Marty Byrde, een op het oog ietwat suffige financieel adviseur ziet zijn partner voor zijn ogen vermoord worden door een Mexicaans drugskartel. Om eenzelfde lot te ontlopen belooft hij binnen vijf jaar 500 miljoen wit te wassen. Een executie hiermee ontlopen verhuist hij met zijn gezin van Chicago naar de Ozarks in Missouri om deze zware taak te voltooien.
Wat zich vervolgens in 4 seizoenen ontvouwt doet niet onder voor Breaking Bad, wat een heerlijke serie!
Vrouwlief Wendy Byrde is in eerste instantie op zijn zachtst gezegd niet heel blij met de nieuwe situatie.
De ontwikkelingen tussen Marty en Wendy zijn mede daardoor uiterst interessant. Soms blijven mensen bij elkaar vanwege de kinderen, in dit geval zijn criminele zaakjes de motiverende factor, terwijl ze juist op dat vlak ook steeds meer van elkaar beginnen te vervreemden.
Waar het begon met "
we doen dit samen en hebben geen geheimen voor elkaar" lijkt het wel of ze elkaar naarmate de serie vordert proberen af te troeven. Het is vooral Wendy die hierbij het gezamenlijke doel uit het oog lijkt te verliezen en meer uit is op persoonlijk succes. Met haar politieke verleden kun je het haar ook niet echt kwalijk nemen. Deze lust naar macht brengt Marty vaker dan eens in gevaar maar dat lijkt haar bijzonder weinig te deren, waardoor ze zich in toenemende mate de rol van evil villain toedicht, vergelijkbaar met Daenaerys aan het eind van Game of Thrones. Zelfs terwijl ze al zo goed als (figuurlijk) verdronken lijkt te zijn is ze nog steeds wanhopig op zoek naar strohalmen. Actrice Laura Linney zet hier echt een hele puike rol neer.
spoiler:Maar man, wat had ik haar graag dood zien gaan. Ik zou er een pink voor hebben opgeofferd. Wat een vreselijke vrouw!
Hoe zit het dan met de kinderen van de Byrdes? Die verdienen vooral medelijden omdat ze zonder dat ze het willen meegesleept worden in alle ellende. Hoewel, nadat ze door hun ouders op de hoogte zijn gebracht van al wat er speelt lijken ze het toch wel spannend te vinden. Maar he, het blijven wel (rebelse) tieners natuurlijk.
Waar de Byrdes de hoofdrol op zich nemen zijn het vooral de overige karakters en de diversiteit daaraan die de serie een genot maken om naar te kijken. Een kleine greep:
Zo hebben we bijvoorbeeld Darlene Shnell, een typische redneck. Voor niets en niemand bang en laat zich door niemand intimideren, zeker niet door een stelletje "Mexicanen".
spoiler:hoe zij zonder aarzelen een kartelbaas door z'n kop schoot deed mijn mond openvallen van verbazing
Deze quote van haar man Jacob Shnell vat haar goed samen:
"What do you do when the one woman who took your breath away becomes the wife who makes you hold your breath in terror"
Ook krijgen we al snel de introductie van Buddy, een oude aftakelende man die rondloopt met een zuurstoftank. Hij doet in eerste instantie denken aan de norse buurman Walt uit Modern Family.
Waar de familie Byrde initieel niets van Buddy wil weten, wordt hij langzaam maar zeker opgenomen in de familie en beginnen we als kijker ook wel een beetje van hem te houden.
Het meest bijzondere karakter en voor mij absoluut een van de beste karakters uit de serie is Ruth, een typische white trailer trash meid die zich probeert los te weken van haar criminele verleden én dito familie. Tegelijkertijd neemt ze de verantwoordelijkheid voor haar familie op zich omdat ze weet dat ze hen niet aan hun eigen lot over kan laten. De groei die zij gedurende de serie doormaakt maakt haar van een onuitstaanbaar kreng tot een van de lievelingen. Ruth is een typisch gevalletje '
don't judge a book by its cover'. Julia Garner, een voor mij onbekende actrice speelt de rol van Ruth zeer overtuigend. Ze heeft hier ook meer dan terecht en Golden Globe voor gekregen.
Elk karakter draagt iets bij aan de serie en speelt zijn/haar rol met overtuiging. Het castingbureau verdient hier een hele dikke pluim.
Het is al een oudje dus de meesten zullen de serie al wel gezien hebben. Indien dat nog niet het geval is: doen! De verrassende cliffhangers en wtf momenten blijven je om de oren vliegen, geniaal!
Een solide 9 uit 10, deze komt in mijn lijstje favoriete series terecht.
De serie kent (hoewel zeer spaarzaam) helaas wel wat slordige details. Een shot van buiten de auto en het raam is half open. Een shot van in de auto en het raam staat op een kiertje. Jammer, dat soort dingen vallen op.