|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Top. Reuze bedankt!Ikheetchris schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:38:
[...]
Hierbij de afbeeldingen direct van de telefoon geplukt. Het pakket waarin de bestanden vandaan komen — "sailfish-content-ambiences-default-favorites" — heeft als licentie proprietary, dus gebruik op eigen risico.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik had zelf geen mobiel om hem op te flashen helaas.
Je kan de ROM natuurlijk ook gewoon uitpakken hé!Mich schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:11:
Ik had zelf geen mobiel om hem op te flashen helaas.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Sinds vandaag beschikbaar voor voor de non-early access subscribers. Blijft zelfde versie; 4.4.0.58.Ossebol schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:40:
Nieuwe release! https://forum.sailfishos....s-vanha-rauma-4-4-0/10656
Ze hebben onder andere de browserengine aangepakt!
Iemand hier al wat ervaringen opgedaan?
De browser voelt wat vlotter aan en heeft niet langer het probleem in het tabbladenoverzicht dat het helemaal naar boven scrolt nadat je een tabblad sluit.FortezzA_64 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:10:
[...]
Sinds vandaag beschikbaar voor voor de non-early access subscribers. Blijft zelfde versie; 4.4.0.58.
Iemand hier al wat ervaringen opgedaan?
Verder lijkt het telefoonsysteem niet meer op de achtergrond vast te lopen, waardoor ik regelmatig oproepen miste in het verleden.
Verder zijn een aantal applicaties stuk vanwege de sandboxing die nu standaard aan staat. Een deel is al bijgewerkt om dit probleem op te lossen, maar een deel ook niet en de vraag is of ze ooit bijgewerkt gaan worden om dit op te losseb. Gelukkig kun je handmatig de .desktop-bestanden in /usr/share/applications aanpassen om sandboxing uit te schakelen per applicatie, maar het is verre van gebruiksvriendelijk.
Verder is me nog niet veel opgevallen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ikheetchris op 30-03-2022 11:56 ]
[/quote]
Hier heb ik ooit ook eens lange tijd een probleem mee gehad met mn JollaC. Heeft toen een half jaar geduurd voordat het was opgelost.
Een van de redenen waarom ik sfos ooit heb verlaten. Fijn om te zien dat ze het nu wel snel oplossen!
Ik heb al een tijd last van dat aanraakinput op mijn Xperia 10 plus soms heel slecht gaat. Dan komt het toetsenbord niet omhoog in Whatsapp of worden aanrakingen niet of verkeerd geïnterpreteerd. Dat "lost op" door de telefoon te locken en unlocken, waarna het probleem zich vaak snel weer voordoet.Bongoarnhem schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:07:
Verder lijkt het telefoonsysteem niet meer op de achtergrond vast te lopen, waardoor ik regelmatig oproepen miste in het verleden.
[/quote]
Hier heb ik ooit ook eens lange tijd een probleem mee gehad met mn JollaC. Heeft toen een half jaar geduurd voordat het was opgelost.
Een van de redenen waarom ik sfos ooit heb verlaten. Fijn om te zien dat ze het nu wel snel oplossen!
Het vreemde is: dit gedrag komt met vlagen. Een week terug of zo was het erg, soms twee keer of drie keer achter elkaar lock/unlocken zodat de interface weer een beetje fatsoenlijk werkt, maar nu ervaar ik het weer amper. Ik vraag me af of dit een hardwareissue, softwareissue of een combinatie van beide is.
vrede in rust
Destijds heb ik veelvuldig contact gehad met Jolla via de mail. Ik moest de loggingsmogelijkheden uitbreiden(interval verhogen) en die na zo’n probleem opsturen. Omdat ik niet zo’n cli prins ben ging dat met horten en stoten.Nas T schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:27:
[...]
Ik heb al een tijd last van dat aanraakinput op mijn Xperia 10 plus soms heel slecht gaat. Dan komt het toetsenbord niet omhoog in Whatsapp of worden aanrakingen niet of verkeerd geïnterpreteerd. Dat "lost op" door de telefoon te locken en unlocken, waarna het probleem zich vaak snel weer voordoet.
Het vreemde is: dit gedrag komt met vlagen. Een week terug of zo was het erg, soms twee keer of drie keer achter elkaar lock/unlocken zodat de interface weer een beetje fatsoenlijk werkt, maar nu ervaar ik het weer amper. Ik vraag me af of dit een hardwareissue, softwareissue of een combinatie van beide is.
Ik raad je aan om op het forum of in de telegram groep gelijkgestemden te zoeken om het probleem zsm te tackelen.
Destijds is het uiteindelijk voor mij opgelost maar het heeft er wel(samen wat andere issues) tot mijn vertrek van sfos geleid.
Ik zou dat onder de noemer "Xperia telefoons problemen" willen scharen : Zowel op het Ubuntu Touch Forum als het Jolla Sailfish Forum worden er weleens dergelijke problemen met die toestellen genoemd!Nas T schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:27:
Ik heb al een tijd last van dat aanraakinput op mijn Xperia 10 plus soms heel slecht gaat. Dan komt het toetsenbord niet omhoog in Whatsapp of worden aanrakingen niet of verkeerd geïnterpreteerd. Dat "lost op" door de telefoon te locken en unlocken, waarna het probleem zich vaak snel weer voordoet.
Van de app moet ik updaten, maar de Nederlandse ING app staat niet meer in Aptoide.
Gebeld met ING klantenservice, maar dat was ze allemaal te ingewikkeld op vrijdagmiddag.
Weet iemand wat er aan de hand is?
Niet alleen op vrijdagmiddag hoor. Elke dag van de week is alles wat ook maar iets met techniek te maken heeft te moeilijk. Zelfs de meest basale dingen zijn al abracadabra voor ze. Zelfs voor mensen waarvan je mag verwachten dat ze toch iets meer kennis van zaken hebben, zoals de mensen die fraude moeten beoordelen. (die weten bijvoorbeeld niet wat TOR is)tisdawan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:00:
Ik zit op SFOS 4.4 en kan de ING NL app niet meer updaten.
Van de app moet ik updaten, maar de Nederlandse ING app staat niet meer in Aptoide.
Gebeld met ING klantenservice, maar dat was ze allemaal te ingewikkeld op vrijdagmiddag.
Welke versie van Sailfish heb je nu? Sailfish of heb je de betaalde Sailfish X. De ondersteunde Android versie van de twee verschilt namelijk.tisdawan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:00:
Weet iemand wat er aan de hand is?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Ik heb de betaalde versie, tenminste ik heb indertrijd een paar tientjes betaald voor de initiele installatie.
Recent geupdate naar 4.4 Vanha Rauma
Device adaptation 0.0.9.24
Xperia XA2
Voor de volledigheid:
Android 10
API level 29
Sec patch 05/01/2022
Ah, dan is de ondersteunde Android versie niet het probleem denk ik. Kan je die APK niet ergens anders vandaan halen dan?tisdawan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:21:
Dat gaat hier een stuk sneller dan bij de ING klantenservice LOL
Ik heb de betaalde versie, tenminste ik heb indertrijd een paar tientjes betaald voor de initiele installatie.
Recent geupdate naar 4.4 Vanha Rauma
Device adaptation 0.0.9.24
Xperia XA2
Voor de volledigheid:
Android 10
API level 29
Sec patch 05/01/2022
Als alternatief kan je ook zo'n scanner aanvragen. Heb je de telefoon niet meer nodig. (maar dat is wel een wat omslachtiger manier van privacy behouden)
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Ik kreeg bij klantenservice te horen dat "op dit moment" de Google appstore de enige manier was. Op de vraag wat "op dit moment" inhield, of dit bv tijdelijke situatie was, stond men met de mond vol tanden.
Ik heb Google Play niet geinstalleerd, er staat me vaag iets bij dat daar ook een soort dummy versies van zijn, (Google-loos) zou dat een manier zijn?
EDIT: spelling
[ Voor 22% gewijzigd door ocf81 op 06-05-2022 17:44 ]
© ocf81 1981-infinity
Of mijn rekening opzeggen, heb het toch al lang gehad met die club...
EDIT: APKMirror heeft 'm ook.
[ Voor 10% gewijzigd door tisdawan op 07-05-2022 08:41 ]
Bedoel je hiermee dat ook een niet-betaalde versie van Sailfish wel Android Android App ondersteuning heeft? Ik ben juist in de veronderstelling dat die ondersteuning er juist alleen is voor de betaalde versie, info via shop.jolla.comWelke versie van Sailfish heb je nu? Sailfish of heb je de betaalde Sailfish X. De ondersteunde Android versie van de twee verschilt namelijk.
Ik dacht dat de Sailfish OS versie 4.4 ondersteunt, en Sailfish X de nieuwere versie van Android, maar dat is dus kennelijk niet zo.FortezzA_64 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:48:
[...]
Bedoel je hiermee dat ook een niet-betaalde versie van Sailfish wel Android Android App ondersteuning heeft? Ik ben juist in de veronderstelling dat die ondersteuning er juist alleen is voor de betaalde versie, info via shop.jolla.com
© ocf81 1981-infinity
© ocf81 1981-infinity
Gehenna schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:37:
Ik wil eigenlijk al een tijdje SailfishOS eens proberen op een telefoon. Om te kijken hoe werkbaar het zou zijn als daily driver (uiteindelijk).
Shinji schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:40:
[...]
Ik ga er dan vanuit dat je Android Apps wil kunnen draaien als het je daily driver wordt. Zonder Android apps door het leven gaan is niet voor heel veel mensen weg gelegd.
Even aanhaken op dit topic.Ik stop er weer mee, vond het een leuk experiment en voor mijn gevoel zit het van alle alternatieven (die niet android zijn) het dichtst tegen een probleemloze ervaring aan. Maar toch zijn er regelmatig dus issues en daar heb ik momenteel even minder behoefte aan.
Ik zit mij te irriteren aan Android dito iOS maar dat is een andere discussie.
Opzoek naar een non Apple of Google systeem.
Als alternatief komt Jolla dan ook naar boven.
Hoeveel mensen gebruiken hun Jolla telefoon nu echt als daily drive? En wat is daarbij hun ervaring?
Ik wil best E50 betalen voor een Jolla gebruikerslicentie maar wanneer ik dan vervolgens lees dat er elementaire zaken niet altijd deftig werken en er issues zijn als bijvoorbeeld telefoontjes missen. Vraag ik mij af of het die E50 waard is.
Kijk dat Android APP ondersteuning op Jolla kuren kan hebben snap ik.
Maar het basis systeem hoort gewoon goed te werken.
Wat heb je zelf al gedaan.ocf81 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:41:
Hmm, op de een of andere manier heb ik geen internetverbinding meer op mijn telefoon. Weet iemand hoe ik dit probleem kan analyseren?
- Reboot?
- Sim kaart eruit en weer erin?
- Zijn de pinnetjes van de simkaart houder nog goed?
- Netwerk aan uitzetten?
- Provider instellingen nalopen?
- Dns instellingen nalopen?
- Wifi nalopen?
Je hebt een Terminal dus ik zou zeggen gebruik die dan ook :ocf81 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:41:
Hmm, op de een of andere manier heb ik geen internetverbinding meer op mijn telefoon. Weet iemand hoe ik dit probleem kan analyseren?
- DNS testen met dig/nslookup.
- Ping testen op domeinnaam en IP adres.
- Traceroute gebruiken om te kijken hoe ver je verbinding reikt.
+ Wat @Bongoarnhem al zei
IMHO kan je dat gewoon doen, want als telefoon OS zeg maar werkt het best wel goed, behalve twee dingen :kelly.hipolito schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:40:
Even aanhaken op dit topic.
Opzoek naar een non Apple of Google systeem.
Als alternatief komt Jolla dan ook naar boven.
Hoeveel mensen gebruiken hun Jolla telefoon nu echt als daily drive? En wat is daarbij hun ervaring?
Ik wil best E50 betalen voor een Jolla gebruikerslicentie maar wanneer ik dan vervolgens lees dat er elementaire zaken niet altijd deftig werken en er issues zijn als bijvoorbeeld telefoontjes missen.
Vraag ik mij af of het die E50 waard is.
Kijk dat Android APP ondersteuning op Jolla kuren kan hebben snap ik.
Maar het basis systeem hoort gewoon goed te werken.
- MMS en dan vooral Groeps MMS schijnt een probleem te zijn in landen waar men dat veel gebruikt.
- Bellen over LTE en daarbij VoLTE gebruiken is een probleem en wordt nu flink aan gewerkt!
Ik heb op dit moment twee telefoons in gebruik :
- Ubuntu Touch op een oude BQ Aquaris E5 HD die ik ooit als originele Ubuntu Phone heb gekocht.
- Jolla Sailfish Community Edition of beter gezegd Custom ROM op een Xiaomi 9T EEA.
En hoewel de BQ prima werkt als telefoon zou ik toch liever de Xiaomi willen gebruiken, maar helaas kent die een battery drain issue en is mijn batterij na hooguit 48 uur gewoon op en dan gebruik ik zelfs 2G als verbinding!
[ Voor 61% gewijzigd door nero355 op 25-05-2022 20:32 ]
Ik had al deze stappen wel doorlopen, op de laatste 2 na.Bongoarnhem schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:39:
[...]
Wat heb je zelf al gedaan.Zo kan ik nog wel ff doorgaan.
- Reboot?
- Sim kaart eruit en weer erin?
- Zijn de pinnetjes van de simkaart houder nog goed?
- Netwerk aan uitzetten?
- Provider instellingen nalopen?
- Dns instellingen nalopen?
- Wifi nalopen?
Wifi werkt hier niet met mijn telefoons sinds vorig jaar na het installeren van firmware 5.43 op mijn Unifi AC-Lite
Maar gisteravond had ik opeens weer internet.
Wel weer typisch linux dat je niet om de terminal heen kan.. Gelukkig werkte alles gisteravond weer. Lijkt een netwerkprobleem te zijn geweest buiten mijn telefoon om.nero355 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:24:
[...]
Je hebt een Terminal dus ik zou zeggen gebruik die dan ook :
- DNS testen met dig/nslookup.
- Ping testen op domeinnaam en IP adres.
- Traceroute gebruiken om te kijken hoe ver je verbinding reikt.
+ Wat @Bongoarnhem al zei
<...>
© ocf81 1981-infinity
Dank voor je resensie.nero355 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:24:
IMHO kan je dat gewoon doen, want als telefoon OS zeg maar werkt het best wel goed, behalve twee dingen :
- Bellen over LTE en daarbij VoLTE gebruiken is een probleem en wordt nu flink aan gewerkt!
Helaas is Jolla dan een no go voor mij.
Ik bel best veel en VoLTE + Voice over Wi-Fi is voor mij een must have.
Ik heb zonder VoLTE meer dan regelmatig dat ik de andere aan de lijn slecht kan verstaan of enkel met een zogenaamde robotstem. Waarschijnlijk heeft dat te maken met bereik i.c.m. isolatie enz.
Afijn ik kom er nu wel achter dat iOS en Android stiekem erg sterk zijn.
Het werkt prima en het is lastig een alternatief op basis van niet Google of Apple systeem te vinden wat goed werkt in al haar facetten.
Veeleisend ben ik niet. Ik bel, Whatsapp (helaas niet onderuit te komen binnen mijn omgeving), Telegram, Signal en een navigatie app. Overbodige poeha gebruik ik niet.
Ik kijk nu ook naar Android zonder Google. Zoals /e/ bijvoorbeeld.
Maar ook daar geldt. Het werkt maar het werkt niet super.
© ocf81 1981-infinity
Graphene heb ik bekeken naast CalyxOS.ocf81 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:53:
Ik zou eerder graphene dan /e/ gebruiken. /e/ bindt je aan hun eigen platform. Graphene laat je vrij.
Nadeel is dat het Pixel smartphone gebonden is en die zijn in Nederland officieel niet te koop.
Ja ik kan een Pixel overwegen voor de hoofdprijs bij een niet nader te noemen Nederlands bedrijf van Jeroen en Jeroen.
Of naar Duitsland rijden.
Maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Alle aanbevelingen zijn welkom!
Vreemd verhaal, want ik heb dat echt nog nooit ervaren via 2G of 3Gkelly.hipolito schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:23:
Dank voor je resensie.
Helaas is Jolla dan een no go voor mij.
Ik bel best veel en VoLTE + Voice over Wi-Fi is voor mij een must have.
Ik heb zonder VoLTE meer dan regelmatig dat ik de andere aan de lijn slecht kan verstaan of enkel met een zogenaamde robotstem. Waarschijnlijk heeft dat te maken met bereik i.c.m. isolatie enz.
Maar ik zou zeggen hou dan de ontwikkelingen goed in de gaten, want er is ondertussen flink wat "mankracht" ingezet om Ofono (Wikipedia: oFono) door te ontwikkelen en VoLTE goed te ondersteunen doordat het simpelweg nu echt een noodzaak is geworden in bepaalde landen!
Veel geld en corruptie kunnen een hoop bereiken!Afijn ik kom er nu wel achter dat iOS en Android stiekem erg sterk zijn.
Opzich wel waar, maar het hangt ook heel erg van je gebruik af en als ik dit zo lees :Het werkt prima en het is lastig een alternatief op basis van niet Google of Apple systeem te vinden wat goed werkt in al haar facetten.
Is volgens mij dat irritante WhatsApp eigenlijk het enige probleem!Veeleisend ben ik niet. Ik bel, Whatsapp (helaas niet onderuit te komen binnen mijn omgeving), Telegram, Signal en een navigatie app. Overbodige poeha gebruik ik niet.
- Navigatie opties zat in vele vormen!
- Voor Telegram zijn er onder Jolla zelfs twee opties : https://openrepos.net/content/mistermagister/yottagram & https://openrepos.net/content/werkwolf/fernschreiber
De eerste kan ook bellen via Telegram en is alleen via OpenRepos.net te installeren en de tweede kan alleen berichten versturen en vind je ook in de Jolla Store
- Voor Signal is er ook het een en ander te vinden voor zover ik weet...
Het probleem met /e/ of welke Custom ROM dan ook is hetzelfde probleem dat je bijvoorbeeld bij Ubuntu Touch ook hebt : Je moet maar net in het bezit van een bepaalde telefoon zijn of eraan kunnen komen voor een redelijke prijs!Ik kijk nu ook naar Android zonder Google. Zoals /e/ bijvoorbeeld.
Maar ook daar geldt. Het werkt maar het werkt niet super.

Heel veel van die projecten hebben echt totaal geen guidelines qua eisen aan een toestel of nadat er een port is gemaakt voor een bepaald toestel het onderhoud daarvan!
Alleen LineageOS kent zoiets voor zover ik weet : https://wiki.lineageos.org/submitting_device
En dat is gelijk ook het mooie van Jolla Sailfish :
Koop een bepaald (helaas alleen) Sony model dat officiëel wordt ondersteund en eventueel een licentie erbij als je Android meuk wilt kunnen installeren + nog wat features die je erbij krijgt en je weet gelijk wat je kan verwachten!
Deze quote is mij een klein beetje ontschoten.ocf81 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:53:
Ik zou eerder graphene dan /e/ gebruiken. /e/ bindt je aan hun eigen platform. Graphene laat je vrij.
Wat probeert /e/ je te binden aan hun eigen platform?
Ik lees dat /e/ LineageOS is met een eigen skin + diverse toevoegingen.
En vervolgens specifiek getest op een klein aantal toestellen.
Ik meen de Fairphone's + Galaxy S8 + S9.
Zie : https://e.foundation/e-os/kelly.hipolito schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:57:
Wat probeert /e/ je te binden aan hun eigen platform?
Ik lees dat /e/ LineageOS is met een eigen skin + diverse toevoegingen.
One account for your privacy
Your ecloud account @e.email is at the centre of the ecosystem, allowing to store, back up and retrieve your data safely on remote servers.
The ecloud account comes with 1GB of free storage!
With ecloud, store, back up and retrieve your data safely on remote servers. For advanced users, we also offer options to self-host.
Do you need more capacity than the default account? Don’t worry, we have several plans available from 20GB to 256GB.
Ik heb er nu het geld en de tijd niet voor om me er nu in te verdiepen, maar ik gebruik m'n telefoon nauwelijks dus heeft niet zo'n haast. Ik zal er binnenkort 'ns naar kijken.
Make lovecraft not warcraft.
vrede in rust
Al die mensen die de Xperia 10 III hebben gekocht onder het motto "Ik neem de gok wel dat die straks gewoon wordt ondersteund" stiekem toch een beetje blij dat ze dat hebben gedaan!Nas T schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:29:
Helaas is de telefoon slecht beschikbaar, zowel nieuw dan wel tweedehands.
Dat is het grootste nadeel van Sony producten in het algemeen : Veel te duur!Ten opzichte van mijn huidige Sailfish telefoon, de Xperia 10 Plus dualsim, is het maar een marginale upgrade. Ik kocht de Xperia 10 plus anderhalf jaar terug nieuw voor €250, deze is €200 duurder, dat is niet te rechtvaardigen, blijkbaar zijn de reviews ook navenant.

Ik blijf het daarom ook jammer vinden dat ze tot nu toe nog steeds geen andere partners hebben gevonden, terwijl er genoeg Custom ROM projecten zijn met Jolla Sailfish Community Edition die prima werken of met een paar tweaks goed zouden werken!Het is jammer, maar Jolla moet het ook maar doen met wat Sony in hun Open Devices programma aanbiedt.
* nero355 kijkt naar zijn prachtige goedkope Xiaomi 9T met Jolla Sailfish 3.x erop en een "acculeegslurp" probleempje...

Ik heb zonet mijn Moto X4 (gebruikt met Lineage zonder Google services) aan stukken laten vallen dus ik ben toe aan wat nieuws, en het idee om Sailfish te proberen begint weer te jeuken. Ik heb tot 2015 een Nokia N9 gehad en heb nog steeds heimwee
Ik zit een beetje rond te kijken en een XA2 is bijvoorbeeld nog wel betaalbaar aan te komen. Zijn er hier mensen die er nog een gebruiken, en is zo'n oude telefoon een beetje bruikbaar? Of is het echt verstandig een nieuwer model Sony te gaan zoeken?
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
Beide telefoons zijn de 'daily drivers'. Die XA2 kan een heel eind mee komen. Maar vanwege leeftijd is de accu niet top meer. Een dag gaat nog prima zonder veel gekke dingen te doen. Heb vanaf begin altijd tussen 20% en 80% te houden en dan langzaam laden via usb poort van pc op werk. Dan duurt een lading zo'n 3 tot 4 uur. Denk dat de meeste beschikbare XA2's wel last zullen hebben van verminderde capaciteit, ook de refurbished. De 10 II is wat nieuwer en daarmee zal de accucapaciteit minder zijn gedegradeerd (ook afhankelijk van manier van opladen).
Qua prestaties kan ik niet zeggen dat die XA2 te langzaam is in vergelijking met de 10 II, maar het is wel merkbaar met bijv. browsen.
Over camera kwaliteit zelfde verhaal. Zal vast verschil tussen zitten, maar beide worden alleen gebruikt voor kiekjes voor in de chat. En sinds advanced camera niet weer werkt heb ik sowieso al het idee dat de kwaliteit minder is.
Alles is bruikbaar als het puur om een telefoon gaat en een slechte accu kan je nog vervangen, maar als het om betrouwbaarheid gaat dan heb ik best wel veel gekke dingen voorbij zien komen op het officiële Jolla Sailfish Forum wat betreft de Sony XA2 dus om die reden zou ik het je echt afraden!Egocentrix schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:00:
Ik zit een beetje rond te kijken en een XA2 is bijvoorbeeld nog wel betaalbaar aan te komen.
Zijn er hier mensen die er nog een gebruiken, en is zo'n oude telefoon een beetje bruikbaar?
Of is het echt verstandig een nieuwer model Sony te gaan zoeken?
The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.
Nas T schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:29:
Helaas is de telefoon slecht beschikbaar, zowel nieuw dan wel tweedehands.
Ik nam inderdaad die gok. Dit is de grootste reden dat ik voor de Sony Xperia 10 III koos.nero355 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:13:
Al die mensen die de Xperia 10 III hebben gekocht onder het motto "Ik neem de gok wel dat die straks gewoon wordt ondersteund" stiekem toch een beetje blij dat ze dat hebben gedaan!
Eigenlijk had ik geen grote behoefte aan een telefoon, ik gebruikte op dat moment gewoon nog m'n Nokia N9, en ja ik miste wat functionaliteit, maar de belangrijkste dingen (bellen en SMS) deed ie gewoon. Grootste gemis was bv het niet meer functioneren van de maps. Dat plus het feit dat 3G ging verdwijnen, en toen ben ik toch naar een nieuwe telefoon gaan kijken. Goeie beslissing, want een paar maanden later hield mn Nokia N9 er mee op.
Ik had toen hetzelfde probleem, ik zat te kijken naar een 2de hands 10 II of XA2 of zo, maar die waren niet tot nauwelijks te krijgen, en ik hou niet zo van 2de hands. De 10 III werd toen net aangekondigd, en voor niet veel meer geld kon ik dus een nieuwe telefoon pre-orderen die bovendien makkelijk te krijgen was.
Ik zie dus dat er nu dezelfde problemen spelen.. Ik zou voor dezelfde reden dus nu voor een Xperia 10 IV gaan als ik in die situatie zat, ondanks de nadelen (want inderdaad relatief duur). Maar nu makkelijk te krijgen, en als je pre-ordered krijg je er een koptelefoon bij dat de nieuw prijs enigszins drukt.
Make lovecraft not warcraft.
Nokia Maps Here Maps WeGo is voor mij toch dood sinds een aantal maanden onder Android in ieder geval, want men heeft er een zooitje van gemaakt door zo'n beetje alles te slopen wat er zo geweldig aan was!Sméagol schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:12:
Grootste gemis was bv het niet meer functioneren van de maps.

Er bestaat ook een Jolla Sailfish versie van, maar die moet ik nog een keer testen en vrees stiekem dat ze die ook een keer gaan slopen, want bezuinigen op de verkeerde dingen en zo...

Dat hele 3G verhaal is inderdaad wel een dingetje...Dat plus het feit dat 3G ging verdwijnen, en toen ben ik toch naar een nieuwe telefoon gaan kijken.

Maar tegelijk heb je dus ook te maken met de VoLTE/VoWiFi en MMS ondersteuning die nog flink in ontwikkeling is voor alle "Echte Linux based telefoons" om ze maar effe zo te noemen
Dus dan is de keus: overstappen naar een FP4 met custom android ROM (zit te denken aan iodé of heel misschien /e/) of een Sony Xperia 10 IV en gokken/wachten op de release van SFOS voor die telefoon.
Wat zouden jullie doen?
[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 15-07-2022 17:24 . Reden: correctie model Sony telefoon ]
© ocf81 1981-infinity
Dat dus!ocf81 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:02:
Een Sony Xperia IV en gokken/wachten op de release van SFOS voor die telefoon.
Wat zouden jullie doen?
Zoals ik al eerder zei : De gok die de Xperia III eigenaren hebben genomen bleek uiteindelijk een hele slimme zet te zijn!
Achteraf is mooi wonennero355 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:24:
[...]
Zoals ik al eerder zei : De gok die de Xperia III eigenaren hebben genomen bleek uiteindelijk een hele slimme zet te zijn!
Ik hoop/verwacht wel dat er wel weer een Sony model uitkomt dat ondersteund gaat worden, maar ik zet mijn geld er nog niet op in. Het gaat dan neem ik aan over de Xperia 10 IV en niet over de 1 IV?
Volgens mij is praktisch elk serieus model dat ondersteund wordt de laatste maanden/jaren van Sony. Als Sony zou stoppen met het open devices programma, dan lijkt dat ook een doodssteek te kunnen zijn voor Jolla/Sailfish.
vrede in rust
De 10 IV inderdaad. Het is een beetje koffiedik kijken of zo'n telefoon ondersteund gaat worden, waardoor ik er een beetje huiverig voor ben om deze alvast aan te schaffen. Maar de 10 III is nu al zeer beperkt verkrijgbaar (staat in de pricewatch alleen bij die Deense toko)Nas T schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:43:
[...]
Achteraf is mooi wonen
Ik hoop/verwacht wel dat er wel weer een Sony model uitkomt dat ondersteund gaat worden, maar ik zet mijn geld er nog niet op in. Het gaat dan neem ik aan over de Xperia 10 IV en niet over de 1 IV?
Volgens mij is praktisch elk serieus model dat ondersteund wordt de laatste maanden/jaren van Sony. Als Sony zou stoppen met het open devices programma, dan lijkt dat ook een doodssteek te kunnen zijn voor Jolla/Sailfish.
Tegelijkertijd is de FP4 met iodé een zekerheid. Maar dus helaas zonder SFOS.
© ocf81 1981-infinity
Hoe mooi dat project ook klinkt : Het is echt een hoop geld voor een matig en lelijk toestel!ocf81 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:27:

En dan is de laatste versie zelfs nog ietsje interessanter gemaakt dan zijn voorgangers...
Dan zou ik eerder kiezen voor een overpriced Sony toestel met redelijkere specificaties en een outdated design dat desondanks wel veel beter eruit ziet dan dat notch gedoe!
En je kan dan gelijk Jolla Sailfish draaien!
Zat ongeveer twee jaar geleden met dezelfde situatie. Het feit dat Jolla de Android-kernel op mijn toenmalige Xperia X-device niet meer bijwerkte, was voor mij de doodsteek. Ja, ik begrijp dat het technisch moeilijk is, maar uiteindelijk wil ik als gebruiker gewoon een veilig toestel dat regelmatig patches ontvangt. Dat ik anno 2020 nog steeds met Android 4.4 werkte onder de motorkap was gewoon absurd.ocf81 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:27:
[...]
De 10 IV inderdaad. Het is een beetje koffiedik kijken of zo'n telefoon ondersteund gaat worden, waardoor ik er een beetje huiverig voor ben om deze alvast aan te schaffen. Maar de 10 III is nu al zeer beperkt verkrijgbaar (staat in de pricewatch alleen bij die Deense toko)
Inmiddels beschik ik al een tijd over een Fairphone 3 met Android. Had een tijd /e/ draaien, maar toen ik in de source zat te grasduinen, viel me op dat het gewoon geforkte opensource-apps zijn die nauwelijks worden bijgewerkt. Dan kies ik liever voor de stock-versie van Fairphone mét bijgewerkte apps uit F-Droid of iets dergelijks.
Ik heb overigens ook de droom dat Jolla de Fairphone support. Het klinkt ergens ontzettend logisch (het zijn beide underdogs, die beide iets anders willen met de smartphonewereld), maar er zullen vast commerciële belangen spelen die dit verhinderen.
"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky
Xperia 10, 10 II, 10 III, XA2 heeft Android 10 voor Sailfish. Het is overigens niet zo dat Sailfish 'onder de motorkap' Android is. De Android compatibiliteit komt voort uit een soort van emulator. Sprake van extra beveiligingsrisico zou mijn inziens niet 1-2-3 voortkomen uit achterblijven van updates vanuit Android maar eerder de manier waarop Sailfish de emulator weet te sandboxen.Ossebol schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:28:
[...]
Zat ongeveer twee jaar geleden met dezelfde situatie. Het feit dat Jolla de Android-kernel op mijn toenmalige Xperia X-device niet meer bijwerkte, was voor mij de doodsteek. Ja, ik begrijp dat het technisch moeilijk is, maar uiteindelijk wil ik als gebruiker gewoon een veilig toestel dat regelmatig patches ontvangt. Dat ik anno 2020 nog steeds met Android 4.4 werkte onder de motorkap was gewoon absurd.
De 'stock' Android - wat gewoon Google Android is - komt alsnog met de spyware waar je vanaf wilt (even vanuit gaande aangezien je /e/ hebt gebruikt). Dat betekend dat óók met het verwijderen van GApps je telefoon nog steeds naar Google inbelt. Al zal het wel minder zijn.Ossebol schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:28:
[...]
Inmiddels beschik ik al een tijd over een Fairphone 3 met Android. Had een tijd /e/ draaien, maar toen ik in de source zat te grasduinen, viel me op dat het gewoon geforkte opensource-apps zijn die nauwelijks worden bijgewerkt. Dan kies ik liever voor de stock-versie van Fairphone mét bijgewerkte apps uit F-Droid of iets dergelijks.
Zoals ik eerder al zei: het is een enorm voordeel voor mij dat de onderdelen vervangbaar zijn. Ik heb ca. 3 jaar mijn FP2 als belangrijkste telefoon gebruikt, en dat was alleen maar mogelijk door twee keer de top module, één keer het scherm en één keer de bottom module te vervangen. Bij elkaar minder dan de kosten van 2 telefoons, terwijl ik er anders drie had moeten kopen. Daar zit voor mij de aantrekkingskracht van Fairphone. Niet uit idieële redenen, puur uit zunigheid. (en de upgrade van de camera was ook leuk) Dat ie er misschien niet zo mooi uitziet is voor mij geen onoverkomelijk probleem. Dat toestel is vooral een middel om doelen te realiseren. Ik ben, afgezien van een paar apps zoals e-mail, signal, sporttrackers en navigatie, geen groot appgebruiker. De data wordt voor 90% gebruikt door mijn tablet en laptop. Het belangrijkste is voor mij dus dat ik bereikbaar ben (op twee lijnen), dat de GPS goed werkt en dat ik mijn apparaten op de hotspot kan aansluiten. Helaas bij de XA2 ook problemen met mijn Unifi AP's. Het is niet helemaal duidelijk waar dat aan ligt, de XA2/SFOS of aan de AP. Het werkt wel met een oude firmware op de AP, maar dat is de deur open zetten voor ongewenste bezoekers. Helaas heb ik een buurman die de hobby heeft om de netwerken van zijn buren af te struinen, dus dat liever niet.nero355 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:28:
[...]
Hoe mooi dat project ook klinkt : Het is echt een hoop geld voor een matig en lelijk toestel!
En dan is de laatste versie zelfs nog ietsje interessanter gemaakt dan zijn voorgangers...
Ik ben sinds de Z3C ook wel Sony fan, dat was echt en fijn toestel (tot het ermee ophield omdat de rasterizer van de touch input ermee ophield), dus het is niet zo dat ik nu spijt zal hebben van een Sony toestel. SFOS heeft voor mij echt een streepje voor, maar het releasebeleid is wel een minpunt in dat verhaal.nero355 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:28:
Dan zou ik eerder kiezen voor een overpriced Sony toestel met redelijkere specificaties en een outdated design dat desondanks wel veel beter eruit ziet dan dat notch gedoe!
En je kan dan gelijk Jolla Sailfish draaien!![]()
![]()
© ocf81 1981-infinity
oei, ik heb voor €1000,- aan ubiquiti spul staan en ben niet van plan dat te gaan ruilen. Maar goed dat ik dit lees.ocf81 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:23:
[...]
Helaas bij de XA2 ook problemen met mijn Unifi AP's. Het is niet helemaal duidelijk waar dat aan ligt, de XA2/SFOS of aan de AP.
Dat maakt mijn beslissing wel weer makkelijker overigens: iodé of GrapheneOS.
[ Voor 3% gewijzigd door nst6ldr op 18-07-2022 15:57 ]
Andere WiFi netwerken werken gewoon zonder problemen op de XA2. Ik heb een tijd lang hetzelfde gehad met mijn FP2 met FairPhone Open. Het begon direct na een bepaalde firmware upgrade van mijn AP, maar ik heb nooit de moeite genomen om echt alles uit te gaan pluizen in de logs van mijn Ubiquiti set. Ik heb dus het vermoeden is dat dit aan de AP ligt, maar kan dat niet met zekerheid zeggen.nst6ldr schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:57:
[...]
oei, ik heb voor €1000,- aan ubiquiti spul staan en ben niet van plan dat te gaan ruilen. Maar goed dat ik dit lees.
[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 18-07-2022 16:36 ]
© ocf81 1981-infinity
NOFI maar ik lees daarin iets heel anders : De FairPhone 2 was gewoon een onbetrouwbaar toestel in jouw geval!ocf81 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:23:
Zoals ik eerder al zei: het is een enorm voordeel voor mij dat de onderdelen vervangbaar zijn. Ik heb ca. 3 jaar mijn FP2 als belangrijkste telefoon gebruikt, en dat was alleen maar mogelijk door twee keer de top module, één keer het scherm en één keer de bottom module te vervangen. Bij elkaar minder dan de kosten van 2 telefoons, terwijl ik er anders drie had moeten kopen. Daar zit voor mij de aantrekkingskracht van Fairphone. Niet uit idieële redenen, puur uit zunigheid. (en de upgrade van de camera was ook leuk) Dat ie er misschien niet zo mooi uitziet is voor mij geen onoverkomelijk probleem.

Een beetje toestel hoort IMHO minimaal 5 jaar mee te gaan met als enig eventueel manekement dat de accu op een bepaald moment vervangen moet worden en niet meer dan dat!
* nero355 kijkt naar de vele oude telefoons in huis die het gelukkig nog steeds doen!
Ik ken de... laten we zeggen "gebreken" qua Ubiquiti Firmware beleid, maar op basis van wat ik allemaal over de XA2 voorbij heb zien komen durf ik gewoon te zeggen dat het aan de XA2 ligtHelaas bij de XA2 ook problemen met mijn Unifi AP's. Het is niet helemaal duidelijk waar dat aan ligt, de XA2/SFOS of aan de AP. Het werkt wel met een oude firmware op de AP, maar dat is de deur open zetten voor ongewenste bezoekers.
Dat is minder, maar stiekem ook weer wel leukHelaas heb ik een buurman die de hobby heeft om de netwerken van zijn buren af te struinen, dus dat liever niet.

Wat ik een keer eerder schreef : Elke non-Android/iOS optie heeft wel een bepaald nadeel net als Android/iOS zelf dus het is maar net waar je zin in hebt!Ik ben sinds de Z3C ook wel Sony fan, dat was echt en fijn toestel (tot het ermee ophield omdat de rasterizer van de touch input ermee ophield), dus het is niet zo dat ik nu spijt zal hebben van een Sony toestel.
SFOS heeft voor mij echt een streepje voor, maar het releasebeleid is wel een minpunt in dat verhaal.
Het kiezen tussen Android of iOS zelf is naar mijn mening in ieder geval een geval van "Kiezen tussen twee kwaden" want als je eenmaal wat anders kent dan word je daar gewoon niet echt blij van!

Als dat je tegenhoudt dan geef je het wel heel makkelijk opnst6ldr schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:57:
oei, ik heb voor €1000,- aan ubiquiti spul staan en ben niet van plan dat te gaan ruilen. Maar goed dat ik dit lees.
Zelfs "de gloednieuwe veel te dure voor wat je krijgt Samsung S22 reeks" heeft bepaalde problemen gehad i.c.m. UniFi Accesspoint en dat is onlangs in een bepaalde firmware versie aangepakt!
Ik doe zowel een studie als een fulltime baan en een inhaalslag in mijn fysieke inzetbaarheid en heb ook nog een huis af te maken. Die vijf minuten dat ik muziek via Wi-Fi kan luisteren wil ik niet bezig zijn met gedoe. Dan had ik ook wel een goedkoper netwerk kunnen aanleggen.nero355 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:45:
[...]
Als dat je tegenhoudt dan geef je het wel heel makkelijk op
Zelfs "de gloednieuwe veel te dure voor wat je krijgt Samsung S22 reeks" heeft bepaalde problemen gehad i.c.m. UniFi Accesspoint en dat is onlangs in een bepaalde firmware versie aangepakt!
Samsung vind ik sowieso niet erg sterk overigens.
Bij mij haalt een telefoon met enige moeite ca. 1½ jaar, en dan is ie op. Vaak is het na ca een jaar al gedaan omdat de USB poort of de audio jack het begeeft. De XA2 lijkt dit patroon weer redelijk waar te gaan maken, de lockdown heeft ervoor gezorgd dat ie iets langer leeft dan gemiddeld, maar ook niet heel veel langer. Met ca 2 jaar actief gebruik is het nu ongeveer over. De audiopoort is aan het haperen. 5 jaar is voor mij utopisch. Dus in dat licht heeft fairphone bij mij echt een streepje voor, mits de spyware eraf kan worden gehaald.nero355 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:45:
[...]
NOFI maar ik lees daarin iets heel anders : De FairPhone 2 was gewoon een onbetrouwbaar toestel in jouw geval!
Een beetje toestel hoort IMHO minimaal 5 jaar mee te gaan met als enig eventueel manekement dat de accu op een bepaald moment vervangen moet worden en niet meer dan dat!
* nero355 kijkt naar de vele oude telefoons in huis die het gelukkig nog steeds doen!
Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik geen waarde in de vrijheid van Sailfish zag zou ik allang een keuze hebben gemaakt!nero355 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:45:
Wat ik een keer eerder schreef : Elke non-Android/iOS optie heeft wel een bepaald nadeel net als Android/iOS zelf dus het is maar net waar je zin in hebt!
Het kiezen tussen Android of iOS zelf is naar mijn mening in ieder geval een geval van "Kiezen tussen twee kwaden" want als je eenmaal wat anders kent dan word je daar gewoon niet echt blij van!![]()
[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 19-07-2022 11:35 ]
© ocf81 1981-infinity
Wauw, ik pers nog niet eens een hele dag uit mijn huidige smartphoneocf81 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:15:
[...]
Bij mij haalt een telefoon met enige moeite ca. 1½ jaar, en dan is ie op.
Ik hoop boven alles dat Sailfish zich weer aan hardware gaat wagen, want de afhankelijkheid van Sony lijkt me ook geen lang leven beschoren als ik heel eerlijk ben. Het Open Devices principe is een kostenpost waarvan Sony uiteindelijk kan gaan besluiten dat het niet lucratief genoeg is. Ze hebben in 2019 een reorganisatie ondergaan waarbij de mobile divisie zijn er een hoop ontslagen heeft geïncasseerd, en eind vorig jaar hebben ze te kennen gegeven dat het nóg niet naar verwachtingen opereert. De meeste bedrijven gaan dan terug naar hun roots, minder modellen uitbrengen en randzaken afstoten.
Ja, leuk woordspelinkjenst6ldr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:20:
[...]
Wauw, ik pers nog niet eens een hele dag uit mijn huidige smartphone
Jolla is bijna over de kop gegaan door de eigen telefoon te produceren. Ik denk juist dat het niet zo erg is dat ze geen eigen devices maken, zolang ze maar een partner kunnen vinden die betrouwbaar is met het aanbrengen van geschikte telefoons. De enige goede reden die ik kan bedenken om zo expliciet voor Sony te kiezen is dat ik denk dat de support van Sony en de schaal waarop Sony produceert bijdraagt aan een platform wat (relatief) betrouwbaar is om voor te ontwikkelen. Er was ooit sprake van een officiële ondersteuning van de Fairphone 2, maar dat ging niet door. Ik ben nooit te weten gekomen wat nu precies de reden was waarom dat in het water is gevallen. Wellicht zouden de extra kosten niet opwegen tegen de baten die mogelijk gerealiseerd kunnen worden door Fairphone te gaan ondersteunen.nst6ldr schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:20:
Ik hoop boven alles dat Sailfish zich weer aan hardware gaat wagen, want de afhankelijkheid van Sony lijkt me ook geen lang leven beschoren als ik heel eerlijk ben. Het Open Devices principe is een kostenpost waarvan Sony uiteindelijk kan gaan besluiten dat het niet lucratief genoeg is. Ze hebben in 2019 een reorganisatie ondergaan waarbij de mobile divisie zijn er een hoop ontslagen heeft geïncasseerd, en eind vorig jaar hebben ze te kennen gegeven dat het nóg niet naar verwachtingen opereert. De meeste bedrijven gaan dan terug naar hun roots, minder modellen uitbrengen en randzaken afstoten.
© ocf81 1981-infinity
Jolla is afhankelijk van Sony. Wanneer Sony het toestel in de serie Open Devices plaatst wordt het pas mogelijk voor Jolla om ondersteuning te geven. Vervolgens zijn wij weer afhankelijk van Jolla, er is geen enkele garantie dat Jolla dat ook gaat doen tot het moment van uitbrengen.ocf81 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:27:
De 10 IV inderdaad. Het is een beetje koffiedik kijken of zo'n telefoon ondersteund gaat worden, waardoor ik er een beetje huiverig voor ben om deze alvast aan te schaffen. [...]
Ik kan me voorstellen dat het veilig voelt om even te wachten op Sony, of de 10 IV in het Open Devices programma geplaatst wordt.
https://developer.sony.co...evices-and-functionality/
Ik zie het best zitten om dat eens te organiseren. Gewoon heel informeel een middag of avond bij elkaar komen. Ik denk aan een locatie als Utrecht, centraal gelegen. Een zaterdagmiddag (of zondagmiddag), ik neem aan dat de meesten hier doordeweeks werken. September of oktober lijkt me een goede periode, na de schoolvakantie en er is genoeg marge om het te plannen.
Mocht er hier animo zijn dan wil ik het ook wel plaatsen op het forum van Jolla, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ik kan niet goed inschatten op welk forum meer Nederlandse Sailfish-gebruikers zijn, er is sowieso wel wat overlap.
Tegen de tijd dat Jolla die beslissing maakt is de Sony waarschijnlijk nagenoeg niet meer verkrijgbaar. Dat maakt het ook zo lastig.mpol schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:19:
[...]
Jolla is afhankelijk van Sony. Wanneer Sony het toestel in de serie Open Devices plaatst wordt het pas mogelijk voor Jolla om ondersteuning te geven. Vervolgens zijn wij weer afhankelijk van Jolla, er is geen enkele garantie dat Jolla dat ook gaat doen tot het moment van uitbrengen.
Ik kan me voorstellen dat het veilig voelt om even te wachten op Sony, of de 10 IV in het Open Devices programma geplaatst wordt.
https://developer.sony.co...evices-and-functionality/
© ocf81 1981-infinity
Na de stap van Sony is het risico op een miskoop al redelijk laag.
Je snapt toch wel dat als je daar op moet wachten, de tijd dat je nog kan kopen (grotendeels) voorbij is? Dan zijn er nog maar een of twee aanbieders en waarschijnlijk ook een hogere prijs..mpol schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:36:
Ik bedoel te zeggen dat er twee stappen zijn. Eerst Sony met het Open Devices programma. Daarna Jolla dat er een Sailfish-uitgave komt (en de geruchten vooraf).
Na de stap van Sony is het risico op een miskoop al redelijk laag.
[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 22-07-2022 13:53 ]
© ocf81 1981-infinity
Wat een goed initiatief! Ik wil er graag aan meedoen.mpol schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:24:
Is er trouwens animo voor een Jolla-meetup of een Linux-phone-meetup?
Ik zie het best zitten om dat eens te organiseren. Gewoon heel informeel een middag of avond bij elkaar komen. Ik denk aan een locatie als Utrecht, centraal gelegen. Een zaterdagmiddag (of zondagmiddag), ik neem aan dat de meesten hier doordeweeks werken. September of oktober lijkt me een goede periode, na de schoolvakantie en er is genoeg marge om het te plannen.
Mocht er hier animo zijn dan wil ik het ook wel plaatsen op het forum van Jolla, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ik kan niet goed inschatten op welk forum meer Nederlandse Sailfish-gebruikers zijn, er is sowieso wel wat overlap.
Je bent welkomt_weak schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:52:
Wat een goed initiatief! Ik wil er graag aan meedoen.
Mischien goed om het ook op het telegram kanaal te roepen. Daar zitten nog wel wat nederlanders. Ook zou je het op Jollanl.org kunnen laten zetten. Dan wordt daar ook weer eens wat ge-update….mpol schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:24:
Is er trouwens animo voor een Jolla-meetup of een Linux-phone-meetup?
Misschien een ander jaar
[ Voor 20% gewijzigd door ocf81 op 01-08-2022 18:47 ]
© ocf81 1981-infinity
Pak je kans indien je die nodig hebt.
Heb ik ook gelijk gedaan.Bongoarnhem schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:05:
Een SailfishX licentie is nu in de aanbieding bij Jolla voor 39,90.
Pak je kans indien je die nodig hebt.
© ocf81 1981-infinity
Na advies van @FortezzA_64 en @nero355 heb ik een paar weken terug een tweedehands Xperia 10 ii gekocht en Sailfish erop gezet, en ik moet zeggen: het is fantastisch. Ik heb lang geleden een N9 gehad, Android heeft vaak als handicap gevoeld en dit voelt als thuiskomen.
Ja, er zijn wat onhandigheidjes, dezelfde ruwe randjes die altijd genoemd worden in Linuxdiscussies. Ik zou Sailfish daarom niet aanraden aan familie bijvoorbeeld, maar ik ben er zelf erg blij mee. Dank allen!
Helaas nog steeds een probleem met het internet op de X10 III. KPN had mij verzekerd dat mijn instellingen oké waren. Ook bij de winkel zagen ze geen probleem. Toch maar eens gekeken wat er op de site van KPN stond. Daar stond dat de APN naam internet moet zijn, echter was op de een of andere manier de naam op de simkaart prepaidinternet. Nu ik dat handmatig heb aangepast werkt het internet weer.
Al met al is de X10 III wel een fijne telefoon. Er past een matte beeldschermbeschermer op, iets wat op de XA2 niet kon, en hij is een stuk handzamer dan de XA2. De implementatie van Sailfish lijkt echter nog niet 100% stabiel te zijn. Vooral met navigatieapps zakt ie nog wel eens door het ijs.
Ik ben er overigens ook achter waarom Sailfish OS niet om kan gaan met mijn Ubiquiti apperatuur. Protected Management Frames worden niet ondersteund door SFOS. Nu dus ook weer WiFi thuis
[ Voor 25% gewijzigd door ocf81 op 13-08-2022 14:32 ]
© ocf81 1981-infinity
https://www.wi-fi.org/bea...ce-wi-fi-network-securityocf81 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 01:28:
Ik ben er overigens ook achter waarom Sailfish OS niet om kan gaan met mijn ubiquiti apperatuur. Protected Management Frames worden niet ondersteund door SFOS. Nu dus ook weer WiFi thuis
Interessant!
Hoe kwam je daar uiteindelijk achter ??
Wel vaag inderdaad, maar aan de andere kant kan het ook te maken hebben met het feit dat je als non-Android OS elke keer door die hele emulatielaag heen moet die met de firmware communiceert en doet alsof het een Android OS is dat ermee praat i.p.v. Jolla Sailfish of iets van Ubuntu Touch of PostmarketOS en zo...In mijn ogen betekent dit wel een minpunt voor Jolla. Dit moet in mijn ogen gewoon werken.
Mijn computers kunnen het. Mijn FP2 kan het, dus waarom kan Jolla dit niet regelen voor SFOS?

De nieuwe telefoon was reden om er maar eens mee te gaan pielen. Wifi deed het immers op de nieuwe telefoon onder Android voordat ik ging flashen, maar niet nadat Sailfish erop stond. Toen maar eens gekeken waar het aan kon liggen, en ik kwam een draadje tegen op het SailfishOS forum waar stond dat het niet wordt ondersteund. Dus toen helaas maar mijn beveiliging verzwakt. (Ik had het liever aan gelaten)nero355 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:22:
[...]
https://www.wi-fi.org/bea...ce-wi-fi-network-security
Interessant!
Hoe kwam je daar uiteindelijk achter ??
Is dat hoe het werkt? Dat zou wel heel omslachtig zijn. Is er geen manier om direct met de firmware te praten?nero355 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:22:
[...]
Wel vaag inderdaad, maar aan de andere kant kan het ook te maken hebben met het feit dat je als non-Android OS elke keer door die hele emulatielaag heen moet die met de firmware communiceert en doet alsof het een Android OS is dat ermee praat i.p.v. Jolla Sailfish of iets van Ubuntu Touch of PostmarketOS en zo...
[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 13-08-2022 14:30 ]
© ocf81 1981-infinity
YUP!ocf81 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:11:
Is dat hoe het werkt?
De overhead is eigenlijk best wel verrassend laag als je naar het geheel kijkt!Dat zou wel heel omslachtig zijn.
Ik had het veel erger verwacht...
Dat is trouwens ook gelijk de reden dat VoWiFi/VoLTE/MMS zo'n gedoe zijn om goed werkend te krijgen onder een non-Android OS
Helaas niet...Is er geen manier om direct met de firmware te praten?
Of Android moet ooit een fatsoenlijke Linux distro worden, maar dat zie ik niet echt gauw gebeuren heel eerlijk gezegd
[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 13-08-2022 14:55 ]
© ocf81 1981-infinity
Ow ja... blobs en zo... die puinhoop hebben we ook nog inderdaad!ocf81 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:46:
Als ik het goed begrijp komt dat dus doordat Sony (al dan niet vanwege contracten) geen directe toegang geeft tot de firmware blobs?
Dat is dus waar je het android image van Sony voor nodig hebt?

Het is best wel een ingewikkeld verhaal en de accu van mijn laptop is bijna leeg
In principe is het dus :
1
| Jolla Sailfish => Hybris => Android Firmware meuk => De hardware zelf |
Als ik het me goed herinner!
Op een paar minder bekende na is dat inderdaad helaas het geval...Bongoarnhem schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:10:
Volgens mij zijn alle chips in telefoon land gemaakt om te “praten” met Android.
Soort van inderdaadDankzij Hybris kan Sfos ook met die chips praten. Hybris emuleert android eigenlijk.
https://forum.sailfishos....sony-xperia-1-and-5/12662
[ Voor 28% gewijzigd door ocf81 op 17-08-2022 11:33 ]
© ocf81 1981-infinity
Het probleem is dus dat de meeste hardware aangestuurd wordt via deze HAL-bibliotheken geschreven door de fabrikanten, die veelal de broncode hiervan niet vrijgeven. De stuurprogramma's bevinden zich dus vaak niet in de Linux-kernel, die zich onder de GPLv2-licentie bevind. De GPLv2 eist dat de toegebrachte wijzigingen aan de broncode openbaar moeten worden gemaakt aan iedereen waaraan de software geleverd wordt.
Omdat de broncode niet openbaar is, wordt het lastig om stuurprogramma's voor SailfishOS (en Linux in het algemeen) te (her)schrijven. De HAL-bibliotheken kunnen niet direct in Sailfish OS geladen worden, omdat deze met een andere C-bibliotheek genaamd Bionic geschreven en gecompileerd worden. Bionic ondersteund niet alles wat in GNU libc (glibc), de meest-gebruikte C-bibliotheek in GNU/Linux en ook gebruikt in Sailfish OS, ondersteund wordt. Ook heeft Bionic nog wat andere verschillen met glibc, waardoor een programma gecompileerd voor de ene bibliotheek niet zomaar werkt met de andere.
libhybris lost dit probleem op, door het mogelijk te maken om bibliotheken gecompileerd met Bionic te laden in een programma gecompileerd met glibc, Binnen Sailfish OS wordt libhybris gebruikt om de HAL-bibliotheken van Android in te kunnen laden, om zo met de hardware te kunnen praten.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.
Voor wie het gemist heeftOAuth2 authentication taken into use in Exchange account creation. Microsoft deprecates Basic Authentication 5 for Exchange accounts on September 30th. Create the new accounts (sooner or later you will have to) with option “Microsoft 365” in Settings > Accounts.

via Aurora Store proberen te updaten, en kreeg daarbij de melding:
1
| INSTALL_FAILED_MISSING_SHARED_LIBRARY: Reconciliation failed…: Reconcile failed: Package com.android.chrome requires unavailable shared library com.google.android.trichromelibrary; failing! |
Die zelfde melding kreeg ik overigens ook tijdens het installeren van de Chrome browser. Schijnt een known issue te zijn, via apkmirror Trichrome Library geinstalleerd. Daarna kon ik inderdaad Android System Webview installeren, en ook Chrome(deed het, is er weer af
Je zou verwachten dat de Rabobank app het nu ook zou doen, maar helaas.
Zijn er anderen met deze issue?
Afgelopen weekend heb ik de app nog gewoon gebruikt.
YoMarK out...
Het zou iets kunnen zijn met de minimale versie van Android die de app ondersteunt. Weet jij welke versie dat moet zijn volgens de Rabobank?YoMarK schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:07:
Ik heb sinds vandaag issues met de rabobank app. Die klaagt over een te oude "Android System Webview".
via Aurora Store proberen te updaten, en kreeg daarbij de melding:
code:
1 INSTALL_FAILED_MISSING_SHARED_LIBRARY: Reconciliation failed…: Reconcile failed: Package com.android.chrome requires unavailable shared library com.google.android.trichromelibrary; failing!
Die zelfde melding kreeg ik overigens ook tijdens het installeren van de Chrome browser. Schijnt een known issue te zijn, via apkmirror Trichrome Library geinstalleerd. Daarna kon ik inderdaad Android System Webview installeren, en ook Chrome(deed het, is er weer af)
Je zou verwachten dat de Rabobank app het nu ook zou doen, maar helaas.![]()
Zijn er anderen met deze issue?
Afgelopen weekend heb ik de app nog gewoon gebruikt.
© ocf81 1981-infinity
De melding van de app is:
Als ik op Ok druk, dan gebeurd er niets. (Er staat natuurlijk ook geen Google Play op, maar wel Aurora Store.)De Rabobank App werkt soms niet vlekkeloos op Android 10 of lager!. Dit komt omdat een systeem app "Android System Webview" mogelijk verouderd is. Om er zeker van te zijn dat u over de nieuwste versie van de app "Android System Webview" beschikt, drukt u op "OK" om te controleren of er een update beschikbaar is op Google Play.
------
"Annuleer" "OK"
Als ik op "Annuleer" klik gaat hij wel verder naar het pincode scherm, maar na het invoeren komt er een wit scherm. Inderdaad alsof WebView het niet doet ofzo.
Als ik de code fout invoer, dan krijgt ik dat wel netjes te zien.
YoMarK out...
© ocf81 1981-infinity
ocf81 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:53:
Laat ik voorop stellen dat ik zo ongeveer de laatste persoon ben die iets zinnigs over bankapps kan zeggen, daar ik die stelselmatig vermijd.
YoMarK out...
Via Instellingen --> Android-appondersteuning geeft dit weer; Android Version 10, API Level 29.Waarschuwing
De Rabobank App werkt soms niet vlekkeloos op Android 10 of lager! Dit komt omdat een systeem-app 'Android System WebView' mogelijk verouderd is. Om er zeker van te zijn dat u over de nieuwste versie van de app 'Android Systeem Webview' beschikt, drukt u op 'OK' om te controleren of er een update beschikbaar is op de Google Play.
Via Aurora store:Rabobank app 7.22 (72242740)
Wijzigingslog;
Dat ziet er dus niet zo goed uit. Lijkt erop dat SFOS eerst een update moet hebben naar een hogere versie? Staat dat gepland voor 4.5 en voor welke devices?In sommige gevallen werkt de Rabobank App niet vlekkeloos op Android 8 of Android 9. Werkt de Rabobank app niet naar behoren, update dan het toestel naar de laatste versie van Android of ga hiervoor naar de Google Playstore en update de 'Android System Webview'.
In het overzicht op shop.jolla staat overigens ook Android App Support 10 voor de Xperia XA2, 10, 10 II en 10 III en 4.4 voor de Xperia X
edit 2022-11-03
Heb nu een week mijn bankzaken (Rabo) via de browser geregeld. Je zou bijna vergeten dat dat ook nog gewoon kan. Daarvoor moet je wel je browser registreren zodat je kan inloggen met je 5-cijferige code, zie uitleg. Gebruikt met Firefox. Over de SFOS browser kan ik niet zeggen, niet getest.
Dat werkt op zich allemaal gelijk aan de app. Alleen heb ik tot nu toe elke transactie moeten ondertekenen met de scanner, in plaats van met 5-cijferige code. Ik weet niet of dit in de toekomst nog veranderd, naar mate er vaker een bedrag naar een bekend rekeningnummer overschrijft. Heeft iemand hier ervaring mee?
[ Voor 23% gewijzigd door FortezzA_64 op 03-11-2022 21:32 ]
YoMarK out...
Maar in de Sailfish Community News, 29th December wordt er wel een opmerking over gemaakt. Namelijk dat de repositories gebranched zijn, wat betekent dat de features geselecteerd zjn, die in de 4.5.0 release moeten zitten en dat de eerste interne versie gemaakt is om te testen. Er is verder geen aankondiging met een datum.
© ocf81 1981-infinity
Hotspot en/of aansluiten op USB, afhankelijk van de omgeving. Beide werken niet omdat er iets niet goed gaat met IPv4 bij dual stack. Dit probleem speelt al een jaar en ik heb op het SailfishOS forum al enkele lotgenoten gespot.
© ocf81 1981-infinity
Dat is altijd even afwachten, maar het lijkt me wel waarschijnlijk. De Xperia 10 IV staat in de lijst van ondersteunde Open Devices van Sony, en dat is de basisvoorwaarde. Tot nu toe zijn de eerdere telefoons uit de Xperia 10 lijn met een vertraging van ca. 12 tot 18 maanden opgevolgd met een Sailfish X release.choogen schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:47:
Ik zag dat de Sailfish software op dit moment geflasht kan worden naar o.a. de Sony Experia 10 III, een toestel dat uitkwam in mei van 2021. Sinds mei 2022 is er ook een Experia 10 IV op de markt. Valt het te verwachten dat daarop uiteindelijk ook Sailfish geflasht kan worden en over welke termijn hebben we het dan waarschijnlijk?
© ocf81 1981-infinity
4.5.0.16 is beschikbaar voor early access
https://forum.sailfishos....uven-ketju-4-5-0-16/14290
YoMarK out...
To celebrate the Sailfish OS 4.5 release, Jolla offers Sailfish X, the downloadable version of Sailfish OS, at a discounted price of €39,90 at https://shop.jolla.com. Choose your preferred device and download now. The offer is valid for a limited time only.
You can also download and use pure Sailfish OS for free, without certain extra features (like Android app support).
Sailfish OS 4.5 is now available to early access subscribers, the final release is usually available 1-2 weeks afterwards.
Indien je geïnteresseerd bent in de ontwikkeling dan kan je hierover discussieren met meerdere ontwikkelaars:
https://forum.sailfishos....-16th-february-2023/14326
[ Voor 16% gewijzigd door Bongoarnhem op 08-02-2023 07:08 ]
fairphone.com
50 euro korting op een Fairphone 4*.
Members only:
*Geldig t/m 15feb.
Maar dat is toch een community port zonder de Android emulatie?Bongoarnhem schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:55:
Ik zag deze in het kortingstopic voorbij komen, deze draait ook Sailfish!
© ocf81 1981-infinity
Ik dacht dat er een FP4 port was maar zoals ik het nu lees op het Faiphone forum is dat helaas nog niet het geval.ocf81 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:15:
[...]
Maar dat is toch een community port zonder de Android emulatie?
Sorry mijn fout, ben er al even uit.
[ Voor 45% gewijzigd door Bongoarnhem op 11-02-2023 10:43 ]
nieuws: Jolla brengt Sailfish OS 4.5 uit met ondersteuning voor Android 11-apps