Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:27
tiempjuuh schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:03:
- Hoe is de stabiliteit van SFOS op de XA2? Zijn er nog problemen waar ik rekening mee moet houden?
Mijn ervaring: goed, doet niet onder voor Android (ik gebruik een Android telefoon, voornamelijk zakelijk, naast mijn Sailfish OS telefoon). Eenmaal per maand een reboot is inderdaad herkenbaar.
- Uit mijn ervaringen met de Jolla Phone weet ik dat ik na elke update wel weer de terminal in kon duiken om een paar problemen op te lossen. Daar heb ik eigenlijk niet zo vreselijk veel trek meer in. Is dat beter geworden?
Ik denk het wel: ik kom nauwelijks nog in de terminal. Is denk ik met mijn huidige telefoon (Sony Xperia 10 plus dualsim) op twee handen te tellen.
- Hoe is de browser? Loopt die nog steeds enorm achter de feiten aan qua features of is het inmiddels vergelijkbaar met Android?
Ok, denk ik. Firefox (Android app) is op Sailfish OS sneller in het laden van pagina's. Niet (heel) veel sneller, maar wel significant sneller. Zeg 7 seconde vs 9 seconde.
- Zijn er mensen die van een fysiek toetsenbord af komen en naar SFOS zijn geswitcht? Hoe bevalt het virtuele toetsenbord? O-)
Ik heb lang geleden de Nokia N900 gebruikt. Het fysieke toetsenbord daarvan mis ik nog steeds.
Virtueel is niet/nooit vergelijkbaar met fysiek. Niet op de Galaxy S3, niet op de Jolla phone, niet op Sony Xperia X, niet op de Motorola G5S en niet op de Xperia 10 plus (toestellen die ik sindsdien heb gehad, voor langere tijd). Fysiek is en blijft superieur.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

tiempjuuh schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:03:
Mijn BB Passport begint nu echt aan het eind van zijn latijn te komen, waardoor ik zoetjes aan naar een opvolger aan het kijken ben. Het fysieke toetsenbord is, vrees ik, geen realistische eis meer in het huidige telefoonlandschap, waardoor ik verder aan het kijken ben dan de nogal dure (en grote) Fxtec.
Onder het motto "Één gewaarschuwd mens telt voor twee!" zal ik ook effe in dit topic het volgende posten :
nero355 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:50:
Ik heb een paar dagen geleden effe wat meer zitten lezen over die eerder genoemde Pro¹ X i.c.m. zowel Android als Ubuntu Touch en dat ding is best wel een beta product :

- Onder Android niet helemaal stabiel en qua updates moet je niet al teveel verwachten!
- Onder Ubuntu Touch nog experimenteler... :'(
- De bouwkwaliteit van de bestaande modellen van het merk is niet echt denderend.
- Er zitten mensen ruim één jaar lang op hun toestel te wachten op het moment!
- De communicatie vanuit het bedrijf is bagger :/
- Als je een RMA hebt dan zit je serieus lang zonder je telefoon! :X

Al met al een dikke teleurstelling dus... ;( :|
Triest nieuws dus voor een fanatieke aanhanger van het Convergence concept zoals ik dat al jarenlang ben en destijds heel blij werd van deze foto : nero355 in "[Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie" -O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:16
Nou, gezien de aankondiging van SFOS voor de Sony Xperia 10 II deze toch maar via marktplaats aangeschaft! Hopelijk komt die snel beschikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shinji schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:48:
Nou, gezien de aankondiging van SFOS voor de Sony Xperia 10 II deze toch maar via marktplaats aangeschaft! Hopelijk komt die snel beschikbaar :)
Ik zag er hier in de v&a ook nog een paar staan. Ze zijn goed betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
tiempjuuh schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:57:
[...]

Tof! Wel een enorm toestel helaas. Dan toch maar de XA2. :/
Ben wel benieuwd of ze dan ook de Android support van de andere toestellen gaan upgraden, nu er eentje bijkomt met Android 10. Het zal wel niet.
Volgens mij stond hier een paar dagen geleden nog Android 8.1 in de tabel en dat lijkt nu dus te zijn gewijzigd in Android 9, dus ook een update voor de XA2 en Xperia 10 als ik het goed heb.

https://shop.jolla.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

De update naar AD 9 was er al voor de XA2 en de Xperia 10 in de laatste update 4.0.1, het was alleen nog niet verwerkt op de website. Maar een verdere update naar AD 10 in SFOS 4.1.0 mag natuurlijk ook gewoon :)

https://timelord.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 14:16
Ik heb nu een paar maanden een xa2 ultra met sailfish, tweedehands overgenomen van een medetweaker.
Moet zeggen dat het een prettige ervaring is.
Met wat rommelen had k spotify, en openvpn al snel aan de gang, de terminal was er al,
ben helemaal tevreden , loopt als een speer. :)
Mooi toestel ook en vlot en veeel beter dan de vorige, een low end nokia met android one die me nieuw ongeveer het zelfde heeft gekost.

[ Voor 6% gewijzigd door period! op 01-05-2021 04:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:54
Nou, ik heb nu ongeveer vijf dagen een Xperia XA2 met Sailfish draaien. Tijd voor een tussenstand Blackberry vs. Jolla:

- SFOS op een goede telefoon is een verademing. Beter dan de Jolla phone. Fijn formaatje ook, die XA2.
- T.o.v. Sailfish 2 is het OS echt een stuk volwassener geworden. Ook grappig dat ik binnen een dag weer gewend was aan de workflow. Veel verschil met BB10 is er ook weer niet; het verschil met Android is groter.
- Tja, SFOS is geen business-phone-OS. De kalenderapp is matig, dat had de BB echt een stuk beter voor elkaar, met verschillende statussen (bezet, out of office etc.) en een automatische meeting mode. Met name het gemis van een meeting mode is moeilijk; nu moet ik eraan denken om zelf de telefoon op stil te zetten. Met Situations krijg ik het niet goed voor elkaar. Bovendien mist de optie om evenementen >3 uur tijdsduur uit te zonderen.
Jammer ook dat de e-mailclient geen ´threaded view´ kent. Nu is de inbox wel erg vol.
- Geen OAuth2 voor Exchange is wel een heel jammerlijke fail hoor. Geen enkel Exchange-account ondersteunt nog de klassieke authenticatie. Hopelijk brengen ze snel een fix uit, want nu kan ik een van mijn e-mailaccounts niet gebruiken.
- De store staat vol met troep die niet meer werkt. Het zou ze sieren als de boel even werd opgeruimd; Openrepos is een uitkomst.
- De browser is goed, maar het was toch fijn geweest als er een adblock op had gezeten, of een cookiemanager.
- Via de terminal kon ik de trilfunctie voor bepaalde types berichten uitzetten. Jammer dat daar geen GUI voor is, maar juist wél weer heel fijn dat het via de terminal kan i.p.v. dat het gewoon onmogelijk is.
- Het toetsenbord is oké, maar het was fijn geweest als je ook feedback kreeg bij het aantikken van suggesties.

Al met al wel tevreden, maar het voelt een béétje als een downgrade ten opzichte van BB10. Vooral de Hub is gewoon echt een heel goed concept en wat dat betreft is SFOS gewoon in het nadeel. De workflow is gelukkig een kleine stap, dus dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tiempjuuh schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:41:

- De browser is goed, maar het was toch fijn geweest als er een adblock op had gezeten, of een cookiemanager.
Er was ooit een mogelijkheid tot adblock, ik weet niet of het nu nog mogelijk is:

https://together.jolla.co...ock-for-sailfish-browser/

Er waren ook installatiebestanden voor op Openrepos:

https://openrepos.net/content/nodevel/hosts-adblock

[ Voor 12% gewijzigd door Bongoarnhem op 12-05-2021 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dask
  • Laatst online: 18-05 18:06
Zover ik weet is Defender II het meest recent onderhouden package om ads en cookies te blokkeren
https://openrepos.net/con...evices-originated-nodevel

btw nieuwe release is in beta/testing, sebiet eens kijken of alles goed loopt
https://forum.sailfishos....-notes-kvarken-4-1-0/5942

[ Voor 27% gewijzigd door dask op 12-05-2021 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De early acces update is uit met nu ook ondersteuning voor de Sony Experia 10 ii.

https://forum.sailfishos....-notes-kvarken-4-1-0/5942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

tiempjuuh schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:41:
Nou, ik heb nu ongeveer vijf dagen een Xperia XA2 met Sailfish draaien. Tijd voor een tussenstand Blackberry vs. Jolla:
Een hoop van de dingen die je noemt zijn vooral gericht op zakelijk gebruik en heb ik eigenlijk weinig mee, maar dit vond ik toch wel apart :
- De store staat vol met troep die niet meer werkt. Het zou ze sieren als de boel even werd opgeruimd; Openrepos is een uitkomst.
Dat kan je eigenlijk niet maken als je nieuwe gebruikers/meer marktaandeel probeert te winnen! 8)7

Verder kan je dit :
Grotendeels afvangen door gewoon een VPN richting je thuisnetwerk op te zetten die gebruik maakt van Pi-Hole :)

OpenVPN of Wireguard support zou ondertussen wel aanwezig moeten zijn :
period! schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 04:29:
Ik heb nu een paar maanden een xa2 ultra met sailfish, tweedehands overgenomen van een medetweaker.
Moet zeggen dat het een prettige ervaring is.
Met wat rommelen had ik openvpn al snel aan de gang.
Ben helemaal tevreden , loopt als een speer. :)
d:)b
- Via de terminal kon ik de trilfunctie voor bepaalde types berichten uitzetten. Jammer dat daar geen GUI voor is, maar juist wél weer heel fijn dat het via de terminal kan i.p.v. dat het gewoon onmogelijk is.
Dat er een Terminal aanwezig is trekt mij juist heel erg aan om Sailfish te proberen als OS want dat is toch wel iets dat ik in al die jaren Android een keer had verwacht te zien, maar helaas kwam het er nooit van... :/

Ik noem Android daarom ook "Fake Linux" >:) Om over het rooten gedoe maar niet te beginnen... :+
- Het toetsenbord is oké, maar het was fijn geweest als je ook feedback kreeg bij het aantikken van suggesties.
Ik zet juist altijd alle feedback uit! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Wat denken jullie dat de kansen zijn dat ze Sailfish op de Xperia 10 III zetten?

Ik zat te denken om snel een goedkope Nokia (2.4 ofzo) te halen, en daar dan de enkele dingen mee te doen die ik mis op m'n huidige telefoon... De Nokia N9. Apps zoals whatsapp, tinder, en een goede map app (Komoot is populair op Tweakers geloof ik).

Maar misschien is 't verdwijnen van 3G wel een teken om echt een vervanger te zoeken.

Ik ben niet zo van 2de hands / refurbished en kopen op Marktplaats, anders was ik waarschijnlijk voor de XA2 gegaan, die bevalt me beter qua formaat en design, maar zoals ik al zei, misschien is 't tijd voor een gloednieuwe, waar ik van plan ben er net zo lang mee te doen als m'n Nokia N9.

Wat andere vraagjes, als ik niet de Android shop gebruik, heeft Sailfish alternatieven voor whatsapp (threema ofzo) en een goede map app?

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sméagol schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:59:
Wat denken jullie dat de kansen zijn dat ze Sailfish op de Xperia 10 III zetten?

Ik zat te denken om snel een goedkope Nokia (2.4 ofzo) te halen, en daar dan de enkele dingen mee te doen die ik mis op m'n huidige telefoon... De Nokia N9. Apps zoals whatsapp, tinder, en een goede map app (Komoot is populair op Tweakers geloof ik).

Maar misschien is 't verdwijnen van 3G wel een teken om echt een vervanger te zoeken.

Ik ben niet zo van 2de hands / refurbished en kopen op Marktplaats, anders was ik waarschijnlijk voor de XA2 gegaan, die bevalt me beter qua formaat en design, maar zoals ik al zei, misschien is 't tijd voor een gloednieuwe, waar ik van plan ben er net zo lang mee te doen als m'n Nokia N9.

Wat andere vraagjes, als ik niet de Android shop gebruik, heeft Sailfish alternatieven voor whatsapp (threema ofzo) en een goede map app?
Ze hebben net de Xperia 10 ii uitgebracht als ondersteunend toestel.
Ik zou niet gaan wachten tot de iii wordt ondersteund, dat kan nog wel een tijdje duren Jolla kennende.

Als map app wordt OSM scout altijd genoemd.

Als Telegram vervanger is er een goede Fernschreiber app.
Voor Signal is er Whisperfish.
Threema weet ik zo niet.

Ik zou op Openrepos.net gaan rondkijken voor de apps, daar vindt je meer dan in de officiële store.

[ Voor 6% gewijzigd door Bongoarnhem op 18-05-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sméagol schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:59:
Gezien de apps troep die je noemt zou ik naast een Sony telefoon met Sailfish erop ook een dergelijke goedkope Android telefoon kopen en die apps lekker daarop gescheiden houden van je mooi Sailfish telefoon :)

Tinder... WhatsApp... brr... moet er niet aan denken! :X
Vooral gezien de recente Facebook/WhatsApp ontwikkelingen... WEG MET DIE TROEP!!! >:) :P :+

* nero355 heeft WhatsApp gedumpt op dezelfde dag dat de overname door Facebook werd aangekondigd! :Y) 8) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Ach ja, ik heb behoeftes. ;)

Maar ja, 't was inderdaad het plan dingen gescheiden te houden. M'n N9 moet als het goed is in 2022 nog steeds kunnen bellen via 2G, dus blijf ik dat gebruiken als m'n beltelefoon met m'n "echte" nummer.

Voor de Android telefoon had ik verschillende maatregelen in gedachte, zoals een nieuw aangemaakte e-mail adres, een nieuw aangevraagde "burner" pre-paid sim, en als het nodig is een nieuwe pre-paid credit card. Andere apps komen er waarschijnlijk niet, en social media gebruik ik niet op die telefoon. Maar dan heb ik in ieder geval wel een telefoon waar ik met langere fietstochten bijvoorbeeld ook wat aan heb, of als ik (weer eindelijk) naar een concert ga.

Mocht Sailfish beschikbaar komen in de toekomst, koop ik waarschijnlijk een goedkope Android phone voor de apps, misschien is 't niet eens nodig als ik tegen die tijd een dedicated fiets navigatie computertje heb.

Als Sailfish niet beschikbaar komt, dan gebruik ik m'n N9 tot ie 't begeeft, of simpelweg 't netwerk niet meer op kan. Dan vervang ik 'm wel voor een dumbphone.

Edit:
Maar vooralsnog heb ik nog geen besluit genomen.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:51
Onlangs is Kvarken 4.1.0 uitgekomen met deze release notes.
Iemand hier al geupdatet en nog tegen problemen aangelopen?
Ik hoop dat deze
Calendar
Fix for event sync failures. Allows calendar sync to continue after an error (thanks to Damien Caliste)
mijn sync problemen met de agenda oplossen. Sporadisch verschijnen aangemaakte items via outlook niet, waardoor ik al eens iets vergeten ben.

En hier ben ik ook benieuwd naar
3rd party API and apps
Signal messaging app gets the contacts from Sailfish now
Dat zou het gebruik wel eenvouwdiger maken. Ik heb hier voor de app via Aurora Store verkregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Ik ga hem binnenkort installeren, heb nu nog Android op mijn Sony Xperia 10 II maar moet nog even een geschikt moment zoeken om alles om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12

KrazyJay

Ik heb het op een x10 II gezet, maar krijg install errors bij de Android Runtime-installatie. Geen idee of het overal zo is, want er lijkt niet veel melding van gemaakt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KrazyJay schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:34:
Ik heb het op een x10 II gezet, maar krijg install errors bij de Android Runtime-installatie. Geen idee of het overal zo is, want er lijkt niet veel melding van gemaakt te worden.
Misschien te simpel gedacht maar:

Heb je een herstart uitgevoerd?
Heb je een sfos licentie?
Heb je het juiste account gekoppeld?
En wat ook vaak helpt, heb je een pkcon refresh gedaan?

En heb je misschien iets van error logs?
Ik weet alleen niet meer precies hoe je die achterhaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Bongoarnhem op 06-06-2021 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xmasjos
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09-2023
Momenteel heb ik Sailfish op een nieuwe Xperia 10 II staan. De android-layer (nog steeds Alien Dalvik vgm?) werkt prima, heb ik geen problemen mee gehad.
Wel heb ik ruzie met de agressieve memory-handling, maar dat zal wel worden bijgesteld in de volgende update (zoals zovaak met nieuwe telefoons bij Jolla).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is een nieuwe Matrix cliënt uit. Best wel leuk nieuws, nu hopen dat de ondersteuning goed is.

https://openrepos.net/content/hengyedev/sailtrix

Nieuwe update naar versie 1.2:

New features: audio, video, files, invites, create room, public room search

[ Voor 27% gewijzigd door Bongoarnhem op 06-08-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piforce
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 14:49
Gister op een sony 10 II sailfish met android gezet. Wel even wennen welke app je waarvoor nodig hebt. Ben aan het kijken of ik hem als daily driver kan gaan gebruiken.
Welke apps gebruiken jullie. Gebruiken jullie liever de sfos app of de android app.
Apps die ik op mijn vorige/huidige telefoon gebruikte:
- authy
- blokada
- spotify Is er een app of is het nog steeds hutspot
- fairemail
- pimlical android
- signal whisperflash?
- regentijd
- keepass
- zermelo rooster app
- firefox android
- davx voor mijn contacten
- ds file voor synchen van mijn foto's met mijn nas
- music cast yamaha

- ziggo go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkdsm
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 20:38
Net zoals meerdere Tweakers, heb ik op dit moment een XA2 in gebruik. Een heerlijk toestel met een evenzo heerlijk OS. Voor mij, ben niet zo heel veeleisend, zijn alle zaken die ik nodig heb beschikbaar.
Het enige wat ik nog een beetje mis, is de 'dubbel-tap' om het toestel wakker te maken. Dat vond ik een uitkomst. Ik hoop dat ze deze feature in de toekomst weer beschikbaar maken.

Ik weet dat dit niet een verkoop topic (mods - haal de reactie weg indien niet van toepassing) is, maar wil toch even aangeven dat ik een Jolla tablet (wit) heb die nu in de kast al een tijdje ligt stof te happen. Het is tijd om ze aan een andere liefhebber te overdragen.
Schiet me even aan als je interesse hebt dan kan ik je wat foto's doen toekomen.

Grtjes
Feike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brontosaurus99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 13:00
Shinji schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:48:
Als je het niet erg vind dat ik het vraag, heb je toevallig en verkoper gebruikt die er meerdere op voorraad had, nieuw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Brontosaurus99 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:46:
[...]

Als je het niet erg vind dat ik het vraag, heb je toevallig en verkoper gebruikt die er meerdere op voorraad had, nieuw?
Geen probleem hoor, maar nee, gebruiker had hem twee maanden in gebruik in hoesje, dus geen krasjes etc, maar was zijn enige. Deed hem weg omdat hij een telefoon van zijn (nieuwe) werk kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miikit
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-11-2024
Wie kan mij helpen.

Ik heb net een xperia 10 II en he. Er whisperfish op geïnstalleerd om te testen of het goed werkt. Vervolgens de simkaart weer in mijn oude telefoon gedaan. Nu reconnect whisperfish niet meer.

Mijn vraag: hoe kan ik whisperfish weer volledig opnieuw installeren of hoe reset ik mijn gehele telefoon. Ik zie in de instellingen namelijk nergens reset device staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Zo, na een paar maanden de Xperia 10 II met android in gebruik te hebben vanavond eindelijk de stoute schoenen aangedaan om Sailfish te installeren. Dat ging grotendeels vlekkeloos.

Na de tutorials liep hij even vast waardoor ik hem moest rebooten. Ik had aangegeven dat hij F-Droid moest installeren in de wizard maar ik kon het daarna nergens vinden. Wellicht dat dit nog op de achtergrond moest gebeuren.

Heb via de website van F-Droid dit nu wel handmatig gedaan en dat werkt. Ook de Aurora Store via F-droid geinstalleerd zodat ik wat meer opties heb. Heb Whatsapp op deze manier geinstalleerd en dat werkt allemaal zonder problemen. Enige is dat deze apps geen inhoud hebben in die kaarten layout (ben de naam even kwijt) dus je ziet niet duidelijk welke wat is helaas.

Heb ik met betrekking tot de stores nu hele gekke dingen gedaan (even buiten dat ik liever geen Whatsapp had hoeven hebben uiteraard maar ja, kan er nu eenmaal niet omheen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb last van het probleem dat ik geïmporteerde contacten niet kan bewerken. Het keyboard verschijnt nooit als ik nummers wil bewerken. Weet iemand of daar een fix voor is?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Ik zie in de changelogs van 4.1 staan dat er een issue was verholpen mbt toetsenbord niet verschijnen bij het aanmaken van contacten, klinkt vergelijkbaar. Welke versie heb je?

Ik loop inmiddels wel wat tegen wat meer issues aan.

Android apps crashen als ik ga scrollen voordat ze helemaal geladen zijn (voor zover ik nu kan zien, in elk geval firefox).
DigiD is aangemeld, maar als je ergens wil inloggen herkent hij niet dat de app er op staat, en je krijgt dus een QR code te zien maar die kan je niet scannen met de app want daarvoor gebruikt hij de camera.
Bitwarden probeer ik in te loggen met mijn Yubikey maar ik krijg een url naar yubico.com als ik de NFC knop indruk met daarachter wel mijn token. Echter kan ik die tekst niet makkelijk editen om hem in te kunnen vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb nu 4.1.0.24, maar ik heb het probleem al langer. Ik heb het ook niet altijd. Althans, vorige week had ik het wel, maar bij het tikken van deze reactie opeens niet. :s

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shinji schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:03:

Ik loop inmiddels wel wat tegen wat meer issues aan.

DigiD is aangemeld, maar als je ergens wil inloggen herkent hij niet dat de app er op staat, en je krijgt dus een QR code te zien maar die kan je niet scannen met de app want daarvoor gebruikt hij de camera.
Is dit ook vanuit een Android browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Bongoarnhem schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:24:
[...]

Is dit ook vanuit een Android browser?
Hoe bedoel je? Firefox gaat het in elk geval om, kan je die ook anders installeren dan als Android app? Ik zie hem in elk geval niet in F-Droid of in de Jolla store zelf.

Nog wat geprobeerd maar het is niet per se bij scrollen als er nog wat geladen wordt. Zal proberen verder te zoeken wanneer het zich voordoet.

Ander issue waar ik nog mee zit en hoop dat ik dat wel snel gefixt heb is dat mijn contacten niet overkomen. Heb CardDav account van mijn synology toegevoegd (bij installatie), werkte altijd prima met Android en iOS maar de contacten worden niet zichtbaar in People. Je kan op "sync" drukken maar je krijgt weinig feedback, geen error of iets.

Als ik een nieuw contact toevoeg krijg ik ook niet de optie "Save to CardDav", alleen "Save to Phone".

[ Voor 8% gewijzigd door Shinji op 30-08-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piforce
Hoe heb je de webdav kunnen koppelen ik krijg met mijn synology nas alleen maar foutmeldingen. Jij bent blijkbaar al een stap verder dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Bij settings/accounts kan je caldav/carddav account toevoegen, maar tot nu toe doet het weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piforce
Welke setting heb je gebruikt ik krijg daar alleen maar error of wil geen verbinding maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Kreeg ik maar een error, daar kan ik tenminste wat mee. Ik heb gewoon (zowel met als zonder https://)contacts.example.com ingevuld en mijn username en password (wat ik ook altijd deed op Android / iOS wat gewoon prima werkte).

Hij heeft als status 'Active' maar er gebeurd verder niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Iemand 4.2 al geprobeerd?

downloads: Sailfish OS 4.2.0

Ik krijg hem nog niet OTA overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door Shinji op 02-09-2021 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shinji schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:37:
[...]

Hoe bedoel je? Firefox gaat het in elk geval om, kan je die ook anders installeren dan als Android app? Ik zie hem in elk geval niet in F-Droid of in de Jolla store zelf.

Nog wat geprobeerd maar het is niet per se bij scrollen als er nog wat geladen wordt. Zal proberen verder te zoeken wanneer het zich voordoet.

Ander issue waar ik nog mee zit en hoop dat ik dat wel snel gefixt heb is dat mijn contacten niet overkomen. Heb CardDav account van mijn synology toegevoegd (bij installatie), werkte altijd prima met Android en iOS maar de contacten worden niet zichtbaar in People. Je kan op "sync" drukken maar je krijgt weinig feedback, geen error of iets.

Als ik een nieuw contact toevoeg krijg ik ook niet de optie "Save to CardDav", alleen "Save to Phone".
Ik dacht misschien is het van Android naar Sfos wat er niet goed gaat en gaat het bij Android<—>Android wel goed. Helaas niet dus.
Shinji schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:34:
Kreeg ik maar een error, daar kan ik tenminste wat mee. Ik heb gewoon (zowel met als zonder https://)contacts.example.com ingevuld en mijn username en password (wat ik ook altijd deed op Android / iOS wat gewoon prima werkte).

Hij heeft als status 'Active' maar er gebeurd verder niks.
Ik ben hier lang geleden ook zoet meet geweest, je kan de sync via ssh opstarten vanaf je pc als je die verbind met je telefoon, dan krijg een lopende log te zien. Soms wordt je hier wijzer van. Maar mijn ervaring is wel dat dit het Caldav/Cardav proces op Sfos nog erg fragiel is.

Om via ssh mee te kijken bij het uitvoeren van de sync:

code:
1
devel-su journalctl -af | grep carddav

[ Voor 28% gewijzigd door Bongoarnhem op 03-09-2021 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortezzA_64
Shinji schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:55:
Iemand 4.2 al geprobeerd?

downloads: Sailfish OS 4.2.0

Ik krijg hem nog niet OTA overigens.
De update is in de eerste periode alleen beschikbaar via early access. Die periode duurt meestal ongeveer een week. Hier kan je je voor inschrijven via je jolla account. Ik wacht eigenlijk altijd tot de laatste bugs na deze periode opgelost zijn. Daar voor vind ik het te onhandig omdat mijn XA2 mijn enige dagelijkse telefoon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piforce
piforce schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:11:
Welke setting heb je gebruikt ik krijg daar alleen maar error of wil geen verbinding maken
Yes vandaag 4.2 binnen gekregen en daar werkt webdav sync meteen mee.

• Shinji
Hier zojuist geupdatet maar helaas nog steeds niks. Morgen maar eens actief troubleshooten. Had gehoopt dat hij het na de update gewoon zou doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
Bongoarnhem schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:23:
[...]

Ik dacht misschien is het van Android naar Sfos wat er niet goed gaat en gaat het bij Android<—>Android wel goed. Helaas niet dus.

[...]

Ik ben hier lang geleden ook zoet meet geweest, je kan de sync via ssh opstarten vanaf je pc als je die verbind met je telefoon, dan krijg een lopende log te zien. Soms wordt je hier wijzer van. Maar mijn ervaring is wel dat dit het Caldav/Cardav proces op Sfos nog erg fragiel is.

Om via ssh mee te kijken bij het uitvoeren van de sync:

code:
1
devel-su journalctl -af | grep carddav
Nu dus pas aan toegekomen, sync gedaan, maar krijg alleen het volgende:

code:
1
2
3
Sep 17 09:53:12 Xperia10II-DualSIM estart[6225]: [W] unknown:0 - writeProfileFile() called, forcing disk write: "/home/defaultuser/.cache/msyncd/sync/carddav.Contacts-3.xml"
Sep 17 09:53:12 Xperia10II-DualSIM [5447]: [W] unknown:0 - writeProfileFile() called, forcing disk write: "/home/defaultuser/.cache/msyncd/sync/carddav.Contacts-3.xml"
Sep 17 09:53:13 Xperia10II-DualSIM dbus-daemon[5408]: dbus-daemon[5408]: [session uid=100000 pid=5408] Activating service name='com.google.code.AccountsSSO.SingleSignOn' requested by ':1.66' (uid=100000 pid=8485 comm="/usr/libexec/buteo-oopp-runner carddav carddav.Con" label="u:r:kernel:s0")

Lijkt naar een Google dienst te willen syncen maar dat gebruik ik niet, heb mijn eigen carddav. Erg weinig nuttige informatie helaas.

//edit, nu wat meer gevonden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
[D] unknown:0 - CardDAV Sync adapter initialised for account 8 , starting sync...
[D] unknown:0 - "Starting contacts sync by application: carddav for account: 8"
[W] unknown:0 - "Opened contacts database: /home/defaultuser/.local/share/system/privileged/Contacts/qtcontacts-sqlite/contacts.db Locale: en_GB"
[D] unknown:0 - void CardDav::fetchUserInformation() requesting principal urls for user
[D] unknown:0 - generateRequest(): "" QUrl("https://Karel@contacts.domain.net/.well-known/carddav") "0" "PROPFIND" "<d:propfind xmlns:d=\"DAV:\"><d:prop><d:current-user-principal /></d:prop></d:propfind>"
[D] unknown:0 - void CardDav::userInformationResponse() server requested redirect from: "https://Karel:pwd@contacts.domain.net/.well-known/carddav" to: "https://contacts.domain.net/"
[D] unknown:0 - void CardDav::userInformationResponse() redirecting from: "https://Karel:pwd@contacts.domain.net/.well-known/carddav" to: "https://contacts.domain.net/"
[D] unknown:0 - void CardDav::fetchUserInformation() requesting principal urls for user
[D] unknown:0 - generateRequest(): "" QUrl("https://Karel@contacts.domain.net/") "0" "PROPFIND" "<d:propfind xmlns:d=\"DAV:\"><d:prop><d:current-user-principal /></d:prop></d:propfind>"
[D] unknown:0 - "<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>"
[D] unknown:0 - "<multistatus xmlns='DAV:'>"
[D] unknown:0 - "  <response>"
[D] unknown:0 - "    <href>/</href>"
[D] unknown:0 - "    <propstat>"
[D] unknown:0 - "      <prop>"
[D] unknown:0 - "        <current-user-principal>"
[D] unknown:0 - "          <unauthenticated/>"
[D] unknown:0 - "        </current-user-principal>"
[D] unknown:0 - "      </prop>"
[D] unknown:0 - "      <status>HTTP/1.1 200 OK</status>"
[D] unknown:0 - "    </propstat>"
[D] unknown:0 - "  </response>"
[D] unknown:0 - "</multistatus>"
[W] unknown:0 - void CardDav::userInformationResponse() unable to parse user principal from response
[W] unknown:0 - CardDAV sync for account:  8  finished with error: 0
[W] unknown:0 - QMetaObject::invokeMethod: No such method Syncer::syncFinishedWithError()

Blijkbaar kan die in het webdav account niet de standaard plek vinden voor contacts. Eens kijken wat ik handmatig op zou moeten geven hiervoor.

//edit2
En gevonden, blijkbaar is de well-known implementatie van de Synology CardDav server niet goed of werken ze in elk geval niet lekker samen. Nu handmatig carddav path ingevuld: "addressbooks/users/Karel/addressbook/" en dat werkt :)

[ Voor 45% gewijzigd door Shinji op 17-09-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortezzA_64
Ben van een XA2 overgestapt op een Xperia 10. Flashen geslaagd en draait nu 4.1.0.24 (Kvarken)
Van de XA2 lag het scherm in gruzelementen, die was dus onbruikbaar. Na contact met de jolla support is de licentie overgezet van de XA2 naar de 10. Dus heel blij mee! *O*

Via de Store heb ik de Android App Support en Microsoft Exchange activeSync (0.3.39) geïnstalleerd. Daarna via settings, accounts een Microsoft Exchange account toegevoegd. En nu blijft in de mail app de melding blijven staan 'Account wordt bijgewerkt'. Er komt geen mail binnen, ook niet na een paar dagen. Contacten worden wel binnengehaald. Agenda wordt niet gebruikt
Gebruikte instellingen;
Emailadres; mijnadres@hotmail.com
Gebruikersnaam; mijnadres@hotmail.com
Wachtwoord; wachtwoord behorende bij het hotmail account
Domein; eas@outlook.com
Niet op de [meer] knop geklikt, instellingen geaccepteerd. Vervolgens worden serverinstelling geladen en wordt het account ingesteld. Als dat voltooid is staat het account het lijstje onder settings, accounts.
Zag op het jolla forum nog dat het kan helpen om de telefoon na het instellen van het account te rebooten. Bied geen soelaas.
Via serverinstellingen bewerken blijkt poort op 443 te staan en beveiligde verbinding aan

Iemand een idee hoe ik de mail werkend kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FortezzA_64 schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:37:

Via de Store heb ik de Android App Support en Microsoft Exchange activeSync (0.3.39) geïnstalleerd. Daarna via settings, accounts een Microsoft Exchange account toegevoegd. En nu blijft in de mail app de melding blijven staan 'Account wordt bijgewerkt'. Er komt geen mail binnen, ook niet na een paar dagen. Contacten worden wel binnengehaald. Agenda wordt niet gebruikt
Gebruikte instellingen;
Domein; eas@outlook.com
Niet op de [meer] knop geklikt, instellingen geaccepteerd. Vervolgens worden serverinstelling geladen en wordt het account ingesteld. Als dat voltooid is staat het account het lijstje onder settings, accounts.
Zag op het jolla forum nog dat het kan helpen om de telefoon na het instellen van het account te rebooten. Bied geen soelaas.
Via serverinstellingen bewerken blijkt poort op 443 te staan en beveiligde verbinding aan

Account verwijderen en opnieuw toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Ik heb blijkbaar Wifi problemen. Althans, ik heb gewoon geen DNS.

Zojuist mobile data uitgezet en alleen wifi aan, kan wel naar 8.8.8.8 pingen maar geen internet. dig staat blijkbaar niet op de telefoons dus kan geen queries checken maar heeft er in elk geval schijn van dat hij de DNS settings niet goed krijgt. In /etc/resolv.conf staat ook 127.0.0.1 maar die is managed door de connection manager dus wellicht dat die ergens anders wel goed staat.

https://forum.sailfishos....id-10-has-broken-dns/6396

Lijkt het sterk op, de Sailfish eigen browser heeft wel internet maar Firefox, Whatsapp etc niet. Ik heb overigens geen NAT64 constructies thuis. Gewoon een Fortigate die DHCP server speelt en een interne linux DNS server mee geeft (die prima werkt voor andere clients).

//edit

https://together.jolla.co...ont-work-on-android-apps/

Dit heeft geholpen, android App support verwijderen. Opnieuw opstarten en opnieuw installeren. Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.

[ Voor 40% gewijzigd door Shinji op 20-09-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
Bongoarnhem schreef op maandag 20 september 2021 @ 07:08:
[...]

Account verwijderen en opnieuw toevoegen?
Ai, vergeten te vermelden. Maar dat heb ik 3 maal geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Shinji schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:07:

Zojuist mobile data uitgezet en alleen wifi aan, kan wel naar 8.8.8.8 pingen maar geen internet. dig staat blijkbaar niet op de telefoons dus kan geen queries checken maar heeft er in elk geval schijn van dat hij de DNS settings niet goed krijgt. In /etc/resolv.conf staat ook 127.0.0.1 maar die is managed door de connection manager dus wellicht dat die ergens anders wel goed staat.
Wat deed een :
code:
1
systemd-resolve --status

:?

Als je namelijk Localhost in je resolv.conf hebt staan dan is de boel managed door de SystemD Resolver :)

Lijkt het sterk op, de Sailfish eigen browser heeft wel internet maar Firefox, Whatsapp etc niet. Ik heb overigens geen NAT64 constructies thuis. Gewoon een Fortigate die DHCP server speelt en een interne linux DNS server mee geeft (die prima werkt voor andere clients).

//edit

Dit heeft geholpen, android App support verwijderen. Opnieuw opstarten en opnieuw installeren. Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.
Vage bug dan! :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
nero355 schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:01:
[...]

Wat deed een :
code:
1
systemd-resolve --status

:?

Als je namelijk Localhost in je resolv.conf hebt staan dan is de boel managed door de SystemD Resolver :)

[...]

Vage bug dan! :/
Zal ik volgende keer (hopelijk niet dus ;)) eens proberen. Ik vermoed echter dat die wel goed staat aangezien Sailfish zelf wel gewoon internet had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 23:38

//edit

Liep tegen dezelfde bug aan, Android apps kunnen over WiFi opeens geen DNS meer resolven, SailfishOS apps zelf doen het prima.

Herstarten van Android Support lijkt DNS weer terug te brengen:
Settings->Androidtm App Support->Actions->Stop, wacht tot Start knop enabled is, druk dan op Start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Zaggy schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Liep tegen dezelfde bug aan, Android apps kunnen over WiFi opeens geen DNS meer resolven, SailfishOS apps zelf doen het prima.

Herstarten van Android Support lijkt DNS weer terug te brengen:
Settings->Androidtm App Support->Actions->Stop, wacht tot Start knop enabled is, druk dan op Start.
Jup, ik heb het ook nog regelmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piforce
Ik heb dat ook al 2 of 3x gehad maar kan de wifi zijn maar ook mobiele data waarop de android apps ineens geen contact meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slecht dat deze bug al zo lang speelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Bij de update naar 4.2.0.21 werd mij gevraagd om Storeman te deïnstalleren.
Ik dacht dat het een goed idee was om de package list te verversen, dus ik wilde graag een pkcon refresh uitvoeren. Dit gaat niet helemaal goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[nemo@Condor ~]$ devel-su pkcon refresh
Password:
Refreshing cache
Starting
Refreshing software list
Finished
Fatal error: Download (curl) error for 'https://store-repository.jolla.com/releases/4.2.0
.19/jolla-hw/adaptation-qualcomm-sony-nile/armv7hl/repodata/repomd.xml?credentials=store'
:
Error code: HTTP response: 500
Error message: The requested URL returned error: 500

Weet iemand wat hier fout gaat en hoe ik dit op moet lossen?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ocf81 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:42:
Bij de update naar 4.2.0.21 werd mij gevraagd om Storeman te deïnstalleren.
Ik dacht dat het een goed idee was om de package list te verversen, dus ik wilde graag een pkcon refresh uitvoeren.

Dit gaat niet helemaal goed:
code:
1
2
Error code: HTTP response: 500
Error message: The requested URL returned error: 500

Weet iemand wat hier fout gaat en hoe ik dit op moet lossen?
Over het algemeen heb je dan twee opties :
- De eigenaar van de server op de hoogte brengen van het probleem.
- Gewoon wachten totdat de eigenaar van de server het zelf heeft gefixt.

Maar misschien heeft er iemand het een en ander zitten moven op zijn server, waardoor de URL is veranderd... kan ook! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nero355 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:12:
[...]

Over het algemeen heb je dan twee opties :
- De eigenaar van de server op de hoogte brengen van het probleem.
- Gewoon wachten totdat de eigenaar van de server het zelf heeft gefixt.

Maar misschien heeft er iemand het een en ander zitten moven op zijn server, waardoor de URL is veranderd... kan ook! :)
Als ik de URL bekijk, dan lijkt dit een dingetje te zijn van Jolla. Maar vandaag doet ie het weer :) Bedankt voor de uitleg.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
Van dit probleem heb ik nog steeds last;
FortezzA_64 schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:37:
Ben van een XA2 overgestapt op een Xperia 10. Flashen geslaagd en draait nu 4.1.0.24 (Kvarken)
Van de XA2 lag het scherm in gruzelementen, die was dus onbruikbaar. Na contact met de jolla support is de licentie overgezet van de XA2 naar de 10. Dus heel blij mee! *O*

Gebruikte instellingen;
Domein; eas@outlook.com

Ook het account verwijderd en na een reboot opnieuw toegevoegd.
Via outlook.com ingelogd en daar staat via instellingen, algemeen, mobiele appparaten; apparaat: SailfishOS en status OK. Dit apparaat ook al eens verwijderd, geen uitkomst. Doorklikken op bewerken geeft zelfs een datum en tijd waarop de laaste synchronisatie is voltooid!

Met de tijd dat is langer duurt wordt het alleen maar vervelender. Wie-o-wie heeft nog een briljante ingeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hee_Martijn
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-10-2022
Niet verkeerd opvatten, maar via een YouTube filmpje over de pinephone 2 kwam ik op tweakers een artikel tegen over de eerste pinephone en vanuit de comments daarbij op dit sailfish forum. Wat me verbaast is dat de posts in dit forum zeer recent zijn. Dit komt er heel rot uit dus bij voorbaat excuses, maar ik weet niet hoe ik het anders moet vragen :
Leeft Sailfish nog en is het onderweg een onderscheidend OS te worden voor privacy vriendelijke smartphones of zijn jullie een club enthousiaste hobbyisten en zal het daarbij blijven?
En dan nog een vraagje :
Op de developer pagina van Sailfish las ik iets over een eigen SDK en native apps, maar ook over Android ondersteuning. Wat gebruiken jullie dan meestal. Native of Android apps?
Groet, Martijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hee_Martijn schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:40:
...

Leeft Sailfish nog en is het onderweg een onderscheidend OS te worden voor privacy vriendelijke smartphones of zijn jullie een club enthousiaste hobbyisten en zal het daarbij blijven?
Sailfish is denk ik vooral voor enthousiastelingen, maar op zich is er genoeg leven om het werkbaar te maken. Jolla leeft. Ze verdienen hun geld o.a. met de verkoop van licenties van Aurora, een SailfishOS afgeleide zonder Android support welke ze o.a. aan de Russische overheid verkopen. Maar het is geen vetpot.
Qua privacy: Je zit wel met een jolla account dat je nodig hebt om de licentie op je telefoon te activeren, dus het is niet helemaal zonder haken en ogen, maar vziw is het stukken beter dan bij Google of Apple.
En dan nog een vraagje :
Op de developer pagina van Sailfish las ik iets over een eigen SDK en native apps, maar ook over Android ondersteuning. Wat gebruiken jullie dan meestal. Native of Android apps?
...
Als je heel graag dezelfde dienst wil gebruiken is het native aanbod wel wat karig. voor mij is privacy belangrijk en ik ben sowieso al niet al te afhankelijk van diensten van anderen, dus ik kies voor het overgrote deel native apps. Dat is voor mij een bewuste keuze. Motivatie daaromtrent kan je o.a. hier terugvinden. Helaas is er één uitzondering, en dat is Steam. Ik moet een authenticator hebben om mijn account veilig te houden. Hoewel er een native linux desktop client is, is er geen linux native mobile app. Sinds ik mijn laatste android telefoon eigenlijk in de la heb gelegd (Ik start hem nog één keer per maand op om ervoor te zorgen dat mijn signal account op die telefoon geldig blijft) is het dus noodzakelijk om een android app te gebruiken. Dat is overigens vooral om de bevestigingscodes je je op je scherm te zien krijgt voor sommige handelingen die los staan van de TOTP. De TOTP key van je steam authenticator kan je namelijk in SailOTP invoeren, en dat werkt prima.
Meer algemeen gezegd zijn er veel apps beschikbaar om te doen wat je op Android telefoons ook kan doen, maar qua diensten moet je vaak wel afscheid nemen als je het native wil draaien. Vaak zijn apps een stuk minder uitontwikkeld dan op andere platforms en ook niet officieel ondersteund. De reden daarvoor is dat de meeste apps als hobbyprojecten worden ontwikkeld. Voor mij is het goed genoeg. Ik kan muziek luisteren, navigeren met OSM kaarten, mijn sportprestaties tracken (echter nog zonder hartslagregistratie), mijn (trein)reis plannen en browsen. Er is een signal client, maar die moet nog wat beter worden voordat ik overstap. Veel apps staan niet in de officiële store, maar zijn via Storeman, de appstore van openrepos.net te downloaden. Voor mij is privacy belangrijker dan dat ik per se een bepaalde app moet hebben die ik op Android ook had. Dat zal lang niet voor iedereen zo zijn.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Toen ik dit artikel voorbij zag komen : nieuws: Sony Xperia PRO-I van 1799 euro gebruikt 1"-camerasensor niet volledig
Moest ik meteen aan dit topic denken! :)

Wat denken/verwachten jullie : Zal er ooit Jolla Sailfish ondersteuning voor dat toestel komen :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
Denk het niet, al zou hij in het Open Devices program komen is het denk ik toch best veel werk om alles geschikt te maken en te testen en dat voor een zeer beperkt aantal toestellen vermoed ik dat ze daar geen moeite in gaan stoppen.

Zou wel cool zijn overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door Shinji op 28-10-2021 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nero355 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:50:
Toen ik dit artikel voorbij zag komen : nieuws: Sony Xperia PRO-I van 1799 euro gebruikt 1"-camerasensor niet volledig
Moest ik meteen aan dit topic denken! :)

Wat denken/verwachten jullie : Zal er ooit Jolla Sailfish ondersteuning voor dat toestel komen :?
Ik denk dat ik het eens ben met @Shinji. Meestal gaan ze voor de midrange telefoons en hoewel het voor sommigen heel cool zou zijn om iets meer high end telefoons terug te zien. De PRO-I is denk ik meer een eye catcher product dat Sony in the picture moet houden, en ik verwacht niet dat het loont om daar veel dev tijd tegenaan te gooien voor een klein bedrijf zoals jolla.

BTW, ik zie dat Jolla een 2e lustrum heeft en daarom SailfishOS X tijdelijk in de aanbieding heeft gedaan: https://shop.jolla.com/ Nu voor €34.90 i.p.v. €49.90. (voor degenen die wel graag een Xperia 10, 10 II of XA II willen gebruiken)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:27
...
...
Wat gebruiken jullie dan meestal. Native of Android apps?
Sailfish leeft en zal blijven leven, gok ik. Sailfish kent eigenlijk al vóór het begin in 2013 al een verleden, via MeeGo/Maemo, van Nokia.
Maemo/MeeGo waren volwassen mobiele besturingssystemen en je zou Sailfish als vervolg daarop kunnen zien. Ik denk dat veel gebruikers van Maemo/MeeGo ook Sailfish hebben gebruikt of nog steeds gebruiken.

Waarom zou je Sailfish willen gebruiken? Eerlijkheid en privacy. Al is Androids basis open source, het is van Google en hun verdienmodel is onze data. Dus gebruikmaken van initiatieven zoals /e/ is leuk, maar daarmee houden we het verdienmodel van Google (indirect) in stand.
Heel eerlijk: we moeten van Google af. Of eigenlijk van de datahonger (maar dat is op dit moment inherent aan Google). De reden is dat onze data in allerlei situaties ge/misbruikt wordt en niet/nauwelijks in ons voordeel.

Waar een ex-Nokia topman ooit over Android zei dat het is alsof je in je eigen broek plast (vanuit het oogpunt van Nokia), geldt dat sindsdien voor de consumenten. Je krijgt een relatief "goedkope" gebruikerservaring, maar daar betaal je wel mee met je gegevens. En op lange termijn blijf je maar (steeds meer) betalen. Overal zijn cookies "nodig", we krijgen nu al en in de toekomst te maken dat Google in onze auto's gaat zitten en ook daar van onze gegevens profiteert (Google, niet wij).

Korte sidenote: Apple is anders slecht: ze blijven met initiatieven komen die consumenten financieel benadelen. Waar het bij de iPod begon dat je het niet standaard als plug&play apparaat (zoals een USB-stick) kon gebruiken, zodat je alsnog een extra usb-stick nodig had, via geen uitbreiding van interne opslag via micro-SD, maar wel het 5~10-voudige vragen voor extra interne opslag naar het weglaten van de 3,5mm aansluiting ten faveure voor dure bluetooth-oortjes naar het proberen te creëren van een reparatiemonopolie: Apple benadeelt op slinkse wijze de consument. Al zo'n 15 jaar (of misschien zelfs langer).

Dan nog iets anders:
Sailfish biedt een gezond updatesysteem. Google wijst naar de fabrikanten, terwijl ze ook de voorwaarden met die fabrikanten kunnen aanpassen. Google kiest er voor om fabrikanten niet te verplichten om updates doorgepusht te krijgen en ze verplichten hun drivers/etc. te updaten. Het is daarom aan fabrikanten zelf om te updaten en daarvan weten we wat er gebeurt. En ze kennen geen intrinsieke drijfveer: niet updaten kost minder en verhoogt de noodzaak voor nieuwe hardware. Win/win. En ze zijn "groen" bezig, want we kopen zuinigere toestellen. Terwijl feitelijk de accucapaciteit toeneemt en ik gok het netto energieverbruik eerder toeneemt dan afneemt. Het is net hoe je er naar kijkt ;)

Als je Android gebruikt, zou ik je haast voor gek verklaren als je niet iets gebruikt als Blokada. Simpelweg omdat je aardig overladen wordt (naast het verzamelen van je gegevens) met advertenties. Apps die voor Sailfish gemaakt zijn hebben geen reclame. Geen enkele app is betaald.

Dus ondanks gratis apps, zónder reclame, zónder datavergaring kun je een mobiel besturingssysteem onderhouden met een gezond updatebeleid, met een te verwaarlozen marktaandeel. Is het dan een kwestie van niet kúnnen, of niet wíllen? Daarbij kun je in Sailfish relatief eenvoudig roottoegang krijgen. Dus je kan álles aanpassen wat je maar wil (op eigen risico). Als je weet hoe lastig dat is op Android en iOS, dan is dat een verademing.

Het enige wat Sailfish in de weg staat, is adoptie. Weinig appbouwers zouden hun apps voor Sailfish willen maken, als er geen inkomsten zijn vanuit aankopen, advertenties of data. Dat is een valide argument om een app niet voor Sailfish te maken en het zou Jolla sieren om het tóch mogelijk te maken om voor apps te betalen. Niet met advertenties of data uiteraard, maar gewoon een eenmalig bedrag.

Desondanks denk ik dat de voordelen voor Sailfish blijvend zijn en dus Sailfish uiteindelijk niet echt zal/kan uitsterven. Wat mij betreft is het de toekomst en zijn Android/iOS afgeschreven. Ik hoop dat het een kwestie van tijd is totdat we dat beseffen, maar ik vrees van niet.

Ik gebruik nog steeds Android, waar ik dat nodig acht. Ik gebruik een adblocker, blokkeer zoveel mogelijk data naar derde partijen en gebruik verschillende accounts. Op die manier wordt het weinig interessant om reclame aan te bieden en data te verzamelen, omdat het weinig relevant/nuttig is. Hopelijk doen meer mensen dat: hoe minder interessant ongezonde verdienmodellen worden, hoe eerder we door kunnen groeien naar gezonde verdienmodellen voor consumenten. Want wij als consumenten zouden moeten bepalen wat de markt gaat aanbieden. De term klant is koning is geen inhoudsloze leus ...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hee_Martijn
Nas T schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:42:
[...]

Waarom zou je Sailfish willen gebruiken? Eerlijkheid en privacy. Al is Androids basis open source, het is van Google en hun verdienmodel is onze data. Dus gebruikmaken van initiatieven zoals /e/ is leuk, maar daarmee houden we het verdienmodel van Google (indirect) in stand.
Heel eerlijk: we moeten van Google af. Of eigenlijk van de datahonger (maar dat is op dit moment inherent aan Google). De reden is dat onze data in allerlei situaties ge/misbruikt wordt en niet/nauwelijks in ons voordeel.
Duidelijk. Wat heeft voor jou de keuze gemaakt dat je voor Sailfish hebt gekozen en niet voor de andere open source / privacy mobiele besturingssystemen? Waarbij ik vooral denk aan Ubuntu Touch en Lineage OS.

Edit : Ik kom misschien wat drammerig over op zo'n forum, maar ik ben gewoon een computer hobbyist en oprecht geïnteresseerd.

Groet, Martijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Hee_Martijn op 01-11-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Hee_Martijn schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:50:
[...]

Duidelijk. Wat heeft voor jou de keuze gemaakt dat je voor Sailfish hebt gekozen en niet voor de andere open source / privacy mobiele besturingssystemen? Waarbij ik vooral denk aan Ubuntu Touch en Lineage OS.

Edit : Ik kom misschien wat drammerig over op zo'n forum, maar ik ben gewoon een computer hobbyist en oprecht geïnteresseerd.

Groet, Martijn.
Lineage is nog steeds Android :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hee_Martijn
Shinji schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:59:
[...]

Lineage is nog steeds Android :)
Zeker, maar daardoor niet minder open source en ze zeggen helemaal gestript van alle Google analytics enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hee_Martijn schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:09:
Zeker, maar daardoor niet minder open source en ze zeggen helemaal gestript van alle Google analytics enzo.
Dat is dus niet zo helaas! :'(

Maar wel beter dan de gemiddelde commerciële Android ROM van Samsung/Motorola/Xiaomi/Sony/Huawei/Honor/enz...

Zie bijvoorbeeld : https://old.reddit.com/r/...google_lineageos_in_2019/ :)

Wat betreft Ubuntu Touch :

Ik vind en vond het vanaf het begin een geweldig idee en gebruik het zelfs nog steeds dankzij de UBports versie, maar heel eerlijk gezegd denk ik dat je nog heeeeeeel lang kan wachten op een versie die echt daadwerkelijk goed bruikbaar is en alle opties heeft die je dagelijks nodig hebt of in ieder geval essentiëel zijn!

Wat ook nog een probleem is of kan worden voor sommigen : Als men straks van Ubuntu 16.04 LTS naar 20.04 LTS overstapt zullen er een heleboel toestellen onbruikbaar worden! :/

Vooral heel veel toestellen uit de originele "Canonical periode" zeg maar.
Dus de BQ en Meizu toestellen die je toen kant en klaar als Ubuntu Phone of Tablet kon kopen!

Heeft te maken met de Kernel die geen systemD ondersteunt en de drivers die ook niet meer geüpdate worden net als de firmware natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hee_Martijn
nero355 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:31:
[...]

Dat is dus niet zo helaas! :'(

Maar wel beter dan de gemiddelde commerciële Android ROM van Samsung/Motorola/Xiaomi/Sony/Huawei/Honor/enz...

Zie bijvoorbeeld : https://old.reddit.com/r/...google_lineageos_in_2019/ :)

Wat betreft Ubuntu Touch :

Ik vind en vond het vanaf het begin een geweldig idee en gebruik het zelfs nog steeds dankzij de UBports versie, maar heel eerlijk gezegd denk ik dat je nog heeeeeeel lang kan wachten op een versie die echt daadwerkelijk goed bruikbaar is en alle opties heeft die je dagelijks nodig hebt of in ieder geval essentiëel zijn!

Wat ook nog een probleem is of kan worden voor sommigen : Als men straks van Ubuntu 16.04 LTS naar 20.04 LTS overstapt zullen er een heleboel toestellen onbruikbaar worden! :/

Vooral heel veel toestellen uit de originele "Canonical periode" zeg maar.
Dus de BQ en Meizu toestellen die je toen kant en klaar als Ubuntu Phone of Tablet kon kopen!

Heeft te maken met de Kernel die geen systemD ondersteunt en de drivers die ook niet meer geüpdate worden net als de firmware natuurlijk ;)
Zo die zag ik even niet aankomen dat Google nog zoveel data wegslurpt bij Lineage OS. Tja als je DNS server die van Google is tja dan kijkt Google toch over je schouder mee.

Tja Ubuntu Touch heeft inderdaad een hoog hobby gehalte. Ik zit een app groepje van developers met betrekking tot Ubuntu Touch. Ze zijn er wel heel serieus mee bezig, maar het is hem nog niet helemaal.

Helemaal duidelijk! Bedankt voor jullie antwoorden.

Groet, Martijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dask
  • Laatst online: 18-05 18:06
Met de EA v4.3.0.12 heb ik eindelijk mijn KBC mobile bankapp werkende, nice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FortezzA_64
2021-11-03: OS version 4.3.0.12 was released to Early Access subscribers as an over-the-air update.
[Release notes] Suomenlinna 4.3.0

Misschien werkt advanced camera weer?
En sinds 4.2 ervaar ik problemen met verbinding maken met wlan nadat deze verbroken is geweest. Een restart van het netwerksubsysteem via hulpmiddelen lost het probleem niet op, alleen een reboot.

2021-11-10
4.3.0.12 is beschikbaar buiten early access. De versie is gelijk gebleven aan die van vorige week.

[ Voor 11% gewijzigd door FortezzA_64 op 10-11-2021 21:32 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Zijn er mensen met ervaring met Sailfish en smartwatches?

Als ik iets aanschaf dan zal de keuze zijn tussen een Pinetime Infinitime en een Amazfit Bip. Deze twee toetsellen worden goed ondersteund met de app Amazfish.

De Amazfit is 60 Euro en wordt geleverd vanuit Nederland. Hij heeft een lange accuduur en veel functies (meer dan wat ik nodig denk te hebben).
De Pinetime is 30 dollar, plus verzenden en inklaringskosten. Ik gok dat het tussen de 60 en 80 Euro uitkomt. Met de laatste versies van de software zou het goed moeten werken met Sailfish.

Ik wil wel graag het Pine64 project steunen, maar vooral de accuduur van de Amazfit lonkt. Een goede accuduur kan een langere levensduur betekenen. Dat spreekt me ook wel aan, vanwege kosten en duurzaamheid.
Afleesbaarheid van het scherm en werking van de software (menu-navigatie) zijn wel belangrijke eigenschappen voor me, maar via internet krijg ik daar maar een beperkt beeld van.
Edit: ik zie dat de Amazfit van Xiaomi is en dat de telefoon zelf ook wel wat kwetsbaar is op privacy-gebied. Met netwerktoegang via bluetooth wordt dat toch een issue. Als iemand daar inzicht in heeft zou ik dat ook graag horen :)

[ Voor 10% gewijzigd door mpol op 21-11-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 19:57
Geen ervaring mee. Toen ik twee jaar geleden keek naar een nieuw toestel, begreep ik dat bluetooth-synchronisatie tussen sportwatches zoals Garmin en Suunto met Sailfish te wensen overliet (het werkte gewoon niet). Aangezien synchronisatie voor mij een must was, destijds niet voor Sailfish gekozen. Wellicht dat het inmiddels wel werkt.

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zou er niet op rekenen. Afgezien van audio worden er bijna geen BLE profielen ondersteund.Er staat in ieder geval niks over smart watches op de SailfishOS 4 product pagina. Ik heb zelf ook de wens dat ze meer typen apparaten zouden ondersteunen, zoals bijv. hartslagmeters.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Dank u.
De laatste paar jaar wordt er gewerkt aan Amazfish, een app voor smartwatches.
Ik had gehoopt dat er mensen met ervaring zouden zijn. Dan toch maar zelf proefkonijn zijn :)

Over Bluetooth en Sailfish, er gaan geluiden, ook vanuit Jolla, dat audio interessant is om te gaan ondersteunen. Mogelijk komt dat vanuit de markt voor automotive waar Android App Support nu ook voor aangeboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
mpol schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:37:
Dank u.
De laatste paar jaar wordt er gewerkt aan Amazfish, een app voor smartwatches.
Ik had gehoopt dat er mensen met ervaring zouden zijn. Dan toch maar zelf proefkonijn zijn :)

Over Bluetooth en Sailfish, er gaan geluiden, ook vanuit Jolla, dat audio interessant is om te gaan ondersteunen. Mogelijk komt dat vanuit de markt voor automotive waar Android App Support nu ook voor aangeboden wordt.
Zoals al werd aangegeven is audio juist het enige dat momenteel ondersteund wordt.

In elk geval, ik gebruik spotify via bluetooth in de auto en bel via de carkit middels bluetooth.

Voor mijn Garmin heb ik nog mijn oude android thuis liggen zodat die kan synchroniseren. De Garmin Connect app staat overigens zelfs niet eens in Aurora dus heb het niet eens geprobeerd. Andere Garmin apps wel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mja, als ik zelfs voor Android niet zoiets simpels kan vinden als een "smart" horloge dat heel basic is en alleen de aanwijzingen van mijn non-Google navigatie kan weergeven als ik op voet ergens door een vreemde stad/buurt loop dan vind ik het helemaal niet erg dat zoiets ook niet i.c.m. Jolla Sailfish bestaat! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Shinji schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:51:
Zoals al werd aangegeven is audio juist het enige dat momenteel ondersteund wordt.
Ik zal in de bonen zijn, bluetooth audio werkt blijkbaar al in de Android laag. Er was een discussie tijdens de meetings over het uitbreiden van de Android laag en bluetooth ondersteuning in libhybris.

Mijn vraag had geen context met Android trouwens, er zijn meer misverstanden vandaag :)
Amazfish is een native app en die gebruikt gewoon bluez, niks met Android of libhybris. Ik verwacht ook dat Amazfish alle data op de telefoon houdt. Bij Garmin hoeven ze niet te weten wanneer ik aan "sport" doe ;)

Link:
https://openrepos.net/content/piggz/amazfish
De pinetime is inmiddels besteld, ik ga het meemaken. Wel met langzame verzending, ik ben zuinig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortezzA_64
Heb nog steeds update 4.3.0.12 gereed staan voor een XA2. Voor het installeren verschijnt deze melding;
Verwijder volgende pakketten of breng ze terug naar de oorspronkelijke versie, anders kunnen ze voor problemen zorgen tijdens het bijwerken. git-minimal, gittin, ofono-alien-binder-plugin
Deze pakketten zeggen me helemaal niets. Iemand een idee wat ik het beste zou kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

De eerste twee meldingen kreeg ik ook. Deze heb ik genegeerd :-). Geen problemen gehad.
Dit is nu ook aan de release-notes toegevoegd:
Phones updated over the air starting from OS release 3.1.0 (or earlier), may still have the packages gittin and git-minimal (which were later removed from Sailfish repositories). Now, when going to download the 4.3.0 update, Sailfish issues a warning on those two packages as if they might cause problems. This warning can be ignored, i.e., you can proceed with the update without removing the said packages. They are removed from your phone during this OS update.
Of ik de derde melding ook kreeg durf ik eigenlijk niet te zeggen. Echter op het SailfishOS-forum lees ik wel over gebruikers die dit ook genegeerd hebben en geen problemen kregen:
I also got the warnings to remove the following packages:
git-minimal, gittin and ofono-alien-binder-plugin.
Since the warnings regarding the first two packages can be ignored, as described in Known issues - generic 7 and the posts in [Release notes] Suomenlinna 4.3.0 - #232 by meegouser 2 have also not removed the ofono-alien-binder-plugin package, I dared to ignore the warnings and upgraded to 4.3.0.12. And what can I say, it worked without any problems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@FortezzA_64
Dat zijn packages om via GitHUB de Ofono versie te updaten naar een non-Stable versie gok ik, want daar wordt tegenwoordig flink aan gesleuteld door zowel Jolla Sailfish als Ubuntu Touch ontwikkelaars, vanwege twee dingen :
- Fatsoenlijke MMS Support.
- De eerste stappen voor VoLTE Support.

En in dit geval hebben we het over Jolla Sailfish en ofono-alien-binder-plugin die mij doet vermoeden dat daarin patches zitten die het Data verkeer tussen het OS en de Alien Dalvik toestanden beter regelen, zodat al die Android apps niet elke keer zitten te trippen als je iets aan je WiFi of Data verandert of in/uitschakelt of wisselt tussen de twee! :)

* nero355 heeft een hoop ellende over alle bovenstaande features gelezen de laatste tijd dus dan blijft er wel wat van hangen en zo... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FortezzA_64
De melding over de drie pakketten genegeerd en het updateproces is in een keer doorlopen. Erg blij mee want ervaarde aardig wat problemen met reconnecten van wifi-netwerken. En dan met name dat de verbinding van android apps niet meer tot stand komt. Alleen een herstart van het netwerksubsysteem hielp meestal.

edit; typo's

[ Voor 4% gewijzigd door FortezzA_64 op 03-01-2022 07:09 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
FortezzA_64 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:17:
De melding over de drie pakketten genegeert en het updateproces is in een keer doorlopen. Erg blij mee want ervaarde aardig wat problemen met reconnecten van wifi-netwerken. En dan met name dat de verbinding van android apps net meer tot stand komt. Alleen een herstart van het netwerksubsysteem hielp meestal
Ik heb dat met 4.3 nog steeds overigens. Al stop en start ik Android App Support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehenna
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 08:24
Ik wil eigenlijk al een tijdje SailfishOS eens proberen op een telefoon. Om te kijken hoe werkbaar het zou zijn als daily driver (uiteindelijk).

Maar ik zie door het bomen het bos niet meer eigenlijk.. Hebben jullie tips qua telefoon, die wat betreft budget en support leuk is om eens SailfishOS knutselproject op te starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Gehenna schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:37:
Ik wil eigenlijk al een tijdje SailfishOS eens proberen op een telefoon. Om te kijken hoe werkbaar het zou zijn als daily driver (uiteindelijk).

Maar ik zie door het bomen het bos niet meer eigenlijk.. Hebben jullie tips qua telefoon, die wat betreft budget en support leuk is om eens SailfishOS knutselproject op te starten?
Een ondersteunde Sony, zoveel modellen zijn het niet :) Ik heb een Xperia 10 II wat momenteel het nieuwste toestel is met ondersteuning. Ik heb hem via Marktplaats gekocht voor 150 euro ergens in de zomer, 2 maanden oud.

Ik ga er dan vanuit dat je Android Apps wil kunnen draaien als het je daily driver wordt. Zonder Android apps door het leven gaan is niet voor heel veel mensen weg gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 03:51
[b]Gehenna in "Het mini Jolla Topic"Hebben jullie tips qua telefoon, die wat betreft budget en support leuk is om eens SailfishOS knutselproject op te starten?
Sinds enkele maanden heb ik de Sony Xperia 10 III met momenteel Android out-of-the-box draaiende. Deze telefoon zal Sailfish OS ondersteuning krijgen. Ik weet nog niet of ik 'm meteen ga proberen als daily driver of dat ik 2 a 3 jaar wacht en 'm als oude telefoon omzet naar Sailfish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Templar schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:53:
[...]

Sinds enkele maanden heb ik de Sony Xperia 10 III met momenteel Android out-of-the-box draaiende. Deze telefoon zal Sailfish OS ondersteuning krijgen. Ik weet nog niet of ik 'm meteen ga proberen als daily driver of dat ik 2 a 3 jaar wacht en 'm als oude telefoon omzet naar Sailfish.
Is daar ook een versie van die tegelijkertijd 2 simkaarten en een SD-kaart aankan?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gehenna schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:37:

Check deze lijst eens : https://forum.sailfishos....december-what-a-year/9797
As we saw in the last newsletter, there’s also no shortage of ports for devices that don’t fall into the Sailfish X programme. While we don’t get purchase information for these devices, we are able to gather approximate usage statistics based on the quantity of devices pulling down packages from the update servers. In order to give the most up-to-date and 2021-relevant data, we use numbers only for Sailfish OS versions 4.0.0 and above.

Based on this data, the top ten non-official Sailfish OS ports in 2021 were the following :
  • Pinephone
  • Xperia XZ2 (all variants including compact)
  • Xiaomi Redmi 5 Plus
  • Volla Phone
  • Fairphone 2
  • F(x)tec Pro¹
  • LG Nexus 5
  • Samsung Galaxy Note 4
  • Moto G7
  • Samsung Galaxy S2
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Ik heb nu een vreemd voorval, collega heeft me een paar keer gebeld afgelopen week, ik heb niks binnen gehad. Nu even getest en op het moment dat hij belt zie ik mijn verbinding wegvallen.

Zodra die naar voicemail schakelt gaat hij weer naar 2G en daarna door na 4G na een paar tellen.

Ik heb zelf HollandseNieuwe en hij zit bij Tele2.

Gister ook een paar keer gebeld door mijn vrouw en die kreeg ik wel binnen, maar geen audio maar dacht dat dat aan de carkit lag.

Nu nog een paar keer getest en krijg ook de oproepen van mijn vrouw niet binnen. Maar zag wel even op lock screen "1 call in progress". Ik denk dat ik hem daarom dus wel op mijn carkit door kreeg en opnam maar teller begon niet te lopen en hoorde niks.

[edit]
Na een herstart is het opgelost, nu moet ik zeggen dat het ook best lang geleden was (meerdere weken) sinds hij uit en aan is gezet waar ik het met 4.2 nog wel eens elke dag moest doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Shinji op 14-01-2022 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piforce
Had laatst ook dat de speaker van de telefoon het niet deed. Van het een op andere moment om 10 uur 's morgens nog gewoon gebeld om 1600 's middags geen geluid.
Wel de luidspreker voor handsfree maar niet de speaker bij je oor. Kon de oplossing niet vinden. Telefoon naar android geflashed werkte de oorspeaker gewoon. Terug geflashed naar sailfisch oorspeaker werkte niet meer. Behoorlijk frustrerend dus maar tijdelijk naar een gedegoogled xperia 10 II android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortezzA_64
[Release notes] Suomenlinna 4.3.0
2022-02-10: OS version 4.3.0.15 was released to Early Access subscribers. This supplemental Suomenlinna release contains the fix for the recently found vulnerability in the polkit package (CVE-2021-4034) and it avoids some potential problems when installing the upcoming 4.4.0 release. Improvements for SDK.
Meer info over die vulnerability in the polkit package
CVE-2021-4034
Heeft een 7,8 high meegekregen

[ Voor 16% gewijzigd door FortezzA_64 op 10-02-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Ik stop er weer mee, vond het een leuk experiment en voor mijn gevoel zit het van alle alternatieven (die niet android zijn) het dichtst tegen een probleemloze ervaring aan. Maar toch zijn er regelmatig dus issues en daar heb ik momenteel even minder behoefte aan. Voor wie wil spelen, hij staat in V&A inclusief de licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Shinji
Dus voornamelijk vanwege de Android Support :?

Gelukkig heb ik die niet nodig! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
nero355 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:23:
@Shinji
Dus voornamelijk vanwege de Android Support :?

Gelukkig heb ik die niet nodig! ;)
Ja, heb gewoon diverse apps nodig voor werk (DUO, FortiToken, Slack). Nu werkten die opzich wel gewoon maar het icoontje van Slack wordt bij mij niet opgeslagen. Dus moest telkens via de Aurora store er heen, en die had vooral last van niet te willen verbinden via wifi. Dus als ik dan Slack wil opstarten is het eerst Android App support stoppen en weer starten, dan in de Aurora Store hem opzoeken en dan van daaruit de app openen.

En veel copy paste rariteiten onderling, clipboard van Sailfish is niet hetzelfde als die van de Android Apps etc.

Het kan allemaal wel, maar kost gewoon af en toe net wat extra moeite.

Maar netjes als je het helemaal zonder Android / iOS apps af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
@Shinji
Nice, mooi advertentie. Toevallig net aan het kijken naar sailfish os, heb er misschien nog een leuk zakelijk experiment voor.

Als het maandag nog niet weg is krijg je waarschijnlijk van mij een DM :+ .

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 19:57
Nieuwe release! https://forum.sailfishos....s-vanha-rauma-4-4-0/10656

Ze hebben onder andere de browserengine aangepakt!

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Ossebol schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:40:
Nieuwe release! https://forum.sailfishos....s-vanha-rauma-4-4-0/10656

Ze hebben onder andere de browserengine aangepakt!
Ik zat deze te bekijken op de frontpage. Kan hem zelf niet gebruiken maar zag de nieuwe achtergrond plaatjes van de thema's.

https://sailfishos.org/content/uploads/2021/02/Ambiences.jpg

Weet iemand waar ik die los kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mich schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:35:
zag de nieuwe achtergrond plaatjes van de thema's.

Download handmatig de Jolla Sailfish ROM die je kan flashen op Sony toestellen en ga naar die bestanden op zoek :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terr-E
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-09 13:04
Jammer genoeg nog geen Xperia 10 III ondersteuning. Dat ding ligt hier nu al sinds Black Friday stof te verzamelen. 😛

Aan de ene kant ben ik wel een voorstander van niet releasen voordat het af is, maar aan de andere kant sta ik ook wel te trappelen om eindelijk mijn 10 III in gebruik te nemen. Meest vervelende is dat ze geen enkele speculatie doen; het is er gewoon opeens. In plaats van dat je kunt toeleven naar een release date. Dat is toch nog iets wat ik wel mis van een kleine toko als Jolla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikheetchris
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:17
Mich schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:35:
[...]

Ik zat deze te bekijken op de frontpage. Kan hem zelf niet gebruiken maar zag de nieuwe achtergrond plaatjes van de thema's.

Hierbij de afbeeldingen direct van de telefoon geplukt. Het pakket waarin de bestanden vandaan komen — "sailfish-content-ambiences-default-favorites" — heeft als licentie proprietary, dus gebruik op eigen risico.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGpe4Cz0D-PNmEJttNh0paL1kk8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8R3J6w69J9IxAJllq3qmjkU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HVdprijpNZDgohRC3X7yHWPxac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOjv8DCNAbgoiXEK5DTKLx5U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9N7ysZIc34IHlODgI4F2SQUruU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUtmaFMZyEF1yInoy1qlPaiA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ap8Kg2HfDgPC2KFj6J9G0qdBQps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STx2si7AXB5ur5HmwYGswIym.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 23 ... 27 Laatste