Oh jee, ik heb het een paar dagen druk en daarmee dus
angstvallig stil en ben daarom de aanleiding voor gezeur?
@
MazeWing, die inside info die je aandroeg van reddit moet je ook je vraagtekens bij zetten. Je geeft steeds aan dat men die artikelen maar moet lezen, maar ik zou jou aanraden eens verder dan het artikel te kijken
Niet alles dat op het web staat is waar. Dat verhaal is geplaatst in een subreddit die als enige doel heeft Disney Star Wars zwart te maken, dus negatieve insider info moet je daar al met een korrel zout nemen (see what I did there?

). Daarbij komt deze info van user u/egoshoppe. Een user die aangeeft een bron te hebben die aan de film gewerkt heeft die hem dit verteld heeft. Maar die user heeft
nog nooit eerder inside info gepost, hij heeft 0 geloofwaardigheid op het gebied van inside info. Dus voorzichtigheid is nodig bij zijn uitspraken.
Later post hij dat hij de bron geverifieerd heeft met foto’s, een visitekaartje, een ID badge en zelfs kamafschriften. Okay, vreemd dat een bron zijn bankafschriften deelt om zijn geloofwaardigheid te bewijzen, maar sure. Een bron die hij voorheen dus niet kende. Een bron die volgens de user zelf de insteek van die subreddit niet deelt. Why de f deelt hij dan info met iemand die het op die subcredit gaat delen. Iemand waarvan je weet dat hij je info gaat spinnen om Disney onderuit te halen. Deel je info met een onpartijdige outlet, daar zijn er zat van. Vreemde keus om iemand die je niet kent en die een andere mening over SW heeft dan jij aan te schrijven met gevoelige informatie die je enkel en alleen met die persoon deelt.
Als je dan naar de info kijkt die gedeeld wordt. Tja, op dezelfde dag dat dit gepost werd werd er een interview met de editor van de film gepubliceerd waar in ieder geval het anti kus standpunt al onderuit gehaald wordt. Dus wie moet je in die situatie geloven? Een onbekende bron die om vreemde reden die info deelt met iemand met een anti Disney agenda, of de persoon die met JJ gewerkt heeft om die film in elkaar te zetten?
En het hele verhaal dat Disney achter JJs rug die hele film opnieuw geedit heeft, in een paar dagen tijd, dat is ook verre van geloofwaardig natuurlijk. Alleen de visuele transities tussen scenes duren al uren om netjes in elkaar te zetten. Een film herindelen en bijsnijden is niet zo simpel als een paar klikken. Laat staan de rest van het werk dat daar bij komt kijken. En dat zoiets kan gebeuren zonder dat JJ daar vanaf weet ... Tja.
Ook het punt dat Disney TRoS expres de grond in geboord heeft zodat JJ niet voor de tegenpartij zou kunnen gaan werken slaat natuurlijk kant nog wal. Disney heeft geld zat maar gaat niet een van de grootste films van het decennium verstieren om JJ bij Warner weg te houden. Als ze hem daar weg wilden houden konden ze een zak geld naar beide partijen gooien om dat tegen te gaan. Daar hoefden ze niet een van de grootste franchises ter wereld voor op het spel te zetten.
Maar in dit alles staan wij aan de buitenkant niemand van ons weet wat er op de set gebeurt is. Het enige dat we in deze situatie kunnen doen is naar de bronnen en hun motivaties kijken. Daarbij is voor mij duidelijk dat de bron in dit verhaal partijdig en vrij ongeloofwaardig is in een hoop van de statements. Dat sluit het natuurlijk niet uit, maar geloofwaardigheid is vrij ver te zoeken op het moment.
Zijn er scene opgenomen die niet gebruikt zijn? Tuurlijk. Was er genoeg voor 3 uur aan film? Dat geloof ik gelijk, ik heb genoeg materiaal voorbij zien komen dat niet in de film zit, en dat is met elke film het geval, er wordt altijd veel meer geschoten dan er in de films gebruikt wordt, dat was bij 7 en 8 zo, maar ook bij 1, 2, 3, 4, 5 en 6 en elke andere Hollywood film. Betekend dat dat Disney er van alles uit heeft gehaald om de film slecht te maken? Of paste het gewoon niet liep het verhaal niet goed en moest de film korter?
Wat mij betreft had dit verhaal opgesplitst mogen worden n 2 films, IX en X. Dat had het geheel meer rust gegeven, had Jannah en Lando's verhaallijn beter op kunnen zetten en ook Finn's Force sensitiviteit had dan beter bekeken kunnen worden, want genoeg mensen die dat nu helemaal niet door hebben. Was een vierde film niet mogelijk omdat dat de trilogie van trilogieën in de war zou schoppen? Ja, dus wat dat betreft is het logisch dat er een hoop materiaal weg gelaten is dat later in andere media gebruikt kan worden. Want vergeet niet dat Star Wars meer is dan de films. Het grote publiek had een toffe actiefilm. Iedereen die meer wil kan zich de komende jaren uitleven met boeken, comics, tv series en games die zich in dit tijdperk afspelen en alles waar in de film geen tijd voor was behandelen.
De rotten tomatoes score. Heb je die ooit serieus genomen? Audience scores kun je nooit vertrouwen, helemaal niet in een situatie als deze. Er zijn zo ontzettend veel mensen die niets liever willen dan dat deze film faalt, en tegelijk net zoveel mensen die het tegenovergestelde willen dat je vooraf al kon weten dat die scores gemanipuleerd zouden gaan worden, net als voorheen al bij tig andere films gebeurt is. Het valt nooit iemand op dat er dagen voor de film af was al scores online stonden?
Die scores zijn bij kleinere films een leuke indicatie, maar zodra er ook maar een klein beetje passie van welke kant dan ook bij komt kijken wordt die score gemanipuleerd. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de Amerikaanse en Britse verkiezingen, zelfs daar valt manipulatie niet tegen te werken en wil je het dichter bij huis, kijk dan eens naar de ’koekenbakker van het jaar’ nominatie waar tweakers momenteel 20 keer zo hoog staat als de overige genomineerden. Zodra mensen invloed hebben op cijfers gaan ze die invloed misbruiken.
En daar staat nog los van wat er daadwerkelijk op die site gebeurt. Grote kans dat ze duizenden fake reviews zagen binnen stromen en alles op slot gezet hebben om uit te zoeken hoe ze daar mee om moeten gaan. Zonder statement van hun kun je daar verder weinig mee.
En los daarvan zijn die scores net als recensies niet meer dan meningen. Meningen zijn persoonlijk en kunnen voor iedereen anders zijn. Die score is (of hoort dat te zijn) een verzameling van heel veel meningen en daarmee een graadmeter voor het gemiddelde, maar jouw mening kan totaal anders zijn dan het gemiddelde. Kijk naar de voor en tegenstanders van TLJ en TRoS. Dat cijfer hoeft niet gelijk te staan of ook maar in de buurt te komen van jouw persoonlijke mening.
Een ”JJ Cut” gaat nooit verschijnen. Dat de film geen aanpassingen krijgt à la de special editions kun je niet uitsluiten. Grote kans dat ze de TIE waar kylo in naar Exogol vliegt aanpassen naar een TIE/sf, want dat lijkt inderdaad een Imperial TIE te zijn, al kunnen ze dat ook op een andere manier goed praten.
Maar een compleet nieuwe losstaande JJ cut gaat nooit verschijnen, als alles waar zou zijn en JJ wilde een film van 3 uur hebben dan gaat Disney die niet vrijgeven, dat is nooit voor SW gebeurt, en zal nooit gaan gebeuren, al is het alleen maar om de shitstorm die dat teweeg zou brengen tegen te gaan. En hetzelfde geldt ook voor JJ. Die wil niet dat zoiets gereleased wordt, want dat zou een dikke vinger naar Disney zijn waarvoor de helft van het fanatieke publiek* hem zou linchen, en de andere helft hem de hemel in zou prijzen, maar dat zou hoe dan ook een heel groot blok cement aan zijn been zijn voor toekomstig werk.
Hoe je daar ook naar kijkt, een alternatieve cut (anders dan fan zut) gaat er niet komen.
* let op dat ik hier schrijf "het fanatieke publiek" en niet "het publiek". Want net als met politiek zijn de stemmen die je hoort enkel van de vocale minderheden aan beide kanten van de weegschaal. De overgrote meerderheid van de bioscoop gangers is net als bij andere films de filmzaal uit gelopen en niet gelijk gaan schreeuwen. De overgrote meerderheid is content met wat ze gekregen hebben en hoor je verder niet. Er zijn zeker niet enkel voor en tegenstanders.Volgens mij was ik hier de eerste die aangaf de film gezien te hebben en dat ik me er prima mee vermaakt heb
Dat ik minder fanatiek ben klopt wel, ik deel mijn mening minder vaak en ik geef minder vaak behulpzaam informatie om mensen te helpen. Waarom? Kijk naar he bovenstaande gezeur. Daarom. Dit gedoe begon na TPM al en is nooit opgehouden, maar ach, dat was hoe het was. Maar na TFA en TLJ werd wel duidelijk dat het niet beter ging worden en werd het, grotendeels door social media, nog erger dan het ooit geweest is, ik heb inmiddels zoveel doodsbedreigingen naar industrie mensen en fans voorbij zien komen dat het echt niet leuk meer is om over Star Wars te praten, online niet maar ook offline niet.
Op cons heb ik de afgelopen jaren meermaals mensen gehad die op me af kwamen lopen en gelijk een tirade afstaken over hoe slecht Disney het allemaal we niet doet en hoe idioot de films nu zijn en de EU hadden ze moeten bewaren en die TV series kijk ik niet maar zullen ook wel slecht zijn en bladiebla.
Gast. Ik vroeg je niets. Zonder Disney was er nu geen Star Wars, de series kijk je blijkbaar niet maar je hebt wel een mening? En de EU had een hoop leuke dingen, maar objectief gezien was het een puinhoop waar amper mee te werken viel wat films betreft.
Er zijn genoeg mensen die op die manier een ”gesprek” aangaan, en ik wil niet zeggen dat ik elk stukje Disney Star Wars helemaal geweldig vindt. Maar ik kan je wel vertellen dat er meer EU Star Wars is dat veel en veel slechter is dan alles dat Disney tot nu toe uitgebracht heeft. Alles heeft positieve en negatieve dingen. Het nadeel van (vooral de online) dialoog tegenwoordig is dat iedereen die zijn mond open doet een extreem standpunt heeft en zijn gelijk moet halen. En het liefst op zo'n manier dat het zo snel mogelijk geen dialoog maar monoloog wordt. Kom je met goede tegenargumenten dan worden die genegeerd en ben je maar een Disney fanboy ofzo.
Ik ben al dat gezeur inmiddels zat. Ik heb hier direct na de premiere mijn mening gedeeld. Leek me genoeg. Toen kwamen er wat punten en probeerde ik behulpzaam te zijn, maar we zien hoe dat uitloopt.
Gezellig over Star Wars praten is er helaas niet meer bij tegenwoordig. Op twitter lukt dat enkel met een vrij lange block/mute list voor woorden en users. Op reddit zijn er zat plekken waar je gewoon weg moet blijven. En helaas ontkom je daar ook hier niet meer aan.
Wil ik mijn tijd verdoen met het behulpzaam rechtzetten van misinformatie, of aangeven dat het merendeel van de slechte verhalen geen betrouwbare bronnen hebben, of de standpunten van anderen aan te horen en proberen te begrijpen? Nee. Ik kan mijn tijd veel beter aan andere nuttige dingen besteden die me gelukkiger maken dan ruzie zoeken op het internet. Dus dat is wat ik zoveel mogelijk probeer te doen
Je hebt net een film gekeken. Vond je hem leuk? Cool. Vond je hem niet leuk? Okay jammer, volgende keer beter. Maar ik durf te wedden dat er afgelopen jaar nog tientallen andere films uit kwamen die je niet leuk vond. En daar kon je ook prima mee leven, toch?
Meningen delen mag altijd. Maar laten we allemaal gewoon proberen om als we ergens over willen praten ons in ieder geval te informeren en het beschaafd te houden.
Ben je ergens niet tevreden mee? Prima, dat mag je melden, maar ga niet op kruistocht om het plezier voor anderen te verzieken alsjeblieft
Dit is overigens niet specifiek op MazeWing gericht (zoals het wellicht over komt, maar dat is zeker niet de bedoeling!) maar op iedereen op het internet en in de echte wereld. Ik ben een beetje klaar met die extremen en oorlog voering daar tussen
[
Voor 100% gewijzigd door
Spike_wolf op 05-01-2020 21:47
]