• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Ik heb nu bijna een week geleden Sailfish X geflasht op mijn Sony Xperia XA2. Met de aanwijzingen voor Linux vond ik dat erg makkelijk gaan. (Daarvoor draaide ik AOSP 8.1.) Na een dagje wennen en apps installeren gaat het verder allemaal prima! F-droid en Aurora Store voor Android apps doen het goed, ik kan de vingerafdrukscanner eindelijk weer gebruiken, VPN opzetten gaat makkelijk, kortom ik ben er blij mee!

Enige dingen die nu niet meer werken zijn root-apps en apps die iets over andere apps heen willen tonen (bv. Firefox die in de achtergrond tabs wil openen en Twilight om blauw licht te filteren). Dat mis ik wel een beetje.

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 23:29
Nonstop decay schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:38:

Enige dingen die nu niet meer werken zijn root-apps en apps die iets over andere apps heen willen tonen (bv. Firefox die in de achtergrond tabs wil openen en Twilight om blauw licht te filteren). Dat mis ik wel een beetje.
Dit is ergens in Android settings in te stellen, ik heb dit van de week ingesteld voor WA. Beeld in beeld heet dat volgens

Als je Coderus zn Aliendalvik Control installeerd heb je in je settings een snelkoppeling naar Android settings. Daar kan je dit per app instellen onder app info en/of machtigingen. Dan staat er onder het kopje geavanceerd scherm in scherm, die moet je toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
O ja, ik zie inderdaad de instellingen "Display over other apps" en "Picture-in-picture" staan. Die staan allebei aan, maar het werkt toch niet. Daarvoor zou ik dus eerst dit: https://openrepos.net/content/coderus/aliendalvik-control moeten installeren? Ik ben tot nu toe een beetje huiverig geweest voor OpenRepos, omdat ik daarvoor developers mode moest activeren die claimt je garantie te laten vervallen. Ik weet niet of dat in de praktijk zo'n probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:07
Nonstop decay schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:04:
Ik ben tot nu toe een beetje huiverig geweest voor OpenRepos, omdat ik daarvoor developers mode moest activeren die claimt je garantie te laten vervallen. Ik weet niet of dat in de praktijk zo'n probleem is.
Valt enorm mee. Developers mode kan jou en/of apps roottoegang geven, waarmee je wel het een en ander kan slopen. Volgens mij is het per definitie niet juist dat het je garantie laat verlopen, hooguit dat er een hogere kans is dat je geen garantie meer hebt. Het zou ook kunnen dat een app iets breekt, maar ook die kans is klein, plus als je je toch zorgen maakt, kun je de nieuwste apps links laten liggen en niet direct updaten (behalve als het júist nodig is om niks te laten breken).

vrede in rust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Ik ben recent overgestapt van Sailfish naar /e/. Ondanks dat ik Sailfish echt een warm hart toedraag, is de bruikbaarheid van Sailfish meh. Best traag, lang niet zo volwassen als Android (ja, obviously, maar echt op het niveau dat het de bruikbaarheid schaadt.) Ook de communicatie vanuit Jolla is echt dramatisch.

Ik heb 2 weken geleden mijn Sony XA2 Dual sim van Sailfish over gezet naar /e/ en ik vind het fantastisch.
Vorige telefoon was een Microsoft/Nokia 920, dat was erg fijn en ik zou zo weer terug gaan als Microsoft niet zo'n slappe vaatdoek was op het gebied van Windows Phone.. Enfin, terug naar /e/: alles werkt snel, ik kan veel van mijn apps gebruiken (bijvoorbeeld Synology DS File, doet automatisch mijn foto's op mijn NAS backuppen als ik thuis ben). Het voelt modern aan en is zeer bruikbaar. 2 dagen accuduur, redelijke foto's.. ik ben helemaal blij. Ik ga dus nu op zoek naar iets voor mijn partner (nu nog op Nokia 650), waarschijnlijk ook een XA2. Alle ondersteunde devices door /e/ staan hier.

Enige dat ik nog mis bij /e/ is een blog / newsupdates zodat ik een beetje kan inschatten hoe levensvatbaar /e/ blijft. Ze kunnen van Jolla leren hoe het niet moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 22:55
Op mijn XA2 heb ik qua stores de Jolla Store, OpenRepos Storeman en Aptoide, maar nu lees ik in dit topic dat men ook stores als F-droid, Aurora en Yalp gebruikt. Hebben deze stores nog voordelen op de door mij gebruikte stores?

Daarnaast was ik niet erg te spreken over de native camera app. Nu heb ik 'Advanced Camera' van OpenRepos geprobeerd, maar helaas werkte hierbij de portrait mode en de front camera niet. Tevens deed de shutter knop ook vrij weinig behalve de native camera app openen. Inmiddels gebruik ik 'Open Camera' uit de Android store, en deze app werkt best prima. Maar zijn er wellicht nog andere dingen die ik zou kunnen proberen? (Een bruikbare shutter knop zou eventueel wel fijn zijn.)

En weet iemand toevallig hoe het inmiddels staat met de VoLTE ondersteuning? Bij het uit beta komen van Sailfish 3 vond ik het erg jammer dat ze deze belofte (nog steeds) niet in hebben kunnen lossen. (Dit was ooit voor mij de doorslag gevende reden om voor XA2 / Sailfish 3 te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Yalp is discontinued en Aurora is er een fork van, dus die verschillen niet zo veel van elkaar. F-droid is alleen voor FOSS apps en dus beperkt, maar van die apps weet je wel dan weer zeker dat ze correct werken zonder de Play Store.

Overigens werken Yalp en Aurora niet op mijn Xperia X, dus ik ben nu denk aangewezen op Aptoide, maar het ziet eruit als een speeldgoedwinkel (en dat is geen compliment).

• aerique
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-02-2023
Toon83 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 00:37:
Op mijn XA2 heb ik qua stores de Jolla Store, OpenRepos Storeman en Aptoide, maar nu lees ik in dit topic dat men ook stores als F-droid, Aurora en Yalp gebruikt. Hebben deze stores nog voordelen op de door mij gebruikte stores?
Naast wat er door anderen al gezegd is, is het voordeel van Aurora dat het een proxy is naar de Google Play Store (iets wat ik ook niet wist voor ik hier gecorrigeerd werd) en je dus vrij gemakkelijk toegang hebt tot de apps die je (wellicht) voorheen draaide op je Android telefoon. De meeste apps werken gewoon, al moet je wellicht microg installeren.

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 19:57
Een tijd geleden gebruikte ik als daily driver de Xperia X met Sailfish. Toen ik vandaag het apparaat weer uit mijn kast pakte om er weer eens mee te spelen (en updates te installeren, natuurlijk), hunkerde ik enigszins weer naar die goede oude tijd met Sailfish. Echter, het werd me ook al snel duidelijk waarom ik ook alweer met pijn in het hart was overgestapt naar Android: bankieren-apps werken niet, de native Hue-app is niet echt om over naar huis te schrijven en ook voor andere zaken ben ik al snel aangewezen op Yalp of Aptoide.

Ik vind het jammer dat Jolla de Android-support in Sailfish X niet kan bijwerken, maar natuurlijk ook begrijpelijk. Er zijn daar tal van discussies online over te vinden. Nu vroeg ik me af of ik het eventueel zonder Android-apps zou redden. Is dit überhaupt haalbaar en wat zijn jullie ervaringen hierin? Werken bijvoorbeeld de sites van banken goed in de stock Sailfish-browser?

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

• aerique
De enige banken waar ik wat over kan zeggen zijn ABN Amro en de ASN Bank en die apps werken voor mij. Maar dit is op een XA2 met Android 8 support.

Er zijn een aantal apps die ik echt wel op mijn telefoon wil hebben om hem als daily driver te kunnen gebruiken, maar welke apps dat zijn is voor iederen anders volgens mij. Wel ben ik aangewezen op de Android support van Sailfish om sommige van deze apps te kunnen draaien.

De Xperia X met Android 4 support was hiervoor niet voldoende, maar ik gebruik nu al sinds begin dit jaar een XA2 als daily driver en dat bevalt steeds beter omdat de regelmatige updates werkelijk issues oplossen.

Oh ja, ik gebruik Aurora om mijn Android apps te installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door aerique op 19-09-2019 09:42 ]

• Ossebol
Thanks voor je reactie! De nieuwe Android-support klinkt als een verademing. Voorlopig vind ik de XA2 te duur om hem nu aan te schaffen, misschien later.

Welke browser gebruik je? Ik merkte zelf dat de native browser soms pagina's niet goed inlaadde, hoewel de browser volgens mij recent is bijgewerkt, waarbij de engine onder de motorkap ook is geüpgraded.

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Ossebol schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:35:
Thanks voor je reactie! De nieuwe Android-support klinkt als een verademing. Voorlopig vind ik de XA2 te duur om hem nu aan te schaffen, misschien later.
Ik koop mijn Sailfish experimenten altijd tweedehands op Marktplaats, daar is het best betaalbaar :)
Welke browser gebruik je? Ik merkte zelf dat de native browser soms pagina's niet goed inlaadde, hoewel de browser volgens mij recent is bijgewerkt, waarbij de engine onder de motorkap ook is geüpgraded.
De native browser is nog steeds hopeloos, IMHO. Ik gebruik Firefox onder Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
Toon83 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 00:37:
Daarnaast was ik niet erg te spreken over de native camera app. Nu heb ik 'Advanced Camera' van OpenRepos geprobeerd, maar helaas werkte hierbij de portrait mode en de front camera niet. Tevens deed de shutter knop ook vrij weinig behalve de native camera app openen. Inmiddels gebruik ik 'Open Camera' uit de Android store, en deze app werkt best prima. Maar zijn er wellicht nog andere dingen die ik zou kunnen proberen? (Een bruikbare shutter knop zou eventueel wel fijn zijn.)
Inmiddels heeft Advanced Camera (https://openrepos.net/content/piggz/advanced-camera) meerdere updates gehad, en werkt portrait mode zoals je zou verwachten. De front camera doet het nu ook, al is het beeld wel erg donker (maar voor mij persoonlijk is dat geen groot probleem). Ook kunnen er nu foto's worden genomen met de shutter knop. Maar dat de half-indrukken functie van de shutter knop nog niets doet qua focus is wel een nadeel, want het huidige lang helemaal indrukken van de shutter knop om te focussen werkt toch een stuk minder prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Toon83 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:10:
[...]

Inmiddels heeft Advanced Camera (https://openrepos.net/content/piggz/advanced-camera) meerdere updates gehad, en werkt portrait mode zoals je zou verwachten. De front camera doet het nu ook, al is het beeld wel erg donker (maar voor mij persoonlijk is dat geen groot probleem). Ook kunnen er nu foto's worden genomen met de shutter knop. Maar dat de half-indrukken functie van de shutter knop nog niets doet qua focus is wel een nadeel, want het huidige lang helemaal indrukken van de shutter knop om te focussen werkt toch een stuk minder prettig.
Ik lees dat met de net uitgekomen sfos 3.2 zelfs hdr werkt icm advanced camera.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossebol
Torronsuo is aangekondigd. Voornamelijk een bugfix-release. Interessant is wel dat de update commits van het Aurora-project bevat.

https://together.jolla.co...ease-notes-320-torronsuo/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerique
Ossebol schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:02:
Torronsuo is aangekondigd. Voornamelijk een bugfix-release. Interessant is wel dat de update commits van het Aurora-project bevat.
Ik heb vorige week geupgrade en alles werkt nog _/-\o_

Er zaten, voor mij, geen grote klappers in de update. Dingen waar ik op zat te wachten (ik heb ze even niet paraat) zijn helaas niet gefixed, terwijl ze wel een soort van low hanging fruit zijn.

Het geheel lijkt wel wat soepeler te draaien. Ik weet niet of ik het mezelf wijs maak, maar de GUI voelt wat vloeiender. Alsof je iOS gebruikt, of Android op een flagship.

Ik liep er wel weer tegenaan dat sommige Android apps ineens dachten dat ze offline waren en na WiFi aan (of juist uit) te doen, werden er weer gegevens opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:29
Ossebol schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:02:

https://together.jolla.co...ease-notes-320-torronsuo/
Een van de aankondigingen waar ik (of we, 2x XA2 in huis) nu nog irritant vinden, maar wat dus aangepakt is;
Bij aansluiten op opladen verschijnt de melding zo'n 3 tot 6 maal, aantal wisselt.
Battery & Charging
Battery notification logic was rewritten to reduce the number of disturbing notifications
Dit was ook zo'n dingetje waarbij ik me af vroeg, waarom kan dit niet? Nu dus wel;
Clock
Timers finally allow choosing seconds
Handmatig mobiledata uit en weer aan is ook gefixed;
Connectivity
After turning flight mode off, the device can connect back to mobile data
Voor Whatsapp video afspelen nog geen oplossing;
Known issues specific to Xperia XA2
Video playback in Whatsapp requires special actions: 1) Tap on video 2) Tap the share button (top right) 3) Tap back arrow 4) Tap Play on the video. Now it starts playing...
Pictures/videos on SD card are not visible to Android apps.
Wat is Torronsuo?

Wanneer zou deze update beschikbaar komen, ik val niet onder de Early Access subscribers?

Waar ik nu nog tegen aanloop is de text-input. Ik ben een swipe-input gewend met voorspelling. Daar kan ik wel berichten over vinden welke over OKBoard spreken via openrepos.net. Hoe kan ik dit gaan gebruiken? Of zijn er andere mogelijkheden?

[ Voor 4% gewijzigd door FortezzA_64 op 05-11-2019 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toon83
FortezzA_64 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:48:
Wanneer zou deze update beschikbaar komen, ik val niet onder de Early Access subscribers?
Ik val ook niet onder de Early Access subscribers, en ik kreeg de update zojuist binnen.

Jammer genoeg geen VoLTE, maar ik denk eigenlijk dat ik al blij moet zijn als het er in 2020 wel van komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Toon83 op 06-11-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
FortezzA_64 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:48:Waar ik nu nog tegen aanloop is de text-input. Ik ben een swipe-input gewend met voorspelling. Daar kan ik wel berichten over vinden welke over OKBoard spreken via openrepos.net. Hoe kan ik dit gaan gebruiken? Of zijn er andere mogelijkheden?
OKBoard werkt wel aardig maar niet in Android apps. Het is een tijdje geleden dat ik het geprobeerd heb, maar ieder woord krijgt bijvoorbeeld hoofdletters als ik het me goed herinner. Je zou ff de comments moeten lezen.

Als je apps van OpenRepos wilt installeren moet je eerst Storeman downloaden en via die kan je bijvoorbeeld OKBoard installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
Pas op als je de Store van Apoide opnieuw probeert te installeren. Na een update kreeg ik een Spaanstalige-variant, waar ik niet meer op kon inloggen. Hetzelfde geldt voor andere gebruikers: https://together.jolla.co...-to-applicaciones-market/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
FortezzA_64 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:48:
[...]

Een van de aankondigingen waar ik (of we, 2x XA2 in huis) nu nog irritant vinden, maar wat dus aangepakt ........

Voor Whatsapp video afspelen nog geen oplossing;

[...]
Erg jammer voor mij persoonlijk dat er voor deze bug nog geen oplossing is. Ook het delen van foto's naar WA werkt 9 van de 10 keer niet. Voor mij een grote teleurstelling, al zie ik wel een hoop nieuwe dingetjes en verbeteringen. Fijne om inderdaad de commits vanuit Aurora te zien, dat zitten wat serieuze dingen bij. Hopen dat die toevoegingen blijven komen want het zijn dingen waar Jolla jaren niet/nauwelijks naar heeft gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Ossebol schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:26:
Pas op als je de Store van Apoide opnieuw probeert te installeren. Na een update kreeg ik een Spaanstalige-variant, waar ik niet meer op kon inloggen. Hetzelfde geldt voor andere gebruikers: https://together.jolla.co...-to-applicaciones-market/
Ik had ook de gehijackte versie. Vanuit de comments geeft iemand aan waar je wel naar toe kan om de goede store te downloaden: http ://m.jolla.store.aptoide.com

Dit is misschien een betere link. Die bovenstaande is niet via https: https://en.aptoide.com/

[ Voor 8% gewijzigd door Jozz op 13-11-2019 09:05 . Reden: andere link toegevoegd ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Sinds deze week heb ik een Sony Xperia XA2 met Sailfish. Heerlijk soepel toestel, met een batterij die nauwelijks afneemt in gebruik.
De Jolla 1 hiervoor had dan wel een nieuwere Chinese batterij van X-Longer, maar na anderhalf jaar nam die behoorlijk af. Sowieso is 3300 mah fijner dan 2000 mah :)

Het grotere scherm stoort me niet. Het toestel is maar 1 cm langer en 3 mm breder. De Xperia 10 vond ik dan maar vreemd, met zijn smalle lange scherm.

Met de mediaspeler had ik wel dat het geluid soms even kort wegviel. Het lag niet aan de audiostekker. Ik heb een dubbel papiertje onder de sd-kaart gedaan, mogelijk lag het daar aan. Iemand bekend met dit stotteren van audio?
Het is niet het standaard stotteren van Linux onder load, dat voelt anders.

Binnenkort komt er hier op V & A en ook op TJC wel een Jolla 1 langs.

Smooth Sailing 👍

https://timelord.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Om maar weer een bump te geven aan dit topic:

3.2.1 is uit voor de early acces:
https://together.jolla.co...elease-notes-321-nuuksio/

Met een waarschuwing om Aptoide niet meer te gebruiken ivm fake apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
Bongoarnhem schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:06:
Met een waarschuwing om Aptoide niet meer te gebruiken ivm fake apps.
Welke stores gebruiken jullie voor APK's? Yalp en Aurora werken al een tijdje niet en aptoide is dus ook nu een no-go...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temp2264
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 22:55
Yongshi schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:48:
[...]

Welke stores gebruiken jullie voor APK's? Yalp en Aurora werken al een tijdje niet en aptoide is dus ook nu een no-go...
Ik gebruik zelf APKpure en F-droid werken erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Ik gebruik enkel Whatsapp en Firefox en download zo nu en dan de APK's rechtstreeks van hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien mijn Wileyfox steeds meer kuren begon te krijgen en ik zoveel mogelijk van Google af wil heb ik vorig weekend een Sony xperia 10 Plus aangeschaft, dit om hier Sailfish op te kunnen flashen. Vandaag Sailfish geflashed en ben tot nu toe prettig verrast, voor zover dit mogelijk is na een paar uurtjes ervaring tenminste. Eerste indruk is goed in ieder geval.
Wat ontbreekt zijn natuurlijk de native apps, maar dit is bekend. APKpure als store geïnstalleerd en vanuit hier Firefox Focus en Telegram geïnstalleerd, alles tot nu toe probleemloos.
Een echt gemis is de bankapp, deze word niet via een alternatieve appstore aangeboden. Zal wel weer even wennen worden :/ Maar goed, ook dit wist ik vooraf.
Het is me met twee klikken nog niet gelukt om mijn telefoon boek importeren, deze had ik als .vcf ge-exporteerd. Het lukte alleen niet om dit te importeren. Heeft geen haast aangezien Telegram gewoon synced met overige aangemelde toestellen en mijn contacten dus gewoon zichtbaar zijn. Telefoonboek is dus iets voor vanavond.
Bluetooth koppelen op mijn Denon set ging prima, binnen een paar seconde gepaired. Spotify via APKpure geinstalleerd, werkt ook prima. De allernieuwste apk wilde niet installeren dus heb die van eind november gekozen, deze werkt prima.
Zal van de week mijn ervaringen proberen te updaten wanneer ik wat meer uurtjes heb gemaakt :)

Edit: heb net de bankieren app gevonden via Aurora, vind het lastig in te schatten of dit veilig is of niet. Wacht nog maar even met het gebruiken hiervan.

Edit: telefoonboek bleek eenvoudig via Bluetooth over te zetten.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2019 19:28 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik gebruik Aurora en update deze niet zo heel vaak. Daarom werkt deze ook nog bij mij op mijn xa2. De bank apps via deze app vertrouw ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Yongshi schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:48:
[...]

Ik gebruik F-droid.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
F-droid gebruik ik ook, maar veel native android apps kun je daar niet vinden...

Edit: net apkpure geinstalleerd en die werkt goed verder. Echter een app als Digid kun je daar niet op vinden, maar misschien moet ik dat ook niet willen vanuit toch een soort van onveilige omgeving 8)7

[ Voor 56% gewijzigd door Yongshi op 18-12-2019 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
Heb je die link al niet eerder gepost?
Voor degenen die last hebben van kalender-items die verveelvoudigd worden: klik (nog niet zelf getest).

vrede in rust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik Sailfish nu anderhalve week en zie geen reden om terug te gaan naar android. Alles dat moet werken werkt voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Laatst online: 18-09 20:01
Ben SailfishOS op Xperia XA2 paar dagen aan het testen nu over WiFi, bevindingen:

Dingen die ik nog mis:
-Native bank app, ga me niet wagen aan vage appstores hiervoor
-Native game apps voor 2fa, idem
-Encryptie nog niet gevonden, lijkt op dit telefoonmodel alleen te werken voor SD kaarten, is via omweg aan te zetten: https://blog.jolla.com/sa...-torronsuo/#comment-16437
-Wireguard app, native niet beschikbaar, apk versie klaagt "vpn service not authorized by user"
-cal/cardDAV naar nextcloud lijkt nog niet te synchronizeren, vraag gesteld bij jolla

Dingen die prima lijken te werken:
-Android applicaties via F-Droid na installeren Android App Support in Jolla store app (kost je wel 30 euro voor lifetime licentie)
-Native keepass app: ownKeepass
-Nextcloud Dev versie via F-droid app FFUpdater
-Firefox Beta via Fdroid, ingebouwde browser biedt geen mogelijkheid tot invoeren eigen zoekmachines aan
-Native google auth. alternatief in Foil Auth, enige die goed QR codes deed scannen
-Losse APK voor Signal via hun site: https://signal.org/android/apk/
-OpenVPN zit ingebouwd in SailfishOS, duurt een stuk langer om aan serverkant in te stellen maar functioneert, als iemand weet hoe Wireguard werkend te krijgen dan hoor ik het graag, OpenVPN disconnect als je tussen netwerken wisselt.
-Adblock via https://openrepos.net/content/nodevel/defender

Tot zover relatief optimistisch!
Ze ondersteunen officieel de volgende apparaten als je wil experimenteren: https://jolla.zendesk.com...e-models-is-it-available-

[ Voor 0% gewijzigd door Zaggy op 26-12-2019 13:52 . Reden: calender gefixed ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Zaggy schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:36:
Ben SailfishOS op Xperia XA2 paar dagen aan het testen nu over WiFi, bevindingen:

Dingen die ik nog mis:
-Native bank app, ga me niet wagen aan vage appstores hiervoor
-Native game apps voor 2fa, idem
-Encryptie nog niet gevonden, lijkt op dit telefoonmodel alleen te werken voor SD kaarten, is via omweg aan te zetten: https://blog.jolla.com/sa...-torronsuo/#comment-16437
-Wireguard app, native niet beschikbaar, apk versie klaagt "vpn service not authorized by user"
-cal/cardDAV naar nextcloud lijkt nog niet te synchronizeren, vraag gesteld bij jolla

Dingen die prima lijken te werken:
-Android applicaties via F-Droid na installeren Android App Support in Jolla store app (kost je wel 30 euro voor lifetime licentie)
-Native keepass app: ownKeepass
-Nextcloud Dev versie via F-droid app FFUpdater
-Firefox Beta via Fdroid, ingebouwde browser biedt geen mogelijkheid tot invoeren eigen zoekmachines aan
-Native google auth. alternatief in Foil Auth, enige die goed QR codes deed scannen
-Losse APK voor Signal via hun site: https://signal.org/android/apk/
-OpenVPN zit ingebouwd in SailfishOS, duurt een stuk langer om aan serverkant in te stellen maar functioneert, als iemand weet hoe Wireguard werkend te krijgen dan hoor ik het graag, OpenVPN disconnect als je tussen netwerken wisselt.
-Adblock via https://openrepos.net/content/nodevel/defender

Tot zover relatief optimistisch!
Ze ondersteunen officieel de volgende apparaten als je wil experimenteren: https://jolla.zendesk.com...e-models-is-it-available-
Ik gebruikte altijd Aurora voor APK's, daar had ik wel vertrouwen in. Alleen na de laatste update van Aurora bleef het scherm wit, ik weet niet of dit al opgelost is want heb mijn XA2 verkocht.
De standaard browser kan andere zoekmachines ondersteunen via een patch van Coderus.

@Nas T Had hem inderdaad al gepost toen deze als ea uitkwam, op m'n telefoon kon ik het zo snel niet vinden.

Edit:
De laatste nightly van de Aurora store zou het weer moeten doen. Ik heb geen sfos device voorhanden maar mochten jullie het willen proberen:

https://auroraoss.com/AuroraStore/Nightly/

[ Voor 3% gewijzigd door Bongoarnhem op 31-12-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Bongoarnhem schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:01:
[...]

Edit:
De laatste nightly van de Aurora store zou het weer moeten doen. Ik heb geen sfos device voorhanden maar mochten jullie het willen proberen:

https://auroraoss.com/AuroraStore/Nightly/
Deze versie deed het bij mij inderdaad. APKpure heeft sommige apps niet waardoor ik toch enkele apps moest missen.
Dank hiervoor _/-\o_

edit: xperia xa2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Zou iemand bereid zijn om @broes_willems te helpen met installatie van Sailfish en eventuele vragen achteraf?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:54
Ik zie veel mensen problemen hebben met het installeren van de Nederlandse bank-apps. Inderdaad hebben de appstores zoals APKPure deze niet om een of andere reden, maar je kunt ze wel zelf uit Google Play halen. Dat werkt bij mij in ieder geval onder AOSP. De eenvoudigste manier daarvoor is een apparaat met dezelfde CPU-architectuur met Google Play draaien.

@Ossebol @aerique @Verwijderd @Bongoarnhem @Zaggy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Nas T schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:12:
Zou iemand bereid zijn om @broes_willems te helpen met installatie van Sailfish en eventuele vragen achteraf?
In welke regio zit ie en wat voor hulp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TimoDimo Bankapps werken prima via Aurora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Ik ben er niet zo in thuis. Is dat niet de versie van Sailfish van de Russische overheid? Hoe zet jij daar de bank apps op dan?

[ Voor 12% gewijzigd door TimoDimo op 11-01-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
TimoDimo schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:18:
[...]

Ik ben er niet zo in thuis. Is dat niet de versie van Sailfish van de Russische overheid? Hoe zet jij daar de bank apps op dan?
Aurora is een app store die zn apk’s direct uit de Play Store haalt met je eigen of een fake gmail account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broes_willems
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03 10:42

broes_willems

kippie hachee moddereter

Bongoarnhem schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:21:
[...]

In welke regio zit ie en wat voor hulp?
Regio Arnhem :)

Wat ik zoek is een telefoon waar Jolla op staat of door iemand op wordt gezet. Ik ben zelf niet heel technisch. Er zijn maar zo'n 7 apps die ik gebruik. Vrij algemene dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Bongoarnhem schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:23:
[...]

Aurora is een app store die zn apk’s direct uit de Play Store haalt met je eigen of een fake gmail account.
Aha ok, dat heeft dus niets te maken met Wikipedia: Sailfish OS ?

En is Aurora legaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

broes_willems schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:47:
Regio Arnhem :)

Wat ik zoek is een telefoon waar Jolla op staat of door iemand op wordt gezet. Ik ben zelf niet heel technisch. Er zijn maar zo'n 7 apps die ik gebruik. Vrij algemene dingetjes.
Zelf woon ik niet direct in de buurt. Maar is dit mogelijk iets?
https://buy.jolla-devices.com/
Kant-en-klare toestellen.
Of heb je een ander budget met een XA2 in de uitverkoop, of mogelijk tweedehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

mpol schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:04:
[...]

........ is dit mogelijk iets?
https://buy.jolla-devices.com/
Kant-en-klare toestellen.
.......
Dit lijkt me inderdaad een heel goede optie. Maar ik ben wel bang voor problemen met het installeren van apps zoals eerder genoemd t.a.v. de bankieren-apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

TimoDimo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:28:
Ik zie veel mensen problemen hebben met het installeren van de Nederlandse bank-apps. Inderdaad hebben de appstores zoals APKPure deze niet om een of andere reden, maar je kunt ze wel zelf uit Google Play halen. Dat werkt bij mij in ieder geval onder AOSP. De eenvoudigste manier daarvoor is een apparaat met dezelfde CPU-architectuur met Google Play draaien.

@Ossebol @aerique @Verwijderd @Bongoarnhem @Zaggy
De banken eisen in hun voorwaarden dat je altijd up-to-date bent met je app. En ook met je telefoon overigens (ik vraag me af hoe ze tegen Jolla aankijken). Wat ik me nu afvraag is of je elke keer dat de bank-app een nieuwe versie heeft, een speciale handeling moet uitvoeren zoals hierboven beschreven om deze bij te werken op je telefoon met Jolla besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Als je zoiets als de Aurora store gebruikt, heb je altijd de laatste versie want hij komt direct uit de app store. Of de Aurora store legaal is, geen idee. Maar het werkte altijd prima op mn Sailfish apparaten waarop het werkte. Heb je al een apparaat en welke apps gebruik ie allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Mijn mobiel is een Nokia 7 plus met android. De apps die ik gebruik zijn heel basale dingen waaronder een bankieren app, een eenvoudige agenda, whatsapp, spotify. Totaal heb ik maar zo'n 8 apps nodig.

Sailfish heeft al 4 van de 8 apps: 'calendar' (een agenda?), 'clock' (met alarm neem ik aan), een browser en 'messages' wat waarschijnlijk sms is.

(Ik kwam er recentelijk achter dat het simpele sturen van een SMS op android ook door middel van een 'app' gaat. Sinds enige tijd vraagt android om toegang tot o.a mijn agenda, camera en microfoon. Dat geef ik niet, maar hij blijft er maar om vragen. En de popup daarvoor komt steeds frequenter).

De bankieren app zal waarschijnlijk het enige zijn waarop het Sailfish avontuur voor mij stuk kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Heb zelf op Sailfish X de Triodos app gedraaid en op mijn googleloze android doet ING het ook prima. Dus voor deze twee zie ik geen probleem.
Elke bank is net weer anders, dus je kan eerst even kijken naar welke bank je hebt en of deze Google Services nodig heeft.

[ Voor 45% gewijzigd door Nivve op 16-01-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Waar kun je deze bank-apps halen? Ik zie op de Jolla site dat de Aptoide store nu wordt afgeraden. Ik heb gezocht naar de ING en Triodos app via de door Jolla als alternatief genoemde APKpure, F-droid en Amazon Appstore. Daar komen ze niet naar voren via de zoekfunctie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
broes_willems schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:21:
Waar kun je deze bank-apps halen? Ik zie op de Jolla site dat de Aptoide store nu wordt afgeraden. Ik heb gezocht naar de ING en Triodos app via de door Jolla als alternatief genoemde APKpure, F-droid en Amazon Appstore. Daar komen ze niet naar voren via de zoekfunctie.
Gebruik de eerder genoemde Aurora Store:
1. Installeer f-droid van https://f-droid.org/
2. Zoek Aurora Store en installeer
3. Open Aurora Store
4. Kies 'Anonymous' account om in te loggen
5. Zoek je bank app en installeer

Misschien dat er nog een tussenstapje ergens zit voor 3rd party apps installeren qua security, maar heb geen XA2 met sailfish bijdehand om het te testen.
Also note: Op de Xperia X werkt dit niet, gezien Sailfish X op deze telefoon op 4.4. blijft en Aurora Store zelf 5.1 nodig heeft (of hoger, iig meer dan 4.4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
ik gebruik zelf op een xa2 succesvol de triodos en abn amro app. deze doen het prima. rabo deed het volgens mij ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Zoals ik het zie is het gebruik van Sailfish nog niet geschikt voor de algemene consumer. Ik beschik waarschijnlijk wel over de technische affiniteit om het Jolla avontuur (met zoeken en vragen) aan te gaan. Helaas ontbreekt het me echter aan tijd en rust in het hoofd om een telefoon te gebruiken waar ik steeds oplossingen zal moeten zoeken voor ik hem (veilig) kan (blijven) gebruiken. Ik probeer mijn leven wat meer 'clutter-free' in te richten. Het lijkt er op dat Jolla daar op dit moment nog niet in past.

Bedankt aan iedereen voor het meedenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
Ik weet niet of dit sinds de laatste update speelt of dat het vooral iets is van de laatste paar weken, maar mijn XA2 met Sailfish die ik gebruik als daily driver is veranderd van een prima telefoon in een verschrikkelijke gebruikservaring, het is serieus om te janken.

Soms probeer ik iemand te bellen, dan denk ik na een tijdje wat duurt het toch lang voordat hij overgaat, kijk ik naar het scherm en ben ik al meerdere seconden met die persoon verbonden. Ik hoor niks, de persoon aan de andere kant hoort ook niks. Het gebeurt soms ook als ik word gebeld, ik neem op en hoor niks, de persoon aan de andere kant hoort ook niks. Meestal verdwijnt het probleem door de telefoon opnieuw op te starten, maar ook niet altijd. Er is geen pijl op te trekken.

Tevens verliezen Sailfish en Android apps op willekeurige momenten hun internetverbinding terwijl de telefoon gewoon is verbonden met 4G en wifi. Op het ene moment ben ik nog een app aan het gebruiken, op het andere moment krijg ik een netwerk time-out. Soms komt de verbinding vanzelf terug als ik op retry blijf drukken. Maar soms moet ik eerst de vliegtuigstand aan en weer uit zetten om de verbinding te herstellen.

De problemen met het bellen en de problemen met de netwerkverbinding treden onafhankelijk van elkaar op.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit op zou kunnen lossen? Of zijn er wellicht andere mensen die hier ook last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Toon83 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:13:
Soms probeer ik iemand te bellen, dan denk ik na een tijdje wat duurt het toch lang voordat hij overgaat, kijk ik naar het scherm en ben ik al meerdere seconden met die persoon verbonden. Ik hoor niks, de persoon aan de andere kant hoort ook niks.
...
Tevens verliezen Sailfish en Android apps op willekeurige momenten hun internetverbinding terwijl de telefoon gewoon is verbonden met 4G en wifi.
...
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit op zou kunnen lossen? Of zijn er wellicht andere mensen die hier ook last van hebben?
Ik herken dit niet (ik heb een Xperia X), de telefoon-app is niet de meest stabiele, heb ik het idee, maar ik bel ook niet bepaald vaak. Als ik de symptomen zo lees, dan zou ik haast zeggen om de telefoon helemaal leeg te maken en dan weer alles opnieuw te installeren ...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Het probleem met geen geluid tijdens bellen herken ik. De eerste keer dat ik met mijn XA2 belde gebeurde dat. Remedie was tweemaal opnieuw opstarten. Daarna heb ik 3 maanden er geen last meer van gehad.

Het wegvallen van de internetverbinding herken ik niet echt. Wellicht kun je wat spelen met de instellingen? Enkel 3G gebruiken, geen 4G. Of Wifi uit laten? Ik roep maar wat. Mogelijk werk je uit wat het probleem precies is. Zelf heb ik 3G aanstaan, geen 4G, dat bespaart een hoop batterij voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
Ik heb gisteren aan de hand van deze pagina: klik! mijn telefoon opnieuw geïnstalleerd. Helemaal terug naar Android zoals beschreven op deze pagina: klik! leek mij een beetje overdreven omdat de telefoon het afgelopen half jaar zonder problemen met Sailfish heeft gewerkt.

Zelf bel ik ook niet bepaald vaak, maar tijdens de paar keer dat ik nu heb proberen te bellen heb ik in ieder geval nog niks raars opgemerkt. Maar of het probleem echt is opgelost kan ik natuurlijk pas zeggen als er wat meer tijd is verstreken.

Het probleem met de netwerkverbinding is echter wel teruggekeerd, maar inmiddels heb ik het vermoeden dat dit probleem alleen optreedt als ik ben verbonden met wifi. Ik zal de komende dagen verschillende dingen en instellingen uit gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb gisteren Sailfish X geïnstalleerd op een Sony Xperia XA2 (Dual Sim) en ben erg tevreden tot nu toe.

Ik heb alleen één vraagje waar ik geen antwoord op kan vinden. Voor de installatie is een Android binary van Sony nodig. Ook als je geen Android wil draaien heb je die nog steeds nodig, ik vermoed omdat Sailfish daar de recente device drivers vandaan haalt. Die waarschuwing over WLAN performance lijkt daar ook op te wijzen.

Nu staat er in de installatieinstructies het volgende:
5. Getting the Sony vendor binary images
NOTE: With version v17B of Sony vendor image we have observed a decrease in the perceived signal strength of the 5GHz WLAN access points (investigations ongoing). Version v16 should work better in this respect. Therefore we would not recommend flashing v17B for the time being if you use WLAN networks in the 5GHz band.
-The renewed flashing scripts of update 3.0.3.10 allow you to use either of the two versions.
-You can also change the vendor image later by reflashing just the image of your choice (and not Sailfish OS) by following the instructions in here.

5.1 Download one of the the Sony binary images for the Xperia™ XA2 . Version 16 from here. Or version 17B from here. The downloaded files have the following names:
SW_binaries_for_Xperia_Android_8.1.6.4_r1_v16_nile.zip SW_binaries_for_Xperia_Android_8.1.6.4_r1_v17B_nile.zip
Die 17b is van maart 2019 terwijl ik ondertussen ook Software binaries for AOSP Android 10.0 – Kernel 4.14 – Nile (latest) deze heb gevonden, van januari 2020.

Zou ik die kunnen installeren om te updaten van v16 die ik nu gebruik? Heeft dat zin? Het is voor Linux kernel 4.14 in plaats van 4.4 dus misschien is het zelfs risicovol als Sailfish nog 4.4 gebruikt?

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
We zijn inmiddels 10 dagen verder dus even een update. Het probleem met het telefoneren lijkt in ieder geval te zijn opgelost.

Het probleem met de netwerkverbinding is er nog wel maar treed niet op als ik via een ander wifi access point of via 4G met het internet verbind, alleen als ik ben verbonden met de wifi van mijn eigen router (Linksys E3000 met DD-WRT v3.0).

*edit*
Aangezien ik het afgelopen half jaar zonden problemen heb gedraaid denk ik dat de wifi van mijn router aan het overlijden is, of dat er toch iets in Sailfish is geslopen waardoor wifi niet goed werkt specifiek in combinatie met mijn router / DD-WRT. Inmiddels gebruik ik een ander 5Ghz access point en heb ik nog geen problemen opgemerkt.
*/edit*

[ Voor 36% gewijzigd door Toon83 op 28-02-2020 02:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Op het forum van de Pinephone wordt gezegd dat er nu officieel contact is tussen Jolla en Pine64 aangaande de Pinephone.

Ik hoop dat dit een leuk native hobby toestel wordt met goeie ondersteuning.

https://forum.pine64.org/showthread.php?tid=9086&page=2

[ Voor 5% gewijzigd door Bongoarnhem op 16-03-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
Ja, ik las het ook op Together. Heel goed nieuws! Ben momenteel in dubio of ik nog voor een nieuw Xperia 10 of XA2-toestel ga of misschien wacht op de PinePhone. Het feit dat je daar ook Ubuntu Touch en PureOS op kunt zetten, spreekt me wel aan. Alleen tot dusver is alles uitverkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

In de meeting vandaag werd verteld dat ze er nog niet over uit zijn of ze de Xperia 10 II gaan ondersteunen of de PinePhone als volgende device.
Verder zijn er wat voorbereidingen om Alien Dalvik ook naar Community releases te gaan brengen. Mijn verwachting hiervan is dat het nog wel even kan duren :)
De volgende update staat gepland voor deze maand, hopelijk volgende week, als er geen showstopper bugs gevonden worden. Gcc 8 is een update waar veel developers op zaten te wachten. Er is nog niet direct een Qt update in zicht. Er wordt wel wat voorbereidend werk gedaan voor een Gecko update.

De XA2 is niet meer nieuw te koop, of heb ik dat mis? Ik dacht dat de Mediamarkt de laatste batch verkocht voor 137 Euro per stuk, afgelopen november. Ik zag dat in de winkel op dezelfde dag dat ik er eentje tweedehands op marktplaats had gekocht voor 110 Euro :(
Ik vind de schermverhouding van de XA2 veel fijner dan van de Xperia 10, terwijl de rest van de hardware veel overeenkomt. De XA2 heeft een korter en iets breder scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Nieuwe update voor de early acces:

https://together.jolla.co.../release-notes-330-rokua/

Staan een paar leuke updates tussen.
Nextcloud integratie
Calender updates
Vpn verbeteringen
En de vingerafdruksensor zou zijn gemaakt voor de xa2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossebol
Mooi! Ze zijn gelukkig ook bezig met het bijwerken van de browser, hoewel er nog geen bijgewerkte browserengine is. Een tijd terug zag ik dat ze wel bezig zijn met het upgraden van de Gecko-engine naar ESR 52 (release nog voor de Servo-engine), wat zou betekenen dat pagina's beter zouden renderen.

Link: https://together.jolla.co...ate-gecko-in-the-browser/

Edit: Leszek Lesner speculeert dat de nieuwe kernelwijzigingen onder meer Flatpak-ondersteuning mogelijk maakt. Dit zou het toevoegen van onder andere een Webkit-browser makkelijker moeten maken.

[ Voor 41% gewijzigd door Ossebol op 03-04-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
Ik heb me (nog) niet opgegeven voor de early access. Dus volgende week zal de update wel binnenkomen.
Ik kijk onder andere uit naar deze;
Android™ App Support 8.1
WhatsApp: "add to contacts" and video playback fixed
Voor de video playback was wel een workaround voor en in de release notes van 3.2.1 werd al aangeven dat er een fix aan zat te komen;
Android™ App Support 8.1
WhatsApp: playback of video clips in messages may not work by tapping the Play button - tap the Share button first, cancel sharing and then tap the Play button (expected to get fixed in the next OS update)
De add to contacts vind ik zeker fijn. Dit heeft al aardig wat geklooi opgeleverd wanneer contacten via whatsapp gedeeld werden of wanneer ik een nummer van een nieuwe chat wilde toevoegen.
Location fix can be obtained faster than before
Na het gebruik van de locatie zet ik het weer uit, maar als je dan wilt navigeren duurt het redelijke lang voordat de locatie weer gevonden is. Als ik het goed begrijp zou dat dan nu sneller moeten gaan.

edit; typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hebben meer mensen last van crashes van de email app sinds de laatste update?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
ocf81 schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:55:
In het Telegram kanaal klagen meerdere mensen erover. Dus je bent zeker niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
ocf81 schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:55:
Is de email app dan nu onwerkbaar? En is het dan beter om nog niet te upgraden als je de app veel gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb sinds de upgrade nu wel heel vaak last van timeouts. Ik dacht eerst dat het crashes waren en dan stopte ik het programma. NA de suggestie van @mpol wacht ik nu een paar keer en dan werkt het wel. Het was eerst veel beter.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Aha, dan gaat het over hetzelfde :)

De email app is niet onwerkbaar, maar het is wel irritant wanneer je het gebruikt. Ik gebruik de app niet veel en ik overleef het wel tot de echte release. Er wordt naar gekeken door de medewerkers van Jolla, heb ik begrepen. Er zijn verder zoveel dingen verbeterd in Sailfish, dat ik over het algemeen erg blij ben met deze update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Ik heb sinds de update dat foto's niet worden opgeslagen. In de camera app lijkt het goed te gaan, maar ze komen niet in de gallery...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Oh ja, de gallery is nu ook wat minder functioneel. Ik kan niet langer meerdere foto's delen via Bluetooth. Dat kon eerst, wel geloof ik.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Nivve schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:05:
Ik heb sinds de update dat foto's niet worden opgeslagen. In de camera app lijkt het goed te gaan, maar ze komen niet in de gallery...
Bij mij werkt het gewoon op de XA2. Ik open de galerij-app en de camera-app. Neem een foto. Wissel naar de galerij-app en ik zie in het hoofdscherm al de foto verschijnen.

Ik weet het niet zeker, maar wordt dit ook geregeld door trackerd? In dat geval kun je de tracker-database verwijderen, dan wrdt hij opnieuw aangemaakt. Dit kan denk ik in Instellingen > Tools. Helpt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
mpol schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:48:
[...]

Bij mij werkt het gewoon op de XA2. Ik open de galerij-app en de camera-app. Neem een foto. Wissel naar de galerij-app en ik zie in het hoofdscherm al de foto verschijnen.

Ik weet het niet zeker, maar wordt dit ook geregeld door trackerd? In dat geval kun je de tracker-database verwijderen, dan wrdt hij opnieuw aangemaakt. Dit kan denk ik in Instellingen > Tools. Helpt dat?
Ik ken het menu nog van mijn Xperia X tijd (nu een XA2), maar ik heb dit submenu niet op deze telefoon (zou onder categorie 'info' moeten zijn denk ik). Er zouden volgens mij dingen als 'Restart Home Screen' in moeten staan, als ik je suggestie goed match met wat ik herinner van toen.

Heb ook Developer Mode aangezet, maar dat bracht geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
Instellingen, hulpmiddelen, tracker-database; schoonmaken.
Zo is het te vinden met NL taalinstellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Misschien moet je eerst Sailfish utilities installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Bongoarnhem schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 00:14:
Misschien moet je eerst Sailfish utilities installeren.
Thanks, blijkbaar is het inderdaad niet standaard te zien en is deze app nodig.

Ondertussen heeft het zichzelf opgelost, heb geen idee waarom het opeens na dagen weer werkte. Misschien een cleanup ronde van elke zoveel dagen dat het heeft gereset?
Had al meermalen gereboot, dus dat kan het niet zijn geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaggy
  • Laatst online: 18-09 20:01
SailfishOS 3.3.0 is uit!

https://blog.jolla.com/sailfish-os-rokua-is-now-available/

Ben deze nu aan het installeren, ben benieuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Heel fijne update in mijn ervaring. Zoveel kleine dingen die verbeterd zijn.

Ik hoorde dat Sailfish op de Pinephone nog niet goed werkt, vooral de browser werkt niet met Mesa op de Pinephone. Dat zal een driver-probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
mpol schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:36:
Heel fijne update in mijn ervaring. Zoveel kleine dingen die verbeterd zijn.

Ik hoorde dat Sailfish op de Pinephone nog niet goed werkt, vooral de browser werkt niet met Mesa op de Pinephone. Dat zal een driver-probleem zijn.
Zijn de problemen (met o.a. de email client) waar je het eerder over had nu opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Nee, dat had ik wel verwacht.
Het zijn een paar handelingen die je liever niet wilt doen. Klikken op een notificatie opent langzaam of niet de email-app. Verwijderen van notificaties werkt wel gewoon.
Ook handmatig updaten, via de knop of via de pulley wil je ook niet graag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
mpol schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:54:
Nee, dat had ik wel verwacht.
Het zijn een paar handelingen die je liever niet wilt doen. Klikken op een notificatie opent langzaam of niet de email-app. Verwijderen van notificaties werkt wel gewoon.
Ook handmatig updaten, via de knop of via de pulley wil je ook niet graag doen.
Thanks, ik heb 3.3.0 inmiddels draaien en ben er erg tevreden mee tot nu toe. Veel "snappier" dan eerst.

Ik had sommige van de genoemde problemen met de email app ook al onder 3.2.1 en het lijkt er onder 3.3.0 in ieder geval niet erger op geworden, eerder beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossebol
Yes, Flatpak op SailfishOS! Linkje: YouTube: Flatpak on SailfishOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je Flatpak al draaien? En zo ja, welke apps gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Misschien goed om een kleine tutorial hoe flatpak te draaien hier te posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:03:
Heb je Flatpak al draaien? En zo ja, welke apps gebruik je?
Nee, nog niet. Mijn Xperia X gebruik ik niet meer als daily driver en er staat nu Ubuntu Touch op... Zodra ik weer wat tijd heb, ga ik er weer eens naar kijken.
Bongoarnhem schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:42:
[...]

Misschien goed om een kleine tutorial hoe flatpak te draaien hier te posten?
Er is wel een installation guide voor Flatpak: https://github.com/sailfishos-flatpak/main

[ Voor 19% gewijzigd door Ossebol op 30-05-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel jammer, maar na de laatste update heb ik toch behoorlijk wat problemen gehad die ondanks de boel te resetten steeds weer terug kwamen. Telkens netwerk problemen, scherm hangt, traag...
Met pijn in mijn hart maar weer terug naar android en over een half jaar maar weer eens proberen met een volgende update, maar dan wel pas na het lezen van de gebruikers feedback. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Welk toestel heb je? Ik gebruik de Xperia X en herken deze problemen niet. Netwerk is niet geweldig, vooral in de trant van dat de netwerkverbinding soms gewoon niet werkt (merkbaar in web.whatsapp) wat dan opgelost is met een netwerk reset. Dit is wel wat beter geworden en is ook afhankelijk van het netwerk. De mate van ergernis was dusdanig, dat ik er aan heb zitten denken een scriptje te maken die bij booten elke 5~10 minuten het netwerk een reset geeft om niet na 2 uur er achter te komen in web.whatsapp dat er geen berichten kwamen.
Traag vind ik het toestel zeker, vooral internetten. Chrome werkt wat beter dan native Sailfish browsers, maar tegenover de Motorola G5S plus die ik voornamelijk zakelijk gebruik zeker te traag.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xperia 10 plus (mermaid). Het leek erop dat Firefox ook niet helemaal lekker draaide in de geëmuleerde omgeving. Misschien dat dit voor een deel van de problemen zorg te, zou het echt niet weten.
Draai nu op LineageOS met microg, werkt zoveel soepeler. Jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Zijn er hier mensen die een Pinephone hebben of willen bestellen als daily driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Ik bekijk de ontwikkelingen met interesse, maar als daily driver lijkt het nog niet helemaal te voldoen. Misschien als ik meer geld heb dat ik de sprong waag als experimenteer telefoon.

Op dit moment heb ik stiekem meer interesse in de pinetab, gezien ik nu een grotere use-case voor een tablet dan een telefoon heb (de Xperia met Sailfish werkt nog prima). Maar die is sowieso nog niet te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 06-08-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:37
Bongoarnhem schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:51:
Zijn er hier mensen die een Pinephone hebben of willen bestellen als daily driver?
Ik heb er een en het is een leuk speledingetje, maar nog niet bruikbaar als dagelijkse telefoon. De meeste dingen werken wel, soort van, maar het is allemaal nog veel te buggy en te traag. Momenteel heb ik Mobian erop, want dat is een variant van Debian en dat vind ik een prettig systeem. Het team bouwt heel rap verder, dus ik heb de hoop dat het snel bruikbaar is allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik vind het initiatief en de prijs zo mooi dat ik er sowieso een wil halen, al is het maar om het project te ondersteunen. Zodra de Pinephone wat ruimer beschikbaar komt wil ik er een aanschaffen. De software die ervoor beschikbaar is blijft verbeterd worden dus een van de os’en wordt vanzelf volwassen genoeg voor een daily driver.

Ik hoop natuurlijk op sfos.

[ Voor 4% gewijzigd door Bongoarnhem op 06-08-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:37
Ik had precies dezelfde reden. Ik vind het echt mooi dat zo'n project van de grond komt. Dat hij nog niet volwassen genoeg zou zijn voor dagelijks gebruik wist ik al, maar dat komt inderdaad vanzelf wel een keer goed. Tot die tijd doet m'n Xperia met Sailfish het ook nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 22:33
Ik ga op zoek naar een xperia toestel om weer sailfish te draaien (hopelijk de 10). Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft op het volgende vlak; ik zou graag contactloos willen betalen en dacht gelezen te hebben dat NFC ook in sailfish gebruikt kan worden. Nu weet ik dat als je een custom rom draait van android de betaalapps vaak niet werken. Heeft iemand dit wel werkend gekregen met Sailfish icm Android support?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FortezzA_64
In een thread op forum.sailfishos.org komen de eerste meldingen van Pallas Yllästunturi 3.4.0.22
Met reacties dat de e-mail bug is gerepareerd en beschikbaarheid van nieuwe browser engine

• Nivve
  • Niet online
Jep, uurtje geleden kreeg mijne de Pallas update. Nu werkte mijn email prima en gebruik ik de browser bijna nooit, dus veel kan ik er niet over zeggen.

Ik hoop alleen dat Nextcloud/Owncloud integratie wat beter is. Ik download mijn keepass nog steeds handmatig omdat ik geen idee heb hoe ik mijn 'sync' folder van nextcloud kan instellen zodat ie altijd up to date is. Ook automatisch uploaden van foto's/video's zou een leuke feature zijn, maar lijkt het ook nog niet te doen.
(Mocht iemand een van deze dingen wel werkend hebben, dan hoor ik het graag. Maar vind het jammer dat er vrijwel geen instellingen zijn voor nextcloud, na de initiële connectie).

[edit: En ja, er is een app voor in openrepos, doel op puur de integratie in het OS zelf.]
[edit2: Android apps lijken het niet meer te doen op mijn telefoon na de update ;( ]

[ Voor 11% gewijzigd door Nivve op 30-09-2020 14:37 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 27 Laatste