Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-02-2023
Android Support for Xperia XA2 will be released separately later
Ik vraag me af wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Bongoarnhem bedankt voor de melding.

@aerique Ik hoop dat het dit jaar nog gebeurt, maar als ik de commentaren op together doorlees dan is het idd wel de vraag wanneer dat gaat gebeuren.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In de Telegram groep wordt er aangegeven dat AD eind januari naar de XA2 komt...
Volgens het blog wat hoort bij deze update inderdaad eind januari. Er komt eerst een open beta welke via de store zal worden verspreid.

[ Voor 23% gewijzigd door Bongoarnhem op 17-01-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-04 15:08
Ik las in het topic wat users die Sailfish OS draaien op een X-Compact. Ik ben zelf aan het ontdekken wat er allemaal wel/niet mogelijk is met SF op dit device. Hoe ervaren jullie OS bij dagelijks gebruik? En wat is de primaire reden voor jullie om de stap te maken vanaf Android?

Ben benieuwd :)

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben geïnteresseerd in SailFish 3.0.1 (betaalde versie) proberen op de Sony XA2 (die ik daar speciaal voor zou kopen). Weet iemand of de Dual SIM functionaliteit nu ook goed werkt met Sailfish 3.0.1?

En is het makkelijk te installeren? Zo te zien wordt de XA2 standaard met Android O geinstalleerd dus moet je dat eerst vervangen.

Ik heb verder geen interesse in Android of Android apps draaien dus als ik zo lees dat er nog wat problemen zijn met de Android runtime dan zou dat voor mij verder geen probleem moeten zijn, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Maurits van Baerle op 18-01-2019 14:21 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb de dual sim werkend op de XA2 Ultra Dual. (H4233)

Installatie was redelijk makkelijk toen ik eenmaal de telefoon kon terugvinden in fastboot. Er is een goede handleiding en ook op youtube is wel iets terug te vinden.

Qua gebruikservaring kan ik er het volgende over kwijt:

Voor mij werkt de telefoon wel goed. Er zijn soms irritante dingen als het gaat om het gebruik van bluetooth headsets. De pairing werkt prima, maar ik kan, voor zover ik tot dusver heb kunnen uitvinden, niet de headset selecteren waar ik gebruik van wil maken. Als ik dan bijv. ook de pairing met mijn PC actief heb kan dat dan roet in het eten gooien. Sinds gisteren (3.0.1.11) heb ik ook het probleem dat bij het opnemen van calls van contacten uit mijn adresboek de ringtone gesilenced wordt zodra je het scherm aanzet. Dat was in eerste instantie een beetje verwarrend. Ik weet niet of ik ergens een setting niet goed heb staan, of dat dit een (nieuwe) feature is, of een bug.
Ook zullen sommige websites claimen dat je browser te oud is. (Is een port van een oude versie van FF)
De power efficiency van Sailfish is ook wat minder goed dan van android. Doorgaans komt de telefoon een normale dag wel door zonder opladen, maar dan is de batterij wel op.

Maar het is wel een heel fijn OS om te gebruiken. Dus ik ben wél fan. Ik hoop dat ze die dingetjes er binnenkort eens uitwerken en ook de NFC en de fingerprint scanner aan de praat krijgen. Android kan mij niet zo veel boeien, hoewel Exchange support wel fijn zou zijn. 9Ik hoop dat ze dat wel afzonderlijk kunnen gebruiken zodat ik niet alsnog aan de android laag vast zit als ik de overige features van Sailfish X wil gebruiken)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Dank voor je verhaal! Dat klinkt veelbelovend.
ocf81 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:20:
Android kan mij niet zo veel boeien, hoewel Exchange support wel fijn zou zijn.
Als ik de website moet geloven dan zit Exchange support wel in de betaalde versie, toch? Heb jij de gratis versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Maurits van Baerle De betaalde versie is er nog niet, dus voorlopig gebruik ik de gratis versie

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De betaalde versie heeft inderdaad Exchange support en nog wat andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik weet niet of het botte pech is, maar ik heb sinds de update veel vaker last van de error met screen blanking op mijn XA2 :/ .

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Een review van Sailfish X is verschenen in het Linux Format magazine. Voor wie interesse heeft, de review kan je hier lezen:

Linux Format - Review - Sailfish X

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2019 08:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 08:39
De betaalde SFOS met android beta is nu beschikbaar:
https://blog.jolla.com/sailfish-x-beta-available-for-xa2/
https://shop.jolla.com/

[ Voor 26% gewijzigd door voorstad op 31-01-2019 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Erg jammer dat de Android 8 update dus niet voor Xperia X toestellen zal worden uitgerold. Is dat qua hardware en dus effort zoveel anders dan de nieuwe XA2 toestellen om dat voor elkaar te krijgen?

Was juist enthousiast bij de post dat ik eindelijk meer dan 4.4.4 op mijn telefoon zou hebben... Wilde nog een tijd met de telefoon doen, nu maar hopen dat niet veel apps opeens 5.1 of hoger gaan eisen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Dat Android boeit me niet zo maar klopt het dat hier dan ook Exchange ondersteuning inzit? Iemand die dat al aan de praat heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Maurits van Baerle schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:26:
[...]

Dat Android boeit me niet zo maar klopt het dat hier dan ook Exchange ondersteuning inzit? Iemand die dat al aan de praat heeft?
Wow, wat een bijdrage. Als je echt interesse zou hebben, lees je de blogpost toch even 8)7 ? Want daar staat gewoon het antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-blog.jolla.com/wp-content/uploads/2019/01/SailfishX_Table20190131-1024x345.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 17:30
Als ik het goed begrijp is het mogelijk om de google play store te installeren? Kan je zo ook je bank apps bijv. ING draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Nazlive schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:59:
Als ik het goed begrijp is het mogelijk om de google play store te installeren? Kan je zo ook je bank apps bijv. ING draaien?
ING app doet het prima zonder play store, zie ook de reacties eerder in het topic. Zelf heb ik ING en Triodos perfect draaiend op een Xperia X met Sailfish 3. denk niet dat het op de XA2's opeens wel de Play store nodig heeft.

Als je het hebt over het installeren van android apps in het algemeen, dan gebruik ik zelf de Yalp store, al is de Aptoide store te installeren via de Jolla store zelf.

[ Voor 16% gewijzigd door Nivve op 01-02-2019 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nazlive schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:59:
Als je echt Gplay wilt doe het dan via MicroG. Dan heb je de services maar niet het luisterend oor van Google. Zie dit filmpje voor informatie.

Tof nieuws dit, hier had ik nog niet van gehoord.

nieuws: Smartphone met uitschuifbaar qwerty-toetsenbord krijgt stereospeakers

[ Voor 19% gewijzigd door Bongoarnhem op 06-02-2019 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerique
Ik gebruik nu sinds afgelopen vrijdag de Sailfish XA2 beta met upgraded Android support en ik ben er blij mee. Het is dus een beta en er zijn wat issues zoals aangegeven in de blog post, maar mijn ASN Bank en ABN Amro apps werken weer dus wat mij betreft is het al een success. (Het wel of niet werken van banking apps is voor mij wel belangrijk in hoeverre de telefoon als daily driver kan dienen.)

Ik ben wel benieuwd hoeveel mankracht op die Alen Dalvik zit en hoe lang het duurt voor hij uit de beta is.

[ Voor 13% gewijzigd door aerique op 11-02-2019 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik snap wel dat sommige mensen Android support fijn vinden, maar het is wel jammer dat er zo veel aandacht in gaat zitten. Dat leidt af van andere zaken die nog lang niet af zijn. Na anderhalve maand is dat wel iets wat steeds meer opvalt. De absolute basis werkt, maar verdere extra's zijn karig geïmplementeerd of ontbreken. Ik kan bijv. nog geen hartslagsensor aansluiten omdat het profiel en de service daarvoor in Sailfish 3 nog ontbreken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

verkeerde draad.

[ Voor 86% gewijzigd door ocf81 op 11-02-2019 10:47 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
Recent eigenaar van een Xperia XA2 Plus dual sim, speciaal voor SFOS gekocht met beta licentie.

Tot nu toe erg tevreden mee, maar fingerprint zou wel fijn zijn. Maar voor een beta werkt het prima.

Ben voornamelijk erg tevreden over de UI, erg fijn en slim uitgedacht. Heb alleen goed een case moeten uitzoeken omdat de Plus erg groot is (dus anti-slip, zodat hij niet elke keer uit mijn hand valt) en de randen van de case mogen niet te ver uitsteken, omdat je anders niet meer van buiten naar binnen kan swipen (terug naar hoofdmenu).

[ Voor 4% gewijzigd door Yongshi op 11-02-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
ocf81 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:23:
Ik snap wel dat sommige mensen Android support fijn vinden, maar het is wel jammer dat er zo veel aandacht in gaat zitten. Dat leidt af van andere zaken die nog lang niet af zijn.
Tja, anders wordt het waarschijnlijk nog moeilijker om gebruikers te trekken. Ik zou het liefst geen Android apps gebruiken, maar dan kan ik hem écht niet als daily driver gebruiken.

Maar je hebt gelijk: ik ben begonnen met een Jolla en als ik bijvoorbeeld de mail client of de browser van nu vergelijk met toen, dan is er weinig vooruitgang geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yongshi schreef op maandag 11 februari 2019 @ 11:03:
..... omdat je anders niet meer van buiten naar binnen kan swipen (terug naar hoofdmenu).
Sailfish problems :D :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

aerique schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:58:
[...]

Tja, anders wordt het waarschijnlijk nog moeilijker om gebruikers te trekken. Ik zou het liefst geen Android apps gebruiken, maar dan kan ik hem écht niet als daily driver gebruiken.

Maar je hebt gelijk: ik ben begonnen met een Jolla en als ik bijvoorbeeld de mail client of de browser van nu vergelijk met toen, dan is er weinig vooruitgang geboekt.
Welke android apps gebruik jij dan?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
ocf81 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:45: Welke android apps gebruik jij dan?
WhatsApp, Firefox, Here WeGo, ASN Bank, ABN Amro.

Verder gebruik ik ook nog de volgende "omdat er toch Android emulatie is", maar staan het dagelijks gebruik niet in de weg: Parkmobile, Magister, Battle.net Authenticator, Steam Guard en Tikkie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wist je dat Steam guard via SailOTP kan? Je moet wel ergens een key opzoeken op je oude telefoon via een file viewer zoals Amaze, maar als je die key eenmaal hebt werkt het gewoon. Natuurlijk heb je dan geen chat etc, maar de authenticatie werkt. (eerlijk gezegd is dat ook het enige waar ik de steam app voor gebruik, dus dat was voor mij al geen probleem)

Qua apps mis ik vooral een goede sport app die native draait. Helaas door het ontbreken van support voor BLE HRMs moet ik bij het sporten sowieso uitwijken naar mijn oude telefoon. Chat en banking apps gebruik ik niet, dus die mis ik niet.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:26:
Qua apps mis ik vooral een goede sport app die native draait. Helaas door het ontbreken van support voor BLE HRMs moet ik bij het sporten sowieso uitwijken naar mijn oude telefoon. Chat en banking apps gebruik ik niet, dus die mis ik niet.
Wat moet een sport app voor jou kunnen ken je laufhelden?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Die app zou ik eens moeten uitproberen. Ik heb tot nu toe alleen apps uit de jolla store geprobeerd. Ik weet niet precies hoe ik nu uit andere repo's apps moet installeren. Ik zou dat eens moeten uitproberen.
Echter is het wel vervelend dat dit niet gewoon in het OS zit. Bij alle andere OS'en kan je gewoon pairen vanuit het bluetooth menu.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ga naar openrepos.net en daar download je storeman. Daarmee kan je de meeste andere native apps downloaden. Veel plezier, er zal een wereld voor je opengaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 22:33
Ik heb sinds afgelopen week ook een xa2 met de bèta. Ik loop nog best wel tegen wat punten aan. Op tmo zie ik ze nog niet direct terug.
- ik gebruik hotmail en wil dat via exchange instellen omdat ik dan direct de contactpersonen en agenda heb. Dit lukt niet met allerlei varianten die ik heb geprobeerd. Iemand een suggestie?
- Het automatisch draaien staat uit, maar in android apps draait het scherm wel automatisch. Vet irritant. Nergens vind ik android instellingen die dit kunnen voorkomen.
- vanuit WhatsApp kan ik geen media toevoegen die ik genomen heb met de sailfish os camera app.

Hopelijk is het te verhelpen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
lutj schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:01:
- Het automatisch draaien staat uit, maar in android apps draait het scherm wel automatisch. Vet irritant. Nergens vind ik android instellingen die dit kunnen voorkomen.
- vanuit WhatsApp kan ik geen media toevoegen die ik genomen heb met de sailfish os camera app.
Dit zijn wel bekende punten hoor. De eerste had ik eerst ook over het hoofd gezien: https://together.jolla.co...ot-work-for-android-apps/

De tweede is afwachten op een update denk ik. Ik heb één keer geprobeerd om iets van mijn gallery naar android_storage te slepen, maar toen ging het helemaal mis :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
aerique schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:06:
[...]

Dit zijn wel bekende punten hoor. De eerste had ik eerst ook over het hoofd gezien: https://together.jolla.co...ot-work-for-android-apps/

De tweede is afwachten op een update denk ik. Ik heb één keer geprobeerd om iets van mijn gallery naar android_storage te slepen, maar toen ging het helemaal mis :-)
Het zou wel een beetje jammer zijn als daar geen update van komt inderdaad. Inmiddels weer een paar dagen verder. Inmiddels is het instellen van mijn mail gelukt (inc. contactpersonen en agenda). Dit ging ik eerst handmatig instellen wat helemaal niet nodig was. Inmiddels word ik er ook alweer wat blijer van allemaal :) Ergens blijft toch het gevoel hangen dat Meego in de tijd beter werkte. Dit komt misschien ook omdat ik toen nog een whatsapp app had en wat ik bijvoorbeeld ook echt wel mis is de RSS functie in de Event view. Verder word ik gek van alle notificaties van whatsapp, signal, adroid, batterij gebruik, fysiee toetsenbord configureren. Die komen te pas en te onpas langs.
Keep sailing (y)

• aerique
Tja, beta hé. Even doorbijten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:01
Hier ook een nieuwe beta-gebruiker. Mijn originele Jolla Phone begon wat oud te worden, maar deed het nog steeds prima. Al raakte de Android daarop wel aardig gedateerd. Een kennis kocht heel toevallig een Xperia XA2 en kreeg daar grote spijt van en die heb ik overgenomen voor een zacht prijsje. Een beetje snelheid en een groter scherm is nooit weg.

Over het algemeen is het een goede stap, ben er blij mee, maar de beta is nog wat meer beta dan ik vreesde. Zoals hierboven al gemeld, alles met Android levert een lawine aan notificaties die niet uit te zetten zijn. Apps die op de achtergrond draaien (Signal, Riot.im) zuipen batterij. Daar krijg ik overigens ook om de haveklap notificaties van, superirritant. Volgens mij verbruiken die notificaties meer stroom dan de app. Als ik iets wil veranderen aan de instellingen voor Android apps verdwaal ik steeds in allerhande schermen, die overigens af en toe weer nieuwe schermen openen die vervolgens vastlopen.

Signal werkt sowieso niet goed. Berichten ontvangen lukt wel, maar verzenden niet. LibreSignal installeren lukte me ook niet. Ik krijg een mededeling dat de versie te oud was en dat hij niet verder wil. Had net zelf handmatig de nieuwste gedownload. Voorlopig communiceer ik weer onveilig per email en sms.

Verder is alles toppie. Maar omdat ik al iets van vijf jaar Sailfish gebruik zijn daar weinig verrassende dingen. Al ben ik blij dat een paar bugs op mijn oude telefoon niet meegekomen zijn. Eerst sloeg de email-client verzonden emails niet op in de Sent-map van m'n Imap-account, bijvoorbeeld. Nu werkt het zoals het hoort. En zoals gezegd, de snelheid en het grote scherm zijn erg fijn.

Edit: wat ik gedaan heb weet ik niet, maar Riot.im gedraagt zich nu normaal. Fijn.

[ Voor 3% gewijzigd door DJ Henk op 25-02-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJ Henk schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:18:
Hier ook een nieuwe beta-gebruiker. Mijn originele Jolla Phone begon wat oud te worden, maar deed het nog steeds prima. Al raakte de Android daarop wel aardig gedateerd. Een kennis kocht heel toevallig een Xperia XA2 en kreeg daar grote spijt van en die heb ik overgenomen voor een zacht prijsje. Een beetje snelheid en een groter scherm is nooit weg.

Over het algemeen is het een goede stap, ben er blij mee, maar de beta is nog wat meer beta dan ik vreesde. Zoals hierboven al gemeld, alles met Android levert een lawine aan notificaties die niet uit te zetten zijn. Apps die op de achtergrond draaien (Signal, Riot.im) zuipen batterij. Daar krijg ik overigens ook om de haveklap notificaties van, superirritant. Volgens mij verbruiken die notificaties meer stroom dan de app. Als ik iets wil veranderen aan de instellingen voor Android apps verdwaal ik steeds in allerhande schermen, die overigens af en toe weer nieuwe schermen openen die vervolgens vastlopen.

Signal werkt sowieso niet goed. Berichten ontvangen lukt wel, maar verzenden niet. LibreSignal installeren lukte me ook niet. Ik krijg een mededeling dat de versie te oud was en dat hij niet verder wil. Had net zelf handmatig de nieuwste gedownload. Voorlopig communiceer ik weer onveilig per email en sms.

Verder is alles toppie. Maar omdat ik al iets van vijf jaar Sailfish gebruik zijn daar weinig verrassende dingen. Al ben ik blij dat een paar bugs op mijn oude telefoon niet meegekomen zijn. Eerst sloeg de email-client verzonden emails niet op in de Sent-map van m'n Imap-account, bijvoorbeeld. Nu werkt het zoals het hoort. En zoals gezegd, de snelheid en het grote scherm zijn erg fijn.

Edit: wat ik gedaan heb weet ik niet, maar Riot.im gedraagt zich nu normaal. Fijn.
Er is een native Riot client die zn werk behoorlijk doet. Is genaamd Matriksi en is te vinden op in de repo's van R0kkerz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Het irriteert me wel dat ze grote bugs gewoon rustig weken laten zitten. Dat was altijd al zo, maar nu met de XA2-beta is dat nog storender. Het force quit (Android) apps die en passant ook alle data van de app wissen. Call recording die letterlijk maar half werkt (en dan ook nog de verkeerde helft). WLAN dat accu leegtrekt. Etc. Sommige van die bugs zijn echt simpel te fixen, hebben geen wijzigingen in teksten nodig (vertalingen) en zijn met kleine updates uit te rollen. Waarom blijft het toch telkens zo stil?

Ook opmerkelijk was dat in laatste IRC-sessie er geopperd werd dat een evenetuele Android 8+ update voor de Xperia X een full flash zou betekenen, omdat een normale update te lastig zou zijn.
Many people do use these phones as their daily and are not willing to reflash it and go through backups, restores, etc etc. It is an inconvenience. Maybe not for you, maybe not for me, but we look at it from a more general perspective and POV.
Is er hier iemand die géén update van Android 4.4 naar 8+ zou willen voor zijn X, omdat dat te lastig zou zijn? Ik denk dat dat minder gemopper geeft dan dat ze nu blijven hangen op 4.4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Fuzzillogic schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 23:01:
Het irriteert me wel dat ze grote bugs gewoon rustig weken laten zitten. Dat was altijd al zo, maar nu met de XA2-beta is dat nog storender. Het force quit (Android) apps die en passant ook alle data van de app wissen. Call recording die letterlijk maar half werkt (en dan ook nog de verkeerde helft). WLAN dat accu leegtrekt. Etc. Sommige van die bugs zijn echt simpel te fixen, hebben geen wijzigingen in teksten nodig (vertalingen) en zijn met kleine updates uit te rollen. Waarom blijft het toch telkens zo stil?

Ook opmerkelijk was dat in laatste IRC-sessie er geopperd werd dat een evenetuele Android 8+ update voor de Xperia X een full flash zou betekenen, omdat een normale update te lastig zou zijn.

[...]

Is er hier iemand die géén update van Android 4.4 naar 8+ zou willen voor zijn X, omdat dat te lastig zou zijn? Ik denk dat dat minder gemopper geeft dan dat ze nu blijven hangen op 4.4...
Ik zou mijn telefoon zo opnieuw flashen. Heb toch 0 data echt op de telefoon staan, dus apps herinstalleren en klaar.
Heb nu toch een aantal apps die niet werken op 4.4, dus 8 zou echt een leuke vooruitgang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Bongoarnhem schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:12:
[...]

Er is een native Riot client die zn werk behoorlijk doet. Is genaamd Matriksi en is te vinden op in de repo's van R0kkerz.
Bedoel je deze? https://github.com/r0kk3rz/harbour-matrix

Daar zou ik even voor moeten gaan zitten om te installeren. Al die termen en sdk's zeggen me nog niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJ Henk schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:57:
[...]

Bedoel je deze? https://github.com/r0kk3rz/harbour-matrix

Daar zou ik even voor moeten gaan zitten om te installeren. Al die termen en sdk's zeggen me nog niets.
Via deze link https://build.merproject....me:r0kk3rz/harbour-matrix rechtsboven de arm variant downloaden en installeren. Dan lukt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Bongoarnhem schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:24:
[...]

Via deze link https://build.merproject....me:r0kk3rz/harbour-matrix rechtsboven de arm variant downloaden en installeren. Dan lukt het wel.
Dat werkt. Nice. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
aerique schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:29:
Tja, beta hé. Even doorbijten :-)
Ondanks mijn stoere praat zit ik inmiddels ook wel op een update te wachten, of tenminste wat communicatie over de voortgang.

Zoals iemand anders in dit draadje al aangaf, kunnen ze op dat gebied wel wat verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
aerique schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Ondanks mijn stoere praat zit ik inmiddels ook wel op een update te wachten, of tenminste wat communicatie over de voortgang.

Zoals iemand anders in dit draadje al aangaf, kunnen ze op dat gebied wel wat verbeteren.
Yup. Mijn XA2 met SFOS3 ligt weer stof te happen. De huidige beta doet de naam "beta" eer aan. Over een tijdje maar eens zien of het SFOS3 blijft of dat ik toch maar LineageOS met MicroG ga installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
voorstad schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:51:
[...]

Yup. Mijn XA2 met SFOS3 ligt weer stof te happen. De huidige beta doet de naam "beta" eer aan. Over een tijdje maar eens zien of het SFOS3 blijft of dat ik toch maar LineageOS met MicroG ga installeren.
Herkenbaar! Ik hoop echt dat ze snel met een nuttige update op zowel android support als sailfish os zelf (nfc support, fingerprint etc.). Ik twijfel inmiddels ook wel om toch weer terug te gaan naar android en later weer Sailfish erop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Klopt het dat Oulanka niet gevonden wordt door mijn XA2 Plus Dual Sim? Hij zegt up to date (zit op Sipoonkorpi 3.0.1.14)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yongshi schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:28:
Klopt het dat Oulanka niet gevonden wordt door mijn XA2 Plus Dual Sim? Hij zegt up to date (zit op Sipoonkorpi 3.0.1.14)
Het is een Early Acces update, alleen voor de beta testers dus.
Je kan je daar zelf voor opgeven via je Jolla account op de site van Jolla.

Edit: Hij is vandaag 28-03 voor iedereen uitgekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bongoarnhem op 26-03-2019 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerique
Met de laatste update (Hossa, 3.0.3.8) begint de XA2 aardig bruikbaar te worden! (Al is mijn batterij nog steeds hopeloos (maar ik heb dan WhatsApp ook altijd open staan))

https://together.jolla.co.../release-notes-303-hossa/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:07
Ik heb helaas pech sinds de laatste update ... ik vermoed doordat ik te weinig ruimte had op mijn toestel.
Na de (handmatige) update in terminal boot mijn toestel niet meer. Als ik hem nu opstart, zie ik het Jolla logo, daarna verdwijnt dat, schijnt de led wit en daar blijft het bij. Uitzetten leidt ertoe dat het ledje rood wordt en het toestel wordt uitgeschakeld.

Ik heb geprobeerd om in de recovery bestanden te verwijderen, wat gelukt lijkt te zijn. Ook btrfs gebalanceerd, dat lijkt ook gelukt te zijn, maar helaas nog steeds geen succes ...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik lees dat ze het screen blanking issue op de XA2 hebben getackeld. Dat zou heel fijn zijn. Ik ga Sailfish weer eens proberen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Nas T schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:50:
Ik heb helaas pech sinds de laatste update ... ik vermoed doordat ik te weinig ruimte had op mijn toestel.
Ik liep bij het doen van de update ook tegen een ruimteprobleem op (geen inodes meer over door heel veel bestanden in `/var/lib/connman`), zie mijn beschrijving hier: https://together.jolla.co...wer=204425#post-id-204425

Maar mogelijk is dit te laat voor jou :-(
ocf81 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:00:
Ik lees dat ze het screen blanking issue op de XA2 hebben getackeld.
Dit werkt nu een stuk beter ja. Ik heb voor de zekerheid toch maar even de "flip cover" setting uitgezet in de settings en heb (volgens mij) nu helemaal geen problemen meer daarmee.

[ Voor 25% gewijzigd door aerique op 30-04-2019 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Het ruimteprobleem leek ik opgelost te hebben op mijn telefoon, minder dan 12GB beschikbaar, max was 13,75GB. Helaas mocht dat niet helpen, na het herstellen na fabrieksinstellingen heb ik na een update en wat vage problemen een situatie waarin de telefoon niet meer bruikbaar is. Het Jolla logo is zichtbaar, dat is het. Recoverymode (volume beneden ingedrukt houden terwijl je hem aanzet) werkt ook niet meer: ledje gaat kort aan, dan uit en blijft uit. Telefoon aan de computer koppelen heeft geen effect.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je contact gezocht met Jolla hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Bongoarnhem schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:54:
Heb je contact gezocht met Jolla hierover?
Nee, ik vermoed dat dat ook niet had geholpen. Ik had al een Xperia X, maar die had een slechte USB-poort, welke is gerepareerd. Ik heb hier nu Sailfish op gezet. Ik heb nog een paar dingen die niet werken, tips zijn welkom:
Google Playstore. Installeren werkt, er zijn verschillende instructies, maar ik kan niet voorkomen dat de app zichzelf update. Als de app dit doet, dan zullen apps niet meer downloaden in de playstore (download pending). Iemand die wél een werkende oplossing heeft?
Sygic: bij het openen van de app, blijft de app hangen op "detecting country". Verschillende mensen hebben hier last van.
ING: ik wil de bankieren app gebruiken, maar deze lijkt niet vindbaar. Iemand een oplossing? Iemand die SailfishX gebruikt en kan bevestigen dat de app werkt (bijvoorbeeld via de play store)?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Nas T schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:20:
[...]

Nee, ik vermoed dat dat ook niet had geholpen. Ik had al een Xperia X, maar die had een slechte USB-poort, welke is gerepareerd. Ik heb hier nu Sailfish op gezet. Ik heb nog een paar dingen die niet werken, tips zijn welkom:
Google Playstore. Installeren werkt, er zijn verschillende instructies, maar ik kan niet voorkomen dat de app zichzelf update. Als de app dit doet, dan zullen apps niet meer downloaden in de playstore (download pending). Iemand die wél een werkende oplossing heeft?
Sygic: bij het openen van de app, blijft de app hangen op "detecting country". Verschillende mensen hebben hier last van.
ING: ik wil de bankieren app gebruiken, maar deze lijkt niet vindbaar. Iemand een oplossing? Iemand die SailfishX gebruikt en kan bevestigen dat de app werkt (bijvoorbeeld via de play store)?
Over de ING app. Daar had ik ook eens last van. Ik denk dat het een specifieke versie betrof, want enkele weken erna opnieuw de app uit de store downloaden fixte het probleem.
(ik heb nu 3.22.0 gedownload vanuit de Yalp store).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Nivve schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:22:
[...]

(ik heb nu 3.22.0 gedownload vanuit de Yalp store).
Ik krijg die niet gevonden, niet via het standaard Yalp account, noch via mijn eigen (Google) account.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Ik zo zelf alleen een banking app via de Google Play store[1] of direct de APK van de site van de bank downloaden. Is dat overdreven?

[1] met Raccoon bijvoorbeeld, maar ja, die kan ook weer compromised zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nas T schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:49:
[...]

Ik krijg die niet gevonden, niet via het standaard Yalp account, noch via mijn eigen (Google) account.
Ik heb ook 3.22.0.2 via Yalp.

Ik zie wel staan dat je daarvoor Google play services 4.5 nodig hebt, mogelijk dat dat een probleem is. Ik dacht dat de XperiaX 4.4 had. Maar hij draait hier goed.
Welke versie van Yalp heb je? Ik draai hier 0.35.

Ik heb gezocht of de APK nog ergens is opgeslagen, maar die verwijder ik zo nu en dan ivm ruimte gebrek.
Die heb ik dus niet meer. Of is er een manier om die er toch uit te vissen? Dan kan ik hem naar je doorsturen. Het viel me gister wel op dat ik sommige apps ook niet kon vinden via Yalp, zoals bijvoorbeeld Flitsmeister.
aerique schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:43:
Ik zo zelf alleen een banking app via de Google Play store[1] of direct de APK van de site van de bank downloaden. Is dat overdreven?

Ik gebruik Yalp al tijden, daar heb ik wel vertrouwen in.

Edit 2:
Op Github lijkt het erop dat de ontwikkelaar zich niet meer focust op Yalp. Hij lijkt zich meer op F-droid te richten.

Na wat verder te graven komt deze app store naar boven als opvolger van Yalp, Aurora store....welke niet draait op mijn ExperiaX 8)7 8)7 8)7

[ Voor 60% gewijzigd door Bongoarnhem op 17-05-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
aerique schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:43:

Yalp gebruikt ook gewoon Raccoon op de achtergrond zover ik weet. Dus het is gewoon een playstore frontend.
Ik heb de apk (com.ing.mobile.30220002.apk) zelf overigens nog op mijn telefoon staan, voor het geval je deze versie wil proberen. Zover ik kan zien is deze versie door ING al uit de playstore gehaald, handmatig kan ik hem niet vinden als ik zoek op versienummer.

@Bongoarnhem Hier ook 4.4 met een Experia X en deze versie doet het idd prima hier.
Ik zie geen optie meer in Yalp om mijn telefoon voor te doen als een hogere versie. Misschien dat dat de reden is dat ik hem niet in Yalp kan vinden, omdat ie geregistreerd is als 4.5 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik heb Yalp 0.45, ik weet niet welke versie van Play Services. Ik heb nu drie updates in de Yalp store, welke parse errors geven ...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Grappig, op mijn XA2 werkt Firefox Sync niet (bekend probleem in beta), maar voor de nieuwe preview van Firefox Fenix lukt het wel.

Heb ook net signature spoofing en microg geinstalleerd. De Parkmobile app werkt nu netjes met kaart.

[ Voor 40% gewijzigd door aerique op 23-05-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Heeft iemand anders ook een sterke battery drain sinds de laatste update op de Xperia X?
(3.0.3.9 Hossa)

Voor deze update ging de telefoon 1,5 dag mee met locatie/bluetooth/wifi allen aan. Nu heb ik deze alledrie uit en nog steeds haal ik het einde van de dag niet, zelfs als ik de telefoon niet uit mijn zak haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Op de XA2 heb ik juist het gevoel dat ie iets langer mee gaat.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Nivve schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:58:
Heeft iemand anders ook een sterke battery drain sinds de laatste update op de Xperia X?
(3.0.3.9 Hossa)

Voor deze update ging de telefoon 1,5 dag mee met locatie/bluetooth/wifi allen aan. Nu heb ik deze alledrie uit en nog steeds haal ik het einde van de dag niet, zelfs als ik de telefoon niet uit mijn zak haal.
Ik herken dat niet, ik haal zo'n 2 dagen met bluetooth/wifi aan.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Nas T schreef op zondag 26 mei 2019 @ 10:23:
[...]

Ik herken dat niet, ik haal zo'n 2 dagen met bluetooth/wifi aan.
Dank. Zal dan iets specifieks aan mijn telefoon zijn dan. Ik ga verder op onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nivve schreef op zondag 26 mei 2019 @ 18:24:
[...]

Dank. Zal dan iets specifieks aan mijn telefoon zijn dan. Ik ga verder op onderzoek.
Als ik het idee heb dat er iets van drain is dan kijk ik altijd ff met Crest, vaak blijft er een Android proces hangen, dan trap ik Android support uit en aan en dan gaat het weer beter. Het lijkt echter wel vaker voor te komen sinds de laatste update, maar ik ben nog niet achter de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Nivve schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:58:
(3.0.3.9 Hossa)

De XA2 had vóór 3.0.3.9 een probleem met sterke battery drain en dat zou sinds de laatste update verholpen moeten zijn, maar ik merk daar niet zo veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
@Bongoarnhem Net met Crest gekeken en blijkbaar is de Owncloud Deamon continue met 25-30% cpu bezig. Ik zal even daar aankloppen voor een fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bongoarnhem schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:44:
[...]

Ik heb ook 3.22.0.2 via Yalp.

Na wat verder te graven komt deze app store naar boven als opvolger van Yalp, Aurora store....welke niet draait op mijn ExperiaX 8)7 8)7 8)7
Ik krijg net een bericht van ING dat ik moet updaten. Omdat anders mijn ING app niet meer bruikbaar is.
Ik ga van de week dus maar met tegenzin updaten ....ik hou jullie op de hoogte.

edit:

Welke werkende versie van de ING app gebruiken jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door Bongoarnhem op 31-05-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Sinds 3.0.3.10 wel weer gezeur met Android apps die geen internet zien als je op wifi zit, dat lijkt een regressie in de XA2 beta.

[ Voor 18% gewijzigd door aerique op 03-06-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
aerique schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:51:
Sinds 3.0.3.10 wel weer gezeur met Android apps die geen internet zien als je op wifi zit, dat lijkt een regressie in de XA2 beta.
Same here...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 22:55
Klopt inderdaad, als je (re)connect met wifi dan gaat het Android gedeelte niet meer mee.

Je moet dan even de Android instellingen induiken en ook daar bij "Network & Internet > Wi-Fi" met wifi verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Toon83 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:04:
Je moet dan even de Android instellingen induiken
Hoe duik jij even de Android instellen in? Ik moet altijd met veel geklooi en gezoek via Aurora daar terecht komen. Is daar een handig appje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 22:55
aerique schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:45:
[...]

Hoe duik jij even de Android instellen in? Ik moet altijd met veel geklooi en gezoek via Aurora daar terecht komen. Is daar een handig appje voor?
Ik kom er via Settings > Apps > "willekeurige Android app" > Open Android Settings > terug knop > en dan weer het android settings scherm aantikken.

Dit is wat ik bedoelde met "induiken", maar je kan het inderdaad ook wel omschrijven als geklooi.

Een appje of directe snelkoppeling naar de Android instellingen zou ik zelf ook wel fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bongoarnhem schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:30:
[...]

Ik krijg net een bericht van ING dat ik moet updaten. Omdat

gebruiken jullie?
De laatste versie doet het niet op mn XperiaX. Deze heeft Android 5 of hoger nodig.
Ik ben ik mijn zoektocht naar de afgelopen versienummers nog geen duidelijke lijst tegengekomen en de bank zelf werkt ook niet echt mee. Nog geen updates dus.

#Sailfishlife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
@Bongoarnhem Ook de werkende versie die ik heb is binnenkort deprecated. Krijg nu idd ook de melding dat ik binnenkort niet meer met deze versie mag werken.
Nieuwe versie laat yalp idd al een tijdje niet meer zin omdat alleen compatible versies getoond worden (en de optie voor spoofen zie ik niet meer terug in yalp...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Ik moet zeggen dat mijn batterij een stuk minder snel leegloopt nu ik wifi al een paar weken uit heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3.1.0 Is uit als early acces update.
Een grote update volgens Jolla waarmee SF voor de XA2 uit de beta fase zou moeten zijn.

De changelog:
https://together.jolla.co...se-notes-310-seitseminen/

Met betrekking tot de ING bank app ben ik geen steek verder gekomen.
Ik doe het op moment via de site met een wachtwoord manager van waaruit ik de onmogelijke wachtwoorden kopieer. Het is helaas niet zo gebruiksvriendelijk als voorheen maar het werkt.

Als de XA2 echt uit beta is overweeg ik om die reden misschien wel een upgrade.

[ Voor 43% gewijzigd door Bongoarnhem op 19-07-2019 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Er wordt meer met tabs gewerkt. Voor nu in een paar apps. Wellicht ook meer in de toekomst? Ik vond/vind de pulley-menu's altijd interessant, maar toch net wat onhandig.

Wayland heeft een grote update gehad, volgens mij maakt dit deels de weg vrij voor native Firefox. Rust support is hier ook nog voor nodig, waarbij de bootstrap nog wat onduidelijk is.
Een update naar Qt 3.9 en daarna 3.12 is nog geen sprake van, ook een verdere Gecko update hoor ik weinig over. Het is nog even afwachten :)

Er is trouwens een begin gemaakt met ondersteuning van de Xperia 10, een nieuw Sony toestel. Het is nog in alpha.

https://timelord.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerique
Draai de update nu een paar dagen en het lijkt prima te werken op de XA2. Het is nu wel op een niveau dat ik het aan anderen aan kan raden (met alle mitsen en maren wat betreft Sailfish).

Het lijkt ook wat meer snappy, wellicht hebben ze een release build gemaakt o.i.d.

Erg blij dat de fingerprint-reader weer werkt, dat miste ik wel van de Xperia X.

In het Android settings menu is er nu een optie bij "Disable Android system package verification". Zelfs met de uitleg erbij is het me niet duidelijk wat dit doet. Betekent het dat ik dit niet meer hoef te draaien voor signature spoofing?: https://github.com/yeolde...sh-signature-spoofing-lxc

edit, nevermind: https://together.jolla.co...how-to-microg-in-sfos-31/

[ Voor 36% gewijzigd door aerique op 22-07-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dat de vingerafdruksensor nu welkt is inderdaad een hele fijne toevoeging. Het ontgrendelen is nu geen straf meer.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Bij mij launchen android apps niet meer na de update.
Maar dat kan ook liggen aan het installeren van microG wat deels is gelukt...

edit: niet alle android apps, maar ook apps die wel werken hebben vaak last dat ik na minimaliseren moeite heb om de app weer full screen te krijgen

edit2: meeste android apps werkten weer na een update vanuit yalp store

[ Voor 47% gewijzigd door Yongshi op 01-08-2019 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Ik kreeg zaterdag een melding van mijn Rabobank Bankieren app dat ik moest upgraden naar Android 5.0, omdat ik hem anders niet meer kan gebruiken vanaf 1 augustus. Daar baal ik wel van.

Ik denk dat ik dan ook over moet naar een Xperia XA2, die support wel Android 8.1 apps. Of is er een oplossing om dat op de Xperia X ook voor elkaar te krijgen?

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Zijn er al mensen die geprobeerd hebben de API die de diverse banken voor hun mobiele apps gebruiken te achterhalen? Ik zit zelf bij triodos en zou graag een werkende app hebben, maar probeer eigenlijk android-ondersteuning te vermijden. Iemand al geprobeerd te MITM-en? Zo moeilijk moet het niet zijn in qt een appje in elkaar te draaien mits je de API kent.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb me er nooit in verdiept maar dacht
cyberstalker schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:32:
Zijn er al mensen die geprobeerd hebben de API die de diverse banken voor hun mobiele apps gebruiken te achterhalen? Ik zit zelf bij triodos en zou graag een werkende app hebben, maar probeer eigenlijk android-ondersteuning te vermijden. Iemand al geprobeerd te MITM-en? Zo moeilijk moet het niet zijn in qt een appje in elkaar te draaien mits je de API kent.
Ik weet dat de api van Bunq open is: https://www.bunq.com/nl/api
Bij deRabobank hebben ze ook wat open api's lijkt het: https://developer.rabobank.nl/
hetzelfde geld voor de ABN: https://developer.abnamro.com/
Alleen de ING lijkt achter te blijven.

En volgens mij moet het uiteindelijk door PDS2 mogelijk worden om 1 app te maken voor meerdere banken, mits de banken hier toestemming voor geven. Ze moeten PDS2 in ieder geval vanuit de EU ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Het stomme is dus alleen dan al die banken een andere API hebben; want een API is verplicht, maar hoe die eruit ziet bepalen ze allemaal zelf. Dit maakt het niet alleen lastig in de aanmaak, maar ook onderhoud van zo een app.
Al zou het wel fijn zijn, gezien ik bij de Triodos en de ING zit en dus al minimaal 2 apps nodig heb (waarvan ING dus nu web-only is geworden op mijn Xperia X).

[ Voor 5% gewijzigd door Nivve op 30-07-2019 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kostte me de hele avond maar ik heb eindelijk SailfishX op mn XA2.

Moest hem eerst downgraden, dat heb ik via deze tutorial gedaan:

YouTube: How to downgrade to previous version of android on Sony Xperia Smart...
Ja ik weet het, ze zeggen dat dat niet meer nodig is maar ik lees het nergens officieel en Jolla geeft geen antwoord op deze vraag dus wilde ik het risico niet lopen.

De grote truc was om een Android 8 image te vinden vor de H3113 die ik heb, dan kom je op nogal wat vage sites terecht.
Uiteindelijk heb ik deze gedownload welke het ook deed:
https://androidfilehost.com/?fid=1322778262904019967

Toen met de Flashtool aan de gang waarop verschillende virusscanners aasloegen, nadat ik goed had gegoogled kon ik de waarschuwingen met een gerust hart negeren want daaruit bestaat de flashtool nu eenmaal, Trojans.

Toen de gratis versie van SailfishX gedownload en die erop gezet.
Nu die het goed lijkt te doen ga ik deze van de week verzilveren voor de volledige versie.

Ik hoop voor de mensen die na mij komen met een XA2 met Android 9 dat Jolla de installer zo heeft aangepast dat je ook gewoon over Android 9 kan flashen.

Daarnaast hoop ik dat bovenstaande links eventueel zoekwerk voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerique
Bongoarnhem schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:49:
En volgens mij moet het uiteindelijk door PDS2 mogelijk worden om 1 app te maken voor meerdere banken, mits de banken hier toestemming voor geven. Ze moeten PDS2 in ieder geval vanuit de EU ondersteunen.
Ik zit ook al heel lang te springen op API access naar banken toe en was erg blij toen PSD2 aangekondigd (en begin dit jaar ingevoerd) werd, maar dat was een naïeve en domme instelling van me.

Alleen "third party payment service providers" met een vergunning van de DNB kunnen via PSD2 bij jouw gegevens, jij zelf niet!

Om op een makkelijke manier bij je eigen transactiegegevens te kunnen komen moet je dus via een kneuterige middleman of een eigen bedrijf oprichten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
aerique schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:14:
[...]

Ik zit ook al heel lang te springen op API access naar banken toe en was erg blij toen PSD2 aangekondigd (en begin dit jaar ingevoerd) werd, maar dat was een naïeve en domme instelling van me.

Alleen "third party payment service providers" met een vergunning van de DNB kunnen via PSD2 bij jouw gegevens, jij zelf niet!

Om op een makkelijke manier bij je eigen transactiegegevens te kunnen komen moet je dus via een kneuterige middleman of een eigen bedrijf oprichten |:(
Aan de andere kant is dit ook wel logisch, omdat je niet wilt dat jouw gegevens via een omweg (of omdat de non-tweakers er niet goed mee om kunnen gaan) op straat komen te liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus Sceptus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-07-2024
Bongoarnhem schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 23:34:

YouTube: How to downgrade to previous version of android on Sony Xperia Smart...
Ja ik weet het, ze zeggen dat dat niet meer nodig is maar ik lees het nergens officieel en Jolla geeft geen antwoord op deze vraag dus wilde ik het risico niet lopen.

De grote truc was om een Android 8 image te vinden vor de H3113 die ik heb, dan kom je op nogal wat vage sites terecht.

Toen met de Flashtool aan de gang waarop verschillende virusscanners aasloegen, nadat ik goed had gegoogled kon ik de waarschuwingen met een gerust hart negeren want daaruit bestaat de flashtool nu eenmaal, Trojans.

Nu die het goed lijkt te doen ga ik deze van de week verzilveren voor de volledige versie.

Ik hoop voor de mensen die na mij komen met een XA2 met Android 9 dat Jolla de installer zo heeft aangepast dat je ook gewoon over Android 9 kan flashen.

Hoi Hoi...

Ik heb onlangs mijn XA2 Ultra ( H4233 (1312-4773) ) toestel kunnen voorzien van Sailfish OS...Ging op zicht makkelijk met deze beschrijving:

https://jolla.com/sailfishx-windows-instructions-xa2/

MAAAR, nu wil ik graag toch terug naar Android ( Stock ( of Custom, maakt niet zoveel uit) ROM.

Het lukt mij alleen met de beste wil niet om dit te bewerkstelligen :(

Ik begon hier ( enige officiele link die ik heb kunnen vinden van Jolla):

https://jolla.zendesk.com...-reinstalling-Sailfish-OS

Ik kwam vast bij het volgende:

EMMA geeft het volgende bij het connecten met mijn toestel: No available services matched the connected device...Please refer to update session 8ca34b7c-1619-4f71-a687-d5f5bc68649f if you need to contact Emma support.

Toen kwam ik via via terecht bij Flashtool, maar die geeft de volgende verschijnselen...

Ten eerste kan ik niet de exact zelfde versie vinden (1312-4773) zit er niet tussen, maar ik ga er van uit dat een andere versie van de H4233 ook zou moeten werken ?

vervolgens, de nieuwste versie van de Flastool, download wel de versies die ik uitkies, maakt er vervolgens netjes FTF files van, maar als ik vervolgens wil flashen, geeft hij de gemaakte FTF files niet weer ( lege lijst)

Als ik met een oudere versie van Flashtool start, zie ik de gemaakte FTF files wel, maar flashen doet hij alsnog niet wegens heel veel foutmeldingen dat het allemaal niet klopt...

Lang verhaal kort: Is er een goede manier om toch terug te gaan naar factory ROM van Sony?

Ik wil Sailfish er af hebben...elk hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maximus Sceptus schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:06:
[...]

Hoi Hoi...

Ik heb onlangs mijn XA2 Ultra ( H4233 (1312-4773) ) toestel kunnen voorzien van Sailfish OS...Ging op zicht makkelijk met deze beschrijving:

https://jolla.com/sailfishx-windows-instructions-xa2/

MAAAR, nu wil ik graag toch terug naar Android ( Stock ( of Custom, maakt niet zoveel uit) ROM.

Het lukt mij alleen met de beste wil niet om dit te bewerkstelligen :(

Ik begon hier ( enige officiele link die ik heb kunnen vinden van Jolla):

https://jolla.zendesk.com...-reinstalling-Sailfish-OS

Ik kwam vast bij het volgende:

EMMA geeft het volgende bij het connecten met mijn toestel: No available services matched the connected device...Please refer to update session 8ca34b7c-1619-4f71-a687-d5f5bc68649f if you need to contact Emma support.

Toen kwam ik via via terecht bij Flashtool, maar die geeft de volgende verschijnselen...

Ten eerste kan ik niet de exact zelfde versie vinden (1312-4773) zit er niet tussen, maar ik ga er van uit dat een andere versie van de H4233 ook zou moeten werken ?

vervolgens, de nieuwste versie van de Flastool, download wel de versies die ik uitkies, maakt er vervolgens netjes FTF files van, maar als ik vervolgens wil flashen, geeft hij de gemaakte FTF files niet weer ( lege lijst)

Als ik met een oudere versie van Flashtool start, zie ik de gemaakte FTF files wel, maar flashen doet hij alsnog niet wegens heel veel foutmeldingen dat het allemaal niet klopt...

Lang verhaal kort: Is er een goede manier om toch terug te gaan naar factory ROM van Sony?

Ik wil Sailfish er af hebben...elk hulp is welkom!
Ik merkte dat er nogal verschil zit in aansluiten met volume up of volume down.
Heb je het met beide opties geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus Sceptus
Jazeker...beide manieren van volume knop ( flashmode of fastboot)....

De officiele software geeft geen hulp ( Emma of Xperia Companion) wegens de unlocked bootloader ( wat helaas verplicht was om sailfish er op te kunnen zetten.

Deze flash tool geeft bij de images uiteindelijk aan:

01/045/2019 15:45:49 - ERROR - C200X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:49 - ERROR - C210X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:49 - ERROR - C550X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:49 - ERROR - C650X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:49 - ERROR - C660X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:49 - ERROR - C69XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:49 - ERROR - D210X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - D25XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - D550X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - D66XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - E15 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - E20XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - E21XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - E56XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - E66XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - F32XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - F53XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - F81XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - G12XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - G31XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - G34XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - G82XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - G83XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - H42XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - H82XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - LT15 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - LT22 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - LT26W : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - LT30 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - root : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - SGP6XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - SO_02C : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - SO_02D : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - ST25 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - ST27 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - U20 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - WT19 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - INFO - Selected Bundle for H4233. FW release : 50.1.A.5.59. Customization : Commercial and Journalists
01/045/2019 15:45:50 - INFO - Preparing files for flashing
01/046/2019 15:46:01 - ERROR -
01/046/2019 15:46:01 - INFO - Cannot open bundle. Flash operation canceled

welke rom ik ook download

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maximus Sceptus schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:57:
Jazeker...beide manieren van volume knop ( flashmode of fastboot)....

De officiele software geeft geen hulp ( Emma of Xperia Companion) wegens de unlocked bootloader ( wat helaas verplicht was om sailfish er op te kunnen zetten.

Deze flash tool geeft bij de images uiteindelijk aan:

01/045/2019 15:45:49 - ERROR - C200X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:49 - ERROR - C210X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:49 - ERROR - C550X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:49 - ERROR - C650X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:49 - ERROR - C660X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:49 - ERROR - C69XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:49 - ERROR - D210X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - D25XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - D550X : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - D66XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - E15 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - E20XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - E21XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - E56XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - E66XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - F32XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - F53XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - F81XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - G12XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - G31XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - G34XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - G82XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - G83XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - H42XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - H82XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - LT15 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - LT22 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - LT26W : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - LT30 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - root : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - SGP6XX : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - SO_02C : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - SO_02D : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - ST25 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - ST27 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - U20 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - ERROR - WT19 : this bundle is not valid
01/045/2019 15:45:50 - INFO - Selected Bundle for H4233. FW release : 50.1.A.5.59. Customization : Commercial and Journalists
01/045/2019 15:45:50 - INFO - Preparing files for flashing
01/046/2019 15:46:01 - ERROR -
01/046/2019 15:46:01 - INFO - Cannot open bundle. Flash operation canceled

welke rom ik ook download
Dat is het met Sailfish, er is geen weg terug...
Ik heb geen oplossing voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus Sceptus
Bongoarnhem schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:05:
[...]

Dat is het met Sailfish, er is geen weg terug...
Ik heb geen oplossing voor je.
Heb je misschien wel kennis / ervaring wat betreft het installeren van een custom rom als LineageOS op de XA2 met sailfish?

Ik wilde eigenlijk eerst de stock rom terugzetten van sony, maar vraag mij nu af of die stap over te slaan is en meteen een custom rom er op proberen te zetten met TWRP oid??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, sorry. Heb ik geen ervaring mee. Ik vind het sowieso jammer dat de beloofde installer uitblijft vanuit Jolla, die zou het hele proces een stuk makkelijker maken aldus de belofte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerique
Maximus Sceptus schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:21:
Heb je misschien wel kennis / ervaring wat betreft het installeren van een custom rom als LineageOS op de XA2 met sailfish?

Ik wilde eigenlijk eerst de stock rom terugzetten van sony, maar vraag mij nu af of die stap over te slaan is en meteen een custom rom er op proberen te zetten met TWRP oid??
Omdat ik nu een XA2 heb en mijn dochter haar telefoon kapot was heb ik op de oude Xperia X, LineageOS geinstalleerd. Ging prima, gewoon instructies volgen voor installatie LineageOS. (Dus idd eerst TWRP, zips transferren, TWRP recovery starten en dan zips installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:45
In de release highlights van 3.10 wordt aangegeven om niet eerst te updaten naar android 9, vanwege de kans dat het het toestel (in neem aan een xperia XA2 (-ultra, -plus)) bricked raakt
Is er een mogelijkheid om een reeds geupdatet toestel terug te zetten van versie 9 naar 8.1?

Wat zijn de opties om eerst de free versie te gebruiken en later de betaalde versie met exchange ondersteuning?

Owjee;
Ik had een beetje beter moeten zoeken...
Bongoarnhem schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 23:34:

[ Voor 83% gewijzigd door FortezzA_64 op 02-08-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FortezzA_64 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:49:
In de release highlights van 3.10 wordt aangegeven om niet eerst te updaten naar android 9, vanwege de kans dat het het toestel (in neem aan een xperia XA2 (-ultra, -plus)) bricked raakt
Is er een mogelijkheid om een reeds geupdatet toestel terug te zetten van versie 9 naar 8.1?

Wat zijn de opties om eerst de free versie te gebruiken en later de betaalde versie met exchange ondersteuning?

Owjee;
Ik had een beetje beter moeten zoeken...

[...]
Het gerucht gaat dat het downgraden niet meer nodig is sinds 3.1. Maar door vakanties bij Jolla en de uitblijvende communicatie(lees duidelijkheid) hierover heb ik toch maar eerst een downgrade uitgevoerd.

Ik heb op de XA2 het probleem dat in Whatsapp de videos worden gedownload maar niet worden afgespeeld. Ik vermoed een rechten issue maar ben er nog niet achter.
Ook krijg ik elke Android notificatie afzonderlijk door op het feedscreen.

Er staat dus niet 4 messages in 2 chats maar elk bericht wordt afzonderlijk getoond onder elkaar. Erg irritant, komt dit bekend voor?
https://together.jolla.co...n-not-hide-automatically/

Ik ben niet de enige.

[ Voor 23% gewijzigd door Bongoarnhem op 08-08-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:45
Gistermiddag een gebruikte XA2 (H3113) ontvangen. Vanavond via de Flashtool het toestel terug gezet van Android 9 naar 8.0.0. Morgen, met behulp van deze en deze handleiding Sailfish 3.1.0 installeren.
Tot nu toe alles gelukt.

Edit 1;
En vanavond is het gelukt om te flashen.

Meeste tijd heeft het me gekost om via apparaatbeheer de juiste driver te installeren. Daarvoor moest ik eerst de huidige verwijderen. Die is geïnstalleerd voor de downgrade naar Android 8.0.0. Daar was ik niet gelijk achter.

Edit 2;
Vandaag ook de free versie verzilverd. Zojuist de Android support, predictive text input en microsoft exchange geïnstalleerd. Nu zou ik dus ook apps via de store van aptoide kunnen installeren. Maar hoe blijf ik dan vrij van alle potentiële mogelijkheden op gedeelde informatie met google? Moet ik per app permissies instellen? Of zijn deze mogelijkheden er sowieso niet?

[ Voor 45% gewijzigd door FortezzA_64 op 14-08-2019 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yongshi
FortezzA_64 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:07:

Edit 2;
Vandaag ook de free versie verzilverd. Zojuist de Android support, predictive text input en microsoft exchange geïnstalleerd. Nu zou ik dus ook apps via de store van aptoide kunnen installeren. Maar hoe blijf ik dan vrij van alle potentiële mogelijkheden op gedeelde informatie met google? Moet ik per app permissies instellen? Of zijn deze mogelijkheden er sowieso niet?
Je hebt geen google services, dus wanneer apps google willen inschakelen krijg je een foutmelding.
Bijvoorbeeld als apps google maps willen gebruiken kunnen ze geen contact maken met google en krijg je of een lege kaart te zien of een niet werkende app. Dus als het gaat om geen data naar google sturen zit je voorzover goed.

Ik installleer zoveel mogelijk via fdroid en aurora store voor mijn android apps, grotendeel van de functionaliteit heb je gewoon ook zonder google services

Edit: velen apps klagen wel met pop ups maar doen het daarna wel gewoon, bijv NOS als je een filmpje in een artikel afspeelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Yongshi op 14-08-2019 15:56 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste