• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Ik durf nog even niet te upgraden. Met de early-access releases wacht ik vaak een dag, en meestal zijn er weinig problemen.
Met deze early-access zijn toch wat problemen. Het is een grote download waarvoor je veel vrije ruimte nodig hebt. Er zijn wat verschillende rapporten dat de telefoon niet meer goed opstart, met meerdere mogelijke oorzaken. En er zijn mensen voor wie Android apps niet meer werken.

Ik ben wel blij met de weer goed werkende email-app en de update voor de browser, maar nog 2 weekjes wachten is wel te overzien :)

https://timelord.nl

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:07
Hebben hier thuis tweemaal een XA2 in gebruik als dailydriver. Met de update naar 3.3.0.16 hebben we die een voor een gedaan. Destijds werd bekend dat de email-app wat kuren kon vertonen qua traagheid. Toen twee gelijke devices met en zonder die update kunnen vergelijken. Dat gaf aan dat er geen verschil was in snelheid tussen de email-apps.

Maar sinds 3.3.0.16 is mijn calender-app gestopt met synchroniseren via exchange-server. Dat was daarvoor wel erg fijn; een gesynchroniseerde kalender op pc, laptop en telefoon. Ben sinds het voorjaar paar keer bijna afspraken vergeten.. Proberen op te lossen door in de online omgeving van outlook.com het device te vervuideren van geregistreerde apparaten. En daarna nog het hele account van telefoon verwijderd en opnieuw ingesteld
@Nivve Heb je hier ook last van gehad? En werkt dit weer?
Of heeft hier iemand een oplossing voor?

Verder ook nog handig om eens door te nemen; [release notes] Pallas-Yllästunturi 3.4.0

De browser gebuikt ik ook weinig, alleen wanneer links vanuit bijv. mail automatisch worden geopend met de standaard browser. Voor alle andere gevallen is dit FireFox. Maar ik loop er nog vaak tegenaan dat een site niet kan worden weergegeven of niet te accepteren cookie-meldingen die alles blokkeren. Is de standaard browser ook te wijzigen in een ander (FF)?

Nog een puntje wat ik nog niet kan doorgronden zijn de verschillende app-stores. Voor native apps is er de 'Jolla store'. Daarnaast gebruikt ik de android marketplace als native app via Jolla store. En ook soms Aptoide en F-Droid. Die Aptoide heeft ook nog last (gehad?) van beveiligingsissues waardoor de aangeboden apps niet 100% te vertrouwen waren.
Waar ik tegenaan loop dat is geen van de laaste drie een echt een vervanger is van de Google Play store. Ik kan er veel apps niet vinden. Doe ik wat fout? Is er nog een andere marketplace die een soort mirror is van de Play store?

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
@FortezzA_64 Ik heb een probleem met de email app en Exchange Server op 3.3.0.

Bij mij komt het er op neer dat hij ongeveer één keer per week ineens geen email meer kan ophalen. Dan moet ik de hele XA2 een keer opnieuw opstarten en dan doet hij het weer voor een weekje.

Misschien ook met de agenda maar dat weet ik niet zeker. Grote kans dat email en agenda hetzelfde probleem zijn, hij raakt misschien gewoon verbinding met de Exchange Server kwijt en kan die niet meer herstellen.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
FortezzA_64 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:18:
Maar sinds 3.3.0.16 is mijn calender-app gestopt met synchroniseren via exchange-server. [snip]
@Nivve Heb je hier ook last van gehad? En werkt dit weer?
Ik gebruik CalDav en geen Exchange, dus over Exchange kan ik niets zeggen. Enige wat ik kan zeggen is dat de agenda via CalDav wel gewoon naar behoren lijkt te werken, voor en na de update (agenda én contacten).
Is de standaard browser ook te wijzigen in een ander (FF)?
Vroeger kon het niet, maar mocht iemand een manier weten, ik ben hier ook geïnteresseerd in.
Waar ik tegenaan loop dat is geen van de laaste drie een echt een vervanger is van de Google Play store. Ik kan er veel apps niet vinden. Doe ik wat fout? Is er nog een andere marketplace die een soort mirror is van de Play store?
Ik gebruik voor Salfish apps Jolla en Storeman en voor Android F-droid en Aurora Store. Waar jij specifiek naar op zoek bent is de laatste. Je vindt de Aurora Store in Fdroid.

Het bevat niet de diensten van Google, maar het download apk's direct van de play store zover ik weet. Mocht je de diensten willen dan moet je naar microG, maar dat wist je misschien al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temp2264
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 22:55
Nivve schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:02:
[...]
Ik gebruik CalDav en geen Exchange, dus over Exchange kan ik niets zeggen. Enige wat ik kan zeggen is dat de agenda via CalDav wel gewoon naar behoren lijkt te werken, voor en na de update (agenda én contacten).
[...]
Vroeger kon het niet, maar mocht iemand een manier weten, ik ben hier ook geïnteresseerd in.
Gebruik hiervoor de app Mimer https://openrepos.net/content/llelectronics/mimer hierbij kan je default apps veranderen zoals je browser.
Nivve schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:32:
[edit2: Android apps lijken het niet meer te doen op mijn telefoon na de update ;( ]
Komt bijna alleen voor bij mensen die app Aliendavik Control geïnstalleerd hebben. Om deze te verwijderen
devel-su rpm -e --noscripts aliendalvik-control
En daarna testen of je andriod apps weer werken en dan kan je Aliendavik Control versie 9.3.0 installeren mocht dit niet werken denk ik dat je opnieuw je telefoon moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Temp2264 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Gebruik hiervoor de app Mimer https://openrepos.net/content/llelectronics/mimer hierbij kan je default apps veranderen zoals je browser.
Die kende ik nog niet, dank je! _/-\o_
[...]

Komt bijna alleen voor bij mensen die app Aliendavik Control geïnstalleerd hebben. Om deze te verwijderen
devel-su rpm -e --noscripts aliendalvik-control
En daarna testen of je andriod apps weer werken en dan kan je Aliendavik Control versie 9.3.0 installeren mocht dit niet werken denk ik dat je opnieuw je telefoon moet installeren.
Dan ben ik een zeldzaam geval denk ik, want ik heb die app nog nooit geïnstalleerd (nog nooit van gehoord zelfs, tot nu toe dan).
Overigens heb ik mijn telefoon opnieuw geflashed, had geen zin om te debuggen. Dus hoop dat het met een verse installatie wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

FortezzA_64 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:18:
De browser gebuikt ik ook weinig, alleen wanneer links vanuit bijv. mail automatisch worden geopend met de standaard browser. Voor alle andere gevallen is dit FireFox. Maar ik loop er nog vaak tegenaan dat een site niet kan worden weergegeven of niet te accepteren cookie-meldingen die alles blokkeren. Is de standaard browser ook te wijzigen in een ander (FF)?
Wat ik begrijp van gebruikers die al 3.4 gebruiken is dit juist heel erg verbeterd. Cookie-meldingen worden nu wel vaak goed weergegeven en de browser is veel sneller geworden.
Er wordt ook al gewerkt aan ESR60.

In de IRC-chat vanmorgen werd aangegeven dat er waarschijnlijk nog een nieuwe early-access komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Voor wie ook Android problemen heeft. Bij mij lukte het pas na een tweede keer opnieuw flashen:
- Flash 3.2 -> installeren Android -> Update naar 3.4 = Geen Android werkend
- Flash 3.2 -> Update naar 3.4 -> installeren Android = Android werkend

Dus zelfs met een verse installatie breekjt de update de Android Support. Dit is overigens allemaal op een Xperia XA2. Voor het geval het issue device-specifiek is.

Edit: Storeman start overigens op, maar kan niets installeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Nivve op 01-10-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikheetchris
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-09 00:17
Heb je al `pkcon refresh` proberen uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nivve schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:36:
Voor wie ook Android problemen heeft. Bij mij lukte het pas na een tweede keer opnieuw flashen:
- Flash 3.2 -> installeren Android -> Update naar 3.4 = Geen Android werkend
- Flash 3.2 -> Update naar 3.4 -> installeren Android = Android werkend

Dus zelfs met een verse installatie breekjt de update de Android Support. Dit is overigens allemaal op een Xperia XA2. Voor het geval het issue device-specifiek is.

Storeman herinstalleren heb ik gelezen. Maar wellicht is idd een pkcon refresh zoals hierboven geopperd voldoende. Dit kan geloof ik zelfs vanuit de app Storeman zelf door naar beneden te swipen en uit het dropdown menu de keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Ikheetchris schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:54:
[...]
Heb je al `pkcon refresh` proberen uit te voeren?
Dit lijkt het te fixen, thanks!
Wel raar dat dit nodig is na een verse installatie van sailfish en Storeman (Flash -> update -> storeman rpm installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:33
Ik zou graag jullie ervaring horen over het gebruik van signal (messenger). Ik lees op het forum verschillende verhalen dat je contactenlijst niet benaderbaar is. Inmiddels heb ik een Sony 10 en een sailfish licentie maar ik twijfel. Door het toestel te unlocken ga ik dat ook merken als ik als nog terug wil naar Android bij b.v. bank apps die ik dan weer moet omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
Waar ik nog niet zoveel over lees op het jolla forum is de Android support. Voor een aantal apps ben je daar op gewezen. Nu begrijp ik dan de opbouw van het OS dermate aan het wijzigen is dat ik het idee krijg dat het op den duur heel lastig wordt Android support te krijgen op hogere versies. Ben wel benieuwd of er iemand is met meer (technische) kennis die daar wat over kan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lutj schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:12:
Waar ik nog niet zoveel over lees op het jolla forum is de Android support. Voor een aantal apps ben je daar op gewezen. Nu begrijp ik dan de opbouw van het OS dermate aan het wijzigen is dat ik het idee krijg dat het op den duur heel lastig wordt Android support te krijgen op hogere versies. Ben wel benieuwd of er iemand is met meer (technische) kennis die daar wat over kan zeggen.
Volgens mij hebben de xa2 devices een vrij hoge Android versie.
En de Sony 10 zit geloof iik op Android 9 en ze zijn bezig met Android tien als ik me niet vergis. Dus volgens mij zit dat wel goed.

De Jolla1 en Experia X kunnen niet meer hoger in de Android versie dus daarmee loop je redelijk achteraan, maar met een Sony 10 kan je wel even mee.

Uit de sfos Telegram groep:

jolla1, tablet, jolla c and xperia x have kitkat 4.4. xa2 and xperia 10 have oreo 8.1, which is level 27

[ Voor 7% gewijzigd door Bongoarnhem op 03-10-2020 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

lutj schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:09:
Ik zou graag jullie ervaring horen over het gebruik van signal (messenger). Ik lees op het forum verschillende verhalen dat je contactenlijst niet benaderbaar is.
Dat klopt. Dat heeft te maken met dat Signal in een recente versie het opvragen van de contacten gewijzigd heeft. De mensen van de Signal app gaan hun app niet aanpassen voor de kleine groep gebruikers van Sailfish/AD. De juiste weg vooruit lijkt een app als Whisperfish te zijn. Ik heb dat de laatste 2 maanden nog niet geinstalleerd, ik zou dat wel een nieuwe poging willen geven. De nieuwe versie 0.6 is erg in ontwikkeling en hopelijk wordt dat een goede app voor native Signal op Sailfish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
mpol schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:44:
[...]

Dat klopt. Dat heeft te maken met dat Signal in een recente versie het opvragen van de contacten gewijzigd heeft. De mensen van de Signal app gaan hun app niet aanpassen voor de kleine groep gebruikers van Sailfish/AD. De juiste weg vooruit lijkt een app als Whisperfish te zijn. Ik heb dat de laatste 2 maanden nog niet geinstalleerd, ik zou dat wel een nieuwe poging willen geven. De nieuwe versie 0.6 is erg in ontwikkeling en hopelijk wordt dat een goede app voor native Signal op Sailfish.
Dat verklaart ook de verschillende repo’s waar whisperfish in staat. Op gitlab zie ik een Alpha staan van 0.6 (18-4-20). Is de app ook al via een van de stores te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het ontbreken van een goede signal client is eigenlijk het belangrijkste obstakel wat mij weerhoudt om mijn XA als daily driver te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 06-10-2020 00:42 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

lutj schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:11:
[...]
Dat verklaart ook de verschillende repo’s waar whisperfish in staat. Op gitlab zie ik een Alpha staan van 0.6 (18-4-20). Is de app ook al via een van de stores te krijgen?
Niet dat ik weet. Ik denk dat je zelf de SDK moet installeren en de rpm moet compileren. Ik neem aan dat ze nu testers willen, mensen die bugreports indienen.
Bij een beta wordt het mogelijk wat interessanter voor eindgebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
mpol schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:33:
[...]

Niet dat ik weet. Ik denk dat je zelf de SDK moet installeren en de rpm moet compileren. Ik neem aan dat ze nu testers willen, mensen die bugreports indienen.
Bij een beta wordt het mogelijk wat interessanter voor eindgebruikers.
Ik zal Ruben de Smet eens een bericht sturen als dat kan via gitlab/hub. Er zijn namelijk zowel op gitlab : https://gitlab.com/rubdos/whisperfish als op https://github.com/rubdos/whisperfish de repro's staan. Dat is wat verwarrend.

[ Voor 13% gewijzigd door lutj op 08-10-2020 10:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lutj
Ik heb Ruben via de chat van het Whisperfish development team gesproken. Ze zijn druk bezig met het ontwikkelen van een native Signal client waarbij ze de oude versie herschrijven. Op https://gitlab.com/rubdos/whisperfish vind je het development werk van ze. Hij gaf zelf aan dat het ontvangen van berichten lukt maar versturen nog niet. Hij sluit misschien zelf hier ook nog aan op Tweakers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rubdos
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03-2024

rubdos

Sailfish - Whisperfish

lutj schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:54:
Ik heb Ruben via de chat van het Whisperfish development team gesproken. Ze zijn druk bezig met het ontwikkelen van een native Signal client waarbij ze de oude versie herschrijven. Op https://gitlab.com/rubdos/whisperfish vind je het development werk van ze. Hij gaf zelf aan dat het ontvangen van berichten lukt maar versturen nog niet. Hij sluit misschien zelf hier ook nog aan op Tweakers.
Hi folks,

bedankt voor de interesse in Whisperfish! Fijn te lezen dat er een groep Nederlandstaligen interesse heeft! lutj heeft me inderdaad gecontacteerd via Matrix en me laten zien dat er hier over gesproken werd.

Paar snelle commentaren:
  • De repo op Github is een mirror. Effectieve activiteit is op Gitlab: https://gitlab.com/rubdos/whisperfish/. Ik zal de description daar aanpassen zodat dat duidelijker is.
  • alpha releases zijn "PLEASE lees de README"-releases, waarbij ik je graag hoor op het Matrix kanaal: https://matrix.to/#/#whisperfish:rubdos.be
  • Notably not NIET geïmplementeerd: verzenden van berichten (very soon™) en registratie (soon™)
Zelf compilen raad ik je ten stelligste af 8)7 De SDK van Jolla ondersteunt maar sinds vorige week Rust, en we zijn nog niet gemigreerd. Bijgevolgd heb ik zelf een Rust "SDK" voor Sailfish gebouwd (notably https://gitlab.com/rubdos/qmetaobject-sfos-rs/ en https://www.rubdos.be/cor.../2020/05/23/actix-qt.html). Porteren naar de upstream Jolla SDK staat op de planning voor 0.7. 0.6 wordt een release met nieuwe back-end, oude front-end, 0.7 wordt de release waar alles wat opgekuist staat.

TL;DR: nog niet installeren, tenzij je graag meehelpt met de ontwikkeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@rubdos Wat is de planning voor multiple device support eigenlijk? Daar zit ik heel erg op te wachten :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubdos

rubdos

Sailfish - Whisperfish

rubdos in "Het mini Jolla Topic"
ocf81 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:48:
@rubdos Wat is de planning voor multiple device support eigenlijk? Daar zit ik heel erg op te wachten :)
Multiple device, als in, tweemaal Whisperfish, eentje op phone en eentje op tablet? Of bedoel je, ééntje op phone en Signal Desktop op je computer? Het tweede kon al op 0.5 van aebruno (en die support zouden we vrij snel terug kunnen herstellen, dankzij het werk van Gabriel Féron), het eerste staat op de planning dmv. oa. https://gitlab.com/rubdos/whisperfish/-/issues/77 en ander werk van Gabriel.

FWIW, Gabriel werkt met mij aan de back end code, die gemeenschappelijk zal zijn voor https://github.com/AsamK/signal-cli en Whisperfish: https://github.com/Michael-F-Bryan/libsignal-service-rs/.

[ Voor 4% gewijzigd door rubdos op 29-10-2020 18:38 . Reden: verduidelijking common code ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@rubdos Ik heb meerdere telefoons, waarvan één SailfishOS draait en Signal Desktop. dus allebei. Momenteel draait de telefoon met SailfishOS geen Signal client, vandaar de vraag.

[ Voor 29% gewijzigd door ocf81 op 29-10-2020 18:57 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubdos

rubdos

Sailfish - Whisperfish

ocf81 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:57:
@rubdos Ik heb meerdere telefoons, waarvan één SailfishOS draait en Signal Desktop. dus allebei. Momenteel draait de telefoon met SailfishOS geen Signal client, vandaar de vraag.
I see, dus eigenlijk beide: je wil één Signal "account" op drie devices (wv. twee SailfishOS, één computer). Er zijn inderdaad al andere stemmen opgegaan die dat ook willen, moet eigenlijk perfect mogelijk zijn met de nieuwe architectuur. Geen beloftes voor wanneer dat zou zijn! Ik zit nu al erg achter op schema :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

rubdos schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

I see, dus eigenlijk beide: je wil één Signal "account" op drie devices (wv. twee SailfishOS, één computer). Er zijn inderdaad al andere stemmen opgegaan die dat ook willen, moet eigenlijk perfect mogelijk zijn met de nieuwe architectuur. Geen beloftes voor wanneer dat zou zijn! Ik zit nu al erg achter op schema :-)
Ja, strak zijn het 2 Sailfish telefoons. Nu nog een Fairphone met FairphoneOS (Google-loze Android variant)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rubdos

rubdos

Sailfish - Whisperfish

PSA: "very soon™" is "gisteren" gebleken. Zij die al een Whisperfish 0.5 hebben lopen zijn misschien geïnteresseerd om naar de laatste alpha te migreren. Lees goed de release notes (van de drie alphas) voor je probeert en kom met feedback (zowel positief als negatief!) hier op of Matrix. Thanks :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bongoarnhem schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:53:
[...]

Volgens mij hebben de xa2 devices een vrij hoge Android versie.
En de Sony 10 zit geloof iik op Android 9 en ze zijn bezig met Android tien als ik me niet vergis. Dus volgens mij zit dat wel goed.

De Jolla1 en Experia X kunnen niet meer hoger in de Android versie dus daarmee loop je redelijk achteraan, maar met een Sony 10 kan je wel even mee.

Uit de sfos Telegram groep:

jolla1, tablet, jolla c and xperia x have kitkat 4.4. xa2 and xperia 10 have oreo 8.1, which is level 27
Volgens mij heeft dit geen effect op de J1 en Experia X maar misschien dat iemand hier het zeker weet:

nieuws: Oude Android-versies kunnen volgend jaar mogelijk veel sites niet openen

[ Voor 50% gewijzigd door Bongoarnhem op 09-11-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
Even een update van mijn kant om sailfish OS op mijn xperia 10 te krijgen. Dit heeft gek genoeg meer voeten in de aarde dan gedacht. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de telefoon niet wordt herkent in fastboot door Windows. AFgelopen weekend kwam ik er achter waar dat aan ligt. Vanaf Windows 10 2004 worden de drivers van google (ADB/fastboot) en die van Sony niet meer ondersteund. Jolla benoemt dat ook in de installatie handleiding online.
Ik overweeg nu twee opties. Of ik installeer even op een aparte schijf ubuntu om zo de linux installatie handleiding te volgen. Nadeel is dat ik eerst moet downgraden naar android 9. Waarschijnlijk probeer ik een VM op te zetten met een oude windows 10 of windows 7. Nadeel is dat ik niet weet of de aparaten dan goed worden herkend, helemaal bij het installeren van sailfish.
Iemand nog suggesties om dit toch goed geregeld te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Bongoarnhem schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:35:
[...]

Volgens mij heeft dit geen effect op de J1 en Experia X maar misschien dat iemand hier het zeker weet:

nieuws: Oude Android-versies kunnen volgend jaar mogelijk veel sites niet openen
Ik denk dat het vooral betrekking heeft op de verbindingen die je android apps leggen. Mij lijkt het niet zo waarschijnlijk dat native apps problemen gaan krijgen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lutj schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:52:
Even een update van mijn kant om sailfish OS op mijn xperia 10 te krijgen. Dit heeft gek genoeg meer voeten in de aarde dan gedacht. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de telefoon niet wordt herkent in fastboot door Windows. AFgelopen weekend kwam ik er achter waar dat aan ligt. Vanaf Windows 10 2004 worden de drivers van google (ADB/fastboot) en die van Sony niet meer ondersteund. Jolla benoemt dat ook in de installatie handleiding online.
Ik overweeg nu twee opties. Of ik installeer even op een aparte schijf ubuntu om zo de linux installatie handleiding te volgen. Nadeel is dat ik eerst moet downgraden naar android 9. Waarschijnlijk probeer ik een VM op te zetten met een oude windows 10 of windows 7. Nadeel is dat ik niet weet of de aparaten dan goed worden herkend, helemaal bij het installeren van sailfish.
Ubuntu via een USB schijf als live partitie opstarten?
Dat is denk ik minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:07
lutj schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:52:
Een ander systeem zoeken, desnoods bij familie/vrienden/bekenden. Ik weet niet of je iets standalone bootable kan maken. Met Linux zal dat wel lukken, maar misschien ook voor Windows? Dan hoef je niet te downgraden.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
Nas T schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:14:
[...]

Een ander systeem zoeken, desnoods bij familie/vrienden/bekenden. Ik weet niet of je iets standalone bootable kan maken. Met Linux zal dat wel lukken, maar misschien ook voor Windows? Dan hoef je niet te downgraden.
Op de support site van jolla staat dat je absoluut niet moet proberen te installeren vanaf android 10, ik zal dus moeten downgraden. Sony heeft daar tooling voor en momenteel ben ik maar de weg van hyper-v gegaan waar ik nu windows 7 op heb geinstalleerd. Ik ben er niet heel erg bekend mee dus ik zal er wel even mee bezig zijn. Ik heb helaas niet de mogelijkheid terug te vallen op een ouder systeem (verwacht ik). Ik zal eens checken bij mijn ouders, maar verwacht dat die op 2004 zitten.
Al met al wel heel onhandig dat dit gewoon niet normaal werkt omdat de drivers niet 2004 supported zijn....

• Nivve
  • Niet online
Nas T schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:14:
[...]

Je kan alleen een windows USB bootable maken met een Windows Pro licentie. Als je Home hebt, zul je toch echt een installatie op een hard disk moeten doen.
Tenminste, heb zelf meerdere pogingen gedaan om Windows op een USB3.0 SSD te zetten, wat me dus niet is gelukt doordat het achter een paywall van Pro zit...

• lutj
Tof dat er zo wordt meegedacht. Vanmiddag is het me gelukt om iemand te vinden die nog een oude windows 10 versie draait. Daar ga ik dit weekend eens kijken of het gaat lukken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Kan iemand mij vertellen of de Android apps "DigiD" en "Berichtenbox" van de overheid ondersteund worden door Sailfish X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikheetchris
Deze zullen zo te zien niet werken op de Xperia X en oudere toestellen, aangezien de Android-ondersteuning daar nog steeds op 4.4 zit. Ik moet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb op mijn eigen Xperia X, aangezien ik deze diensten van de overheid ook binnen de webbrowser kan gebruiken.

Of ze op latere toestellen dan de Xperia X werken (Xperia XA2 en Xperia 10) zal denk ik vooral liggen of ze gebruik maken van Google Play Services, wat ik zelf zo snel niet kan zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Templar schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:46:
Kan iemand mij vertellen of de Android apps "DigiD" en "Berichtenbox" van de overheid ondersteund worden door Sailfish X?
Op mn XA2 deden ze het beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Bongoarnhem schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:15:
[...]

Op mn XA2 deden ze het beiden.
Mooi om te horen. Ik overweeg om als volgende smartphone de Sony Experia 10 II te kopen. Volgens forum.sailfishos.org zou deze telefoon de volgende Sony Sailfish X telefoon zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet niet hoe goed de ondersteuning op dat model zal zijn. Vaak is de ondersteuning op nieuwere modellen aan het begin niet helemaal bug vrij. Volg vooral dit telegram kanaal om een beetje ins en outs te horen:

https://t.me/joinchat/AWx9iUE-U9pZ_NeJlxXs0w

Vaak krijg je daar nog wel eens vlagen informatie mee van porters en mensen die gebruikservaringen hebben, al zal het voor de Xperia 10 II nog wel even wachten zijn voordat er ervaringen zijn.

Hier een mooie link die ook uit die app komt:

YouTube: Desktop Linux & WM on Pro1 qwerty slider without sacrificing telepho...

[ Voor 23% gewijzigd door Bongoarnhem op 15-11-2020 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Wat ik begreep van de IRC meeting is dat er dit jaar hopelijk nog een nieuwe versie uitkomt.

Wat ik begrijp van het Jolla forum is dat er begin is gemaakt met support voor Xperia 10 II, in de zin dat er een publieke git repo is met een initial commit.

Het is vaak lastig in te schatten wanneer een apparaat echt ondersteund wordt, het is pas af als het af is. Maar ik kan me voorstellen dat de Xperia 10 II aantrekkelijk lijkt.

Net heb ik trouwens een nightly build van Whisperfish geinstalleerd. De Android app voor Signal gebruikte ik toch niet, wegens gedoe met contacten, dus verloren is er niets.
Registreren met Whisperfish werkte prima. De contactenlijst wordt niet automatisch ingelezen, maar ik denk dat ik een telefoonnummer kan knippen en plakken :)
Ik ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen. Ik heb de stille hoop dat het ooit Whatsapp zou kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:01
Nieuwe versie is uit: https://forum.sailfishos....s-yllastunturi-3-4-0/2258

Hier geinstalleerd, nog geen problemen tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubdos

rubdos

Sailfish - Whisperfish

mpol schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:59:
Net heb ik trouwens een nightly build van Whisperfish geinstalleerd. De Android app voor Signal gebruikte ik toch niet, wegens gedoe met contacten, dus verloren is er niets.
Registreren met Whisperfish werkte prima. De contactenlijst wordt niet automatisch ingelezen, maar ik denk dat ik een telefoonnummer kan knippen en plakken :)
Ik ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen. Ik heb de stille hoop dat het ooit Whatsapp zou kunnen vervangen.
Hi! Kan ik vragen welke nightly je had? Er zijn namelijk een aantal nightlies geweest met een problematische logica mbt. session-management, die (deterministisch) tot sessiecorruptie leidt. Dat probleem is inmiddels verholpen (en zal in de toekomst volledig van de baan zijn).

Om te checken of je er problemen mee hebt: kijk in `.local/share/harbour-whisperfish/storage/sessions`. Alle files zouden bestanden moeten zijn als telefoonnummer_getal (zonder leading zero), geen UUID_getal. Als dat laatste het geval is, ben je best van de UUIDs te verwijderen, te upgraden naar de alpha.4 van openrepos (of nieuwe nightly van vandaag), en aan je gesprekspartner een "secure session reset" te vragen. Ik hoopte dat deze issue contained zou zijn tot de twee/drie devs...

Vandaag heb ik alpha.4 op openrepos gegooid, waarbij inderdaad registratie en attachments sturen de main features zijn. Vanaf dit punt heb ik redelijk veel vertrouwen om te zeggen dat Whisperfish bruikbaar is voor nieuwe gebruikers! Belangrijkste release notes staan hier: https://forum.sailfishos....al-client/3337/7?u=rubdos (lees best even voor je zou switchen van Signal Android).

EDIT mbt. contact selectie: dat is een feature in de volgende (waarschijnlijk beta.1, anders nog alpha.5) release.

[ Voor 3% gewijzigd door rubdos op 17-11-2020 20:43 . Reden: contact selectie note ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zaggy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:28:
Nieuwe versie is uit: https://forum.sailfishos....s-yllastunturi-3-4-0/2258

Hier geinstalleerd, nog geen problemen tegengekomen.
Deze is er al een maand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
Bongoarnhem schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:56:
[...]

Deze is er al een maand toch?
Als Early access wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

rubdos schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:40:
Om te checken of je er problemen mee hebt: kijk in `.local/share/harbour-whisperfish/storage/sessions`. Alle files zouden bestanden moeten zijn als telefoonnummer_getal (zonder leading zero), geen UUID_getal.
Dank voor je reactie. Ik hoop niet al te sullig over te komen, maar ik had nog geen gesprek gestart, en de betreffende map is nog leeg.
Ik zal gaan updaten naar de officiele alpha4.

De contacten begrijp ik, dat stond ook in je bericht op het Jolla forum. Ik ben geduldig en wacht rustig af, ik ben erg blij met het werk dat je doet. Sinds apps als Mitakuulu en Whatsup afgeschoten zijn zie ik Whatsapp als een dood spoor en ben blij dat er nu een native app komt voor Signal.
Sinds 13 oktober al, maar het is niet verpicht er bovenop te zitten :)
https://blog.jolla.com/sa...tunturi-is-now-available/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubdos

rubdos

Sailfish - Whisperfish

mpol schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:27:
[...]

Dank voor je reactie. Ik hoop niet al te sullig over te komen, maar ik had nog geen gesprek gestart, en de betreffende map is nog leeg.
Ik zal gaan updaten naar de officiele alpha4.

De contacten begrijp ik, dat stond ook in je bericht op het Jolla forum. Ik ben geduldig en wacht rustig af, ik ben erg blij met het werk dat je doet. Sinds apps als Mitakuulu en Whatsup afgeschoten zijn zie ik Whatsapp als een dood spoor en ben blij dat er nu een native app komt voor Signal.
Ah, dan is er absoluut geen probleem, en hoop ik dat je veel plezier hebt van de app 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutj
Inmiddels draai ik alweer een week of twee Sailfish OS op een Xperia 10. Het is weer een verademing om google/apple loos een smartphone te gebruiken ook al kost het soms wat extra inspanning. @rubdos de eerste beta draait super, wat een topwerk!
Waar ik soms tegen aan loop is dat de browser vastloopt, dat is wel vreemd. Wat ook irritant is dat sommige sites aangeven dat je browser verouderd is. Als ik voor het OS een voorkeur zou mogen uitspreken is het up-to-date houden van de browser wel prio 1. DIe gebruik je zoveel. Ik heb firefox er wel opgezet maar dat vind ik nou ook weer niet alles...
Voor degene die de N9 hebben gehad...wat mis ik toch nog steeds die RSS reader in je events scherm. Dat was echt ultra handig. Is daar toevallig een alternatief voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

De browser die vastloopt is op het forum van Jolla ook een topic over. Ik heb er zelf nauwelijks last van. Volgens die topics zijn er apps waarmee je een vastgelopen browser kunt afsluiten (Crest of Lighthouse). Ik heb er geen ervaring mee.
Ik had bij 3.3 en eerder dat soms de browser gewoon niet meer opstartte, dat heb ik nu niet meer.
https://forum.sailfishos.org/t/sailfish-native-browser-running-wild/3583

Wat al jaren een probleem is/was is dat de browser niet echt onderhouden werd. Nu pas in 3.4 is er een eerste update in jaren geweest. Ook de volgende update gaat een update van Gecko bevatten, hopelijk dan ESR60. Ik ben in ieder geval erg blij met de updates, het was een onhoudbare situatie.

Er zijn trouwens ook webkit browsers zoals Webcat en Webpirate. Dat is niet echt mijn smaak, ik gebruik dan nog liever Firefox voor een website die niet goed werkt in de systeem-browser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Een nieuw blog van Jolla over het stoppen van de ondersteuning van de Jolla 1 smartphone.

https://blog.jolla.com/jolla7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:51
Sinds een paar weken heb ik de overstap gemaakt van android naar sailfish op een sony xa2. Bevalt goed, maar het lukt me niey om de rabobank app geactiveerd te krijgen. Krijg een melding over cookies die niet opgeslagen kunnen worden. Iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friendlyfiend
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-12-2020
Ali_van_G schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:45:
Sinds een paar weken heb ik de overstap gemaakt van android naar sailfish op een sony xa2. Bevalt goed, maar het lukt me niey om de rabobank app geactiveerd te krijgen. Krijg een melding over cookies die niet opgeslagen kunnen worden. Iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen?
Ik ben ook net overgestapt van Xperia X naar de XA2 en het bevalt prima. Wel weer een vooruitgang hoor.

Ik heb de Rabobank app via Aurora store gedownload en geïnstalleerd en geactiveerd met de random reader (scan wil niet). Verder geen problemen gehad.

Heb je het via Aurora gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:51
friendlyfiend schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:41:
[...]

Ik ben ook net overgestapt van Xperia X naar de XA2 en het bevalt prima. Wel weer een vooruitgang hoor.

Ik heb de Rabobank app via Aurora store gedownload en geïnstalleerd en geactiveerd met de random reader (scan wil niet). Verder geen problemen gehad.

Heb je het via Aurora gedaan?
Bedankt voor je reactie. Gebruik inderdaad Aurora (naast f-droid) voor het downloaden van android apps.

Inmiddels heb ik de rabobank app werkend. Verder niets speciaals gedaan om de app werkend te krijgen. Enige verschil is dat ik op de rabobank website ben geweest en daar ook ingelogd voordat ik de app opnieuw heb geinstalleerd. Mogelijk heeft dit het verschil gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lutj
Jolla heeft via Linkedin laten weten: "Next year we have some really exciting news coming up related to Sailfish OS developments, as well as in perhaps a bit unexpected fields of application with Jolla's unique App Support tech for Linux. We can’t wait to tell you more, it is super exciting for us, to put it mildly!"

Ik ben zeer benieuwd. Inmiddels alweer een ruime twee maanden over op sailfish. Wat mij de laatste tijd opvalt. - Een link openen vanuit whatsapp opent firefox, een link openen vanuit een native app de standaard browser. Dit kan in beredeneren maar best irritant.
- Soms heb ik opeens een reboot. Het gebeurt ook dat als een android app vastloopt de telefoon een reboot krijgt.
- De camera is echt ultra slecht. Welk alternatieve app is hiervoor? Ik kwam nog niet iets heel lhandigs tegen. In de tijd van de N9 had je een super goede alternatieve camera app, ik weet niet meer hoe die heet. Ik dacht dat die was doorontwikkeld.

Ergens vind ik de uitwerking toch nog een beetje matig t.o.v. bijvoorbeeld Meego op de N9. Die was in mijn herinnering consistenter en meer af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Temp2264
[b]lutj in "Het mini Jolla Topic"
Ik ben zeer benieuwd. Inmiddels alweer een ruime twee maanden over op sailfish. Wat mij de laatste tijd opvalt. - Een link openen vanuit whatsapp opent firefox, een link openen vanuit een native app de standaard browser. Dit kan in beredeneren maar best irritant.
Ik gebruik hiervoor de app Mimer https://openrepos.net/content/llelectronics/mimer hierbij kan je default apps veranderen zoals je browser.
In combinatie met aliendalvik-control https://openrepos.net/content/coderus/aliendalvik-control kan je android apps standaard maken.
- Soms heb ik opeens een reboot. Het gebeurt ook dat als een android app vastloopt de telefoon een reboot krijgt.
Komt zelden voor bij mij maar meestal is het als er veel geheugen door de android app gebruikt word.
- De camera is echt ultra slecht. Welk alternatieve app is hiervoor? Ik kwam nog niet iets heel lhandigs tegen. In de tijd van de N9 had je een super goede alternatieve camera app, ik weet niet meer hoe die heet. Ik dacht dat die was doorontwikkeld.
Ik gebruik hiervoor Advanced Camera https://openrepos.net/content/piggz/advanced-camera is wat beter als de standaard app je hebt hier iets meer functies of je betere foto's maakt niet echt iets misschien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lutj
Ik heb nu weer een tijdje Sailfish OS gebruikt, maar stap toch weer even terug naar android. Ik merkte toch dat het voor mij niet helemaal werkbaar was. Ik stoorde me aan de native browser en hoe firefox werkt op Sailfish. Ergens valt het me toch wel wat tegen hoe Sailfish werkt na ruim zeven jaar. Tegelijkertijd snap ik dat Jolla beperkte mogelijkheden heeft om te investeren/focussen op verschillende vraagstukken. Ik blijf ze volgen en ik ben benieuwd wat 2021 te bieden heeft voor Sailfish OS.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nas T
lutj schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:02:
Ik heb nu weer een tijdje Sailfish OS gebruikt, maar stap toch weer even terug naar android. Ik merkte toch dat het voor mij niet helemaal werkbaar was. Ik stoorde me aan de native browser en hoe firefox werkt op Sailfish. Ergens valt het me toch wel wat tegen hoe Sailfish werkt na ruim zeven jaar. Tegelijkertijd snap ik dat Jolla beperkte mogelijkheden heeft om te investeren/focussen op verschillende vraagstukken. Ik blijf ze volgen en ik ben benieuwd wat 2021 te bieden heeft voor Sailfish OS.
Ik ben blij dat je Sailfish hebt willen proberen en ik snap je frustratie. Sommige pijnpunten blijven liggen (ik kwam er laatst achter met wat voor omweg bestanden via bluetooth gedeeld konden worden). Daarnaast moet ik me ook gaan verdiepen in het linken van de telefoon met de carkit. Toevallig beide bluetooth, maar er zijn meer zaken niet op orde. Denk aan iets basaals als dat je geluid op stil gaat 's nachts.

Aan de ene kant heeft het nog wel kinderziektes. Dingen die gewoon opgelost moeten zijn. Al jaren. Aan de andere kant: het is nog steeds minder slecht dat Android en iOS. De tekortkomingen die beide bieden, zijn inherent aan hun makers en je kan het vergelijken als met in je broek plassen in de winter. Uiteindelijk blijft het warm, maar ja, het voelt toch wel vies en ondertussen zijn je voeten ook al nat.

Misschien klinkt het radicaal, maar heel eerlijk: Android en iOS zijn in huidige vorm gewoon niet ok.
Androids hele ecosysteem vraagt veel te veel privacy en biedt te veel reclame. Maar biedt ondertussen geen normaal updatebeleid. iOS: aanbieders zijn het appstore beleid al beu en verzinnen zelfs workarounds (Stadia in de browser). Daarnaast zal Apple altijd wel weer iets nieuws verzinnen wat je als klant (extra) geld kost en niet nodig is:
geen uitbreidbaar geheugen in iPhone, terwijl extra opslag een factor 5~10 duurder is dan SD-opslag.
Het weglaten van de 3,5mm aansluiting, wat niet nodig is, omdat dat niets tekort doet aan bluetooth, maar wel kan leiden tot extra (noodzakelijke) aankopen van draadloze dopjes (die makkelijker kwijt te raken zijn: aankopen x2).
Het proberen om een monopolie te krijgen op reparaties, door hardware van derden incompatibel te maken.

Hoe je het wendt of keert: iOS en Android zijn in hun huidige vorm niet voldoende en Jolla heeft in theorie wel de potentie (in ieder geval de intentie, het belangrijkste) om te leveren wat Google en Apple niet doen: een eerlijk product.

Dus ondanks de tekortkomingen zal ik Jolla/Sailfish blijven steunen zo lang ik kan. Om de zoveel tijd zal ik een nieuw toestel kopen en een betaalde versie van Sailfish nemen en neem ik de tekortkomingen voor lief. Als maar genoeg mensen ze blijven steunen, kunnen ze er misschien ooit iets meer van maken dan waar het nu op lijkt.

vrede in rust

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Temp2264
Nas T schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:10:
[...]

Denk aan iets basaals als dat je geluid op stil gaat 's nachts.
Dat is er een App genoemd Night Silence erg simpel appje waar je 2 tijden in kan stellen 1 wanneer stil ander wanneer weer geluid aan.
Ander app die je er voor kan gebruiken is Situations daar kan je alles instellen met triggers als wifi A er is dan geluid op 10%.
Alles kan er mee alleen ik vond dat het wat batterij kosten en ik niet deze dingen echt nodig had dus ben met Night Silence gegaan.
Alle apps zijn in de jolla store te vinden.
Misschien handig om een keer de apps hier weer te geven die handig zijn voor op sailfish OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Temp2264 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:27:
[...]

Dat is er een App genoemd Night Silence erg simpel appje waar je 2 tijden in kan stellen 1 wanneer stil ander wanneer weer geluid aan.
Ander app die je er voor kan gebruiken is Situations daar kan je alles instellen met triggers als wifi A er is dan geluid op 10%.
Alles kan er mee alleen ik vond dat het wat batterij kosten en ik niet deze dingen echt nodig had dus ben met Night Silence gegaan.
Alle apps zijn in de jolla store te vinden.
Misschien handig om een keer de apps hier weer te geven die handig zijn voor op sailfish OS.
Ik vond Situations een van de beste sfos apps die er zijn. Zeer goed in opzet en het scheelde me een hoop handmatig “geswitch”.

Welke apps vinden jullie het beste voor sfos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temp2264
Bongoarnhem schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:38:
[...]

Welke apps vinden jullie het beste voor sfos?
Hier zijn een aantal van mijn apps die ik het meest gebruik
Van uit de jolla store:
Fahrplan, Openbaarvervoers app
LLs vPlayer, Videoplayer
Cargo Dock, Filemanager app
CodeReader, QR reader
Night Silence, Telefoon op still tussen 2 tijdstippen.
SailOTP, Two Factor Authenticator

Vanuit Storeman
Gagbook, 9gag app
aliendalvik-control, andriod control app
Mimer, Set default app in combi met app hierboven kan je andriod apps als default zetten

Kan bij beide stores gehaald worden
Piepmatz, twitterclient
Advanced Camera, betere Camera app
WelkWeer, Nederlands Weer app
NedNieuws, Nos Nieuws app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik zit dit topic nog een beetje "bij te lezen" maar er zit me al een tijdje iets dwars en ik vraag me ook steeds meer af of het wel nut heeft om me verder hierin te verdiepen, want... :

Ik heb echt een hekel aan Sony telefoons en hun design, maar voorlopig lijken die zo'n beetje de enige optie te zijn om daarop Sailfish te draaien :?

Is er ook maar enige kans dat er iets van alternatieven eraan komen of andere telefoons bruikbaar gaan worden in de toekomst ?!
Het liefst iets zonder dikke bezels of gaten in het scherm! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Er wordt nooit iets angekondigd, als er iets beschikbar komt dan wordt het pas aangekondigd op het moment dat ook beschikbaar is.
Ik verwacht dat de eerstvolgende versie de Sony Xperia 10 II gaat ondersteunen met Android 10 drivers.
Wil je iets anders, dan zit je voorlopig vast aan community devices zonder Alien Dalvik. Dat kan prima werken, maar de Android apps kun je vergeten. En ja, er is al jaren de belofte van Anbox, maar voor dagelijks gebruik is dat nog niet ver genoeg, dat zal nog alpha of beta kwaliteit zijn.

Vanuit Jolla zal er alleen een toestel naast de Sony's komen als de fabrikant betaalt voor updates. Zelf kunnen ze het er niet bij dragen, het team is te klein.
Of er ooit van de Sony's afgestapt wordt naar andere telefoons, ik vraag het me af. Er wordt wel gespeculeerd over de Volla telefoons (Siemens), ook over de Pinephone. Voorlopig zijn beide enkel met een community release te gebruiken.
Ik zou op de korte termijn geen grote veranderingen in beleid verwachten.

Maar ik neem aan dat je wel afhankelijk bent van Alien Dalvik voor dagelijks gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De keuze voor Sony telefoons is op zich wel logisch. Dat is zo ongeveer de enige fabrikant met goede ondersteuning voor 3rd party OS'es als het gaat om het locken van bootloaders etc.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
Ik zag vandaag op talk.maemo.org een topic over het stoppen van de ondersteuning van de eerste jolla phone (en laatste). Toen dacht ik, zou het kunnen zijn dat een software update komt die het ondersteunen van deze eerste telefoon te ingewikkeld maakt? Ben wel benieuwd waar ze dit jaar mee komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nas T
lutj schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:43:
Toen dacht ik, zou het kunnen zijn dat een software update komt die het ondersteunen van deze eerste telefoon te ingewikkeld maakt? Ben wel benieuwd waar ze dit jaar mee komen.
Zie het nieuws op Tweakers van 27 november:
"Jolla stopt na zeven jaar met Sailfish OS-ondersteuning voor originele Jolla 1"
Volgens Jolla zijn er verschillende redenen om ondersteuning te stoppen. Zo maakte de telefoon gebruik van de oudste versie van Android App Support, en dat kan niet worden bijgewerkt omdat de hardware daarvoor te oud is. Ook maakt het toestel gebruik van de 3.4-kernel, en van de verouderde bluetoothstack BlueZ. Die dingen zijn volgens Jolla 'onhandig te onderhouden'.

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

mpol schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:32:
Ik verwacht dat de eerstvolgende versie de Sony Xperia 10 II gaat ondersteunen met Android 10 drivers.
Hmm... dat valt nog wel een beetje mee : pricewatch: Sony Xperia 10 II Zwart
Alleen wel erg overbodig veel langwerpig ontworpen... Zelfs meer dan de reguliere "bananaphones" :/
Wil je iets anders, dan zit je voorlopig vast aan community devices zonder Alien Dalvik.
Welke zijn dat dan :?
Ik zie alleen Sony en de Gemini PDA genoemd worden op hun website ?!

Had eerder zoiets verwacht : https://devices.ubuntu-touch.io/
Naast dit lijstje : https://ubports.com/devices/promoted-devices
Wat bij Jolla dan op dit lijstje neerkomt : https://jolla.zendesk.com...e-models-is-it-available-
Dat kan prima werken, maar de Android apps kun je vergeten. En ja, er is al jaren de belofte van Anbox, maar voor dagelijks gebruik is dat nog niet ver genoeg, dat zal nog alpha of beta kwaliteit zijn.

Maar ik neem aan dat je wel afhankelijk bent van Alien Dalvik voor dagelijks gebruik?
Ik heb ooit de Ubuntu Phone van BQ gekocht : pricewatch: BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Edition Zwart
En daar kon ik alles mee doen wat ik nodig had dus het is voor mij geen noodzaak om Android apps te draaien :)

Wat ik echter wel wil is een beetje vlotte telefoon, want wat dat betreft heb ik destijds echt een fout gemaakt door niet gewoon € 100 meer uit te geven aan de Meizu variant : https://tweakers.net/smar...tion_p445502/vergelijken/ of de pricewatch: Meizu Pro 5 Ubuntu Edition had je dan geloof ik...

Één ding is in ieder geval 100% zeker : Als mijn ZUK Z2 Pro het begeeft dan komt er niet weer een Android toestel! :D
lutj schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:43:
Ik zag vandaag op talk.maemo.org een topic over het stoppen van de ondersteuning van de eerste jolla phone (en laatste). Toen dacht ik, zou het kunnen zijn dat een software update komt die het ondersteunen van deze eerste telefoon te ingewikkeld maakt? Ben wel benieuwd waar ze dit jaar mee komen.
Dat is precies wat in hun blog wordt verteld dus ik denk het wel! :)

Maar het moest een keer gebeuren : Al die oude SoC's doen alleen 32-bits en geen 64-bits dus nu alles in softwareland steeds meer 64-bit wordt zal je daar een keer van af willen komen...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikheetchris
Dit is het beste lijstje dat ik kan vinden, maar ik weet niet 100% of het nog bij wordt gehouden: https://wiki.merproject.org/wiki/Adaptations/libhybris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Ja, dat is ook het beste lijstje dat ik kon vinden. Het is lastig vindbaar.
Waarschijnlijk is er meer info op het forum:
https://forum.sailfishos.org/c/devices/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ikheetchris schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:22:
Dit is het beste lijstje dat ik kan vinden, maar ik weet niet 100% of het nog bij wordt gehouden: https://wiki.merproject.org/wiki/Adaptations/libhybris
https://wiki.merproject.o...ll_SailfishOS_for_davinci

NICE! :)
mpol schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:57:
Ja, dat is ook het beste lijstje dat ik kon vinden. Het is lastig vindbaar.
Waarschijnlijk is er meer info op het forum:
https://forum.sailfishos.org/c/devices/24
Als dit merk ooit hun zooi in orde krijgt dan is dat ook een optie : https://forum.sailfishos....ec-pro1-hwkb-phone/3937/2 :)

Ik had namelijk wat erover zitten lezen een tijdje geleden en op dit moment heb ik nog niet echt het idee dat het goed besteed geld zou zijn : nero355 in "[Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie"
- Onder Android niet helemaal stabiel en qua updates moet je niet al teveel verwachten!
- Onder Ubuntu Touch nog experimenteler... :'(
- De bouwkwaliteit van de bestaande modellen van het merk is niet echt denderend.
- Er zitten mensen ruim één jaar lang op hun toestel te wachten op het moment!
- De communicatie vanuit het bedrijf is bagger :/
- Als je een RMA hebt dan zit je serieus lang zonder je telefoon! :X

Al met al een dikke teleurstelling dus... ;(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nas T
En versie 4.0.1 is uit voor Sailfish voor early access:
https://forum.sailfishos.org/t/release-notes-koli-4-0-1/4542

Volgens mij is de grootste aanpassing de Android ondersteuning (gaat naar Android 9 voor de XA2 en 10).
Ik zie niks wat de dubbele kalender-items kan oplossen voor een Google account, iets wat al meer dan een jaar geleden is opgemerkt. Ik download hem nog even niet, het zal niet de eerste keer zijn dat er iets niet werkt na een update.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:07
Zo te zien is 4.0.1 nu nog steeds alleen als early access. Iemand die het al draait en problemen is tegengekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb de upgrade naar 4.0.1 uitgevoerd. Het lijkt geen heel grote problemen te hebben, maar ik heb het nog niet uitgebreid getest. Wat ik wel een beetje storend vindt is dat het permissiesysteem alles of niet is. Je kan dus niet per permissietype bepalen of het wel of niet mag voor een app.

[edit]
update: mijn telefoon heeft nu wel een probleem om met de mailserver van office365 te verbinden. Dat is wel irritant. De rest lijkt oké te werken.

[ Voor 21% gewijzigd door ocf81 op 14-02-2021 15:11 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

EA 4.0.1.45 heb ik overgeslagen, met 4.0.1.48 heb ik mijn XA2 wel bijgewerkt. Het browserprofiel moest ik handmatig kopieren, verder werkt alles goed. Op het forum van Jolla zijn nog steeds veel problemen die gemeld worden, bij een EA loop je toch altijd het risico dat je opnieuw mag flashen.

Notificaties zijn behoorlijk anders, het is even wennen, ze zijn meer uitgebreid. Met een donkere ambience zijn ze wel erg licht.
Er zijn nieuwe ambiences, maar aangezien ik al een favoriet heb heeft dat voor mij geen meerwaarde. Hopelijk is de default beter voor nieuwe gebruikers en reviewers, de vorige default voelde voor mij maar vreemd aan.
De browser-engine is verder vernieuwd naar ESR60, maar eigenlijk vond ik hem al erg fijn :) Hopelijk werken cookie-schermen nu beter, maar ik heb de browser nog niet veel gebruikt. Grootste verschil dat ik merk is dat zelf-ondertekende certificaten weer werken voor me, dat was in 3.4 niet zo. Verder heb ik begrepen dat er al gewerkt wordt aan een volgende update.
Er wordt gewerkt aan firejail met een permissiesysteem, iedere app werkt in een eigen jail. Voor nu is dat alleen de apps van Jolla zelf, het is dus een eerste stap.
Alien Dalvik voor de XA2 en 10 is bijgewerkt naar Android 9. Ik gebruik enkel Whatsapp en Firefox, die werkten al prima.
De camera heeft ondersteuning voor QR-codes.

Verder interessant; in verschillende documentatie wordt gemeld over Android 10 ondersteuning voor de Sony Xperia 10 II. Gebruikelijk is dat de aankondiging pas komt als de image ook beschikbaar is, dat zal op korte termijn hopelijk gebeuren.

Zijn er trouwens mensen die patchmanager gebruiken? Ik heb dat nooit aangedurfd, maar er is een patch die me wel verbaasd heeft. Er wordt sinds een half jaar wat gemopperd over een trage interface, wat bij de huidige snelle hardware vreemd gevonden werd. Het blijkt dat het vooral in de animaties zit; je drukt ergens op, je krijgt een filmpje te zien, en je kunt weer verder. Er is al een tijdje een patch om die animaties te verkorten en dat werkt wel heel erg vlot :)

De dubbele kalender-items is wel een oplossing voor in de code, maar die zit nog niet in deze EA. Er wordt gekeken of hij alsnog toegepast kan worden in de final release van 4.0.1. In Jolla-traditie is dat simpelweg afwachten en duimen :)

Ondersteuning voor de Jolla phone is wel definitief verdwenen, ook als dit vanuit de community gaat komen (nieuwere openssl bijvoorbeeld) dan zal het waarschijnlijk lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mpol schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:26:
Er wordt sinds een half jaar wat gemopperd over een trage interface, wat bij de huidige snelle hardware vreemd gevonden werd.
Het blijkt dat het vooral in de animaties zit; je drukt ergens op, je krijgt een filmpje te zien, en je kunt weer verder. Er is al een tijdje een patch om die animaties te verkorten en dat werkt wel heel erg vlot :)
Kan je niet zoals bij Android ergens in de Developer Options alle Animaties uitschakelen door de lengte ervan op 0,0 te zetten :?

Doe ik altijd standaard bij alle Android telefoons/ROM's :)

Als ik daar zin in had dan kocht ik wel een apparaat van dat eene fruitmerk... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Nee, jammer genoeg niet.

De patch via Patchmanager doet dat wel, er wordt een extra instelling meegenomen in de code voor animaties, en via een extra instellingenpagina kun je die in drie verschillende instellingen aanpassen, van 0,5x (nog trager) tot 5x (1/5 van de duur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Voor diegenen die reeds op 4.0.1.48 zitten en graag gesprekken willen opnemen, moet je voorlopig nog een extra handeling uitvoeren via cli. Momenteel krijg je de melding dat het gesprek is opgenomen, maar het gesprek wordt nergens opgeslagen.

code:
1
2
3
devel-su
echo -e '\nmkdir     ${PRIVILEGED}/Phone\nprivileged-data Phone' >> /etc/sailjail/permissions/Phone.permission
systemctl-user restart voicecall-ui-prestart

source: https://forum.sailfishos.org/t/4-0-1-48-call-recorder-dont-work/4832/9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temp2264
Voor de gene die Aliendalvik Control als app gebruiken.
Bij mij stopt deze app de upgrade naar 4.0.1.48. op dit te ver komen doe het volgende
code:
1
2
devel-su
rpm -e --noscripts aliendalvik-control

Hierna is de upgrade goed gegaan bij mij.

• Boborc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-07 11:39
Heeft er hier iemand ervaring met Android Auto icm. Sailfish X?
Veel info vind ik er niet over. Ik lees hierboven wel dat iemand moeite heeft om de carkit bluetooth te koppelen maar vind weinig over Android Auto met een USB kabel. Ergens anders last ik dat dit niet werkt op de Xperia X vanwege Android 4, maar eventueel wel voor de 10 of de XA2?

Tijdens het lezen hierboven schrok ik ook wel even, kan je geen aparte app permissies instellen? Vb. Ik wens (/moet) Whatsapp gebruiken en wil foto's kunnen opslaan/versturen van hieruit maar ik wil niet dat ze mijn adresboek uitlezen, kan dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Temp2264
Boborc schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:14:
Tijdens het lezen hierboven schrok ik ook wel even, kan je geen aparte app permissies instellen? Vb. Ik wens (/moet) Whatsapp gebruiken en wil foto's kunnen opslaan/versturen van hieruit maar ik wil niet dat ze mijn adresboek uitlezen, kan dit?
Voor andriod apps kan je dit wel (niet met Xperia X maar wel met 10 of de XA2) dit kan je per app instellen.
De apps van sailfish apps nog niet ze zijn net bezig met versie 4 op het te introduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik had het inderdaad over native apps. Ik gebruik geen Android apps op mijn Sailfish apparaat, dat zou het doel van het Sailfish apparaat teniet doen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Weet iemand of er op korte termijn een kleine update gepland staat die 4.0.1.48 moet opvolgen? Ik wil binnenkort gaan updaten maar wil graag nog even wachten tot de eerste golf van bugreports (nadat het grote publiek hem in handen heeft gekregen) is verwerkt.

Als dat een kwestie van een week of twee is dan wacht ik nog even, gaat het om twee maanden dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Er zullen vast nog wel wat bugfixes komen. Grote releases zijn wat minder regelmatig. Zie ook de blog updates

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boborc
Goed nieuws lijkt het voor de Xperia 10 II: https://forum.sailfishos.org/t/xperia-10-ii-sfos/264/94

Er staat ook een link naar de handleiding om deze voorlopig te flashen en een lijstje met gekende issues, hopelijk fixen ze de belangrijkste binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

https://tweakers.net/smar...-ii_p1101764/vergelijken/

Jammer dat de Xperia 10 II niet zo'n € 100 goedkoper is, want dan zou ik de gok wel wagen en alvast een exemplaar bestellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Boborc schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:16:
Goed nieuws lijkt het voor de Xperia 10 II: https://forum.sailfishos.org/t/xperia-10-ii-sfos/264/94

Er staat ook een link naar de handleiding om deze voorlopig te flashen en een lijstje met gekende issues, hopelijk fixen ze de belangrijkste binnenkort.
Er is gister in de telegram groep gezegd door een medewerker van Jolla om te wachten met het aanschaffen van de Xperia 10 ll tot een officiële aankondiging. Het is nog lang niet zeker of dit een officieel ondersteund toestel wordt aldus hem. Dus misschien is het verstandig om nog even te wachten.

Voor de Xa2 en de Xperia10 duurde de stabiliteit ook +/- 6 maanden na uitkomen van de officiële ondersteuning dus mocht deze ondersteund worden verwacht bugs.

Hier de link naar de telegram groep:
https://t.me/joinchat/AWx9iUE-U9pZ_NeJlxXs0w

[ Voor 7% gewijzigd door Bongoarnhem op 25-02-2021 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
Spijtig, ik heb binnenkort een nieuw toestel nodig en kijk wel uit naar Sailfish. De Xperia 10 is morgen 2j oud en vind ik met zijn 6" te groot. De XA2 is de 3j al voorbij... Ik wil geen telefoon kopen die ik na 2j terug moet vervangen helaas.

Ik begrijp niet goed waarom ze niet meteen kiezen voor toestellen die vanaf het begin open zijn, zoals de Fairphones (van Nederlandse makelij), ze hebben bovendien een lange levensduur wat ook voor Jolla goed is. Ik weet dat er een community versie voor de FP2 bestaat maar officiële support (met Android apps en Exchange ondersteuning) zou top zijn. Ik hoop er al lang op maar het zal waarschijnlijk bij dromen blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De XA2 is anders nog rap genoeg. Ik zie het probleem niet zo.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 26-02-2021 12:35 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Boborc schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:55:
Spijtig, ik heb binnenkort een nieuw toestel nodig en kijk wel uit naar Sailfish.
Ik vind de Sony afhankelijkheid ook erg irritant, maar zoiets zou ik nog wel overwegen als de prijs niet zo belachelijk hoog was voor een oud toestel : https://nl.hardware.info/...y-xperia-xz2-green.429213
Lekker groen!!! :D _O-
De Xperia 10 is morgen 2j oud en vind ik met zijn 6" te groot. De XA2 is de 3j al voorbij... Ik wil geen telefoon kopen die ik na 2j terug moet vervangen helaas.
Ik zou me eerder zorgen maken om de batterij dan de SoC :)

Qua te groot/te klein heb ik er helemaal geen probleem mee, maar het "Bananaphone en daar voorbij!!!" design is wel iets wat me tegenstaat net als de bezels... :/
Wat dat betreft heb ik er echt spijt van dat ik zo laat erachter ben gekomen dat de Xiaomi 9T ook Sailfish goed zou moeten kunnen draaien :'(
Ik begrijp niet goed waarom ze niet meteen kiezen voor toestellen die vanaf het begin open zijn, zoals de Fairphones (van Nederlandse makelij), ze hebben bovendien een lange levensduur wat ook voor Jolla goed is. Ik weet dat er een community versie voor de FP2 bestaat maar officiële support (met Android apps en Exchange ondersteuning) zou top zijn. Ik hoop er al lang op maar het zal waarschijnlijk bij dromen blijven.
Er zijn wel andere OS'en voor de Fairphones beschikbaar, maar als ik heel eerlijk ben : Veel te duur en veel te lelijk wat mij betreft! :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Boborc schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:55:
Volgens mij is het niet Sailfish dat moet kiezen voor de Fairphone, volgens mij is het Fairphone dat moet kiezen voor Sailfish. Zonder medewerking van de hardwarefabrikant kom je niet erg ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Er zijn voor de FP2 wel gesprekken geweest geloof ik, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Voor de FP3 is Sailfish niet meer in beeld geweest AFAIK.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Uhm, ik dacht eerst dat een gesprek werd opgeslagen, aangezien de knop voor opnemen er gewoon was en er een lijst was met gespreksopnames. Maar een recent opgenomen gesprek kon ik niet terugvinden. Nu heb ik het scriptje uitgevoerd dat hier staat:
code:
1
2
3
devel-su
echo -e '\nmkdir     ${PRIVILEGED}/Phone\nprivileged-data Phone' >> /etc/sailjail/permissions/Phone.permission
systemctl-user restart voicecall-ui-prestart

Nu is echter de opnameknop verdwenen.

In /etc/sailjail/permissions/Phone.permission staat wel gewoon:
code:
1
2
mkdir     ${PRIVILEGED}
privileged-data Phone

Iemand een tip hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 17-03-2021 15:33 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Laatst online: 18-09 18:01
Mijn BB Passport begint nu echt aan het eind van zijn latijn te komen, waardoor ik zoetjes aan naar een opvolger aan het kijken ben. Het fysieke toetsenbord is, vrees ik, geen realistische eis meer in het huidige telefoonlandschap, waardoor ik verder aan het kijken ben dan de nogal dure (en grote) Fxtec. De Fairphone is dan een optie, maar duur en met Android, wat ik een behoorlijke min vind. Stiekem wil ik wel weer terug naar Sailfish, maar ik ben er al een tijd lang 'uit', dus ik weet niet echt hoe het er nu bij ligt. Ter duiding: ik ben afgehaakt net toen SFOS 2 uit kwam.

Qua kleinere telefoons die actuele versies kunnen draaien zie ik alleen de Xperia XA2 staan. Daar staat er toevallig eentje van op V&A, dus hij is nog verkrijgbaar ook. Ik vraag me een aantal dingen af:

- Hoe is de stabiliteit van SFOS op de XA2? Zijn er nog problemen waar ik rekening mee moet houden?
- Uit mijn ervaringen met de Jolla Phone weet ik dat ik na elke update wel weer de terminal in kon duiken om een paar problemen op te lossen. Daar heb ik eigenlijk niet zo vreselijk veel trek meer in. Is dat beter geworden?
- Hoe is de browser? Loopt die nog steeds enorm achter de feiten aan qua features of is het inmiddels vergelijkbaar met Android?
- Is die ellendige mail- en XMPP client al wat beter? :X
- Met Openrepos waren er altijd best veel applicaties te vinden voor de meeste toepassingen, waardoor de Android support nauwelijks nodig was. Zijn er nog wat ontwikkelaars die daaraan sleutelen of begint het platform steeds magerder te worden? Ik zie zo'n beetje dezelfde namen als 'vroeger' op het Jollaforum rondhangen, dus dat lijkt me wel een goed teken.
- Zijn er mensen die van een fysiek toetsenbord af komen en naar SFOS zijn geswitcht? Hoe bevalt het virtuele toetsenbord? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb zelf de megagrote XA2 Ultra, omdat dit de enige dual sim optie was waar een los SD slot naast zat. (had liever een kleiner model gehad)
tiempjuuh schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:03:
- Hoe is de stabiliteit van SFOS op de XA2? Zijn er nog problemen waar ik rekening mee moet houden?
Is redelijk goed. Herstarten is denk ik eens per maand nodig, wat vroeger wel anders was.
- Uit mijn ervaringen met de Jolla Phone weet ik dat ik na elke update wel weer de terminal in kon duiken om een paar problemen op te lossen. Daar heb ik eigenlijk niet zo vreselijk veel trek meer in. Is dat beter geworden?
Ik heb bij de update naar SfOS4 voor het eerst de terminal moeten gebruiken. Het is dus héél soms nog nodig.
- Hoe is de browser? Loopt die nog steeds enorm achter de feiten aan qua features of is het inmiddels vergelijkbaar met Android?
Het is een verouderde versie van Firefox ESR. Je zal de nodige "update je browser" meldingen tegen gaan komen.
- Is die ellendige mail- en XMPP client al wat beter? :X
Gebruik ik niet, dus geen idee.
- Met Openrepos waren er altijd best veel applicaties te vinden voor de meeste toepassingen, waardoor de Android support nauwelijks nodig was. Zijn er nog wat ontwikkelaars die daaraan sleutelen of begint het platform steeds magerder te worden? Ik zie zo'n beetje dezelfde namen als 'vroeger' op het Jollaforum rondhangen, dus dat lijkt me wel een goed teken.
Hmm, ik ben ingestapt met SfOS3, de apps zijn wel aanwezig, maar nogal onaf vergeleken met de Android Apps dia ik via fdroid draai op mijn FP2.
- Zijn er mensen die van een fysiek toetsenbord af komen en naar SFOS zijn geswitcht? Hoe bevalt het virtuele toetsenbord? O-)
Kan ik niks over zeggen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De browser heeft recentelijk een behoorlijke update gehad waardoor deze dichter bij de tijd is dan destijds. Dus dat is een grote verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkdsm
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 20:38
Mede Tweakers,
Ik ben al een tijdje aan het meekijken en meelezen bij dit topic. Veel adviezen en tips gezien en daar mijn voordeel mee kunnen doen
Nu zit ik eigenlijk even met een kleine vraag. Sailfish is bij mij gestart met de Jolla C en van daaruit voorzichtig naar de Xperia X en uiteindelijk een XA2 Ultra. De laatste is een keertje gevallen, en ondanks dat ze in een hoesje zat heeft ze daar wat uitwendige schade van opgelopen. Dit deed verder niets af aan de werking van de telefoon. Goed, omdat ik wel een onbeschadigde telefoon wilde, heb ik een refurbished XA2 Ultra (zwart single sim) gekocht. Om deze te voorzien van een schone nieuwe installatie van SFOS4. Maar nu kom ik er achter dat er geen Android Support aanwezig is. Ze is niet te downloaden uit de Jolla Store. Nu ben ik wat aan het kijken geweest maar ik kan niet zo 1,2,3 een oplossing achterhalen.
Zijn er andere knappe koppen die mij hierin mogelijk kunnen helpen? ( is een reflash naar een eerdere SFOS versie een mogelijke optie?)
Ik hoor het graag

[ Voor 3% gewijzigd door fkdsm op 21-04-2021 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Temp2264
fkdsm schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:49:
Mede Tweakers,
Zijn er andere knappe koppen die mij hierin mogelijk kunnen helpen? ( is een reflash naar een eerdere SFOS versie een mogelijke optie?)
Ik hoor het graag
Voor de nieuwe telefoon moet je een licentie aanschaffen voor de android ondersteuning in SFOS. Dat kan je doen https://shop.jolla.com/. Je installatie is goed maar zonder die licentie kan je niet de apps Andriod App Support en Predictive text input installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkdsm
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 20:38
Temp2264 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:14:
[...]

Voor de nieuwe telefoon moet je een licentie aanschaffen voor de android ondersteuning in SFOS. Dat kan je doen https://shop.jolla.com/. Je installatie is goed maar zonder die licentie kan je niet de apps Andriod App Support en Predictive text input installeren.
Yess.. thxs Temp2264 ik ben even naar de sjop geweest en na het aanschaffen van de licentie ( ik dacht dat ze niet aan een device gekoppeld was) en na de aankoop is inderdaad alles wat ik nog miste beschikbaar!

Dank en nogmaals dank voor de tip. :) :) _/-\o_

Grtz,
Feike

[ Voor 0% gewijzigd door fkdsm op 22-04-2021 10:42 . Reden: tikvautje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Laatst online: 18-09 18:01
Tof! Wel een enorm toestel helaas. Dan toch maar de XA2. :/
Ben wel benieuwd of ze dan ook de Android support van de andere toestellen gaan upgraden, nu er eentje bijkomt met Android 10. Het zal wel niet.
Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste