EA 4.0.1.45 heb ik overgeslagen, met 4.0.1.48 heb ik mijn XA2 wel bijgewerkt. Het browserprofiel moest ik handmatig kopieren, verder werkt alles goed. Op het forum van Jolla zijn nog steeds veel problemen die gemeld worden, bij een EA loop je toch altijd het risico dat je opnieuw mag flashen.
Notificaties zijn behoorlijk anders, het is even wennen, ze zijn meer uitgebreid. Met een donkere ambience zijn ze wel erg licht.
Er zijn nieuwe ambiences, maar aangezien ik al een favoriet heb heeft dat voor mij geen meerwaarde. Hopelijk is de default beter voor nieuwe gebruikers en reviewers, de vorige default voelde voor mij maar vreemd aan.
De browser-engine is verder vernieuwd naar ESR60, maar eigenlijk vond ik hem al erg fijn

Hopelijk werken cookie-schermen nu beter, maar ik heb de browser nog niet veel gebruikt. Grootste verschil dat ik merk is dat zelf-ondertekende certificaten weer werken voor me, dat was in 3.4 niet zo. Verder heb ik begrepen dat er al gewerkt wordt aan een volgende update.
Er wordt gewerkt aan firejail met een permissiesysteem, iedere app werkt in een eigen jail. Voor nu is dat alleen de apps van Jolla zelf, het is dus een eerste stap.
Alien Dalvik voor de XA2 en 10 is bijgewerkt naar Android 9. Ik gebruik enkel Whatsapp en Firefox, die werkten al prima.
De camera heeft ondersteuning voor QR-codes.
Verder interessant; in verschillende documentatie wordt gemeld over Android 10 ondersteuning voor de Sony Xperia 10 II. Gebruikelijk is dat de aankondiging pas komt als de image ook beschikbaar is, dat zal op korte termijn hopelijk gebeuren.
Zijn er trouwens mensen die patchmanager gebruiken? Ik heb dat nooit aangedurfd, maar er is een patch die me wel verbaasd heeft. Er wordt sinds een half jaar wat gemopperd over een trage interface, wat bij de huidige snelle hardware vreemd gevonden werd. Het blijkt dat het vooral in de animaties zit; je drukt ergens op, je krijgt een filmpje te zien, en je kunt weer verder. Er is al een tijdje een patch om die animaties te verkorten en dat werkt wel heel erg vlot
De dubbele kalender-items is wel een oplossing voor in de code, maar die zit nog niet in deze EA. Er wordt gekeken of hij alsnog toegepast kan worden in de final release van 4.0.1. In Jolla-traditie is dat simpelweg afwachten en duimen
Ondersteuning voor de Jolla phone is wel definitief verdwenen, ook als dit vanuit de community gaat komen (nieuwere openssl bijvoorbeeld) dan zal het waarschijnlijk lastig zijn.