poor Leno schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:20:
Nee nee, nu ben ik wel benieuwd (ik ga niet door over dat zinnentje want ik ga namelijk daarboven in op dat moment van emotie)
Dus wat is dan precies the crucial moment waar Vader succumed to emotion, waardoor de hele empire inelkaar dondert?
Ok, laatste reactie op dit puntje.
Het moment waarop Vader het niet kan aanzien dat Luke aan het sterven is, hij vervolgens Palps aanvalt / in die schacht gooit en zo weer Anakin werd.
Had Vader niets gedaan, was Luke er niet geweest, was Palps nooit weggeweest en had ie z'n empire nog lang kunnen leiden.
Dat is het ene moment van emotie wat alles heeft doen kantelen.
Denk je écht dat het zijn van Anakin's zoon geen bal voor ze uitmaakte??
Afgaande op letterlijk de gesproken teksten; ja.
Yoda : [Looking away from Luke] I cannot teach him. The boy has no patience.
Obi-Wan : [voice-over] He will learn patience.
Yoda : Much anger in him... like his father.
Obi-Wan : [voice] Was I any different when you taught me?
Als het wél uit zou maken, waarom zou Obi hem dan uberhaupt naar Yoda gestuurd hebben?
En waarom zou Yoda hem dan uiteindelijk wel getraind hebben?
Dat mocht niet bekend worden (yoda zegt ook unforseen dat Vader t vertelt) want ze wilden niet dat hij t wist.
Dat is jouw interpretatie.
Dit is letterlijk wat er gezegd wordt:
Luke : Master Yoda... is Darth Vader my father?
Yoda : [avoiding the subject] Rest I need. Yes. Rest.
Luke : Yoda, I must know. If you know, tell me.
Yoda : Your father he is.
[pause]
Yoda : Told you, did he?
Luke : Yes.
Yoda : Unexpected this is. And unfortunate.
Luke : Unfortunate that I know the truth?
Yoda : No! Unfortunate that you rushed to face him... that incomplete was your training. That... not ready for the burden were you.
Daar haal ik niet uit dat ze niet wilden dat Luke het wist.
Wat ik daar wel uit haal is dat ze het te snel vonden.
Nu jij weer

De enige reden dat Luke toch nog getraind werd uiteindelijk was omdat hij hun enige kans nog was om het tegen Vader en Palpatine op te nemen, nadat ObiWan de geest gaf.
Obi was puur en alleen daar om Luke in de gaten te houden en om hem te beschermen. Er is geen enkele indicatie dat Obi het ooit op zou nemen tegen Vader en Palps.
Dus dat de enige reden is dat Luke getrained werd omdat Obi de geest gaf en het niet meer kon doen? Nah, geloof ik niet. Nadat Luke in contact kwam met Obi en ging trainen ging het "Jedi versus Sith" verhaal pas lopen en hadden ze door dat hij de enige kanshebber was (exclusief yoda; 'there is another'.).
Het is omdat Obi aandrong dat Yoda Luke ging trainen.
En omdat Yoda wist dat er nog één was, is het ook niet logisch om te denken dat de band met Vader de reden was om hem niet te willen trainen, want die band heeft Leia ook.
Later waren Luke en Leia er ook nog, als getrainde Jedi's, (plus nog wat anderen die hadden overleefd van Luke's school) dus ze hadden niet Rey perse nodig. En al helemaal niet als je weet dat zij een directe afstammeling is van Palpatine.
Uhm.. Volgens mij heb je even gemist dat Kylo al z'n 'mede-leerlingen' heeft vermoord?
Je bent niet zo maar even een Jedi; volgens de tijdlijnen was zelfs Obi ruim 20 jaar een padawan.
Dus ja, hoeveel Jedi's zouden er zijn? Die tweede film heet ook niet voor niets "The Last Jedi".
Omdat de hele saga draait om famile, afkomst, lineage, doorgeven van krachten etc etc etc.
"My father has it, I have it.. my.. sister has it.."
Maar nee, het heeft er niets mee te maken.
Dat heeft niets te maken met Jedi/Sith keuze; dat is een persoonlijke ontwikkeling.
Anakin ging naar Dark (en terug), Luke is nooit naar Dark gegaan, Leia is nooit naar Dark gegaan, Ben is Dark gegaan (en terug). Waarom zou Rey dan persé naar Dark moeten gaan? Kwaad is niet per definitie aangeboren.
Het was eigenlijk een oprechte vraag en ik vroeg me dat serieus af. Want het is namelijk echt iets wat een kind bedenkt.
Maar gaan we nou toch een beetje persoonlijk worden? Jammer.
Je mag me eens uitleggen wat hier persoonlijk aan is.
De leeftijd van een schrijfster aanhalen om je punt te maken, dat is toch geen argument? Alsof iedereen die ooit iets met cyborgs oid heeft bedacht een kind is...
Dan ga ik jezelf even quoten:
"The force is krachtig, wat wel en niet kan is je eigen interpretatie en niet per definitie die van anderen"
Sorry, maar dat is geloof ik de dufste dooddoener die ik in tijden heb gehoord. Op die manier kun je werkelijk alle bananen recht praten.
Ik heb Star Wars niet bedacht. Als de mensen die het wél bedacht hebben en bepaalde keuzes vinden dan hebben wij het daar simpelweg mee te doen.
En als dat echt zo is, dan zouden SW fans alles pikken wat ze wordt voorgeschoteld. Want ja, the Force is wat het is he.
Je hoeft het niet te pikken ( je kunt het ook links laten liggen), maar het is wel waar je het mee moet doen.
George Lucas heeft die special editions gemaakt/uitgebracht omdat hij vond dat het moest en zo had moeten zijn. Dat zo'n beetje de hele Starwars fanbase het niet met hem eens was, daar ligt ie niet wakker van. Hij heeft
zijn verhaal gemaakt en laten zien.
Maar goed, ik heb mijn mening en kijk op het hele gebeuren naar mijn mening voldoende beschreven en beargumenteerd.
Overal waar je het niet mee eens bent; prima, even goede vrienden.