Ook even mijn menig geven:
WAT EEN FILM!!!
Ik plaats deze eigenlijk bijna op dezelfde hoogte als TESB maar die blijft natuurlijk voor mij wel de beste.
Rey: Veruit het beste personage van de hele film, vond de acteerprestaties heel erg goed. Ook haar verhaallijn is heel erg goed en geloofwaardig doorheen heel de film al blijf je natuurlijk afvragen wat haar echte afkomst is.
Finn: Vond ik ok, niet super maar wel eens leuk om een stormtrooper te zien die niet akkoord gaat met the first order maar het is een beetje makkelijk hoe ze hem in het verhaal sleuren. Als je er niet hard op let is zijn interactie met Rey verder best haaf al had hij van mij wat vaker dat lightsaber mogen laten liggen. Het past niet bij hem en hopelijk gaan ze hem ook nooit een jedi maken want dit zou helemaal niet mogen kloppen.
Poe: Interessant personage, een beetje de "echte" held in het verhaal die duidelijk ervoor ook al een held was maar geen excentrieke persoonlijkheid heeft. Hoop nog meer van hem te zien.
Kylo Ren: of moet ik Ben Solo zeggen. Zijn stem vind ik zalig en ook zijn masker is best cool. Alleen toen hij zijn helm afpakte had ik iets van, is het maar die kerel die eronder zit. Maar uiteindelijk klopt het wel. Je merkt doorheen de hele film dat hij nog verscheurd zit in de force en op zoek is naar een eigen identiteit. Misschien dat hij in het verleden de druk zo hoog op zich gelegd heeft, je bent nu eenmaal de zoon van Leia en Han die zowat de galaxy gered hebben, Je oom is Luke Skywalker en je grootvader Darth Vader. Iedereen verwacht grootste dingen van je maar wat als je die niet kan inlossen of net als zijn grootvader in zijn ogen niet snel genoeg. Er is duidelijk nog veel meer gebeurd in het verleden waar we nu nog niets van weten.
Han & Chewie: vond Han echt goed in zijn rol zitten. Paste perfect in zijn rol en zat vol oude solo momentjes. Alleen dat einde

, Wel cool om chewie effen rampage te zien gaan.
Leia: vond ik het minste van allemaal, weinig dialoog en enkel de interactie met Solo vond ik echt goed maar er was dan ook weinig verhaal voor haar weggelegd.
BB-8: Moet wel de coolste robot van het hele heelal zijn! Wat een baas al deed hij mij een beetje aan Wall-E denken maar zelfs dat vind ik niet erg.
Snoke: Erg cool toen je pas de eerste keer zag dat het een hologram is. Maar verder blijft de kerel een groot mysterie, hij heeft ook niet echt een bad-ass gevoel buiten het feit dat hij er groot uit ziet maar dat komt enkel door het hologram. Ik blijf me afvragen waar hij vandaan komt.
Van de andere personages vond ik Hux best goed gespeeld alleen kreeg captain phasma wel heel erg weinig scherm tijd en is het personage niet echt ontwikkeld. Al hebben we haar niet zien sterven dus wie weet zien we haar terug.
De film zelf is af en vind ik persoonlijk heel erg goed, het verhaal is niet super verrassend maar wel heel erg goed gebracht en je wordt werkelijk nooit uit het verhaal gehaald. Er is voldoende ruimte voor dialoog zodat het niet allemaal vol met actie zit maar zelfs die dialogen blijven boeiend. Het tempo ligt wel vrij hoog dus vrees ik dat sommige kijkers niet meteen mee zullen zijn in alle delen van het verhaal en als je nog nooit een star wars film gezien hebt zal je waarschijnlijk delen van het verhaal wat vaag vinden.
Maar dan blijf natuurlijk de ham vraag: Wie is Rey? Ik zet het volgende even in spoiler tags omdat het misschien nog te veel gaat vertellen over de film.
spoiler:Ik vermoed dat ze een dochter is van Luke zelf en heb daar volgende theorie bij:
Rey is achtergelaten op een planeet waar iemand woont (Ik weet trouwens nog altijd niet wie dit is, weet iemand dit? Of heb ik het gewoon gemist?) die een stuk van een kaart heeft die de locatie van Luke heeft.
R2 bevat het andere gedeelte van de kaart maar die is al niet meer actief sinds Luke verdwenen is.
Die persoon die een deel van de kaart heeft woont waarschijnlijk niet toevallig op Jakku net als Rey maar kijkt misschien stiekem naar Rey om op haar te letten maar enig bewijs hebben we hier niet van. Maar toeval bestaat niet dus (Yoda) die man moet er om een reden zitten. Als Rey de dochter is van Luke moet er echter wel een moeder geweest zijn, daarover weten we niets maar we weten wel dat Luke een apprentice heeft gehad die naar de dark side is overgestapt. Ik kan me niet inbeelden dat Luke Skywalker bij zijn eerste apprenctice meteen zomaar opgeeft met Jedi trainen en in de uithoek van de galaxy in een hoekje gaat zitten huilen. Nee, er moet meer gebeurd zijn. We kunnen wel aan nemen dat die apprentice Kylo Ren is en wat als hij Luke zijn vrouw vermoord heeft? Hij daarmee alles verloren heeft en zo zich afgezonderd heeft. Zijn dochter Rey heeft hij verborgen van het kwade dat is opgestaan en hij heeft gewacht tot Rey ontwaakt in de force en op dat moment R2D2 terug activeert zodat hij gevonden kan worden en haar training kan beginnen en ze samen evil kunnen verslaan as father and daughter!
Naast die grote vraag zit ik dus nog met de vraag wie is die oude man in het begin van de film die een stuk van de kaart heeft. En welke welke planeten zouden er juist vernietigd zijn? Ik dacht corusant maar dit zou wel heel erg drastisch zijn. Ergens hoopte ik Naboo te zien en een Jar-Jar uiteen te zien spatten

om het moment wat op te vrolijken.
Ik ga zeker de film nog eens in de cinema gaan kijken, kan ik iets beter op details letten.