Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Nas T
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22-10 16:42
Voor degenen die een mail hebben gehad van Turing over een fuel cel:
quote:
...which contains a replaceable solidified chemical fuel...
Ik lees hier: "we hebben een batterij waarbij iets ingestopt moet worden wat duur is en alleen wij leveren."
Misschien ben ik te skeptisch, maar Turings communicatie staat bol van de blabla en dat wekt nou eenmaal wantrouwen.

vrede in rust

• Bongoarnhem
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:54
Ik geloof sowieso niet in het hele Turing verhaal.
Ik heb nauwelijks verhalen gelezen van mensen die hem hebben gehad en op Tjc is er maar 1 gebruiker die reageert, Darkturing meen ik.

Jammer.

• richdb
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 26-09 21:04
quote:
Bongoarnhem schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:51:
Ik geloof sowieso niet in het hele Turing verhaal.
Ik heb nauwelijks verhalen gelezen van mensen die hem hebben gehad en op Tjc is er maar 1 gebruiker die reageert, Darkturing meen ik.

Jammer.
Volgens de Telegram groep bestaat het toestel echt wel. Zitten ook 2 SailfishOS ontwikkelaars in de groep. Ook al eens andere foto's van het toestel voorbij zien komen in de groep. Qua verkoop? Denk niet veel, maar gezien de prijs ook niet zo gek.

• richdb
Ander goed nieuws over een eventueel nieuw toestel. Kijk maar op de website van Oysters

http://www.oysters.ru/en/

Wordt nu melding gemaakt dat het SailfishOS toestel binnenkort gaat verschijnen.

• Bongoarnhem
Voor iemand die nog een vervanger vanbde J1 zoekt:
http://talk.maemo.org/showthread.php?p=1521071#post1521071

• Bongoarnhem
Om maar weer eens een trap tegen dit forum te geven....

Volgens de community meeting die vandaag werd gehouden kunnen we een nieuw iets verwachten op het MWC in Barcelona (27feb-02mrt).

Volgens deze post op Tjc heeft Jolla vd week al iets geroepen over meer community devices dit jaar.

In de meeting ging het echter over meer dan devices, na het mwc zou Jolla tot meer in staat zijn, wat dat ook voor iets mag betekenen.

In ieder geval iets om naar uit te kijken.

• richdb
Sailfish 2.1.0 is uit als early access release.
https://together.jolla.co.../release-notes-210iijoki/

• RoestVrijStaal
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 17-10 13:31
quote:
quote:
Browser

Basic text selection (copy-paste) from web pages added. Currently selection of other editable content is not supported.
Eindelijk. Dat dat niet kon halveerde mijn productiviteit op m'n Jolla en was toch een van de redenen dat ik nu weer een Droid als daily purpose toestel gebruik. Maar niet voor lang. De rest van de release notes (oa OpenVPN support ) doet mij likkebaarden naar de final release van 2.1.0 :9~

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik zit erover te denken om de Intex Aqua Fish te bestellen. Die is op Flipkart nu weer in stock voor 6300 INR (ongeveer 90 euro). Zijn er mensen die dat toestel al hebben en kunnen bevestigen dat 4g wel/niet werkt met KPN? Als ik kijk naar de ondersteunde frequenties zie ik 2300, 1800 en 850 staan.

Ik ontken het bestaan van IE.

• lutj
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 19:23
Ik zou nog even wachten wat er eind deze maand wordt aangekondigd door Jolla.
https://mobile.twitter.com/JollaHQ/status/830061030957002760

Ben overigens wel benieuwd naar de ervaringen van mensen met een aqua fish!

Update 1: op twitter worden al een aantal foto's gepost van de Jolla stand:
mobiel voor de Russen
https://twitter.com/Jolla...36143758890651648/photo/1

De stand, let op de tekst XPERIA, zal Sony wat met Jolla gaan doen?
https://twitter.com/Jolla...36142111602978816/photo/1

lutj wijzigde deze reactie 27-02-2017 10:57 (40%)

• richdb
Kleine update wat betreft Jolla/Sailfish op de MCW in Barcelona:
- Er komt een investering van 250 miljoen euro om een SailfishOS versie voor China te ontwikkelen.
- Er is een deal met Sony. Sailfish zal draaien op de Xperia toestellen. https://www.engadget.com/...lfish-sony-xperia-phones/ Waarschijnlijk zal er een nieuwe community device (de opvolger van de Jolla C) komen rond het einde van Q2 2017. Dit is een Xperia X met SailfishOS.
- Op de Russische markt komt een toestel met SailfishOS. https://mobile.twitter.co...status/836174927397011456
- Op de zuid Amerikaanse markt komt een toestel met SailfishOS. https://mobile.twitter.co...status/836175905605177344

• richdb
quote:
lutj schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 08:55:
Ik zou nog even wachten wat er eind deze maand wordt aangekondigd door Jolla.
https://mobile.twitter.com/JollaHQ/status/830061030957002760

Ben overigens wel benieuwd naar de ervaringen van mensen met een aqua fish!

Update 1: op twitter worden al een aantal foto's gepost van de Jolla stand:
mobiel voor de Russen
https://twitter.com/Jolla...36143758890651648/photo/1

De stand, let op de tekst XPERIA, zal Sony wat met Jolla gaan doen?
https://twitter.com/Jolla...36142111602978816/photo/1
Wat wil je precies weten over de ervaring van de Aquafish? Vergeleken met de Jolla 1 is het scherm beter en helpt het geheugen van 2GB. Camera is nog steeds slecht. Android apps draaien beter en je hebt beschikking tot volledige. playstore.

4G heb ik helaas niet. Zit bij Vodafone en hierdoor alleen 4G in de grotere plaatsen. Zit je bij T-mobile dan heb je wel overal 4G doordat T-mobile andere frequenties gebruikt die nu net wel door de Aquafish worden ondersteund.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pytox
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10-03-2017
Wel benieuwd naar die xperia met sailfish.
Wel jammer nog geen officiëel toestel in de store... had gehoopt hier op maar zal nog lang duren vooraleer er een jolla 2 is zo blijkt het.
Zou leuk zijn een nokia hmd met sailfish maar zij zijn nu ook droids volledig 😞

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bongoarnhem
quote:
richdb schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:45:
[...]

Wat wil je precies weten over de ervaring van de Aquafish? Vergeleken met de Jolla 1 is het scherm beter en helpt het geheugen van 2GB. Camera is nog steeds slecht. Android apps draaien beter en je hebt beschikking tot volledige. playstore.

4G heb ik helaas niet. Zit bij Vodafone en hierdoor alleen 4G in de grotere plaatsen. Zit je bij T-mobile dan heb je wel overal 4G doordat T-mobile andere frequenties gebruikt die nu net wel door de Aquafish worden ondersteund.
Ik heb een JollaC met Vodafone, bij mij werkt 4G wel volledig.

Ik dacht dat het dezelfde toestellen waren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Temp2264
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 08-10 11:31
quote:
Bongoarnhem schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:55:
[...]

Ik heb een JollaC met Vodafone, bij mij werkt 4G wel volledig.

Ik dacht dat het dezelfde toestellen waren?
Het zijn dezelfde toestellen maar er zijn bij Jolla C extra (of andere) 4G frequenties vrijgegeven.
Ik heb zelf de Aquafish met t-mobiel en heb goed bereik.

<SG>Temp2264

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nas T
quote:
Pytox schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:22:
...had gehoopt hier op maar zal nog lang duren vooraleer er een jolla 2 is zo blijkt het.
Jolla ontwikkelt sinds anderhalf jaar geen hardware meer en ik denk niet dat ze deze beslissing snel zullen terugdraaien. Ze willen dat hun OS op andere telefoons gebruikt wordt en dat is niet handig als ze eigen telefoons uit gaan brengen, want "die krijgen altijd voorrang"...

Desalniettemin ben ik blij dat Sony een toestel gaat ondersteunen waar Sailfish op kan draaien. Ben nog wel een beetje huiverig voor de puntjes op de "i", zoals ondersteuning voor Android-apps, maar het lijkt er op dat dat goed komt...

vrede in rust

• RoestVrijStaal
quote:
Nas T schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:43:
[...]

Desalniettemin ben ik blij dat Sony een toestel gaat ondersteunen waar Sailfish op kan draaien. Ben nog wel een beetje huiverig voor de puntjes op de "i", zoals ondersteuning voor Android-apps, maar het lijkt er op dat dat goed komt...
Het zal wel goed komen, maar voor hoe lang? Alien Dalvik heeft niet veel updates gehad (als het al iets gehad heeft) AFAIK is de hoogst gesupporte android platform versie 4.1.2.

Het gebruik van die versie-tak begint bij Android-app ontwikkelaars onder de grens te komen van "Niet de moeite waard om te ondersteunen".

• Fuzzillogic
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-09 18:23
Alien Dalvik op de tablet en JollaC/AquaFish is Android 4.4 heb ik begrepen. Dan zou er dus wel updates zijn geweest. Jammer dat de J1 die nooit gekregen heeft. Het zal een geldkwestie zijn, qua licentie en extra development, zonder dat dat iets op zou leveren.

Je verlichting draadloos bedienen met Arduino? Maak het zelf, met 433MHzForArduino!

• RoestVrijStaal
quote:
Fuzzillogic schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 18:21:
Alien Dalvik op de tablet en JollaC/AquaFish is Android 4.4 heb ik begrepen. Dan zou er dus wel updates zijn geweest. Jammer dat de J1 die nooit gekregen heeft. Het zal een geldkwestie zijn, qua licentie en extra development, zonder dat dat iets op zou leveren.
Klopt, als ik er zo naar terug kijk blijkt het eerder een lokkertje te zijn om mensen over de streep te trekken.
Het lijkt aannemelijk dat bij Jolla de gedachte was dat als Alien Dalvik te verouderd is dat het voor de veiligheid dood moet worden gemaakt en dat er dan al genoeg SailFishOS apps die hetzelfde functionaliteit bieden voorhanden waren.

RoestVrijStaal wijzigde deze reactie 16-03-2017 15:21 (35%)

• RoestVrijStaal
@All
Positief nieuws:
Update over wat @richdb eerder aankaartte: de inverstering van $250 lijkt rond te zijn. Na 6 maanden hebben de Chinezen hun eigen SailFishOS distro.
(met dank aan yoom)

Je kant veel zeggen, maar een eendagsvlieg is Jolla toch niet :)

RoestVrijStaal wijzigde deze reactie 06-04-2017 11:58 (6%)

• Nas T
quote:
RoestVrijStaal schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:56:
@All
Positief nieuws:
Update over wat @richdb eerder aankaartte: de inverstering van $250 miljoen lijkt rond te zijn.
Weet iemand waar dit geld meer precies aan besteed wordt? Ik kan nou niet direct opmaken uit de berichtgeving (en ik kan het me ook niet voorstellen) dat dit geld alleen maar voor Jolla bedoeld is.

vrede in rust

• richdb
quote:
Nas T schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:57:
[...]

Weet iemand waar dit geld meer precies aan besteed wordt? Ik kan nou niet direct opmaken uit de berichtgeving (en ik kan het me ook niet voorstellen) dat dit geld alleen maar voor Jolla bedoeld is.
Weet niemand en waarschijnlijk niet richting Jolla (behalve de opbrengsten licentie). En ik denk dat China gewoon een eigen variant van SailfishOS gaat maken. Dus afwachten welke leuk en handige dingen ook terug komen in zeg maar de basis SailfishOS. China wil denk ik net zoals Rusland een OS maken waar ze totale controle op hebben.

• Bongoarnhem
Om maar weer een bump te geven aan dit topic.

2.1.0.11 is (eindelijk) uit voor allen met een Jolla 1, Jolla C of een Jolla tablet.

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 11-04-2017 20:24 (31%)

• Ossebol
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22-10 21:47
Momenteel denk ik erover na om de Sailfish-port te flashen op mijn Nexus 5. Ik begrijp dat Android-ondersteuning nog niet werkt, dus ik ben benieuwd hoe het staat met de reguliere Sailfish-apps. Kan er van een goede basis worden gesproken? En WhatsApp, dat werkt alleen met Android nu Mitäkuuluu is gestopt?

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

• Jozz
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:08
Volgens mij is er geen native WhatsApp app meer. Mitakuuluu was er een en je had ook nog WhatsUp, maar beiden worden niet meer ontwikkeld.

Er bestaat wel zoiets als sfdroid voor het draaien van Android apps. Een topic daarover kan je hier vinden: http://talk.maemo.org/showthread.php?t=96932
Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus of WhatsApp daarmee goed werkt weet ik niet.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• Nas T
quote:
Ossebol schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:04:
Kan er van een goede basis worden gesproken?
Ik vind van niet, aangezien er geen offline gesproken navigatie is.

vrede in rust

• Bongoarnhem
Op het gebied van apps is het inderdaad niet veel, er zijn sowieso nauwelijks officiële apps te vinden. En de native apps die er zijn zijn ook lang niet allemaal goed. De youtube player wordt niet meer ontwikkeld en de Spotify app ontwikkeling ligt stil omdat Spotify de api aan het uitfaseren is en geen haast heeft met een nieuwe.

Voor Facebook, Twitter, Instagram en Reddit zijn wel behoorlijke aps te vinden als je die zoekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:57
Heeft er nog iemand behoefte aan een (spare) Jolla 1? De mijne ligt stof te happen sinds ik weer terug ben op een Android smartphone en is nu in de verkoop. Zie m'n sig voor de link.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nas T
Iemand gehoord over het nieuws van de Xperia X? Ik vermoed dat het het uitbrengen van Sailfish voor Xperia X modellen niet gaat raken.

Op de lijst van de open devices van Sony (daar gaat het specifieker om), dan staan daar modellen tussen die niet geraakt gaan worden.

vrede in rust

• Bongoarnhem
quote:
Nas T schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:56:
Iemand gehoord over het nieuws van de Xperia X? Ik vermoed dat het het uitbrengen van Sailfish voor Xperia X modellen niet gaat raken.

Op de lijst van de open devices van Sony (daar gaat het specifieker om), dan staan daar modellen tussen die niet geraakt gaan worden.
Om het topic maar weer een trap te geven.

In de laatste IRC Meeting gaven de porters en Jaames Noori het volgende aan:

08:07:15 <Jaymzz_> In case anyone wants new information regarding the Sony project, we are making solid progress and are on schedule :)

08:07:28 <sledges> we'll share more information later in Q2(wat het toen al was).

Wat verder ter tafel kwam:

08:09:28 <Jaymzz_> Yaniel: That tablet is completely independent from Jolla. We are not commenting any further yet.

Er zou dus weer iets van een tablet aankomen vanuit een ander bedrijf dan Jolla.

Hier allemaal terug te lezen.

• Nas T
Ik heb ook iets soortgelijks gelezen van James Noori, inderdaad (via blog.jolla.com). Op zich fijn om te horen dat er wel wat info komt, dat is al meer dan niks al blijft het schaars. Ik hoop wel dat Jolla begrijpt dat Voor de Sony Alien Dalvik wel een must is. Zolang er nog geen whatsapp of offline gesproken navigatie, blijven Android apps nodig.

vrede in rust

• Bongoarnhem
quote:
Nas T schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:01:
[...]

Ik vind van niet, aangezien er geen offline gesproken navigatie is.
Mijn oog viel op NavIT via Openrepos.net. Volgens mij heeft die offline maps en is die ook met gesproken aanwijzingen.

Ik ga hem de aanstaande week testen en laat hier weten hoe die bevalt tegenover
Here maps.

• Nas T
quote:
Bongoarnhem schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:27:
[...]

Mijn oog viel op NavIT via Openrepos.net. Volgens mij heeft die offline maps en is die ook met gesproken aanwijzingen.

Ik ga hem de aanstaande week testen en laat hier weten hoe die bevalt tegenover
Here maps.
Als je zou willen, kun je dan kijken of het volgende ook werkt:
- tussenpunt/punt-naar-punt navigatie. Stel dat je via een omweg wil rijden.
- Toevoegen adressen vanuit adresboek.

vrede in rust

• Bongoarnhem
quote:
Nas T schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 17:21:
[...]

Als je zou willen, kun je dan kijken of het volgende ook werkt:
- tussenpunt/punt-naar-punt navigatie. Stel dat je via een omweg wil rijden.
- Toevoegen adressen vanuit adresboek.
Verre van gebruiksklaar voor eindgebruikers, het deed zn werk, maar vele malen minder dan Here.
Het zou goed werken met een touchscreen, de knoppen zijn echter zeer klein en het lettertype is niet geschikt voor het gebruik in een app als deze. Ik heb hem er na de eerste keer proberen weer af gegooid.

Wat wel goed nieuws is, er komt een update aan met bugfixes voor de JollaC waarbij er geregeld geen netwerkbereik is, zie deze aankondiging.

• Nas T
Ik las wat geruchten dat de blogpost klaar staat met het verwachte nieuws van de Sony Experia...
Die zal vandaag of morgen gepost moeten worden...

vrede in rust

• richdb
quote:
Nas T schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:02:
Ik las wat geruchten dat de blogpost klaar staat met het verwachte nieuws van de Sony Experia...
Die zal vandaag of morgen gepost moeten worden...
Blog is er, maar blijft een vaag verhaal. Schaf maar een Xperia X (die uit productie is trouwens) aan. En dan kan je over een poosje een SialfishOS image kopen?? Maar daar kan je waarschijnlijk de eerste tijd geen Android apps op draaien.

Waarom geen toestel zonder Android aanbieden? Nu betaal je eigenlijk een dubbele prijs. En met nog steeds zo weinig native apps gaat het op een soort van omgekeerde wereld lijken.

• Nas T
quote:
richdb schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:45:
[...]
Blog is er, maar blijft een vaag verhaal. Schaf maar een Xperia X (die uit productie is trouwens) aan. En dan kan je over een poosje een SialfishOS image kopen?? Maar daar kan je waarschijnlijk de eerste tijd geen Android apps op draaien.

Waarom geen toestel zonder Android aanbieden? Nu betaal je eigenlijk een dubbele prijs. En met nog steeds zo weinig native apps gaat het op een soort van omgekeerde wereld lijken.
De blog is heel duidelijk. In een notendop:
Plan wordt Sony Experia X. Niet de compact variant of een andere. In juli mogen beta community testers (Cbeta) het OS gaan proefdraaien.
Daarna wordt het OS vrijgegeven als het "goed genoeg" is. Daar hangt geen datum aan. Als iemand dit vervelend vindt, is deze vrij aan te geven (incl. onderbouwing) wanneer het OS geschikt is om uit beta te raken. ;) ;)
Plus: android app compatibiliteit moet werken. Dus je kunt je Android apps draaien, eerst als Android telefoon (maar dat willen we liever niet), daarna als Sailfish incl. android app compatibiliteit.
quote:
...we are starting to deliver the software to first community members in a few weeks in July: our Cbeta testing group...
quote:
...From the Cbeta testing we are ready to move onto the public release once we’re certain that main features like the Android app compatibility are working, the device can be used as a daily device, Jolla Store can be used for downloading apps, and that SW update process works. And that there are no serious bugs of course...

vrede in rust

• richdb
quote:
Nas T schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 18:47:
[...]

De blog is heel duidelijk. In een notendop:
Plan wordt Sony Experia X. Niet de compact variant of een andere. In juli mogen beta community testers (Cbeta) het OS gaan proefdraaien.
Daarna wordt het OS vrijgegeven als het "goed genoeg" is. Daar hangt geen datum aan. Als iemand dit vervelend vindt, is deze vrij aan te geven (incl. onderbouwing) wanneer het OS geschikt is om uit beta te raken. ;) ;)
Plus: android app compatibiliteit moet werken. Dus je kunt je Android apps draaien, eerst als Android telefoon (maar dat willen we liever niet), daarna als Sailfish incl. android app compatibiliteit.

[...]

[...]
Kijk bij de reacties eronder. Je moet extra gaan betalen voor de SailfishOS image. De Xperia X wordt niet meer gemaakt, dus oud. En zolang mijn fitbit binnen SailfishOS via Bluetooth niet kan communiceren ( wat in BB10 zonder problemen werkt in de Android laag) is het voor mij nog steeds niet werkbaar. En ik gebruik 80% Android apps (doordat er geen native apps zijn), dus ik zie dan niet het nut om de Xperia X met SailfishOS te gebruiken.

• Nas T
quote:
richdb schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 19:48:
[...]Kijk bij de reacties eronder. Je moet extra gaan betalen voor de SailfishOS image. De Xperia X wordt niet meer gemaakt, dus oud. En zolang mijn fitbit binnen SailfishOS via Bluetooth niet kan communiceren ( wat in BB10 zonder problemen werkt in de Android laag) is het voor mij nog steeds niet werkbaar. En ik gebruik 80% Android apps (doordat er geen native apps zijn), dus ik zie dan niet het nut om de Xperia X met SailfishOS te gebruiken.
Tsja, Sailfish leeft niet van reclame en innemen van je privacy, sorry. Als je dat wilt: Android. ;) ;)
Ik vraag me überhaupt af waarom je voor Sailfish wil gaan, als je nu compatibiliteit mist met de fitbit en 80% android-apps draait. Wat is voor jou de toegevoegde waarde van Sailfish? Ben je niet beter af met een custom rom?

vrede in rust

• Bongoarnhem
Voor mij geld hetzelfde als voor RichardDB, ik gebruik ook zeer veel Android apps. Ik kan helaas niet zonder. Het swipen geeft voor mij ondermeer de doorslag en het feit dat ik Android gewoon niet fijn vind werken.

Ik heb een tijdje BB overwogen, maar net toen ik wilde switchen trokken ze de stekker eruit.

Ik zit een beetje "vast" aan SailfishOS hoewel dat geen straf is. Ik moet wel zeggen dat de ontwikkeling veel te langzaam gaat en de ontwikkelingen dragen daar ook niet bepaald aan bij...

Voor nu op zoek naar een Xperia dus :)

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 30-06-2017 09:26 (4%)

• richdb
quote:
Nas T schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:01:
[...]

Tsja, Sailfish leeft niet van reclame en innemen van je privacy, sorry. Als je dat wilt: Android. ;) ;)
Ik vraag me überhaupt af waarom je voor Sailfish wil gaan, als je nu compatibiliteit mist met de fitbit en 80% android-apps draait. Wat is voor jou de toegevoegde waarde van Sailfish? Ben je niet beter af met een custom rom?
Paar jaar geleden ingestapt op SailfishOS (omdat het zeker potentie had). Maar sinds de introductie van 2.x gaat alles langzaam (logisch met een bijna failliet bedrijf), en dit is niet ten gunste van de gebruikers.
In de begin periode was er nog een mooie native WA app, en had ik het idee dat Jolla ook goed bezig was met de native apps. Maar sinds 2.x en de switch van het bedrijf maken ze een OS zonder native apps voor gebruikers. Hadden zich sterk kunnen maken om bijv de native WA app door WA te laten overnemen, de native Map app mag je nu vervangen door een Anroid app, etc.
Op zich snap ik de oplossing naar een Android laag wel, maar zorg er dan voor dat alles goed werkt. Op BB10 was dit een stuk beter voor elkaar (ondersteuning bijna 100% maar snelheid iets minder). Ook heeft Jolla de Android laag niet zelf ontwikkeld, maar een Zwitsers bedrijf (wat de ontwikkeling zeker niet zal versnellen).

Weer een lang verhaal. Maar Jolla en SailfishOS voldoet voor mij niet meer in het beeld van de 1.x periode. En helemaal niet meer het unlike idee (helaas).

Had de stap richting BB10 ook gemaakt, maar deze loopt ook dood. Windows gaat het ook niet worden. Dus of ik kan met 2 toestellen gaan rondlopen (Aquafish en een Android toestel), maar dat is ook niet wat je wil.

• Nas T
quote:
richdb schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:25:
[...]
In de begin periode was er nog een mooie native WA app, en had ik het idee dat Jolla ook goed bezig was met de native apps. Maar sinds 2.x en de switch van het bedrijf maken ze een OS zonder native apps voor gebruikers. Hadden zich sterk kunnen maken om bijv de native WA app door WA te laten overnemen, de native Map app mag je nu vervangen door een Anroid app, etc.
Jolla en Whatsapp mixen niet. De native WA app was door een ontwikkelaar geknutseld en (als ik me niet vergis) ge/misbruikte het Symbian protocol om het werkend te krijgen. WA is van Facebook, Facebook wil data en reclame. Jolla niet, dus dat gaat niet echt samen. Daarbij wil jij ook geen Whatsapp, want: Facebook. Facebook heeft al gelogen tegen ons, heeft daarvoor een boete gekregen (dus de overheid erkent dat de leugen fout was) en Facebook wil onze privacy en reclame pushen.
Als je ervoor kiest om toch met Facebook door te gaan: prima, maar ik ga het uitfaseren.

vrede in rust

• richdb
quote:
Nas T schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 17:56:
[...]

Jolla en Whatsapp mixen niet. De native WA app was door een ontwikkelaar geknutseld en (als ik me niet vergis) ge/misbruikte het Symbian protocol om het werkend te krijgen. WA is van Facebook, Facebook wil data en reclame. Jolla niet, dus dat gaat niet echt samen. Daarbij wil jij ook geen Whatsapp, want: Facebook. Facebook heeft al gelogen tegen ons, heeft daarvoor een boete gekregen (dus de overheid erkent dat de leugen fout was) en Facebook wil onze privacy en reclame pushen.
Als je ervoor kiest om toch met Facebook door te gaan: prima, maar ik ga het uitfaseren.
Makkelijker gezegd dan gedaan in een land waar 99% van de mensen verwacht dat je WA gebruikt. En zeker met sport, werk, familie etc is het heel moeilijk om niet te gebruiken. Maar goed, doe je best. Ik ben helemaal geen fan van Facebook en alle meuk, maar als de re at niet switch moet je er helaas soms gebruik van maken.

Maar die betekent nog steeds dat Jolla zich met Sailfishos richt op bedrijven/landen. De normale gebruiker is niet het speerpunt meer helaas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nas T
quote:
richdb schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 19:54:
[...]
Makkelijker gezegd dan gedaan in een land waar 99% van de mensen verwacht dat je WA gebruikt. En zeker met sport, werk, familie etc is het heel moeilijk om het niet te gebruiken. Maar goed, doe je best. Ik ben helemaal geen fan van Facebook en alle meuk, maar als de rest niet switch moet je er helaas soms gebruik van maken.

Maar dat betekent nog steeds dat Jolla zich met Sailfishos richt op bedrijven/landen. De normale gebruiker is niet het speerpunt meer helaas.
Facebook heb je niet nodig (nee, echt niet ;) ). Wat betreft Whatsapp: ik stuur mijn contacten simpelweg een berichtje dat ik Whatsapp nog wel heb, maar ik dat ik geen melding krijg en dat ik de berichten misschien eens per week zal lezen. Als ze dus iets willen vragen/weten, kunnen ze Signal gebruiken.

vrede in rust

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bongoarnhem
Hebben jullie het nieuwe tablet nieuws ook al gehoord?

Als dit succesvol wordt(eerst zien dat geloven) dan ziet de toekomst er toch weer wat zonniger uit...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• simon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-10 10:29
quote:
Bongoarnhem schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:23:
Hebben jullie het nieuwe tablet nieuws ook al gehoord?

Als dit succesvol wordt(eerst zien dat geloven) dan ziet de toekomst er toch weer wat zonniger uit...
Krijg er na het tablet debacle wel een erg eerst zien dan geloven gevoel bij.

|>

• richdb
Jolla richt zich nu vooral op het verkopen van licenties. Dus bedrijven en zoals nu landen krijgen al de aandacht. Dit gaat ten koste van de 'normale' gebruikers, en eventuele aandacht voor native apps. Als Jolla deze fase een beetje van de grond gaat krijgen is er misschien weer aandacht voor ons als gebruikers. Helaas is dat de huidige situatie. Ook niet zo vreemd want Jolla is op dit moment nog steeds een heel klein bedrijf met eigenlijk niet voldoende man/vrouwkracht.

• Bongoarnhem
https://www.indiegogo.com...ilfish-os-2-in-1-tablet#/

Edit:
Ik ga toch maar instappen.
Ik heb hier geen tablet welk ik dagelijks gebruik.

Voor dit geld en met Android support bied dit toch wel wat mogelijkheden.
En ik zie het graag slagen, zijn er meer mensen hier die ook hierop zijn ingestapt?

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 10-07-2017 22:38 (64%)

• mpol
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:15

mpol

root@localhost

Er zijn inmiddels 320 backers. Mooi om te zien en ik hoop dat het succesvol is.
Zelf heb ik geen tablet nodig, zeker geen 8". Ik heb nog een 8" Android tablet liggen waar eenmaal per maand het stof afgeblazen wordt.

Wat in het topic op maemo.org ook vermeld wordt is dat er mogelijk een telefoontoestel met slider komt, in de geest van de gecancelde Nokia Lauta, een opvolger van de N950.
De discussie was vooral onduidelijk, hij heeft een voorkeur voor een relatief klein toestel, 4" of 4.5", met waarschijnlijk Snapdragon 6xx en een Qwerty slider. Hij heeft het over 2017, maar deze tablet heeft ook wat maanden meer gekost, en daar zal hij voorlopig nog wel druk mee zijn.

Maemo topic:
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=99214

Nokia Lauta:
http://mynokiablog.com/20...d-immediate-n9-successor/

mpol wijzigde deze reactie 11-07-2017 10:33 (6%)

http://timelord.nl

• mr_zippey
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 12:40
quote:
Nas T schreef op maandag 3 juli 2017 @ 05:59:
[...]

Facebook heb je niet nodig (nee, echt niet ;) ). Wat betreft Whatsapp: ik stuur mijn contacten simpelweg een berichtje dat ik Whatsapp nog wel heb, maar ik dat ik geen melding krijg en dat ik de berichten misschien eens per week zal lezen. Als ze dus iets willen vragen/weten, kunnen ze Signal gebruiken.
Misschien even Zedge uit de aptoide store installeren?! Dit werkt bij mij prima voor de notificaties.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04

• Nas T
quote:
mr_zippey schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 01:38:
[...]

Misschien even Zedge uit de aptoide store installeren?! Dit werkt bij mij prima voor de notificaties.
Het is juist de bedoeling dat ik meldingen niet krijg om mensen ook over te laten stappen op signal... ;)

vrede in rust

• mr_zippey
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 12:40
quote:
Nas T schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 06:22:
[...]

Het is juist de bedoeling dat ik meldingen niet krijg om mensen ook over te laten stappen op signal... ;)
ah, okay.. mooi doel idd. het is dat mn huidige vriendin zich blauw betaalde voor sms toen we elkaar pas hadden leren kennen. anders had ik nog steeds geen WA.. ;)

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04

Acties:
  • +1Henk 'm!

• richdb
Voor de liefhebbers. Er is weer een nieuwe Early Access release. Het is versie 2.1.1.23. Hier kan je de release notes lezen: https://together.jolla.co...ase-notes-211-jamsanjoki/

En vandaag is er een kleine update geweest. Dus voor de Early Access is nu versie 2.1.1.24 te downloaden.

richdb wijzigde deze reactie 28-07-2017 20:45 (21%)

• RoestVrijStaal
quote:
prutsger schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:24:
Heeft er nog iemand behoefte aan een (spare) Jolla 1? De mijne ligt stof te happen sinds ik weer terug ben op een Android smartphone en is nu in de verkoop. Zie m'n sig voor de link.
Er is geen sig (meer)? :/

• 84hannes
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17-10 07:49
Ik ben helaas ook terug naar Android als reservetelefoon (primair was al een tijdje een werk-iPhone). Inmiddels voelt het toestel toch aan alsof deze 3,5 jaar oud is en is de batterij af (eigenlijk aan vervanging toe). Ik heb me daarom van de Nokia-softwareontwikkelaars afgekeert en op de Nokia-hardwareontwikkelaars gericht. Het was leuk zolang het duurde en ik hoop dat er nog een boost inzit voor Jolla, maar eventjes zonder mij.

• prutsger
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:57
quote:
Hij is dan ook al verkocht :)

• RoestVrijStaal
quote:
prutsger schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:27:
[...]
Hij is dan ook al verkocht :)
Ah, Jammer voor mij dan :)
quote:
84hannes schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:57:
Ik ben helaas ook terug naar Android als reservetelefoon (primair was al een tijdje een werk-iPhone). Inmiddels voelt het toestel toch aan alsof deze 3,5 jaar oud is en is de batterij af (eigenlijk aan vervanging toe). Ik heb me daarom van de Nokia-softwareontwikkelaars afgekeert en op de Nokia-hardwareontwikkelaars gericht. Het was leuk zolang het duurde en ik hoop dat er nog een boost inzit voor Jolla, maar eventjes zonder mij.
Je haalt de woorden uit mijn mond.
Ondanks dat ik hem nog heb als backup telefoon en er "ooit" iets wil voor ontwikkelen (vandaar ook dat ik zo geïnteresseerd ben in een tweede Jolla), werkt Android met zoveel mogelijk Google troep uitgeschakeld net iets fijner. Nu ook hun "ex-collegae" HMD ook met Android-telefoons komen die een lang updatebeleid zouden krijgen, ziet het er niet echt rooskleurig uit voor de toekomst van het bedrijf Jolla.

RoestVrijStaal wijzigde deze reactie 04-08-2017 17:15 (1%)
Reden: Wat meer verduidelijking

• Nas T
quote:
RoestVrijStaal schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:41:
[...]
Ah, Jammer voor mij dan :)

[...]
...werkt Android met zoveel mogelijk Google troep uitgeschakeld net iets fijner.
Ben ik deels met je eens. Ik gebruik nu de Xperia X als tweede telefoon, voor het werk, navigatie en voor surfen/foto's. Het is fijn dat je vanalles kan uitzetten, om je privacy te waarborgen, maar het blijft jammer dat je het moet uitzetten. De insteek blijft: zoveel mogelijk delen, dat zie je ook weer met Alphabet/Google die vragen krijgen over hoe het trackingmechanisme werkt van offline aankopen.

Google (maar ik verwacht dus ook Alphabet) laat keer op keer hun intentie blijken rondom privacy. Ze geven uiteindelijk wel de mogelijkheid om te beschermen, maar niet standaard en het uitgangspunt blijft je privacy ontnemen.

Zo ook advertenties: Android Chrome komt met ingebouwde adblocker. Als een slager die zijn eigen vlees keurt. Hoe lang zou het duren totdat de Europese commissie ze zal bestraffen omdat ze ermee hun eigen advertenties naar voren pushen?

Op het einde van de discussie komt het altijd hierop neer: ondanks alle moeite die genomen lijkt te worden, maken alle bekende grote digitale spelers zich schuldig aan privacy-inbreuk: Google, Facebook (en daarmee Whatsapp ook), Microsoft. Je kan ervoor kiezen om te geloven dat dat nodig is om winst te maken (net als dat dit vroeger nodig was ;) ) of je kiest voor alternatieve paden. Linux, Sailfish, geen Facebook, Signal, een NAS waarop je je mail, kalender e.d. regelt.

En ja, Android is wel redelijk, maar het blijft net als Nokia vroeger zei: alsof je in je eigen broek plst om warm te blijven. Die uitspraak klopt de laatste 5 jaar, met Sailfish heb ik dat gevoel nooit gehad.

vrede in rust

• brick5492
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 14:09
Aangezien Jolla nu Sailfish X (een officieel door Jolla ondersteunde versie van Sailfish voor de Sony Xperia X) heeft aangekondigd, ben ik nu aan het kijken naar een Xperia X. :) Het is al jaren terug dat ik Sailfish heb gebruikt, maar met een up-to-date telefoon ga ik meteen terug. Paar vraagjes nu nog wel:

Mitakuluu bestaat toch niet meer? En alles werkt ook in de Android whatsapp neem ik aan? Meldingen komen optijd binnen enz.

En zijn er veel apps die niet (meer) werken met de Android laag? Bijvoorbeeld 9292, Snapchat, Instagram en de Rabobank apps zijn voor mij wel echt een must.

Graag hoor ik wat jullie bevindingen zijn dan kan ik een Xperia X aanschaffen. :)

• Bongoarnhem
WA werkt goed, de rest gebruik ik niet. Kwa banken heb ik de ing en abn app, die werken goed.

Verder ondervind ik met Android apps alleen maar dat ze na nieuwe updates zeuren dat ze niet meer werken met 4.4, maar vervolgens doen ze het goed...

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 30-08-2017 17:57 (52%)

• richdb
quote:
brick5492 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:54:
Aangezien Jolla nu Sailfish X (een officieel door Jolla ondersteunde versie van Sailfish voor de Sony Xperia X) heeft aangekondigd, ben ik nu aan het kijken naar een Xperia X. :) Het is al jaren terug dat ik Sailfish heb gebruikt, maar met een up-to-date telefoon ga ik meteen terug. Paar vraagjes nu nog wel:

Mitakuluu bestaat toch niet meer? En alles werkt ook in de Android whatsapp neem ik aan? Meldingen komen optijd binnen enz.

En zijn er veel apps die niet (meer) werken met de Android laag? Bijvoorbeeld 9292, Snapchat, Instagram en de Rabobank apps zijn voor mij wel echt een must.

Graag hoor ik wat jullie bevindingen zijn dan kan ik een Xperia X aanschaffen. :)
WA werkt wel goed, al heb ik soms rare dingen met tijdvermelding. Rabobank en Instagram werken wel, alleen Snapchat kan je wel vergeten. Die doet een soort check en werkt dus niet. Je kan Casper voor Snapchat gebruiken, alleen blijft dat een risico ivm geblockt worden. Maar de kaart optie van Snapchat heb je dan niet.

• brick5492
quote:
richdb schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:06:
[...]

WA werkt wel goed, al heb ik soms rare dingen met tijdvermelding. Rabobank en Instagram werken wel, alleen Snapchat kan je wel vergeten. Die doet een soort check en werkt dus niet. Je kan Casper voor Snapchat gebruiken, alleen blijft dat een risico ivm geblockt worden. Maar de kaart optie van Snapchat heb je dan niet.
Aii, das balen. Dat is namelijk de reden waarom ik destijds ook niet geüpgraded ben naar een Windows 10 Mobile telefoon maar naar een Android...

Dus Snapchat doet het helemaal niet? En de Android Runtime is zeker nog steeds gepasseerd op 4.4?

• Temp2264
quote:
richdb schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:06:
[...]

WA werkt wel goed, al heb ik soms rare dingen met tijdvermelding. Rabobank en Instagram werken wel, alleen Snapchat kan je wel vergeten.
WA hem ik nu geen rare tijdsvermeldingen meer die is gefixed in de laatste update bij mij.
Snapchat gewoon werkend gehad hier ik gebruik het alleen nooit dus weggedaan heb ik niets bijzonders voor hoeven doen.
quote:
brick5492 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:16:
[...]

En de Android Runtime is zeker nog steeds gepasseerd op 4.4?
Voor de Xperia X is die 4.4.4 wat ik gevonden had.

Temp2264 wijzigde deze reactie 31-08-2017 13:23 (20%)

<SG>Temp2264

• brick5492
quote:
Temp2264 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:20:
[...]

WA hem ik nu geen rare tijdsvermeldingen meer die is gefixed in de laatste update bij mij.
Snapchat gewoon werkend gehad hier ik gebruik het alleen nooit dus weggedaan heb ik niets bijzonders voor hoeven doen.

[...]

Voor de Xperia X is die 4.4.4 wat ik gevonden had.
Heel erg bedankt voor je reactie! :D Zou je (of iemand anders die dit leest) het alsjeblieft nog een keer kunnen testen of Snapchat werkt? Ook meldingen enzo? Ik weet dat het gek klinkt maar daar hangt een beetje mijn aankoop voor een Xperia X vanaf, aangezien enkele vriendengroepen van me vooral communiceren via Snapchat en ik deze app dus wel gewoon wil blijven gebruiken. Mocht het werken dan wil ik voor een Xperia met Sailfish gaan. :)

• richdb
quote:
brick5492 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:16:
[...]

Aii, das balen. Dat is namelijk de reden waarom ik destijds ook niet geüpgraded ben naar een Windows 10 Mobile telefoon maar naar een Android...

Dus Snapchat doet het helemaal niet? En de Android Runtime is zeker nog steeds gepasseerd op 4.4?
Snapchat heeft gewerkt maar doet het niet meer sinds ze een root check hebben ingebouwd.
Hier meer informatie over dit 'probleem'.

https://together.jolla.co...-login-temporarly-failed/

• richdb
quote:
brick5492 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:26:
[...]

Heel erg bedankt voor je reactie! :D Zou je (of iemand anders die dit leest) het alsjeblieft nog een keer kunnen testen of Snapchat werkt? Ook meldingen enzo? Ik weet dat het gek klinkt maar daar hangt een beetje mijn aankoop voor een Xperia X vanaf, aangezien enkele vriendengroepen van me vooral communiceren via Snapchat en ik deze app dus wel gewoon wil blijven gebruiken. Mocht het werken dan wil ik voor een Xperia met Sailfish gaan. :)
Ik blijf erbij. Werkt helaas niet. Ben benieuwd naar anderen, maar op het moment dat je wil inloggen werk het niet.

• Temp2264
quote:
richdb schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:28:
[...]

Ik blijf erbij. Werkt helaas niet. Ben benieuwd naar anderen, maar op het moment dat je wil inloggen werk het niet.
Helaas bij mij ook niet

<SG>Temp2264

• brick5492
Bedankt beiden! :) Maar balen zeg. :( Dat wordt hopen dat het gefixt wordt voordat Sailfish X uitkomt. Wil eigenlijk echt graag weer terug naar Sailfish OS maar om nu een telefoon/OS te kopen wat niet alle features heeft welke ik nodig heb...

• richdb
quote:
brick5492 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:41:
Bedankt beiden! :) Maar balen zeg. :( Dat wordt hopen dat het gefixt wordt voordat Sailfish X uitkomt. Wil eigenlijk echt graag weer terug naar Sailfish OS maar om nu een telefoon/OS te kopen wat niet alle features heeft welke ik nodig heb...
Ben bang van niet. Is een Snapchat ding en zal niet gefixed worden. Waar het precies mee te maken heeft weet ik niet, maar blijkbaar zien ze de runtime Android onder SailFishOS niet als 'officieel'. En gezien dat er heel weinig SailfishOS gebruikers zijn ben ik bang dat Snapchat dit echt niet gaat verhelpen. Helaas.

• richdb
quote:
brick5492 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:41:
Je kan natuurlijk ook je vrienden laten overstappen op iets anders. Instagram werkt zonder problemen. Of een soortgelijk iets.
Eigenlijk is Snapchat de enige app die het niet goed doet ... dus ja, zegt meer iets over de maker van de app 😉

• brick5492
quote:
richdb schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:17:
[...]

Je kan natuurlijk ook je vrienden laten overstappen op iets anders. Instagram werkt zonder problemen. Of een soortgelijk iets.
Eigenlijk is Snapchat de enige app die het niet goed doet ... dus ja, zegt meer iets over de maker van de app 😉
Weet ik, en ik heb het al een keer geprobeerd om ze over te halen. Kreeg toen het commentaar "maar waarom koop je dan niet gewoon een telefoon waar dat wel op kan" 😅

Het is gewoon niet te doen. Heb meerdere vriendengroepen die veel daarvan gebruikmaken en ik wil ze wel gewoon ook blijven bereiken op die manier. Maar mocht Snap ineens wel werken, dan ga ik een Xperia halen. :)

• richdb
quote:
brick5492 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:11:
[...]

Weet ik, en ik heb het al een keer geprobeerd om ze over te halen. Kreeg toen het commentaar "maar waarom koop je dan niet gewoon een telefoon waar dat wel op kan" 😅

Het is gewoon niet te doen. Heb meerdere vriendengroepen die veel daarvan gebruikmaken en ik wil ze wel gewoon ook blijven bereiken op die manier. Maar mocht Snap ineens wel werken, dan ga ik een Xperia halen. :)
Ik zal het in de gaten blijven houden. Maar misschien moet je ze een keer uitleggen waarom SailfishOS moet blijven bestaan en je niet zomaar een telefoon koopt waar Snapchat op draait 😉

• Bongoarnhem
quote:
Bongoarnhem schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:56:
WA werkt goed, de rest gebruik ik niet. Kwa banken heb ik de ing en abn app, die werken goed.

Verder ondervind ik met Android apps alleen maar dat ze na nieuwe updates zeuren dat ze niet meer werken met 4.4, maar vervolgens doen ze het goed...
Sinds de laatste Sfos update heb ik problemen met WA. Berichten komen pas aan als ik de app opstart.
Via instellingen-->Apps heb ik al uit en weer aangezet dat WA op de achtergrond mag draaien, toch werkt het niet helemaal super. Tevens lopen videos de laatste tijd meer en meer vast bij mij.

Dus mijn ervaring is er minder op geworden, misch dat meer mensen dat ervaren en hopelijk komt er een oplossing voor.

• Temp2264
quote:
Bongoarnhem schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:49:
[...]

Sinds de laatste Sfos update heb ik problemen met WA. Berichten komen pas aan als ik de app opstart.
Via instellingen-->Apps heb ik al uit en weer aangezet dat WA op de achtergrond mag draaien, toch werkt het niet helemaal super. Tevens lopen videos de laatste tijd meer en meer vast bij mij.

Dus mijn ervaring is er minder op geworden, misch dat meer mensen dat ervaren en hopelijk komt er een oplossing voor.
Ik heb geen problemen met meldingen met WA, heb je al een herinstallatie van WA geprobeerd ?
Heb het in het verleden ook wel eens gehad en dat heeft het opgelost.

<SG>Temp2264

• mpol
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:15

mpol

root@localhost

Ligt dat niet aan veranderingen in Wifi?
Wanneer ik verbonden ben via Wifi, dan raakt Whatsapp de verbinding kwijt en herstelt deze niet meer.
Via 3G heb ik nu juist wel goede verbinding met Whatsapp, beter dan eerder.

http://timelord.nl

• Bongoarnhem
quote:
mpol schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:45:
Ligt dat niet aan veranderingen in Wifi?
Wanneer ik verbonden ben via Wifi, dan raakt Whatsapp de verbinding kwijt en herstelt deze niet meer.
Via 3G heb ik nu juist wel goede verbinding met Whatsapp, beter dan eerder.
Ik gebruik zelden de wifi, het is sinds de laatste update. Evenals dat filmpjes moeizaam afspelen.

Ik zing het wel even uit en ga er maar vanuit dat het op de XperiaX beter zal gaan.
Ik wacht de reacties daarvan wel even af.

• BdeB81
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 22-10-2017
Heeft iemand al een Xperia X met Sailfish?

Ik heb gister een nieuwe bij de Mediamarkt op de kop weten te tikken die al een paar maanden in de afprijsbak lag. (Gecheckt :) ) Voor € 250 meegenomen. Gister Sailfish X gekocht en na veel geklungel en gestuntel heb ik het er op gekregen. Ik ben nl op dit gebied niet bepaald een deskundige en sta aan de zijlijn qua interesse.

Het heeft me 5 uren gekost, maar dan heb je ook wat. Heerlijk toestel en een super OS. Werkt als een tierelier. Trouwens, bluetooth werkt bij mij, bij al mijn apparaten prima.

Ik ben nu een paar stappen terug aan het gaan hoe ik het voor elkaar heb gekregen, misschien dat ik iemand anders nog kan helpen want de uitleg van Jolla en op TJC en Talk zijn vaak van een niveau waar ik niet aan kan tippen en het niet altijd snap :)

• dualtwill
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 03-09-2018
Hier ook Sailfish X, bijna thuiskomen na een paar jaar op android na de N9. Hier ook wat klungelen en stuntelen, vooral wat drivers betreft. het flashen zelf ging erg simpel. Ik ben benieuwd hoe het systeem zich gaat houden, het is gelijk mijn daily driver. Contacten importeren ging soepel, apps vanuit android lijken goed te werken, al kijk ik eerst wel even of er geen apps in de jolla store staan (cutespot voor spotify bijvoorbeeld :) ). Intergratie met externe diensten lijkt niet zo goed als de N9 en N900, wie weet komt het nog, misschien niet. Ben er blij mee in ieder geval!

• BdeB81
Ja, die integratie van skype etc. was perfect op mijn n9. Dat mis ik wel een beetje. Maar het staat volgens mij nog steeds op de roadmap van Sailfish. Het moet nog komen. Zo is VPN nu ook al geïntegreerd. Dat werkt nog niet helemaal vlekkeloos.

Verder net als dualtwill zo veel mogelijk native apps gebruiken. Al gebruik ik voor UPNP en DLNA (met renderers als chromecast) de app 'Hi-Fi cast'. Werkt top, maar wel Android (via Yalp store)

Batterij duur vind ik echt goed. Na 2 dagen, met vrij veel gebruik, nu op 20%. Scherm is echt een verademing vergeleken met Jolla 1. Camera ook trouwens. Er zijn berichten dat de 23MP wel gebruikt kan worden, maar met een andere app. Vergt nog wat uitzoekwerk.

Verder jammer dat sommige patches nog niet de update hebben gehad naar Sailfish X. Maar ach.... dat mag de pret absoluut niet drukken.

• Xmasjos
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 11:12
Sinds gisteren heb ik ook een Xperia X met Sailfish, na heel veel gedoe (blijkbaar nèt niet de juiste android-versie, niet de juiste android-usb-windows-driver, niet de juiste toetsencombinatie voor fastboot etc etc). Het werkt echt heerlijk, vooral omdat ik hiervoor met problemen met het touchscreen van mijn Jolla C zat.

Voor degenen die de double-tap-gesture missen:
https://together.jolla.co...double-tap-on-sailfish-x/
Helaas werkt het nog niet super, waarschijnlijk ook daarom dat Jolla het niet aan heeft gezet.

• Bongoarnhem
Mbt native apps, Cutespot gebruikt een verouderde niet ondersteunde api.
Helaas maakt Spotify geen haast met het brengen van ee nieuwe open api, daarom is die app zo brak.

Integratie van externe diensten zoals die op de N9 geregeld was, daar wordt al een tijdje om gevraagd maar dit heeft niet de focus, maar stemmen graag:
https://together.jolla.co...-integrate-into-accounts/

• Xmasjos
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 11:12
quote:
Bongoarnhem schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:45:
Mbt native apps, Cutespot gebruikt een verouderde niet ondersteunde api.
Helaas maakt Spotify geen haast met het brengen van ee nieuwe open api, daarom is die app zo brak.

Integratie van externe diensten zoals die op de N9 geregeld was, daar wordt al een tijdje om gevraagd maar dit heeft niet de focus, maar stemmen graag:
https://together.jolla.co...-integrate-into-accounts/
Prima idee om apps toegang te geven tot de accounts-sectie! :) Meteen ge-upvote

• BdeB81
De native spotify-client in de Jolla store werkt goed hoor? Je moet hem alleen niet updaten in Warehouse. Daar geeft ie namelijk een nieuwere versie aan. Zodra ik die update heb ik problemen. Zonder update prima!

PS: ook ge-vote!

• dualtwill
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 03-09-2018
de native browser is echt ruk. qua performance dan, qua UI vind ik 'm best fijn. Weinig, amper terugkoppeling als er op links/buttons gedrukt wordt, haperingen, langzaam renderen van webpagina's, laat maar.
Wat gebruiken jullie? heb nu opera mini als android app er bij, is het ook net niet.

Edit: en ge-upvote uiteraard :)

dualtwill wijzigde deze reactie 19-10-2017 20:46 (5%)

• BdeB81
De native browser vind ik eigenlijk niet eens zo slecht, maar ik kom van de Nokia N9 van 6 jaar oud, dus ja..

'Web-pirate' gebruik ik ook. De meesten gebruiken Fennec denk ik. Een versie van Firefox.

Ik heb het liefst native apps

• Bongoarnhem
Ik gebruik al sinds jaar en dag Firefox. Bevalt me goed.

• richdb
quote:
BdeB81 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:34:
De native spotify-client in de Jolla store werkt goed hoor? Je moet hem alleen niet updaten in Warehouse. Daar geeft ie namelijk een nieuwere versie aan. Zodra ik die update heb ik problemen. Zonder update prima!

PS: ook ge-vote!
Huh, welke versie gebruik je dan? Die uit de Jolla Store? Cutespot praten we toch over?

• BdeB81
Nu ik het even nakijk zijn het inderdaad dezelfde versies. Beide 1.5.7.0

Vreemd. Ik kan het verder niet verklaren, maar de Cutespot uit de officiële winkel werkt bij mij perfect. Die uit Warehouse had ik altijd problemen mee.

Misschien inmiddels een update gehad?

• Bongoarnhem
quote:
BdeB81 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:09:

Misschien inmiddels een update gehad?
Voor zover ik het heb begrepen is de gebruikte api verlaten.
Er zou in de loop van 2017 een nieuwe api komen maar voorlopig laten ze het afweten bij Spotify.

Edit:
Oow ja, laat je stem hier horen:
Stem voor een native Spotify app bij Spotify

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 24-10-2017 22:30 (22%)

• 147126
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-03-2018
Zou iemand voor me kunnen checken of de Guthooks app werkt op SailfishX?
(Google Play: Guthook's AT Guide)
M'n keuze voor de Sony Experia X hangt er van af...

Geprobeerd om een APK van de App op m'n Blackberry te installeren, en hij installeert wel maar bij het opstarten van de app krijg ik een melding dat de Play Services nodig zijn... Ook heeft de app in-app purchases die noodzakelijk zijn... Ik vrees dus het ergste en dat er op deze manier nooit een goed alternatief voor Android komt.. :(

147126 wijzigde deze reactie 03-11-2017 15:08 (3%)

• Bongoarnhem
quote:
Shadow schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:06:
Zou iemand voor me kunnen checken of de Guthooks app werkt op SailfishX?
(Google Play: Guthook's AT Guide)
M'n keuze voor de Sony Experia X hangt er van af...

Geprobeerd om een APK van de App op m'n Blackberry te installeren, en hij installeert wel maar bij het opstarten van de app krijg ik een melding dat de Play Services nodig zijn... Ook heeft de app in-app purchases die noodzakelijk zijn... Ik vrees dus het ergste en dat er op deze manier nooit een goed alternatief voor Android komt.. :(
Hij start op, geeft een melding dat de app niet draait zonder Google Play services.
Die melding klik je weg en dan kan ik de app bedienen.

Ik heb vervolgens een map gedownload, maar ik krijg geen map te zien.
Hij lijkt dus niet helemaal lekker te werken.

• 147126
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-03-2018
quote:
Bongoarnhem schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 21:09:
[...]

Hij start op, geeft een melding dat de app niet draait zonder Google Play services.
Die melding klik je weg en dan kan ik de app bedienen.

Ik heb vervolgens een map gedownload, maar ik krijg geen map te zien.
Hij lijkt dus niet helemaal lekker te werken.
Bedankt! Was al bang dat het niet helemaal goed zou werken..

• RoestVrijStaal
Hoewel het niet echt over Jolla gaat, is het wel flink gerelateerd. Zojuist in de brievenbus ontvangen:
quote:
Let’s celebrate independence

Finland has been one of the most welcoming homes for startups over the past years, making it the pioneering country to bring your ideas and dreams into reality. Jolla has been one of those dreams becoming a reality in the Finnish startup scenery over the past six years. It has been a ride full of ups and downs, but a fun ride nonetheless.

Finland, is celebrating its 100th year of independency this year and the independence day is tomorrow, December 6. There has been celebrations all around the country from the beginning of 2017 in every corner of every town.

Sailfish OS is about freedom of choice, independence and perseverance, values that are very descriptive for Finland as well. In Finnish language there is a particular word sisu for certain type of perseverance, which is also very descriptive for Jolla and our community.

We at Jolla are proud to be developing the world’s only independent mobile operating system with true sisu together with our community and we want to celebrate Finland’s 100th independence year together with you. To do so, and to share further independence to the world, you can now use the voucher “INDEPENDENCE” to get a 20% discount from all Sailfish X purchases until December 17, 2017.

Sincerely yours,
Jolla team.
Koop dan

Het zet mij opnieuw in overweging om het te doen ondanks dat ik niet een Xperia X heb.

• Paulus73
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:39
Interessante ontwikkelingen. Voorlopig nog een Lumia 950 XL, maar de ontwikkeling van Sailfish voor Sony geeft hoop op een vervanger die geen Android of iOS is mocht mijn Lumia het begeven. Vooralsnog zou ik het installeren van Sailfish ook niet aandurven, ik ben geen held met commandlines.

• Nas T
quote:
Paulus73 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:34:
Interessante ontwikkelingen. Voorlopig nog een Lumia 950 XL, maar de ontwikkeling van Sailfish voor Sony geeft hoop op een vervanger die geen Android of iOS is mocht mijn Lumia het begeven. Vooralsnog zou ik het installeren van Sailfish ook niet aandurven, ik ben geen held met commandlines.
Misschien kost het je nu één tot twee uur werk, maar daarna heb je er veel plezier van.
Ik zou niet twijfelen, ik zou zeker voor Sailfish gaan als je aan Android/iOS twijfelt. Het werkt zo veel fijner: geen reclame in (native) apps, geen zorgen om je privacy en niet te veel betalen of mogelijkheden ontnomen worden. Nog sterker: je kunt zonder poespas root-toegang krijgen.

vrede in rust

• Paulus73
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:39
Onderdeel van het plan is het zo lang mogelijk vol te houden met mijn huidige telefoon. Als die het begeeft (of Whatsapp stopt) dan is Jolla waarschiijnlijk de opvolger.

• Ossebol
Onlangs heb ik een simlockvrije Sony Xperia X gekocht voor het installeren van Sailfish. Specifiek gaat het om de F5121-versie met revisie 1302-3021.1. Helaas blijkt het niet van leien dakje te gaan en ik vraag me dan ook af of iemand me zou kunnen helpen.

Tijdens het doorlopen van de Jolla-installatieprocedure kwam ik uit bij het deel waarbij ik Sony's instructies moest volgen om de bootloader te unlocken. Helaas blijft het scherm keer op keer op not allowed staan, iets waarover meer meldingen op Together zijn te vinden.

Het lijkt erop dat ik de telefoon terug moet sturen. Dit vind ik erg frustrerend, omdat ik niet begrijp wat hier nu precies de oorzaak van is. Het gaat om een simlockvrij toestel dat de laatste versie van Android heeft, waarbij ontwikkelaarsopties zijn ingeschakeld en USB-debugging en OEM-ontgrendeling ook zijn aangevinkt...

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

• fkdsm
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 10-07 22:09
Zo we zijn om!! Een tijdje geleden heb ik van een mede-Tweaker een Sony Xperia X kunnen overnemen. Een zo goed als nieuw toestel!! Sailfish aangeschaft, en vervolgens proberen maar om dit te installeren op de Sony. Dat had wat voeten in aarde.. maar dat lag aan mijn eigenwijsheid en niet goed lezen/kijken naar de handleiding. Na deze nog eens rustig te hebben doorgenomen is het uiteindelijk allemaal gelukt.
Wat een verschil met de Jolla C ( ook nog steeds een heel fijn toestel hoor!!)
En nu genieten!!
Voor de Tweakerts in dit topic, een heel fijne jaarwisseling gewenst. En dat het nieuwe jaar veel mooie dingen mag brengen.

• Ossebol
Wat tof, ik heb inmiddels ook Sailfish aan de praat gekregen op de Xperia X (een nieuwe). Inderdaad een heerlijk besturingssysteem. Waar ik momenteel nog wel tegenaan loop is hoe ik (en jullie?) aan bepaalde Android-apps komen. Zo mis ik bijvoorbeeld de ING-app en ik kan nergens aan actuele apk vinden, waarvan ik de bron ook vertrouw. Het liefst heb ik hem uit een alternatieve appstore waarvan ik weet dat de integriteit kan worden gewaarborgd. Heeft iemand tips met betrekking tot het zoeken (en vinden) van apk's? En heeft iemand ervaring met Raccoon Apk downloader?

En natuurlijk ook een gelukkig nieuwjaar allemaal! :)

Ossebol wijzigde deze reactie 01-01-2018 20:12 (4%)

• Temp2264
quote:
Ossebol schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:21:
Wat tof, ik heb inmiddels ook Sailfish aan de praat gekregen op de Xperia X (een nieuwe). Inderdaad een heerlijk besturingssysteem. Waar ik momenteel nog wel tegenaan loop is hoe ik (en jullie?) aan bepaalde Android-apps komen. Zo mis ik bijvoorbeeld de ING-app en ik kan nergens aan actuele apk vinden, waarvan ik de bron ook vertrouw. Het liefst heb ik hem uit een alternatieve appstore waarvan ik weet dat de integriteit kan worden gewaarborgd. Heeft iemand tips met betrekking tot het zoeken (en vinden) van apk's? En heeft iemand ervaring met Raccoon Apk downloader?

En natuurlijk ook een gelukkig nieuwjaar allemaal! :)
ING app zit in de Aptiode die je via de Jolla store kan installeren staat onder het kopje Marketplaces

<SG>Temp2264

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True