Ik ben hooguit wat kort door de bocht. Het gaat om een combinatie van de vrijheid van informatie en nieuwsgaring. Beide gewoon bekende begrippen, en ja beiden gelieerd aan de vrijheid van meningsuiting, maar toch gradueel anders.
Dat kan de rechten van bedrijven inperken, bedrijven kunnen wel veel in hun voorwaarden zetten, maar die zijn lang niet altijd ook rechtsgeldig. Of dat in deze casus ook zo zou zijn zou een rechter moeten uitmaken. Maar ik verwacht dat een zaak in Nederland uiteindelijk niet sterk zou staan. Dat is alles wat ik zeg. En dat op basis van de jurisprudentie, onder andere inzake de aangehaalde tv-omroepgegevens.
Wat uiteraard niet mag ivm het auteursrecht is het op grote schaal publiceren van de tekstjes bij de titels.
"Onder dergelijke voorwaarden mag je gebruik maken van hun dienst"
Bedrijven hebben zich in Nederland gewoon aan de wet te houden, en die sluit heel wat bedingen in de voorwaarden uit. Dus een simpele verwijzing daarnaar is zeker niet voldoende om een zaak sluitend te maken

Voor de duidelijkheid, ik beweer niet dat dat hier zeker het geval is. Maar dat ik de kans zeker aannemelijk acht dat dat hier het geval is. Een rechter zou zich daarover moeten buigen.
/edit: wel een beetje jammer dat je mijn post over de juridischekansen van Netflix in zo een zaak (in Nederland) op een hoop gooit met die Breinpost. (maar laat maar gaan verder, gezien de post hieronder gooi ik dit topic wel uit mijn bookmarks. Zoveel echt interessants staat hier toch niet

)
[
Voor 22% gewijzigd door
ArthurMorgan op 26-01-2016 17:51
]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.