Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Bongoarnhem
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:34
quote:
Ossebol schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:21:
Wat tof, ik heb inmiddels ook Sailfish aan de praat gekregen op de Xperia X (een nieuwe). Inderdaad een heerlijk besturingssysteem. Waar ik momenteel nog wel tegenaan loop is hoe ik (en jullie?) aan bepaalde Android-apps komen. Zo mis ik bijvoorbeeld de ING-app en ik kan nergens aan actuele apk vinden, waarvan ik de bron ook vertrouw. Het liefst heb ik hem uit een alternatieve appstore waarvan ik weet dat de integriteit kan worden gewaarborgd. Heeft iemand tips met betrekking tot het zoeken (en vinden) van apk's? En heeft iemand ervaring met Raccoon Apk downloader?

En natuurlijk ook een gelukkig nieuwjaar allemaal! :)
Je kan Yalp downloaden, deze haalt apk's direct uit de Playstore. De ontwikkelaar heeft een versie in de Jolla appstore staan maar die schijnt niet zichtbaar te zijn via SailfishX.

Sinds dat ik Yalp gebruik heb ik F-droid en 1Mobilemarket er ook af gegooid.

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 04-01-2018 22:53 (5%)

• 147126
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-03-2018
https://blog.jolla.com/happy-2018/
quote:
Due to the success of the program, we will be adding support for new product models and markets at a steady pace during 2018. We’re seeing new demand coming from developing markets in Asian and Latin American countries, and in India, and in these markets support for dual SIM is very important. While we’re already working on to support a next generation device, we will also add support the for the Xperia X Dual SIM model (aka “F5122“) in order to enable new markets in various countries during Q1 2018. Adding new markets will also come together with the support of a graphical installer, in order to lower the entry barrier for new customers to start enjoy Sailfish OS.

Further, there’s been some interest to support the more pocket-able version of Xperia X, the Xperia X Compact. As we’re working already on two other new devices (the dual SIM and the to-be-announced), we don’t yet have the necessary business case to commit more resources ourselves to finish up the Xperia X Compact full solution. However, this is something we’re openly looking at: if the community adaptation will be good enough in the near future, we look for alternatives to start support it. We’ll come back to this as it develops.
Support voor dual-sim Xperia X, officiele Jolla X voor een 'next gen device' in ontwikkeling, en misschien voor de Xperia X compact als de community versie verder ontwikkeld is.

Nou ik wil sowieso een waterdichte telefoon en eigenlijk kleiner dan 5", dus de XZ1 compact zou perfect zijn. Of een van de nieuwe Nokia's...

147126 wijzigde deze reactie 04-01-2018 22:57 (4%)

• Bongoarnhem
Ik vond het mooi om vandaag verrast te worden door een Sailfish bericht op de voorpagina van Tweakers.
Dit forum was alweer een maand aardig dood, nu ik de blog post heb gelezen heb ik wel het idee dat ze de weg vooruit aardig te pakken hebben.

Laten we het hopen dat ze alle plannen voor 2018 kunnen uitvoeren dan wordt het OS weer een beetje volwassener. het wordt nu toch wel eens tijd dat vpn en caldav stabiel en betrouwbaar worden.

• voorstad
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10:44
Zijn er al geruchten welke nieuwe Xperia telefoons Jolla gaat ondersteunen? Ik vind het een nobel streven om een privacy vriendelijk alternatief besturingssysteem te maken, maar met het huidige hardware aanbod (Jolla 1, Xperia X en een Jolla tablet) is marktpenetratie wel een uitdaging (*kuch).

• Bongoarnhem
quote:
voorstad schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:25:
Zijn er al geruchten welke nieuwe Xperia telefoons Jolla gaat ondersteunen? Ik vind het een nobel streven om een privacy vriendelijk alternatief besturingssysteem te maken, maar met het huidige hardware aanbod (Jolla 1, Xperia X en een Jolla tablet) is marktpenetratie wel een uitdaging (*kuch).
Vergeet de 1000 JollaC's, paar Fairphones en het dozijn Turingphones niet :9

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
Hier nog iemand die de ontwikkelingen wat afwacht. Heb nu een Fairphone, maar de SailfishOS community edition heeft geen ondersteuning voor Android, wat een erg gemis is.
Dus ik kijk het komende jaar aan wat voor device nog ondersteunt gaat worden, maar misschien wordt het gewoon een Xperia X kopen halverwege het jaar (wanneer installeren wat gebruiksvriendelijker is).

Kan alleen iemand bevestigen of Google Push werkt op Sailfish X? Ik las zoiets in een comment bij het laatste nieuwsbericht, maar ik begreep niet helemaal wat werd bedoelt. Ik gebruik nu LineageOS en ik merk dat sommige apps alleen updaten als ik de app open. Dit word onderhand best irritant, dus was benieuwd of Jolla dit met een eigen implementatie vervangt.

• lohost
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 06-04 20:47

lohost

iemand had al localhost :-(

Er is een nieuwe early access release vrijgegeven van Sailfish OS. In deze versie zit o.a. ook de Nederlandse vertaling meegebakken. Meer info op in artikel op [url="Er is een nieuwe early access release vrijgegeven van Sailfish OS. In deze versie zit o.a. ook de Nederlandse vertaling meegebakken. Meer info op in artikel op JollaNL en Jolla Blog.

Meer informatie zijn te vinden in het changelog en de officiële release notes op TJC.

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

• Bongoarnhem
Volgende week het MWC, ik hoop stiekem op nieuws mbt een nieuw ondersteund toestel.
M'n JollaC is hard aan vervanging toe en ik ben al een tijdje aan het kijken voor een opvolger.

De XperiaX heb ik al eens in m'n handen gehad maar weer weg gedaan, had er toen nog geen vertrouwen in.
Hoop op een opvolger welke over twee jaar nog soepel mee gaat, en wat nieuwer dan een XperiaX.

Ik lees helaas nog wel wat serieuze bugs welke nog(steeds) niet opgelost zijn(oa bluetooth).
Ik vind dat de ontwikkeling van SailfishOS niet met het tempo gaat zoals ik dat graag zou zien.
De Caldav ondersteuning is al ruim 3 jaar beta net zoals VPN.

Ik hoop dat ze dit jaar gaan doen wat er wordt geschreven, grote update voor de kalender en e-mail en degelijke vpn ondersteuning. Daarnaast hoop ik dat ook de caldav ondersteuning nog eens uit de beta fase gaat.

We zullen zien, volgende week zijn we in ieder geval wat wijzer mbt de plannen en partnerships van Jolla.

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 24-02-2018 17:10 (27%)

• lohost
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 06-04 20:47

lohost

iemand had al localhost :-(

De XperiaX is zeker niet optimaal. Maar mijn vorige was de Jolla 1, dus voor mij wel een hele verbetering.

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

• Bongoarnhem
Over de Sony's ben ik niet zo enthousiast, over de Gemini des te meer.
Ik ga me er in verdiepen en ga het overwegen!

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 26-03-2018 12:25 (144%)

• Bongoarnhem
Over de Sony's ben ik niet zo enthousiast, over de Gemini des te meer.
Ik ga me er in verdiepen en ga het overwegen!

Door het sneuvelen van de GPS op mijn JollaC heb ik uit nood een XperiaX op de kop getikt.
De installatie ging verbazingwekkend soepel.
Ik had wat meer onverwachte fouten gevonden.

Ik mis nu alleen gigantisch de optie om het scherm te ontwaken met de double tap optie.
Deze is wel toe te voegen volgens verschillende gebruikers maar dit kan weer voor andere problemen zorgen dus dit laat ik voor nu even achterwegen.

Ik ben verder nog aan het kijken hoe ik de standaard partitie kan vergroten aangezien deze kleiner is dan op een Jolla1/JollaC. Zodra ik hier verder in ben zal ik het melden hier.

• Nivve
  • Niet online
Hebben ze nu al een grafische interface voor de installatie of is het 'tweaker-gehalte' nog steeds aardig hoog voor het flashen?

• Bongoarnhem
Het flashen viel reuze mee maar het is inderdaad nog geen vloeiende grafische interface.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de support voor SyncML via bluetooth is opgehouden met de laatste update.
Dit zou het synchroniseren van contacten niet moeten tegenhouden.
Ik vind echter geen bluetooth synchronisatie optie.

Synchroniseren via SD-card werd ook al niet herkend(niet writeable) vervolgens terug in de JollaC is ie daarin ook niet meer leesbaar. 8)7
Geen zin om dit direct uit te zoeken dus uiteindelijk via dropbox mn contacten maar opgeslagen en van daaruit geïmporteerd.

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 26-03-2018 21:00 (27%)

• Nivve
  • Niet online
@Bongoarnhem
Ik heb de stap toch maar gewoon genomen, vooral omdat ik van mijn werk een telefoon kan declareren 8)
Het flashen valt idd reuze mee. Enige waar ik een halfuur lang mee aan het klooien was kwam omdat ik zelf de installatiestappen niet zorgvuldig doorlopen had en ik dus een Sony update van mijn pc (om uberhaupt de Xperia te herkennen) had geskipped 8)7
In totaal een uur over gedaan daardoor, de rest ging heel soepel en was zo gepiept. Toegegeven dat ik al ervaring heb met meerdere roms en ook de Android SDK al geïnstalleerd heb. Anders duurt het wrs een stuk langer.

Over het algemeen ben ik erg positief erover. Het OS is heel 'clean' vergeleken met Android en werkt (voor mij) een stuk prettiger.

Nadelen die ik nu heb ondervonden:
- Android Notificaties werken niet heel betrouwbaar. Discord werkt helemaal niet (ook niet met de Android Notifications app). Gisteren werkte ze nog voor Telegram en vandaag (twee bewuste reboots later) krijg ik niets meer binnen zonder eerst de app te openen.
- Geluid is standaard erg luid! De ambiances regelen dit en dit moet dus ook daar zachter gezet worden, niet in de geluid sectie van de settings (vreemde keuze). Voor de wekker heb ik een Clock Settings app geïnstalleerd zodat deze ook zachter te zetten is.
- Bluetooth zenden werkt precies als android. Echter ontvangen lijkt niet te werken gezien de telefoon niet reageert op mijn auto's media knoppen (bij android werkt dit wel). Moet hier nog even mee spelen, misschiend at andere settings wel werken.

• Bongoarnhem
Het geluid wordt inderdaad meer over geklaagd.
De volume knoppen voelen ook nog niet "natuurlijk".

Ik merk daarnaast wat internet connectivity issues in android apps en dan voornamelijk whatsapp.
Dit heb ik ook ooit op de J1 gehad maar dit is na verloop van tijd opgelost.
Ik wilde nog aan de slag gaan met de partitie die echt te klein is door via symlinks naar de sd kaart ruimte gaan besparen. Maar de Xperia heeft mn sd kaart gesloopt.
Sinds dat ik hem in de Xperia heb gehad doet deze niks meer.
Dus ik ga er pas mee verder zodra ik een nieuwe heb gekocht.

Verder kijk ik het even aan, ik verwacht dat het met elke update beter gaat worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bongoarnhem
https://tweakers.net/nieu...jzigingen-play-store.html

Wordt dit de doodsteek voor Android support? Het zal niet in zón vaart lopen maar het gaat toch steeds harder die kant op....

• Nivve
  • Niet online
Zou het in theorie juist niet een voordeel kunnen zijn?
Dat een app dus een core app heeft die gewoon helemaal geupdated is, met daarbij een meest recente library voor nieuwste android versies en een oude library voor de oude telefoons (of in ons geval, emulator of zo).

Wie weet zouden ze zo juist gemakkelijker de oude versies dus kunnen blijven ondersteunen. Maar goed, beetje wishful thinking, heb voor de rest niet veel verstand van android.

Ik merk wel dat de netflix en ING app niet meer werken op mijn Xperia, ben benieuwd of dat ook met bepaalde incompatibiliteit te maken heeft van 4.4 met de laatste versies van de apps.

Nivve wijzigde deze reactie 31-05-2018 23:56 (27%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tiempjuuh
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-04 15:57
quote:
Bongoarnhem schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:23:
https://tweakers.net/nieu...jzigingen-play-store.html

Wordt dit de doodsteek voor Android support? Het zal niet in zón vaart lopen maar het gaat toch steeds harder die kant op....
Ik vermoed dat de Yalp store hier wel ondersteuning voor zal gaan bieden. Bovendien is de Android layer nu nog < Android 4.4 dus is dit nog niet van toepassing. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bongoarnhem
quote:
Nivve schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:55:

Ik merk wel dat de netflix en ING app niet meer werken op mijn Xperia, ben benieuwd of dat ook met bepaalde incompatibiliteit te maken heeft van 4.4 met de laatste versies van de apps.
Volgens Yalp draai ik de laatste versies en ze doen het beide bij mij, op de Xperia. Heb geen ea aan staan. Missch maakt dat verschil.

Indien je in Yalp update laat Yalp zien of jouw Android versie ondersteund is, anders kan je niet updaten meen ik. Missch een herinstall doen?

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 01-06-2018 09:48 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
quote:
Bongoarnhem schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:47:
[...]

Volgens Yalp draai ik de laatste versies en ze doen het beide bij mij, op de Xperia. Heb geen ea aan staan. Missch maakt dat verschil.

Indien je in Yalp update laat Yalp zien of jouw Android versie ondersteund is, anders kan je niet updaten meen ik. Missch een herinstall doen?
In Yalp zelf gaat alles goed. Echter als ik dan de apk wil installeren krijg ik een parse error. Als ik dan daar even op zoek krijg ik te lezen dat dan waarschijnlijk de SDK versie van de telefoon te laag is.
Maar gezien jij het gewoon draait zal dat wel niet.

Wat is 'ea'? O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-04 01:04
Versie 2.2.0 (Mouhijoki) is uit:
release notes.
Eén van de voornaamste wijzigingen is het ondersteunen van de fingerprintscanner van de Xperia X.

vrede in rust

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bongoarnhem
quote:
Nivve schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:42:
[...]

In Yalp zelf gaat alles goed. Echter als ik dan de apk wil installeren krijg ik een parse error. Als ik dan daar even op zoek krijg ik te lezen dat dan waarschijnlijk de SDK versie van de telefoon te laag is.
Maar gezien jij het gewoon draait zal dat wel niet.

Wat is 'ea'? O-)
Early Acces....maar die heb je denk ik uitstaan.

Netflix is versie 4.16.3
ING is 3.22.0.2

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 01-06-2018 13:26 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
quote:
Bongoarnhem schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:23:
[...]

Early Acces....maar die heb je denk ik uitstaan.

Netflix is versie 4.16.3
ING is 3.22.0.2
Nu aangezet, maar uiteindelijk bleek ea er niets mee te maken te hebben. Ik had in Yalp mijn telefoon gespoofed naar een ander omdat sommige apps juist wel werken op 4.4 maar 4.4 toestellen niet de app kunnen downloaden. Echter de ING en Netflix app zijn echt niet te installeren op 4.4, dus voor deze moest ik spoofen uitzetten.
Dat ik uberhaupt gespoofed had ingesteld was ik dus vergeten O-)

Enige rare is dat ik dan slechts tot 3.9.0 kan updaten voor ING. Handmatig kan ik via YALP 30220002 downloaden, en dan krijg ik toch 3.22.0.2 geïnstalleerd.

Nivve wijzigde deze reactie 04-06-2018 15:07 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik kwam er onder meer door de vakantie achter dat Sailfish icm KPN een verkeerd accespunt hanteert voor de data verbinding.

In Nederland heb je wel internet, maar zodra je de grens overgaat heb je geen data verbinding meer.
Zie ook dit issue op Together.

Sailfish vult in prepaid internet na het aanpassen hiervan naar internet werkt de dataverbinding wel.

• Nivve
  • Niet online
Ik heb zelf Telfort gehad en dan moest ik in Duitsland altijd handmatig een ander netwerk aanvinken voor ik bereik had. Echter ik hoefde niet aan de APN settings te komen zoals jij (Frappante is dat ik juist voor LineageOS dit wel moest doen met Telfort). Voor T-Mobile, dat ik nu heb, weet ik het nog niet. Ik moet weer eens naar het buitenland.
Wel irritant dat er nog steeds een bug is dat alle netwerken (of iig veel) dezelfde naam krijgen toebedeeld, dus dan moet je er willekeurig één kiezen tot je bereik hebt.

Wat me nu het meest zorgen baart is dat de SDK versie te laag begint te zijn voor veel apps. ING en Netflix zijn al eerder genoemd, maar ook voor een paar andere apps kan ik geen update meer binnenhalen omdat de volgende versie een te hoge SDK versie heeft (dus boven Android 4.4 wat Sailfish heeft). Ik wil bijvoorbeeld de eCharge app van RWE om in Duitsland bij laadpalen aan te melden, echter de versie is te hoog..
Ik hoop ten zeerste dat Sailfish 3 ergens dit jaar deze versie iets ophoogt zodat de meeste apps weer gewoon te updaten zijn naar de meest recente versies.

Nivve wijzigde deze reactie 23-07-2018 09:15 (15%)

• Bongoarnhem
quote:
Nivve schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:13:

Wat me nu het meest zorgen baart is dat de SDK versie te laag begint te zijn voor veel apps. ING en Netflix zijn al eerder genoemd, maar ook voor een paar andere apps kan ik geen update meer binnenhalen omdat de volgende versie een te hoge SDK versie heeft (dus boven Android 4.4 wat Sailfish heeft). Ik wil bijvoorbeeld de eCharge app van RWE om in Duitsland bij laadpalen aan te melden, echter de versie is te hoog..
Ik hoop ten zeerste dat Sailfish 3 ergens dit jaar deze versie iets ophoogt zodat de meeste apps weer gewoon te updaten zijn naar de meest recente versies.
Dit baart mij ook al een tijdje zorgen, volgens dit topic en de Sailfish3 website zal er wel een Android upgrade komen. Ik hoop alleen dat ze er een beetje mee opschieten. Er zijn nu al meerdere apps die langzamerhand niet meer ge-upgrade kunnen worden.

Kwam nog wat leuks tegen in de vraag en aanbod....

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 28-07-2018 23:00 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nas T
quote:
Is die hetzelfde als deze op ebay, maar dan ~€150 duurder?
(ik vraag me af hoe serieus de verkoper is: "Geen inruil mogelijk. (tenzij iphone X)": een toestel van nieuw €350 boven zijn vraagprijs ...)

Nas T wijzigde deze reactie 29-07-2018 17:03 (15%)

vrede in rust

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik kwam het toevallig tegen. Ben bij de camera eerder al afgehaakt. Had er eerder wel oren naar, als hebbedingetje.

• Dooxed
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20-04 20:43
Ik ben benieuwd naar Sailfish 3 en heb alvast een dual sim Xperia XA2 aangeschaft. Relase staat gepland in Q3/2018 dus ik reken op eind september :)

• Bongoarnhem
quote:
Dooxed schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:07:
Ik ben benieuwd naar Sailfish 3 en heb alvast een dual sim Xperia XA2 aangeschaft. Relase staat gepland in Q3/2018 dus ik reken op eind september :)
Welkom bij de club, mbt die releasedatum. Hou er rekening dat deadlines nog wel eens kunnen worden gemist en dat het wat later kan worden bij Jolla ;)

• TheLion01
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-04 23:57
Ik kon voor een leuk prijsje een Xperia X op de kop tikken. Leuk om te kijken hoe ver Sailfish is gekomen. Heb 2 jaar geleden een Jolla 1 gehad. Dus ik dacht, ik wissel een deel van mijn Jolla Tablet refund in voor een Sailfish X voucher. Helaas nog steeds geen mail gehad met mijn voucher. (Had hem afgelopen woensdag aangevraagd.) :| Hebben mensen hier ervaring mee? Kregen jullie hem meteen of moesten jullie ook een paar dagen wachten na aanvraag? :S Is ondertussen natuurlijk al weer een tijd geleden dat ze zijn begonnen met het Sailfish X project.

MacBook Pro with Retina-display 13" late 2013 (macOS Sierra) - Lenovo Ideapad 510-15ISK (Windows 10 Pro) - iPhone SE 16GB Space Grey - Apple Watch Series 2 42mm Aluminium Space Grey

• TheLion01
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-04 23:57
Ben nu een aantal dagen wat aan het spelen en tweaken met mijn Xperia X met Sailfish X! :D
Ik zit er over te denken om weer eens een Sailfish toestel te gebruiken als daily driver na zo’n lange tijd. Ik gebruik nu een iPhone. Ik gebruik daarop alleen wel een aantal apps op dit moment waarbij de Android versie Google Play Services vereist. Uit ervaring weet ik dat het mogelijk is om Google Play Services en de Play Store te installeren op Sailfish maar het liefste maak ik zo weinig mogelijk gebruik van Google. Nu zag ik dat er op Android een alternatief is: microG. Heeft iemand hier daar ervaring mee op Sailfish? :)

MacBook Pro with Retina-display 13" late 2013 (macOS Sierra) - Lenovo Ideapad 510-15ISK (Windows 10 Pro) - iPhone SE 16GB Space Grey - Apple Watch Series 2 42mm Aluminium Space Grey

• Bongoarnhem
TheLion01 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:17:
Ben nu een aantal dagen wat aan het spelen en tweaken met mijn Xperia X met Sailfish X! :D
Ik zit er over te denken om weer eens een Sailfish toestel te gebruiken als daily driver na zo’n lange tijd. Ik gebruik nu een iPhone. Ik gebruik daarop alleen wel een aantal apps op dit moment waarbij de Android versie Google Play Services vereist. Uit ervaring weet ik dat het mogelijk is om Google Play Services en de Play Store te installeren op Sailfish maar het liefste maak ik zo weinig mogelijk gebruik van Google. Nu zag ik dat er op Android een alternatief is: microG. Heeft iemand hier daar ervaring mee op Sailfish? :)
Hier heb ik geen ervaring mee, ik heb sinds SailfishX ook geen Play services meer geïnstalleerd.
Het gaat me af zonder, alleen Flitsmeister en de KPN ITV app doen het niet.
Die van Ziggo doet het gelukkig wel en Netflix werkt maar kan niet meer verder worden ge-update terwijl er wel een nieuwere versie is.

De app van de bank doet het en verscheidene andere android apps doen het bij mij verder ook goed.
Ik gebruik tegenwoordig Yalp voor android apk's en dat werkt echt heel goed, de app geeft aan of de apk compatible is met jou android versie(4.4 in dit geval) en dat werkt behoorlijk. Alleen een Gplay vereiste wordt niet aangegeven.

Er is een Sailfish Spotify connect app in ontwikkeling om via Spotify apparaten te bedienen.
Dit werkt heel behoorlijk, hopen dat dit uiteindelijk uitgroeit tot een volwaardige Spotify app.

En er is een nieuwe versie uit voor de EA gebruikers, de release notes vind je hier.

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 15-09-2018 22:26 (13%)

• Bongoarnhem
*knip*. En personen die daar naar op zoek zijn zullen dat vanzelf vinden in de V&A, linken daar naar toe is niet gewenst.

rens-br wijzigde deze reactie 01-10-2018 11:01 (97%)

• Dooxed
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20-04 20:43

• Paulus73
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20-04 13:01
Is Sailfish eigenlijk op andere smartphones te installeren dan de Sony's?

Ik heb inmiddels een Nokia 7 Plus en zou het wel leuk vinden. Dan moeten twee bedrijven met veel oud-Nokia werknemers een deal sluiten. Zou toch moeten kunnen lijkt me. Misschien zelfs een native Sailfish Nokia?

• mpol
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:11

mpol

root@localhost

Het kan, via de community releases. Kijk hier:
https://wiki.merproject.o...tations/libhybris/porters
Wel is het geval dat niet elke versie bijgewerkt is naar de laatste versie. Ook is Android / Alien Dalvik niet beschikbaar voor de Community releases, Whatsapp gaat dus niet werken.

Voor Nokia geldt dat de bootloaders altijd gelockd waren. Pas sinds afgelopen week is de bootloader voor de Nokia 8 te unlocken. Mogelijk komt er in de toekomst een Community release van Sailfish voor de Nokia 8.
Geval is natuurlijk dat je nu eerst een telefoon gekocht hebt, en daarna pas kijkt of Sailfish beschikbaar is :)
Eenvoudigste is om tweedehands een Sony Xperia X te kopen om te kijken of het wat voor je is. Of over twee maanden een Xperia XA2.

http://timelord.nl

• Paulus73
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20-04 13:01
mpol schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:05:
Voor Nokia geldt dat de bootloaders altijd gelockd waren. Pas sinds afgelopen week is de bootloader voor de Nokia 8 te unlocken. Mogelijk komt er in de toekomst een Community release van Sailfish voor de Nokia 8.
Geval is natuurlijk dat je nu eerst een telefoon gekocht hebt, en daarna pas kijkt of Sailfish beschikbaar is :)
Is helemaal waar. Maar ook een bewuste keuze. Ik ben gewoon erg gecharmeerd van de prijs-kwaliteitverhouding van de Nokia 7 Plus (zeker met de cash-back die toen gold). Mijn telefoon was echt aan vervanging toe helaas en de XA2 was er nog niet. En dan nog zou ik het unlocken van een bootloader waarschijnlijk niet zelf aandurven. Ben daar nog nooit aan begonnen.

Maar ik was vooral benieuwd hoe het met de ontwikkeling is van Sailfish en of iemand al iets op had gevangen over samenwerking tussen de twee redelijk nieuwe Finse bedrijven met een gezamenlijke oorsprong.

Paulus73 wijzigde deze reactie 01-10-2018 15:17 (1%)
Reden: Aanvulling in tekst

• Nas T
Paulus73 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:15:
[...]
Maar ik was vooral benieuwd hoe het met de ontwikkeling is van Sailfish en of iemand al iets op had gevangen over samenwerking tussen de twee redelijk nieuwe Finse bedrijven met een gezamenlijke oorsprong.
Er is mij niks bekend hierover en volgens mij loopt er ook niks. Ik heb nooit iets begrepen van het laten vallen van MeeGo, dit was een zeer capabele concurrent van Android, iOS en Wphone destijds. Volgens mij hebben er grote belangen gespeeld om MeeGo te laten "mislukken", omdat ze te goed waren en hun verdienmodel niet gunstig was voor fabrikanten, maar voor de consument.

Dat Nokia, of HMD, niet het weer opnieuw probeert met Jolla, is mij een raadsel. Sailfish is een uitstekende concurrent voor Android en iOS en ik denk dat Nokia prima Jolla kan opkopen.
Ik denk dat er nog steeds ergens in Nokia (al dan niet geheel intrinsiek) dit wordt tegengehouden, nog steeds vanwege de belangen van de grote spelers.

Ik blijf hopen dat we ooit de situatie gaan krijgen dat we niet meer lachen over de uitspraak van Nokia over Android (in je broek plassen in de winter), maar dat we lachen over hoe dom we al die jaren waren, omdat Nokia het al die tijd al begreep.

vrede in rust

• Nivve
  • Niet online
Vandaag post in de brievenbus van de ING dat de app toch echt geblokkeerd gaat worden ivm een te oude versie. Nu maar hopen dat Sailfish 3 voor de Xperia X een upgrade van android versie gaat meebrengen...
Gelukkig werkt Triodos nog prima voor de hoofdrekening.

• voorstad
Ik lees helaas weinig praktijk verhalen. Zijn er mensen die Jolla met de Xperia X dagelijks in gebruik hebben? Hoeveel functionaliteit t.o.v. Android of iOS levert een gemiddelde gebruiker in?

Jolla/Sailfish een leuk en tweakerwaardig platform en zou wat mij betreft een groot artikel waard zijn zodra Sailfish 3 uitkomt. Zeker in combinatie met een Xperia XA of XA plus waar, als ik het goed begrijp, Android app ondersteuning (beperkt) aanwezig is.

• Nivve
  • Niet online
voorstad schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:25:
Ik lees helaas weinig praktijk verhalen. Zijn er mensen die Jolla met de Xperia X dagelijks in gebruik hebben? Hoeveel functionaliteit t.o.v. Android of iOS levert een gemiddelde gebruiker in?

Jolla/Sailfish een leuk en tweakerwaardig platform en zou wat mij betreft een groot artikel waard zijn zodra Sailfish 3 uitkomt. Zeker in combinatie met een Xperia XA of XA plus waar, als ik het goed begrijp, Android app ondersteuning (beperkt) aanwezig is.
Ik gebruik de Xperia X met Sailfish al een half jaar als enige telefoon. Er zijn enkele apps die niet werken (zoals ING sinds gisteren). Deel ervan werkt ook niet op Lineage doordat simpelweg de Play Store ontbreekt (dus daarmee kan je alvast een klein testje doen). Echter doordat Sailfish een oude Android emuleert heeft deze bij sommige steeds meer apps problemen doordat de versie van Android te oud wordt.

Ik zelf pas simpelweg mijn app gebruik aan. Zo werkt Napster sinds twee weken niet meer goed (continue "Play store is niet geïnstalleerd" popups), en als dat met Sailfish 3 niet beter is, dan ga ik gewoon naar eentje die wel werkt of een native client heeft.
Zo heb ik ook sommige apps niet, maar dan open ik gewoon in de browser de web client, werkt vaak ook prima.

Als je echt wil dat alles werkt is het niets voor jou, maar het OS vind ik persoonlijk echt veel lekkerder werken dan Android, dus tot nu toe zeker geen spijt van gehad (hiervoor had ik altijd Googleloze Lineage roms, dus ik was wel al wat gewend).

• voorstad
Dank voor je antwoorden Nivve! Ben zelf een Android gebruiker (type: dag 1: rooten, AdAway erop, F-Droid als eerste keus appstore, na een jaartje LineageOS erop, en nog iets teveel google verslaafd.
Nivve schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:56:
[...] Er zijn enkele apps die niet werken (zoals ING sinds gisteren). Deel ervan werkt ook niet op Lineage doordat simpelweg de Play Store ontbreekt (dus daarmee kan je alvast een klein testje doen). Echter doordat Sailfish een oude Android emuleert heeft deze bij sommige steeds meer apps problemen doordat de versie van Android te oud wordt.
Is al bekend welke Android versie emulatie in Sailfish 3 gebruikt wordt?
Zo heb ik ook sommige apps niet, maar dan open ik gewoon in de browser de web client, werkt vaak ook prima.
Op zich een prima alternatief, maar uit een duitse review met Sailfish X begreep ik dat de browser geen shortcuts voor op de homepage (lijst met apps) kan maken. Ik gebruik dit veelvuldig zelf om te voorkomen dat ik apps moet installeren en voor sites zonder app, zoals Tweakers :*) . Is dit nog steeds het geval?

• Nivve
  • Niet online
voorstad schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:08:[...]
Is al bekend welke Android versie emulatie in Sailfish 3 gebruikt wordt?
Dit heb ik zelf nergens kunnen vinden. Stiekem hoop ik op Android 5, want volgens mij lost dat veel op. Echter wie weet is het een minor update van 4.4 en dan helpt het wat minder.
We zien het binnenkort, Sailfish 3 komt eind oktober als het goed is uit.
[...]
Op zich een prima alternatief, maar uit een duitse review met Sailfish X begreep ik dat de browser geen shortcuts voor op de homepage (lijst met apps) kan maken. Ik gebruik dit veelvuldig zelf om te voorkomen dat ik apps moet installeren en voor sites zonder app, zoals Tweakers :*) . Is dit nog steeds het geval?
Die review heeft het dan verkeerd, want de standaard browser kan dit prima. Het is wel zo dat sommige sites niet in deze stock browser werken. Zo geeft Napster bijvoorbeeld een error dat ik een geupdate FF/Chrome/IE/Opera moet hebben.

Echter het opslaan naar de app grid werkt prima. Eerst sla je de website op als favoriet (ster), dan zie je hem met een icoon staan als je een nieuwe pagina opent. Als je hier dan het icoontje van de pagina ingedrukt houdt, komt er een menu waarin de optie "Add to app grid' staat weergeven.

Nivve wijzigde deze reactie 04-10-2018 11:55 (5%)
Reden: verduidelijking

• der_joachim
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19-04 12:02
Voorzover ik vanuit deze post op het Jolla forum en deze blogpost kan opmaken, verschilt per toestel de ondersteunde Android-versie. Voor de J1 geloof ik niet dat 4.4 of hoger ooit ondersteund gaat worden. Voor de XA2 lees ik in de commentaren van de blogpost wel de bevestiging dat Android 8.1 ondersteund gaat worden.

Entropy isn't what it used to be

• dnzm
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 30-03 22:16

dnzm

Knorrig

Nas T schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:02:
[...]

Ik heb nooit iets begrepen van het laten vallen van MeeGo, dit was een zeer capabele concurrent van Android, iOS en Wphone destijds. Volgens mij hebben er grote belangen gespeeld om MeeGo te laten "mislukken", omdat ze te goed waren en hun verdienmodel niet gunstig was voor fabrikanten, maar voor de consument.
Het feit dat Elop, voordat hij bij Nokia begon als CEO, bij Microsoft werkte, wordt daar ook nog wel eens bij aangehaald.
Nas T schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:02:
[...]

Dat Nokia, of HMD, niet het weer opnieuw probeert met Jolla, is mij een raadsel. Sailfish is een uitstekende concurrent voor Android en iOS en ik denk dat Nokia prima Jolla kan opkopen.
Ik denk dat er nog steeds ergens in Nokia (al dan niet geheel intrinsiek) dit wordt tegengehouden, nog steeds vanwege de belangen van de grote spelers.
Misschien ligt het simpeler: door met Android te beginnen, heeft een Nokia de beschikking over een ziljard apps, en maakt het bedrijf kans om zich weer te bewijzen als telefoonmaker. Later kan altijd nog gesleuteld worden aan de software-situatie (en dat lijkt ook te gebeuren, er is al één bootloader te unlocken, en als er één bootloader over de dam is...).

Was Nokia vanaf dag 1 met SailfishOS geleverd, dan was het geheid geflopt. Niet omdat Sailfish niet goed is (ik heb er wat mee gespeeld op een oude Moto G en ik vind het tamelijk geweldig), maar omdat er simpelweg te weinig apps voor zijn. Mensen kopen een telefoon om te kunnen whatsappen en facebooken, en als dat niet standaard gaat ben je als telefoonmaker niet interessant voor ze. De Tweakers is een relatief kleine markt. :)

• Nas T
dnzm schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 09:36:
[...]

Het feit dat Elop, voordat hij bij Nokia begon als CEO, bij Microsoft werkte, wordt daar ook nog wel eens bij aangehaald.

[...]...
Was Nokia vanaf dag 1 met SailfishOS geleverd, dan was het geheid geflopt. Niet omdat Sailfish niet goed is (ik heb er wat mee gespeeld op een oude Moto G en ik vind het tamelijk geweldig), maar omdat er simpelweg te weinig apps voor zijn. Mensen kopen een telefoon om te kunnen whatsappen en facebooken, en als dat niet standaard gaat ben je als telefoonmaker niet interessant voor ze. De Tweakers is een relatief kleine markt. :)
Vergeet je nu niet dat Sailfish met alien Dalvik gewoon de meeste Android apps kan draaien?

vrede in rust

• dnzm
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 30-03 22:16

dnzm

Knorrig

Nas T schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:02:
[...]

Vergeet je nu niet dat Sailfish met alien Dalvik gewoon de meeste Android apps kan draaien?
Los van dat AD - tenzij ik me vergis, en dat is heel goed mogelijk - een oudere Android-versie "biedt" en dus steeds meer apps het niet gaan doen: is dat makkelijk voor tante Bep? Dat laatste is een semi-serieuze vraag - ik heb geen tante Bep, maar ook geen ervaring met AD aangezien mijn ervaring beperkt is tot een Sailfish-port die ik op mijn Moto G draai, geen officiële betaalde versie op ondersteunde hardware.

Nogmaals, ik kan me vergissen, dus ik sta open voor verbetering :)

En mocht dat onduidelijk zijn: ik zou het top vinden als Nokia (of Sony, of welke vendor dan ook) flink op Sailfish zou inzetten. Een breed bruikbaar alternatief voor Android zou welkom zijn.

• nuc8
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 03-01 21:09

nuc8

End the net!

dnzm schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 09:36:
De N9 met MeeGo kwam destijds netjes met apps voor Facebook, Twitter, QQ, etc. De apps die toen het belangrijkst waren. Dat heeft volgens mij niet of nauwelijks effect gehad.

Het ondersteunen van de top 20 apps (ik noem maar een nummer) is ook niet zo heel erg lastig. Een zak geld in de juiste richting en die apps komen er wel.

Toch doen zelfs bedrijven die bulken van het geld (bv Samsung) daar niet zo snel een poging toe. En de bedrijven die het wel proberen (bv Microsoft) zijn ondanks dergelijke apps (en een flinke dosis marketing) alsnog niet succesvol.

Waarmee ik verder helaas geen ideeën heb om SailfishOS populairder te maken, maar ik denk wel dat het een stuk ingewikkelder is dan het simpelweg toevoegen van populaire apps.

• Bongoarnhem
Nivve schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:56:
[...]

Ik gebruik de Xperia X met Sailfish al een half jaar als enige telefoon. Er zijn enkele apps die niet werken (zoals ING sinds gisteren). Deel ervan werkt ook niet op Lineage doordat simpelweg de Play Store ontbreekt (dus daarmee kan je alvast een klein testje doen). Echter doordat Sailfish een oude Android emuleert heeft deze bij sommige steeds meer apps problemen doordat de versie van Android te oud wordt.
Kan je aangeven welke ING versie en SailfishOS versie je gebruikt? Ik gebruik ook een XperiaX met de Ing app en heb nergens last van.

Ing: 3.22.0.2
Sailfish: 2.2.1.18

• Nivve
  • Niet online
Bongoarnhem schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:55:
[...]

Kan je aangeven welke ING versie en SailfishOS versie je gebruikt? Ik gebruik ook een XperiaX met de Ing app en heb nergens last van.

Ing: 3.22.0.2
Sailfish: 2.2.1.18
Heb even exact jouw versie geïnstalleerd en lijkt idd nog te werken. Had alleen de mijne al verwijderd, dus ik weet niet op welke ik zat die ik niet meer kon updaten :|
dnzm schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:12:
[...]

Los van dat AD - tenzij ik me vergis, en dat is heel goed mogelijk - een oudere Android-versie "biedt" en dus steeds meer apps het niet gaan doen: is dat makkelijk voor tante Bep? Dat laatste is een semi-serieuze vraag - ik heb geen tante Bep, maar ook geen ervaring met AD aangezien mijn ervaring beperkt is tot een Sailfish-port die ik op mijn Moto G draai, geen officiële betaalde versie op ondersteunde hardware.

Nogmaals, ik kan me vergissen, dus ik sta open voor verbetering :)

En mocht dat onduidelijk zijn: ik zou het top vinden als Nokia (of Sony, of welke vendor dan ook) flink op Sailfish zou inzetten. Een breed bruikbaar alternatief voor Android zou welkom zijn.
AD is niets speciaals op Sailfish. Aptoide staat als aangeraadde app in de Jolla store en heeft dus een zeer laag tweaker gehalte.
Echter je opmerking over een lagere versie waar steeds minder apps op draaien is wel zeer valide!

Nivve wijzigde deze reactie 06-10-2018 14:05 (18%)

• voorstad
Nivve schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:54:
[...]

Dit heb ik zelf nergens kunnen vinden. Stiekem hoop ik op Android 5, want volgens mij lost dat veel op. Echter wie weet is het een minor update van 4.4 en dan helpt het wat minder.
We zien het binnenkort, Sailfish 3 komt eind oktober als het goed is uit.

[...]

Die review heeft het dan verkeerd, want de standaard browser kan dit prima. Het is wel zo dat sommige sites niet in deze stock browser werken. Zo geeft Napster bijvoorbeeld een error dat ik een geupdate FF/Chrome/IE/Opera moet hebben.

Echter het opslaan naar de app grid werkt prima. Eerst sla je de website op als favoriet (ster), dan zie je hem met een icoon staan als je een nieuwe pagina opent. Als je hier dan het icoontje van de pagina ingedrukt houdt, komt er een menu waarin de optie "Add to app grid' staat weergeven.
Nou ik ga het ervaren. De XA2 is in huis, een account is aangemaakt bij Jolla. Nu wachten op de officiële release..... :P

• bertjefred
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 19-03 13:09
Hey allen ik heb na een tijd de jolla1 en jolla tablet gebruikt te hebben nu eindelijk weer Sailfish draaien en wel op een Sony X compact. Nu al een paar weken mijn daily driver. Leuk om de ervaringen te lezen van andere gebruikers. Ook ik kijk uit naar Sailfish 3. Hopelijk krijgt de community dat ook zo draaiend zo als nu (officieel en met updates) En anders fix ik wel via abbonement verlenging een xa2. Ik zal het hier in de gaten houden.

• voorstad
Ben een beetje verbaasd over het gebrek aan berichten over de aanstaande Sailfish 3 release. Is het stilte voor de storm? Als ik het goed begrijp is het een kwestie van dagen voor de beta 3 uitkomt, en een kwestie van weken voordat de officiele Sailfish 3 uitkomt? Of mis ik iets?

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:45
Als het goed is neem ik morgen ook een XA2 in ontvangst (uit een Amazon Warehouse aanbieding, dan zijn ze niet duur) om straks wat met Sailfish 3 te kunnen spelen. Ik ga er vanuit dat ik hem als MP3/Podcast-speler gebruiken kan, al het andere is winst.

Inderdaad allemaal rustig, laten we hopen dat het stilte voor de storm is.

• Nivve
  • Niet online
Zelfde hier; niet veel nieuws totdat ik met SF3 kan spelen. Zal wel moeten wachten op de normale versie, maar dat is niet erg.

Overigens gebruik ik zelf Antennapod (Android) voor podcasts en Muuzik! (Jolla Store) voor mp3's en flac en werkt goed genoeg. Al zijn er misschien betere alternatieven; dit werkte en had geen zin om verder te kijken.
Muuzik! is trouwens de enige player die ik zo snel vond die directories gebruikt als basis, dus dan hoef je niet verder te denken dan je muziek alvast sorteren in folders op je SD kaart. Ik vind dat erg prettig. Bij de rest komt alle muziek in één lijst of moest ik klooien met tags, en dat vond ik te veel gedoe.

• Bongoarnhem
Ik zit op het telegram kanaal van de Sailfish OS fan club, daar is er ook niet veel nieuws.

Er werd wel gemeld dat de 1e 3.0 release nog niet alle upgrades omvat.
Zo zou Android wel een upgrade krijgen, maar QT nog niet.

Dit zou in een van de latere versies gebeuren.
Ik wacht het rustig af, we zullen zien.

• voorstad
8 november is Sailfish OS 3 day gepland:

https://www.eventbrite.co...3-day-tickets-51649028635

• Nas T
Is dit de releasedag van Sailfish 3 of de dag dat er een event is voor Sailfish 3?

vrede in rust

• voorstad
Nas T schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:22:
[...]

Is dit de releasedag van Sailfish 3 of de dag dat er een event is voor Sailfish 3?
Tja, zeg het maar. 11 november is het SFOS 3 dag meetup in Berlijn. Geen idee verder. Ik verwacht eigenlijk dat 8 November D-Day is.

voorstad wijzigde deze reactie 23-10-2018 15:58 (9%)

• bertjefred
Bongoarnhem schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:54:
Er werd wel gemeld dat de 1e 3.0 release nog niet alle upgrades omvat.
Zo zou Android wel een upgrade krijgen, maar QT nog niet.
Is dit ergens anders nog gemeld? Toch dom als je zo een lijst op je website zet van dingen die erin zitten en weer zonder het duidelijk te maken alles gefaseerd gaat uitrollen...

Ja ze blijven sowieso nog steeds erg vaag over updates en alles. Ik snap dat ze voorzichtig willen blijven wegens dingetjes in het verleden de niet helemaal goed gingen, maar soms wat weer transparatie zou niet gek wezen.
Als je zo dicht op je release zit laat dan weten wat we krijgen en wanneer.

Nu is er ineens een vaag event en dat zorgt alleen maar voor meer verwaring...

Maar ze hebben de laatste tijd grote stappen gezet hopelijk zet die trend zich door

bertjefred wijzigde deze reactie 25-10-2018 12:12 (35%)

• Bongoarnhem
bertjefred schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:05:
[...]

Is dit ergens anders nog gemeld? Toch dom als je zo een lijst op je website zet van dingen die erin zitten en weer zonder het duidelijk te maken alles gefaseerd gaat uitrollen...

Ja ze blijven sowieso nog steeds erg vaag over updates en alles. Ik snap dat ze voorzichtig willen blijven wegens dingetjes in het verleden de niet helemaal goed gingen, maar soms wat weer transparatie zou niet gek wezen.
Als je zo dicht op je release zit laat dan weten wat we krijgen en wanneer.

Nu is er ineens een vaag event en dat zorgt alleen maar voor meer verwaring...

Maar ze hebben de laatste tijd grote stappen gezet hopelijhopeli
Lees de community meeting van vandaag even terug, daar wordt het zelfs benadrukt....

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 25-10-2018 21:52 (3%)

• bertjefred
Thanks!

• Siask
Nog even afwachten tot volgende week donderdag voor de XA2 bezitters, maar Sailfish 3.0 (Lemmenjoki) is vandaag uitgebracht!

En dan direct ook voor alle XA2 varianten, maar helaas dus nog wel met wat beperkingen voorlopig.

Desalniettmin - er komt schot in!

• voorstad
De release notes voor SFOS 3 zijn bekend:
3.0.0 Lemmenjoki release-notes 3.0.0 update Oct 29 '18

Lots more Sailfish 3 innovations drop with Lemmenjoki. Sailfish 3 now fully packetizes the offering for multitude of corporate and governmental solutions. In line with the regional licensing strategy, Sailfish 3 has a deeper level of security making it a solid option for various corporate and organizational solutions, and other use cases. In addition to the security and corporate features there are many user experience highlights for Sailfish 3.0.0. Sailfish 3 brings the new Top Menu, giving you quick access to lots of functions with a single swipe. The new Light Ambiences will show you your device in a whole different light. SD card support has been improved with better formatting and encryption, and you can use external storage through USB On-The-Go. Also in this release we have quick keyboard layout switching, a dedicated Gallery folder for screenshots and Xperia XA2 support for Sailfish X. Finally, there are system-wide speed improvements: both the new app launch and in-app page opening paths are considerably quicker now. Things load faster.
https://together.jolla.co...ase-notes-300-lemmenjoki/

Over de known issues ben ik minder enthousiast. Het betekent gewoon dat je de XA2 nog niet als daily driver kunt gebruiken totdat ze opgelost (bluetooth) zijn.
Known issues specific to Xperia XA2

Fingerprint support not working
NFC not working
Bluetooth not working (initial basic support only)
Display wake-up flashes old UI content
Startup wizard is showing noise before actual language selection UI
FM radio not implemented
XA2 does not power up when alarm time has elapsed
Display blanking is unstable during phonecalls or alarms (due to proximity sensor).
*update* zie nu de post van Siask :z . Voorstad gaat NU een extra espresso halen |:(

• bertjefred
Geïnstalleerd op mijn x compact. Het is wel allemaal weer wat sneller en soepeler dus dat is nice. Verder zoals verwacht minder gebkregen dan dat we allemaal willen, maar wat er in zit voelt wel goed. Ik drive al een tijd daily met de X compact op Sailfish en dat gaat prima. Bluetooth gebruik ik niet heel vaak maar wel jammer dat die in de auto niet connect. Maar ik ben sowieso wel een beetje van in de auto rijd ik en doe ik niks anders. Dus bluetooth is geen must have voor mij.

Eerste indruk is dus in ieder geval vooruitgang hopelijk snel meer :)

bertjefred wijzigde deze reactie 01-11-2018 14:28 (3%)

• MaDLiVe
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-04 19:07

MaDLiVe

.-Observer-.

Zat vandaag eens te kijken naar dit project voor mijn backup phone. In de zoektocht naar minder Google afhankelijkheid maar wel alle apps kunnen draaien (naja, bijna alle). Vond de xa2 wel een aardige phone daarvoor maar wacht even op de Black Friday aanbiedingen in de UK. Ik luister dus wel veel muziek via Bluetooth, dus kan nog wel even wachten :)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Nivve
  • Niet online
Bij mij werkt bluetooth dan weer prima; in de auto en ook met mijn draadloze oortjes. Met een beetje geluk heb je daar dus helemaal geen last van.

• voorstad
Nivve schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:52:
Bij mij werkt bluetooth dan weer prima; in de auto en ook met mijn draadloze oortjes. Met een beetje geluk heb je daar dus helemaal geen last van.
Ben benieuwd of Bluetooth tethering werkt.. De TomTom op de motor heeft het nodig voor fileinformatie. Zou het enorm missen als het niet zou werken.

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Nivve schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:52:
Met een XA2? Ander vraagje wat voor codec support heb je over Bluetooth? Geen AptX? (alhoewel er in de xa2 een qualcomm chipset zit vraag ik me af of dit op os niveau is geïntegreerd.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Siask
MaDLiVe schreef op zondag 4 november 2018 @ 00:44:
[...]
Met een XA2? Ander vraagje wat voor codec support heb je over Bluetooth? Geen AptX? (alhoewel er in de xa2 een qualcomm chipset zit vraag ik me af of dit op os niveau is geïntegreerd.
Aangezien S3 voor XA2 nog niet publieklijk beschikbaar is, lijkt me dat sterk. Hoogwaarschijnlijk is het er in de loop van volgende week, met donderdag 8 november (grote presentatie in Helsinki) als meest logische kandidaat. Of het dan alle features heeft zoals een geüpdate Alien Dalvik voor Androidapps is ook nog afwachten.

Qua bluetooth gaat het over basic support voorlopig, dus tethering en andere codecs dan de standaard lijkt me voorlopig nog buiten bereik. De AptX codec moet gelicenseerd worden, dus die verwacht ik sowieso niet te zien in S3.

• Nivve
  • Niet online
MaDLiVe schreef op zondag 4 november 2018 @ 00:44:
[...]

Ah, was ik niet duidelijk in, ik heb een Xperia X met Sailfish 2 (sinds vandaag 3, maar mijn post ging nog over 2). Sinds ik de X in maart heb gekocht werkt bluetooth al bij al mijn devices*, dit terwijl iedereen zei dat dit niet werkte nog bij Sailfish X.
Vandaar dat ik even wilde nuanceren dat bluetooth sketchy is, maar niet per se bij iedereen nog niet werkt. Of dit ook zo is bij de XA2 weet ik idd niet.

*2x Bluetooth boxen, 2x headset, Renault autos (4x), maxiscan OBDII adapter, en Konig pc BT adapter. Dus best wel verschillende selectie ook nog.

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Thanks, denk dat ik zelf toch voor een XA2 ga, vooral de grotere accu doet het hem. Uiteraard niet mijn daily driver maar wil ze graag supporten en uiteindelijk van Android af zonder teveel in te leveren op gebruikers gemak.

• Bongoarnhem
Planet computers heeft een nieuwe gadget op een Indiegogo pagina gezet. Kan weer met SailfishOS besteld worden.

Ik sla hem over.

Ik hoop dat er met de black friday ergens een mooie Sony aanbieding is, dan hoop ik mijn XperiaX te vervangen voor een nieuwer model.

Ik lees ondertussen wel dat er nogal wat dingen niet lekker gaan met de ea versie. De store werkt bij sommigen niet, de pictogrammen in het menu zouden in landscape door elkaar staan en de vingerafdruk sensor zou niet werken op de nieuwere xperia modellen, ik wacht dus de 8e even af met het installeren van de nieuwe versie tenzij die problemen zeker zijn verholpen.

• bertjefred
Nivve schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:50:
[...]
Vandaar dat ik even wilde nuanceren dat bluetooth sketchy is, maar niet per se bij iedereen nog niet werkt. Of dit ook zo is bij de XA2 weet ik idd niet.
Ah goed om te horen dat bluetooth bij jou op veel devices werkt. Op mijn bluetooth speaker (rockbox curve) werkt het wel, maar on mijn Toyota Auris (2013) werkten voor de update geen van de functies. Ik zal eens testen of er nu na de update naar SFOS3 verbetering is
Bongoarnhem schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:15:
Ik lees ondertussen wel dat er nogal wat dingen niet lekker gaan met de ea versie. De store werkt bij sommigen niet, de pictogrammen in het menu zouden in landscape door elkaar staan en de vingerafdruk sensor zou niet werken op de nieuwere xperia modellen, ik wacht dus de 8e even af met het installeren van de nieuwe versie tenzij die problemen zeker zijn verholpen.
Store (meestal even een pkcon refresh doen) en vinger sensor werken goed hier, de landscape pictorgrammen is al gefixt maar pas net na de early adopters update, dus dat komt in de officiele release goed. Grootste issue lijkt nu in mail attachments van exchange servers te zitten.

Bij mij is het goed te doen allemaal. Zit ook al wel te loeren naar een xa2 helemaal officieel is toch net wat meer zekerheid dan via een community laag.

• voorstad
8 november. Mijn XA2 ligt klaar om SFOS 3 te ontvangen... kom maar op Jolla!

• Perceptor
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 02-04 21:10
Zie https://jolla.com/sailfishx-windows-instructions-xa2/ voor instructies.
Dit weekend maar eens proberen.

• voorstad
Kom nog niet verder dan:

3. Extract the Sailfish OS .zip file
3.1 You have purchased the Sailfish X license and are hence entitled to download the latest Sailfish OS .zip file from https://shop.jolla.com/downloads/ . You can download newer versions later, too.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

https://shop.jolla.com

This site is currently under maintenance
We should be back online in a moment, please try again later.

Jolla logo

;)

voorstad wijzigde deze reactie 08-11-2018 13:47 (9%)

• Perceptor
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 02-04 21:10
Ze hebben blijkbaar de shop aangepast hij doet het nu weer. Er is ook een blogpost verschenen.

Op dit moment wordt Sailfish X op dit moment alleen als trial aangeboden met gelimiteerde functies:

Volledige versie komt later dit jaar beschikbaar.

• Siask
En helaas... het image voor de Dual-Sim varianten van de XA2 doet het helaas niet en brengt je in een bootloop.

Jammer, daar gaat mijn avondje spelen :)

• Bongoarnhem
Siask schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:32:
En helaas... het image voor de Dual-Sim varianten van de XA2 doet het helaas niet en brengt je in een bootloop.

Jammer, daar gaat mijn avondje spelen :)
Op Maemo zijn er meer mensen die het melden, nog geen oplossing voorhanden, op TJC trouwens ook meldingen.

Gezien de deadlines wacht ik een weekje met updaten, eerst kijken wat er nog voor fouten naar boven komen.

Het valt me op dat Tweakers deze keer geen aandacht besteed aan SF3. Zouden ze het hebben afgeschreven, wachten op de volledige ondersteuning voor alle Sony modellen of zit er nog een review aan te komen? Mijn slechtse gedachte zegt dat ze te druk zijn met het eigen evenement maar dat mag ik toch niet hopen? Weet één van jullie meer?

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 10-11-2018 01:19 (19%)

• Nas T
Bongoarnhem schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:12:
[...]
Het valt me op dat Tweakers deze keer geen aandacht besteed aan SF3.
? Als je op "Sailfish" zoekt in het veld "zoek in de site", is de eerste hit deze: Sailfish 3 komt naar Sony Xperia XA2-toestellen.
Ik ben blij dat Tweakers deze versie niet gaat reviewen, aangezien veel basiszaken niet goed af zijn (bluetooth e.d.). Ik denk dat we beter kunnen wachten op 3.1/3.2 ...

vrede in rust

• Siask
Het is inderdaad absoluut niet af. Uiteindelijk is het installeren dezelfde avond alsnog goed gegaan, maar er was verder weinig plezier aan te behalen.

Inderdaad klopte de bluetooth niet: moest handmatig gestart worden en alleen het headset profiel deed het. Je kon dus wel online radio luisteren, maar dan met tonen tot 8 kHz of zo.

Verder veel usability dingen die gewoon niet klopten, en een overlay à la Android met knoppen zou echt niet overdreven zijn naar mijn idee. Ook de lettertjes waren standaard super, superklein, zelfs met leesbril niet te lezen (was natuurlijk wel groter te maken, maar dit kon naar mijn idee niemand lezen).

En inderdaad, verleden tijd, want gisteren kwam ik bij de auto terug en kon ik geen leven in de XA2 meer krijgen. Echt compleet dood, reageert nergens meer op, inclusief de 120-seconden test die op de site van Sony staat. Naar mijn idee heeft het niets met Jolla te maken, maar een mooie gelegenheid om de telefoon terug naar de leverancier te sturen.

Over een maand of wat maar eens kijken hoe ver het dan staat, er zal vast wel weer een mooie aanbieding bij Sony zijn binnenkort.

• Bongoarnhem
Ik lees nu ook bij de release notes:

NOTE: Too many failures in installing Sailfish OS to Xperia XA2 devices have been reported tonight (Nov 8th). These devices fail to boot up after a seemingly successful flashing. Please consider postponing the flashing of Sailfish X to XA2 until we know better the error mechanism and have been able to eliminate it. This would probably save you from unnecessary harm. Apologies for all this.

Dus het lijkt me voor de XA2 nog te vroeg.
Ik heb SF3 nog niet op mn daily device gezet, ik wacht sowieso nog een week af.
Als ik alle reacties lees hebben ze misschien iets teveel gehaast.

• JS1982
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ze hebben het euvel met de firmware voor de Sony XA2 lijn (dus inclusief de Plus en Ultra variant) verholpen en de nieuwe firmware bestanden online gezet (in de Jolla shop).

Net mijn Sony XA2 Plus geflashed en draait als een zonnetje. Heel veel sneller vergeleken met mijn Jolla 1.

De nog missende onderdelen (verschil tussen de gratis en betaalde variant) zijn binnenkort gewoon via de Jolla App store op je telefoon toe te voegen. Ergens voor de kerst, dus binnen 6 weken :)

In ieder geval fijn aan de slag met alle native Sailfish apps oOo

• voorstad
JS1982 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:06:
Ze hebben het euvel met de firmware voor de Sony XA2 lijn (dus inclusief de Plus en Ultra variant) verholpen en de nieuwe firmware bestanden online gezet (in de Jolla shop).

Net mijn Sony XA2 Plus geflashed en draait als een zonnetje. Heel veel sneller vergeleken met mijn Jolla 1.

De nog missende onderdelen (verschil tussen de gratis en betaalde variant) zijn binnenkort gewoon via de Jolla App store op je telefoon toe te voegen. Ergens voor de kerst, dus binnen 6 weken :)

In ieder geval fijn aan de slag met alle native Sailfish apps oOo
Ik heb op dag 1 mijn XA2 geflashed met de SFOS 3 image. Bij de 2e poging succes.

Ben best onder de indruk van de interface, daar word ik best blij van. Jammergenoeg nog geen Dalvik/ART om Android apps te kunnen installeren, dus mis ik een hoop functionaliteit die ik niet met native apps of webbrowser kan oplossen. Daarnaast kan de browser ook wel een update gebruiken, die voelt gedateerd aan.

Ben heel benieuwd of ik aan het eind van het jaar (wanneer de betaalde versie met Android uitkomt) de XA2 met SFOS 3 als daily driver kan, ga en wil gaan gebruiken....

• Bongoarnhem
voorstad schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:05:
[...]

Daarnaast kan de browser ook wel een update gebruiken, die voelt gedateerd aan.

......
Ik heb begrepen dat de engine die wordt gebruikt een upgrade krijgt zodra ze naar de nieuwe QT versie gaan.
Daarnaast is er ook webkat als native app te downloaden.
Doet het ook aardig, al is ook die gebaseerd op de oude engine.

• JS1982
  • Niet online
Er staat idd een upgrade naat Qt 5.9 op de rol voor December 2018. Dit gaat een flinke performance verbetering geven voor het nieuwe Sailfish OS 3. Dan zullen tevens ook de features als Android support, MS Exchange support en andere (nog missende) features worden toegevoegd.

Het wordt een leuke late Sinterklaas of vroege Kerst voor Sailfish liefhebbers :)

PS. Ik moet zeggen dat mijn Sony Xperia XA2 Plus als daily driver het perfect doet op 3.0.0.8. Het is dat er sommige apps zijn die niet als native Sailfish beschikbaar zijn, anders had ik straks de nu missende features echt niet nodig gehad!

JS1982 wijzigde deze reactie 21-11-2018 07:32 (0%)
Reden: typo

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Hier met de black Friday de xa2 dual sim variant voor 199pond op de kop getikt. Mooie telefoon. Ik wacht denk ik nog even met sf3. Android runtime is belangrijk voor me aangezien ik best wat apps gebruik. Fijn om hier de ervaringen te blijven lezen.

• JS1982
  • Niet online
De vertalingen voor 3.0.1 zijn in volle gang en er is gevraagd deze uiterlijk 2 december afgerond te hebben.
Uit ervaring met voorgaande versies rolt er dan binnen 2 weken een update uit :)

https://together.jolla.co...ent-l10n-strings-for-301/

Hopelijk zit in 3.0.1 een upgrade naar Qt 5.9 en de Android support.

• Xmasjos
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17-04 15:21
Zojuist hoorde ik iets interessants voorbij komen in een filmpje van Jolla van vorige maand. Geen idee of dit al gemeld is hier (kom het zo niet tegen nl), maar er gaat blijkbaar een update van de Android support komen naar versie 8.

YouTube: Sailfish 3 Day in Helsinki

• JS1982
  • Niet online
Steeds meer echt bruikbare apps komen beschikbaar op het Sailfish OS platform.
Zo is er een app voor Philips HUE (en Ikea Tradfri, etc) in de AppStore beschikbaar.

https://github.com/attah/harbour-tint/blob/master/icons/86x86/harbour-tint.png?raw=true
        Tint

• Xmasjos
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17-04 15:21
JS1982 schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:30:
Steeds meer echt bruikbare apps komen beschikbaar op het Sailfish OS platform.
Zo is er een app voor Philips HUE (en Ikea Tradfri, etc) in de AppStore beschikbaar.

[Afbeelding]
        Tint
Thnx! Jammer dat ik nog geen centrale in huis heb, maar goed om te weten :)

• voorstad
Update van Jolla vlak voor kerst:
Sailfish OS 3.0.1 and Sailfish X Schedule Update
This is a schedule update for the next Sailfish OS release, 3.0.1 “Sipoonkorpi”. We have continued working on this release as the year moves forward and the Sailfish OS 3.0.1 will be released in early January. The commercial release of Sailfish X for XA2, including the Android apps support, will follow soon after the 3.0.1 release is fully released and rolled out.
Mijn XA2 met de trialversie SFOS 3 ligt in de la te wachten...

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10:57

ocf81

Totally Me!

Vandaag mijn XA2 Ultra eindelijk binnengekregen en Sailfish X gedownload en ingeïnstalleerd. Eerste indruk is dat het wel aardig werkt. Andoid gebruikt hebt sinds ca. 2010 is het nog wel wennen. Wel jammer dat ik nog geen native fitness app heb kunnen vinden. Misschien moet ik die dan maar gaan maken ofzo. :P
Het is ergens wel jammer dat er geen compatere telefoon met de specs van de XA2 Ultra is die ook 2 sims en een SD kaart ondersteunt. (De XA2 Dual is óf 2 sims óf een sim en een SD kaart)

ocf81 wijzigde deze reactie 28-12-2018 23:58 (23%)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• Bongoarnhem
Zijn er hier mensen die Matrix gebruiken waarbij de app wel blijft werken?
Hij loopt na de eerste startup(waarbij hij het goed deed) vast.

Ik heb deze build gebruikt:

https://build.merproject....me:r0kk3rz/harbour-matrix

• Bongoarnhem
JS1982 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:37:
De vertalingen voor 3.0.1 zijn in volle gang en er is gevraagd deze uiterlijk 2 december afgerond te hebben.
Uit ervaring met voorgaande versies rolt er dan binnen 2 weken een update uit :)

https://together.jolla.co...ent-l10n-strings-for-301/

Hopelijk zit in 3.0.1 een upgrade naar Qt 5.9 en de Android support.
Zou het er dan eindelijk deze week van komen?
De Qt 5.9 moet je nog even op wachten.

https://together.jolla.co...se-notes-301-sipoonkorpi/

• bertjefred
Ja helaas niet de updates waar we echt op zitten te wachten. De UI tweaks zijn wel ok. Maar je krijgt toch steeds meer het idee dat ze aan de dingen werken die de Russen en andere corporate klanten belangrijk vinden en minder de dingen die voor de community belangrijk zijn. Logisch natuurlijk want daardoor bestaan ze waarschijnlijk uberhaupt nog, maar kijk er wel naar uit als de wat grotere dingen eindelijk komen.

Verder ging updaten op de X compact vlekkerloos en het loopt nog steeds allemaal prima.

• Bongoarnhem
3.0.1 is uit voor het grote publiek.

De release notes vindt je hier.
Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True