1977 - 2001
Top Gear startte in 1977 op de Engelse televisie. Het programma werd destijds gepresenteerd door onder anderen Noel Edmonds, William Woollard, Peter Burgess en Chris Goffey. Het programma duurde in totaal een half uur.
Aanvankelijk werden in Top Gear alleen nieuwe auto's beoordeeld en werd er aandacht besteed aan veiligheid. In de jaren 90 werd het programma meer humoristisch en controversieel, mede door de inbreng in het programma van Jeremy Clarkson. Door critici werd Top Gear beschuldigd van het verheerlijken van slecht rijgedrag en het overdreven afkraken van auto's. Zo zei Clarkson over de Vauxhall Vectra: "Ik weet dat het een vervanging is van de Cavalier. Maar ik zeg je, het is gewoon een doos op wielen". Deze uitspraken zouden een effect hebben gehad op de verkoopcijfers van de Vectra. Kritiek op onder andere de Toyota Corolla had geen effect op de verkoopcijfers.
Na het vertrek van Clarkson bij het programma in 1999, daalden de kijkcijfers in Groot-Brittannië van zes miljoen tot onder de drie miljoen. Het seizoen van 2001 werd daarom niet uitgezonden door de BBC. In 2002 kocht Channel Five de formule van Top Gear op. De BBC wilde niet dat het programma op Channel Five ook Top Gear zou heten, waarna Channel Five noodgedwongen het programma hernoemde tot Fifth Gear.
2002 - 2015
In 2002 verzon Andy Wilman samen met Clarkson een nieuwe formule voor het programma. Er werden twee andere presentatoren geïntroduceerd, Richard Hammond en Jason Dawe. Dawe werd in het tweede seizoen opgevolgd door James May.
Bron :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Top_Gear_(2002)
Edit : 2001 kan ik mij nog voor de geest halen. Balen dat het niet meer werd uitgezonden, maar
nog geen sprake van een nieuw seizoen, in ieder niet voor het grote publiek.
Wilman was een van de presentatoren van de serie 1977-2001, in zijn geval 1994-2001 en samen met Clarkson de bedenker van het nieuwe format.
[
Voor 21% gewijzigd door
Ome Ernst op 15-09-2024 11:10
]
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.