Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melones
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-06 11:39
Heeft er iemand al ervaring met de geclaimde "exchange activesync" functionaliteit en zo ja met welke providers is dat dan precies?
Ik ben vooral benieuwd naar fatsoenlijke calendar sync en shared calendars. Hoopte dat te combineren met danwel nextcloud danwel iets als soverin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Melones schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:41:
Heeft er iemand al ervaring met de geclaimde "exchange activesync" functionaliteit en zo ja met welke providers is dat dan precies?
Ik ben vooral benieuwd naar fatsoenlijke calendar sync en shared calendars. Hoopte dat te combineren met danwel nextcloud danwel iets als soverin?
Ik gebruik alleen de exchangefunctionaliteit voor e-mails en agenda van mijn werk. Het werkt goed met Office365. Je kan gewoon afspraken in je agenda zetten en mailen. Ik weet niet hoe het met Nextcloud werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 11-02-2023 20:17 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vandaag is er de update naar 4.5.0.19 uitgebracht. Deze update maakt het gebruik van CLAT mogelijk (uitleg), waardoor verbindingen kunnen worden gelegd met IPv4 netwerken je alleen de beschikking hebt over een IPv6 verbinding op je mobiele netwerk. Dit was voor bijv. een hotspot een probleem dat nu is opgelost. (en aangezien ik daar ook last van had, ben ik er erg blij mee! :Y )

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 21-03-2023 01:13 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Volgens Jolla's webshop worden er Jolla-software support en klantondersteuning geboden voor zolang als de Sony Experia 10 III ondersteund wordt. Bij Sony lijkt dat slechts maximaal drie jaar te zijn en dan nog voornamelijk bij hun flagship modellen. https://shop.jolla.com/

Volgens deze bron is vorige maand besloten dat de 10 III van Sony tegen de verwachting in toch nog een update naar Android 13 krijgt: https://www.notebookcheck...ge-of-heart.695144.0.html

Nu is een Experia 10 III voor mij sowieso al te oud, maar ik probeer na te gaan hoe lang een Experia 10 IV door Sony ondersteund blijft (ik weet overigens dat de 10 IV op dit moment nog niet voor Jolla in aanmerking komt, maar in de nabije toekomt waarschijnlijk wel). Volgens de specs op Coolblue krijgt de 10 IV uit 2022 naar verwachting nog twee Android updates. Over hoeveel jaar hebben we het dan? (Omdat ik zelf nog nooit een Android telefoon heb gehad ben ik daar niet mee bekend.)

[ Voor 15% gewijzigd door choogen op 27-03-2023 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

choogen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:31:
Volgens Jolla's webshop worden er Jolla-software support en klantondersteuning geboden voor zolang als de Sony Experia 10 III ondersteund wordt. Bij Sony lijkt dat slechts maximaal drie jaar te zijn en dan nog voornamelijk bij hun flagship modellen. https://shop.jolla.com/
Het is denk ik wel te begrijpen dat Jolla dat standpunt er op na houdt. Mocht er een kritieke bug worden gevonden in de software die Sony aanlevert om Hybris te laten werken, dan is Jolla volledig afhankelijk van Sony om daar iets aan te doen. In de praktijk wordt de soep tot op heden niet zo heet gegeten. Mijn XA2 krijgt ook nog updates. Wel is het zo dat sommige nieuwere features niet worden geïntroduceerd op oudere telefoons, schijnbaar omdat de hardware dat niet aan kan. Ik geloof dat ergens op de site van Jolla ook wel een tabel staat met welke features voor welke telefoon worden ondersteund.
Volgens deze bron is vorige maand besloten dat de 10 III van Sony tegen de verwachting in toch nog een update naar Android 13 krijgt: https://www.notebookcheck...ge-of-heart.695144.0.html
Goed nieuws, maar voor Sailfish OS denk ik niet zo heel interessant, aangezien alleen de basislaag (Hybris) wordt gebruikt om de telefoon bruikbaar te maken voor Sailfish OS.
Nu is een Experia 10 III voor mij sowieso al te oud, maar ik probeer na te gaan hoe lang een Experia 10 IV door Sony ondersteund blijft (ik weet overigens dat de 10 IV op dit moment nog niet voor Jolla in aanmerking komt, maar in de nabije toekomt waarschijnlijk wel). Volgens de specs op Coolblue krijgt de 10 IV uit 2022 naar verwachting nog twee Android updates. Over hoeveel jaar hebben we het dan? (Omdat ik zelf nog nooit een Android telefoon heb gehad ben ik daar niet mee bekend.)
De specs van de IV zijn marginaal beter dan die van de III, afgezien van de USB, waar de III toch een stuk beter is. Ik vraag me af waarom je zo hangt op de leeftijd van het ontwerp. Als de telefoon het doet is ie denk ik gewoon goed genoeg. Helemaal in de context van Sailfish OS support. Van elke nieuwe jaargang van de Xperia 10 is het weer afwachten of deze wordt opgepakt door Jolla om er een Sailfish OS release voor te bakken. Meestal duurt het een 1 à 1½ jaar na de start van de verkoop voordat Jolla dit doet, en dat hangt o.a. af van het opnemen van het apparaat in het Open Devices programma van Sony.
Maar eenmaal omgezet naar Sailfish OS is het hele Android support verhaal gewoon niet interessant meer. De versie die Jolla meestuurt is min of meer onafhankelijk van de versie die Sony officieel ondersteunt voor de telefoon. De Adroid emulatie is namelijk een eigen pakket van Jolla dat voor meerdere telefoons wordt ontwikkeld.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

@ocf81 Dank voor je uitgebreide reactie. Het is me nu wat duidelijker geworden. Kennelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, wanneer zelfs een XA2 uit 2018 nog steeds software updates van Jolla blijkt te krijgen. Ik was oorspronkelijk bezorgd dat ik bij de aankoop van een IV al binnen twee jaar geen updates meer kan verwachten, omdat Sony het apparaat dan niet langer ondersteunt en bijgevolg Jolla dan ook op zou houden met het beschikbaar maken van software updates. Ik zou de telefoon ook pas in gebruik gaan nemen nadat Jolla beschikbaar was gekomen, dus waarschijnlijk over circa een half jaar. Dan zou een resterende update-belofte van nog maar anderhalf jaar me te kort zijn geweest. Inmiddels begrijp ik ook dat er zelfs na de laatste OS-update naar Android 14 er toch nog steeds security updates kunnen worden uitgebracht gedurende nog twee jaren.

Interessant dat in jouw optiek de III een beter toestel is dan de IV. Over de IV lees ik dat hij soms erg warm kan worden, dat het onduidelijk is welke snellader erbij gebruikt kan worden (wordt sowieso al niet meegeleverd), dat de chip te traag is voor een moderne midrange telefoon, dat hij soms hapert bij het scrollen/browsen, dat de enkele luidspreker ondermaats is en dat de camera achterblijft. Echter, de III is inmiddels duurder dan de IV die vandaag net onder de €300 dook (tegen minimaal €355 voor een III), dus daarom neig ik naar de IV (tweedehands via V&A zou ook nog kunnen, maar spreekt me niet zo aan). Wel wordt de zeer lange accutijd van de IV vaak geroemd. Daarnaast vind ik de aanwezigheid van een ouderwetse 3,5 mm jack ook een groot pluspunt. Belangrijkste reden voor mij blijft natuurlijk om een telefoon te hebben die me in staat stelt zelf controle te houden over welke data mijn telefoon allemaal doorstuurt naar Google, app-makers en alle adverteerders, etc.

Ik twijfel voorlopig nog even over de aanschaf van de Experia 10 IV, maar overweeg daarnaast sowieso ook nog andere besturingssystemen zoals Calyx, e/OS, Lineage OS, Lineage OS for microG, Le OS, Graphene, iodéOS, Volla, Ubuntu Touch, Divest OS, etc. Hier op Tweakers is daar vaak op vergelijkend vlak niet zo veel over te vinden, want wat is nou het eigenlijk het beste OS voor op privacy georiënteerde gebruikers zoals ik? Vond nog wel dit artikel: review: Custom roms voor Android - Hoe zijn installatie en gebruik anno nu?

Omdat ik verder ook nog geen enkele ervaring heb met Android of Linux moet ik me natuurlijk nog veel dingen eigen maken en ik weet niet of het me al die tijd waard is (hoewel het soms natuurlijk ook best leuk kan zijn).

[ Voor 8% gewijzigd door choogen op 27-03-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

choogen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:08:
Belangrijkste reden voor mij blijft natuurlijk om een telefoon te hebben die me in staat stelt zelf controle te houden over welke data mijn telefoon allemaal doorstuurt naar Google, app-makers en alle adverteerders, etc.

Ik twijfel voorlopig nog even over de aanschaf van de Experia 10 IV, maar overweeg daarnaast sowieso ook nog andere besturingssystemen zoals Calyx, e/OS, Lineage OS, Lineage OS for microG, Le OS, Graphene, iodéOS, Volla, Ubuntu Touch, Divest OS, etc.

Hier op Tweakers is daar vaak op vergelijkend vlak niet zo veel over te vinden, want wat is nou het eigenlijk het beste OS voor op privacy georiënteerde gebruikers zoals ik?
Tweakers is daar niet de website voor IMHO want die willen alleen maar Android/iOS zooi positief reviewen lijkt het wel... :F

IMHO heb je drie keuzes :
- Jolla Sailfish
- Ubuntu Touch
- PostmarketOS

En al het andere is gewoon gemodde Android rommel! ;)
Omdat ik verder ook nog geen enkele ervaring heb met Android of Linux moet ik me natuurlijk nog veel dingen eigen maken en ik weet niet of het me al die tijd waard is (hoewel het soms natuurlijk ook best leuk kan zijn).
Neem lekker een diepe duik en geniet ervan! :Y) 8) :*) d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@ocf81 Dank voor je uitgebreide reactie. Het is me nu wat duidelijker geworden. Kennelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, wanneer zelfs een XA2 uit 2018 nog steeds software updates van Jolla blijkt te krijgen. Ik was oorspronkelijk bezorgd dat ik bij de aankoop van een IV al binnen twee jaar geen updates meer kan verwachten, omdat Sony het apparaat dan niet langer ondersteunt en bijgevolg Jolla dan ook op zou houden met het beschikbaar maken van software updates. Ik zou de telefoon ook pas in gebruik gaan nemen nadat Jolla beschikbaar was gekomen, dus waarschijnlijk over circa een half jaar. Dan zou een resterende update-belofte van nog maar anderhalf jaar me te kort zijn geweest. Inmiddels begrijp ik ook dat er zelfs na de laatste OS-update naar Android 14 er toch nog steeds security updates kunnen worden uitgebracht gedurende nog twee jaren.
Ik kan wel begrijpen dat het enige spanning oplevert om alvast een telefoon te kopen. Zelf heb ik dit nog niet hoeven doen. Ik heb zowel mijn XA2 als mijn 10 III min of meer aan het einde van de verkrijgbaarheidsperiode gekocht. In het geval van de 10 III was het een refurbished model. Maar je betaalt dan inderdaad iets extra daarvoor, omdat de telefoon dan al niet zo goed meer verkrijgbaar is.
Interessant dat in jouw optiek de III een beter toestel is dan de IV. Over de IV lees ik dat hij soms erg warm kan worden, dat het onduidelijk is welke snellader erbij gebruikt kan worden (wordt sowieso al niet meegeleverd), dat de chip te traag is voor een moderne midrange telefoon, dat hij soms hapert bij het scrollen/browsen, dat de enkele luidspreker ondermaats is en dat de camera achterblijft. Echter, de III is inmiddels duurder dan de IV die vandaag net onder de €300 dook (tegen minimaal €355 voor een III), dus daarom neig ik naar de IV (tweedehands via V&A zou ook nog kunnen, maar spreekt me niet zo aan). Wel wordt de zeer lange accutijd van de IV vaak geroemd. Daarnaast vind ik de aanwezigheid van een ouderwetse 3,5 mm jack ook een groot pluspunt. Belangrijkste reden voor mij blijft natuurlijk om een telefoon te hebben die me in staat stelt zelf controle te houden over welke data mijn telefoon allemaal doorstuurt naar Google, app-makers en alle adverteerders, etc.
Ja, maar dat hangt hem vooral op het feit dat je met de III USB3 krijgt en bij de IV USB 2. Voor mij een dingetje omdat ik graag grote files zoals podcastopnames op mijn telefoon afluister. Dan scheelt het wel een factor 5 in snelheid bij het overzetten. Het scherm is op de IV net iets beter qua helderheid, maar op dat punt ben ik nu ook al wel tevreden met de telefoon, dus dat is voor mij geen selling point. De 3.5mm jack zit op beiden. De SoC in de IV is gewoon de opvolger van de SoC in de III zonder noemenswaardige verbeteringen, dus ook daar eigenlijk geen echte vooruitgang. De batterij zal onder Sailfish wat slechter presteren, dat is helaas een van de pijnpunten van Sailfish OS. De IV is dus geen slechtere telefoon, afgezien van de USB. Maar ik heb dus een voorkeur waarbij dit een verschil maakt. Voor de prijs zou ik dan een IV kopen inderdaad.
Ik twijfel voorlopig nog even over de aanschaf van de Experia 10 IV, maar overweeg daarnaast sowieso ook nog andere besturingssystemen zoals Calyx, e/OS, Lineage OS, Lineage OS for microG, Le OS, Graphene, iodéOS, Volla, Ubuntu Touch, Divest OS, etc. Hier op Tweakers is daar vaak op vergelijkend vlak niet zo veel over te vinden, want wat is nou het eigenlijk het beste OS voor op privacy georiënteerde gebruikers zoals ik? Vond nog wel dit artikel: review: Custom roms voor Android - Hoe zijn installatie en gebruik anno nu?

Ik ben het wel met @nero355 eens dat er een wezenlijk verschil zit tussen het gebruiken van een aangepaste Android, wat gewoon nog steeds Android is, en het gebruik maken van een wezenlijk ander OS dat in zijn hele doen en laten niet lijkt op Andoid. Ik ben zelf groot voorstander van het wippen van de invloed van Apple en Google in de smartphone markt, dus voor mij is dat een extra reden om te kiezen voor Sailfish. Ik wil het duopolie van het ecosysteem doorbroken zien.
Ik moet wel zeggen dat het een hele stap is om de meeste van je apps gedag te zeggen en echt de overstap te maken. De Android emulatie die in Sailfish X zit maakt het wat makkelijker om toch deze stap te zetten. Uiteindelijk is het mijn doel om met nul Android apps door het leven te gaan. Dat is vooralsnog niet helemaal te doen voor mij, hoewel ik een eind kom.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ocf81 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:03:
Ja, maar dat hangt hem vooral op het feit dat je met de III USB3 krijgt en bij de IV USB 2.
Dat soort keuzes beginnen echt te vaak voor te komen... W-T-F @ Al die fabrikanten :? :F
Voor mij een dingetje omdat ik graag grote files zoals podcastopnames op mijn telefoon afluister. Dan scheelt het wel een factor 5 in snelheid bij het overzetten.
Het scheelt ook een heleboel op het moment dat je met het flashen aan de slag gaat! :D
De batterij zal onder Sailfish wat slechter presteren, dat is helaas een van de pijnpunten van Sailfish OS.
Toevallig wat cijfers van ??
Ik ben zelf groot voorstander van het wippen van de invloed van Apple en Google in de smartphone markt, dus voor mij is dat een extra reden om te kiezen voor Sailfish.
Leuke typo! _O_ :+
Ik wil het duopolie van het ecosysteem doorbroken zien.
Ik wil vooral niks met beiden te maken hebben! :Y)
Uiteindelijk is het mijn doel om met nul Android apps door het leven te gaan.
Voor mij ook en dat lukt eigenlijk wel prima, maar ik ben dan ook niet zo'n "apps verslaafde" zoals de meeste mensen dus dat scheelt een heleboel! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@nero355 wippen is gewoon een (wellicht wat minder gangbare?) uitdrukking die min of meer dezelfde strekking heeft als "iemand van zijn plaats stoten" of "uit de weg ruimen". Dat is geen typo?

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 29-03-2023 12:32 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ocf81 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:31:
@nero355 wippen is gewoon een (wellicht wat minder gangbare?) uitdrukking die min of meer dezelfde strekking heeft als "iemand van zijn plaats stoten" of "uit de weg ruimen". Dat is geen typo?
Dacht dat er één p teveel in stond en heb vandaag zo te zien iets nieuws geleerd! :D Thnx! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Inmiddels heb ik de Sony Experia 10 III en IV van mijn lijstje moeten schrappen i.v.m. het niet zelf kunnen vervangen van de accu op die telefoons. Heb ook gekeken naar de Fairphone 4, maar zelfs voor de Fairphone 3 is nog geen Sailfish support.

Waar ik nu naar zit te kijken is de Volla Phone 22 uit Duitsland (ca. €450) die vorig jaar uitkwam en waar je naast het Volla OS ook nog Sailfish en/of Ubuntu Touch op kunt zetten als tweede OS. Hier is de accu gewoon goed toegankelijk, de camera lijkt me heel behoorlijk, er zit een flinke 4500mAh batterij in en ook een 3,5 mm jack is aanwezig: https://betanews.com/2022/11/11/volla-phone-22-review/

By default, the phone runs Volla OS, which is based on the open source Google-free Android Operating System (AOSP). Being Google-free means there’s no Gmail, no Google Maps, no YouTube, and so on. Which you might view as refreshing or terrifying.

The phone’s support for multi-boot means you can also install and use Ubuntu Touch or Sailfish OS as your operating system, if you’d prefer. These can be installed through Settings and you can switch between them or Volla OS on boot up.

Raar is wel dat op de eigen website van Volla Sailfish nog niet als extra OS-optie vermeld staat: https://volla.online/en/volla-phone-22/

In mei van dit jaar komt trouwens al de opvolger Volla Phone 23 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

choogen schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:39:
Inmiddels heb ik de Sony Experia 10 II en IV van mijn lijstje moeten schrappen i.v.m. het niet zelf kunnen vervangen van de accu op die telefoons.
Dat kan je wel doen, maar dan niet zo makkelijk als dat we met zijn allen zouden willen helaas dus ik let daar al jarenlang niet meer op eigenlijk...
Heb ook gekeken naar de Fairphone 4, maar zelfs voor de Fairphone 3 is nog geen Sailfish support.
Hooguit wat Custom ROMs @ XDA Developers Forum die je tegen zou kunnen komen, maar verder moet je daar ook niet op rekenen, want Jolla Sailfish = Sony Xperia modellen zo'n beetje op wat andere opties na :)
Waar ik nu naar zit te kijken is de Volla Phone 22 uit Duitsland (ca. €450) die vorig jaar uitkwam en waar je naast het Volla OS ook nog Sailfish en/of Ubuntu Touch op kunt zetten als tweede OS.
Hier is de accu gewoon goed toegankelijk, de camera lijkt me heel behoorlijk, er zit een flinke 4500mAh batterij in en ook een 3,5 mm jack is aanwezig: https://betanews.com/2022/11/11/volla-phone-22-review/

By default, the phone runs Volla OS, which is based on the open source Google-free Android Operating System (AOSP). Being Google-free means there’s no Gmail, no Google Maps, no YouTube, and so on. Which you might view as refreshing or terrifying.

The phone’s support for multi-boot means you can also install and use Ubuntu Touch or Sailfish OS as your operating system, if you’d prefer. These can be installed through Settings and you can switch between them or Volla OS on boot up.

Raar is wel dat op de eigen websitevan Volla Sailfish nog niet als extra OS-optie vermeld staat: https://volla.online/en/volla-phone-22/

In mei van dit jaar komt trouwens al de opvolger Volla Phone 23 uit.
Volla Phone = Android of Ubuntu Touch telefoon in principe.

AOSP klinkt verder wel leuk, maar ik gok dat die niet ontGoogled is, want zelfs bijvoorbeeld LineageOS is dat niet als je daarvan het netwerkverkeer bekijkt ZONDER ook maar iets van Google meuk erop! ;)

Als je bereid bent de Volla Phone te kopen dan zou ik hem meteen met Ubuntu Touch erop bestellen en verder niet omkijken naar andere opties.

Persoonlijk vind ik zowel de Fairphone als de Volla simpelweg spuuglelijk en zou ik eerder voor de Sony "Bananaphone++" met een ouderwets, maar toch wel mooier design optie gaan i.c.m. Jolla Sailfish :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Hoi Nero355, dank voor je reactie.
Dat kan je wel doen, maar dan niet zo makkelijk als dat we met zijn allen zouden willen helaas dus ik let daar al jarenlang niet meer op eigenlijk...
Voor mij is dit echt een no-go, want een verkwisting van materialen en geld, daarom kwam de Fairphone ook nog even in beeld (waar kennelijk Ubuntu Touch overigens dan wel op schijnt te draaien, i.t.t. Sailfish).
Als je bereid bent de Volla Phone te kopen dan zou ik hem meteen met Ubuntu Touch erop bestellen en verder niet omkijken naar andere opties.
Waarom niet bestellen met Volla 12 erop en dan zelf Sailfish ernaast zetten op een SD-kaart? Van Ubuntu Touch begrijp ik dat het ertoe leidt dat je accu relatief snel leeg raakt, al geldt dat in mindere mate wellicht ook voor Sailfish. Of zelfs Ubuntu en Sailfish allebei installeren (naast Volla 12).
AOSP klinkt verder wel leuk, maar ik gok dat die niet ontGoogled is,
In dit aspect moet ik me nog wat verder verdiepen.
Elders vond ik dit (https://buy.jolla-devices.com/prodotto/volla-phone-22/):

The Volla OS is based on the open-source Android Open Source Project (AOSP) and does without Google Apps and Play services to protect your privacy. A combination of measures and technologies ensures high security:

• No dependence on a cloud or user account. You decide which services you use.
• No data collection and user profiling.
• Curated open source apps that only do what they are supposed to do.
• Optional log-free VPN from Hide.me for anonymizing internet connections.
• Full source end release under Volla license for maximum transparency and control.
• Encrypted device storage with biometrically secured access.

And these are the novelties that make your Volla Phone 22 a fortress:
From the springboard settings, activate the security mode with a single gesture, protected by a password:

App Locker: With the security mode, you can disable apps, which are additionally hidden in the app grid and do not run in the background. At the same time, you can prevent new apps or malware from being installed.
Firewall: Use a blacklist or whitelist of the Internet and IP addresses to define which Internet connections your Volla Phone 22 is not allowed to establish, or only allowed to establish. This firewall operates at the lower level of the operating system and applies to all apps. It can even be operated with a VPN.

With the security mode, you can give your child a Volla Phone and keep your peace of mind. Be confident that your child won’t see anything that is not suitable for children. Additionally, you can whitelist designated apps and sites such as access to a school’s website. Additional advantage: If you have to use an app for work, study, or private use that could lead to user data collection, you can specifically block these connections or block the app completely if you don’t need it.
.... want zelfs bijvoorbeeld LineageOS is dat niet als je daarvan het netwerkverkeer bekijkt ZONDER ook maar iets van Google meuk erop!
Naar wat ik begrijp is LineageOS al niet eens zo heel erg privacy-gericht in vergelijking met sommige andere Android-forks: zie commentaar onderaan tabel waarin LineageOS met Graphene (sandbox voor apps) wordt vergeleken: review: Custom roms voor Android - Hoe zijn installatie en gebruik anno nu?

Over smaak valt verder niet te twisten, maar persoonlijk vind ik dat wat minder belangrijk. De zwarte versie is mij neutraal genoeg en doet me verder geen pijn aan de ogen, haha. Heel benieuwd trouwens wat ik moet verstaan onder een Sony "Bananaphone++". Is dat een verwijzing naar de smalle afmetingen van de Experia 10 modellen? ;)

[ Voor 36% gewijzigd door choogen op 30-03-2023 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

choogen schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:54:
Voor mij is dit echt een no-go, want een verkwisting van materialen en geld, daarom kwam de Fairphone ook nog even in beeld (waar kennelijk Ubuntu Touch overigens dan wel op schijnt te draaien, i.t.t. Sailfish).
Als iFixIt het kan dan kan jij het ook : https://www.ifixit.com/Gu...Battery+Replacement/65962 :)
Waarom niet bestellen met Volla 12 erop en dan zelf Sailfish ernaast zetten op een SD-kaart?
Van Ubuntu Touch begrijp ik dat het ertoe leidt dat je accu relatief snel leeg raakt, al geldt dat in mindere mate wellicht ook voor Sailfish. Of zelfs Ubuntu en Sailfish allebei installeren (naast Volla 12).
Dat is iets wat je zelf zal moeten bepalen en heb ik helaas geen concrete data over gelezen :)
In dit aspect moet ik me nog wat verder verdiepen.
Elders vond ik dit (https://buy.jolla-devices.com/prodotto/volla-phone-22/):

The Volla OS is based on the open-source Android Open Source Project (AOSP) and does without Google Apps and Play services to protect your privacy. A combination of measures and technologies ensures high security:

• No dependence on a cloud or user account. You decide which services you use.
• No data collection and user profiling.
• Curated open source apps that only do what they are supposed to do.
• Optional log-free VPN from Hide.me for anonymizing internet connections.
• Full source end release under Volla license for maximum transparency and control.
• Encrypted device storage with biometrically secured access.

And these are the novelties that make your Volla Phone 22 a fortress:
From the springboard settings, activate the security mode with a single gesture, protected by a password:

App Locker: With the security mode, you can disable apps, which are additionally hidden in the app grid and do not run in the background. At the same time, you can prevent new apps or malware from being installed.
Firewall: Use a blacklist or whitelist of the Internet and IP addresses to define which Internet connections your Volla Phone 22 is not allowed to establish, or only allowed to establish. This firewall operates at the lower level of the operating system and applies to all apps. It can even be operated with a VPN.

With the security mode, you can give your child a Volla Phone and keep your peace of mind. Be confident that your child won’t see anything that is not suitable for children. Additionally, you can whitelist designated apps and sites such as access to a school’s website. Additional advantage: If you have to use an app for work, study, or private use that could lead to user data collection, you can specifically block these connections or block the app completely if you don’t need it.
Ze doen aan Blacklist/Whitelist filtering op DNS dan wel IP basis : Good for them! :)

Maar ik vraag me nog steeds af wat je krijgt als je dit allemaal naloopt : https://old.reddit.com/r/...google_lineageos_in_2019/
En dan staat daar niet eens alles genoemd denk ik... :X
Naar wat ik begrijp is LineageOS al niet eens zo heel erg privacy-gericht in vergelijking met sommige andere Android-forks: zie commentaar onderaan tabel waarin LineageOS met Graphene (sandbox voor apps) wordt vergeleken: review: Custom roms voor Android - Hoe zijn installatie en gebruik anno nu?
Mwa, ik hecht tegenwoordig niet zoveel waarde aan dergelijke Reviews en kom amper nog op de Frontpage dus ik weet niet hoeveel waarde je daar nog aan moet hechten eerlijk gezegd... ;)
Heel benieuwd trouwens wat ik moet verstaan onder een Sony "Bananaphone++".
Is dat een verwijzing naar de smalle afmetingen van de Experia 10 modellen? ;)
Vooral hoe uitgerekt ze zijn, want eigenlijk vind ik dat echt gewoon ronduit dom!

Doe mij maar een 6 inch 16:9 telefoon of eventueel 16:10 :)

Stiekem zie ik wat 3:2 of 4:3 modellen ook wel graag verschijnen!
Zeg maar een heleboel modellen die hier tussen staan : https://duckduckgo.com/?q...ones&iax=images&ia=images ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Maar ik vraag me nog steeds af wat je krijgt als je dit allemaal naloopt : https://old.reddit.com/r/...google_lineageos_in_2019/
En dan staat daar niet eens alles genoemd denk ik..
Interessant leesvoer, verontrustend eigenlijk hoe ver je moet gaan om Google uit te sluiten. En dan nog heb je geen zekerheid.
Doe mij maar een 6 inch 16:9 telefoon of eventueel 16:10 :)
Stiekem zie ik wat 3:2 of 4:3 modellen ook wel graag verschijnen!
Zeg maar een heleboel modellen die hier tussen staan: https://duckduckgo.com/?q...ones&iax=images&ia=images
LOL, dat zou waarschijnlijk niet in eens in mijn broekzak passen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:16:
En dan staat daar niet eens alles genoemd denk ik... :X
Dat valt reuze mee. Mijn Lineage telefoon belt nooit naar Google. Enkel de Captive Portal moest worden aangepast. De rest hangt zeer af van welke apps je gebruikt (A-GPS heb ik sowieso altijd uit). Browsers hebben trouwens zelf ook een captive portal functie dus buiten de OS om moet je met dat soort zaken altijd rekening houden. De meeste Linux distros bellen ook vaak naar huis en hebben ook standaard telemetrie en anti-privacy functies aan (en uitzetten kost soms evenveel zo niet meer moeite dan op Windows :S).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

choogen schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:19:
Interessant leesvoer, verontrustend eigenlijk hoe ver je moet gaan om Google uit te sluiten.
En dan nog heb je geen zekerheid.
Precies! :)
LOL, dat zou waarschijnlijk niet in eens in mijn broekzak passen!
Zoiets : uitvoering: Huawei Mate 9 Dual Sim Grijs
Vond ik weinig mis mee qua formaat! :*)
RepareerDroid schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:52:
Dat valt reuze mee. Mijn Lineage telefoon belt nooit naar Google. Enkel de Captive Portal moest worden aangepast.
Dan heb je een goede Custom ROM bouwer die dat waarschijnlijk heeft aangepast, maar de meesten doen dat dus helaas niet! ;) :/
De rest hangt zeer af van welke apps je gebruikt (A-GPS heb ik sowieso altijd uit).
Browsers hebben trouwens zelf ook een captive portal functie dus buiten de OS om moet je met dat soort zaken altijd rekening houden.
Over het algemeen is een Android ROM afhankelijk van Android System WebView voor Captive Portal functionaliteit en als je dus een deGoogled ROM draait zoals Graphene of /e/ dan ben je ook van hen afhankelijk voor de updates daarvan!
De meeste Linux distros bellen ook vaak naar huis en hebben ook standaard telemetrie en anti-privacy functies aan (en uitzetten kost soms evenveel zo niet meer moeite dan op Windows :S).
Dan heb je een hele rare Linux distro gebruikt denk ik! ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:30:
Dan heb je een goede Custom ROM bouwer die dat waarschijnlijk heeft aangepast, maar de meesten doen dat dus helaas niet! ;) :/
De meeste telefoons met een gezonde custom ROM ondersteuning en community hebben wel een paar goede ROMs. Het zal voornamelijk een probleem zijn op telefoons met maar 1 of 2 Custom ROMs.
nero355 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:30:
Over het algemeen is een Android ROM afhankelijk van Android System WebView voor Captive Portal functionaliteit en als je dus een deGoogled ROM draait zoals Graphene of /e/ dan ben je ook van hen afhankelijk voor de updates daarvan!
Nee hoor. De captive portal activiteit kan gewoon via je voorkeurs browser. Enkel de standaard Android captive portal activiteit wordt door de webview gedrukt, maar daar ben je in principe niet van afhankelijk. Daarnaast zijn er eventueel ook alternatieve webview varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RepareerDroid schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:52:
[...]
De meeste telefoons met een gezonde custom ROM ondersteuning en community hebben wel een paar goede ROMs. Het zal voornamelijk een probleem zijn op telefoons met maar 1 of 2 Custom ROMs.

[...]
Nee hoor. De captive portal activiteit kan gewoon via je voorkeurs browser. Enkel de standaard Android captive portal activiteit wordt door de webview gedrukt, maar daar ben je in principe niet van afhankelijk. Daarnaast zijn er eventueel ook alternatieve webview varianten.
Ik heb met beiden helaas een totaal andere ervaring! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Interessant artikel van een Amerikaanse Sailfish-gebruiker die het een en ander uitlegt over hoe het OS werkt en waarom hij het zo fantastisch vindt: https://www.optoutproject...-and-android-alternative/ Bevat ook een lijstje met apps die hij in het bijzonder waardeert/aanraadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@choogen

Leuk artikel, maar ik zie niks staan over :
- 4G/LTE i.c.m. bellen via VoLTE
Dit was vorig jaar of het jaar ervoor namelijk best wel een big deal en heeft ineens heel veel aandacht gekregen vanwege het in dat artikel genoemde verdwijnen van 3G in bepaalde landen!
- MMS berichten en dan vooral naar/van meerdere personen tegelijk.
Dit schijnt in een aantal landen nog steeds heel veel gebruikt te worden en ik zie alleen SMS genoemd worden dus dat had er ook wel bij gekund.

Voor ons in Nederland in principe allemaal zo goed als niet boeiend, maar als je eenmaal in het buitenland zit dan is het opeens wel iets waar je rekening mee moet houden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

nero355 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:41:
@choogen

Leuk artikel, maar ik zie niks staan over :
- 4G/LTE i.c.m. bellen via VoLTE
Dit was vorig jaar of het jaar ervoor namelijk best wel een big deal en heeft ineens heel veel aandacht gekregen vanwege het in dat artikel genoemde verdwijnen van 3G in bepaalde landen!
Hij zegt er wel kort iets over: I used a [Sony] X and an XA for years, but in spring 2022 the US-networks dropped 3G and only allowed 4G LTE connection. At least Jolla got LTE up and running in time.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
choogen schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:14:
[...]

Hij zegt er wel kort iets over: I used a [Sony] X and an XA for years, but in spring 2022 the US-networks dropped 3G and only allowed 4G LTE connection. At least Jolla got LTE up and running in time.
VOLTE is afhankelijk van de provider. Dus in landen waar het toestel niet verkocht is ondersteunen netwerken het niet of nauwelijks. Hier een lijstje van ondersteunde netwerken: https://forum.sailfishos.org/t/volte-provider-support/11501
Voornamelijk de Xperia 10 II doet het prima. De III serie heeft wat meer problemen, ook met MMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

choogen schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:14:
Dat had dus wel wat meer context mogen krijgen, want een zeer belangrijk onderwerp! :)
RepareerDroid schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:23:
Hier een lijstje van ondersteunde netwerken: https://forum.sailfishos.org/t/volte-provider-support/11501
Voornamelijk de Xperia 10 II doet het prima. De III serie heeft wat meer problemen, ook met MMS.
Mooi Topic! Thnx! d:)b

Ik moet weer eens een keer wat meer gaan rondneuzen op hun officiële forum!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[Update: Ondertussen is de situatie weer ietsjes verslechterd. Op het moment dat ik in een situatie met slecht bereik kom dan gaat het terug naar 2G en daar blijft het ook. Echter opnieuw het netwerk kiezen (zonder eerst te zoeken) fixt het al en dit werkt altijd (I.t.t. versie 16 waar deze workaround vaak niet werkte). Dus het is nu slechts een klein issue gebleven.]

---

Hier wilde ik nog even iets melden over de modemversie die wordt aangeraden door Jolla voor de XA2 (Ultra). Ik heb nu al meer dan een jaar last van 4G dat steeds slechter wordt, vaak terugval naar 2G. Enkele maanden terug culmineerde dit in een vrijwel permanente 2G verbinding die vaak het ook niet eens deed.

Veel debugging liep uiteindelijk op niets uit. Provider gewisseld, SIM kaarten gewisseld, Sailfish geherinstalleerd, APN settings combinaties getest (waar mogelijk, niet alle settings zijn zichtbaar in sailfish). Niets werkte dus ik was al aan het voorsorteren op een nieuwe telefoon, overwoog zelfs weer gewoon Android, want dan heb ik tenminste internet.

In een wanhoopspoging wilde ik weer herinstalleren, toen zag ik de recommendation voor de binary blob staan. Nu heb ik dus de recommended versie van de modemsoftware (16) vervangen voor de meer recente (17B). Dit wordt afgeraden met de reden dat bereik juist slechter is met de meest recente versie (althans, voor wifi). Niets is echter minder waar, mijn hele mobiele internet probleem is in één klap opgelost en heb nu al een week geen 2G meer bovenin mijn scherm zien staan en internet lijkt net zo rap als mijn werktelefoon (android).

Dit wilde ik gewoon even melden, mochten meer mensen hier een XA2 (Ultra) hebben met dezelfde moeizame connectie met 4G.
Up- of downgraden kan trouwens zonder herinstallatie, dus het is relatief makkelijk gefixed: https://docs.sailfishos.o...es/Updating_Vendor_Image/

[ Voor 14% gewijzigd door Nivve op 10-05-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
  • Laatst online: 14-04 22:35
Is sailfish geschikt voor dagelijks gebruik?
Nou zal die definitie per persoon verschillen maar ik wil graag een betrouwbare telefoon waar ik mee kan bellen, appen en foto's maken.
Heb bijna alle linux distro's al geprobeerd en Ubuntu is ook best goed maar sailfish vind ik wat mooier.
Maar voordat ik geld uit geef aan een nieuw toestel ben ik wel benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temp2264
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-06 07:31
Ik gebruik sailfish nu al sinds december 2013 dagelijks in het begin was het echt niet stabiel maar nu is het
goed voor dagelijks gebruik. Hier en daar soms een kleine issue om de 10-20 dagen stop bij mij de vingerafdruk lezer er mee (Ik gebruik de Sony Xperia 10 II). Gebruik je een tool die het herstart en dan doet alles het weer.
Sommige Android apps werken niet goed ander werken perfect over algemeen ik kan me bankzaken er op doen zonder problemen en digid werkt. Voor browser zo ik wel een Android versie gebruiken heb je meer functies als de mee geleverde het is te doen met de standaard browser maar je hebt soms problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

candyman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:22:
Is sailfish geschikt voor dagelijks gebruik?
Voor mij wel, maar ik ben bijvoorbeeld geen persoon die behoefte heeft aan dingen zoals :
Temp2264 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:45:
om de 10-20 dagen stop bij mij de vingerafdruk lezer er mee
of
bankzaken
of
digid
Of dat ranzige Smoelenboek gedoe en dergelijken! :)
Voor browser zo ik wel een Android versie gebruiken heb je meer functies als de mee geleverde het is te doen met de standaard browser maar je hebt soms problemen.
Er zijn een aantal browsers die je ernaast kan installeren, maar ik heb ze nog niet genoeg gebruikt om daar echt iets nuttigs over te kunnen zeggen :)
Nou zal die definitie per persoon verschillen maar ik wil graag een betrouwbare telefoon waar ik mee kan bellen, appen en foto's maken.
Als je "appen" dumpt en voor Telegram of Signal kiest dan mag dat geen probleem heten IMHO :)
Heb bijna alle linux distro's al geprobeerd en Ubuntu is ook best goed maar sailfish vind ik wat mooier.
+1 d:)b
Maar voordat ik geld uit geef aan een nieuw toestel ben ik wel benieuwd naar jullie mening.
Eigenlijk zou je een compatible toestel tweedehands moeten scoren en gewoon een tijdje ermee experimenteren en je eigen conclusies trekken, desnoods via een Community Custom ROM zoals je die voor sommige non-Sony toestellen kan vinden! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
nero355 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:55:
[...]

Voor mij wel, maar ik ben bijvoorbeeld geen persoon die behoefte heeft aan dingen zoals :

[...]

of

[...]

of

[...]

Of dat ranzige Smoelenboek gedoe en dergelijken! :)

[...]

Er zijn een aantal browsers die je ernaast kan installeren, maar ik heb ze nog niet genoeg gebruikt om daar echt iets nuttigs over te kunnen zeggen :)

[...]

Als je "appen" dumpt en voor Telegram of Signal kiest dan mag dat geen probleem heten IMHO :)

[...]

+1 d:)b

[...]

Eigenlijk zou je een compatible toestel tweedehands moeten scoren en gewoon een tijdje ermee experimenteren en je eigen conclusies trekken, desnoods via een Community Custom ROM zoals je die voor sommige non-Sony toestellen kan vinden! :)
Bedankt voor je uitgebreide reactie 😀
Ik gebruik geen producten van google en facebook dus dat zit wel goed.
Bankzaken doe ik via de browser en ik heb geen beveiliging op m'n telefoon dus dat zit wel goed.
Maar ik zag net de Volla X23 te koop staan en die specs stonden mij wel aan.
Dus het is geen Sony geworden maar ik heb die Volla besteld en dan kan ik sailfish erbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candyman
Temp2264 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:45:
Ik gebruik sailfish nu al sinds december 2013 dagelijks in het begin was het echt niet stabiel maar nu is het
goed voor dagelijks gebruik. Hier en daar soms een kleine issue om de 10-20 dagen stop bij mij de vingerafdruk lezer er mee (Ik gebruik de Sony Xperia 10 II). Gebruik je een tool die het herstart en dan doet alles het weer.
Sommige Android apps werken niet goed ander werken perfect over algemeen ik kan me bankzaken er op doen zonder problemen en digid werkt. Voor browser zo ik wel een Android versie gebruiken heb je meer functies als de mee geleverde het is te doen met de standaard browser maar je hebt soms problemen.
Geen problemen met bijvoorbeeld het wakker worden van de telefoon als je gebeld wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Temp2264
candyman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:48:
[...]

Geen problemen met bijvoorbeeld het wakker worden van de telefoon als je gebeld wordt?
Ik gebruik een programma genoemd Situations dit zet mijn geluid uit om 23:00 en weer aan om 6:30 je kan heel veel senarios hiermee inprogrammeren. Trifunctie aan en uit beeldscherm helderheid enz. werkt erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

candyman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:23:
[...]
Maar ik zag net de Volla X23 te koop staan en die specs stonden mij wel aan.
Dus het is geen Sony geworden maar ik heb die Volla besteld en dan kan ik sailfish erbij zetten.
Zo'n Volla 23 is voor mij ook nog steeds een interessante optie. Houd ons hier straks maar een beetje op de hoogte van je ervaringen! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• candyman
choogen schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:21:
[...]

Zo'n Volla 23 is voor mij ook nog steeds een interessante optie. Houd ons hier straks maar een beetje op de hoogte van je ervaringen! :)
Zal ik doen, als hij binnen is zal ik wel proberen een review te maken.
Voorlopig is de levering uitgesteld.

https://volla.online/en/delivery-delay/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Piepmatz(Twitter client) zou stoppen met werken vanwege de nieuwe api regels van Twitter.
Jolla heeft de dev echter toegang gegeven tot hun api gegevens waardoor het(voorlopig) weer werkt.

https://openrepos.net/content/werkwolf/piepmatz

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Temp2264
Er is een update uit voor Sailfishos versie 4.5.0.21 https://forum.sailfishos....uven-ketju-4-5-0-21/16166

Release highlights
Fix Elements and other other Android apps using RealmDB to work inside the container
Fix Browser crash when using media codecs (video or audio)
Provide better control over sensor data rate selection
Fix recurring Calendar event alarms
Fix tile service urls 4 for QtLocation
Fix sharing a web site via email
Fix notification popups not getting stuck when triggering an action
Add support for array of string-variant 3 key-value pairs to D-Bus QML bindings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Opvallend dat er nog steeds geen officiële support is aangekondigd voor de Xperia 10 IV. Ik had maanden geleden bijna dat toestel gekocht om er later Sailfish op te kunnen gaan zetten. Voorganger Xperia 10 III schijnt op 17 mei 2022 Sailfish support te hebben gekregen (d.w.z. ca. 1 jaar na zijn release), maar vooralsnog blijft het stil voor wat betreft de 10 IV.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-06 14:57
@choogen Ik kan me voorstellen dat het niet lekker loopt bij Jolla. Ze hadden in het verleden nog wel wat tractie via Rusland (Aurora OS), waarbij ik vermoed dat Jolla wat geld via Rusland kreeg voor het ontwikkelen van het besturingssysteem (puur speculatief trouwens).
Updates verschijnen ook niet heel snel en het is natuurlijk lastig om voor alle toestellen die ze nu nog ondersteunen, support te leveren.
Ik blijf voorlopig (zo lang het kan) gebruik maken van Sailfish en zal anderen aanraden dit ook te doen of een alternatief te kiezen (niet Android/iOS). Android en iOS in hun huidige vorm zou niet moeten bestaan, ze zijn slecht voor de consument en appmakers en dat gaat niet veranderen.

vrede in rust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatiasG
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:33
Ik heb gelezen dat Jolla financiële problemen heeft. Ik hoop dat ze er doorheen komen want ik zou niet weer terug willen gaan naar Android. Enfin.

Een Jolla medewerker is bezig met het updaten van de webbrowser van Firefox ESR 78 naar ESR 91. Hij post dagelijks voortgang op zijn website: https://www.flypig.co.uk/gecko

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Ja, volgens een recente post op het Sailfish forum zit Jolla sinds 23 juni van dit jaar in een reorganisatie/herstructureringstraject dat verband lijkt te houden met het feit dat het bedrijf gedeeltelijk in handen is van Russische eigenaren: https://forum.sailfishos....-for-sailfishos/15463/124 (helemaal onderaan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikheetchris
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-06 14:13
MatiasG schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:17:
Ik heb gelezen dat Jolla financiële problemen heeft. Ik hoop dat ze er doorheen komen want ik zou niet weer terug willen gaan naar Android. Enfin.

Een Jolla medewerker is bezig met het updaten van de webbrowser van Firefox ESR 78 naar ESR 91. Hij post dagelijks voortgang op zijn website: https://www.flypig.co.uk/gecko
FlyPig is inmiddels een oud-medewerker van Jolla, het bijwerken van de browser doet hij in z'n vrije tijd. In een van de nieuwsbrieven die om de week verschijnt op het Sailfish Forum rond maart dit jaar, uit mijn hoofd, had hij zijn vertrek bekend gemaakt.

Verder maak ik me ook zorgen om de ontwikkelsbelheid van Sailfish. Ik krijg de indruk dat de focus naar de Android AppSupport is verschoven en dat met het vertek van OMP/Aurora OS een grote bijdrager aan Sailfish OS is verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatiasG
Ikheetchris schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:44:
FlyPig is inmiddels een oud-medewerker van Jolla, het bijwerken van de browser doet hij in z'n vrije tijd. In een van de nieuwsbrieven die om de week verschijnt op het Sailfish Forum rond maart dit jaar, uit mijn hoofd, had hij zijn vertrek bekend gemaakt.
Bedankt voor de verduidelijking. Ik gebruik Sailfish ook pas sinds maart dus dat heb ik gemist denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-06 16:14
Het zou wel echt spijtig zijn als Jolla ten onder zou gaan. Maar in handen van een Russische eigenaar? Ik heb onder een steen gelegen maar dacht dat een Russische overheidsinstelling sailfish had geadopteerd of iets dergelijks. Ben benieuwd hoe het verder gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:45:
Ik blijf voorlopig (zo lang het kan) gebruik maken van Sailfish en zal anderen aanraden dit ook te doen of een alternatief te kiezen (niet Android/iOS).
d:)b
Android en iOS in hun huidige vorm zou niet moeten bestaan, ze zijn slecht voor de consument en appmakers en dat gaat niet veranderen.
Helemaal mee eens! _O_

Ik leef al jaren onder dat motto en de laatste aanwinst in mijn verzameling Jolla Sailfish en Ubuntu Touch telefoons is een OnePlus 7 Pro die de nieuwste versie van Ubuntu Touch 20.04 LTS Focal draait 8) :*) :Y) <3 *O* O+

Ik heb samen met de developer van de ROM die helaas alleen goed te bereiken is via een Discord kanaal een mooie Tutorial/HowTo in het XDA Developers Topic over de ROM gezet : https://forum.xda-develop...8221/page-3#post-88853625
Deze was ooit door iemand anders gestart toen alles nog niet op Halium 10 was gebaseerd en ondertussen dus wel op die basis draait! ;)

Dus als iemand de desbetreffende telefoon toevallig heeft dan is dat ook nog een optie! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

candyman schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Zal ik doen, als hij binnen is zal ik wel proberen een review te maken.
Voorlopig is de levering uitgesteld.

https://volla.online/en/delivery-delay/
Heb je je telefoon inmiddels binnen? Hoe is tot nu toe jouw ervaring met de Volla 23 telefoon? Ik overweeg nog steeds die telefoon, maar lees net dat de Duitse fabrikant Gigaset gisteren faillissement heeft aangevraagd: https://nl.marketscreener...illissement-aan-44878771/

Gigaset levert de hardware voor de Volla telefoons, dus mogelijk komt Volla hiermee nu ook in de gevarenzone :-( Het feit dat de levering van de Volla 23 eerder al werd uitgesteld zal waarschijnlijk met problemen bij Gigaset te maken hebben gehad, schat ik zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatiasG
De Rabobank app functioneert helaas niet goed meer. Weer hetzelfde probleem met verouderde Android system webview.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-06 11:59
Heb hier hetzelfde probleem met de Rabobank app. Kan wel inloggen met 5-cijferige code, maar daarna alleen een wit scherm. Lijkt exact hetzelfde als een jaar geleden. Toen vereiste de Rabobank app een hogere versie api-level dan de ondersteunende versie van SFOS. Dan wordt het wachten op een update van SFOS. In de tussentijd werk ik weer via de browser voor de bankzaken samen met de scanner.

[ Voor 0% gewijzigd door FortezzA_64 op 04-10-2023 19:55 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FortezzA_64 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:48:
In de tussentijd werk ik weer via de browser voor de bankzaken samen met de scanner.
Dat is en blijft de beste manier IMHO d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FortezzA_64
Voor wie 'm gemist heeft;
Sailfish Community News, 5 October, Camera2 progress
Onder andere over de ontwikkeling van het gebruik van Camera2 API voor de Xperia 10 III

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FortezzA_64
Wie weet heeft iemand hier interesse. Heb een ontwerp voor een passieve versterker in een telefoonhouder verwerkt. In dit geval voor de Xperia XA2. Via [3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FortezzA_64 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:42:
Voor wie 'm gemist heeft;
Sailfish Community News, 5 October, Camera2 progress
Onder andere over de ontwikkeling van het gebruik van Camera2 API voor de Xperia 10 III
Ik zat de laatste tijd te denken :

Gezien het gedoe over de financiën van Jolla de laatste tijd gaande is zou het misschien geen gek idee zijn om op zijn minst ergens een backup te houden van de laatste GRATIS versie van Jolla Sailfish :?

Is er toevallig ergens een dergelijke discussie gaande/geweest ??
FortezzA_64 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:42:
Wie weet heeft iemand hier interesse. Heb een ontwerp voor een passieve versterker in een telefoonhouder verwerkt. In dit geval voor de Xperia XA2. Via [3D Printen] Deel je nuttige/functionele prints.
NICE!!! :*)

Maar ik heb dergelijke oplossingen in het verleden vaak genoeg gezien op allerlei Chinese Webshops en dan heel mooi van hout gemaakt : https://duckduckgo.com/?q...ages&iax=images&ia=images ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortezzA_64
Gezien het gedoe over de financiën van Jolla de laatste tijd gaande is zou het misschien geen gek idee zijn om op zijn minst ergens een backup te houden van de laatste GRATIS versie van Jolla Sailfish :?
Ik heb zelf een jolla account omdat ik de betaalde versie heb. Maar volgens mijn kan je via shop.jolla.com/ de laatste verisie downloaden onder 'Sailfish X Free for supported devices'. Is dat wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FortezzA_64 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:00:
Ik heb zelf een jolla account omdat ik de betaalde versie heb. Maar volgens mijn kan je via shop.jolla.com/ de laatste verisie downloaden onder 'Sailfish X Free for supported devices'.

Is dat wat je bedoelt?
Ja, onder het motto "Beter iets dan niets!" zeg maar mocht de boel straks ineens verdwijnen... :)

Degenen die wel een Jolla SailFish License hebben zouden dat misschien ook moeten overwegen ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• candyman
choogen schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:21:
[...]

De Volla X23 is ondertussen binnen en al uitvoerig getest.
Ik vind het een fijn toestel en multiboot werkt ook helaas is het nu nog niet mogelijk om SFOS in het multibootmenu te krijgen.
Het is wel mogelijk om SFOS als besturingssysteem te installeren maar dan ben je het multibootmenu weer kwijt.
Nu heb ik de keuze tussen Android en Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:49
Hallo! Ik heb vandaag mijn uitvoering: Sony WF-1000XM5 (Zwart) binnen gekregen. Super leuk, tot ik de Sony Headphone App installeerde. Deze downloadde ik via de Aptoide store.

Het installeren gaat goed, maar de Headphones app lijkt geen gebruik te kunnen/mogen maken van de Bluetooth verbindingen. Ik kan de telefoon (Sony Xperia 10 II) wel pairen met de airbuds en dan komt er geluid uit, maar ik zou natuurlijk ook graag de app willen gebruiken. De app vraagt toestelling om Bluetooth in the mogen schakelen, ook als deze al staat in geschakelt. Er komt dan een pop-up waarin staat 'Headphones wants to tun on Bluetooth' |:(.

Het lijkt mij een rechten issue, maar hoe los ik dit op? In de instellingen van de app (android app settings) kan ik alleen de volgende drie permissions instellen;

- Files and media
- Camera (staat uit)
- Location (staat uit).

Wat moet ik waar doen zodat de Headphones App het doet naar behoren?

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

candyman schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:19:
[...]

De Volla X23 is ondertussen binnen en al uitvoerig getest.
Ik vind het een fijn toestel en multiboot werkt ook, helaas is het nu nog niet mogelijk om SFOS in het multibootmenu te krijgen.
Het is wel mogelijk om SFOS als besturingssysteem te installeren, maar dan ben je het multibootmenu weer kwijt. Nu heb ik de keuze tussen Android en Ubuntu.
Mooi zo. Kun je wellicht hier nog een korte review schrijven met bijv. de vijf belangrijkste plus -en minpunten van het dagelijks gebruik van de Volla 23?

In de Volla nieuwsbrief die ik vandaag ontving gaat het trouwens nog even over Sailfish en Ubuntu Touch. Er volgt ook enige info over hoe het faillissement van hardware fabrikant Gigaset het bedrijf beïnvloedt:

Good news for all users of Ubuntu Touch: The version OTA-3 has been released by our partner UBports-Stiftung. Our development team is working hard on Ubuntu Touch for the multi-boot function of the Volla Phone 22. Due to new displays, we had to increase the hardware abstraction from Halium 11 to Halium 12. Most recently, the sound input and output for phone calls was missing, which is currently being tested for the release of a beta version.

We also successfully tested Sailfish OS for the Volla Phone X23, which we are now preparing for the multi-boot function. Our thanks go to community developer Adam Pigg for bringing the popular operating system from Finland to our latest rugged phone.

[..]

Some users expressed concern about the insolvency filing of our supplier Gigaset Communications. The insolvency is a self-administered insolvency for restructuring purposes. We see the best prospects for the future of our supplier thanks to its uniquely efficient and flexible production technology in Germany. Meanwhile, business will continue without restriction. Volla is also an independent manufacturer and we are already working with other suppliers as part of our risk management. We are pleased that, despite the recession and inflation in Germany and the EU, we are expecting an increase in sales of around 20% for our online store alone this year.

Het bedrijf lijkt er dus niet al te hard door te worden geraakt. Elders in de nieuwsbrief melden ze bijv. ook dat de Volla 22 en 23 modellen weer volop uit voorraad leverbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:25:
Hallo! Ik heb vandaag mijn uitvoering: Sony WF-1000XM5 (Zwart) binnen gekregen. Super leuk, tot ik de Sony Headphone App installeerde. Deze downloadde ik via de Aptoide store.

Het installeren gaat goed, maar de Headphones app lijkt geen gebruik te kunnen/mogen maken van de Bluetooth verbindingen. Ik kan de telefoon (Sony Xperia 10 II) wel pairen met de airbuds en dan komt er geluid uit, maar ik zou natuurlijk ook graag de app willen gebruiken. De app vraagt toestelling om Bluetooth in the mogen schakelen, ook als deze al staat in geschakelt. Er komt dan een pop-up waarin staat 'Headphones wants to tun on Bluetooth' |:(.

Het lijkt mij een rechten issue, maar hoe los ik dit op? In de instellingen van de app (android app settings) kan ik alleen de volgende drie permissions instellen;

- Files and media
- Camera (staat uit)
- Location (staat uit).

Wat moet ik waar doen zodat de Headphones App het doet naar behoren?
De oordopjes laten vergeten in het bluetooth menu van telefoon en daarna gelijk in de Sony Headphones app koppelen. Dus niet via het bluetooth menu van de telefoon. Rechten zijn normaal gesproken niet nodig. Sommige bluetooth apps vereisen wel dat locatie aan staat (dit is tegenwoordig niet meer nodig, maar die data willen ze natuurlijk nog wel graag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
RepareerDroid schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:39:
[...]
De oordopjes laten vergeten in het bluetooth menu van telefoon en daarna gelijk in de Sony Headphones app koppelen. Dus niet via het bluetooth menu van de telefoon. Rechten zijn normaal gesproken niet nodig. Sommige bluetooth apps vereisen wel dat locatie aan staat (dit is tegenwoordig niet meer nodig, maar die data willen ze natuurlijk nog wel graag).
De app denkt dat Bluetooth uit staat, en binnen de all blijft Bluetooth uit staan, ook al staat deze in het OS/hoofdscherm aan. De app kan daardoor nergens mee koppelen omdat deze ook niet op zoek is naar devices.

[ Voor 5% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 10-11-2023 16:30 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:25:

Het installeren gaat goed, maar de Headphones app lijkt geen gebruik te kunnen/mogen maken van de Bluetooth verbindingen. Ik kan de telefoon (Sony Xperia 10 II) wel pairen met de airbuds en dan komt er geluid uit, maar ik zou natuurlijk ook graag de app willen gebruiken.
Waar heb je die app eigenlijk voor nodig :?

#Nieuwsgierig O-)

En is er toevallig een optie om hetgene wat je wilt doen effe snel via een PC/Laptop te doen en daarna de app überhaupt niet meer nodig te hebben ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:28:
[...]

De app denkt dat Bluetooth uit staat, en binnen de all blijft Bluetooth uit staan, ook al staat deze in het OS/hoofdscherm aan. De app kan daardoor nergens mee koppelen omdat deze ook niet op zoek is naar devices.
En als je locatie/gps aanzet en de app die toestemming geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
@nero355 ik hoop daar het een en ander aan settings aan te treffen (noise canceling, volume etc). Ik probeerde de app via Bluestacks te draaien op mn PC, maar Bluestacks ondersteunt geen Bluetooth (je zou denken van wel met die naam).
Stel het perfecte geluid in voor elk nummer. Met de Sony | Headphones Connect-app kunt u het basniveau aanpassen en beschikt u over voorinstellingen voor het geluid in clubs, zalen, arena's of buiten.
@RepareerDroid geprobeerd, geen succes.

[ Voor 36% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 10-11-2023 18:00 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:58:
Bluestacks ondersteunt geen Bluetooth (je zou denken van wel met die naam).
:*) _O_

Is het misschien een idee om de Android Compatibility meuk te draaien die men voor de Community versie van Jolla SailFish gebruikt : Waydroid of iets in die richting ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
@nero355 ik heb alleen een Windows desktop & tablet, niks waar ik Ubuntu op kan(/wil) draaien. Of moet ik die software op mn telefoon draaien? Ik vermoed dat ik dan in een moerras verzand...

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatiasG
Android app support ondersteund helaas geen bluetooth passthrough, daar valt niet zoveel aan te doen. Werkt het met Waydroid wel dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
MatiasG schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:11:
Android app support ondersteund helaas geen bluetooth passthrough, daar valt niet zoveel aan te doen. Werkt het met Waydroid wel dan?
Blijkbaar ook niet: https://github.com/waydroid/waydroid/issues/155
Dit is toch wel een serieus probleem. Veel bluetooth apparaten werken alleen volledig i.c.m. een Android/iOS app. Windows en Linux alternatieven zijn er vaak niet.

Je kunt wel via een Android of iOS telefoon of tablet van een ander je oordopjes instellen en firmware updaten. De instellingen die je aanpast blijven lokaal in de oordopjes bewaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
@RepareerDroid toevallig is dat precies wat ik heb gedaan vanavond. Gelukkig maar, want in die app viel veel in te stellen.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@5pë©ïàál_Tèkén

Misschien eens kijken of je het Slot A/B systeem kan gebruiken om zowel Jolla SailFish als Google Android van Sony zelf te booten :?

Bij sommige telefoons is dat namelijk een optie en stiekem best wel handig :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• candyman
choogen schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:34:
[...]

Mooi zo. Kun je wellicht hier nog een korte review schrijven met bijv. de vijf belangrijkste plus -en minpunten van het dagelijks gebruik van de Volla 23?

In de Volla nieuwsbrief die ik vandaag ontving gaat het trouwens nog even over Sailfish en Ubuntu Touch. Er volgt ook enige info over hoe het faillissement van hardware fabrikant Gigaset het bedrijf beïnvloedt:

Good news for all users of Ubuntu Touch: The version OTA-3 has been released by our partner UBports-Stiftung. Our development team is working hard on Ubuntu Touch for the multi-boot function of the Volla Phone 22. Due to new displays, we had to increase the hardware abstraction from Halium 11 to Halium 12. Most recently, the sound input and output for phone calls was missing, which is currently being tested for the release of a beta version.

We also successfully tested Sailfish OS for the Volla Phone X23, which we are now preparing for the multi-boot function. Our thanks go to community developer Adam Pigg for bringing the popular operating system from Finland to our latest rugged phone.

[..]

Some users expressed concern about the insolvency filing of our supplier Gigaset Communications. The insolvency is a self-administered insolvency for restructuring purposes. We see the best prospects for the future of our supplier thanks to its uniquely efficient and flexible production technology in Germany. Meanwhile, business will continue without restriction. Volla is also an independent manufacturer and we are already working with other suppliers as part of our risk management. We are pleased that, despite the recession and inflation in Germany and the EU, we are expecting an increase in sales of around 20% for our online store alone this year.

Het bedrijf lijkt er dus niet al te hard door te worden geraakt. Elders in de nieuwsbrief melden ze bijv. ook dat de Volla 22 en 23 modellen weer volop uit voorraad leverbaar zijn.
Ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan bij de aanschaf omdat ik best wel kritisch ben wat betreft telefoons.
Voor en nadelen zijn voor ieder verschillend maar ik zal het proberen.
En dan zal ik niet de specs benoemen waarmee ze adverteren maar mijn persoonlijke ervaring.
Voordelen:
1. Erg stevig.
2. Batterij gaat erg lang mee, soms wel 3 dagen.
3. Mooi design.

Nadelen:
1. Ik vond de advertentie een beetje misleidend omdat ze adverteerden met multiboot terwijl het op dat moment nog helemaal niet werkte.
2. Rooten lukt me niet.
3. Sinds de aanschaf in mei ongeveer heb ik hem 3x opnieuw moeten opstarten vanwege een probleem met het OS.

Als je echt een high-end telefoon zoekt is deze niks voor je.
Deze is echt geschikt voor mensen die van Google af willen en graag outdoor zijn.
Dan is dit echt de beste telefoon.
Ik heb net nog even gekeken maar Ubuntu is nog het enige alternatieve OS wat beschikbaar is in multi-boot.
Tot op heden ben ik er nog dik tevreden mee, heb nog geen andere telefoon gevonden die beter aan mijn wensen voldoet.
De Pinephone pro die ik heb is nog niet geschikt voor dagelijks gebruik.

Als je vragen hebt stel ze gerust.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FortezzA_64
Sailfish Community News, 30th November - Jolla reborn!
Is alweer van een week geleden, maar wel waard om even genoemd te worden, denk ik.
Vooral vanwege nieuws over de reorganisatie/herstructurering van het bedrijf, waarin Jolla Ltd if overgeheveld naar Jollyboys Ltd en daarmee het eigenaarschap beter is geregeld / loskomt van Russische eigenaren? Wie weet daar meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenMobiel
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-05 18:37
ASN werkte tot voor kort.
Nu is er een nieuwe ASN Bank app die de volgende fout melding geeft:
Betalen kan niet worden uitgevoerd zonder Google Play-services, die niet worden ondersteund op je apparaat.
De oude app werkt niet meer, helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FortezzA_64
Sailfish Community News, 4th January - Happy New Year 2024!
Met een verwachting over wat zou kunnen komen dit jaar; 5G support, GCC compiling tool update, Gecko update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatiasG
Ik heb me aangemeld voor de eerstvolgende IRC community meeting volgende week. Ik hoop dat ze wat aandacht kunnen schenken aan de verouderde Android system webview voor bijv. de Rabobank app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
Die heb ik nog nooit gevolgd. Kan je daar een klein verslagen van delen? Of zijn die beschikbaar via forum.sailfish.org?
Ik was zelf eigenlijk wel nieuwsgierig naar de status van Xperia 10IV ondersteuning. Of eigenlijk een roadmap met wat meer detail dan de 'aankondigingen' in deze nieuwsbrief.
edit; typo

[ Voor 3% gewijzigd door FortezzA_64 op 05-01-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatiasG
De IRC logs worden na afloop altijd op forum gespost onderaan de eerste post van de desbetreffende community meeting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Binnenkort dus hier te lezen: https://forum.sailfishos....c-11th-january-2024/17628

Ze zullen wel op moeten schieten met de 10 IV ondersteuning. Over een half jaar lopen ze al 3 generaties achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatiasG
Excuus, ze worden in een onder aan de thread geplaatst. Niet in de eerste post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatiasG
Meeting logs zijn hier te vinden: https://forum.sailfishos.org/t/17628/14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenMobiel
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-05 18:37
Hallo,

Weet iemand of het mogelijk is om een Sailhfish telefoon te besturen via een Windows PC?
Dus dat je met de PC het scherm van je telefoon kan overnemen?

Alvast bedankt voor het reageren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

@RubenMobiel

Als ik een beetje rondzoek op basis van wat gerelateerde termen dan kom ik wel wat tegen, maar of het echt goed werkt of überhaupt bruikbaar is durf ik niet te zeggen :
- Jolla Sailfish Forum Search levert onder andere dit op : https://forum.sailfishos....g-phone-from-desktop/5974
- En je zou bijvoorbeeld ook rond kunnen kijken op https://openrepos.net/

Ik zou zeggen neem effe de tijd om het goed uit te zoeken! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Een Engelstalige presentatie over het Linux Phone App Ecosystem tijdens de recente FOSDEM 2024 bijeenkomst in Brussel. Aan bod komen in de eerste 20 minuten o.a. enkele tips en de app mogelijkheden en tekortkomingen van Jolla en Ubuntu Touch. Het gaat ook over de voordelen van "metadata". Het verhaal is vrij breed en wat technisch, waarschijnlijk vooral interessant voor mensen die goed in de materie zitten (ik niet ;) )
https://fosdem.org/2024/s...inux-phone-app-ecosystem/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MatiasG
Over minder dan 10 minuten begint ook een presentatie over Firefox gecko development op Sailfish: https://fosdem.org/2024/s...bedded-gecko-development/ edit: er staat zaterdag dus ik heb het gemist denk ik.

En op hun FOSDEM stand heeft Jolla een Xperia 10 V getoond met een betaversie van Sailfish OS 4.6!
Afbeeldingslocatie: https://forum.sailfishos.org/uploads/db4219/original/2X/6/6d6c5c1c53d5b384e08080f8badfe36fb5988718.jpeg

[ Voor 6% gewijzigd door MatiasG op 04-02-2024 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

MatiasG schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:53:
En op hun FOSDEM stand heeft Jolla een Xperia 10 V getoond met een betaversie van Sailfish OS 4.6!
[Afbeelding]
Ik zag dat ook, maar ik kan er nog weinig bevestiging voor vinden, anders dan enkel de foto en dat ene zinnetje op het Sailfish forum: https://forum.sailfishos....continued-at-all/16718/13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

choogen schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:41:
https://fosdem.org/2024/s...inux-phone-app-ecosystem/
Een Engelstalige presentatie over het Linux Phone App Ecosystem tijdens de recente FOSDEM 2024 bijeenkomst in Brussel.

Aan bod komen in de eerste 20 minuten o.a. enkele tips en de app mogelijkheden en tekortkomingen van Jolla en Ubuntu Touch.
Ik ben niet echt iemand die dat soort dingen kijkt of luistert, maar ben wel benieuwd wat zij vertellen, want vaak ben ik het er totaal niet mee eens omdat het verhaal al gauw richting "Dit en dat gebruik ik onder Android en kan niet zonder die [onzinnige/onnodige) dingen" gaat helaas... :F

Als iemand die enthousiast is over beide projecten en Ubuntu Touch van UBPorts via een port voor de OnePlus 7 Pro gebruikt (maar ook af en toe de oude BQ Ubuntu Phone erbij pakt in situaties waarbij de telefoon beschadigd kan raken op wat voor manier dan ook) heb ik het idee dat de boel veel te vaak negatief wordt neergezet terwijl daar geen echte reden voor is als je zelf je denkwijze een beetje aanpast !! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wel jammer voor de mensen die vooruit hebben gelopen op een versie voor de Xperia 10 IV. Gelukkig heb ik al een 10 V, welke ik nu als werktelefoon gebruik, en kan ik deze t.z.t. omzetten naar SFOS :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

ocf81 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:51:
Wel jammer voor de mensen die vooruit hebben gelopen op een versie voor de Xperia 10 IV.
Volgens de reacties daar is de V alleen gebruikt om te laten zien dat het op het nieuwste model draait en zou er al lang code aanwezig zijn in de repository voor de IV en is er dus eigenlijk niks aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nero355 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Volgens de reacties daar is de V alleen gebruikt om te laten zien dat het op het nieuwste model draait en zou er al lang code aanwezig zijn in de repository voor de IV en is er dus eigenlijk niks aan de hand :)
Ah, oké. Dan heb ik dat gemist. Ik dacht dat door de herstructurering al het werk stil lag.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Ben nog steeds niet helemaal overtuigd dat Sailfish OS naar de Xperia 10 V komt. Ik kan er tot op heden nergens iets over vinden (afgezien dus van die foto en het zinnetje: "Jolla is showing an Xperia 10 V with SFOS 4.6.0.403 “Sauna” at FOSDEM in Brussels.")

Zelfs een Community News Report op het Sailfish Forum over FOSDEM 2024 van 8 februari rept met geen woord over Sauna of de Xperia 10 V:
"Sailfish OS update from Jolla" https://forum.sailfishos....h-february-fosdem24/17950

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FortezzA_64
Sailfish Community News, 22nd February 2024 - 4.6.0 Update
Met meer informatie over 4.6.0 Sauna. Onder andere het stoppen van de AppSupport 4, wat inhoud dat Jolla C/Aqua Fish en Xperia X niet meer ondersteund worden.
En een alinea over de paid subscription. Zonder een duidelijk statement, maar dat men er naar kijkt en dat forumthreads in de gaten worden gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Het laatste nieuws is dat ook Jolla vol gaat inzetten op AI. Op het MWC congres maakte het bedrijf vandaag bekend dat het in mei van dit jaar een op privacy gericht kastje wil gaan presenteren ("Jolla Mind ^2") dat aan de hand van jouw toestemmingen allerlei privé-informatie kan doorzoeken en bijv. je aan AI gerichte vragen kan beantwoorden, zonder dat de informatie en/of de vragen bij Google terechtkomen. Zo'n kastje bewaar je dan veilig thuis, al is het apparaat evt. ook op afstand in te roepen. Jolla richt zich met de Mind^2 met name op gebruikers van Android-telefoons. In de inleiding wordt het kastje omschreven als een "private-cloud-cum-AI-router". Bij het artikel is ook een foto van het prototype te zien.

Tussen de regels door wordt voorspeld dat AI de traditionele apps overbodig zal gaan maken:
Here at MWC 2024 we’re hearing a lot of chatter about “next-generation” smart assistants, with telco talk rife with predictions that the end of apps as we’ve known and tapped on them is nigh as generative AI models rewrite the user interface rules.

Tegen het eind van het lange artikel wordt ook nog ingegaan op de succesvolle reorganisatie van Jolla eind vorig jaar, waardoor het bedrijf nu weer met een schone lei zegt te kunnen beginnen.
https://techcrunch.com/2024/02/27/jolla-mind2/amp/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

FortezzA_64 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:13:
Sailfish Community News, 22nd February 2024 - 4.6.0 Update
Met meer informatie over 4.6.0 Sauna. Onder andere het stoppen van de AppSupport 4, wat inhoud dat Jolla C/Aqua Fish en Xperia X niet meer ondersteund worden.
En een alinea over de paid subscription. Zonder een duidelijk statement, maar dat men er naar kijkt en dat forumthreads in de gaten worden gehouden.
Betekent dat het einde van een eeuwigdurende licentie per telefoon? Dat zou ik wel een vervelende ontwikkeling vinden.
Sowieso vind ik het best spannend of ze de eSIM goed gaan implementeren op de Xperia 10 V, want ik zie Jolla er wel voor aan om te zeggen dat ze het zo snel mogelijk willen doen, maar er dan rustig een jaar of wat over doen voordat de eerste stabiele beta er daadwerkelijk is. Dan zit ik dus met een telefoon die maar beperkt nuttig is voor mij. Ja ik kan natuurlijk wachten tot alles werkt en dan overgaan. Maar dat zou ik een kwalijke ontwikkeling voor het ecosysteem vinden. Jolla moet dichter op het productuitgaveschema van Sony zitten in plaats van langer te gaan wachten. Het liefst zou ik een FP5 o.i.d. hebben, maar ik heb inmiddels alle hoop verloren dat Jolla en Fairphoone zodanig vriendjes gaan worden dat dit gaat gebeuren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

ocf81 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:41:
Betekent dat het einde van een eeuwigdurende licentie per telefoon? Dat zou ik wel een vervelende ontwikkeling vinden.
Ik ook. Tegelijk heb ik er ook geen overkomelijk bezwaar tegen, mits het bedrag per jaar in het redelijke blijft, je ook makkelijk weer kunt opzeggen en dan de resterende termijn krijgt teruggestort op je rekening.
Vooralsnog zie ik echter niet in dat Jolla daar financieel nu heel veel wijzer van wordt dan in het huidige systeem van eenmalige licenties. Ook staat nog zeker niet vast dat Jolla uiteindelijk hiervoor zal kiezen.
Sowieso vind ik het best spannend of ze de eSIM goed gaan implementeren op de Xperia 10 V, want ik zie Jolla er wel voor aan om te zeggen dat ze het zo snel mogelijk willen doen, maar er dan rustig een jaar of wat over doen voordat de eerste stabiele beta er daadwerkelijk is. Dan zit ik dus met een telefoon die maar beperkt nuttig is voor mij.
Ik kwam op het SF forum deze draad tegen: zelfs bij een Xperia 10 III is het kennelijk al mogelijk om een eSIM te gebruiken. Misschien dat je daar iets aan hebt? https://forum.sailfishos....-other-sfos-devices/14962
Ja, ik kan natuurlijk wachten tot alles werkt en dan overgaan. Maar dat zou ik een kwalijke ontwikkeling voor het ecosysteem vinden. Jolla moet dichter op het productuitgaveschema van Sony zitten in plaats van langer te gaan wachten.
Eens. Sowieso maakt Jolla zich erg afhankelijk van Sony als enige hardware leverancier voor de betaalde versie van SFOS. Mocht Sony ooit de stekker trekken uit zijn mobiele-telefoon divisie wegens teruglopende omzet/winstgevendheid, dan heeft Jolla ook een probleem. Hoewel er dus ook nog een Jolla poot bestaat die zich bezighoudt met systemen in auto's, plus die nieuwe AI-afdeling waar ze kennelijk veel brood in zien.

Volgens het Community News van februari komt versie 4.6 ("Sauna") in de lente uit. Dat kan dus uiterlijk nog zo'n 4 maanden duren. Overigens heb ik zelf vorige week ook de gok genomen en een tweedehands (in nieuwstaat) Xperia 10V aangeschaft in de hoop dat Jolla deze telefoon inderdaad spoedig officieel gaat ondersteunen.
Het liefst zou ik een FP5 o.i.d. hebben, maar ik heb inmiddels alle hoop verloren dat Jolla en Fairphone zodanig vriendjes gaan worden dat dit gaat gebeuren.
Ik zie het ook niet snel meer gebeuren, al kan het wellicht helpen dat Jolla inmiddels alle banden met zijn Russische aandeelhouders heeft doorgeknipt. Dat soort zaken ligt tegenwoordig best gevoelig, zeker voor een bedrijf als Fairphone. Overigens vind ik €666 voor de FP5 nog steeds erg veel geld, zelfs als je de verwachte levensduur en de lange software-ondersteuning in aanmerking neemt. Daar komen de kosten van een SF licentie dan nog bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

choogen schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:39:
[...]

Ik ook. Tegelijk heb ik er ook geen overkomelijk bezwaar tegen, mits het bedrag per jaar in het redelijke blijft, je ook makkelijk weer kunt opzeggen en dan de resterende termijn krijgt teruggestort op je rekening.
Vooralsnog zie ik echter niet in dat Jolla daar financieel nu heel veel wijzer van wordt dan in het huidige systeem van eenmalige licenties. Ook staat nog zeker niet vast dat Jolla uiteindelijk hiervoor zal kiezen.

[...]

Ik kwam op het SF forum deze draad tegen: zelfs bij een Xperia 10 III is het kennelijk al mogelijk om een eSIM te gebruiken. Misschien dat je daar iets aan hebt? https://forum.sailfishos....-other-sfos-devices/14962
Ik wist niet de de Xperia 10 III ook al een eSIM heeft. Miischien was ik dan te pessimistisch. Ik heb zelf overigens de versie met twee losse simkaarten, zodat ik gewoon kan meerdere nummers kan gebruiken zonder gehannes met apps en contact met de provider. (waaronder duo sim op een van mijn nummers)
[...]

Eens. Sowieso maakt Jolla zich erg afhankelijk van Sony als enige hardware leverancier voor de betaalde versie van SFOS. Mocht Sony ooit de stekker trekken uit zijn mobiele-telefoon divisie wegens teruglopende omzet/winstgevendheid, dan heeft Jolla ook een probleem. Hoewel er dus ook nog een Jolla poot bestaat die zich bezighoudt met systemen in auto's, plus die nieuwe AI-afdeling waar ze kennelijk veel brood in zien.

Volgens het Community News van februari komt versie 4.6 ("Sauna") in de lente uit. Dat kan dus uiterlijk nog zo'n 4 maanden duren. Overigens heb ik zelf vorige week ook de gok genomen en een tweedehands (in nieuwstaat) Xperia 10V aangeschaft in de hoop dat Jolla deze telefoon inderdaad spoedig officieel gaat ondersteunen.
Ik heb voor mijn werk een telefoon nodig, en als ik dan toch een nieuwe koop, dan is de mogelijke upgrade naar SFOS wel een factor die ik meeneem. Een beetje op de gok dus, maar gelukkig lijkt dat goed uit te gaan pakken.
[...]

Ik zie het ook niet snel meer gebeuren, al kan het wellicht helpen dat Jolla inmiddels alle banden met zijn Russische aandeelhouders heeft doorgeknipt. Dat soort zaken ligt tegenwoordig best gevoelig, zeker voor een bedrijf als Fairphone. Overigens vind ik €666 voor de FP5 nog steeds erg veel geld, zelfs als je de verwachte levensduur en de lange software-ondersteuning in aanmerking neemt. Daar komen de kosten van een SF licentie dan nog bovenop.
Ik heb een FP2 in de la liggen. Die heb ik ca. 4½ jaar actief gebruikt, terwijl de gemiddelde telefoon het bij mij 1½ à 2 jaar uithoudt. Als ik alle kosten van reserveonderdelen meeneem, dan is de FP2 net iets goedkoper. Voor mij levert de FP in dat opzicht dus wat ik er van wil. Ik doe het puur voor mijn eigen portemonnee en het recht om zelf mijn telefoon te mogen, en kunnen, repareren. Ik ben helemaal niet van het hele eerlijk/kumbaya gebeuren waar Fairphone mee te koop loopt. Dat is slechts een leuk extraatje wat mij betreft.

© ocf81 1981-infinity

• nero355

nero355

choogen schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:26:
Het laatste nieuws is dat ook Jolla vol gaat inzetten op AI.
Ik mag hopen van niet, want dan haak ik echt meteen af en houdt mijn interesse in het OS ook op !!! :r
ocf81 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:41:
Betekent dat het einde van een eeuwigdurende licentie per telefoon?
Dat zou ik wel een vervelende ontwikkeling vinden.
Dat zou inderdaad wel echt serieus minder zijn, maar aan de andere kant is de huidige prijs voor een licentie eigenlijk ook best wel laag dus het zou me niet verbazen als daar nog wat aan gaat veranderen...
Sowieso vind ik het best spannend of ze de eSIM goed gaan implementeren op de Xperia 10 V, want ik zie Jolla er wel voor aan om te zeggen dat ze het zo snel mogelijk willen doen, maar er dan rustig een jaar of wat over doen voordat de eerste stabiele beta er daadwerkelijk is.
Dan zit ik dus met een telefoon die maar beperkt nuttig is voor mij.

Dat zou ik een kwalijke ontwikkeling voor het ecosysteem vinden.
Wat wil je liever :
- Dat het snel wordt uitgebracht en amper werkt...
- Of dat het langer wordt ontwikkeld zodat het ook daadwerkelijk betrouwbaar werkt!

:? :+
Het liefst zou ik een FP5 o.i.d. hebben, maar ik heb inmiddels alle hoop verloren dat Jolla en Fairphoone zodanig vriendjes gaan worden dat dit gaat gebeuren.
Ik vind die telefoons echt vreselijk lelijk tot nu toe dus zolang daar niet iets serieus aan verandert heb ik daar sowieso geen interesse in eerlijk gezegd :)
NICE!!! :*)
Hoewel er dus ook nog een Jolla poot bestaat die zich bezighoudt met systemen in auto's
Welke auto's of fabrikanten van zulke systemen gebruiken die eigenlijk überhaupt :?
Overigens vind ik €666 voor de FP5 nog steeds erg veel geld
Apart bedrag heeft dat oh zo eerlijke bedrijf voor hun toestel gekozen... :X :| :F

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nero355 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:21:
[...]
Wat wil je liever :
- Dat het snel wordt uitgebracht en amper werkt...
- Of dat het langer wordt ontwikkeld zodat het ook daadwerkelijk betrouwbaar werkt!

:? :+
Dat ik een telefoon kan kopen en daar dan gelijk SFOS op kan zetten, in plaats van speculatief een Xperia te moeten kopen in de hoop dat er ooit een versie van SFOS voor wordt gemaakt. Als LineageOS dat kan voor Pixel telefoons, dan moet Jolla dat ook wel kunnen voor Sony Xperia 10 telefoons, lijkt me.

© ocf81 1981-infinity

• nero355

nero355

ocf81 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:30:
Dat ik een telefoon kan kopen en daar dan gelijk SFOS op kan zetten, in plaats van speculatief een Xperia te moeten kopen in de hoop dat er ooit een versie van SFOS voor wordt gemaakt.

Als LineageOS dat kan voor Pixel telefoons, dan moet Jolla dat ook wel kunnen voor Sony Xperia 10 telefoons, lijkt me.
Je vergelijkt Appels met Peren ook al groeien ze op dezelfde boom :

- LineageOS = Android alternatief voor Android
Dus veel minder sleutelwerk nodig zoals oFono doorontwikkelen om maar wat te noemen...

- Jolla SailFish = Eigen OS + Eigen Linux Kernel + Hybris tussenlaag die met Android Firmware kletst alternatief voor Android
En toen moest je VoLTE en MMS volledig werkend krijgen om maar wat te noemen... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:35:
[...]

Je vergelijkt Appels met Peren ook al groeien ze op dezelfde boom :

- LineageOS = Android alternatief voor Android
Dus veel minder sleutelwerk nodig zoals oFono doorontwikkelen om maar wat te noemen...

- Jolla SailFish = Eigen OS + Eigen Linux Kernel + Hybris tussenlaag die met Android Firmware kletst alternatief voor Android
En toen moest je VoLTE en MMS volledig werkend krijgen om maar wat te noemen... :X
Er zijn ook toestellen die je via officiele kanelen kunt kopen met een alternatief OS zoals /e/OS/ of Ubuntu Touch voorgeinstalleerd (inclusief werkende VoLTE e.d.). Jolla moet gewoon een goede partner vinden i.p.v. hopen dat Sony met een geschikt toestel blijft komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RepareerDroid schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:38:
Er zijn ook toestellen die je via officiele kanelen kunt kopen met een alternatief OS zoals /e/OS/ of Ubuntu Touch voorgeinstalleerd
Uiteraard kan dat, maar het verhaal blijft (deels) hetzelfde :
- /e/ OS = Gemodde Android
- Ubuntu Touch = Eigen OS + Kernel van de fabrikant + Hybris tussenlaag
Waarbij je van de laatste twee ook nog eens meerdere versies hebt : Android 9/10/11 tot nu toe voor zover ik weet ;)
(inclusief werkende VoLTE e.d.).
Voor /e/ OS zal dat ongetwijfeld zo zijn, maar bij een non-Android based alternatief hangt alles af van oFono dus wees voorzichtig met dergelijke claims ;)
Jolla moet gewoon een goede partner vinden i.p.v. hopen dat Sony met een geschikt toestel blijft komen.
Volgens mij zijn die er ook ondanks het feit dat het er niet veel zijn dus het is maar net wat je wilt :)

Daarnaast zijn er van sommige toestellen ook Community Builds die regelmatig worden onderhouden, zoals deze Xiaomi port : https://xdaforums.com/t/s...e-5-5-plus-vince.3789021/
En deze is er ook nog : https://xdaforums.com/t/s...3365/page-2#post-89267160
De gebruiker 0312birdzhang die je daar ziet ontwikkelt ook apps naast het Custom ROM werk dat hij doet/heeft gedaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-06 14:57
@ocf81 Je vraagt of het inzetten op ai als gevolg heeft dat de eeuwigdurende licentie zou stoppen. Waar maak je dat uit op? Ik vind het namelijk geen logisch gevolg (al sluit het één het ander niet uit).
Ik baal ook van de huidige situatie, soort van impasse, waar de ontwikkeling van Sailfish zich nu bevindt, al heeft het wel context.

Er is recent gefocust op het doorsnijden van de banden met Rusland. "Jollyboys" heeft het eigenaarschap op zich genomen van Jolla/Sailfish en ik kan me voorstellen dat er nog wel wat nasleep zit. Dat er dan niet gefocust wordt op het uitbrengen van Sailfish OS op Sony Xperia #, dat is dan ook logisch.

Maar volgens mij is de overgang wel grotendeels afgerond en zou het fijn zijn te weten wat de plannen zijn.
Maar misschien zijn er geen plannen, misschien wel en willen ze zich niet vastbinden aan plannen, als in "ja, maar Xperia 10 V zou toch support worden?" "Sorry, uiteindelijk toch niet, want ...".

En ik weet uit het verleden dat Jolla niet open is geweest in hun plannen, de refund van de tablet was ook een behoorlijk sh*tshow wat ik er van hoorde, al denk ik wel dat zo goed als iedereen ondertussen wel hun geld terug heeft.

Dat Jolla gaat inzetten op AI: geen idee wat ik er van moet vinden. AI heeft toegevoegde waarde, maar ik vind het nog niet geweldig (eerder vaak verre van). Waar ik wel van onder de indruk ben is dat autofocussystemen in camera's profiteren van machinelearning/AI wat betreft objectherkenning. Dat voegt werkelijk wat toe.
Maar ik verwacht dat het dood gaat bloeden. Je moet zelf aangeven uit welke databronnen de AI mag zoeken, wat positief is, maar ook invloed heeft op de effectiviteit en dat is precies wat belangrijk is bij AI: werkt het goed? Zodra het niet goed genoeg werkt naar mijn zin, haak ik heel snel af en ik zie niet dat bij Jolla de kennis is om dit tot een succes te maken. Dus ik weet niet wat ik er van moet vinden, ik hoop dat de focus ook gaat liggen op iets anders dan het open mobile platform van Sony, in het geval ze beslissen om dat programma te stoppen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:48:
En ik weet uit het verleden dat Jolla niet open is geweest in hun plannen, de refund van de tablet was ook een behoorlijk sh*tshow wat ik er van hoorde, al denk ik wel dat zo goed als iedereen ondertussen wel hun geld terug heeft.
Ik las juist op hun eigen forum meerdere reacties van gebruikers die nooit hun geld terug hebben gezien... :? :X :| :/

IMHO een hele zwarte bladzijde uit hun eigen geschiedenis die zich beter niet kan herhalen, want dan is het misschien ook wel gelijk hun laatste...

Pagina: 1 ... 25 ... 27 Laatste