Wat is nu echt slecht voor de auto?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
We kennen allemaal het Winterbanden... wie heeft ze? topic waar we voor- en nadelen van winterbanden bespreken. Men is nogal verdeeld over wanneer en of winterbanden nu echt nodig zijn.

Ik heb nog wel wat andere situaties in het verlengde daarvan die ik wel eens wil voorleggen aan de medetweakers:
  • Parkeren met de handrem of in de eerste versnelling. Ik neig ernaar dat het parkeren op handrem prima kan, en dat vastgevroren handremmen vooral iets is van vroeger/oudere auto's.
  • Bij een stoplicht de koppeling ingedrukt houden. Ik kan mij niet voorstellen dat max 2 minuten de koppeling ingedrukt houden echt schadelijk is (2 minuten is toch wel de max dat je voor een rood licht staat). Bij een openstaande brug/spoorovergang of als ik in een hele lange rij sta voor een rood licht wel naar z'n vrij. Maar is dit nu echt zo slecht voor de koppeling?
  • ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik heb gehoord dat een auto tegen een muur aanrijden schadelijk is, en zelfs dodelijk bij hoge snelheid! Lijkt me ook een sterk verhaal!!!

:+

Goede, ben ook wel eens benieuwd naar deze "wijsheden", gezien ik het gevoel heb dat een groot deel gewoon hoor en wederhoor is.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

PolarBear schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:05:
  • Parkeren met de handrem of in de eerste versnelling. Ik neig ernaar dat het parkeren op handrem prima kan, en dat vastgevroren handremmen vooral iets is van vroeger/oudere auto's.
Is de remmerij van moderne auto's beter geïsoleerd of zijn ze verwarmd? Schijfremmen of trommelremmen zijn niet wezenlijk veranderd de afgelopen 100 jaar.

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Puntje 1: In de versnelling is beter, handremmen vriezen (of roesten na langere tijd) gewoon nog steeds vast.

Puntje 2: Als ik niet 1e in de rij ben zet ik hem altijd in z'n vrij, dan belast je de koppeling niet onnodig. Er komen best behoorlijk wat krachten op de koppeling als je hem indrukt. Hij moet daar wel tegen kunnen maar ik zet hem liever in z'n vrij als ik niet de 1e ben.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Het gaat dan vooral om het druklager dat onnodig slijt.
Vervangen is een relatief dure grap, terwijl zo'n lager zelf niet veel kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ach dat druklager gaat bij moderne auto's minstens net zo lang me als de platen, althans de auto's die ik in m'n omgeving heb gezien waarvan de bereiders inprincipe altijd gewoon de koppeling ingetrapt houden.

Verder over die vastgevroren handrem, zelf nog nooit last van gehad en m'n omgeving ook niet bij moderne auto's.
Waarom dat ding vast vriest is omdat er ergens langs de kabel water zit en dat bevriest. Zonder water bevriest dat ding niet.

Zou me meer zorgen maken als ik veel mensen zie rijden om kantelende zuigers: te weinig toeren raken 'want dat is zo lekker zuinig' maar vervolgens meer gas geven wat de motor niet leuk vind.
Dat je motor nog niet gaat bokken/trillen wil nog niet zeggen dat het niet extra slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:59
Over te weinig toeren gesproken: mijn auto heeft zo'n hele 'mooie' schakelindicator.
Die wil dus echt continu dat ik voor de 2000rpm schakel.

Als ik dat zou volgen rij ik in de stad dus 50 in z'n 4 met 1200 rpm.
Lijkt me niet helemaal gezond zeg maar...

Voor wat betreft de andere punten:
1) heb jarenlang ook de handrem gebruikt en nooit last gehad. Ben inmiddels echter al zo gewend aan de auto wegzetten in de eerste versnelling dat ik niet zou weten of het nog steeds kan gebeuren

2) aangezien ik ook een start/stop systeem heb, is in z'n neutraal zetten en koppeling loslaten dus de motor uit. Sta ik eerste in de rij doe ik dat niet, verderop in de rij meestal wel, hoewel het nog steeds gewenning vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 06-05 14:20

Sick Nick

Drop the top!

Zolang je constant snelheid blijft houden is 1200 rpm in z'n 4 geen probleem, je moet alleen niet van 50 naar 80 willen optrekken in je eco hok ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:23

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als ik in de auto van mijn vrouw rijd zet ik hem ook in neutraal, inderdaad vanwege startstop (behalve wanneer ik vooraan bij een onbekende kruising sta waarvan ik niet kan voorspellen wanneer ik groen ga krijgen). Ik zet hem eigenlijk wel altijd gewoon op de handrem (of beter gezegd, dat doet de auto zelf). In mijn eigen auto gebruik ik ook altijd de handrem, maar daar houd ik gewoon de koppeling in (geen start/stop)

Ik heb echter wel eens gehad dat mijn handrem vastgevroren was, maar dat was volgens mij inderdaad bij een 'oude auto' (gofl 3, of misschien zelfs eerste model 307)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:38
Veel met een auto rijden is echt slecht voor een auto.

De hierboven genoemde punten zijn niet echt slecht voor een auto. Hooguit zijn het micro-optimalisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:29
Parkeren met de handrem of in de eerste versnelling. Ik neig ernaar dat het parkeren op handrem prima kan, en dat vastgevroren handremmen vooral iets is van vroeger/oudere auto's.
Ik parkeer meestal met de handrem erop, en in de vrij? :P Mijn ouders laten hem meestal nog in de versnelling staan (+ handrem).
JeroenV_ schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:54:
Over te weinig toeren gesproken: mijn auto heeft zo'n hele 'mooie' schakelindicator.
Die wil dus echt continu dat ik voor de 2000rpm schakel.

Als ik dat zou volgen rij ik in de stad dus 50 in z'n 4 met 1200 rpm.
Lijkt me niet helemaal gezond zeg maar...
Ik rij wel eens 54kmh in de 5, in de stad, met cruisecontrol aan, 1200/1400rpm. Wat kan daar slecht aan zijn? Zou iemand dat uit kunnen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 20:31
Ik rij ook in z'n 4 als ik langere stukken van 50km/h rij. En ik heb ook ergens gelezen dat de motor niet van stationar draaien houd. Dus in de winter de motor alvast starten en dan bijvoorbeeld het ijs van ruiten krabben. Dit is slecht voor de motor. http://www.autoblog.nl/ar...-auto-kapot-kost-vermogen

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik zet de auto zelf altijd op handrem en in de eerste versnelling (of R, afhankelijk van hoe je staat op een eventuele helling).

Verder zoals janvanduschoten het mooi omschrijft :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Phyxion schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:17:
Ik zet de auto zelf altijd op handrem en in de eerste versnelling (of R, afhankelijk van hoe je staat op een eventuele helling).

Verder zoals janvanduschoten het mooi omschrijft :)
Maakt niet uit hoe je op een helling staat toch? Of als je met je neus naar boven staat dat ie dan wegrolt in z'n 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
PM_Petrol schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:16:
Ik rij ook in z'n 4 als ik langere stukken van 50km/h rij. En ik heb ook ergens gelezen dat de motor niet van stationar draaien houd. Dus in de winter de motor alvast starten en dan bijvoorbeeld het ijs van ruiten krabben. Dit is slecht voor de motor. http://www.autoblog.nl/ar...-auto-kapot-kost-vermogen
Waar is de empirische data die dit onderbouwt? Een beetje auto in NL zal gemiddeld per jaar max 10x zo warmdraaien. Wanneer wordt het effect vervolgens merkbaar in prestaties of betrouwbaarheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
Rukapul schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:20:
[...]

Waar is de empirische data die dit onderbouwt? Een beetje auto in NL zal gemiddeld per jaar max 10x zo warmdraaien. Wanneer wordt het effect vervolgens merkbaar in prestaties of betrouwbaarheid?
Ik heb daar geen data voor haha. Ik heb dat ook maar op autoblog gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

GoldenSample schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:28:
Ach dat druklager gaat bij moderne auto's minstens net zo lang me als de platen, althans de auto's die ik in m'n omgeving heb gezien waarvan de berIJders inprincipe altijd gewoon de koppeling ingetrapt houden.
Tja, privee statistiek zegt me niks, er zit overigens maar 1 paat in.
Druklagers zijn bij sommige automodellen vrij snel EOL en dan ben je minimaal een paar 100€ verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Echt goed voor een auto is geloof ik niet om per ongeluk in z'n twee op te trekken met een veel te zwaar overbeladen aanhanger erachter zodanig dat het flink begint te stinken. Echt slecht zal het waarschijnlijk pas zijn als je zo'n geintje regelmatig uithaalt ;)
Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:23:
[...]

Tja, privee statistiek zegt me niks, er zit overigens maar 1 paat in.
Druklagers zijn bij sommige automodellen vrij snel EOL en dan ben je minimaal een paar 100€ verder.
Wat is vrij snel? Want als we het over de gehele levensduur van een auto over een paar honderd euro hebben dan vind ik het een non-issue (auto heeft dan al vele tienduizenden euro's gekost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

Wat heel slecht is voor een auto: korte stukjes rijden.
Dat is slecht voor alles:

Je uitlaat rot weg vanwege het vocht wat erin komt en niet weg kan doordat de motor niet warm genoeg is.

Je koppeling en remmen slijten in verhouding harder want je rijdt maar een kort stukje, meestal in de
stad dus veel schakelen en remmen

Je accu laadt nooit goed op en geeft eerder de geest

Je motor gaat eraan vanwege het niet op temperatuur komen, je krijgt sludgevorming, je koppakking kan eerder sneuvelen, je motorolie doet zijn werk niet goed omdat het niet op temperatuur is, je bakolie komt niet op temperatuur, je katalysator doet zijn werk niet goed omdat ie niet warm genoeg is etc etc.

Als je je auto snel om zeep wilt hebben: rij er nooit lange stukken mee en pak vooral voor elk klein stukje de auto :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:59

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Rukapul schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:20:
[...]

Daarbij draait half NL aan het eind van de straat de file in en sta je alsnog met een stationair draaiende koude motor. En vaak moet je, als je je ruiten krabt zonder draaiende motor, alsnog even blijven zitten met stationair draaiende motor, omdat je eigen adem bevriest op de voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
Na het remmen (bijvoorbeeld van 80/100/120 naar stilstand, want stoplicht) het rempedaal ingetrapt houden. Koelen de remschijven ongelijkmatig waardoor ze krom trekken. In extreme gevallen voel je tijdens het remmen dus dat de schijven daadwerkelijk krom zijn doordat het stuur gaat trillen...

Is mijn auto erg gevoelig voor...

Is mijn auto erg gevoelig voor...... In een rit van een half uur, als ik vanaf 80km/h afrem tot stilstand om een provinciale weg over te steken en het rempedaal ingetrapt hou, voel ik 3km verderop bij de volgende remactie voor een stoplicht weer trillen. Hou ik bij dat stoplicht m'n voet van de rem, dan trilt het bij de volgende remactie niet meer :S

[ Voor 35% gewijzigd door FastFred op 23-10-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:02:
Veel met een auto rijden is echt slecht voor een auto.
Weinig met de auto rijden ook :+ Het bekende "auto van een oud vrouwtje" dat na 15 jaar 50k km op de teller heeft ;)

Maar wat betreft de punten in de TS: ik zet de auto in de vrij als ik ~3e in de rij ben (of als ik alleen voor het rode licht sta te wachten). En als ik parkeer zet ik hem in de achteruit (dat moet, anders wil de sleutel er niet uit 8)7) en de handrem gebruik ik eigenlijk alleen op steile hellingen, die je in Nederland praktisch nergens tegenkomt. Alleen in het buitenland dus en daar kom ik in de zomer voor het mooie weer, dus dan vriest er ook niks vast.

Qua toeren is het idd cruisen met lage toeren en voor accelereren 1-2 versnellingen terug. Ligt ook erg aan de motor: een dikke V6 of V8 kan beter tegen accelereren met lage toeren, evenals diesels. Of het hard vooruit gaat is in dat laatste geval een tweede, maar het kan opzich wel.

@Fastfred: ik heb me laten vertellen dat dat ook gebeurt als je niet op de rem trapt (hoewel minder snel).

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 23-10-2012 15:30 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Lucky-Shirt schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:27:
[...]

Daarbij draait half NL aan het eind van de straat de file in en sta je alsnog met een stationair draaiende koude motor. En vaak moet je, als je je ruiten krabt zonder draaiende motor, alsnog even blijven zitten met stationair draaiende motor, omdat je eigen adem bevriest op de voorruit.
En wonderwel zijn motorische problemen meestal niet de reden dat een auto EOL is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Mijn lijstje:

rem ingetrapt houden voor een stoplicht: kromme remschijven

koppeling langere tijd en vaak ingetrapt houden: druklager slijtage (goedkoop onderdeel, maar duur in manuren)

Voor een stoplicht, 3e of verder in de rij dus altijd handrem erop en in de vrij.

Koude motor stationair laten draaien bij lage buitentemperaturen (lage oliedruk (want stationair) + dikke olie (want koude olie) = slechte smering)

Met te weinig toeren optrekken: veel druk op de drijfstangen, zuigers die dan de cilinderwand schrapen (benzinemotor gaat in extreme gevallen "dieselen"(*)). Bij een constante snelheid kan het wel (ik doe bijvoorbeeld langere stukken 50km/h in de 4e versnelling @ 1500 toeren ofzo)

(*) Als je dit vaak doet gaat een benzinemotor als een diesel klinken, dat geluid wat je hoort is dus de zuigers die na een tijdje zoveel speling hebben dat ze tegen de cilinderwand slaan. Dit geluid krijg je overigens ook als je een motor met carburateur op wasbenzine laat lopen zonder deze af te stellen voor een ander octaan gehalte. Leraar Voertuigentechniek eens laten zien bij een oude Toyota motor :P

EDIT: toevoeging aan lijstje

Benzine in een diesel: hogedruk brandstofpomp kapot

Diesel in een benzine: schijnt gewoon te werken, omdat diesel bij een bepaalde temperatuur uit zichzelf kan ontbranden, niet echt gezond voor de motor. Diesel in de uitlaat pompen is daarentegen wel erg leuk, vervelend voor achterliggers, maar geinig middel tegen bumperklevers :+

[ Voor 38% gewijzigd door FastFred op 23-10-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 21:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Echt slecht? Doorrijden zonder olie, zonder koelvloeistof, half op de handrem etc :P

Ik parkeer al sinds mijn eerste auto vrij+handrem, elke keer weer 'dan vriest het vast', nog nooit meegemaakt (buiten dichtgevroren deuren, dat is minder :P).
Metro2002 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:26:
Wat heel slecht is voor een auto: korte stukjes rijden.
Dat is slecht voor alles:

Je uitlaat rot weg vanwege het vocht wat erin komt en niet weg kan doordat de motor niet warm genoeg is.

Je koppeling en remmen slijten in verhouding harder want je rijdt maar een kort stukje, meestal in de
stad dus veel schakelen en remmen

Je accu laadt nooit goed op en geeft eerder de geest

Je motor gaat eraan vanwege het niet op temperatuur komen, je krijgt sludgevorming, je koppakking kan eerder sneuvelen, je motorolie doet zijn werk niet goed omdat het niet op temperatuur is, je bakolie komt niet op temperatuur, je katalysator doet zijn werk niet goed omdat ie niet warm genoeg is etc etc.

Als je je auto snel om zeep wilt hebben: rij er nooit lange stukken mee en pak vooral voor elk klein stukje de auto :Y
Hij slijt niet veel meer dan iemand die vanaf start meteen gaat planken, 3 meter voor rood licht op de rem gaat hangen en zijn koppeling tot roken aan toe laat glijden bij optrekken.

Daarnaast kijk ik het simpel, als ik met <insert onderdeel> gemiddeld 30k kan rijden maar door mijn gebruik maar 20k, dit weg zet tegen iemand die 40k per jaar rijd.. Moet hij minimaal 1x per jaar het vervngen, ik elke 2 jaar :)

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 23-10-2012 15:42 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dingen zoals koppeling ingedrukt houden en de auto op een heuvel op de koppeling houden zijn idd slecht voor je koppeling. Alleen hoe lang gaat een koppeling normaal mee en hoe neemt de levensduur af? Koppeling gaat toch aardig lang mee en of dat nou 20k meer of minder is, meeste auto's haalt hij de 300k wel.
Ik zet hem wel in z'n vrij als het kan, simpelweg vanwege de start-stop. Maar sta ik vooraan dan is het gewoon de koppeling, ben ik een stuk sneller weg en hinder ik niemand.

Handrem in de winter doe ik nooit simpelweg omdat ik twee keer heb meegemaakt dat hij vastgevroren is en ik, zolang ik op een vlakke ondergrond sta, geen nut zie in de handrem aantrekken. Een handrem ontdooien is geen leuk werk, waarom dan riskeren als het niet nodig is?

Heel veel dingen zijn slecht voor je auto, maar de vraag is wat de impact is. Ja, stationair draaien is niet goed, maar wat is het effect op de slijtage? Hoe hoog is de extra slijtage? Heb je het dan over jaren eerder stuk? Tienduizenden kilometers minder? Of kan hij net een maandje eerder stuk gaan. Dat hij net een paar ritjes eerder over het randje gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 23-10-2012 15:43 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

PM_Petrol schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:18:
[...]

Maakt niet uit hoe je op een helling staat toch? Of als je met je neus naar boven staat dat ie dan wegrolt in z'n 1?
Jawel, als de helling omhoog is doe je de auto in de 1 (zodat deze niet naar achteren rijdt) en bij een helling omlaag doe je de auto in de R (zodat deze niet naar voren rijdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45
Phyxion schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:44:
[...]

Jawel, als de helling omhoog is doe je de auto in de 1 (zodat deze niet naar achteren rijdt) en bij een helling omlaag doe je de auto in de R (zodat deze niet naar voren rijdt).
En uhm, waar heb je dan een handrem voor?
Ik laat mn handrem die krachten lieven opvangen dan mn motor en versnellingsbak.

Die 1x per 5 jaar dat het zo hard vriest dat mn handrem vast zou vriezen, blijf ik wel lekker thuis.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 08:55
Als ik stilsta op een helling (naar boven, bv bij stoplicht) hou ik de koppeling juist in ... blijft auto tenminste stilstaan :p

Parkeren altijd in versnelling zonder handrem... mezelf ooit aangeleerd. Meen dat je ook sneller auto door handrem trekt dan door versnelling. (in geval 1/R)

[ Voor 38% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 23-10-2012 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:48:
Als ik stilsta op een helling (naar boven, bv bij stoplicht) hou ik de koppeling juist in ... blijft auto tenminste stilstaan :p
Je bedoelt je koppeling zover laten opkomen dat hij stil blijt staan? Lekker handig, op die manier brand je wel binnen no-time je koppeling naar zijn Schepper....

Gewoon zoals iedereen leert bij zijn rijlessen de rem of handrem gebruiken op een helling, stukken beter voor je koppeling en makkelijk zat :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wildhagen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:51:
Je bedoelt je koppeling zover laten opkomen dat hij stil blijt staan? Lekker handig, op die manier brand je wel binnen no-time je koppeling naar zijn Schepper....
En wat is de effectieve slijtage op de koppeling? Wat is de reductie in levensjaren? Wat is de reductie in het aantal kilometers tot vervanging?

Iets roepen kan iedereen, betekent niet dat het een waarheid is of noemenswaardig relevant is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 08:55
Nee, koppeling volledig ingetrapt, niet halve bak... dat is idd niet zo fijn.

Auto heeft hill-holder, koppeling gestuurd, die sluit 1 remleiding af, waardoor er 1 rem voor/achter op blijft staan

Volgens mij kan je met je pedaal half intrappen je koppeling in redelijk korte termijn oproken. Er wordt bv ook aangeraden om eerder met slippende banden dan met slippende koppeling op te trekken ed. meen oa bij trekken van caravans ed een heuvel op.

[ Voor 39% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 23-10-2012 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:59

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Tsurany schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:52:
[...]

En wat is de effectieve slijtage op de koppeling? Wat is de reductie in levensjaren? Wat is de reductie in het aantal kilometers tot vervanging?

Iets roepen kan iedereen, betekent niet dat het een waarheid is of noemenswaardig relevant is.
Met de kopppeling je auto stil houden op een helling kan je na 1x al een rokende koppeling opleveren. Dat is er een in de categorie met de handrem stijf aangetrokken rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=PTopRDwli3A&feature=fvsr]

En daar staan er nog verbazingwekkend veel meer op :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

SinergyX schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:38:

Daarnaast kijk ik het simpel, als ik met <insert onderdeel> gemiddeld 30k kan rijden maar door mijn gebruik maar 20k, dit weg zet tegen iemand die 40k per jaar rijd.. Moet hij minimaal 1x per jaar het vervngen, ik elke 2 jaar :)
Iemand die 100k per jaar rijdt zal ook meer moeten vervangen dan iemand die 20k per jaar rijdt.
Wat een vergelijking :F
Als je je auto goed gebruikt heb je domweg minder kosten aan je wagen en gaat ie langer mee, dat is toch niet zo moeilijk te bedenken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Tsurany schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:42:
Handrem in de winter doe ik nooit simpelweg omdat ik twee keer heb meegemaakt dat hij vastgevroren is en ik, zolang ik op een vlakke ondergrond sta, geen nut zie in de handrem aantrekken. Een handrem ontdooien is geen leuk werk, waarom dan riskeren als het niet nodig is?
Wanneer iemand tegen jouw auto aanrijdt en de handrem staat niet op + niet in versnelling, dan kan jouw wagen vooruit bollen en de wagen voor je aanrijden.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

RocketKoen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:48:
[...]

En uhm, waar heb je dan een handrem voor?
Ik laat mn handrem die krachten lieven opvangen dan mn motor en versnellingsbak.

Die 1x per 5 jaar dat het zo hard vriest dat mn handrem vast zou vriezen, blijf ik wel lekker thuis.
De handrem gebruik ik uiteraard ook met parkeren. Gewoon beide dus ;)
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:48:

Parkeren altijd in versnelling zonder handrem... mezelf ooit aangeleerd. Meen dat je ook sneller auto door handrem trekt dan door versnelling. (in geval 1/R)
Misschien tijdelijk de handrem gewoon gebruiken?

Bij verkeerslichten heb ik de auto ook eigenlijk altijd op de handrem en in de vrij (tenzij ik eerste sta of al zie dat ik zo mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

PolarBear schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:05:
Wat mij word verteld bij rijles:
- Parkeren met de handrem
- Rij-instructeur gebruikt prive echter altijd de 1e versnelling
• Bij een stoplicht de koppeling ingedrukt houden. Ik kan mij niet voorstellen dat max 2 minuten de koppeling ingedrukt houden echt schadelijk is (2 minuten is toch wel de max dat je voor een rood licht staat). Bij een openstaande brug/spoorovergang of als ik in een hele lange rij sta voor een rood licht wel naar z'n vrij. Maar is dit nu echt zo slecht voor de koppeling?
• ....
Koppeling intrappen, maar dit heeft er meer mee te maken dat er zo'n start-stopsysteem in dat ding zit waardoor de motor uitvalt wanneer je hem in z'n vrij zet en de koppeling op laat komen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Laatst online: 00:52
Mijn lijstje:
  • Parkeren altijd in de versnelling. Op een helling, langs een afgrond of aan een kade altijd de handrem er bij. Door toedoen van anderen heb ik al een keer met bevroren handrem gestaan. Da's niet handig als je snel weg moet.
  • Bij het wachten voor een stoplicht: Als ik vooraan sta, met auto's achter me, dan in 1 + koppeling in. Anders in N.
  • Bij lang wachten voor bijvoorbeeld een open brug wordt de motor uitgeschakeld.
  • Motor starten voordat ik de ruiten ga krabben. Vaak is de achterruit en een gedeelte van de voorruit al ontdooit als ik de zijruiten heb schoon heb.
Wat volgens mij schadelijk is voor de auto:
  • Rijden met de voet op de koppeling. (Slippende koppeling)
  • Stilstaan met de koppeling niet helemaal ingetrapt. (Ook slippende koppeling)
  • Rijden met aangetrokken handrem. Bij een goed werkende handrem die goed is aangetrokken is het mij nog nooit gelukt om de auto van zijn plaats te krijgen. Dus of d handrem werk niet goed, of deze was niet goed aangetrokken. In beide gevallen heeft de handrem dan dus eigenlijk geen nut gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Jaapio_B op 23-10-2012 16:17 ]

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Big Womly schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:08:
[...]

Wanneer iemand tegen jouw auto aanrijdt en de handrem staat niet op + niet in versnelling, dan kan jouw wagen vooruit bollen en de wagen voor je aanrijden.
Of er nou achter een deuk of voor en achter een deuk in zit, maakt niet zo'n verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 16:47
Jaapio_B schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:15:
Mijn lijstje:
• Motor starten voordat ik de ruiten ga krabben. Vaak is de achterruit en een gedeelte van de voorruit al ontdooit als ik de zijruiten heb schoon heb.
[/list]
Dat zou ook slecht zijn voor een auto. Zie o.a. http://www.autoblog.nl/ar...-auto-kapot-kost-vermogen. Past mooi in het rijtje van de handrem et cetera.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
argro schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:20:
[...]
Dat zou ook slecht zijn voor een auto. Zie o.a. http://www.autoblog.nl/ar...-auto-kapot-kost-vermogen. Past mooi in het rijtje van de handrem et cetera.
Dat verlies van vermogen zal wel mee vallen. Mijn diesel gaat dat beetje extra roet in de motor wordt er wel weer uitgebrand als ik aan het rijden ben.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Jaapio_B op 23-10-2012 16:27 ]

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
argro schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:20:
Weet je hoe lang het duurt voordat je oliedruk hebt?

Dat stukje autoblog is gewoon wat bangmakerij. Ik heb al enorm veel koudstarts gedaan met auto's. Zelfs thermoshocks gedaan en nooit zware stukken gehad. Weet je hoe men cilinderkoppakkingen test? Je staat nogal versteld wat een mishandeling dat is.

Of moet jij elke 10 000km de lambda sensor vervangen wegens vocht?

Het slechtste voor de auto is heel simpel: zodra je het contact omdraait gaat het al slecht wegens wall wetting.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 23-10-2012 16:30 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tsurany schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:52:
[...]

Dus jij beweert dat een koppeling niet extra slijt als je hem 1+ minuut zou laten slippen? Wat is je bewijs daarvoor? Want je roept wel wat, maar dat wil nog niet zeggen dat wat je zegt klopt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 14:48
PM_Petrol schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:16:
Het gaat niet om het stationair draaien, maar om het feit dat dat gebeurt terwijl de bedrijfstemperatuur nog niet is bereikt. Daardoor is de verbranding minder volledig en dat levert allerlei vieze reststoffen op zoals zuren. Hierdoor slijt je motor sneller. Hoeveel sneller is moeilijk te zeggen, bij de meeste afgedankte auto's doet de motor het nog prima dus ik denk niet dat het veel uitmaakt.

Punt is alleen dat bijna iedereen dit doet omdat men denkt dat het beter is om de motor te laten warmdraaien. Dit is dus niet het geval. De motor wordt veel sneller warm als je er gewoon mee rijdt. Dus bij normale auto's is het beter om eerst de ramen te krabben en pas daarna, direct voor het wegrijden, je motor te starten. Bespaart ook nog een beetje benzine.

Bij mijn auto speelt er nog iets anders. Ik heb een soort elektrische verwarming om de voorruit te ontwasemen, zodra de motor draait heb ik 1,2kW aan verwarmingsvermogen beschikbaar. Dus ik start eerst, jammer van die koude motor, krab dan de ruiten en als ik daarmee klaar ben is de auto ontwasemd en kan ik wegrijden zonder dat alles gaat beslaan etc.

Ook dat van die koppeling herken ik wel, ik gebruik 'm ook vaak als ik op een helling sta. Mijn koppeling moet nu vervangen worden, niet omdat ie versleten is, maar omdat er een krukaskeerring (van 5 euro) versleten is en de bak er dus af moet. Vanwege de kilometerstand is het dan handig om ook meteen de koppeling en druklager te vervangen (kleine 1000 euro), dus dat 'koppeling sparen' zou allemaal voor niets zijn geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
wildhagen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:34:
[...]

Dus jij beweert dat een koppeling niet extra slijt als je hem 1+ minuut zou laten slippen? Wat is je bewijs daarvoor? Want je roept wel wat, maar dat wil nog niet zeggen dat wat je zegt klopt.
Hij zegt niet dat hij niet extra slijt, hij impliceert het zelfs. Wat hij zich afvraagt is wat dan ook het werkelijke effect is. Dat het niet goed is is duidelijk, maar hij vraagt zich dus af wat dit economisch voor gevolgen heeft.

Iets roepen da...... laat maar

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 20:26
SinergyX schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:38:
Echt slecht? Doorrijden zonder olie
En zelfs dat kan nog heel erg meevallen. Heb een keer 40 km doorgereden met een brandend olielampje, met nog maar een halve liter in het blok (oliefilterpakking lek). Na demontage niet meer slijtage te vinden dan bij een ander blok met hetzelfde aantal kilometers op de klok :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 23:00
Ik heb een leaseauto, daar is niks slecht voor :P

Serieus. Dat gedoe over stationair draaien, waar hebben we het over? 8)7 Het is een automotor en die is gemaakt om te draaien. Ik start bij koud weer ook altijd de motor en laat de auto lekker warmdraaien terwijl de ruiten worden ontdooid. Ding draait als een zonnetje.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Abbadon schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:22:
Ik heb een leaseauto, daar is niks slecht voor :P

Serieus. Dat gedoe over stationair draaien, waar hebben we het over? 8)7 Het is een automotor en die is gemaakt om te draaien. Ik start bij koud weer ook altijd de motor en laat de auto lekker warmdraaien terwijl de ruiten worden ontdooid. Ding draait als een zonnetje.
Warmdraaien? Waar hebben we het over. Direct tegen de toerenbegrenzer aantrekken dat ding. Is toch gemaakt om te draaien?

Serieus. Relatief is waar het om gaat. Wat is beter, met de koppeling ingetrapt voor een stoplicht staan of in de vrij, parkeren op de handrem of in de versnelling, motot stationair warm latem draaien of starten en vrij snel daarna rustig wegrijden? Het is niet zo dat het één slecht is en het andere goed, maar het één is mogelijk wel beter dan het ander. Daar gaat het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Warmdraaien van de auto zeg ik, ik wil in een warme auto zitten, niet een ijskoude :P

Oh, relatief? Relatief zit er nul verschil tussen met 150 of 200 tegen een boom te rijden. Relatief zegt helemaal niks over of iets slecht is, en dat was de vraag dacht ik.

On topic: wat slecht is, is alleen je remmen gebruiken bij afdalingen, die raken oververhit en dan heb je een gevaarlijke situatie.
Wat niet slecht is, is je handrem gebruiken voor parkeren (daar is hij o.a. voor bedoeld). Misschien dat bij wat oudere auto's de handrem evt. kan vastvriezen, maar dat is niet slecht, hooguit ongemakkelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

Heb een 9 jaar oude 307 en daarvan is de handrem me al eens vastgevroren. Ik zet hem altijd op de handrem maar afgelopen (best wel koude) winter is hij toch een keer vastgevroren.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Abbadon schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:16:
Warmdraaien van de auto zeg ik, ik wil in een warme auto zitten, niet een ijskoude :P

Oh, relatief? Relatief zit er nul verschil tussen met 150 of 200 tegen een boom te rijden. Relatief zegt helemaal niks over of iets slecht is, en dat was de vraag dacht ik.

On topic: wat slecht is, is alleen je remmen gebruiken bij afdalingen, die raken oververhit en dan heb je een gevaarlijke situatie.
Wat niet slecht is, is je handrem gebruiken voor parkeren (daar is hij o.a. voor bedoeld). Misschien dat bij wat oudere auto's de handrem evt. kan vastvriezen, maar dat is niet slecht, hooguit ongemakkelijk :P
Ach, wanneer je tijdens het remmend afdalen frequent even stopt om de remmen af te laten koelen, dan valt de schade reuze mee. Het is alleen een beetje onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:58

Tomatoman

Fulltime prutser

Sharky schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:23:
Heb een 9 jaar oude 307 en daarvan is de handrem me al eens vastgevroren. Ik zet hem altijd op de handrem maar afgelopen (best wel koude) winter is hij toch een keer vastgevroren.
Bij mij zat de handrem laatst vast, omdat ik hem _nooit_ gebruik :o. Geen bergen in de buurt en een automaat maken een handrem behoorlijk nutteloos.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:58

Tomatoman

Fulltime prutser

argro schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:45:
[...]
Warmdraaien? Waar hebben we het over. Direct tegen de toerenbegrenzer aantrekken dat ding. Is toch gemaakt om te draaien?
Standverwarming de avond van tevoren programmeren, de volgende dag in een warme auto met voorverwarmde motor en diesel starten 8). Gewoon in de sneeuw zonder jas vanuit huis naar je auto lopen, instappen en plankgas wegrijden is dan opeens heel verantwoord.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
argro schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:34:
[...]
Ach, wanneer je tijdens het remmend afdalen frequent even stopt om de remmen af te laten koelen, dan valt de schade reuze mee. Het is alleen een beetje onhandig.
Wederom, dat zeg ik niet. Ik stel dat als je remmend een berg afkomt je een probleem kunt krijgen.

Jij komt nu met een 'oplossing'. Dat is er eentje van dezelfde categorie als 'Ach, dan ga je lekker de helft van het aantal kilometers in je auto rijden, slijt hij ook minder hard'. Op die manier kun je alle posts hier wel afserveren 8)7

Weer ontopic: wat ook slecht is, is telkens met piepende banden door de bochten gaan, slijten je banden merkbaar sneller van (de oplossing, argo, is door niet met piepende banden de bochten te nemen :P )

Ook slecht is te hard rijden, want daardoor zul je vaker harder moeten remmen, daar slijten je remmen ook merkbaar sneller van (schijnt ook een oplossing voor te zijn :+ )

Zelf gebruik ik vaak de koppeling om mijn auto op een flauw aflopend wegdek stil te houden. Dat is vast slecht voor de koppeling, alleen ik heb er nog nooit iets van gemerkt (dit in tegenstelling tot de twee 'slechte' dingen die ik hiervoor genoemd heb). Ik vraag me ook af hoeveel kilometers ik moet maken voordat ik de effecten zou kunnen merken. Als dat zeg 300.000km is, is het irrelevant want zolang rij ik niet in een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

PhilipsFan schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:48:
[...]

Het gaat niet om het stationair draaien, maar om het feit dat dat gebeurt terwijl de bedrijfstemperatuur nog niet is bereikt. Daardoor is de verbranding minder volledig en dat levert allerlei vieze reststoffen op zoals zuren. Hierdoor slijt je motor sneller. Hoeveel sneller is moeilijk te zeggen, bij de meeste afgedankte auto's doet de motor het nog prima dus ik denk niet dat het veel uitmaakt.
Dit is allemaal heel speculatief. Ten eerste is dat stuk van autoblog onzin om de volgende reden: naast dat de 'choke' automatisch is, regelt de ecu gewoon naar input van de lmm en lambdasensoren. Dat rijke mengsel is dus adaptief, en hangt niet af van het stationair draaien maar van eventuele omgevingsparameters. Daarnaast is het verschil in belasting tussen stationair en ook maar enigzins rustig rijden in de stad echt gigantisch. Bij een koude motor vallen alle lagers, keerringen etc buiten de werktoleranies, en heeft kou ook nog een negatief effect op loopeigenschappen van rubbers en metalen. Op dat moment wil je gewoon dat die onderdelen zo min mogelijk belast worden
Daarnaast worden die zuren ook geproduceert tijdens de 1e fase van het rijden; waarschijnlijk zelfs nog meer omdat het verbruik dan een stuk hoger ligt. Maar het effect van dergelijke zuren is te verwaarlozen; het wordt pas slecht als deze nog aanwezig zijn als de motor wordt uitgezet en gestald. Dan krijgen zuren de tijd om in te werken (dat duurt namelijk best lang voordat dat ook maar enig effect kan hebben).

Doorgaans kan je overigens stellen dat hoe groter de motor qua afmeting wordt, des de belangrijker warmdraaien wordt. Hoe zeer het dan van belang is om een automotor warm te laten draaien hangt van meerdere dingen af (o.a. hoe koud het buiten is), maar het is zeker niet slecht; in tegendeel.

Het enige verschil is dat het wel iets meer brandstof kost, maar stationair draaien kost doorgaans een litertje of 2 per uur, en de meeste mensen zijn na 5 minuten krabben wel klaar. Maar het kost wel meer brandstof (gelijk een hintje waar dit fabeltje vandaan komt ;)

En dan heeft autoblog het ook nog over aanslag op je gasklep bij benzinemotoren vanwege het rijke mengsel.... Dat kan alleen maar met een motor met carburateur; bij een injectiesysteem wordt geinjecteerd na de gasklep (dat is nu dus ook een beetje een misleidende term). De laatste auto die ik had die een carburateur had was uit de jaren 80, dus volgens mij hollen ze bij autoblog ongeveer 20 jaar achter de feiten aan :+
Maar ja, liefhebber zijn van auto's betekent niet dat je er verstand van hebt kennelijk :)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Abbadon schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:48:
[...]

Wederom, dat zeg ik niet. Ik stel dat als je remmend een berg afkomt je een probleem kunt krijgen.

Jij komt nu met een 'oplossing'. Dat is er eentje van dezelfde categorie als 'Ach, dan ga je lekker de helft van het aantal kilometers in je auto rijden, slijt hij ook minder hard'. Op die manier kun je alle posts hier wel afserveren 8)7
Voor de duidelijkheid, jij begon met het afserveren van posts door het af te doen als onzin met als reden dat een motor gemaakt zou zijn om te draaien. Het enige wat ik deed was in die trant doorgaan.
Helder verhaal! Maar wat is in jouw visie beter voor de motor, stationair draaiend warm laten worden of direct de weg op en rustig warmrijden? Of is er geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 09:23

dodo79

witte dikke tonnie

iedereen hier heeft het over de motor en koppeling.
Wat echt slecht is voor een auto zijn.... drempels!

Assen en draagarmen die naar de klote gaan door hard over drempels te gaan, of als je veel drempels hebt onderweg.
Zijn vele merken gevoelig voor, maar andere weer totaal niet.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Stationair is beter. Maar of het nodig is, is een ander verhaal. Maar het gaat er bij mij dus niet in dat stationair draaien niet zou mogen terwijl rustig rijden juist zou moeten (ipv gelijk wegscheuren). Stationair draaien is niets anders dan extreem rustig en constant rijden ;) (itt tot wat die post op autoblog ons abusievelijk wil doen geloven)
Sowieso is het goed voor de motor als de olie even rondgepompt kan worden, zodat je er zeker van bent dat alle glijlagers, dichtringen etc op een oliefilmpje draaien ipv metaal op metaal. En als het kouder wordt (onder 0), dan wordt olie heel snel dikker, wat betekend dat het lastiger (en trager) door de oliekanaaltjes stroomt en een dunne film kan vormen tussen 2 metalen geleiders.
Maar met krabben (dus als ik toch al even bij mijn auto sta), dan start ik eerst en ga dan krabben.
Als ik niet hoef te krabben en het is wel vrij koud, dan wacht ik eerst even 20 seconden oid voordat ik wegrij. Als het warm is rij ik gewoon gelijk weg, maar het 1e stukje wel rustig aan. Is ook veiliger voor de kinderen en dieren in de straat ;)
dodo79 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:27:
Wat echt slecht is voor een auto zijn.... drempels!
QFT.
Vooral de rubbers, kogels en dempers hebben hier zwaar onder te leiden. Assen minder omdat een aandrijfas met elke omwenteling van het wiel heen en weer beweegt (homikineet)

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 23-10-2012 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
argro schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:12:
[...]
Voor de duidelijkheid, jij begon met het afserveren van posts door het af te doen als onzin met als reden dat een motor gemaakt zou zijn om te draaien. Het enige wat ik deed was in die trant doorgaan.
Ja maar hij begon!! Alsjeblieft zeg.
Waar denk je dat een automotor dan voor gemaakt is, om aan de muur te hangen of zo? Nee, om te draaien, dat is gewoon een vast gegeven, een feit.

De instructiehandleiding van mijn auto geeft ook nergens aan dat stationair draaien slecht is voor de auto. Inzake het milieu wordt wel geadviseerd zo min mogelijk stationair te draaien (want verbruik per nul kilometer). Sterker, er wordt juist het advies gegeven de motor stationair te laten draaien als je 'm zwaar belast hebt (i.v.m. goed afkoelen).

Maar wie ooit bij de garage is geweest en te horen kreeg 'Nou meneertje, zeker stationair gedraaid? Maar dat kan natuurlijk niet' bij het melden van motorpech, laat het weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 09:23

dodo79

witte dikke tonnie

mr_petit schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:30:

[...]

QFT.
Vooral de rubbers, kogels en dempers hebben hier zwaar onder te leiden. Assen minder omdat een aandrijfas met elke omwenteling van het wiel heen en weer beweegt (homikineet)
Dempers valt dan weer mee is de ervaring, rubbers en kogels zijn niet altijd zomaar te vervangen bij bepaalde types merken auto's.
Daar word dan (voor) de gehele draagarm vervangen. Peugeot en alfa hebben dit.

En een homokineet op de achteras van een voorwielaangedreven auto???
Nooit gezien :)
Wel een aantal met kromme assen achter, dus scheef wiel :) (gezien op citroen en alfa)

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Abbadon schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:11:
[...]

Ja maar hij begon!! Alsjeblieft zeg.
Waar denk je dat een automotor dan voor gemaakt is, om aan de muur te hangen of zo? Nee, om te draaien, dat is gewoon een vast gegeven, een feit.

De instructiehandleiding van mijn auto geeft ook nergens aan dat stationair draaien slecht is voor de auto. Inzake het milieu wordt wel geadviseerd zo min mogelijk stationair te draaien (want verbruik per nul kilometer). Sterker, er wordt juist het advies gegeven de motor stationair te laten draaien als je 'm zwaar belast hebt (i.v.m. goed afkoelen).

Maar wie ooit bij de garage is geweest en te horen kreeg 'Nou meneertje, zeker stationair gedraaid? Maar dat kan natuurlijk niet' bij het melden van motorpech, laat het weten :P
Gadverdamme.

Dat jij om de zoveel tijd een nieuwe leaseauto mag uitzoeken, betekent niet dat jou auto maar afgedankt moet worden. Asociaal gewoon. Als jij 'm afgetrapt hebt, zijn er ook nog mensen die zo'n auto overkopen van de leasemij. Die hebben hard gewerkt om zo'n auto te kunnen betalen, en komen door jou met onverwachte onderhoudskosten te zitten, omdat jij niet goed met de techniek kan/wil om gaan. Arrogant figuur

sorry, maar dit topic is toch bedoeld om discussie te voeren over hoe een auto het langst mee gaat (want daar komt het uiteindelijk op neer). Dit is dus excl. slijtage onderdelen zoals banden, remblokjes, distributieriem etc. Ga hier dan niet lopen bitchen dat je een lease auto hebt en het je niet intresseert.

Ik heb hard gewerkt voor het geld voor mijn eerste auto. En ik betaal daar zelf het onderhoud aan, en ik ben er dan ook zuinig op, ook al is ie 17 jaar oud en gaat hij zo langzamerhand naar de 3 ton. Maar dat intresseert jou natuurlijk niet, want jij betaalt gewoon een vast bedrag per maand en als er iets stuk gaat door jou technische onkunde dan voel jij er niks van, in tegenstelling van de personen die na jou in die auto rond rijden, die dat wel voelen.

Mijn instructieboekje zegt trouwens wel dat warmdraaien van de motor slecht is, en dat je bij winterse temperaturen ~10 seconden na het starten weg moet rijden. Uit de tijd dat ze nog goeie auto's maakten en ze niet compleet gefocused waren op geld verdienen en zorgen dat er zo snel mogelijk een nieuwe auto aan diegene verkocht werdt omdat ze de motor warm laten draaien. Dat is overigens zelfs voor een scooter "techniek les 1". Niet warm laten draaien, maar rustig warm rijden

[ Voor 31% gewijzigd door FastFred op 23-10-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 10:29

André

Analytics dude

FastFred schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:45:
[...]

Gadverdamme.

Dat jij om de zoveel tijd een nieuwe leaseauto mag uitzoeken, betekent niet dat jou auto maar afgedankt moet worden. Asociaal gewoon. Als jij 'm afgetrapt hebt, zijn er ook nog mensen die zo'n auto overkopen van de leasemij. Die hebben hard gewerkt om zo'n auto te kunnen betalen, en komen door jou met onverwachte onderhoudskosten te zitten, omdat jij niet goed met de techniek kan/wil om gaan. Arrogant figuur

sorry, maar dit topic is toch bedoeld om discussie te voeren over hoe een auto het langst mee gaat (want daar komt het uiteindelijk op neer). Dit is dus excl. slijtage onderdelen zoals banden, remblokjes, distributieriem etc. Ga hier dan niet lopen bitchen dat je een lease auto hebt en het je niet intresseert.

Ik heb hard gewerkt voor het geld voor mijn eerste auto. En ik betaal daar zelf het onderhoud aan, en ik ben er dan ook zuinig op, ook al is ie 17 jaar oud en gaat hij zo langzamerhand naar de 3 ton. Maar dat intresseert jou natuurlijk niet, want jij betaalt gewoon een vast bedrag per maand en als er iets stuk gaat door jou technische onkunde dan voel jij er niks van, in tegenstelling van de personen die dat wel voelen.
Ik snap het sentiment van je post wel, maar toch doe ik het net als Abbadon. Ik heb geen leaseauto maar een eigen auto, die ik ook goed onderhoud. Maar het zal me toch echt aan mijn reet roesten hoe veel of weinig ellende de volgende eigenaar er mee krijgt, dat is absoluut niet mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:00:
naast dat de 'choke' automatisch is, regelt de ecu gewoon naar input van de lmm en lambdasensoren. Dat rijke mengsel is dus adaptief, en hangt niet af van het stationair draaien maar van eventuele omgevingsparameters.
Bij een koudstart is dat niet adaptief. Daar werkt de ECU met een feedforward omdat de lambdasensoren nog niet opgewarmd zijn en de katalysator niet op temperatuur is, hierdoor is het niet nodig om op lambda 1 te draaien.
En dan heeft autoblog het ook nog over aanslag op je gasklep bij benzinemotoren vanwege het rijke mengsel.... Dat kan alleen maar met een motor met carburateur; bij een injectiesysteem wordt geinjecteerd na de gasklep (dat is nu dus ook een beetje een misleidende term).
Wall wetting maakt geen onderscheid tussen MPFI, TBI of gewoon carburatoren. Sterker nog: huidige MPFI systemen zijn slechter op dat gebied als TBI systemen met gelijke intake runner lengtes.

De benzine kan gewoon niet goed vernevelen door het gebrek aan warmte en slaat neer tegen alles wat ook maar koud is. En dat effect heb je zelfs warm doordat benzine in een bocht kan blijven neerslaan. Alleen heb je koud dus veel meer wall wetting en moet je dus meer inspuiten in de hoop dat je enige nevel hebt. De eerste paar slagen zijn alles behalve feedback met lambda.

Verder heeft een diesel geen last van wall wetting. Tenzij je te hoge inspuitdrukken hebt waardoor de dieselnevel direct tegen de koude cilinder wand / zuigerbodem spuit en dus niet voldoende opwarmt kan worden door de gloeispiraal. Maar als je dan wall wetting hebt, dat hoor je enorm door het ongelijkmatig branden.
Maar ja, liefhebber zijn van auto's betekent niet dat je er verstand van hebt kennelijk :)
:)
Abbadon schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:11:
We hebben tijdens de ontwikkeling al enorm gekke dingen gedaan met motoren. Auto bij -32C gestart, motor draait op 3 cilinders? Even volgas richting de begrenzer en hoppa cilinder 4 is ook weer mee. Hij had dan maar voor hydrostatische oliesmering maar daar heb je dan ook de olie voor. En dat werd echt vaak gedaan om dingen te testen van de motorsoftware. En motorblok werd naderhand nog enkele malen voor duurloop testen gebruikt. Kan je nagaan? ;)

Of een auto bij -25C gestart en dan zien dat de thermostaat behuizing gekrompen is. Motor was razendsnel warm naar 110C totdat de behuizing weer was uitgezet. WHOOEEEPSSS thermoslag van 110C naar 50C.. Nooit cilinderkoppakking eruit geblazen.

Het is heel simpel. Als ik 's morgens opsta dan ga ik ook niet direct in mijn pyjama mee doen met de 100m sprint tegen Usain Bolt. Ook ik krab graag eens aan mijn ballen voordat ik opsta. Zelfde voor een koude motor, logisch verstand en je komt ver. En anders is er nog altijd de garage want alles slijt.
blablabla
Mijn instructieboekje zegt trouwens wel dat warmdraaien van de motor slecht is, en dat je bij winterse temperaturen ~10 seconden na het starten weg moet rijden. Uit de tijd dat ze nog goeie auto's maakten en ze niet compleet gefocused waren op geld verdienen en zorgen dat er zo snel mogelijk een nieuwe auto aan diegene verkocht werdt omdat ze de motor warm laten draaien. Dat is overigens zelfs voor een scooter "techniek les 1". Niet warm laten draaien, maar rustig warm rijden
Je hebt absoluut geen flauw benul waar je het over hebt want er wordt enorm veel ontwikkeling, tijd en enorm veel geld in de koudloop gestoken. Dat gedeelte is waar je op een NEDC cyclus enorm door de mand kan vallen op het gebied van uitstoot van HC's.

Heb je uberhaupt wel een technische verklaring waarom warm rustig rijden potentieel beter is dan stationair warm buiten dan dat men het zo vertelde tijdens de les / in de boekjes?

[ Voor 41% gewijzigd door Chevy454 op 23-10-2012 23:56 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wildhagen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:34:
[...]

Zie je mij iets beweren? Of zie je mij drie vragen stellen?

Waar het om gaat is dat de een roept dat X niks uit maakt en de ander dat X zeer schadelijk is. Nergens wordt er echt bewijs aangeleverd dat iets daadwerkelijk schadelijk is. Iedereen praat de rest maar na.
Gadverdamme.

Kan je ook wel aanstellen ook he. Als je zo jaloers bent moet je ook maar een baan zoeken met een leaseauto, niet anderen gaan afzeiken die het beter voor elkaar hebben dan jij. Abbadon geeft nergens aan dat hij zijn leaseauto aftrapt en de vernieling in helpt, dat maak je er echt zelf van.
Ik heb hard gewerkt voor het geld voor mijn eerste auto. En ik betaal daar zelf het onderhoud aan, en ik ben er dan ook zuinig op, ook al is ie 17 jaar oud en gaat hij zo langzamerhand naar de 3 ton. Maar dat intresseert jou natuurlijk niet, want jij betaalt gewoon een vast bedrag per maand en als er iets stuk gaat door jou technische onkunde dan voel jij er niks van, in tegenstelling van de personen die na jou in die auto rond rijden, die dat wel voelen.
Het zit je wel hoog he? Leuk voor je dat je in een 17 jaar oude auto rond rijd en daar zuinig op moet zijn maar reageer dat effe niet af op mensen die een leaseauto hebben. Wij betalen ook gewoon voor die auto en in de leaseprijs zitten ook allerlei zaken zoals onderhoud en reparatie verwerkt. Die leasemaatschappij maakt daar ook nog eens winst op ook. Dus ik betaal voor de gehele afschrijving van de auto, onderhoud en reparatie, de brandstof en de winst van de leasemaatschappij. Enkel bij mij is het in een enkele prijs per maand verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

dodo79 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:31:
[...]
En een homokineet op de achteras van een voorwielaangedreven auto???
Nooit gezien :)
Wel een aantal met kromme assen achter, dus scheef wiel :) (gezien op citroen en alfa)
Ik heb het niet over voor- of achterwiel aangedreven.
Wat ik wil zeggen is dat een as aan de diff kant nooit 100% in lijn staat met de wielkant (in 1e instantie al vanwege de vering ;)), dus de homokineet heeft bij elke draaing werk te doen :)

Kromme assen door drempels? dat heet geen slijtage maar schade :)
Chevy454 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:35:
[...]

Bij een koudstart is dat niet adaptief. Daar werkt de ECU met een feedforward omdat de lambdasensoren nog niet opgewarmd zijn en de katalysator niet op temperatuur is, hierdoor is het niet nodig om op lambda 1 te draaien.
Interessant. Dat de kat niet werkt bij lage temperaturen wist ik, maar dat er dan een voorkeuzeinstelling genomen wordt (als ik je goed begrijp) dat wist ik niet. Maar hoe dan ook vraag ik me af wat nou slechter voor het milieu is, als we het verbruik (co2 uitstoot) even niet meerekenen. Bij een/de normale rit wordt 75-90% van de schadelijke gassen (nox, co, hc) uitgestoten tijdens de koude start; wat in luchtkwaliteitstermen inhoudt de 1e 5 minuten van de gestandaardiseerde 15 minuten rit. Bij stationair draaien is je motor ook koud, maar dan is het verbruik ook heel laag, en dat moet in de uitstoot te zien zijn. Maar dat hele idee van dat dat warmdraaien slecht zou zijn voor het milieu is puur afgeleid van dat je iets meer co2 uitstoot; niet op gassen die bij inademing schadelijk zijn voor de mens (luchtverontreiniging dus).
De benzine kan gewoon niet goed vernevelen door het gebrek aan warmte en slaat neer tegen alles wat ook maar koud is.
Ja dat weet ik allemaal, maar bij autoblog beweren ze dat dit neerslaat op de gasklep, maar bij een reguliere benzine injectiemotor komt er helemaal geen benzine cq benzinedamp langs de gasklep...die bewering klopt dus niet.

Overigens vraag ik me af of dat wall wetting een kwestie van vernevelen is, of dat dit een kwestie van vorming van 'benzine condens' is. Of beide natuurlijk.

Het lijkt me iig dat dit meer voorkomt per cilinderslag bij koud rijden dan bij stationair, omdat bij koud rijden er absoluut meer benzine wordt ingespoten, en sowieso meer mengsel ge/verbruikt wordt.

[ Voor 63% gewijzigd door mr_petit op 24-10-2012 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Goed, voor de mensen die mijn punt niet begrijpen. Zoek op Youtube even naar filmpjes van het 'Cash for clunkers' programma in Amerika. Typisch Amerikaans, eerst doen en dan pas nadenken wat er gebeurt met de 2e hands auto onderdelen markt.

Maar goed, als ik dat zie, doet het mij gewoon pijn, zegt dat genoeg? Ik kan het gewoon niet over m'n hart verkrijgen om een auto willens en wetens de vernieling in te helpen door er verkeerd mee om te gaan of moedwillig kapot te maken

Ik rij zelf veilig en verantwoord, maar hou er zelf ook van om af en toe even door te trappen (daar zijn ze voor gemaakt ;) ), zei het wel met een goed warm gereden motor. Maar ondertussen hou ik altijd rekening met de techniek.

Maar goed, weer ontopic. Chevy454, leg het nu eens uit in voor ons begrijpbare taal, want ik snap er geen zak van met al die afkortingen :S Ik begrijp (ook uit andere topics) dat jij motoren helpt ontwikkelen, dus jij zult er het fijne wel van weten denk ik zo

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 24-10-2012 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FastFred schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 08:07:
Maar goed, als ik dat zie, doet het mij gewoon pijn, zegt dat genoeg? Ik kan het gewoon niet over m'n hart verkrijgen om een auto willens en wetens de vernieling in te helpen door er verkeerd mee om te gaan of moedwillig kapot te maken
Dat zegt genoeg ja 8)7 Het is een vervoersmiddel, niet meer dan dat. Geen enkele reden om je zo emotioneel te gedragen.
Ik rij zelf veilig en verantwoord, maar hou er zelf ook van om af en toe even door te trappen (daar zijn ze voor gemaakt ;) ), zei het wel met een goed warm gereden motor. Maar ondertussen hou ik altijd rekening met de techniek.
Good for you d:)b

Ondertussen doe ik gewoon wat mij uit komt. Ik behandel de auto zoals ik de auto wil behandelen. Stationair draaien tijdens het ruiten ontdooien? Sure. Gewoon doorrijden 's ochtends bij een koude motor? Sure. Betekent dit dat bepaalde onderdelen eerder stuk gaan dan is dat iets wat ik accepteer. Ik heb geen zin en tijd 's ochtends om bepaalde dingen langer te laten duren dan nodig is.

Ik vraag me alleen af waar jij denkt het recht vandaan te halen om mij te veroordelen. Is het jouw auto? Betaal jij er voor? Dacht ik al. Dit topic gaat over wat slecht voor je auto is, het is geen schandpaal voor mensen die dit desondanks blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
  • Wassen met een schuursponsje. (Schoonouders VS vogelpoep)
  • Verkeerde brandstof tanken. (Ex vriendin VS vreemde auto)
  • Je vrouw/vriendin erin laten rijden. (Misschien cliche)
  • In de sloot parkeren. (Ex vriendin VS ijzig straatje)
  • Stukjes stoep meepakken. (Eigenwijs broertje VS grootverbruik fuseekogels)
  • Vaker langere tijd het stuur compleet uitdraaien. (Vriendin VS kapotte stuurbekrachtiging)
  • Zelf aan sleutelen terwijl je totaal geen idee hebt wat je eigenlijk aan het doen bent. :9
Ik gok dat dat soort dingen allemaal vaker gebeuren dan een auto die naar de klote is door op de handrem te parkeren. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Tsurany schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 08:24:
Ik vraag me alleen af waar jij denkt het recht vandaan te halen om mij te veroordelen. Is het jouw auto? Betaal jij er voor? Dacht ik al. Dit topic gaat over wat slecht voor je auto is, het is geen schandpaal voor mensen die dit desondanks blijven doen.
Vertel mij even waar ik dat doe dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FastFred schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:17:
Vertel mij even waar ik dat doe dan....
FastFred in "Wat is nu echt slecht voor de auto?"
Je richt het op Abbadon maar je gehele rant is gericht op leaserijders die niet zuinig omgaan met hun auto en daar ben ik er ook een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
Slecht voor je motor is: vol gassen als de motor net gestart is. Geef een diesel gewoon minimaal 10 minuten voordat je deze in toeren gaat jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-11-2024
Wat ik mij dus afvraag is wanneer je de motorolie moet vervangen voordat deze slecht word en niet meer goed zijn werk doet.

In de VS doen ze het om de 5.000km wat ik persoonlijk erg snel vind maar in Nederland ligt het zo rond de 15.000 - 20.000km. Maar las een tijdje terug een verhaal van een oud topman van Castrol die zei dat het allemaal bullshit is en hij zelf ze motorolie ongeveer om de 160.000km vervangt.

Dus wanneer begint motorolie slecht te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• londemanmp
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:01
Als motorolie begint te stinken naar brandstof dan moet je hem vervangen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:25
argro schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:34:
[...]
Daarom ook liever je motor laten loeien zonder te hoeven remmen de berg af. Op het moment dat je zonder gas bij te geven vMax rijdt een afdaling af zonder dat de snelheid merkbaar verandert heb je de juiste versnelling te pakken. Dat je motor vervolgens 4000-4500RPM staat te planken boeit niet, je motor hoeft daar zelf geen werk voor te verzetten.
itsleon schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:40:
Wat ik mij dus afvraag is wanneer je de motorolie moet vervangen voordat deze slecht word en niet meer goed zijn werk doet.

In de VS doen ze het om de 5.000km wat ik persoonlijk erg snel vind maar in Nederland ligt het zo rond de 15.000 - 20.000km. Maar las een tijdje terug een verhaal van een oud topman van Castrol die zei dat het allemaal bullshit is en hij zelf ze motorolie ongeveer om de 160.000km vervangt.

Dus wanneer begint motorolie slecht te worden?
Goede kwaliteit olie houdt het best lang uit. Zo schrijven autofabrikanten longlife olie voor als je gebruikmaakt van een programma met verlengd serviceinterval.

Zelf heb ik een tijdje een Golf MK3 1.9D gehad met 400K op de teller. Dat ding had volgens mij een lekke koppakking ofzo, ding lekte wel eens een drupje olie, kop was altijd vet, olie stond altijd boven peil en eens in de 5K mocht ik een halve liter koelvloeistof bijvullen. Koelvloeistofpotje was ook altijd een grote bruine drapbende.
Toen ik op een gegeven moment >1000km per week reed vond ik het wel best, maakte bij 20K eens een afspraak met de garage en in de praktijk werd er dan om de 21-22K pas olie vervangen. Officiele interval is 15K voor die auto.
Overigens een keer een oliefilter gezien van een Golf MK3 1.9D van iemand die daadwerkelijk 120K had gewacht met verversen. Dat oliefilter was helemaal gaar geworden, leek alsof ie half opgelost was in de olie. Die olie stonk ook gewoon ontzettend.

Nu met mijn 206 1.4HDI niet heel veel anders, ik houd gewoon olie op peil, bij 20K als het sleuteltje in het dashboard komt maak ik een afspraak en bij 22K staat ie dan uiteindelijk in de garage. Serviceinterval van mijn 206 is 20K, heb nog nooit echt problemen gehad met die werkwijze.

Waar je overigens goed mee moet oppassen is goedkope kleine beurtjes bij sommige garages. Om tijd en geld te besparen laten ze je olie eruitlopen en doen ze vervolgens nieuwe olie in je auto, en dat is dan de goedkope beurt die bij de APK zit. Filters laten ze zitten. Nu kan een luchtfilter bij sommige auto's volgens voorschrift wel 60K blijven zitten, maar olie verversen zonder het oliefilter te vervangen kan je net zogoed niet doen.

[ Voor 64% gewijzigd door _JGC_ op 24-10-2012 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

Gadverdamme.

Bizar hoe je dit soort dingen kunt concluderen uit een paar regels tekst op een forum :? Sowieso "mogen uitzoeken"? Daar betaalt hij gewoon bijtelling voor hoor. Maar als jeh et van een autoeigenaar wil horen: ik doe het precies zoals Abbadon het doet. Je auto is niet van suiker hoor! En stel nu dat mijn auto geen 400k km meegaat, maar 300k omdat hij een paar dagen in de winter stationair warmdraait terwijl ik de ruiten krab (wat me uitermate ongeloofwaardig lijkt, maar goed). So what?
Ik denk dat zijn punt meer was dat er zelden een auto met grote motorschade (door stationair warmdraaien een paar dagen per jaar) tot z'n einde komt. Vaak is roest een groter probleem dan dat beetje extra slijtage die intern ontstaat door nog niet volledige smering. Bovendien is het gewoon waar dat veel mensen 's ochtends met koude motor in de file stilstaan. Is dat ook "gatverdamme"?
Die optie heb jij toch ook? Koop een nieuwe op afbetaling, dan heb je garantie, bij sommige merken al zolang dat je hem misschien al ingeruild hebt als de garantie ophoudt. Of lease er privé een. Voor dat geld dat Abbadon aan bijtelling betaalt kun jij 2 auto's rijden (welliswaar niet gloednieuw) met onderhoud en alles erbij.

Ik heb 2 auto's van 10+ jaar oud (BJ 1998 en 1999). De een (Mazda 626 1.8i) is net over de 210k heen, de ander gaat fluitend richting 310k (Saab 9-5 2.3T). Van beide heb ik niet het idee dat de motor hun einde gaat worden. Misschien economisch total loss als er een koppeling moet worden vervangen of een ander duur slijtageonderdeel. Maar de motor die in de soep loopt door een paar dagen per jaar stationair draaien tijdens het krabben: ik waag het te betwijfelen.
Raymond P schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 08:36:
  • Je vrouw/vriendin erin laten rijden. (Misschien cliche)
Dat was hier op werk aan de kantinetafel afgelopen 2 weken onderwerp van discussie. Een collega heeft z'n diesel MPV total loss omdat zijn vrouw hun dochter op ging halen en de turbo onderweg kapot ging. Er kwam olie in het motorblok en er zat weinig gang meer in. Belt ze onder het rijden op met de vraag of het erg is dat er rook uit de auto komt en hij bijna niet wil. Ja, natuurlijk! Maar kan ik dan niet doorrijden, ik moet nog maar een paar kilometer. Nee, natuurlijk niet! Een rood oliekannetje op het dashboard negeren... |:( Gelukkig snapt mijn vriendin dat wel.

Ik zou het iets minder seksistisch stellen: Iemand erin laten rijden met weinig verstand van techniek. Dat vrouwen in de regel minder technisch geïnteresseerd zijn verklaart jouw cliché. Overigens zijn dat vaak dezelfde vrouwen die geen band kunnen (en willen leren) vervangen. Ook dat kan mijn vriendin gelukkig zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 24-10-2012 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zo zei ik een maandje of 3-4 geleden tegen mijn vader dat zijn band linksvoor plat was. Nog 5 weken later komt hij hier op bezoek en concludeer ik dat nog steeds. Compressor met bandenpomp erbij, moest ruim 1 bar bij. Hele auto rond geweest, en toen ik nog eens de pomp erop zette dacht ik te zien dat de druk inmiddels alweer was afgenomen.

Gisteren kwam ik bij mijn ouders, vroeg hij mij of ik wist wat een bepaald lampje in het dashboard betekende: oranje lampje met afbeelding van een platte band en een uitroepteken erin. Om de auto gelopen, weer diezelfde band waarvan je zo op het oog kon zien dat er te weinig lucht in zat.

Nu is hij gisteravond nog naar een kennis gereden die de band weer heeft opgepompt en mogelijk even het ventiel strakker heeft gedraaid, maar of mijn vader daadwerkelijk gaat controleren of die band op spanning blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Jaapio_B schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:15:
Mijn lijstje:
  • Parkeren altijd in de versnelling. Op een helling, langs een afgrond of aan een kade altijd de handrem er bij. Door toedoen van anderen heb ik al een keer met bevroren handrem gestaan. Da's niet handig als je snel weg moet.
  • Bij het wachten voor een stoplicht: Als ik vooraan sta, met auto's achter me, dan in 1 + koppeling in. Anders in N.
  • Bij lang wachten voor bijvoorbeeld een open brug wordt de motor uitgeschakeld.
Wat volgens mij schadelijk is voor de auto:
  • Rijden met de voet op de koppeling. (Slippende koppeling)
  • Stilstaan met de koppeling niet helemaal ingetrapt. (Ook slippende koppeling)
  • Rijden met aangetrokken handrem. Bij een goed werkende handrem die goed is aangetrokken is het mij nog nooit gelukt om de auto van zijn plaats te krijgen. Dus of d handrem werk niet goed, of deze was niet goed aangetrokken. In beide gevallen heeft de handrem dan dus eigenlijk geen nut gehad.
Rijden met slippende koppeling wordt ook gedaan met de rijlessen, als ik een onoverzichtelijke bocht nam moest ik met een slippende koppeling de bocht door!? Maar waarom heb ik eigenlijk nooit gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Rare instructeur had je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grrrrrene schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 11:00:
Ik zou het iets minder seksistisch stellen: Iemand erin laten rijden met weinig verstand van techniek. Dat vrouwen in de regel minder technisch geïnteresseerd zijn verklaart jouw cliché. Overigens zijn dat vaak dezelfde vrouwen die geen band kunnen (en willen leren) vervangen. Ook dat kan mijn vriendin gelukkig zelf.
Zou het iets simpeler stellen: domme mensen niet laten rijden.
Zo'n persoon heeft het IQ van een pinda, kan niet logisch nadenken en is te lui om ook maar een gram hersencapaciteit in te zetten. Die mensen moet je überhaupt niet in je leven willen maar helemaal niet in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als je de bocht door moet met slippende koppeling betekent dat gewoon dat je in een te hoge versnelling zit om die bocht te nemen. Als ik dat flikte tijdens mijn rijlessen ramde de instructeur gewoon de koppeling in en schakelde hij zelf, waarop een "foei! je gaat deze situatie toch niet in de 3e nemen?" volgde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Was een vrouw, zegt al genoeg denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
_JGC_ schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:02:
Als je de bocht door moet met slippende koppeling betekent dat gewoon dat je in een te hoge versnelling zit om die bocht te nemen. Als ik dat flikte tijdens mijn rijlessen ramde de instructeur gewoon de koppeling in en schakelde hij zelf, waarop een "foei! je gaat deze situatie toch niet in de 3e nemen?" volgde.
In z'n 2 door een bocht op slippende koppeling, dat was het bij mij. Ik moest sowieso bij bochten naar z'n 2 schakelen (50km/h gebieden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tsurany schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:42:
Dingen zoals koppeling ingedrukt houden en de auto op een heuvel op de koppeling houden zijn idd slecht voor je koppeling. Alleen hoe lang gaat een koppeling normaal mee en hoe neemt de levensduur af? Koppeling gaat toch aardig lang mee en of dat nou 20k meer of minder is, meeste auto's haalt hij de 300k wel.
Ik zet hem wel in z'n vrij als het kan, simpelweg vanwege de start-stop. Maar sta ik vooraan dan is het gewoon de koppeling, ben ik een stuk sneller weg en hinder ik niemand.

Heel veel dingen zijn slecht voor je auto, maar de vraag is wat de impact is. Ja, stationair draaien is niet goed, maar wat is het effect op de slijtage? Hoe hoog is de extra slijtage? Heb je het dan over jaren eerder stuk? Tienduizenden kilometers minder? Of kan hij net een maandje eerder stuk gaan. Dat hij net een paar ritjes eerder over het randje gaat.
Ben benieuwd welke autos je dan rijd? met veel snelweg kilometers misschien ja.

Maare vooral doen, m'n opa is er stellig van overtuigd dat het ook prima is, geen probleem. Hij mocht echte wel een nieuwe koppeling in z'n Mondeo van een paar jaar oud en 55k km op de klok laten zetten, koppellingsplaten compleet versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:29
PM_Petrol schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:05:
[...]

In z'n 2 door een bocht op slippende koppeling, dat was het bij mij. Ik moest sowieso bij bochten naar z'n 2 schakelen (50km/h gebieden)
8)7

Ik neem vrijwel alle bochten in de 2, tenzij het een makkelijke oprit is naar de snelweg oid, die kunnen gewoon in de 3, rotondes in de 3 of 4 (ligt aan de rotonde :> ).. Bij 'moeilijke' bochten (hoge drempel, onoverzichtelijk) hou ik de koppeling helemaal ingedrukt en ga dan de bocht door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ach hangt ook van je auto af maar veel mensen gaan inderdaad graag rondrijden met een luid protesterende motor en zeggen: hij bokt niet hoor!
* GoldenSample Rijd bijna altijd in benzine/LPG auto's
Ik gaat lekker door alles tot de 50 in z'n 2. Kan je na een bocht tenminste nog een beetje vaart maken. Sowieso rijden de 2 auto's waar ik het meeste in rijd (m'n eigen en die van m'n Pa) gewoon niet lekker in z'n 3 bij 50 kilometer per uur dat kan alleen echt knap als je een langer stuk rechtdoor gaat. Komt gewoon omdat die motoren wat toertjes moeten hebben voor ze echt wat power geven (of omdat er gewoon weinig power in zit).

Daarnaast als je toch in z'n 3 een bochtje pakt bij z'n snelheid en je moet om wat voor reden dan ook toch wat afremmen op het laatste moment/in de bocht kun je na de bocht alsnog gaan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Awsom schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:07:
[...]

8)7

Ik neem vrijwel alle bochten in de 2, tenzij het een makkelijke oprit is naar de snelweg oid, die kunnen gewoon in de 3, rotondes in de 3 of 4 (ligt aan de rotonde :> ).. Bij 'moeilijke' bochten (hoge drempel, onoverzichtelijk) hou ik de koppeling helemaal ingedrukt en ga dan de bocht door.
Ik rij de normale bochten ook in z'n 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sharky schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:23:
Dat is toch zo opgelost door wat vet/olie/WD-40 in de kabel te spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 19:52
Grrrrrene schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 11:00:
Mijn vriendin zal zelf geen band gaan vervangen en snapt geen hol van techniek, maar als er rare lampjes gaan branden in de auto rijdt ze er geen kilometer in hoor.

Dat is gewoon een zeldzaam soort domheid van mensen die niet alleen niet nadenken of het behoud van die auto, maar nieteens over het behoud van hun eigen leven en dat van de mensen om hen heen.
PM_Petrol schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 11:45:
Rijden met slippende koppeling wordt ook gedaan met de rijlessen, als ik een onoverzichtelijke bocht nam moest ik met een slippende koppeling de bocht door!? Maar waarom heb ik eigenlijk nooit gevraagd.
Euh, wat is volgens jou een "slippende koppeling", je koppeling volledig ingedrukt houden is geen slippende koppeling he. Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat ook maar iemand een bocht neemt met een slippende koppeling, een koppeling laat je alleen rustig slippen als je optrekt en dan maar de eerste paar meter. Voor de rest druk je je koppeling volledig in, en dat is geen slippen want de koppelingsplaten raken elkaar dan helemaal niet meer.
RemcoDelft schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:30:
Dat is toch zo opgelost door wat vet/olie/WD-40 in de kabel te spuiten?
Ik heb in de 14 jaar dat ik autorij nog nooit in z'n versnelling geparkeerd en ook nog nooit last gehad van een vastgevroren handrem. Klinkt als iets dat vooral bij oude auto's of auto's met defecten optreedt.
PM_Petrol schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:25:
Ik rij de normale bochten ook in z'n 3.
Ik neem genoeg bochten in z'n 5; die op de snelweg. De ene bocht is de andere niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Hydra op 24-10-2012 14:37 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hydra schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:32:
Ik heb in de 14 jaar dat ik autorij nog nooit in z'n versnelling geparkeerd en ook nog nooit last gehad van een vastgevroren handrem. Klinkt als iets dat vooral bij oude auto's of auto's met defecten optreedt.
Het klinkt meer als achterstallig onderhoud. Het is vrij standaard om alle kabels en scharnierpuntjes tenminste elke 2 jaar te moeten smeren. Tenminste, dat zegt het werkplaatshandboek van mijn motor. Ik neem aan dat het voor auto's weinig anders is.
Ik snap echter ook dat weinig mensen/garages dat doen, omdat het meestal toch wel goed gaat. Naarmate het voertuig ouder wordt, kan er dan vocht inkomen, en dat bevriest.
Ik heb er ook nooit last van gehad bij de handrem, wel ooit bij de kabel om de motorkap te openen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Hydra schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:32:
[...]

Mijn vriendin zal zelf geen band gaan vervangen en snapt geen hol van techniek, maar als er rare lampjes gaan branden in de auto rijdt ze er geen kilometer in hoor.

Dat is gewoon een zeldzaam soort domheid van mensen die niet alleen niet nadenken of het behoud van die auto, maar nieteens over het behoud van hun eigen leven en dat van de mensen om hen heen.

[...]

Euh, wat is volgens jou een "slippende koppeling", je koppeling volledig ingedrukt houden is geen slippende koppeling he. Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat ook maar iemand een bocht neemt met een slippende koppeling, een koppeling laat je alleen rustig slippen als je optrekt en dan maar de eerste paar meter. Voor de rest druk je je koppeling volledig in, en dat is geen slippen want de koppelingsplaten raken elkaar dan helemaal niet meer.

[...]

[...]

Ik neem genoeg bochten in z'n 5; die op de snelweg. De ene bocht is de andere niet.
Nee koppeling eerst helemaal indrukken en dan half ingedrukt houden, zo moest ik de bocht door. Dat doe ik nu niet meer omdat ik het nut er niet van inzie.
En ik bedoel met een bocht een bocht die <90° en >55° is in de 50km/h gebieden :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 19:52
PM_Petrol schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:55:
Nee koppeling eerst helemaal indrukken en dan half ingedrukt houden, zo moest ik de bocht door. Dat doe ik nu niet meer omdat ik het nut er niet van inzie.
Te vaag. Ik snap echt het nut niet.
En ik bedoel met een bocht een bocht die <90° en >55° is in de 50km/h gebieden :p.
Ja, maar ook daar is de ene de andere niet. Een bocht heeft zowel een hoek als een radius. Een 90 graden bocht in een woonwijk is een stuk scherper dan die op een 50km weg vanwege het verschil in de radius van de bocht.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Hydra schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:21:
[...]

Te vaag. Ik snap echt het nut niet.

[...]

Ja, maar ook daar is de ene de andere niet. Een bocht heeft zowel een hoek als een radius. Een 90 graden bocht in een woonwijk is een stuk scherper dan die op een 50km weg vanwege het verschil in de radius van de bocht.
Nee ik snap ook niet voor wat dat goed was.
Laat maar over die bochten dan haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Awsom schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:07:
[...]

8)7

Sowieso in de bebouwde kom bochten in z'n 2 omdat je dan in een gunstiger toerental zit om er sneller uit te accelereren. Tenzij het bochten zijn waar je zonder af te remmen doorheen kan, dan gewoon niet schakelen maar door blijven rijden.
Ik zorg dat, wanneer ik moet remmen voor de bocht, daarna in 3000+ toeren kom te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 16:47
Dingen die mijn inziens echt slecht voor een auto zijn:

- Met koude motor meteen 3k-4k RPM draaien.
- Vol gas een bocht nemen (Het is een goede manier om van je homokineten af te komen.)
- Met een Fiat Punto 1.2 een kleine 2000 of 3000 kg trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat laatste mag ook gewoon niet, dus tsja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Wat nog meer slecht voor je auto is:

- Onder een boom parkeren
- Altijd op gras parkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Boom snap ik nog, dan krijg je takken en van die meuk op je auto die zich in de lak in vreet.

Maar op gras parkeren? Was daar slecht aan, niet dat ik dat veel doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat denk je van optrekkend vocht wat zorgt voor roest in het pisbakstaal waarvan sommige auto's gemaakt zijn?

Ik had een Golf MK3. Daar heb ik met 414K op de teller afscheid van genomen omdat het pisbakstaal aan de rechterkant omgetoverd was tot beschuit. Waarom de rechterkant wel beschuit en de linkerkant nog helemaal goed? Omdat die auto altijd geparkeerd stond met de rechterkant tegen een groenstrook.
Pagina: 1 2 3 Laatste