FastFred schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:45:
[...]
Gadverdamme.
Dat jij om de zoveel tijd een nieuwe leaseauto mag uitzoeken, betekent niet dat jou auto maar afgedankt moet worden. Asociaal gewoon. Als jij 'm afgetrapt hebt, zijn er ook nog mensen die zo'n auto overkopen van de leasemij. Die hebben hard gewerkt om zo'n auto te kunnen betalen, en komen door jou met onverwachte onderhoudskosten te zitten, omdat jij niet goed met de techniek kan/wil om gaan. Arrogant figuur
Bizar hoe je dit soort dingen kunt concluderen uit een paar regels tekst op een forum

Sowieso "mogen uitzoeken"? Daar betaalt hij gewoon bijtelling voor hoor. Maar als jeh et van een autoeigenaar wil horen: ik doe het precies zoals Abbadon het doet. Je auto is niet van suiker hoor! En stel nu dat mijn auto geen 400k km meegaat, maar 300k omdat hij een paar dagen in de winter stationair warmdraait terwijl ik de ruiten krab (wat me uitermate ongeloofwaardig lijkt, maar goed). So what?
sorry, maar dit topic is toch bedoeld om discussie te voeren over hoe een auto het langst mee gaat (want daar komt het uiteindelijk op neer). Dit is dus excl. slijtage onderdelen zoals banden, remblokjes, distributieriem etc. Ga hier dan niet lopen bitchen dat je een lease auto hebt en het je niet intresseert.
Ik denk dat zijn punt meer was dat er zelden een auto met grote motorschade (door stationair warmdraaien een paar dagen per jaar) tot z'n einde komt. Vaak is roest een groter probleem dan dat beetje extra slijtage die intern ontstaat door nog niet volledige smering. Bovendien is het gewoon waar dat veel mensen 's ochtends met koude motor in de file stilstaan. Is dat ook "gatverdamme"?
Ik heb hard gewerkt voor het geld voor mijn eerste auto. En ik betaal daar zelf het onderhoud aan, en ik ben er dan ook zuinig op, ook al is ie 17 jaar oud en gaat hij zo langzamerhand naar de 3 ton. Maar dat intresseert jou natuurlijk niet, want jij betaalt gewoon een vast bedrag per maand en als er iets stuk gaat door jou technische onkunde dan voel jij er niks van, in tegenstelling van de personen die na jou in die auto rond rijden, die dat wel voelen.
Die optie heb jij toch ook? Koop een nieuwe op afbetaling, dan heb je garantie, bij sommige merken al zolang dat je hem misschien al ingeruild hebt als de garantie ophoudt. Of lease er privé een. Voor dat geld dat Abbadon aan bijtelling betaalt kun jij 2 auto's rijden (welliswaar niet gloednieuw) met onderhoud en alles erbij.
Ik heb 2 auto's van 10+ jaar oud (BJ 1998 en 1999). De een (Mazda 626 1.8i) is net over de 210k heen, de ander gaat fluitend richting 310k (Saab 9-5 2.3T). Van beide heb ik niet het idee dat de motor hun einde gaat worden. Misschien economisch total loss als er een koppeling moet worden vervangen of een ander duur slijtageonderdeel. Maar de motor die in de soep loopt door een paar dagen per jaar stationair draaien tijdens het krabben: ik waag het te betwijfelen.
Dat was hier op werk aan de kantinetafel afgelopen 2 weken onderwerp van discussie. Een collega heeft z'n diesel MPV total loss omdat zijn vrouw hun dochter op ging halen en de turbo onderweg kapot ging. Er kwam olie in het motorblok en er zat weinig gang meer in. Belt ze onder het rijden op met de vraag of het erg is dat er rook uit de auto komt en hij bijna niet wil. Ja, natuurlijk! Maar kan ik dan niet doorrijden, ik moet nog maar een paar kilometer. Nee, natuurlijk niet! Een rood oliekannetje op het dashboard negeren...

Gelukkig snapt mijn vriendin dat wel.
Ik zou het iets minder seksistisch stellen: Iemand erin laten rijden met weinig verstand van techniek. Dat vrouwen in de regel minder technisch geïnteresseerd zijn verklaart jouw cliché. Overigens zijn dat vaak dezelfde vrouwen die geen band kunnen (en willen leren) vervangen. Ook dat kan mijn vriendin gelukkig zelf.
[
Voor 14% gewijzigd door
Grrrrrene op 24-10-2012 11:09
]