• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Harmsen schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 13:43:
Friesland en Groningen bij elkaar in 1 'landsdeel'? Net al vroeger toen Groningen ook bij Friesland hoorde :Y)
Maar dat gaat wat strijd opleveren. Ik werk als Fries zijnde in Groningen en op kantoor zijn toch vaak discussies over Groningen vs Friesland.

Maar ik zou het op zich wel jammer vinden als de provinciën zoals ze er nu zijn verdwijnen. Ze bestaan toch al een flinke tijd. Al snap ik wel dat het misschien zou moeten vanwege besparingen e.d.
We kunnen groningen afstoten naar duitsland :w , en friesland appart houden. Aan de andere kant, als we samenvoegen mogen we als fries natuurlijk fries spreken in wat nu groningen en drente is })

Maar zonder gekheid, denk dat er wel veel protest gaat komen vannuit friesland als die provincie samen zou moeten met andere provincies. Niet dat het veel invloed zal hebben wat wij als nederlander willen, gezien alles wat ze besluiten in de politiek toch onze strot wel naar binnen wordt geschoven.

Intel i7 7700K/Asus Strix Z270G Gaming/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 4x8192MB DDR4-2400/Samsung 960 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Western Digital Blue 3Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:17

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De provincies zullen in naam wel blijven bestaan als bestuursorgaan verdwijnen ze gewoon.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:07:
[...]
Misschien dat iemand die het snapt kan uitleggen, gegeven de situatie van een hypotheek van minder dan 2 ton en een salaris van ongeveer modaal? Wat wordt er dan precies beperkt en voor wie?
Indien in schijf 3: In 2014 gaat IB omlaag naar 38% en dus ook je HRA. Verder merk je er niets van.
Indien in schijf 2: Je HRA gaat over 20 jaar over een periode van 8 jaar dalen tot 38% in 2040.

Als ik het goed begrepen heb allemaal.
Basically: HRA gaat half procent per jaar omlaag, beginnend bij 52%, tot een maximum van 28% over 28 jaar.
Maar je moet ook rekening houden met IB, deze gaat voor 52% omlaag tot 49% in 2040. Schijf 3 gaat in 2014 omlaag van 42% naar 38%.

Maar dit is gebaseerd op de info die er 'uitgelekt' is, de uiteindelijke info lezen we over paar uur.

In other news:
De PvdA-fractie is niet helemaal tevreden en heeft vooral moeite met de inkorting van de WW-duur van 38 naar 12 maanden.
Edit:
Oh, NOS meldt dat het regeerakkoord definitief rond is. Dus die WW-duur is geregeld (of hebben ze moeten slikken).

[Voor 29% gewijzigd door anandus op 29-10-2012 14:18]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 22:13

Bananenplant

Ceci n'est pas une trompette

...gemeenten minimaal 100k inwoners... 7(8)7

Da's leuk voor mensen die in een randgemeente van een stad wonen, bewust omdat je niet in een stad wilt wonen en ook geen zit hebt in stadse politieke perikelen :/ .

Signal. Speak freely

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

zijn er serieus mensen die in een dorp gaan wonen omdat ze niet in een gemeente met een grote stad willen gaan wonen. Echt verbazingwekkend wat een drijfveren sommige mensen hebben :?

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 13:16

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

De precieze geldelijke impact is lastig te berekenen voor de langere termijn. Ook de IB 42>38 en 52>49 hebben impact op het totaalplaatje. Kijken we dan nog naar het punt dat het bereik van die schalen steeds verandert, waarover weinig bekend is, dan wordt het koffiedik kijken. (Voor 2013 begint de 52% schaal bv € 500 eerder).

In mijn eerdere post geef ik een grove schets van de orde van grootte van bedragen als je 0,5% verandering per jaar hebt.

Wie meer dan 56.491 pp verdient: eenmalige boost met 70 euro (die je al minder ging betalen in de IB, ervan uitgaande dat de start/stop van schalen niet verandert...)
200.000 tegen 6% = EUR 1000/maand is dat 5 euro per maand meer netto betalen (jaarlijks)
500.000 tegen 6% = EUR 2500/maand is dat 12,50 euro per maand meer netto betalen (jaarlijks)

Wie minder verdient heeft er de eerste 20 jaar slechts éénmalig last van; 40 euro per maand als het van 42% naar 38% gaat - maar dat is geld wat je eerst al minder aan belasting betaalde... De 8 jaar erop geldt hetzelfde als hierboven.

Dat is aanzienlijk minder dan inflatie.

[Voor 3% gewijzigd door Floppus op 29-10-2012 14:28]

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

TrailBlazer schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:24:
zijn er serieus mensen die in een dorp gaan wonen omdat ze niet in een gemeente met een grote stad willen gaan wonen. Echt verbazingwekkend wat een drijfveren sommige mensen hebben :?
Het zal je verbazen, maar sommigen willen liever wat landelijker (lees: in een dorp) wonen dan in een stad ja.

Mocht het nog niet zijn opgevallen: niet iedereen heeft dezelfde drijfveren als jij ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:45

Cyphax

Moderator NOS
anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:14:
[...]
Indien in schijf 3: In 2014 gaat IB omlaag naar 38% en dus ook je HRA. Verder merk je er niets van.
Indien in schijf 2: Je HRA gaat over 20 jaar over een periode van 8 jaar dalen tot 38% in 2040.

Als ik het goed begrepen heb allemaal.
Basically: HRA gaat half procent per jaar omlaag, beginnend bij 52%, tot een maximum van 28% over 28 jaar.
Maar je moet ook rekening houden met IB, deze gaat voor 52% omlaag tot 49% in 2040. Schijf 3 gaat in 2014 omlaag van 42% naar 38%.

Maar dit is gebaseerd op de info die er 'uitgelekt' is, de uiteindelijke info lezen we over paar uur.
Wat een gegoochel met procenten, ik zie wel weer waarom ik hier verder niets mee te maken wil hebben. :+

In other news:
De PvdA-fractie is niet helemaal tevreden en heeft vooral moeite met de inkorting van de WW-duur van 38 naar 12 maanden.
Edit:
Oh, NOS meldt dat het regeerakkoord definitief rond is. Dus die WW-duur is geregeld (of hebben ze moeten slikken).
Ik denk dat er ook wel veel winst te halen is bij die WW. Ze proberen bijvoorbeeld mensen aan het werk te zetten door werk.nl te bieden waarop je vacatures kan zoeken enzo, maar dat moet je wel echt snappen voor je er iets mee kunt. Ik help een kennis hiermee, maar die zou dat in z'n eentje nooit kunnen.
(Niet dat die ooit nog aan een baan komt; laaggeschoold, ouder dan 55... maar wel 40 jaar ervaring.)
Bananenplant schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:23:
...gemeenten minimaal 100k inwoners... 7(8)7

Da's leuk voor mensen die in een randgemeente van een stad wonen, bewust omdat je niet in een stad wilt wonen en ook geen zit hebt in stadse politieke perikelen :/ .
Dan zouden "wij" moeten fuseren met, zeg, Nijmegen hierzo. Het kan, maar of het leven daar nou makkelijker van wordt... het is bij bedrijven over het algemeen wel zo dat hoe groter het wordt, hoe langzamer de hele boel gaat draaien vanwege de vele lagen van bestuur. Zou dat met gemeenten niet ook zo kunnen zijn?
En 10 kilometer moeten reizen voor je in zo'n geval bij het gemeentehuis bent (met z'n onzalige openingstijden) lijkt me voor veel mensen ronduit klote. Ik vraag me af wat hier de geraamde winst van is.

[Voor 22% gewijzigd door Cyphax op 29-10-2012 14:29]

Saved by the buoyancy of citrus

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

TrailBlazer schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:24:
Als ik (o.a. in dit topic) lees wat voor een kaalslag er wordt gepleegd op de kleinere kernen binnen een gemeente kan ik dat best begrijpen. Dat je eerst nog een eigen gemeentehuis hebt, vervolgens een deelkantoor en na een paar jaar mag je een kwartier in de auto zitten om naar het gemeentehuis te gaan omdat het deelkantoor is wegbezuinigd. Je wordt als minderheid al gauw weggedrukt.

Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit in een dorp zou willen wonen maar ik kan me wel voorstellen dat mensen die dat wel willen graag in een volwaardig dorp wonen en niet in een kaalgeslagen verzameling huizen die alleen maar goed is voor de belastingopbrengst.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wildhagen schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:26:
[...]

Het zal je verbazen, maar sommigen willen liever wat landelijker (lees: in een dorp) wonen dan in een stad ja.

Mocht het nog niet zijn opgevallen: niet iedereen heeft dezelfde drijfveren als jij ;)
dat begrijp ik heel goed maar dat je niet in een gemeente wil wonen waar een grote stad in ligt snap ik niet.

• anandus
  • Niet online
Floppus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:25:
Wie meer dan 56.491 pp verdient: eenmalige boost met 70 euro (die je al minder ging betalen in de IB, ervan uitgaande dat de start/stop van schalen niet verandert...)
200.000 tegen 6% = EUR 1000/maand is dat 5 euro per maand meer netto betalen (jaarlijks)
500.000 tegen 6% = EUR 2500/maand is dat 12,50 euro per maand meer netto betalen (jaarlijks)
Dat is op basis van 0,11% lagere IB per jaar?
(ik geloof dat de 52%>49% in 28 stapjes ging, dus parallel aan de beperking van HRA)
Wie minder verdient heeft er de eerste 20 jaar slechts éénmalig last van; 40 euro per maand als het van 42% naar 38% gaat - maar dat is geld wat je eerst al minder aan belasting betaalde...
Dat begreep ik inderdaad ook van een voorbeeldberekening van de NOS. Wat je minder betaalt aan belasting is gelijk of meer dan wat je midner moet betalen aan hypotheekrente.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:28
wildhagen schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:26:
[...]

Als aanvulling daarop: Gemeenten met een grote stad hebben doorgaans de focus op de stad waardoor de dorpen weinig aandacht krijgen. Ja, die mensen hebben graag een kleine gemeente/gemeenschap die dicht bij ze staat. De gemeentelijke herindeling in Friesland die nu wat gaande is is al niet zo makkelijk. Er zijn er weinig die samen willen met de gemeente Smallingerland (gemeente waar Drachten in ligt, 2e plaats van Friesland). En die herindelingen die nu verkent worden komen nog niet aan de 100k... Laat staan als dat wel moet...

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 22:13

Bananenplant

Ceci n'est pas une trompette

kenneth schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:31:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit in een dorp zou willen wonen maar ik kan me wel voorstellen dat mensen die dat wel willen graag in een volwaardig dorp wonen en niet in een kaalgeslagen verzameling huizen die alleen maar goed is voor de belastingopbrengst.
Het dorp waar ik mijn eerste jaren gewoond heb heeft dat lot al ondergaan in de jaren '90. Geen voorzieningen meer, want wegbezuinigd door de grotere buur (ook een dorp, trouwens). Als je nu ineens bij een stad gevoegd wordt betaal je dus ineens lekker mee aan allerlei van die scoorprojecten in de stad waar je zelf niets mee hebt, plus dat je grondgebied ineens rijp is voor lelijke nieuwbouwwijken die je uitzicht verpesten. Nouja, nieuwbouw zal nu even meevallen, maar toch :P .

Signal. Speak freely

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
Ik ben overigens wel kritisch over die inkomensafhankelijke ziektenkostenpremie: ik zie niet zitten dat onze salarisgegevens naar die bedrijven gaan. Ik snap dat het voor dit idee nodig is maar ik had liever gezien dat dat bij het oude was gebleven. Ik snap ook niet of dit echt een besparing is of meer dat "liberale" van de VVD dat hier om de hoek komt kijken.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het is op deze manier een methode om kosten van de overheid bepalen/uitbetalen zorgtoeslag te verhuizen naar de zorgverzekeraars. Nu heb ik er wel vertrouwen in dat zorgverzekeraars efficienter zijn in dit soort dingen. Het rondpompen van geld is IMHO nooit iets goeds.

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
Maar de overheid moet nog steeds die gegevens verstrekken aan de zorgverzekeraars en dat kost ook geld. Ik wil wel geloven dat het wat geld bespaart maar ik vraag me af of we het dan niet over kleingeld hebben. Niet in de laatste plaats omdat het hele systeem van toeslagen niet overboord gegooid wordt?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Huurtoeslag blijft voorlopig toch bestaan? Dus dat systeem blijft draaien. En het is niet alsof alles met de hand gebeurt dus ik betwijfel of het veel gaat opleveren. Was inkomensafhankelijke zorgpremie niet een punt van de Pvda?
edit:
Yup:
De PvdA kiest voor een geheel inkomensafhankelijke premie voor het basispakket ... [en] voor inkomensafhankelijke eigen bijdrages en een inkomensafhankelijk eigen risico. De zorgtoeslag wordt dan overbodig. Dat is eenvoudiger, doelmatiger, eerlijker en scheelt een hoop bureaucratie.
Ik ben wel erg benieuwd naar het omslagpunt van de inkomensafhankelijke premie. Vanaf welk salaris zou je meer gaan betalen dan nu? Zou dat de zorgtoeslaggrens (35.059 enkel inkomen of 51.691 gezinsinkomen) worden? Hoop dat het vanmiddag gelijk al bekend wordt.

[Voor 26% gewijzigd door kenneth op 29-10-2012 14:44]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat gaan ze eigenlijk als pijldatum voor die inkomensafhankelijke premie gebruiken? Aangezien je pas het volgende jaar exact weet mbv de jaaropgave wat je dat jaar ervoor als inkomen hebt gehad. Krijg je dan niet hetzelfde gezeur als met de belastingdienst dat je een jaar later ineens heel wat moet bijbetalen of heel misschien iets terugkrijgt?

[Voor 36% gewijzigd door Raven op 29-10-2012 14:46]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• anandus
  • Niet online
kenneth schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:42:
Huurtoeslag blijft voorlopig toch bestaan? Dus dat systeem blijft draaien.
Ja, en de huurtoeslag gaat bakken vol extra geld kosten, gezien de corporaties de huren bovenop de inflatie minimaal 1,5% mogen verhogen.
(Al komt dat ook deels weer terug door extra belastingen op corporaties).
Was inkomensafhankelijke zorgpremie niet een punt van de Pvda?
Yups.
En zowel de premie alsmede het eigen risico wordt inkomensafhankelijk.
Ik ben heel benieuwd hoe ze dat in willen passen.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ValHallen schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:13:
We kunnen groningen afstoten naar duitsland :w , en friesland appart houden. Aan de andere kant, als we samenvoegen mogen we als fries natuurlijk fries spreken in wat nu groningen en drente is })
De nieuwe kaart is gelekt, Groningen gaat samen met de rest van de achterhoek. Friesland blijft wel apart.

:+

• Floppus

Floppus

Adviseur

anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:31:
[...]
Dat is op basis van 0,11% lagere IB per jaar?
(ik geloof dat de 52%>49% in 28 stapjes ging, dus parallel aan de beperking van HRA)
Nee, dat heb ik niet meegenomen - lijkt me eigenlijk ook sterk dat ze dat voor zoiets doen. Dan is het makkelijker met de begin en eindschalen te goochelen. Vandaar dat ik ook zeg dat het heel moeilijk is een concreet beeld voor de lange termijn te vormen.

Als ze tussentijds meer moeten bezuinigen - of als er ruimte komt - dan kunnen ze met de range van de schalen gewoon al veel. Net zoals er komend jaar € 500 meer in de 52% schaal valt - wat ook 50 euro extra belasting is, meer dan puur de impact van het gaan van 52 naar 49% voor het aftrekken van een startershypotheek...

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Presentatie regeerakkoord live uitgezonden

De presentatie van het regeerakkoord wordt live uitgezonden op Nederland 1, Radio 1 en Politiek24.
Vanmiddag om 16:00 uur als het goed is...:
http://nos.nl/liveblog/43...e-dag-47.html#update-4865
http://www.nu.nl/nieuws/2...a-definitief-akkoord.html

Dan weten we alles en kunnen we stoppen met speculeren...
http://nos.nl/artikel/434...in-het-regeerakkoord.html

Dat kaartje klopt overigens niet helemaal, er zouden vijf landsdelen komen, een knip in dat zuidelijke deel en je zit al een stuk meer in de goede richting denk ik.
http://www.nu.nl/nieuws/2...ten-mee-in-fusiegolf.html

[Voor 3% gewijzigd door Fiber op 29-10-2012 15:19]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• PolarBear
  • Niet online
Floppus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:25:
De precieze geldelijke impact is lastig te berekenen voor de langere termijn. Ook de IB 42>38 en 52>49 hebben impact op het totaalplaatje. Kijken we dan nog naar het punt dat het bereik van die schalen steeds verandert, waarover weinig bekend is, dan wordt het koffiedik kijken. (Voor 2013 begint de 52% schaal bv € 500 eerder).

In mijn eerdere post geef ik een grove schets van de orde van grootte van bedragen als je 0,5% verandering per jaar hebt.

Wie minder verdient heeft er de eerste 20 jaar slechts éénmalig last van; 40 euro per maand als het van 42% naar 38% gaat - maar dat is geld wat je eerst al minder aan belasting betaalde... De 8 jaar erop geldt hetzelfde als hierboven.

Dat is aanzienlijk minder dan inflatie.
Hoi, vergeet je de inkomensafhankelijke zorgpremie en eigen risico niet? Waarschijnlijk hakt dat er harder in dan je aan belastingverlaging krijgt.

• anandus
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:46:
[...]

Hoi, vergeet je de inkomensafhankelijke zorgpremie en eigen risico niet? Waarschijnlijk hakt dat er harder in dan je aan belastingverlaging krijgt.
Yups, daar zal een flinke nivellerende werking vanuitgaan.
Maar sec belastingtechnisch gesproken (IB, schijfschuiven en HRA) klopt het wat hij zegt.

Wow, goed nieuws! :) (vind ik):
Kinderpardon in regeerakkoord VVD en PvdA

Minderjarige asielzoekerskinderen die meerdere jaren in Nederland zijn en daardoor hier geworteld zijn, krijgen een verblijfsvergunning. VVD en PvdA hebben in het regeerakkoord besloten tot een kinderpardon.

[Voor 34% gewijzigd door anandus op 29-10-2012 15:49]

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:47:
[...]
Wow, goed nieuws! :) (vind ik):

[...]
Humaan beleid op dit gebied, dat konden we onderhand ook wel een keer gebruiken. :X
(Sowieso vind ik het verstandig.)

• PolarBear
  • Niet online
anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:47:
[...]
Yups, daar zal een flinke nivellerende werking vanuitgaan.
Maar sec belastingtechnisch gesproken (IB, schijfschuiven en HRA) klopt het wat hij zegt.
Zodra er inkomensafhankelijk voor staat is het gewoon een soort belasting geworden, want niet alleen tot doel tot kostendekking maar ook tot nivellering.

Het zou mij niet verbazen als de gehele bezuiniging (lees lastenverzwaring) in de zorg op conto komt van modaal en hoger (de gehate veelverdiener, want zoveel mensen die meer dan een ton per jaar verdienen zijn er echt niet). De mensen die nu al het meeste opbrengen voor de Nederlandse Staat en de economie worden gewoon nog verder uitgeknepen.

Vergeet ook niet dat de verlaging van de IB deels een compensatie is voor de verhoging van de BTW.

Voor de mensen die huren, er komt een verhuurdersbelasting, die zal in de sociale sector wel niet kunnen worden doorberekend maar de mensen die niet in de sociale sector huren (de veelverdiener) zal dat ook wel doorbelast krijgen.

• anandus
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:53:
[...]
Het zou mij niet verbazen als de gehele bezuiniging (lees lastenverzwaring) in de zorg op conto komt van modaal en hoger
Dat is wel het plan als ik het goed begrepen heb.
Voor de mensen die huren, er komt een verhuurdersbelasting, die zal in de sociale sector wel niet kunnen worden doorberekend maar de mensen die niet in de sociale sector huren (de veelverdiener) zal dat ook wel doorbelast krijgen.
Mensen in de sociale sector kunnen, afhankelijk van inkomen, 3,5% tot 8,5% huurverhoging per jaar kunnen verwachten. Wat dat betreft zit er wel een VVD-vinger in de woningmarktpap en hebben huiseigenaren het een stuk beter.

[Voor 9% gewijzigd door anandus op 29-10-2012 15:59]

• ATS
  • Laatst online: 18-04 14:29
Het nog verder inkomensafhankelijk worden van de zorgverzekering is slecht nieuws wat mij betreft. Het maakt het compleet ontransparant wat een verzekering dan kost, maar ook wat meer gaan werken of anderszinds meer gaan verdienen nu precies gaat opleveren. Een groot deel van de premie was al inkomensafhankelijk, nu wordt de hele premie én het eigen risico dat. Fiscaliseer dan gewoon het complete zorgstelsel, dan ben je tenminste ook geen geld meer aan het rondpompen. Inkomenspolitiek hoort wat mij betreft maar op één front gevoerd te worden: bij de belastingen. Op alle andere plaatsen is het alleen maar onnodige verstoring van de inzichtelijkheid van regelingen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
PolarBear schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:53:
[...]
Het zou mij niet verbazen als de gehele bezuiniging (lees lastenverzwaring) in de zorg op conto komt van modaal en hoger (de gehate veelverdiener, want zoveel mensen die meer dan een ton per jaar verdienen zijn er echt niet). De mensen die nu al het meeste opbrengen voor de Nederlandse Staat en de economie worden gewoon nog verder uitgeknepen.
Ach, uitgeknepen, tja...volgens mij moeten mensen de zoveel verdienen niet al te veel zeuren hoor.
Ja, ik betaal ook meer IB belasting als andere mensen bruto ontvangen, toch vind ik het niet geheel onterecht dat mensen die veel verdienen ook wat meer betalen (ik dus ook).

Overigens, ik hoop natuurlijk ook niet dat ik 5 x zoveel moet gaan betalen aan zorg maar dat terzijde :P

• Floppus

Floppus

Adviseur

PolarBear schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:46:
[...]

Dat gaf ik eerder ook al aan - en hier weer dat je het niet makkelijk heel transparant kan maken. In ieder geval geeft dit een ruwe blik op de impact op hypotheken. Als je dit dan optelt bij gevolgen op andere zaken die ongetwijfeld ook voor iedereen anders zijn, dan krijg je misschien een beeld.

Of... We pakken even de doorrekeningen van het CPB erbij ;)
http://www.cpb.nl/sites/d...l-kader-regeerakkoord.pdf

[Voor 10% gewijzigd door Floppus op 29-10-2012 16:04]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:58:
Ach, uitgeknepen, tja...volgens mij moeten mensen de zoveel verdienen niet al te veel zeuren hoor.
Waarom niet? Iedereen heeft toch recht op een eerlijke behandeling? Zo kan je grenzeloos belastingen verhoging voor iedereen die >50k per jaar verdient omdat ze het toch wel goed hebben.

Ja, zwaarste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Alleen doen ze dat al ruim en moeten de zwaarste schouders niet uitgewoond worden. Solidariteit werkt twee kanten op.

Verder helemaal eens met ATS. Inkomensafhankelijke regelingen (die m.i. niet per definitie slecht zijn) horen bij de Belastingdienst thuis.

• PolarBear
  • Niet online
rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:58:
[...]
toch vind ik het niet geheel onterecht dat mensen die veel verdienen ook wat meer betalen (ik dus ook).
Nee, maar het moet wel een keertje ophouden. Het is een glijdende schaal, elke keer maar roepen dat de sterke schouders wel wat meer kunnen dragen. Het houdt een keertje op. Wanneer is het klaar? Als ik uiteindelijk net zoveel overhoud als iemand die een uitkering krijgt? Is dat sociaal? Oh ja, bijna al dat geld wat ik verdien en wat ik niet naar de Overheid moet overmaken dat geef ik uit.

Geld rondpompen kost vooral heel veel geld.

• anandus
  • Niet online
Ik ben ook benieuwd hoe het gaat met inkomensafhankelijke premie. Maar dan van de andere kant :P
Het afschaffen van de zorgtoeslag is een achteruitgang van netto ~8% op mijn inkomen, dus ik hoop dat de premie een beetje lager uit zal vallen.

Anyway:
Persco!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:33

Mx. Alba

die/diens/hen/hun

kenneth schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:03:
Verder helemaal eens met ATS. Inkomensafhankelijke regelingen (die m.i. niet per definitie slecht zijn) horen bij de Belastingdienst thuis.
Daar ben ik het helemaal mee eens. De Belastingdienst is de instantie die als het goed is precies weet hoeveel iedereen verdient. Waarom zou je die gegevens onnodig dupliceren met alle mogelijkheden tot fouten, lekken en inefficiëntie van dien?

Probeer ook Mastodon, een open source, distributed, federated, moderated alternatief voor Twitter.
Je vindt mij er onder @MxAlba@mastodon.lol

• rube
  • Nu online
kenneth schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:03:
[...]
Waarom niet? Iedereen heeft toch recht op een eerlijke behandeling?
Zeker, maar ook sociaal.
De "rijken" kunnen wat meer bijdragen zodat de "armen" ook nog op een normale manier kunnen leven.
Zo kan je grenzeloos belastingen verhoging voor iedereen die >50k per jaar verdient omdat ze het toch wel goed hebben.
Nee, dat kan niet eindeloos want dan houden ze te weinig over.
En datzelfde probleem heb je (eerder) bij mensen die al op of rond het bijstandsniveau / minimum zitten.
Ja, zwaarste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Alleen doen ze dat al ruim en moeten de zwaarste schouders niet uitgewoond worden. Solidariteit werkt twee kanten op.
Tuurlijk, maar je moet niet doen of mensen die wat meer verdienen geen geld meer overhouden.
Ja, dat zou duidelijk zijn.

• anandus
  • Niet online
Regeerakkoord (PDF)
CPB-doorberekening (PDF)

[Voor 79% gewijzigd door anandus op 29-10-2012 16:12]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:08:
[...]

Zeker, maar ook sociaal.
De "rijken" kunnen wat meer bijdragen zodat de "armen" ook nog op een normale manier kunnen leven.
Dat doen ze al, mooi, opgelost :)

• anandus
  • Niet online
kenneth schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:09:
[...]
Dat doen ze al, mooi, opgelost :)
Dat is de vraag ;) Wanneer is het evenredig genoeg?
Maar dat is een discussie die beter elders gevoerd kan worden, uiteraard :P

[Voor 17% gewijzigd door anandus op 29-10-2012 16:13]

• PolarBear
  • Niet online
rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:08:
[...]

Zeker, maar ook sociaal.
Dat doen de mensen die meer verdien allang al. Zie http://blogs.z24.nl/bouma...bijna-alle-belasting.html. Volgens die tabel betaal ik alleen al op IB 18,5x meer belasting dan de armste mensen in het land. Alleen verdien ik niet 18,5x zoveel maar 5x zoveel. Als dat niet sociaal is weet ik het ook niet meer.

[Voor 21% gewijzigd door PolarBear op 29-10-2012 16:14]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:08:
Regeerakkoord (PDF)
[url=http://www.cpb.nl/sites/default/files/publicaties/download/cpb-notitie-29okt2012-analyse-economische-effecten-financieel-kader-regeerakkoord.pdf[/] (PDF)
Ah, eindelijk:
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen
afgeschaft.
Goed plan, ik heb nooit begrepen waarom iemand met een Opel Kadett uit 1987 geen MRB hoeft te betalen, en iemand met eenzelfde Kadett uit 1988 wel.

Goed dat die ongelijkheid eindelijk wordt opgeheven. Lang gehoopt, nooit gedacht, toch nog gekomen.

Verder valt me op dat "milieu" maar twee keer genoemd wordt in het hele regeerakkoord. Jammer, daar had imho meer rekening mee gehouden mogen worden.

Virussen? Scan ze hier!

• anandus
  • Niet online
Wat netto heel erg meevalt, dankzij allerlei belastingvoordeltjes :>
Maar dat is iets dat beter in een ander topic past, lijkt me.

Overigens opvallend 'harde' maatregelen ook, wat ik af en toe hoor.
Geen Nederlands? Geen bijstand.
Celstraf minimaal twee jaar? Hoger beroep afwachten in de bak.
Illegaliteit strafbaar.

• rube
  • Nu online
Zo...............ik heb het gevoel dat er hier een hoop mensen zitten die in de (nu nog) 52% schaal zitten en geen enkele zin hebben om ook maar iets in te leveren ten gunste van de minima.....

Voor alle duidelijkheid, ik hoor nu ook dat het ons circa 600 euro gaat kosten, maar ik ben wel zo sociaal dat ik daar niet al te veel moeite mee heb.

Dat kinderpardon moet toch ergens van betaald worden :+

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
Die kinderen kunnen straks tenminste mooi belastingbetaler worden om de vergrijzing op te helpen vangen. Ik denk dat we ze gewoon keihard nodig hebben. :+
(Het zal wel niet om miljoenen kinderen gaan. :P)

• anandus
  • Niet online
Zoals verwacht exit wietpas lees ik. Online gokken gelegaliseerd (incl bijbehorende belasting).

[Voor 45% gewijzigd door anandus op 29-10-2012 16:18]

• PolarBear
  • Niet online
anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:14:
[...]
Wat netto heel erg meevalt, dankzij allerlei belastingvoordeltjes :>
Maar dat is iets dat beter in een ander topic past, lijkt me.
Alleen hypotheekrente aftrek, zoveel andere aftrekposten zijn er niet meer in de IB hoor.
rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:15:
Zo...............ik heb het gevoel dat er hier een hoop mensen zitten die in de (nu nog) 52% schaal zitten en geen enkele zin hebben om ook maar iets in te leveren ten gunste van de minima.....
Die mensen betalen al meer belasting, en die moeten nu nog meer belasting gaan betalen. En wat in de koopkrachtplaatjes niet meegerekend worden zijn de stijgende gemeentelijke belastingen. Het hele punt is dat men maar met mondjes maat bezuinigd en zonder pardon de lasten verhoogd. Het enige wat altijd lukt zijn de lastenverhogingen, wat altijd lastig is is echt bezuinigen (dus minder uitgeven).

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Voor alle duidelijkheid, ik hoor nu ook dat het ons circa 600 euro gaat kosten, maar ik ben wel zo sociaal dat ik daar niet al te veel moeite mee heb.
Beetje nare insinuatie. Ik betaal --via inkomstenbelasting én mijn nettoloon(!)-- mee voor mensen die het zwaar hebben. Met alle liefde. Maar om bij ieder tekort aan de knopjes belastingschijven of HRA (als nivelleringsmaatregel --ben verder tegen HRA) te draaien vind ik een slechte zaak, niet in de laatste plaats omdat, zoals ik al zei, solidariteit van twee kanten komt.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Cyphax schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:17:
Die kinderen kunnen straks tenminste mooi belastingbetaler worden om de vergrijzing op te helpen vangen. Ik denk dat we ze gewoon keihard nodig hebben. :+
(Het zal wel niet om miljoenen kinderen gaan. :P)
Ik meen laatst ergens gelezen te hebben dat het over "enkele tientallen, maar minder dan 100" kinderen zou gaan.

Of ging dat weer over iets anders? Want er was laatst nog een andere discussie over deze AMA's, dus mogelijk haal ik dingen door elkaar.

[Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 29-10-2012 16:21]

Virussen? Scan ze hier!

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:17:
Zoals verwacht exit wietpas lees ik.
De wietpas vervalt, maar de toegang tot coffeeshops blijft voorbehouden aan
ingezetenen die een identiteitsbewijs of verblijfsvergunning, samen met een uittreksel
uit het bevolkingsregister kunnen tonen
Het blijft rampzalig, het beleid op het gebied van deze softdrugs. Vooral dat uittreksel van het bevolkingsregister moeten kunnen tonen: WTF?? Waarom blijft dat stel hansworsten in Den Haag doen alsof we het hier hebben over, weet ik het, explosieven ofzo? Bi-zar, ik zal dat nooit snappen.
En als het komt door Europa dan zeg ik: middelvinger aan Europa.

Gewoon ID tonen had genoeg moeten zijn.
Online gokken gelegaliseerd (incl bijbehorende belasting).
Dit vind ik wel een goede denk ik.
wildhagen schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:20:
[...]

Ik meen laatst ergens gelezen te hebben dat het over "enkele tientallen, maar minder dan 100" kinderen zou gaan.
Net zoals met de burka's zeker... meer mensen aan het werk om het te verbieden dan er dragers zijn. The mind boggles soms. Gelukkig gaat het in dit geval eens om een pardon ipv vreselijk veel moeite doen om ze het land uit te zetten.

[Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 29-10-2012 16:22]

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Gemeenten van 100K is wel funest voor de lokale partijen die zo hun eigen oude gemeente willen besturen, op deze manier verdwijnen die allemaal en houdt je alleen de grote jongens over, spijtig.

Zit er overigens ook helemaal niet op te wachten om met bepaalde randgemeenten te moeten fuseren, wij zijn er juist destijds uit vertrokken 8)7 om bepaalde redenen.

• anandus
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:21:
[...]
Vooral dat uittreksel van het bevolkingsregister moeten kunnen tonen: WTF?
Ja, zo kan je officieel bewijzen dat je in Nederland woont, maar ik vermoed dat niemand daar naar zal vragen, eigenlijk :P

Overigens: Accijns op zwak-alcohol 14% omhoog, op sterk-alcohol met 5%.
Dus de jeugd gaat nu alleen nog maar comazuipen met sterke drank :X

Opvallend:
Accijnzen brandstoffen die omhoog gaan:
Diesel en LPG. Benzine blijkbaar niet?

[Voor 11% gewijzigd door anandus op 29-10-2012 16:25]

• rube
  • Nu online
kenneth schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:19:
[...]
Beetje nare insinuatie. Ik betaal --via inkomstenbelasting én mijn nettoloon(!)-- mee voor mensen die het zwaar hebben. Met alle liefde. Maar om bij ieder tekort aan de knopjes belastingschijven of HRA (als nivelleringsmaatregel --ben verder tegen HRA) te draaien vind ik een slechte zaak, niet in de laatste plaats omdat, zoals ik al zei, solidariteit van twee kanten komt.
Solidariteit komt van twee kanten. Maar wat nu door de hogere inkomens ingeleverd moet worden, had dat dan nog meer van de lagere inkomens afgepakt moeten worden, is dat sociaal? Jij vind dat dan waarschijnlijk van wel. Ik van niet. Daarom is dat geen insinuatie maar mijn mening.

Ik betaal ook mee aan mensen die het zwaar hebben en ik zit zelf ook op 80K (inkomen vrouw nog niet eens mee gerekend). Maar wij kunnen het "lijen" dus ja, ik vind dat niet echt een probleem.

Ik ga liever niet de kant op van de USA.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Oh. En check dit: kenneth in "[TKV 2012] De plannen van Rutte-2"

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:23:
[...]
Ja, zo kan je officieel bewijzen dat je in Nederland woont, maar ik vermoed dat niemand daar naar zal vragen, eigenlijk :P
Ik kom nooit echt verder dan "NOU EN???". :P
Maarja dit hele verhaal is gewoon één grote hoop van bullshit, angstzaaierij (DRUGS! SLECHT!!) en inconsistente nonsense. Al jaren.

Overigens: Accijns op zwak-alcohol 14% omhoog, op sterk-alcohol met 5%.
Dus de jeugd gaat nu alleen nog maar comazuipen met sterke drank :X
Scheelt in de kosten. Met sterke drank heb je je zin (in coma liggen) sneller. Survival of the fittest smartest. :P

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:23:
[...]

Opvallend:
Accijnzen brandstoffen die omhoog gaan:
Diesel en LPG. Benzine blijkbaar niet?
Lijkt het idd wel op.
108. Verhoging accijnzen (diesel en LPG)
De accijns voor diesel wordt verhoogd met 3 cent per liter en komt daarmee op ongeveer
46 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die ingaat per 1-1-2014,
bedraagt 230 mln. De accijns op LPG wordt verhoogd met 7 cent per liter en komt
daarmee op ongeveer 18 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die
ingaat per 1-1-2014, bedraagt 50 mln.
Flinke klap voor de transportsector lijkt me zo.

Virussen? Scan ze hier!

• rube
  • Nu online
@ Kenneth

Dat klinkt weer heel sociaal 8)

Maar dan kan ik je reactie niet zo heel goed plaatsen, ze lijken mij wat tegenstrijdig of lees ik het verkeerd?

[Voor 4% gewijzigd door rube op 29-10-2012 16:28]

• anandus
  • Niet online
Over comazuipen gesproken:
Minimumleeftijd voor alcohol gaat naar de 18.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:58

spartacusNLD

This is Sparta!!

anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:29:
bron?

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• Floppus

Floppus

Adviseur

De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten dus ook. Sterker nog, er is koopkrachtgroei voor de lagere inkomens. Persoonlijk vind ik dat de nivellering daarmee wel erg groot is. Je vraagt mensen in te leveren omdat het crisis is - dan is een maximum van nullijn lijkt me reëel. Dit gaat eigenlijk voorbij solidariteit in crisistijd, dit is een kleine groep laten betalen voor een vooruitgang van minima.

Ik zal er niet minder om eten, en draag net zo goed graag meer bij dan wie het minder breed heeft, maar ik vind het eigenlijk meer principieel vreemd.

[Voor 78% gewijzigd door Floppus op 29-10-2012 16:35]

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
Het regeerakkoord?
Overmatig alcoholgebruik door met name jongeren is zeer zorgelijk en leidt tot grote
schade. De minimumleeftijd voor de verstrekking van alcohol gaat naar 18 jaar. Dit
gaat gepaard met intensieve voorlichting en adequate handhaving
Pagina 30.

'k vind het prima hoor, naar 18, maar ik vraag me af wat het uithaalt.

[Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 29-10-2012 16:31]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:27:
@ Kenneth

Dat klinkt weer heel sociaal 8)

Maar dan kan ik je reactie niet zo heel goed plaatsen, ze lijken mij wat tegenstrijdig of lees ik het verkeerd?
Ik ageer vooral tegen het "niet zeuren". Iedereen is voor gelijke behandeling totdat je veel verdient: dan moet je niet zoveel zeuren. Een groep die verantwoordelijk is voor een enorm groot deel van de IB hoef je niet bang voor te zijn maar een beetje respect en waardering kan geen kwaad. Niet zoals PvdA/SP/GL gelijk grijpen naar die vierde schijf.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:29:
Ja leuk op papier (en zeker een goed voorstel), maar als nu al 14/15-jarige "gewoon" illegaal alcohol kunnen kopen, dan zal dat denk ik straks niet af gaan nemen. Eerder nog toenemen.

Zal dus ook gekoppeld moeten worden aan een flink streng toezicht en repressie, anders is het een wassen neus of papieren tijger.

Virussen? Scan ze hier!

• anandus
  • Niet online
42. Invoering inkomensafhankelijk zorgpremie en terugsluis zorgtoeslag
De zorgpremie wordt inkomensafhankelijk gemaakt. De nominale premie komt
gemiddeld uit op €400 in 2017. De inkomensafhankelijke premie wordt geheven vanaf
het wettelijk minimumloon (incl. vakantiegeld) tot een grens van 2x modaal en het tarief
wordt geharmoniseerd. De inkomensgrens van de inkomensafhankelijke bijdrage (IAB)
wordt eveneens verhoogd naar 2x modaal. De IAP en de IAB worden beide uitgevoerd
door de belastingdienst.
De zorgtoeslag wordt met de invoering van de inkomensafhankelijke premie afgeschaft.
Het budget van de zorgtoeslag in 2014 wordt teruggesluisd via een verlaging van de
belastingtarieven tweede en derde schijf met 4,05%.
Dus de tweede schijf gaat óók naar 38% begrijp ik hieruit.
En hoe zit dat, als je minder dan minimumloon verdient, dan hoef je geen premie te betalen, of begrijp ik dat verkeerd?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Virussen? Scan ze hier!

• rube
  • Nu online
kenneth schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:30:
[...]
Ik ageer vooral tegen het "niet zeuren". Iedereen is voor gelijke behandeling totdat je veel verdient: dan moet je niet zoveel zeuren. Een groep die verantwoordelijk is voor een enorm groot deel van de IB hoef je niet bang voor te zijn maar een beetje respect en waardering kan geen kwaad. Niet zoals PvdA/SP/GL gelijk grijpen naar die vierde schijf.
nou jah, daar heb je wel een punt. Maar soms word ik wel een beetje moe van het zeuren (van collega's) dat ze wel € 100,- gaan inleveren op de kinderopvang en dat dat zo associaal is etc.
En 5 minuten later gaat het letterlijk over het weekendje weg naar Barcelona en dat zo'n gave leasebak hebben. Maar misschien ligt dat wel aan mijn collega's :+ .

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:59
zou dat betekenen dat m'n vrouw die niet werkt geen zorgpremie hoeft te betalen? Op deze manier wordt werken voor een partner wel minder aantrekkelijk volgens mij...

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
rik86 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:36:
zou dat betekenen dat m'n vrouw die niet werkt geen zorgpremie hoeft te betalen? Op deze manier wordt werken voor een partner wel minder aantrekkelijk volgens mij...
Zo niet, dan zal ze er flink op achteruitgaan. Of eigenlijk jij in dit geval.

(Bij mij is het ook zo: vriendin heeft "geen werk", als je kind opvoeden en het huishouden niet meetelt. Ik ben dus wel benieuwd wat er voor premie uitrolt als het inkomen 0 is.)

• PolarBear
  • Niet online
De taken van de AIVD worden heroverwogen. Voor de informatieverwerving in het buitenland wordt overgestapt op samenwerking met buitenlandse diensten en wordt de eigen buitenlandtaak geschrapt. Daarnaast wordt de taak in het kader van het stelsel bewaken en beveiligen verplaatst naar de politie. Deze beide maatregelen leveren bij de AIVD een besparing op, oplopend van 13 mln. in 2014 tot structureel 55 mln. vanaf 2017. De maatregel leidt tot extra kosten voor de politie die oplopen van 3 mln. in 2014 tot structureel 10 mln. in 2017 en worden toegevoegd aan het budget van de politie. Deze besparingen zijn additioneel aan de generieke apparaattaakstelling.
Je kan de AIVD beter opheffen. Als je zelf geen buitenlandtaak hebt waarom zou een andere buitenlandse dienst informatie willen delen?

AIVD> Hey MI6 met de AIVD
MI6> Hey whats up?
AIVD> Wij hebben wat informatie nodig over Kunduz.
MI6> Hebben jullie dat zelf niet dan?
AIVD> Nee want onze regering wil niet betalen voor een buitenlandse taak.
MI6> Ah, en wat hebben jullie in ruil voor onze informatie.
AIVD> Eh.... nou ja heel veel informatie over Nederland.
Mi6> Tuuuut

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

wildhagen schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:14:
Goed plan, ik heb nooit begrepen waarom iemand met een Opel Kadett uit 1987 geen MRB hoeft te betalen, en iemand met eenzelfde Kadett uit 1988 wel.

Goed dat die ongelijkheid eindelijk wordt opgeheven. Lang gehoopt, nooit gedacht, toch nog gekomen.
Ja!

Wat ik het liefst zie (maar ik begrijp dat het volkomen onhaaalbaar is) is een verbod op auto's van ouder dan 25 jaar. Heb je gelijk alle uitstootdoelstellingen gehaald :)
Verder valt me op dat "milieu" maar twee keer genoemd wordt in het hele regeerakkoord. Jammer, daar had imho meer rekening mee gehouden mogen worden.
Nou, ik vind dit toch heel wat (pagina 9):
Wij streven internationaal naar een volledig duurzame energievoorziening in 2050.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:59
ja, alleen compleet nietszeggend eerlijk gezegd ;)

Ik vraag me ook af waarvoor de AIVD dan nog blijft bestaan, je kan 't nu net zo goed een onderdeel van de politie maken volgens mij...

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:04
- De langstudeerdersboete voor studenten wordt afgeschaft.

• Er komt een sociaal leenstelsel in het hoger beroeps- en universitair onderwijs voor de
basisbeurs in de bachelor- en in de masterfase. Dit geldt voor nieuwe studenten met
ingang van september 2014. De aanvullende beurs blijft buiten het sociale leenstelsel,
om de toegankelijkheid van het onderwijs te garanderen.

• De openbaarvervoerkaart voor studenten wordt een kortingkaart in 2015, die ook
beschikbaar komt voor scholieren in het MBO. Vervoerskosten vallen (tot een zeker
maximum) onder het sociaal leenstelsel.

Uit het regeerakkoord, bedoeld voor studenten HBO en Uni. Best ingrijpende maatregel die gelukkig niet geld voor mij omdat ik nu al student bent en in 2015 afstudeer.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:27
Dingen die mij zo snel opvielen aan het document:
- Wietpas wordt afgeschaft (hehe, ze hebben het door). Wel controle aan de hand van legitimatiebewijs en krijgen buitenlanders nog steeds geen toegang. Lijkt me een goed uitgangspunt.
- Alcohol gaat idd naar 18 jaar (heb daar zelf nooit zo'n probleem mee gehad, maar kan het aan de andere kant vanuit het opgroeien van de jeugd wel begrijpen).
- Koopzondagen worden door de gemeente bepaald (niet dat dat altijd helpt, kijk hier naar Amersfoort, dom dorp dat we zijn).
- ACTA blijft overboord, maar "krijgt in de huidige vorm geen steun.". Een nieuw verdrag krijgt dus weer een nieuw kans.
- Holland Casino wordt van de hand gedaan en er wordt ook voor online meer dingen gereguleerd.

• anandus
  • Niet online
Tc-Chub schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:49:
• De openbaarvervoerkaart voor studenten wordt een kortingkaart in 2015, die ook
beschikbaar komt voor scholieren in het MBO. Vervoerskosten vallen (tot een zeker
maximum) onder het sociaal leenstelsel.
Oef, dat zal gaan drukken op de kamernood als het geld kost voor studenten om te forenzen :X (als ik dat goed begrijp?)

• beat
  • Niet online
Mensen moeten meer zelf gaan betalen in de langdurige zorg.
Is hier al iets meer bekend over en de beweegredenen? Gaat het hier om een eigen risico? Eigen bijdrage bij behandelingen?

[Voor 4% gewijzigd door beat op 29-10-2012 16:52]

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:15
Eigen risico zorg in drie staffels: 180, 350 en 595 euro.

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:04
anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:51:
[...]
Oef, dat zal gaan drukken op de kamernood als het geld kost voor studenten om te forenzen :X (als ik dat goed begrijp?)
Dat klopt, ik denk dat ze een kortingspercentage van 40% hanteren waarbij het dus afhankelijk is van je traject of op kamers gaan goedkoper is. Ook kan het voor sommigen interessant zijn om met de auto te gaan (Meerder studenten mee, is kosten delen)

• Robkazoe
Floppus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:30:
[afbeelding]

De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten dus ook. Sterker nog, er is koopkrachtgroei voor de lagere inkomens. Persoonlijk vind ik dat de nivellering daarmee wel erg groot is. Je vraagt mensen in te leveren omdat het crisis is - dan is een maximum van nullijn lijkt me reëel. Dit gaat eigenlijk voorbij solidariteit in crisistijd, dit is een kleine groep laten betalen voor een vooruitgang van minima.

Ik zal er niet minder om eten, en draag net zo goed graag meer bij dan wie het minder breed heeft, maar ik vind het eigenlijk meer principieel vreemd.
Voor bestaande en nieuwe hypothecaire
leningen wordt vanaf 2014 het maximale aftrektarief (vierde schijf), in stappen van
een half procent per jaar, teruggebracht naar het tarief van de derde schijf.
Dat hakt er natuurlijk flink in.

• PolarBear
  • Niet online
Robkazoe schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:54:
[...]

[...]

Minder dan het inkomensafhankelijke eigen risico en zorgpremie.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Iemand al de langste bulletpoint in het regeerakkoord ontdekt? Onder immigratie vond ik er een die meer dan een halve bladzijde besloeg over jonge asielzoekers. Als het zo ingewikkeld moet dan zou ik ze direct terugsturen met als argument TL;DR :+ Dat moet duidelijk een twistpunt zijn geweest :P
Floppus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:30:
[afbeelding]

In beginsel komen crises vooral ten laste van de (nieuwe) minima. Het zou me daarom niet verbazen dat inclusief deze 'correctie' aan het einde van 'de crisis' zal blijken dat per saldo de sterkste schouders er alsnog beter uitspringen dan de zwakste.

• EXX
  • Laatst online: 23-05 16:14

EXX

EXtended eXchange

Wat betreft die extra huurverhogingen: gaat die voor alle huurders gelden of alleen voor de huurders in de sociale huursector (dus met huren onder de liberalisatiegrens)?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

[...]

[...]

Mwah, valt wel mee. Er gaat in totaal slechts enkele procenten vanaf, en dan ook nog in een laag tempo. Die impact lijkt me onder de streep bijna verwaarloosbaar.

Virussen? Scan ze hier!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

EXX schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:55:
Wat betreft die extra huurverhogingen: gaat die voor alle huurders gelden of alleen voor de huurders in de sociale huursector (dus met huren onder de liberalisatiegrens)?
Tot op heden was het idee dat de extra verhogingen onder en tót de liberalisatiegrens gingen. Dus als de huur eenmaal op de liberalisatiegrens is gekomen, stoppen de extra verhogingen.

• Floppus

Floppus

Adviseur

[...]

[...]

Mja, dat valt denk ik nog wel mee - procentueel is de aftrek tov inkomen bij de grootverdieners helemaal niet zo groot (zie grafiek paar pagina's terug).

Ook 5% inleveren was geen probleem geweest, door bv de hele grafiek zo te trekken dat de beste situatie 0 is. Wat ik al zeg is het gevoelsmatig vreemd flink in te leveren terwijl anderen er in crisis op vooruit gaan.

@Rukapul; de situatie sinds 2008 lag eigenlijk met name op krimp vanaf iets boven modaal. Niet echt op de minima.

[Voor 9% gewijzigd door Floppus op 29-10-2012 17:00]

• anandus
  • Niet online
beat schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:51:
"Mensen moeten meer zelf gaan betalen in de langdurige zorg. "

Is hier al iets meer bekend over en de beweegredenen? Gaat het hier om een eigen risico? Eigen bijdrage bij behandelingen?
Ik geloof onder andere dat minder betaald wordt uit AWBZ. Tegenwoordig worden ook bijvoorbeeld verzorgingsprodukten uit de AWBZ betaald, dit moet alleen 'echte' medische zorg worden.
De dingen die buiten die zorg vallen worden naar de gemeentes wordt afgeschoven.
Als ik het goed begrijp.
kenneth schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:56:
[...]

Tot op heden was het idee dat de extra verhogingen onder en tót de liberalisatiegrens gingen. Dus als de huur eenmaal op de liberalisatiegrens is gekomen, stoppen de extra verhogingen.
Dat gaat dus veranderen:
De huren worden richting marktconform niveau gebracht. Er wordt voor alle huurders
een additionele huurverhoging van 1,5% boven de reeds bepaalde huurverhogingen
toegestaan. In het woningwaarderingsstelsel (WWS) wordt de maximale huur niet langer
bepaald met het puntensysteem, maar vastgelegd op 4,5% van de WOZ van de woning.
Verhuurders mogen hierbij werken met een huursombenadering. De systematiek met een
huurliberalisatiegrens blijft intact. Daarbij wordt het wettelijk mogelijk gemaakt dat voor
huurders met een inkomen boven de 43.000 in een gereguleerde huurwoning de
maximale huur volgens het WWS tijdelijk buiten werking wordt gesteld en dus tijdelijk
boven de huurliberalisatiegrens kan uitkomen.
Hierbij blijft de woning zelf wel tot de
sociale woningvoorraad behoren

[Voor 51% gewijzigd door anandus op 29-10-2012 17:00]

• Rukapul
  • Nu online
TweakersOnly schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:52:
Dus m'n zorgverzekeraar moet nu ook nog gaan weten hoeveel ik verdien. Over complexiteit en zinloze regelgeving gesproken.

Maak er dan direct een gestaffelde zorgpremie van. Immers, een eigen risico in de zorg werkt sowieso al nauwelijks en voor de groepen die 350 en 595 moeten betalen al in het geheel niet.

[Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 29-10-2012 17:06]

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 16:38

Coffeemonster

div.message { margin: 150cm }

kenneth schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:56:
[...]

Puntenstelsel wordt afgeschaft. Maximale huur weordt 4,5% van WOZ-waarde. Voor huurders met een inkomen > 43.000 euro wordt de maximale huurprijs (liberalisatiegrens) tijdelijk buiten werking gezet.

edit:
Zie Anandus dus.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• EXX
  • Laatst online: 23-05 16:14

EXX

EXtended eXchange

anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:57:
[...]
I[...]
Dat gaat dus veranderen:

[...]
Maar voor mensen die huren in de vrije sector (boven de liberalisatie grens) zijn al deze extra verhogingen niet van toepassing zoals ik het lees.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 20-05 16:38

Coffeemonster

div.message { margin: 150cm }

Het gaat om wettelijke maxima. in de geliberaliseerde sector spreek je de jaarlijkse huursverhoging af met de verhuurder, meestal in je huurcontract.

[Voor 9% gewijzigd door Coffeemonster op 29-10-2012 17:06]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wij bouwen in zes jaar een quotum van vijf procent op voor bedrijven voor het
aannemen van arbeidsgehandicapten. Wanneer een bedrijf niet aan het quotum
voldoet volgt een boete van 5.000 per werkplaats voor een arbeidsgehandicapte. Er
komt een uitzondering op de quotumregeling voor bedrijven met minder dan 25
werknemers.
Mogen wij 3 excuusgehandicapten aannemen :X

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52
kenneth schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:06:
[...]
Mogen wij 3 excuusgehandicapten aannemen :X
Is gewoon een verkapte belasting, die 15k betalen kost het bedrijf zeer waarschijnlijk een stuk minder.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:40
TweakersOnly schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:52:
En vanaf welk inkomen gelden die?

• Robkazoe
Ik wil niet flamen ofzo maar dit vind ik toch wel weer zo'n typische PvdA maatregel waar je echt helemaal niets mee kan. Zorg ervoor dat arbeidsgehandicapten op de juiste plekken terecht komen waar ze wel goed kunnen werken (eventueel met stimuleringsbonussen als 5.000 euro per werkgever per werkplek) maar ga dat niet zitten opdringen.

@D-e-n: Dat staat er nog niet bij en is daarnaast ook een schatting.

[Voor 10% gewijzigd door Robkazoe op 29-10-2012 17:11]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

De reguliere politie pakt verwaarlozing en mishandeling van dieren hard aan. Zware
straffen en verboden om dieren te houden ondersteunen dit beleid.
In het Nederlands: doei dierenpolitie?

Schatkistbankieren verplicht voor de gehele overheid vanaf 2013 d:)b

[Voor 15% gewijzigd door kenneth op 29-10-2012 17:13]

• Mx. Alba
  • Laatst online: 16:33

Mx. Alba

die/diens/hen/hun

Tja, ik ben zelf ook een "arbeidsgehandicapte" maar ben helemaal zelf op een plek terechtgekomen waar ik goed uit de voeten kan, daar heb ik geen hulp bij nodig gehad. Tel ik dan wel mee voor het quotum of niet?

Probeer ook Mastodon, een open source, distributed, federated, moderated alternatief voor Twitter.
Je vindt mij er onder @MxAlba@mastodon.lol

• Robkazoe
Mx. Alba schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:13:
Tja, ik ben zelf ook een "arbeidsgehandicapte" maar ben helemaal zelf op een plek terechtgekomen waar ik goed uit de voeten kan, daar heb ik geen hulp bij nodig gehad. Tel ik dan wel mee voor het quotum of niet?
Vermoedelijk van wel. Het zou wel heel krom zijn dat ze het eerst economisch stimuleren (zoals de afgelopen jaren) en nu er een boete op zetten en je mensen opnieuw indienst moet nemen.

• anandus
  • Niet online
anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:14:
[...]
In other news:
Edit:
De WW is teruggebracht naar 24 maanden #poldermodel

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

anandus schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:15:
[...]
De WW is teruggebracht naar 24 maanden #poldermodel
12 maanden 70% en 12 maanden WML.

• Sjah
  • Laatst online: 18-05 12:08
Als ik die huursectie lees, dan heeft PvdA dat wel teruggeruild naar de VVD. Want een sociale huurwoning in een yuppiebuurt lijkt me nu wel erg moeilijk worden.
Hoera alle armen in Amsterdam naar N-West en de Bijlmer. :|

• Rukapul
  • Nu online
Mx. Alba schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:13:
Reken er maar op dat bedrijven (ondersteund door Arbo diensten en andere vage bureautjes) er alles aan zullen doen om alles wat als arbeidsgehandicapt aangemerkt kan worden ook als zodanig aan te merken. Desnoods met gratis vouchers voor parachutespringen.

Voordeel als perfect functionerende arbeidsgehandicapte is dat je marktwaarde omhoog gaat ;)

(serieus: ik vind het een dieptreurige uitvoeringsvorm)
Robkazoe schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:11:
@D-e-n: Dat staat er nog niet bij en is daarnaast ook een schatting.
3 gelijke groepen dus dan kun je aan de hand van inkomenscijfers wel een verdeling maken.

Mijn gokje: vanaf ca 2x modaal het hoogste (ivm staart van de inkomensverdeling)

[Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 29-10-2012 17:17]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Ik vind er wel veel lastenverzwaringen inzitten. Vooral voor modaal+
Tweedeling in hypotheekmarkt blijft komen in 2013, slecht imo, had het alleen bij die daling gelaten.
Zorg nominale premie 400 euro in 2017. Dan van minimumloon incl vakantiegeld (~19k) tot 2x modaal (~66k) een premie van 11,1% (kwam ik tegen bij CPB). Je kan wel leuk de belastingschijf naar 38% brengen, maar effectief wordt dat dus 49%, alleen anders verpakt. Als tweeverdiener rond de 90k gezinsinkomen ga je van ~200x12=2400 naar 9.990 zorgpremie. Ouch...

Zo zitten er ook nog een paar gekke dingen in:
Bijvoorbeeld:
- zorgtoeslag weg, zodat we dat verdeelapparaat niet nodig hebben. Paar regels verder: er wordt een apparaat opgetuigd voor het inkomensafhankelijke eigen risico. 8)7 Oftewel, kost hetzelfde.
- MRB oldtimers. Je gaat een moment krijgen dat de auto's meer MRB hebben opgebracht, dan dat ze ooit gekost hebben.
- 50 euro voor SEH zonder verwijzing. Dus met je open botbreuk moet je eerst naar de huisarts om een aan 'captain obvious' een verwijzing te vragen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1 2 3 ... 35 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee