Nieuwe dynamo auto na 4 maand kapot - geen garantie?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 22:35

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Even een algemene auto-dynamo vraag:

Als een nieuwe dynamo na krap 4 maanden in de auto te hebben gezeten is doorgebrand, valt dit dan wel of niet onder garantie?

Wat kan er anders kapot gaan aan een dynamo dan doorbranden, wat wel onder garantie zou vallen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
Zou niet zomaar mogen gebeuren natuurlijk, heb je al contact opgenomen met de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-04 18:52
Vanwaar deze vraag? Omdat de verkoper garantie weigert of om meer dan goed voorbereid en liefst met enkele artikelen uit het BW en een tas vol jurisprudentie gewapend richting de verkoper te gaan om verhaal te halen? Dat laatste is m.i. niet nodig. Met keel dus. Wat zei de verkoper toen je aanspraak wilde maken op garantie?

Overigens kan ik mij ook voorstellen dat de dynamo sneuvelt vanwege een ander gebrek in de auto. In dat geval is natuurlijk geen sprake van garantie.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Ik heb inderdaad net contact gehad met de verkoper. Ik heb die dynamo gewoon nieuw gekocht op 19-6-2012 en hij heeft tot 2 weken geleden perfect gefunctioneerd. Als ik de accu uit de auto haalde terwijl hij liep, bleef de auto perfect netjes lopen. De dynamo deed dus prima zijn werk.
Maar de verkoper zegt letterlijk: 'als de dynamo is doorgebrand kunnen wij daar niks mee, dan komt het door de auto'. Ja ammehoela :?

Nu komt er een vette brandlucht bij de dynamo weg en de auto doet niet meer. Je kunt hem niet eens meer overstarten omdat alle stroom direct de accu in verdwijnt. Als je de accu oplaadt aan een accu-lader en dan weer in de auto stopt, kun je een kwartiertje rijden en dan is de accu weer te leeg.

M.a.w.: die dynamo is er gewoon mee opgehouden.

Dat moet toch onder garantie vallen??

[ Voor 9% gewijzigd door AzzKickah op 30-10-2012 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:42
Belangrijk om te weten denk ik is of jij zelf de dynamo hebt ingebouwd of dat een garage dat doet.

Daarnaast koop je 9 van de 10 keer geen "nieuwe" dynamo, maar een gereviseerde, wat voor jou natuurlijk niet mag uitmaken, maar wat natuurlijk wel mee kan werken in de vraag waarom dat ding überhaupt is doorgebrand of er mee is gestopt. Als hij ondeugelijk gereviseerd is, is dat de verkoper zijn probleem.

Als je de auto zonder elektronische groot verbruikers jumpstart en de polen van je accu meet, wat is de spanning dan? Neem aan dat je multiriem op de dynamo staat.

Indien de spanning 12V is, doet je dynamo het inderdaad niet.

[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 30-10-2012 09:36 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
KillaZ schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:35:
Belangrijk om te weten denk ik is of jij zelf de dynamo hebt ingebouwd of dat een garage dat doet.

Daarnaast koop je 9 van de 10 keer geen "nieuwe" dynamo, maar een gereviseerde, wat voor jou natuurlijk niet mag uitmaken, maar wat natuurlijk wel mee kan werken in de vraag waarom dat ding überhaupt is doorgebrand of er mee is gestopt. Als hij ondeugelijk gereviseerd is, is dat de verkoper zijn probleem.
Wat ik me nu bedenk, de dynamo is nog geen 6 maand oud. Dan ligt de bewijslast toch bij de verkoper en niet bij mij? De verkoper zal dan toch moeten aantonen dat het defect veroorzaakt is door iets anders dan de dynamo zelf?
Als je de auto zonder elektronische groot verbruikers jumpstart en de polen van je accu meet, wat is de spanning dan? Neem aan dat je multiriem op de dynamo staat.

Indien de spanning 12V is, doet je dynamo het inderdaad niet.
Dat kan ik nog even proberen, maar ik weet 100% zeker dat de dynamo kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:26
AzzKickah schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 08:46:
Ik heb inderdaad net contact gehad met de verkoper. Ik heb die dynamo gewoon nieuw gekocht op 19-6-2012 en hij heeft tot 2 weken geleden perfect gefunctioneerd. Als ik de accu uit de auto haalde terwijl hij liep, bleef de auto perfect netjes lopen. De dynamo deed dus prima zijn werk.
Maar de verkoper zegt letterlijk: 'als de dynamo is doorgebrand kunnen wij daar niks mee, dan komt het door de auto'. Ja ammehoela :?

Nu komt er een vette brandlucht bij de dynamo weg en de auto doet niet meer. Je kunt hem niet eens meer overstarten omdat alle stroom direct de accu in verdwijnt. Als je de accu oplaadt aan een accu-lader en dan weer in de auto stopt, kun je een kwartiertje rijden en dan is de accu weer te leeg.

M.a.w.: die dynamo is er gewoon mee opgehouden.

Dat moet toch onder garantie vallen??
Ik zie alleen een berg aannames.

Is de auto al bij de garage geweest waar de dynamo vervangen is en is er al geconstateerd dat er bijvoorbeeld een kabel niet goed aangesloten is waardoor die vonken maakt en die lucht creeert?

En zoals gezegd, een "nieuwe" dynamo is vaak een gereviseerde. Dan heb je toch ook geen volledig jaar of 2 jaar garantie op dat ding? Kan zijn dat dit natuurlijk per garage weer anders geregeld is, dus daar is weinig over te zeggen

Ga niet direct lopen schreeuwen en klagen, maar ga naar die garage toe, zeg dat de dynamo waarschijnlijk niet meer werkt, laat ze er naar kijken en laat ze maar met een oplossing komen. Niet direct gaan lopen janken om garantie en de schuld bij de garage leggen, dan geeft die garagehouder je ook direct de vinger, voor jou 10 anderen met een probleem met hun auto

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 30-10-2012 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
FastFred schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:59:
[...]

Ik zie alleen een berg aannames.

Is de auto al bij de garage geweest waar de dynamo vervangen is en is er al geconstateerd dat er bijvoorbeeld een kabel niet goed aangesloten is waardoor die vonken maakt en die lucht creeert?
Zoals al gezegd, de dynamo functioneerde perfect gedurende 4 maanden. Dus die was ook niet verkeerd aangesloten of whatever.
En zoals gezegd, een "nieuwe" dynamo is vaak een gereviseerde. Dan heb je toch ook geen volledig jaar of 2 jaar garantie op dat ding? Kan zijn dat dit natuurlijk per garage weer anders geregeld is, dus daar is weinig over te zeggen
Zie ik nou een aanname??

Ik koop iets bij een winkel als zijnde nieuw. Ik heb dan volgens het consumentenrecht 1 jaar garantie.
Ga niet direct lopen schreeuwen en klagen, maar ga naar die garage toe, zeg dat de dynamo waarschijnlijk niet meer werkt, laat ze er naar kijken en laat ze maar met een oplossing komen. Niet direct gaan lopen janken om garantie en de schuld bij de garage leggen, dan geeft die garagehouder je ook direct de vinger, voor jou 10 anderen met een probleem met hun auto
Ik loop niet te schreeuwen en te klagen. Ik vraag in hoeverre het kan kloppen dat die kapotte dynamo kapot is gegaan door 'iets aan de auto' (zoals de verkoper zei) en in hoeverre het ergens op slaat dat die verkoper zegt 'als hij is doorgebrand dan valt het DUS niet onder garantie'.

Dus je moet niet zo aanvallend naar mij zitten te doen. Ik vraag gewoon iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Ja, maar hoe zeker weet je dat hij is doorgebrand? ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-04 18:52
AzzKickah schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:27:
[...]

Jij lijkt er 100% van overtuigd dat sprake moet zijn van garantie en lijkt op zoek naar een bevestiging daarvan. Als iemand dan een beetje kritisch is en op een aantal punten doorvraagd, dan is volgens mij geen sprake van een aanval, maar van meedenken en/of ook 'gewoon' vragen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
AzzKickah schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:27:
Zoals al gezegd, de dynamo functioneerde perfect gedurende 4 maanden. Dus die was ook niet verkeerd aangesloten of whatever.
Kabeltje dat los is gaan zitten, steenmarter, spanningsregelaar kapot oid
Zie ik nou een aanname??

Ik koop iets bij een winkel als zijnde nieuw. Ik heb dan volgens het consumentenrecht 1 jaar garantie.
Ja, een aanname, maar daarbij staat ook dat ik dat niet zeker weet. Als ik daar nou gewoon gezegd had dat 'een nieuwe dynamo vaak een gereviseerde is' was dat een aanname geweest. Echter vermeld ik er direct bij dat ik daar niet zeker van ben, ben namelijk niet 100% op de hoogte van de consumentenwet en hoe dat zit met gereviseerde producten en garantie etc.
Ik loop niet te schreeuwen en te klagen. Ik vraag in hoeverre het kan kloppen dat die kapotte dynamo kapot is gegaan door 'iets aan de auto' (zoals de verkoper zei) en in hoeverre het ergens op slaat dat die verkoper zegt 'als hij is doorgebrand dan valt het DUS niet onder garantie'.

Ik val jou ook niet aan, als dat zo op jou overkomt dan spijt mij dat. Maar je laat het over komen alsof je op het punt staat de garage voor de rechter te slepen omdat ze jou een ondeugdelijke dynamo verkocht zouden hebben. Terwijl nog niet eens met 100% zekerheid te zeggen is of de dynamo inderdaad defect is. Die aanname maakte jij

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 30-10-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Dat de dynamo defect is, is 100% zeker. Of dat een op zichzelf staand iets is, of veroorzaakt door 'iets in de auto', dat kan ik nog niet uitsluiten.

Maar waar het om ging is dat de verkoper zei 'als hij is doorgebrand valt het DUS niet onder garantie'.

Dan is mijn vraag: hoezo niet? Klopt dit? Als de dynamo van zichzelf is doorgebrand, dan is dat toch gewoon een defect wat onder garantie afgehandeld hoort te worden?

Daar ging het om. Niet of ik met hele mappen vol jurispredentie naar de rechter kan/wil/ga. Ik wil weten of ik die verkoper kan zeggen dat ie onzin kletst als hij zegt dat het dus niet onder garantie valt want de dynamo is doorgebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:02
AzzKickah schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:45:
Als de dynamo van zichzelf is doorgebrand, dan is dat toch gewoon een defect wat onder garantie afgehandeld hoort te worden?
Ja, als dat zo is, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
AzzKickah schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:45:
Dat de dynamo defect is, is 100% zeker. Of dat een op zichzelf staand iets is, of veroorzaakt door 'iets in de auto', dat kan ik nog niet uitsluiten.

Maar waar het om ging is dat de verkoper zei 'als hij is doorgebrand valt het DUS niet onder garantie'.

Dan is mijn vraag: hoezo niet? Klopt dit? Als de dynamo van zichzelf is doorgebrand, dan is dat toch gewoon een defect wat onder garantie afgehandeld hoort te worden?

Daar ging het om. Niet of ik met hele mappen vol jurispredentie naar de rechter kan/wil/ga. Ik wil weten of ik die verkoper kan zeggen dat ie onzin kletst als hij zegt dat het dus niet onder garantie valt want de dynamo is doorgebrand.
Heb je al voorgesteld om even langs te komen en samen naar het probleem te kijken?
Als ik je zo lees hier, dan steek je je ongenoegen niet onder stoelen of banken, probeer aan de telefoon vriendelijk te blijven, je kunt het later altijd nog op een brutale manier proberen, maar dat loont niet altijd.

Voor mijn idee, hoeveel heb je afgerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
keel schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:12:
[...]

Heb je al voorgesteld om even langs te komen en samen naar het probleem te kijken?
Als ik je zo lees hier, dan steek je je ongenoegen niet onder stoelen of banken, probeer aan de telefoon vriendelijk te blijven, je kunt het later altijd nog op een brutale manier proberen, maar dat loont niet altijd.

Voor mijn idee, hoeveel heb je afgerekend?
Ik had ze gebeld met de vraag of het mogelijk zou zijn dat ik eerst een nieuwe dynamo op kon halen, die verwisselen met de kapotte (want het is een gigantisch kutwerk bij een Toyota MR2 met het motorblok achterin) en dan de kapotte terugbrengen naar hun. Hier stonden ze niet afwijzend tegenover, dit zou wel mogelijk zijn. Ik dus blij.

Ik erheen met de garantie-bon. De mensen die 'over de dynamo's gaan' waren al naar huis, zou vandaag gebeld worden. Werd ik dus vanochtend gebeld met de melding 'ja nee als ie is doorgebrand valt het niet onder garantie. We willen de dynamo eerst zien en/of voor beoordeling naar de leverancier opsturen'.

Dus nou moet eerst die dynamo gedemonteerd worden, auto ergens stallen, dynamo naar die winkel, gaan ze hem natuurlijk opsturen, duurt 2 weken? 3 weken? Ondertussen staat die auto dus stil, etc, etc.

1 brok ellende dus. Ik wil dus als het even mogelijk is voorkomen dat dat hele ding opgestuurd moet worden.
Vandaar mijn vraag. Een doorgebrande dynamo van minder dan 6 maand oud, is gewoon een ondeugdelijk product wat mijn inziens vervangen dient te worden.

Hij kostte iets onder de 200 euro, ergens in de 190.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

AzzKickah schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 08:46:
Daar zit hem de kneep.
Je mag nooit accupolen loskoppelen met lopende motor, daardoor kan de dynamo stukgaan.
Vaak gaat het goed maar niet altijd.

Eigen schuld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:37

Bommes

Capo del formaggio

Met Flits Flits.
Accu polen los met lopende motor is not done en kan een kapotte dynamo tot gevolg hebben.
In dit geval zou ik dus gewoon doen wat de verkoper voor stelt en de dynamo retour brengen naar hun en hopen dat ze enigszins iets onder coulance willen doen voor je.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:34:
[...]

Daar zit hem de kneep.
Je mag nooit accupolen loskoppelen met lopende motor, daardoor kan de dynamo stukgaan.
Waarom? Als heel Nederland tegelijk het licht uit zet dan gaat de generator van de elektriciteitscentrale toch ook niet stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Trommelrem schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:16:
[...]

Waarom? Als heel Nederland tegelijk het licht uit zet dan gaat de generator van de elektriciteitscentrale toch ook niet stuk?
Een auto dynamo (alternator) wekt een wisselspanning op die gelijkgericht word.
Deze moet afgevlakt worden en dat doet de accu.
Zodra je de accu er af haalt is er dus geen afvlakking meer en heb je een spanning die continu varieert. De spanningsregelaar probeert daar een mooie vlakke spanning van te maken door de altenator bij te sturen. Echter zonder enige afvlakking is dit niet mogelijk en zal de regelaar telkens als de spanning te laag is de altenator vol open sturen en kun je zeer hoge spanningspieken krijgen.
Hierdoor kan de regelaar zelf stuk gaan of andere elektronica in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:52
Een elektriciteitscentrale is niet te vergelijken met een auto :z

De accu is een onderdeel van het laadsysteem, als je die weghaalt met draaiende motor krijg je piekspanningen die het een en ander kunnen beschadigen, waaronder de dynamo :)

^^wat Part zegt dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Peenutzz op 30-10-2012 18:42 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trommelrem schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:16:

Wie iets van techniek begrijpt zal zoiets niet serieus poneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Hallo mensen :) Die polen van de accu afhalen heb ik letterlijk 1x voor, nou, 3 seconden gedaan, toen die dynamo er net in zat.

Auto gestart. Polen los. Ah hij doet het. Polen er weer op. Klaar.

Je gaat mij niet vertellen dat de dynamo daardoor 4 maanden later opeens kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:51

Speedmaster

Make my day...

Wellicht zinvol om dit soort reparaties in de toekomst door de garage te laten doen, dan zijn ze wel aansprakelijk voor garantie.
Heb dit zelf gehad met een Opel C, door het garage bedrijf was de dynamo vervangen voor mijn rekening, 8 maanden later stond ik weer zonder stroom, wegenwacht erbij, ja meneer dynamo is stuk.
Garagebedrijf was niet blij maar heeft zonder morre de dynamo onder garantie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
AzzKickah schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:20:
Je gaat mij niet vertellen dat de dynamo daardoor 4 maanden later opeens kapot is.
Dat is heel goed mogelijk ja. Tip voor de volgende keer: Gebruik gewoon een multimeter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Speedmaster schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:24:
Wellicht zinvol om dit soort reparaties in de toekomst door de garage te laten doen, dan zijn ze wel aansprakelijk voor garantie.
Heb dit zelf gehad met een Opel C, door het garage bedrijf was de dynamo vervangen voor mijn rekening, 8 maanden later stond ik weer zonder stroom, wegenwacht erbij, ja meneer dynamo is stuk.
Garagebedrijf was niet blij maar heeft zonder morre de dynamo onder garantie vervangen.
Ik laat het wel door een gekwalificeerd persoon doen, maar wel in de zwarte uurtjes inderdaad en ik zorg zelf voor de onderdelen. Als er dus wat met een onderdeel is, moet ik dat zelf regelen.
Maar het werk zelf wordt gewoon in de werkplaats van het autobedrijf waar hij werkt gedaan, op de brug, met fatsoenlijk gereedschap, door een daadwerkelijke automonteur. Dus daar is niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Is het ook die monteur geweest die de accu pool los heeft genomen met draaiende motor..??
(geen aanname maar een vraag)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Bommes schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:53:
Is het ook die monteur geweest die de accu pool los heeft genomen met draaiende motor..??
(geen aanname maar een vraag)
Nope, dat heb ik geheel zelf gedaan 4 maanden terug :P

Ik geloof direct dat dat slecht kan zijn voor de dynamo, maar je krijgt het er bij mij niet in dat dát de oorzaak is geweest van dat mijn dynamo nu kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
En toch is het heel goed mogelijk. Waarom zo eigenwijs? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

AzzKickah schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 20:08:
maar je krijgt het er bij mij niet in dat dát de oorzaak is geweest van dat mijn dynamo nu kapot is.
Misschien niet maar het zou wel een reden kunnen zijn waarom je in zou kunnen stemmen met hun voorstel.
Als je nu al moeilijk doet gaan hun het onderste uit de kan halen om hun "onschuld" te bewijzen, en dus zoeken naar een mogelijke oorzaak van het kapot gaan van de dynamo.

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 30-10-2012 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Peenutzz schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:40:
Een elektriciteitscentrale is niet te vergelijken met een auto :z

De accu is een onderdeel van het laadsysteem, als je die weghaalt met draaiende motor krijg je piekspanningen die het een en ander kunnen beschadigen, waaronder de dynamo :)

^^wat Part zegt dus :)
Daar is toch de spanningsregelaar voor? En is een condensator niet beter geschikt om piekspanningen op te vangen? En zolang het toerental stabiel blijft zal er toch ook geen sprake zijn van piekspanningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Wat Part zegt:

"Een auto dynamo (alternator) wekt een wisselspanning op die gelijkgericht word.
Deze moet afgevlakt worden en dat doet de accu.
Zodra je de accu er af haalt is er dus geen afvlakking meer en heb je een spanning die continu varieert. De spanningsregelaar probeert daar een mooie vlakke spanning van te maken door de altenator bij te sturen. Echter zonder enige afvlakking is dit niet mogelijk en zal de regelaar telkens als de spanning te laag is de altenator vol open sturen en kun je zeer hoge spanningspieken krijgen.
Hierdoor kan de regelaar zelf stuk gaan of andere elektronica in de auto."

Een condensator is dus overbodig aangezien de accu onderdeel is van de kringloop.

Lijkt mij een vrij heldere uitleg ;)

@Azzkickah, als de dynamo door ondeugelijk gebruik, waar dus die accupolen loskoppelen onder vallen, doorfikt is dat dus geen garantie. Als ze zo coulant zijn om je een nieuwe te geven heb je enorm veel mazzel.

Wat peenutz zegt: Multimeter op de accupolen en je weet het ook.

[ Voor 4% gewijzigd door KillaZ op 31-10-2012 08:25 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329833

Als ze het voor je onder garantie willen doen zou ik m'n handen dichtknijpen! Het los trekken hoeft niet de oorzaak te zijn maar het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
KillaZ schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 08:24:
Lijkt mij een vrij heldere uitleg ;)
Het is helder dat het slecht kan zijn. Maar op welk moment kan het slecht zijn?

• Op het moment dat de accu is losgekoppeld en er wordt een elektrische verbruiker ingeschakeld?
• Op het moment dat de accu is losgekoppeld en het toerental van de motor verandert?
• Op het moment dat de accu is losgekoppeld en het motortoerental blijft exact gelijk en er verandert niets aan elektrisch verbruik?

Gelukkig is de spanningsregelaar een goedkoop onderdeel en kan deze vaak los van de dynamo worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Er is geen moment waarop het slecht is, loskoppelen is loskoppelen en dat is slecht omdat de spanning niet meer wordt afgevlakt.

De spanningsregelaar is meestal onderdeel van de dynamo, die moet er hoe dan ook uit bij het vervangen van de regelaar. Echt los vervangen zoals bij een motorfiets is er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had ooit een VW Passat (nog de Audi 80 met hatchnack) en daarbij kon je de spanningsregelaar vervangen terwijl de dynamo was ingebouwd (Bosch dynamo).
Bedrading los en 2 schoefjes los en dan had je hem in de handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-04 13:17

Sebazzz

3dp

Misschien een gekke opmerking, maar als je dynamo faalt dan krijg je toch een mooi rood lampje op je dashboard over je accu?

Afbeeldingslocatie: http://www.lashautoservice.com/wp-content/uploads/2011/08/car-battery-service-new-haven.jpg

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:52
Sebazzz schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:30:
Misschien een gekke opmerking, maar als je dynamo faalt dan krijg je toch een mooi rood lampje op je dashboard over je accu?

[afbeelding]
Die is oranje.

:+

Maar inderdaad rood, heb het ook gehad bij mijn clio. Hij was zodanig stuk, dat hij het wel bleef doen :+

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Sebazzz schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:30:

[afbeelding]
Ja. Al best vaak gehad. Tot nu toe heb ik altijd genoeg lading in m'n accu gehad om naar de eerste de beste Brezan te rijden om een nieuwe spanningsregelaar te halen. Met een simpele schroevendraaier kun je die er in een minuut op zetten. Soms heb ik daarna wel moeten aanduwen omdat de accu te leeg was om te starten.

Uiteindelijk een revisiedynamo erin gezet, want als de spanningsregelaar zo vaak kapot gaat dan is er iets anders mis.

Als je te laag in de toeren komt (dat hij bijna afslaat) dan gaat het lampje ook branden.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 01-11-2012 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Trommelrem schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 17:26:
[...]

Het is helder dat het slecht kan zijn. Maar op welk moment kan het slecht zijn?

• Op het moment dat de accu is losgekoppeld en er wordt een elektrische verbruiker ingeschakeld?
• Op het moment dat de accu is losgekoppeld en het toerental van de motor verandert?
• Op het moment dat de accu is losgekoppeld en het motortoerental blijft exact gelijk en er verandert niets aan elektrisch verbruik?

Gelukkig is de spanningsregelaar een goedkoop onderdeel en kan deze vaak los van de dynamo worden vervangen.
Hoe veel of hoe snel een dynamo kan laden is niet afhankelijk van motortoerental, dat wordt intern in de dynamo zelf geregeld door de spanningsregelaar. Als de motor draait is er altijd een elektrische verbruiker, wat dacht je van ventilatie van het interieur, motormanagement systeem, onstekingssysteem, brandstofpompen, tellertjes en display's etc.

Als de motor draait, gewoon niet de accu loskoppelen, zo'n dynamo laad altijd bij, omdat de accu dan ook continue ontladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Beerkeeper schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:43:
[...]

Maar inderdaad rood, heb het ook gehad bij mijn clio. Hij was zodanig stuk, dat hij het wel bleef doen :+
Dat wilde ik dus weten want dat betekent dat er geen enkele gegronde reden was om de accu los te koppelen :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Hahahah, jij werkt niet toevallig bij betreffende garage? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Nouja, in mijn geval kwam de ANWB even langs (ik had intussen al 200 km gereden met de defecte dynamo :P ), die meette de spanning en amperage onder belasting.
Was allemaal prima in orde (makkelijk 90A), maar in mijn geval kwam het door de accu die slecht was.

Wat ik begreep van de garagist, is dat de weerstand van de accu te hoog was door zijn slechte staat, waardoor de dynamo overbelast raakte en de isolatielaag van de wikkelingen smolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

FastFred schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:34:
Hahahah, jij werkt niet toevallig bij betreffende garage? :+
Nope ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329833

Dat zal toch wat zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mooie verhalen weer hier. "Ja, die accu moet je niet loshalen, daar kan zomaar 4 maanden later de dynamo kapot van gaan!".

Leuk al die opmerkingen, maar je hebt er allemaal vrij weinig aan. Voor de TS: je zult toch echt met je auto langs de garage moeten en overleggen over de garantie (ook over voorwaarden, als je hem zelf hebt ingebouwd moet je hem misschien ook zelf aanleveren). Bij voorbaat uitgaan van een fout 'in de auto' is natuurlijk onzin, hoewel je ook niet kan uitsluiten dat jij iets verkeerd hebt gedaan. Ik zou samen met de garage gaan kijken naar de oorzaak van het probleem en aan de hand daarvan de garantie bepalen.

[ Voor 9% gewijzigd door daandegoeiste op 01-11-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
daandegoeiste schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:31:
Mooie verhalen weer hier. "Ja, die accu moet je niet loshalen, daar kan zomaar 4 maanden later de dynamo kapot van gaan!".

Leuk al die opmerkingen, maar je hebt er allemaal vrij weinig aan. ...
Het is allemaal extra informatie waar de TS weldegelijk wat aan heeft. Zometeen doet hij hetzelfde truucje weer, zodat we over 4 maanden weer een soortgelijk topic voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beerkeeper schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:37:
[...]

Het is allemaal extra informatie waar de TS weldegelijk wat aan heeft. Zometeen doet hij hetzelfde truucje weer, zodat we over 4 maanden weer een soortgelijk topic voorbij zien komen.
Dit is echter één van de duizend redenen waarom de dynamo het zou kunnen begeven. De hele discussie draait al bijna om de actie van TS om te accuklemmen los te draaien, daar komen we geen steek verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

daandegoeiste schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:31:

Leuk al die opmerkingen, maar je hebt er allemaal vrij weinig aan. KNIP
Als ik dat van die 4 maanden had geweten, dan was ik er niet over begonnen.
Het lijkt me nu heel erg onwaarschijnlijk dat dat de oorzaak was.
Veel dynamo's zijn ruildynamo's met nieuwe onderdelen erin, die kunnen gewoon kapot gaan , gebeurt dat na 4 maanden dan zou gewoon garantie moeten gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Nog even voor de volledigheid: ik ben zojuist gebeld met de melding dat de dynamo wél vergoed gaat worden :) Ik kon de verbazing in de stem van de verkoper horen. Hij zei "de leverancier gaat de dynamo wél vergoeden".

Top. Mooi. Scheelt weer een bult gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Galois

1811 - 1832

AzzKickah schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:00:
Nog even voor de volledigheid: ik ben zojuist gebeld met de melding dat de dynamo wél vergoed gaat worden :) Ik kon de verbazing in de stem van de verkoper horen. Hij zei "de leverancier gaat de dynamo wél vergoeden".

Top. Mooi. Scheelt weer een bult gezeik.
En wat was nou de reden dat hij kapot was gegaan? Toch niet door het even loskoppelen van de accupolen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

accupolen losdraaien en eraf halen met draaiende motor is wel degelijk slecht voor de dynamo. de accu is niks meer dan een buffer om overtollig opgewekte energie tijdelijk in op te slaan, haal je dat weg dan raakt de dynamo overbelast en kunnen de diodes in de dynamo zelf kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Anoniem: 97348 schreef op maandag 10 december 2012 @ 17:11:
accupolen losdraaien en eraf halen met draaiende motor is wel degelijk slecht voor de dynamo. de accu is niks meer dan een buffer om overtollig opgewekte energie tijdelijk in op te slaan, haal je dat weg dan raakt de dynamo overbelast en kunnen de diodes in de dynamo zelf kapot gaan.
Hoe zit het dan als de accu eenmaal opgeladen is? Dan kan hij toch geen spanningspieken meer opvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 19:36
Het gaat niet om spanning maar om stroom.

Als je met een volle accu en draaiende motor een stroomverbruiker aanzet dan vangt de accu de inschakelpiek op. Dat is geen piek spanning maar een piekstroom. Op het moment van opspinnen vraagt een ventilator makkelijk 10x zo veel stroom als tijdens contrant draaien.

Als de spanningsregeling goed z´n werk doet heb je nouwelijks piek spanningen. Je hebt hooguit een spannings dip op op het moment van een piek stroom (al is die bij een adequate accu ook te verwaarlozen in de meeste gevallen, uitgezonderd starten).

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Volgens mij gaat een dynamo weinig doen tenzij er belasting is, dan gaat hij werken.
En het hangt ook af van de regulator. Hoe slim deze is. En deze is meestal niet erg slim.

Bovendien hebben wel erg veel auto's de spanningsregulator gewoon in de dynamo zitten. Dus dan ruikt je dynamo ook aardig verbrand.
Dat zou gebeurt kunnen zijn, of gewoon de lagers die vroegtijdig de mist in zijn gegaan, dan wordt het ook lekker warm in de dynamo.

Maar mooi dat er garantie is geleverd. Dat zou ik wel verwachten bij een onderdeel als de dynamo, wat toch redelijk op zich zelf staat. Bij andere onderdelen is de schuldvraag wat lastiger te beantwoorden.

Loskoppelen accu terwijl motor loopt is nou niet echt fantastisch, voor de regulator, maar van die 3 seconden gaat hij echt niet kapot. Dan was hij namelijk al meteen gestopt/doorgebrand. Ik geloof niet in latente schade in dusdanig simpele elektronica, en dan was hij er al veel sneller mee gestopt.

Of de regulator was al niet goed bij aflevering, of gewoon een mechanisch probleem waardoor ie zichzelf gesloopt heeft (en dus ook lekker verbrand gaat ruiken). Vaak als dynamo's aan hun einde zijn (na jaren) dan kunnen ze wel heet lopen en daardoor minder gaan werken. Zeker bij belasting.
Er zijn trouwens ook wel aardig bedrijfjes waar je gewoon een dynamo kan laten reviseren of kan ruilen, iig bedrijfjes die er in zijn gespecialiseerd. Dit is zeer interessant wanneer het gaat om dure startmotoren en dynamo's.

Zo ook een bedrijfje in Amsterdam Noord (Eduard Ott), die kun je iedere elektromotor geven (bijvoorbeeld excentrieke ruitewissermotor) en ze maken hem gewoon als nieuw zonder gezeur.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
martijn_tje schreef op maandag 10 december 2012 @ 19:18:
Het gaat niet om spanning maar om stroom.

Als je met een volle accu en draaiende motor een stroomverbruiker aanzet dan vangt de accu de inschakelpiek op. Dat is geen piek spanning maar een piekstroom. Op het moment van opspinnen vraagt een ventilator makkelijk 10x zo veel stroom als tijdens contrant draaien.

Als de spanningsregeling goed z´n werk doet heb je nouwelijks piek spanningen. Je hebt hooguit een spannings dip op op het moment van een piek stroom (al is die bij een adequate accu ook te verwaarlozen in de meeste gevallen, uitgezonderd starten).
Waarom is er dan toch een condensator nodig bij een zware geluidsinstallatie? Er zit toch al een accu in de auto?

Maar je zou dus prima zonder accu kunnen rijden als je maar geen verbruikers aanzet of uitzet? Dus ook niet zomaar de verlichting inschakelen of een ruitenwisser gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Een accu is geen perfecte bron als het op dat soort specefieke toepassingen aan komt. Vooral door mogelijk aan uit gaan van verbruikers denk ik.
Bij flink (piek)verbruik gedraagt het voltage zich ook op een bepaalde manier die wellicht niet wenselijk is voor een audio installatie. En hij moet wel kunnen leveren op het moment dat de bass in komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:30

Sick Nick

Drop the top!

Grote verschil is dat een powercap veel sneller pieken kan opvangen, en de piek stroom is veel hoger. Toen ik 2 x 675W RMS op 2Ohm amps op 2 veel te grote subwoofers had spelen (en een powercap die de gevraagde A's laat zien) zag je bij diepe bas tonen op vol volume regelmatig waardes van ruim boven de 90A voorbij komen. Dat gaat een standaard accu nooit trekken, zo snel (fractie van een seconde) en zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja vooral de snelheid ( en daarmee accuratie, wanneer het om muziek gaat) is het probleem. Het vermogen is natuurlijk een peuleschil, piek startvermogen van een paar honderd A per accu is heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 19:36
Het gaat idd voornamelijk om snelheid. Op zich kan een accu makkelijk 90A of meer voor enkele seconden leveren alleen zakt dan de klem spanning te veel in. Denk aan bijvoorbeeld starten.

Bij zware audio zie je dan op de bass de lichten dimmen. Inzakkende spanning heeft bij audio een negatieve invloed op de amplitude van het signaal.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Nog stroom/spanning/electriciteits-guru's die misschien wat over het volgende kunnen zeggen?

De nieuwe dynamo zit er nu sinds afgelopen weekend in. Lijkt prima te werken. Heb deze keer niet de accu-polen losgehaald om te kijken of de auto bleef lopen ;)
We hebben het spulletje doorgemeten. Op de spanningsregelaar geeft ie nu terwijl de auto loopt 14,7 Volt aan.
Volgens mijn vaste automonteur is dat iets te hoog, het zou 14,2 moeten zijn zegt hij.

Ik heb ook nu dat tijdens het rijden de koplampen en binnenverlichting iets knippert. Erg duidelijk te zien op een achteraf 60km/u-weggetje in het donker.

Kan dit met elkaar te maken hebben? Moet ik me alweer zorgen gaan maken? Is het verstandig om nu meteen de verkoper weer op te bellen en alvast te melden dat het voltage op de spanningsregelaar te hoog is en dat ik de dynamo niet vertrouw?

Alvast bedankt!

• !null
Ideaal (max.) laadvoltage is 14,4V. De verschillen die jij ziet zijn niet echt heel groot, plus dat het al het gevolg kan zijn van een crappy multimeter, zeker wanneer de batterijen van de multimeter al wat zwakker zijn (dan gaat het weergegeven voltage omhoog terwijl het in werkelijkheid wat lager ligt)

Wel vreemd dat het knippert. Ik zou opzich niet verwachten dat dat iets met het voltage te maken heeft. Ja als je regulator niet meer lekker is en 18V o.i.d. uitgeeft, dan wel. Maar dit is niet zo schokkend.

Ik zou zoiets eerder bij een slechte accu zoeken (want dan flikkert alles, omdat het dan meer op de dynamo draait), maarja, je dynamo is net vervangen dus dat is natuurlijk wel verdacht.
Wat je wel kunt doen is de aansluitingen controleren. Van de dynamo naar de accu, maar ook de accupolen. (eventueel ook massa op de body)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

14,7V verschilt maar weinig met de waarde die je monteur als ideaal opgeeft, dat kan hij echt wel hebben.
Heb je dit verder nog met andere multimeters gemeten? Want het kan ook zijn dat die wat afwijking heeft.

Meet je dit voltage stationair zonder verdere verbruikers aan?
Wat doet het zodra je verlichting, ventilatie en radio inschakeld?

Wat !null zegt sluit ik mij verder ook bij aan: controleer bedrading, massapunten en als je kunt de accu zelf.

Ik zou me geen zorgen maken, het klinkt vrij normaal op het moment.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 13-12-2012 09:28 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Trommelrem
AzzKickah schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:09:
Ik heb ook nu dat tijdens het rijden de koplampen en binnenverlichting iets knippert. Erg duidelijk te zien op een achteraf 60km/u-weggetje in het donker.
Kapotte spanningsregelaar. Ook last van gehad. Spanningsregelaar is te koop bij de Brezan en kun je er zelf op zetten.

Althans, volgens het revisiebedrijf waar ik onlangs mijn dynamo heb gebracht kun je op Duitse dynamo's over het algemeen zelf de spanningsregelaar vervangen. Bij Franse niet. Mijn dynamo had zo'n beetje elk jaar een defecte spanningsregelaar (B-merk is niet heel goed), dus ik heb hem uiteindelijk laten reviseren. Maar je kunt met dat B-merk ding wel het probleem uitsluiten.

[ Voor 33% gewijzigd door Trommelrem op 13-12-2012 09:48 ]

• !null
Heeft er dus mee te maken of hij intern in de dynamo zit, of een extern 'doosje'. Dan hoef je alleen maar even te schroeven en het stekkertje aan te sluiten.

En als hij in de dynamo zit, dan heeft hij ook een nieuwe dynamo met dus nieuwe spanningsregulator ontvangen. Dan zou hij ten eerste gewoon moeten werken omdat hij nieuw is, en ten tweede is het anders weer een garantie verhaal.

Maar ik zou toch wat dingen erom heen checken, zoals gezegd rondom de accu. Wellicht redelijk simpel als je even met iemand anders z'n accu probeert bijvoorbeeld. (mocht iemand je daarmee willen helpen)

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Top iedereen, bedankt zover. We gaan vanavond of morgen nameten met verbruikers aan en een tweede multimeter.
!null schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:06:
Maar ik zou toch wat dingen erom heen checken, zoals gezegd rondom de accu. Wellicht redelijk simpel als je even met iemand anders z'n accu probeert bijvoorbeeld. (mocht iemand je daarmee willen helpen)
Goed idee. Ik heb gewoon nog een 2e accu thuis staan dus dat probeer ik vanavond meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
OK, andere accu geprobeerd maar geen verschil. Knippert nog steeds.
Vanmiddag/vanavond gaan we het spul nogmaals doormeten met verbruikers etc. aan en de contactpunten even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, kunnen we dat iig uitsluiten.

Het zou dus wel eens aan de spanningsregulator kunnen liggen. Ik denk niet dat het persee het hoge voltage is, want zoals gezegd dat verschil is niet zo groot.

Maar heb je al voltage gemeten met je koplampen aan? En eventueel wat gas geven.

Zet anders ook nog even verbruikers aan, naast de koplampen ook de achteruitverwarming en ventilator op z'n hardst. Kijken of het knipperen dan juist erger wordt of juist minder.

Zit de spanningsregulator in de dynamo? Of is er een extern kastje/doosje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
!null schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:13:
Nou ja, kunnen we dat iig uitsluiten.

Het zou dus wel eens aan de spanningsregulator kunnen liggen. Ik denk niet dat het persee het hoge voltage is, want zoals gezegd dat verschil is niet zo groot.

Maar heb je al voltage gemeten met je koplampen aan? En eventueel wat gas geven.
Nee dat meet ik vanavond door.
Zet anders ook nog even verbruikers aan, naast de koplampen ook de achteruitverwarming en ventilator op z'n hardst. Kijken of het knipperen dan juist erger wordt of juist minder.

Zit de spanningsregulator in de dynamo? Of is er een extern kastje/doosje?
Die zit in de dynamo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Kijk ook even naar de dikke massa kabel naar de motor/versnellingsbak.
Als die niet goed contact maakt kun je dit soort problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het zou ook een kabelbreuk kunnen zijn, maar er kan ook ergens lekstroom zijn, dus een verbruiker dat defect is.
en wat bedoel je met snachts knipperen? is het een costante patroon of komt het pas na x aantal seconden voor?

edit: maak er een kort filmpje van, is het stukken makkelijker ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 97348 op 14-12-2012 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zou trouwens vooral de dikke kabel van de dynamo naar de accu controleren op de aansluitingen. Want het is natuurlijk waarschijnlijk dat het een van de kabels is die los is geweest tijdens het vervangen van de dynamo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Anoniem: 97348 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 14:17:
het zou ook een kabelbreuk kunnen zijn, maar er kan ook ergens lekstroom zijn, dus een verbruiker dat defect is.
en wat bedoel je met snachts knipperen? is het een costante patroon of komt het pas na x aantal seconden voor?

edit: maak er een kort filmpje van, is het stukken makkelijker ;)
Op een filmpje zal het niet goed (genoeg) te zien zijn denk ik.

Het knippert niet alleen maar 's nachts. Ik zei dat het in het donker het beste opvalt.
De koplampen knipperen, de dashboard-verlichting knippert en de binnenverlichting knippert.

Als ik de auto start knippert het de eerste paar seconden niet, daarna begint het en gaat het iets sneller knipperen als ik gas geef.

De lampen gaan niet uit aan uit aan, maar het knippert/flikkert lichtjes. Als je op een donkere weg rijdt en je kijkt recht vooruit zie je het in je ooghoeken knipperen/flikkeren en als je dan naar het dashboard/kilometerteller kijkt zie je dat die verlichting mee knippert.

Dit weekend ga ik een en ander doormeten, nakijken en controleren en zal de resultaten hier posten d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door AzzKickah op 14-12-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:29
Als je nou eerst het topic uitleest voor je oude koeien uit de sloot haalt ;) :*

[ Voor 72% gewijzigd door Grrrrrene op 15-12-2012 10:17 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

S0epkip schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:05:
Accu loshalen terwijl de motor draait? Vind je het gek dat je dynamo kapot is!!
Die discussie waren we al een tijd uit :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
S0epkip schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:05:
Accu loshalen terwijl de motor draait? Vind je het gek dat je dynamo kapot is!!
OMG :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nouja slimme zet was dat ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Nou, updateje maar weer voor de volledigheid.

De nieuwe dynamo blijkt dus inderdaad ook niet goed te zijn. Hij is getest op de testbank bij de winkel waar ik hem gekocht heb en de spanning 'flappert'. Waardoor dus ook de verlichting knipperde etc.

Nu krijg ik wéér een nieuwe dynamo, maar van een ander merk, want die wat ik had is niet meer leverbaar. Maar omdat ik nu dus een andere krijg van een andere leverancier, moet ik 40 euro bij betalen.

Daar was ik het zo net nog niet mee eens denk ik. Dit loopt nu al een half jaar, elke keer de dynamo moeten monteren en demonteren wat een gigantisch k*tklusje is en nu moet ik zeker bijlappen.

Daar ga ik nog wel even over in discussie. Iets met coulance en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dat slaat inderdaad nergens op, hun probleem dat de dynamo niet goed is, waarom zou jij dan moeten lappen. Er wordt tot 2x toe een slechte dynamo ingebouwd. Dat die andere dynamo dan misschien wat duurder is prima, maar kom op, na een half jaar zeiken om een simpele dynamo en dan nog 4 tientjes durven vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je hebt gelijk. Weet alleen niet of je ook gelijk krijgt.

Pagina: 1