een goede drager (super-audio cd bijvoorbeeld) staat is dit een perfect nummer om je installatie mee te testen. Dan kom je er pas achter wat voor installatie je hebt. Ben momenteel erg tevreden met de mijne :D En het is een vet nummer natuurlijk.

TheBase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 15:56
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=rLU9gcqeOWU]

Prachtige, volle, uitgesponnen traditionele Noorse volksmuziek. Donker en magisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Negakinu op 25-02-2014 12:06 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Ik heb een aantal stukken van dit topic doorgenomen, niet alles maar ben een hoop posts tegen gekomen over wat wel en niet audiofiel zou zijn. Allen bevatten een kern van waarheid zondermeer, maar wat wordt vergeten is dat het niet uitmaakt wat je draait. Zolang je er maar van geniet. Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik dit besefte.
Oorzaak: Mijn huidige installatie waar ik nu sinds een jaar naar luister waardoor ik de "audiofiele" aspecten van het muziek luisteren totaal ben vergeten en mezelf kan kwijtraken in alles wat ik dan ook maar in het laatje leg, op youtube afspeel of op mijn tafel leg.

Let wel! Beter opgenomen klinkt beter, maar slecht opgenomen klinkt niet slecht.

Om dan nog een duit in het zakje te doen: Enjoy.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=tGlGBIzN2ls]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

hier stond text die net relevant was schaam schaam :$

[ Voor 104% gewijzigd door mrc4nl op 01-03-2014 01:29 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 13:26

SD5k

>4&X

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=RhWDbdS-vjg]

Beide erg gevarieerd qua geluid, dus wel geschikt voor dit topic lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://vampireweekend.com/images/packshot.jpg

Modern Vampires of the City, laatste album van Vampire Weekend. Door Rolling Stones Magazine uitgeroepen tot het allerbeste album van 2013!

Waanzinnig wat een plaat, één audiofiele rollercoaster. Met Ya Hey als het bijna perfecte nummer, die gaat door merg en been. Het nummer Steps is ook heel fijn met een prachtige video:

http://youtu.be/_mDxcDjg9P4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 18:30:
[afbeelding]

Modern Vampires of the City, laatste album van Vampire Weekend. Door Rolling Stones Magazine uitgeroepen tot het allerbeste album van 2013!

Waanzinnig wat een plaat, één audiofiele rollercoaster. Met Ya Hey als het bijna perfecte nummer, die gaat door merg en been. Het nummer Steps is ook heel fijn met een prachtige video:

http://youtu.be/_mDxcDjg9P4
Mag ik vragen waar die audiofiele rollercoaster vandaan komt want ik vind het eigenlijk allemaal net naar de limiet toegemasterd waardoor het nogal bass-heavy is en eigenlijk niet fijn gebalanceerd.

Muzikaal kan het best goed in elkaar zitten maar het klinkt niet echt briljant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

PearZeaL schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:31:
Ikzelf luister om een installatie te testen vaak deze:
Bird on a wire - Jennifer Warnes
Mits deze op een goede drager (super-audio cd bijvoorbeeld) staat is dit een perfect nummer om je installatie mee te testen. Dan kom je er pas achter wat voor installatie je hebt. Ben momenteel erg tevreden met de mijne :D En het is een vet nummer natuurlijk.

[video]
Dat hele album is eigenlijk wel goed. Somewhere Somebody (van het album The Hunter) is ook erg fijn. Verder vind ik de CD Dynaudio - Feeling Music ook een erg mooie om speakers mee te testen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

beetje leven in dit topic blazen, vinden jullie

ook thuis horen in de spotify lijst?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:29

Vuvuzela

My spire is forming

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Een ander genre dan wat ik voorbij heb zien komen, hoor graag wat jullie van hiervan vinden:

The Temptations - Papa Was a Rolling Stone

En dan de single versie die in 1973 in deze versie werd uitgebracht. Ik vind vooral het stereobeeld erg lekker.

http://open.spotify.com/track/2u9b8l0euR3v6zltkzdNFk

YouTube: The Temptations - Papa Was A Rolling Stone

De versie op Spotify is wat beter dan de YouTube versie.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:46
mrc4nl schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:25:
beetje leven in dit topic blazen, vinden jullie
[video]

ook thuis horen in de spotify lijst?
Zeker weten :) , Ik heb het hele album "Songs of Sanctuary" van Karl Jenkins thuis staan en je krijgt er gewoon kippenvel van. Verder ook heerlijke muziek om bij weg te dromen :P

Zelf kwam ik deze tegen bij de nieuwe Axe reclame, en ik moet zeggen dat ik het toch een heel goed nummer vindt, met de ijzersterke tekst van het origineel natuurlijk. ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:45
@Vuvuzela: geen opmerking erbij, jij laat de muziek spreken? Tx, mooi nummer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:43
Ik kwam dit topic per toeval tegen en wilde nog even een bijdrage leveren. Nu ben ik geen muziekkenner en heb geen flauw idee of iets goed geproduceerd is, dus als de volgende nummers niet in deze categorie vallen, dan mijn excuses en zal ik ze verwijderen.

Als ik weer eens een nieuwe speaker of oordopjes wil beluisteren, heb ik eigenlijk altijd een aantal vaste nummers welke ik gebruik om een oordeel te vellen. Naar mijn idee klinken deze subliem wanneer de speakers/oortjes van hoge kwaliteit zijn.

Ik zag eerder al Shpongle voorbij komen, ik luister nog regelmatig hun optreden in de Roundhouse te london. Wat een bijzondere muziek blijft het toch, alsof het je naar een andere wereld brengt.

In een soortgelijke categorie zou je Solar Fields kunnen scharen. Naar mijn mening de twee nummers welke er uitspringen;

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=WNiD9M59FQE]

Gitaarmuziek doet het eigenlijk ook altijd goed. De warme klanken van Jan Akkerman laten me altijd dromen en de bijzonder gave solo van Steve Hackett zorgt altijd voor een brede glimlach als ik het hoor.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=SD5engyVXe0] <- het complete nummer is overigens zeer de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

sowieso leuk dat dit topic weer eens een kick krijgt en Akkerman is altijd goed, de rest zal ik eens beluistern, ken ik nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:39
Wellicht een beetje een necro.

Ik ben een spotify lijst aan het samenstellen met nummers die voornamelijk met headphones prettig zijn om te luisteren.

Dit is een "open" lijst, dus men is vrij om nummers toe te voegen.

https://play.spotify.com/...st/3oxAkmEAaDgQ7R9CL2T7l0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik weet niet of Agnes Obel in dit topic al is genoemd? Ook heerlijke wegdroom muziek die relatief mooi is opgenomen, juist omdat het niet perfect is. Zo hoor je vaak de handelingen heel zachtjes in de achtergrond die ze moet doen met de piano. * HaterFrame droomt weer verder.... <3

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:43
Op advies van iemand, vandaag weer een pareltje mogen beluisteren;
John Mayall & The Bluesbreakers feat. Gary Moore - So Many Roads

Naar mijn mening twee fantastische gitaarsolo's van Buddy Whittington en Gary Moore.
Weet iemand in welke richting het moet zoeken voor meer van deze stijl? Ik vind dit echt fantastische muziek.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 15-04-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb er nog wel eentje voor je! Ffies zoeken, momento....

de mp3 die ik heb klinkt tachtig keer beter

[ Voor 83% gewijzigd door Lip op 15-04-2016 22:13 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:06
Zelf luister ik eigenlijk van alles en nog wat.. maar als ik ga luisteren voor headphones of speakers neem ik sowieso Hotel California mee:
Vooral deze versie vind ik super. Als die drum inkomt.. kippenvel! (ook leuk voor de subwoofer overigens)
YouTube: Eagles - Hotel California Live Hell Freezes Over:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=76J4TGcQ92M]

En Enya mag ook niet ontbreken wat mij betreft:

Ik vind dit soort topics sowieso altijd leuk.. nieuwe muziek ontdekken. Heb zo al heel wat pareltjes gevonden. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door DonJunior op 19-04-2016 09:54 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 19:08
Weet niet of er hier mensen zijn die dit soort dingen kunnen waarderen. Zal waarschijnlijk door vele gezien worden als 'herrie'. In mijn ogen zijn dit echter wel de meest innovatieve en kwalitatieve elektronische muzikanten van de afgelopen 20 jaar.

Luister dit vaak op studio koptelefoon (Sennheiser HD25) of studio monitoren (KRK).

Venetian Snares - Duffy
YouTube: Venetian Snares - Duffy

Aphex Twin - Stone In Focus
YouTube: Aphex Twin - Stone In Focus

Boards of Canada - Amo Bishop Roden
YouTube: Boards Of Canada -- Amo Bishop Roden

u-Ziq - Ease Up VIP
YouTube: µ ziq Ease Up VIP

Squarepusher - Tundra 4
YouTube: Squarepusher - Tundra 4 (Hiqh Quality)

Autechre - Foil
YouTube: Autechre - Foil (HQ)

[ Voor 7% gewijzigd door PWSteal op 19-04-2016 20:57 . Reden: Verkeerd linkje. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:13
Ik was 2 jaar geleden in Hong Kong. En liep daar een CD winkel binnen. Ik stond een halve minuut te luisteren naar de achtergrond muziek, vroeg toen aan de verkoper welke zangeres er op stond. Hij liet toen een CD zien en zei dat de desbetreffende CD op stond. Ikke meteen kopen en thuis helemaal grijs gedraaid.

Kreeg net te horen dat ze binnenkort een voorstelling geeft in Nederland. Helaas kan ik geen stukje vinden van de CD die ik gekocht heb, maar hier heb je een nummer van een andere CD:
YouTube: 蓝岚 - 为爱痴狂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Edwin__ schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:50:
Weet niet of er hier mensen zijn die dit soort dingen kunnen waarderen. Zal waarschijnlijk door vele gezien worden als 'herrie'. In mijn ogen zijn dit echter wel de meest innovatieve en kwalitatieve elektronische muzikanten van de afgelopen 20 jaar.

Luister dit vaak op studio koptelefoon (Sennheiser HD25) of studio monitoren (KRK).

Venetian Snares - Duffy
YouTube: Venetian Snares - Duffy

Aphex Twin - Stone In Focus
YouTube: Aphex Twin - Stone In Focus

Boards of Canada - Amo Bishop Roden
YouTube: Boards Of Canada -- Amo Bishop Roden

u-Ziq - Ease Up VIP
YouTube: µ ziq Ease Up VIP

Squarepusher - Tundra 4
YouTube: Squarepusher - Tundra 4 (Hiqh Quality)

Autechre - Foil
YouTube: Autechre - Foil (HQ)
Gezien je lijstje luister eens naar downloads van Hellfish. Dat klinkt op elke koptelefoon weer anders en is voor dit soort muziek erg goed gemixed Hellfish is echt bijzonder op dat gebied.

En over het algemeen is Venetian Snares niet de beste voor zover ik weet qua mixen maar er zullen vast wat toevallig toevalstreffers tussen kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 19:08
Touchdomex schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:25:
[...]

Gezien je lijstje luister eens naar downloads van Hellfish. Dat klinkt op elke koptelefoon weer anders en is voor dit soort muziek erg goed gemixed Hellfish is echt bijzonder op dat gebied.

En over het algemeen is Venetian Snares niet de beste voor zover ik weet qua mixen maar er zullen vast wat toevallig toevalstreffers tussen kunnen zitten.
Hellfish heeft veel toffe dingen gedaan (vooral van voor 2010). Zijn album met The DJ Producer op Planet Mu is nog steeds een favo van mij (https://www.discogs.com/H...onz-Of-Rave/master/104885 ).

Venetian Snares is heel wisselvallig qua kwaliteit. Sommige werken zitten heel strak in elkaar, terwijl andere dingen heel matig zijn. Toevallig vorige week nog live gezien met modulaire synthesizers op een Funktion One soundsystem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Leuk om dit topic tegen te komen geeft weer nieuwe inzichten qua muziek.
Dit topic is wel een beetje 'dood', maar misschien kunnen we er nieuw leven in blazen

Ik ben eigenlijk op zoek naar nummers om de bas nuances goed te horen.
Wat bedoel ik daarmee, de verschillende lage van de laag weergaven wil ik testen of het goed en helder overkomt.

Heb geen subwoofer het is puur voor de front speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Ik vind Frozen van Madonna ook een lekker nummer.
Je kan de dynamiek goed testen en de laagweergave moet superstrak en laag doorgaan.
Samen met de violen op de achtergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 22:00

Toshirou

Vinyl Surfer

Dit nummer van London Grammar kan mij altijd doen genieten. Zo minimalistisch tevens daardoor zo sterk. En de ruimtelijkheid (galm) die in dit nummer aanwezig is, geeft het een extra laag van beleven. Het zit 'm bij dit nummer in de details... heerlijk! 😋

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
NicoHF schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:04:
Leuk om dit topic tegen te komen geeft weer nieuwe inzichten qua muziek.
Dit topic is wel een beetje 'dood', maar misschien kunnen we er nieuw leven in blazen

Ik ben eigenlijk op zoek naar nummers om de bas nuances goed te horen.
Wat bedoel ik daarmee, de verschillende lage van de laag weergaven wil ik testen of het goed en helder overkomt.

Heb geen subwoofer het is puur voor de front speakers.
Probeer deze eens: (niet vanaf Youtube spelen natuurlijk maar vanaf je streamingdienst).

I'm Free van Symbolico
https://www.youtube.com/watch?v=N3y3L5hBu-Q

Love is a bitch van Two Feet
https://www.youtube.com/watch?v=yGl7errjHWk

Black Shoes van Felix Laband
https://www.youtube.com/watch?v=Z84wgQiz7Lg

Opium van Dead can Dance (gaat niet heel laag maar zit wel op en neer in de bas)
https://www.youtube.com/watch?v=b3SVQ6Gpp7M

Deze ken je waarschijnlijk al maar om bas te testen hoort deze er echt bij:
Angel van Massvie Attack
https://www.youtube.com/watch?v=66A_3uwuZ_I

[ Voor 28% gewijzigd door ErikG2 op 21-06-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Zeer fraai zowel beeld als geluid.

[ Voor 40% gewijzigd door Prisma16 op 21-06-2024 14:36 . Reden: betere link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
ErikG2 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:28:
[...]

Probeer deze eens: (niet vanaf Youtube spelen natuurlijk maar vanaf je streamingdienst).

I'm Free van Symbolico
https://www.youtube.com/watch?v=N3y3L5hBu-Q

Love is a bitch van Two Feet
https://www.youtube.com/watch?v=yGl7errjHWk

Black Shoes van Felix Laband
https://www.youtube.com/watch?v=Z84wgQiz7Lg

Opium van Dead can Dance (gaat niet heel laag maar zit wel op en neer in de bas)
https://www.youtube.com/watch?v=b3SVQ6Gpp7M

Deze ken je waarschijnlijk al maar om bas te testen hoort deze er echt bij:
Angel van Massvie Attack
https://www.youtube.com/watch?v=66A_3uwuZ_I
Thanks! Zal ze vanavond of anders morgen gaan testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Zag dit topic voorbij komen en na het doorbladeren is dit misschien ook wel op z'n plaats hier dan (enkel is dit de enige versie die er bestaat volgens mij):

Een greep uit de commentaren:
  • "Sound Engineers who worked on this gig deserve a raise!"
  • "The audio engineering/mixing in this video is better than on the actual album HAHHA"
  • "This audio engineer needs a raise, sounds amazing"
  • "Wow this has such a rich and warm sound but still studio quality mixing, thumbs up to the sound engineers who did this. its just a pleasure to listen to at any sound level.
  • this actually sounds better than the album versions in many places. give those people a raise!"
Nog eentje dan :9 :
  • "It's been quite a while since I've done any A/V stuff for recording/streaming/live play. But holy shit the engineers here deserve a lot of recognition in addition to the Sigrid's band. Everything from the soft, unintrusive background noise (ocean, walking), the soft but progressive introduction of Sigrid when she walks into the building @ 7:15, to the mixing of all the instruments during the main show. You can hear each instrument. The vocalists, drums, guitar (all of them), piano, even the bloody TAMBERINE! What a fucking masterclass.
    I love listening to this. It's honestly one of the best live-recorded performances I've seen."

[ Voor 34% gewijzigd door apis29 op 21-06-2024 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:12
Lianne La Havas - Wonderful

https://tidal.com/track/68731836?u

Ik vind het een mooi nummer waar je luidsprekers flink op de proef gesteld kunnen worden.
Ergens zit een hoogfrequente toon die een paar keer terugkomt, een detail dat je volledig zal ontgaan als je setup niet 'revealing' genoeg is. Of die toon er hoort of per ongeluk in is geslipt weet ik niet. Dit soort kleine details (of foutjes) vind ik leuk om te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
Dit is een eigen opname van onze Hi-Fi installatie:
https://drive.google.com/...6XNYVFwne5JSQ2JGTm0R/view

Ik speel de muziek af vanop een PC (Calculate Linux) die analoog verbonden is met een Sony versterker en Infinity luidsprekers.

De opname doe ik op een heel oude MEDION Akoya notebook met Void Linux en met een Trust RUDOX GXT 259 USB micro.

Tracks in deze opname:
Diet Mountain Dew
Heavyweight
Wara no Ue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hoewel ik audiofiel een stomme term vind toch een bijdrage. Klinkt lekker over de koptelefoon. Minder over de speakers maar die zijn niet goed genoeg denk ik

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Pagina: 1 2 3 4 Laatste