Ik vind het ding niet mooi, het is gewoon niet mijn stijl, simple as it is...
Het is een fingerprintmagnet as hell en na 5 seconden zit het apparaat al onder de smudges.
Het apparaat is erg slank en ligt ansich goed in de hand, maar de ruimte met de buttons is vrij groot.
imho wel erg groot en het zal z'n redenen hebben, maar waarom niet zo'n kleine bezel als de ZL bijvoorbeeld?
Het scherm is goed en de resolutie is awesome, maar dan moet je er wel recht op kijken... Als je de telefoon wat heen en weer beweegt krijgt het scherm al 'n witte waas en de kijkhoeken zijn zoals al vermeld in de previews en reviews gewoon niet goed. Ieder z'n ding, maar het overtreft bij lange niet het scherm van de HTC One X die ik heb gehad of m'n huidige One X+ scherm. Ik begrijp dat je de telefoon voor 99% gebruikt als je er frontaal tegenaan kijkt, maar kom op, waarom kan HTC het wel en Sony het niet... Vind het vrij apart eigenlijk.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn mening redelijk anti-Z is

Waterdichtheid kan me gestolen worden, want daar komen onder andere de klepjes voor de SD-kaart, usb-poort en de 3,5mm poort mee, wat ik echt niet fijn vind. De achterkant, afgewerkt met glas doet in mijn ogen heel goedkoop aan en niet zo premium zoals Sony het brengt. Maar dat is dus puur gebaseerd op m'n eigen mening. AmbroosV vind het bijvoorbeeld weer prachtig.
De Sony UI is clean en wel mijn stijl. Zelf heb ik alleen ervaring met Android Vanilla devices en toestellen met HTC's Sense. Wel heb ik altijd al een andere launcher gebruikt (bijvoorbeeld LauncherPro of Apex Launcher) Deze heb ik niet geinstalleerd op de Xperia Z dus de combinatie van de Sony UI en Apex Launcher... dat weet ik nog niet. Waar ik wel door verrast ben (of eigenlijk eerder verwacht had / eiste) is de smoothness van het apparaat. Scrollen door foto's gaat snel, door de applauncher ook, swipen tussen schermen ook... Het werkt gewoon allemaal zoals je verwacht zonder flaws en hick-ups, smooth en snel! Nice Sony, nice job!
Voor mijzelf wordt het (zeker) geen Xperia Z! Op voorhand kon de Z me al niet bekoren en het toestel heeft me gewoon niet kunnen bekoren zodat ik omgeturnd ben. De ZL spreekt mij vele malen meer aan, evenals de HTC One, daarom mijn blog. Welk toestel het wordt dat weet ik niet, maar de Sony Xperia Z is voor mij 'n no-go
Voor vele anderen zal het HET toestel zijn en dat kan ik ook begrijpen

Uiterlijk is een kwestie van smaak, waterdichtheid is voor veel mensen handig, but not for me