Verwijderd
Kijk maar eens op 0:52 dan...roflexx schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 00:15:
YouTube: Sony Xperia Z preview » BesteProduct
2:33 zie je amper iets van tekst achterop

shit ja,ligt er maar net aan hoe het ligt erop schijnt en volgens mij geen sticker,maar gewoon grijze inkt ofzo? misschien dat het er op 1 of andere manier afgaat ?
Verwijderd
Als het er echt óp zit..... dan maar een subtiel zwart labelstickertje er overheen .... altijd nog beter dan een lelijk serie nummer en kliko bak....roflexx schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 00:20:
[...]
shit ja,ligt er maar net aan hoe het ligt erop schijnt en volgens mij geen sticker,maar gewoon grijze inkt ofzo? misschien dat het er op 1 of andere manier afgaat ?
Verwijderd
Lijkt me niet, die dingen die daar staan zijn toch verplicht in Europa? wereld?roflexx schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 23:59:
is het niet gewoon een stickert die je eraf kan hale?
Nope, nu nog de foto kwaliteit zien!Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:44:
YouTube: Sony Xperia Z and iPhone 5 Cameras Side by Side
niks mis mee naar mijn idee, toch
Zat te denken, hey maar dat staat niet op m'n S2, maar die heeft natuurlijk nog een batterijklepje waar die zooi in staat. Maar als ik me niet vergis is de iphone 5 wel aardig vrij van teksten.Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 00:28:
[...]
Lijkt me niet, die dingen die daar staan zijn toch verplicht in Europa? wereld?Geen dealbreaker voor mij trouwens, anders een goedkoop klepje waarachter het zou zitten..
De wijzen komen uit het Oosten!
32GB, of toch ook al 64 GB?
En welk type kaartje moet ik er nu precies bij bestellen?
Your Friendly Neighborhood Moderator
Iphone 5 tekst:NoepZor schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 07:24:
[...]
Zat te denken, hey maar dat staat niet op m'n S2, maar die heeft natuurlijk nog een batterijklepje waar die zooi in staat. Maar als ik me niet vergis is de iphone 5 wel aardig vrij van teksten.

De Z achterkant

Text blijft niet fraai maar op de iPhone5 is het wel wat subtieler gedaan. Sony had voor het rechter gedeelte ook wel een wat kleiner lettertype kunnen gebruiken.kanem0chi schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 07:39:
[...]
Iphone 5 tekst: [afbeelding]
De Z achterkant [afbeelding]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Verwijderd
Alle microSD's werken in FAT32. Ook 64GB. Enige beperking is dat bestanden groter dan 4GB niet gaan. Gelezen op XDA net.Jorgen schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 07:30:
Is er ondertussen al bekend hoe groot de geheugenkaartjes zijn die ondersteund worden?
Verwijderd
levert dit enige beperking op, behalve voor films dan?AmbroosV schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:06:
[...]
Alle microSD's werken in FAT32. Ook 64GB. Enige beperking is dat bestanden groter dan 4GB niet gaan. Gelezen op XDA net.
hoelang HD-video opnemen is 4GB ongeveer?
ooh ja shit ik was even vergeten dat je hier alleen positief commentaar mag plaatsen.Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 08:26:
Dat is een standaard lettertype en daar kan en mag Sony niets aan veranderen. We kunnen ook overal wel over gaan zeuren zeg....
waarom mag het trouwens op een iPhone wel kleiner? Of op een HTC OneX bv, daar is het amper te zien op de achterkant en zijn de plaatjes kleiner.
Edit: ik heb een Lumia 920 en terwijl ik dit berichtje type denk ik daar ineens aan, staat helemaal niets op.
[ Voor 15% gewijzigd door Donstil op 13-02-2013 10:25 ]
Dat vind ik een bijzonder goede vraag. Vroeg me ook altijd al af waarom de iPhone dit wel op de achterkant had en andere gesloten toestellen niet.Donstil schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:21:
[...]
ooh ja shit ik was even vergeten dat je hier alleen positief commentaar mag plaatsen.
waarom mag het trouwens op een iPhone wel kleiner? Of op een HTC OneX bv, daar is het amper te zien op de achterkant en zijn de plaatjes kleiner.
Edit: ik heb een Lumia 920 en terwijl ik dit berichtje type denk ik daar ineens aan, staat helemaal niets op.
Persoonlijk vind ik het niet zo fraai.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Een full hd video afspelen zit er dus niet in zonder het bestand op te splitsen. Kan je de sdkaart niet formateren naar exfat? Mijn s3 kan hier wel mee overweg.Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:11:
[...]
levert dit enige beperking op, behalve voor films dan?
Aangezien je nog zoveel verschillende manieren ziet waarop ze het op de Z zetten zijn ze er volgens mij nog niet uitjanvanduschoten schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:31:
Op mijn OneX is het grijs geprint op een grijze achterkant ( http://images.anandtech.com/doci/5779/OneXATT-0648.jpg ) en op mijn Nexus 7 stond het op een sticker die je er zo af kon halen. Geen idee waarom Sony het zo opzichtig erop heeft staan.
Persoonlijk vind ik het niet zo fraai.
Ik heb gisteren dit kaartje besteld bij mymemory.co.ukJorgen schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 07:30:
Is er ondertussen al bekend hoe groot de geheugenkaartjes zijn die ondersteund worden?
Sandisk Ultra 32 GB
Precies, the big boys moeten nog komen. Hoop echt binnen nu en een weekNoepZor schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:14:
Ik heb ook nog geen review van een grote bekende Nederlands of Engelstalige site voorbij zien komen. Her en der duiken wel wat benchmarks en dergelijke op, maar geen uitgebreide reviews a la tweakers of gsmarena.
YouTube: Sony Xperia Z hands-onNoepZor schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:14:
Ik heb ook nog geen review van een grote bekende Nederlands of Engelstalige site voorbij zien komen. Her en der duiken wel wat benchmarks en dergelijke op, maar geen uitgebreide reviews a la tweakers of gsmarena.
een review kost je gewoon een tijdje en het zou mij niets verbazen als er nog een NDA op zit
Het toestel wordt door Sony tijdens het MWC uitgeleverd aan de pers officieel. Uiteraard zijn er een paar die hem eerder weten te regelen, waaronder GSM Arena. Oftewel, ik verwacht in die week en die week erna de eerste reviews. 25 feb heb ik het over duschNoepZor schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:47:
Dat filmpje had ik al gezienhelaas niet de grote review waar ik nog op wacht. Verwacht toch wel binnen nu en een week wat grotere reviews te zien, aangezien de telefoon over 2 weken uitgeleverd gaat worden. Op papier is het in ieder geval een toptoestel, denk niet dat ik er spijt van ga krijgen.
Dus over 2 weken pas, poehDaannO schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:50:
[...]
Het toestel wordt door Sony tijdens het MWC uitgeleverd aan de pers officieel. Uiteraard zijn er een paar die hem eerder weten te regelen, waaronder GSM Arena. Oftewel, ik verwacht in die week en die week erna de eerste reviews. 25 feb heb ik het over dusch
Verwijderd
De S3 op 1080p e 30fps levert ongeveer 2.2MB/s op (link). Als de Z ongeveer dezelfde bitrate en encoding heeft dan lijkt me dat wel aardig vergelijkbaar. Dat is dus 1818s of 30.3m. Dus een half uurtje zou de max zijn per film. Op het randje van acceptabel lijkt mij hoewel ik het bij een class 10 16GB kaartje ga houden (gebruik toch lang niet alles).Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:11:
[...]
levert dit enige beperking op, behalve voor films dan?
EDIT: de S doet schijnbaar 1080p@30fps bij een bitrate van 19,8 Mbits/s. Dus ongeveer 2,5MB/s. Dat is 26.7 minuten. Dus meer dan 25 minuten voor de Z zou ik niet vanuit gaan, misschien zelfs 20 minuten als de audio en video veel beter zijn of hdr meer data kost (lijkt me niet). Hoewel de encoding ook efficienter kan door de betere processor. Kan verder geen sample video vinden buiten youtube...
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2013 12:24 ]
Als die van GSMarena maar binnen nu en volgende week komt :-) Die doen veel nuttige objectieve tests (geluidskwaliteit en camerakwaliteit enz) ipv voornamelijk meningen,en hopelijk gaat Anandtech hem ook nog reviewen voor de wat meer technische details
En de camera kwaliteit en scherm kwaliteit maakt je niks meer uit418O2 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:15:
Het maakt mij niet zoveel uit. Ik weet hoe de launcher eruit ziet en draait. Chipset is snel zat en hij is mooi. All i need to know
De camerakwaliteit heb ik al gezien, vind ik prima. Scherm is prachtig onder de hoeken waaronder ik hem gebruik.alwaysleft schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:18:
[...]
En de camera kwaliteit en scherm kwaliteit maakt je niks meer uit?
Natuurlijk zit er een risico dat sommige aspecten een beetje tegenvallen naar jouw smaak, voordat je het toestel in je handen hebt gehad. Maar er zijn nu genoeg reviews en sample-foto's online, youtube filmpjes, benchmarks.... Als er echt een grove fout in had gezeten, dan was dat al snel naar voren gekomen.
Afgelopen zomer heb ik de 'fout' gemaakt een Philips TV te kopen op basis van geweldige specs, maar bleek uiteindelijk maanden te kampen met dramatische firmware. Dat kwam al in de eerste reviews naar boven.
Maar er zijn nog geen reviews van de betere sites, lees Anandtech en gsmarena.com. Die zou ik toch nog even afwachten, maja, ieder zijn dingStpan schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:21:
Eens met Catch22.
Natuurlijk zit er een risico dat sommige aspecten een beetje tegenvallen naar jouw smaak, voordat je het toestel in je handen hebt gehad. Maar er zijn nu genoeg reviews en sample-foto's online, youtube filmpjes, benchmarks.... Als er echt een grove fout in had gezeten, dan was dat al snel naar voren gekomen.
Afgelopen zomer heb ik de 'fout' gemaakt een Philips TV te kopen op basis van geweldige specs, maar bleek uiteindelijk maanden te kampen met dramatische firmware. Dat kwam al in de eerste reviews naar boven.
jij gaat toch moeilijk doen over het scherm en de camera, daar heb ik geen review voor nodig om dat te voorspellen. Het maakt mij niet uit, in alle previews is men positief en als de software brak was had dat allang duidelijk geweest. Daarbij kom ik van een samsung s3 dus brakke software is mij niet vreemd.alwaysleft schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:23:
[...]
Maar er zijn nog geen reviews van de betere sites, lees Anandtech en gsmarena.com. Die zou ik toch nog even afwachten, maja, ieder zijn ding
Hopelijk slikt mijn laptop die ook. (Zit wel een SD-kaartlezer in)
En 64 GB werkt dus en is het maximum, als ik het nu goed snap?
Dan die er dus ook gelijk maar bij.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Verwijderd
64gb (en hoger waarschijnlijk) met een max van 4gb per file (20-30min film). 32gb bij onbeperkte file grootte.Jorgen schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:46:
Een SDHC kaartje, class 10 is dus prima begrijp ik.
Hopelijk slikt mijn laptop die ook. (Zit wel een SD-kaartlezer in)
En 64 GB werkt dus en is het maximum, als ik het nu goed snap?
Dan die er dus ook gelijk maar bij.
Hoewel je waarschijnlijk ook wel het interne geheugen van 16gb kunt gebruiken om te filmen en de rest van de zooi dan op sd kunt zetten. geen idee of dat out of the box is te regelen.
Je geeft zegmaar 629 euro uit voor een telefoon en dan ga je besparen op een dock van 29 euro?NoepZor schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:43:
Lees veel positieve dingen over de sony software qua optimalisatie en cleanheid, ding ziet er mooi uit, is waterdicht en heeft een goed scherm, waarvan de kijkhoeken me minder interesseren. Fotocamera gebruik ik puur voor "snapshots" dus als ze op "Facebookresolutie" goed genoeg zijn vind ik het primaHopelijk als bonus die koptelefoon en hopen dat de Chinezen snel zijn met een Ebay dockje, dan ben ik helemaal blij
Kortom ik kan niet wachten!
Verwijderd
Irriteer je je ergens aan, gebruik dan de TR knop (rapporteer) ipv in het topic te reageren.
[ Voor 84% gewijzigd door janvanduschoten op 13-02-2013 14:09 ]
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
BeideVerwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:07:
vraagje heeft ze Z nu een IPS scherm of een tft?? lees steeds verschillende dingen vandaag.
Zie ook:
AmbroosV schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 00:04:
[...]
Het is IPS TFT LCDIPS is een type TFT en TFT is een type LCD.
Wat de meeste mensen bedoelen met dit soort vragen is of het een TN-scherm is (dat andere kleuren krijgt wanneer je het onder een hoek bekijkt) of een IPS-scherm (dat tragere reactietijden heeft (eigenlijk had) en kleurvast is onder een hoek). De Xperia Z heeft een IPS-scherm, maar het is een variant die iets minder brede kijkhoek heeft dan de high-end IPS-schermen zoals de HTC One X. Ze zijn helemaal niet slecht, maar iets minder dan de competitie. In ruil daarvoor krijg je wel (in theorie, nog niet onafhankelijk getest) een groter kleurbereik en een hogere maximale helderheid.
Het lijkt mij erg cool om onder de douche te kunnen bellen
[ Voor 94% gewijzigd door janvanduschoten op 13-02-2013 16:56 ]
tot op zekere diepte lijkt me waarschijnlijkerThe_Zohan schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:18:
Ik vraag mij wel af, nu ze melden dat het toestel waterdicht is tot op zekere hoogte, of er dan ook garantie zit op vormen van 'waterschade'.
Het lijkt mij erg cool om onder de douche te kunnen bellen
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Accessoires voor de Sony Xperia Z
Het linkje naar het accessoiretopic is ook opgenomen in de topicwaarschuwing, onderaan dit topic.
[ Voor 36% gewijzigd door janvanduschoten op 13-02-2013 14:29 ]
Verwijderd
Heeft de Z dezelfde glas als de Sony Active? en ook met dezelfde constructie met dat screenprotector affabriek erop?
Verwijderd
waarom kan bij 32 GB wel grotere filesize? dit is toch ook maar standaard FAT32?Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:58:
[...]
64gb (en hoger waarschijnlijk) met een max van 4gb per file (20-30min film). 32gb bij onbeperkte file grootte.
Hoewel je waarschijnlijk ook wel het interne geheugen van 16gb kunt gebruiken om te filmen en de rest van de zooi dan op sd kunt zetten. geen idee of dat out of the box is te regelen.
reden dat 64GB niet standaard werkt was toch omdat exFAT niet ondersteund wordt. waarom zou dit dan bij 32 gb wel zijn?
of ben ik hier ergens fout in? (meest waarschijnlijk
Hear! Hear! Dat gedoe om iets te nadrukkelijke compressie/noise reduction. Als je RAW foto's wil die je op A3 kan afdrukken, ben je niet op zoek naar een telefoon. Bovendien komt de community ook wel met een oplossing. Over de kijkhoeken ga ik het al helemaal niet hebben. Echt waar, als je op zulke kleine details gaat inzoomen, vind je echt nooit een telefoon die aan je verwachtingen gaat voldoen. Er is altijd wel iets suboptimaal.NoepZor schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:43:
Lees veel positieve dingen over de sony software qua optimalisatie en cleanheid, ding ziet er mooi uit, is waterdicht en heeft een goed scherm, waarvan de kijkhoeken me minder interesseren. Fotocamera gebruik ik puur voor "snapshots" dus als ze op "Facebookresolutie" goed genoeg zijn vind ik het primaHopelijk als bonus die koptelefoon en hopen dat de Chinezen snel zijn met een Ebay dockje, dan ben ik helemaal blij
Kortom ik kan niet wachten!
De enige reden om te wachten is omdat de prijs op den duur gaat zakken.
Ik zie ook de reviews tegemoet hoor, maar verwacht niet veel nieuws te lezen. Immers zijn er al verscheidene online verschenen, en die hebben in mijn hoofd wel een vrij compleet beeld gevormd.
Dit is de eerste keer dat er een flagship uitkomt waarbij niet één van de 'tekortkomingen' zo erg is dat het me teleurstelt, dus ik kan me haast niet voorstellen dat ik mijn pre-order nog ga cancellen. Hopelijk krijg ik geen spijt als over 3 maanden de S4 in de winkel ligt, maar zo lang kan ik toch niet meer wachten (mijn Desire die een halve dag mee gaat is heel hard aan vervanging toe).
Verwijderd
Dat had geloof ik te maken met het wel of niet betalen voor het gebruik van de exfat naam. Aangezien de HTC one X het geloof ik wel ondersteund en dat je met een simpele app (of zelfs zonder, ik kan het me niet precies herinneren) ook gewoon je kaartje kunt formatteren en gebruiken in exfat.Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:31:
[...]
waarom kan bij 32 GB wel grotere filesize? dit is toch ook maar standaard FAT32?
reden dat 64GB niet standaard werkt was toch omdat exFAT niet ondersteund wordt. waarom zou dit dan bij 32 gb wel zijn?
of ben ik hier ergens fout in? (meest waarschijnlijk)
Misschien mag Ambroos iets zeggen over of dat ding 64gb kaartjes slikt met exfat?
Op XDA is dit al bevestigd.. Je kan 64gb gebruiken,Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:36:
[...]
Dat had geloof ik te maken met het wel of niet betalen voor het gebruik van de exfat naam. Aangezien de HTC one X het geloof ik wel ondersteund en dat je met een simpele app (of zelfs zonder, ik kan het me niet precies herinneren) ook gewoon je kaartje kunt formatteren en gebruiken in exfat.
Misschien mag Ambroos iets zeggen over of dat ding 64gb kaartjes slikt met exfat?
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10
Verwijderd
Even alles op een rijtje:
-De Xperia Z slikt alle kaarten als ze FAT32 zijn geformatteerd
-Out of the box slikt hij GEEN 64Gb kaartjes omdat deze exFAT geformatteerd zijn en vooralsnog heeft Sony hier de licencse niet op of de driver nog niet verwerkt in de kernel.
-FAT32 betekent altijd files =< 4GB en exFAT vrijwel onbeperkte grootte.
- Met Root kan je wel eventueel wel deze driver installeren om NTFS geformateerde kaartjes e.d. te mounten :
Google Play: Paragon exFAT, NTFS & HFS+
het lijkt mij dat er toch bepaalde regels voor zijn/moeten komen. Als fabrikanten dit soort dingen massaal gaan aanbieden, moeten er ook bepaalde garanties voor komen418O2 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:27:
Ze zeggen waarschijnlijk dat hij langer dan een half uur op meer dan 1 meter diepte is geweest, of onder water is geweest met niet afgesloten klepjes
Ergo, maximale bestandsgrootte op de SD kaart is 4GBarnoutzw schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:59:
Pfff al die vragen over sdkaartjes zoek gewoon even terug!, het is volgens mij allemaal al langs geweest.
Even alles op een rijtje:
-De Xperia Z slikt alle kaarten als ze FAT32 zijn geformatteerd
-Out of the box slikt hij GEEN 64Gb kaartjes omdat deze exFAT geformatteerd zijn en vooralsnog heeft Sony hier de licencse niet op of de driver nog niet verwerkt in de kernel.
-FAT32 betekent altijd files =< 4GB en exFAT vrijwel onbeperkte grootte.
- Met Root kan je wel eventueel wel deze driver installeren om NTFS geformateerde kaartjes e.d. te mounten :
Google Play: Paragon exFAT, NTFS & HFS+
Xperia Z is IP57 gecertificeerd kan je daar allemaal nalezen wat dat betekent.
Dat had ik ook gevonden. Er is echter een groot verschil tussen hoe het er officieel staat en hoe de fabrikant ermee omgaat. Ik heb net een email gestuurd naar Sony Nederland met precies die vraagarnoutzw schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 15:10:
@The_Zohan Dat is er ook al (lang) : Wikipedia: IP Code
Xperia Z is IP57 gecertificeerd kan je daar allemaal nalezen wat dat betekent.
Test wordt gewoon door een onafhankelijk instituut uitgevoerd of in ieder geval gestandaardiseerde richtlijnen en test methoden...The_Zohan schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 15:13:
[...]
Dat had ik ook gevonden. Er is echter een groot verschil tussen hoe het er officieel staat en hoe de fabrikant ermee omgaat. Ik heb net een email gestuurd naar Sony Nederland met precies die vraag
YouTube: Water Ingress Protection Testing from CascadeTek
Al ziet een man met een hogedrukspuit er niet zo hightech uit
[ Voor 11% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 13-02-2013 15:21 ]
En dan roepen zij dat de slijtage komt van zout in de zee, of van het alcohol in je bier en ben je alsnog de sjaak. Ik heb deze vraag een tijd terug reeds aangehaald, zal hem er nog even bijhalen want ik ben nog niet overtuigt van de garantie omtrent dit gedeelte.arnoutzw schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 15:25:
Waarschijnlijk ben je dan altijd als consument wel de klos tenzij je kan aantonen dat de waterdichtheid van de klepjes niet (meer) deugd door overmatige slijtage oid.
/edit
Hoe is de garantie geregeld ten aanzien van waterschade? In de voorwaarden staat het volgende:
Betekent dit dat als de Xperia Z uiteindelijk verdrinkt in een regenbui doordat de klepjes bijvoorbeeld na verloop van tijd niet meer geheel waterproof zijn dit niet onder de garantie valt?"In compliance with IP5/7 and IP5X, Xperia Z is protected against the ingress of dust and is water resistant. Provided that all ports and covers are firmly closed, the phone is (i) protected against low pressure jets of water from all practicable directions in compliance with IP 55; and/or (ii) can be kept under 1 metre of freshwater for up to 30 minutes in compliance with IP 57. The phone is not designed to float or work submerged underwater outside the IP55 or IP57 classification range and should not be exposed to any liquid chemicals. If liquid detection is triggered on the handset or battery, your warranty will be void."
[ Voor 46% gewijzigd door ormagon op 13-02-2013 15:34 ]
Wel redelijk tendentieus dit....ormagon schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 15:29:
[...]
En dan roepen zij dat de slijtage komt van zout in de zee, of van het alcohol in je bier en ben je alsnog de sjaak.
Zo klonk het wel, pardon, wat ik bedoel is dat het heel onduidelijk is wat er nu aan de hand is omtrent de garantie van de IP certificering. Het apparaat wordt als zodanig geadverteerd en zo ga ik hem dan ook gebruiken. Ga niet spatjes water lopen ontwijken en als hij vies is hou ik hem lekker even onder de kraan.
Maar als je de voorwaarden zo leest is het apparaat waterdicht, maar als er toch water in komt is het sowieso je eigen schuld. Adverteer er dan ook niet mee. Is hetzelfde als zeggen dat een auto 120km/h kan rijden en dat het getest is, jij koopt de auto, rijdt er 120km/h mee en de motor ontploft waarna het bedrijf zegt dat het toch echt lekker je eigen schuld is.
Nogmaals, ik zeg niet dat het zo is. Maar gezien de onduidelijkheid van Sony en wat er in de voorwaarden te lezen valt interpreteer ik het wel zo momenteel.
Daarom heb ik dus een mail naar Sony gestuurdormagon schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 15:45:
[...]
Maar gezien de onduidelijkheid van Sony en wat er in de voorwaarden te lezen valt interpreteer ik het wel zo momenteel.
Voordat ze er iets over zeggen is dit stemmingmakerij natuurlijk. En als zij die certificering hebben gekregen dan kan het toestel ook echt water aan. Als je wél in de zee gaat met dit toestel, of hem dieper in het water legt, of de klepjes niet dicht doet, dan heb je dus wel (grote) kans op waterschade.ormagon schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 15:45:
[...]
Zo klonk het wel, pardon, wat ik bedoel is dat het heel onduidelijk is wat er nu aan de hand is omtrent de garantie van de IP certificering. Het apparaat wordt als zodanig geadverteerd en zo ga ik hem dan ook gebruiken. Ga niet spatjes water lopen ontwijken en als hij vies is hou ik hem lekker even onder de kraan.
Maar als je de voorwaarden zo leest is het apparaat waterdicht, maar als er toch water in komt is het sowieso je eigen schuld. Adverteer er dan ook niet mee. Is hetzelfde als zeggen dat een auto 120km/h kan rijden en dat het getest is, jij koopt de auto, rijdt er 120km/h mee en de motor ontploft waarna het bedrijf zegt dat het toch echt lekker je eigen schuld is.
Nogmaals, ik zeg niet dat het zo is. Maar gezien de onduidelijkheid van Sony en wat er in de voorwaarden te lezen valt interpreteer ik het wel zo momenteel.
Dus ik acht de kans klein dat je waterschade oploopt als je binnen de gestelde grenzen blijft. En wat er dan gebeurd, time will tell. Ik kan je alleen wel garanderen dat mensen die grenzen overschreiden en dan zeggen dat ze dat niet gedaan hebben en Sony de zwarte piet toespelen.
Verwijderd
het is niet omdat de telefoon de ip-certifiering heeft, dat je deze ook onderwater moet gaan gebruiken.
Bij een andere telefoon ben je ook garantie kwijt als deze vanbinnen nat wordt, omdat dit dan door onoordeelkundig gebruik is gebeurd.
Bij deze telefoon hebben ze het moeilijker gemaakt om vocht erin te krijgen, dus als je er toch in slaagt ben je dus al redelijk gekke dingen gaan doen zoals er mee in zee gaan zwemmen.
deze phone kan dit mss bij een ongelukje overleven waar de gemiddelde mobiel al dood was geweest, maar overleeft hij het niet, net zo goed pech gehad.
(denk ik dus, ben geen jurist... )
Hier komt het op neer, Sony maakt het moeilijker om je toestel te beschadigen bij normaal gebruik. Dit is puur om eigenbelang, dergelijke toestellen zullen immers minder vaak gerepareerd hoeven worden. (Dit hebben diverse telefoonfabrikanten al ondervonden in Japan)Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 16:12:
lijkt mij logisch dat je bij waterschade ook gewoon net als bij alle toestellen de klos bent.
het is niet omdat de telefoon de ip-certifiering heeft, dat je deze ook onderwater moet gaan gebruiken.
Bij een andere telefoon ben je ook garantie kwijt als deze vanbinnen nat wordt, omdat dit dan door onoordeelkundig gebruik is gebeurd.
Bij deze telefoon hebben ze het moeilijker gemaakt om vocht erin te krijgen, dus als je er toch in slaagt ben je dus al redelijk gekke dingen gaan doen zoals er mee in zee gaan zwemmen.
deze phone kan dit mss bij een ongelukje overleven waar de gemiddelde mobiel al dood was geweest, maar overleeft hij het niet, net zo goed pech gehad.
(denk ik dus, ben geen jurist... )
Dat de marketingmensen hebben besloten dat het een leuke "gimmick" is daar buiten, ze willen eigenlijk niet dat je er mee gaat douchen. (Fun fact: De Droid DNA/Butterfly is ook water- en stofbestendig, maar daar zie je HTC buiten Japan (waar het inmiddels verwacht wordt) mooi niet mee adverteren.)
Dat kan allemaal wel waar zijn, maar omdat er geadverteerd wordt met de 'waterdichte' eigenschap, heb ik het toestel besteld. Als ze zouden adverteren met een fullhd scherm terwijl het in werkelijkheid 800*480 was zou dat ook valse reclame zijn. Dat geldt dan natuurlijk ook voor het 'waterdichte' toestel.M-en-M schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 16:27:
[...]
Dat de marketingmensen hebben besloten dat het een leuke "gimmick" is daar buiten, ze willen eigenlijk niet dat je er mee gaat douchen.
Sonim adverteert ook met waterdichtheid, maar die geven daar dan ook 3 jaar garantie op, inclusief reparatie/vervanging bij waterschade
Gebruik Google Translate of lees onderstaande engelse samenvatting.
Design : ★★★★★
Sony understands the expectations of the public: a high-end smartphone should have materials "premium". With all the glass on the phone and a simple design, we have (in our opinion) the best design today. Its dimensions and weight are perfectly balanced and format 5 inches will seem more than ever the ideal format.
Display: ☆ ★ ★ ★ ★
With FullHD resolution, pixels are no longer visible to the naked eye. This very recent slab seems to be a bit too bright and distorts the colors, but it does note that comparing competing models. In normal use, you will not notice anything unusual. Instead, you will be amazed by the density of pixels!
In terms of color reproduction it bests the One X, but they mention that whites are not as bright as One X and blacks in a completely dark room are lighter compared to One X.
Camera: ★ ★ ★ ★ ½
13 megapixels which currently surpasses competitors Android Market. HDR is not so stunning, but this sensor is impressive smartphone.
Performance: ★ ★ ★ ★ ★
The heavy, very heavy, with Android has never been so fluid through Project Butter.
Software: ★ ★ ★ ★ ★
While HTC and Samsung Android appropriated largely by modifying the interface, Sony prefers improve by a few keystrokes. The whole is more than coherent and bundled software is suitable (especially for part Walkman / Albums / Movies).
However, we regret that PlayStation certified phone Mobile does not include a link to download the application directly to the store or better it is directly integrated.
Autonomy: ☆ ★ ★ ★ ★
According to the views, you can find good or bad. If you consider the phone as a phablet (type Galaxy Note), you will have difficulty in exceeding the day. However, if we consider instead the Z Xperia smartphone as a classic, it has similar performance, even better.
Battery life is said to be much better than Nexus 4 and closer to Note 2.
Final Score: ★ ★ ★ ★ ★
The coherent offered by the Sony Xperia Z deserves a 5/5 because it is the best phone of the year 2013 which is not very difficult as it is one of the first premium that comes to us early this year. More generally, it is also the best high-end smartphone confused every generation taking the best of what is. It is certainly not the cheapest (difficult to compete with the Nexus 4) and will see land competition soon, but Sony has erased all the defects of previous generations of its Android smartphones.
Persoonlijk vind ik dit zelf echt een groot pluspunt aan de Sony skin:
While HTC and Samsung Android appropriated largely by modifying the interface, Sony prefers improve by a few keystrokes. The whole is more than coherent and bundled software is suitable (especially for part Walkman / Albums / Movies).
Jij wilt gewoon complete zekerheid dat er NOOIT water in kan komen, die zekerheid ga natuurlijk nooit krijgen van Sony want die moeten zich ook indekken maar als je (ruim) binnen de richtlijnen blijft zal je echt wel safe zitten.The_Zohan schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 16:30:
[...]
Dat kan allemaal wel waar zijn, maar omdat er geadverteerd wordt met de 'waterdichte' eigenschap, heb ik het toestel besteld. Als ze zouden adverteren met een fullhd scherm terwijl het in werkelijkheid 800*480 was zou dat ook valse reclame zijn. Dat geldt dan natuurlijk ook voor het 'waterdichte' toestel.
Sonim adverteert ook met waterdichtheid, maar die geven daar dan ook 3 jaar garantie op, inclusief reparatie/vervanging bij waterschade
Een onderzeeër bijvoorbeeld is ook maar geschikt bevonden voor tot bepaalde diepte, en het is dan ook echt niet zo dat als je die limiet even overschrijdt dat hij meteen geplet wordt als een blikje dit komt natuurlijk door de safetymarge die erop zit.
Maar als die Xperia z gewoon 30minuten 1 meter onderwater is gehouden is dat garantie genoeg voor mij, bovendien heb ik mijn SGS 1 vaak genoeg gebruikt in hoosbuien en heb daar geen last van ondervonden.
Ik wil inderdaad complete zekerheid dat hij voldoet aan de eigenschappen waarmee hij geadverteerd wordt. Als hij werkelijk een half uur een meter onder water kan moet ik ook volledig zonder risico kunnen bellen onder de douche.arnoutzw schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:02:
[...]
Jij wilt gewoon complete zekerheid dat er NOOIT water in kan komen, die zekerheid ga natuurlijk nooit krijgen van Sony want die moeten zich ook indekken maar als je (ruim) binnen de richtlijnen blijft zal je echt wel safe zitten.
[...]
Alle modellen hebben er doa's tussenzitten, en daar moet ook in de garantie rekening mee gehouden worden. Als zij met de classificatie aangeven dat hij een half uur een meter onder water kan, en ik heb toevallig een doa, hoe toon ik dan aan dat het door een fabrieksfout komt en niet door verkeerd gebruik? (te diep/te lang)
Die zekerheid kan niemand je geven. Ik ga er van uit dat als je je telefoon volgens de "regels" gebruikt het niet mis gaat en ze anders gewoon repareren. Kans op welles/nietes spelletjes hou je tochThe_Zohan schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:10:
[...]
Ik wil inderdaad complete zekerheid dat hij voldoet aan de eigenschappen waarmee hij geadverteerd wordt. Als hij werkelijk een half uur een meter onder water kan moet ik ook volledig zonder risico kunnen bellen onder de douche.
Alle modellen hebben er doa's tussenzitten, en daar moet ook in de garantie rekening mee gehouden worden. Als zij met de classificatie aangeven dat hij een half uur een meter onder water kan, en ik heb toevallig een doa, hoe toon ik dan aan dat het door een fabrieksfout komt en niet door verkeerd gebruik? (te diep/te lang)
[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 13-02-2013 17:13 ]
Maar Sony adverteert er wel mee dat het apparaat dit zeker kan. Dat is waar het hier om gaat. Als je het adverteert en verkoopt als apparaat dat een half uur tot 1m diep onder water kan, en mensen kopen het onder andere vanwege die eigenschap dan moet het ding het ook daadwerkelijk kunnen.
Dan wil ik zekerheid dat als ik het apparaat binnen de perken gebruik maar er toch iets fout gaat door een fabrieksfout of slijtage buiten mijn fout om, dat het binnen de garantie valt.
Inderdaad! Daarom ben ik ook zeer benieuwd wat Sony mij zal antwoorden op mijn emailormagon schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:14:
[...]
Maar Sony adverteert er wel mee dat het apparaat dit zeker kan. Dat is waar het hier om gaat. Als je het adverteert en verkoopt als apparaat dat een half uur tot 1m diep onder water kan, en mensen kopen het onder andere vanwege die eigenschap dan moet het ding het ook daadwerkelijk kunnen.
Dan wil ik zekerheid dat als ik het apparaat binnen de perken gebruik maar er toch iets fout gaat door een fabrieksfout of slijtage buiten mijn fout om, dat het binnen de garantie valt.
Er is een certificering, en om die certificering te verkrijgen moet je product een aantal testen doorstaan. Je mag er dus van uitgaan dat dit geen enkel probleem is.The_Zohan schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:10:
[...]
Ik wil inderdaad complete zekerheid dat hij voldoet aan de eigenschappen waarmee hij geadverteerd wordt. Als hij werkelijk een half uur een meter onder water kan moet ik ook volledig zonder risico kunnen bellen onder de douche.
Als je toch waterschade krijgt, danwel doordat je je product niet goed behandelt, danwel doordat de waterdichtheid niet (meer) in orde blijkt, ben ik bang dat het lastig is om de bewijslast rond te krijgen dat jij niet verkeerd gehandeld hebt (klepjes open laten staan etc.). Volgens mij adverteert Sony exact met wat je mag verwachten van het product, lijkt me weinig met misleiding te maken hebben.
Ik ga er dan als "normale" consument dus vanuit dat het product tenminste 2 jaar lang waterdicht gebruikt kan worden binnen de aangegeven richtlijnen.
Dat de klepjes slijten oid heb ik als consument toch niets mee te maken? Dan hadden ze het maar van een materiaal moeten maken wat tenminste 2 jaar slijtage vast is.
Bewijslast ligt na 6 maanden bij de consument.Donstil schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:21:
Wanneer ligt het bewijslast bij de consument? Is dat nou het eerste of het tweede jaar?
Ik ga er dan als "normale" consument dus vanuit dat het product tenminste 2 jaar lang waterdicht gebruikt kan worden binnen de aangegeven richtlijnen.
Dat de klepjes slijten oid heb ik als consument toch niets mee te maken? Dan hadden ze het maar van een materiaal moeten maken wat tenminste 2 jaar slijtage vast is.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Er zijn trouwens ook IP68 telefoons voor dieper en/of langer onder water als het zoon heikel punt is...
http://www.ja-gps.com.au/...-t41-x-grey-ip68-android/
[ Voor 19% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 13-02-2013 17:29 ]
De chat:
Wacht even totdat we een tussenpersoon hebben gevonden om je te helpen...Je bent momenteel nummer 1 in de rij.U bent nu in verbinding met Jost.
Wouter: Hallo Jost
Jost: Goedendag, hartelijk bedankt dat u gebruik maakt van onze Sony Xperia Chat Support. Mijn naam is Jost. Kunt u mij uw voor- en achternaam en emailadres mededelen, zodat ik uw vraag zo goed mogelijk beantwoorden kan. Alvast bedankt.
Wouter: Wouter
Wouter: email is ***
Jost: de algemene gebruikelijke voorwaarden
Wouter: Nouja, mijn verwarring bestond hieruit:
Wouter: er wordt overal groot geadverteerd met de mededeling dat hij waterdicht is (natuurlijk op zekere hoogte, 30minuten en max 1 meter diep)
Wouter: wanneer mijn telefoon ondanks dat, en zonder over die grenzen heen te gaan, toch waterschade krijgt
Wouter: dan mag ik er van uitgaan dat dat onder de garantie valt?
Jost: ja normaal wel
Wouter: maar hoe wordt dat dan gecontroleerd?
Wouter: Aangezien er niet aan de waterschade zelf te zien is of hij 1 meter of anderhalve meter diep geweest is
Jost: nee dat begrijp ik. Ik ga er van uit dat met beleid met water wordt omgegaan in de buurt van het toestel
Wouter: dat sowieso, maar dat zou insinueren dat Xperia Z's met vochtschade in de regel niet zullen worden afgekeurd voor garantie, behalve wanneer er duidelijke afwijkende (bijtende/verkeerde) stoffen in ontdekt worden?
Jost: ja altijd
Wouter: Sorry, dat antwoord is voor meerdere uitleggen mogelijk
Wouter: dat betekent dus dat ik, mocht mijn telefoon waterschade krijgen, een nieuwe of gerepareerde terug zal krijgen onder garantie?
Jost: ja volgens mij wel.
Jost: er is nog geen dergelijke schade bekend hierover
Wouter: Nee, omdat het toestel nog niet verkocht wordt
Wouter: maar het is voor mij wel een reden om hem wel/niet te bestellen (pre-orderen)
Jost: ja ik debnk dat er een aparte garantie regeling voor komt
Wouter: Ah oke
Wouter: dat is mooi om te weten
Wouter: bedankt
Jost: graag gedaan, fijne dag verder
Wouter: hetzelfde!
Jost: Hartelijk bedankt dat u gebruik heeft gemaakt van onze Sony Xperia Chat Support. Ik wens u nog een prettige dag!
Leuk man gatheren
precies, die weten net niksSick Nick schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:42:
Alsof het chatteam nu alle informatie al heeft over de Z en specifieke garantievoorwaarden...
Wat een ontzettend voorbarige conclusie dat het nu al smartphone van het jaar zou zijn, de Galaxy S4 en de HTC One/M7 moeten nog worden voorgesteld.....Maar wel geen puntje kritiek, mooi, zo zie ik ze graag.J.Gronkjaer schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 16:45:
Grote review in het frans: http://www.frandroid.com/...-test-smartphone-android/
Gebruik Google Translate of lees onderstaande engelse samenvatting.
Design : ★★★★★
Sony understands the expectations of the public: a high-end smartphone should have materials "premium". With all the glass on the phone and a simple design, we have (in our opinion) the best design today. Its dimensions and weight are perfectly balanced and format 5 inches will seem more than ever the ideal format.
Display: ☆ ★ ★ ★ ★
With FullHD resolution, pixels are no longer visible to the naked eye. This very recent slab seems to be a bit too bright and distorts the colors, but it does note that comparing competing models. In normal use, you will not notice anything unusual. Instead, you will be amazed by the density of pixels!
In terms of color reproduction it bests the One X, but they mention that whites are not as bright as One X and blacks in a completely dark room are lighter compared to One X.
Camera: ★ ★ ★ ★ ½
13 megapixels which currently surpasses competitors Android Market. HDR is not so stunning, but this sensor is impressive smartphone.
Performance: ★ ★ ★ ★ ★
The heavy, very heavy, with Android has never been so fluid through Project Butter.
Software: ★ ★ ★ ★ ★
However, we regret that PlayStation certified phone Mobile does not include a link to download the application directly to the store or better it is directly integrated.
Autonomy: ☆ ★ ★ ★ ★
According to the views, you can find good or bad. If you consider the phone as a phablet (type Galaxy Note), you will have difficulty in exceeding the day. However, if we consider instead the Z Xperia smartphone as a classic, it has similar performance, even better.
Battery life is said to be much better than Nexus 4 and closer to Note 2.
Final Score: ★ ★ ★ ★ ★
The coherent offered by the Sony Xperia Z deserves a 5/5 because it is the best phone of the year 2013 which is not very difficult as it is one of the first premium that comes to us early this year. More generally, it is also the best high-end smartphone confused every generation taking the best of what is. It is certainly not the cheapest (difficult to compete with the Nexus 4) and will see land competition soon, but Sony has erased all the defects of previous generations of its Android smartphones.
Telefonisch gaf Sony btw hetzelfde antwoord 'ik verwacht dat er wel een regeling, apart van de normale garantieregelingen, komt'
Ik zit even te kijken in de garantievoorwaarden van de Sony Xperia Active, die ook een IP67 certificering heeft, maar daar gelden gewoon de normale garantievoorwaarden voor m.b.t. vloeistofschade
[ Voor 26% gewijzigd door The_Zohan op 13-02-2013 18:04 ]
Qua grootte is het geen probleem, meer dat die niet kapot gaat als ik ga zitten ofzo.Donstil schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 23:34:
[...]
Moet makkelijk kunnen toch, vroeger liep ik met een Nokia comunicator in mijn broekzak, dat waren pas toestellen kwa formaat.
[afbeelding]
En later
[afbeelding]
En weer later.
[afbeelding]
Wat een heerlijke toestellen waren dat zeg, vooral de e90 was geweldig.
Maanden op de pre-order lijst bij Nokia moeten staan om er als eerste een te hebben. Mooie oude tijd. Ik mis hem nog
Oftewel zolang je geen strakke hipster broeken draagt past een Z er makkelijk in.
Wordt mijn eerste smartphone dus vandaar.
Verwijderd
Ze zeggen toch alleen dat het de beste Sony ooit is die alle minpunten van de vorige generaties van de kaart veegd en de rest nog moet komen?alwaysleft schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:46:
[...]
Wat een ontzettend voorbarige conclusie dat het nu al smartphone van het jaar zou zijn, de Galaxy S4 en de HTC One/M7 moeten nog worden voorgesteld.....Maar wel geen puntje kritiek, mooi, zo zie ik ze graag.
Wat HTC en Samsung ook doen, voor mij is de Z de enige juiste keuze. UI en design van het van het jaar sowieso, qua specs zullen we het nog wel zien.
Dat zeggen ze zelf toch ook? "which is not very difficult as it is one of the first premium that comes to us early this year"alwaysleft schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 17:46:
[...]
Wat een ontzettend voorbarige conclusie dat het nu al smartphone van het jaar zou zijn, de Galaxy S4 en de HTC One/M7 moeten nog worden voorgesteld.....Maar wel geen puntje kritiek, mooi, zo zie ik ze graag.
http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z-review-884.php
Sony Xperia Z is one head turner of a smartphone that certainly offers a smartphone experience worthy of a flagship. We've never seen a manufacturer do such a great job of squeezing all the potential out of the beastly quad-core Qualcomm chipset and that is easy to see in both benchmark tests and real life scenarios.
Phonearena is kritisch over de camera...
Dit topic is gesloten.
Alles over winkels, prijzen, levertijden en andere niet-technische dingen mogen in DIT topic.
Alles over accessoires voor de Xperia Z hoort in Accessoires voor de Sony Xperia Z.
Maak gebruik van de Topic Report functie, ga niet zelf off-topic reageren.