Ben ik deels met je eens. Ik gebruik nu de Xperia X als tweede telefoon, voor het werk, navigatie en voor surfen/foto's. Het is fijn dat je vanalles kan uitzetten, om je privacy te waarborgen, maar het blijft jammer dat je het moet uitzetten. De insteek blijft: zoveel mogelijk delen, dat zie je ook weer met Alphabet/Google die vragen krijgen over hoe het trackingmechanisme werkt van offline aankopen.
Google (maar ik verwacht dus ook Alphabet) laat keer op keer hun intentie blijken rondom privacy. Ze geven uiteindelijk wel de mogelijkheid om te beschermen, maar niet standaard en het uitgangspunt blijft je privacy ontnemen.
Zo ook advertenties: Android Chrome komt met ingebouwde adblocker. Als een slager die zijn eigen vlees keurt. Hoe lang zou het duren totdat de Europese commissie ze zal bestraffen omdat ze ermee hun eigen advertenties naar voren pushen?
Op het einde van de discussie komt het altijd hierop neer: ondanks alle moeite die genomen lijkt te worden, maken alle bekende grote digitale spelers zich schuldig aan privacy-inbreuk: Google, Facebook (en daarmee Whatsapp ook), Microsoft. Je kan ervoor kiezen om te geloven dat dat nodig is om winst te maken (net als dat dit vroeger nodig was

) of je kiest voor alternatieve paden. Linux, Sailfish, geen Facebook, Signal, een NAS waarop je je mail, kalender e.d. regelt.
En ja, Android is wel redelijk, maar het blijft net als Nokia vroeger zei: alsof je in je eigen broek plst om warm te blijven. Die uitspraak klopt de laatste 5 jaar, met Sailfish heb ik dat gevoel nooit gehad.