Wat is nu echt slecht voor de auto?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:55

mr_petit

opperprutser

idd optrekkend vocht; de onderkant is dan altijd nat. Zo nu en dan een keer is niet slecht, maar je zou maar op je eigen terrein een leuk stukje gras voor je auto gereserveerd hebben ;)

En uit een boom valt meer dan alleen sap. Alle kleine frutsels, bladeren etc zorgen ervoor dat al je afwateringkanalen verstopt raken. En meer algengroei onder rubbers etc, wat langer nat blijft.
En vogels zitten uiteraard in bomen ;)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:20
Nja, is dus slecht bij bepaalde auto's, heb ik bij mijn auto bijvoorbeeld geen last van. Bodem is volledig roestvrij, enige roestpuntje is de katalysator en het reservewiel dat bij mij onder de auto hangt. Oh, en een puntje op het montagepunt van de veerpoot rechtsvoor, maar dat is 1 vierkante cm ofzo

Heeft bij de vorige eigenaar (particulier) trouwens wel her en der wat groene aanslag onder en op de rubbers. Maar heb 'm hier niet direct onder een boom staan, wel in de buurt van..

[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 24-10-2012 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-06 18:38
Grrrrrene schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:38:
Dat laatste mag ook gewoon niet, dus tsja :P
Dat laatste ooit eens tijdens een verbouwing gedaan. Auto was overigens voor een paar centen speciaal gekocht voor de verbouwing, alleen er was achteraf niet veel meer van over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 14:56
mr_petit schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:43:
Wat nog meer slecht voor je auto is:

- Onder een boom parkeren
- Altijd op gras parkeren
Ik heb wat betreft onder een boom parkeren geen keuze. Er staat een bomenrij langs de parkeerplaatsen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:24

-tom-562

Oliesjeik

Op de parkeerplaats voor m'n flat staan ook een aantal bomen. Ik probeer hem altijd zo ver mogelijk van een boom af te zetten. Er komt altijd behoorlijk wat troep (van die hars e.d.) van de boom af, vooral in de zomer. Erg frustrerend als je net je auto gewassen heb.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
-tom-562 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:13:
Op de parkeerplaats voor m'n flat staan ook een aantal bomen. Ik probeer hem altijd zo ver mogelijk van een boom af te zetten. Er komt altijd behoorlijk wat troep (van die hars e.d.) van de boom af, vooral in de zomer. Erg frustrerend als je net je auto gewassen heb.
Ja, en die vogelschijt. Maarja, ik heb gewoon echt geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Metro2002 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:26:
Je uitlaat rot weg vanwege het vocht wat erin komt en niet weg kan doordat de motor niet warm genoeg is.
De ervaring hier is toch anders. Mijn vriendin en ik hebben allebei hetzelfde model auto (andere motoren). Haar auto rijdt zo'n 1000km in de week, die van mij 2000km per jaar. Onder die van mij is in de 5 jaar dat ik 'm heb nog nooit een andere uitlaat gekomen (zelfs niet aan gelast). Die van mijn vriendin is in de 4 jaar al aan de tweede toe..... Zelfde merk uitlaat (Bosal) en practisch hetzelfde model 8)7
Je motor gaat eraan vanwege het niet op temperatuur komen, je krijgt sludgevorming, je koppakking kan eerder sneuvelen, je motorolie doet zijn werk niet goed omdat het niet op temperatuur is, je bakolie komt niet op temperatuur, je katalysator doet zijn werk niet goed omdat ie niet warm genoeg is etc etc.
Zoals je kon lezen wordt er met mijn auto niet veel gereden, maar van sludgevorming heb ik helemaal geen last.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:32
Chevy454 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:35:

Wall wetting maakt geen onderscheid tussen MPFI, TBI of gewoon carburatoren. Sterker nog: huidige MPFI systemen zijn slechter op dat gebied als TBI systemen met gelijke intake runner lengtes.

De benzine kan gewoon niet goed vernevelen door het gebrek aan warmte en slaat neer tegen alles wat ook maar koud is. En dat effect heb je zelfs warm doordat benzine in een bocht kan blijven neerslaan. Alleen heb je koud dus veel meer wall wetting en moet je dus meer inspuiten in de hoop dat je enige nevel hebt. De eerste paar slagen zijn alles behalve feedback met lambda.

Verder heeft een diesel geen last van wall wetting. Tenzij je te hoge inspuitdrukken hebt waardoor de dieselnevel direct tegen de koude cilinder wand / zuigerbodem spuit en dus niet voldoende opwarmt kan worden door de gloeispiraal. Maar als je dan wall wetting hebt, dat hoor je enorm door het ongelijkmatig branden.
Het lang stationair laten draaien zorgt ook voor trage opwarming van de zuigers(en kop enz enz), wat zolang de zuigers niet volledig zijn uitgezet voor extra "blow by" zorgt.(Heb er even geen andere term voor)

Door dit trage opwarmen duurt het ook veel langer tot je wall wetting onder controle is, dit heeft dus langer invloed op de smering van de cilinderwanden en levensduur(vervuiling) olie.

Ze doen hier altijd vrij panisch over, want slecht voor het milieu enz. Maar maakt het echt nauwelijks nog uit op laten we zeggen 300.000km+ lange ritten of 200.000km korte ritten en is dit iets wat op gaat voor motoren vanaf laten we zeggen '90 tot nu of enkel voor de moderne MPI of DI motoren post 2004 oid?

Overigens had ik vorig jaar dat er kvs werd verbrand(behoorlijk wat!) bij koude motor en koud weer < 5 graden oid en bij warm weer totaal niet. In mijn specifieke geval is koud stationair draaien echt slecht :+
Ik vind het nochtans een kleine wonder dat de koppakking het nog houdt :) Ik hoop deze winter met de nodige liters kvs ook weer door te komen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:22
McBoom schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 18:51:
[...]Zoals je kon lezen wordt er met mijn auto niet veel gereden, maar van sludgevorming heb ik helemaal geen last.
Het gaat ook niet om weinig kilometers per jaar, maar over veel korte stukjes. Beter 2x1000 dan 1000x2 om het even simpel te zeggen :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06 12:08

dollyking

duck tape

ik heb er ook nog wel een paar
- te hard over drempels (fusee en veerschotels)
- niet kunnen inparkeren,met stuurbekrachtiging stuur helemaal uit/in draaien (pomp en banden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

PolarBear schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:05:
We kennen allemaal het Winterbanden... wie heeft ze? topic waar we voor- en nadelen van winterbanden bespreken. Men is nogal verdeeld over wanneer en of winterbanden nu echt nodig zijn.

Ik heb nog wel wat andere situaties in het verlengde daarvan die ik wel eens wil voorleggen aan de medetweakers:
  • Parkeren met de handrem of in de eerste versnelling. Ik neig ernaar dat het parkeren op handrem prima kan, en dat vastgevroren handremmen vooral iets is van vroeger/oudere auto's.
  • Bij een stoplicht de koppeling ingedrukt houden. Ik kan mij niet voorstellen dat max 2 minuten de koppeling ingedrukt houden echt schadelijk is (2 minuten is toch wel de max dat je voor een rood licht staat). Bij een openstaande brug/spoorovergang of als ik in een hele lange rij sta voor een rood licht wel naar z'n vrij. Maar is dit nu echt zo slecht voor de koppeling?
  • ....
Tegenwoordig hebben meer en meer auto's een electrische handrem.
Tegenwoordig hebben meer en meer auto's start stop functie dus geen ingedrukte koppelingspedalen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

911GT2 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:41:
[...]

Tegenwoordig hebben meer en meer auto's een electrische handrem.
Tegenwoordig hebben meer en meer auto's start stop functie dus geen ingedrukte koppelingspedalen meer.
Kan een electrische handrem niet bevriezen? (wist ik niet trouwens dat dit veel toegepast werd)

Een start-stop lijkt me niet zo veel te veranderen voor koppelingsgedrag. Als ik even stil sta houdt ik de koppeling ingedrukt om weer snel weg te kunnen. Dat deed ik ook met mijn vaders auto met stop-start functie en als ik lang stil sta zet ik mijn eigen auto ook in zjin vrij (en soms het contact uit, bijvoorbeeld als de brug hier open gaat).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
PM_Petrol schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:05:
[...]

In z'n 2 door een bocht op slippende koppeling, dat was het bij mij. Ik moest sowieso bij bochten naar z'n 2 schakelen (50km/h gebieden)
Dit is mij ook geleerd. Het hoefde niet bij elke bocht, maar soms was het wel nodig. Vooral als je bijvoorbeeld vlak voor de bocht een drempel over moest. De auto had dan de neiging om zodra je de drempel bijna over was, opeens sterk te versnellen, zonder dat je het gaspedaal ook maar aanraakte. Koppeling half ingedrukt houden verhielp dit.

Ook wel apart: een keer maakte ik tijdens de rijlessen mee dat de auto geheel uit zichzelf reed. Ik raakte het gaspedaal en de koppeling niet aan en ik reed niet op een helling. Toch ging de auto zonder te vertragen met 25-30km/u vooruit (zelfs drempels over). Aparte ervaring.

En het was ook geen oude auto oid, een Mercedes C200 avantgarde 2008 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-06 22:34
Sefyu schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:04:
[...]

Dit is mij ook geleerd. Het hoefde niet bij elke bocht, maar soms was het wel nodig. Vooral als je bijvoorbeeld vlak voor de bocht een drempel over moest. De auto had dan de neiging om zodra je de drempel bijna over was, opeens sterk te versnellen, zonder dat je het gaspedaal ook maar aanraakte. Koppeling half ingedrukt houden verhielp dit.

Ook wel apart: een keer maakte ik tijdens de rijlessen mee dat de auto geheel uit zichzelf reed. Ik raakte het gaspedaal en de koppeling niet aan en ik reed niet op een helling. Toch ging de auto zonder te vertragen met 25-30km/u vooruit (zelfs drempels over). Aparte ervaring.

En het was ook geen oude auto oid, een Mercedes C200 avantgarde 2008 geloof ik.
Misschien wordt dat nu bij iedereen zo gedaan met die koppeling, maar alsnog waarom?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:35

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

PM_Petrol schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:10:
[...]

Misschien wordt dat nu bij iedereen zo gedaan met die koppeling, maar alsnog waarom?
Ik vraag het mij ook af. Ook dat versnellen en dat je het opheft door de koppeling te laten slippen, zou toch niet nodig moeten zijn, zonder gasgeven geen versnelling, iig niet op dusdanig manier dat het een probleem is. Wanneer je stilstaat, kan je natuurlijk best de koppeling op laten komen zonder gas te geven, dan versnel je uiteraard ook.

Dat zonder gas of koppeling aan te raken 25 / 30 km.h gaat met vrijwel iedere auto, snelheid afhankelijk van in welke versnelling je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hangt een beetje van de auto af maar de auto in z'n 1 of 2 zetten en koppelen en hij gaat gewoon rijden. Je hoeft in die versnellingen geen gas te geven om te blijven rijden. Hoe snel dat gaat hangt helaas van de auto af.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Verschilt dat ook bij benzine/diesel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja, diesel slaat minder snel af bij wegrijden.
Dat is 1 van de redenen dat vrijwel alle lesauto's diesels zijn (naast natuurlijk de brandstofkosten, maar dan zou lpg nog goedkoper zijn)

[ Voor 61% gewijzigd door mr_petit op 26-10-2012 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

LPG is voor rijscholen niet meer interessant. De onderhoudskosten worden hoger, de garantie vervalt bij bijna alle merken en je keuze uit auto's wordt heel beperkt. De keuze voor diesel is puur economisch en dat het makkelijker wegrijden is dat is soms een bijkomend voordeel.

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 26-10-2012 18:22 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-06 21:51

The_Scarabial

MTB for life!

argro schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:20:
[...]
Dat zou ook slecht zijn voor een auto. Zie o.a. http://www.autoblog.nl/ar...-auto-kapot-kost-vermogen. Past mooi in het rijtje van de handrem et cetera.
Vind dat zo'n onzin, ruiten krabben duurt nooit meer dan een halve minuut hooguit. En idd je achterruit is door de ruitverwarming in de tussentijd mooi ontdooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

merauder schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:19:
Dingen die mijn inziens echt slecht voor een auto zijn:

- Met koude motor meteen 3k-4k RPM draaien.
Ik zie het probleem niet zo.. Veel liever dan met 1200 toeren en bokkend/detonerend proberen weg te komen in een te hoge versnelling?

Ja, doortrappen tot 8000 toeren koud is niet goed, sowieso is het pedaal op de vloer koud fout, maar (2000-)3000-4000 onder lichte/normale belasting is normaal, en geeft de motor een kans om goed op te warmen, zonder exessief langzaam of snel te draaien, en je komt gewoon normaal mee met het verkeer.

Tenzei je zelf in een dikke 2+ liter, of 6cilinder rijd, dan kan je de toerentallen door 2/3 delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
The_Scarabial schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:44:
Vind dat zo'n onzin, ruiten krabben duurt nooit meer dan een halve minuut hooguit. En idd je achterruit is door de ruitverwarming in de tussentijd mooi ontdooit.
M'n voorruit ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The_Scarabial schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:44:
[...]

Krabben? Twee rondjes lopen. Bij het eerste rondje even sprayen en bij het tweede rondje alles er af vegen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Zeewater is ook tamelijk funest voor een auto ;)

Bij sommige hoge waterstanden stijgt 't water wel eens boven de havenkade uit. Er komt dan over een goede 50m lengte een plas water op de weg ernaast te staan. Er zijn altijd mensen die 't niet kunnen laten om door die "eindeloze" plas zeewater van ca. 5cm diep te rijden, dat ziet er zo leuk uit :F

Het zijn trouwens voornamelijk toeristen die dat gedrag vertonen, niet de locals...
:Y)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:25
PM_Petrol schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:16:
Ik rij ook in z'n 4 als ik langere stukken van 50km/h rij. En ik heb ook ergens gelezen dat de motor niet van stationar draaien houd. Dus in de winter de motor alvast starten en dan bijvoorbeeld het ijs van ruiten krabben. Dit is slecht voor de motor. http://www.autoblog.nl/ar...-auto-kapot-kost-vermogen
Ik vind het een raar verhaal, in het instructieboekje van mijn auto staat letterlijk:
Als het vriest, dient u de motor enkele minuten warm te laten draaien alvorens weg te rijden.
Ze gaan toch niet iets in het instructieboekje zetten wat schadelijk is voor de motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

AlexanderB schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:54:
[...]

Ik zie het probleem niet zo.. Veel liever dan met 1200 toeren en bokkend/detonerend proberen weg te komen in een te hoge versnelling?
Ik denk dat het verschil een beetje uitmaakt of je een diesel of benzine hebt. Mijn diesel loopt bij 4krpm al zo ongeveer in de begrenzer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:18

Mx. Alba

hen/die/zij

Parkeren: versnelling in vrij, handrem licht aangetrokken.
Starten: versnelling in vrij, koppeling ingetrapt (anders wil hij niet eens starten...)
Stoplicht: versnelling in vrij, koppeling op (anders werkt het start-stop-systeem niet)
Wegrijden: normaalgesproken in zijn 2 behalve wanneer ik snel weg wil spurten of wanneer ik tegen een heuvel op sta.
Schakelen: ik blijf meestal tussen de 1000 en 2000 toeren, boven de 3000 kom ik alleen als ik op een afrit op de motor rem door hem een versnelling of 2 terug te gooien... (de redline is bij 4500 toeren...)

Auto: Volvo C30 D2 (1.6 turbodiesel), 6-bak.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
kwiebus schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:38:
[...]

Ik vind het een raar verhaal, in het instructieboekje van mijn auto staat letterlijk:

[...]

Ze gaan toch niet iets in het instructieboekje zetten wat schadelijk is voor de motor?
Nee lijkt me ook niet. Ja ik ben geen automotoren expert dus ;).
Ik las het ook maar op dat blog.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
dollyking schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:08:
- niet kunnen inparkeren,met stuurbekrachtiging stuur helemaal uit/in draaien (pomp en banden)
Inderdaad, dat leer vanzelf als je wel eens hebt gereden in een auto zònder stuurbekrachtiging. Eerst een klein beetje rollen dan pas sturen, dan kost het veel minder armkracht om twee rubber vlakken met 1000 kilo druk over de klinkers te verdraaien :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Veel mensen gebruiken de handrem als parkeerrem - helemaal fout natuurlijk - gevolg kromme remschijven
Je auto parkeer je in zn versnelling en je handrem gebruik je alleen als je bv heuveltje op weg moet rijden

En natuurlijk zie je veel jongeren gewoon lekker hard wegrijden met een koude motor
Koude motor(<3000rpm): voordat je 20 minuten gereden hebt óf voor 15km te hebben afgelegd

[ Voor 29% gewijzigd door calsonic op 27-10-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

calsonic schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:25:
Veel mensen gebruiken de handrem als parkeerrem - helemaal fout natuurlijk - gevolg kromme remschijven
Je auto parkeer je in zn versnelling en je handrem gebruik je alleen als je bv heuveltje op weg moet rijden

En natuurlijk zie je veel jongeren gewoon lekker hard wegrijden met een koude motor
Koude motor: voordat je 20 minuten gereden hebt óf voor 15km te hebben afgelegd
ligt ook helemaal aan de motor hoe snel die op temperatuur is.
meesten denken inderdaad dat de thermometer de motortemp bepaald, terwijl de olie nog zo dik als stroop is.
alhoewel mijn auto na 4 kilometer al warme koelvloeistof heeft zijn er ook auto's bij die dat pas na 8 of 10 km aangeven.

maar zover ik weet hebben veel auto's nog trommelremmetjes achter, dus handrem kan geen kwaad, gezien de handrem achter de remmen aantrekt en niet voor.
en aangezien een auto voor het meeste remt zal het weinig kwaad kunnen als je achter ook schijven hebt, tenzij je als een Formule 1 coureur hebt gereden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Volgens mij hebben alleen goedkope en oude autos achter nog trommelremmen
Nieuwe en moderne autos hebben zon beetje allemaal wel schijven en dan moet je dus zeker in de komende periode niet je handrem gebruiken met parkeren want dan kun je de pech hebben dat hij zit vastgevroren of je schijven dus krom zijn.
En er is geen 1 auto die na 4km al warm is - waarbij dus alle elementen al goed genoeg zijn opgewarmt voor maximaal gebruik.
Ik heb zelf de afgelopen 22 jaar 12 autos en 8 motoren gehad en heb ze allemaal op dezelfde manier behandeld - nog nooit een motor kapot gehad - en ik rijdt regelmatig 200+ km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
calsonic schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:45:
Nieuwe en moderne autos hebben zon beetje allemaal wel schijven en dan moet je dus zeker in de komende periode niet je handrem gebruiken met parkeren want dan kun je de pech hebben dat hij zit vastgevroren of je schijven dus krom zijn.
We rijden niet allemaal in nieuwe leasebakken :* Er zullen dus flink wat gebruikers in dit topic meelezen/posten die achter trommelremmen hebben :)
En er is geen 1 auto die na 4km al warm is - waarbij dus alle elementen al goed genoeg zijn opgewarmt voor maximaal gebruik.
Dat zegt hij ook niet. Wat hij bedoelt is dat de ene auto na 4km al aangeeft dat de koelvloeistof op temperatuur is en de ander na 8-10km. Als in die eerste categorie iemand rijdt die denk dat dat de motorolietemperatuur aangeeft, is dat schadelijker dan in de tweede categorie. Maar goed, ik snap niet dat er standaard geen olietemperatuurwijzertje of lampje aanwezig is op het dashboard van auto's :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Het zou idd een uitkomst zijn als ze dat in alle autos plaatsen zodat je 100% zekerheid hebt dat de auto op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Mx. Alba schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 14:14:
Parkeren: versnelling in vrij, handrem licht aangetrokken.
Starten: versnelling in vrij, koppeling ingetrapt (anders wil hij niet eens starten...)
Stoplicht: versnelling in vrij, koppeling op (anders werkt het start-stop-systeem niet)
Wegrijden: normaalgesproken in zijn 2 behalve wanneer ik snel weg wil spurten of wanneer ik tegen een heuvel op sta.
Schakelen: ik blijf meestal tussen de 1000 en 2000 toeren, boven de 3000 kom ik alleen als ik op een afrit op de motor rem door hem een versnelling of 2 terug te gooien... (de redline is bij 4500 toeren...)

Auto: Volvo C30 D2 (1.6 turbodiesel), 6-bak.
Wegrijden in z'n 2? Waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
calsonic schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:45:
Mijn auto heeft schijven achter maar wel trommels voor de handrem.

Valt deze dan binnen de categorie van een goedkope en oude auto of een nieuwe en moderne auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online

Koude motor(<3000rpm): voordat je 20 minuten gereden hebt óf voor 15km te hebben afgelegd
In de auto(tjes) waarmee ik regelmatig rijd:

Afbeeldingslocatie: http://graphics8.nytimes.com/images/2011/07/13/automobiles/wheels-car2go/wheels-car2go-blog480.jpg

Wordt anders specifiek aangeraden om bij het parkeren de auto op de handrem te zetten? Het verhuurbedrijf is eigendom van Daimler. Daimler is eigenaar van Smart. Waarom zouden ze het aanraden als het slecht zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik geloof er weinig van dat je met schijfremmen kromme schijven zou kunnen krijgen. Een remklauw knijpt de schijf vast, die duwt 'em niet een kant op ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Nee, alleen als de schijf goed heet is, en je blijft em vastknijpen, ipv langzaam te rollen zodat ie gelijkmatig af kan koelen, dan trekt ie gewoon krom. De meeste mensen remmen amper hard genoeg om het te merken, maar sommige auto's zijn er gevoeliger voor dan andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Omdat je anders na een halve seconde weer naar 2 moet schakelen. En omdat het in het instructieboekje staat. Bij de C30 D2 met start-stop-systeem is de 2e versnelling de wegrijversnelling. En als je gewoon rustig weg rijdt is dat ook het meest relaxed. Als je haast hebt is 1 beter want dan kan je gewoon raggen zonder met de koppeling te hoeven spelen ;)

Wat betreft handrem... Alle moderne Renaults hebben een automatische handrem. Als je de motor uit zet trekt hij automatisch de handrem aan. Kan toch niet als dat slecht voor de auto zou zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Mx. Alba op 28-10-2012 00:05 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Je kunt het in principe voor elkaar krijgen als je net flink (heeeel flink) hebt lopen trappen en het ding dan weg zet met een handrem die op de schijven werkt.
De zooi wordt lokaal te heet, dr fikt een voorraad remvoering tegen de schijf en het remt niet zo fijn meer.

Met redelijk koele remmen kun je m gerust weg zetten op de handrem.
Dat het met vorst bij een deel van de auto's (met handremkabels) handiger is om m in de versnelling weg te zitten klopt wel.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-06 23:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hydra schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 23:55:
Ik geloof er weinig van dat je met schijfremmen kromme schijven zou kunnen krijgen. Een remklauw knijpt de schijf vast, die duwt 'em niet een kant op ofzo.
Dat is ook een algemeen misverstand. Sowieso zijn auto's die de schijven voor een handrem gebruiken nog altijd in de minderheid. Het is gebruikelijk dat de handrem een kleine trommelrem in de naaf van de schijf is.

Bovendien zijn er in Nederland maar weinig plekken waar je de remmen zo heet kan krijgen dat ongelijkmatig afkoelen echt een probleem gaat worden. In Limburg en België lukt dat overigens wel als je in heuvelachtig gebied zit.

De belangrijkste reden om de auto niet op de handrem te zetten, is bij vorst. Het risico bestaat namelijk altijd dat er vocht tussen kabel en mantel zit wat kan bevriezen. Op dat moment kan je de remmen niet meer lossen.

Verder, wat opwarmen van de motor betreft, daar is bij veel auto's echt geen 15km voor nodig, zeker niet als het motorblok van aluminium is. Het klopt dat de motortemperatuur geen betrouwbare indicator is voor de olie-temperatuur, het koelwater is meestal wat eerder op temperatuur. Maar tussen de olie en koelwater vind veel warmteuitwisseling plaats, de kanalen lopen sowieso vlak langs elkaar in een motor en het koelwater heeft ook de functie van olie-koelen. Zodra het koelwater op temperatuur is, volgt de olie ook vrij snel.
Wat alleen misleidend kan zijn, is dat bij veel auto's de temperatuurmeter absoluut niet nauwkeurig is. De middenstand van mijn temperatuurmeter bijv. betekent dat het koelwater tussen de 90 en 110 graden is (ik kan hem ook via de diagnose stekker uitlezen).

Maar wat slecht is voor een auto? Simpelweg te ruw rijden met een koude motor, hard remmen, agressief sturen, clutch dumpen, continu tegen de toerenbegrenzer aan rijden. Maar ook te voorzichtig rijden is niet goed, dus te hoge versnellingen, heel zacht remmen. In dat geval wordt de motor te zwaar belast en krijgen remmen niet de kans goed in te slijten.

Uiteindelijk weet de fabrikant van een auto het beste hoe je ermee om moet gaan. Zo kan het zijn dat bij lage temperaturen het best verstandig kan zijn om de motor eerst even stationair te laten draaien. Olie krijgt dan de kans om rond te stromen en alles te bedekken met een vers laagje, het koelsysteem komt in beweging en eventuele kleine lokale bevriezingen kunnen rustig opgenomen worden, etc.
Dat stationair draaien slecht zou zijn voor een motor, is natuurlijk onzin. Stationair heeft de motor minimale belasting en hij draait op het laagste toerental dat de motor kan. Alleen stationair veroorzaakt een motor relatief veel vervuiling, waardoor het vanuit milieu-oogpunt niet goed is en in steden natuurlijk geluids- en stankoverlast.

Ik woon overigens op een vrij vriendelijke plek om de motor en auto op temperatuur te laten komen. Ik moet eerst door smalle straatjes, waarbij ik max 30km/u kan rijden, vaak in de 3de versnelling. Daarna een stukje 50/60 km/u en 10 tot 15 minuten laten pas snelweg. Maar hoe drukker het is (en hoe lager dus mijn snelheid), hoe kouder de motor nog is als ik de snelweg op draai, ondanks dat ik dan al wel langer onderweg ben qua tijd. Maar goed, in stationairloop warmt mijn motor ook nauwelijks op. Met een paar minuten rijden is de boel al warmer dan na een kwartier stationair draaien.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Ik heb in al mijn jaren sleutelen nog nooit gezien dat er voor de handrem een extra trommel in de naaf zit. De handrem werkt gewoon via de achterremklauwen, hydraulisch of mechanisch bediend. Wil je kromme achterremschijven krijgen door de handrem aan te trekken, dan heb je erg je best gedaan, want het duurt wel even voordat die warm zijn. Bij normaal gebruik remmen ze amper mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dan heb je aan nog niet zo heel veel verschillende auto's gesleuteld. Een handremtrommel in de achterste schijven komt best veel voor, denk aan vrijwel alle bmw's, maar ook mercedes, veel amerikanen, sommige japanners en busjes etc.

Maar een kromme schijf krijgen door het aantrekken van de handrem bij parkeren is vrijwel onmogelijk; je schijf kan alleen kromtrekken als ie ècht warm is (en dan snel afkoelt, bijv. door water), en tegen de tijd dat je 'm parkeert is je schijf al wel weer behoorlijk afgekoeld. En behalve saab en citroen hebben afaik vrijwel alle auto's de rem op de achterschijven (als ie op de schijf zit), en die wordt sowieso al minder snel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

dollyking schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:08:
Dit wordt je wel geleerd bij autorijles. Weliswaar wel licht/minimaal rollend, want dat spaart de banden aanzienlijk. Of is dat juist wat je bedoelt?
mr_petit schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 03:13:
je schijf kan alleen kromtrekken als ie ècht warm is (en dan snel afkoelt, bijv. door water)
Standje noodrem remmen is bij sommige modellen voldoende :) Mijn vader heeft destijds de voorschijven op zijn Xantia mogen vervangen omdat er in Italië of Duitsland opeens een vrachtwagen naar links kwam. Nu waren dat wel betrekkelijk zware omstandigheden; warme omgeving, volgeladen auto en een noodstop bij ~170 km/u. Als gevolg dus kromme schijven en nieuwe banden, want op die laatste zaten vlakken (pre-ABS).

De beste man heeft naderhand nog wel even verontschuldigend zijn handje opgestoken, hij was in slaap aan het sukkelen. Bijna met het hele gezin tussen vangrail en vrachtwagen geprakt :X Daar schrik je toch wel even van, al schrok ik er meer van dat ik opeens ondersteboven aan het voeteneinde lag :p

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 28-10-2012 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Peenutzz schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 01:26:
Ik heb in al mijn jaren sleutelen nog nooit gezien dat er voor de handrem een extra trommel in de naaf zit. De handrem werkt gewoon via de achterremklauwen, hydraulisch of mechanisch bediend.
Als voorbeeld de handrem met schijf en trommel van mijn auto:

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/vet9xv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mijn volvo 940 heeft ook een trommelhandrem maar gewoon schijven achter

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Hydra schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 23:55:
Toch komt het veel voor....
Over de redenen kan je op verjaardagen nogal wat horen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
deepbass909 schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 00:52:
Dat is ook een algemeen misverstand. Sowieso zijn auto's die de schijven voor een handrem gebruiken nog altijd in de minderheid. Het is gebruikelijk dat de handrem een kleine trommelrem in de naaf van de schijf is.
Dat is het punt dus. Mensen 'horen' dingen en gaan dat dan doorlullen zonder even na de denken of het uberhaupt niet volkomen onlogisch is. Vooral met auto's heb je massa's van dit soort wijsheden.
De belangrijkste reden om de auto niet op de handrem te zetten, is bij vorst. Het risico bestaat namelijk altijd dat er vocht tussen kabel en mantel zit wat kan bevriezen. Op dat moment kan je de remmen niet meer lossen.
Dat kan ik me op zich wel voorstellen maar ik heb hier echt nog nooit last van gehad en ik zet auto's altijd op de handrem. Ook als we op wintersport zijn of wat dan ook. Ik vermoed dat het alleen bij specifieke types / modellen voorkomt en dat bij de meeste auto's op die plekken gewoon geen water komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
kwiebus schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 08:49:
[...]

Als voorbeeld de handrem met schijf en trommel van mijn auto:

[afbeelding]
Het komt vaker voor dan ik dacht zie ik, maar gebruikelijk zou ik het toch niet meteen noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred

Een handrem wordt ook nog wel eens parkeerrem genoemd, 3x raden waarom ;)

+ dat de handrem alleen op de achterremmen zitten, en dat is bij veel auto's nog altijd een trommelrem. Die trekken niet zo snel krom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik heb net het druklager van mijn Suzuki Alto 2010 bij 28.000km moeten laten vervangen(garantie) omdat deze gewoon versleten was. Reden......onbekend.

Ik hield ook altijd de koppeling in bij het (lang)wachten voor stoplichten, kruisingen, bruggen etc. ..........nu niet meer.

Ik denk dat het bij sommige auto wel degelijk schadelijk kan zijn om de koppeling bij dit soort situaties ingetrapt te houden. Bij mijn Alto is de koppeling gewoon heel licht en fragiel uitgevoerd.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:08
Ik heb bij twee verschillende rijscholen les gehad (verhuizing) en bij beiden moest ik na het parkeren de auto op de handrem plaatsen, iets wat ik nog steeds doe uiteraard. Als ik de auto parkeer, op de handrem. Ook gaat er in mijn huidige auto (Audi A3) een lampje met een P(arkeren) branden als ik hem op de handrem heb staan.

Ik heb geen idee hoe een handrem werkt btw, maar de remschijven worden denk ik enkel gebruikt bij 'de pedaal rem'? Hoe kunnen deze dan krom trekken door de handrem?

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-06-2023
Om ook maar even mee te doen:
-ik rem vaak af op de koppeling ( niet extreem maar lichtjes)
- als ik ga stoppen (bv voor een stoplicht) rij ik 80 en trap ik de koppeling in. Vervolgens rem ik af en zet ik hem dan in z'n 1

Zijn deze twee handelingen slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-08-2024
Tc-Chub schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:50:
Om ook maar even mee te doen:
-ik rem vaak af op de koppeling ( niet extreem maar lichtjes)
- als ik ga stoppen (bv voor een stoplicht) rij ik 80 en trap ik de koppeling in. Vervolgens rem ik af en zet ik hem dan in z'n 1

Zijn deze twee handelingen slecht?
Afremmen op de motor is zuiniger omdat er geen benzine meer verbruikt wordt, als je de koppeling indrukt dan verbruikt hij wel omdat hij stationair loopt. Verder remmen op je koppeling die slipt is hartstikke slecht voor je koppeling, daar heb je je rem voor :P . Maar hem gewoon in de versnelling laten remmen op de motor is dus wel weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Doe ik met afremmen ook hoor. Uuit laten rollen, indien nodig bij remmen met de rem, en als ik dichter bij het punt komt waar ik stil moet staan (oversteek, of verkeerslicht oid) dan schakel ik terug naar de 2e versnelling en rem ik op de koppeling af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Afremmen doe je met de rem daar is hij voor en niet met de koppeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Als ik met 80 aan kom rijden en ik zie al dat ik moet gaan vertragen laat ik eerst 't gas los, vervolgens de koppeling intrappen, beetje gas bijgeven en terug naar 4 (dus niet laten zakken in toeren, maar ook niet te hoog gaan!), en soms hetzelfde trucje ook van 4 naar 3. Koppeling heeft 't niet zwaar, vooral als je netjes gas geeft dan grijpt hij heel mooi aan (rev matching). Daarna gewoon remmen, remmen, remmen, zodra je rond de 1500 toeren zit gewoon de koppeling helemaal intrappen en terug naar 2. Gaat het verkeerslicht op groen laat je de koppeling los en ga je weer, zo niet dan stop je en schakel je terug naar 1.

Mooiste manier imho, auto schudt nooit (ik ken mensen die bij 5 dan de koppeling intrappen en gas los, motor terug naar stationair, en dan naar 4 en de koppeling dan loslaten :X ) en je bent weer op tijd weg.

[ Voor 26% gewijzigd door S_Chief op 28-10-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:06
Hoe meer ik dit lees hoe meer twijfel ik ga krijgen over kroegenpraat en kromme schijven. Ik vraag me werkelijk af waar het verhaal vandaan komt dat je na bijvoorbeeld van een afrit afrijden en hard remmen van 100 naar 0 kromme schijven krijgt door de voet op de rem te houden???

Ik zal het even relativeren: hier in Noorwegen rij ik geregeld behoorlijk door de bergen heen. En ook daar moet gewoon bijgeremd worden voor langere tijd omdat de motor niet meer bij kan remmen. Als ik dan zo een aantal kilometers bergaf gegaan ben gebeurt het: een stoplicht op een nog lichte helling!

Ik heb hier absoluut geen kromme schijven van, noch alle andere mensen waar ik mee praat. En allemaal drukken we op de rem omdat we anders tegen onze voorganger aanbotsen. Ik durf zeker te zeggen dat er gedurende deze remacties meer temperatuur ontwikkeld wordt als met een enkele grote remactie.

Volgens mij moet men met de hedendaagse geventileerde schijven behoorlijk trappen om dit fenomeem te veroorzaken. En no-way dat dit zich onder (normaal) straatverbruik voordoet. Als we inderdaad na een een paar ronde circuit en fadende remmen de rem erop laten kan ik het me voorstellen dat de schijven kromtrekken.

In mijn ogen is het hele kromtrekken tegenwoordig een broodje aap verhaal, kroegenpraat of onkunde van de bestuurder. Onder normale omstandigheden en zelfs actief gebruik zie ik dit gewoon niet gebeuren.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:32
peugeot206gt schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 22:40:
Hoe meer ik dit lees hoe meer twijfel ik ga krijgen over kroegenpraat en kromme schijven. Ik vraag me werkelijk af waar het verhaal vandaan komt dat je na bijvoorbeeld van een afrit afrijden en hard remmen van 100 naar 0 kromme schijven krijgt door de voet op de rem te houden???
Mooi voorbeeld, Citroen AX, bijna alle moddelen zijn uitgevoerd met 238mm remschijven, enkele, dus gewoon plaatjes staal van een cm dikte.
Als je daarmee echt flink gaat remmen, en dan ze erop houd kunnen ze kromtrekken ja, rijd je idioot zul je het eerder hebben maar ook normaal rijdende mensen hebben geregeld kromme schrijven daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:06
Daarom schreef ik ook hedendaagse wagens met geventileerde schijven. Ben het met je eens dat je bij oude wagens met massieve schijven de boel wel kan kromtrekken. :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Weet niet of dit helemaal het topic is, maar goed.

Ondanks dat ik normaliter opmerkingen met een hoog "Iemand zei" gehalte rustig langs me heen laat gaan, zette een recente opmerking me toch aan het denken.

Ik gaf bij het opschakelen (2 naar 3, 3 naar 4 etc) een beetje gas terwijl de koppeling omhoog kwam. Volgens mij doe ik dit uit gewoonte, en het doet de toerenteller niet meer stijgen dan het koppelen normaal al zou doen, absoluut niet meer, en ik maak ook geen gekke gasgeefgeluiden of iets dergelijks, het voelt m.i. gewoon soepeler. Echter kreeg ik om mijn oren dat ik mn koppeling sneller slijt op deze manier.

Nu betwijfel ik het, echter ik kon zo 1-2-3 geen duidelijk antwoord op vinden. Van-horen-zeggen onzin, of correct? Ging in dit geval overigens om een moderne benzine motor met turbo, of dat nog wat uit mocht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Korte stukjes rijden en niet warm rijden van een 2 liter diesel met 110 pk. Das pas slecht en dat komt allemaal door de roetfilter. Die houdt de troep in de motor waardoor de motor "stikt" en om de 3.000 km alleen maar roet aan het uitgooien is met gevolg is dat bij regeneren en wegrijden soms het zwart achter me ziet. (sorry voor de cabriorijder achter me, was wel heel vervelend, want deze man keek echt niet blij). O ja en dan ook nog zwavelvrij tanken (dus Shell Vpower).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
SChief schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 22:34:
ik ken mensen die bij 5 dan de koppeling intrappen en gas los, motor terug naar stationair, en dan naar 4 en de koppeling dan loslaten :X
Zoveel kwaad kan dat niet, zolang je het met beleid doet en niet te dicht bij de begrenzer in de buurt zit. Okee, je koppeling slijt ietsje harder, maar hij zal er niet zomaar kapot van gaan, het is er allemaal prima op berekend.

Wat echt slecht is is volgas met slippende koppeling optrekken, daar verbrandt de plaat van. Op den duur gaat hij dan vanzelf slippen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
SChief schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 22:34:
Als ik met 80 aan kom rijden en ik zie al dat ik moet gaan vertragen laat ik eerst 't gas los, vervolgens de koppeling intrappen, beetje gas bijgeven en terug naar 4 (dus niet laten zakken in toeren, maar ook niet te hoog gaan!), en soms hetzelfde trucje ook van 4 naar 3. Koppeling heeft 't niet zwaar, vooral als je netjes gas geeft dan grijpt hij heel mooi aan (rev matching). Daarna gewoon remmen, remmen, remmen, zodra je rond de 1500 toeren zit gewoon de koppeling helemaal intrappen en terug naar 2. Gaat het verkeerslicht op groen laat je de koppeling los en ga je weer, zo niet dan stop je en schakel je terug naar 1.

Mooiste manier imho, auto schudt nooit (ik ken mensen die bij 5 dan de koppeling intrappen en gas los, motor terug naar stationair, en dan naar 4 en de koppeling dan loslaten :X ) en je bent weer op tijd weg.
Is het raar dat ik in dit ik gewoon gas loslaat en rem? Als het stoplicht weer op groen gaat, heb je genoeg tijd om te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Nee, gas loslaten en remmen kan prima, zolang je maar niet gelijk de koppeling intrapt en lekker stationair gaat rollen. :P
Peenutzz schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 23:24:
[...]
Zoveel kwaad kan dat niet, zolang je het met beleid doet en niet te dicht bij de begrenzer in de buurt zit. Okee, je koppeling slijt ietsje harder, maar hij zal er niet zomaar kapot van gaan, het is er allemaal prima op berekend.
Je krijgt alleen zo'n trap in je reet als je dat doet, daar gaat 't mij meer om. 't Rijdt echt niet fijn. :P

[ Voor 67% gewijzigd door S_Chief op 28-10-2012 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Bij welke type auto's trekt de handrem de remklauwen aan eigenlijk? Ik denk dat die op een hand te tellen zijn. Volgens mij gebeurd het bijna altijd met aparte remschoenen...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Foritain schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 23:05:

Weet niet of dit helemaal het topic is, maar goed.

Ondanks dat ik normaliter opmerkingen met een hoog "Iemand zei" gehalte rustig langs me heen laat gaan, zette een recente opmerking me toch aan het denken.

Ik gaf bij het opschakelen (2 naar 3, 3 naar 4 etc) een beetje gas terwijl de koppeling omhoog kwam. Volgens mij doe ik dit uit gewoonte, en het doet de toerenteller niet meer stijgen dan het koppelen normaal al zou doen, absoluut niet meer, en ik maak ook geen gekke gasgeefgeluiden of iets dergelijks, het voelt m.i. gewoon soepeler. Echter kreeg ik om mijn oren dat ik mn koppeling sneller slijt op deze manier.
Het is juist beter, lijkt me. Nu matchen het vliegwiel en de koppeling qua snelheid, als je geen gas zou geven moet de koppeling de motor op toeren brengen met wrijving, iets wat je de motor nu zelf laat doen. Zo schakel ik ook. Op een gegeven moment ken je de auto goed genoeg om te weten hoeveel rpm je nodig hebt in welke versnelling bij welke snelheid... En hoe soepeler het aanvoelt, hoe minder krachten er door de aandrijflijn moeten en hoe minder wrijving er optreedt :) En wrijving = slijtage.
Nu betwijfel ik het, echter ik kon zo 1-2-3 geen duidelijk antwoord op vinden. Van-horen-zeggen onzin, of correct? Ging in dit geval overigens om een moderne benzine motor met turbo, of dat nog wat uit mocht maken.
Lijkt me weinig uitmaken...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 19:25
Wat ik altijd doe als ik een stoplicht zie is koppeling in versnelling in zijn vrij voetje van de koppeling en uitrollen. Dit doe ik vrij ver van te voren omdat ik een licht autootje heb en mijn snelheid redelijk blijf beehouden. Ik laat mijn auto ook altijd in zijn vrij als ik voor een stoplicht sta en trap mijn koppeling pas in als hij op groen is.

Hoe is dit voor het verbruik en voor de koppeling? Kan ik de auto beter uit laten rollen in de versnelling of doe ik het zo "goed".

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Grrrrrene schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 06:18:
Het is juist beter, lijkt me. Nu matchen het vliegwiel en de koppeling qua snelheid, als je geen gas zou geven moet de koppeling de motor op toeren brengen met wrijving, iets wat je de motor nu zelf laat doen. Zo schakel ik ook. Op een gegeven moment ken je de auto goed genoeg om te weten hoeveel rpm je nodig hebt in welke versnelling bij welke snelheid... En hoe soepeler het aanvoelt, hoe minder krachten er door de aandrijflijn moeten en hoe minder wrijving er optreedt :) En wrijving = slijtage.
Dat dacht ik inderdaad ook, toeren matchen en pas verder optrekken als je de koppeling volledig lost hebt gelaten. Maar goed, dacht toch even vragen voor de zekerheid. Dank je voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-08-2024
Tiwazz schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 07:09:
Wat ik altijd doe als ik een stoplicht zie is koppeling in versnelling in zijn vrij voetje van de koppeling en uitrollen. Dit doe ik vrij ver van te voren omdat ik een licht autootje heb en mijn snelheid redelijk blijf beehouden. Ik laat mijn auto ook altijd in zijn vrij als ik voor een stoplicht sta en trap mijn koppeling pas in als hij op groen is.

Hoe is dit voor het verbruik en voor de koppeling? Kan ik de auto beter uit laten rollen in de versnelling of doe ik het zo "goed".
Uitrollen is zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Uit laten rollen in de versnelling is bij auto's zonder start-stop systeem zuiniger omdat de auto dan helemaal geen brandstof verbruikt terwijl een auto in z'n vrij wel brandstof verbruikt. Dit is echter op het geheel een verwaarloosbaar getal.
Ik zou gewoon doen wat je zelf het prettigst vind, voor je auto hoef je het niet te doen en voor je portemonnee ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Uit laten rollen in de versnelling is ook bij auto's met start-stop-systeem de zuinigste en beste manier. De motor stopt immers pas wanneer de auto (bijna) helemaal tot stilstand is gekomen, de versnelling in vrij staat en de koppeling niet is ingetrapt.

Uitrollen in de versnelling is op twee manieren zuiniger:
1) De motor draait zonder dat er brandstof wordt ingespoten (i.t.t. een stationair draaiende motor die wel brandstof verbruikt)
2) Je gebruikt minder je remmen (waardoor deze minder slijten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Aan de andere kant, je komt wel verder dan wanneer je ook nog de motor aandrijft met het uitrollen. Wat zuiniger is valt dus nog maar te bezien. In z'n vrij kan ik echt een stuk verder rollen dan in de versnelling, zeker als het van vrij hoge snelheid naar (praktische) stilstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mx. Alba schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:01:
Uit laten rollen in de versnelling is ook bij auto's met start-stop-systeem de zuinigste en beste manier. De motor stopt immers pas wanneer de auto (bijna) helemaal tot stilstand is gekomen, de versnelling in vrij staat en de koppeling niet is ingetrapt.
Hangt van de snelheid af. Mijn auto zet de motor al af bij een snelheid onder de 20 kilometer per uur, in de bebouwde kom is dit dus al vrij snel. En ik heb geen motor die mij tegenhoud. Uitrollen in de versnelling is afremmen op de motor. Daarnaast is dit de kortste overbrugging om te schakelen naar de gewenste versnelling mocht het stoplicht op groen gaan.
Uitrollen in de versnelling is op twee manieren zuiniger:
1) De motor draait zonder dat er brandstof wordt ingespoten (i.t.t. een stationair draaiende motor die wel brandstof verbruikt)
2) Je gebruikt minder je remmen (waardoor deze minder slijten)
Beiden wel verwaarloosbaar in kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 29-10-2012 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Tsurany schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:15:
Hangt van de snelheid af. Mijn auto zet de motor al af bij een snelheid onder de 20 kilometer per uur, in de bebouwde kom is dit dus al vrij snel. En ik heb geen motor die mij tegenhoud. Uitrollen in de versnelling is afremmen op de motor. Daarnaast is dit de kortste overbrugging om te schakelen naar de gewenste versnelling mocht het stoplicht op groen gaan.
Maar dan vallen toch ook je rem- en stuurbekrachtiging uit? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:06
Ik zat laatst te denken is het verstandig om een auto in de 6e versnelling te zetten als je constant op een vlakke weg 80 rijdt. Of gewoon in de 5 houden wat de auto ook laat zien met behulp van die pijltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ligt eraan wat voor auto je hebt. Die van mij geeft aan bij 80 in 6 te willen rijden, en bij constant 80 rijden is 6 ook zuiniger dan 5. Als ik even echt power nodig heb moet ik toch terug naar 4 dus of je dan in 5 of in 6 rijdt maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mx. Alba schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:39:
[...]

Stuurbekrachtiging heb je bij uitrollen niet echt nodig lijkt me. Rembekrachtiging is dan wel fijn maar om eerlijk te zijn heb ik het idee dat beiden niet wegvallen in dat geval. Althans, ik heb dat bij de rembekrachtiging in de afgelopen 3000 kilometer niet gemerkt. Rempedaal werkt zeer consequent, of de motor nu wel of niet uit gaat door het start-stop systeem.
walletje-w schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:49:
Ik zat laatst te denken is het verstandig om een auto in de 6e versnelling te zetten als je constant op een vlakke weg 80 rijdt. Of gewoon in de 5 houden wat de auto ook laat zien met behulp van die pijltjes?
Is echt een kwestie van kijken wat in jouw geval het meest efficiënt is. Heb je toevallig een boordcomputer die het verbruik aangeeft? Dan in combinatie met cruise control of een stabiele rechter voet kijken in welke situatie je verbruik het beste is.
Tevens even kijken wat je toerental is in beide situaties. Als je met de 6 zakt naar 1200 toeren lijkt me dat ook absoluut niet fijn rijden, of het schadelijk is zou ik niet durven zeggen.
Zelf zou ik de 6 enkel gebruiken bij snelheden boven de 100km/u omdat je gewoon erg veel vermogen verliest.

[ Voor 44% gewijzigd door Tsurany op 29-10-2012 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Nou ja, bij 20km/u lijkt me de stuurbekrachtiging toch wel essentieel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mx. Alba schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:01:
Nou ja, bij 20km/u lijkt me de stuurbekrachtiging toch wel essentieel...
Waarom? Als ik al tot die snelheid ben uitgerold zal die snelheid enkel nog zakken en zal er van mij geen andere actie verwacht worden dan de koers op het stoplicht aanhouden. Daar zal geen grote stuur actie bij komen, hoogstens zeer minieme correcties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Tsurany schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:59:
[...]

Stuurbekrachtiging heb je bij uitrollen niet echt nodig lijkt me. Rembekrachtiging is dan wel fijn maar om eerlijk te zijn heb ik het idee dat beiden niet wegvallen in dat geval.
Klopt helemaal; de rembekrachtiging valt niet weg (althans, niet gelijk).
In de bekrachtiger zit een ventiel wat ervoor zorgt dat het vacuum tijdelijk gehandhaaft blijft en je kan dus nog even bekrachtigd remmen. Hydraulische stuurbekrachtiging valt als het goed is wèl weg, maar als je auto zelf de motor afzet, dan heb je denk ik elektrische stuurbekrachtiging. En die valt natuurlijk pas weg als de ecu dat besluit.

Trouwens, er bestaan ook elektrisch-vacuum bekrachtigde remmen; elke elektische en waarschijnlijk ook de meeste hybride auto's hebben er een.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 29-10-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:59:
[...]

Stuurbekrachtiging heb je bij uitrollen niet echt nodig lijkt me. Rembekrachtiging is dan wel fijn maar om eerlijk te zijn heb ik het idee dat beiden niet wegvallen in dat geval. Althans, ik heb dat bij de rembekrachtiging in de afgelopen 3000 kilometer niet gemerkt. Rempedaal werkt zeer consequent, of de motor nu wel of niet uit gaat door het start-stop systeem.

[...]

Is echt een kwestie van kijken wat in jouw geval het meest efficiënt is. Heb je toevallig een boordcomputer die het verbruik aangeeft? Dan in combinatie met cruise control of een stabiele rechter voet kijken in welke situatie je verbruik het beste is.
Tevens even kijken wat je toerental is in beide situaties. Als je met de 6 zakt naar 1200 toeren lijkt me dat ook absoluut niet fijn rijden, of het schadelijk is zou ik niet durven zeggen.
Zelf zou ik de 6 enkel gebruiken bij snelheden boven de 100km/u omdat je gewoon erg veel vermogen verliest.
In het kader hiervan: Er wordt weleens gezegd dat de motor "lui" wordt als je vaak in een hoge versnelling rijd. Waarom komt dit vandaan en wat is waar? En wat wordt ermee bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Sefyu schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:49:
In het kader hiervan: Er wordt weleens gezegd dat de motor "lui" wordt als je vaak in een hoge versnelling rijd. Waarom komt dit vandaan en wat is waar? En wat wordt ermee bedoeld?
Als je veel korte stukjes rijdt waardoor de motor nooit echt warm wordt, of als je bijna altijd lage toeren draait (of nog erger, een combinatie van die twee) dan kan na verloop van tijd (jaren) allerlei rotzooi vastkoeken in allerlei leidingen. Zoals bijvoorbeeld roet in de uitlaat. De capaciteit van die leidingen wordt dan lager waardoor je vermogen verliest.

Mijn C30 D2 heeft trouwens een automatisch systeem om dat tegen te gaan. Een keer in de zoveel tijd kan hij vanzelf "hard stationair" gaan draaien om de boel even schoon te blazen als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 09:38
Mx. Alba schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:57:
[...]
Mijn C30 D2 heeft trouwens een automatisch systeem om dat tegen te gaan. Een keer in de zoveel tijd kan hij vanzelf "hard stationair" gaan draaien om de boel even schoon te blazen als dat nodig is.
Dat is waarschijnlijk voor het regenereren van het roetfilter. De combinatie van de zuinige diesel en alleen maar rijden met lage toeren levert, volgens de verhalen die ik ken, vaak problemen met de EGR-klep op.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Daar zal de EGR-klep van een auto die helemaal bedoeld is om zo te rijden dan ook vast wel op berekend zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Veel moderne auto's hebben tegenwoordig electrische stuurbekrachtiging (vandaar het dooie gevoel :F), rembekrachtiging kan je eventueel nog opvangen met een vacuum potje o.i.d., maar dat beperkt zich dan tot een aantal keer flink trappen op de rem

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:57:
[...]

Als je veel korte stukjes rijdt waardoor de motor nooit echt warm wordt, of als je bijna altijd lage toeren draait (of nog erger, een combinatie van die twee) dan kan na verloop van tijd (jaren) allerlei rotzooi vastkoeken in allerlei leidingen. Zoals bijvoorbeeld roet in de uitlaat. De capaciteit van die leidingen wordt dan lager waardoor je vermogen verliest.

Kan je dat vastkoeken voorkomen door "jong" te rijden (hard optrekken) als je verder wel altijd in een hoge versnelling rijdt?

Ik heb tijdens mij rijlessen geleerd om steeds te mikken tussen de 2-3k toeren. Dat hield zo'n beetje in (in de lesauto), 20km/u naar 2, 50km/u naar 3, 70km/u naar 4 en volgens mij vanaf 90km/u naar de 5 (6e heb ik nooit gebruikt).
Tijdens mij examen kreeg ik echter commentaar van de examinator, die zei dat ik best naar 5 had kunnen schakelen toen ik 70km/u reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Je kunt het beter voorkomen door af en toe op een snelwegrit de 5e (of evt 6e) versnelling niet te gebruiken, mits de motor lekker warm is natuurlijk.

Maar bij moderne auto's hoef je er eigenlijk geen rekening mee te houden, het is meer een euvel van oudere auto's. Moderne motoren stoten sowieso minder rotzooi uit dan oudere dus is er ook minder wat vast kan koeken.

En dan nog is het een effect dat heel geleidelijk over vele jaren intreedt. Zo lang je niet altijd als een oud vrouwtje rijdt is er niets aan de hand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Sefyu schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:47:
[...]

Kan je dat vastkoeken voorkomen door "jong" te rijden (hard optrekken) als je verder wel altijd in een hoge versnelling rijdt?

Ik heb tijdens mij rijlessen geleerd om steeds te mikken tussen de 2-3k toeren. Dat hield zo'n beetje in (in de lesauto), 20km/u naar 2, 50km/u naar 3, 70km/u naar 4 en volgens mij vanaf 90km/u naar de 5 (6e heb ik nooit gebruikt).
Tijdens mij examen kreeg ik echter commentaar van de examinator, die zei dat ik best naar 5 had kunnen schakelen toen ik 70km/u reed.
Bij mij was het om de 20km/h schakelen.
En ook tussen de 2-3k toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nog iets dat slecht is

Nieuwe dynamo auto na 4 maand kapot - geen garantie?!

De accu loskoppelen terwijl de motor draait :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sefyu schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:47:
Dat zijn ongeveer de snelheden waarop ik schakel bij het optrekken, dan klopt het wel ongeveer. Dan wil je niet te vroeg schakelen wegens teveel vermogensverlies. En soms bij het optrekken zit ik richting de 90-100 voor ik eens naar z'n vier schakel. Hangt er allemaal vanaf hoe snel ik wil optrekken.
Echter als ik gewoon een constante snelheid rij schakel ik wel veel eerder door. Nieuwe rijden is 50 in z'n 4 en 70 in z'n 5. Kan elke moderne auto prima aan en rijd een stuk zuiniger. Zo hoort het volgens het CBR gewoon aangeleerd te worden.

Trouwens als ESP ingrijpt tijdens het optrekken omdat je een stoplicht sprintje doet terwijl er plassen liggen, is dat dan slecht voor je auto of kan dat geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-06 21:23

MBV

Mx. Alba schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:39:
[...]

Nee. Bij de DS3 (en elke auto met start-stop systeem) blijft de elektrische stuurbekrachtiging actief in de automatische start-stop modus*. Rembekrachtiging zit voldoende capaciteit in voor 2x het rempedaal volledig indrukken, zoals elke auto. De motor mag alleen stoppen als:
- er voldoende vacuum is voor rembekrachtiging
- de gordel van de bestuurder vast zit
- de koelvloeistoftemperatuur boven de 10 graden is
- er geen airco nodig is
- de versnelling in z'n vrij staat, en de koppeling volledig omhoog is gegaan
en hij slaat ook weer aan als aan die condities niet meer wordt voldaan, tenzij je de auto in z'n versnelling hebt gezet (wat soms best makkelijk is op een hellinkje O-)). Dus als het 40 graden is slaat hij nooit langer dan 30 seconden af, omdat de airco dan weer aan moet.

Het grappige van die stilstaande motor is dat alle trillingen uit de auto weg zijn. Je kan dan ineens voelen dat de stuurbekrachtiging een digitaal systeem is, en dus in stapjes werkt.

*) Dus niet als je zo stom bent om te vergeten de auto in z'n vrij te zetten als je stilstaat en de koppeling op laat komen, zoals ik laatst deed. Dat zal vast slecht zijn voor je auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Huh? Ik heb ook een startstoo systeem, maar ik hebbij het afslaan echt geen stuurbekrachtiging meer, alleen rem. Met airco lukt het ook wel, maar niet altijd, heeft denk ik met het tempverschik met buiten te maken?

Ook zie ik hierboven staan dat elke auto 70 in zijn 5 moet kunnen...nou kan mijn 2l diesel dat wel, maar hij zit wel zo laag in zijn toeren dat het niet heel goed voelt. Kan dat eigenlijk kwaad? Ik heb btw een 2009 passat (die in mij vervangen mag worden :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Bij mijn C30 D2:

De motor stopt alleen automatisch wanneer:
- de buitentemperatuur tussen 0 en 30°C is
- de motor op bedrijfstemperatuur is
- het verschil tussen de gewenste en huidige binnentemperatuur niet te groot is (dus niet extreem veel airco of verwarming nodig)
- de gordel van de bestuurder vast is
- je niet net achteruit hebt gereden
- sinds de laatste automatische start of laatste keer achteruit rijden ten minste 7 km/u is gereden
- de auto bijna geheel stil staat
- de versnelling in vrij staat en de koppeling volledig omhoog is

Als een van die condities wordt opgeheven dan start de motor weer, m.u.v. wanneer je de bestuurdersgordel los maakt, dan blijft de motor uit en start niet meer automatisch: je moet dan de sleutel gebruiken om weer te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ZieMaar! schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 07:43:
[...]
Ook zie ik hierboven staan dat elke auto 70 in zijn 5 moet kunnen...nou kan mijn 2l diesel dat wel, maar hij zit wel zo laag in zijn toeren dat het niet heel goed voelt. Kan dat eigenlijk kwaad? Ik heb btw een 2009 passat (die in mij vervangen mag worden :)).
Ik denk dat je niet per kan stellen dat iedere auto bv bij 70 in z'n 5 moet rijden maar gewoon de auto wat moet aanvoelen zegmaar en per merk/model wat moet kijken wat goed en (evt) zuinig rijd.

Met onze Opel Corsa C 3cyl 1.2 rij ik bij 70km/u wel in z'n 5 en kan die bij 50 ook prima in de 4e versnelling als je die snelheid constant aanhoud. Bij dat soort snelheiden kan die prima in wat lage toeren rijden.
Met de Ford Focus econedic lease diesel (2012 - lease) houd ik gewoon de schakel-indicator aan en dat is zo ongeveer: bij 50 in z'n drie, 70 in z'n 4, bij 80 in z'n 5 en vanaf 90 in de 6e. Gemiddeld draait de motor dan steeds rond de 1500 toeren zonder gemor of zwaar gedreun (zoals bv een seat leon 1,9d en vw polo bluemotion dat naar mijn ervaring veel meer hebben).

Als leenauto had ik eens een vw golf tsi met dsg bak(automaat) die bij 50 doodleuk naar een hoge versnelling (5 of 6) schakelde en ik dat ding dan maar op manual een versnelling terugschakelde omdat ik niet goed werd van die zware dreun/gebrom van de motor door de gehele auto; verder reed het wel fijn. Bij een seat leon ongeveer het zelfde, maar dan handbak met schakel-indicator en die gaf bij 80-90 de suggestie om naar z'n 5 de schakelen wat dan misschien wel zuinig is maar totaal niet confortabel met die herrie. De Ford Focus rijd wat dat betreft wel veel beter in die lage toeren.

[ Voor 7% gewijzigd door bite op 31-10-2012 14:47 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is inderdaad even aanvoelen, wellicht kunnen niet alle auto's 70 rijden in de vijfde versnelling maar elke auto waar ik in heb gereden kan ~75 wel rijden in z'n vijfde versnelling. In ieder geval kan je vaak rond de 70-80 wel opschakelen naar z'n vijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 13:28
ZieMaar! schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 07:43:
Dit verschilt per auto en motorblok en het is iets wat je gewoon even moet aanvoelen/aanhoren. Als je bij auto A 50 in de 5 rijdt merk je dat ie het zwaar krijgt, bij een andere auto is het geen enkel probleem.
Ik rijdt met mijn auto altijd 50 in zn 5, het kan zelfs al vanaf 40km/u. Dan draait het blok iets van 900 toeren, geef ik gas bij trekt ie zonder enige gesputter of rare bijgeluiden door. Dit is dan bij een 2.5L V6 blok. Wanneer ik hetzelfde probeerde bij de vorige auto waarin ik reed (oldtimer Fiat sportwagentje met 1.5L 4 cilinder) dan gaf het ding wel redelijk wat protest. Constant 50 km/u in de 5 ging prima, maar voor doortrekken was het toch even één of 2 versnellingen terug.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

bite schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:45:
Ik denk dat je niet per kan stellen dat iedere auto bv bij 70 in z'n 5 moet rijden maar gewoon de auto wat moet aanvoelen zegmaar en per merk/model wat moet kijken wat goed en (evt) zuinig rijd.

Met onze Opel Corsa C 3cyl 1.2 rij ik bij 70km/u wel in z'n 5 en kan die bij 50 ook prima in de 4e versnelling als je die snelheid constant aanhoud. Bij dat soort snelheiden kan die prima in wat lage toeren rijden.
Met de Ford Focus econedic lease diesel (2012 - lease) houd ik gewoon de schakel-indicator aan en dat is zo ongeveer: bij 50 in z'n drie, 70 in z'n 4, bij 80 in z'n 5 en vanaf 90 in de 6e. Gemiddeld draait de motor dan steeds rond de 1500 toeren zonder gemor of zwaar gedreun (zoals bv een seat leon 1,9d en vw polo bluemotion dat naar mijn ervaring veel meer hebben).

Als leenauto had ik eens een vw golf tsi met dsg bak(automaat) die bij 50 doodleuk naar een hoge versnelling (5 of 6) schakelde en ik dat ding dan maar op manual een versnelling terugschakelde omdat ik niet goed werd van die zware dreun/gebrom van de motor door de gehele auto; verder reed het wel fijn. Bij een seat leon ongeveer het zelfde, maar dan handbak met schakel-indicator en die gaf bij 80-90 de suggestie om naar z'n 5 de schakelen wat dan misschien wel zuinig is maar totaal niet confortabel met die herrie. De Ford Focus rijd wat dat betreft wel veel beter in die lage toeren.
Tja, mijn C30 D2 kan relaxed cruisen met 50 in zijn 5 en met 60 in zijn 6, maar om "soepel" te rijden moet je rekenen op 50 in 4, 60 in 5, 70 in 6. En als je echt wil scheuren kan je tot 100 in zijn 3 blijven, best grappig voor een eco-dieseltje. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329833

40 in z'n 5 ga ik zeker niet redden(bmw 3er 1.8l) vaak +- 20 naar 2 bij 40 naar 3 bij 50-60 naar 4 afhangelijk wat de situatie is en bij +- 70-80 naar 5 behalve bij invoegen op de snelweg
Pagina: 1 2 3 Laatste