Naast de redenen die ik in
mijn eerdere post al heb genoemd, waarom ik deze cliff-hanger ver beneden de maat vind, is het feit dat allerlei mensen de komende maanden van alles gaan doen om het verhaal voor de rest te gaan spoileren.
In dit topic zie je al sommige mensen min of meer open en bloot het slachtoffer in de comic noemen. Niet dat ik daarmee geloof dat ze de TV-serie hebben gespoilerd (die loopt qua slachtoffers zeker niet 1-op-1 met de comics en in dit geval zou ik het zeer onwaarschijnlijk vinden als het wél het geval zou zijn), maar ik vind het wel jammer dat ze daarmee het plezier verpesten voor de mensen die de comics nog willen lezen (zelfs al doen ze dat met een spoiler tag).
Wat ook dreigt te gaan gebeuren: de komende maanden wordt seizoen 7 opgenomen en dan zullen er ongetwijfeld allerlei foto-spoilers op gaan duiken (bijv. telelens-foto's van de opnames van cast-members die een rol spelen in seizoen 7, waarmee aangetoond kan worden welke cast-members het lot van Lucille's hebben weten te ontlopen... en wie dus niet...). Als jullie dit soort foto's tegenkomen, dan hoop ik echt dat het blijft bij een opmerking dat een site is gevonden waar die foto's op staan en (als het echt moet) niet meer dan een link naar de desbetreffende site. Plaats aub niet een foto rechtstreeks in dit topic. Ook al staat dit onder spoiler tags, ik klik bijna automatisch alle spoiler tags aan. Niet alleen omdat ik denk dat ik "veilig zit" vanwege mijn comic-kennis, maar ook doordat ik gewoon nieuwsgierig ben naar wat iemand onder een spoiler tag wil delen. Als je dan een opname foto tegenkomt en je móét die persé delen, plaats dan als het even kan aub alleen de link naar de originele spoilersite, en niet de foto zelf.
Zo... dat gezegd hebbende: omdat we - gegeven de cliff-hanger - de komende maanden toch wel willen praten/speculeren over "wie is het", doe ik daar nu vrolijk aan mee.

Daar waar ik comic-kennis gebruik als argumentatie, zet ik de boel onder spoiler tags.
De kandidaat slachtoffers
Laten we beginnen met de lijst van de 11 kandidaat slachtoffers:
Rick, Carl, Sasha, Aaron. Eugene, Abraham, Maggie, Glenn, Michonne, Rosita en Daryl.
Vrijwel zekere afvallers:
Van deze lijst kunnen we vrijwel zeker Rick en Carl wegstrepen. Niet alleen omdat Negan bij zijn exercitie dreigt met het uitlepelen van Carl's enig overgebleven oog en deze op te dienen als avondsnack aan Rick, maar ook vanwege het feit dat de hele serie in principe om Rick en Carl draait. Door Negan expliciet Carl en Rick te laten benoemen vlak voordat hij "aan de slag" gaat, wordt dit uitgangspunt nogmaals benadrukt.
Vrijwel zeker valt ook het slachtoffer in de comics af. Waarom? Omdat het te zot voor woorden zou zijn om een cliff-hanger te bouwen om de vraag "wie is het slachtoffer" als iedereen al googelend aan het anwoord kan komen. Laat ik het zo stellen: mocht het wél het slachtoffer in de comics blijken te zijn, dan ga ik sterk twijfelen aan de verstandelijke vermogens van de schrijvers of is dit een sterk staaltje "logica-omkering-dus-logisch", welke je normaal gesproken alleen tijdens het speelkwartier op het schoolplein tegenkomt.
Waarschijnlijke afvallers:
Naast de bovenstaande 3 personen, vallen er m.i. nog 3 namen af: Sasha, Aaron en Rosita. Waarom deze drie? Om dat zij, met alle respect voor de acteur/actrices die hen spelen, de minst aansprekende van het stel zijn. Het zou te goedkoop en te makkelijk zijn om iemand met de minste impact op de kijkers het slachtoffer te laten zijn. De dood van deze karakters zou een gevoel opwekken als "hè wat jammer nou... maar nu snel verder met het verhaal". De hele opbouw naar deze cliff-hanger en het hele shock effect zou plat in het water vallen. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Mocht het wél één van deze 3 blijken te worden, dan zou dat een onbegrijpelijke verwatering zijn in vergelijking met de comics en de hele cliff-hanger nóg goedkoper maken.
Wie blijven er over?
Blijven er dus nog 5 kandidaten over.
Eugene valt denk ik af, omdat hij eigenlijk ook een beetje tot de vorige categorie behoort (niet belangrijk genoeg voor een groot schok-effect)), maar ook omdat hij in de comics
spoiler:nog een langer verhaallijntje heeft te volgen als degene die de munitieproductie op gang weet te brengen en een "ingewikkelde liefdesrelatie" gaat onderhouden met Rosita. Hé, gun de enige nerd in het verhaal ook een lucky break, ja!
Michonne valt volgens mij ook af, omdat zij op dit moment de rol van Andrea in de comics heeft overgenomen. Vermoedelijk zal ze daarmee voor de komende 2-3 seizoenen niet alleen nog een belangrijke eigen storyline hebben, maar ook die van Andrea moeten uitdragen als minnares en rechterhand van Rick...
Hot spots:
Omdat ik bij het verder afgaan van de namen laat weten wie niet het slachtoffer in de comics is (en daarmee dus impliciet de naam in de comics prijsgeef), zal ik verder gaan onder spoiler tags. Daarnaast zal ik ook comic-kennis gebruiken bij de argumentatie, dus pas op als je daar verschoond van wil blijven! Verder is het allemaal pure speculatie, dus qua voorspellende waarde niets meer waard dan alle andere voorspellingen...
spoiler:Zo blijven er 3 personen over voor de "hot spots": Daryl, Maggie en Abraham.
Daryl is een geliefd karakter is en goed voor de kijkcijfers, maar daarentegen ook goed voor een groot schok-effect als hij het slachtoffer blijkt te zijn. Ik vermoed dat de karakters van Dwight en Daryl samengevoegd gaan worden. In de comics bestaat Daryl namelijk niet en speelt Dwight op een gegeven moment in feite zelfs de rol van Daryl als rechterhand van Rick, met kruisboog, leren jack etc. Daryl staat dus serieus op de nominatie om af te vallen. Echter... Dwight is nu zó onsympathiek gecast en neergezet, dat het vrijwel onmogelijk is om later nog enige sympathie voor hem op te brengen. Daryl zou wel eens meegenomen kunnen worden door Negan en daar op de een of andere manier onder de Saviors de rol van Dwight in de comics over kunnen gaan nemen. Het samenvoegen van de karakters kan dus ook wel eens in het voordeel van Daryl uit gaan vallen. En eerlijk gezegd: wie zou dat niet toejuichen?.
Maggie zou het kunnen zijn. Hoewel Maggie in de comics nog een zeer belangrijke rol gaat spelen als leider van één van de nederzettingen, zou het wel getuigen van een soort poëtische omkering/spiegeling van feiten en personen. Maggie in plaats van Glenn als slachtoffer zou het enige shock-effect zijn, dat nog groter zou zijn dan dat van de comics en (als het tenminste niet voortijdig uitlekt) de cliff-hanger waardig maakt voor zowel comic-lezer als TV-serie kijker. Alles wat Maggie daarna in de comics overkomt, zou ook prima bij Glenn kunnen passen. Durft AMC het aan om een zwangere vrouw op het open net tot moes te laten slaan?
Toch denk ik dat Abraham de meest logische keuze is. Hij behoort inmiddels tot de inner-circle van Rick en in de comics eindigt zijn verhaallijn rondom dit tijdstip, alleen de manier waarop verschilt. Het verklaart daarmee overigens direct de keuze van de schrijvers om op TV te kiezen voor Denise om een pijl door haar oog op te vangen. Die scene en keuze maakte maar een beetje rare indruk op me. Abraham die (in de comics) al keuvelend met Eugene plots een pijl door zijn oog laat zien, maakte véél meer indruk dan Denise, die dezelfde truuk wist uit te halen. Als Abraham gespaard blijkt om daarna het slachtoffer te worden van Lucille, dan begrijp ik die keuze voor Denise véél beter: die was dan om Abraham te "sparen" en te bewaren voor een nóg spectaculairdere dood. De dood van Abraham, zou daarna ook veel meer passen in de verhaallijn van de comics: Rosita en Eugene die wat krijgen, Sasha die (in plaats van Holly) om hem treurt etc.
Kortom: ik weet het ook niet zeker, maar heb wel zo mijn vermoedens.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en excuses voor de enorme lap met tekst
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450