Dat is ook een algemeen misverstand. Sowieso zijn auto's die de schijven voor een handrem gebruiken nog altijd in de minderheid. Het is gebruikelijk dat de handrem een kleine trommelrem in de naaf van de schijf is.
Bovendien zijn er in Nederland maar weinig plekken waar je de remmen zo heet kan krijgen dat ongelijkmatig afkoelen echt een probleem gaat worden. In Limburg en België lukt dat overigens wel als je in heuvelachtig gebied zit.
De belangrijkste reden om de auto niet op de handrem te zetten, is bij vorst. Het risico bestaat namelijk altijd dat er vocht tussen kabel en mantel zit wat kan bevriezen. Op dat moment kan je de remmen niet meer lossen.
Verder, wat opwarmen van de motor betreft, daar is bij veel auto's echt geen 15km voor nodig, zeker niet als het motorblok van aluminium is. Het klopt dat de motortemperatuur geen betrouwbare indicator is voor de olie-temperatuur, het koelwater is meestal wat eerder op temperatuur. Maar tussen de olie en koelwater vind veel warmteuitwisseling plaats, de kanalen lopen sowieso vlak langs elkaar in een motor en het koelwater heeft ook de functie van olie-koelen. Zodra het koelwater op temperatuur is, volgt de olie ook vrij snel.
Wat alleen misleidend kan zijn, is dat bij veel auto's de temperatuurmeter absoluut niet nauwkeurig is. De middenstand van mijn temperatuurmeter bijv. betekent dat het koelwater tussen de 90 en 110 graden is (ik kan hem ook via de diagnose stekker uitlezen).
Maar wat slecht is voor een auto? Simpelweg te ruw rijden met een koude motor, hard remmen, agressief sturen, clutch dumpen, continu tegen de toerenbegrenzer aan rijden. Maar ook te voorzichtig rijden is niet goed, dus te hoge versnellingen, heel zacht remmen. In dat geval wordt de motor te zwaar belast en krijgen remmen niet de kans goed in te slijten.
Uiteindelijk weet de fabrikant van een auto het beste hoe je ermee om moet gaan. Zo kan het zijn dat bij lage temperaturen het best verstandig kan zijn om de motor eerst even stationair te laten draaien. Olie krijgt dan de kans om rond te stromen en alles te bedekken met een vers laagje, het koelsysteem komt in beweging en eventuele kleine lokale bevriezingen kunnen rustig opgenomen worden, etc.
Dat stationair draaien slecht zou zijn voor een motor, is natuurlijk onzin. Stationair heeft de motor minimale belasting en hij draait op het laagste toerental dat de motor kan. Alleen stationair veroorzaakt een motor relatief veel vervuiling, waardoor het vanuit milieu-oogpunt niet goed is en in steden natuurlijk geluids- en stankoverlast.
Ik woon overigens op een vrij vriendelijke plek om de motor en auto op temperatuur te laten komen. Ik moet eerst door smalle straatjes, waarbij ik max 30km/u kan rijden, vaak in de 3de versnelling. Daarna een stukje 50/60 km/u en 10 tot 15 minuten laten pas snelweg. Maar hoe drukker het is (en hoe lager dus mijn snelheid), hoe kouder de motor nog is als ik de snelweg op draai, ondanks dat ik dan al wel langer onderweg ben qua tijd. Maar goed, in stationairloop warmt mijn motor ook nauwelijks op. Met een paar minuten rijden is de boel al warmer dan na een kwartier stationair draaien.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier