joopv schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 11:14:
[...]
Alleen de eerste 5 of 10 jaar dat switchedmode voedingen massaal in gebruik genomen werden waren het vreselijke storingsbakken. Daarna is het erg veel verbeterd. Als je het nu nog niet goed vindt, dan moet je je maar eens proberen voor te stellen hoe het in de jaren '80 en '90 was
[...]
Die radioamateurs moeten ook maar eens met hun tijd meegaan en modulatie/transmissie methodes gaan gebruiken die met die ruisvloer overweg kunnen.
Hoe kan het zijn dat b.v. een GPS ontvanger blijft werken in een omgeving vol storingsbronnen - notabene met signalen die ver *onder* de ruisvloer liggen, Of wat dacht je van DAB, DVB-T of dat telefoontje wat in je broekzak zit?
Zolang radioamateurs niet met hun tijd meegaan en blijven vasthouden aan antieke modulatiemethodes (zoals analoge FM) kan je conflicten blijven verwachten.
Ok, rant ended

En even een relevante vraag: Zijn er SDR sticks die op wifi frekwenties ontvangen? Ik zou wel een el cheapo spectrum analyzer willen hebben die tot 2,5GHz gaat.
Ik denk dat je met deze opmerking ontzettend veel radioamateurs tegen het zere been schopt, zelf ben ik ook niet erg onder de indruk van je reactie moet ik toegeven.
Ten eerste je reactie over dat switchedmode voedingen verbeterd zijn in de afgelopen tijd. Ja, dat zijn ze zeker. De aanwezige storingen zijn echter eenvoudig te verhelpen met filters (want ja ook nu storen deze voedingen flink). Echter deze worden vaak eruit gelaten met het oog op het product moet goedkoop blijven zodat de gemiddelde consument het wil kopen (onze Duitse buren zeggen wel eens: Geiz ist Geil). Bijv. als mijn bovenburen hun nieuw aangekochte Samsung LCD TV aanzetten heb ik onder op de 'korte golf' 30dB extra storing en is de gehele band praktisch onbruikbaar.
GPS werkt bijv. nog steeds omdat deze tussen 1-2GHz werkt (GSM TV werken ook op hogere frequenties en zijn van zodanig vermogen dat deze nog functioneren). De elektrosmog is vooral storend in het HF bereik (1.6-30 MHz) oftewel de 'korte golf'. De banden in dit bereik zijn juist interessant omdat men de wereld rond kan communiceren.
Jouw opmerking over dat radioamateurs maar met de tijd moeten meegaan vind ik erg kort door de bocht. Hoe moet men in jouw mening met de tijd meegaan als radioamateur, een nieuwe hobby zoeken? Radioamateurs hebben nog altijd primaire rechten op de radioamateurbanden en mogen zelfs storende apparatuur, zij het van anderen, uit bedrijf laten nemen. Echter doet men dit niet om goede buren te blijven en geen boze buurt aan de voordeur te krijgen.
Dat terzijde, welke mode je gebruikt, digitaal of analoog, de ruisvloer stijgt en dat is zeer nadelig voor elke communicatie, dus nogmaals, hoe wil je dan dat de radioamateurs maar met de tijd moeten meegaan?
Ik ben zeer benieuwd naar je reactie en trouwens, welkom op het forum, hopelijk zul je in dit topic nog veel leren waardoor je vragen beantwoord zullen worden.
Om je vraag te beantwoorden over de Wi-Fi Analzer hardware, die zijn ietsje duurder als de meest besproken SDR ontvangers in dit topic. Je zou eens kunnen kijken naar de RF Explorer:
http://nutsaboutnets.com/models/ de prijs is afhankelijk van de gewenste mogelijkheden en de frequentiebanden. De RF Explorer voor 2.4GHz is redelijk goedkoop te verkrijgen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Uberhood op 10-11-2015 12:42
]