Hee_Martijn schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:40:
...
Leeft Sailfish nog en is het onderweg een onderscheidend OS te worden voor privacy vriendelijke smartphones of zijn jullie een club enthousiaste hobbyisten en zal het daarbij blijven?
...
Wat gebruiken jullie dan meestal. Native of Android apps?
Sailfish leeft en zal blijven leven, gok ik. Sailfish kent eigenlijk al vóór het begin in 2013 al een verleden, via MeeGo/Maemo, van Nokia.
Maemo/MeeGo waren volwassen mobiele besturingssystemen en je zou Sailfish als vervolg daarop kunnen zien. Ik denk dat veel gebruikers van Maemo/MeeGo ook Sailfish hebben gebruikt of nog steeds gebruiken.
Waarom zou je Sailfish willen gebruiken? Eerlijkheid en privacy. Al is Androids basis open source, het is van Google en hun verdienmodel is onze data. Dus gebruikmaken van initiatieven zoals /e/ is leuk, maar daarmee houden we het verdienmodel van Google (indirect) in stand.
Heel eerlijk: we moeten van Google af. Of eigenlijk van de datahonger (maar dat is op dit moment inherent aan Google). De reden is dat onze data in allerlei situaties ge/misbruikt wordt en niet/nauwelijks in ons voordeel.
Waar een ex-Nokia topman ooit over Android zei dat het is alsof je in je eigen broek plast (vanuit het oogpunt van Nokia), geldt dat sindsdien voor de consumenten. Je krijgt een relatief "goedkope" gebruikerservaring, maar daar betaal je wel mee met je gegevens. En op lange termijn blijf je maar (steeds meer) betalen. Overal zijn cookies "nodig", we krijgen nu al en in de toekomst te maken dat Google in onze auto's gaat zitten en ook daar van onze gegevens profiteert (Google, niet wij).
Korte sidenote: Apple is anders slecht: ze blijven met initiatieven komen die consumenten financieel benadelen. Waar het bij de iPod begon dat je het niet standaard als plug&play apparaat (zoals een USB-stick) kon gebruiken, zodat je alsnog een extra usb-stick nodig had, via geen uitbreiding van interne opslag via micro-SD, maar wel het 5~10-voudige vragen voor extra interne opslag naar het weglaten van de 3,5mm aansluiting ten faveure voor dure bluetooth-oortjes naar het proberen te creëren van een reparatiemonopolie: Apple benadeelt op slinkse wijze de consument. Al zo'n 15 jaar (of misschien zelfs langer).
Dan nog iets anders:
Sailfish biedt een gezond updatesysteem. Google wijst naar de fabrikanten, terwijl ze ook de voorwaarden met die fabrikanten kunnen aanpassen. Google kiest er voor om fabrikanten niet te verplichten om updates doorgepusht te krijgen en ze verplichten hun drivers/etc. te updaten. Het is daarom aan fabrikanten zelf om te updaten en daarvan weten we wat er gebeurt. En ze kennen geen intrinsieke drijfveer: niet updaten kost minder en verhoogt de noodzaak voor nieuwe hardware. Win/win. En ze zijn "groen" bezig, want we kopen zuinigere toestellen. Terwijl feitelijk de accucapaciteit toeneemt en ik gok het netto energieverbruik eerder toeneemt dan afneemt. Het is net hoe je er naar kijkt
Als je Android gebruikt, zou ik je haast voor gek verklaren als je niet iets gebruikt als
Blokada. Simpelweg omdat je aardig overladen wordt (naast het verzamelen van je gegevens) met advertenties. Apps die voor Sailfish gemaakt zijn hebben geen reclame. Geen enkele app is betaald.
Dus ondanks gratis apps, zónder reclame, zónder datavergaring kun je een mobiel besturingssysteem onderhouden met een gezond updatebeleid, met een te verwaarlozen marktaandeel. Is het dan een kwestie van niet kúnnen, of niet wíllen? Daarbij kun je in Sailfish relatief eenvoudig roottoegang krijgen. Dus je kan álles aanpassen wat je maar wil (op eigen risico). Als je weet hoe lastig dat is op Android en iOS, dan is dat een verademing.
Het enige wat Sailfish in de weg staat, is adoptie. Weinig appbouwers zouden hun apps voor Sailfish willen maken, als er geen inkomsten zijn vanuit aankopen, advertenties of data. Dat is een valide argument om een app niet voor Sailfish te maken en het zou Jolla sieren om het tóch mogelijk te maken om voor apps te betalen. Niet met advertenties of data uiteraard, maar gewoon een eenmalig bedrag.
Desondanks denk ik dat de voordelen voor Sailfish blijvend zijn en dus Sailfish uiteindelijk niet echt zal/kan uitsterven. Wat mij betreft is het de toekomst en zijn Android/iOS afgeschreven. Ik hoop dat het een kwestie van tijd is totdat we dat beseffen, maar ik vrees van niet.
Ik gebruik nog steeds Android, waar ik dat nodig acht. Ik gebruik een adblocker, blokkeer zoveel mogelijk data naar derde partijen en gebruik verschillende accounts. Op die manier wordt het weinig interessant om reclame aan te bieden en data te verzamelen, omdat het weinig relevant/nuttig is. Hopelijk doen meer mensen dat: hoe minder interessant ongezonde verdienmodellen worden, hoe eerder we door kunnen groeien naar gezonde verdienmodellen voor consumenten. Want wij als consumenten zouden moeten bepalen wat de markt gaat aanbieden. De term klant is koning is geen inhoudsloze leus ...