Uiteraard heb ik de nodige reviews gelezen, en de cijfers uitgepluist, maar waar ik niet achter kom, zijn de persoonlijke verhalen van mensen die overgestapt zijn. Zijn er mensen (liefst fanatieke Android-gebruikers) die zijn overgestapt en hoe verliep en beviel dat?
Ik ben zelf niet een 'overstapper' maar voor het werk heb ik sinds een aantal dagen een ipad mini ter beschikking 'ter evaluatie' en ik moet zeggen dat mij aan ipad mini met IOS 7 toch een aantal bizarre zaken opvallen:
- Spotlight kan zoeken enkel in je ipad - in tegenstelling tot de google search die in je tablet en ook op het web zoekt
- De weergave toetsenbord verandert niet automatisch in uppercase en lowercase, je dient dus naar de shift toets te kijken om te weten of je nu in uppercase of lowercase aan het typen bent, klein detail maar nogal raar, zeker als je wachtwoorden aan het typen bent
- je kan op het hoofdtoetsenbord niet rechtstreeks cijfers intikken (op android houd je gewoon de toets lang in en het cijfer verschijnt)
- Ik slaag er niet in om via het notificatiecentrum een agenda item aan te passen of de details te krijgen.
"Er is morgen 1 activiteit gepland' Ja, goed en wat? Ik kan van daar niet verder naar het betreffende item
- De standaard mail client vind ik behoorlijk ingewikkeld. Meerdere mails selecteren en verplaatsen of deleten vraagt veel meer stappen (wijzig->selecteer->verplaats->vuilbak) terwijl op android je gewoon op de gekleurde letter van elke mail klikt en je ze in de vuilbak kan gooien (selecteren-> verwijderen)
- Zelfde met de foto op (eerst wijzigen, dan selecteren, dan pas acitie) dit gaat op Android veel eenvoudiger
- Veel apps zijn inconsistent wat betreft te layout: terug is soms swipen, soms is staat het linksboven (Safari 'back' - waar je ook kan swipen), soms rechtsboven (facebook - 'klaar'), soms in het midden (instellingen menu), soms ontbreekt een aanduiding en dien je naast het item te klikken (en dus op de achtergrond van de app, bvb iTunes) dit in tegenstelling tot Android waar je gewoon op de terug toets drukt,
- iets zoeken in een webpagina gebeurt blijkbaar via het adresveld, als je dit doet verdwijnt de pagina waarop je wil zoeken, pas na het ingeven van de zoekterm krijg je 'op deze pagina' te zien. Heel gebruiksvriendelijk vind ik dat niet
Misschien heb ik een aantal zaken nog niet juist ingesteld of zullen bepaalde zaken logischer aanvoelen naarmate de tijd vordert, maar tot zover lijkt Android mij, in tegenstelling tot wat ik verwachtte, veel makkelijker (lees directer) in gebruik.
[
Voor 4% gewijzigd door
DinoBe op 12-10-2013 11:28
]