Na een paar maanden spelen begin ik toch steeds meer te merken dat er een aantal zaken mank lopen in het spel, die op termijn een dodelijke valkuil kunnen betekenen voor Ingress als ze niet opgelost raken. Andere dingen lopen dan weer wel goed dus sta me toe om even een tussentijdse review te geven op het spel
Negatieve punten:
- Portals worden veel te gemakkelijk overgenomen: een hele stad veroveren kan soms al in een kwartier ongedaan gemaakt worden en de ervaring leert dat mensen het op den duur gaan opgeven als ze het effect van al hun inspanningen op zo'n korte termijn weer zien verdwijnen.
- In een stad waar alles van jouw factie is raak je op een gegeven moment niet meer verder en uiteindelijk gaan spelers het eveneens opgeven.
- Het is ontzettend moeilijk om in de hogere levels te geraken. Zo heb ik gisteren nog 45 kilometer gefietst om er 1285 actiepunten bij te krijgen, om aan level 8 te geraken heb je er bijna 2,5 miljoen nodig...
- Het enthousiasme neemt (in mijn omgeving althans) zienderogen af. Daar waar ze een maand geleden nog stonden te springen om elkaar te helpen, kan er nu met heel veel moeite een 'succes' of 'enjoy' af als iemand aankondigt op jacht te gaan en hulp vraagt. Er is ook maar één persoon die nog reageert terwijl we vorige maand nog met vier man aan het strijden waren.
- Als een eerste ontmoeting met andere spelers irl teleurstelt geven mensen ook snel op. Zo kwam ik gisteren voor het eerst een 'bondgenoot' tegen die hetzelfde portaal aan het hacken was. Het was een jongetje van nog geen 12 jaar dat zichtbaar teleurgesteld was dat de persoon voor wie hij vroeger steeds portals met één resonator klaar zette een 'ouwe bok' van 34 jaar bleek te zijn. Ik laat me door de teleurstelling niet zo snel ontmoedigen, maar of andere mensen ook zo zijn?
- De dichtheid van portalen blijft laag ook al hebben ze het toevoegen gemakkelijker gemaakt en zijn we ondertussen al een half jaar verder. De mensen zien nauwelijks vooruitgang en geven wellicht daardoor ook op.
- Op een of andere manier ontbreekt er een gevoel van spanning, de 'adrenalinerush' als je je op het strijdveld begeeft is er niet echt. Je haalt een portal neer, zet er je eigen resonators in, en een uurtje later heeft iemand anders het portal weer overgenomen, that's it. Een simpele uitbreiding waarbij dat groene driehoekje op je radar een ventje wordt met healthbar en special attacks zou hier veel aan kunnen veranderen
- Er zit nog erg weinig variatie in het spel: special items, andere upgrades dan alleen maar shields, mogelijkheid om vallen te zetten etc zou hier aan kunnen verhelpen.
Gelukkig ervaar ik ook positieve zaken in het spel:
- Dat gevoel van twee facties te hebben in het spel vind ik gewoon geweldig, het is een beetje zoals het Horde/Alliance gevoel in WOW en je kan daar echt in opgaan.
- Als ik de trein mis weet ik nu altijd wat gedaan: een rondje portals hacken of aanvallen in het stadscentrum
- Je bent echt wel geneigd om op een andere manier naar kunst te kijken ook al liet dit je vroeger koud
- Je bent ook meer geneigd om buiten te komen en loopt steeds kans mensen te ontmoeten die het ook spelen. Ik hoop echt dat ze dit zo houden en niet dezelfde fout begaan als Parallel Kingdom en Parallel Maffia waar ze het mogelijk maakten om met Rocs en City Tickets van thuis uit te veroveren/aan te vallen wat de hele spirit van het spel om zeep hielp.
- Het wordt wereldwijd gespeeld en als je een veld weet te maken heeft dat meteen ook invloed op de score die een andere speler in Nieuw Zeeland of Japan op zijn scherm ziet staan.
- Door de website van Ingress en de YouTube filmpjes in Newsflash- stijl wordt er een leuke sfeer rond het spel gecreëerd waar je ook helemaal kan in opgaan
Het is uiteraard nog maar in betaversie en het is ook niet mijn bedoeling om er een klaagtopic van te maken. Ik ben wel benieuwd hoe andere mensen er nu tegen aankijken en hoe ze het spel ervaren nu we weer een paar maand verder zijn. Werden jullie verwachtingen ingelost, wat kan er volgens jullie beter en hoe zien jullie de toekomst van dit spel?